Keskustelua hybridiautoista

Ota vaan suorilta 2L mukavampi ajella kun 60hp enemmän. Tollasella kohta vuoden päivät kohta ajeltu ja melua motari nopeuksissa ei paljon muuta valittamista. :tup:
Kaupunkiajoa lähes kaikki niin ihan turhaa tuo teho siellä. 1.8 kuluttaa kuitenkin vähemmän. Koeajossa 1.8 oli riittävä. 2.0 akut on vissii jotai vanhempaa tekniikkaa ja vie enemmän tilaa, 1.8 ne on litiumia.
 
Viimeksi muokattu:
Koukusta tulee tonni, väristä 800e, defapaketista n. 700e, matoista, roiskeläpistä, konttisuojasta ja talvirengaspaketista n. 400e, eli lähtöhinta ilman noita 30ke. Kysyin hinnan vielä myös ilman vaihtoautoa, tuo 33ke oli siis vaihtoauton kanssa.
Oma 1.8 siis 28.300 sisältäen kumimatot, talvirenkaat ja prestigepaketin, sekä 1 huollon (15tkm). Väri tosiaan tuo tarjousvalkoinen. Vaihtoautoa ei mene, joten se selittänee hintaeroa? Pointtina oli kuitenkin, että kysy ihmeessä vielä muualtakin tarjous samasta autosta
 
Oma 1.8 siis 28.300 sisältäen kumimatot, talvirenkaat ja prestigepaketin, sekä 1 huollon (15tkm). Väri tosiaan tuo tarjousvalkoinen. Vaihtoautoa ei mene, joten se selittänee hintaeroa? Pointtina oli kuitenkin, että kysy ihmeessä vielä muualtakin tarjous samasta autosta
Joo pitää kattoa eka et mikä on käteistarjouksen hinta.
 
Kaupunkiajoa lähes kaikki niin ihan turhaa tuo teho siellä. 1.8 kuluttaa kuitenkin vähemmän. Koeajossa 1.8 oli riittävä. 2.0 akut on vissii jotai vanhempaa tekniikkaa ja vie enemmän tilaa, 1.8 ne on litiumia.
2 litraisessa hybridiakku on suurempi, 1,5kWh vs. 1.8 litraisen 0,75kWh. Ja ellen aivan väärin muista niin nimenomaan tuo pienempi akku edustaa vanhempaa tekniikkaa?
Kaupunkiajossa luulisi juuri tuon isomman akun olevan parhaimillaan?
Kulkupuoli noissa on aivan eri tasolla, 2 litrainen myös kuulostaa kovemmissa kiihdytyksissä huomattavasti sivistyneemmältä.
Kumpaakaan mallia en omista, kokemusta vain suht lyhyen koeajon verran ja ihan ok peli tuo pienempi koneinenkin on, hinteroa tulee myös samoilla varusteilla suht paljon.
 
Onko tuo nyt yllätys, että lähtökohtaisesti vajaaksi käyttäjämäärin nähden mitoitettu ilmainen laturi on jatkuvasti käytössä. Kyllä maksullisia latureita on hyvin tarjolla, joten puheet infran riittämättömyydestä on pötyä.

Eipä ole ja useammassa viestissä jo tulee esille että harvemmin edes yritän julkisesta ladata. Paikkoja on tarjolla mutta itse olen sen verran mukavuudenhaluinen etten lähde lataamaan autoa muualle kuin sinne johon olen muutenkin menossa. Ja kuten jo moneen kertaan todettu, ajattelin ladata auton jatkossa kotona ja mahdollisesti työpaikalla jahka siihen tarjoutuu uuden asunnon ja uuden toimipaikan myötä mahdollisuudet.
 
2 litraisessa hybridiakku on suurempi, 1,5kWh vs. 1.8 litraisen 0,75kWh. Ja ellen aivan väärin muista niin nimenomaan tuo pienempi akku edustaa vanhempaa tekniikkaa?
Kaupunkiajossa luulisi juuri tuon isomman akun olevan parhaimillaan?
Isompi kone vie enemmän kaupungissa, vaikka akkukin on tosiaan isompi. Akuista; 2.0 akku on varmasti vanhempaa (battery 3= nimh) tekniikkaa. 1.8 voi olla ilmeisesti kumpaa vaan, riippuen valmistuspaikasta tms (tämä selviää ilmeisesti konepellistä. Nimh lukee siellä tarrassa)?

201.6 Volt Sealed NiMH Battery*1
207.2 Volt Sealed Li-ion Battery*2
216.0 Volt Sealed NiMH Battery*3

Lähde: https://www.toyota-tech.eu/HYBRID/HVDM/EN/Corolla ZWE211 MZEH12_hvdm.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs on raadin näkemys uudesta Corollasta Touringina? Käytiin ajamassa ja oli kyllä hauskaa se hybridin hiljaisuus pikkuvauhdeissa ja kiva kun voi esim. siirtää autoa pelkällä sähköllä. Näkyisi tuossa Hybrid Prestige mallissa olevan kaikki varusteet mitä voi toivoa ja uutena 1.8 motilla kaksilla renkailla ja kalleimmalla erityisvärillä ja lämmityslaitteella ja koukulla nyt 33ke. Ei tälle mahda olla kilpailijaa. Saako ostaa? :D Samassa hintaluokassa pyörii muutamia 1.4 phev Octavioita täysin karvalakkivarusteilla, eli niitä ei viitti katella. Corollan kanssa vastaavasti varustellut on sit +40ke.
Muistaakseni olisi kyse täysin eri moottorilla varustetusta autosta 1,8 L ja 2,0 L versioiden välillä. Dynamic Force on 2,0 L uusinta teknologiaa ja 1,8 L kopioitu Auriksesta. En mene täysin varmaksi sanomaan, mutta silloin olisi myös hybridivaihteisto ja muutakin eri ajalta. Itse ottaisin automaattisesti 2,0 L version.
 
Muistaakseni olisi kyse täysin eri moottorilla varustetusta autosta 1,8 L ja 2,0 L versioiden välillä. Dynamic Force on 2,0 L uusinta teknologiaa ja 1,8 L kopioitu Auriksesta. En mene täysin varmaksi sanomaan, mutta silloin olisi myös hybridivaihteisto ja muutakin eri ajalta. Itse ottaisin automaattisesti 2,0 L version.
Tällaisesta olisi kyllä kiva saada faktaa, joskin oma valintani oli ja on silti 1.8, koska kulutus on pienempi :D
 
Tietääkseni 1.8 mallista puuttuu myös lämmönvaihdin jolla auto lämpeää nopeammin, 2.0 mallissa tosiaan harmillisesti akku takana kylmässä ja releongelmia siellä akun luona myös, noita on takuuseen vaihdeltu.
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkseni 1.8 mallista puuttuu myös lämmönvaihdin jolla auto lämpeää nopeammin, 2.0 mallissa tosiaan harmillisesti akku takana kylmässä ja releongelmia siellä akun luona myös, noita on takuuseen vaihdeltu.
Ilmankos ei tuutannut koeajoauto kunnolla lämmintä lävistään ja tuulilasi meinasi huurtua. Luulin kyllä vain yksilön ominaisuudeksi, kun kesällä ajaessa ilma tuntui liikkuvan paljon paremmin eikä hiki ainakaan tullut
 
Tällaisesta olisi kyllä kiva saada faktaa, joskin oma valintani oli ja on silti 1.8, koska kulutus on pienempi :D
No tässä on faktaa. 1,8 L family moottoreista


Ja alkaen Yaris 1,5 L dynamic Force sarja


Olisihan noista hyvä kertoa erot, ettei nyt suoraan verrata, että vaivaiset 1,8 L ja 2,0 L on marginaalinen tilavuusero. Tekniikka on vähän sama kuin RAV4 kohdallakin, että eroa löytyy melkoisesti hybridin kohdalla vanhan 2,5 L 2AR-FXE moottorin ja 2019 mallin A25A-FXS välillä.
 
Kirjoitinkin jo toiseen ketjuun, mutta ehkäpä täällä on enemmän kokemusta.

Onko kenelläkään kokemusta Mersun CLA 250 e Shooting Brake Business AMG mallista? Lähinnä plussat ja miinukset. Mitä nopeasti lukenut arvosteluja, niin pikalatausta ei kannattaisi harrastaa sen kalliin hinnan vuoksi vs "hidasta latausta". Muuten tuntuivat kehuvan autoa.

Koeajosta jäi itselle positiivinen kuva. En kovin syvällisesti ole perehtynyt, mutta onko tuohon hintaan / segmenttiin muuta vastaavaa ehdottaa?
 
Ainakin ne Lidlit missä olen ladannut on kaikki tarjonneet vaihtoehtoisia latureita enintään kilsan päästä joten edelleen infran riittämättömyys on paskapuhetta. Jos tarve on että vapaa (ilmainen) laturi on aina nenän edessä, kun itsellä on tarve niin kannattaa tosiaan jatkaa sen polttomoottorin kanssa.

Jooen kävele kilometriä minkään laturin takia kauppakassien kanssa. :D

Mutta hyvä jos tällaista viitseliäisyyttä löytyy, arvostan. :tup:

E. Et sitten ilmeisesti ole ladannut täällä Lidlissä. Useampia noita on kaupungissa mutta tasan yhdessä on latauspiste.

Ilmaista laturia ei löydy kilometrien säteeltä mutta toki toiselta puolelta tieto voi onneansa kokeilla Mäkkärin maksulliselta laturilta. Silloin tosin on jo helpompi asioida lähempänä olevassa S-marketissa.

Jaksan minä myöskin siitä latauksesta sen vajaan euron maksaa mutta yleensä nuo on myös yhdellä lailla varattuja tai vähintäänkin appi on kirjannut pihalle ja yhdistelemisessä menee aikaa.

Kotilatausta varten hybridi on itselle hankittu ja lataillaan sitten kun se löytyy. Auto on muuten tänään ladattu viimeksi täyteen, eikä tarvinnut etsiä latauspistettä.
 
Viimeksi muokattu:
2.0 versiossa kannattaa varautua siihen surullisen kuuluisaan releongelmaan joka on riesa koska akku on takakontissa ja jatkuvasti kylmänä talvella, aiheuttaen ongelmaa tähän releeseen joka jumittuessaan aiheuttaa että auto ei liiku mihinkään. Eteenkin jos autoa pidetään ulkona kesät/talvet.

Mulla on Lexuksessa kans takana pikkuakku mutta en ole kuullut mistään releongelmista niissä.
 
Mitä nopeasti lukenut arvosteluja, niin pikalatausta ei kannattaisi harrastaa sen kalliin hinnan vuoksi vs "hidasta latausta". Muuten tuntuivat kehuvan autoa.

Pikalatureilla suuntaus on aikaveloituksesta pois. Esim. ABC-latauksen 25snt/kWh on oikein sopiva hinta.
 
Yllättävän ikävä moka jäänyt Toyotaan. Miten korjaavat sen?
Vaihtavat releen kun auto tulee huoltoon. Tai asiakas voi erikseen pyytää sen vaihtoa. Mitään yleistä takaisinkutsua siitä ei ole kun se ei vaikuta turvallisuuteen. Saatavuusongelmia on siinäkin kuulemma ollut eli ei kannata lähteä ad-hoc tarkistukseen varaamatta aikaa etukäteen.
 
Ainakin ne Lidlit missä olen ladannut on kaikki tarjonneet vaihtoehtoisia latureita enintään kilsan päästä joten edelleen infran riittämättömyys on paskapuhetta. Jos tarve on että vapaa (ilmainen) laturi on aina nenän edessä, kun itsellä on tarve niin kannattaa tosiaan jatkaa sen polttomoottorin kanssa.

No voi hyvänen aika. Jos Suomeen kaipaa lisää latauspaikkoja, niin sitten sitä on mielestäsi jonkinlainen saamaton velliperse? Tämä selvä, infran rakentaminen voidaan lopettaa. :tup:
 
Kaikki lähti siitä, ettei sähköautoa voi ostaa kun Lidlin ilmainen laturi on useimmiten varattu.. Infraa tulee jatkuvasti lisää ja maksulliset laturit on lähes poikkeuksetta vapaana. Kyllä siellä Lidlilläkin tilaa alkaa olemaan, kun muuttuu maksulliseksi.

Ne maksulliset on täällä ihan yhtälailla varattuja, muuten hyvin. Pikkuisen turhan epävarmaa touhua vielä, siitä ei kyllä pääse mihinkään vaikka miten perustelisi.
 
Mikäs on raadin näkemys uudesta Corollasta Touringina? Käytiin ajamassa ja oli kyllä hauskaa se hybridin hiljaisuus pikkuvauhdeissa ja kiva kun voi esim. siirtää autoa pelkällä sähköllä. Näkyisi tuossa Hybrid Prestige mallissa olevan kaikki varusteet mitä voi toivoa ja uutena 1.8 motilla kaksilla renkailla ja kalleimmalla erityisvärillä ja lämmityslaitteella ja koukulla nyt 33ke. Ei tälle mahda olla kilpailijaa. Saako ostaa? :D Samassa hintaluokassa pyörii muutamia 1.4 phev Octavioita täysin karvalakkivarusteilla, eli niitä ei viitti katella. Corollan kanssa vastaavasti varustellut on sit +40ke.

Omia kokemuksia nyt noin 10kk käytön aikana.
1.8 Trouring Sports Trek varustelulla.
Lyhyesti tämä on kuin kaurapuuroaamiainen ruisleivällä. Ei herätä tuntemuksia kumpaankaan suuntaan, vaan tuntuu ihan terveelliseltä perusvalinnalta. Aika näyttää onko oikeasti.

Kaupungissa aivan loistava. Maantiellä pärjää riittävästi, mitä nyt tuon CVT vaihteiston vuoksi tuppaa ylämäissä huudattamaan joskus aika kovilla kierroksilla.
Jos budjettiin mahtuu niin suosittelen maantie/motari-painotteiseen ajoon sitä 2.0L vaihtoehtoa, tosin tästä ei omaa kokemusta vain internetistä luettua.
Kulutus nyt laskimella laskettuna noin 7000km matkalla noin 5,26L/100km
Kesällä ollut karvan alle 5 ja nyt talvella noussut tuonne vähän päälle 5:n.

Säteilylämmitin pitäisi vielä asentaa, mutta iso osa lähdöistä on vielä lämpimästä tallista.
Muutama viikonlopun yli seissyt kylmäkäynnistys -22c/-25c pakkasessa osoitti että ainakin näin uutena lähtee kuin palmun alta. Lämpenee myös ihan samaan tahtiin kuin mikä tahansa muukin 2000 luvun 1.8 vapaastihengittävä bensakone. Kokeilin viimasuojaa maskin alaosassa mutten havainnut eroa niin en ole jaksanut tällätä paikoilleen enää.
Eli lämpöä alkaa tulemaan kohtuullisen nopsaan myös kovemmassa pakkasessa. Riippuu toki makuasiasta onko riittävä omaan makuun, ehkä jos pitää päästä heti t-paitasillaan liikkeelle niin ei riitä.
Itsellä talvella yleensä takki päällä ja lämpötilapyynti laitettu 17-19c jolloin ei ole liian kuuma olla.

Bensatankki on aika pieni joten tankillisella pääsee noin 800km, ehkä jopa 900km jos uskaltaa ja vähän nuukailee.
Adaptiivinen vakkari toimii hyvin, mutta ajamalla jalkakaasulla pääsee vähemmällä polttoaineella. Vakkari huudattaa vähän liikaa ylämäissä omasta mielestä.
Automaattiset kaulovalot toimii 90% ajasta loistavasti, ja nuo viimeisen 10% kelistä/erikoistilanteista johtuvat ongelmat tekee sen ettei tuota tule juurikaan käytettyä muuten kuin kokeillessa.

Mielensäpahoittajan sanoin tämä on auto sille jolle tavallinen riittää. Ja joka ei kaipaa tunteita autoiluun. Tästä varmaan sitten suoraan sähköautoon joskus.
 
Toyotan 1,8 L moottorin koko voimalinja on erittäin robustia tekniikkaa ja peräisin jo Priuksen ajoilta. Se on siis hyvin jo koeteltua ja todella luotettavaa. 2,0 L on taas joiltain osin täysin erilaista teknisesti ja sen koeteltu historia on varsin tuoretta. Melkein tulee mieleen, että täysin eri autoista kysymys, vaikka tosiaan 2 dl erottaa peräpeilissä ja tuntuu mitättömältä erolta. Siitä huolimatta; molempi parempi. Itte vain ottaisin tuon 2,0 L version. Jälkikasvun perheelle käytiin viime vuonna ottamassa käytetty Prius 1,8 L koneisena ja melkoista tyytyväisyyttä siitäkin on saanut kuulla.
 
Onkos muuten muissakin Toyota Hybrideissä tuo AGC (=Autoglide Control) Eco-moodissa mikä Camryssä? Tuolla olen saanut nipistettyä pari desiä kulutuksesta. Nyt näyttää pitkänajan kulutukseksi 5,8L/100km. Tosin tuolla juurikaan tule ajettua kun kaasunvaste muuttuu myös laiskan puoleiseksi.
 
Tämä kun on hybridi palsta, niin voisi olla hyvä mainita ensin se, että minkä tehoinen mahtaa olla se plugarin sisäinen laturi. Mulla kun on 6,6 kW ja yhdestä vaiheesta, niin en ole viitsinyt kertaakaan työntää töpseliä kiinni mihinkään tolppaan, jos se on 11 kW tehoinen. Muutoinkin niin hidasta asiointilatausta, että pitää mennä johonkin kauppahelvettiin kunnolla asioimaan ja syömään ym, että alkaa lataus olla oikeasti hyödyksi ja asiointilataus jo näyttää jotain saaduksi aikaiseksi. Tasavirtaa jos saa autoon, niin tilanne muuttuu varsin radikaalisti.
 
Onkos muuten muissakin Toyota Hybrideissä tuo AGC (=Autoglide Control) Eco-moodissa mikä Camryssä? Tuolla olen saanut nipistettyä pari desiä kulutuksesta. Nyt näyttää pitkänajan kulutukseksi 5,8L/100km. Tosin tuolla juurikaan tule ajettua kun kaasunvaste muuttuu myös laiskan puoleiseksi.
Kai tuollainen käytössä kaikissa uudemmissa Toyotan hybrideissä. Vein aikaisemman RAV4 MY19 hybridin vaihdossa ja mittari näytti 5,3 L/100 km lukemaa 27 000 km ajon jälkeen. Edellinen versio MY16 oli 6,3 L/100 km ja olikohan 35 000 km mittarissa. Nykyinen plugari näyttää nyt 32000 km jälkeen 1,4 L/100 km ja tammikuussa mennyt 0,6 L/100 km. Tosin ajoa kertynyt vain 570 km tammikuussa. 91% ajettu matkasta sähköllä. Aika profiilista riippuvaa on nuo käyttökustannukset, mutta sanoisin, että halvalla pääsee, kun Sähkönkulutuskin näyttää 20,4 kWh/100 km tällä hetkellä.
 
Kai tuollainen käytössä kaikissa uudemmissa Toyotan hybrideissä. Vein aikaisemman RAV4 MY19 hybridin vaihdossa ja mittari näytti 5,3 L/100 km lukemaa 27 000 km ajon jälkeen. Edellinen versio MY16 oli 6,3 L/100 km ja olikohan 35 000 km mittarissa. Nykyinen plugari näyttää nyt 32000 km jälkeen 1,4 L/100 km ja tammikuussa mennyt 0,6 L/100 km. Tosin ajoa kertynyt vain 570 km tammikuussa. 91% ajettu matkasta sähköllä. Aika profiilista riippuvaa on nuo käyttökustannukset, mutta sanoisin, että halvalla pääsee, kun Sähkönkulutuskin näyttää 20,4 kWh/100 km tällä hetkellä.
Anteeksi ymmärtämättömyyteni, mutta onko nykyinen plugarisi siis myös rav4 :)?
 
Anteeksi ymmärtämättömyyteni, mutta onko nykyinen plugarisi siis myös rav4 :)?
On. Eli kaikissa saman kokoinen 2,5 L moottori. MY 16 hybridi oli AR koneella ja nuo 2 viimeisintä sillä uusimmalla. Teho nousi ja kulutus putosi. Ensin 6,3 => 5,3. Nykyinen plugari kuluttaa lataamatta luokkaa 5,8 L, kun lasketaan vuoden ympäri kumulatiivinen. Ja kun lataamaan päässyt, niin nyt 1,4 L/100 km. 197 hp => 222 hp => 306 hp ja kaikki vapaasti hengittävä 2,5 L koneita.
 
Kerrotko mistä paikkakunnasta on kyse niin tarkistetaanpa tämänhetkinen tilanne? Tässä esimerkkinä muutama Uudenmaan laturin tilanne lounasaikaan 13:33. Kuten tilastot osoittavat valtaosa sähkö ja hybridiautoista on nimenomaan Uudenmaan alueella. Omistan 2 sähköautoa ja kertaakaan ei ole jäänyt missään lataamatta sen takia, että kaikki laturit olisivat varattuja.

katso liitettä 772915katso liitettä 772916katso liitettä 772917katso liitettä 772918

En jaksa. Kyllähän kaivamalla varmaan vapaa latauspaikka löytyy mutta edelleenkään ei sieltä missä pitäisi muutenkin käydä. Ja tähän pätee se aiemmin sanottu että asioikseen noita ei viitsi lähteä hakemaan.

Tähän aikaan vapaata kyllä jo löytyy mutta kiinnostus työpäivän jälkeen lähteä viemään autoa laturiin = ei ole. Case closed.
 
Tervehdys,

Harkinnassa hyundai tucson plug-in hybridi, kuinka tällaisen esilämmitys toimii? Vakiona ei ole mitään lämmitintä, eikä tehdaslisävarusteena saatavilla polttoainetoimista lämmitintä? Täytyykö tähän jälkiasennus defa laittaa ja sisälämppäri, jos tahtoo ettei matkustamo ole ihan jäässä? Kun lataa tällaista normi lämmitystolpan pistorasiasta niin lämmittääkö se lataus ollenkaa?:hmm:
Kiitos vastauksista etukäteen:thumbsup:
 
Tervehdys,

Harkinnassa hyundai tucson plug-in hybridi, kuinka tällaisen esilämmitys toimii? Vakiona ei ole mitään lämmitintä, eikä tehdaslisävarusteena saatavilla polttoainetoimista lämmitintä? Täytyykö tähän jälkiasennus defa laittaa ja sisälämppäri, jos tahtoo ettei matkustamo ole ihan jäässä? Kun lataa tällaista normi lämmitystolpan pistorasiasta niin lämmittääkö se lataus ollenkaa?:hmm:
Kiitos vastauksista etukäteen:thumbsup:

Eikös nämä hybridit lämmitä kabiinin vastuksilla/lämpöpumpulla tms silloin kun akussa on virtaa ja etenkin silloin kun on latauksessa.

Omaan hybridiin tuli viesti Webastolta ettei saa asentaa kun menee akun jäähdytys sekaisin. Merkkiforumi tosin kertoi että joku on asian tarkistanut oikein valmistajalta ja kaikkiin malleihin saa Webaston laittaa. Tiedä sitten.

Moottorihan noissa esilämmityksissä taitaa harvemmin lämmitä joten sikäli parempi ratkaisu voisi olla säteilylämmitin ja sisälämppäri, joskaan se kone ei sillä kyllä kummoisesti lämpeä.
 
Tervehdys,

Harkinnassa hyundai tucson plug-in hybridi, kuinka tällaisen esilämmitys toimii? Vakiona ei ole mitään lämmitintä, eikä tehdaslisävarusteena saatavilla polttoainetoimista lämmitintä? Täytyykö tähän jälkiasennus defa laittaa ja sisälämppäri, jos tahtoo ettei matkustamo ole ihan jäässä? Kun lataa tällaista normi lämmitystolpan pistorasiasta niin lämmittääkö se lataus ollenkaa?:hmm:
Kiitos vastauksista etukäteen:thumbsup:
Hyundai ja Kia eivät lämmitä latauksessa ollessaan muuta kuin sähköyhtiön mieltä. Tarvitset siis lohko ja sisäpistokkeen, kuten tavallisissa bensa-autoissakin. Harmi kyllä
 
Hyundai ja Kia eivät lämmitä latauksessa ollessaan muuta kuin sähköyhtiön mieltä. Tarvitset siis lohko ja sisäpistokkeen, kuten tavallisissa bensa-autoissakin. Harmi kyllä
Saattaa siinä tapauksessa olla, että täytyy katsella muita merkkejä. Onnistuukohan polttoainetoimisen lämmittimen asennus jälki asennuksena?
 
Eikös nämä hybridit lämmitä kabiinin vastuksilla/lämpöpumpulla tms silloin kun akussa on virtaa ja etenkin silloin kun on latauksessa.

Omaan hybridiin tuli viesti Webastolta ettei saa asentaa kun menee akun jäähdytys sekaisin. Merkkiforumi tosin kertoi että joku on asian tarkistanut oikein valmistajalta ja kaikkiin malleihin saa Webaston laittaa. Tiedä sitten.

Moottorihan noissa esilämmityksissä taitaa harvemmin lämmitä joten sikäli parempi ratkaisu voisi olla säteilylämmitin ja sisälämppäri, joskaan se kone ei sillä kyllä kummoisesti lämpeä.
Täytyy tätä kysyä paikalliselta hyundai kauppiaalta, jos saa webaston asentaa nii päädyn varmasti tähän. Itselle iso juttu tuo vaikka lämmittäisi vaan sisätilat. Tottunut, kun ollut edellisissä autoissa.
 
Monet alleviivaa, että kuinka ”Spirit monitor” on se juttu polttoaineiden seurantaan ja sieltä löytyy ylintä saatavilla olevaa rehellistä lukemaa vertailuun. Sattui vain silmään postaus toiselta saitilta, jossa heitettiin ihan tosissaan ehdoton totuus. Melkoisen kritiikitöntä luentaa kyllä täytyy harrastaa ja totuus karkaa aivan omiin svääreihinsä. Eli perattuna esimerkkinä tämä.

Autoista taitaa lähes 90 % olla muita versioita, kuin RAV4 Plug in. Lukemissa on autoja vuodelta 2016 asti, eli ensimmäisiä tavallisia hybridejä joita RAV4 edes oli. Ensimmäiset plugarit tuli syyskuussa 2020 ja tankkauksia on jo 2019 lähtien. Mukana on muutama Priuskin. Ja joku vielä kehtaa verrata esim Plug in RAV4 kulutuksen olevan 6,69 L/100 km ja ihan ”auto sivuilla”.
Ensimmäiset sivut näyttää vielä asiallisilta, mutta sitten kyllä karkaa lapasesta kunnolla tilastot. Onkohan joku tahallaan korruptoinut koko sivuston tuon osan, vai mikä idea tuollaisessa on?

 
Monet alleviivaa, että kuinka ”Spirit monitor” on se juttu polttoaineiden seurantaan ja sieltä löytyy ylintä saatavilla olevaa rehellistä lukemaa vertailuun. Sattui vain silmään postaus toiselta saitilta, jossa heitettiin ihan tosissaan ehdoton totuus. Melkoisen kritiikitöntä luentaa kyllä täytyy harrastaa ja totuus karkaa aivan omiin svääreihinsä. Eli perattuna esimerkkinä tämä.

Autoista taitaa lähes 90 % olla muita versioita, kuin RAV4 Plug in. Lukemissa on autoja vuodelta 2016 asti, eli ensimmäisiä tavallisia hybridejä joita RAV4 edes oli. Ensimmäiset plugarit tuli syyskuussa 2020 ja tankkauksia on jo 2019 lähtien. Mukana on muutama Priuskin. Ja joku vielä kehtaa verrata esim Plug in RAV4 kulutuksen olevan 6,69 L/100 km ja ihan ”auto sivuilla”.
Ensimmäiset sivut näyttää vielä asiallisilta, mutta sitten kyllä karkaa lapasesta kunnolla tilastot. Onkohan joku tahallaan korruptoinut koko sivuston tuon osan, vai mikä idea tuollaisessa on?

Laita tarkemmat hakuehdot. Vuosi alkaen 2020 ja teho alkaen 300PS.

Luultavasti suurin osa käyttäjistä ei vain tiedä plugin hybridin ja hybridin eroa.
 
Aaaa. Mä tälläsin pelkästään tuon ”RAV4” ja ”Plug in” ja aloin ihan mielenkiinnosta plarata, kun autoilun sivustolta löysin käsittämättömän väittämän, että todellise luvut saadaan Spiritmonitorin sivuilta ja ne on karmeaa luettavaa. Siteerattiin vielä tuo ”6,69” L/100 km ja että se johtuu jostain järkeensä käyvästä selityksestä, jonka se veti lennosta. No tuo ”RAV4” + ”plug in” tuottaa kunnon tuloksen, mutta pientä kritiikkiä voisi itse harrastaa, ennenku julkaisee, että ” tässä kaikille tiedoksi ja todisteeksi kattava otanta sivustolta.

”Sitten taas PHEV-malleja löytyy paremmin vertailuun. Kugan ladattavien (142 kpl) keskikulutus on 3,9 l/100km, kun taas RAV4-plugareilla (276 kpl) se on 6,7 l/100km.”
 
Viimeksi muokattu:
Oman Corollan tankkaukset tullut kesästä lähtien laitettua Sprit Monitoriin.
Kattoo josko ekan täyden vuoden jälkeen heittäis statseja sieltä.

Itsekkin noita eri autojen kulutuksia selannut tuolta ja ei sieltä kyllä ihan oikeaa tietoa aina löydä, ainakaan ihan helpolla.
Jos haluaa ennakkoon kaivaa tietoa paljonko haaveilemansa mallin kulutus on niin kun on ensin saanut mallin naplattua hakuun, niin sitten pitää vielä koettaa arpoa sieltä sellainen auto jolla ajetaan kutakuinkin samoja määriä kuin itse arvelet ajavasi.
Sen joutuu sitte katselemaan yksittäisten autojen tiedoista tankkaustiheyden perusteella.
Sitten vielä sekin että onko auto espanjassa vai norjassa, millä on merkitystä jos haluaa ottaa talvikulutusta huomioon.

Mutta aikansa kun kaivelee niin kyllä sieltä voi suuntaa antavan arvion kulutuksesta saada.
 
Aaaa. Mä tälläsin pelkästään tuon ”RAV4” ja ”Plug in” ja aloin ihan mielenkiinnosta plarata, kun autoilun sivustolta löysin käsittämättömän väittämän, että todellise luvut saadaan Spiritmonitorin sivuilta ja ne on karmeaa luettavaa. Siteerattiin vielä tuo ”6,69” L/100 km ja että se johtuu jostain järkeensä käyvästä selityksestä, jonka se veti lennosta. No tuo ”RAV4” + ”plug in” tuottaa kunnon tuloksen, mutta pientä kritiikkiä voisi itse harrastaa, ennenku julkaisee, että ” tässä kaikille tiedoksi ja todisteeksi kattava otanta sivustolta.

”Sitten taas PHEV-malleja löytyy paremmin vertailuun. Kugan ladattavien (142 kpl) keskikulutus on 3,9 l/100km, kun taas RAV4-plugareilla (276 kpl) se on 6,7 l/100km.”
Sinä voisit aina välillä mainita kun postaat näitä kulutuslukemia että lähdet lämpimästä tallista täydellä akulla. Toisin kuin minä joka lähtee tuosta pihalta, latauksesta toki täydellä akulla, ja kulutus on Volvossa 5,2/100km. Vuoden ajalta. Ollut tosin vähän viileääkin.
 
Joo onhan niitä jokunen vaihdettu ja hintataso on kyllä tiedossa. Kuten sanoin, niin tämän riskin uskalsin ottaa, tehtyäni melko kattavan taustatukimuksen ennen auton hankintaa ;)

Tämä on kyllä yksi syy miksi en pidä sähköauton hankintaa nykypäivänä minään ekotekona. Noissa vanhemmissa akkutakuun ohittaneissa tuppaa tulemaan autosta aika pitkälti kasa jätettä, jos akusto kunnolla korkkaa.
Siis eikö näissä Amperoissa ja Volteissa pitäisi olla kaikissa uudet akut? Muistaakseni Hollannissa vaihdettiin joku 4000 akkua ja kiellettiin säilyttämistä autoja lähellä asumuksia. Myöhemmin tuli recall vissiin kaikkiin ja LG on akkujen valmistaja. Saksaan ainakin toimitettiin yleiskirje asiasta ja ihmettelen jos ei koko EU olisi tuon takana.

 
Siis eikö näissä Amperoissa ja Volteissa pitäisi olla kaikissa uudet akut? Muistaakseni Hollannissa vaihdettiin joku 4000 akkua ja kiellettiin säilyttämistä autoja lähellä asumuksia. Myöhemmin tuli recall vissiin kaikkiin ja LG on akkujen valmistaja. Saksaan ainakin toimitettiin yleiskirje asiasta ja ihmettelen jos ei koko EU olisi tuon takana.

Ampera ja Ampera-e on kaksi eri autoa. Ampera-e on Suomessa siinä mielessä hiukan ongelmallinen, että sitä ei ole virallisesti koskaan maahantuotu, joten sitä ei myöskään Opel huolla Suomessa. Esim jos omistaisit nyt Ampera-e:n ja tahtoisit siihen teettää tuon Opelin tarjoaman akunvaihdon, auto pitäisi viedä vaikkapa Norjaan.
 
Sinä voisit aina välillä mainita kun postaat näitä kulutuslukemia että lähdet lämpimästä tallista täydellä akulla. Toisin kuin minä joka lähtee tuosta pihalta, latauksesta toki täydellä akulla, ja kulutus on Volvossa 5,2/100km. Vuoden ajalta. Ollut tosin vähän viileääkin.

Minäkin voin näyttää numeroni, että saadaan yhtenevä yksi totuus. Eli RAV4 PHEV ja lokakuusta lähtien lähes kaikki lähdöt puolilämpimästä tallista. Vuoden ajalta keskikulutus 4,1 l/100 km, ~30kkm. Nyt tällä talvikaudella on menty kuukausittain siinä 5,5-5,8 l/100 km. Heinäkuun kuukausiminimi on 2,5 l/100 km.

polttoaine_2201
 
No kulutuksethan näyttää kuin kaksi marjaa. 4,1 vs 1,4. Lähdetään lämpimästä tallista.
 

Liitteet

  • 65EB2022-520A-49B3-9D6E-21335CCB0FAA.png
    65EB2022-520A-49B3-9D6E-21335CCB0FAA.png
    1,5 MB · Luettu: 74
Hienoja käyriä, mutta eivät kerro yhtään mitään, jos ei tiedä paljonko kerralla ajetaan tuolla täydellä akulla (toinen ajaa lämpimästä tallista 5km päähän hakemaan maitoa, toinen ajaa 150km moottoritietä...). Ja bonuksena myös ajonopeuskin olisi hyvä :)
 
Liitytään nyt tähän vertailuun Mitsun kanssa. Sen verran vähän tankkauksia, ettei Spritmonitor suostu piirtämään käppyrää vielä.

Kuten voi varmaankin kulutuksesta päätellä, ei ole tarvinnut juuri yhtään pidempää reissua ajaa. Ja auto seisoo pihalla sään armoilla.
 

Liitteet

  • spritmonitor.PNG
    spritmonitor.PNG
    22,8 KB · Luettu: 127
Lomat vähän vaikuttaa tähän viimeisen kuukauden ajon tarpeeseen, mutta suurinpiirtein näin menee arkirytmit. Normaalista ajomäärästä puuttuu n. 500-1000 km. En osaa muiden ajamisiin sen enempää puuttua, mutta omasta mielestä tämä nykyinen plugari sopii meidän ajamisia oikein hyvin. 60 km pääsee tällä hetkellä sähköllä noita päiväajoja, jos yhteen putkeen saa ajaa. Väliseisotus kylmentää auton ja akun, niin silloin ei kyllä pääse. Vaikka range näyttää latauksen jälkeen 88 km lupausta, niin 60-70 km väliin korkeintaan pääsee, jos lämpö on yli -10 asteessa.
 

Liitteet

  • 311D51CE-56BC-4B81-B399-D4855DB0E772.jpeg
    311D51CE-56BC-4B81-B399-D4855DB0E772.jpeg
    111 KB · Luettu: 29
  • CF0DC6FE-B25B-4491-B1D2-04FD56FB4691.jpeg
    CF0DC6FE-B25B-4491-B1D2-04FD56FB4691.jpeg
    103,6 KB · Luettu: 31
  • 86FF2EAD-EC31-42E4-8DE8-4C1E5B36A9C1.jpeg
    86FF2EAD-EC31-42E4-8DE8-4C1E5B36A9C1.jpeg
    107 KB · Luettu: 27
Hienoja käyriä, mutta eivät kerro yhtään mitään, jos ei tiedä paljonko kerralla ajetaan tuolla täydellä akulla (toinen ajaa lämpimästä tallista 5km päähän hakemaan maitoa, toinen ajaa 150km moottoritietä...). Ja bonuksena myös ajonopeuskin olisi hyvä :)

Sepä se pointti vähän oli, että kaikki plugareiden kulutusjutut riippuu melko 100% käyttöprofiilista, minkään WLTP:n tai edes muiden käyttäjien kulutusten perusteella tapahtuva omien kulutusten arviointi on vaikeaa. Oma käyttöprofiili meni semmoiseksi, että (talvella) arkiajot on sen 2 km kauppaan nollakulutuksella joo (tai enintään vähän sähkörangen ulkopuolelle asti kerrallaan), mutta sitten kun ajetaan, niin ajetaankin 500 km kerrallaan ja siitä se bensankulutus sitten tulee.
 
Sepä se pointti vähän oli, että kaikki plugareiden kulutusjutut riippuu melko 100% käyttöprofiilista, minkään WLTP:n tai edes muiden käyttäjien kulutusten perusteella tapahtuva omien kulutusten arviointi on vaikeaa. Oma käyttöprofiili meni semmoiseksi, että (talvella) arkiajot on sen 2 km kauppaan nollakulutuksella joo (tai enintään vähän sähkörangen ulkopuolelle asti kerrallaan), mutta sitten kun ajetaan, niin ajetaankin 500 km kerrallaan ja siitä se bensankulutus sitten tulee.

Tämän vuoksi pitäisikin ilmoittaa kulutus akku tyhjänä, sekä erikseen sähkönkulutus pelkällä sähköllä ajaessa. En ymmärrä miksi tällaista "1 litra satasella" pelleilyä annetaan vieläkin tapahtua kun se ei tosiaan kerro yhtään mitään auton todellisesta kulutuksesta.
 
Tämän vuoksi pitäisikin ilmoittaa kulutus akku tyhjänä, sekä erikseen sähkönkulutus pelkällä sähköllä ajaessa. En ymmärrä miksi tällaista "1 litra satasella" pelleilyä annetaan vieläkin tapahtua kun se ei tosiaan kerro yhtään mitään auton todellisesta kulutuksesta.

Tuo akku tyhjänäkin kulutus riippuu pitkälti käyttöprofiilista tai minkälaisella tiestöllä ajetaan. Se auto lataa sitä akkua ja käyttää sitä akkua silti vaikka se on "tyhjä". Ja mitä pidemmästä matkasta kyse, niin enemmän se sitä lataa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 724
Viestejä
4 514 307
Jäsenet
74 459
Uusin jäsen
Jutilanpoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom