Keskustelua hybridiautoista

Mietein tuota palomiehen kommenttia ja sillä on tainnut mennä vaihteenvalitsin ja pyyhkijäviiksi sekaisin. Ei ihme että napin painaminenkin tuottaa vaikeuksia

Palomiehistä en tiedä, mutta normaalisti autoissa oikeasta viiksestä saa pyyhkimen kertapyyhkäisyn nopeasti. Teslassa se ei onnistu, vaan pitää painaa vasemman pyyhkimen päässä olevaa nappia. Aivan kuten mersun yhden pyyhkimen ja yhden tikun ratkaisu oli surkea, niin on mielestäni tämä Teslankin toteutus. Eli siinä mielessä en pidä tästä jenkkityylisestä vaihteenvalitsimesta.

Itse ruudulta pyyhkimien säätäminen on toki vielä enemmän perseestä, siihen on kiva jossain lumisella tiellä jossa on polanteita yrittää osua. Automaatti kuitenkin vetää ihan omiaan välittämättä näkeekö ikkunasta vai ei.
 
Mitähän tuo tarkoittaa käytännössä? Hidastuminen kuitenkin tuossa mainitsemassa keisissä muistutti tuoreen kuljettajan hiljentämistä, kun rajoitus muuttuu.
Joku korjaa jos on ihan päin metsää. 4,3s aikana voi nopeus muuttua 20km/h eikä jarruvalojen tarvi syttyä.
 
Palomiehistä en tiedä, mutta normaalisti autoissa oikeasta viiksestä saa pyyhkimen kertapyyhkäisyn nopeasti. Teslassa se ei onnistu, vaan pitää painaa vasemman pyyhkimen päässä olevaa nappia. Aivan kuten mersun yhden pyyhkimen ja yhden tikun ratkaisu oli surkea, niin on mielestäni tämä Teslankin toteutus. Eli siinä mielessä en pidä tästä jenkkityylisestä vaihteenvalitsimesta.

Itse ruudulta pyyhkimien säätäminen on toki vielä enemmän perseestä, siihen on kiva jossain lumisella tiellä jossa on polanteita yrittää osua. Automaatti kuitenkin vetää ihan omiaan välittämättä näkeekö ikkunasta vai ei.
Mitataanko millisekunneissa vai miten se eroaa tuleeko se pyyhintä vasemmasta vai oikeasta viiksestä? Joo, toisessa saattaa olla että viiksestä vaikka vedetään ja toisessa painetaan nappia, mutta mitä sitten?
Mersun yhtä viikseä kun on tottunut käyttämään, niin kahden viiksen ratkaisu tuntuu todella turhalta ja vanhanaikaiselta.
 
Mitataanko millisekunneissa vai miten se eroaa tuleeko se pyyhintä vasemmasta vai oikeasta viiksestä? Joo, toisessa saattaa olla että viiksestä vaikka vedetään ja toisessa painetaan nappia, mutta mitä sitten?
Mersun yhtä viikseä kun on tottunut käyttämään, niin kahden viiksen ratkaisu tuntuu todella turhalta ja vanhanaikaiselta.
Itse pitänyt sitä mersussa, vaikka varmasti parissa vuodessa olisi pitänyt tottua niin ihan vitun vammaisena systeeminä enkä näe ainuttakaan positiivista puolta siinä.
 
Joku korjaa jos on ihan päin metsää. 4,3s aikana voi nopeus muuttua 20km/h eikä jarruvalojen tarvi syttyä.
No jos tuo on lähellekkään oikein tulkittu, niin eihän tuossa ko. Autossa pelannut toi systeemi ollenkaan. Onkohan muut kiinnittänyt asiaan huomiota? Onko tuo siis vika vai vaarallinen ominaisuus?
 
Palomiehistä en tiedä, mutta normaalisti autoissa oikeasta viiksestä saa pyyhkimen kertapyyhkäisyn nopeasti. Teslassa se ei onnistu, vaan pitää painaa vasemman pyyhkimen päässä olevaa nappia. Aivan kuten mersun yhden pyyhkimen ja yhden tikun ratkaisu oli surkea, niin on mielestäni tämä Teslankin toteutus. Eli siinä mielessä en pidä tästä jenkkityylisestä vaihteenvalitsimesta.

Itse ruudulta pyyhkimien säätäminen on toki vielä enemmän perseestä, siihen on kiva jossain lumisella tiellä jossa on polanteita yrittää osua. Automaatti kuitenkin vetää ihan omiaan välittämättä näkeekö ikkunasta vai ei.
On se viiksessä silti tuo eteen/pakki parempi kuin kurottaa sinne säätimeen kuten ID3:ssa tai joku vipu keskipaneelissa.
 
No jos tuo on lähellekkään oikein tulkittu, niin eihän tuossa ko. Autossa pelannut toi systeemi ollenkaan. Onkohan muut kiinnittänyt asiaan huomiota? Onko tuo siis vika vai vaarallinen ominaisuus?

Polttiksissa ei sitä systeemiä taida olla, manuaaleissa ei ainakaan ja niillä saa aika kovan moottorijarrutuksen aikaan. Onko tuo siis vika vai vaarallinen ominaisuus?

Onhan siihen kiinnitetty huomiota kun siitä säädöksetkin on. Nyt on kyllä tekstikirjan mukainen kärpäsestä härkänen tilanne. Miten joku jaksaa jauhaa tälläisestakin asiasta :rofl:

No ei siinä, onpa jotain huumoria pimeään päivään
 
Hieman ot, mutta kiinnostaisi tietää mistä tässä sitten maksetaan?
Toki hinta/laatu on liukuva käsite jos kyseessä on "tietty" valmistaja eli esim. Tesla tai Apple.

Mitä tarkoitat mistä maksetaan?

Volkswagen näköjään aika pitkälti lopettanut ID.3 ja ID.4 -mallien toimitukset euroopassa kun vuosi vaihtui. Oliskohan niin, että toimitukset jatkuvat vasta kun 2.1-versio ohjelmistosta on valmis ja kaikki uudet autot toimitetaan "valmiilla" ohjelmistolla.

Olisiko vain ollut tarve saada niitä päästötavoitteita kurottua ja siksi oli tuo loppuvuoden puristus. Veikkaisin enemmän toimitusongelmia akkujen osalta jos eivät saa autoja ulos.
 
Polttiksissa ei sitä systeemiä taida olla, manuaaleissa ei ainakaan ja niillä saa aika kovan moottorijarrutuksen aikaan. Onko tuo siis vika vai vaarallinen ominaisuus?

Onhan siihen kiinnitetty huomiota kun siitä säädöksetkin on. Nyt on kyllä tekstikirjan mukainen kärpäsestä härkänen tilanne. Miten joku jaksaa jauhaa tälläisestakin asiasta :rofl:

No ei siinä, onpa jotain huumoria pimeään päivään
Siis mitä hittoa sie sönkkäät? Normaali moottorijarrutuksella ei nuin nopeaa hidastumista saa aikaiseksi millään, ilman ettei särje autosta mitään. Herrakin voisi ottaa pään pois sieltä sähkiksen kontista ja aukaista silmät. Tuossa mainitsemassani tapauksessa hidastuvuus oli paljon nopeampi, mitä noissa spekseissä on.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko vain ollut tarve saada niitä päästötavoitteita kurottua ja siksi oli tuo loppuvuoden puristus. Veikkaisin enemmän toimitusongelmia akkujen osalta jos eivät saa autoja ulos.
Päästötavoitteiden vuoksi toki loppuvuoden puristus, mutta ei se akkujen tuotanto nyt yht'äkkiä siihen vuodenvaihteeseen lopu. Eiköhän kyse ole siitä, että nyt ei ole tarvetta enää päästötavoitteiden vuoksi puskea väkisin autoja ulos, vaan voidaan odottaa että saadaan tuote ohjelmiston osalta valmiiksi (valmis muutaman viikon sisään).
 
Päästötavoitteiden vuoksi toki loppuvuoden puristus, mutta ei se akkujen tuotanto nyt yht'äkkiä siihen vuodenvaihteeseen lopu. Eiköhän kyse ole siitä, että nyt ei ole tarvetta enää päästötavoitteiden vuoksi puskea väkisin autoja ulos, vaan voidaan odottaa että saadaan tuote ohjelmiston osalta valmiiksi (valmis muutaman viikon sisään).

Voi toki olla näin. Olisi mielenkiintoista olla kuuntelemassa kun Herbert kertoo boardille että pidetään autoja varastossa eikä toimiteta niitä markkoinille joka on murrosvaiheessa.. Ehkä hän voisi sparrailla vielä enemmän Elonin kanssa ;)
 
Siis mitä hittoa sie sönkkäät? Normaali moottorijarrutuksella ei nuin nopeaa hidastumista saa aikaiseksi millään, ilman ettei särje autosta mitään. Herrakin voisi ottaa pään pois sieltä sähkiksen kontista ja aukaista silmät. Tuossa mainitsemassani tapauksessa hidastuvuus oli paljon nopeampi, mitä noissa spekseissä on.

Tässä paperissa tutkittiin juuri tätä ja heidän datan mukaan korkein moottorijarrutuksella saavutettu hidastuvuus oli yli 3 m/s^2

Maximum deceleration magnitude of a vehicle in case of engine braking is – 3.223 m/s2

Eli sanoisin että 1.3m/s^2 on saavutettavissa ilman komponenttien särkymistä. Tiedän että ne fossiiliautot tuppaavat leviämään mutta eivät sentään ihan noin herkkiä ole :D
 
20km/h / 3,6 5,6m/s

5,6m/s / 1,3m/s^2 4,27s

Ihan oikein minunkin mielestä

Tuo on kuitenkin se suurin sallittu hetkellinen hidastuvuus. Keskimäärin lähempänä sitä 1 m/s2 eli 5.6s ja siitä ylöspäin.

Joka tapauksessa voihan tuo yllättää takana tulijan erityisesti alamäessä, jos kriteerinä käytetään pelkkää kiihtyvyyttä. Eli vakkarilla/ one pedal breakingilla hidastaa ennakoivasti liikennemerkille ja takana tulijan auto vielä kiihtyy alamäkeen rullatessa. Kun perä alkaa lähestymään, niin lopulta sitä jarrua saa runtata ihan kunnolla.
 
Tässä paperissa tutkittiin juuri tätä ja heidän datan mukaan korkein moottorijarrutuksella saavutettu hidastuvuus oli yli 3 m/s^2



Eli sanoisin että 1.3m/s^2 on saavutettavissa ilman komponenttien särkymistä. Tiedän että ne fossiiliautot tuppaavat leviämään mutta eivät sentään ihan noin herkkiä ole :D
Normaali :rolleyes:

Herra haluaa näköjään jauhaa paskaa sen sijaan, että asiallisesti keskustelisit.
 
Tuo on kuitenkin se suurin sallittu hetkellinen hidastuvuus. Keskimäärin lähempänä sitä 1 m/s2 eli 5.6s ja siitä ylöspäin.

Joka tapauksessa voihan tuo yllättää takana tulijan erityisesti alamäessä, jos kriteerinä käytetään pelkkää kiihtyvyyttä. Eli vakkarilla/ one pedal breakingilla hidastaa ennakoivasti liikennemerkille ja takana tulijan auto vielä kiihtyy alamäkeen rullatessa. Kun perä alkaa lähestymään, niin lopulta sitä jarrua saa runtata ihan kunnolla.

Voihan se yllättää. Liikenteessä ajaminen vaatii keskittymistä. Sellaiselle henkilölle jolle pääsee tälläisia yllätyksiä tapahtumaan jatkuvasti, suosittelen kortin palauttamista TraFille
 
Voihan se yllättää. Liikenteessä ajaminen vaatii keskittymistä. Sellaiselle henkilölle jolle pääsee tälläisia yllätyksiä tapahtumaan jatkuvasti, suosittelen kortin palauttamista TraFille
Kerro mikä osoittaa auton nopeaa hidastumista muu kuin jarruvalo? Hiemeät takavalot ja pimeä tie ei ainakaan auta asiaa.
 
Normaali :rolleyes:

Herra haluaa näköjään jauhaa paskaa sen sijaan, että asiallisesti keskustelisit.

Jahas selvä, puhutaan sitten vain faktoista.

Heitäpäs kehiin:
  • Alkunopeus
  • Loppunopeus
  • Aika joka hidastamiseen meni


Jatketaan sitten kun nämä tiedot löytyvät. Kojelautakamerasta nuo tiedot pitäisi löytyä. Noilla eväillä päästään asian juureen ilman epäselvyyksiä

Tuntuu kyllä aika OT:lta jo
 
Voihan se yllättää. Liikenteessä ajaminen vaatii keskittymistä. Sellaiselle henkilölle jolle pääsee tälläisia yllätyksiä tapahtumaan jatkuvasti, suosittelen kortin palauttamista TraFille

En kyllä ymmärrä/osaa kaivata ajoneuvossa (hybridi tai sähkis) tehostettua jarrutusmoodia ilman jarrun painamista. Parhaimpaan taloudellisuuteen pääsee kuitenkin ennakoimalla ja rullailemalla myös sähköllä. Optimitilanteessa ei tarvitse koskea jarruun heikollakaan regenillä ja jos tarvitsee siitä on hyvä ilmoittaa takana tulijalle jarruvaloilla.

Se takanatulija voi olla keskittynyt hetkellisesti esim. omassa puskurissa hiillostavaan rekkaan ja mukava olisi molempien huomio herättää. Oma huomioni hybridillä alamäkeen ja rajoitus tippuu sen 20 km/h: Vaikka jarruvalot palaisi, niin monet autoilijat säästelee jarrujaan ja turvaväli menee ihan minimiin. En siis hidasta merkille, mutta en myöskään aja pitkään sen jälkeen ylinopeutta liike-energiaa säästellen.

Vakkarilla hidastaessa tuollainen tilanne voisi ehkä käydä omallakin autolla, en tiedä onko 2016 Ioniq rakennettu samoilla säädöksillä.

Yleensä kyllä tiputan vakkarillakin nopeutta näin, jolloin myös jarruvalot käyvät päällä:
1. 106 km/h mittarissa jarrulla vakkarin deaktivointi ja alkuvauhtia pois
2. Rullausta hidastaen pienellä regenillä
3. ~89 vakkari päälle (napsu alaspäin)
4. Heti perään muutama napsu vakkaria alaspäin tavoitenopeuteen 86 km/h. (Näin nopeussäädin ottaa sen uuden aktivoinnin jouhevasti eikä jarruta liikaa liian myöhään päätyen ohi tavoitearvosta. Tällöin vaara, että moottori hörähtää käyntiin muutaman km/h tunnissa kiihdytykseen vakkarin takia.)
 
Viimeksi muokattu:
Jahas selvä, puhutaan sitten vain faktoista.

Heitäpäs kehiin:
  • Alkunopeus
  • Loppunopeus
  • Aika joka hidastamiseen meni


Jatketaan sitten kun nämä tiedot löytyvät. Kojelautakamerasta nuo tiedot pitäisi löytyä. Noilla eväillä päästään asian juureen ilman epäselvyyksiä

Tuntuu kyllä aika OT:lta jo
Äijä alkaa uliseen OT:sta, vaikka itse et ole muuta tehnyt, kuin heittänyt mukanokkelaa nälvimistä, ilman että olet lukenut viestejä kunnolla. :facepalm: Lueppa nuo minun viestit uudelleen.
 
Tesla Model S ja X nyt uudella sisustalla. LR, Plaid ja Plaid+. Ilp myös mukana. Aika kauan tuota sisustan päivitystä saikin odotella. Alkaen 94 000€.

Screenshot_2021-01-28-04-37-34-64_0311c9f6806a66343c45622522faa000.jpg

Jotain hipaisunappeja taitaa olla Teslassakin.
 
Onko mitään plugin-hybridejä, jossa

1) Tavaratila minne menee polkupyörä helposti (liftback preferred(tosin käytännössähän kliftbackit myydään nykyään hatchback-nimellä, mutta siis loivalla takaluukulla ja "pitkällä perällä" vaatimus jos hatchback), farmari kelpaa myös.
2) Neliveto
3) EI ole mikään korkea "katumaasturi"
4) Ei ole järkyttävän ruma muuten.
5) Ajotuntumalla ja suorituskyvylläkin jotain väliä. Esim. Prius ei ehkä kelpaisi, tosin se failaa jo kohdat 2 ja 4.

Mitsubishi Outlander ja Audi Q5 olisi nelivetoja mutta vähän liian "katumaastureita".
Skoda Octavia olisi liftback, ja sitä saa nelivetoja sekä plugin-hybridinä, muttei näiden yhdistelmänä.
Volvo S60 failaa peräluukkuun. Sinne ei mahdu pyörä kätevästi.
 
Onko mitään plugin-hybridejä, jossa

1) Tavaratila minne menee polkupyörä helposti (liftback preferred(tosin käytännössähän kliftbackit myydään nykyään hatchback-nimellä, mutta siis loivalla takaluukulla ja "pitkällä perällä" vaatimus jos hatchback), farmari kelpaa myös.
2) Neliveto
3) EI ole mikään korkea "katumaasturi"
4) Ei ole järkyttävän ruma muuten.
5) Ajotuntumalla ja suorituskyvylläkin jotain väliä. Esim. Prius ei ehkä kelpaisi, tosin se failaa jo kohdat 2 ja 4.

Mitsubishi Outlander ja Audi Q5 olisi nelivetoja mutta vähän liian "katumaastureita".
Skoda Octavia olisi liftback, ja sitä saa nelivetoja sekä plugin-hybridinä, muttei näiden yhdistelmänä.
BMW 530e xDrive Touring
 
Tosin miksi se pyörä pitää mahtua auton sisään?
Itse hommasin pyörien kuljetukseen sähköisen koukun ja perään tulee kunnon koukkuteline (autoa ei ole vielä edes tehty tehtaalla...).
Autohan on X3 30e.
 
Lasketaanko helpoksi jos mahtuu tavaratilaan ilman etupyörää ja/tai penkit alhaalla? BMW 225xe ei varmaan ole mikään maailman nätein auto, mutta ainakin neliveto ja plug-in löytyy. Jeep PHEV 4xe saattaisi sopia sellaisellekin, jotka muuten ei "korkeita katumaastureita" halua.
 
Tosin miksi se pyörä pitää mahtua auton sisään?

Mm. sen pyörän turvallisuus. Ja välillä haluaa jättää sen pyörän sinne auton perään muutenkin parin reissun väliseksi ajaksi.

Lisäksi optio tarvittaessa kuskata myös useampaa pyörää kerralla.

Ja kun pyörän voi vaan heittää sinne auton perään, on sen lastaus selvästi nopeampaa kuin kuljetustelineen viritteleminen (pidän suurimman osan ajasta takapenkkejä jo valmiiksi käännettynä, nin harvoin niillä kukaan istuu)

Lisäksi se, että sinne mahtuu pyörä, tarkoittaa että sinne mahtuu moni muukin iso asia, jota harvemmin mutta silloin tällöin kuskaa.

disfear sanoi:
Lasketaanko helpoksi jos mahtuu tavaratilaan ilman etupyörää ja/tai penkit alhaalla?

Käytännössä "helposti" viittaa eniten juuri etupyörän irroittamiseen.

Penkit joutuu joka tapauksessa laskemaan ellei irroita molempia pyöriä, se on oletus.

Vanhaan sedan-corollaan mahtui triathlonpyörä etupyörä irroittamalla ja jonkin aikaa nysväämällä, liftback-corollaan mahtui triathlonpyörä etupyörä kiinni, nykyiseen Mazda 6een mahtuu myös läskipyörä etupyörä kiinni.
 
BMW 530e xDrive Touring
Ja nythän taitaa tulla myös 520e xDrive
Mm. sen pyörän turvallisuus. Ja välillä haluaa jättää sen pyörän sinne auton perään muutenkin parin reissun väliseksi ajaksi.

Lisäksi optio tarvittaessa kuskata myös useampaa pyörää kerralla.

Ja kun pyörän voi vaan heittää sinne auton perään, on sen lastaus selvästi nopeampaa kuin kuljetustelineen viritteleminen (pidän suurimman osan ajasta takapenkkejä jo valmiiksi käännettynä, nin harvoin niillä kukaan istuu)

Lisäksi se, että sinne mahtuu pyörä, tarkoittaa että sinne mahtuu moni muukin iso asia, jota harvemmin mutta silloin tällöin kuskaa.



Käytännössä "helposti" viittaa eniten juuri etupyörän irroittamiseen.

Penkit joutuu joka tapauksessa laskemaan ellei irroita molempia pyöriä, se on oletus.

Vanhaan sedan-corollaan mahtui triathlonpyörä etupyörä irroittamalla ja jonkin aikaa nysväämällä, liftback-corollaan mahtui triathlonpyörä etupyörä kiinni, nykyiseen Mazda 6een mahtuu myös läskipyörä etupyörä kiinni.
Ok. Triathlonpyörän ymmärrän paremmin. Itsellä pääosin tulee maastureita kuskattua (luomu ja sähkö) ja usein ne on niin paskaisiakin, ettei paljoa huvita auton sisällä kuskata.
Maantiepyörää oon itekin auton sisällä kuljetellut. Menee ihan kevyesti vaikka ykkösbemuun ainakin mun pyörä. Eli auton nyt ei niin iso tartte olla.

Mini Countryman on nelivetohybridinä kanssa. Vaan onko liian katumaasturi?
 
Onko mitään plugin-hybridejä, jossa

1) Tavaratila minne menee polkupyörä helposti (liftback preferred(tosin käytännössähän kliftbackit myydään nykyään hatchback-nimellä, mutta siis loivalla takaluukulla ja "pitkällä perällä" vaatimus jos hatchback), farmari kelpaa myös.
2) Neliveto
3) EI ole mikään korkea "katumaasturi"
4) Ei ole järkyttävän ruma muuten.
5) Ajotuntumalla ja suorituskyvylläkin jotain väliä. Esim. Prius ei ehkä kelpaisi, tosin se failaa jo kohdat 2 ja 4.

Mitsubishi Outlander ja Audi Q5 olisi nelivetoja mutta vähän liian "katumaastureita".
Skoda Octavia olisi liftback, ja sitä saa nelivetoja sekä plugin-hybridinä, muttei näiden yhdistelmänä.
Volvo S60 failaa peräluukkuun. Sinne ei mahdu pyörä kätevästi.
Eikö uusimmassa priuksessa ole jonkunlainen kevytversio nelivedosta, takaveto toteutettu pelkästään sähköllä tjsp?
 
Eikö uusimmassa priuksessa ole jonkunlainen kevytversio nelivedosta, takaveto toteutettu pelkästään sähköllä tjsp?

Joo... kokonaista 7 hevosvoimaa taka-akselilla, joka ei ole käytettävissä yli 70km/h nopeudessa. Apuveto korkeintaan.
 
Bemarilta tullut 520e ja 320e mallit. Pellin alta löytyy ainakin tilavuudeltaan sama (2.0L) moottori kuin isommasta x30e mallista, mutta hintaa huomattavasti vähemmän (n.45k€). Polttomoottorista otetaan irti huimat 163 heppaa joten virivaraa on todennäköisesti melkoisesti. Ihan kiva että houkuttelevia plugareita tulee lisää ns. kohtuuhintaisten kategoriaan. Käytettynä tietysti parin vuoden päästä, mutta halpa lähtöhinta avittaa kyllä.
 
Ei kovin vaikea olisi ollut tarkistaa itse ;) Noh, 750 / 1500 kg näyttää olevan.

Jep, noin vuosi sitten jäi 5-sarjan bemari ostamatta, kun sillä ei silloin saanut vetää kuin kevytkärryä. Nythän tuo näyttää olevan kunnossa 530e:n osalta 750 / 1700 kg. Tuommoista ylempänä mainittua 520e en sivuilta löydä.
 


Tämän Tubettajan mukaan Tesla teki ainakin Ylle testejä kylmässä.


Täysin jäättömiltä näyttävät. Eli hyvin vähän aikaa autot ovat viettäneet ulkona ainakin tuolla testaajalla. Jokainen talvella ajava tietää, että sitä jäätä tulee jos ei ole lämmintä säilytystilaa ja lunta & pakkasta on.
 
Pidät näitä ilmeisesti hyvänä asiana?
En ymmärrä kysymystä, totta kai päästöjen vähentäminen on hyvä asia. Jos taas tarkoitus on höhötellä vikaantuvaa tekniikkaa, tai miten kaikki "järkevät" poistavat egrdpfadbluet pois käytöstä koska kolme hevosvoimaa, niin suosiolla jätän keskustelun tähän. Jos polttomoottorit aikovat vähänkään tapella sähköisen kaluston kanssa, nämä on autossa oltava.
 
En ymmärrä kysymystä, totta kai päästöjen vähentäminen on hyvä asia. Jos taas tarkoitus on höhötellä vikaantuvaa tekniikkaa, tai miten kaikki "järkevät" poistavat egrdpfadbluet pois käytöstä koska kolme hevosvoimaa, niin suosiolla jätän keskustelun tähän. Jos polttomoottorit aikovat vähänkään tapella sähköisen kaluston kanssa, nämä on autossa oltava.

Ongelma on varsinkin adblue kanssa, ettei se käytännössä toimi ainakaan Suomen oloissa. Todella vikaherkkä ja vikatilassa tiputtaa tehot. Raskaalla kalustolle tuo tehojen tiputtaminen melkoinen ongelma, kun niissä yleensä ei sitä ylimääräistä tehoa hirveästi ole. Idea hyvä, käytännön toteutus ja sen toimimattomuus tekee niistä melkoisen riesan.
 
taytys lattaa korkki kiinni jos ei ymmarra peben juttuja. mutta jos tassa kuuhunkin on paasty niin kai me nyt saadaa kusi pysymaan sulana suomessa.
 
Kemiralla olisi ollut tuote joka toimisi myös meidän pakkasissa. Mutta ei siitä sitten tullut mitään tääläpäin mailmaa.
Denoxium-niminen yhdiste on ammoniumformaatin, urean ja veden sekoitus, jonka Kemira kehitti 2004. Yhdiste leikkaa dieselautojen typpioksidipäästöjä samaan tapaan kuin saksalaisten kehittämä, Suomessakin myytävä AdBlue-lisäaine.

Denoxiumin etu perinteisiin urealiuoksiin on sen alhaisempi jäätymispiste. Denoxium lakkaa toimimasta vasta noin 37 pakkasasteessa, kun AdBlue jäätyy noin 11 pakkasasteessa.
 
En ymmärrä kysymystä, totta kai päästöjen vähentäminen on hyvä asia. Jos taas tarkoitus on höhötellä vikaantuvaa tekniikkaa, tai miten kaikki "järkevät" poistavat egrdpfadbluet pois käytöstä koska kolme hevosvoimaa, niin suosiolla jätän keskustelun tähän. Jos polttomoottorit aikovat vähänkään tapella sähköisen kaluston kanssa, nämä on autossa oltava.

Aivan, no ehkä on turha jättää keskustelu tähän, voisin sanoa jotain pilvilinnoista ja naiiviudesta mutta mutta... Ollaan selkeästi aika eri planeetalta tämän asian suhteen.
 
Kyllä Euro VI vehkeet on ilmanlaadussa ihan eri sarjassa kuin markka-ajan Euro I/II tai ennen mitään sääntelyä, se että vehkeet ei toimi on joidenkin valmistajien paskaa laatua.

6v Bemarilla ammattiliikennettä eikä muutaku ureaa säiliöön ~25tkm välein, kesän helteistä talven kylmyyteen.
 
Jos tuo oli minulle tarkoitettua niin yritin viitata lähinnä siihen että länsimaat ajelee joka tapauksessa niin puhtoisilla vehkeillä että turhanpäiväinen kaluston väkisin hajottaminen näillä urea, dpf, egr viritelmillä taitaa vain sahata omaa jalkaa poikki kaikkine kustannuksineen ja päästöineen. Sitten jotkut vielä erikseen haluaa näitä olevan. Onneksi tosin vaikuttaa että nämä näitä haluavat ovat kuitenkin selvässä vähemmistössä.
 
Jos tuo oli minulle tarkoitettua niin yritin viitata lähinnä siihen että länsimaat ajelee joka tapauksessa niin puhtoisilla vehkeillä että turhanpäiväinen kaluston väkisin hajottaminen näillä urea, dpf, egr viritelmillä taitaa vain sahata omaa jalkaa poikki kaikkine kustannuksineen ja päästöineen. Sitten jotkut vielä erikseen haluaa näitä olevan. Onneksi tosin vaikuttaa että nämä näitä haluavat ovat kuitenkin selvässä vähemmistössä.
Siinä sitä sitten on Pekingin tai Delhin smogissa istuessa miettiä että on ne vittu tyhmiä siellä euroopassa.
 
BMW adblue on paska systeemi, Ex 520D Xdrive F10 facelift > kovilla pakkasilla adblue lämmitys aina kaput > korjaus kallista

Jäätyy tuo pissa alle -11 lämpötiloissa. Tosi fiksu keksintö ku pakkasell pelaa lämmityksestä huolimatta ihan helvetin harvoin vaikka lämmitys toimisi. Pätkäajo töihin niin ei ehdi edes sulaa :D
 
Niin meinaat ettei muualla dieseleitä yritetä kehittää puhtaammaksi kuin US/EUR akselilla? Jopa Venäjällä on uusissa Adblue, koska typpidioksidi nyt vaan on kaupungeissa ja suurilla ohikulkuväylillä ongelma ihmisten terveydelle.

Toki Afrikka melkein kokonaisuudessaan ja muutama banaanivaltio vetää vielä 1900-luvulla, mutta vähemmistöön jäävät.
 
Ja täällä kuitenkin poltetaan sitä bensaa ja dieseliä paljon enemmän kuin vähemmän kehittyneissä maissa, niin on syytäkin tehdä se mahdollisimman puhtaasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 579
Viestejä
4 512 082
Jäsenet
74 417
Uusin jäsen
KrisTNT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom