Keskustelua hybridiautoista

Onko autossa maksimi latausvirran asetus? Onko siinä valittuna 16A? Kokeilepa laittaa siihen 10A, niin auto ehkä osaa laskea tuon lataustarpeen oikein. Nyt siinä on voinut käydä niin, että auton laskuri on olettanut, että tarjolla on 16A latausvirta ja aloitti latauksen liian myöhään.
Mielenkiintoinen huomio. Pitääpä kokeilla, jos vielä tulee kovempia pakkasia. Autossa on asetus ja se on nyt asennossa "max".
 
Olen täysin samaa mieltä et tuo 22kiloa on seko hinta.

Luulen et käy ku nissanin tapauksessa, kolmannet osapuolet alkaa tarjota korjauksia.

Dalas ev repair ja Nissan Leaf ajoakun vaihto

Paljo kohtuullisemmat hinnat.
"Arvioitu vaihtohinta asennettuna riippuen vanhan akkusi kunnosta, minkä otamme vaihdossa "

Sekä se, että vaikea nähdä että Tesla EI heittäisi ohjelmistollisesti kapuloita rattaisiin kun joku peran paja alkaa heidän kultakimpaleeseensa koskemaan, parhaimmillaan heittää hyvästit päivityksille ja pieruappeille, jos niistä jokaista ei mainita nimeltä kauppakirjassa johon molemmat osapuolet sitoutuvat.
 
40kwh akku 6300€ leaffiin :darra:
Ei tuo vieläkään kuullosta kohtuulliselta

Uudestahan tuo olisi vallan edullinen, kun tuotantokustannukset ovat vasta painumassa sinne 100€/kWh luokkaan. Käytettyä voisi toki toivoa halvemmallakin, varsinkin kun siitä vaihdossa menevästä omasta akusta vielä varmaan leivoitaan jotain käyttökelpoista.
Näkisin tuon hinnan kuitenkin sellaisena, että moni uskaltaa valita käytetyn pelin, joka ei enää ole takuunalainen. Jos ainoa vaihtoehto akun vaihtoon olisi marmori, jossa 16300€ tuskin riittää niin sitten eri juttu.
 
Tuleeko näissä ongelmaksi koulutus Suomessa? Eli automekaanikko ei saa vaihtaa akkuja, vaan tarvitsee jonkun korkeajännitepaperin mukaan ruuvien poistamista varten.

Ainakaan toistaiseksi tuohon ei vaadita mitään muuta kuin "riittävä perehdytys" mutta onhan toi aika hasardia että kuka vaan voi räpelöidä jotain parhaimmillaan 800VDC akkupakettia.
On siellä sähköjärjestelmässä pikkaisen muutakin kuin pari ruuvia, kommentista paistaa aika vahva tietämättömyys.

Tämä ketju näyttää muutenkin olevan täynnä trolleja.
 
Kyllä. Toi oli ihan oikea ongelma joskus ennen muinoin.



Usein se auton huolto vanhemmiten laiminlyödään lähes kokonaan ja mutu tuntumalla sanoisin että tällä on isompi osuus siinä elinkaaren pituudessa vs. onko ensimmäinen omistaja käyttänyt lohkolämmitintä. Mitään mitattua faktaa mulla ei asiasta ole ja perustuu ihan mielipiteeseeni ja havaintoihin.



Mikä sitten on se sopiva käyttöikä mihin pitäisi tähdätä, jonka jälkeen voisi sanoa että auto on kestänyt sen minkä sen pitikin kestää? Se voikin olla vähän hankalampi määritellä, sillä monesti toisen roska, on toisen aarre. Oma mielepide on että jos autolla on päästelty 300tkm ja tai 10v ilman ongelmia, niin mielestä se on sillon palvellut hyvin ja jos se tuon jälkeen vielä jollain onnellisella toimii vaikka 100tkm lisää ni hieno homma, mutta ei tuossa vaiheessa voida enää olettaa että autossa ei olisi kulumaa missään.
Ongelma on aivan sama yhä nykyäänkin, ei öljynsuodattimissa mitään erityistä kehitystä tuon suhteen ole tapahtunut. Korkeintaan mennyt huonompaan suuntaan. kun suodattavat entistäkin tarkemmin, jolloin jäykkä öljy rikkoo sen entistäkin helpommin.

Kylmäkäynnistykset voi helposti yhden 100Tkm vaikuttaa moottorin käyttöikään.

Kyllä moottorin pitää puoli miljoonaa kestää ilman isompia remontteja. Toki monien pienten ahdettujen nykymoottorien käyttöikä on laskettu paljon alemmas ja hybrideissä voi olla vielä tuotakin huomattavasti alhaisempi.
Mitä asiaa vähän googlailin, niin tollainen 300-350tkm on autojen suunniteltu tekninen käyttöikä.
How Long Do Cars Last? A Guide to Your Car's Longevity

How Long Do Cars Last?/ How Long Will My Car Last? | Gold Eagle Co.
Ei pienten ahdettujen moottorien käyttöikää ole sen lyhyemmäksi suunniteltu kuin edeltävienkään moottoreiden, mutta käytännössä nykykoneiden päästöjenkäsittelylaitteet ovat paljon herkempiä, ja vetävät herneen nenäänsä kun kone alkaa olla loppu, toisin kuin vanhemmissa autoissa, jossa vaan käryt pahenivat.
Miksi? Miksei 100tkm? Tai kaksi miljoonaa? Kyllä 500tkm ajettu auto olisi ansainnut jo paalinsa ajat sitten, ei siinä pelkästään moottori kulu. Tietysti ihmisillä ja suomalaisilla varsinkin on eri määritelmä mihin asti auto on kunnossa, mutta jo nahkapenkitkin yleensä näyttävät aika hirveiltä 200tkm jälkeen. Rattikin voi olla liukas ja kiiltää kuin eräät kananmunat. Alustasta on vaihdettu jo kaikki siinä vaiheessa, akku useampaan kertaan, korista alkaa tulemaan jauhoa.

Toki silti näkee Opel Astroja vuodelta 90 edelleen ajossa, toki ne olivat jo uutena sellaisia että ainoa oikea kohde olisi ollut paaliin. Ei nykyautoja ole suunniteltu ajettavaksi ikuisuuksiin, eikä sellaisella oikeasti ole kysyntääkään.
Menee ehkä OT, mutta tuossa Fordin näkemys moottorin suunnitellusta käyttöiästä:

"Fordin moottorikehityksen ja EcoBoost-moottoriasiantuntija Paul Swift antoi Ilta-Sanomille suoran vastauksen sitä kysyttäessä.

- Olemme laskeneet, että uuden 140-hevosvoimaisen 1.0 EcoBoost –moottorin pitäisi kestää kovassa käytössä oikein huollettuna noin 240 000 kilometriä ilman ongelmia. Hieman leppoisemman kaasujalan taitava kuljettaja päässee yli 300 000 kilometrin rajapyykin, Swift vahvistaa."


Eiväthän nuo aina kestä, autobild 14/2017 oli kestotestissä bmw 218 tila-auto, jossa siis 1.5l bensamoottori, mikä löytyy myös 225xe phev ja Mini Countryman phev keulalta. Tuo moottori muistaakseni hajosi 30 tkm kohdalla.

Kestoikä mietityttää muutenkin, Tesla on luvannut akkujen kestoksi 1500 lataussykliä, joten eikö se 225xe ja countryman 40km toimintamatkalla tarkoita, että akku on entinen 60 tkm sähköajon jälkeen?

Kyllä ja rengastestit Nokian Renkaat. Auto Bildissä myös samanlaista kotiinpäinvetoa. Aina voittajamerkit tulevat Saksasta.
Ot:ksi menee mutta eikös contit voittaneet ainakin kitkarengastestin
Tää menee nyt vähän samaan kategoriaan, kuin useissa vaihdelaatikoissa olevat valmistajan mukaan ”elinikäiset öljyt”. Joo onhan ne, mutta se elinikä vaan on lyhyempi. Kuka sitten sanoo kuinka paljon? Riippuu monesta tekijästä, mutta todennäköisyys huollettun laatikon pidemmälle eliniälle on suurempi.
Mitä tulee pyytämiisi faktoihin, niin koita nyt itse vasta-argumentoida muullakin, kuin ”auto kestää minkä se kestää”.

Keskustelu on tämän osalta täysin hedelmätön.


Omaehtoinen fakiiriksi julistautuminen tästä nyt vielä puuttuu. Jos sinulta kerta löytyy perehtyneisyyttä ja tietoa, jonka perusteella toimit, niin kovin vaikealta sitä tuntuu jakaa.
En tiedä kuinka syvällisesti on tullut istuttua ja mietittyä omalla kohdalla, mutta purettu ja koottu on jos mitäkin vempelettä.

Mutta jos kätellään ja käännytään eri suuntiin, ennenkuin modet hermostuu meidän jankkaamiseen.


Hyprideistä tuo lähti. Kuulunee otsikkoon, vaikka lähti jo rönsyilemään.



Nyt kun takuut alkaa ensimmäisistä päättymään, niin mielenkiintoista nähdä kuinka kalliiksi korjaukset muodostuu. Jos noista syntyy tarpeeksi pommeja omistajilleen, niin jälleenmyyntihinnan käyrä lähtee voimakkaasti jyrkkenemään 8-vuoden ikää kohti.
Nyt olis taas hyvä hetki mm. lainattujen viestien kirjottajien pysähtyä hetkeksi miettimään mikä on ketjun aihe ja miten pysytään aiheessa.

Lataushybridiauton lämmitysasiat kuuluvat ketjun piiriin, mutta sitten jos aletaan puhua öljyasioista tai polttomoottorin elinkaaresta yleisellä tasolla, ollaan jo pahasti offtopicin puolella. Tällä touhulla paskotte tehokkaasti ketjun alkuperäisen tarkoituksen.
 
Nyt olis taas hyvä hetki mm. lainattujen viestien kirjottajien pysähtyä hetkeksi miettimään mikä on ketjun aihe ja miten pysytään aiheessa.

Lataushybridiauton lämmitysasiat kuuluvat ketjun piiriin, mutta sitten jos aletaan puhua öljyasioista tai polttomoottorin elinkaaresta yleisellä tasolla, ollaan jo pahasti offtopicin puolella. Tällä touhulla paskotte tehokkaasti ketjun alkuperäisen tarkoituksen.

Totta puhut, mutta; hybrideissä on polttomoottori, jonka elinkaari kiinnostaa siinä missä akkujenkin.

Nämä yhdessä muodostavat auton kokonaisiän ja onkin mielenkiintoista nähdä, miten sähkö-/hybridiautojen lisääntyessä autojen romutusiän käy?

Sähköisten voimalinjojen yksinkertaisuuteen ja kestävyyteen kun on mainospuheissa usein vedottu, joten tulevaisuus näyttää, jäävätkö pelkiksi puheiksi vai tulevatko nämä tulevaisuuden autot kestämään ajoa nykyisiä pidempään ja millä hinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiinnolla odotan millainen melu noilla 20” renkailla saadaan aikaiseksi. Toivotaan että ovat panostaneen myös mukavuuteen melun osalta. Tosin Hyundai ei missään edes mainosta hiljaiseksi. Hyundain Kona 17” nastoilla on jotain järkyttävää, kun sellaisen kyydissä olin.
 
Nyt olis taas hyvä hetki mm. lainattujen viestien kirjottajien pysähtyä hetkeksi miettimään mikä on ketjun aihe ja miten pysytään aiheessa.

Lataushybridiauton lämmitysasiat kuuluvat ketjun piiriin, mutta sitten jos aletaan puhua öljyasioista tai polttomoottorin elinkaaresta yleisellä tasolla, ollaan jo pahasti offtopicin puolella. Tällä touhulla paskotte tehokkaasti ketjun alkuperäisen tarkoituksen.
Olen kyllä pääpiirteittäin samaa mieltä offtopicista, mutta onhan tuo naurettavaa, ettei saisi kommentoida hybridiautojen esilämmitykseen liittyviä virheellisiä väittämiä: esilämmityksestä on takuulla hyötyä. Se että autonvalmistajat eivät ota tarpeeksi huomioon kylmiä alueita autojen suunnittelussa ei poista sitä faktaa, että sähkikset ja hybridit hyötyvät esilämmityksestä. Se, että ko. tekniikan fanipojat ovat peppukipeitä ja puolustavat suunnitteluvirheitä verisesti ei tarkoita, että niistä ei voisi keskustella kunhan ei mennä liiaksi offin puolelle. Toki jos modet on sitä mieltä, että sallitaan vaan kivapuheet ja selkääntaputtelut, niin sitten ollaan menossa kyllä aika reippaasti muron suuntaan...
 
On siellä sähköjärjestelmässä pikkaisen muutakin kuin pari ruuvia, kommentista paistaa aika vahva tietämättömyys.

Varsinaisen akkupaketin vaihdossa ei välttämättä ole kovinkaan paljon muuta, mutta trollina voisit toki alkaa valistamaan mitä suurta sinne sähköjärjestelmään joutuu silloin tekemään. En ole nähnyt kuin Teslan akkupaketin vaihdon, siinä ei ainakaan kovin paljon monimutkaisempaa touhua ole.
 
Onko nuo akkupaketit kaikilla yksi massiivinen kokonaisuus? Olisihan se kuluttajan kannalta järkevämpää, kun akusto koostuisi moduuleista, joista voisi viallisen aina vaihtaa huomattavasti halvemmalla ilman, että koko roskaa täytyy purkaa osiin.
 
Siellä sisällä on moduulit mitä voi vaihtaa mutta toistaiseksi vaihtavat suoraan aina uuden paketin.

Akkuhan on yksi kuluerä mutta sitten on vielä sähkömoottorit ja mitkä niiden hinnat on takuun jälkeen.
 
Onko nuo akkupaketit kaikilla yksi massiivinen kokonaisuus? Olisihan se kuluttajan kannalta järkevämpää, kun akusto koostuisi moduuleista, joista voisi viallisen aina vaihtaa huomattavasti halvemmalla ilman, että koko roskaa täytyy purkaa osiin.
On ne modulaarisia. Valmistajalle on vaan edullisempaa pakottaa vaihtamaan koko akusto ja voivat antaa sille takuun, koska tietävät missä kunnossa vaihtoakku on. Sen takia riippumattomia pajoja yritetään sabotoida että tätä voidaan lypsää mahdollisimman pitkään. Kuluttajan kannalta olisi tietenkin edullisinta vaihtaa vain yksittäiset vialliset komponentit.
 
Varsinaisen akkupaketin vaihdossa ei välttämättä ole kovinkaan paljon muuta, mutta trollina voisit toki alkaa valistamaan mitä suurta sinne sähköjärjestelmään joutuu silloin tekemään. En ole nähnyt kuin Teslan akkupaketin vaihdon, siinä ei ainakaan kovin paljon monimutkaisempaa touhua ole.

:D

Sähän voitkin sitten mennä tenttaamaan niitä teslan ukkoja siitä että miksi niitä koulutetaan kun kuka vaan pystymetsästä nykäisty rasvanäppi pystyisi tekemään niiden hommat.

Heitän sut nyt blokkilistalle.
 
Tarvikeakkujen tullessa markkinoille, ei käytetyn auton kanssa voi olla enää ollenkaan varma, että sisällä on alkuperäistä vastaava akku.
Myös puhelimiin löytyy tarvikeakkuja, mutta kahden sellaisen kokemuksella (Fonum ja toista en enää muistakkaan) en enää sellaisia laita. Kuolivat varmaan puolessa siitä ajasta, mitä alkuperäinen.
Vaikka akkujen koko voi olla sama, niin jäähdytys, piikkitehon anto, turvallisuustekijät yms. heikentävän niiden haluttavuutta itselläni. Hyviäkin tarvikkeita on, mutta ongelma on varmasti tunnistaa ne ja vielä välttää ns. piraattikopiot.
 
Viimeksi muokattu:
Olen kyllä pääpiirteittäin samaa mieltä offtopicista, mutta onhan tuo naurettavaa, ettei saisi kommentoida hybridiautojen esilämmitykseen liittyviä virheellisiä väittämiä: esilämmityksestä on takuulla hyötyä. Se että autonvalmistajat eivät ota tarpeeksi huomioon kylmiä alueita autojen suunnittelussa ei poista sitä faktaa, että sähkikset ja hybridit hyötyvät esilämmityksestä. Se, että ko. tekniikan fanipojat ovat peppukipeitä ja puolustavat suunnitteluvirheitä verisesti ei tarkoita, että niistä ei voisi keskustella kunhan ei mennä liiaksi offin puolelle. Toki jos modet on sitä mieltä, että sallitaan vaan kivapuheet ja selkääntaputtelut, niin sitten ollaan menossa kyllä aika reippaasti muron suuntaan...
Kuten jo mainitsin, lataushybridin lämmitysasioista voi puhua, mutta siinä kohtaa kun keskustelu ajautuu viestitolkulla pelkästään polttomoottoreiden elinkaareen yms niin ollaan jo karattu aiheesta.
 
Sähän voitkin sitten mennä tenttaamaan niitä teslan ukkoja siitä että miksi niitä koulutetaan kun kuka vaan pystymetsästä nykäisty rasvanäppi pystyisi tekemään niiden hommat.

Eli trolli oli tämäkin, oli kiva väitellä - mutta ei ollut hajuakaan siitä mitä lähti väittämään. Tuskin tosin luki alkuperäistä viestiäkään. Mainiota.
 
Kuluttajan kannalta olisi tietenkin edullisinta vaihtaa vain yksittäiset vialliset komponentit.

Komponenttikustannuksissa toki, mutta luultavasti ei niin että jokainen pieni paja lähtee vaihtamaan yksittäisiä moduuleita. Näissähän voi olla aika tiukat vesieristykset ja suojaukset itse moduulien ympärillä, jotka joudutaan purkamaan jotta niihin päästään käsiksi. Sen takia voi tulla edullisemmaksi, että sellaiset tehdään yhdessä paikassa ja aina toimitetaan itse pajalle vain kokonainen akkupaketti. Hinnoittelu on toki aina ongelmallinen, mutta kuvittelisi että hyvitettävästä akkupaketista saisi aika hyvin per-moduuli informaatiota niiden kunnosta.
 
Kuten jo mainitsin, lataushybridin lämmitysasioista voi puhua, mutta siinä kohtaa kun keskustelu ajautuu viestitolkulla pelkästään polttomoottoreiden elinkaareen yms niin ollaan jo karattu aiheesta.
Hybridissä on polttomoottori ja keskustelussa on juuri sen kestäminen, kun esilämmitystä siihen ei juuri ole tarjolla. Hybridin polttomoottorin elinkaari on siten hyvin oleellinen osa keskustelua ja sen elinkaarta voidaan verrata vastaavalla moottorilla olevia polttiksia.

Ihan vain jos halutaan pysyä tarkasti rajatulla keskusteluissa tulisi kaikkien keskustelijoiden jättää täydet älyttömyydet pois(myös fanipoikien), kuten esim. Esilämmittämisen tarpeettomuuden. Ekologisuuden ollessa sähkisten/hybridien tärkeä osa markkinointia tulisi keskusteluihin ottaa myös auton mahdollisimman pitkä elinkaari, josta toistaiseksi ei ole kovin kattavaa tietoa.

Aihealueen keskusteluissa on tullut melko selkeästi esille, että hyötyjä/haittoja "cherry pickkaillaan" melko rajusti omaa idealogiaa tukeviksi.
 
Viimeksi muokattu:
Onko nuo akkupaketit kaikilla yksi massiivinen kokonaisuus? Olisihan se kuluttajan kannalta järkevämpää, kun akusto koostuisi moduuleista, joista voisi viallisen aina vaihtaa huomattavasti halvemmalla ilman, että koko roskaa täytyy purkaa osiin.
GM Ultium tsydeemi on tuolta kannalta huippu. Akusto on moduuleita, joiden ei tarvitse edes olla samanlaisia. Tulevaisuudessa voi vaihtaa vaikka osan akustosta uuteen tekniikkaan, kuten superkondensaattoreihin tai johonkin ihan erilaiseen akkutekniikkaan ja kaikki erilaiset akut toimii kiltisti yhteen. Jokaisessa moduulissa on oma ohjaus mukana.

Tekee ainakin itselle autosta aika haluttavan jos se vastaa tietotekniikan puolelta lähinnä tietokoneen koteloa, johon sisuskalut on vaihdettavissa.

muoks: voisin käydä ostamassa tuommoisen tyhjän rungon vaikka tänään ja sitten metsästää akkumoduuleita romuttamoilta ja ebaysta silloin tällöin lisäten näin tehoja ja rangea...

Parasta olisi tietenkin jos kaikki osat olisi helposti vaihdettavissa.
 
Hybridissä on polttomoottori ja keskustelussa on juuri sen kestäminen, kun esilämmitystä siihen ei juuri ole tarjolla. Hybridin polttomoottorin elinkaari on siten hyvin oleellinen osa keskustelua ja sen elinkaarta voidaan verrata vastaavalla moottorilla olevia polttiksia.
Mutta voidaanko sitä kuitenkaan verrata, kun hybridin polttomoottorin käyttöaste saattaa olla ihan mitä vain, riippuen siitä miten autoa on ladattu ja millaista pätkää on ajettu. Autolla saatetaan ajaa talvipakkasella 30 kilometriä per päivä, mutta polttista ei startata kertaakaan.
 
Mutta voidaanko sitä kuitenkaan verrata, kun hybridin polttomoottorin käyttöaste saattaa olla ihan mitä vain, riippuen siitä miten autoa on ladattu ja millaista pätkää on ajettu. Autolla saatetaan ajaa talvipakkasella 30 kilometriä per päivä, mutta polttista ei startata kertaakaan.
Täälläkin on kyllä osa liputtanut/liputtaa pelkästään sähkisten/hybridien puolesta ratkaisuna kaikille. Useamman kerran on ollut kiivastakin sananvaihtoa asian tiimoilta ja siihen on oikeastaan tullut eräänlainen välirauha, että tekniikka ei ole vielä optimaalinen/järkevä kaikkiin olosuhteisiin. Mutta se on hyvä, että ollaan päästy niistä ohi ja ajatuksenvaihto jatkuu, sekä juttua riittää.

Lisäys. Ilman tämän topiikin toisenlaidan kommentteja uuden sähköauton/hybridin omistaja voisi yllättyä negatiivisessa mielessä, kun luvatut speksit eivät pidäkkään paikkaansa ilman luontoäidin suotuisaa vaikuttamista. Näidenkin keskustelun pohjalta uusi ostaja saa paljon realistisemman kuvan sähkö-/hybridi-autoilusta, niin hyvistä kuin huonoista puolista ja miksei myös lisää myyntiä, jos joku kyyninen on kahden vaiheilla.
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin on kyllä osa liputtanut/liputtaa pelkästään sähkisten/hybridien puolesta ratkaisuna kaikille. Useamman kerran on ollut kiivastakin sananvaihtoa asian tiimoilta ja siihen on oikeastaan tullut eräänlainen välirauha, että tekniikka ei ole vielä optimaalinen/järkevä kaikkiin olosuhteisiin. Mutta se on hyvä, että ollaan päästy niistä ohi ja ajatuksenvaihto jatkuu, sekä juttua riittää.

Lisäys. Ilman tämän topiikin toisenlaidan kommentteja uuden sähköauton/hybridin omistaja voisi yllättyä negatiivisessa mielessä, kun luvatut speksit eivät pidäkkään paikkaansa ilman luontoäidin suotuisaa vaikuttamista. Näidenkin keskustelun pohjalta uusi ostaja saa paljon realistisemman kuvan sähkö-/hybridi-autoilusta, niin hyvistä kuin huonoista puolista ja miksei myös lisää myyntiä, jos joku kyyninen on kahden vaiheilla.

Sen verran vielä lähden tähän keskusteluun, koska uskon että tämä kyllä liittyy aiheeseen sen verran että siitä saa keskustella. Mutta jos sinä olet sitten se "hater boi" ilmeisesti, niin mistä olet siis saanut semmoisen käsityksen että hybridissä ei ole mahdollista esilämmittää moottoria ja että niissä olisi sen takia jokin perustavaa laatua oleva suunnittelu vika? Samat bensamoottorit niissä kyllä on, kuin vastaavissa ei hybrideissä, joten sen suhteen ei ole mitään eroa. Sen kun valitset Defan katalogista autoosi sopivan lämmittimen ja isket paikalleen ja voit elää rauhassa.
 
Onko päästöjen pienentäminen päästömanipulointia?
Ylimenokausi kokonaan täyssähköautoihin siirtymisessä tulee uskoakseni kestämään kauemmin kuin mitä ymmärrän ohimenevällä hetkellä.
 
Minun mielestä hybridit on tällä hetkellä vain moderni ohimenevä tapa päästömanipulointiin. Valtion ei pitäisi tukea niiden hankintaa, vaan keskittää nekin varat sähköautoihin.
Minä taas väitän, että paristoautojen saaminen toimimaan pienen piirin harrastustoiminnan ulkopuolella kestää pidempään kuin hybridiautojen elinkaari. Hybridit toimivat kaikille nyt, eikä sitten kun latausinfra on saatu kuntoon ja joku on keksinyt latausta kestäviä akkuja ja tavan siirtää sähköä vauhdilla. Hybridi on parhaimmillaan kaupunkiajossa, jossa polttomoottorin päästöt ovat suurimmillaan.
 
Minun mielestä hybridit on tällä hetkellä vain moderni ohimenevä tapa päästömanipulointiin. Valtion ei pitäisi tukea niiden hankintaa, vaan keskittää nekin varat sähköautoihin.

Oliko tarkoitus siis vähentää päästöjä vai saada sähköautoja? Jälkimmäinen ei ole välttämättä tehokkain tapa lyhyellä tähtäimellä.
 
  • Tykkää
Reactions: zig
Ennenkuin akkutuotanto kasvaa riittävästi, on mielestäni fiksumpaa laittaa pieni akku kymmeneen hybridiin kuin laittaa yksi iso yhteen sähköautoon. Tulevaisuudessa tilanne on varmasti toinen ja hybridit hiljotellen poistuvat markkinoilta jos/kun sähköauton ominaisuudet ovat paremmat kuin hybridin.
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä itse näe sähköautoissa ihan heti tulevaisuutta. Ihan liikaa säätöä, mitä on näitä juttuja täältäkin lukenut. Sen sijaan sekä ladattavat hybridit että perinteiset hybridit tuntuvat fiksuilta. Sekä Opel Ampera ja Toyota Corolla hybrid millä ajelin tuntuivat toimivilta ja hyviltä ratkaisuilta perusarkeen ja molemmat olivat ihan pirteitäkin ja helppoja ajella menemään. Eikä tarvi jännittää, että riittääkö sähkö ja onko latauspiste toiminnassa vai ei ja toimiiko akut ja paljon niiden vaihto maksaa ja niin edelleen.
 
Kaasuhybridi tuntuu aina unohtuvan. Miksiköhän sen co2-päästöt lasketaan metaanin eikä biokaasun nukaan? Lienee tällä hetkellä suomessa soveltuvin ratkaisu monelle taloudelle.
Malliston kapeus ja kaasun hinnan tulevaisuus tietty rajoittaa monen ostopäätöstä.
 
Onkos muilla tripletti omistajilla takaisinkutsua? Joku ohjelmisto estää käynnityksen tai jtn sanoivat käyttöautolla Porissa. Soitin sinne kun auto kolisee edestä todella pahasti :itku:
 
Mulla on aika uusi e-mii. Ei ole mitään kuulunut. Kutsu tulee spostiin vai miten kontaktoidaan auton omistajat?
 
Ennenkuin akkutuotanto kasvaa riittävästi, on mielestäni fiksumpaa laittaa pieni akku kymmeneen hybridiin kuin laittaa yhteen sähköautoon.
Tässä on mielestäni kyllä pointtia.

Kun kuitenkin keskimäärin ihmiset ei aja päivittäin kovin pitkiä matkoja, ja samalla keskimäärin autoilla ajetaan satunnaisesti myös niitä pitkiä matkoja, on se iso akusto keskimääräiseen käyttöön aivan tarpeettoman suuri.

Se mitä mielestäni pitäisi saada markkinoille on sarjahybridi, jossa olisi riittävä akkurange, myös hieman keskimääräistä pidempään päivittäiseen ajomatkaan, sekä riittävän yksinkertainen eli halpa polttis.

Ne BMW i3 REX vehkeet oli mielestäni tuon tekniikan puolesta onnistunut, mutta sen hinta (ja ulkonäkö) oli täysin järjettömiä. En tiedä mikä sen hinnan nosti niin korkeaksi, uskoisin että se oli yhdistelmä vähän kaikkia.. Akut olivat huomattavasti kalliimpia silloin, kenties se sähköinen voimalinjakaan ei ollut edullinen, hiilikuitukoppa maksoi tietysti mansikoita, lisäksi alunperinkin piensarjana tehty moottoripyörän moottori josta tehtiin generaattori.
 
Kaasuhybridi tuntuu aina unohtuvan. Miksiköhän sen co2-päästöt lasketaan metaanin eikä biokaasun nukaan? Lienee tällä hetkellä suomessa soveltuvin ratkaisu monelle taloudelle.
Malliston kapeus ja kaasun hinnan tulevaisuus tietty rajoittaa monen ostopäätöstä.

Kaasuautot jää vähän ikävään väliin.

Jos sähköauton hyviä puolia on edullinen enegialähde ja kotipihassa latautuva, mutta huono puoli on harva pikalatausverkosto.
Polttisautossa on hyvänä laaja verkosto "pikalataukselle" energiaa, mutta huonona puolena, se täytyy erikseen käydä jossain muualla tankaamassa ja on kallis.

Pluginhybridi ydistää noista nuo hyvät puolet aika tasapainoisesti.

Kaasuauto yhdstää tuosta nuo huonot puolet, eli eli sitä pitää vartavasten mennä johonkin tankkaamaan, ja harva tankkausverkosto.

Biokaasulla se olisi kyllä oiva ratkaisu co2 päästöihin, mutta hintaetu jää aika pieneksi, maakaasu on edullisempaa, mutta fossiilinen polttoaine se maakaasukin on.
 
Se plugin hybridi kuluttaa ihan yhtä paljon kuin tavallinen polttis, jos akkua ei lataa säntillisesti. Tavalliset hybridit ehkä Toyotaa lukuunottamatta kuluttaa luvattuja lukemia ainoastaan päästömittauksissa. Ero on huomattavan suuri luvattujen ja toteutuneiden lukujen välillä.

Kaupunkiajossa plugarin kulutus ja päästöt ovat matalammat kuin pelkässä polttiksessa koska regen varaa akkua.
 
Eli trolli oli tämäkin, oli kiva väitellä - mutta ei ollut hajuakaan siitä mitä lähti väittämään. Tuskin tosin luki alkuperäistä viestiäkään. Mainiota.
Oli sähköalan ammattilaisella ihan pointti noissa jutuissaan, mut toki eihän sitä voi verrata, kun sä olet jopa nähnyt Teslan akunvaihdon :D
 
Se plugin hybridi kuluttaa ihan yhtä paljon kuin tavallinen polttis, jos akkua ei lataa säntillisesti. Tavalliset hybridit ehkä Toyotaa lukuunottamatta kuluttaa luvattuja lukemia ainoastaan päästömittauksissa. Ero on huomattavan suuri luvattujen ja toteutuneiden lukujen välillä.

Maailmassa on paljon hyviä juttuja, jotka ei toimi, jos niitä ei käytä oikein.
 
No mun mielestä verovaroin ei pitäis tukea mitään yksityisten henkilöiden ajoneuvohankintoja - että siinä mielessä ollaan ihan samaa mieltä.
 
Ehkä jutun juuri käy ilmi tästä artikkelista. Päästömanipulointia tämä on eikä mitään muuta jos kulutukseksi ilmoitetaan 3,3 litraa ja todellinen kulutus on 9,4 litraa.


Tämä ei toki koske kaikkia hybridejä varsinkaan tuoreempia, moderneja ja keskikokoisia. Muuten lisäämällä hybriditekniikkaa on moni isopäästöinen suurehko auto viherpesty paperilla nätiksi niin ympäristölle kuin verottajallekkin. Tälläisten tukemisessa veronmaksajien varoin ei ole mitään järkeä.
Tämähän kuvaa erittäinkin hyvin että hybridi säästää polttoainetta verrattuna vastaavaan ilman systeemiä. X5 yli 300 heppaisella bensakoneella ei todellakaan mene alle 10l/100km mutta hybridi menee vaikka akku olisi tyhjä.
 
Oma hybridi vie vaikka akku tyhjänä vähemmän kuin aiempi pienellä bensaturbolla varustettu Volvo, vaikka tehoa on lähes tuplat. Samoihin kulutuslukemiin pääsee, kun lataa akkua ajon aikana. Kulutusmittari näyttää useimmiten kuitenkin vähemmän, kuin mitä valmistaja ilmoittaa.

Eikai se nyt mikään yllätys ole, että jos sähköinen kantama on 40 kilometriä, niin sen jälkeen kulutus on se mitä polttomoottori hörppää.
 
Tämähän kuvaa erittäinkin hyvin että hybridi säästää polttoainetta verrattuna vastaavaan ilman systeemiä. X5 yli 300 heppaisella bensakoneella ei todellakaan mene alle 10l/100km mutta hybridi menee vaikka akku olisi tyhjä.
Ei vaan pysty ymmärtää miten tuo on joillekkin nii vaikea tajuta. Plug-in hybridi akku "tyhjänä" on HYBRIDI.
 
Ei vaan pysty ymmärtää miten tuo on joillekkin nii vaikea tajuta. Plug-in hybridi akku "tyhjänä" on HYBRIDI.
On yllättävän paljon porukkaa jotka kuvittelee että akku tyhjänä tehot romahtaa ja muutenkin muuttuu ihan normaaliksi bensa-autoksi. Tää porukka usein vielä faktana huutelee noita tietenkään ilman mitään omia kokemuksia.
 
Tämä on kyllä totta. Useammankin kerran tutut kysyneet, että toimiiko sun auto lataamatta niinkuin Toyota.
 
Ite olen saanut sen kuvan että ihmisillä on sellanen käsitys että sitte kun se akku on tyhjä niin pitää mennä konehuoneesta ite veivillä pyörittämään se moottori käyntiin ja 10 litraa menee bensaa samantien! Eli jos ei pääse joka paikkaan ja aina pelkällä sähköllä niin eipä tollasella tee sillon kuulemma mitään.
 
On yllättävän paljon porukkaa jotka kuvittelee että akku tyhjänä tehot romahtaa ja muutenkin muuttuu ihan normaaliksi bensa-autoksi. Tää porukka usein vielä faktana huutelee noita tietenkään ilman mitään omia kokemuksia.
Ei ole omaa kokemusta saksalaisesta plug-in hybridistä, mutta osaat varmaan kertoa optimoiko nuo esimerkiksi moottorin kuormaa osakaasulla niin että moottori yrittää toimia aina parhaalla hyötysuhdealueella? Ladataanko merkittävissä määrin sähköä akkuun moottorin ollessa käynnissä muutoin kuin talteenoton kautta hidastaessa? Itselläni on sellainen kuva, että on menty mistä aita on matalin ja sähköpuoli on kovin päälle liimattu, sillä siis ajetaan joko sähköllä tai bensalla mutta yhteiskäyttö voisi toimia paremmin kun akku loppuu. Siitä ei siis irtoa tyhjällä akulla samanlaista kulutusetua kuin Toyotan/Lexuksen itselataavissa.
 
Ei ole omaa kokemusta saksalaisesta plug-in hybridistä, mutta osaat varmaan kertoa optimoiko nuo esimerkiksi moottorin kuormaa osakaasulla niin että moottori yrittää toimia aina parhaalla hyötysuhdealueella? Ladataanko merkittävissä määrin sähköä akkuun moottorin ollessa käynnissä muutoin kuin talteenoton kautta hidastaessa? Itselläni on sellainen kuva, että on menty mistä aita on matalin ja sähköpuoli on kovin päälle liimattu, sillä siis ajetaan joko sähköllä tai bensalla mutta yhteiskäyttö voisi toimia paremmin kun akku loppuu. Siitä ei siis irtoa tyhjällä akulla samanlaista kulutusetua kuin Toyotan/Lexuksen itselataavissa.
Tottakai nykyaikainen moottori optimoi itseään kulutuksen ja päästöjen suhteen miten vaan voi. Moottorin ollessa käynnissä akku latautuu, tosin aika hitaasti jos ei laita asetusta päälle millä ladataan ja sitten tietysti jarrutuksissa jne.
Kuvasi on tosi väärä, ainakin bemarissa toimii täysin saumattomasti yhteen ja toimii siis käytännössä samallatavalla kuin vaikka prius. Kulutusetu ei varmastikaan ihan yhtä hyvä kuin toyota itselataava, kun niiden moottorit optimoitu energiatehokkuuden nimissä erittäin tuhnuiksi ja luotaantyöntäviksi saati sitten se niiden vaihteisto...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 936
Viestejä
4 483 465
Jäsenet
74 036
Uusin jäsen
Janezky

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom