Keskustelua hybridiautoista

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 906
Eihän noita plugareita kukaan lataa muualla kuin kotipihassa ellei ihan idiootti ole.
Mitäs idioottimaista työ- tai asiointilatauksessa on? Ei jotain ei-pikalataaava pluggaria nyt millään 5 min vessatauolla varmaan jaksakaan liittää, mutta jos on pidempi stoppi niin mikäs ongelma siinä on?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
40
Eihän noita plugareita kukaan lataa muualla kuin kotipihassa ellei ihan idiootti ole.
Julkisissa latauspaikoissa ladattujen sähköjen keskihinta itsellä tältä vuodelta 8,6c/kWh, joka on aika paljon vähemmän mitä kotilatauksista syntyvä kustannus.

Nopeasti laskettuna tällä hetkellä ainakin itselle kaikki alle 50c/kWh hinnoitellut latauspisteet on halvempaa kuin bensalla ajelu.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Plugareiden maksimit taitaa olla mersuissa ja ne on 7kw/h. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä mutta noilla nopeuksilla se on vaan halvempaa pistää bensaa tankkiin.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Mitäs idioottimaista työ- tai asiointilatauksessa on? Ei jotain ei-pikalataaava pluggaria nyt millään 5 min vessatauolla varmaan jaksakaan liittää, mutta jos on pidempi stoppi niin mikäs ongelma siinä on?
Ei työlatauksessa olekkaan mitään vikaa. Meilläkin rouva pistää auton piuhaan silloin kun konttorilla käy.

edit. Ja maksaa siitä veroissa.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Plugareiden maksimit taitaa olla mersuissa ja ne on 7kw/h. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä mutta noilla nopeuksilla se on vaan halvempaa pistää bensaa tankkiin.
Yleensä hinta on kWh-perusteinen eli laturin teho ei sinänsä vaikuta kannattavuuteen. Jos on aikaperusteinen hinta niin 7kW:lla aika usein kannattaa käyttää, mutta 3.6kW:lla ei välttämättä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Jos 16A speksattu rasia (oletan että kuvassa oleva ulkona oleva rasia on sellainen) ei kestä jatkuvaa 8A virtaa niin se ei ole määräysten mukainen.
Edit. Eihän se autokaan kokoaikaa ota edes sitä 8A virtaa, pieniakkuinen plugari latautuu yön aikana eikä virtaa tarvita 24/7 vaikka rasian/johtojen pitäisi kestää tuokin tilanne.
Standardi pistorasia nimenomaan ei ole mitoitettu kestämään jatkuvaa 16A virtaa. Tässä poimittu sesko:n sivulta:

4F4062C5-25F1-4104-873E-E843A50BAE4F.jpeg
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 471
Onneksi olkoon uudesta autosta. Älä vedä jatkojohtoa sisältä ulos. Se ei ole sallittua. Tideän kyllä, että jouluvalojen kanssa tehdään kaikenlaisia viritelmiä sisältä ulos, mutta auton latauksessa tehot ovat aivan eri luokkaa ja riskit erillaiset.

Plugarin kanssa ei välttämättä kannata investoida latausasemaan. Kunnollinen 16A pistorasia riittää yleensä.
Et nyt maininnut minkä plugarin ostit mutta jos uuden niin onhan niissä rangea kelistä riippuen 80-90km?

Edelleenkin voit ajaa auton huolto-asemalle ja pistää tankin täyteen? Eihän noita plugareita kukaan lataa muualla kuin kotipihassa ellei ihan idiootti ole.

Sitten ladataan autoa jatkojohdon kanssa sisäpistokkeesta :D Joku trolli tää vai mitä ihmettä??
Ei, enkä suotta mainitsekaan, jääpähän jotain mielikuvituksenkin varaan. :D

Voi olla, hyvin tuo näytti toimivan. Kämppä on myyty ja veikkaan ettei se yhtään paremmin lataudu sähkötolpastakaan. Vaan jos se mieltä rauhoittaa, niin laitetaan huomenna ulkopistorasiaan jossa näytti olevan ihan samanlainen nollaus kuin muuallakin. Eikös tuo laturi säädä virran sopivaksi ja katkaise tarvittaessa, käsittääkseni nämä on älykkäitä latureita olleet jo iät ja ajat?

Ei nyt jaksa alkaa juurta jaksain selvittämään muuta kuin että nykyisessä ei latausmahdollisuutta ole, kun on julkisessa torinalusparkissa. Tuleva asunto valmistuu ensi kesänä ja sinne tulenee tuo 16A pistorasia kun kerran mittarointikin pitää rakentaa. Katsoo sitten että onko latausasemasta iloa vai ei. Väliaikainenhan tuo Schuko-laturi joka tapauksessa ohjeenkin mukaan on.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 471
Jos sitä autoa päivittäin aikoo latailla niin ehdottomasti hankkii aseman. Pistokkeesta latailu on vain tilapäiseen käyttöön.
Vastaanpa näin suihkun jälkeen paremmin, päivä meni kuskatessa romua paikasta toiseen.

Kyllä tuo latausasema varmaan tulee laitettua pidemmän päälle. Meidän autonvaihtotahdilla tämä nykyinenkään auto tuskin ihan hirveän monta vuotta viihtyy niin täytyy koettaa katsoa suoraan sellainen, josta saa tarvittaessa enemmänkin virtaa.

Julkisen latauksen varassa valitettavasti ollaan nyt reilut puoli vuotta joten täytyy yrittää soveltaa. Tuossa toriparkin 1. tasossa on Väreen tolppia, tänään en viitsinyt autoa sinne viedä joulukauden avajaisten takia - sen sijaan ladattiin paikallisen kauppakeskuksen vieressä olevan huoltoaseman latauspisteellä (ilmainen) jonkin aikaa pakua odotellessa. Siihen olisi teoriassa mahdollista viedä ostosreissun ajaksi lataukseen. Samoin Citymarketien parkkiksella voi hyödyntää K-latausta josta tosin pitää vastaavati maksaa, kuten myös tuosta torinaluslatauksesta.

Sitten ensi kesästä lähtien hybridin ideaalitilanne, eli yöksi saa lataukseen ja range riittää edestakaisin töihin. Työnantajakin kun jopa saattaa saada uuteen toimipisteeseensä latauspaikkoja, ei tosin ole pakko itse hyödyntää, sen verran lähelle tuo tulee.

Tässä on luvassa opettelua - useampi vuosikymmen on tullut autoiltua siten että lyö polttoainetta tankkiin ja antaa mennä. Nyt sitten pitäisi osata soveltaa, niin kauan kun ei itsellä latausmahdollisuutta ole.
 
Liittynyt
25.12.2020
Viestejä
921
Jos sitä autoa päivittäin aikoo latailla niin ehdottomasti hankkii aseman. Pistokkeesta latailu on vain tilapäiseen käyttöön.
Onko pistokkeesta lataamisesta jotain haittaa? Auton mukana tullutta 10A laturia (käytännössä lataa 8A) ajattelin käyttää kotilaturina ja matkalaturiksi hankkia 16A laturin niin saa 2h kellokytkimen takaa tarvittaessa enemmän imastua työpaikalta. Kello 21.00 - 5.30 välillä en autoa tartte ja tuo aika on tuplat siitä mitä lataamiseen menee 8A laturilla eli onko aseman hyöty mikä? Kenties kestävämpi?
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 266
Onko pistokkeesta lataamisesta jotain haittaa? Auton mukana tullutta 10A laturia (käytännössä lataa 8A) ajattelin käyttää kotilaturina ja matkalaturiksi hankkia 16A laturin niin saa 2h kellokytkimen takaa tarvittaessa enemmän imastua työpaikalta. Kello 21.00 - 5.30 välillä en autoa tartte ja tuo aika on tuplat siitä mitä lataamiseen menee 8A laturilla eli onko aseman hyöty mikä? Kenties kestävämpi?
Jos latailet 16A pistorasiasta 8A ja se riittää sinulla (aika), niin latausaseman hyöty sinulle on 0,0 eli pelkkää rahan menoa.

Toki asiaa voi järkeillä niin, että kyseessä olisi sijoitus tulevaisuuteen, eli siihen aikaan kun sinulla on täyssähköauto.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 471
Itsellä lyö päivän hommien jälkeen hiukan tyhjää, niin minkä tehoista latausasemaa pitäisi katsoa? Paikallinen sähköfirma tarjoaa 22kW-asemaa suht. kohtuuhinnalla, ja saisi asennettuna, jonka se osakkeessa vaatii.

Taustoitetaan vielä sen verran että ensi kesänä valmistumassa uusi osake, johon tulee katospaikka autolle. Koska tuo hybridi oli ajatuksissa jo asuntoa varatessa, pyysin selvittämään että voiko katoksessa ladata autoa. Vastaukseksi sain että pitää rakentaa mittarointi, mutta putket ovat valmiina. Nyt on selvityksessä, että paljonko haluavat tuosta hommasta valuuttaa tiskiin. Uudiskohdeosakkeen kanssa kyllä tottuu siihen että ihan kaikki maksaa lisää. :D

Eli riittääkö tuo teho jatkossa myös täyssähkölle, kun niitä katsoin nytkin, mutta 60ke hinta on vielä vähän liikaa meikäläiselle. Jos näistä lisäksi sulaa jatkossakin viidessä vuodessa hinnasta puolet pois, niin tuskin kannattaakaan hankkia. Mittautin akun kapasiteetin tuosta hybdridistä, niin 4% oli hävinnyt viidessä vuodessa. SEn ikäinen tuo siis on tällä hetkellä.

e. Ei noita juuri yli tuon 22kW näytä olevan myynnissä joten se vastaa kysymykseen jo suorilta. Use the google luke.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 266
22 kW riittää kyllä täyssähköauton yön yli lataukseen ja niin kuin itsekin olit selvittänyt, ei pienkiinteistöihin tahdo kohtudella tuon tehokkaampia saadakkaan.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 471
22 kW riittää kyllä täyssähköauton yön yli lataukseen ja niin kuin itsekin olit selvittänyt, ei pienkiinteistöihin tahdo kohtudella tuon tehokkaampia saadakkaan.
Tämä se yleensä riittääkin. Ehkä sitten täyssähkön kanssa pitää joskus virtaa saada muuloinkin. Tosin silloinkin tilanne johtuu yleensä omasta laiskuudesta jos range on mallia 400km.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
^22kW harvemmin onnistuu jos as oy:hyn tulee yksittäinen asema. Sitten voi onnistua jos tulee useamman aseman systeemi. 11kW on varmaan se käytännön maksimi, mutta toki 22kW aseman voi säätää 11kW:lle (joka sekin on luksusta). Täyssähkö ei sinänsä vaadi enempää kuin plugari eli riippuu ihan ajoprofiilista.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 878
Aika harva täyssähköauto kykenee 22kW vaihtosähkölataukseen, suurin hyöty suuremmasta lataustehosta saadaan yksivaihelatauksessa plugareilla ja edullisemman pään sähköautoilla koska monet niistä kykenevät 7,2kW eli 32A lataukseen. Tämä siitä syystä että kolmivaiheiset sähköliittymät ovat harvinaista herkkua maailmalla.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 268
Jos latailet 16A pistorasiasta 8A ja se riittää sinulla (aika), niin latausaseman hyöty sinulle on 0,0 eli pelkkää rahan menoa.

Toki asiaa voi järkeillä niin, että kyseessä olisi sijoitus tulevaisuuteen, eli siihen aikaan kun sinulla on täyssähköauto.
Näinkin mutta eipä tarvi kaivaa laturia takaluukusta ja on noi todennäköisesti kestävämpikin. Jos ostaa lataushybridin niin todennäköisesti seuraava auto on täyssähkö - porttiteoria.

Mun mielestä julkisia latureita kannattaa käyttää aina kun mahdollista vaikka se vähän maksaisikin. Ympäristösyyt.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
Tämä se yleensä riittääkin. Ehkä sitten täyssähkön kanssa pitää joskus virtaa saada muuloinkin. Tosin silloinkin tilanne johtuu yleensä omasta laiskuudesta jos range on mallia 400km.
Ääni kans latausasemalle. Pari kuukautta latailin mukana tulleella matkalaturilla ja sen jälkeen asennutin 11kW latausaseman kiinteällä kaapelilla. On se vaan pikkasen vaivattomampaa näpätä kiinteä kaapeli kiinni kuin kaivaa peräkontista matkalaturia. Volvon plugari ottaa vain yhdestä vaiheesta joten 3,6kW maksimi, mutta tuossakin huomattava ero matkalataukseen nähden. Välillä tullut tilanteita että ~40km range ei riittänytkään päivälle niin tuolla oikealla latausasemalla saa vähän reiluun 3h akun ladattua täyteen. 11kW pitäisi täyssähkärillekin riittää, saapi yön aikana ladattua tällä hetkellä markkinoilla olevista akun täyteen yön aikana ja parissa tunnissa saa noin 100km verran latinkia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
635
Nelisen vuotta ajeltu plugarilla, ja ainut kerta kun olen tuon sukolaturin irroittanut seinästä, on kun vaihdoin autoa.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 471
Ääni kans latausasemalle. Pari kuukautta latailin mukana tulleella matkalaturilla ja sen jälkeen asennutin 11kW latausaseman kiinteällä kaapelilla. On se vaan pikkasen vaivattomampaa näpätä kiinteä kaapeli kiinni kuin kaivaa peräkontista matkalaturia. Volvon plugari ottaa vain yhdestä vaiheesta joten 3,6kW maksimi, mutta tuossakin huomattava ero matkalataukseen nähden. Välillä tullut tilanteita että ~40km range ei riittänytkään päivälle niin tuolla oikealla latausasemalla saa vähän reiluun 3h akun ladattua täyteen. 11kW pitäisi täyssähkärillekin riittää, saapi yön aikana ladattua tällä hetkellä markkinoilla olevista akun täyteen yön aikana ja parissa tunnissa saa noin 100km verran latinkia.
Alkaa näemmä olemaan jo hyvin tarjolla palveluita että tulevat kartoittamaan tarpeen ja hoitavat aseman asennuksen. Saa mm. Enston ja Defan asemaa joiden luulisi olevan Suomen oloihin sopivia. Onneksi tässä on puoli vuotta aikaa tutkia. :D

Tänään jos renkaita viedessä kävisi tutkimassa tuon nykyisen "kotiparkin" latausasemia, hinnoittelu on kyllä vähintäänkin epäselvää ja RFID-tagit vasta tulossa.
 
Liittynyt
25.12.2020
Viestejä
921
Nelisen vuotta ajeltu plugarilla, ja ainut kerta kun olen tuon sukolaturin irroittanut seinästä, on kun vaihdoin autoa.
Kerkesin jo säikähtää tuon @Svaiski postauksen jälkeen, että tuo matkalaturi pitäs auton takakonttiin säännöllisesti nakata kun oon tähän asti antanu seinässä roikkua ja käyttäny kuten latausasemaa. Mitenhän tuon kanssa oikeasti sitten on? Toki kannattaahan se mukaan ottaa jos esim. töissä latailee, itse siihen tarkoitukseen ostamassa 16A matkalaturin niin saa 2H kellokytkimen kanssa ladattua melkein tyhjästä täyteen tarvittaessa ja kotona roikuttaa seinässä tuota 8A matkalaturia "latausasemana".
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Kerkesin jo säikähtää tuon @Svaiski postauksen jälkeen, että tuo matkalaturi pitäs auton takakonttiin säännöllisesti nakata kun oon tähän asti antanu seinässä roikkua ja käyttäny kuten latausasemaa. Mitenhän tuon kanssa oikeasti sitten on? Toki kannattaahan se mukaan ottaa jos esim. töissä latailee, itse siihen tarkoitukseen ostamassa 16A matkalaturin niin saa 2H kellokytkimen kanssa ladattua melkein tyhjästä täyteen tarvittaessa ja kotona roikuttaa seinässä tuota 8A matkalaturia "latausasemana".
Ei sitä ole mitään syytä ottaa mukaan jos ei tarvitse pelätä että varastetaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
626
Katselin tuossa paikallista sähkön siirtohinnastoa. Latausasema varmaan vaatisi pääsulakekoon vaihtamista 25 A:sta 35A:iin. Siirron kk-hinta nousisi noin 15 euroa kuussa. Eihän se ehkä paljoa ole, mutta jotain kuitenkin.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Katselin tuossa paikallista sähkön siirtohinnastoa. Latausasema varmaan vaatisi pääsulakekoon vaihtamista 25 A:sta 35A:iin. Siirron kk-hinta nousisi noin 15 euroa kuussa. Eihän se ehkä paljoa ole, mutta jotain kuitenkin.
Harvemmin tämä on tarpeen eli mieluummin kuormantasaus.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 538
Se latausasema on lähinnä kiva ja jos nyt jossain teoreettisessa maailmassa ei todennäköisesti lähde romanilaisen pakun mukana Keski-Eurooppaan. Itse latailin täyssähkö 1½ pistorasiasta, koska töissä tuli muuten latailtua sitä. Nyttemmin ollut käytössä 11kW laturi kotonakin ja onhan tuo nyt ihan eri tavalla käytännöllisempi. Vielä kun on 7,5m latausjohto, niin sama miten sen autoon katokseen ajaa, niin riittää johto aina perille.

Katselin tuossa paikallista sähkön siirtohinnastoa. Latausasema varmaan vaatisi pääsulakekoon vaihtamista 25 A:sta 35A:iin. Siirron kk-hinta nousisi noin 15 euroa kuussa. Eihän se ehkä paljoa ole, mutta jotain kuitenkin.
Tai rajoittaa latausasemasta maksimitehot esim 3x16 sijaan vaikka 3x10, niin riittää silti jerkkua ladata muttei sulakkeet pauku. Täällä on tosiaan 3x25A pääliittymä ja 11kW vehje. Jos ei saunan kiuasta pistä samaan aikaan päälle, niin hyvin on kilowatit riittäneet kesät ja talvet.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
626
Se latausasema on lähinnä kiva ja jos nyt jossain teoreettisessa maailmassa ei todennäköisesti lähde romanilaisen pakun mukana Keski-Eurooppaan. Itse latailin täyssähkö 1½ pistorasiasta, koska töissä tuli muuten latailtua sitä. Nyttemmin ollut käytössä 11kW laturi kotonakin ja onhan tuo nyt ihan eri tavalla käytännöllisempi. Vielä kun on 7,5m latausjohto, niin sama miten sen autoon katokseen ajaa, niin riittää johto aina perille.



Tai rajoittaa latausasemasta maksimitehot esim 3x16 sijaan vaikka 3x10, niin riittää silti jerkkua ladata muttei sulakkeet pauku. Täällä on tosiaan 3x25A pääliittymä ja 11kW vehje. Jos ei saunan kiuasta pistä samaan aikaan päälle, niin hyvin on kilowatit riittäneet kesät ja talvet.
Voi olla tai luulen ainakin, ettei 25A riitä, jos tupa ja vesi lämpiää sähköllä
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Voi olla tai luulen ainakin, ettei 25A riitä, jos tupa ja vesi lämpiää sähköllä
Tarkista sähköyhtiön kulutusseurannasta. 17kW on maksimi mitä 25A:lla saa. Uskaltaisin lyödä vetoa että kovillakin pakkasilla olisi ollut vara ladata yön aikana vähintään 60kWh yön aikana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
626
Tarkista sähköyhtiön kulutusseurannasta. 17kW on maksimi mitä 25A:lla saa. Uskaltaisin lyödä vetoa että kovillakin pakkasilla olisi ollut vara ladata yön aikana vähintään 60kWh yön aikana.
No katoppas vaan. 8.5 kW suurin teho viime eiliseltä normi päivältä. Jotenkin vaan ajatellut suuremmaksi, kun tietää noita yksittäisiä tehoja eri laitteista.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
199
Jos muuten tulee bf vastaa type1-type2 kaapelia niin vetäkää hihasta, deltacolla oli jo 99e type2 kaapelia mutta tarvitsisi nimenomaan type1-type2 kaapelin.
 
Liittynyt
25.12.2020
Viestejä
921

Tuo on kyllä sen verran halpa ja pelkistetyn tyylikäs, että voisi melkeinpä harkita kun auton mukana type 2 - type 1 johtokin tuli mukana. Valmiina mulla 16A veto ( -85 rakennettu talo) niin varmuuden vuoksi säätäis 13A kun aika näppärästi sen saa tehtyä (16A maksimi mitä auto ottaa vastaan).
1637580935460.png


"Kunnon" latausasema ajankohtainen autokatoksen uusimisen yhteydessä 4-6 vuoden päästä, tuo vois olla budjettiratkaisuna ihan OK.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 538

Tuo on kyllä sen verran halpa ja pelkistetyn tyylikäs, että voisi melkeinpä harkita kun auton mukana type 2 - type 1 johtokin tuli mukana. Valmiina mulla 16A veto ( -85 rakennettu talo) niin varmuuden vuoksi säätäis 13A kun aika näppärästi sen saa tehtyä (16A maksimi mitä auto ottaa vastaan).


"Kunnon" latausasema ajankohtainen autokatoksen uusimisen yhteydessä 4-6 vuoden päästä, tuo vois olla budjettiratkaisuna ihan OK.
VW:n oma Elliltä saatava latausasema on ihan samoilla tavoin dipillinen. Kandee vaan sellainen ostaa, niin ei tartte tuollaisen kanssa pelehtiä ja samalla on jo 3-vaiheinen latausmahdollisuuskin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
Ei sitä ole mitään syytä ottaa mukaan jos ei tarvitse pelätä että varastetaan.
Tämä ja sitten se että esim mulla meinasi tulla ilman patentteja aika paljon vääntöä rasiaan laturista, ei varmasti olisi kestänyt pitkään käyttöä.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 471
Nyt on auto latautumassa julkisella pisteellä. Yritin tässä aikani kuluksi tutkia että katkeaako tuo Charge&Driven lataus, kun akku on täysi, ts. onko lataus energiaperusteinen. Ei tunnu olevan kovin helposti löydettävä tieto. Vai ovatko nuo kaikki jo nykyään tuollaisia? Aika n00biksi itsensä tuntee noiden kanssa, vaikka autojen kanssa on tullut pelattua jo ihan kohtuullisen pitkään. :D

Eipä tuolla nyt sinänsä väliä tässä kohtaa, auto on tuossa muutaman sadan metrin päässä, joten sinne singahtamiseen ei kauaa mene. Ehkäpä seuraavaksi hankin sellaisen auton, jossa on jo oma appi, josta tarkastella akun lataustasoa. :lonely:
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 706
Nyt on auto latautumassa julkisella pisteellä. Yritin tässä aikani kuluksi tutkia että katkeaako tuo Charge&Driven lataus, kun akku on täysi, ts. onko lataus energiaperusteinen. Ei tunnu olevan kovin helposti löydettävä tieto. Vai ovatko nuo kaikki jo nykyään tuollaisia? Aika n00biksi itsensä tuntee noiden kanssa, vaikka autojen kanssa on tullut pelattua jo ihan kohtuullisen pitkään. :D

Eipä tuolla nyt sinänsä väliä tässä kohtaa, auto on tuossa muutaman sadan metrin päässä, joten sinne singahtamiseen ei kauaa mene. Ehkäpä seuraavaksi hankin sellaisen auton, jossa on jo oma appi, josta tarkastella akun lataustasoa. :lonely:
Ai c350e ei kerro akun varausta appilla?

Mitä tarkoittaa latauksen katkeaminen? Ei polta autoa? Seuraava saa ladata? Ei jatku laskutus?
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 471
Ai c350e ei kerro akun varausta appilla?

Mitä tarkoittaa latauksen katkeaminen? Ei polta autoa? Seuraava saa ladata? Ei jatku laskutus?
Tota, vissiin ollaan sitten tuttuja. :confused:

Ei kerro ei, mitä nyt tuota vanhempaa Comandia tutkin, vasta -16 -puolivälissä tulee appi käyttöön, sitten kyllä toimii.

Tarkoitan siis katkeamisellä lähinnä sitä että laskutus katkeaa, sitähän tuo energiaperusteinen laskutus käsittäkseni meinaa? Se on vakuutusyhtiön sun muiden ongelma että palaako auto vai ei. :rofl:

e. Vai olenko ollut ihan yössä? Ei sinänsä ihme kun ottaa huomioon viime päiven kunnon ja aktiviteetit. :beye:
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 706
Tota, vissiin ollaan sitten tuttuja. :confused:

Ei kerro ei, mitä nyt tuota vanhempaa Comandia tutkin, vasta -16 -puolivälissä tulee appi käyttöön, sitten kyllä toimii.

Tarkoitan siis katkeamisellä lähinnä sitä että laskutus katkeaa, sitähän tuo energiaperusteinen laskutus käsittäkseni meinaa? Se on vakuutusyhtiön sun muiden ongelma että palaako auto vai ei. :rofl:

e. Vai olenko ollut ihan yössä? Ei sinänsä ihme kun ottaa huomioon viime päiven kunnon ja aktiviteetit. :beye:
Kirjoitit: onko lataus energiaperusteinen.

Mutta laskutus, riippuu varmaan millä perusteella laskutetaan. Molempia on.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 471
Kirjoitit: onko lataus energiaperusteinen.

Mutta laskutus, riippuu varmaan millä perusteella laskutetaan. Molempia on.
Niin siis kumpikohan tuo nyt sitten mahtaa olla? Väreen tolppa tuo on mutta ei sitä missään suotta mainita, sen enempää apissa kuin tolpassakaan, saati että tietoa netistä löytäisi.

Se on tiedossa että molempia löytyy mutta ei sitä että missä se kerrotaan että mikä tapa on käytössä?

Tämän paremmin on hankala selvittää mutta oletan että tilanne ei ole täysin tuntematon muillekaan.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 471
Vastataan itse itselle. Ei katkea lataus ainakaan apista, Auton päässä akku näytti täyttä, välttämättä ei siis enää lataa mutta aika juoksee. Kokonaishinta toki oli mittavat 0,98e, joten muutamalla minuutilla ei ole kauheasti väliä.

Liian hankalaa saavutettuun rangeen nähden käydä asioikseen laittamassa lataukseen ja siirtämässä parin tunnin päästä. :lol:

Mikäli pisteitä sattuu toimistopäivinä olemaan vapaita töistä tullessa, niin järjellisellä vaivalla saa hankittua itselleen halvan työmatkan seuraavaksi päiväksi. Vielä helpommalla pääsee kun alkaa uuden toimiston valmistuessa ajamaan kispalla töihin, matkaa on n. 3,5km/suunta. :cool:

Ehkäpä tämä riittää tästä ihmettelystä, kokeilemalla selviää. Nyt on tiedossa että akku latautuu n. 2h jos tolpasta irtoaa edes 3,7kW latausteho.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Onkos kukaan tehnyt itse lataus asemaa kun ei kummoset osat näytä olevan sisässä?

Screenshot_20211022-140119_Drive.jpg
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
87
Onkos kukaan tehnyt itse lataus asemaa kun ei kummoset osat näytä olevan sisässä?
Toi vaan jo toi kuvassa oleva Chintin B-tyypin vikavirtasuoja maksaa sen melkein satasen vaikka suoraan Kiinasta tilaisi ja siihen vielä kontaktorit, töpseli, kotelo ja ohjainlaite niin varmaan parisataa jo tulee yhteensä hintaa. Liekö se sitten enää kannattavaa, tietty jos johonkin kunnon pelti- tai arsakaappiin kokoaisi niin tulisi paloturvallinen ainakin, taitaa nuo valmiit halvat olla aikamoisia muovirimpuloita.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
288
Onkohan tuollaisen esim 3-4 vuotta vanhan plugarin osto mitenkä riskialtista? Joskus nähnyt noita lööppejä, että akusto tms hajonnut ja koko auto käyttökelvoton ilman 10t€ remonttia.

Mitsun outlander phev voisi kiinnostaa muuten.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 471
Onkohan tuollaisen esim 3-4 vuotta vanhan plugarin osto mitenkä riskialtista? Joskus nähnyt noita lööppejä, että akusto tms hajonnut ja koko auto käyttökelvoton ilman 10t€ remonttia.

Mitsun outlander phev voisi kiinnostaa muuten.
Samaa pohdin itse mutta totesin että ei auta kuin kokeilla niin tietää. Itselle tuli "lisäturva" eli maksullinen takuu. Toki kuluttajasuojankin puolesta piilevät viat on korjattava, mutta tuolla tarvitsee oman kokemuksen mukaan neuvotella vähemmän. Tiedä sitten, miten on hybridin vikojen kohdalla, ne kun tunnetusti ovat kallita.

Kannattaa selvittää lähtökohtaisesti yleisimmät viat kyseisellä automallilla ja varautua niihin. Nopealla tutkimisella Outlanerin akusto on moduuleina 15-> joten kannattaa katsella sellaista. Silloin ei mene koko akusto uusiksi, vaan yksittäisi moduuleita pystyy vaihtamaan. Noilla enemmän ajelleet kuvasivat lähinnä sitä että range lyhenee kun akusto heikkenee.
 
Liittynyt
25.12.2020
Viestejä
921
Onkohan tuollaisen esim 3-4 vuotta vanhan plugarin osto mitenkä riskialtista? Joskus nähnyt noita lööppejä, että akusto tms hajonnut ja koko auto käyttökelvoton ilman 10t€ remonttia.

Mitsun outlander phev voisi kiinnostaa muuten.
Ite olin tuota samaa asiaa pähkäilemässä kesällä ja tulin sellaiseen päätelmään, että Outlanderin voimalinjassa todella harvoin ilmennyt ongelmia ja sitä kautta hyvillä mielin lähdin käytettyä etsimään. Sen verran selvitin, että EV-näppäin, Remote Control ja 2.4L moottori ominaisuudet jotka olisi syytä löytyä eli taitaa olla 2019 mallista (tarkkana: autoliikkeet määrittelevät vuosimallin ensirekisteröinnin mukaan eli 2019 mallia saattaa löytyä sekä 2.4L että 2.0L mallina) eteenpäin tuo isompi moottori olla (tuossa päivityksessä tuli isompi akkukin). Tässä tulikin sitten ongelmaksi oma taloudellinen tilanne kun köyhän piti lainaa saada ja käytettyyn autoon luottokulut nousi niin korkeiksi, että 2000€ lisää sijoittamalla sain uuden auton kuluttomalla+korottomalla lainalla. Hintalaatusuhde taitaa olla vanhemmissa malleissa parempi eli silloin moottori vaihtuu 2.0l ja akku vähän pienemmäksi, mutta älä ilman tuota EV-näppäintä (= voit ajaa rouheasti pelkäämättä polttomoottorin käynnistymistä) ja Remote Controlia (= ajastettu auton lämmitys/viilennys/lataus/hallinta, tässä tosin huono WIFI-signaali eikä kovin kaukaa onnistu hallinta ilman kikkailuja) tätä autoa osta.

160 000km/8v akkutakuu (<70% varaustason laskusta uusi akku tilalle) koskee myös tuontiautoja.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
288
Ite olin tuota samaa asiaa pähkäilemässä kesällä ja tulin sellaiseen päätelmään, että Outlanderin voimalinjassa todella harvoin ilmennyt ongelmia ja sitä kautta hyvillä mielin lähdin käytettyä etsimään. Sen verran selvitin, että EV-näppäin, Remote Control ja 2.4L moottori ominaisuudet jotka olisi syytä löytyä eli taitaa olla 2019 mallista (tarkkana: autoliikkeet määrittelevät vuosimallin ensirekisteröinnin mukaan eli 2019 mallia saattaa löytyä sekä 2.4L että 2.0L mallina) eteenpäin tuo isompi moottori olla (tuossa päivityksessä tuli isompi akkukin). Tässä tulikin sitten ongelmaksi oma taloudellinen tilanne kun köyhän piti lainaa saada ja käytettyyn autoon luottokulut nousi niin korkeiksi, että 2000€ lisää sijoittamalla sain uuden auton kuluttomalla+korottomalla lainalla. Hintalaatusuhde taitaa olla vanhemmissa malleissa parempi eli silloin moottori vaihtuu 2.0l ja akku vähän pienemmäksi, mutta älä ilman tuota EV-näppäintä (= voit ajaa rouheasti pelkäämättä polttomoottorin käynnistymistä) ja Remote Controlia (= ajastettu auton lämmitys/viilennys/lataus/hallinta, tässä tosin huono WIFI-signaali eikä kovin kaukaa onnistu hallinta ilman kikkailuja) tätä autoa osta.

160 000km/8v akkutakuu (<70% varaustason laskusta uusi akku tilalle) koskee myös tuontiautoja.
Minkälainen keskikulutus sulla on tuossa ollut? Laskeskelin, että ilmoitetulla 2 l/100km kulutuksella tuo olisi hyvinkin kannattava ostos. Mutta sitten taas nettiä lukiessa kulutukset tuntuu vaihtelevan kaikkea 2 ja 10 litran välillä. :D Esim maantieajossa +8l. Miten se on mahdollista jos kerta akustossa riittää virta noin 400km hybridiajoon? Silloin luulisi kulutuksen pysyvän maltillisena.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 538
Minkälainen keskikulutus sulla on tuossa ollut? Laskeskelin, että ilmoitetulla 2 l/100km kulutuksella tuo olisi hyvinkin kannattava ostos. Mutta sitten taas nettiä lukiessa kulutukset tuntuu vaihtelevan kaikkea 2 ja 10 litran välillä. :D Esim maantieajossa +8l. Miten se on mahdollista jos kerta akustossa riittää virta noin 400km hybridiajoon? Silloin luulisi kulutuksen pysyvän maltillisena.
Iso jo painava möhkö, iso vierintävastus, "tehoton" bensamoottori, ilmanvastus aika järkyttävä. Kyllä tuo reilun kasin syö maantiellä, ellet mene EV-moodissa alamäkeen.
 
Liittynyt
25.12.2020
Viestejä
921
Minkälainen keskikulutus sulla on tuossa ollut? Laskeskelin, että ilmoitetulla 2 l/100km kulutuksella tuo olisi hyvinkin kannattava ostos. Mutta sitten taas nettiä lukiessa kulutukset tuntuu vaihtelevan kaikkea 2 ja 10 litran välillä. :D Esim maantieajossa +8l. Miten se on mahdollista jos kerta akustossa riittää virta noin 400km hybridiajoon? Silloin luulisi kulutuksen pysyvän maltillisena.
Mulla ihan mitätön keskikulutus kun kaikki arkiajot menee sähköllä. 400km matkalla keskikulutus 6-9 litran hujakoilla riippuen nopeudesta joka tämmöselle möhkäleelle vaikuttaa paljon. Tässsä autossa on siis kolme moottoria - edessä sekä sähkö että polttis ja takana sähkö. Pelkällä sähköllä maksiminopeus on 135km/h jolloin polttomoottori kytkeytyy väkisin rinnalle eli edelleen myös sähkömoottorit käytössä. Polttomoottori ei kytkeydy rinnalle alle 65km/h vauhdissa ikinä (vain yksi vaihde eli välitys säädetty tuohon 65km/h - 170km/h) eli polttomoottori on valtaosan ajasta aggregaatti jolla tehdään sähköä akuille. Ensimmäinen ohitustilanne tällä autolla oli vallan villi - tuttuun tyyliin rekkaa ohittaessa löin tallan pohjaan ja kaikkien kolmen moottorin 300 heppaa nosti nopeuden hetkessä 160km/h, nyt osaan jo hallita tämän :D

Ei tätä kannata hankkia mikäli pitkiä matkoja ajelee, omaan käyttöön täydellinen kun sähköllä ajelen niin työmatkat kuin lasten harrastuksiin roudaamiset. 4500km olen ajellut ja kolmesti tankannut (40l tankki, alle 1/3 ei ole koskaan päässyt).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
946
Mulla ihan mitätön keskikulutus kun kaikki arkiajot menee sähköllä. 400km matkalla keskikulutus 6-9 litran hujakoilla riippuen nopeudesta joka tämmöselle möhkäleelle vaikuttaa paljon. Tässsä autossa on siis kolme moottoria - edessä sekä sähkö että polttis ja takana sähkö. Pelkällä sähköllä maksiminopeus on 135km/h jolloin polttomoottori kytkeytyy väkisin rinnalle eli edelleen myös sähkömoottorit käytössä. Polttomoottori ei kytkeydy rinnalle alle 65km/h vauhdissa ikinä (vain yksi vaihde eli välitys säädetty tuohon 65km/h - 170km/h) eli polttomoottori on valtaosan ajasta aggregaatti jolla tehdään sähköä akuille. Ensimmäinen ohitustilanne tällä autolla oli vallan villi - tuttuun tyyliin rekkaa ohittaessa löin tallan pohjaan ja kaikkien kolmen moottorin 300 heppaa nosti nopeuden hetkessä 160km/h, nyt osaan jo hallita tämän :D

Ei tätä kannata hankkia mikäli pitkiä matkoja ajelee, omaan käyttöön täydellinen kun sähköllä ajelen niin työmatkat kuin lasten harrastuksiin roudaamiset. 4500km olen ajellut ja kolmesti tankannut (40l tankki, alle 1/3 ei ole koskaan päässyt).
Vähän ristiriidassa tuo kokemus tehojen puolesta, kun ei se Outlanderi kyllä mikään raketti ole. Yhteistehoa järjestelmä antaa hybriditilassa rapiat 220hp ja painoa on melkoisesti. Kiihtyvyys nollasta sataan 10sek luokkaa, joka vastaa mulla olleen 2000 luvun alun 110hp diesel volkkarin suorituskykyä. Enkä ole saanut tuota panssarivaunua kyllä motarillakaan lentämään, lähinnä hyytyy vain kun nopeus kasvaa.
 

Raaka

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
639
Minkälainen keskikulutus sulla on tuossa ollut? Laskeskelin, että ilmoitetulla 2 l/100km kulutuksella tuo olisi hyvinkin kannattava ostos. Mutta sitten taas nettiä lukiessa kulutukset tuntuu vaihtelevan kaikkea 2 ja 10 litran välillä. :D Esim maantieajossa +8l. Miten se on mahdollista jos kerta akustossa riittää virta noin 400km hybridiajoon? Silloin luulisi kulutuksen pysyvän maltillisena.
Näissä autohankinnoissa kannattaa aika kriittisesti katsoa noita ( jos katsoa ollenkaan) ilmoitettuja keskikulutuksia. Hybrideissä varsinkin, kun siinä on mukana oletuksena että sähköllä mennään ns. maksimi matkat.
Jos pystyt ajamaan suurimmanosan matkoista sähköllä niin on kannattavaa ja varsinkin jos on paljon kaupunkipyörittelyä. Polttomoottoria jos joutuu käyttämään, niin kyllä se tutuilla outlanderissa vakio kulutus on 8-10l välillä.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 538
Yhteistehoa järjestelmä antaa hybriditilassa rapiat 220hp ja painoa on melkoisesti. Kiihtyvyys nollasta sataan 10sek luokkaa, joka vastaa mulla olleen 2000 luvun alun 110hp diesel volkkarin suorituskykyä.
Eiköhän tässäkin ole käynyt tämä perinteinen, eli laskettu vain jokaisen moottorin hevosvoimata yhteen ja todettu "kyllähän tää antaa näin paljon!". Aika monelle tulee hybrideissäkin yllärinä, et esim. 110hv sähkö + 150hv polttis ei tarkoita, että auto antaa 260hv ulos polkaisulla. Ja en kyllä ymmärrä miten Outlander voi ikinä yllättää kiihdytyksissä tai motarilla, ellei vertailuna ole traktori tai polkupyörä. Hidas se on, kun vertaa vaikka Miihin tai mihin tahansa kulkineeseen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 549
Viestejä
4 194 558
Jäsenet
70 749
Uusin jäsen
Amaattimies

Hinta.fi

Ylös Bottom