Keskustelua hybridiautoista

Kulutusetu ei varmastikaan ihan yhtä hyvä kuin toyota itselataava, kun niiden moottorit optimoitu energiatehokkuuden nimissä erittäin tuhnuiksi ja luotaantyöntäviksi saati sitten se niiden vaihteisto...

Mikäs Toyotan vaihteistossa risoo? Itselläni on Toyotan hybridi ja olen erittäin tyytyväinen juuri tuohon portaattomaan planeettapyörästöllä toteutettuun "vaihteistoon", kun kulku on niin smoothia. Wanhanaikainen pykälävaihteisto tuntuu tosi antiikkiselta nykyään... Ihmettelen, ettei muilla hybridivalmistajilla ole saman tyylistä ratkaisua tarjolla, vaan pykälävaihteistoja niissä ilmeisesti (?) on.
 
Tottakai nykyaikainen moottori optimoi itseään kulutuksen ja päästöjen suhteen miten vaan voi. Moottorin ollessa käynnissä akku latautuu, tosin aika hitaasti jos ei laita asetusta päälle millä ladataan ja sitten tietysti jarrutuksissa jne.
Kuvasi on tosi väärä, ainakin bemarissa toimii täysin saumattomasti yhteen ja toimii siis käytännössä samallatavalla kuin vaikka prius. Kulutusetu ei varmastikaan ihan yhtä hyvä kuin toyota itselataava, kun niiden moottorit optimoitu energiatehokkuuden nimissä erittäin tuhnuiksi ja luotaantyöntäviksi saati sitten se niiden vaihteisto...
Sen haluaisinkin tietää, mitä on otettu huomioon sähkömoottorin osalta. Vaihteisto tietysti vaihtaa aina suurimman mahdollisen vaihteen, mutta niin se tekee ilman sähköjäkin. Siitä varmaan tulee se 10l/100km kulutus kun mukana pitää raahata akkuja vaikka polttis ja vaihteisto toimii samoilla säädöillä kuin ilman sähköjä. Kiinnostaisi tietää, osaako se esimerkiksi käyttää automaattisesti moottoria varta vasten isommalla kuormalla pienemmällä vaihteella ja ajaa samalla sähköä akkuun, että moottorin voisi myöhemmin sammuttaa ja saada sillä enemmän säästöjä kuin ajamalla moottoria jatkuvasti pienellä kuormalla. Eri asia käyttää sitä napilla lataus-moodissa, koska siinä se vaan käyttää moottoria generaattorina maksimiteholla mikä ei välttämättä ole kokonaisuudessaan energiatehokkainta.
Itse tykkään hirveästi Lexuksen hybridivaihteistosta ja varsinkin kun siinä on perässä tehokkaampaa moottoria, itselläni polttiksessa 400 heppaa ;) Sulavampaa vaihteistoa ei voisi kuvitella, ei viivettä nykimistä miettimistä tai pykäliä. Joka tilanteessa lähtee kiihdyttämään lineaarisesti juuri sen verran kuin kaasua annostelee. Vääntöä on kuin keskikokoisessa kylässä 1000rpm lähtien. Pykälät olisi vaan äänien kannalta jees jos laittaisi avaramman pakoputkiston V8 jatkoksi. Moni varmaan luulisi että tuollainen vaihteisto pilaa minkä tahansa auton.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs Toyotan vaihteistossa risoo? Itselläni on Toyotan hybridi ja olen erittäin tyytyväinen juuri tuohon portaattomaan planeettapyörästöllä toteutettuun "vaihteistoon", kun kulku on niin smoothia. Wanhanaikainen pykälävaihteisto tuntuu tosi antiikkiselta nykyään... Ihmettelen, ettei muilla hybridivalmistajilla ole saman tyylistä ratkaisua tarjolla, vaan pykälävaihteistoja niissä ilmeisesti (?) on.
Omaan makuun vain tosi tympeän tuntuinen, vähän ku manuaalivaihteisella luistavalla kytkimellä kiihdyttäisi.
 
Varmaan jäi edelleen ymmärtämättä se, että nuo hybridien päästömittaukset toteutetaan akku täynnä optimiolosuhteissa. Jos ajelee paljon akku tyhjänä moottoritietä, niin päästöt ja kulutus on muuta minkä mukaan verot on laskettu, sillä akuston vaatimaa regenerointia ei käytännössä tapahdu ja ajoneuvo vastaa silloin kutakuinkin 100% vastaavaa ajoneuvoa ilman hybriditekniikkaa.

Jotta järjestelmä olisi reilu niin nuo päästömittaukset pitäisi toteuttaa esim. akku tyhjänä ja täynnä, ja laskea siitä co2 päästöjen keskiarvo.
Kaikki autot mitataan optimiolosuhteissa, hybridi on motarillakin akku tyhjänä selkeästi taloudellisempi kuin vastaavantehoinen bensa.
Ajoprofiiliin sopiva plugari todellinen kulutus on 0.0l/100km, miten huomioisit tämän tässä keskiarvolaskelmassasi?
(esim juuri julkaistu uusi c-mese, omassa käytössä tarvitsisin bensakonetta n. 4krt vuodessa)
Todellisuuteen perustuva kulutus olisi kyllä kiva tietää kaikissa autoissa, tosin suomessa tämä tarkottaisi järkyttävää autoveron nousua käytännössä kaikissa vain polttiksissa.
 
En tunne ketään, joka ei lataisi plugariaan.
En väitä, etteikö sellaisia henkilöitä ole, mutta hyvätuloisetkin suomalaiset ovat yleensä sen verran pihejä, että lataavat autoaan koska säästö.
 
Kaikki autot mitataan optimiolosuhteissa, hybridi on motarillakin akku tyhjänä selkeästi taloudellisempi kuin vastaavantehoinen bensa.
Ajoprofiiliin sopiva plugari todellinen kulutus on 0.0l/100km, miten huomioisit tämän tässä keskiarvolaskelmassasi?
(esim juuri julkaistu uusi c-mese, omassa käytössä tarvitsisin bensakonetta n. 4krt vuodessa)
Todellisuuteen perustuva kulutus olisi kyllä kiva tietää kaikissa autoissa, tosin suomessa tämä tarkottaisi järkyttävää autoveron nousua käytännössä kaikissa vain polttiksissa.

Se kai mineraalimiehen pointti on että kun se polttomoottori siellä on, ketään ei tiedä mikä sen käyttöaste on. Se voi olla lähes nolla tai lähes 100%. Ja pärähtäähän se käymään muutenkin aina välillä, vaikkei sähkö olisikaan loppunut.

Ja jos yli 100km tulee vain 4 kertaa vuodessa ajettua, sähköautokin on jo mahdollinen valinta. Tietenkin jos tulee monta sataa kilometriä metsäreittejä niin sitten ei, mutta ymmärtänet mitä haetaan.
 
Se kai mineraalimiehen pointti on että kun se polttomoottori siellä on, ketään ei tiedä mikä sen käyttöaste on. Se voi olla lähes nolla tai lähes 100%. Ja pärähtäähän se käymään muutenkin aina välillä, vaikkei sähkö olisikaan loppunut.

Ja jos yli 100km tulee vain 4 kertaa vuodessa ajettua, sähköautokin on jo mahdollinen valinta. Tietenkin jos tulee monta sataa kilometriä metsäreittejä niin sitten ei, mutta ymmärtänet mitä haetaan.
Sähköautoissa vaan tarjonta on niin ankea, teslalta löytyisi mutta en ala maksaa premium hintaa samaranlaatuisesta autosta.

Kunnes saadaan jotain kunnollista markkinoille niin mielestäni nämä jo 100km sähköllä menevät plugarit ovat erittäinkin hyviä.
 
Enää sen tarvitsee oppia lukemaan mihin vastaa sitten. Se osa taisi unohtua.
Tais kuitenkin lukea rivien välistä ihan oikein, kun lähdit puolustamaan juuri sitä tulkintaa, jonka väität olevan väärin luettu :think: Olishan tuon keskustelupätkän varmasti voinut puolin ja toisin hoitaa paremmin ;) Harmi, aihe sinällään on mielenkiintoinen osa liittyen autojen sähköistymiseen. Moni homma voi tuntua ja näyttää yksinkertaiselta, kun kaikki menee hyvin. Eiköhän tuohonkin korjaustoimintaan saada kunnon säätelyt aikaiseksi, kun muutama polttaa autokorjaamonsa tai tekee itsestään virtapiirin osan. Aina kuitenkin on niitä, joilla ei sen vertaa ole itsesuojeluvaistoa, että jättäisivät räpeltämättä rikkinäisenä tuotujen osien korjauksen kanssa, jos omat taidot ei riitä. Tutkintovaatimus ei toki näihin luupäihin mitenkään auta, mutta antaa tekosyyn kasvattaa tuntiveloitusta.
 
Kiinnostaisi tietää, osaako se esimerkiksi käyttää automaattisesti moottoria varta vasten isommalla kuormalla pienemmällä vaihteella ja ajaa samalla sähköä akkuun, että moottorin voisi myöhemmin sammuttaa ja saada sillä enemmän säästöjä kuin ajamalla moottoria jatkuvasti pienellä kuormalla.
2016 VAG plugari toimii just noin, osakuormalla joko generoi sähköä tai ajaa pelkällä sähköllä vuorotellen.
 
Taisit unohtaa, että iso osa nauttii autoetua jolloin on aika herttaisen yhdentekevää lataako autoaan vai ei. Miksi lataisi jos on laiska työnantaja maksaa polttoainekulut. En väitä että näitä käyttäjiä olisi merkittävästi, mutta kuitenkin.

Luuletko että tämä porukka ajaa polttiksiaankaan "normien" mukaan polttoainetta säästellen?
 
Ja jos yli 100km tulee vain 4 kertaa vuodessa ajettua, sähköautokin on jo mahdollinen valinta. Tietenkin jos tulee monta sataa kilometriä metsäreittejä niin sitten ei, mutta ymmärtänet mitä haetaan.
Jos @jopee pärjäisi hybridin akulla 361 päivää vuodessa, niin mitä hän hyötyisi sähköautosta tässä tilanteessa? Tai ympäristö? Tuolla ajoprofiililla se sähköauton isomman akun valmistus tuottaa todennäköisesti enemmän CO2, kuin satunnainen polttomoottorilla ajo.

Olen joskus nähnyt jonkun ehdottavan sitäkin, että 200km rangen sähköauton voi ostaa päivittäiseen 15km työmatka-ajoon, ja vuokrataan sitten lapin reissuille polttomoottoriauto. :rolleyes:
 
On yllättävän paljon porukkaa jotka kuvittelee että akku tyhjänä tehot romahtaa ja muutenkin muuttuu ihan normaaliksi bensa-autoksi. Tää porukka usein vielä faktana huutelee noita tietenkään ilman mitään omia kokemuksia.
Plugareita vielä testataan niin että sähkön loputtua nollataan kulutusmittari ja ajellaan hetki kylmällä koneella. Sit voikin huutaa korkeaa kulutusta.
 
Tuo 3,5 kertainen kulutusero normiin nähden vaatisi sellaista n. 20 litran keskikulutusta tavanomaisilla polttiksilla. Tuskin kyseinen kohderyhmä ihan sellaisiin lukemiin yltää ;)
Vähän se on tosiaan vaikeata plugarien kanssa tehdä mitään virallisia muutaku noi nykyiset kun autot kulkevat sähköllä kuskista ja matkasta riippuen 10-100% ajasta sähköllä. tuo 10, koska ne menee motarillakin sähköllä osan ajasta vaikka et lataisi koskaan.
Tottakai jos ladattavaksi suunniteltua autoa et lataa koskaan niin normiin nähden kulutus on iso? mitä tässä on ihmeteltävää?
 
No mun mielestä verovaroin ei pitäis tukea mitään yksityisten henkilöiden ajoneuvohankintoja - että siinä mielessä ollaan ihan samaa mieltä.

En nyt aiva tiedä että mihin viittaat, mutta muutenkin mielpiteesi on jotenkin nurinpäin. Autoilijat tukevat valtiontaloutta vuosittain noin 8 miljardilla eurolla, yksityiset ja yritykset --> Valtion verotulot tieliikenteestä - Autoalan Tiedotuskeskus

Miksi yksityisten henkilöiden ajoneuvohankintoja ei pitäisi "tukea", eli toisin sanoen antaa pieni verohelpotus jos valinta on ympäristöystävällinen??
 
En nyt aiva tiedä että mihin viittaat, mutta muutenkin mielpiteesi on jotenkin nurinpäin. Autoilijat tukevat valtiontaloutta vuosittain noin 8 miljardilla eurolla, yksityiset ja yritykset --> Valtion verotulot tieliikenteestä - Autoalan Tiedotuskeskus

Miksi yksityisten henkilöiden ajoneuvohankintoja ei pitäisi "tukea", eli toisin sanoen antaa pieni verohelpotus jos valinta on ympäristöystävällinen??
tuossahan ei tueta tosiallisesti mitään, ei vaan veroteta niin raskaasti.
 
Varmaan jäi edelleen ymmärtämättä se, että nuo hybridien päästömittaukset toteutetaan akku täynnä optimiolosuhteissa. Jos ajelee paljon akku tyhjänä moottoritietä, niin päästöt ja kulutus on muuta minkä mukaan verot on laskettu, sillä akuston vaatimaa regenerointia ei käytännössä tapahdu ja ajoneuvo vastaa silloin kutakuinkin 100% vastaavaa ajoneuvoa ilman hybriditekniikkaa.

Jotta järjestelmä olisi reilu niin nuo päästömittaukset pitäisi toteuttaa esim. akku tyhjänä ja täynnä, ja laskea siitä co2 päästöjen keskiarvo.
Juu, reilua lienee myös maksaa käyttövoimaveroa diesel-hybridistä, vaikka ajaa sähköllä käytännössä kaikki arkiajot.
 
Jos @jopee pärjäisi hybridin akulla 361 päivää vuodessa, niin mitä hän hyötyisi sähköautosta tässä tilanteessa? Tai ympäristö? Tuolla ajoprofiililla se sähköauton isomman akun valmistus tuottaa todennäköisesti enemmän CO2, kuin satunnainen polttomoottorilla ajo.

Olen joskus nähnyt jonkun ehdottavan sitäkin, että 200km rangen sähköauton voi ostaa päivittäiseen 15km työmatka-ajoon, ja vuokrataan sitten lapin reissuille polttomoottoriauto. :rolleyes:
Sähköauton huollatat kerran kahteen vuoteen halvalla, polttomoottorin sisältävän hybridin saat huollattaa tihennetyllä huoltovälillä. Päälle vielä kaikki mahdolliset polttomoottorin vikaantumistavat. Helvetin isoja syitä ostaa pelkkä sähkö. En tiedä kuinka monta kertaa vuodessa kuvittelet lapissa käyväsi, mutta ainakin itselle kuulostaisi kovinkin houkuttelevalta vaihtoehdolta ottaa muutamaa pykälää isompi ja ostohinnaltaan omaa budjettikattoa kalliimpi vehje vuokralle pitkälle matkalle. Säästöt huoltokuluissa ja bensoissa varmasti kattavat vuokrakulun.
 
Sähköauton huollatat kerran kahteen vuoteen halvalla, polttomoottorin sisältävän hybridin saat huollattaa tihennetyllä huoltovälillä. Päälle vielä kaikki mahdolliset polttomoottorin vikaantumistavat. Helvetin isoja syitä ostaa pelkkä sähkö. En tiedä kuinka monta kertaa vuodessa kuvittelet lapissa käyväsi, mutta ainakin itselle kuulostaisi kovinkin houkuttelevalta vaihtoehdolta ottaa muutamaa pykälää isompi ja ostohinnaltaan omaa budjettikattoa kalliimpi vehje vuokralle pitkälle matkalle. Säästöt huoltokuluissa ja bensoissa varmasti kattavat vuokrakulun.
30tkm/2v on plugarin huoltoväli.
Ei ihan oikeasti kiinnosta kuinka sähkö olisi parempi kun kunnollista sellaista ei ole yhdelläkään valmistajalla tarjota. Tesla tekniikaltaan joo mutta muuten ei.
 
Sähköauton huollatat kerran kahteen vuoteen halvalla, polttomoottorin sisältävän hybridin saat huollattaa tihennetyllä huoltovälillä. Päälle vielä kaikki mahdolliset polttomoottorin vikaantumistavat. Helvetin isoja syitä ostaa pelkkä sähkö. En tiedä kuinka monta kertaa vuodessa kuvittelet lapissa käyväsi, mutta ainakin itselle kuulostaisi kovinkin houkuttelevalta vaihtoehdolta ottaa muutamaa pykälää isompi ja ostohinnaltaan omaa budjettikattoa kalliimpi vehje vuokralle pitkälle matkalle. Säästöt huoltokuluissa ja bensoissa varmasti kattavat vuokrakulun.
Minä en kuvittele ravaavani lapissa, vaan otin sen esille kun se tuntuu olevan isolle osalle se suurin huolenaihe, kun puhutaan sähöautoilusta.

Pointti koko esimerkillä oli se, että jos hybridin akku riittää päivittäisiin ajoihin, niin se on jopa ympäristöystävällisempi valinta kuin tuo sähköauton + tarvittaessa vuokra-auton yhdistelmä.

Huoltokohteita on tosiaan hybridissä enemmän, mutta tarjonta täyssähköissä on vielä sen verran suppea, että plugareista on helpompi löytää omaan tarpeeseen sopiva. Itselläni oli selkeä ajatus minkä auton halusin. Sen sähköversiossa oli kirkon penkit, huonompi varustelu, vähemmän tehoa, enemmän hintaa ja reilu 200km range. Plugarilla ajan kuitenkin nyt sähköllä päivittäin, muttei tarvi pidemmillä reissuilla alkaa suunnittelemaan neljää pysähdystä tai vuokrata toista autoa.

Siirtyisin kyllä mielelläni itsekin täyssähköön, mutta ne leijuvilla näytöillä varustetut ohjaamot ja hipaisukytkimillä säädettävät ilmastointilaitteet, mitä monet niihin tuntuvat työntävän, ei houkuttele ollenkaan. Varsinkin volkkarin I.D. mallit ihan järkyttäviä.
 
tämä jotenkin kummallinen keskustelu kun kuvitellaan että kaikille polttoainekulut on se kaikki kaikessa samaan aikaan kun auton arvo tippuu 10k/vuosi. Ihan marginaalista uusissa autoissa käyttövoiman kulut jos ei aja helvetisti ja silloin taitaa diesel voittaa.
 
Kuten jo mainitsin, lataushybridin lämmitysasioista voi puhua, mutta siinä kohtaa kun keskustelu ajautuu viestitolkulla pelkästään polttomoottoreiden elinkaareen yms niin ollaan jo karattu aiheesta.
Mites kun täällä on sähköauto keskustelu jo erikseen ollut yli kymmensivuinen ja tämä sähkö / hybridi keskustelu niin kannataisko tämä ketju kääntää hybridi keskusteluksi kokonaan vai annetaanko olla tämmönen sekasikiö keskustelu tässä sivussa sähköauto keskusteluineen ja hybridi polttomoottori vääntöineen kun se polttomottori(kin) ikävä kyllä olennainen osa tossa hybridiauton tekniikassa? Jotenkin tämä keskustelua sähkö ja hybridiautoista huono otsikko kun puhdas sähköautokeskustelu ei tänne enää kuulu.

Eli tämä:

ja tämä (missä nytkin ollaan)


Alkaa hilppasen tökkimään, vai olenko ainut?
 
On yllättävän paljon porukkaa jotka kuvittelee että akku tyhjänä tehot romahtaa ja muutenkin muuttuu ihan normaaliksi bensa-autoksi. Tää porukka usein vielä faktana huutelee noita tietenkään ilman mitään omia kokemuksia.
Pakko myöntää, että vaikka tehojen romahtamisesta en ole kuvitellut mitään, olen kuitenkin joskus elänyt siinä uskossa, että plug-in kuluttaa vastaavaa tavallista polttomoottorivastinetta enemmän. Kuvitelma perustui siihen, että akut tekisi autosta painavamman, joten ilman sähköajoa sitä polttoainetta palaisi enemmän kuin täysin hybridittömässä versiossa.

En tosin ole näitä uskomuksia juuri huudellut missään varsinkaan faktoina, vaan lähinnä miettinyt, että toivottavasti mahdollisimman moni jaksaa latailla näitä plug-inejä mahdollisimman paljon.

Enpä enää muista, olenko tähän luuloon päätynyt ihan jopa jonkun mutkia oikoneen automedian ansiosta, vai omassa päässäni hybriditekniikasta tarpeeksi tietämättäni "järkeillyt asioita" päätyen vääriin johtopäätöksiin.
 
Muuten lisäämällä hybriditekniikkaa on moni isopäästöinen suurehko auto viherpesty paperilla nätiksi niin ympäristölle kuin verottajallekkin
No toisaalta niissä maissa, missä näitä autoja tehdään, ei makseta mitään turhia autoveroja? Onhan se vähän kummallista kuinka esim. joku Porchen rata-auto malli maksaa täällä 300k ja muualla 150k..
Tai miksi täällä pitää maksaa päästöveroa lisävarusteista, joilla potentiaalisesti vähennetään päästöjä kuten navi tai aktiivi vakkari.

Pakko myöntää, että vaikka tehojen romahtamisesta en ole kuvitellut mitään, olen kuitenkin joskus elänyt siinä uskossa, että plug-in kuluttaa vastaavaa tavallista polttomoottorivastinetta enemmän. Kuvitelma perustui siihen, että akut tekisi autosta painavamman, joten ilman sähköajoa sitä polttoainetta palaisi enemmän kuin täysin hybridittömässä versiossa.

Ei auton paino vaikuta kulutukseen paljoakaan kun ollaan jo liikkeellä. Kaupungissa kyllä vähän kun lähdetään liikkeelle.
Eikä se sähkö täysin lopu vaikka range 0. Siellä on useamman kw bufferi, mitä voidaan käyttää hybridiajoon. Mutta kyllä de Dieseliä enemmän kuluttaa. Vastaava bensa luultavasti vähemmän
 
Viimeksi muokattu:
Sen haluaisinkin tietää, mitä on otettu huomioon sähkömoottorin osalta. Vaihteisto tietysti vaihtaa aina suurimman mahdollisen vaihteen, mutta niin se tekee ilman sähköjäkin. Siitä varmaan tulee se 10l/100km kulutus kun mukana pitää raahata akkuja vaikka polttis ja vaihteisto toimii samoilla säädöillä kuin ilman sähköjä. Kiinnostaisi tietää, osaako se esimerkiksi käyttää automaattisesti moottoria varta vasten isommalla kuormalla pienemmällä vaihteella ja ajaa samalla sähköä akkuun, että moottorin voisi myöhemmin sammuttaa ja saada sillä enemmän säästöjä kuin ajamalla moottoria jatkuvasti pienellä kuormalla. Eri asia käyttää sitä napilla lataus-moodissa, koska siinä se vaan käyttää moottoria generaattorina maksimiteholla mikä ei välttämättä ole kokonaisuudessaan energiatehokkainta.
Itse tykkään hirveästi Lexuksen hybridivaihteistosta ja varsinkin kun siinä on perässä tehokkaampaa moottoria, itselläni polttiksessa 400 heppaa ;) Sulavampaa vaihteistoa ei voisi kuvitella, ei viivettä nykimistä miettimistä tai pykäliä. Joka tilanteessa lähtee kiihdyttämään lineaarisesti juuri sen verran kuin kaasua annostelee. Vääntöä on kuin keskikokoisessa kylässä 1000rpm lähtien. Pykälät olisi vaan äänien kannalta jees jos laittaisi avaramman pakoputkiston V8 jatkoksi. Moni varmaan luulisi että tuollainen vaihteisto pilaa minkä tahansa auton.

Juuri näin. Tuulilasi testasi Kuga phev ja Grandland X phev akku tyhjänä ja Kuga vei alle 6 litraa satkulla ja Grandland liki 11 litraa, joten polttomoottorin optimointi hybridikäyttöön on aika oleellinen juttu, muutoin kyseessä on vain valmistajan ratkaisu laittaa peruspolttiksen kylkeen hybridisysteemi ja näin välttyä sakoilta, kuten Grandland sen osoittaa.

p.s Mikä kärry? V8:t ovat lähellä sydäntä...

En tunne ketään, joka ei lataisi plugariaan.
En väitä, etteikö sellaisia henkilöitä ole, mutta hyvätuloisetkin suomalaiset ovat yleensä sen verran pihejä, että lataavat autoaan koska säästö.

Ystävällä vapaa autoetu ja lataa akut täyteen ajossa bensalla, jotta voi auton esilämmittää kotona. Ei ole kertaakaan ladannut kun se menisi omasta lompakosta kun taas bensa on "ilmaista"

Sähköauton huollatat kerran kahteen vuoteen halvalla, polttomoottorin sisältävän hybridin saat huollattaa tihennetyllä huoltovälillä. Päälle vielä kaikki mahdolliset polttomoottorin vikaantumistavat. Helvetin isoja syitä ostaa pelkkä sähkö. En tiedä kuinka monta kertaa vuodessa kuvittelet lapissa käyväsi, mutta ainakin itselle kuulostaisi kovinkin houkuttelevalta vaihtoehdolta ottaa muutamaa pykälää isompi ja ostohinnaltaan omaa budjettikattoa kalliimpi vehje vuokralle pitkälle matkalle. Säästöt huoltokuluissa ja bensoissa varmasti kattavat vuokrakulun.

Onhan sähköautossa vähemmin huollettavaa, mutta 8v akkutakuun päätyttyä jännität, että milloin arpaonni osuu kohdalle ja täytyy laittaa 20-34k€ uuteen akkupakettiin.

tämä jotenkin kummallinen keskustelu kun kuvitellaan että kaikille polttoainekulut on se kaikki kaikessa samaan aikaan kun auton arvo tippuu 10k/vuosi. Ihan marginaalista uusissa autoissa käyttövoiman kulut jos ei aja helvetisti ja silloin taitaa diesel voittaa.

Jep ja tuolla on melkolailla merkitystä edelleen tässä vaiheessa kun sähköllä kulkevat autot ovat hinnaltaan 1,5-2x vastaavien; hinnat alkaen polttiksia kalliimpia.
 
Ehkä jutun juuri käy ilmi tästä artikkelista. Päästömanipulointia tämä on eikä mitään muuta jos kulutukseksi ilmoitetaan 3,3 litraa ja todellinen kulutus on 9,4 litraa.


Tämä ei toki koske kaikkia hybridejä varsinkaan tuoreempia, moderneja ja keskikokoisia. Muuten lisäämällä hybriditekniikkaa on moni isopäästöinen suurehko auto viherpesty paperilla nätiksi niin ympäristölle kuin verottajallekkin. Tälläisten tukemisessa veronmaksajien varoin ei ole mitään järkeä.

Mitäs sitten ne tapaukset jossa sillä autolla ajetaankin enemmän ladatulla sähkölla kuin mitä tuossa normissa? Toisin kuin pelkällä polttiksella tai hybridillä, siitä norminmukaisesta polttoaineen kulutuksesta ei taitavakaan kuljettaja paljoakaan saa pois, kun taas plugarilla voi ajaa ihan tavallinenkin kuljettaja kaikki ajonsa pelkällä sähköllä, kunhan vaan viitsii ottaa selvää autonsa asetuksista. Pitäisikö noille antaa sitten verovaroista jokin ylimääräinen palautus?

Tää suomalainen täysautoetu-verokikkare tietysti sotkee tuota kuviota, koska se polttoaineen säästö yleensä vaan lisää auton käyttäjän kuluja.

Kiinnostaisi tietää, osaako se esimerkiksi käyttää automaattisesti moottoria varta vasten isommalla kuormalla pienemmällä vaihteella ja ajaa samalla sähköä akkuun, että moottorin voisi myöhemmin sammuttaa ja saada sillä enemmän säästöjä kuin ajamalla moottoria jatkuvasti pienellä kuormalla.

Itseasiassa ei sitä noin kannata käyttää, vaan käyttää sitä suurinta mahdollista vaihdetta, ja lisätä sähkövastusta sen verran mitä moottorin tehontuotto on vajaa siitä optimista. Se pienemmän vaihteen käyttö heikentää kuitenkin hyötysuhdetta enemmän kuin mitä sillä generoinnilla saavutettaisiin. Tärkeintähän on sen kaikkein epätaloudellisimman alueen, eli osakuorman käyttö.

Omaan makuun vain tosi tympeän tuntuinen, vähän ku manuaalivaihteisella luistavalla kytkimellä kiihdyttäisi.

Tuon takiahan esim variaattorivaihteisten autojen suorituskykyä leikataan lisäämällä sinne keinotekoisia vaihteita. Pelkästään teknisesti hyvä ratkaisu ei riitä, jos se ei vaan tunnu kivalta.

Varmaan jäi edelleen ymmärtämättä se, että nuo hybridien päästömittaukset toteutetaan akku täynnä optimiolosuhteissa. Jos ajelee paljon akku tyhjänä moottoritietä, niin päästöt ja kulutus on muuta minkä mukaan verot on laskettu, sillä akuston vaatimaa regenerointia ei käytännössä tapahdu ja ajoneuvo vastaa silloin kutakuinkin 100% vastaavaa ajoneuvoa ilman hybriditekniikkaa.

Jotta järjestelmä olisi reilu niin nuo päästömittaukset pitäisi toteuttaa esim. akku tyhjänä ja täynnä, ja laskea siitä co2 päästöjen keskiarvo.

Kyllähän ladattavien hybridien päästöarvossa otetaan huomioon myös se tyhjenevä akku, jonka takia sen akuston kapasiteetti vaikuttaa siihen arvoon. Jos akusto mitoitetaan niin että sillä voidaan ajaa pelkästään se yksi päästötestisykli, saadaan tietysti pieni lukema sille yhdelle syklille, mutta viralliseksi päästöarvoksi tuleva lukema on paljon suurempi.

Tuo malli jossa se olisi vain yhden tyhjänä ja yhden täytenä ajetun syklin keskiarvo johtaisi niihin minikokoisiin akkuihin jotka riittäsiivät juuri sen yhden sylkin verran, ja se käytännön kulutus nousisi.
 
tämä jotenkin kummallinen keskustelu kun kuvitellaan että kaikille polttoainekulut on se kaikki kaikessa samaan aikaan kun auton arvo tippuu 10k/vuosi. Ihan marginaalista uusissa autoissa käyttövoiman kulut jos ei aja helvetisti ja silloin taitaa diesel voittaa.
Joo ne jotka ajaa vähän haluaa varmaan laitta 2x auton hintaan, kun sitä tulee käytettyä niin paljon...eiku!
 
Jos @jopee pärjäisi hybridin akulla 361 päivää vuodessa, niin mitä hän hyötyisi sähköautosta tässä tilanteessa? Tai ympäristö? Tuolla ajoprofiililla se sähköauton isomman akun valmistus tuottaa todennäköisesti enemmän CO2, kuin satunnainen polttomoottorilla ajo.

Olen joskus nähnyt jonkun ehdottavan sitäkin, että 200km rangen sähköauton voi ostaa päivittäiseen 15km työmatka-ajoon, ja vuokrataan sitten lapin reissuille polttomoottoriauto. :rolleyes:

Itse ainakin näen sen eduksi että ei ole polttomoottoria lainkaan. 25kWh akun laajentaminen 75kWh akuksi 100kgCO2/kWh päästöillä akun valmistuksessa ja 150gCO2/km polttispäästöillä tarvitaan 33tkm polttisajoa että päästän samoihin päästöihin. MUTTA, huomioi että nuo polttispäästöt ei sisällä polttoaineen tuotantoa tai siirtoa, öljynvaihtoja tai mitään. Vain pakoputkesta tulevat päästöt.

Ja plugarit on ainakin tähän asti kuluttanut myös enemmän sähköä kuin täyssähkö.

Tekniikan maailman testissä Mersun C300e farkku kulutti taajama-ajossa 40km/h keskinopeudella 25.2 kWh/100km ja maantiellä 77km/h keskinopeudella 19.5kWh/100km. Ulkoilman lämpötila oli 10–13 °C.

Maantiekulutus on hieman enemmän kuin täyssähköllä, mutta kaupunkikulutus on aivan järkyttävä. 40km/h keskinopeudella vastaavan kokoisella täyssähköllä menee lähes puolet vähemmän.

Sitä tässä haen että miksi pitää sitä polttomoottoria jos sitä ei oikeasti tarvitse? Tottakai se plugari on helppo askel oikeaan suuntaan, mutta pikkuhiljaa kun alkaa olemaan paljon enemmän vaihtoehtoja, voi olla ihan järkevää pompata siitä yli.
 
Onhan sähköautossa vähemmin huollettavaa, mutta 8v akkutakuun päätyttyä jännität, että milloin arpaonni osuu kohdalle ja täytyy laittaa 20-34k€ uuteen akkupakettiin.
Hieman hankala kuvitella, että akuston hinta olisi tuo 8 vuoden päästä tuo saati että 8 v. autoon pistäisi uuden auton hinnan verran remppaa. Hybridillä/polttiksella saat jännittää jo useita vuosia aiemmin mikä tsi+dsg tyylinen feature osuu kohdalle. Ja sama akkuongelma se hybridissäkin olisi, vaihtotyö voi olla hapokkaan hintainen vaikka varaosa halvempi.

Jep ja tuolla on melkolailla merkitystä edelleen tässä vaiheessa kun sähköllä kulkevat autot ovat hinnaltaan 1,5-2x vastaavien; hinnat alkaen polttiksia kalliimpia.
Sähköautossa tulee mukana etälämmitys/jäähdytys jne. mukavuusominaisuuksia. Makuasioita mitä kukin painottaa, mutta jos pelkkä hinta/kulu on kriteeri, niin tuskin hankintalistalla uutta autoa on. Hybridin ja sähköauton välillä vertailu on mielekkäämpää, koska hintaluokka alkaa olla hyvin lähelle sama. Hybridissä saa vetokykyä yms. mutta altistuu merkittävissä määrin enemmän hallituksen perseilyille. 40-60 snt/l hintaa bensaan lisää ja rankaisut autoverotukseen päälle, niin kysyntä ja sitä myöten arvonsäilytys tukee täyssähköjä enemmän. Toki pelkät polttikset ottaa sitten kuivana hanuriin kaikkein eniten.
 
Joo ne jotka ajaa vähän haluaa varmaan laitta 2x auton hintaan, kun sitä tulee käytettyä niin paljon...eiku!
Usko pois, meitä jotka haluaa ajaa hyvällä (kalliilla) autolla, vaikka kilsoja vähän tuleekin on yllättävän paljon. Koskaan ei mullakaan ole 20tkm vuodessa ylittynyt, vaikka autoja yli 20v ajan ollutkin. Ykkösauto pääosin ollut 40-50te luokkaa ja nyt uusin 70te.
 
Joo ne jotka ajaa vähän haluaa varmaan laitta 2x auton hintaan, kun sitä tulee käytettyä niin paljon...eiku!

Hybridi tulee usein taloudellisemmaksi ostaa kuin se bensaverrokki johtuen suomalaisesta verokäytännöstä. Eli ei tässä 2x makseta yleensä, vaan kalliimmassa autossa voi saada enemmän autoa, eli enemmän rahalle vastinetta. Verolle kun ei saa vastinetta ostaessaan autoa, mutta se hybriditekniikka sen sijaan voi tuoda jotain arvoa (esim. enemmän suorituskykyä).
 
Hybridi tulee usein taloudellisemmaksi ostaa kuin se bensaverrokki johtuen suomalaisesta verokäytännöstä. Eli ei tässä 2x makseta yleensä, vaan kalliimmassa autossa voi saada enemmän autoa, eli enemmän rahalle vastinetta. Verolle kun ei saa vastinetta ostaessaan autoa, mutta se hybriditekniikka sen sijaan voi tuoda jotain arvoa (esim. enemmän suorituskykyä).
Tarkoitinkin sähköautoa.
 
Tarkoitinkin sähköautoa.

No mä kuulun varmaan siihen luokkaan sitten joka maksoi siitäkin ilosta enemmän, jotta sai enemmän. Mun mielestä päätös oli helppo, ostinko 50k€:llä autoa, vai 35k€:llä autoa ja 15k€:llä veroja. Koska noita veroja joutuu kuitenkin maksamaan, niin en kokenut että olisin tarvinnut niitä enemmän. Kilsoja taitaa tulla nyt ~15tkm / vuosi.
 
No mä kuulun varmaan siihen luokkaan sitten joka maksoi siitäkin ilosta enemmän, jotta sai enemmän. Mun mielestä päätös oli helppo, ostinko 50k€:llä autoa, vai 35k€:llä autoa ja 15k€:llä veroja. Koska noita veroja joutuu kuitenkin maksamaan, niin en kokenut että olisin tarvinnut niitä enemmän. Kilsoja taitaa tulla nyt ~15tkm / vuosi.
1.6 T-GDI 177 hv 7-DCT-aut. Comfort MY20 22 661,74 €5 728 €28 390 €
1.6 hybrid 141 hv 6-DCT Comfort MY20 25 726,06 €2 264 €27 990 €
39 kWh 136 hv Comfort MY21 36 412,12 €948 €37 360 €
64 kWh 204 hv Comfort MY21 42 288,03 €1 102 €43 390 €

Kyllähän tuosta sähköilystä saa maksaa ~10ke. Saa jokusen litran gasoa tuolla 10ke:llä ja voi huoletta ajella mihin päin Suomea tahansa.

EDIT: Hyundai Kona siis kyseessä. Kun siitä löytyy polttis, hybridi ja sähkö vaihtoehdot
 
1.6 T-GDI 177 hv 7-DCT-aut. Comfort MY20 22 661,74 €5 728 €28 390 €
1.6 hybrid 141 hv 6-DCT Comfort MY20 25 726,06 €2 264 €27 990 €
39 kWh 136 hv Comfort MY21 36 412,12 €948 €37 360 €
64 kWh 204 hv Comfort MY21 42 288,03 €1 102 €43 390 €

Kyllähän tuosta sähköilystä saa maksaa ~10ke. Saa jokusen litran gasoa tuolla 10ke:llä ja voi huoletta ajella mihin päin Suomea tahansa.

EDIT: Hyundai Kona siis kyseessä. Kun siitä löytyy polttis, hybridi ja sähkö vaihtoehdot

Mitä aikoinaan Konaa koeajettiin, sähköversiossa ihan eri tason sisusta kuin polttiksessa. Polttisversio tuntui yhtä halvalta kuin mitä hintalappu näyttää. Sähkössä oli lämmitetyt ja jäähdytetyt penkit, laadukkaammat napit jne. Yleisesti paremman tuntuinen laitos.

Mutta itselläkin on se että polttista en yksinkertaisesti enää halua, kun ei ole pakko
 
Mitä aikoinaan Konaa koeajettiin, sähköversiossa ihan eri tason sisusta kuin polttiksessa. Polttisversio tuntui yhtä halvalta kuin mitä hintalappu näyttää. Sähkössä oli lämmitetyt ja jäähdytetyt penkit, laadukkaammat napit jne. Yleisesti paremman tuntuinen laitos.

Mutta itselläkin on se että polttista en yksinkertaisesti enää halua, kun ei ole pakko
Joo en alkanu varusteita vertaamaan kun menee muuten koko yö tuossa.
 
Joo en alkanu varusteita vertaamaan kun menee muuten koko yö tuossa.

On toisaalta merkillistä, että polttiksia saa kyllä hinnat alkaen malleja, mutta sähköja vain kunnon varustelulla, ihan kuin ennestään eicät olisi reilusti kallimpia
 
On toisaalta merkillistä, että polttiksia saa kyllä hinnat alkaen malleja, mutta sähköja vain kunnon varustelulla, ihan kuin ennestään eicät olisi reilusti kallimpia

Varusteet saa autoverotuksen takia sähköautoon halvemmalla kuin polttomoottoriautoon. Kannattaa varustella hyvin.

Tuohon hintavertailuun sen verran, että sähköautoon saa romutustuen ja hankintatuen. Sikäli todellinen hintaero voi olla vähän pienempi kuin listahinta antaa ymmärtää. Ero on toki joillain merkeillä silti aikamoinen (mm. Opel Corsa!)
 
On toisaalta merkillistä, että polttiksia saa kyllä hinnat alkaen malleja, mutta sähköja vain kunnon varustelulla, ihan kuin ennestään eicät olisi reilusti kallimpia

Yksi syy on siinä, että varusteet eivät autovalmistajalle maksa juuri mitään. Siksi sähköautoissa on vakiona kulimalleja parempi varustelu, jotta hintaero polttiksiin ei tuntuisi niin isolta.
 
Romutustukishow saatu päätökseen.



Lakiin on lisätty uusi momentti, jonka perusteella yhden uuden henkilöauton, sähköavusteisen polkupyörän, joukkoliikenteen kausilipun tai joukkoliikenteen matkustusoikeutta sisältävän yhdistämispalvelun hankintaan voidaan myöntää vain yksi romutuspalkkio.

Romutuspalkkiota voi saada 2 000 euroa uuden flexfuel-auton, kaasuauton, täyssähköauton tai enintään 95 grammaa kilometrillä hiilidioksidia päästävän ladattavan hybridin hankintaan ja 1000 euroa auton hankintaa varten, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 120 grammaa kilometriä kohden.

Romutuspalkkion voi myös käyttää uuden sähköavusteisen polkupyörän, joukkoliikenteen kausilipun tai joukkoliikenteen matkustusoikeutta sisältävän liikkumispalvelun hankintaan, jolloin palkkio on enintään 1 000 euroa.

Ei tiedossa mitä käy näille ketkä paalasi useamman. Kai se pitää ostaa useampia uusia autoja.

Lisäksi samalla olisi voinut sallia tuen myös käytettyyn.
 
Lisäksi samalla olisi voinut sallia tuen myös käytettyyn.
Tässä vaan on se ongelma, että käytetyn sähköauton ostaminen ei varsinaisesti lisää liikenteessä olevien sähköautojen määrää. Johtaisi myös todennäköisesti kaikenlaiseen saman auton pyörityskikkailuun.
 
Tässä vaan on se ongelma, että käytetyn sähköauton ostaminen ei varsinaisesti lisää liikenteessä olevien sähköautojen määrää. Johtaisi myös todennäköisesti kaikenlaiseen saman auton pyörityskikkailuun.

Toisaalta, entä jos tuki myönnettäisiin tuontisähköautoon ulkomailta? Kannattaisi yksityisten ja jobbareiden ruveta sähköautoja ulkomailta hakemaan Suomeen --> päästöt alas? (toki autojen kokonaismäärään ei vaikuta globaalilla tasolla, mutta kansallisesti kyllä).
Oisha toi iha muikea tuontituki olla olemassa, varmasti aktivoituisi sekä jobbarit (=voitto mielessään), sekä kansalaiset (=säästö mielessään).
Mitä vasta-argumentteja?
 
Toisaalta, entä jos tuki myönnettäisiin tuontisähköautoon ulkomailta? Kannattaisi yksityisten ja jobbareiden ruveta sähköautoja ulkomailta hakemaan Suomeen --> päästöt alas? (toki autojen kokonaismäärään ei vaikuta globaalilla tasolla, mutta kansallisesti kyllä).
Oisha toi iha muikea tuontituki olla olemassa, varmasti aktivoituisi sekä jobbarit (=voitto mielessään), sekä kansalaiset (=säästö mielessään).
Mitä vasta-argumentteja?
Kaikki käy millä saa sähköauton hankintahintaa alas.
 
Toisaalta, entä jos tuki myönnettäisiin tuontisähköautoon ulkomailta? Kannattaisi yksityisten ja jobbareiden ruveta sähköautoja ulkomailta hakemaan Suomeen --> päästöt alas? (toki autojen kokonaismäärään ei vaikuta globaalilla tasolla, mutta kansallisesti kyllä).
Oisha toi iha muikea tuontituki olla olemassa, varmasti aktivoituisi sekä jobbarit (=voitto mielessään), sekä kansalaiset (=säästö mielessään).
Mitä vasta-argumentteja?
Ilmastonmuutoshan on globaali, eikä paikallinen ongelma. Siltä kantilta en näe järkevänä, että käytettyyn autoon tuon tuen saisi, jos ajatellaan sitä mikä tuen alkuperäinen ajatus on.

Sinänsähän käytettyjen autojen hinnat putoavat samassa suhteessa kuin tuo tuki on uusiin autoihin, joten niissä on "tuki" jo hinnassa mukana. Kärjistetty esimerkki: jos uusi sähköauto maksaa 30ke ja siihen saa 10te tukea, jolloin uuden hinta on 20ke. Ei niitä vuoden verran käytettyjä silloin 25ke:lla myydä, joten niissäkin se tuki on hinnassa sisällä.

Eli se, että uusissa autoissa on tuki, alentaa samassa suhteessa myös käytettyjen hintoja verrattuna siihen, että uusissa ei olisi tukea. Tokihan aina kaikkeen olisi kiva tukea saada, mutta tässä lähinnä ajattelen sen tuen alkuperäisen tarkoituksen kautta asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Sulla Terro menee nyt sähköautojen hankintatuki ja romutuspalkkio sekaisin. Jälkimmäisenhän tarkoitus oli nimenomaan saada vanhat raadot pois liikenteestä. Tähän tarkoitukseen tuen myöntäminen käytettyyn sähkikseen olisi varsin perusteltua. Yleensä se käytetystä luopuva on kuitenkin ollut ostamassa uutta sähköautoa. Kikkailut rajoittuvat ihan sillä, että pistetään vaatimus 1 romupalkkio/hlö/vuosi.

e: Oikeastaan varmaan tuen olis voinut pistää mihin tahansa ehdot täyttävään hankintaan. Jos siis oikeasti vihervassareilla olisi tarve edistää liikenteen puhdistumista sen sijaan, että kehittävät menetelmiä millä saadaan tovereille imuroitua maksimihillot.
 
Sotkin tosiaan keskustelussa hieman hankintatukea ja romutuspalkkiota keskenään.

Jos romutuspalkkiolla halutaan poistaa vanhoja saastuttavia autoja liikenteestä, niin järkevintä tosiaan voisi olla antaa jonkinlainen romutuspalkkio kaikista autoista (ilman vaatimusta uuden hankkimisesta), jotka ovat viimeisen vuoden ajan olleet yhdellä henkilöllä rekisterissä, liikenteessä ja käytössä. Ja niitä voisi romuttaa esim. yhden per vuosi per henkilö.

Voihan se käyttäjä päättää romuttaa ajossa olevan auton ja siirtyä vaikka pyöräilyyn olemassaolevalla tavallisella polkupyörällä, jolloin hyöty ympäristön kannalta on paras mahdollinen. Miksi sillä romutuspalkkiolla oikeastaan pitäisi hankkia mitään, sähköauton/sähköpyörän hankkiminenhan vain lisää tavalla tai toisella ympäristökuormaa.
 
Jos ei tarvis hankkia mitään, niin tulis kyllä kaikki perinnepihat siivottua tehokkaasti. Tarttuiskohan keskusta tähän, siinä olis maatalojen isännille pari tonnia vuodessa tarjolla pidemmäksikin aikaa.
 
Sinänsähän käytettyjen autojen hinnat putoavat samassa suhteessa kuin tuo tuki on uusiin autoihin, joten niissä on "tuki" jo hinnassa mukana. Kärjistetty esimerkki: jos uusi sähköauto maksaa 30ke ja siihen saa 10te tukea, jolloin uuden hinta on 20ke. Ei niitä vuoden verran käytettyjä silloin 25ke:lla myydä, joten niissäkin se tuki on hinnassa sisällä.
Jengi on kyllä myynyt 10-15tkm ajettuja triplettejään käytettynä kalliimmalla kuin mitä maksoivat niistä uutena.

Mutta joo, pääsääntöisesti kyllä noin kuin sanot.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 537
Viestejä
4 510 701
Jäsenet
74 415
Uusin jäsen
antifaarao

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom