No en tiedä missä autossa noin menee, mutta ainakin itse ajamillani merkeillä on aina lämmennyt pata. Tietää siitä, että jäähdytin nesteen mittari on yön seisonnan ja esilämmityksen jälkeen koholla.
Joissain automerkeissä saattaa olla ohjelmallisesti priorisoitu kajuutta ja vasta myöhemmin moottori. Tämä ollut usein joku 5-10min ohjaus, jotta ikkunat alkaa sulaa. En ole vielä törmännyt autoon, jossa aina vain kajuuttaa lämmitettäisiin (toki en ole kaikkia autoja ajanutkaan).
Tottakai se polttoainelämmitin lämmittää jäähdytinnesteen, mutta samalla kierrättää sitä lohkossa. Tällöin koko lohko saadaan esilämmitettyä ja öljy lämpenee myös nopeammin startissa.
Öljypohjaan kiinnitettävät säteilylämmittimet (myös öljykeittimeksi jossain kutsuttu) lämmiävät hyvin tehottomasti ja vain pistemäisesti pientä aluetta. Lämmön leviäminen on todella heikkoa. Letkulämmittimet voittavat tässä jos siellä vain on vesikierto mukana.
Lisäksi nuo säteilijät on teholtaan jotain 200-400W väliltä, webastot ja eberit n. 5kW luokkaa...
Tuntuu käsittämättömältä, jos joku väittää ettei nykymoottorit välitä kylmäkäynnistyksen rasituksista. Mä en ole vielä sellaiseen öljyyn törmännyt joka ei kylmässä jäykisty, enkä sellaiseen polttomoottoriin, joka ei voitelusta välitä.
Tässä esim. uusimman polven 0w20 litkuja (spoiler: aika jäykkää tavaraa -30 asteessa)
Kerrotko vielä, miten sinun mukaasi lämpö siirretään polttoaineesta sisään puhallettavaan ilmaan?