- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 11 774
Minun mielestä hybridit on tällä hetkellä vain moderni ohimenevä tapa päästömanipulointiin. Valtion ei pitäisi tukea niiden hankintaa, vaan keskittää nekin varat sähköautoihin.
Hiilivedyt on ylivoimaisesti paras tapa säilöä energiaa.
Täten autoihin, joilta vaaditaan pitkää toimintasädettä, ne on paras energianlähde pitkien matkojen ajoon.
Lataushybridi on siitä kätevä, että niillä (akuista tulevalla) sähköllä ajaessa saadaan sähköauton edut lyhyillä matkoilla ja (hiilivetyjä polttaessa) polttomoottoriauton edut pitkilla matkoilla.
Järkisyyt eivät tue lataushybrideiden korvaamista sähköautoilla silloin kun tarvitaan pitkää toimintasädettä; Pitkän toimintasäteen mahdollistavat akut vaan ovat liian isot, kalliit ja painavat, ja niiden valmistaminen kuluttaa liikaa luonnonvaroja. Puhtaat sähköautot on järkeviä ainoastaan lyhyehkön (<300km) toimintasäteen kaupunkiautoina, kun akut voivat tällöin olla pienehköt.
Ja hiilivetyjen ei tosiaankaan tarvitse olla peräisin fossiilisista lähteistä, vaan on runsaasti lähteitä uusiutuville hiilivedyille: Metaania, etanolia tai biosieseliä voidaan tuottaa biologisista lähteistä, ja dieseliä voi myös tuottaa Fischer-Tropschilla tai metaania Sabatierillä ihan ilman hiilidioksidista ja vedestä kun vaan prosessiin saadaan energia jostain (esim ydinvoimasta, aurinkovoimasta tai tuulivoimasta). Hyötysuhde energian suhteen on toki tällöin huono, mutta huono hyötysuhde on parempi kuin että tämä energia jää kokonaan hyödyntämättä.
Itseasiassa aurinko- ja tuulivoiman hyödyntäminen isossa mittakaavassa (autojen voimanlähteenä, mutta muutenkin) nimenomaan käytännössä vaatii sen energian (pitkäaikais)säilömistä hiilivetyinä, jotta kesän aurinkoenergia voidaan käyttää talvella auton liikuttamiseen tai kahden viikon takainen tuulivoima autojen liikuttamiseen tänään.