@adhocz :n jälkeen vähän tavallisemman duunarin lelua:
Menneenä viikonloppuna alkoi Forecan E-Suomen sääennusteissa vilkkua minua miellyttäviä taikasanoja kuten "pakkanen" ja "lumimyräkkä". Parhaimmat meteorologit juttelivat "en muista omalta uralta kuin pari tällaista...". Tästä johtuen maanantaiaamuna minulla alkoi nettiauton selailu kriteereillä: SAATAVA HETI, manuaali, neliveto, sopivan pirteä, pienikokoinen "sporttinen" sekä halpa. Siltä varalta että päätyy kaseikkoon
Mietin myös miten pystyisin hyväksykäyttämään ajoneuvoveroasetusta, jossa ennen 08 / 2000 (?) rekisteröidyt autot verotetaan painon - ei päästöjen mukaan.
Aamun tuntien aikana tiesin että tämän talven lelu olisi Audin TT. Sopivan löytäminen vain tuotti tuskaa. Salossa oli nätti ja trafin historiatietojen mukaan hyvin pidetty (ei kiertopalkinto) TT, mutta myyjän asenne "liike menee kiinni klo.17, en jää tänne odottelemaan..." oli finaali sille. Ohessa kuitenkin linkki siltä varalta jos joku haluaa talveksi historian perusteella hyvää lelua, tämä ei mm. ole kertaakaan (!!!) pompannut katsastuksesta:
Anyway seuraava vaihtoehto olikin Konalassa jonne ajoin suoraan töistä. Tätä ennen tein toki perinteiset kotiläksyni eli trafin historiatietoraportti sekä entiset yksityiset omistajat ja soitto näistä ainakin viimeisimmälle. Neljä vuotta piti ilman suurempia ongelmia, tätä ennen auto oli ollut tyypin työ / koulu / whatever tutulla eli jannulla oli auton historia tiedossa vuosien ajalta. Riitti mulle sinetöimään kaupat jo ennen kuin astelin liikkeeseen.
-Käteen jäi (ilman koeajoakaan) suht siistissä kunnossa ulkoisesti ja sisäisesti oleva vm.1999 TT "225". Eli sillä tehokkaimmalla turbokoneella oleva malli. Saksasta tuotu 2005 ja auton historia on huoltokirjassa uudesta lähtien ihan vuoteen 2020 saakka. Auton mukana tuli myös kaikki uutena tulleet lippulappuset, koodivihkot, avaimet, ym ym ym. Lisäksi kirjaimellisesti 3cm paksu nippu erilaisia huoltokuitteja vuodesta 2009 lähtien. Autoon on vaihdettu 2013/2014 faceliftin moottori sekä uusi turbo. Autoon on uusittu myös roppakaupalla kaikkea muuta kuten kunnon isot jarrut sekä RST-putkisto mallia "catback" eli koko matkalta. Koneessa on forgen (tms.) bypass -venttiili sekä jotain muita ropailuita. Autossa on myös 20mm madaltava madallussarja ja kaikenlaisia pieniä detaljeja kuten tummat sivuvilkut ja R32 -mallin takaritilä. Niin ja onhan tässä myös webasto, joka oli ostohetkellä rikki mutta nyt kunnossa, kiitos frendin!
Keula on joskus maalattu, umpiot puhtaat ja vaihtokoneen ansiosta konehuone on todella, siis todella siistissä kunnossa. Autoa ei ole kuitenkaan papereiden mukaan kolaroitu, mutta mistäpä näistä 22 vuotiaista pommeista ikinä tietää.
Ruostetta ei ole korissa silmämääräisesti tarkistettuna missään, ei edes "tyyppivikapaikoissa" eli katon reunalistoissa. Tämä on iso plussa vrt. kovin moniin nettiauton vastaavan ikäisiin verrattuna. Toki nosturille en (vielä) ole autoa kerinnyt laittamaan eli pohja on arvoitus.
Tällä hetkellä vikoina on ainakin:
-Vilkkuviiksi ei toimi, tämä menee liikkeen piikkiin.
-Webasto ei toiminut mutta kiitos frendin, nyt toimii. Helpot 450e tingattuna myyntihinnasta oli aikalailla tässä.
-Sisävalojen käyttökytkimet eivät toimi mutta valot syttyvät kun ovet avaa.
-Sivuikkunoiden pitäisi laskeutua 3-4mm kun ovet avaa, tässä ne eivät laskeudu. Luojan kiitos näissä TT:ssä karmittomat ikkunat eivät ikään kuin "nouse-laske" jonkin tiivisteen sisälle kuten monissa vastaavissa joten käytännön haittaa tuosta viasta ei ole. Painepesurilla ruiskuttelin -> ei tunkenut mistään vettä.
-Ajotietokoneen näytössä on 4-5 vierekkäistä rikkinäistä pikseliä.
-Lämppärin toimintalogiikka; vetää aivan randomilla (ei edes AUTO asennossa) ikkunat huuruun. Ajan 20km kehätietä niin yhtäkkiä alkaa ikkunat huurustumaan. Ja kangasmatot olen heivannut veke, sisätilojen matto ei ole märkä enkä kanna kengissäni autoon kilokaupalla lunta.
Edellinen talvilelu (WRX STI) minulla oli 2016 joten siitä on pitkä aika ja nyt on hymy huulessa, kunnes täällä E-Suomessa sulaa lumet vex ja uidaan jälleen rapaskeidassa. Ensikokemuksina voin mainita että tämä leluneliveto, haldex, on susipaska verrattuna entiseen Subarun AWD:n. Toki tässä on "lukotkin" = sähköaivon jarruohjailua eli paskaa. Noita lukuunottamatta toistaiseksi ihan soiva peli 5500 euron hintaiseksi ex tempore -leluksi.