- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 11 970
Polttamisesta syntyy monia muitakin yhdisteitä kuin hiilidioksidia. Synteettiset hiilivedyt eivät ole pelkkää hiiltä ja vetyä, joka palaisi täydellisen puhtaasti hiilidioksidiksi ja vedeksi. Mukana on vaikka mitä prosessin mukana tulleita aineita.
Kerroppas lisää näistä "prosessin mukana tulleista aineista".
Nestemäistä vetyä ei ole järkevä käyttää, mutta muuten mainitsemasi ongelmat on jo ratkaistu. Vedyn energiasisältö on n. 2,5-kertainen massayksikköä kohti bensaan verrattuna,
Todellinen luku lienee 2.9-kertainen.
Mutta vedyn vaatima tila standardi-ilmanpaneessa vaan sattuu olemaan n. 8300 kertaa suurempi kuin bensiinin vaatima tila painoyksikköä kohden, eli n. 2900-kertainen samaa energiamäärää kohden.
Oman autoni tankki on n. 60 litraa. Standardi-ilmanpaineessa vetynä sama energia vaatisi 172 kuutiometriä tilaa.
Tai, sen saman energiamäärän tunkeminen 150 litran tankkiin vaatisi 1150 barin paineen.
ja hyötysuhteet huomioiden käytännön ero on lähes 5-kertainen.
Polttokennolla päästään n. 50% hyötysuhteeseen, hiilivetyjä voi polttaa hyvällä polttomoottorilla n. 40% hyötysuhteella kun moottoria käytetään sille optimaalisissa olosuhteissa (mikä voidaan tehdä, jos kiihdytykset ja alikuormitukset tasoitetaan sähkömoottorilla).
Todellinen ero siis n. 3.6-kertainen kun verrataan polttomoottoriin joka tehty taloudellisuus silmälläpitäen.
Eli hyötysuhde-erosta johtuen saman energian ulos saamiseksi tarvitaankin standardi-ilmanpaineessa vain n. 138 eikä 172 kuutiometriä sitä vetyä. Eli tunkeminen 150 litraan vaatiikin "vain" n. 920 barin paineen.
Mutta hiilivetynä voidaan käyttää myös metaania ja polttaa sitä polttokennossa samalla 50% hyötysuhteella kuin vetyä. Toki sen vaatii sitten myös suuremmat, vahvemmat tai kylmemmät tankit kuin bensiini tai diesel, mutta ero tilavuudessa vetyyn on silti huomattava, ja koska metaanin höyrystymispiste on paljon korkeampi kuin vedyllä, jäähdytetty nestemäisenä kaasun säilövä tankki on metaanille paljon helpompi ja energiatehokkaampi
150 litran säiliö mahtuu aivan hyvin esimerkiksi Hyundai Nexoon, ja sillä pääsee päälle 600 km.
... mutta se tankki painaa reippaasti yli 10 kertaa enemmän kuin säilömänsä vety, ja tuollaisten suurpainevetytankkien markkinahinta on tällä hetkellä luokkaa 1400 dollaria/säilötty vetykilo.
Eli niiden Hyundai Nexon vetytankkien markkinahinta on tällä hetkellä melkein 8000 dollaria/auto.
Tankkaus kestää 5 minuuttia. Ainoa jäljellä oleva ongelma on muna-kana -tyyppinen: pitäisi olla tankkauspisteitä autoille, ja autoja käyttämään tankkauspisteitä. Se ei kuitenkaan ole tekninen ongelma.
Näkisin, että 700 barin paineen vaativa hyvin kallis tankki on edelleen hyvin suuri ongelma siinä, että näistä voisi tulla kansanautoja massoille.
Mutta ehkä näillä jotain tekee sittenkin. Tuo tankki ei ole ihan niin suuri ongelma kuin miksi sitä luulin.