Keskustelua hybridiautoista

Kysytääs itsekin täältä uusia ajatuksia, olisiko vaihtoehtoja patteriautoksi.

- Pisimmät matkat 0-3krt/kk 300-420km, työmatkat yms. menee kaupunki-/taajamapyörittelyssä pääkaupunkiseudulla.
- 2 turvaistuinta + 1 yhdet rattaat + kauppakassit jne.
- Mukava ajoasento 190cm henkilölle kun turvaistuin takana.
- max 90-100k, mutta tietenkin sitä parempi mitä vähemmän.
- Lataus kotona mahdollista
- Mielellään SUV/enemmän maavaraa

Nykyinen auto 2019 A6 Avant. Tämä on vähän ongelma kun ei toisaalta haluaisi downgradea. ID:t ei oikein sytytä, Enyaq pitäisi nähdä livenä/käydä koeajolla. Teslan viimeistely arveluttaa ja muutenkin sisätilat ja ulkonäkö ei ehkä ole omaan mieleen. Paperilla Tesla on kyllä kova. (range, teho, softa..)

E-tron koeajettu, mutta olisi pakko olla 55 rangen vuoksi. Sopivilla lisävarusteilla löytäminen vaikeaa ja menisi ihan hintaluokan kipurajoilla kuten Tesla.
Q4 voisi olla jos tilat riittää. Huhuja myös E-tron Q6 2022?

iX3 ehkä liian pieni? Ehkä aika ei ole vielä kypsä isoille autoille jos ei ole valmis lyömään typerän määrän paalua tiskiin?

Ioniq5 tai Kian vastaava tulee myös mieleen, kun saa kanssa turvaistuimien kanssa pelata. ID4 voi tulla ahdasta, jos tykkää ajaa penkki takana. Ioniq5 pitää päästä koeajamaan, odotukset on ainakin, että sisätilaa on paljon, kun akseliväli on 3000. Lataus on myös huippunopea, joten pitkät päivämatkat onnistuvat lyhyellä tauolla.
 
Jos sinulla on ajomatka yhdellä latauksella n. 300km, niin ehdottomasti kannattaa aloittaa auton valinta rangesta, erityisesti talvella mahdollisesta.

Kuvassa on lainaus TM 5b/2021 sähköautojen talvitestauksesta.

1616837894606.png


Valojen osalta Porsche näyttäisi olevan aika ylivertainen.

Tuossa tuli muutama kommentti näistä ajomatkoista. Näistä autoista parhaat ovat käytännössä talvikäytössä 200 km range autoja yhdellä latauksella kun lämmitystarve otetaan huomioon ja riittävä varmuuus vielä kovemmille pakkasille.

Itselläni on säännöllisesti tarve ajaa yhdellä vedolla Oulu-Vaasa ja sama toisinpäin samana päivänä tai seuraavana päivänä. Fordin Mustan Mach-e tulee ehkä kysymykseen nykyisistä autoista vuoden parin sisällä, jos latausinfra kehittyy odotetulla tavalla..
 
Mutta ei vain omalla kohdalla vielä saa päätä kääntymään pois vapaan autoilun ajatuksesta.
Tämä. Minimi todellinen 300km latausväli riittäisi omissa satunnaisissa ajoissa 1-2 stopilla. Ajamillani reiteillä on jo pikalaturit, niin silti ajatus pakollisesta latauspysäkistä hieman arveluttaa. Nykyisellä fossiili A6 Avantilla kun pääsee tankillisella 600-900km ajotavasta tai nopeuksista riippuen. Jotenkin ajattelee, että jos auto maksaa yli 60k, 100k puhumattakaan niin alkaako pysähtely ketuttamaan.

Toisaalta taas lasten kanssa yleensä pitääkin jo pysähtyä noiden matkojen välillä ja edestakaisia alle 420km reissuja vuodessa on 10-20. Monet sähköautoilijat ovat sanoneet asian olevan vain tottumiskysymys.
 
Tämä. Minimi todellinen 300km latausväli riittäisi omissa satunnaisissa ajoissa 1-2 stopilla. Ajamillani reiteillä on jo pikalaturit, niin silti ajatus pakollisesta latauspysäkistä hieman arveluttaa. Nykyisellä fossiili A6 Avantilla kun pääsee tankillisella 600-900km ajotavasta tai nopeuksista riippuen. Jotenkin ajattelee, että jos auto maksaa yli 60k, 100k puhumattakaan niin alkaako pysähtely ketuttamaan.

Toisaalta taas lasten kanssa yleensä pitääkin jo pysähtyä noiden matkojen välillä ja edestakaisia alle 420km reissuja vuodessa on 10-20. Monet sähköautoilijat ovat sanoneet asian olevan vain tottumiskysymys.
Kyllähän nämä ensimmäiset muutama tuhat sähköautoa vielä menee, mutta kun laittaa siihen sen 1/2 miljoonaa autoa ja latausaika tankkaamiseen vielä toistaiseksi itse miellän n 10 x vs bensa, niin en saa yhtälöä sopimaan ITSELLNI. Omalla kohdalla vielä tilanne sellainen, että jos sattuu tarve pahimmillaan hoitaa asioitani, niin pysähtelyt latailemaan ei vaan käy. Tältä osin tulee ensimmäinen stoppi jo tuohon valintaan. Vapaaherraksi siirtyminen muuttaa tilannetta olennaisesti ja pystyy joustamaan hieman jo vapaan autoilun rajoista.
 
Tuo Ioniq5 voisi olla erittäin mielenkiintoinen vehje. Tilauskannat on huhujen mukaan myyty jo yli 3 vuoden tuotantokapasiteetin verran ja Eurooppaan varattu 3000 auton kiintiö meni samantien jo aikoja sitten. En taitaisi itse uskaltaa vetää nimeä paperiin, jos 3 vuotta pitäisi odottaa. Ja tästä sitten, että kyllä tässä on mukava vielä odotella tämän RAV4 plugarinkin kanssa seuraavat 5 vuotta, että mihinkä tämä kaikki sähköinen kohkaaminen tulee päätymään.
 
Ne kylla myy liian halvalla noita jos 3 vuotta taytyy myyda ei oota. Olisivat laittaneet 10ke lisaa hintaa niin olisivat saaneet hyvat massit nyt. Hintaa voi aina myohemmin laskea.
 
Alkaa näyttämään entistä selvemmältä kuvio, että VW tulee olemaan erittäin vahvoilla sähköautobisneksessä. Uskoisin että VW on tuotantokapasiteetiltaan riittävällä tasolla, että saa autoja ulos linjastolta myyntiin, eikä tarvitse eioota myydä. Lisäksi autot vaikuttavat erittäin onnistuneilta, mitä nyt jotain softajuttuja vielä selvittelemättä.
 
Ne kylla myy liian halvalla noita jos 3 vuotta taytyy myyda ei oota. Olisivat laittaneet 10ke lisaa hintaa niin olisivat saaneet hyvat massit nyt. Hintaa voi aina myohemmin laskea.
Ensimmäisen päivän aikana ennakkomyyntiä jo kohtuullisesti. Ja tuosta sitten kunnon tahtia eteenpäin, niin taitaa jo lähennellä toimitusaikojen ennätystä.

”Within the first day (from Thursday, February 25th on), the company has received a record number of 23,760 preorders, which is a massive result, better than for any other Hyundai model.”
 
Vahan on tunne etta se joka pystyy valmistamaan eniten akkuja pystyy myos eniten myymaan autoja.
 
Mikäköhän tossa Ioniqissa on se selkein houkutin, jolla siitä on noin suosittu tullut? Ilmeisesti se on aika nopea ladata ja toimintamatka on kohtuullisen hyvä, ja Hyundain voi luottaa osaavan rakentaa pihejä sähköautoja? Toi kyllä tietyllä tavalla näyttää juuri sellaiselta elokuvien tulevaisuuden autolta, joten en siinäkään mielessä ihmettele, että ihmisiä kiinnostaa.

Toivottavasti tollasta futuristista retroilua nähdään sähköautoissa vastaisuudessa enemmänkin.
 
mutta kun laittaa siihen sen 1/2 miljoonaa autoa

Jos meinaat että latauspisteiden määrä ei lisäänny sillä välin kun sähköautojen määrä nousee puoleen miljoonaan niin sillä laskukaavalla on kyllä heikot näkymät. Mutta kun näin se ei vain ole.

Suomessa rekisteroidään joku 120k uutta autoa vuosittain, tällä tahdilla menisi reilu neljä vuotta että saavutetaan 500k. Mutta se tarkoittaisi että nyt heti kielletään polttisten myynti. Mutta kun asia ei ole näin.

500k rajapyykkiin on helposti 10 vuotta aikaa. Se on jo niin iso aikaväli että latauspisteitä saadaan hervoton määrä tonttiin.
 


Sähköautot eivät tulekaan halpenemaan?

Mitenköhän tässä arviossa on huomioitu tekniikan kehittyminen? Mutuiluni perustuu aikalailla täysin sähköautomiesten akkujukka-jaksoon, mutta mielestäni ihan perusteltua kyseenalaistaa tuo arvio.

Litiumia löytyy melkein kaikkialta. Kaivoksia kyllä alkaa syntyä, jos taloudelliset kannusteet on olemassa. Koboltille tuskin on edes nykyisenlaista tarvetta, kun rautafosfaattiakut yleistyvät. Tarve on lähinnä performance-tason autoissa ja kysyntä pystytään isoilta osin kattamaan kierrätetyn koboltin avulla.

Solid-state akkujen mukaantulo 5-10 vuoden aikavälillä taas voi tehdä koko alalle sen, mitä ledit tekivät loisteputkille. Halvemmilla materiaaleilla parempaa laatua nopeammin. Varmaan noita saa aikanaan jälkiasennettuna myös nykyisten akkujen tilalle.
 
Hyvä analogia tuo loisteputki/LED. Rautafosfaattiakut saattaa olla nykyistäkin painavampia, eli ne voisi mennä paremmin siellä teollisuuspuolen ratkaisuissa, niin Litium linja jäisi paremmin riittämään pienempiin kokoihin. Voi muistaa väärinkin tuosta painosta, mutta mulla on varaa joustaakin. Ainakaan nykyiset henkilöautot ei tartte yhtään lisää uutta painoa akkuihin, niin saataisiin myös pitkänmatkan pienet sähköautot mukaan kelkkaan.
 
Hyvä analogia tuo loisteputki/LED. Rautafosfaattiakut saattaa olla nykyistäkin painavampia, eli ne voisi mennä paremmin siellä teollisuuspuolen ratkaisuissa, niin Litium linja jäisi paremmin riittämään pienempiin kokoihin. Voi muistaa väärinkin tuosta painosta, mutta mulla on varaa joustaakin. Ainakaan nykyiset henkilöautot ei tartte yhtään lisää uutta painoa akkuihin, niin saataisiin myös pitkänmatkan pienet sähköautot mukaan kelkkaan.

Rautafosfaattiakut ovat myös riippuvaisia litiumista. Painosta en olisi niin huolissani, sillä ainakin tesla ja vw ovat siirtymässä ihan tositarkoituksella LiFePO akkuihin. Varmaan siellä tietävät mitä ovat tekemässä.

Ilmeisesti suurin huoli noissa on ollut patenttien kanssa, mutta yksityiskohdista en tiedä tuon taivaallista.

Tuolta luettavaa:
 
Viimeksi muokattu:
LFP akkujen painosta:
Model 3 SR+ NCA-akulla:
1614kg
Model 3 SR+ LFP-akkulla: 1745kg
Model 3 LR (RWD) NCA: 1730kg

RWD-versio, koska Nelivetoinen on kakkosmoottorin vuoksi painavampi.

Tästä voi päätellä, että 55kWh LFP akku painaa saman verran kuin 75kWh NCA-akku. Jos samasta autosta tehdään sekä lyhyen että pitkän kantaman versioita, ei olisi mikään yllätys että lyhyen kantaman versiot käyttäisivät LFP-kemiaa vastaisuudessa.
 
Tuo Ioniq5 voisi olla erittäin mielenkiintoinen vehje. Tilauskannat on huhujen mukaan myyty jo yli 3 vuoden tuotantokapasiteetin verran ja Eurooppaan varattu 3000 auton kiintiö meni samantien jo aikoja sitten. En taitaisi itse uskaltaa vetää nimeä paperiin, jos 3 vuotta pitäisi odottaa. Ja tästä sitten, että kyllä tässä on mukava vielä odotella tämän RAV4 plugarinkin kanssa seuraavat 5 vuotta, että mihinkä tämä kaikki sähköinen kohkaaminen tulee päätymään.

Vaikea uskoa, että Hyundain tehtaat ovat niin tehottomia, että liian pitkiä odotusaikoja pääsee syntymään. Silloin on jotain mennyt firmalla pahasti pieleen. Ioniq5 Suomen hinnasto on luvattu ihan lähiviikoille, joten luulisi silloin olla mahdollista tehdä myös ennakkotilaus ja jonkinlainen toimitusaika-arvio varmaan on myös tiedossa.

Wolkswagen saa sähköautoja 1-4kk tilauksesta Suomeen ja lähelle tuota pitää muidenkin jatkossa pystyä.
 
Eikös ole aika monen valmistajan ongelmana, että komponentteja ei saada tarpeeksi, liikkuu kulkine sitten millä voimalla tahansa. Jostain luin viikolla.
Volkkareita vissiin varastossa valmiina.
 
Konan ongelmat taisi johtua koronasta ja sen tuomasta viivästyksistä? Nyt tilanne lienee normalisoitunut. Eiköhän tuo kohta selviä Hyundain osalta. Volkkarilla on nyt mahdollisuus ottaa markkinaosuutta oikein kunnolla, kun siellä ei ongelmia tunnu olevan.
 
Hyundai Motor Co::lla (Kia, Hyundai, Genesis) oli toimitusjonoja jo Niro/Ioniq electricin kanssa pitkään ennen koronaa, nyt käsittääkseni se tilanne normalisoitunut. Edelleenkin 50% sähköistetyistä voimalinjoista myydään konsernissa itselataavina.

Veikkaan ainakin edellisen sukupolven kohdalla kyseessä olleen myös painottelusta saako paremman katteen yhdestä halvemman hintaluokan sähkiksestä vai 25-30 hybridipolttiksesta samalla akkukapasiteetilla. Akkujen valmistuskapasiteetti kuitenkin edelleen edelleen jossain määrin rajallista.

Jos vain kauppa käy niin varmaankin edelleen kannattaa myydä Sorento hybrid (1.5kwh) tai PHEV (14kwh) ennen uutta EV6:tta (72kwh).

Hyundai Motor Co., South Korea's top automaker, and its affiliate Kia Motors Corp. sold a total of 501,487 units of eco-friendly models, including electric vehicles (EVs), hybrid models and fuel-cell EVs, worldwide last year, according to their sales data.

By type, gasoline hybrid models accounted for 52 percent of the total with 262,186 units, followed by EVs with 178,158 units, plug-in-hybrids with 54,362 units and fuel cell vehicles with 6,781 units.


Hyundai Motor Co. and Kia Motors Corp. placed fourth in global electric vehicles in the January-September period of 2020.

Market research company SNE Research said on Nov. 23 that Hyundai and Kia sold a combined total of 130,000 electric vehicles, including pure electric vehicles and plug-in hybrids, worldwide during the period.
...
Meanwhile, Tesla came in first with 316,000 units, followed by Volkswagen Group with 233,000 units and Renault-Nissan-Mitsubishi with 148,000 units.
...

During the same period of 2019, Hyundai and Kia sold 93,000 electric vehicles, taking sixth place.

 
Vaikea uskoa, että Hyundain tehtaat ovat niin tehottomia, että liian pitkiä odotusaikoja pääsee syntymään. Silloin on jotain mennyt firmalla pahasti pieleen. Ioniq5 Suomen hinnasto on luvattu ihan lähiviikoille, joten luulisi silloin olla mahdollista tehdä myös ennakkotilaus ja jonkinlainen toimitusaika-arvio varmaan on myös tiedossa.

Wolkswagen saa sähköautoja 1-4kk tilauksesta Suomeen ja lähelle tuota pitää muidenkin jatkossa pystyä.
Kyllä niillä hieman limittiä pukkaa tehdä haluttua määrää globaalisti.

 
VW Zwickau puskee nyt 1000 autoa päivässä. Viime kuussa oli 800 autoa. Tavoite on 1400 autoa päivässä, kun siirtyvät kolmeen vuoroon ennen kesää.
Tuotannossa ID.3, ID.4, Audi Q4 e-tron, pilotissa ID.5 ja tulossa Cupra el-Born.
 
Hyundai Motor Co::lla (Kia, Hyundai, Genesis) oli toimitusjonoja jo Niro/Ioniq electricin kanssa pitkään ennen koronaa, nyt käsittääkseni se tilanne normalisoitunut. Edelleenkin 50% sähköistetyistä voimalinjoista myydään konsernissa itselataavina.

Veikkaan ainakin edellisen sukupolven kohdalla kyseessä olleen myös painottelusta saako paremman katteen yhdestä halvemman hintaluokan sähkiksestä vai 25-30 hybridipolttiksesta samalla akkukapasiteetilla. Akkujen valmistuskapasiteetti kuitenkin edelleen edelleen jossain määrin rajallista.

Jos vain kauppa käy niin varmaankin edelleen kannattaa myydä Sorento hybrid (1.5kwh) tai PHEV (14kwh) ennen uutta EV6:tta (72kwh).
Jos akuista alkaa olla jonkinnäköistä pulaa, niin pitää miettiä noiden täyssähkö vs hybridin kanssakin tehtaalla prioriteetteja. Yhden täyssähköisen akkuvarannosta saa silputtua 70 tavallisen hybridin akun tarpeet. Plugareitakin saa sen 5-10 kpl vs täyssähkö. Voisi melkein ajatella, ettei heti kannattaisi painaa hihnat kuumana tulemaan täyssähköjä ihan joka tehtaalta.

Edittinä. Näkyikin jo joku tuossa maininneeksi saman asian aikaisemmin. No tuli lisää lukuja sitten. Hybridin akun koko siis esim RAV4:ssa on 1,1 kWh ja muilla merkeillä lienee samaa luokkaa, joten melkoisen kasan saa sähköauton ~70 kWh akusta laitettua tavallisia hybridejä. Toyotahan vaihtoi juuri syksystä lähtien noihin Litium akkuihin vanhoista NiMH akuista hybrideihinsä.
 
Viimeksi muokattu:
EUssa saa paastohyvitysta kaksinkertaisesti taysisahkolla ja itselataavalla hybridilla ei valttamatta tule mitaan paastohyvitysta niin se ajaa prioriteettia valmistaa taysisahkoja.
 
Mikä sähkäri mahtaisi olla itselleni varteenotettavin:

- Työmatkaa 150km suuntaansa, eli päivittäiset kilometrit n.300km.
- Toistaiseksi mahdollista ladata vain kotona (omakotitalo).
- Nyt alla F10 bemari comfort penkeillä, joten toivon edes etäisesti vastaavaa matkantekomukavuutta jatkossakin.
- Tesla Model S plaidi tai Porche Taycan turbo olisi mageita vehkeitä, mutta karu totuus on se, ettei saldo riitä.
- Valitettavasti suurin osa työmatkasta perinteistä kaksikaistaista pimeää päätietä, joten arvostan autossa hyviä valoja.
- Neliveto plussaa, mutta ei aivan välttämättömyys.



MB EQC?
 
Mikä sähkäri mahtaisi olla itselleni varteenotettavin:

- Työmatkaa 150km suuntaansa, eli päivittäiset kilometrit n.300km.
- Toistaiseksi mahdollista ladata vain kotona (omakotitalo).
- Nyt alla F10 bemari comfort penkeillä, joten toivon edes etäisesti vastaavaa matkantekomukavuutta jatkossakin.
- Tesla Model S plaidi tai Porche Taycan turbo olisi mageita vehkeitä, mutta karu totuus on se, ettei saldo riitä.
- Valitettavasti suurin osa työmatkasta perinteistä kaksikaistaista pimeää päätietä, joten arvostan autossa hyviä valoja.
- Neliveto plussaa, mutta ei aivan välttämättömyys.



MB EQC?

Saattaa mennä budjetin yli. Muuten kyllä.
 
Kysytääs itsekin täältä uusia ajatuksia, olisiko vaihtoehtoja patteriautoksi.

- Pisimmät matkat 0-3krt/kk 300-420km, työmatkat yms. menee kaupunki-/taajamapyörittelyssä pääkaupunkiseudulla.
- 2 turvaistuinta + 1 yhdet rattaat + kauppakassit jne.
- Mukava ajoasento 190cm henkilölle kun turvaistuin takana.
- max 90-100k, mutta tietenkin sitä parempi mitä vähemmän.
- Lataus kotona mahdollista
- Mielellään SUV/enemmän maavaraa

Nykyinen auto 2019 A6 Avant. Tämä on vähän ongelma kun ei toisaalta haluaisi downgradea. ID:t ei oikein sytytä, Enyaq pitäisi nähdä livenä/käydä koeajolla. Teslan viimeistely arveluttaa ja muutenkin sisätilat ja ulkonäkö ei ehkä ole omaan mieleen. Paperilla Tesla on kyllä kova. (range, teho, softa..)

E-tron koeajettu, mutta olisi pakko olla 55 rangen vuoksi. Sopivilla lisävarusteilla löytäminen vaikeaa ja menisi ihan hintaluokan kipurajoilla kuten Tesla.
Q4 voisi olla jos tilat riittää. Huhuja myös E-tron Q6 2022?

iX3 ehkä liian pieni? Ehkä aika ei ole vielä kypsä isoille autoille jos ei ole valmis lyömään typerän määrän paalua tiskiin?
MBEQC?
 
Nyt ajellut kolme viikkoa ID.4:llä ja on hyvä käyttis kaikinpuolin. Näillä massoilla ei mitään urheiluautofiilistä kannata hakea, mutta oikein kätevä omaan sahailuun. Hiljainen, vakaa ajaa, softa toiminut oikein mainiosti ja sellaista 350 km ollut range nyt (en säästele kaasua enkä todellakaan aja jumalauta alinopeutta sen takia). Tuo parisataa heppaa tuntuu kyllä paljon tehokkaamalta välittömän väännön vuoksi kuin mitä polttomoottiriautoilla - kaikesta massasta huolimatta. Kitkat alla ja ei mitään pito-ongelmia, mutta pääkaupunkiseudulla ei nastoja tarvitsekaan. Edellinen käyttöauto oli -18 320 xi, joten neliveto on aina mukavampi, mutta toisaalta se olisi 2-4 vko ollut nyt tarpeen eli ei välttämättömyys. Tilaahan autossa on ja reippaasti, joten ei pitäisi olla pitkilläkään ihmisillä ahdasta - jotkut nyt valittavat aina ahtautta, mutta kannattaa ostaa vaikka Caravelle silloin tai edustusauto, jos lompakko riittää.

Ainoa "negatiivinen" asia on, että Hki-Tre-Hki vaatii käynnin Ionityllä ja tuo ei jumalauta lämmitä akkua eli puskee sen 70 kWh sisään. Tuon välin, kun voi ajaa ilman latausta, niin sitten etelässä asuvat ja enemmän ajavat pärjäävät varmasti. Kaupunkiajoon menee toki nyt, kun hallissa on Type 2 -latauspaikka.
 
Hieman ehkä konservatiivinen ulkonäkö, mutta nopeasti netissä rakennettu auto olisi edullisempi kuin e-tron samankaltaisilla varusteilla. Pitääkin kaivaa syvemmät arvostelut. Olen ollut tietoinen tuon olemassaolosta, mutta jostain syystä jäänyt tutkimatta, kiitos:smile:
 
Voisko joku avata T8 volvon huolto-ohjelmaa ensimmäisen 120tkm osalta? En tätä mistään löydä ja liike on erittäin nihkeä tuota jakamaan. Uusi auto siis kyseessä.
 
Hieman ehkä konservatiivinen ulkonäkö, mutta nopeasti netissä rakennettu auto olisi edullisempi kuin e-tron samankaltaisilla varusteilla. Pitääkin kaivaa syvemmät arvostelut. Olen ollut tietoinen tuon olemassaolosta, mutta jostain syystä jäänyt tutkimatta, kiitos:smile:
Juoppo vehe, eli range jää talvella heikoksi. Kaveri ton osti ja yllättyi negatiivisesti kulutuksesta. Toki sillä ekoja noita eli voi olla parempia noi uusimmat.
 
Ainoa "negatiivinen" asia on, että Hki-Tre-Hki vaatii käynnin Ionityllä ja tuo ei jumalauta lämmitä akkua eli puskee sen 70 kWh sisään. Tuon välin, kun voi ajaa ilman latausta, niin sitten etelässä asuvat ja enemmän ajavat pärjäävät varmasti. Kaupunkiajoon menee toki nyt, kun hallissa on Type 2 -latauspaikka.

Paljon akun varaus kun aloitit latauksen ja minkä verran lämpötila ulkona? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun seurailin sivusta Bjornin ID.4 live streamista latauksia yms ja näytti ottavan kiltisti sisään 120kW 10-30% ja vasta sen jälkeen alkoi nopeus tippumaan. Toki ajeli pidempää pätkää, mutta hitaammilla nopeuksilla mitä Hki-Tre-Hki väli että akun lämmöissä tuskin isoja eroja.
 
Paljon akun varaus kun aloitit latauksen ja minkä verran lämpötila ulkona? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun seurailin sivusta Bjornin ID.4 live streamista latauksia yms ja näytti ottavan kiltisti sisään 120kW 10-30% ja vasta sen jälkeen alkoi nopeus tippumaan. Toki ajeli pidempää pätkää, mutta hitaammilla nopeuksilla mitä Hki-Tre-Hki väli että akun lämmöissä tuskin isoja eroja.

Norjassa tällä hetkellä plussakelit lähes koko maassa. Jos @pjoot oli ajellut vaikka kymmenen asteen pakkasessa niin tulos voi olla hieman eri
 
Ei jää. Eikä SR+ täytä noita muita kriteereitä mitä tuossa pyydettiin.

Ainakin tämän videon perusteella SR+ meni selvästi pidemmälle kuin Polestar:


Kriteeritkin näyttäisi täyttyvän nelivetoa lukuunottamatta, mutta se ei näyttänyt olevan ehdoton vaatimus.
 
Kriteeritkin näyttäisi täyttyvän nelivetoa lukuunottamatta, mutta se ei näyttänyt olevan ehdoton vaatimus.

Se mistä tuo jää kiinni on tämä "Nyt alla F10 bemari comfort penkeillä, joten toivon edes etäisesti vastaavaa matkantekomukavuutta jatkossakin. ", Model 3 ei ole maailman mukavin pitkän matkan taittamiseen - se on meluisa isommissa nopeuksissa.
 
Se mistä tuo jää kiinni on tämä "Nyt alla F10 bemari comfort penkeillä, joten toivon edes etäisesti vastaavaa matkantekomukavuutta jatkossakin. ", Model 3 ei ole maailman mukavin pitkän matkan taittamiseen - se on meluisa isommissa nopeuksissa.

Penkit on kuitenkin Model 3:ssa mukavimmasta päästä ja 2021 malleissa on tuplalasit, jotka vaimentanee melua.

Toki jos tarve on päästä lataamatta päivittäin 300km, SR+ menee aika tyhjäksi vaikka pitäisikin riittää. LR olisi varmaan varmin valinta.
 
Penkit on kuitenkin Model 3:ssa mukavimmasta päästä ja 2021 malleissa on tuplalasit, jotka vaimentanee melua.

Toki jos tarve on päästä lataamatta päivittäin 300km, SR+ menee aika tyhjäksi vaikka pitäisikin riittää. LR olisi varmaan varmin valinta.
Muuttaa melun taajuutta. Todistetusti eivät vaimenna.
 
Penkit on kuitenkin Model 3:ssa mukavimmasta päästä ja 2021 malleissa on tuplalasit, jotka vaimentanee melua.

Ei Model 3:n penkit mun mielestä mitenkään erikoiset ole. Riippuu toki varmasti mistä autosta tulee, mutta saksalaiset penkit on kyllä yleensä parempia. Tuplalasit eivät auta rengasmeluun, eivätkä välttämättä tuulen suhinaankaan (ainakaan Björn ei tainnut saada niillä mitään etua).
 
Ainakin tämän videon perusteella SR+ meni selvästi pidemmälle kuin Polestar:
Lämpötila oli ilmeisesti luokkaa +6, mikä on tosi hyvä Teslan lämpöpumpulle.
Kunnon pakkasella ja toisaalta myös kesäkelissä Polestar menee varmaan pidemmälle, mutta hyvä suoritus Teslalta joka tapauksessa.
 
e-2008 ja e-mokka, onko mitään oleellista eroa muuta kuin logo keulalla? Onko kukaan koeajanut molempia ja vertaillut niitä?
 
Ei Model 3:n penkit mun mielestä mitenkään erikoiset ole. Riippuu toki varmasti mistä autosta tulee, mutta saksalaiset penkit on kyllä yleensä parempia.

Onko noissa 2021 malleissa vieläkään syvyyssuunnassa säädettäviä niskatukia? On kyllä uskomaton homma jos ei tuota saa edes rahalla, aika oleellinen seikka pitkää matkaa ajettaessa. Monista 15v perusautoistakin löytyy vähintään lisäoptiona tuo.
 
Tämä. Minimi todellinen 300km latausväli riittäisi omissa satunnaisissa ajoissa 1-2 stopilla. Ajamillani reiteillä on jo pikalaturit, niin silti ajatus pakollisesta latauspysäkistä hieman arveluttaa. Nykyisellä fossiili A6 Avantilla kun pääsee tankillisella 600-900km ajotavasta tai nopeuksista riippuen. Jotenkin ajattelee, että jos auto maksaa yli 60k, 100k puhumattakaan niin alkaako pysähtely ketuttamaan.

Toisaalta taas lasten kanssa yleensä pitääkin jo pysähtyä noiden matkojen välillä ja edestakaisia alle 420km reissuja vuodessa on 10-20. Monet sähköautoilijat ovat sanoneet asian olevan vain tottumiskysymys.
Eli ostat auton missä luvataan 600km range ja homma kunnossa :tup:
 
Paljon akun varaus kun aloitit latauksen ja minkä verran lämpötila ulkona? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun seurailin sivusta Bjornin ID.4 live streamista latauksia yms ja näytti ottavan kiltisti sisään 120kW 10-30% ja vasta sen jälkeen alkoi nopeus tippumaan. Toki ajeli pidempää pätkää, mutta hitaammilla nopeuksilla mitä Hki-Tre-Hki väli että akun lämmöissä tuskin isoja eroja.

-7 pakkasta ja 80-100 km/h nopeuksia maantiellä/motarilla tunteroinen. Ei riitä vielä, eli tuo saatava kuntoon. Akkua ollut 15-30 prosenttia ja useammin on kokeiltu: ei irronnut yli 70 kWh edes pienemmillä pakkasilla.
 
Onko noissa 2021 malleissa vieläkään syvyyssuunnassa säädettäviä niskatukia? On kyllä uskomaton homma jos ei tuota saa edes rahalla, aika oleellinen seikka pitkää matkaa ajettaessa. Monista 15v perusautoistakin löytyy vähintään lisäoptiona tuo.
Jos olet nähnyt penkit aikaisemmin tai kokeillut niin ei ole tullut muutoksia. Gen2 tuli about vuosi sitten mutta enemmän vaan pehmustetta.
 
Alkaa näyttämään entistä selvemmältä kuvio, että VW tulee olemaan erittäin vahvoilla sähköautobisneksessä. Uskoisin että VW on tuotantokapasiteetiltaan riittävällä tasolla, että saa autoja ulos linjastolta myyntiin, eikä tarvitse eioota myydä. Lisäksi autot vaikuttavat erittäin onnistuneilta, mitä nyt jotain softajuttuja vielä selvittelemättä.
Aika raakileelta vaikuttavat tai sitten tullut maanantaikappaleita. Autostadiumilla on kaksikin ID.4:sen omistajaa, joilla molemmilla lähteny volkkari rusettiauton kyydissä pajalle viikko pari luovutuksen jälkeen. Toisessa oireena AC-laturivika, toisesta en tiedä. Tuossa toki sinänsä ei ole mitään uutta. Usein, joskaan ei aina, uuden mallisarjan autojen ensimmäiset ostajat toimivat betatestaajina. Sitten vuoden-parin päästä on virheet saatu poistettua tuotannosta.
 
Omaan silmään ID3/ID4 sisusta ja infotainment-käyttöliittymä on melko vanhanaikaisen oloiset. Näyttää kuin ne olisi suunniteltu 10 vuotta sitten. Tämän voisi hyväksyä, jos autojen hintataso olisi kohtuullinen, mutta käytännössä hyvin varustellut mallit maksavat saman kuin Tesla.

Oma veikkaukseni on, että vuoden-parin päästä ensimmäisen sukupolven ID3/ID4 arvot ovat romahtaneet samalla kun käytetyn Model 3:n arvo on edelleen lähellä uutta.
 
Omaan silmään ID3/ID4 sisusta ja infotainment-käyttöliittymä on melko vanhanaikaisen oloiset. Näyttää kuin ne olisi suunniteltu 10 vuotta sitten. Tämän voisi hyväksyä, jos autojen hintataso olisi kohtuullinen, mutta käytännössä hyvin varustellut mallit maksavat saman kuin Tesla.

Oma veikkaukseni on, että vuoden-parin päästä ensimmäisen sukupolven ID3/ID4 arvot ovat romahtaneet samalla kun käytetyn Model 3:n arvo on edelleen lähellä uutta.

Eiköhän sen teslan arvo tipu ihan samaan tapaan ku kaikilla muillakin autoilla. En näe yhtä ainuttakaan syytä miksi vuoden-parin ikäinen tesla olisi arvoltaan lähelle uutta, tai muutenkaan pitäisi arvoaan paremmin kuin muut. yleisestihän amerikkalaiset pitävät arvonsa samaan tapaan kuin ranskalaiset ja italialaiset.
 
Oma veikkaukseni on, että vuoden-parin päästä ensimmäisen sukupolven ID3/ID4 arvot ovat romahtaneet samalla kun käytetyn Model 3:n arvo on edelleen lähellä uutta.

Tuo olisi kyllä melkoinen markkinataloudellinen taikatemppu. Kyllä se tilanne todennäköisesti on, että kaikkien nykyisten sähköautojen hinnat tulevat alas kun tarjontaa tulee lisää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 602
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom