Keskustelua hybridiautoista

Miten herkästi hybriditekniikka menee rikki? Pikku tönäisy tolppaan peruuttaessa -> akku kaput ja 15k lasku:
Volvo V60 D6 akku ei ole aivan takakontin takaosalle asti menevä. En tiedä sitten miten Mersussa?

Tulee mieleen, että korvaisiko kasko sitten oman "töhöilyn" peruutettaessa? Jos olisi kovin yleistä, niin vakuutusten hintaan varmaankin vaikuttaa hintaa nostavasti.
 
Onkohan uudehkoissa diesel-plugineissa muita vaihtoehtoja kuin MB:n tuotteet? Millaisia kokemuksia näistä on ollut? Lähinnä C tai E voisi kiinnostaa.

Onko näissä tekniikan kehitysversioita, joita olisi syytä välttää, eli ei kannattaisi ostaa vanhempaa kuin vm. xx (tai uudempaa kuin vm. yy)?

Autovero suosii vahvasti hybridiä vs. diesel, mutta hukkuuko verosäästö ajan mittaan hybridiongelmiin? Näyttää myös MB oivaltaneen, että "oikea" paikka dieselmoottorin jakopäälle on moottorin takana. Kuinka jakopää kestää hybridikäyttöä?

Miten MB:llä toimii pluginin mukavuusominaisuudet kuten esilämmitykset ja -jäähdytykset?

Miten herkästi hybriditekniikka menee rikki? Pikku tönäisy tolppaan peruuttaessa -> akku kaput ja 15k lasku:

Mikä on uudehko? MB:n plugareissa on semmosta narinaa tullut vastaan et korkeajänniteakun kontaktorien kytkentäkertojen laskuri on tullut täyteen ja akku ollut sen jälkeen entinen. Johonkin malleihin ilmeisesti jotain resetointeja tehty.
 
Aika pieniruokainen Volvon 2.4 diesel, kuitenkin valtaosa ajosta mennään polttomoottorilla?
MIkä on oikea polttoaineen keskikulutus?
Niin siis oma-ajo on lyhyttä pätkää. Siksi kulutus näyttää 1.7l/100km. Oikea kulus on varmasti vähän suurempi, kuin auton näyttämä. En ole jaksanut laskea oikeaa kulutusta.

2.4 diesel lämpimänä 95-100km/h nopeutta näyttää taas 5.0 kulutusta (noin). Mutta tuo on hyvin epämääräinen arvio. Netistä varmasti löytäisi muitakin (parempia) kulutustietoja.

Itse siis olen ajanut autolla 1300km vasta, eli juuri ostin.

Mutta tuo kokonaiskilometri lukema pitäisi olla oikea. OBD:llä ja puhelimella tarkistettu. Siitä saisi laskettua (noin) kulutuksen. Ehkä 5.0 litraa satasella? Kuitenkin pääosin dieselillä ajeltu kilometrit.
 
Aika pieniruokainen Volvon 2.4 diesel, kuitenkin valtaosa ajosta mennään polttomoottorilla?
MIkä on oikea polttoaineen keskikulutus?
4.8l/100km varmaan keskimääräinen kaikkien Volvo 2.4 diesel hybridien kulutus.

Screenshot_20240620_202109_Opera.jpg



Ainakin omasta mielestä kulutus on kohtuullinen, kun kumminkin taitaa olla 2.4 tuplaturbo, joka painaa tyhjänä 1950km.
"Järjestelmän kokonaisteho 280 hv @ 4200 kierrosta/min
Järjestelmän vääntömomentti 640 Nm @ 1400 kierrosta/min"

2013 Volvo V60 I (2013 facelift) 2.4 D6 Twin Engine (280 hv) Plug-in Hybrid AWD Geartronic | Tekniset tiedot, polttoaineenkulutus , Mitat: 2013 Volvo V60 I (2013 facelift) 2.4 D6 Twin Engine (280 hv) Plug-in Hybrid AWD Geartronic | Tekniset tiedot, polttoaineenkulutus , Mitat
 
Ei kuulosta lainkaan oudolle jos ajoprofiili on 90% pitkää maantieajoa. Oma volvokin kuluttaa pelkällä krematoriolla 7,5-8 matka-ajossa, mutta lyhyissä taajama-ajoissa pelkällä sähköllä. Nyt on 130tkm keskari 4,2. Päivittäiset työajot menee sähköllä

Kyllä tuo omaan korvaan aika pirun kovalta kulutukselta kuulostaa. Oma Optima vie maantieajossa jotain 4-5 L/100km. Äsken tultiin 300 kilsaa ja keskikulutus oli 4.2 vaikka sähköä riitti vain noin ekalle 50 kisalle ja keskinopeus päälle 90 km/h.
 
Entäs talvella, onko polttis herkemmässä ? Eli onko ulkolämpötilalla vaikutusta asiaan ?
Ei ole vielä tietoa.

Luultavasti kylmästä akusta saa vähemmän tehoa, kun vertaa kesän lämpöön?

Ainakin esim Tesla on aika tehoton, vaikkapa -20 asteisella akulla (auto seisonut ilman latausta 8h). Toki hybridi menee varmaan polttiksella kunnon pakkasella, eli akusta ei ole niin hyötyä silloin?
 
Volvo V60 D6 akku ei ole aivan takakontin takaosalle asti menevä. En tiedä sitten miten Mersussa?
Tuossa kai oli tullut osuma takanurkan latauspistokkeen lähelle, mikä oli laukaissut pyrosulakkeen. Sitä ei saa varaosana -> akku uusittava tai ranetettava jotain.

Mikä on uudehko? MB:n plugareissa on semmosta narinaa tullut vastaan et korkeajänniteakun kontaktorien kytkentäkertojen laskuri on tullut täyteen ja akku ollut sen jälkeen entinen. Johonkin malleihin ilmeisesti jotain resetointeja tehty.
Onko MB:n diesel-pluginia ollutkaan ennen 2018? Lähinnä 2018-2021 olisi kiinnostava ikäluokka.
Onko kontaktorin laskuriongelmaa ollut myös tuoreemmissa? Parit ongelmatapauset mitä löysin oli n. 2015 ikäisistä.

Onko (diesel-)plugareiden ominaisuus yleisesti, että akkupuolen lahotessa autolla ei pysty ajamaan pelkällä polttomoottorilla? Starttimoottorin puute on kai tässä vähän non-starter, eikä automaattia oikein voi työntää käyntiin. Tästä tapauksesta taisi lehdetkin kirjoitella:


Tässä on pajan piha täynnä MB S-hybridejä odottamassa starttimoottorin jälkiasennusta

Videon lopussa väitetään, että uudemmissa hybridikomponentit on koodattu autoon niin, että edes niiden uusiminen ei olisi mahdollista muuten kuin merkkihuollon diagnostiikkalaitteilla.

Uudemmat dieselautotkin tuppaavat olemaan kevythybridejä, joissa on 48V järjestelmää ja <1 kWh ajoakku. Jos tämä puoli rikkoutuu, niin loppuuko myös dieselillä ajaminen?
 
Tuossa kai oli tullut osuma takanurkan latauspistokkeen lähelle, mikä oli laukaissut pyrosulakkeen. Sitä ei saa varaosana -> akku uusittava tai ranetettava jotain.


Onko MB:n diesel-pluginia ollutkaan ennen 2018? Lähinnä 2018-2021 olisi kiinnostava ikäluokka.
Onko kontaktorin laskuriongelmaa ollut myös tuoreemmissa? Parit ongelmatapauset mitä löysin oli n. 2015 ikäisistä.

Onko (diesel-)plugareiden ominaisuus yleisesti, että akkupuolen lahotessa autolla ei pysty ajamaan pelkällä polttomoottorilla? Starttimoottorin puute on kai tässä vähän non-starter, eikä automaattia oikein voi työntää käyntiin. Tästä tapauksesta taisi lehdetkin kirjoitella:


Tässä on pajan piha täynnä MB S-hybridejä odottamassa starttimoottorin jälkiasennusta

Videon lopussa väitetään, että uudemmissa hybridikomponentit on koodattu autoon niin, että edes niiden uusiminen ei olisi mahdollista muuten kuin merkkihuollon diagnostiikkalaitteilla.

Uudemmat dieselautotkin tuppaavat olemaan kevythybridejä, joissa on 48V järjestelmää ja <1 kWh ajoakku. Jos tämä puoli rikkoutuu, niin loppuuko myös dieselillä ajaminen?

Volvossa latausportti/pistoke on vasemmassa lokasuojassa, eli ei Mersu tyyliin takana. No, siitä huolimatta typerää suunnittelua, kun sulaketta ei voi vaihtaa.

Muistaakseni tuossa Volvo V60 D6 hybridissä on kyllä starttimoottori. Sen lisäksi on hihnakäynnistys. Eli ainakin kylmä moottori normaalisti käynnistetään starttimoottorilla.

Se sitten toinen juttu, että toimiiko auto (ei toimi) jos sähköpuoli menee rikki. Ainut että jos latausliitin autossa hajoaa, niin ehkä polttiksella vielä pystyy ajamaan, mutta sähköllä ei, koska ei saa mitenkään ladattua akkua rikkinäisen latausliittimen tai laturin takia.

Esim tuossa huippukalliissa (6000€) rikkinäisessä Volvossa on invertteri hajalla. Tekstin perusteella dieselillä pääsisi silti ajamaan. Mutta ehjiäkin vastaavia saattaa löytyä noin 6500-7000€ hintaan. Invertteri vaihdettuna on varmasti kallis remontti.
 
Entäs talvella, onko polttis herkemmässä ? Eli onko ulkolämpötilalla vaikutusta asiaan ?

Kuulemma luistoneston aktivoituminen pilaa sähköajon. Tuo on kuitenkin etuvetoiseksi suunniteltu auto, jota sähköllä liikutetaan takatyöntöisenä.

Mä en kyllä lykkäisi käsiäni paskaan noihin.

Maksat edelleen dieselveron. Ja sitten on se pätkäkäyttö, koneessa jossa on jo ennestään ilman hybridöintejä aika hyvin noita nox antureita paukkumassa ym. Adblue setit.

Osta bensaa ennemmin hybridin tankkiin ellet täyssähköön ole valmis siirtymään. Tai jos ajoa tulee **tanasti (+50tkm/v) niin pelkkä diesel.
Mä sanoisin että jos dieselin hankkii, niin nimenomaan plugarina sellaisen voi hankkia.

Se pätkäajo hitaassa nopeudessahan on juurikin nykydieselin ongelma, ja juuri tuosta pääsee plugarilla eroon.

Ja ei nykyaikainem bensamoottori juuri sen parempi ole, yhtälailla sielläkin on nykyään hiukkassuodattimet, vain se adblue liemi (toistaiseksi) puuttuu, ja se sysyeemi ei sinänsä pätkästä ole moksislaan.
 
Kuulemma luistoneston aktivoituminen pilaa sähköajon. Tuo on kuitenkin etuvetoiseksi suunniteltu auto, jota sähköllä liikutetaan takatyöntöisenä.


Mä sanoisin että jos dieselin hankkii, niin nimenomaan plugarina sellaisen voi hankkia.

Se pätkäajo hitaassa nopeudessahan on juurikin nykydieselin ongelma, ja juuri tuosta pääsee plugarilla eroon.

Ja ei nykyaikainem bensamoottori juuri sen parempi ole, yhtälailla sielläkin on nykyään hiukkassuodattimet, vain se adblue liemi (toistaiseksi) puuttuu, ja se sysyeemi ei sinänsä pätkästä ole moksislaan.
Itse peruutin V60 D6 talliin ylämäkeä korkeahkon kynnyksen yli. Eikä ollut riittävästi vauhtia, niin takapyörät suti vähän tyhjää. Polttis tosiaan käynnistyi ja nelivedolla pääsikin ongelmitta peruuttamaan. Mutta polttishan kyllä sammuu sitten melkein heti uudelleen. Awd tai Power tilassa onkin sitten ilmeisesti polttis aina käytössä. Power tilassa saa polttiksen käymään jatkuvasti. Tuota awd tilaa en ole itse vielä kokeillutkaan.

Pure ja Hybrid tilat on ilmeisesti lähes samanlaisia. Eli sähköllä menee, jos vaan sähkömoottorin teho riittää.

Nyt olen itse huomannut, että pyöräyttää diesel moottoria 1-2 sekuntia, vaikka ajaisi Pure (sähkö) tilalla. Tämä varmaan normaalia? Jos en ole vaan huomannut tuota aiemmin. Ehkä korkeintaan kerran päivässä pyöräyttää polttista.


Itse olen tykännyt Peugeot e-2008 sähköautosta, joka löytyy myös ja tuosta diesel hybridi Volvosta myös. Toki bensa plugari menisi sekin, paitsi että olisivat olleen paljon ajettua Volvoa kalliimpia. Peugeotissa tosin vain tavallinen vakionopeudensäädin ja koukkua ei ole, eikä saa.
 
Volvossa latausportti/pistoke on vasemmassa lokasuojassa, eli ei Mersu tyyliin takana. No, siitä huolimatta typerää suunnittelua, kun sulaketta ei voi vaihtaa.

Muistaakseni tuossa Volvo V60 D6 hybridissä on kyllä starttimoottori. Sen lisäksi on hihnakäynnistys. Eli ainakin kylmä moottori normaalisti käynnistetään starttimoottorilla.

Niin varmaan hankala käynnistää autoa taka-akselilla olevalla sähkömoottorilla.
 
Mä sanoisin että jos dieselin hankkii, niin nimenomaan plugarina sellaisen voi hankkia.

Se pätkäajo hitaassa nopeudessahan on juurikin nykydieselin ongelma, ja juuri tuosta pääsee plugarilla eroon.

Kumman ajattelet olevan moottorille aikain saatossa parempaa; se, että se raksuttelee esim 50km suuntaansa hieman vajaalämpöisenä vai pärähtää esim viimeisellä vajaalla kympillä käymään kymmeneksi minuutiksi täysin kylmiltään?

Tätä toistetaan vuodesta toiseen.

Bensakoneen PPF ei ole niin ongelmallinen, koska bensa ei tuota runsaasti rasvaista nokea kuin nokivasarat, toki niiden järjestelmien toimivuus on vasta ensimmäisiä vuosia kestotestissä kuinka käy. VAG hybrideissä oli jo viime talvena jäätymiseen liittyviä pulmia, pakoputki jäätyy umpeen kun kosteutta tiivistyy lyhyissä päräyksissä eikä paikat käy enää kuumina kun ihmiset yrittää maksoida sähköllä ajon.
 
Kumman ajattelet olevan moottorille aikain saatossa parempaa; se, että se raksuttelee esim 50km suuntaansa hieman vajaalämpöisenä vai pärähtää esim viimeisellä vajaalla kympillä käymään kymmeneksi minuutiksi täysin kylmiltään?
Vaikea sitten sanoa.. Jos se päivittäinen käyttö on noin todella hankala, että tosiaan 50km yhteensuuntaan pitää ajaa hidasta ajoa, niin molempi huonompi. Suomessa tuo tuskin toteutuu?

Yleensä kuitenkin ihmisten hieman pidemmät ajot ovat tyypiltään sellaisia että alku ja loppu ajetaan hidasta ajoa, ja siinä välillä on nopeavauhtisempi siirtymä.

Mä nyt kuitenkin lähdin siitä oletuksesta että kuljettajalla riittää kyvyt sen auton käyttöön tavalla joka on sen teknisen toteutuksen kanssa järkevää.
 
Kumman ajattelet olevan moottorille aikain saatossa parempaa; se, että se raksuttelee esim 50km suuntaansa hieman vajaalämpöisenä vai pärähtää esim viimeisellä vajaalla kympillä käymään kymmeneksi minuutiksi täysin kylmiltään?
Tämähän rinnastuu siihen, että autolla ajetaan <10km lyhyttä matkaa moottorilla. Erona on kyllä se, että perinteisesti liikkeelle lähdetään parkkikselta kevyellä kuormalla ja kuormaa nostetaan vähitellen. Plugarissa motti voidaan herättää maantienopeudessa kesken ylämäen ja kuormitus alkaa sillä sekunnilla.

Vaikutus moottorin kestoon on kyllä epäselvä, eikä mielikuvat välttämättä vastaa totuutta. Se kai on selvää, että on pahasta, jos kylmää moottoria kuormitetaan vain pari minuuttia ja se sammutetaan lämmittämättä.

Epäilenpä, että moottori kestään hyvinkin monenlaista käyttötapaa ilman olennaista kulumista niin kauan kuin öljy pysyy kunnollisena. Sitten, kun öljy muuttuu öljyn, bensan, etanolin ja veden emulsioksi, niin tuho voi tulla hyvinkin äkkiä.
 
Kyllä tuo omaan korvaan aika pirun kovalta kulutukselta kuulostaa. Oma Optima vie maantieajossa jotain 4-5 L/100km. Äsken tultiin 300 kilsaa ja keskikulutus oli 4.2 vaikka sähköä riitti vain noin ekalle 50 kisalle ja keskinopeus päälle 90 km/h.

Farkku vs. SUV niin siinäkin jo tulee eroa, joka korostuu vauhdin kasvaessa. Toki omassa vollessa pakokaasuahtimen lisäksi mekaaninen ahdin, mikä poistettiin myöhemmistä malleista kulutuksen vuoksi pois. Mutta onhan sitä superchargerin vinkumista kiva kuunnella :)
 
Vaikutus moottorin kestoon on kyllä epäselvä, eikä mielikuvat välttämättä vastaa totuutta. Se kai on selvää, että on pahasta, jos kylmää moottoria kuormitetaan vain pari minuuttia ja se sammutetaan lämmittämättä.
VAG ainakin käyttää moottoria lämpimäksi (oisko nesteen lämpötila joka sen määrää tms.) ja sammuttaa sen vasta sitten. Ei tee näitä kylmästä täysille ja heti pois -tason kikkareita. Lieneekö Mini/BMW sitten näitä vähän ns. Vammaisen logiikalla varustettuja?
 
VAG ainakin käyttää moottoria lämpimäksi (oisko nesteen lämpötila joka sen määrää tms.) ja sammuttaa sen vasta sitten. Ei tee näitä kylmästä täysille ja heti pois -tason kikkareita. Lieneekö Mini/BMW sitten näitä vähän ns. Vammaisen logiikalla varustettuja?

Niin ilmeisesti VAGin sisälläkin erilaisia koodauksia. A6 TFSIe ei koskaan lähde sähköllä alle -12 °C pakkasella ja jos on seissyt vaikka pari päivää niin -5 °C riittää siihen, että lähdetään polttomoottorilla.
 
VAG ainakin käyttää moottoria lämpimäksi (oisko nesteen lämpötila joka sen määrää tms.) ja sammuttaa sen vasta sitten. Ei tee näitä kylmästä täysille ja heti pois -tason kikkareita. Lieneekö Mini/BMW sitten näitä vähän ns. Vammaisen logiikalla varustettuja?
Noinhan tuon pitäisi kaikilla ladattavilla toimia, jotta kone pysyy kunnossa. Sähköautoilla voi sitten ajella pelkällä sähköllä.
 
Tämähän rinnastuu siihen, että autolla ajetaan <10km lyhyttä matkaa moottorilla. Erona on kyllä se, että perinteisesti liikkeelle lähdetään parkkikselta kevyellä kuormalla ja kuormaa nostetaan vähitellen. Plugarissa motti voidaan herättää maantienopeudessa kesken ylämäen ja kuormitus alkaa sillä sekunnilla.

Vaikutus moottorin kestoon on kyllä epäselvä, eikä mielikuvat välttämättä vastaa totuutta. Se kai on selvää, että on pahasta, jos kylmää moottoria kuormitetaan vain pari minuuttia ja se sammutetaan lämmittämättä.

Epäilenpä, että moottori kestään hyvinkin monenlaista käyttötapaa ilman olennaista kulumista niin kauan kuin öljy pysyy kunnollisena. Sitten, kun öljy muuttuu öljyn, bensan, etanolin ja veden emulsioksi, niin tuho voi tulla hyvinkin äkkiä.

Niin siis varmaan kaikissa plugareissa sähköpuoli tukee polttomoottoripuolta käynnistymisen jälkeen, riippuen kuormituksesta, ulkolämpötilasta ym. Valistunut käyttäjä huomaa tämän esimerkiksi hetkellisen kulutuksen mittarista. Eri asia sitten on nykypäivän ... "dynaamiset kuskit", jotka iskee huvikseen tai dynaamisuuttaan kaasun melkein pohjaan liittyessään kehä/moottoriteille tai vaikka ihan liikennevaloistakin. Ihan milloin niitä sattuu vituttamaan tai ovat ärsyyntyneitä. Eli eittämättä plugarissa olevaa polttista on paljon helpompi "käyttää väärin" / rasittaa mekaanisesti kuin normaalia polttomoottoriautoa.

Sen sijaan nykypäivän plugari (oikein käytettynä eli himassa ladattuna) on parhaimmillaan nykypäivän laiskojen lähiöihmisten ajosuoritteissa kuten esimerkiksi: koti -> lasten hoitopaikka, koti -> lähikauppa, koti -> harrastus, koti -> R-kiska. Nykypäivän polttis tuottaa niin vähän hukkalämpöä, että pätkäajossa se ei ehdi ikinä saavuttaa käyntilämpötilaansa, etenkään liikennevalohelveteissä "start & stop" -järjestelmä päällä. Ja joillekin pätkäajoa tulee huomattavan iso osa vuotuisesta ajosuoritteesta. EGR:t ja vastaavat karstoittuu, moottori karstoittuu.

Itsellä on käyttöautona moderni täysin polttomoottorinen pikkuauto (ei siis MHEV eikä PHEV), jossa pystyy seuraamaan asteen tarkkuudella jäähdytysnesteen lämpötilaa, ja tuo näkymä on itsellä käytössä kokoajan. Jopa kesäisin auto jää reilusti alilämpöiseksi kauppareissulla (5km Espoolaisia lähiöitä). Puhumattakaan öljynlämpötilasta, joka jää jäähdytysnestettä vieläkin matalammaksi. Ja itsellä esimerkiksi "Start & Stop" aina pois päältä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ilmeisesti VAGin sisälläkin erilaisia koodauksia. A6 TFSIe ei koskaan lähde sähköllä alle -12 °C pakkasella ja jos on seissyt vaikka pari päivää niin -5 °C riittää siihen, että lähdetään polttomoottorilla.
Audi on sitten kai koodannut sen eri tavalla. Oma lähtee sähköllä n. - 18 asti aina, kunhan akku ei ole liian kylmä. Tehoa tällöin tottakai varmaan puolet mitä normaalisti. Ja jos autoa esilämmittää pakkasella pidempiä aikoja, hörähtää polttis käytännössä aina.
 
Niin siis varmaan kaikissa plugareissa sähköpuoli tukee polttomoottoripuolta käynnistymisen jälkeen, riippuen kuormituksesta, ulkolämpötilasta ym. Valistunut käyttäjä huomaa tämän esimerkiksi hetkellisen kulutuksen mittarista. Eri asia sitten on nykypäivän ... "dynaamiset kuskit", jotka iskee huvikseen tai dynaamisuuttaan kaasun melkein pohjaan liittyessään kehä/moottoriteille tai vaikka ihan liikennevaloistakin. Ihan milloin niitä sattuu vituttamaan tai ovat ärsyyntyneitä. Eli eittämättä plugarissa olevaa polttista on paljon helpompi "käyttää väärin" / rasittaa mekaanisesti kuin normaalia polttomoottoriautoa.

Sen sijaan nykypäivän plugari (oikein käytettynä eli himassa ladattuna) on parhaimmillaan nykypäivän laiskojen lähiöihmisten ajosuoritteissa kuten esimerkiksi: koti -> lasten hoitopaikka, koti -> lähikauppa, koti -> harrastus, koti -> R-kiska. Nykypäivän polttis tuottaa niin vähän hukkalämpöä, että pätkäajossa se ei ehdi ikinä saavuttaa käyntilämpötilaansa, etenkään liikennevalohelveteissä "start & stop" -järjestelmä päällä. Ja joillekin pätkäajoa tulee huomattavan iso osa vuotuisesta ajosuoritteesta. EGR:t ja vastaavat karstoittuu, moottori karstoittuu.

Itsellä on käyttöautona moderni täysin polttomoottorinen pikkuauto (ei siis MHEV eikä PHEV), jossa pystyy seuraamaan asteen tarkkuudella jäähdytysnesteen lämpötilaa, ja tuo näkymä on itsellä käytössä kokoajan. Jopa kesäisin auto jää reilusti alilämpöiseksi kauppareissulla (5km Espoolaisia lähiöitä). Puhumattakaan öljynlämpötilasta, joka jää jäähdytysnestettä vieläkin matalammaksi. Ja itsellä esimerkiksi "Start & Stop" aina pois päältä.

Osalti kyllä näinkin. Alilämpöisenä koneet hyoridi käytössä toimii ja start/stopin ränkkäys suomen liikenteessä tuntuu turhalta.

Mut pistokehyprideitäkin ollut jo aika kauan enkä ole kuullut yhtään sen isommin hajoomisista kun normaali bensakoneissakaan. Hyvää ei tykkää kylmänä polkemisesta, niinkun ei tykkää bensakonekaan, mut suoranaisesti hajonneista en ole kuullut.

Jäähdytysnestekin on vähän niin ja näin harva auto on enää mekaanisella termistaatilla vaan autot on sekoitus sähköistä termostaattia ja sähköisen vesipumpun eri kierrosnopeuksia. Moottori ohjaus pitää konetta sitten eri lämpötiloissa hyötysuhteen / parhaan tehon saavuttamiseksi. Normaalilämpötilat taitaa heitellä. 80-115asteen välillä moottorista ja olosuhteista riippuen, moottori ohjaus sitten pyrkii siihen parhaana mukaan. Jos nyky bensa auto ei saavuta 80astetta niin epäilisin jotain olevan vialla, toki jos matka on extra lyhyt niin eipä mikään fysiikan laki sitä kerkiä lämmittämään kun riittävässä ajassa vasta. Nyky diisselit toki tunnettuja kylmällä ettei meinaa lämmöt nousta ilman maskeja. Siksipä noissa monesti sähköisiä kaihtimia jäähdyttimen edessä, niinkun monessa bensa autossakin.
 
Tämähän rinnastuu siihen, että autolla ajetaan <10km lyhyttä matkaa moottorilla. Erona on kyllä se, että perinteisesti liikkeelle lähdetään parkkikselta kevyellä kuormalla ja kuormaa nostetaan vähitellen. Plugarissa motti voidaan herättää maantienopeudessa kesken ylämäen ja kuormitus alkaa sillä sekunnilla.

Vaikutus moottorin kestoon on kyllä epäselvä, eikä mielikuvat välttämättä vastaa totuutta. Se kai on selvää, että on pahasta, jos kylmää moottoria kuormitetaan vain pari minuuttia ja se sammutetaan lämmittämättä.

Epäilenpä, että moottori kestään hyvinkin monenlaista käyttötapaa ilman olennaista kulumista niin kauan kuin öljy pysyy kunnollisena. Sitten, kun öljy muuttuu öljyn, bensan, etanolin ja veden emulsioksi, niin tuho voi tulla hyvinkin äkkiä.
Tuskin sellaista hybridiä (pluggari tai itselataava) onkaan antaisi kylmän koneen heti sammua käynnistyksen jälkeen. Jos käynnistyy annetaan käydä lämpimäksi ja oikein kylmällä käynnistetään heti vaikkei polttista vielä tarvitsisikaan. Toki jo lämmin kone voidaan sitten käynnistää uudestaan vaikka muutamaksi sekunniksi.

Ja noin perstuntumalta sanoisin, että ainakin oma T8 Volvo myös rajoittaa tehoja, jos kylmä kone potkaistaa motarin rampilta käyntiin, ei se yhtä liukkaasti lähde kuin lämpimänä.

Kylmäkäynnistyksiähän tulee pluggarille nimenomaan vähemmän, kun niitä tulee 0-1 per reissu, kun polttiksella tasan 1.
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin sellaista hybridiä (pluggari tai itselataava) onkaan antaisi kylmän koneen heti sammua käynnistyksen jälkeen. Jos käynnistyy annetaan käydä lämpimäksi ja oikein kylmällä käynnistetään heti vaikkei polttista vielä tarvitsisikaan.
Minkäs teet, jos matka loppuu kesken ennen kuin moottori on lämmin? Ei kai plugari sentään jää parkkikselle moottoria lämmittämään tyhjäkäynnillä.

Diesel ilman esilämmityksiä ottaa hyvinkin jonkin 20 km maantieajoa lämmetä edes auttavasti pakkasilla. Kesällä lämpiää toki nopeasti.

Eri asia sitten on nykypäivän ... "dynaamiset kuskit", jotka iskee huvikseen tai dynaamisuuttaan kaasun melkein pohjaan liittyessään kehä/moottoriteille tai vaikka ihan liikennevaloistakin. Ihan milloin niitä sattuu vituttamaan tai ovat ärsyyntyneitä.
Aina liikennetilanteen salliessa ja moottorin ollessa lämmin käytän itse täyskaasukiihdystä (3-v alkaen) matkavauhdin saavuttamiseen. Manuaalivaihteilla tämän voi tehdä helposti vinguttamatta moottoria punarajalle. Vääntö puhuu. Onkohan tästä jotain haittaa?

Sen sijaan nykypäivän plugari (oikein käytettynä eli himassa ladattuna) on parhaimmillaan nykypäivän laiskojen lähiöihmisten ajosuoritteissa kuten esimerkiksi: koti -> lasten hoitopaikka, koti -> lähikauppa, koti -> harrastus, koti -> R-kiska. Nykypäivän polttis tuottaa niin vähän hukkalämpöä, että pätkäajossa se ei ehdi ikinä saavuttaa käyntilämpötilaansa, etenkään liikennevalohelveteissä "start & stop" -järjestelmä päällä. Ja joillekin pätkäajoa tulee huomattavan iso osa vuotuisesta ajosuoritteesta. EGR:t ja vastaavat karstoittuu, moottori karstoittuu.
Juuri tämän vuoksi plugin vaikuttaisi hyvältä kompromissilta. Pienessä taajamapyörittelyssä mentäisiin sähköllä mutta pidemmässä matka-ajossa dieselillä.

Pystyykö pluginilla lataamaan akun ajon aikana?
 
Lataus riippuu autosta. Suurimmalla osalla saa ladattua, mutta kaikilla ei. Omassa 21 ceedissä akun lataus ei ole mahdollista. Teoriassa jos sport moodilla ajaa niin akkua kyllä ladataan, mutta kulutus on sen verran raippaanpaa että ei ole mielestäni kovin moneassakaan skenaariossa järkevää.

Mitä viileällä polttiksen käyttämiseen tulee, niin ei omakaan liikkeelle lähtiessä polttiksella autoa eteenpäin kuljeta vaan polttis käy lämmön luomiseen (ja samalla tietty lataa akkua) ja auto kulkee eteenpäin sähköllä. Tokihan jos ladattavaa akkua ei ole yhtään niin toki sitten auto ottaa polttiksen pyöriä pyörittämään nopeasti. Toki ko. auto muutenkin käyttää polttista lämmittämiseen, joten pelkällä sähköllä ei talvella pääse (ellei kytke ilmastointia pois päältä, jolloin mennään pelkällä sähköllä paitsi jos on enemmän pakkasta kuin 12 astetta niin polttis käynnistyy vaikka tekisi mitä).

Suurimmalla osalla plugareista pääsee kyllä talvellakin lähiajot pelkällä sähköllä kunhan pakkaslukemat pysyvät järkevinä. Itse en ole stressannut kun omilla liikkumisilla kulutus pysyy neljän paikkeilla huonoimmassakin skenaariossa. Jos on tottunut pitämään auton aina ulkona niin toki kannattaa valkata sellainen plugari joka hoitaa esilämmittyksen latauspistokkeesta (tai mennä suoraan sähkikseen).
 
Viimeksi muokattu:
Juuri tämän vuoksi plugin vaikuttaisi hyvältä kompromissilta. Pienessä taajamapyörittelyssä mentäisiin sähköllä mutta pidemmässä matka-ajossa dieselillä.

Pystyykö pluginilla lataamaan akun ajon aikana?
Tuossa Volvo V60 D6 on Save tila, jolla akku lataantuu. En ole sitä käyttänyt, mutta voisi pientä kulutusta ehkä? Ajaisi siis akun ensin tyhjäksi ja sitten Save, että akku lataantuu myös. Mutta täytyisi ajoittaa akun tyhjäksi ajo sitten lopuksi, että määränpäässä olisi taas akku tyhjä. Auto ei siis ymmärrä tietenkään, että milloin ajo loppuu. Ei taida kartan käyttökään tuohon vaikuttaa.

Volvossa on myös Webasto, eli sähköajo onnistuu talvellakin tai sellaisessa säässä, missä tarvitaan lämmitystä.
 
"SAVE"-tila? Kuullostaa akun varauksen säästämiseltä, ei sen lataamiselta polttomoottorilla?

SAVE-tila on loistava sellaisissa tapauksissa, jos kuljettajana haluaa olla valistunut / viitseliäs ja tietää tarkalleen minne on menossa ja millaiset latausmahdollisuudet ovat. Itse käytän bemareiden "keep charge" -ominaisuutta melko usein, tiedän minne olen menossa mutta perillä ei ole latausta. Jos en käytä tätä niin oletuksena BMW käyttää akuston rippeet päämäärään saapumiseen (viimeiset 1-2-3km) ja sieltä lähtiessä akku on 0km.

Itse optimoin käyttöä painamalla BMW:ssä tutusta pikanäppäimestä "keep charge" esimerkiksi tasaisilla 60-alueilla ja vastaavissa ja täten säästän sähköt "pätkäajoon", liikennevalolähiöihin, kaverilta kotiinpäin lähtöön ym. Näin siis täällä pk-seudulla. Käytän toimintoa myös säästääkseni akustoa ohjaamon esilämmittämiseen / viilentämiseen, sillä ei kinostele tippaakaan hypätä talvisin jääkylmään tai kesäisin saunakuumaan autoon. Hätätapauksissa useimmissa plugaribemareissa pystyy lataamaan akkua ajon aikana kuljettajan haluamaan prosenttimäärään (20-80% väliltä), upea ominaisuus!

Toki varmaan 95%:a autoilijoista ei knoppailut kiinnostele, mutta meikää vastaava touhuilu autoillessa kiinnostaa paljon enemmän kuin vaikkapa podcastien tai radio-ohjelmien kuunteleminen ajaessa. Pysyy mieli virkeänä ja ajatus nimenomaan ajamisessa, ei jossain podcast-tarinoissa.
 
"SAVE"-tila? Kuullostaa akun varauksen säästämiseltä, ei sen lataamiselta polttomoottorilla?

SAVE-tila on loistava sellaisissa tapauksissa, jos kuljettajana haluaa olla valistunut / viitseliäs ja tietää tarkalleen minne on menossa ja millaiset latausmahdollisuudet ovat. Itse käytän bemareiden "keep charge" -ominaisuutta melko usein, tiedän minne olen menossa mutta perillä ei ole latausta. Jos en käytä tätä niin oletuksena BMW käyttää akuston rippeet päämäärään saapumiseen (viimeiset 1-2-3km) ja sieltä lähtiessä akku on 0km.

Itse optimoin käyttöä painamalla BMW:ssä tutusta pikanäppäimestä "keep charge" esimerkiksi tasaisilla 60-alueilla ja vastaavissa ja täten säästän sähköt "pätkäajoon", liikennevalolähiöihin, kaverilta kotiinpäin lähtöön ym. Näin siis täällä pk-seudulla. Käytän toimintoa myös säästääkseni akustoa ohjaamon esilämmittämiseen / viilentämiseen, sillä ei kinostele tippaakaan hypätä talvisin jääkylmään tai kesäisin saunakuumaan autoon. Hätätapauksissa useimmissa plugaribemareissa pystyy lataamaan akkua ajon aikana kuljettajan haluamaan prosenttimäärään (20-80% väliltä), upea ominaisuus!

Toki varmaan 95%:a autoilijoista ei knoppailut kiinnostele, mutta meikää vastaava touhuilu autoillessa kiinnostaa paljon enemmän kuin vaikkapa podcastien tai radio-ohjelmien kuunteleminen ajaessa. Pysyy mieli virkeänä ja ajatus nimenomaan ajamisessa, ei jossain podcast-tarinoissa.
Tuossa V60 D6 on Pure, Hybrid ja Power (polttis kokoajan käynnissä, maks 283hv). Sen lisäksi vielä neljäntenä nappina eri paikassa Save.

Auton mulle myynyt oli käyttänyt juuri tuota Save tilaa, koska sillä ei ollut latausmahdollisuutta ollenkaan.

"Ja tosiaan tuo Hybrid Mode on varmaankin taloudellisin Mode, ja tuo Save mode on vaan tarkoitettu silloin jos lähestytään sellaista keskustaa jossa ei saa ajaa polttomoottorilla, niin moottori lataa sen verran akustoon virtaa että kaupungissa pärjää pelkällä sähköllä. Tosin silloin menee enemmän polttoainetta kun ajaa SAVE modella."

Volvo lähtee aina Hybrid tilassa käyntiin, niin itsellä ekat toimenpiteet on napsauttaa Pure napista ja sen lisäksi täytyy vielä laittaa ilmastointi uudelleen päälle.

Muistaakseni kojetaulussa ei ole mitään muita "kiinnostavia" nappeja, joita voisi kokeilla. Eli sellaista tilaa ei kai ole, joka pitäisi akun varauksen samassa.


Save lataa akkua ilmeisesti niin, että riittäisi 20km ajomatkalle (maks 50km).

Edit:
Uudemman kopan V60 T8 löytyy myös tuo Hold tila, kuten BMW:stä.
 
Se D6 Volvon save toimii myös holdina jos akussa on virtaa enemmän kuin 1/3.
Eli se on suunniteltu siten mihin autoa on suunniteltu käytettäväksi. Lähdet kotoa täydellä akulla, ajat hybrid tai pure tilassa taajama alueen, sitten save päällä polttomoottorilla maantien ja taas loppumatkan taajama purella.
 
Jo sepä. Eli Save tila on turha.

Täytyisi joskus testata, että paljonko dieseliä kuluu enemmän, kun moottorin kuormitus on suurempi.
Ei se ole turha. Se on niitä paikkoja varten kun pakko ajaa sähköllä, eli keski-euroopan juttuja.

Edit. Mutta joo Suomessa turha.
 
Ei se ole turha. Se on niitä paikkoja varten kun pakko ajaa sähköllä, eli keski-euroopan juttuja.

Edit. Mutta joo Suomessa turha.
Ei oo Suomessa turha, ihan selkeää säästöä sillä kikkailemalla saa kun pidemmät matkat suorittaa metodilla polttomoottorilla maantie ja taajamat sähköllä.
Verrokkina kun on se että vedetään akku kuiviin ekalla 30km maantiepätkällä ja sitten käytetään polttista taajamassa.
 
Ei oo Suomessa turha, ihan selkeää säästöä sillä kikkailemalla saa kun pidemmät matkat suorittaa metodilla polttomoottorilla maantie ja taajamat sähköllä.
Verrokkina kun on se että vedetään akku kuiviin ekalla 30km maantiepätkällä ja sitten käytetään polttista taajamassa.
Kiva juttu! :)

Luin jostain keskustelusta, että kun tuo Volvo V60 D6 polttaa hiukkasloukkua puhtaaksi, niin samalla auto lataa akkua. Lataus siis lisää moottorin kuormitusta ja hiukkaspoltto onnistuu paremmin. Plussana se, että tulee hieman sähköajoa akkuun lisää.

Tuossa mun Volvon katsastuspaperi. Pakokaasujen K-arvo 0.22. Onkohan hiukkasloukku ollenkaan toiminnassa? Ajatus, että onko tyhjätty, kun kumminkin 11 vuotta vanha auto ja ajettu 346tkm. Pakoputkesta ei kumminkaan mitään savua tule.

Hiukkaspolttoa ei kai juuri huomaa muutakun siitä, että alamäessäkään kulutusmittari ei mene nollaan. Moottori siis 2.4 diesel tuplaturbo, eli sama moottori on ainakin D5 ja D6.

Screenshot_20240619_193157_Photos~2.jpg
 
Niin varmaan hankala käynnistää autoa taka-akselilla olevalla sähkömoottorilla.
Niin onkin :D

Tuo Volvo V60 D6 käynnistyy kylmänä normaalisti starttimoottorilla. Sitten laturin tilalla on hieman järeämpi "laturi". Jolla siis hihnan kautta saa moottorin käyntiin myös.

Taka-akselin ERAD sähkömoottoria ei käytetä moottorin käynnistämiseen ollenkaan.
 
Tuli hieman yllärinä, että löytyy jotain plugareita jotka eivät tarvittaessa lataa akkua niin halutessaan. VAGissa vaan määritetään et lataako ajossa 20/40/60/80/100 asti jos haluaa polttoainetta siihen kuluttaa. Ja sitten erikseen "pidä varaus" namiska, jossa se pitää sen siinä halutussa kohdassa. Itse käytän tuota siirtymissä, kun tiedän et vikat 15-20km täytyy jurnuttaa kaupungissa, niin 50% lataus riittää siihen hyvin.
 
Tuli hieman yllärinä, että löytyy jotain plugareita jotka eivät tarvittaessa lataa akkua niin halutessaan. VAGissa vaan määritetään et lataako ajossa 20/40/60/80/100 asti jos haluaa polttoainetta siihen kuluttaa. Ja sitten erikseen "pidä varaus" namiska, jossa se pitää sen siinä halutussa kohdassa. Itse käytän tuota siirtymissä, kun tiedän et vikat 15-20km täytyy jurnuttaa kaupungissa, niin 50% lataus riittää siihen hyvin.
Ei löydy vastaavaa recharchge -nappia myöskään Audista.
 
Ei löydy vastaavaa recharchge -nappia myöskään Audista.
Ei tuossakaan omaa nappia lataukselle ole, vaan täytyy mennä akun hallintaan erikseen ja sieltä löytyy ko. vaihtoehdot. Toki Audin käyttöliittymä ja käyttis on eri kuin kansanautoissa, niin kaipa voi olla et on premiumpaa ajaa vain polttiksella.
 
Juu, ei löydy kaikista plugareista. Mutta osittain tuota voi kyllä kaikilla autoilla kikkailla, vaikka ihan vastaavaan ei päästäkään. Ceedillä tosiaan ei ole varsinaista hold ja/tai charge nappulaa ei ole. Sport tilalla ehkä saa hivenen ladattua, mutta yleisesti en ole kokenut kovinkaan kustannustehokkaaksi tuota. Sen minkä voi normiajossa tehdä on vaihtaa hybriditilaan. Tällöin se käyttää enemmän polttista ja esim. ylämäkiin yms. vaihtaa pois sähkötilasta. Tuota pystyy hyödyntämään kaasua vähän reilummin painamalla jolloin pääsee polttistilaan ja auto pitää kohtuullisen pitkäänkin itsensä polttiksella. Jossakin vaiheessa se vaihtaa sähkön puolella normimaantielläkin ja myös alamäkipätkillä herkemmin ja pysyykin siellä jonkin matkaa. Toki jonkin verran hyödyntää sähköäkin avusteisena maantienopeuksissa vaikka kuinka yrittäisi pysyä pelkällä polttiksella.

Motarinopeuksissa menee pelkällä polttiksella ja jos menee alhaista motarinopeutta (esim. 114) niin lataa tasaisella myös akkua hivenen. Nopeutta säätämällä siis voi halutessaan vähän säätää akun kulumista ja hybriditilaan vaihtamalla myös (vaihtaa vaikka loppupätkällä sitten lelkkään sähköön jos sitä näyttää jäävän "liikaa").

Motarinopeuksilla akkua saa kyllä jäämään riittävästi kaupunkiajoon, mutta maantienopeuksissa on vähän haastavampaa. Sinällään homma toimii auto -tilalla alle 200km matkoilla ihan kiitettävästi, mutta tuota pidemmillä reissuilla ei ihan parhaaseen lopputulokseen enää pääse (eikä jaksa säätääkään kun valmiita nappuloita ei ole).
 
Ei oo Suomessa turha, ihan selkeää säästöä sillä kikkailemalla saa kun pidemmät matkat suorittaa metodilla polttomoottorilla maantie ja taajamat sähköllä.
Verrokkina kun on se että vedetään akku kuiviin ekalla 30km maantiepätkällä ja sitten käytetään polttista taajamassa.

Tämä. Edes navia käyttämällä BMW ei aina ymmärrä säästellä tarpeeksi akuston sähköä tasanopeuksisilla osuuksilla ja sitten rangen kasvusta huomaa kuinka auto lataa loppumatkasta polttiksella kilometrejä akustoon, jotta BMW:lle ominainen "viimeiset kilsat" päästään sähköllä.

Ei löydy vastaavaa recharchge -nappia myöskään Audista.

Näissä keskusteluissa tuppaa unohtumaan ajoneuvojen mallit ja erityisesti vuosimallit. Jossain Passatissa voi olla selkeä "akuston polttomoottorilla lataus" -ominaisuus, mutta vuotta vanhemassa "pre-faceliftissä" sitä ei olekaan. Puhumattakaan että käyttäjällä A on autossaan vanha ohjelmisto ja käyttäjällä B uusin :hammer:
 
Näissä keskusteluissa tuppaa unohtumaan ajoneuvojen mallit ja erityisesti vuosimallit. Jossain Passatissa voi olla selkeä "akuston polttomoottorilla lataus" -ominaisuus, mutta vuotta vanhemassa "pre-faceliftissä" sitä ei olekaan. Puhumattakaan että käyttäjällä A on autossaan vanha ohjelmisto ja käyttäjällä B uusin :hammer:
Volkkareissa ainakin suoraviivaistettiin vaihtoehtoja MY2016/MIB2 tullessa.

MY2015 asti: E-MODE, Hybrid Auto, Battery Hold, Battery Charge, GTE
MY2016->: E-MODE, Hybrid, Battery Charge, GTE
Päivityksenä ilmeisesti sitten MY2016-> malleihin tuotiin Battery Hold takaisin.

Battery Holdin saa myös "pikavalintana" painamalla joko aktivoidun E-MODE:n tai GTE:n pois päältä, Hybrid Auto / Battery Charge on vain tuolta näytön menun kautta.
Vastaavasti GTE:tä ei saa menun kautta, vaan ainoastaan fyysisellä napilla. Luulisi, että Audissa joten kuten vastaavat olisi.
 
3008 Pökötissä ( ja luultavasti muissa vastaavisa PSA konsernin tekeleissä ) tuo toiminne kulkee nimella "eSave", ja siinä valintaan että haluaako akkuun jättää varausta 10, 20 tai MAX kilometrin verran. Mikäli akussa on vähemmän mitä pyydetty, niin polttomoottori käynnistyy ja lataa sen valittuun raja-arvoon asti, käyttöohjekirja ei tosin suosittele tällaista :geek:
If the requested range exceeds the available range (not recommended), internal combustion engine starts to recharge the traction battery up to the requested threshold. This leads to excessive fuel consumption.

Tuon määrittäminen kilometreissä on toisaalta ihan näppärää jos tietää paljonko rangea tarvitsee esim. taajamaajoon loppupäähän, mutta taas esilämmittäminen/-viilentäminen ei käynnisty alle 20 prosentin varaustason, niin siinä joutuu sitten laskemaan tosin päin että montakohan % sitten se 10 tai 20 km on :hmm:. Omalla kohdalla tuolla ei ole juurikaan merkitystä, koska nuo esilämmittämiset/-viilentämiset tapahtuu 99% kun auto on piuhan päässä, mutta eittämättä hieman erikoinen systeemi.
 
Näissä keskusteluissa tuppaa unohtumaan ajoneuvojen mallit ja erityisesti vuosimallit. Jossain Passatissa voi olla selkeä "akuston polttomoottorilla lataus" -ominaisuus, mutta vuotta vanhemassa "pre-faceliftissä" sitä ei olekaan. Puhumattakaan että käyttäjällä A on autossaan vanha ohjelmisto ja käyttäjällä B uusin :hammer:

Audi Q7 e-tron (2018).
 
Tämä. Edes navia käyttämällä BMW ei aina ymmärrä säästellä tarpeeksi akuston sähköä tasanopeuksisilla osuuksilla ja sitten rangen kasvusta huomaa kuinka auto lataa loppumatkasta polttiksella kilometrejä akustoon, jotta BMW:lle ominainen "viimeiset kilsat" päästään sähköllä.
W206 mersun navi osaa käyttää akkua parhaalla mahdollisella tavalla. Eilen tuli vedettyä paluu mökiltä ihan hyvillä statseilla. Reilut 330km, 4.0l kulutus, 98km/h keskinopeus ja reilu akullinen sähköä.
 
Volvo lähtee aina Hybrid tilassa käyntiin, niin itsellä ekat toimenpiteet on napsauttaa Pure napista ja sen lisäksi täytyy vielä laittaa ilmastointi uudelleen päälle.

Uudemmissa malleissa tuon voi kiertää laittamalla virrat päälle, valitsemalla ajomoodin ja sitten käynnistämällä auton. Lähinnä hyötyä talvella, jos lyhyt siirtymä eikä halua että täräyttää moottoria käyntiin (minkä tekee hybrid-moodissa kevyemmällä pakkasella mitä pure-moodissa)
 
W206 mersun navi osaa käyttää akkua parhaalla mahdollisella tavalla. Eilen tuli vedettyä paluu mökiltä ihan hyvillä statseilla. Reilut 330km, 4.0l kulutus, 98km/h keskinopeus ja reilu akullinen sähköä.
Kuinka paljon tuo on sitten eri jos ei käytä navia?
 
Kuinka paljon tuo on sitten eri jos ei käytä navia?
Audin (Q7) kohdalla puhutaan noin litrasta / 100 km. Toki riippuu hyvin paljon reitistä ja matkasta, mutta joka tapauksessa säästää enemmän polttoainetta kuin pystyn itse säätämään käyttövoimaa lennosta.
 
Kuinka paljon tuo on sitten eri jos ei käytä navia?
Oma arvio on että veisi enemmän. Käsin et pysty säätämään käyttövoimaa yhtä tarkasti. Navi kun on päällä, niin auto ottaa huomioon rajoitukset, taajamat, tien & maaston muodot. Osat alamäet auto kerää energiaa ja osassa antaa mennä vapaalla. Ylämäissä joskus antaa pientä sähköavustusta. En ainakaan keksi miten saisin säädettyä käyttövoimaa samalla tarkkuudella. Energian talteenotossa on kolme tasoa, mutta niillä ei pääse lähellekkään yhtä tarkkaan. Sähköavustusta saat, mutta se vaatii kaasun painamista aika syvälle ja samalla menee se hyöty. Nähtävästi se on vaikea ymmärtää, että älykäs navi on oikeasti 99,9% tapauksissa parempi ja energiatehokkaampi vs käsin säädetty meno. Sama hommahan on sähköautoilla, älykäs navi taustalle auki ja energian käyttö on 99,9% tapauksissa tehokkaampaan vs ilman navia.
 
Oma arvio on että veisi enemmän. Käsin et pysty säätämään käyttövoimaa yhtä tarkasti. Navi kun on päällä, niin auto ottaa huomioon rajoitukset, taajamat, tien & maaston muodot. Osat alamäet auto kerää energiaa ja osassa antaa mennä vapaalla. Ylämäissä joskus antaa pientä sähköavustusta. En ainakaan keksi miten saisin säädettyä käyttövoimaa samalla tarkkuudella. Energian talteenotossa on kolme tasoa, mutta niillä ei pääse lähellekkään yhtä tarkkaan. Sähköavustusta saat, mutta se vaatii kaasun painamista aika syvälle ja samalla menee se hyöty. Nähtävästi se on vaikea ymmärtää, että älykäs navi on oikeasti 99,9% tapauksissa parempi ja energiatehokkaampi vs käsin säädetty meno. Sama hommahan on sähköautoilla, älykäs navi taustalle auki ja energian käyttö on 99,9% tapauksissa tehokkaampaan vs ilman navia.

Siis tällöin pitää olla automaattisesti nopeusrajoituksen mukaan säätyvä vakionopeudensäädin? Olen itse yöllä tyhjällä tiellä ajaessa ennakoinut niin, että jos tiedän ylämäen jälkeen tulevan ison alamäen, niin olen antanut ylämäessä vauhdin hiipua 40km/h asti. Tällaista hypermiling moodia tuskin automaattisena löytyy. Eikä se muun liikenteen seassa kovin mukavaa olisikaan. 13kWh/100km luokkaan pääsee, mutta matka-aika on kasvanut about 20%. Liikennevalot kanssa toinen, joissa voi manuaalisesti säästää paljon, jos tietää että voi valutella seuraaviin valoihin kiihdyttämättä lähes ollenkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 022
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom