Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ai niinkuin Putin myrkyttäisi jos haluaisi myrkyttää?kai se adblue pelaisi jos laittaisivat pelaamaan
Denoxium-niminen yhdiste on ammoniumformaatin, urean ja veden sekoitus, jonka Kemira kehitti 2004. Yhdiste leikkaa dieselautojen typpioksidipäästöjä samaan tapaan kuin saksalaisten kehittämä, Suomessakin myytävä AdBlue-lisäaine.
Denoxiumin etu perinteisiin urealiuoksiin on sen alhaisempi jäätymispiste. Denoxium lakkaa toimimasta vasta noin 37 pakkasasteessa, kun AdBlue jäätyy noin 11 pakkasasteessa.
En ymmärrä kysymystä, totta kai päästöjen vähentäminen on hyvä asia. Jos taas tarkoitus on höhötellä vikaantuvaa tekniikkaa, tai miten kaikki "järkevät" poistavat egrdpfadbluet pois käytöstä koska kolme hevosvoimaa, niin suosiolla jätän keskustelun tähän. Jos polttomoottorit aikovat vähänkään tapella sähköisen kaluston kanssa, nämä on autossa oltava.
Siinä sitä sitten on Pekingin tai Delhin smogissa istuessa miettiä että on ne vittu tyhmiä siellä euroopassa.Jos tuo oli minulle tarkoitettua niin yritin viitata lähinnä siihen että länsimaat ajelee joka tapauksessa niin puhtoisilla vehkeillä että turhanpäiväinen kaluston väkisin hajottaminen näillä urea, dpf, egr viritelmillä taitaa vain sahata omaa jalkaa poikki kaikkine kustannuksineen ja päästöineen. Sitten jotkut vielä erikseen haluaa näitä olevan. Onneksi tosin vaikuttaa että nämä näitä haluavat ovat kuitenkin selvässä vähemmistössä.
Oli sarkasmia tai ei niin todennäköisesti juuri näin käy. Vinosilmä nauraa matkalla pankkiin kun saa painaa tuotantolinjalta pihalle eurooppaan menevää saastelaitetta jolla viherpesuammattilaisten uskovaisia sitten narutetaan. Loppulaskun maksaa joka tapauksessa Suomalainen autoilija tästä menosta päätellen.Siinä sitä sitten on Pekingin tai Delhin smogissa istuessa miettiä että on ne vittu tyhmiä siellä euroopassa.
Pekingissa tehdaan paljon toita asian eteen ja paljon on muuttunut muutamassa vuodessa. kaupunki rajoittaa autojen ostamista ja paaosa uusien autojen ostoluvista annetaan sahkoautoille.Oli sarkasmia tai ei niin todennäköisesti juuri näin käy. Vinosilmä nauraa matkalla pankkiin kun saa painaa tuotantolinjalta pihalle eurooppaan menevää saastelaitetta jolla viherpesuammattilaisten uskovaisia sitten narutetaan. Loppulaskun maksaa joka tapauksessa Suomalainen autoilija tästä menosta päätellen.
Siellä tälle ilmastopsykoosille on ihan aihettakin. Koko homman pointti on siinä että varmasti pelkkä Peking saastuttaa moninkertaisesti johonkin Suomeen verrattuna. Totta kai silloin on tehtävä jotakin. Se että nyt yritetään hillitä päästöjä leikkaamalla niitä Suomalaisten autoilusta on aivan absurdi ajatus. Kuinka tätä voi olla niin vaikea suhteuttaa?Pekingissa tehdaan paljon toita asian eteen ja paljon on muuttunut muutamassa vuodessa. kaupunki rajoittaa autojen ostamista ja paaosa uusien autojen ostoluvista annetaan sahkoautoille.
Kaukolammityksessa on luovuttu kivihiilesta.
Mitä jos viet paskapuheesi johonkin toiseen ketjuun jossa saattaa kiinnostaakin?Siellä tälle ilmastopsykoosille on ihan aihettakin. Koko homman pointti on siinä että varmasti pelkkä Peking saastuttaa moninkertaisesti johonkin Suomeen verrattuna. Totta kai silloin on tehtävä jotakin. Se että nyt yritetään hillitä päästöjä leikkaamalla niitä Suomalaisten autoilusta on aivan absurdi ajatus. Kuinka tätä voi olla niin vaikea suhteuttaa?
Otetaan esimerkki ilman nyt mitään eksakteja lukuja.
On maa Y jossa on 5miljoonaa asukasta. Nämä ajavat niin tuoreilla laitteilla että päästöjen määrä per auto on 1. Tähän pisteeseen pääsy on haastavaa ja vaatii suuria panostuksia niin verotuksen ja valmistuskustannusten muodossa -> Ostovoima vähenee, lapsia kuolee tylsyyteen etc etc hirveitä asioita seuraa.
Maa X jossa 5 miljoonaa asukasta, nämä taas ajavat autoilla joiden päästöluku per auto on 10000000
Nyt tilanne on se että myös maa Y pyrkii näyttelemään oikeellista ja jotakin koko maailman pelastavaa voimaa vaikka vaikutus sillä että päästöluku 1 saadaan tiputettua 0,95:een on aivan minimaalinen isossa kuvassa. Eikö järkevämpää olisi koittaa saada maan X päästölukua per auto tiputettua vaikka 100:aan ja globaali vaikutus olisi silti moninkertainen?
Otetaan niitä eksakteja lukuja: CO2-päästöt: tonnia per asukas:Siellä tälle ilmastopsykoosille on ihan aihettakin. Koko homman pointti on siinä että varmasti pelkkä Peking saastuttaa moninkertaisesti johonkin Suomeen verrattuna. Totta kai silloin on tehtävä jotakin. Se että nyt yritetään hillitä päästöjä leikkaamalla niitä Suomalaisten autoilusta on aivan absurdi ajatus. Kuinka tätä voi olla niin vaikea suhteuttaa?
Otetaan esimerkki ilman nyt mitään eksakteja lukuja.
On maa Y jossa on 5miljoonaa asukasta. Nämä ajavat niin tuoreilla laitteilla että päästöjen määrä per auto on 1. Tähän pisteeseen pääsy on haastavaa ja vaatii suuria panostuksia niin verotuksen ja valmistuskustannusten muodossa -> Ostovoima vähenee, lapsia kuolee tylsyyteen etc etc hirveitä asioita seuraa.
Maa X jossa 5 miljoonaa asukasta, nämä taas ajavat autoilla joiden päästöluku per auto on 10000000
Nyt tilanne on se että myös maa Y pyrkii näyttelemään oikeellista ja jotakin koko maailman pelastavaa voimaa vaikka vaikutus sillä että päästöluku 1 saadaan tiputettua 0,95:een on aivan minimaalinen isossa kuvassa. Eikö järkevämpää olisi koittaa saada maan X päästölukua per auto tiputettua vaikka 100:aan ja globaali vaikutus olisi silti moninkertainen?
Ainakaan VAG:n plugin hybrideillä ei tarvitse pelätä bensakoneen käynnistyvän vahingossa. Se pitää käynnistää napista tai kunnon kick-downilla.Otetaan niitä eksakteja lukuja: CO2-päästöt: tonnia per asukas:
Tästä seuraa, että esimerkkisi maa X on Suomi ja maa Y on Kiina päästöjen valossa. Onhan se nyt ainakin lähtökohtaisesti järkevämpää leikata suurempia päästöjä kuin pieniä.
- Suomi: 8,66
- Kiina: 7,54
Lähde 2014 CO2-päästöt per asukas
Ja sitten ketjun aiheeseen. Kovasti olen miettinyt hybridiautoa, jolla saisi säästöä polttoainekustannuksissa. Suurempi syy olisi todennäköisesti nykyaikaiseen ja mielenkiintoiseen tekniikkaan vaihtaminen. Nykyisen polttisauton vaihtaminen halvimpaankaan käytettyyn hydridiin tuskin maksaisi koskaan itseään takaisin polttoainesäästöinä.
Plugarilla todennäköisesti hoituisi lähes kaikki arjen matkat sähköllä. Viikonloppureissuissa kilometrejä tulee enemmän, mutta harvoin kuitenkaan useampaa sataa yhteen suuntaan. Olen kuitenkin alkanut miettiä, että onko järkevää roikottaa polttomoottoria autossa mukana, kun lähes kaikki ajot hoituisi jopa ilman välilatauksia täyssähköautolla. Lisäksi sähkärillä ei tarvitsi ajella hissutellen vältelläkseen polttomoottorin käynnistymistä, vaan ajaminen onnistuisi niin kuin valmistaja on sen tarkoittanut. Lisäksi suuri etu olisi, ettei joka päivä tarvitsi latailla, koska omassa pihassa lataaminen ei toistaiseksi oikein onnistu.
Ihan millään e-golfin akkukapasiteetilla en haluaisi pärjäillä ja suorituskykyäkin olisi mukava olla. Katseet onkin kääntyneet seuraaviin: hyudai kona/kia niro, id.3, vanhemman pään model s. Hinta vaan pomppaa kaikissa sen verran, että kustannuksia pitää excelöidä pitkään ennen kuin mitään päätöksiä mihinkään suuntaan voi tehdä.
Onko luovuttu vaiko puolueuskolliset vain ilmoittavat näin?
Mihinkäs ne sitten Australiasta laivaavat sitä kivihiiltä?
Niin, asianhan saa näyttämään juuri tuolta kun valitsee luvut niin että vastakkain on 5 miljoonan ihmisen joukko ja 1.2 miljardin ihmisen joukko. Mutta mitään tolkkuahan tässä ei ole - muuta kuin saada ne luvut näyttämään siltä miltä haluaa.Siellä tälle ilmastopsykoosille on ihan aihettakin. Koko homman pointti on siinä että varmasti pelkkä Peking saastuttaa moninkertaisesti johonkin Suomeen verrattuna. Totta kai silloin on tehtävä jotakin. Se että nyt yritetään hillitä päästöjä leikkaamalla niitä Suomalaisten autoilusta on aivan absurdi ajatus. Kuinka tätä voi olla niin vaikea suhteuttaa?
Otetaan esimerkki ilman nyt mitään eksakteja lukuja.
On maa Y jossa on 5miljoonaa asukasta. Nämä ajavat niin tuoreilla laitteilla että päästöjen määrä per auto on 1. Tähän pisteeseen pääsy on haastavaa ja vaatii suuria panostuksia niin verotuksen ja valmistuskustannusten muodossa -> Ostovoima vähenee, lapsia kuolee tylsyyteen etc etc hirveitä asioita seuraa.
Maa X jossa 5 miljoonaa asukasta, nämä taas ajavat autoilla joiden päästöluku per auto on 10000000
Nyt tilanne on se että myös maa Y pyrkii näyttelemään oikeellista ja jotakin koko maailman pelastavaa voimaa vaikka vaikutus sillä että päästöluku 1 saadaan tiputettua 0,95:een on aivan minimaalinen isossa kuvassa. Eikö järkevämpää olisi koittaa saada maan X päästölukua per auto tiputettua vaikka 100:aan ja globaali vaikutus olisi silti moninkertainen?
Aluksi vinosilmä nauraa matkalla pankkiin ja sitten niillä on ilmastopsykoosiin oikeasti aihettakin. Pitäisi päättää joku linja kun lähtee mesoamaan.Melkoista fanaattisuutta ilmassa. No olkoon sitten näin. Palaillaan.
Lisäksi sähkärillä ei tarvitsi ajella hissutellen vältelläkseen polttomoottorin käynnistymistä, vaan ajaminen onnistuisi niin kuin valmistaja on sen tarkoittanut. Lisäksi suuri etu olisi, ettei joka päivä tarvitsi latailla, koska omassa pihassa lataaminen ei toistaiseksi oikein onnistu.
En tiedä uudemmista malleista, mutta ainakin 2016 vm. plugin-Passatilla käynnistyy talvella polttis usein vahingossa. Saa todella varovaisesti painaa kaasua kylmällä, jos ei halua polttomoottorin käynnistyvän. Polkimessa pitäisi olla vastuskohta merkkaamassa sähkömoottorin tehorajaa, mutta en ole kyllä sellaista käytännössä huomannut. Lämpimällä akulla sitten saa (rauhallisesti) painaa pedaalin tiskiin ilman vaaraa polttiksen heräämisestä.Ainakaan VAG:n plugin hybrideillä ei tarvitse pelätä bensakoneen käynnistyvän vahingossa. Se pitää käynnistää napista tai kunnon kick-downilla.
En tiedä uudemmista malleista, mutta ainakin 2016 vm. plugin-Passatilla käynnistyy talvella polttis usein vahingossa. Saa todella varovaisesti painaa kaasua kylmällä, jos ei halua polttomoottorin käynnistyvän. Polkimessa pitäisi olla vastuskohta merkkaamassa sähkömoottorin tehorajaa, mutta en ole kyllä sellaista käytännössä huomannut. Lämpimällä akulla sitten saa (rauhallisesti) painaa pedaalin tiskiin ilman vaaraa polttiksen heräämisestä.
Mielenkiintoista. -17 Passattia en ole saanut koskaan vahingossa bensalle. Tarpeeksi kun on pakkasta, niin auto toki käynnistyy suoraa bensalle.En tiedä uudemmista malleista, mutta ainakin 2016 vm. plugin-Passatilla käynnistyy talvella polttis usein vahingossa. Saa todella varovaisesti painaa kaasua kylmällä, jos ei halua polttomoottorin käynnistyvän. Polkimessa pitäisi olla vastuskohta merkkaamassa sähkömoottorin tehorajaa, mutta en ole kyllä sellaista käytännössä huomannut. Lämpimällä akulla sitten saa (rauhallisesti) painaa pedaalin tiskiin ilman vaaraa polttiksen heräämisestä.
Joo sama juttu -17 passatin kanssa ja digimittaristossa myös suoraan näyttää paljonko pitää painaa että polttis lähtee käyntiinMielenkiintoista. -17 Passattia en ole saanut koskaan vahingossa bensalle. Tarpeeksi kun on pakkasta, niin auto toki käynnistyy suoraa bensalle.
Eipä tuo tieto bensatankin koosta, autosta ja kauppa/harrastusajoista kerro mitään.Aluksi vinosilmä nauraa matkalla pankkiin ja sitten niillä on ilmastopsykoosiin oikeasti aihettakin. Pitäisi päättää joku linja kun lähtee mesoamaan.
Aiheesta, 41l bensatankki ja melkein joka päivä käydään kaupassa, harrastuksissa tms. Taas menee yli kk tankkauksien välissä. Aika kiva. 330e f30 BMW.
Eipä tuo tieto bensatankin koosta, autosta ja kauppa/harrastusajoista kerro mitään.
Itse ajoin koko viime talven Yamahan moottorikelkalla viidellä tankillisella.
Paljon vai vähän? Jaa, paha sanoa kun ei puhuta ajetuista kilometreistä.
800-1100km pääasiassa kaupunkiajoa.Eipä tuo tieto bensatankin koosta, autosta ja kauppa/harrastusajoista kerro mitään.
Itse ajoin koko viime talven Yamahan moottorikelkalla viidellä tankillisella.
Paljon vai vähän? Jaa, paha sanoa kun ei puhuta ajetuista kilometreistä.
Täyssähkössä 1. toteutuu ja 2.:ssa voimaa on tarjolla vieläkin enemmän. 3. kohta sitten mennään rangen ja omien ajotarpeiden mukaan eli kuinka hyvin sähkö sopii itselle. Plugarin ja sähkön omistavana mieluummin valitsen sähkön aina kun se on vapaana.Parasta näissä hybrideissä kuitenkin on 1. aina lämmin/viileä auto, 2. voima, 3. yleisestä harhaluulosta poiketen, akun loppuessa ei tarvitse mennä konehuoneen puolelta pyörittämään kampea, vaan matkaa voi jatkaa aivan saumattomasti bensalla, niin pitkälle kuin menohaluja piisaa.
Varmaan olisi hyvä myös mainita sen akulla saavutettavissa oleva käytännön range(~20km). Tyhjällä akulla se kulutus onkin sitten vain hieman vähemmän kuin tavallisella bensalla.800-1100km pääasiassa kaupunkiajoa.
Täyssähkössä 1. toteutuu ja 2.:ssa voimaa on tarjolla vieläkin enemmän. 3. kohta sitten mennään rangen ja omien ajotarpeiden mukaan eli kuinka hyvin sähkö sopii itselle. Plugarin ja sähkön omistavana mieluummin valitsen sähkön aina kun se on vapaana.
Varmaan olisi hyvä myös mainita sen akulla saavutettavissa oleva käytännön range(~20km). Tyhjällä akulla se kulutus onkin sitten vain hieman vähemmän kuin tavallisella bensalla.
Hybrideihin liittyen se on mua vähän ihmetyttänyt, kun sanotaan välillä että "noh kun se range loppuu niin sitten ei se kulutus olekaan kaukana bensasta öhöh öhö" ihan kuin se olisi jotenkin paha asia tai yllätys ylipäätään. Joku 0,5-1 litrankin heitto kulutuksessa hybridin hyväksi on kuitenkin pitkällä tähtäimellä sekin hyväksi käyttäjälleen, jos autoa pitää pitkään tai ajaa paljon. Ehkä jossain XC90:ssä se sähkön ulkopuolinen kulutus saattaa olla painonsa takia aika rajua (pelkkä aavistus), mutta mm. joku 330 (ja nyt uutena 320) ja A250 vaikuttaa ihan fiksuilta kokonaisuuksilta.Tota mustavalkosta ajattelua oon aina ihmetelly kun näistä hybrideistä puhutaan. Ihan kuin se olisi maailmanloppu jos sillä sähkölle ei pääsekkään mummilaan asti koko matkaa. Mitä väliä? Siksi se on hybridi että sillä pääsee kyllä perille kelillä kuin kelillä joka kerta. Mutta kun vedetään ne koko vuoden ajelut viivan alle niin kyllä sillä vaan nykyisellä verotuksella säästää niin paljon, että ero on jo huomattava.
Eihän tuo 330e mitenkään ihmeellinen ole kulkemisen suhteen, vaikka kuinka olisi piristetty. Plus se neloskoneen siritys ei ainkaan itsellä lisää ostohaluja kun kyseessä on Bemari. Samaan käytännön suorituskykyyn kun pääsee täyssähköllä paljon pienemmilläkin tehoilla.2. riippuu toki autosta, mutta harvassa on ne sähköt missä kulku puoli herättä mitään tunteita.
Laitetaan tämä perspektiivin.Eihän tuo 330e mitenkään ihmeellinen ole kulkemisen suhteen, vaikka kuinka olisi piristetty. Plus se neloskoneen siritys ei ainkaan itsellä lisää ostohaluja kun kyseessä on Bemari. Samaan käytännön suorituskykyyn kun pääsee täyssähköllä paljon pienemmilläkin tehoilla.
Siitä kyllä yllätyin (facen mukaan), että Passat GTE:ssä 15 tuhannen välein öljynvaihto, vaikka ajanut kaikki sähköllä? Liekkö tottakaan, kukas nyt noin tiheään öljyjä vaihtaa tai saati maksaa siitä 280e, mitä oli tuolla facen puolella maksettu..?
Siellä tälle ilmastopsykoosille on ihan aihettakin. Koko homman pointti on siinä että varmasti pelkkä Peking saastuttaa moninkertaisesti johonkin Suomeen verrattuna. Totta kai silloin on tehtävä jotakin. Se että nyt yritetään hillitä päästöjä leikkaamalla niitä Suomalaisten autoilusta on aivan absurdi ajatus. Kuinka tätä voi olla niin vaikea suhteuttaa?
Otetaan esimerkki ilman nyt mitään eksakteja lukuja.
On maa Y jossa on 5miljoonaa asukasta. Nämä ajavat niin tuoreilla laitteilla että päästöjen määrä per auto on 1. Tähän pisteeseen pääsy on haastavaa ja vaatii suuria panostuksia niin verotuksen ja valmistuskustannusten muodossa -> Ostovoima vähenee, lapsia kuolee tylsyyteen etc etc hirveitä asioita seuraa.
Maa X jossa 5 miljoonaa asukasta, nämä taas ajavat autoilla joiden päästöluku per auto on 10000000
Nyt tilanne on se että myös maa Y pyrkii näyttelemään oikeellista ja jotakin koko maailman pelastavaa voimaa vaikka vaikutus sillä että päästöluku 1 saadaan tiputettua 0,95:een on aivan minimaalinen isossa kuvassa. Eikö järkevämpää olisi koittaa saada maan X päästölukua per auto tiputettua vaikka 100:aan ja globaali vaikutus olisi silti moninkertainen?
Liittynee siihen että oletuksena moottori ja öljy ei lämpene kuten tavallisesti, jolloin öljyyn kerääntyy vettä ja se menee pilalle paljon nopeammin kuin perinteisesti säännöllisesti kuumaksi lämpenevä öljy.Prius Plugarissa myös 15k huoltovälit, en tiedä miksi.
Laskes huviksesi paljonko sillä kalliimmalla hybridillä pitää ajella, että ero tulee rahallisesti takaisin (jos kulutusero olematon). Kyllä siinä helposti lähtee tuohon naureskeluun, jos ”sopivia” malleja sattuu vertaamaan. Ja osa hybrideistä on ihan oikeastikin huonoja diilejä. Kalliimmissa malleissa etu tuppaa verojen kautta menevän hybridin eduksi.Hybrideihin liittyen se on mua vähän ihmetyttänyt, kun sanotaan välillä että "noh kun se range loppuu niin sitten ei se kulutus olekaan kaukana bensasta öhöh öhö" ihan kuin se olisi jotenkin paha asia tai yllätys ylipäätään. Joku 0,5-1 litrankin heitto kulutuksessa hybridin hyväksi on kuitenkin pitkällä tähtäimellä sekin hyväksi käyttäjälleen, jos autoa pitää pitkään tai ajaa paljon. Ehkä jossain XC90:ssä se sähkön ulkopuolinen kulutus saattaa olla painonsa takia aika rajua (pelkkä aavistus), mutta mm. joku 330 (ja nyt uutena 320) ja A250 vaikuttaa ihan fiksuilta kokonaisuuksilta.