Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Päästösyillä nyt ei moottorin lämmitystä polttoainelämmittimellä voi mitenkään perustella, tuottaa aivan helvetisti päästöjä auton omaan moottoriin verrattuna.
No en tiedä missä autossa noin menee, mutta ainakin itse ajamillani merkeillä on aina lämmennyt pata. Tietää siitä, että jäähdytin nesteen mittari on yön seisonnan ja esilämmityksen jälkeen koholla.Jaaha, että ovat pilanneet tehdaslämmittimet tuollai. Turha lisävaruste siis nykyään. Kannattaa raksia pois ja jälkiasentaa webasto/eberi, näin lämpee myös se moottori.
Kerrotko vielä, miten sinun mukaasi lämpö siirretään polttoaineesta sisään puhallettavaan ilmaan?No ei se kyllä lämmitä sitä moottoria. Se lämmittää läpi puhallettavan ilman jolla ohjaamo lämmitetään.
2021 mallivuoden T8-Volvossa ei ole edes vaihtoehtona koko lisälämmitintä, Webasto tulee myyjän mukaan automaattisesti autoon mukaan. Eikä mitään esilämmitystä kuulemma tarvita, vaikka hybridissä vielä kylmä korkeaviritteinen polttomoottori käynnistetään vasta kun tehoa vaaditaan. Tuosta kannattavuudesta olen eri mieltä, oletan että Volvo kestää kasassa sen 3-4 vuotta minun käytössä säälimättä ja mahdolliset ongelmat ilmenevät auton seuraavalla omistajalla.Jaaha, että ovat pilanneet tehdaslämmittimet tuollai. Turha lisävaruste siis nykyään. Kannattaa raksia pois ja jälkiasentaa webasto/eberi, näin lämpee myös se moottori.
No en tiedä missä autossa noin menee, mutta ainakin itse ajamillani merkeillä on aina lämmennyt pata. Tietää siitä, että jäähdytin nesteen mittari on yön seisonnan ja esilämmityksen jälkeen koholla.
Joissain automerkeissä saattaa olla ohjelmallisesti priorisoitu kajuutta ja vasta myöhemmin moottori. Tämä ollut usein joku 5-10min ohjaus, jotta ikkunat alkaa sulaa. En ole vielä törmännyt autoon, jossa aina vain kajuuttaa lämmitettäisiin (toki en ole kaikkia autoja ajanutkaan).
Tottakai se polttoainelämmitin lämmittää jäähdytinnesteen, mutta samalla kierrättää sitä lohkossa. Tällöin koko lohko saadaan esilämmitettyä ja öljy lämpenee myös nopeammin startissa.
Öljypohjaan kiinnitettävät säteilylämmittimet (myös öljykeittimeksi jossain kutsuttu) lämmiävät hyvin tehottomasti ja vain pistemäisesti pientä aluetta. Lämmön leviäminen on todella heikkoa. Letkulämmittimet voittavat tässä jos siellä vain on vesikierto mukana.
Lisäksi nuo säteilijät on teholtaan jotain 200-400W väliltä, webastot ja eberit n. 5kW luokkaa...
Tuntuu käsittämättömältä, jos joku väittää ettei nykymoottorit välitä kylmäkäynnistyksen rasituksista. Mä en ole vielä sellaiseen öljyyn törmännyt joka ei kylmässä jäykisty, enkä sellaiseen polttomoottoriin, joka ei voitelusta välitä.
Tässä esim. uusimman polven 0w20 litkuja (spoiler: aika jäykkää tavaraa -30 asteessa)
Kerrotko vielä, miten sinun mukaasi lämpö siirretään polttoaineesta sisään puhallettavaan ilmaan?
Koskaan kuullut sellaisesta jutusta kuin "ilmawebasto?" Keskustelu pyörii nyt normaaleissa polttomoottoreissa, mutta kaveri pisti koehenkisesti Webaston sähköautoon, tavoitteena vähentää lämmitykseen kuluvaa energiaa // lisätä kantamaa kylmällä.
2021 mallivuoden T8-Volvossa ei ole edes vaihtoehtona koko lisälämmitintä, Webasto tulee myyjän mukaan automaattisesti autoon mukaan. Eikä mitään esilämmitystä kuulemma tarvita, vaikka hybridissä vielä kylmä korkeaviritteinen polttomoottori käynnistetään vasta kun tehoa vaaditaan. Tuosta kannattavuudesta olen eri mieltä, oletan että Volvo kestää kasassa sen 3-4 vuotta minun käytössä säälimättä ja mahdolliset ongelmat ilmenevät auton seuraavalla omistajalla.
Käännetään toisinpäin, onko sinulla oman väittämäsi tueksi jotain tutkimusta tai faktaa?Oletko tehnyt jotain tutkimusta siitä että kuinka paljon se 20min webaston huudattaminen nostaa öljyn lämpötilaa vaikka -20 asteen pakkasessa? Entä miten paljon paremmin voitelu pelasi ja oliko jotain merkittävää eroa moottorin kulumiseen? Vai mistä keksit näitä sun tarinoita?
No jaa. Mulla ei ole kolmessa viime autossa ollut mitään lämmittimiä (autot vm. 2017, 2017 ja 2019), ja ainoa mitä välillä kaipaisin ois sisälämppäri. Tollaisellahan se hoituisi. Ihan hyvin on autot lähteneet käyntiin (tosin kylmimmät kelit olleet jotain -28), ei mua haittaa autoa kylmässä käynnistellä, kabiinin kylmyys vähän haittaa kyllä. Vaan kun on hyvät penkinlämmittimet ja rattilämppäri, niin helpottaa jo kummasti (BMW).Veneissä, pakettiautojen tavaratiloissa tai matkailuautoissa kyllä, henkilöautoissa en ole omalla kokemuskella vielä törmännyt. Tämä ei toki tarkoita, etteikö niitä voisi olla. Täysin käsittämätön vehje henkilöautoon kylmissä olosuhteissa.
Ei ole omassakaan lämmittimiä. Lohkolämmitin maksaa kumminkin vain 295€ asennettuna.No jaa. Mulla ei ole kolmessa viime autossa ollut mitään lämmittimiä (autot vm. 2017, 2017 ja 2019), ja ainoa mitä välillä kaipaisin ois sisälämppäri. Tollaisellahan se hoituisi. Ihan hyvin on autot lähteneet käyntiin (tosin kylmimmät kelit olleet jotain -28), ei mua haittaa autoa kylmässä käynnistellä, kabiinin kylmyys vähän haittaa kyllä. Vaan kun on hyvät penkinlämmittimet ja rattilämppäri, niin helpottaa jo kummasti (BMW).
Siksi odottelenkin jo ensi talvea ja tilatun hybridin saapumista. Siinä kun saa kabiinin lämmitettyä helposti (X3 30e).
Käännetään toisinpäin, onko sinulla oman väittämäsi tueksi jotain tutkimusta tai faktaa?
Webasto ei lämmitä öljyä vaan lohkoa (siis jos ei nyt puhuta äsken mainituista ilmalämmittimistä). Se öljy lämpenee nopeammin käyttölämpötilaan. Tätä voit itse seurata jos sinulla on autossa öljyn lämpötilamittari. Lähde aamulla liikkeelle ilman lämmitystä ja katso kuinka nopeasti öljy on vaikkapa 100C. Seuraavaksi esilämmitä moottori ja lähde samassa säässä liikkeelle. Hups... öljy on saavuttaa nopeammin vertailuarvon. Voitelun toteamiseen en kykene kotiolosuhteissa tekemään vertailua, mutta voithan etsiä ihan itse googlesta tietoa, miten moottoriöljy toimii ja missä olosuhteissa se on parhaimmillaan.![]()
Autonhan sää lämpiämään etukäteen suoraan puhelimesta, 15 min lämmityksen jälkeen saa astua lämpimään autoon. Havaintojeni mukaan myös bensiinimoottori käynnistyy tuossa tapauksessa ainakin näillä keleillä.En ole juuri tuollaista Volvoa ajanut, mutta mahtaakohan siinäkin olla jokin nappi josta ajotilaa muuttamalla saa sen bensamoottorin käynnistettyä? Jos ei niin ompa tosiaan tyhmästi suunniteltu.
Se öljy lämpenee nopeammin käyttölämpötilaan. Tätä voit itse seurata jos sinulla on autossa öljyn lämpötilamittari. Lähde aamulla liikkeelle ilman lämmitystä ja katso kuinka nopeasti öljy on vaikkapa 100C.
Eli ilmeisesti siis sinulla ei ole mitään faktaa asiasta.Eli ilmeisesti siis sinulla ei ole mitään faktaa asiasta. Se että lämpeneekö moottori öljy 100 asteeseen 15 minuutin ajon jälkeen, vai 20 minuutin ajon jälkeen, on aika triviaalia moottorin kulumisen kannalta ja esilämmityksen tarpeellisuuden kannalta. Moottorin kylmäkäynnistyksessä puhutaan kuitenkin sekunneista, jolloin öljy ei vielä kierrä kunnolla koneessa ja käynnistyksen vaatima rikkaampi seos huuhtelee sylinterin seinämiä ja voidaan teoriassa puhua jostain suuremmasta moottorin kulumisesta. Webastolla on tämän kannalta todella pieni vaikutus, jos vaikutusta ollenkaan.
Omassa autossani käytän vain öljyjä jotka toimii riittävän hyvin myös ilman mitään joutavia esilämmittelyitä.
Autonhan sää lämpiämään etukäteen suoraan puhelimesta, 15 min lämmityksen jälkeen saa astua lämpimään autoon. Havaintojeni mukaan myös bensiinimoottori käynnistyy tuossa tapauksessa ainakin näillä keleillä.
Eli ilmeisesti siis sinulla ei ole mitään faktaa asiasta.
Öljy lämpenee nopeammin tietyissä hotspoteissa moottorissa. Näissä kohtaa kylmä öljy ei pääse toimimaan välittömästi optimitasolla, mutta voitelun puutteesta johtuva kitka lämmittää kohdat ja ympärillä olevan öljyn nopeammin. Toinen tärkeä asia on poistaa kosteus öljystä. Tämä tapahtuu lämmön avulla ja nopeampi lämpeneminen palauttaa öljyn voitelukyvyn veden poistuessa. Öljyn lämpötila riippuu paljon myös siitä, mistä kohtaa se mitataan, koska moottorissa on kohtia joissa kitkaa on enemmän ja palotila lähempänä.
Mulla ei työmatka edes kestä 20min, vaan noin 10min ja noin 2min startista jälkeen polkaistaan 80km/h nopeuteen. Näillä tiedoilla mä voisin ajaa ilman esilämmitystä vaikka viikon ilman, että öljy lämpenee kunnolla kertaakaan. Hyvä juttuko?
Ja jotta tämä keskustelu nyt saadaan liitettyä takaisin hypridi/sähköautoihin, niin on mielenkiintoista nähdä tulevaisuudessa, tuleeko moottorien elinikä alaspäin. Toisaalta sähkömoottori pienentää moottorin kuormaa ja vähentää sen rasitusta. Toisaalta se heikentää optimaalista käyntitilannetta katkomalla käyttöä. Lämpimämmissä maissa tämä kaava toimii varmasti paremmin.
No ei se kyllä lämmitä sitä moottoria. Se lämmittää läpi puhallettavan ilman jolla ohjaamo lämmitetään.
Nyt sulla lähti laukalle ja maalitolpat lensi helvettiin. En ole missään kohtaa väittänyt, etteikö moottori starttaisi áka kykenisi toimimaan ilman esilämmitystä. Tämä nyt ei kuitenkaan poista esilämmityksen hyötyjä moottorin toiminnassa. Milloin ja miten hyödyt tulee vastaan tai onko investoinnista esim. taloudellista hyötyä, riippuu paljon muustakin.Tuo on ihan jonnin joutavaa teoriajargonia öljyn toiminnasta ilman että sillä on mitään kunnollista käytännön merkitystä todelliseen elämään. Toki öljy ja kaikki muukin toimii parhaiten optimi olosuhteissa ja sitä tässä ei varmaan kukaan ole kiistänyt. Vaan puhe oli siitä että nykyaikainen polttomoottori, nykyaikaisilla voiteluaineilla ei tarvitse mitään esilämmityksiä toimiakseen.
Ensimmäisessä viestissäsi aiheeseen heitit ilmoille vain kasan omia olettamuksiasi, mitkä oli suurilta osin ihan tuulesta temmattuja, jonka takia oli aika luonnollista vähän kyseenalaistaa sun "faktoja". Mutta jos aiheeseen nyt ei ole enää mitään annettavaa, niin sovitaan että sinä jatkat webastolla lämmittelyä mielen rauhasi vuoksi ja minä jatkan ajelua tyytyväisenä mun kylmällä moottorilla (kuitenkin AINA lämpimällä ohjaamolla).
Varmaan jollain, joka on töissä jälleenmyyjällä olisi mahdollisuus kurkata Webaston kannasta. Eihän tuo nyt mitenkään uusi juttu sinänsä ole, että Webasto (tai Eber) lämmittäisi vain sisäilmaa, mutta suurin osa Suomeen tulevista malleista (musta tuntuu fiiliksellä) lämmittää sekä että. Joissain Saksan tuontiautoissa voi tulla vastaan, että lisälämmitin lämmittääkin pelkkää hyttiä.Itselläni on ollut vahva käsitys, ettei webasto lämmittäisi GTE-malleissa moottoria. Nopea googletus kertoo tämän olevan yleinen luulo, mutta jokaisessa hakutuloksessa tämä väite myös kuitenkin kumottiin. Oliskohan kellään tästä jotain mustaa valkoisella?
Nyt sulla lähti laukalle ja maalitolpat lensi helvettiin. En ole missään kohtaa väittänyt, etteikö moottori starttaisi áka kykenisi toimimaan ilman esilämmitystä. Tämä nyt ei kuitenkaan poista esilämmityksen hyötyjä moottorin toiminnassa. Milloin ja miten hyödyt tulee vastaan tai onko investoinnista esim. taloudellista hyötyä, riippuu paljon muustakin.
Sinä et ole onnistunut vielä yhtäkään kantaasi perustelemaan, muutakuin toistelemalla, että yksittäistä lausetta, ettei se tarvitse esilämmitystä koska nykyautot ja nykyöljyt. No ei se "TARVITSE" (tarvita=pakollinen) sitä käynnistyäkseen tai jatkaakseen käyntiä, mutta hyötyy. Öljy lämpenee nopeammin ja voitelee paremmin *piste*. Omat kantani pyrin yllä perustelemaan, mutta ilmeisesti näiden kumoamiseen riittää vain ykskantaan toteamus "jonnin joutavaa teoriajargoniaa". Noh... jos sinulla on tuollainen suhtautuminen asioihin yleensä, niin...
Uskon olevani valmis myöntämään täällä olleeni väärässä, jos sulta olisi tullut edes jotain perusteita omalle kannallesi, mutta ainoa mihin kykenet on heittelemään ylimielisiä lausahduksia. Mutta ajellaan molemmat niinkuin tykätään. Kajuutta lämpenee mullakin. Ehkä joskus sähköllä.![]()
TYhden volkkarin Deltasta ostaneena on pakko sanoa, että en usko sanaakaan mitä muiden (kuin edustamiensa) merkkien autojen ominaisuuksista sanovat. Kaupantekovaiheella autossa varmasti ollut varuste todettiin puuttuvaksi siinä vaiheessa, kun olin sen toiminnasta pari viikkoa kysellyt.Itselle deltan myyjä sanoi että gte:n webasto lämmittää vain kabiinia.
Aikamoista. Vastaavien asioiden kanssa olen työskennellyt 10+ vuotta (tuotannon jäljitettävyys). Ihmettelen, jos noissa akustoissa ei ole tarkkaa jäljitettävyyttä, eli jokaisen akkupakettien kennojen valmistuserät ole tiedossa. Tällöin, jos tiedetään mahdollisesti vialliset kennojen erät, voidaan vaihtaa vain mahdollisesti ongelmalliset akut. Tietenkin jos ongelma koskee kaikki kennoja, on akkufirma pulassa...![]()
Hyundai will recall 82,000 Kona EVs to replace batteries
South Korea’s transport ministry blames LG Chem, LG Chem blames Hyundai.arstechnica.com
Suomi mainittu. 82000 Konan takaisinkutsu akkupalojen vuoksi. Kaikkiin autoihin tullaan vaihtamaan uusi akusto.
A team of GM engineers has made substantial progress in identifying the root cause and potential remedies for this issue. They are in the process of validating state-of-the-art software that can diagnose potential issues early and restore 100% charge capability. A final remedy for this recall is anticipated for April 2021. Until that time, if you have not already done so, we recommend scheduling a service appointment with your dealership to update the vehicle’s battery software to automatically limit the maximum state of charge to 90 percent.
they use different separators in their cells than Hyundai does.
Moottorin kylmäkäynnistyksessä puhutaan kuitenkin sekunneista, jolloin öljy ei vielä kierrä kunnolla koneessa ja käynnistyksen vaatima rikkaampi seos huuhtelee sylinterin seinämiä ja voidaan teoriassa puhua jostain suuremmasta moottorin kulumisesta. Webastolla on tämän kannalta todella pieni vaikutus, jos vaikutusta ollenkaan.
Omassa autossani käytän vain öljyjä jotka toimii riittävän hyvin myös ilman mitään joutavia esilämmittelyitä.
EDIT: Laitetaan nyt vielä että oman autoiluni aikana en ole koskaan törmännyt edes internetissä moottoriin joka olisi "kulunut" rikki sen takia että moottoria ei ole aamuisin lämmitetty webastolla.
Tuo on ihan jonnin joutavaa teoriajargonia öljyn toiminnasta ilman että sillä on mitään kunnollista käytännön merkitystä todelliseen elämään. Toki öljy ja kaikki muukin toimii parhaiten optimi olosuhteissa ja sitä tässä ei varmaan kukaan ole kiistänyt. Vaan puhe oli siitä että nykyaikainen polttomoottori, nykyaikaisilla voiteluaineilla ei tarvitse mitään esilämmityksiä toimiakseen.
Voit ostaa uuden auton kaupasta ilman mitään esilämmittimiä ja ajella autolla ilman mitään esilämmityksen puutteen aiheuttavia ongelmia juuri niin kauan kuin jaksat sillä ajella, piste.
Paljonkohan lähtee luvatusta rangesta?Boltissa vähän samaa vikaa
![]()
Bolt EV recall: Chevy software update to fix battery fire risk in April (Updated)
Chevrolet has announced a software update for their Bolt EV battery recall, while Hyundai appears to be ready to replace their EV batteries.electrek.co
Mutta saavat mahdollisesti pelkällä softalla korjattua
No muutama vuosi sitten kun kuskailin työkaveria pakkaspäivinä, niin se Punto oli vielä alle 2 vuotias. Tietysti jos fiiatit tulee tehtaalla jo vajaahehkuisina ja vanhalla akulla, mistä mä niistä tiedän. Se ei vaan lähtenyt käyntiin. Kyllä se pyöritti mielestäni ihan hyvin, ja savua tuli putkesta, eli polttoainekin kulki.. Halogeenivalonheittimiä me laitettiin konehuoneeseen päiväksi että se pääsi ajamaan sen auton kotiin.Kaikki riippuu niin siitä miten autosta on pidetty huolta.
Kunnon öljyt, kunnon akku, hehkut ja moottori kunnossa, oikea polttoaine ja polttoainejärjestelmä huollettu niin kyllä Diesel kuin Diesel lähtee käyntiin.
Sitten on näitä mummon puntoja missä toimii yksi hehku, akku alkuperäinen 10v vanha, öljyt vaihdettu 2v sitten kun eihän sillä kilometrejä tule, polttoainesuodatin joskus 5v sitten ja tankissa kesälaatua niin mitäpä luulet miten käy.
Lämmin lohko lämmittää myös öljynsuodattimen josta moottori saa öljyä niille tärkeille ensisekunneille. Kylmässä koneessa öljy ei lähde niin nopeasti kiertoon ja jäykkä öljy helposti rikkoo öljynsuodattimen ja takaiskuventtiilin, jonka seurauksena moottori voi käydä öljyttä kymmeniä sekunteja.
Vanhemmiten moottorit kuluu väistämättä ja kukaan ei voi varmaksi sanoa mistä syystä moottori on pilalle mennyt. Onko syynä ollut huonot öljyt, liian pitkät vaihtovälit, kylämäkäynnistykset tai joku muu syy.
Toimiihan ne niin kauan, kun alkaa öljyä syömään ja käyttöikä lyhenee.
Jos ei ole aikomusta ajaa autolla ns. koko käyttöikää, niin silloin on sama, miten sitä uutena käyttelee. Ongelmat ilmenee vasta siellä seuraavilla omistajilla.
Kyllä. Toi oli ihan oikea ongelma joskus ennen muinoin.
Usein se auton huolto vanhemmiten laiminlyödään lähes kokonaan ja mutu tuntumalla sanoisin että tällä on isompi osuus siinä elinkaaren pituudessa vs. onko ensimmäinen omistaja käyttänyt lohkolämmitintä. Mitään mitattua faktaa mulla ei asiasta ole ja perustuu ihan mielipiteeseeni ja havaintoihin.
Mikä sitten on se sopiva käyttöikä mihin pitäisi tähdätä, jonka jälkeen voisi sanoa että auto on kestänyt sen minkä sen pitikin kestää? Se voikin olla vähän hankalampi määritellä, sillä monesti toisen roska, on toisen aarre. Oma mielepide on että jos autolla on päästelty 300tkm ja tai 10v ilman ongelmia, niin mielestä se on sillon palvellut hyvin ja jos se tuon jälkeen vielä jollain onnellisella toimii vaikka 100tkm lisää ni hieno homma, mutta ei tuossa vaiheessa voida enää olettaa että autossa ei olisi kulumaa missään.
Mitä asiaa vähän googlailin, niin tollainen 300-350tkm on autojen suunniteltu tekninen käyttöikä.Kyllä. Toi oli ihan oikea ongelma joskus ennen muinoin.
Usein se auton huolto vanhemmiten laiminlyödään lähes kokonaan ja mutu tuntumalla sanoisin että tällä on isompi osuus siinä elinkaaren pituudessa vs. onko ensimmäinen omistaja käyttänyt lohkolämmitintä. Mitään mitattua faktaa mulla ei asiasta ole ja perustuu ihan mielipiteeseeni ja havaintoihin.
Mikä sitten on se sopiva käyttöikä mihin pitäisi tähdätä, jonka jälkeen voisi sanoa että auto on kestänyt sen minkä sen pitikin kestää? Se voikin olla vähän hankalampi määritellä, sillä monesti toisen roska, on toisen aarre. Oma mielepide on että jos autolla on päästelty 300tkm ja tai 10v ilman ongelmia, niin mielestä se on sillon palvellut hyvin ja jos se tuon jälkeen vielä jollain onnellisella toimii vaikka 100tkm lisää ni hieno homma, mutta ei tuossa vaiheessa voida enää olettaa että autossa ei olisi kulumaa missään.
Ei pienten ahdettujen moottorien käyttöikää ole sen lyhyemmäksi suunniteltu kuin edeltävienkään moottoreiden, mutta käytännössä nykykoneiden päästöjenkäsittelylaitteet ovat paljon herkempiä, ja vetävät herneen nenäänsä kun kone alkaa olla loppu, toisin kuin vanhemmissa autoissa, jossa vaan käryt pahenivat.Kyllä moottorin pitää puoli miljoonaa kestää ilman isompia remontteja. Toki monien pienten ahdettujen nykymoottorien käyttöikä on laskettu paljon alemmas ja hybrideissä voi olla vielä tuotakin huomattavasti alhaisempi.
Kyllä moottorin pitää puoli miljoonaa kestää ilman isompia remontteja.
Ei pienten ahdettujen moottorien käyttöikää ole sen lyhyemmäksi suunniteltu kuin edeltävienkään moottoreiden, mutta käytännössä nykykoneiden päästöjenkäsittelylaitteet ovat paljon herkempiä, ja vetävät herneen nenäänsä kun kone alkaa olla loppu, toisin kuin vanhemmissa autoissa, jossa vaan käryt pahenivat.
Kyllä ja rengastestit Nokian Renkaat. Auto Bildissä myös samanlaista kotiinpäinvetoa. Aina voittajamerkit tulevat Saksasta.
Kestoikä mietityttää muutenkin, Tesla on luvannut akkujen kestoksi 1500 lataussykliä, joten eikö se 225xe ja countryman 40km toimintamatkalla tarkoita, että akku on entinen 60 tkm sähköajon jälkeen?
Menee ehkä OT, mutta tuossa Fordin näkemys moottorin suunnitellusta käyttöiästä:
"Fordin moottorikehityksen ja EcoBoost-moottoriasiantuntija Paul Swift antoi Ilta-Sanomille suoran vastauksen sitä kysyttäessä.
- Olemme laskeneet, että uuden 140-hevosvoimaisen 1.0 EcoBoost –moottorin pitäisi kestää kovassa käytössä oikein huollettuna noin 240 000 kilometriä ilman ongelmia. Hieman leppoisemman kaasujalan taitava kuljettaja päässee yli 300 000 kilometrin rajapyykin, Swift vahvistaa."
![]()
Harkitsetko uudenlaista pientä ”ihmemoottoria”? Näin kauan niiden arvioidaan kestävän
Yhä pienemmät, usein kolmisylinteriset ja ahdetut bensiinimoottorit ovat tulleet markkinoille jäädäkseen. Mutta kuinka pitkäikäisiä ne ovat?www.is.fi
Eiväthän nuo aina kestä, autobild 14/2017 oli kestotestissä bmw 218 tila-auto, jossa siis 1.5l bensamoottori, mikä löytyy myös 225xe phev ja Mini Countryman phev keulalta. Tuo moottori muistaakseni hajosi 30 tkm kohdalla.
I got my Model S VIN 1751 off the line back in 2012 and have had it ever since. On Feb 14th during the day, I pulled it out of the garage with 114 miles showing on the battery. I woke up in the morning with some battery low errors. When I got into the car, it told me that the car wouldn't drive because it needed service, the 12V battery was low voltage and the HV battery was at 0 miles. After calling Tesla Roadside Assistance, they connected to the car and said that it had to be towed to a service center. I was able to get it towed to the closes Tesla service center and now they the tell me my warranty for the drivetrain expired on 1/9/21 (one month earlier) and the HV battery has to be replace for $22k. If my battery was 8 years old, I would be ok with that. I assumed a level of risk having a car for this long and I expected that the battery would go bad at some point. It's just a shame that it died a month after the warranty expired. The kicker for me is that I had a faulty backflow prevention valve in my HV battery 1.5 years ago and had the battery replaced under warranty. Now service is telling me that if I buy a new battery for $22k I get a 4 year/50k mile warranty on the new battery, but the battery they replaced 1.5 years ago only had a one year warranty for parts. I feel I had to somewhat document this to people as I am one of the first roughly 2k-2.5k cars that are out of warranty at this point and I seem to be one of the first to at least document out of warranty replacement options on this site (at least as my search abilities go). So be careful when that warranty expires. You are on your own. Tesla isn't budging on helping my 1.5 year old bad battery and now essentially bricked car. From what I can tell, the car is worth somewhere between $18k-25k working. I'm not sure yet if I'm going forward with the battery replacement to sell it or not.
Tää menee nyt vähän samaan kategoriaan, kuin useissa vaihdelaatikoissa olevat valmistajan mukaan ”elinikäiset öljyt”. Joo onhan ne, mutta se elinikä vaan on lyhyempi. Kuka sitten sanoo kuinka paljon? Riippuu monesta tekijästä, mutta todennäköisyys huollettun laatikon pidemmälle eliniälle on suurempi.Ok. Eli lämpenee ja voitelee paremmin piste. Toi on sun kanta ja se tuli selväksi ja olet oikeassa, enkä ole muuta väittänytkään, mutta mitä sitten? Toistelen tuota yksittäistä lausetta koska asia on niin. Voit ostaa uuden auton kaupasta ilman mitään esilämmittimiä ja ajella autolla ilman mitään esilämmityksen puutteen aiheuttavia ongelmia juuri niin kauan kuin jaksat sillä ajella, piste. Tuo on mun kanta ja mikään noista sun öljy höpöttelyistä, vaikka totta ovatkin, ei muuta sitä asiaa millään tavalla, mutta jos sulla nyt on jotain konkreettista faktaa laittaa että miksi näin ei olisi, niin kerro ihmeessä, niin muutan milelläni mielipidettäni.
Omaehtoinen fakiiriksi julistautuminen tästä nyt vielä puuttuu. Jos sinulta kerta löytyy perehtyneisyyttä ja tietoa, jonka perusteella toimit, niin kovin vaikealta sitä tuntuu jakaa.PS. Suhtaumiseni jonnin joutavaan teoriajargoniin on hyvin syvällinen ja en tiedä omistanko mitään, minkä sielun elämän ja toiminnan tutkimiseen en olisi käyttänyt kohtuutoman paljon aikaa. Ja tapanani on muutenkin "hifistellä" ja tehdä asiat tarpeettoman tarkasti, varsinkin kun puhutaan autoista, joten voin sanoa tutkineeni ja miettineeni asiaa hyvin tarkaan ja jos olisi edes pieni mahdollisuus että webastosta olisi jotain hyötyä minun nykyisessä autossani ja se vaikka jollain tavalla helpottaisi elämääni, niin voin luvata, että minulla kyllä siinä semmoinen olisi. Tosin ehkä Eberi, mutta kuitenkin.
Hyprideistä tuo lähti. Kuulunee otsikkoon, vaikka lähti jo rönsyilemään.Miksi sähköautoketju on täynnä keskustelua vanhan tekniikan ongelmien yksityiskohdista? Voisi erotella oman otsikon alle nuo. "Vanhentuneen moottoritekniikan monet ongelmat".
Nyt kun takuut alkaa ensimmäisistä päättymään, niin mielenkiintoista nähdä kuinka kalliiksi korjaukset muodostuu. Jos noista syntyy tarpeeksi pommeja omistajilleen, niin jälleenmyyntihinnan käyrä lähtee voimakkaasti jyrkkenemään 8-vuoden ikää kohti.![]()
Service says $22k for new battery on 2012 Model S
I got my Model S VIN 1751 off the line back in 2012 and have had it ever since. On Feb 14th during the day, I pulled it out of the garage with 114 miles showing on the battery. I woke up in the morning with some battery low errors. When I got into the car, it told me that the car wouldn't drive...teslamotorsclub.com
Lihavoitu on omaa.