Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei se tarkoita, että ajoakku olis tyhjä kun virtanäyttö näyttää tyhjää. Siinä on käyttöpuskurit ala- ja yläpäässä.
Tiedän. Mutta kuinka pitkään se pikkuinen pohjapuskuri riittää, ennen kuin akku on itsepurkautunut niin pitkälle, että vaurioita alkaa tulla?
Tähänkin voi varmaan sanoa, että moni kai haluaa kokeilla sitä sähköajoa. Voi olla ettei ihan latinki pysy koeajolla.Oletuksena jos pidetään, että autokaupassa olevaa autoa käydään koeajamassa tuon tuosta. Auto lataa akustoa ajon aikana.
Itse ainakin soitin ennakkoon, että lataavat akun täyteen. Miten sitä hybridiä muuten testais. Ensimmäistä testasin hetken mielijohteesta ja silloin ei ollut virtaa eikä oikein bensaakaan. Ei juuri saanut kuvaa voimalinjasta oikeassa käytössä.Tähänkin voi varmaan sanoa, että moni kai haluaa kokeilla sitä sähköajoa. Voi olla ettei ihan latinki pysy koeajolla.
Voin vaan suositella menemään sinne kauppaan ja katsomaan. Ei varmasti ole joka auto piuhan päässä. Mutta vaihtuvuuttahan ne koittaa pitää yllä, niin ei mahdottoman kauaa suositut mallit seiso.
Jos autoilun muutenkin meinaa jättää Lidlin varaan, niin siirtyisin suosista polkupyörään3-litraisesta dieselistä kun siirtyy hybridiin niin ei viitsi ihan mopoa ostaa.
Vielä tuo käytettynä halvempi oli kuin sellaiset täyssähköt jotka itselle kelpaisi, Model S:ään olisi saanut latoa vielä ~15k lisää pöytään.
Tänään Lidlissä käydessä olisi voinut ladata autoa mutta vähemmän yllättäen ei vapaita paikkoja. Mietin taas siinä kohtaa että ei ihan heti taida tulla täyssähköä.
Infra ei vaan yksinkertaisesti ole sillä tasolla että viitsisi alkaa leikkimään. Olkoon hybridi siis nyt välimuotona jonkin aikaa.
E. Siis hinnat alkaen model s.
Jos autoilun muutenkin meinaa jättää Lidlin varaan, niin siirtyisin suosista polkupyörään
Onhan Koo/ S-ryhmällä latureita pilvin pimein edulliseen hintaan käytössä. Jopa useat lämpöisissä halleissa, niin ei tarvi istua Liiterin pihassa odottelemassa. Puhumatta näillä keleillä..
Kyllä se täyssähköily talvella on todella tuskaista jos kotoa ei löydy latauspaikkaa. Toki suuriakkuiset sähikäiset helpottaa hommaa, kun range pysyy vielä inhimillisenä vaikka 40-50% lataustasosta lähtisikin samantien kovilla pakkasilla. Tuollaiset Hondan e, Mazdan 30 sähköautot kovalla pakkasella lähes käyttökelvottomia, kun TM talvitestissä -9 pakkasessa range reilu 100km täydellä akullaJoo, niitä on.
Paikallisilla Cittareilla on 4 paikkaa/kauppa ja ei tasan koskaan vapaana, tosin näin korona-aikana ei juuri kaupassa edes käydä ja noudon aikana ei paljon tarvitse autoa latailla.
Kuten jo moneen kertaan todettu, lataan sitten ensi kesästä lähtien kotona, siihen asti lataillaan missä nyt milloinkin sattuu jaksamaan, alkuinnostuksen jälkeen ainakin julkisilla yhä harvemmin ja harvemmin. Viimeksi Koon pisteellä oli kirjannut softa jälleen kerran pihalle ja tagi oli toisissa avaimissa -> ei sitten ladattu. Linkkarissa joku kysyikin että menisitkö bensa-asemalle tankkaaman epävarmana siitä että satttuuko se bensapumppu nyt toimimaan tällä kertaa tai onko se vapaana (joo, voi tarkistaa softasta että vapaata on).
Koskeeko 7 vuoden takuu koko roskaa? vai onko sieltä eritelty asioita pois. Käytiin meinaan jotain hybridi Kiaa katsomassa niin hybridin akkua ei pitkä takuu koskenutkaan =)Kia Sportagen uusi lataushybridi. Sisältä näyttää tyylikkäältä. Kerrankin näytöt on kunnolla integroitu eikä vaan isketty pystyasennossa A4:sta kojelautaan.
Onkohan tällä mahdollista ajaa kylmällä ilman polttomoottoria? Jos tuo onnistuu se on melkein sitten koeajon paikka.
Hinta on vähän kova, kilpailee Outlanderin ym. kanssa. Plussaa 7 vuoden takuu jota ei muilta taida löytyä.
Kyllä se täyssähköily talvella on todella tuskaista jos kotoa ei löydy latauspaikkaa. Toki suuriakkuiset sähikäiset helpottaa hommaa, kun range pysyy vielä inhimillisenä vaikka 40-50% lataustasosta lähtisikin samantien kovilla pakkasilla. Tuollaiset Hondan e, Mazdan 30 sähköautot kovalla pakkasella lähes käyttökelvottomia, kun TM talvitestissä -9 pakkasessa range reilu 100km täydellä akulla
Jopa useat lämpöisissä halleissa, niin ei tarvi istua Liiterin pihassa odottelemassa
Kian sivuilla sanotaan selkeästi, että 7 vuotta tai 150000km on myös akulla takuu. Kapasiteetin heikkeneminen ei kuulu takuuseen.Koskeeko 7 vuoden takuu koko roskaa? vai onko sieltä eritelty asioita pois. Käytiin meinaan jotain hybridi Kiaa katsomassa niin hybridin akkua ei pitkä takuu koskenutkaan =)
Todellakin selkeästi..Kian sivuilla sanotaan selkeästi, että 7 vuotta tai 150000km on myös akulla takuu. Kapasiteetin heikkeneminen ei kuulu takuuseen.
Todellakin selkeästi..
Takuun kattavuus
> Kaikkien uusien Kia-mallien tehdastakuu on 7 vuotta tai 150 000 km
> Ilman kilometrirajaa takuu on 3 vuotta yksityiskäytössä, ammattikäytössä kilometriraja on 150 000 km
> Maalitakuu on 5 vuotta tai 150 000 km
> Puhkiruostumattomuustakuu on 12 vuotta ilman kilometrirajaa
> Tehdasvarusteiden (mm. äänentoistolaitteet ja navigointijärjestelmä) takuu on 3 vuotta tai 100 000 km
> Kia-varaosien takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa
> Korkeajänniteakun (EV/HEV/PHEV) takuu on 7 vuotta tai 150 000 km
> MHEV-akun (48V) takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa
> Pienjänniteakun (12V) takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa
Tarkemmat takuuehdot saat autosi mukana tai jälleenmyyjältäsi
Kyseessä oli juurikin tuo MHEV akku jollainen tuossa "kevyt"hybridi Xceedissä oli jota kävimme katsomassa. Eli hieno kun akulla 2v takuu hybridissä. Jäi Kia kauppaan.
Kyseessä oli juurikin tuo MHEV akku jollainen tuossa "kevyt"hybridi Xceedissä oli jota kävimme katsomassa. Eli hieno kun akulla 2v takuu hybridissä. Jäi Kia kauppaan.
Tuskin tuollainen 48V akku ihan kamalasti maksaa ja vaihdon saanee tehdä kuka vaan. Toki varmaan kallis 12V akkuihin verrattuna, mutta varmaan lähempänä niiden hintaa kuin "oikeiden" hybridien akkujen hintaa.Jep järjetöntä kun miettii millainen lasku tuosta tulee jos se hajoaa. Toki VOI mennä virhevastuuseen (vai mikä se on) vaikka ei olisi takuuta. Kai noitakin joku ostaa kun Kia oli jossain tilastossa myyntikärjessä Suomessa.
Vähän vaikea löytää hintoja, mutta lienevtä 300-500e luokkaa.
Kia Sportagen uusi lataushybridi. Sisältä näyttää tyylikkäältä. Kerrankin näytöt on kunnolla integroitu eikä vaan isketty pystyasennossa A4:sta kojelautaan.
Onkohan tällä mahdollista ajaa kylmällä ilman polttomoottoria? Jos tuo onnistuu se on melkein sitten koeajon paikka.
Hinta on vähän kova, kilpailee Outlanderin ym. kanssa. Plussaa 7 vuoden takuu jota ei muilta taida löytyä.
En usko että pääsee pätkäajossa täyssähköllä. Kannattaisi käydä ajamassa Sorentoa, niin saa vähän tuntumaa. Ellei sitten Tucsoniakin olisi jo koeajettavana.
Akkutakuut jne. on toki jo ummessa mutta hankintahinta oli sen verran edullinen, että tuon riskin pystyin ottamaan. Näissä ei kuitenkaan laajoja akkuongelmia ole ollut ja monilla on ajeltu ongelmitta reilusti yli 250tkm. Omalla yksilöllä nyt mittarissa vähän reilu 100tkm.
Joo onhan niitä jokunen vaihdettu ja hintataso on kyllä tiedossa. Kuten sanoin, niin tämän riskin uskalsin ottaa, tehtyäni melko kattavan taustatukimuksen ennen auton hankintaaNettiautossa on muuten myynnisssä ainakin yksi Ampera johon vaihdettu akku (ilmoituksessa kuva kuitista). 9000€ näyttäisi tulevan töineen hintaa.
Tuo oli lähinnä yleinen nosto, koska harvemmin missään on näyttää ns. mustaa valkoisella paljonko akun vaihto todellisuudessa maksaa. Omasta mielestä tuo on myös riski jonka voisin itsekkin ottaa.Joo onhan niitä jokunen vaihdettu ja hintataso on kyllä tiedossa. Kuten sanoin, niin tämän riskin uskalsin ottaa, tehtyäni melko kattavan taustatukimuksen ennen auton hankintaa
Tuo oli lähinnä yleinen nosto, koska harvemmin missään on näyttää ns. mustaa valkoisella paljonko akun vaihto todellisuudessa maksaa. Omasta mielestä tuo on myös riski jonka voisin itsekkin ottaa.
Onko tiedossa jotain km. määrää, jossa Amperan akku on lähes varmasti jo vaihdettu/vaihtokunnossa?
Tuo oli lähinnä yleinen nosto, koska harvemmin missään on näyttää ns. mustaa valkoisella paljonko akun vaihto todellisuudessa maksaa. Omasta mielestä tuo on myös riski jonka voisin itsekkin ottaa.
Onko tiedossa jotain km. määrää, jossa Amperan akku on lähes varmasti jo vaihdettu/vaihtokunnossa?
Juuri näin. Poikkeustapauksia ja yleensä takuun kattamia, kuten myös tuossa ilmoituksen autossa. Aika harva varmaan alkaa omaan piikkiin tekemään tuollaista 9k€ korjausta 10-15k€ autoon, vaan yrittää minimoida tappionsa jollain muulla tavalla. Niin itse ainakin tekisin.Eiköhän ne suurimmassa osassa autoja mene kierrätykseen samassa kohtaa kuin koko autokin, kuten kaikissa muissakin hybrideissä. Nämä kesken auton eliniän akkujen vaihdot on poikkeustapauksia ihan siinä missä koko moottorin vaihto polttiksissa.
Ts. ei voida sanoa mitään tiettyä kilsamäärää missä akku on "vaihtokunnossa". Ne ei ole mitään kulutusosia.
Nettiautossa on muuten myynnisssä ainakin yksi Ampera johon vaihdettu akku (ilmoituksessa kuva kuitista). 9000€ näyttäisi tulevan töineen hintaa.
Eiköhän ne suurimmassa osassa autoja mene kierrätykseen samassa kohtaa kuin koko autokin, kuten kaikissa muissakin hybrideissä. Nämä kesken auton eliniän akkujen vaihdot on poikkeustapauksia ihan siinä missä koko moottorin vaihto polttiksissa.
Ts. ei voida sanoa mitään tiettyä kilsamäärää missä akku on "vaihtokunnossa". Ne ei ole mitään kulutusosia.
Saatat yllättyä kun menet kysymään, mitä se uusi polttomoottori maksaisi. Juuri missään tuotteessa oletettu elinikä ei ole samaa kuin takuuaika. Ei myöskään sähköauton tai hybridin akussa.Kuitenkin esim Peugeot antaa uuden 308 hybridin akustolle takuuksi 160 000km tai 8 vuotta. Akustolla on vähintään oltava 70% uuden vastaavan kapasiteetista käytössä. Eli 7v päästä vaikkapa 29% pudotus on "ihan ok". Kyllä ne kulutusosia ovat akutkin. Siinä missä uusi polttomoottori on paljon halvempi vrt akusto, on polttiksen hyötysuhdekin varmasti vielä samaa luokkaa, mitä uutena. Kauhea kupla tämä sähköautoilukin on...
Vajaa 15 vuotta sitten, puolimoottorin vaihto 5 vuotta vanhaan Focukseen, maksoi töineen n. 5000€. Työ tehtiin pärnäsellä, merkkiliikkeessä hinta olisi ollut ihan toinen. Saksalaiseen premiumiin uutta tehdasmoottoria et saa 10000€:lla.Kuitenkin esim Peugeot antaa uuden 308 hybridin akustolle takuuksi 160 000km tai 8 vuotta. Akustolla on vähintään oltava 70% uuden vastaavan kapasiteetista käytössä. Eli 7v päästä vaikkapa 29% pudotus on "ihan ok". Kyllä ne kulutusosia ovat akutkin. Siinä missä uusi polttomoottori on paljon halvempi vrt akusto, on polttiksen hyötysuhdekin varmasti vielä samaa luokkaa, mitä uutena. Kauhea kupla tämä sähköautoilukin on...
Mikä sinun autonelinikä ?Eiköhän ne suurimmassa osassa autoja mene kierrätykseen samassa kohtaa kuin koko autokin, kuten kaikissa muissakin hybrideissä. Nämä kesken auton eliniän akkujen vaihdot on poikkeustapauksia ihan siinä missä koko moottorin vaihto polttiksissa.
Ts. ei voida sanoa mitään tiettyä kilsamäärää missä akku on "vaihtokunnossa". Ne ei ole mitään kulutusosia.
Mikä sinun autonelinikä ?
Mikä on kulutusosa sanan määritelmä.
Käynnistysakku on kulutusosa. ainakin niin ole ymmärtänyt, voi kestää pitkään, mutta suomen keskimääräisillä romotus iellä ne on kyllä vaihdettu , usein useammankin kerran.
Hybriakku, sähköauton akkut, ne on kuluvia, jos eivät hajoa niin kuluvat, ominaisuudet happanee. Käyttö siis heikkenee.
Toyota Prius, ehkä hyvä esimerkki (valmistettu yli 20v), mikä on niiden romotusikä, ja onko se akku kestänyt sinne asti.
Se tiedetään että markkinoilla on ollut hybridejä jotka vanhentuneet keskenkaiken ja tekninen toteutus sellainen että ajot loppuu siihen.
Eli se kysymys, 10v, vai 20v ? Jos sanot 10v, niin uskon että kestää, jos suunniteltu ja valmistettu oikein.
Tiedetään polttisautoja ja niiden moottoreita joiden suunniteltu elinikä on reilusti alle 200tkm
Mielikuva tosiaan ollut että ovat kestäneet hyvin sen mitäpikkuautot kestää.Ylivoimaisesti suurin osa Priuksista rullaa helposti 300+ tkm alkuperäisellä akulla jos kori ja muut osat kestää sen. Käynnistysakulla ja sen kestävyydellä ei ole mitään tekemistä hybridiakkujen kanssa.
Katse tänäpäivänä lataus hybreideissä ja kustannusten kannalta se akkukapasiteetti on tärkeä ja varsinkin kun jo lähdössä (uutenakin) niukat.Varsinkin ei-ladattavissa hybrideissä käytetään akusta yleensä kapasiteettia välillä 25-75%, eli akkua ei päästetä koskaan täysin tyhjäksi ja pyritään siihen, että se ei myöskään ole koskaan täynnä. Lataushybrideissäkin on "puskuria", eli akku ei oikeasti ole tyhjä silloin kun latausmittari näyttää nollaa ja auto siirtyy käyttämään polttista. Tämä pidentää käyttöikää.
Toki akkujen maksimikapasiteetti voi hieman pienentyä iän myötä, mutta hybrideissä se ei juuri haittaa. Bensankulutus voi nousta jokusia prosentteja. Täyssähköissä toki jo jonkun 20% kapasiteetin lasku näkyy rangessa selvästi, mutta tässä puhutaankin nyt hybrideistä eikä täyssähköistä.
Saatat yllättyä kun menet kysymään, mitä se uusi polttomoottori maksaisi. Juuri missään tuotteessa oletettu elinikä ei ole samaa kuin takuuaika. Ei myöskään sähköauton tai hybridin akussa.
Juu ei ole, mutta tuskin polttiksen höytysuhteesta on ok, jos 30% katoaa 8 vuodessa.
Käytännössä virhevastuu (ei takuu) määrittelee sen, mikä on ok ja mikä ei. Jos polttis on 8-vuotias ja vaikka 200tkm ajettu niin virhevastuuta ei enää käytännössä ole eli sikäli eroa töpseliautoihin ei ole.
Aivan pienimmillä akuilla olevat täyssähköt alkavat kieltämättä olla lähellä käyttökelvotonta, jos kapasiteetista lähtee 30%, mutta monen range riittäisi vielä monenlaiseen käyttöön aivan hyvin. En pidä kovin hyvänä tuota rinnastusta polttiksen hyötysuhteeseen. Toki olisi toisaalta asian vähättelyä verrata ihan vaan polttiksen tankin kokoon.
Jos viittaat @P.T mainitsemaan 8v/200tkm ajettuun, niin kyllä se kauppiaan virhevastuu on tosiaan hyvin rajattu tuossa kohtaa. Jossei nyt heti liikkeen ovella porsi, niin saa varautua viasta riippuen maksamaan hyvinkin huomattavan osan korjauskuluista ihan omasta pussista. KKV on näitä aika hyvin linjannut.Käytettyjen kauppias on virhevastuussa tuon ikäisiä polttiksia myydessä, jos akku lisää riskiä, niin toki se vaikuttaa hyvitysarvoihin.
Kia Sportagessa se MHEV akun kapasiteetti on n. puolet mitä se perinteinen starttiakku on... No tuo ei ole niin helppo hahmottaa kun lyijyakku on muilta ominaisuuksiltaan niin erilainen, mutta jos sanotaan että akkukäyttöisen ruohonleikkurin akku on n. puolet MHEV akusta, ja teknisesti ihan samanlainen. Ryobi ruohonleikkuriin akut maksaa ~150e.Jep järjetöntä kun miettii millainen lasku tuosta tulee jos se hajoaa. Toki VOI mennä virhevastuuseen (vai mikä se on) vaikka ei olisi takuuta. Kai noitakin joku ostaa kun Kia oli jossain tilastossa myyntikärjessä Suomessa.
Eihän se koko akusto korkkaa kuin tulipalossa.Tämä on kyllä yksi syy miksi en pidä sähköauton hankintaa nykypäivänä minään ekotekona. Noissa vanhemmissa akkutakuun ohittaneissa tuppaa tulemaan autosta aika pitkälti kasa jätettä, jos akusto kunnolla korkkaa.
Onko tuo nyt yllätys, että lähtökohtaisesti vajaaksi käyttäjämäärin nähden mitoitettu ilmainen laturi on jatkuvasti käytössä. Kyllä maksullisia latureita on hyvin tarjolla, joten puheet infran riittämättömyydestä on pötyä.
Katsopa hieman taaempaa tästä ketjusta oma postaukseni ko.autostaMikäs on raadin näkemys uudesta Corollasta Touringina? Käytiin ajamassa ja oli kyllä hauskaa se hybridin hiljaisuus pikkuvauhdeissa ja kiva kun voi esim. siirtää autoa pelkällä sähköllä. Näkyisi tuossa Hybrid Prestige mallissa olevan kaikki varusteet mitä voi toivoa ja uutena 1.8 motilla kaksilla renkailla ja kalleimmalla erityisvärillä ja lämmityslaitteella ja koukulla nyt 33ke. Ei tälle mahda olla kilpailijaa. Saako ostaa? Samassa hintaluokassa pyörii muutamia 1.4 phev Octavioita täysin karvalakkivarusteilla, eli niitä ei viitti katella. Corollan kanssa vastaavasti varustellut on sit +40ke.
Mikäs on raadin näkemys uudesta Corollasta Touringina? Käytiin ajamassa ja oli kyllä hauskaa se hybridin hiljaisuus pikkuvauhdeissa ja kiva kun voi esim. siirtää autoa pelkällä sähköllä. Näkyisi tuossa Hybrid Prestige mallissa olevan kaikki varusteet mitä voi toivoa ja uutena 1.8 motilla kaksilla renkailla ja kalleimmalla erityisvärillä ja lämmityslaitteella ja koukulla nyt 33ke. Ei tälle mahda olla kilpailijaa. Saako ostaa? Samassa hintaluokassa pyörii muutamia 1.4 phev Octavioita täysin karvalakkivarusteilla, eli niitä ei viitti katella. Corollan kanssa vastaavasti varustellut on sit +40ke.
Katsopa hieman taaempaa tästä ketjusta oma postaukseni ko.autosta
Edit. Siis lähinnä hinta. 33k on liikaa tuosta, kun 29k saa helposti
Ota vaan suorilta 2L mukavampi ajella kun 60hp enemmän. Tollasella kohta vuoden päivät kohta ajeltu ja melua motari nopeuksissa ei paljon muuta valittamista.Mikäs on raadin näkemys uudesta Corollasta Touringina? Käytiin ajamassa ja oli kyllä hauskaa se hybridin hiljaisuus pikkuvauhdeissa ja kiva kun voi esim. siirtää autoa pelkällä sähköllä. Näkyisi tuossa Hybrid Prestige mallissa olevan kaikki varusteet mitä voi toivoa ja uutena 1.8 motilla kaksilla renkailla ja kalleimmalla erityisvärillä ja lämmityslaitteella ja koukulla nyt 33ke. Ei tälle mahda olla kilpailijaa. Saako ostaa? Samassa hintaluokassa pyörii muutamia 1.4 phev Octavioita täysin karvalakkivarusteilla, eli niitä ei viitti katella. Corollan kanssa vastaavasti varustellut on sit +40ke.