Keskustelua hybridiautoista

Ei se tarkoita, että ajoakku olis tyhjä kun virtanäyttö näyttää tyhjää. Siinä on käyttöpuskurit ala- ja yläpäässä.
 
Ei se tarkoita, että ajoakku olis tyhjä kun virtanäyttö näyttää tyhjää. Siinä on käyttöpuskurit ala- ja yläpäässä.

Tiedän. Mutta kuinka pitkään se pikkuinen pohjapuskuri riittää, ennen kuin akku on itsepurkautunut niin pitkälle, että vaurioita alkaa tulla?
 
Tiedän. Mutta kuinka pitkään se pikkuinen pohjapuskuri riittää, ennen kuin akku on itsepurkautunut niin pitkälle, että vaurioita alkaa tulla?

Oletuksena jos pidetään, että autokaupassa olevaa autoa käydään koeajamassa tuon tuosta. Auto lataa akustoa ajon aikana.
 
Oletuksena jos pidetään, että autokaupassa olevaa autoa käydään koeajamassa tuon tuosta. Auto lataa akustoa ajon aikana.
Tähänkin voi varmaan sanoa, että moni kai haluaa kokeilla sitä sähköajoa. Voi olla ettei ihan latinki pysy koeajolla.

Voin vaan suositella menemään sinne kauppaan ja katsomaan. Ei varmasti ole joka auto piuhan päässä. Mutta vaihtuvuuttahan ne koittaa pitää yllä, niin ei mahdottoman kauaa suositut mallit seiso.
 
Tähänkin voi varmaan sanoa, että moni kai haluaa kokeilla sitä sähköajoa. Voi olla ettei ihan latinki pysy koeajolla.

Voin vaan suositella menemään sinne kauppaan ja katsomaan. Ei varmasti ole joka auto piuhan päässä. Mutta vaihtuvuuttahan ne koittaa pitää yllä, niin ei mahdottoman kauaa suositut mallit seiso.
Itse ainakin soitin ennakkoon, että lataavat akun täyteen. Miten sitä hybridiä muuten testais. Ensimmäistä testasin hetken mielijohteesta ja silloin ei ollut virtaa eikä oikein bensaakaan. Ei juuri saanut kuvaa voimalinjasta oikeassa käytössä.
Eiköhän noissa autoissa ole huomioitu se, että akut on monesti tyhjänä, eikä niitä ladata joka päivä. Ikinä ne ei akkua täysin tyhjäksi päästä.
 
Siis ei se akku pääse tyhjenemään ellet ensin aja ditä käyttövaraa nollille ja sitten jätä lataamatonta autoa ajamattomaksi pitemmäksi ajaksi seisomaan.

Jossain käskettiin ajamaan autoa vähintään 2w välein. Veikkkaan että tähteennladattua ei tarvitse ajaa.
 
Kia Sportagen uusi lataushybridi. Sisältä näyttää tyylikkäältä. Kerrankin näytöt on kunnolla integroitu eikä vaan isketty pystyasennossa A4:sta kojelautaan.

Onkohan tällä mahdollista ajaa kylmällä ilman polttomoottoria? Jos tuo onnistuu se on melkein sitten koeajon paikka.

Hinta on vähän kova, kilpailee Outlanderin ym. kanssa. Plussaa 7 vuoden takuu jota ei muilta taida löytyä.
 
3-litraisesta dieselistä kun siirtyy hybridiin niin ei viitsi ihan mopoa ostaa. :asif:

Vielä tuo käytettynä halvempi oli kuin sellaiset täyssähköt jotka itselle kelpaisi, Model S:ään olisi saanut latoa vielä ~15k lisää pöytään.

Tänään Lidlissä käydessä olisi voinut ladata autoa mutta vähemmän yllättäen ei vapaita paikkoja. Mietin taas siinä kohtaa että ei ihan heti taida tulla täyssähköä. :dead:

Infra ei vaan yksinkertaisesti ole sillä tasolla että viitsisi alkaa leikkimään. Olkoon hybridi siis nyt välimuotona jonkin aikaa.

E. Siis hinnat alkaen model s.
Jos autoilun muutenkin meinaa jättää Lidlin varaan, niin siirtyisin suosista polkupyörään:geek:
Onhan Koo/ S-ryhmällä latureita pilvin pimein edulliseen hintaan käytössä. Jopa useat lämpöisissä halleissa, niin ei tarvi istua Liiterin pihassa odottelemassa. Puhumatta näillä keleillä..
 
Jos autoilun muutenkin meinaa jättää Lidlin varaan, niin siirtyisin suosista polkupyörään:geek:
Onhan Koo/ S-ryhmällä latureita pilvin pimein edulliseen hintaan käytössä. Jopa useat lämpöisissä halleissa, niin ei tarvi istua Liiterin pihassa odottelemassa. Puhumatta näillä keleillä..

Joo, niitä on. :lol:

Paikallisilla Cittareilla on 4 paikkaa/kauppa ja ei tasan koskaan vapaana, tosin näin korona-aikana ei juuri kaupassa edes käydä ja noudon aikana ei paljon tarvitse autoa latailla.

Kuten jo moneen kertaan todettu, lataan sitten ensi kesästä lähtien kotona, siihen asti lataillaan missä nyt milloinkin sattuu jaksamaan, alkuinnostuksen jälkeen ainakin julkisilla yhä harvemmin ja harvemmin. Viimeksi Koon pisteellä oli kirjannut softa jälleen kerran pihalle ja tagi oli toisissa avaimissa -> ei sitten ladattu. Linkkarissa joku kysyikin että menisitkö bensa-asemalle tankkaaman epävarmana siitä että satttuuko se bensapumppu nyt toimimaan tällä kertaa tai onko se vapaana (joo, voi tarkistaa softasta että vapaata on).
 
Joo, niitä on. :lol:

Paikallisilla Cittareilla on 4 paikkaa/kauppa ja ei tasan koskaan vapaana, tosin näin korona-aikana ei juuri kaupassa edes käydä ja noudon aikana ei paljon tarvitse autoa latailla.

Kuten jo moneen kertaan todettu, lataan sitten ensi kesästä lähtien kotona, siihen asti lataillaan missä nyt milloinkin sattuu jaksamaan, alkuinnostuksen jälkeen ainakin julkisilla yhä harvemmin ja harvemmin. Viimeksi Koon pisteellä oli kirjannut softa jälleen kerran pihalle ja tagi oli toisissa avaimissa -> ei sitten ladattu. Linkkarissa joku kysyikin että menisitkö bensa-asemalle tankkaaman epävarmana siitä että satttuuko se bensapumppu nyt toimimaan tällä kertaa tai onko se vapaana (joo, voi tarkistaa softasta että vapaata on).
Kyllä se täyssähköily talvella on todella tuskaista jos kotoa ei löydy latauspaikkaa. Toki suuriakkuiset sähikäiset helpottaa hommaa, kun range pysyy vielä inhimillisenä vaikka 40-50% lataustasosta lähtisikin samantien kovilla pakkasilla. Tuollaiset Hondan e, Mazdan 30 sähköautot kovalla pakkasella lähes käyttökelvottomia, kun TM talvitestissä -9 pakkasessa range reilu 100km täydellä akullao_O
 
Kia Sportagen uusi lataushybridi. Sisältä näyttää tyylikkäältä. Kerrankin näytöt on kunnolla integroitu eikä vaan isketty pystyasennossa A4:sta kojelautaan.

Onkohan tällä mahdollista ajaa kylmällä ilman polttomoottoria? Jos tuo onnistuu se on melkein sitten koeajon paikka.

Hinta on vähän kova, kilpailee Outlanderin ym. kanssa. Plussaa 7 vuoden takuu jota ei muilta taida löytyä.
Koskeeko 7 vuoden takuu koko roskaa? vai onko sieltä eritelty asioita pois. Käytiin meinaan jotain hybridi Kiaa katsomassa niin hybridin akkua ei pitkä takuu koskenutkaan =)
 
Kyllä se täyssähköily talvella on todella tuskaista jos kotoa ei löydy latauspaikkaa. Toki suuriakkuiset sähikäiset helpottaa hommaa, kun range pysyy vielä inhimillisenä vaikka 40-50% lataustasosta lähtisikin samantien kovilla pakkasilla. Tuollaiset Hondan e, Mazdan 30 sähköautot kovalla pakkasella lähes käyttökelvottomia, kun TM talvitestissä -9 pakkasessa range reilu 100km täydellä akullao_O

No oma oli eilen latauksessa ja ennen lähtöä laitoin lämmityksen päälle. Lähtiessä oli peräti 7km rangea. :D


Mutta jos olisin halunnut sellaisen hybridin, jolla voi jopa ajaa sähköllä, olisin ehkäpä päätynyt johonkin toiseen vaihtoehtoon. Vielä mentiin bensalenkkarina eli teho edellä. :cool:


Täyssähköllä pitäisi päästä vähintäänkin se 500km lataamatta että viitsisi harkita. Silloinkin sen täytyisi olla Tesla, jossa Super Charger toimii edes jotakuinkin helpolla tavalla.
 
Koskeeko 7 vuoden takuu koko roskaa? vai onko sieltä eritelty asioita pois. Käytiin meinaan jotain hybridi Kiaa katsomassa niin hybridin akkua ei pitkä takuu koskenutkaan =)
Kian sivuilla sanotaan selkeästi, että 7 vuotta tai 150000km on myös akulla takuu. Kapasiteetin heikkeneminen ei kuulu takuuseen.
 
Kian sivuilla sanotaan selkeästi, että 7 vuotta tai 150000km on myös akulla takuu. Kapasiteetin heikkeneminen ei kuulu takuuseen.
Todellakin selkeästi..
Takuun kattavuus

> Kaikkien uusien Kia-mallien tehdastakuu on 7 vuotta tai 150 000 km
> Ilman kilometrirajaa takuu on 3 vuotta yksityiskäytössä, ammattikäytössä kilometriraja on 150 000 km
> Maalitakuu on 5 vuotta tai 150 000 km
> Puhkiruostumattomuustakuu on 12 vuotta ilman kilometrirajaa
> Tehdasvarusteiden (mm. äänentoistolaitteet ja navigointijärjestelmä) takuu on 3 vuotta tai 100 000 km
> Kia-varaosien takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa
> Korkeajänniteakun (EV/HEV/PHEV) takuu on 7 vuotta tai 150 000 km
> MHEV-akun (48V) takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa
> Pienjänniteakun (12V) takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa

Tarkemmat takuuehdot saat autosi mukana tai jälleenmyyjältäsi
 
Todellakin selkeästi..
Takuun kattavuus

> Kaikkien uusien Kia-mallien tehdastakuu on 7 vuotta tai 150 000 km
> Ilman kilometrirajaa takuu on 3 vuotta yksityiskäytössä, ammattikäytössä kilometriraja on 150 000 km
> Maalitakuu on 5 vuotta tai 150 000 km
> Puhkiruostumattomuustakuu on 12 vuotta ilman kilometrirajaa
> Tehdasvarusteiden (mm. äänentoistolaitteet ja navigointijärjestelmä) takuu on 3 vuotta tai 100 000 km
> Kia-varaosien takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa
> Korkeajänniteakun (EV/HEV/PHEV) takuu on 7 vuotta tai 150 000 km
> MHEV-akun (48V) takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa
> Pienjänniteakun (12V) takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa

Tarkemmat takuuehdot saat autosi mukana tai jälleenmyyjältäsi

Kyseessä oli juurikin tuo MHEV akku jollainen tuossa "kevyt"hybridi Xceedissä oli jota kävimme katsomassa. Eli hieno kun akulla 2v takuu hybridissä. Jäi Kia kauppaan.
 
Kyseessä oli juurikin tuo MHEV akku jollainen tuossa "kevyt"hybridi Xceedissä oli jota kävimme katsomassa. Eli hieno kun akulla 2v takuu hybridissä. Jäi Kia kauppaan.

Jep järjetöntä kun miettii millainen lasku tuosta tulee jos se hajoaa. Toki VOI mennä virhevastuuseen (vai mikä se on) vaikka ei olisi takuuta. Kai noitakin joku ostaa kun Kia oli jossain tilastossa myyntikärjessä Suomessa.
 
Jep järjetöntä kun miettii millainen lasku tuosta tulee jos se hajoaa. Toki VOI mennä virhevastuuseen (vai mikä se on) vaikka ei olisi takuuta. Kai noitakin joku ostaa kun Kia oli jossain tilastossa myyntikärjessä Suomessa.
Tuskin tuollainen 48V akku ihan kamalasti maksaa ja vaihdon saanee tehdä kuka vaan. Toki varmaan kallis 12V akkuihin verrattuna, mutta varmaan lähempänä niiden hintaa kuin "oikeiden" hybridien akkujen hintaa.
 
Edit. Väärä lainaus
Kia Sportagen uusi lataushybridi. Sisältä näyttää tyylikkäältä. Kerrankin näytöt on kunnolla integroitu eikä vaan isketty pystyasennossa A4:sta kojelautaan.

Onkohan tällä mahdollista ajaa kylmällä ilman polttomoottoria? Jos tuo onnistuu se on melkein sitten koeajon paikka.

Hinta on vähän kova, kilpailee Outlanderin ym. kanssa. Plussaa 7 vuoden takuu jota ei muilta taida löytyä.

En usko että pääsee pätkäajossa täyssähköllä. Kannattaisi käydä ajamassa Sorentoa, niin saa vähän tuntumaa. Ellei sitten Tucsoniakin olisi jo koeajettavana.
Tucson menee kyllä taajamassa kiitettävän matkan:




Vielä astetta pienempi ja viimeisimmän tiedon mukaan vanhalla 1.6 vaparilla tulee olemaan Kia Niro. Samaa hyväksi todettua tekniikkaa kuin tuo Ioniq, Niro, Kona HEV, Ceed PHEV. Toivottavasti sieltä tulisi vielä ässänä sopivasti tehoa myös taka-akselille sähköllä kuten Corolla Crossissa. Muuten jää mielestäni vähän tuhnuksi itselle tämä malli.

Nyt kun katsonut tuota polttiksen kuormitusta ajon aikana riittäisi vanha vapari aivan hyvin, jos sähköavustukseen saisi lisää hetkellistä tehoa. Tai riittäähän ne tehot nytkin, mutta että tuntuisi päivitykseltä Ioniqiin.

Taidetaan vaan mennä nyt nykyisten akkujen ehdoilla ja vaatisi "hybrid supercapacitor" moduuleja akkujen kaveriksi. Tai enemmän PHEV akkukapasiteettia, kuten Volvon long range T8:ssa.
 
Viimeksi muokattu:
En usko että pääsee pätkäajossa täyssähköllä. Kannattaisi käydä ajamassa Sorentoa, niin saa vähän tuntumaa. Ellei sitten Tucsoniakin olisi jo koeajettavana.

Sorento koeajettu aikaisemmin. Hiton mukava auto maantiellä mutta 60k (plug-inin hinta) menee yli oman budjetin. Normi varakkaalle tekkiläiselle varmaan hyvä vaihtoehto vastaavalle premiumille ellei parempi.
 
Ei ole tullut hyvää plugaria vastaan Kia fiaskon jälkeen, niin tuli sitten eilen tilattua uusi Corolla touring prestige hybrid 299e/kk vuoden "leasinginä". Eli vuoden jälkeen auton saa palauttaa ja liike lunastaa loppuvelan. Jos auton pitäisi, niin 28.300 olisi kokonaishinta.

Autohan on "täyshybrid", eli ei ulkopuolelta ladattava auto. Toimitusaikaa arvailtiin kesäkuulle. Aika näyttää, mitä automarkkinoilla on tarjota tuolloin, noin puolentoistavuoden päästä

Edit. Kilometrirajana on 20tkm ja talvirenkaat sekä 15tkm huolto kuuluvat pakettiin. Tarjous on Auto Arinan, mutta Toyota Autocenter antoi saman tarjouksen
 
Ollut nyt puolisen vuotta Toyota Prius plugari -18 alla. Täytyy kyllä sanoa, että mukava on ollu ajella. Nelipaikkaisuus ei oo ongelma, kun asuu yksin. Takakonttiin ei hirveesti tavaraa mahdu korotetun pohjan takia, kun akut on sijoitettu alle, mutta riittävä. Varusteet on kyllä hyvin kattavat aina parkkitutkista lähtien, multimedialaitteisto on tosin hieman vanhanaikainen.

Ymmärtää kyllä hyvin, miks plugarit nostattaa himoja täyssähköjä kohtaan, kun on se sähköllä ajo sen verta ripeää ja hiljasta. Kesällä pääsee taajamanopeuksilla parhaimmillaan n. 60 kilometriä. Kotona ei ole latausmahdollisuutta, mutta aina kaupassa ja koiralenkkien aikana oon jättäny lataukseen. Ilmalämpöpumpusta plussaa, varsinkin kesällä on kätevä, kun voi avaimesta kytkee ilmastoinnin päälle 10 minuutiksi.

Alla vielä kulutuslukemia, mielestäni melko alhasia lukemia loppujen lopuksi.

DSC_0008.JPGDSC_0007.JPGDSC_0006.JPGDSC_0005.JPG
 
Olen nyt ajellut hetken vm. 12 Opel Amperalla (Chevy Volt) ja onhan se nyt jo selvää, että täyssähkö tulee olemaan seuraava hankinta. Mutta täytyy kyllä sanoa, että GM:N insinöörit on onnistuneet tekemään kymmenen vuotta sitten todella hyvän auton. Sähkörange vaihtelee kelien mukaan n. 25km-70km ja tämäkin auto on vain nelipaikkainen. Tässäkin saa lämmityksen/viilennyksen avaimesta päälle 10min ja löytyy tutkat ja peruutuskamera jne.

Ei toki ole ainoaksi autoksi kolmen lapsen perheelle sopiva, joten meilläkin on tilavampi polttisauto perheen kanssa liikkumiseen. Mutta onhan tuo omaan lyhyeen työmatkan ajoon ihan omiaan ja kauppareissuille myös. Lataan autoa vain kotona. Akkutakuut jne. on toki jo ummessa mutta hankintahinta oli sen verran edullinen, että tuon riskin pystyin ottamaan. Näissä ei kuitenkaan laajoja akkuongelmia ole ollut ja monilla on ajeltu ongelmitta reilusti yli 250tkm. Omalla yksilöllä nyt mittarissa vähän reilu 100tkm.

Mutta tosiaan, vaikka autoon olen toistaiseksi täysin tyytyväinen, niin tunnen itseni sen verran hyvin, että ihmettelen jos en ole sitä vuoden sisällä vaihtanut vähän ripeämpään täyssähköön. Siinä vaan on jotain hienoa, kun käyttöauto kiihtyy hyvin mutta hiljaisuuden saattelemana. Harrastevehkeet siten saavatkin olla äänekkäämpiä ja vielä vähän ripeämpiä ;)
 
Viimeksi muokattu:
Akkutakuut jne. on toki jo ummessa mutta hankintahinta oli sen verran edullinen, että tuon riskin pystyin ottamaan. Näissä ei kuitenkaan laajoja akkuongelmia ole ollut ja monilla on ajeltu ongelmitta reilusti yli 250tkm. Omalla yksilöllä nyt mittarissa vähän reilu 100tkm.

Nettiautossa on muuten myynnisssä ainakin yksi Ampera johon vaihdettu akku (ilmoituksessa kuva kuitista). 9000€ näyttäisi tulevan töineen hintaa.

 
Nettiautossa on muuten myynnisssä ainakin yksi Ampera johon vaihdettu akku (ilmoituksessa kuva kuitista). 9000€ näyttäisi tulevan töineen hintaa.

Joo onhan niitä jokunen vaihdettu ja hintataso on kyllä tiedossa. Kuten sanoin, niin tämän riskin uskalsin ottaa, tehtyäni melko kattavan taustatukimuksen ennen auton hankintaa ;)

Tämä on kyllä yksi syy miksi en pidä sähköauton hankintaa nykypäivänä minään ekotekona. Noissa vanhemmissa akkutakuun ohittaneissa tuppaa tulemaan autosta aika pitkälti kasa jätettä, jos akusto kunnolla korkkaa.
 
Joo onhan niitä jokunen vaihdettu ja hintataso on kyllä tiedossa. Kuten sanoin, niin tämän riskin uskalsin ottaa, tehtyäni melko kattavan taustatukimuksen ennen auton hankintaa ;)
Tuo oli lähinnä yleinen nosto, koska harvemmin missään on näyttää ns. mustaa valkoisella paljonko akun vaihto todellisuudessa maksaa. Omasta mielestä tuo on myös riski jonka voisin itsekkin ottaa.

Onko tiedossa jotain km. määrää, jossa Amperan akku on lähes varmasti jo vaihdettu/vaihtokunnossa?
 
Tuo oli lähinnä yleinen nosto, koska harvemmin missään on näyttää ns. mustaa valkoisella paljonko akun vaihto todellisuudessa maksaa. Omasta mielestä tuo on myös riski jonka voisin itsekkin ottaa.

Onko tiedossa jotain km. määrää, jossa Amperan akku on lähes varmasti jo vaihdettu/vaihtokunnossa?

Eiköhän ne suurimmassa osassa autoja mene kierrätykseen samassa kohtaa kuin koko autokin, kuten kaikissa muissakin hybrideissä. Nämä kesken auton eliniän akkujen vaihdot on poikkeustapauksia ihan siinä missä koko moottorin vaihto polttiksissa.

Ts. ei voida sanoa mitään tiettyä kilsamäärää missä akku on "vaihtokunnossa". Ne ei ole mitään kulutusosia.
 
Tuo oli lähinnä yleinen nosto, koska harvemmin missään on näyttää ns. mustaa valkoisella paljonko akun vaihto todellisuudessa maksaa. Omasta mielestä tuo on myös riski jonka voisin itsekkin ottaa.

Onko tiedossa jotain km. määrää, jossa Amperan akku on lähes varmasti jo vaihdettu/vaihtokunnossa?
Eiköhän ne suurimmassa osassa autoja mene kierrätykseen samassa kohtaa kuin koko autokin, kuten kaikissa muissakin hybrideissä. Nämä kesken auton eliniän akkujen vaihdot on poikkeustapauksia ihan siinä missä koko moottorin vaihto polttiksissa.

Ts. ei voida sanoa mitään tiettyä kilsamäärää missä akku on "vaihtokunnossa". Ne ei ole mitään kulutusosia.
Juuri näin. Poikkeustapauksia ja yleensä takuun kattamia, kuten myös tuossa ilmoituksen autossa. Aika harva varmaan alkaa omaan piikkiin tekemään tuollaista 9k€ korjausta 10-15k€ autoon, vaan yrittää minimoida tappionsa jollain muulla tavalla. Niin itse ainakin tekisin.

Jos Ampera-kokemukset enemmän kiinnostaa, niin suosittelen liittymään Facessa Opel Ampera Suomi ryhmään. Siellä on hyvää keskustelua ja myös akkuvaihtoja läpikäyneet on sinne tuosta prosessista kirjoitellut.
 
Nettiautossa on muuten myynnisssä ainakin yksi Ampera johon vaihdettu akku (ilmoituksessa kuva kuitista). 9000€ näyttäisi tulevan töineen hintaa.


Aika moneenkin on marmolilla vaihdettu akku takuuaikana, koska se on käytännössä ainoa toimenpide, mitä osaavat (tai haluavat) siellä tehdä, jos jotain on vialla. Tiedossani ei ole, että kukaan (tämän lisäksi) olisi omalla rahallaan vaihdattanut koko akkua, eli noita voi korjata suhteellisen edullisesti muutamilla näihin erikoistuneilla korjaamoilla takuun jälkeen.
 
Eiköhän ne suurimmassa osassa autoja mene kierrätykseen samassa kohtaa kuin koko autokin, kuten kaikissa muissakin hybrideissä. Nämä kesken auton eliniän akkujen vaihdot on poikkeustapauksia ihan siinä missä koko moottorin vaihto polttiksissa.

Ts. ei voida sanoa mitään tiettyä kilsamäärää missä akku on "vaihtokunnossa". Ne ei ole mitään kulutusosia.

Kuitenkin esim Peugeot antaa uuden 308 hybridin akustolle takuuksi 160 000km tai 8 vuotta. Akustolla on vähintään oltava 70% uuden vastaavan kapasiteetista käytössä. Eli 7v päästä vaikkapa 29% pudotus on "ihan ok". Kyllä ne kulutusosia ovat akutkin. Siinä missä uusi polttomoottori on paljon halvempi vrt akusto, on polttiksen hyötysuhdekin varmasti vielä samaa luokkaa, mitä uutena. Kauhea kupla tämä sähköautoilukin on...
 
Kuitenkin esim Peugeot antaa uuden 308 hybridin akustolle takuuksi 160 000km tai 8 vuotta. Akustolla on vähintään oltava 70% uuden vastaavan kapasiteetista käytössä. Eli 7v päästä vaikkapa 29% pudotus on "ihan ok". Kyllä ne kulutusosia ovat akutkin. Siinä missä uusi polttomoottori on paljon halvempi vrt akusto, on polttiksen hyötysuhdekin varmasti vielä samaa luokkaa, mitä uutena. Kauhea kupla tämä sähköautoilukin on...
Saatat yllättyä kun menet kysymään, mitä se uusi polttomoottori maksaisi. Juuri missään tuotteessa oletettu elinikä ei ole samaa kuin takuuaika. Ei myöskään sähköauton tai hybridin akussa.
 
Kuitenkin esim Peugeot antaa uuden 308 hybridin akustolle takuuksi 160 000km tai 8 vuotta. Akustolla on vähintään oltava 70% uuden vastaavan kapasiteetista käytössä. Eli 7v päästä vaikkapa 29% pudotus on "ihan ok". Kyllä ne kulutusosia ovat akutkin. Siinä missä uusi polttomoottori on paljon halvempi vrt akusto, on polttiksen hyötysuhdekin varmasti vielä samaa luokkaa, mitä uutena. Kauhea kupla tämä sähköautoilukin on...
Vajaa 15 vuotta sitten, puolimoottorin vaihto 5 vuotta vanhaan Focukseen, maksoi töineen n. 5000€. Työ tehtiin pärnäsellä, merkkiliikkeessä hinta olisi ollut ihan toinen. Saksalaiseen premiumiin uutta tehdasmoottoria et saa 10000€:lla.
 
Eiköhän ne suurimmassa osassa autoja mene kierrätykseen samassa kohtaa kuin koko autokin, kuten kaikissa muissakin hybrideissä. Nämä kesken auton eliniän akkujen vaihdot on poikkeustapauksia ihan siinä missä koko moottorin vaihto polttiksissa.

Ts. ei voida sanoa mitään tiettyä kilsamäärää missä akku on "vaihtokunnossa". Ne ei ole mitään kulutusosia.
Mikä sinun autonelinikä ?

Mikä on kulutusosa sanan määritelmä.

Käynnistysakku on kulutusosa. ainakin niin ole ymmärtänyt, voi kestää pitkään, mutta suomen keskimääräisillä romotus iellä ne on kyllä vaihdettu , usein useammankin kerran.

Hybriakku, sähköauton akkut, ne on kuluvia, jos eivät hajoa niin kuluvat, ominaisuudet happanee. Käyttö siis heikkenee.

Toyota Prius, ehkä hyvä esimerkki (valmistettu yli 20v), mikä on niiden romotusikä, ja onko se akku kestänyt sinne asti.

Se tiedetään että markkinoilla on ollut hybridejä jotka vanhentuneet keskenkaiken ja tekninen toteutus sellainen että ajot loppuu siihen.

Eli se kysymys, 10v, vai 20v ? Jos sanot 10v, niin uskon että kestää, jos suunniteltu ja valmistettu oikein.


Tiedetään polttisautoja ja niiden moottoreita joiden suunniteltu elinikä on reilusti alle 200tkm
 
Mikä sinun autonelinikä ?

Mikä on kulutusosa sanan määritelmä.

Käynnistysakku on kulutusosa. ainakin niin ole ymmärtänyt, voi kestää pitkään, mutta suomen keskimääräisillä romotus iellä ne on kyllä vaihdettu , usein useammankin kerran.

Hybriakku, sähköauton akkut, ne on kuluvia, jos eivät hajoa niin kuluvat, ominaisuudet happanee. Käyttö siis heikkenee.

Toyota Prius, ehkä hyvä esimerkki (valmistettu yli 20v), mikä on niiden romotusikä, ja onko se akku kestänyt sinne asti.

Se tiedetään että markkinoilla on ollut hybridejä jotka vanhentuneet keskenkaiken ja tekninen toteutus sellainen että ajot loppuu siihen.

Eli se kysymys, 10v, vai 20v ? Jos sanot 10v, niin uskon että kestää, jos suunniteltu ja valmistettu oikein.


Tiedetään polttisautoja ja niiden moottoreita joiden suunniteltu elinikä on reilusti alle 200tkm

Ylivoimaisesti suurin osa Priuksista rullaa helposti 300+ tkm alkuperäisellä akulla jos kori ja muut osat kestää sen. Käynnistysakulla ja sen kestävyydellä ei ole mitään tekemistä hybridiakkujen kanssa.

Varsinkin ei-ladattavissa hybrideissä käytetään akusta yleensä kapasiteettia välillä 25-75%, eli akkua ei päästetä koskaan täysin tyhjäksi ja pyritään siihen, että se ei myöskään ole koskaan täynnä. Lataushybrideissäkin on "puskuria", eli akku ei oikeasti ole tyhjä silloin kun latausmittari näyttää nollaa ja auto siirtyy käyttämään polttista. Tämä pidentää käyttöikää.

Toki akkujen maksimikapasiteetti voi hieman pienentyä iän myötä, mutta hybrideissä se ei juuri haittaa. Bensankulutus voi nousta jokusia prosentteja. Täyssähköissä toki jo jonkun 20% kapasiteetin lasku näkyy rangessa selvästi, mutta tässä puhutaankin nyt hybrideistä eikä täyssähköistä.

Usko pois nyt vaan, että hybridiakun vaihtaminen ei ole mikään normaali huoltotoimenpide, johon autoa ostaessa tarvii varautua. Ainakaan jos et osta mitään puolta miljoona kilometriä rullattua.
 
Ylivoimaisesti suurin osa Priuksista rullaa helposti 300+ tkm alkuperäisellä akulla jos kori ja muut osat kestää sen. Käynnistysakulla ja sen kestävyydellä ei ole mitään tekemistä hybridiakkujen kanssa.
Mielikuva tosiaan ollut että ovat kestäneet hyvin sen mitäpikkuautot kestää.

Numerot sinänsä kiinnostaisi, tosin noita vanhoja ilmeisesti vähän (Suomessa), joka heikentää yleisteystä.

Varsinkin ei-ladattavissa hybrideissä käytetään akusta yleensä kapasiteettia välillä 25-75%, eli akkua ei päästetä koskaan täysin tyhjäksi ja pyritään siihen, että se ei myöskään ole koskaan täynnä. Lataushybrideissäkin on "puskuria", eli akku ei oikeasti ole tyhjä silloin kun latausmittari näyttää nollaa ja auto siirtyy käyttämään polttista. Tämä pidentää käyttöikää.



Toki akkujen maksimikapasiteetti voi hieman pienentyä iän myötä, mutta hybrideissä se ei juuri haittaa. Bensankulutus voi nousta jokusia prosentteja. Täyssähköissä toki jo jonkun 20% kapasiteetin lasku näkyy rangessa selvästi, mutta tässä puhutaankin nyt hybrideistä eikä täyssähköistä.
Katse tänäpäivänä lataus hybreideissä ja kustannusten kannalta se akkukapasiteetti on tärkeä ja varsinkin kun jo lähdössä (uutenakin) niukat.
 
Viimeksi muokattu:
Saatat yllättyä kun menet kysymään, mitä se uusi polttomoottori maksaisi. Juuri missään tuotteessa oletettu elinikä ei ole samaa kuin takuuaika. Ei myöskään sähköauton tai hybridin akussa.

Juu ei ole, mutta tuskin polttiksen höytysuhteesta on ok, jos 30% katoaa 8 vuodessa.
 
Juu ei ole, mutta tuskin polttiksen höytysuhteesta on ok, jos 30% katoaa 8 vuodessa.

Käytännössä virhevastuu (ei takuu) määrittelee sen, mikä on ok ja mikä ei. Jos polttis on 8-vuotias ja vaikka 200tkm ajettu niin virhevastuuta ei enää käytännössä ole eli sikäli eroa töpseliautoihin ei ole. Aivan pienimmillä akuilla olevat täyssähköt alkavat kieltämättä olla lähellä käyttökelvotonta, jos kapasiteetista lähtee 30%, mutta monen range riittäisi vielä monenlaiseen käyttöön aivan hyvin. En pidä kovin hyvänä tuota rinnastusta polttiksen hyötysuhteeseen. Toki olisi toisaalta asian vähättelyä verrata ihan vaan polttiksen tankin kokoon.
 
Käytännössä virhevastuu (ei takuu) määrittelee sen, mikä on ok ja mikä ei. Jos polttis on 8-vuotias ja vaikka 200tkm ajettu niin virhevastuuta ei enää käytännössä ole eli sikäli eroa töpseliautoihin ei ole.

Tuossa varmaan pohdit uutena ostettua, maahantuojan vastuuta.

Mutta välillä pohdittu käytetyn pateriautojen(+hybridi) hyvitysarvon kehitystä.

Käytettyjen kauppias on virhevastuussa tuon ikäisiä polttiksia myydessä, jos akku lisää riskiä, niin toki se vaikuttaa hyvitysarvoihin.

Vaikeuttaa sen hybridin/sähköauton (rahoitus)kustannusten arviointia., pitää muistaa ettei se ole helppoa fosiilipolttiksillakaan, joissa varmanpäälle oletus että 5-10v päästä voivat olla arvottomia, tai lähinnä riippuu paljonko tankissa ainetta + rengastus. (lokiikka se että vielä vuosikymmenen vaihteessa myyty niin paljon polttiksia että riittää kaikille halukkaille)

Aivan pienimmillä akuilla olevat täyssähköt alkavat kieltämättä olla lähellä käyttökelvotonta, jos kapasiteetista lähtee 30%, mutta monen range riittäisi vielä monenlaiseen käyttöön aivan hyvin. En pidä kovin hyvänä tuota rinnastusta polttiksen hyötysuhteeseen. Toki olisi toisaalta asian vähättelyä verrata ihan vaan polttiksen tankin kokoon.

Täysähköautojen ajomatkat uutenakin on suomalaiseen talveen lyhyitä.
Talvikäyttössä energiaa vie myös lämmitys
Jos kapasiteetista leikataan se 30-40% jäljellejäävästä käytetään "kiinteä" osa lämmitykseen, niin iskee juurkin siihen kantamaan. Vanha raato voi olla myös kuluttaa enemmän (sähkiksissä moni optimointeja, joista osa voi kärsiä kulumisen/ikääntymisen myötä).

Se totta että polttisauoillakkin jotka ovat "yliajalla", niin mutuilen että käyttö on siinä kotinurkissa ja vaikka tankillisella pääsisikin kaukasi, niin riskien takia vältellään. Jos ei uutta pitkän matkan autoo, niin julkiset tai vuokra-auto. Eli tapa liikkua voi myös kehittyä.

Jos ja kun fosiilipolttis ei ole tulevaisuduessa järkevä viikottaiseen käyttöön, niin täysähköille ja lataushybrideille joissa ehjät akut on kysyntää.

Jos ja kun tuotantorajoitteet ohitetaan, niin käytettyjen kilpailijoita on uudet autot, ja noita vanhoja voi käyttää noihin muutaman kilometrin ajoihin. Isossa roolissa verotus, ja vakuutus tarjonta.
 
Käytettyjen kauppias on virhevastuussa tuon ikäisiä polttiksia myydessä, jos akku lisää riskiä, niin toki se vaikuttaa hyvitysarvoihin.
Jos viittaat @P.T mainitsemaan 8v/200tkm ajettuun, niin kyllä se kauppiaan virhevastuu on tosiaan hyvin rajattu tuossa kohtaa. Jossei nyt heti liikkeen ovella porsi, niin saa varautua viasta riippuen maksamaan hyvinkin huomattavan osan korjauskuluista ihan omasta pussista. KKV on näitä aika hyvin linjannut.

Lainaus KKV sivuilta Virhevastuu ja takuu autokaupassa – Kilpailu- ja kuluttajavirasto
"50 000 kilometriä ajetun auton vaihteisto rikkoutuu ilman, että olisi kyse käyttövirheestä tai muusta vastavasta ostajan puolella olevasta syystä. Vaihteisto on ollut huonommassa kunnossa kuin ostajalla on tämän verran ajetun auton osalta ollut aihetta edellyttää. Jos sama vika ilmenee 200 000 kilometriä ajetussa autossa, korjaustarpeen voidaan katsoa johtuvan luonnollisesta kulumisesta. Korjauskustannukset jäävät tässä tapauksessa siis ostajan vastuulle."
 
Jep järjetöntä kun miettii millainen lasku tuosta tulee jos se hajoaa. Toki VOI mennä virhevastuuseen (vai mikä se on) vaikka ei olisi takuuta. Kai noitakin joku ostaa kun Kia oli jossain tilastossa myyntikärjessä Suomessa.
Kia Sportagessa se MHEV akun kapasiteetti on n. puolet mitä se perinteinen starttiakku on... No tuo ei ole niin helppo hahmottaa kun lyijyakku on muilta ominaisuuksiltaan niin erilainen, mutta jos sanotaan että akkukäyttöisen ruohonleikkurin akku on n. puolet MHEV akusta, ja teknisesti ihan samanlainen. Ryobi ruohonleikkuriin akut maksaa ~150e.
 
Tämä on kyllä yksi syy miksi en pidä sähköauton hankintaa nykypäivänä minään ekotekona. Noissa vanhemmissa akkutakuun ohittaneissa tuppaa tulemaan autosta aika pitkälti kasa jätettä, jos akusto kunnolla korkkaa.
Eihän se koko akusto korkkaa kuin tulipalossa.

Eikä auto sinänsä jätteenäkään mikään kauhea ympäristöongelma ole, aika vähän jää autosta materiaalia jota ei kierrätetä mitenkään. Ekologisinta olisi tietysti kierrättää se auto mahdollisimman pitkälle sellaisenaan valmiina komponentteina, mutta poliittinen näkemys on että se pitää mahdollisimman nopeasti purkaa perusraaka-aineeksi.
 
Onko tuo nyt yllätys, että lähtökohtaisesti vajaaksi käyttäjämäärin nähden mitoitettu ilmainen laturi on jatkuvasti käytössä. Kyllä maksullisia latureita on hyvin tarjolla, joten puheet infran riittämättömyydestä on pötyä.

Jotta infra voidaan katsoa riittäväksi, latauspaikkoja tulee olla tarjolla siellä missä niitä tarvitaan, silloin kun niitä tarvitaan. RealityBites:n kohdalla näin ei ollut, joten infra oli riittämätöntä. Miksi puolustelet sitä, että Lidl ei ole hoitanut hommaa kunnolla?
 
Mikäs on raadin näkemys uudesta Corollasta Touringina? Käytiin ajamassa ja oli kyllä hauskaa se hybridin hiljaisuus pikkuvauhdeissa ja kiva kun voi esim. siirtää autoa pelkällä sähköllä. Näkyisi tuossa Hybrid Prestige mallissa olevan kaikki varusteet mitä voi toivoa ja uutena 1.8 motilla kaksilla renkailla ja kalleimmalla erityisvärillä ja lämmityslaitteella ja koukulla nyt 33ke. Ei tälle mahda olla kilpailijaa. Saako ostaa? :D Samassa hintaluokassa pyörii muutamia 1.4 phev Octavioita täysin karvalakkivarusteilla, eli niitä ei viitti katella. Corollan kanssa vastaavasti varustellut on sit +40ke.
 
Mikäs on raadin näkemys uudesta Corollasta Touringina? Käytiin ajamassa ja oli kyllä hauskaa se hybridin hiljaisuus pikkuvauhdeissa ja kiva kun voi esim. siirtää autoa pelkällä sähköllä. Näkyisi tuossa Hybrid Prestige mallissa olevan kaikki varusteet mitä voi toivoa ja uutena 1.8 motilla kaksilla renkailla ja kalleimmalla erityisvärillä ja lämmityslaitteella ja koukulla nyt 33ke. Ei tälle mahda olla kilpailijaa. Saako ostaa? :D Samassa hintaluokassa pyörii muutamia 1.4 phev Octavioita täysin karvalakkivarusteilla, eli niitä ei viitti katella. Corollan kanssa vastaavasti varustellut on sit +40ke.
Katsopa hieman taaempaa tästä ketjusta oma postaukseni ko.autosta

Edit. Siis lähinnä hinta. 33k on liikaa tuosta, kun 29k saa helposti
Lähde: Toyota Corolla TS 1.8. Hybrid Prestige vuodeksi 299 €/kk - Metroauto Oy
"Toyota Corolla TS 1.8 Hybrid Prestige Edition 28.391,39 € sis. talvirengasyhdistelmä ja toimituskulut. "
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs on raadin näkemys uudesta Corollasta Touringina? Käytiin ajamassa ja oli kyllä hauskaa se hybridin hiljaisuus pikkuvauhdeissa ja kiva kun voi esim. siirtää autoa pelkällä sähköllä. Näkyisi tuossa Hybrid Prestige mallissa olevan kaikki varusteet mitä voi toivoa ja uutena 1.8 motilla kaksilla renkailla ja kalleimmalla erityisvärillä ja lämmityslaitteella ja koukulla nyt 33ke. Ei tälle mahda olla kilpailijaa. Saako ostaa? :D Samassa hintaluokassa pyörii muutamia 1.4 phev Octavioita täysin karvalakkivarusteilla, eli niitä ei viitti katella. Corollan kanssa vastaavasti varustellut on sit +40ke.

Kaveri ainakin tykännyt muilta osin mutta kuukauden jälkeen vei äänieristykseen ja uusien hifien laittoon. Nyt on kuulemma hyvä.
 
Katsopa hieman taaempaa tästä ketjusta oma postaukseni ko.autosta

Edit. Siis lähinnä hinta. 33k on liikaa tuosta, kun 29k saa helposti

Koukusta tulee tonni, väristä 800e, defapaketista n. 700e, matoista, roiskeläpistä, konttisuojasta ja talvirengaspaketista n. 400e, eli lähtöhinta ilman noita 30ke. Kysyin hinnan vielä myös ilman vaihtoautoa, tuo 33ke oli siis vaihtoauton kanssa.
 
Mikäs on raadin näkemys uudesta Corollasta Touringina? Käytiin ajamassa ja oli kyllä hauskaa se hybridin hiljaisuus pikkuvauhdeissa ja kiva kun voi esim. siirtää autoa pelkällä sähköllä. Näkyisi tuossa Hybrid Prestige mallissa olevan kaikki varusteet mitä voi toivoa ja uutena 1.8 motilla kaksilla renkailla ja kalleimmalla erityisvärillä ja lämmityslaitteella ja koukulla nyt 33ke. Ei tälle mahda olla kilpailijaa. Saako ostaa? :D Samassa hintaluokassa pyörii muutamia 1.4 phev Octavioita täysin karvalakkivarusteilla, eli niitä ei viitti katella. Corollan kanssa vastaavasti varustellut on sit +40ke.
Ota vaan suorilta 2L mukavampi ajella kun 60hp enemmän. Tollasella kohta vuoden päivät kohta ajeltu ja melua motari nopeuksissa ei paljon muuta valittamista. :tup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 724
Viestejä
4 514 251
Jäsenet
74 459
Uusin jäsen
Jutilanpoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom