Keskustelua hybridiautoista

EPA kulutus akku tyhjänä on 38 mpg. En nyt ymmärrä, että mitä tuohon enää pitää mittailla lisää. Vanhasta kokemuksesta tiedän , että omat ajelut menee kumulatiivisena kaikilla autoilla alle sen helposti. WLTP kulutukset sensijaan on vähän haastavampia. Jos nyt joku sitten kokeilee tieteen nimissä, että pääseekö esim vuoden ympäri ajamalla plugaria lataamatta, niin voihan sen kokeilla. Omalla kohdalla lataamatta jättäminen päätyy lukemaan n. 5,8 L/100 km. Entinen hybridi päätyi lukemaan 5,3 L/100 km ja sen EPA kulutus oli 40 mpg. Ja nuo luvut siis muunnettuna 38 ja 40 on 6,2 L/100 km ja 5,9 L/100 km. Mitä tässä nyt vielä lisää tarvitaan? Vai onko tässä nyt epäilys, ettei kukaan pysty alittamaan noita EPA lukuja normaalisti ajamalla ja kumulatiivinen kulutus täytyy olla vählntään tuplat bensaa. EPA sähkönkulutus ilmoitetaan olevan 22,4 kWh/100 km ja mulla on näytössä tällähetkellä 21,4 kWh, enkä ole sitä koskaan nollannut. Talvella varmaan menee lähempänä 30 ja kesäisin taas alta 20. Mutta alle tuon EPA kulutuksen sekin on kumulatiivinen. Ja pitäisikö vielä enemmänkin alleviivata, että meidän ajamiset ja kaikkinaisesta muut olosuhteet tuottaa omalla kohdalla kuvatunlaiset tulokset. Toiset joutuu sitten ihmettelemään omia olosuhteitaan ja ajamistaan. Meille käy tämä nimenomainen pirssi nyt kuvatulla tavalla.

ääh. Edittinä. Sähkön kumulatiivinen kulutus, kun ajettu sähköllä on tietysti 20,4 kWh/100 km, eikä 21,4 kWh. Tämä siis koostuu nyt 2 talvea ja 1 kesä, eli tasoittavaa kautta vielä odotellaan.
 

Liitteet

  • D7D6657E-F453-47AF-B53B-5EB28C871FCE.jpeg
    D7D6657E-F453-47AF-B53B-5EB28C871FCE.jpeg
    249,7 KB · Luettu: 33
Viimeksi muokattu:
Ne maksulliset on täällä ihan yhtälailla varattuja, muuten hyvin. Pikkuisen turhan epävarmaa touhua vielä, siitä ei kyllä pääse mihinkään vaikka miten perustelisi.
Samaa mieltä. Tuli tänään käytyä Oulussa ja oli pari tuntia tarkoitus olla siinä ihan keskustassa niin ajattelin että voisi sillä aikaa RAV:n akua ladata. Noh ajelin Kivisydämmeen, eli maan alle joka on koko keskustan alueella oleva parkkipaikka, niin ei yhtään maksullista latauspistettä vapaana, olin siellä tasan klo 11:00. Olis sähköautolla pitänyt ajaa muutaman sadan metrin päähän parkkiin tai palatessa tehdä turha stoppi että kotiin olis pääsyt sähköautolla. Kyllä se toi ladattava hybridi vielä varmempi niin pääsi bensalla ajamalla sit loppumatkan kotiin.
Ja taitaa tilanne koko ajan mennä huonommaksi kun plugareita ja sähköautoja taidetaan myydä kovempaa tahtia kuin uusia latauspaikkoja rakennetaan...
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy tätä kysyä paikalliselta hyundai kauppiaalta, jos saa webaston asentaa nii päädyn varmasti tähän. Itselle iso juttu tuo vaikka lämmittäisi vaan sisätilat. Tottunut, kun ollut edellisissä autoissa.
Ostin itse syksyllä tucson plug-in hybridin ja asenutin siihen webaston marraskuussa. Webasto lämmittää vain kabiinin, webaston ohjeistuksen mukaan sitä ei saa lämmittämään moottoria . Hyvin toimii ja itselle tuo oli mukavuustekijä, että saa ikkunat sulaksi paikasta riippumatta (aina ei saa autoa piuhan päähän). Kännykällä vain päälle paikasta ja etäisyydestä riippumatta. Toki se vähän bensaa kuluttaa, mutta mukavuus ennen kaikkea.
 
Itsellä on ollut kohta 3kk/ 4,5tkm "sijaisautona" Corolla 1.8 hybrid farmari -21 vuosimallia ja aika ristiriitaiset kokemukset jäänyt kyllä autosta. Keskikulutus koko ajalta on tällä hetkellä 5,8L joka on kyllä aika paljon enemmän mitä odotin. Ajot on olleet aikalailla 50/50 maantie/taajama eikä todellakaan sisällä revittelyä vaan ihan normaalia ajoa nopeusrajoitusten puitteissa. Kaupungissa tuo on hyvä, lähtee aina sähköllä liikkeelle ja tuntuu jopa kohtuullisen ripeältä taajamanopeuksissa. Mutta kyllä tuo maantiellä on melko kauhea ajaa, rengasäänet on aivan järkyttävän kovat nastoilla ja moottorin ääni kiihdytyksissä on todella ruma ainakin tuossa 1.8 versiossa. Sisältä on ihan laadukkaan oloinen hintaisekseen mutta tuo voimalinja on ainakin itselle isoin "turnoff", en tiedä onko tuo 2.0 litrainen versio yhtään parempi?
 
^Ihmeen hyvin on soppa maistunut..onko paljon pätköajoa? 2.0 kulkee ja kiihtyy hyvin kovemmassakin vauhdissa.
 
Itsellä on ollut kohta 3kk/ 4,5tkm "sijaisautona" Corolla 1.8 hybrid farmari -21 vuosimallia ja aika ristiriitaiset kokemukset jäänyt kyllä autosta. Keskikulutus koko ajalta on tällä hetkellä 5,8L joka on kyllä aika paljon enemmän mitä odotin. Ajot on olleet aikalailla 50/50 maantie/taajama eikä todellakaan sisällä revittelyä vaan ihan normaalia ajoa nopeusrajoitusten puitteissa. Kaupungissa tuo on hyvä, lähtee aina sähköllä liikkeelle ja tuntuu jopa kohtuullisen ripeältä taajamanopeuksissa. Mutta kyllä tuo maantiellä on melko kauhea ajaa, rengasäänet on aivan järkyttävän kovat nastoilla ja moottorin ääni kiihdytyksissä on todella ruma ainakin tuossa 1.8 versiossa. Sisältä on ihan laadukkaan oloinen hintaisekseen mutta tuo voimalinja on ainakin itselle isoin "turnoff", en tiedä onko tuo 2.0 litrainen versio yhtään parempi?
Ei ainakaan kulutuksen puolesta mutta 60 lisähepan turvin sitä ei tarvi polkea niin paljon ja siten hiljaisempi.
 
Itsellä on ollut kohta 3kk/ 4,5tkm "sijaisautona" Corolla 1.8 hybrid farmari -21 vuosimallia ja aika ristiriitaiset kokemukset jäänyt kyllä autosta. Keskikulutus koko ajalta on tällä hetkellä 5,8L joka on kyllä aika paljon enemmän mitä odotin. Ajot on olleet aikalailla 50/50 maantie/taajama eikä todellakaan sisällä revittelyä vaan ihan normaalia ajoa nopeusrajoitusten puitteissa. Kaupungissa tuo on hyvä, lähtee aina sähköllä liikkeelle ja tuntuu jopa kohtuullisen ripeältä taajamanopeuksissa. Mutta kyllä tuo maantiellä on melko kauhea ajaa, rengasäänet on aivan järkyttävän kovat nastoilla ja moottorin ääni kiihdytyksissä on todella ruma ainakin tuossa 1.8 versiossa. Sisältä on ihan laadukkaan oloinen hintaisekseen mutta tuo voimalinja on ainakin itselle isoin "turnoff", en tiedä onko tuo 2.0 litrainen versio yhtään parempi?

Aika samaa luokkaa kokemukset täälläkin 1.8 corollasta.
Itsellä huomattavasti enemmän maantieajoa kuin taajamaa ehkä 80/20 suhteella. Maantiellä kesällä 100 aluetta ja talvella 80 aluetta, täälläpäin ei motaria ole lähettyvillä. Tästä lie johtunee että oma kulutus on vähän pienempi, tai sitten tuossa 3kk kulutuksessa on vain talviajoa.
Aika meluisahan tuo on esim. Octaviaan tms. verrattuna. Tämä lukee kutakuinkin jokaisessa corollan arvostelussa kaikkialla. Varmasti uudenkarheilla nastarenkailla asfaltilla meteli on aika kova. Itsellä on kitkat talvella.
Meluisuus on toki suhteellista ja muutama tuttu joilla sattuu olemaan jotain vanhoja diesel ooppeleita on kehuneet kyydissä ollessaan jopa hiljaiseksi. Omasta kielestä tuo on vielä siedettävä vaikkakin meluisampi kuin esim. Octavia tai Golf.
Corolla hyötyisi paljon jo pelkästä moottorin äänieristyksestä, nyt tuntuu että moottori meluaa hyttiin kovempaa kuin auton ulkopuolelle.
 
Jos paljon kylmällä koneella ja lyhyttä ajoa niin kyllähän sitä kulutusta tulee. Kunhan alkaa ilmat lämpenemään niin se sähköajon aika lisääntyy.
 
Jos paljon kylmällä koneella ja lyhyttä ajoa niin kyllähän sitä kulutusta tulee. Kunhan alkaa ilmat lämpenemään niin se sähköajon aika lisääntyy.
Kuopiossa koeajo Corollan pitkän ajan kulutus oli 5.3L ja ulkoa lähtö aina. Eikä muuttunu meiän 30min koeajon aikana.
 
Varmaan se tuo talviajo nostaa kulutusta, ehkä kesäkeleillä pääsisi lähemmäs 5L kulutusta. Kaasujalka ei ole raskas, ennemminkin päinvastoin koittaa ajaa mahdollisimman pintakaasulla ettei turhaan huudata bensakonetta. Sinänsä tuo on ollut ihan asiallinen peli varsinkin jos ajot olisi pääosin taajamaa.
 
Itsellä on ollut kohta 3kk/ 4,5tkm "sijaisautona" Corolla 1.8 hybrid farmari -21 vuosimallia ja aika ristiriitaiset kokemukset jäänyt kyllä autosta. Keskikulutus koko ajalta on tällä hetkellä 5,8L joka on kyllä aika paljon enemmän mitä odotin. Ajot on olleet aikalailla 50/50 maantie/taajama eikä todellakaan sisällä revittelyä vaan ihan normaalia ajoa nopeusrajoitusten puitteissa. Kaupungissa tuo on hyvä, lähtee aina sähköllä liikkeelle ja tuntuu jopa kohtuullisen ripeältä taajamanopeuksissa. Mutta kyllä tuo maantiellä on melko kauhea ajaa, rengasäänet on aivan järkyttävän kovat nastoilla ja moottorin ääni kiihdytyksissä on todella ruma ainakin tuossa 1.8 versiossa. Sisältä on ihan laadukkaan oloinen hintaisekseen mutta tuo voimalinja on ainakin itselle isoin "turnoff", en tiedä onko tuo 2.0 litrainen versio yhtään parempi?
-20c pakkasella yaris hybrid vie sen 6l/100km kun sähköä ei juuri käytetä. Nollan tuntumassa kulutus siinä viiden litran molemmin puolin ja kesällä emäntä ajelee 4l...

Yaris menee kitkoilla kuin sukkasilla ja kesärenkaat pitää kovempaa ääntä...
 
Lexus IS hybridi nyt talvella jotakin 6,5l/100 kulutus (paljon pätkäajoa), kesällä litran vähemmän joka on aika linjassa noiden em. kokemusten kanssa. Kylmällä, pelkällä sähköllä mennään tosi harvoin ja jos mennään niin autoa pitää ajamalla esilämmittää about 30min. Onhan toi T/L HSD aika kyseenalainen kulutusmielessä talvella. Ajo-ominaisuuksiltaan kyllä mukava voimalinja, eteenkin Lexuksen tapauksessa kun moottoriäänet ei paljoa kuulu vaikka kuinka huudattaisi eCVT:tä.

Jartsan 6.l/100km on vaikea uskoa jos sillä ei aja kuin mielipuoli. Ja samaa mieltä tuosta Corollasta, onhan se kolkko peli, varsinkin kun vauhti lähenee maantienopeuksia. 2.0l versio varmasti parempi.
 
Onko se yllätys, että normipolttiksen hyötysuhde paranee talvella hybridiä enemmän, kun hukkalämpö saadaan hyödynnettyä paremmin?

Kyllä se hybridi silti talvellakin vie vähemmän kuin ilman sähköavustusta oleva bensa-auto.
 
Onko se yllätys, että normipolttiksen hyötysuhde paranee talvella hybridiä enemmän, kun hukkalämpö saadaan hyödynnettyä paremmin?

Kyllä se hybridi silti talvellakin vie vähemmän kuin ilman sähköavustusta oleva bensa-auto.

Toki. 2.5l vapari ilman sähkömoottoria veisi varmasti yli kympin talvella. Mutta kai kyseessä on se että perus pikkuturbolla pääsee samoihin lukemiin.
 
Toki. 2.5l vapari ilman sähkömoottoria veisi varmasti yli kympin talvella. Mutta kai kyseessä on se että perus pikkuturbolla pääsee samoihin lukemiin.
PIkkuturbolla pääsee samaan n. ensimmäiset 10 minuuttia, jonka jälkeen Toyotan kulutus tippuu merkittävästi pienemmäksi.
 
Toki. 2.5l vapari ilman sähkömoottoria veisi varmasti yli kympin talvella. Mutta kai kyseessä on se että perus pikkuturbolla pääsee samoihin lukemiin.

Pikkuturbolla pääsee samaan kun ajellaan 80+ km/h keskinopeuksia lämpimällä koneella. Sitten kun ajat sellaisen tuonne kaupungin kaduille niin hybridi pieksee sen 100-0.
 
Golf GTE pakkaskeleillä tyhjällä akulla pihalta liikkeelle lähtiessä vie about 5,5 litraa satasella 150km mökkimatkalla, mistä 95% ajosta moottoritietä/maantietä. Kesällä täydellä akulla sama matka vajaa 4-4,5l/100km. Kulutus on tyhjällä akulla tällä matkalla melkeenpä identtinen edellisen ilman hybriditekniikkaa varustetun Golfin kanssa. Sama moottorihan niissä onkin, mutta toki hybridimalli painaa joku 300kg enemmän. Kaupunkiajossa sitten hybridi on taloudellisempi

Pitkäaikainen kulutus about 2l/100km. Pihassa laturi, mutta ei tallia.
 
Golf GTE pakkaskeleillä tyhjällä akulla pihalta liikkeelle lähtiessä vie about 5,5 litraa satasella 150km mökkimatkalla, mistä 95% ajosta moottoritietä/maantietä. Kesällä täydellä akulla sama matka vajaa 4-4,5l/100km. Kulutus on tyhjällä akulla melkeenpä identtinen edellisen ilman hybriditekniikkaa varustetun Golfin kanssa. Sama moottorihan niissä onkin, mutta toki hybridimalli painaa joku 300kg enemmän.

Pitkäaikainen kulutus about 2l/100km. Pihassa laturi, mutta ei tallia.

No tässäpä se. Paljon tehokkaampi kombo kuin HSD mutta kulutus ei-ideaalisessa(tyhjä akku) tilanteessa pakkasessa sama/parempi kuin Toyotassa. ELi paljon paremminkin voi hybridin tehdä. Jos nyt unohdetaan muu VAGismi (luotettavuus) niin onhan toi parempi tekniikka kuin HSD, varsinkin ajo-ominaisuuksiltaan.
 
No tässäpä se. Paljon tehokkaampi kombo kuin HSD mutta kulutus ei-ideaalisessa(tyhjä akku) tilanteessa pakkasessa sama/parempi kuin Toyotassa. ELi paljon paremminkin voi hybridin tehdä. Jos nyt unohdetaan muu VAGismi (luotettavuus) niin onhan toi parempi tekniikka kuin HSD, varsinkin ajo-ominaisuuksiltaan.

Se on aika iso jos :D
 
No tässäpä se. Paljon tehokkaampi kombo kuin HSD mutta kulutus ei-ideaalisessa(tyhjä akku) tilanteessa pakkasessa sama/parempi kuin Toyotassa. ELi paljon paremminkin voi hybridin tehdä. Jos nyt unohdetaan muu VAGismi (luotettavuus) niin onhan toi parempi tekniikka kuin HSD, varsinkin ajo-ominaisuuksiltaan.
Vertaat 150km mökkimatkan kulutusta Golfilla siihen mitä Toyota vie ensimmäisten minuuttien aikana kylmässä. Right...
 
Vertaat 150km mökkimatkan kulutusta Golfilla siihen mitä Toyota vie ensimmäisten minuuttien aikana kylmässä. Right...

Niin mutta taajama-ajossa voit ajaa akuilla valtaosin, jolloin kulutus on jotakin 2l satkulla. Ei kai noita plugareita kukaan osta jos ei ole latausmahdollisuutta.
 
Niin mutta taajama-ajossa voit ajaa akuilla valtaosin, jolloin kulutus on jotakin 2l satkulla. Ei kai noita plugareita kukaan osta jos ei ole latausmahdollisuutta.

Plugarin tekeminen on toki eräänlainen "oikotie onneen" ja hinta on vähän eri kuin Toyotalla. Golf GTE:n tavaratila myös paljastaa sen että kyseesseä jossain määrin hätäkakka. Eipä silti, itsekin enemmän tykkään töpselivehkeistä enkä tarvitse kovin paljon tilaa.
 
Otin edellisen RAV4 hybridin koko ajohistorian kulutukset ylös. Ensimmäinen tankkaus oli ensin referenssiksi pari päivää auton vaihdosta. Seuraavaksi muistaakseni talvirenkaat alle ja sitten nollaus, kun tuli oikeasti lumikelit. Kesärenkaat näkyy kautena ja viimeinen etappi heinäkuusta syyskuuhun jäi mittariin tuo 5,0 L/100 km lukema. Tässä on siis jokainen ajettu kilometri mukana kertyneestä 27 000 km matkasta kokonaiskulutuksen näyttäessä 5,3 L/100 km. Korkein palkeista oli talven 5,8 L/100 km lukema.
Samalla periaatteella olen myös plugarin bensankulutukset ottanut ylös, mutta pelkästään renkaanvaihto päivämäärät näkyy. Plugarin informaatioarvo on vähän kyseenalainen, mutta sisältää kyllä kaikki 32 000 km ajettua.

Niin ja siis lämpimästä tallista ja nelivetoisena molemmat autot.
72776E04-57E0-4A0E-9CDF-529650E748BC.jpg
96DB9861-8994-4EEC-9584-FE83C4B9A78F.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
.
.
Onhan toi T/L HSD aika kyseenalainen kulutusmielessä talvella.
.
.
Näin on. Herättää kyselemään, että kuis se niin vähään soppaan tyytyy.

Ajoin tammikuun alussa Auris TS '16 hybridillä Espoosta Porkkalanniemen luotsiaseman lähelle maastoon. Lämpötila oli -8 C...-9 C ja tiellä oli jonkin verran pöppyrää. Ajoin menomatkalla kuin pullopersesika ja isolla tiellä 114 km/h vakkarissa, koska kaverin perhe oli mennyt jo edeltä ja lisäksi halusin kirkastaa vähäisellä käytöllä olevan auton jarrulevyjä. Tytär heitti perillä: "Oli ihan ku vuoristoradalla!". Kyseisellä Porkkalantiellä on paljon nyppylöitä, joissa ns. vatsa nousee ylös. Ajonvakautus nakutti mutkat. Menomatkalle tietokone näytti 4,9 l/100 km (näyttää 0,3 liian vähän).

Ulkoilun, grillaamisen ja pulkkamäen jälkeen paluumatkalla ei ollut hoppu minnekään ja oli pilkkopimeää, joten ajoin repimättä ja enintään 88 km/h. Tietokone näytti 3,8 l/100 km.
 

Liitteet

  • IMG_20220107_172606.jpg
    IMG_20220107_172606.jpg
    1,3 MB · Luettu: 59
Onpas informatiivinen palkkikuvaaja, helppo hahmottaa kulutuslukemat.
Näkeehän tuosta nyt normaali silmällä heti, että uudella autolla , ja aluksi ilman latausasemaa , kulutus 2,3 L/100 km. Eihän sitä aluksi osannut ajaa oikein ja turhaa pörräämistäkin tuli keksittyä usein. Nyt saa latausasemalla jo jotain vaikutustakin. Maitoa saa hakea jo monta kertaa päivässä 5 km päästä, jos sattuu niin liki olemaan jollakin kauppa. Tässä viikon ajot.
C7CF14B9-1757-4E04-A79F-91B3437410A6.jpeg
EA51FCD7-0958-402D-B88B-524E9BFA1294.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Mulla Camryssä pohjat 4,8L/100km ja nyt pitkän ajan keskiarvo 5,8L/100km. Kyllähän toi sama lukema 1.8:lle tuntuu paljolta. Camryssä tykkään juuri voimalinjasta. Lähtee valoista ilman viiveitä, nykimisiä, muita ämpyilyjä tai moottorin huudatteluja. Vielä kun tulisi plug-inninä.
 
Mulla Camryssä pohjat 4,8L/100km ja nyt pitkän ajan keskiarvo 5,8L/100km. Kyllähän toi sama lukema 1.8:lle tuntuu paljolta. Camryssä tykkään juuri voimalinjasta. Lähtee valoista ilman viiveitä, nykimisiä, muita ämpyilyjä tai moottorin huudatteluja. Vielä kun tulisi plug-inninä.

Eikö noissa Camryissä o 2.5l vapari kaverina?
 
Onpas informatiivinen palkkikuvaaja, helppo hahmottaa kulutuslukemat.
Joo ihan uskomatonta roskaa noi Toyotan "tilastot". En vittu ymmärrä, että kuka helvetti siellä on todennut et näin on hyvä. En vaan tajua miten ne tuhlaa aikaa tollasen roskan tekemiseen, kun 8v lapsikin saisi varmaan paremmin suunniteltua nuo. Parempi olisivat jättäneet ilman.

/rant
 
Joo ihan uskomatonta roskaa noi Toyotan "tilastot". En vittu ymmärrä, että kuka helvetti siellä on todennut et näin on hyvä. En vaan tajua miten ne tuhlaa aikaa tollasen roskan tekemiseen, kun 8v lapsikin saisi varmaan paremmin suunniteltua nuo. Parempi olisivat jättäneet ilman.

/rant

Tähän täytyy kyllä yhtyä. Nuo infotainment jutut ovat kyllä Toyolta luokatonta kuraa. Camryn polttoainekulutuspalkki on aivan käsittämätön tuherrus varsinkin se hetkellisen kulutuksen pallura. Mitä järkeä tuollaista edes laittaa kun siitä ei mitään tolkullista infoa irtoa. Toyota muutenkin noin viisi vuotta vähintään jäljessä noissa. Onneksi itsestäni on kehkeytynyt viime vuosina sen verran paska kuski, että tulee enimmäkseen keskityttyä pusertamaan rattia ja tuijottamaan ulos ikkunasta radio suljettuna joten nuo ei tuo itselleni suurta lisäarvoa.
 
Joo ihan uskomatonta roskaa noi Toyotan "tilastot". En vittu ymmärrä, että kuka helvetti siellä on todennut et näin on hyvä. En vaan tajua miten ne tuhlaa aikaa tollasen roskan tekemiseen, kun 8v lapsikin saisi varmaan paremmin suunniteltua nuo. Parempi olisivat jättäneet ilman.

/rant
Joo sama Lexuksessa. Luultavasti tuo johtuu siitä että jenkkien MPG on käännetty suoraan L/100km eikä asteikkoa ole skaalattu uudelleen. Toimii paljon paremmin kun auto näyttää 20-50mpg kuin se että siellä pyörii asteikon pohjalla muutaman pikselin sisällä 5-10L/100km.
 
Tähän täytyy kyllä yhtyä. Nuo infotainment jutut ovat kyllä Toyolta luokatonta kuraa. Camryn polttoainekulutuspalkki on aivan käsittämätön tuherrus varsinkin se hetkellisen kulutuksen pallura. Mitä järkeä tuollaista edes laittaa kun siitä ei mitään tolkullista infoa irtoa. Toyota muutenkin noin viisi vuotta vähintään jäljessä noissa. Onneksi itsestäni on kehkeytynyt viime vuosina sen verran paska kuski, että tulee enimmäkseen keskityttyä pusertamaan rattia ja tuijottamaan ulos ikkunasta radio suljettuna joten nuo ei tuo itselleni suurta lisäarvoa.
No en itsekkään sitä räplää juurikaan ja en kaipaa mitään kovin ihmeellistä. Se vaan että tuo on niin luokattoman paska jos sillä jotain pitää tehdä niin alkaa yleensä vituttaa. Olisin varmaan ostanu sen uudemman Corollan, kun siihen ilmeisesti saa CarPlayn. Olettaisin, että se parantaa käytettävyyttä huomattavasti. Silloin kun ostin nykyisen Aurikseni, niin se "CarPlay"-tuki oli "tulossa" Corollaan. En viitinyt pelkästään lupausten perusteella laittaa 8ke-10ke autoon enempään.

Se navin osotteiden näppäily on jo semmoinen naamapalmu, ettei toista. Onneksi harvoin tarvii käyttää.


Joo sama Lexuksessa. Luultavasti tuo johtuu siitä että jenkkien MPG on käännetty suoraan L/100km eikä asteikkoa ole skaalattu uudelleen. Toimii paljon paremmin kun auto näyttää 20-50mpg kuin se että siellä pyörii asteikon pohjalla muutaman pikselin sisällä 5-10L/100km.
Jos näin on niin melko ala-arvoista suorittamista. Toivottavasti saavat edes vähän panostettua noihin tulevaisuudessa. En kaipaa mitään Teslan fartti-appeja tai valoshowta, mutta jos sen osoitteen voisi vaan kirjottaa siihen naviin suoraan. Eikä tarvis valita eka Planeettaa, Maata, Kaupunkia ja sitten vielä kadunnimi + numero eri lokeroihin :facepalm:
 
No en itsekkään sitä räplää juurikaan ja en kaipaa mitään kovin ihmeellistä. Se vaan että tuo on niin luokattoman paska jos sillä jotain pitää tehdä niin alkaa yleensä vituttaa. Olisin varmaan ostanu sen uudemman Corollan, kun siihen ilmeisesti saa CarPlayn. Olettaisin, että se parantaa käytettävyyttä huomattavasti. Silloin kun ostin nykyisen Aurikseni, niin se "CarPlay"-tuki oli "tulossa" Corollaan. En viitinyt pelkästään lupausten perusteella laittaa 8ke-10ke autoon enempään

Jos näin on niin melko ala-arvoista suorittamista. Toivottavasti saavat edes vähän panostettua noihin tulevaisuudessa. En kaipaa mitään Teslan fartti-appeja tai valoshowta, mutta jos sen osoitteen voisi vaan kirjottaa siihen naviin suoraan. Eikä tarvis valita eka Planeettaa, Maata, Kaupunkia ja sitten vielä kadunnimi + numero eri lokeroihin :facepalm:
Uudessa corollassa pitäisi olla samanlainen android pohjainen näyttö kuin uudessa yariks crossissa (smart connect) johon integroituu android ja apple laitteet +kulutusnäytöt yms on tältä vuosikymmeneltä. En tosin ole nähnyt sitä livenä, kun esittelyautot oli vielä vanhalla radiotsydeemillä

"the new Toyota Corolla 2022 is equipped with a multimedia system equipped with a more powerful processor -no less than 2.4 times faster than its predecessor-. All information is presented via an 8-inch HD touchscreen display with smart connected services, including cloud-based navigation and traffic information.

Users of the Toyota Corolla 2022 have at their disposal the new voice assistant, capable of activating certain functions of the vehicle -such as opening or closing the windows- with natural conversation commands. Along with the integration of smartphones by Apple CarPlay and Android Auto, we find the Toyota Smart Connect device: the latter includes a browser with traffic information, local parking and wireless updates"
Lähde Nuevo Toyota Corolla 2022: ¡preparado para batirse en duelo con los renovados Ford Focus y Honda Civic! - Autofácil
 
Viimeksi muokattu:
Uudessa corollassa pitäisi olla samanlainen android pohjainen näyttö kuin uudessa yariks crossissa (smart connect) johon integroituu android ja apple laitteet +kulutusnäytöt yms on tältä vuosikymmeneltä. En tosin ole nähnyt sitä livenä, kun esittelyautot oli vielä vanhalla radiotsydeemillä

"the new Toyota Corolla 2022 is equipped with a multimedia system equipped with a more powerful processor -no less than 2.4 times faster than its predecessor-. All information is presented via an 8-inch HD touchscreen display with smart connected services, including cloud-based navigation and traffic information.

Users of the Toyota Corolla 2022 have at their disposal the new voice assistant, capable of activating certain functions of the vehicle -such as opening or closing the windows- with natural conversation commands. Along with the integration of smartphones by Apple CarPlay and Android Auto, we find the Toyota Smart Connect device: the latter includes a browser with traffic information, local parking and wireless updates"
Lähde Nuevo Toyota Corolla 2022: ¡preparado para batirse en duelo con los renovados Ford Focus y Honda Civic! - Autofácil
Joo ja vanhoihin saa päivitettyä ja RAV4 myös. Toyota | Apple CarPlay & Android Auto -multimediapäivitys
 
Laitetaan nyt gte passatin ekan vuoden ajot. Pääasiassa kaupunkipyörittelyä, kerran tai kaksi kertaa kuussa sitten joku pidempi pätkä 300-700km.
Kwh kulutusta ei tähän hätään ole. Lähdöt +10 asteisesta tallista ladattuna.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220122-061037~2.png
    Screenshot_20220122-061037~2.png
    247,1 KB · Luettu: 121
  • Screenshot_20220122-061047~2.png
    Screenshot_20220122-061047~2.png
    194,8 KB · Luettu: 121
MB C350e ja BMW 330e mallien kokemukset kiinnostavat kaupunkikäytössä, miten mennyt talvet?

Tähän asti eli parisen kuukautta C350e on suoriutunut ihan malliikkasti. Ongelmia ei ole ilmennyt ja kaikki pelaa niinkuin pitää. Kulutus on melko kova kaupungissa, reilut 10l/100km oman mittarinsa mukaan -tarkempaa seurantaa en ole tehnyt. Akut lataamalla en talvikelissä ole vielä yli 18km rangea saanut mutta hybridi avustelee kyllä kohtuullisen huomaamattomasti ajossa vaihteiston Comfort-asennolla.

Ainakin tuossa vanhemmassa vaivaa hybridien perusongelma eli konttitila on melko olematon ja siitä vievät vielä osansa latauslaite ja -kaapelit.

Ajo tuolla on vaivatonta ja sujuvaa ja etenemiskykykin kohtuullisen hyvä takavedoksi, ei toki nelivedon veroinen.

F11 530d xDrive vaihtui tähän ja käytännössä on huomannut eron ainakin vaihteiton hitautena, joskus liikkelle lähdössä auto tuntuu miettivän hetken eikä vaihteet vaihdu samaa tahtia bemarin kanssa.

Tuo on muutenkin enemmän herrasmiesauto joten vertailu bemariin on hiukan hankalaa ja osin epäreiluakin kun toinen on neliveto.

330e:tä en ole ajanut mutta vastaavaa 3-sarjalaista kyllä ja siitä tulee mieleen aiemmat 3-sarjan mallit. Jämäkkää menoa mutta kabiinin laatuvaikutelma jää isommista sisarista.

Sanoisin että molempien ratissa kyllä viihtyy, tuntuva on hiukan erilainen ja itse kannattaa miettiä, mistä pitää.
 
Yariksessa 2018 tuo sama multimedia laitteisto kun corolla ja rav ja siihen ei tuota päivitystä saa :tdown:

Nooh, kun ajelee päivittäin vuoden 2008 LandCruiserilla ja sen multimedia näyttöä käyttää niin yariksen on oikein mukava ja nopea:beye:

Nämä menee juuri tuohon samaan kategoriaan mistä aiemmin juttua. Camryyn ei myöskään saa vaikka 2020-mallinen. Rauta ilmeisesti joku Pentium II eikä jaksa pyörittää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 389
Viestejä
4 489 658
Jäsenet
74 150
Uusin jäsen
JM11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom