Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulla on aika uusi e-mii. Ei ole mitään kuulunut. Kutsu tulee spostiin vai miten kontaktoidaan auton omistajat?
Tämähän kuvaa erittäinkin hyvin että hybridi säästää polttoainetta verrattuna vastaavaan ilman systeemiä. X5 yli 300 heppaisella bensakoneella ei todellakaan mene alle 10l/100km mutta hybridi menee vaikka akku olisi tyhjä.Ehkä jutun juuri käy ilmi tästä artikkelista. Päästömanipulointia tämä on eikä mitään muuta jos kulutukseksi ilmoitetaan 3,3 litraa ja todellinen kulutus on 9,4 litraa.
![]()
Kun akku tyhjenee, BMW:n isosta hybridistä tulee bensasyöppö
Diesel on edelleen hyvä vaihtoehto kulutuksen kannalta.www.kauppalehti.fi
Tämä ei toki koske kaikkia hybridejä varsinkaan tuoreempia, moderneja ja keskikokoisia. Muuten lisäämällä hybriditekniikkaa on moni isopäästöinen suurehko auto viherpesty paperilla nätiksi niin ympäristölle kuin verottajallekkin. Tälläisten tukemisessa veronmaksajien varoin ei ole mitään järkeä.
Ei vaan pysty ymmärtää miten tuo on joillekkin nii vaikea tajuta. Plug-in hybridi akku "tyhjänä" on HYBRIDI.Tämähän kuvaa erittäinkin hyvin että hybridi säästää polttoainetta verrattuna vastaavaan ilman systeemiä. X5 yli 300 heppaisella bensakoneella ei todellakaan mene alle 10l/100km mutta hybridi menee vaikka akku olisi tyhjä.
Oli sähköalan ammattilaisella ihan pointti noissa jutuissaan
On yllättävän paljon porukkaa jotka kuvittelee että akku tyhjänä tehot romahtaa ja muutenkin muuttuu ihan normaaliksi bensa-autoksi. Tää porukka usein vielä faktana huutelee noita tietenkään ilman mitään omia kokemuksia.Ei vaan pysty ymmärtää miten tuo on joillekkin nii vaikea tajuta. Plug-in hybridi akku "tyhjänä" on HYBRIDI.
Ei ole omaa kokemusta saksalaisesta plug-in hybridistä, mutta osaat varmaan kertoa optimoiko nuo esimerkiksi moottorin kuormaa osakaasulla niin että moottori yrittää toimia aina parhaalla hyötysuhdealueella? Ladataanko merkittävissä määrin sähköä akkuun moottorin ollessa käynnissä muutoin kuin talteenoton kautta hidastaessa? Itselläni on sellainen kuva, että on menty mistä aita on matalin ja sähköpuoli on kovin päälle liimattu, sillä siis ajetaan joko sähköllä tai bensalla mutta yhteiskäyttö voisi toimia paremmin kun akku loppuu. Siitä ei siis irtoa tyhjällä akulla samanlaista kulutusetua kuin Toyotan/Lexuksen itselataavissa.On yllättävän paljon porukkaa jotka kuvittelee että akku tyhjänä tehot romahtaa ja muutenkin muuttuu ihan normaaliksi bensa-autoksi. Tää porukka usein vielä faktana huutelee noita tietenkään ilman mitään omia kokemuksia.
Tottakai nykyaikainen moottori optimoi itseään kulutuksen ja päästöjen suhteen miten vaan voi. Moottorin ollessa käynnissä akku latautuu, tosin aika hitaasti jos ei laita asetusta päälle millä ladataan ja sitten tietysti jarrutuksissa jne.Ei ole omaa kokemusta saksalaisesta plug-in hybridistä, mutta osaat varmaan kertoa optimoiko nuo esimerkiksi moottorin kuormaa osakaasulla niin että moottori yrittää toimia aina parhaalla hyötysuhdealueella? Ladataanko merkittävissä määrin sähköä akkuun moottorin ollessa käynnissä muutoin kuin talteenoton kautta hidastaessa? Itselläni on sellainen kuva, että on menty mistä aita on matalin ja sähköpuoli on kovin päälle liimattu, sillä siis ajetaan joko sähköllä tai bensalla mutta yhteiskäyttö voisi toimia paremmin kun akku loppuu. Siitä ei siis irtoa tyhjällä akulla samanlaista kulutusetua kuin Toyotan/Lexuksen itselataavissa.
Kulutusetu ei varmastikaan ihan yhtä hyvä kuin toyota itselataava, kun niiden moottorit optimoitu energiatehokkuuden nimissä erittäin tuhnuiksi ja luotaantyöntäviksi saati sitten se niiden vaihteisto...
Sen haluaisinkin tietää, mitä on otettu huomioon sähkömoottorin osalta. Vaihteisto tietysti vaihtaa aina suurimman mahdollisen vaihteen, mutta niin se tekee ilman sähköjäkin. Siitä varmaan tulee se 10l/100km kulutus kun mukana pitää raahata akkuja vaikka polttis ja vaihteisto toimii samoilla säädöillä kuin ilman sähköjä. Kiinnostaisi tietää, osaako se esimerkiksi käyttää automaattisesti moottoria varta vasten isommalla kuormalla pienemmällä vaihteella ja ajaa samalla sähköä akkuun, että moottorin voisi myöhemmin sammuttaa ja saada sillä enemmän säästöjä kuin ajamalla moottoria jatkuvasti pienellä kuormalla. Eri asia käyttää sitä napilla lataus-moodissa, koska siinä se vaan käyttää moottoria generaattorina maksimiteholla mikä ei välttämättä ole kokonaisuudessaan energiatehokkainta.Tottakai nykyaikainen moottori optimoi itseään kulutuksen ja päästöjen suhteen miten vaan voi. Moottorin ollessa käynnissä akku latautuu, tosin aika hitaasti jos ei laita asetusta päälle millä ladataan ja sitten tietysti jarrutuksissa jne.
Kuvasi on tosi väärä, ainakin bemarissa toimii täysin saumattomasti yhteen ja toimii siis käytännössä samallatavalla kuin vaikka prius. Kulutusetu ei varmastikaan ihan yhtä hyvä kuin toyota itselataava, kun niiden moottorit optimoitu energiatehokkuuden nimissä erittäin tuhnuiksi ja luotaantyöntäviksi saati sitten se niiden vaihteisto...
Omaan makuun vain tosi tympeän tuntuinen, vähän ku manuaalivaihteisella luistavalla kytkimellä kiihdyttäisi.Mikäs Toyotan vaihteistossa risoo? Itselläni on Toyotan hybridi ja olen erittäin tyytyväinen juuri tuohon portaattomaan planeettapyörästöllä toteutettuun "vaihteistoon", kun kulku on niin smoothia. Wanhanaikainen pykälävaihteisto tuntuu tosi antiikkiselta nykyään... Ihmettelen, ettei muilla hybridivalmistajilla ole saman tyylistä ratkaisua tarjolla, vaan pykälävaihteistoja niissä ilmeisesti (?) on.
Kaikki autot mitataan optimiolosuhteissa, hybridi on motarillakin akku tyhjänä selkeästi taloudellisempi kuin vastaavantehoinen bensa.Varmaan jäi edelleen ymmärtämättä se, että nuo hybridien päästömittaukset toteutetaan akku täynnä optimiolosuhteissa. Jos ajelee paljon akku tyhjänä moottoritietä, niin päästöt ja kulutus on muuta minkä mukaan verot on laskettu, sillä akuston vaatimaa regenerointia ei käytännössä tapahdu ja ajoneuvo vastaa silloin kutakuinkin 100% vastaavaa ajoneuvoa ilman hybriditekniikkaa.
Jotta järjestelmä olisi reilu niin nuo päästömittaukset pitäisi toteuttaa esim. akku tyhjänä ja täynnä, ja laskea siitä co2 päästöjen keskiarvo.
Kaikki autot mitataan optimiolosuhteissa, hybridi on motarillakin akku tyhjänä selkeästi taloudellisempi kuin vastaavantehoinen bensa.
Ajoprofiiliin sopiva plugari todellinen kulutus on 0.0l/100km, miten huomioisit tämän tässä keskiarvolaskelmassasi?
(esim juuri julkaistu uusi c-mese, omassa käytössä tarvitsisin bensakonetta n. 4krt vuodessa)
Todellisuuteen perustuva kulutus olisi kyllä kiva tietää kaikissa autoissa, tosin suomessa tämä tarkottaisi järkyttävää autoveron nousua käytännössä kaikissa vain polttiksissa.
Sähköautoissa vaan tarjonta on niin ankea, teslalta löytyisi mutta en ala maksaa premium hintaa samaranlaatuisesta autosta.Se kai mineraalimiehen pointti on että kun se polttomoottori siellä on, ketään ei tiedä mikä sen käyttöaste on. Se voi olla lähes nolla tai lähes 100%. Ja pärähtäähän se käymään muutenkin aina välillä, vaikkei sähkö olisikaan loppunut.
Ja jos yli 100km tulee vain 4 kertaa vuodessa ajettua, sähköautokin on jo mahdollinen valinta. Tietenkin jos tulee monta sataa kilometriä metsäreittejä niin sitten ei, mutta ymmärtänet mitä haetaan.
Tais kuitenkin lukea rivien välistä ihan oikein, kun lähdit puolustamaan juuri sitä tulkintaa, jonka väität olevan väärin luettuEnää sen tarvitsee oppia lukemaan mihin vastaa sitten. Se osa taisi unohtua.
2016 VAG plugari toimii just noin, osakuormalla joko generoi sähköä tai ajaa pelkällä sähköllä vuorotellen.Kiinnostaisi tietää, osaako se esimerkiksi käyttää automaattisesti moottoria varta vasten isommalla kuormalla pienemmällä vaihteella ja ajaa samalla sähköä akkuun, että moottorin voisi myöhemmin sammuttaa ja saada sillä enemmän säästöjä kuin ajamalla moottoria jatkuvasti pienellä kuormalla.
Luuletko että tämä porukka ajaa polttiksiaankaan "normien" mukaan polttoainetta säästellen?Taisit unohtaa, että iso osa nauttii autoetua jolloin on aika herttaisen yhdentekevää lataako autoaan vai ei. Miksi lataisi jos on laiska työnantaja maksaa polttoainekulut. En väitä että näitä käyttäjiä olisi merkittävästi, mutta kuitenkin.
![]()
Liisarifirma: Osa yrityksistä antaa rahabonuksia töpselihybrideillä ajaville työntekijöille, vaikka nämä eivät koskaan lataisi autojaan
Ladattavien hybridien kulutus on moninkertainen ilmoitettuun verrattuna, jos autoa ei ladata säännöllisesti.www.mtvuutiset.fi
Jos @jopee pärjäisi hybridin akulla 361 päivää vuodessa, niin mitä hän hyötyisi sähköautosta tässä tilanteessa? Tai ympäristö? Tuolla ajoprofiililla se sähköauton isomman akun valmistus tuottaa todennäköisesti enemmän CO2, kuin satunnainen polttomoottorilla ajo.Ja jos yli 100km tulee vain 4 kertaa vuodessa ajettua, sähköautokin on jo mahdollinen valinta. Tietenkin jos tulee monta sataa kilometriä metsäreittejä niin sitten ei, mutta ymmärtänet mitä haetaan.
Plugareita vielä testataan niin että sähkön loputtua nollataan kulutusmittari ja ajellaan hetki kylmällä koneella. Sit voikin huutaa korkeaa kulutusta.On yllättävän paljon porukkaa jotka kuvittelee että akku tyhjänä tehot romahtaa ja muutenkin muuttuu ihan normaaliksi bensa-autoksi. Tää porukka usein vielä faktana huutelee noita tietenkään ilman mitään omia kokemuksia.
Vähän se on tosiaan vaikeata plugarien kanssa tehdä mitään virallisia muutaku noi nykyiset kun autot kulkevat sähköllä kuskista ja matkasta riippuen 10-100% ajasta sähköllä. tuo 10, koska ne menee motarillakin sähköllä osan ajasta vaikka et lataisi koskaan.Tuo 3,5 kertainen kulutusero normiin nähden vaatisi sellaista n. 20 litran keskikulutusta tavanomaisilla polttiksilla. Tuskin kyseinen kohderyhmä ihan sellaisiin lukemiin yltää![]()
Kaikki ei omista autoa pakosta ja vain kuluja miettien.Varmaan aja asiansa jos kilometrejä on noin vähän. Tosin miettisin aika vahvasti koko ajoneuvon hankintaa jos työmatka on 15km ja tarjolla on julkista liikennettä.
miten niin? täyssähköissä autovero on käytännössä nolla ja plugarissa joku tonni pariVerokohtelu. Minulla ei ole mitään hybridejä tai plug-in hybridejä vastaan, mutta verokohtelu on epäreilu täyssähköautoihin nähden.
No mun mielestä verovaroin ei pitäis tukea mitään yksityisten henkilöiden ajoneuvohankintoja - että siinä mielessä ollaan ihan samaa mieltä.
tuossahan ei tueta tosiallisesti mitään, ei vaan veroteta niin raskaasti.En nyt aiva tiedä että mihin viittaat, mutta muutenkin mielpiteesi on jotenkin nurinpäin. Autoilijat tukevat valtiontaloutta vuosittain noin 8 miljardilla eurolla, yksityiset ja yritykset --> Valtion verotulot tieliikenteestä - Autoalan Tiedotuskeskus
Miksi yksityisten henkilöiden ajoneuvohankintoja ei pitäisi "tukea", eli toisin sanoen antaa pieni verohelpotus jos valinta on ympäristöystävällinen??
Juu, reilua lienee myös maksaa käyttövoimaveroa diesel-hybridistä, vaikka ajaa sähköllä käytännössä kaikki arkiajot.Varmaan jäi edelleen ymmärtämättä se, että nuo hybridien päästömittaukset toteutetaan akku täynnä optimiolosuhteissa. Jos ajelee paljon akku tyhjänä moottoritietä, niin päästöt ja kulutus on muuta minkä mukaan verot on laskettu, sillä akuston vaatimaa regenerointia ei käytännössä tapahdu ja ajoneuvo vastaa silloin kutakuinkin 100% vastaavaa ajoneuvoa ilman hybriditekniikkaa.
Jotta järjestelmä olisi reilu niin nuo päästömittaukset pitäisi toteuttaa esim. akku tyhjänä ja täynnä, ja laskea siitä co2 päästöjen keskiarvo.
Sähköauton huollatat kerran kahteen vuoteen halvalla, polttomoottorin sisältävän hybridin saat huollattaa tihennetyllä huoltovälillä. Päälle vielä kaikki mahdolliset polttomoottorin vikaantumistavat. Helvetin isoja syitä ostaa pelkkä sähkö. En tiedä kuinka monta kertaa vuodessa kuvittelet lapissa käyväsi, mutta ainakin itselle kuulostaisi kovinkin houkuttelevalta vaihtoehdolta ottaa muutamaa pykälää isompi ja ostohinnaltaan omaa budjettikattoa kalliimpi vehje vuokralle pitkälle matkalle. Säästöt huoltokuluissa ja bensoissa varmasti kattavat vuokrakulun.Jos @jopee pärjäisi hybridin akulla 361 päivää vuodessa, niin mitä hän hyötyisi sähköautosta tässä tilanteessa? Tai ympäristö? Tuolla ajoprofiililla se sähköauton isomman akun valmistus tuottaa todennäköisesti enemmän CO2, kuin satunnainen polttomoottorilla ajo.
Olen joskus nähnyt jonkun ehdottavan sitäkin, että 200km rangen sähköauton voi ostaa päivittäiseen 15km työmatka-ajoon, ja vuokrataan sitten lapin reissuille polttomoottoriauto.![]()
30tkm/2v on plugarin huoltoväli.Sähköauton huollatat kerran kahteen vuoteen halvalla, polttomoottorin sisältävän hybridin saat huollattaa tihennetyllä huoltovälillä. Päälle vielä kaikki mahdolliset polttomoottorin vikaantumistavat. Helvetin isoja syitä ostaa pelkkä sähkö. En tiedä kuinka monta kertaa vuodessa kuvittelet lapissa käyväsi, mutta ainakin itselle kuulostaisi kovinkin houkuttelevalta vaihtoehdolta ottaa muutamaa pykälää isompi ja ostohinnaltaan omaa budjettikattoa kalliimpi vehje vuokralle pitkälle matkalle. Säästöt huoltokuluissa ja bensoissa varmasti kattavat vuokrakulun.
Minä en kuvittele ravaavani lapissa, vaan otin sen esille kun se tuntuu olevan isolle osalle se suurin huolenaihe, kun puhutaan sähöautoilusta.Sähköauton huollatat kerran kahteen vuoteen halvalla, polttomoottorin sisältävän hybridin saat huollattaa tihennetyllä huoltovälillä. Päälle vielä kaikki mahdolliset polttomoottorin vikaantumistavat. Helvetin isoja syitä ostaa pelkkä sähkö. En tiedä kuinka monta kertaa vuodessa kuvittelet lapissa käyväsi, mutta ainakin itselle kuulostaisi kovinkin houkuttelevalta vaihtoehdolta ottaa muutamaa pykälää isompi ja ostohinnaltaan omaa budjettikattoa kalliimpi vehje vuokralle pitkälle matkalle. Säästöt huoltokuluissa ja bensoissa varmasti kattavat vuokrakulun.
Mites kun täällä on sähköauto keskustelu jo erikseen ollut yli kymmensivuinen ja tämä sähkö / hybridi keskustelu niin kannataisko tämä ketju kääntää hybridi keskusteluksi kokonaan vai annetaanko olla tämmönen sekasikiö keskustelu tässä sivussa sähköauto keskusteluineen ja hybridi polttomoottori vääntöineen kun se polttomottori(kin) ikävä kyllä olennainen osa tossa hybridiauton tekniikassa? Jotenkin tämä keskustelua sähkö ja hybridiautoista huono otsikko kun puhdas sähköautokeskustelu ei tänne enää kuulu.Kuten jo mainitsin, lataushybridin lämmitysasioista voi puhua, mutta siinä kohtaa kun keskustelu ajautuu viestitolkulla pelkästään polttomoottoreiden elinkaareen yms niin ollaan jo karattu aiheesta.
Pakko myöntää, että vaikka tehojen romahtamisesta en ole kuvitellut mitään, olen kuitenkin joskus elänyt siinä uskossa, että plug-in kuluttaa vastaavaa tavallista polttomoottorivastinetta enemmän. Kuvitelma perustui siihen, että akut tekisi autosta painavamman, joten ilman sähköajoa sitä polttoainetta palaisi enemmän kuin täysin hybridittömässä versiossa.On yllättävän paljon porukkaa jotka kuvittelee että akku tyhjänä tehot romahtaa ja muutenkin muuttuu ihan normaaliksi bensa-autoksi. Tää porukka usein vielä faktana huutelee noita tietenkään ilman mitään omia kokemuksia.
No toisaalta niissä maissa, missä näitä autoja tehdään, ei makseta mitään turhia autoveroja? Onhan se vähän kummallista kuinka esim. joku Porchen rata-auto malli maksaa täällä 300k ja muualla 150k..Muuten lisäämällä hybriditekniikkaa on moni isopäästöinen suurehko auto viherpesty paperilla nätiksi niin ympäristölle kuin verottajallekkin
Pakko myöntää, että vaikka tehojen romahtamisesta en ole kuvitellut mitään, olen kuitenkin joskus elänyt siinä uskossa, että plug-in kuluttaa vastaavaa tavallista polttomoottorivastinetta enemmän. Kuvitelma perustui siihen, että akut tekisi autosta painavamman, joten ilman sähköajoa sitä polttoainetta palaisi enemmän kuin täysin hybridittömässä versiossa.
Sen haluaisinkin tietää, mitä on otettu huomioon sähkömoottorin osalta. Vaihteisto tietysti vaihtaa aina suurimman mahdollisen vaihteen, mutta niin se tekee ilman sähköjäkin. Siitä varmaan tulee se 10l/100km kulutus kun mukana pitää raahata akkuja vaikka polttis ja vaihteisto toimii samoilla säädöillä kuin ilman sähköjä. Kiinnostaisi tietää, osaako se esimerkiksi käyttää automaattisesti moottoria varta vasten isommalla kuormalla pienemmällä vaihteella ja ajaa samalla sähköä akkuun, että moottorin voisi myöhemmin sammuttaa ja saada sillä enemmän säästöjä kuin ajamalla moottoria jatkuvasti pienellä kuormalla. Eri asia käyttää sitä napilla lataus-moodissa, koska siinä se vaan käyttää moottoria generaattorina maksimiteholla mikä ei välttämättä ole kokonaisuudessaan energiatehokkainta.
Itse tykkään hirveästi Lexuksen hybridivaihteistosta ja varsinkin kun siinä on perässä tehokkaampaa moottoria, itselläni polttiksessa 400 heppaaSulavampaa vaihteistoa ei voisi kuvitella, ei viivettä nykimistä miettimistä tai pykäliä. Joka tilanteessa lähtee kiihdyttämään lineaarisesti juuri sen verran kuin kaasua annostelee. Vääntöä on kuin keskikokoisessa kylässä 1000rpm lähtien. Pykälät olisi vaan äänien kannalta jees jos laittaisi avaramman pakoputkiston V8 jatkoksi. Moni varmaan luulisi että tuollainen vaihteisto pilaa minkä tahansa auton.
En tunne ketään, joka ei lataisi plugariaan.
En väitä, etteikö sellaisia henkilöitä ole, mutta hyvätuloisetkin suomalaiset ovat yleensä sen verran pihejä, että lataavat autoaan koska säästö.
Sähköauton huollatat kerran kahteen vuoteen halvalla, polttomoottorin sisältävän hybridin saat huollattaa tihennetyllä huoltovälillä. Päälle vielä kaikki mahdolliset polttomoottorin vikaantumistavat. Helvetin isoja syitä ostaa pelkkä sähkö. En tiedä kuinka monta kertaa vuodessa kuvittelet lapissa käyväsi, mutta ainakin itselle kuulostaisi kovinkin houkuttelevalta vaihtoehdolta ottaa muutamaa pykälää isompi ja ostohinnaltaan omaa budjettikattoa kalliimpi vehje vuokralle pitkälle matkalle. Säästöt huoltokuluissa ja bensoissa varmasti kattavat vuokrakulun.
tämä jotenkin kummallinen keskustelu kun kuvitellaan että kaikille polttoainekulut on se kaikki kaikessa samaan aikaan kun auton arvo tippuu 10k/vuosi. Ihan marginaalista uusissa autoissa käyttövoiman kulut jos ei aja helvetisti ja silloin taitaa diesel voittaa.
Ehkä jutun juuri käy ilmi tästä artikkelista. Päästömanipulointia tämä on eikä mitään muuta jos kulutukseksi ilmoitetaan 3,3 litraa ja todellinen kulutus on 9,4 litraa.
![]()
Kun akku tyhjenee, BMW:n isosta hybridistä tulee bensasyöppö
Diesel on edelleen hyvä vaihtoehto kulutuksen kannalta.www.kauppalehti.fi
Tämä ei toki koske kaikkia hybridejä varsinkaan tuoreempia, moderneja ja keskikokoisia. Muuten lisäämällä hybriditekniikkaa on moni isopäästöinen suurehko auto viherpesty paperilla nätiksi niin ympäristölle kuin verottajallekkin. Tälläisten tukemisessa veronmaksajien varoin ei ole mitään järkeä.
Kiinnostaisi tietää, osaako se esimerkiksi käyttää automaattisesti moottoria varta vasten isommalla kuormalla pienemmällä vaihteella ja ajaa samalla sähköä akkuun, että moottorin voisi myöhemmin sammuttaa ja saada sillä enemmän säästöjä kuin ajamalla moottoria jatkuvasti pienellä kuormalla.
Omaan makuun vain tosi tympeän tuntuinen, vähän ku manuaalivaihteisella luistavalla kytkimellä kiihdyttäisi.
Varmaan jäi edelleen ymmärtämättä se, että nuo hybridien päästömittaukset toteutetaan akku täynnä optimiolosuhteissa. Jos ajelee paljon akku tyhjänä moottoritietä, niin päästöt ja kulutus on muuta minkä mukaan verot on laskettu, sillä akuston vaatimaa regenerointia ei käytännössä tapahdu ja ajoneuvo vastaa silloin kutakuinkin 100% vastaavaa ajoneuvoa ilman hybriditekniikkaa.
Jotta järjestelmä olisi reilu niin nuo päästömittaukset pitäisi toteuttaa esim. akku tyhjänä ja täynnä, ja laskea siitä co2 päästöjen keskiarvo.
p.s Mikä kärry? V8:t ovat lähellä sydäntä...
Joo ne jotka ajaa vähän haluaa varmaan laitta 2x auton hintaan, kun sitä tulee käytettyä niin paljon...eiku!tämä jotenkin kummallinen keskustelu kun kuvitellaan että kaikille polttoainekulut on se kaikki kaikessa samaan aikaan kun auton arvo tippuu 10k/vuosi. Ihan marginaalista uusissa autoissa käyttövoiman kulut jos ei aja helvetisti ja silloin taitaa diesel voittaa.
Jos @jopee pärjäisi hybridin akulla 361 päivää vuodessa, niin mitä hän hyötyisi sähköautosta tässä tilanteessa? Tai ympäristö? Tuolla ajoprofiililla se sähköauton isomman akun valmistus tuottaa todennäköisesti enemmän CO2, kuin satunnainen polttomoottorilla ajo.
Olen joskus nähnyt jonkun ehdottavan sitäkin, että 200km rangen sähköauton voi ostaa päivittäiseen 15km työmatka-ajoon, ja vuokrataan sitten lapin reissuille polttomoottoriauto.![]()
Hieman hankala kuvitella, että akuston hinta olisi tuo 8 vuoden päästä tuo saati että 8 v. autoon pistäisi uuden auton hinnan verran remppaa. Hybridillä/polttiksella saat jännittää jo useita vuosia aiemmin mikä tsi+dsg tyylinen feature osuu kohdalle. Ja sama akkuongelma se hybridissäkin olisi, vaihtotyö voi olla hapokkaan hintainen vaikka varaosa halvempi.Onhan sähköautossa vähemmin huollettavaa, mutta 8v akkutakuun päätyttyä jännität, että milloin arpaonni osuu kohdalle ja täytyy laittaa 20-34k€ uuteen akkupakettiin.
Sähköautossa tulee mukana etälämmitys/jäähdytys jne. mukavuusominaisuuksia. Makuasioita mitä kukin painottaa, mutta jos pelkkä hinta/kulu on kriteeri, niin tuskin hankintalistalla uutta autoa on. Hybridin ja sähköauton välillä vertailu on mielekkäämpää, koska hintaluokka alkaa olla hyvin lähelle sama. Hybridissä saa vetokykyä yms. mutta altistuu merkittävissä määrin enemmän hallituksen perseilyille. 40-60 snt/l hintaa bensaan lisää ja rankaisut autoverotukseen päälle, niin kysyntä ja sitä myöten arvonsäilytys tukee täyssähköjä enemmän. Toki pelkät polttikset ottaa sitten kuivana hanuriin kaikkein eniten.Jep ja tuolla on melkolailla merkitystä edelleen tässä vaiheessa kun sähköllä kulkevat autot ovat hinnaltaan 1,5-2x vastaavien; hinnat alkaen polttiksia kalliimpia.
Usko pois, meitä jotka haluaa ajaa hyvällä (kalliilla) autolla, vaikka kilsoja vähän tuleekin on yllättävän paljon. Koskaan ei mullakaan ole 20tkm vuodessa ylittynyt, vaikka autoja yli 20v ajan ollutkin. Ykkösauto pääosin ollut 40-50te luokkaa ja nyt uusin 70te.Joo ne jotka ajaa vähän haluaa varmaan laitta 2x auton hintaan, kun sitä tulee käytettyä niin paljon...eiku!
Joo ne jotka ajaa vähän haluaa varmaan laitta 2x auton hintaan, kun sitä tulee käytettyä niin paljon...eiku!
Tarkoitinkin sähköautoa.Hybridi tulee usein taloudellisemmaksi ostaa kuin se bensaverrokki johtuen suomalaisesta verokäytännöstä. Eli ei tässä 2x makseta yleensä, vaan kalliimmassa autossa voi saada enemmän autoa, eli enemmän rahalle vastinetta. Verolle kun ei saa vastinetta ostaessaan autoa, mutta se hybriditekniikka sen sijaan voi tuoda jotain arvoa (esim. enemmän suorituskykyä).
Tarkoitinkin sähköautoa.
1.6 T-GDI 177 hv 7-DCT-aut. Comfort MY20 22 661,74 €5 728 €28 390 €No mä kuulun varmaan siihen luokkaan sitten joka maksoi siitäkin ilosta enemmän, jotta sai enemmän. Mun mielestä päätös oli helppo, ostinko 50k€:llä autoa, vai 35k€:llä autoa ja 15k€:llä veroja. Koska noita veroja joutuu kuitenkin maksamaan, niin en kokenut että olisin tarvinnut niitä enemmän. Kilsoja taitaa tulla nyt ~15tkm / vuosi.
1.6 T-GDI 177 hv 7-DCT-aut. Comfort MY20 22 661,74 €5 728 €28 390 €
1.6 hybrid 141 hv 6-DCT Comfort MY20 25 726,06 €2 264 €27 990 €
39 kWh 136 hv Comfort MY21 36 412,12 €948 €37 360 €
64 kWh 204 hv Comfort MY21 42 288,03 €1 102 €43 390 €
Kyllähän tuosta sähköilystä saa maksaa ~10ke. Saa jokusen litran gasoa tuolla 10ke:llä ja voi huoletta ajella mihin päin Suomea tahansa.
EDIT: Hyundai Kona siis kyseessä. Kun siitä löytyy polttis, hybridi ja sähkö vaihtoehdot
Joo en alkanu varusteita vertaamaan kun menee muuten koko yö tuossa.Mitä aikoinaan Konaa koeajettiin, sähköversiossa ihan eri tason sisusta kuin polttiksessa. Polttisversio tuntui yhtä halvalta kuin mitä hintalappu näyttää. Sähkössä oli lämmitetyt ja jäähdytetyt penkit, laadukkaammat napit jne. Yleisesti paremman tuntuinen laitos.
Mutta itselläkin on se että polttista en yksinkertaisesti enää halua, kun ei ole pakko
Joo en alkanu varusteita vertaamaan kun menee muuten koko yö tuossa.