Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
14.10.2020
Viestejä
72
2021 mallivuoden T8-Volvossa ei ole edes vaihtoehtona koko lisälämmitintä, Webasto tulee myyjän mukaan automaattisesti autoon mukaan. Eikä mitään esilämmitystä kuulemma tarvita, vaikka hybridissä vielä kylmä korkeaviritteinen polttomoottori käynnistetään vasta kun tehoa vaaditaan. Tuosta kannattavuudesta olen eri mieltä, oletan että Volvo kestää kasassa sen 3-4 vuotta minun käytössä säälimättä ja mahdolliset ongelmat ilmenevät auton seuraavalla omistajalla.
En ole juuri tuollaista Volvoa ajanut, mutta mahtaakohan siinäkin olla jokin nappi josta ajotilaa muuttamalla saa sen bensamoottorin käynnistettyä? Jos ei niin ompa tosiaan tyhmästi suunniteltu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
961
Oletko tehnyt jotain tutkimusta siitä että kuinka paljon se 20min webaston huudattaminen nostaa öljyn lämpötilaa vaikka -20 asteen pakkasessa? Entä miten paljon paremmin voitelu pelasi ja oliko jotain merkittävää eroa moottorin kulumiseen? Vai mistä keksit näitä sun tarinoita?
Käännetään toisinpäin, onko sinulla oman väittämäsi tueksi jotain tutkimusta tai faktaa?

Webasto ei lämmitä öljyä vaan lohkoa (siis jos ei nyt puhuta äsken mainituista ilmalämmittimistä). Se öljy lämpenee nopeammin käyttölämpötilaan. Tätä voit itse seurata jos sinulla on autossa öljyn lämpötilamittari. Lähde aamulla liikkeelle ilman lämmitystä ja katso kuinka nopeasti öljy on vaikkapa 100C. Seuraavaksi esilämmitä moottori ja lähde samassa säässä liikkeelle. Hups... öljy on saavuttaa nopeammin vertailuarvon. Voitelun toteamiseen en kykene kotiolosuhteissa tekemään vertailua, mutta voithan etsiä ihan itse googlesta tietoa, miten moottoriöljy toimii ja missä olosuhteissa se on parhaimmillaan. :)
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 951
Veneissä, pakettiautojen tavaratiloissa tai matkailuautoissa kyllä, henkilöautoissa en ole omalla kokemuskella vielä törmännyt. Tämä ei toki tarkoita, etteikö niitä voisi olla. Täysin käsittämätön vehje henkilöautoon kylmissä olosuhteissa.
No jaa. Mulla ei ole kolmessa viime autossa ollut mitään lämmittimiä (autot vm. 2017, 2017 ja 2019), ja ainoa mitä välillä kaipaisin ois sisälämppäri. Tollaisellahan se hoituisi. Ihan hyvin on autot lähteneet käyntiin (tosin kylmimmät kelit olleet jotain -28), ei mua haittaa autoa kylmässä käynnistellä, kabiinin kylmyys vähän haittaa kyllä. Vaan kun on hyvät penkinlämmittimet ja rattilämppäri, niin helpottaa jo kummasti (BMW).

Siksi odottelenkin jo ensi talvea ja tilatun hybridin saapumista. Siinä kun saa kabiinin lämmitettyä helposti (X3 30e).
 
  • Tykkää
Reactions: zig
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 802
No jaa. Mulla ei ole kolmessa viime autossa ollut mitään lämmittimiä (autot vm. 2017, 2017 ja 2019), ja ainoa mitä välillä kaipaisin ois sisälämppäri. Tollaisellahan se hoituisi. Ihan hyvin on autot lähteneet käyntiin (tosin kylmimmät kelit olleet jotain -28), ei mua haittaa autoa kylmässä käynnistellä, kabiinin kylmyys vähän haittaa kyllä. Vaan kun on hyvät penkinlämmittimet ja rattilämppäri, niin helpottaa jo kummasti (BMW).

Siksi odottelenkin jo ensi talvea ja tilatun hybridin saapumista. Siinä kun saa kabiinin lämmitettyä helposti (X3 30e).
Ei ole omassakaan lämmittimiä. Lohkolämmitin maksaa kumminkin vain 295€ asennettuna.

Jossain autoissa on ilmeisesti myös sähkövastus ilmakanavassa, joka nopeuttaa sisätilan lämpenemistä. + Penkin, ratin ja tuulilasin lämmittimet.
 
Liittynyt
14.10.2020
Viestejä
72
Käännetään toisinpäin, onko sinulla oman väittämäsi tueksi jotain tutkimusta tai faktaa?

Webasto ei lämmitä öljyä vaan lohkoa (siis jos ei nyt puhuta äsken mainituista ilmalämmittimistä). Se öljy lämpenee nopeammin käyttölämpötilaan. Tätä voit itse seurata jos sinulla on autossa öljyn lämpötilamittari. Lähde aamulla liikkeelle ilman lämmitystä ja katso kuinka nopeasti öljy on vaikkapa 100C. Seuraavaksi esilämmitä moottori ja lähde samassa säässä liikkeelle. Hups... öljy on saavuttaa nopeammin vertailuarvon. Voitelun toteamiseen en kykene kotiolosuhteissa tekemään vertailua, mutta voithan etsiä ihan itse googlesta tietoa, miten moottoriöljy toimii ja missä olosuhteissa se on parhaimmillaan. :)
Eli ilmeisesti siis sinulla ei ole mitään faktaa asiasta. Se että lämpeneekö moottori öljy 100 asteeseen 15 minuutin ajon jälkeen, vai 20 minuutin ajon jälkeen, on aika triviaalia moottorin kulumisen kannalta ja esilämmityksen tarpeellisuuden kannalta. Moottorin kylmäkäynnistyksessä puhutaan kuitenkin sekunneista, jolloin öljy ei vielä kierrä kunnolla koneessa ja käynnistyksen vaatima rikkaampi seos huuhtelee sylinterin seinämiä ja voidaan teoriassa puhua jostain suuremmasta moottorin kulumisesta. Webastolla on tämän kannalta todella pieni vaikutus, jos vaikutusta ollenkaan.

Omassa autossani käytän vain öljyjä jotka toimii riittävän hyvin myös ilman mitään joutavia esilämmittelyitä.

EDIT: Laitetaan nyt vielä että oman autoiluni aikana en ole koskaan törmännyt edes internetissä moottoriin joka olisi "kulunut" rikki sen takia että moottoria ei ole aamuisin lämmitetty webastolla.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
486
En ole juuri tuollaista Volvoa ajanut, mutta mahtaakohan siinäkin olla jokin nappi josta ajotilaa muuttamalla saa sen bensamoottorin käynnistettyä? Jos ei niin ompa tosiaan tyhmästi suunniteltu.
Autonhan sää lämpiämään etukäteen suoraan puhelimesta, 15 min lämmityksen jälkeen saa astua lämpimään autoon. Havaintojeni mukaan myös bensiinimoottori käynnistyy tuossa tapauksessa ainakin näillä keleillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
837
Se öljy lämpenee nopeammin käyttölämpötilaan. Tätä voit itse seurata jos sinulla on autossa öljyn lämpötilamittari. Lähde aamulla liikkeelle ilman lämmitystä ja katso kuinka nopeasti öljy on vaikkapa 100C.
Viikonloppuna ajelin plugarilla OBD-palikka kiinni autossa, kun auto itse ei näytä kuin polttomoottori kylmä/lämmin-infon. -10°C kieppeillä ensin ~30 km sähköajoa ja sitten polttis käyntiin. Koko alkumatkan appi näytti moottorilämmöksi -9 ja öljylämmöksi -8. Siinä vaiheessa kun auton mittaristo näytti jotta nyt on polttis lämmin, niin moottorilämpö oli +55°C ja öljy +37°C. Sitten pieni pysäys ja 20 km, jona aikana loput sähköt akusta pois polttiksen käydessä osan matkaa - lämpötilat eivät juuri tuosta muuttuneet mihinkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
961
Eli ilmeisesti siis sinulla ei ole mitään faktaa asiasta. Se että lämpeneekö moottori öljy 100 asteeseen 15 minuutin ajon jälkeen, vai 20 minuutin ajon jälkeen, on aika triviaalia moottorin kulumisen kannalta ja esilämmityksen tarpeellisuuden kannalta. Moottorin kylmäkäynnistyksessä puhutaan kuitenkin sekunneista, jolloin öljy ei vielä kierrä kunnolla koneessa ja käynnistyksen vaatima rikkaampi seos huuhtelee sylinterin seinämiä ja voidaan teoriassa puhua jostain suuremmasta moottorin kulumisesta. Webastolla on tämän kannalta todella pieni vaikutus, jos vaikutusta ollenkaan.

Omassa autossani käytän vain öljyjä jotka toimii riittävän hyvin myös ilman mitään joutavia esilämmittelyitä.
Eli ilmeisesti siis sinulla ei ole mitään faktaa asiasta.

Öljy lämpenee nopeammin tietyissä hotspoteissa moottorissa. Näissä kohtaa kylmä öljy ei pääse toimimaan välittömästi optimitasolla, mutta voitelun puutteesta johtuva kitka lämmittää kohdat ja ympärillä olevan öljyn nopeammin. Toinen tärkeä asia on poistaa kosteus öljystä. Tämä tapahtuu lämmön avulla ja nopeampi lämpeneminen palauttaa öljyn voitelukyvyn veden poistuessa. Öljyn lämpötila riippuu paljon myös siitä, mistä kohtaa se mitataan, koska moottorissa on kohtia joissa kitkaa on enemmän ja palotila lähempänä.
Mulla ei työmatka edes kestä 20min, vaan noin 10min ja noin 2min startista jälkeen polkaistaan 80km/h nopeuteen. Näillä tiedoilla mä voisin ajaa ilman esilämmitystä vaikka viikon ilman, että öljy lämpenee kunnolla kertaakaan. Hyvä juttuko?

Ja jotta tämä keskustelu nyt saadaan liitettyä takaisin hypridi/sähköautoihin, niin on mielenkiintoista nähdä tulevaisuudessa, tuleeko moottorien elinikä alaspäin. Toisaalta sähkömoottori pienentää moottorin kuormaa ja vähentää sen rasitusta. Toisaalta se heikentää optimaalista käyntitilannetta katkomalla käyttöä. Lämpimämmissä maissa tämä kaava toimii varmasti paremmin.
 
Liittynyt
14.10.2020
Viestejä
72
Autonhan sää lämpiämään etukäteen suoraan puhelimesta, 15 min lämmityksen jälkeen saa astua lämpimään autoon. Havaintojeni mukaan myös bensiinimoottori käynnistyy tuossa tapauksessa ainakin näillä keleillä.
Lähinnä meinasin kun sanoit että moottori käynnistetään vasta kun tehoa vaaditaan enemmän. Olisi tyhmää jos sitä ei voisi käynnistää sillon kuin haluaa, muutenkin kuin polkaisemalla kaasu pohjaan.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 379
Osittain keskustelusta jää sellanen epäilys, että lehdistössä jaetaan edelleen vuonna 2021 vanhentuneita ohjeita. Tai sitten juuri oikeita, itse en osaa arpoa. Mutta joka tapauksessa edelleen useissa artikkeleissa yhtenä tärkeimpänä toimenpiteenä auton kunnossapidon kannalta mainitaan auton lämmitys jo alle viiden asteen keleillä, ja nimenomaan niin että se konehuone lämpenee.

Ei sillä etteikö autoiluun liittyvissä artikkeleissa vanhentunutta tai muuten vaan vääristynyttä kuvaa välillä muutenkin annettaisi. Tää vaan liippaa läheltä, kun nykyisessä viisivuotisessa autossa ei ole lämmittimiä eikä toki noin nuorena ongelmiakaan ollut, ja auton vaihtamisen ollessa ajankohtaista on pistänyt silmään miten tollasia talvipaketteja kaupataan autojen kylkeen.
 
Liittynyt
14.10.2020
Viestejä
72
Eli ilmeisesti siis sinulla ei ole mitään faktaa asiasta.

Öljy lämpenee nopeammin tietyissä hotspoteissa moottorissa. Näissä kohtaa kylmä öljy ei pääse toimimaan välittömästi optimitasolla, mutta voitelun puutteesta johtuva kitka lämmittää kohdat ja ympärillä olevan öljyn nopeammin. Toinen tärkeä asia on poistaa kosteus öljystä. Tämä tapahtuu lämmön avulla ja nopeampi lämpeneminen palauttaa öljyn voitelukyvyn veden poistuessa. Öljyn lämpötila riippuu paljon myös siitä, mistä kohtaa se mitataan, koska moottorissa on kohtia joissa kitkaa on enemmän ja palotila lähempänä.
Mulla ei työmatka edes kestä 20min, vaan noin 10min ja noin 2min startista jälkeen polkaistaan 80km/h nopeuteen. Näillä tiedoilla mä voisin ajaa ilman esilämmitystä vaikka viikon ilman, että öljy lämpenee kunnolla kertaakaan. Hyvä juttuko?

Ja jotta tämä keskustelu nyt saadaan liitettyä takaisin hypridi/sähköautoihin, niin on mielenkiintoista nähdä tulevaisuudessa, tuleeko moottorien elinikä alaspäin. Toisaalta sähkömoottori pienentää moottorin kuormaa ja vähentää sen rasitusta. Toisaalta se heikentää optimaalista käyntitilannetta katkomalla käyttöä. Lämpimämmissä maissa tämä kaava toimii varmasti paremmin.
Tuo on ihan jonnin joutavaa teoriajargonia öljyn toiminnasta ilman että sillä on mitään kunnollista käytännön merkitystä todelliseen elämään. Toki öljy ja kaikki muukin toimii parhaiten optimi olosuhteissa ja sitä tässä ei varmaan kukaan ole kiistänyt. Vaan puhe oli siitä että nykyaikainen polttomoottori, nykyaikaisilla voiteluaineilla ei tarvitse mitään esilämmityksiä toimiakseen.

Ensimmäisessä viestissäsi aiheeseen heitit ilmoille vain kasan omia olettamuksiasi, mitkä oli suurilta osin ihan tuulesta temmattuja, jonka takia oli aika luonnollista vähän kyseenalaistaa sun "faktoja". Mutta jos aiheeseen nyt ei ole enää mitään annettavaa, niin sovitaan että sinä jatkat webastolla lämmittelyä mielen rauhasi vuoksi ja minä jatkan ajelua tyytyväisenä mun kylmällä moottorilla (kuitenkin AINA lämpimällä ohjaamolla).
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
No ei se kyllä lämmitä sitä moottoria. Se lämmittää läpi puhallettavan ilman jolla ohjaamo lämmitetään.
Riippuu merkistä. Ainakin Evoquessa lämpeni kyllä aina moottorikin, sen huomasi sekä jäähdytysnesteen lämpötilasta kuin myös käynnistyksen jälkeen. Eli kyllä se Webaston kierto taitaa tietyn lämpötilan jälkeen kiertää muuallakin kuin ohjaamoa varten. Varmasti eri merkeillä on eri ominaisuuksia, mutta ei silloin pidä lähteä yleistämään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 802
Tekniikan maailman talvitestissä oli ladattavat autot. Voittajaksi tuli Skoda Octavia. Luultavasti siis Seat Leon olisi myös hyvä, vähän halvempi ja pidemmällä takuulla. Viimeiseksi taas tuli Renault Captur. Muistaakseni Skodan valoja ainakin kehuttiin (lisävaruste).
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 231
Eikös tekniikan maailman testit aina voita joko skoda tai vw?

Mutta asiaan, uusi Leon tosiaan hintaansa nähden minusta ainakin ihan soiva peli, rengasmeluahan siinä jonkinverran on, en koeajolla ainakaan kokenut häiritseväksi. Kitkat olivat renkaina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
961
Tuo on ihan jonnin joutavaa teoriajargonia öljyn toiminnasta ilman että sillä on mitään kunnollista käytännön merkitystä todelliseen elämään. Toki öljy ja kaikki muukin toimii parhaiten optimi olosuhteissa ja sitä tässä ei varmaan kukaan ole kiistänyt. Vaan puhe oli siitä että nykyaikainen polttomoottori, nykyaikaisilla voiteluaineilla ei tarvitse mitään esilämmityksiä toimiakseen.

Ensimmäisessä viestissäsi aiheeseen heitit ilmoille vain kasan omia olettamuksiasi, mitkä oli suurilta osin ihan tuulesta temmattuja, jonka takia oli aika luonnollista vähän kyseenalaistaa sun "faktoja". Mutta jos aiheeseen nyt ei ole enää mitään annettavaa, niin sovitaan että sinä jatkat webastolla lämmittelyä mielen rauhasi vuoksi ja minä jatkan ajelua tyytyväisenä mun kylmällä moottorilla (kuitenkin AINA lämpimällä ohjaamolla).
Nyt sulla lähti laukalle ja maalitolpat lensi helvettiin. En ole missään kohtaa väittänyt, etteikö moottori starttaisi áka kykenisi toimimaan ilman esilämmitystä. Tämä nyt ei kuitenkaan poista esilämmityksen hyötyjä moottorin toiminnassa. Milloin ja miten hyödyt tulee vastaan tai onko investoinnista esim. taloudellista hyötyä, riippuu paljon muustakin.
Sinä et ole onnistunut vielä yhtäkään kantaasi perustelemaan, muutakuin toistelemalla, että yksittäistä lausetta, ettei se tarvitse esilämmitystä koska nykyautot ja nykyöljyt. No ei se "TARVITSE" (tarvita=pakollinen) sitä käynnistyäkseen tai jatkaakseen käyntiä, mutta hyötyy. Öljy lämpenee nopeammin ja voitelee paremmin *piste*. Omat kantani pyrin yllä perustelemaan, mutta ilmeisesti näiden kumoamiseen riittää vain ykskantaan toteamus "jonnin joutavaa teoriajargoniaa". Noh... jos sinulla on tuollainen suhtautuminen asioihin yleensä, niin...
:sclap:

Uskon olevani valmis myöntämään täällä olleeni väärässä, jos sulta olisi tullut edes jotain perusteita omalle kannallesi, mutta ainoa mihin kykenet on heittelemään ylimielisiä lausahduksia. Mutta ajellaan molemmat niinkuin tykätään. Kajuutta lämpenee mullakin. Ehkä joskus sähköllä. :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 916
Itselläni on ollut vahva käsitys, ettei webasto lämmittäisi GTE-malleissa moottoria. Nopea googletus kertoo tämän olevan yleinen luulo, mutta jokaisessa hakutuloksessa tämä väite myös kuitenkin kumottiin. Oliskohan kellään tästä jotain mustaa valkoisella?
Varmaan jollain, joka on töissä jälleenmyyjällä olisi mahdollisuus kurkata Webaston kannasta. Eihän tuo nyt mitenkään uusi juttu sinänsä ole, että Webasto (tai Eber) lämmittäisi vain sisäilmaa, mutta suurin osa Suomeen tulevista malleista (musta tuntuu fiiliksellä) lämmittää sekä että. Joissain Saksan tuontiautoissa voi tulla vastaan, että lisälämmitin lämmittääkin pelkkää hyttiä.
 
Liittynyt
14.10.2020
Viestejä
72
Nyt sulla lähti laukalle ja maalitolpat lensi helvettiin. En ole missään kohtaa väittänyt, etteikö moottori starttaisi áka kykenisi toimimaan ilman esilämmitystä. Tämä nyt ei kuitenkaan poista esilämmityksen hyötyjä moottorin toiminnassa. Milloin ja miten hyödyt tulee vastaan tai onko investoinnista esim. taloudellista hyötyä, riippuu paljon muustakin.
Sinä et ole onnistunut vielä yhtäkään kantaasi perustelemaan, muutakuin toistelemalla, että yksittäistä lausetta, ettei se tarvitse esilämmitystä koska nykyautot ja nykyöljyt. No ei se "TARVITSE" (tarvita=pakollinen) sitä käynnistyäkseen tai jatkaakseen käyntiä, mutta hyötyy. Öljy lämpenee nopeammin ja voitelee paremmin *piste*. Omat kantani pyrin yllä perustelemaan, mutta ilmeisesti näiden kumoamiseen riittää vain ykskantaan toteamus "jonnin joutavaa teoriajargoniaa". Noh... jos sinulla on tuollainen suhtautuminen asioihin yleensä, niin...
:sclap:

Uskon olevani valmis myöntämään täällä olleeni väärässä, jos sulta olisi tullut edes jotain perusteita omalle kannallesi, mutta ainoa mihin kykenet on heittelemään ylimielisiä lausahduksia. Mutta ajellaan molemmat niinkuin tykätään. Kajuutta lämpenee mullakin. Ehkä joskus sähköllä. :)
Ok. Eli lämpenee ja voitelee paremmin piste. Toi on sun kanta ja se tuli selväksi ja olet oikeassa, enkä ole muuta väittänytkään, mutta mitä sitten? Toistelen tuota yksittäistä lausetta koska asia on niin. Voit ostaa uuden auton kaupasta ilman mitään esilämmittimiä ja ajella autolla ilman mitään esilämmityksen puutteen aiheuttavia ongelmia juuri niin kauan kuin jaksat sillä ajella, piste. Tuo on mun kanta ja mikään noista sun öljy höpöttelyistä, vaikka totta ovatkin, ei muuta sitä asiaa millään tavalla, mutta jos sulla nyt on jotain konkreettista faktaa laittaa että miksi näin ei olisi, niin kerro ihmeessä, niin muutan milelläni mielipidettäni.

PS. Suhtaumiseni jonnin joutavaan teoriajargoniin on hyvin syvällinen ja en tiedä omistanko mitään, minkä sielun elämän ja toiminnan tutkimiseen en olisi käyttänyt kohtuutoman paljon aikaa. Ja tapanani on muutenkin "hifistellä" ja tehdä asiat tarpeettoman tarkasti, varsinkin kun puhutaan autoista, joten voin sanoa tutkineeni ja miettineeni asiaa hyvin tarkaan ja jos olisi edes pieni mahdollisuus että webastosta olisi jotain hyötyä minun nykyisessä autossani ja se vaikka jollain tavalla helpottaisi elämääni, niin voin luvata, että minulla kyllä siinä semmoinen olisi. Tosin ehkä Eberi, mutta kuitenkin.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Itselle deltan myyjä sanoi että gte:n webasto lämmittää vain kabiinia.
TYhden volkkarin Deltasta ostaneena on pakko sanoa, että en usko sanaakaan mitä muiden (kuin edustamiensa) merkkien autojen ominaisuuksista sanovat. Kaupantekovaiheella autossa varmasti ollut varuste todettiin puuttuvaksi siinä vaiheessa, kun olin sen toiminnasta pari viikkoa kysellyt.

Toisaalta vastaavasti kävi jopa nykyisen auton uutena myyneelle kauppiaalle (ostin sen siis käytettynä samasta liikkeesetä, kuin mistä se uutena myytiin), joten ihan täyttä varmuutta tuskin saakaan, ennen kuin joku merkin edustaja oikeasti katsoo sen auton tilaustiedoista.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
167
Kauppalehdestä parin vuoden takaa:

Auton moottorin esilämmitys ei ole usein enää mahdollista sen enempää sähköisillä letkulämmittimillä kuin polttoainetoimisilla lisälämmittimillä. Tämä koskee ainakin Mercedeksen, BMW:n ja osaa Volkswagen-konsernin uusimpia Euro 6 -autojen moottoreita. Ongelma liittyy Euro 6 -autojen moottorinohjaukseen ja useisiin anturitietoihin, joita moottorinohjaus käyttää. Jos lämpötila-anturit saavat ristiriitaisia lämpötilatietoja moottorin eri osista, ne voivat ensin sytyttää häiriövalon ja jos häiriöt toistuvat, auto menee vikatilaan.



Ja kylmällä koneella käynnistyvät Volvotkin nykyään, ainakin '20 T8.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 951

Suomi mainittu. 82000 Konan takaisinkutsu akkupalojen vuoksi. Kaikkiin autoihin tullaan vaihtamaan uusi akusto.
Aikamoista. Vastaavien asioiden kanssa olen työskennellyt 10+ vuotta (tuotannon jäljitettävyys). Ihmettelen, jos noissa akustoissa ei ole tarkkaa jäljitettävyyttä, eli jokaisen akkupakettien kennojen valmistuserät ole tiedossa. Tällöin, jos tiedetään mahdollisesti vialliset kennojen erät, voidaan vaihtaa vain mahdollisesti ongelmalliset akut. Tietenkin jos ongelma koskee kaikki kennoja, on akkufirma pulassa...
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 713
Boltissa vähän samaa vikaa


Mutta saavat mahdollisesti pelkällä softalla korjattua

A team of GM engineers has made substantial progress in identifying the root cause and potential remedies for this issue. They are in the process of validating state-of-the-art software that can diagnose potential issues early and restore 100% charge capability. A final remedy for this recall is anticipated for April 2021. Until that time, if you have not already done so, we recommend scheduling a service appointment with your dealership to update the vehicle’s battery software to automatically limit the maximum state of charge to 90 percent.
they use different separators in their cells than Hyundai does.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Moottorin kylmäkäynnistyksessä puhutaan kuitenkin sekunneista, jolloin öljy ei vielä kierrä kunnolla koneessa ja käynnistyksen vaatima rikkaampi seos huuhtelee sylinterin seinämiä ja voidaan teoriassa puhua jostain suuremmasta moottorin kulumisesta. Webastolla on tämän kannalta todella pieni vaikutus, jos vaikutusta ollenkaan.

Omassa autossani käytän vain öljyjä jotka toimii riittävän hyvin myös ilman mitään joutavia esilämmittelyitä.

EDIT: Laitetaan nyt vielä että oman autoiluni aikana en ole koskaan törmännyt edes internetissä moottoriin joka olisi "kulunut" rikki sen takia että moottoria ei ole aamuisin lämmitetty webastolla.
Lämmin lohko lämmittää myös öljynsuodattimen josta moottori saa öljyä niille tärkeille ensisekunneille. Kylmässä koneessa öljy ei lähde niin nopeasti kiertoon ja jäykkä öljy helposti rikkoo öljynsuodattimen ja takaiskuventtiilin, jonka seurauksena moottori voi käydä öljyttä kymmeniä sekunteja.

Vanhemmiten moottorit kuluu väistämättä ja kukaan ei voi varmaksi sanoa mistä syystä moottori on pilalle mennyt. Onko syynä ollut huonot öljyt, liian pitkät vaihtovälit, kylämäkäynnistykset tai joku muu syy.

Tuo on ihan jonnin joutavaa teoriajargonia öljyn toiminnasta ilman että sillä on mitään kunnollista käytännön merkitystä todelliseen elämään. Toki öljy ja kaikki muukin toimii parhaiten optimi olosuhteissa ja sitä tässä ei varmaan kukaan ole kiistänyt. Vaan puhe oli siitä että nykyaikainen polttomoottori, nykyaikaisilla voiteluaineilla ei tarvitse mitään esilämmityksiä toimiakseen.
Toimiihan ne niin kauan, kun alkaa öljyä syömään ja käyttöikä lyhenee.

Voit ostaa uuden auton kaupasta ilman mitään esilämmittimiä ja ajella autolla ilman mitään esilämmityksen puutteen aiheuttavia ongelmia juuri niin kauan kuin jaksat sillä ajella, piste.
Jos ei ole aikomusta ajaa autolla ns. koko käyttöikää, niin silloin on sama, miten sitä uutena käyttelee. Ongelmat ilmenee vasta siellä seuraavilla omistajilla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 409
Kaikki riippuu niin siitä miten autosta on pidetty huolta.

Kunnon öljyt, kunnon akku, hehkut ja moottori kunnossa, oikea polttoaine ja polttoainejärjestelmä huollettu niin kyllä Diesel kuin Diesel lähtee käyntiin.

Sitten on näitä mummon puntoja missä toimii yksi hehku, akku alkuperäinen 10v vanha, öljyt vaihdettu 2v sitten kun eihän sillä kilometrejä tule, polttoainesuodatin joskus 5v sitten ja tankissa kesälaatua niin mitäpä luulet miten käy.
No muutama vuosi sitten kun kuskailin työkaveria pakkaspäivinä, niin se Punto oli vielä alle 2 vuotias. Tietysti jos fiiatit tulee tehtaalla jo vajaahehkuisina ja vanhalla akulla, mistä mä niistä tiedän. Se ei vaan lähtenyt käyntiin. Kyllä se pyöritti mielestäni ihan hyvin, ja savua tuli putkesta, eli polttoainekin kulki.. Halogeenivalonheittimiä me laitettiin konehuoneeseen päiväksi että se pääsi ajamaan sen auton kotiin.
 
Liittynyt
14.10.2020
Viestejä
72
Lämmin lohko lämmittää myös öljynsuodattimen josta moottori saa öljyä niille tärkeille ensisekunneille. Kylmässä koneessa öljy ei lähde niin nopeasti kiertoon ja jäykkä öljy helposti rikkoo öljynsuodattimen ja takaiskuventtiilin, jonka seurauksena moottori voi käydä öljyttä kymmeniä sekunteja.
Kyllä. Toi oli ihan oikea ongelma joskus ennen muinoin.

Vanhemmiten moottorit kuluu väistämättä ja kukaan ei voi varmaksi sanoa mistä syystä moottori on pilalle mennyt. Onko syynä ollut huonot öljyt, liian pitkät vaihtovälit, kylämäkäynnistykset tai joku muu syy.
Usein se auton huolto vanhemmiten laiminlyödään lähes kokonaan ja mutu tuntumalla sanoisin että tällä on isompi osuus siinä elinkaaren pituudessa vs. onko ensimmäinen omistaja käyttänyt lohkolämmitintä. Mitään mitattua faktaa mulla ei asiasta ole ja perustuu ihan mielipiteeseeni ja havaintoihin.

Toimiihan ne niin kauan, kun alkaa öljyä syömään ja käyttöikä lyhenee.


Jos ei ole aikomusta ajaa autolla ns. koko käyttöikää, niin silloin on sama, miten sitä uutena käyttelee. Ongelmat ilmenee vasta siellä seuraavilla omistajilla.
Mikä sitten on se sopiva käyttöikä mihin pitäisi tähdätä, jonka jälkeen voisi sanoa että auto on kestänyt sen minkä sen pitikin kestää? Se voikin olla vähän hankalampi määritellä, sillä monesti toisen roska, on toisen aarre. Oma mielepide on että jos autolla on päästelty 300tkm ja tai 10v ilman ongelmia, niin mielestä se on sillon palvellut hyvin ja jos se tuon jälkeen vielä jollain onnellisella toimii vaikka 100tkm lisää ni hieno homma, mutta ei tuossa vaiheessa voida enää olettaa että autossa ei olisi kulumaa missään.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Kyllä. Toi oli ihan oikea ongelma joskus ennen muinoin.

Usein se auton huolto vanhemmiten laiminlyödään lähes kokonaan ja mutu tuntumalla sanoisin että tällä on isompi osuus siinä elinkaaren pituudessa vs. onko ensimmäinen omistaja käyttänyt lohkolämmitintä. Mitään mitattua faktaa mulla ei asiasta ole ja perustuu ihan mielipiteeseeni ja havaintoihin.

Mikä sitten on se sopiva käyttöikä mihin pitäisi tähdätä, jonka jälkeen voisi sanoa että auto on kestänyt sen minkä sen pitikin kestää? Se voikin olla vähän hankalampi määritellä, sillä monesti toisen roska, on toisen aarre. Oma mielepide on että jos autolla on päästelty 300tkm ja tai 10v ilman ongelmia, niin mielestä se on sillon palvellut hyvin ja jos se tuon jälkeen vielä jollain onnellisella toimii vaikka 100tkm lisää ni hieno homma, mutta ei tuossa vaiheessa voida enää olettaa että autossa ei olisi kulumaa missään.
Ongelma on aivan sama yhä nykyäänkin, ei öljynsuodattimissa mitään erityistä kehitystä tuon suhteen ole tapahtunut. Korkeintaan mennyt huonompaan suuntaan. kun suodattavat entistäkin tarkemmin, jolloin jäykkä öljy rikkoo sen entistäkin helpommin.

Kylmäkäynnistykset voi helposti yhden 100Tkm vaikuttaa moottorin käyttöikään.

Kyllä moottorin pitää puoli miljoonaa kestää ilman isompia remontteja. Toki monien pienten ahdettujen nykymoottorien käyttöikä on laskettu paljon alemmas ja hybrideissä voi olla vielä tuotakin huomattavasti alhaisempi.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 951
Kyllä. Toi oli ihan oikea ongelma joskus ennen muinoin.



Usein se auton huolto vanhemmiten laiminlyödään lähes kokonaan ja mutu tuntumalla sanoisin että tällä on isompi osuus siinä elinkaaren pituudessa vs. onko ensimmäinen omistaja käyttänyt lohkolämmitintä. Mitään mitattua faktaa mulla ei asiasta ole ja perustuu ihan mielipiteeseeni ja havaintoihin.



Mikä sitten on se sopiva käyttöikä mihin pitäisi tähdätä, jonka jälkeen voisi sanoa että auto on kestänyt sen minkä sen pitikin kestää? Se voikin olla vähän hankalampi määritellä, sillä monesti toisen roska, on toisen aarre. Oma mielepide on että jos autolla on päästelty 300tkm ja tai 10v ilman ongelmia, niin mielestä se on sillon palvellut hyvin ja jos se tuon jälkeen vielä jollain onnellisella toimii vaikka 100tkm lisää ni hieno homma, mutta ei tuossa vaiheessa voida enää olettaa että autossa ei olisi kulumaa missään.
Mitä asiaa vähän googlailin, niin tollainen 300-350tkm on autojen suunniteltu tekninen käyttöikä.
How Long Do Cars Last? A Guide to Your Car's Longevity

How Long Do Cars Last?/ How Long Will My Car Last? | Gold Eagle Co.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 409
Kyllä moottorin pitää puoli miljoonaa kestää ilman isompia remontteja. Toki monien pienten ahdettujen nykymoottorien käyttöikä on laskettu paljon alemmas ja hybrideissä voi olla vielä tuotakin huomattavasti alhaisempi.
Ei pienten ahdettujen moottorien käyttöikää ole sen lyhyemmäksi suunniteltu kuin edeltävienkään moottoreiden, mutta käytännössä nykykoneiden päästöjenkäsittelylaitteet ovat paljon herkempiä, ja vetävät herneen nenäänsä kun kone alkaa olla loppu, toisin kuin vanhemmissa autoissa, jossa vaan käryt pahenivat.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Kyllä moottorin pitää puoli miljoonaa kestää ilman isompia remontteja.
Miksi? Miksei 100tkm? Tai kaksi miljoonaa? Kyllä 500tkm ajettu auto olisi ansainnut jo paalinsa ajat sitten, ei siinä pelkästään moottori kulu. Tietysti ihmisillä ja suomalaisilla varsinkin on eri määritelmä mihin asti auto on kunnossa, mutta jo nahkapenkitkin yleensä näyttävät aika hirveiltä 200tkm jälkeen. Rattikin voi olla liukas ja kiiltää kuin eräät kananmunat. Alustasta on vaihdettu jo kaikki siinä vaiheessa, akku useampaan kertaan, korista alkaa tulemaan jauhoa.

Toki silti näkee Opel Astroja vuodelta 90 edelleen ajossa, toki ne olivat jo uutena sellaisia että ainoa oikea kohde olisi ollut paaliin. Ei nykyautoja ole suunniteltu ajettavaksi ikuisuuksiin, eikä sellaisella oikeasti ole kysyntääkään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 409
Kyllähän tuokin riippu pitkälti autosta, käytöstä ja käyttäjästä miten kilometrit siinä näkyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
840
Ei pienten ahdettujen moottorien käyttöikää ole sen lyhyemmäksi suunniteltu kuin edeltävienkään moottoreiden, mutta käytännössä nykykoneiden päästöjenkäsittelylaitteet ovat paljon herkempiä, ja vetävät herneen nenäänsä kun kone alkaa olla loppu, toisin kuin vanhemmissa autoissa, jossa vaan käryt pahenivat.
Menee ehkä OT, mutta tuossa Fordin näkemys moottorin suunnitellusta käyttöiästä:

"Fordin moottorikehityksen ja EcoBoost-moottoriasiantuntija Paul Swift antoi Ilta-Sanomille suoran vastauksen sitä kysyttäessä.

- Olemme laskeneet, että uuden 140-hevosvoimaisen 1.0 EcoBoost –moottorin pitäisi kestää kovassa käytössä oikein huollettuna noin 240 000 kilometriä ilman ongelmia. Hieman leppoisemman kaasujalan taitava kuljettaja päässee yli 300 000 kilometrin rajapyykin, Swift vahvistaa."


Eiväthän nuo aina kestä, autobild 14/2017 oli kestotestissä bmw 218 tila-auto, jossa siis 1.5l bensamoottori, mikä löytyy myös 225xe phev ja Mini Countryman phev keulalta. Tuo moottori muistaakseni hajosi 30 tkm kohdalla.

Kestoikä mietityttää muutenkin, Tesla on luvannut akkujen kestoksi 1500 lataussykliä, joten eikö se 225xe ja countryman 40km toimintamatkalla tarkoita, että akku on entinen 60 tkm sähköajon jälkeen?

 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 222
Kestoikä mietityttää muutenkin, Tesla on luvannut akkujen kestoksi 1500 lataussykliä, joten eikö se 225xe ja countryman 40km toimintamatkalla tarkoita, että akku on entinen 60 tkm sähköajon jälkeen?
Plugareissa on käytössä pienempi osa akun kapasiteetista kuin täyssähköissä ja näin ollen se kestää enemmän syklejä "tyhjästä" "täyteen".
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 409
Menee ehkä OT, mutta tuossa Fordin näkemys moottorin suunnitellusta käyttöiästä:

"Fordin moottorikehityksen ja EcoBoost-moottoriasiantuntija Paul Swift antoi Ilta-Sanomille suoran vastauksen sitä kysyttäessä.

- Olemme laskeneet, että uuden 140-hevosvoimaisen 1.0 EcoBoost –moottorin pitäisi kestää kovassa käytössä oikein huollettuna noin 240 000 kilometriä ilman ongelmia. Hieman leppoisemman kaasujalan taitava kuljettaja päässee yli 300 000 kilometrin rajapyykin, Swift vahvistaa."


Eiväthän nuo aina kestä, autobild 14/2017 oli kestotestissä bmw 218 tila-auto, jossa siis 1.5l bensamoottori, mikä löytyy myös 225xe phev ja Mini Countryman phev keulalta. Tuo moottori muistaakseni hajosi 30 tkm kohdalla.
Kaivapa esiin tieto mikä sen ecoboosin korvanneen moottorin suunniteltu elinikä oli.. Ei noiden pienten ja keskikokoisten autojen kuulu tehtaan mielestä kestääkään tuon pidemmälle. Tehtaan etuhan olisi että kaikki autot paalattaisiin viimeistään 5vuoden tai 100tkm kohdalla.

Sinänsä jos jokin moottori hajoaa huomattavasti ennen sitä suunniteltua ikää, on yleensä kysymyksessä yksilövika, ja jos niitä paukkuu ihan jatkuvasti niin silloin kyse on suunnittelu virheestä, hyvänä esimerkkinä vaikka kuuluisat TSI koneet, joista monet on vetäneet johtopäätöksen että ei kestä kun on pieni moottori, vaikka se hajoava jakopää pääsee itseasiassa helpommalla koska kyseessä on pieni ahdettu kone, eikä isompi vapari.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
561

I got my Model S VIN 1751 off the line back in 2012 and have had it ever since. On Feb 14th during the day, I pulled it out of the garage with 114 miles showing on the battery. I woke up in the morning with some battery low errors. When I got into the car, it told me that the car wouldn't drive because it needed service, the 12V battery was low voltage and the HV battery was at 0 miles. After calling Tesla Roadside Assistance, they connected to the car and said that it had to be towed to a service center. I was able to get it towed to the closes Tesla service center and now they the tell me my warranty for the drivetrain expired on 1/9/21 (one month earlier) and the HV battery has to be replace for $22k. If my battery was 8 years old, I would be ok with that. I assumed a level of risk having a car for this long and I expected that the battery would go bad at some point. It's just a shame that it died a month after the warranty expired. The kicker for me is that I had a faulty backflow prevention valve in my HV battery 1.5 years ago and had the battery replaced under warranty. Now service is telling me that if I buy a new battery for $22k I get a 4 year/50k mile warranty on the new battery, but the battery they replaced 1.5 years ago only had a one year warranty for parts. I feel I had to somewhat document this to people as I am one of the first roughly 2k-2.5k cars that are out of warranty at this point and I seem to be one of the first to at least document out of warranty replacement options on this site (at least as my search abilities go). So be careful when that warranty expires. You are on your own. Tesla isn't budging on helping my 1.5 year old bad battery and now essentially bricked car. From what I can tell, the car is worth somewhere between $18k-25k working. I'm not sure yet if I'm going forward with the battery replacement to sell it or not.
Lihavoitu on omaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
961
Ok. Eli lämpenee ja voitelee paremmin piste. Toi on sun kanta ja se tuli selväksi ja olet oikeassa, enkä ole muuta väittänytkään, mutta mitä sitten? Toistelen tuota yksittäistä lausetta koska asia on niin. Voit ostaa uuden auton kaupasta ilman mitään esilämmittimiä ja ajella autolla ilman mitään esilämmityksen puutteen aiheuttavia ongelmia juuri niin kauan kuin jaksat sillä ajella, piste. Tuo on mun kanta ja mikään noista sun öljy höpöttelyistä, vaikka totta ovatkin, ei muuta sitä asiaa millään tavalla, mutta jos sulla nyt on jotain konkreettista faktaa laittaa että miksi näin ei olisi, niin kerro ihmeessä, niin muutan milelläni mielipidettäni.
Tää menee nyt vähän samaan kategoriaan, kuin useissa vaihdelaatikoissa olevat valmistajan mukaan ”elinikäiset öljyt”. Joo onhan ne, mutta se elinikä vaan on lyhyempi. Kuka sitten sanoo kuinka paljon? Riippuu monesta tekijästä, mutta todennäköisyys huollettun laatikon pidemmälle eliniälle on suurempi.
Mitä tulee pyytämiisi faktoihin, niin koita nyt itse vasta-argumentoida muullakin, kuin ”auto kestää minkä se kestää”.

Keskustelu on tämän osalta täysin hedelmätön.

PS. Suhtaumiseni jonnin joutavaan teoriajargoniin on hyvin syvällinen ja en tiedä omistanko mitään, minkä sielun elämän ja toiminnan tutkimiseen en olisi käyttänyt kohtuutoman paljon aikaa. Ja tapanani on muutenkin "hifistellä" ja tehdä asiat tarpeettoman tarkasti, varsinkin kun puhutaan autoista, joten voin sanoa tutkineeni ja miettineeni asiaa hyvin tarkaan ja jos olisi edes pieni mahdollisuus että webastosta olisi jotain hyötyä minun nykyisessä autossani ja se vaikka jollain tavalla helpottaisi elämääni, niin voin luvata, että minulla kyllä siinä semmoinen olisi. Tosin ehkä Eberi, mutta kuitenkin.
Omaehtoinen fakiiriksi julistautuminen tästä nyt vielä puuttuu. Jos sinulta kerta löytyy perehtyneisyyttä ja tietoa, jonka perusteella toimit, niin kovin vaikealta sitä tuntuu jakaa.
En tiedä kuinka syvällisesti on tullut istuttua ja mietittyä omalla kohdalla, mutta purettu ja koottu on jos mitäkin vempelettä.

Mutta jos kätellään ja käännytään eri suuntiin, ennenkuin modet hermostuu meidän jankkaamiseen.

Miksi sähköautoketju on täynnä keskustelua vanhan tekniikan ongelmien yksityiskohdista? Voisi erotella oman otsikon alle nuo. "Vanhentuneen moottoritekniikan monet ongelmat".
Hyprideistä tuo lähti. Kuulunee otsikkoon, vaikka lähti jo rönsyilemään.





Lihavoitu on omaa.
Nyt kun takuut alkaa ensimmäisistä päättymään, niin mielenkiintoista nähdä kuinka kalliiksi korjaukset muodostuu. Jos noista syntyy tarpeeksi pommeja omistajilleen, niin jälleenmyyntihinnan käyrä lähtee voimakkaasti jyrkkenemään 8-vuoden ikää kohti.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Nyt on ollut useana aamuna -15 - -25 astetta pakkasta, niin on saanut tehtyä havaintoja vm. 2016 Passat GTE:n käynnistyslogiikasta. Jos akku on ollut juuri latauksessa, lähtee auto iloisesti sähköllä, vaikka pakkasta olisi kuinka paljon. Muutoin pakkasraja tuntui olevan täällä mainittu -10 C.

Energian talteenotto ja polttomoottorin suorittama lataaminen tuntuu lämmittävän akun varsin nopeasti. 2 km matka päiväkodille on riittänyt siihen, että uudelleen startatessa mennään sähköllä tiukemmissakin pakkasissa.

Polttomoottori tuntuu myös lämpenevän sisätilojen lämmityksen yhteydessä nopeammin. -15 asteen pakkasilla polttis on sammunut tuolla 2 km matkalla kun auto on ollut lämmityksessä ennen lähtöä.

10 A virta laturilta ei riitä sekä lämmitykseen että akkujen lataamiseen. Kokeilin säätää latauksen niin, että normaalisti ladataan 80 %:iin ja ajastettuna täyteen lämmityksen yhteydessä. Lopputuloksena akku ei ollut täynnä ja polttis käynnistyi.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Miksi sähköautoketju on täynnä keskustelua vanhan tekniikan ongelmien yksityiskohdista? Voisi erotella oman otsikon alle nuo. "Vanhentuneen moottoritekniikan monet ongelmat".
Ei sähkö ole mikään uusi asia, edes autoissa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
840
Kaivapa esiin tieto mikä sen ecoboosin korvanneen moottorin suunniteltu elinikä oli.. Ei noiden pienten ja keskikokoisten autojen kuulu tehtaan mielestä kestääkään tuon pidemmälle. Tehtaan etuhan olisi että kaikki autot paalattaisiin viimeistään 5vuoden tai 100tkm kohdalla.

Sinänsä jos jokin moottori hajoaa huomattavasti ennen sitä suunniteltua ikää, on yleensä kysymyksessä yksilövika, ja jos niitä paukkuu ihan jatkuvasti niin silloin kyse on suunnittelu virheestä, hyvänä esimerkkinä vaikka kuuluisat TSI koneet, joista monet on vetäneet johtopäätöksen että ei kestä kun on pieni moottori, vaikka se hajoava jakopää pääsee itseasiassa helpommalla koska kyseessä on pieni ahdettu kone, eikä isompi vapari.
noita 1.0 moottoreita sai myös mondeoon, eikö tuo ole jo d-segmentin iso perheauto? Tuon hybridiversiota olen ajanut, siinä oli 2.0 vapari ilman latausmahdollisuutta. Enpä tiedä onko mondeosta suurempaa saatavilla pl maasturit?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 262
Lihavoitu on omaa.
Kallista on. Ei kannata ainakaan kauaa pitää takuuajan yli.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894



Lihavoitu on omaa.
Tuolla rahalla ostaa aika monta polttomoottoria, vaikka se kuulemma vähän vanhaa tekniikkaa jo on?

Sähköautossa noita kalliita osiahan on enemmän, voimansiirto (paljonko teslan moottori ja voimansiirto maksaa?) ja sitten se itse akku, minkä hinta ei koskaan tule laskemaan kovin alas.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 177
En usko et tuo akun hinta pysyy tuossa jatkossa.

Veikkaan et korjaus asettuu johonkin 5000-10000 kunhan homma etenee.


Nyt toki suosittelen ostaa vain tessun jossa on akkutakuuta.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 177
Tuolla rahalla ostaa aika monta polttomoottoria, vaikka se kuulemma vähän vanhaa tekniikkaa jo on?

Sähköautossa noita kalliita osiahan on enemmän, voimansiirto (paljonko teslan moottori ja voimansiirto maksaa?) ja sitten se itse akku, minkä hinta ei koskaan tule laskemaan kovin alas.
No ex bemmiin ois maksanu mosa 11000e asennettuna. Ei kovin halpaa. 520D x drive F10 oli :D
Jakolaatikko 4000e purkaamo + työt

Halpa on suhteellista.
 
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
109
10 A virta laturilta ei riitä sekä lämmitykseen että akkujen lataamiseen. Kokeilin säätää latauksen niin, että normaalisti ladataan 80 %:iin ja ajastettuna täyteen lämmityksen yhteydessä. Lopputuloksena akku ei ollut täynnä ja polttis käynnistyi.
Onko autossa maksimi latausvirran asetus? Onko siinä valittuna 16A? Kokeilepa laittaa siihen 10A, niin auto ehkä osaa laskea tuon lataustarpeen oikein. Nyt siinä on voinut käydä niin, että auton laskuri on olettanut, että tarjolla on 16A latausvirta ja aloitti latauksen liian myöhään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
840
No ex bemmiin ois maksanu mosa 11000e asennettuna. Ei kovin halpaa. 520D x drive F10 oli :D
Jakolaatikko 4000e purkaamo + työt

Halpa on suhteellista.
Tuo 22k€ akusta on melko jäätävä summa..

2008 320D bmw N47 eli 177hv moottorinvaihto oli Laakkosella avaimet käteen 5000€
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Luulen et käy ku nissanin tapauksessa, kolmannet osapuolet alkaa tarjota korjauksia.
Tuleeko näissä ongelmaksi koulutus Suomessa? Eli automekaanikko ei saa vaihtaa akkuja, vaan tarvitsee jonkun korkeajännitepaperin mukaan ruuvien poistamista varten.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 650
Viestejä
4 317 633
Jäsenet
72 082
Uusin jäsen
juu736f

Hinta.fi

Ylös Bottom