Keskustelua hybridiautoista

"Raha on toissiajaista" ei tarkoita etteikö sillä olisi mitään väliä. Ja kyse oli plugareista, niin ihan turhaan tulet sitten viisastelemaan, että "täyssähköllä päästelisi vielä vähemmän".

Kerää nyt ne olkiukon heinät lattialta kun se on ihan palasiksi jo silputtu.
Mitä helvettiä sä nyt selität :rofl2: Otat yhden lauseen irti toisesta keskustelusta ja alat itkemään jostain olkiukkoilusta. Jos ja kun tavoite oli päästä mahdollisimman vähällä kulutuksella, niin sähköllähän se sitten mennään, kun polttomoottorin kulutus lähestyy nollaa. Ja ei tarvinne muistuttaa, että se sun argumenttis olemattomista < 30 k€ oli täyttä paskaa?

e: Ja tulihan sieltä näköjään sulta se 1000 km 5 min kusitauollakin vastine :D Tuolla matkalla muuten se hybridin pienkin etu polttikseen on minimissään.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä helvettiä sä nyt selität :rofl2: Otat yhden lauseen irti toisesta keskustelusta ja alat itkemään jostain olkiukkoilusta. Jos ja kun tavoite oli päästä mahdollisimman vähällä kulutuksella, niin sähköllähän se sitten mennään, kun polttomoottorin kulutus lähestyy nollaa. Ja ei tarvinne muistuttaa, että se sun argumenttis olemattomista < 30 k€ oli täyttä paskaa?

e: Ja tulihan sieltä näköjään sulta se 1000 km 5 min kusitauollakin vastine :D Tuolla matkalla muuten se hybridin pienkin etu polttikseen on minimissään.
Mietis nyt itse hetki, kun tilanteessahan sähkön piti olla loppu :D
Joo. Minusta nykyisellään se perus polttis kuluttaa vähemmän bensaa?

eTSI 1.5, 5.7l/100km
Hybridi 1.4, 6.1l/100km

Hybridi on toki tehokkaampi.
Screenshot_2021-02-01-12-00-26-67_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg


Edit:
Nuokin kulutuslaskelmat on jo kerran keskusteltu, mutta eihän niitä aina muista :)
 
Tätä jankkaamista ja kinastelua viimeisen vuorokauden ajalta selatessa ei voi kuin todeta, että nyt sitten voisi itse kukin tähän ketjuun kirjoitteleva pysähtyä hetkeksi taas miettimään miten keskustellaan rakentavasti ja asiallisesti.

Jättäkää se väärinymmärtäminen ja piikittely pois - jos ei onnistu niin sitten ei tarvitse painaa lainkaan sitä lähetä-nappia.
 
Voin puhua vain omasta puolestani, mutta ajattelin kyllä siirtyä täyssähköön heti kun sopivia autoja tuodaan markkinoille ja latausverkko kehittyy minun tarpeisiin vielä hieman lisää. Uskon silti että hybrideille on paikkansa ja monille ne on päästöjenkin puolesta ihan fiksu vaihtoehto.
Jos hybridiä pystyy käyttämään siten, että sähköllä oikeasti tulee suurin osa ajoista, niin onhan tuo parempi kuin ei mitään. Hybridissä on vaan se heikkous, että vaikka matka ei sähköön lopu, niin päästöhyödyt käytännössä loppuvat. Onkohan olemassa tutkimusta missä kohtaa keskivertohybridin sähkökilometrit tuovat ilmastolle enemmän hyötyä kuin valmistuksesta aiheutuu haittaa? Meillä kauppakassi on jo täyssähkö, mutta diesel+romubensa koukulla pitäisi korvata yhdellä. Motariajossa laskeskelin, että pääsisin hybridillä optimitilanteessa suurinpiirtein nykyisiin kuluihin dieselillä. Ei kovin houkutteleva vaihtoehto, varsinkin hallituksen kevyen tulevat "kairaukset" huomioiden. Alkaa myös olla niin, että minulla vastakkain on tyyliin 40+ k€ hybrid ja 50 k€ isoakkuinen ID.4/Enyaq. Jälkimmäisten laadusta voidaan olla montaa mieltä, mutta koon puolesta luulis riittävän perusperheelle niiden hiihtokamojenkin kanssa. On meinaan livenä helvetin iso auto :D

Ja paljonkos näitä niin tyhmiä töpselihybridejä oli joissa sähkömoottorin käyttö loppuu kokonaan kun töpselistä ladattu virta loppuu?
Ehdotan, että luet keskustelua pidemmälle kuin sen mun ekan viestin.
 
Hybridissä on vaan se heikkous, että vaikka matka ei sähköön lopu, niin päästöhyödyt käytännössä loppuvat.

Sen kyseisen reissun osalta pitkälti joo, mutta kokonaisuutena ei. Jos tarkoitus on oikeasti ladata ja ajaa sähköllä edes osan ajoista.
Onkohan olemassa tutkimusta missä kohtaa keskivertohybridin sähkökilometrit tuovat ilmastolle enemmän hyötyä kuin valmistuksesta aiheutuu haittaa?

Löytyy netistä laskureita. On taidettu aihetta sivuta useamman kerran. Esimerkiksi autokalkulaattorilla laskien omalla ajoprofiililla ja toteutuneella kulutuksella plugari voittaa vastaavan bensan jo kahden vuoden jälkeen CO2 päästöissä. Täyssähköllä tämä tapahtuisi vasta 4. vuoden jälkeen. Muissa (lähi)päästöissä molemmat voittaa bensan jo heti ensimmäisestä päivästä alkaen.
 
Jos hybridiä pystyy käyttämään siten, että sähköllä oikeasti tulee suurin osa ajoista, niin onhan tuo parempi kuin ei mitään. Hybridissä on vaan se heikkous, että vaikka matka ei sähköön lopu, niin päästöhyödyt käytännössä loppuvat. Onkohan olemassa tutkimusta missä kohtaa keskivertohybridin sähkökilometrit tuovat ilmastolle enemmän hyötyä kuin valmistuksesta aiheutuu haittaa?
Lataushybridin hyötyjä ja sopivuutta itselle voi laskea kertomalla ajopäivät keskimääräisellä akulla ajetulla matkalla ja vertaamalla sitä vuoden kokonaiskilometreihin. Esim. akkuajoa on 300 päivää * 35 km, eli vuodessa yli 10.000 km pelkällä sähköllä. Jos vuoden kokonaisajot on 15.000 km, niin jäljelle jäävä 5000 km ajetaan bensalla suunnilleen samalla kulutuksella kuin bensaversio kuluttaisi. Mielestäni 10.000 km/vuosi sähköllä leikkaa paljon sekä päästöistä että polttoainekuluista.
 
Ei esim. ton 530e Xdriven kulutus akku tyhjänä ole mun mielestä paha (TM mittaus 22/2020)
.
Hybridit.png


Tuskin on suurta eroa pelkkään bensamalliin? 520i vastaa bensakoneen tehoiltaan tota. Ei vaan taida olla sama mylly? Tosin suorituskyky ihan eri luokkaa (ja 520i on 2-veto).
 
Eihän tuo 330e mitenkään ihmeellinen ole kulkemisen suhteen, vaikka kuinka olisi piristetty. Plus se neloskoneen siritys ei ainkaan itsellä lisää ostohaluja kun kyseessä on Bemari. Samaan käytännön suorituskykyyn kun pääsee täyssähköllä paljon pienemmilläkin tehoilla.
Vaan montako täyssähköä löytyy 330e verrokiksi? Tesla Model3? Muita?

Ja Ei ajoltaan ja muulta olemukseltaan oikein Tesla pärjää 330e:lle/AUdeille/Mersuille. Itse noita viime vuonna pähkäilin ja koeajoin 330e: ja Model 3:n useaan kertaan. Mua ei vaan Tesla sitten loppujen lopuksi napannut yhtään (vaikka voimalinja on paras mitä itse olen autossa kokenut. Auto on mulle myös muuta kuin voimalinja). No en kyllä päätynyt 330e:henkään, vaan X3 30e MSport tulee loppujen lopuksi.
 
Luin tuota juttua eteenpäin ja ilmeisesti ei ollut vakkari, vaan "travel assist". Ja tuota ei siinä mun autossa edes ollutkaan.

Edit:
Tuossa vielä vähän juttuun liittyvää.

"Vihjasin huoltohenkilöstölle, että VW kieltäisi ID.3:n myymisen yli 80-vuotiaille. Ajaisin edelleen turvallisella neliveto-Subarulla perinteisen mukautuvan vakionopeussäätimen avustuksella ongelmitta, kuten olin ajanut vuosikaudet."


Kieltämättä siitä id.3:sta löytyy paljon kaikkea säädettävää (hyvä juttu) ja vaatii vähän perehtymistä auto parkissa. Toki nuo kaikki kohdat käytiin myyjän kanssa läpi.

Tuli ajettua Saksassa travel assistin sisältävää dieselgolffia ja aika raakileeltahan tuo softa tuntui. Autobahnan tietyöalueella adaptiivinen vakkari ei halunnut pysyä 68 asetusarvossa vaan useamman kerran lähti kiihdyttämään "rajoittamattomaan" (en jäänyt katsomaan tarkoittaako se 120, 140 tjms.) karttadatan perusteella. Liikennemerkkitunnostukseen tuo ei perustunut vaikka autossa ominaisuus löytyikin, sillä alueella oli pelkkiä 60 merkkejä. Aika pehmeästi se alkukiihdytys toki tapahtui eli hyvin oli aikaa kuskilla reagoida.

Myöskin lentokentän lähestyvään 50 alueeseen se olisi halunnut reagoida jo 500 metriä etuajassa, joka ei kyllä liikenteessä toimi.
 
Lataushybridin hyötyjä ja sopivuutta itselle voi laskea kertomalla ajopäivät keskimääräisellä akulla ajetulla matkalla ja vertaamalla sitä vuoden kokonaiskilometreihin. Esim. akkuajoa on 300 päivää * 35 km, eli vuodessa yli 10.000 km pelkällä sähköllä. Jos vuoden kokonaisajot on 15.000 km, niin jäljelle jäävä 5000 km ajetaan bensalla suunnilleen samalla kulutuksella kuin bensaversio kuluttaisi. Mielestäni 10.000 km/vuosi sähköllä leikkaa paljon sekä päästöistä että polttoainekuluista.
Tämä on tietysti optimitilanne, että suurimmat ajot tulee sähköllä. Laskelma olisi hieman erilainen, jos ottaa pohjaksi vaikka mun diesel-auton vuotuiset 3-40 tkm motarilla. Äkkiseltään laskin, että 10 kWh plugareilla saattais just ja just päästä samoihin kuluihin kuin dieselillä. Aivan max. 30% olis sähköllä. Tämä sillä oletuksella, että bensaturbon kulutus olisi se mitä vastaavalle koneelle muuten on ilmoitettu, motarillahan se on helposti litra-pari vielä enemmän.

e: Ja em. esimerkillä en sitten yritä todistella mitään muuta kuin, että mun dieselin ajoprofiiliin tuo ei käy. Diesel ei taas sovi nurkkapyöritykseen ja siinä ei ole koukkua. Romubensassa on koukku... Siitähän se ajatus sitten lähti ja ostohousut on valmiina, vain sopiva auto puuttuu.
 
Tämä on tietysti optimitilanne, että suurimmat ajot tulee sähköllä. Laskelma olisi hieman erilainen, jos ottaa pohjaksi vaikka mun diesel-auton vuotuiset 3-40 tkm motarilla. Äkkiseltään laskin, että 10 kWh plugareilla saattais just ja just päästä samoihin kuluihin kuin dieselillä. Aivan max. 30% olis sähköllä. Tämä sillä oletuksella, että bensaturbon kulutus olisi se mitä vastaavalle koneelle muuten on ilmoitettu, motarillahan se on helposti litra-pari vielä enemmän.

e: Ja em. esimerkillä en sitten yritä todistella mitään muuta kuin, että mun dieselin ajoprofiiliin tuo ei käy. Diesel ei taas sovi nurkkapyöritykseen ja siinä ei ole koukkua. Romubensassa on koukku... Siitähän se ajatus sitten lähti ja ostohousut on valmiina, vain sopiva auto puuttuu.
Plugarin hyöty jää käyttämättä, jos säännöllistä päivittäistä ajoa ei ole tarpeeksi. Muuten ne samat 10.000 sähköllä ajetun kilometrin hyödyt saa niin suuremmalla, kuin vähän pienemmälläkin ajolla. Volvolla ainakin oli plugareita dieselillä, jos se on vaatimuksena. Toki nihkeä vastaantulo käyttövoimaverossa syö diesel plugarin järkevyyttä.
 
Joo. Minusta nykyisellään se perus polttis kuluttaa vähemmän bensaa?

eTSI 1.5, 5.7l/100km
Hybridi 1.4, 6.1l/100km

Hybridi on toki tehokkaampi.
Screenshot_2021-02-01-12-00-26-67_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg


Edit:
Nuokin kulutuslaskelmat on jo kerran keskusteltu, mutta eihän niitä aina muista :)

Farkku Passatissa on taasen plugarin kulutus sama, kuin pienimmässä bensakoneessa: PDF-linkki

Kuten veli Kvarkki tuossa ylempänä toteaa, niin se ajoprofiili on kaiken a ja o, jos ja kun sitä autoaan haluaa itselleen järkeillä.

Väittämä: "Plugari vie enemmän polttoainetta sähkörangen loputtua, kuin bensa-auto." ei taasen pidä paikkaansa. Esitti sen sitte kuka tahansa.
 
Farkku Passatissa on taasen plugarin kulutus sama, kuin pienimmässä bensakoneessa: PDF-linkki

Kuten veli Kvarkki tuossa ylempänä toteaa, niin se ajoprofiili on kaiken a ja o, jos ja kun sitä autoaan haluaa itselleen järkeillä.

Väittämä: "Plugari vie enemmän polttoainetta sähkörangen loputtua, kuin bensa-auto." ei taasen pidä paikkaansa. Esitti sen sitte kuka tahansa.
Jep. Tuo plugari Seat Leon on fiksu ostos, kun ei maksakaan kauhean paljon. Passat olisi sitten vielä luokkaa isompi ja aika paljon kalliimpi. Itse ajan vain 5tkm vuodessa, eli se järkeily vähän turhaa. Mutta muille voi olla plugari tai sähkö hyvinkin fiksuja valintoja.

Itse ainakin tykkäsin vw id.3:sta, joka meni myyntiin ja jossain vaiheessa tulee taas Tripletti käyttöön. Lyhyehköt matkat ajelee silläkin.
 
Plugarin hyöty jää käyttämättä, jos säännöllistä päivittäistä ajoa ei ole tarpeeksi. Muuten ne samat 10.000 sähköllä ajetun kilometrin hyödyt saa niin suuremmalla, kuin vähän pienemmälläkin ajolla. Volvolla ainakin oli plugareita dieselillä, jos se on vaatimuksena. Toki nihkeä vastaantulo käyttövoimaverossa syö diesel plugarin järkevyyttä.
Eihän noissa diesel-pohjaisissa ole tosiaan pienintäkään tolkkua tuon veron takia. Muuten kyllä sopis profiiliin. Hinnan puolesta kaikki uudet plugarit ohjaa jo katsomaan täyssähköjen suuntaan, kun on jo 11 kW latauspistekin talon seinässä.
 
Joo. Minusta nykyisellään se perus polttis kuluttaa vähemmän bensaa?

eTSI 1.5, 5.7l/100km
Hybridi 1.4, 6.1l/100km

Hybridi on toki tehokkaampi.
Screenshot_2021-02-01-12-00-26-67_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg


Edit:
Nuokin kulutuslaskelmat on jo kerran keskusteltu, mutta eihän niitä aina muista :)
Eihän tuo ole "peruspolttis", vaan kevythybridi. Sillä tekniikalla saadaan juurikin viitisen prosenttia WLTP-päästöjä alas verrattuna pelkkään polttomoottoriin.
 
Nyt on tehty käytännön koe siitä, että mikä on meidän perheelle oikeasti realistinen tapa ajaa pitkää matkaa about niin nopeasti kuin se nyt meiltä onnistuu ilman hyvinvoinnin uhraamista. Verrokkilukemia sähköautoille simuloin better routeplannerilla.

Ajoin torstaina 1150km anoppilaan kun melkein vuoden koronaeristäytyiminen kotona alkoi puuduttaa. Eristäydytään sitten anoppilan vierashuoneeseen + partsille. Ajo-aika 11h 29min ja tauko-aikaa 1h 8min - yhteensä 12h 37min. Karvan yli tunti taukoilua tuolla reissulla on kahdelle aikuisellekin ainakin meidän mielestämme todella vähän. Nyt oli puolipakko baanata, että ehdittiin Ranskan "ulkonaliikkumiskieltoa" pakoon. Ja eipä siellä korona-infested huoltiksilla haluakaan vietää yhtään minimiä enempää aikaa.

A Better Route plannerilla ~samalle reitille (osa autoista reitittyy vähän eri reiteille latureiden ja kulutusprofiilien takia) 100% akulla lähtiessä:
VW Golf 2.0 TDI 4motion "reaalimaailman testattu"12h 37min
2018-2020 Tesla Model 3 LR AWD12h 25min
VW ID.3 Pro S 77kWh12h 27min
Polestar 212h 52min
Porsche Taycan 4S 93kWh13h 10min
Audi etron 5513h 40min
VW ID.3 Pro 58kWh14h 10min
Tesla 2012-2018 Model S 8514h 30min
Hyundai Kona 2019 64kWh14h 48min
Jaguar iPace 201915h 17min
Nissan Leaf e+ 64kWh16h 40min

Noiden sähköautolukemien saavuttaminen todellisessa tilanteessa olisi varmaankin aika vaikeaa - Jos olisi mikä tahansa lomakausi päällä, niin jossain kohtaa pääsee jonottamaan laturille, jakamaan supercharger pömpeliä jonkun kanssa tai laturi piiputtaa, jolloin tulee tappiominuutteja. Riippuen kelistä jotkut autot voivat myös rapid-gatettaa tai cold-gatettaa latausta.

Ionityillä hyviin latausvauhteihin kykenevät autot alkavat lähestyä uusia Tesloja pitkien vetojen keskinopeuksissa, mutta latauspömpeleitä on vähemmän, ne ovat epävarmempia kuin superit ja toistaiseksi harvemmassa. Iso-akkuinen ID.3 on aika paljon nopeampi kuin pieniakkuinen, koska sen latausnopeudet ovat selvästi paremmat kun akkua ei tarvitse ladata yhtä korkeaan SOC:iin + muutenkin nopeus on parempi.

Teslalla superchargereille saa uppoamaan n. 50e yhden suunnan matkaan. ID.3 Prolla n. 90-100e ionityille + muille pikalatureille. Dieseliä paloi n. 90e:llä, joten sikahintaiseksi haukutut ionitytkin maksavat vain saman verran.

--
Minulle tämä oli hyvä henkilökohtainen testi sähköautojen kelvollisuudesta - Monet mallit eivät kelpaa, mutta osa alkaa olla sellaisia, että riittäisi. Kunhan vaan saisi sen latauksen järjestymään vuokratallissa, joka ei ole omassa taloyhtiössä...
 
Eihän tuo ole "peruspolttis", vaan kevythybridi. Sillä tekniikalla saadaan juurikin viitisen prosenttia WLTP-päästöjä alas verrattuna pelkkään polttomoottoriin.
Niin on ja tosiaan perus polttista ei enää löydy Seat Leonista. Tuo Passatti ei olekkaan kevythybridi ja siksi perus polttis ja plugari on samalla polttoaineen kulutuksella.

Aika monesta löytyy jo tuo kevythybridi vaihtoehto. Ainakin uusimmista.
 
e: Eikö muka löydy autoa, jossa on tasan sama kone töpseli ja ei-töpseli versioissa? Esim. Fordin kevythybrideissä kulutuseroa juuri ei ole tavalliseen malliin nähden testisyklillä. Ts. vaikka moninkertaistais järjestelmän regen-tehokkuuden, isoa eroa pelkkään polttikseen ei tule. Ainoastaan massan vaikutus jää arvioimatta. Tasaisella tietysti massalla ei juuri väliä ole.

PSA:n phev:t taitaa ainakin FWD versioissa sisältää saman 1.6T 180hv version, joka löytyy ei phevi malleista. AWD versioissa on sama kone 200hp versiona.
 
Aika pitkä lista jo Googlella Android automotivea jatkossa käyttäviä autovalmistajia: Ford, General motors, Polestar/Volvo, PSA (Peugeot, Citroen, Opel) ja Renaul/Nissan.

Autonvalmistajat ovat huomenneet että hyöty-/viihdekäyttöliittymän rakentaminen ei ole heidän ydinbisnestään. Ihan hyvä juttu sinänsä mutta alkaa mennä pahasti yksipuolisesti, joka ei pidemmällä aikajänteellä ole kovin hyvä juttu.

Tulee samanlainen tilanne kuin TV:iden kanssa jossa muiden valmistajien ratkaisut ovat ahtaalla kun sisällönvalmistajat priorisoivat Androidia.
 
Täällä on ollut monesti puhetta matkalatausjohtojen käytöstä pysyvämmässä tms latauksessa. Olen ladannut talven aikana 16A virralla lämmitystolpasta ilman mitään ongelmia. Johto ilmoittaa, mikäli ylikuumenemista tapahtuu. Näin ei ole käynyt kylmän ulkoilman ansiosta. 16A virta riittää hyvin esilämmitykseen ilman, että akun varaus laskisi.

Kesällä 16A on liikaa ja johto havaitsee ylikuumenemisen ja laskee virtaa. Kesällä tuolle 16A ei ole niin paljoa käyttöä muutenkaan. Johdossa on siis säädettävissä 6-16A virta.
 
Täällä on ollut monesti puhetta matkalatausjohtojen käytöstä pysyvämmässä tms latauksessa. Olen ladannut talven aikana 16A virralla lämmitystolpasta ilman mitään ongelmia. Johto ilmoittaa, mikäli ylikuumenemista tapahtuu. Näin ei ole käynyt kylmän ulkoilman ansiosta. 16A virta riittää hyvin esilämmitykseen ilman, että akun varaus laskisi.

Kesällä 16A on liikaa ja johto havaitsee ylikuumenemisen ja laskee virtaa. Kesällä tuolle 16A ei ole niin paljoa käyttöä muutenkaan. Johdossa on siis säädettävissä 6-16A virta.
En ole koskaan ladannut omaani muulla kuin auton mukana tulleella ns. matkalaturilla ja hyvin on toiminut.
 
Eikai laadukas johto itsessään latauksesta kummoisesti kulu? Taitaa olla vanhat kuluneet suko-pistorasiat niitä, jotka ei jatkuvaa ränäämistä ja latauslaitteen roikottamista kestä.
 
Eikai laadukas johto itsessään latauksesta kummoisesti kulu? Taitaa olla vanhat kuluneet suko-pistorasiat niitä, jotka ei jatkuvaa ränäämistä ja latauslaitteen roikottamista kestä.

No niinpä :) Mutta on tuo 20v vanha sukokin kestänyt jo kuudetta vuotta. Johdossa on vedon poisto, jolloin johto ei roiku pelkän pistokkeen varassa. Noh...aika näyttää kuinka kauan tuo vielä kestää.
 
Kannattaa se silti vaihtaa. Kerran se talo palaa.

No se tolppa nököttää keskellä pihaa, niin pitää jonkun olla bensakannun kanssa mukana touhussa, jos meinaa talokin palaa samalla :lol:


Joo mutta seuraan tasaisesti sukon sielun elämää ja tällä hetkellä mennään edelleen ilman harmeja.
 
Eiks sielt vaan mee sulake jos homma kusee? vai onks noit palanut en tiedä yhtään?
Ei sieltä sulake mene jos ylimenovastus kasvaa niin että saa rasian syttymään. Sulake suojaa vain oikosululta. Materiaalit toki pitäisi olla itsestään sammuvia mutta ympärillä voi olla sitten jo tavaraa joka jaksaa palaa omillaan.
 
Noissa täyssähköautoissa on mainittu yleensä, että tilapäislataus shukosta, onko tähän jokin muu syy, kuin hitaus? Aiheutuuko jatkuvan hidaslatauksen käyöstä esim haittaa akulle? Taloyhtiössä on hidaslataustolpat ja tässä pohdinnassa diesel auton vaihtaminen tämän vuoden aikana ja pohtinut hybridiä tai täyssähköä alustavasti.

Ilmeisesti n. 40h kestää lataus tuollaisesta, joten onhan se hidas, mutta toisaalta en ole koskaan tainnut ajaa 400km matkaa peräkkäisinä päivinä. Sukulaisreissuilla tulee se 400km viikonloppuun maksimissaan. Työmatka on talvella 20km suuntaansa (kesällä pöyrällä) niin tuon latausnopeuden puolesta pitäisi piisata.

Täyssähköistä Audi Q4 tai VW id.4 nelivetona olisi käytännössä realistisimmat vaihtoehdot.
 
Kesällä 16A on liikaa ja johto havaitsee ylikuumenemisen ja laskee virtaa. Kesällä tuolle 16A ei ole niin paljoa käyttöä muutenkaan. Johdossa on siis säädettävissä 6-16A virta.

Ainakin oma Model 3:n matkalaturi rajoittaa tehon 13A kohdalle. En ole itse ikinä mitään lämpenemistä johdossa tai pistokkeessa, jopa itse matkalaturi on pari kertaa kadonnut lumisateeseen. En ole siis ollut huolissani, lähinnähän tuo on hidas ja hyötysuhde kärsii kun akkua pitää lämmitellä pidempään.
 
Noissa täyssähköautoissa on mainittu yleensä, että tilapäislataus shukosta, onko tähän jokin muu syy, kuin hitaus?

Se on vähän siinä ja siinä, että onko sen termin viljely ylivarovaisuutta vaiko teknisen kielen käännöskukkanen. Suomessa suositus sanoo, että yli 8 A ei pidä sukosta lataaman, mutta jos käytetään vain 8 ampeeria, niin sitten voi käyttää jatkuvasti ilman mitään tilapäisyyttä. Muissa Euroopan maissa (-Sveitsi) suositus on 10 A.

Tekninen kielikukkanen sitten taas on se, että mikään pistotulppakytkentäinen laite ei ole kiinteä, vaan tilapäisesti kytketty. Tolkullisempaa olisi puhua siirrettävästä latauslaitteesta.

Autolle jatkuvasta hidaslatauksesta ei ole mitään haittaa.
 
On siinä shuko latauksen amppeerimäärässä suosituskin: Suomessa Suko-pistorasian kautta tapahtuvassa latauksessa suositellaan käytettäväksi enintään 8 A -virtaa.

Jos talon parkkipaikan sähköt on rakennettu joskus 80 luvulla niin ei ehkä kannata ylittää tota 8A.

Nää on juuri asennetut ja uusi yhtiö, niin eiköhän tuossa nyky kilsoilla ongelmitta selviäisi sähköautollakin, kun päivittäiset ajot jäävät kyllä poikkeuksetta max 50km. Teoriassa voisi joka plugin hybridilläkin selvitä lähes pelkällä sähköllä, mutta katsotaan millaisiin hintoihin nuo q4 ja id4 nelivedot asettuvat ja onhan siellä se skeidakin kait nelivetona tulossa.
 
Ei sieltä sulake mene jos ylimenovastus kasvaa niin että saa rasian syttymään. Sulake suojaa vain oikosululta. Materiaalit toki pitäisi olla itsestään sammuvia mutta ympärillä voi olla sitten jo tavaraa joka jaksaa palaa omillaan.
Kun se pistorasia on löystynyt riittävästi eikä anna kunnon kontakia se liitos alkaa lämmetä, ja löystyy entisestään. Jossain kohtaa se lämö saa aikaan sen että se ei enää purista niitä pistotulpan tappeja, vaan sinne muodostuu pieni rako, joka johtaa räpsyvään valokaareen. Tuollainen räpsyvä virta luo hetkellisiä kovia virtapiikkejä, jotka onneksi jossainkohtaa yleensä saavat sulakkeen palamaan.

Varsinainen tulipakoriski siinä pistorasiassa on mielestäni melko pieni, se pistorasia on kuitenkin palamatonta muovia, mutta nuo valokaaret voivat rikkoa sen auton latauslaitteen, joka on sitten kertaluokkaa kalliimpi remppa kuin uusi pistorasia.
 
Teoriassa voisi joka plugin hybridilläkin selvitä lähes pelkällä sähköllä, mutta katsotaan millaisiin hintoihin nuo q4 ja id4 nelivedot asettuvat ja onhan siellä se skeidakin kait nelivetona tulossa.
Onko pakko olla VAG? Onhan noita muitakin nelikkoja tulossa samassa kokoluokassa.
 
Nää on juuri asennetut ja uusi yhtiö, niin eiköhän tuossa nyky kilsoilla ongelmitta selviäisi sähköautollakin, kun päivittäiset ajot jäävät kyllä poikkeuksetta max 50km. Teoriassa voisi joka plugin hybridilläkin selvitä lähes pelkällä sähköllä, mutta katsotaan millaisiin hintoihin nuo q4 ja id4 nelivedot asettuvat ja onhan siellä se skeidakin kait nelivetona tulossa.
Sulle sopis paremmin Tesla tai Ford.
 
Latauslaitteisiin ja pistokkeisiin yms liittyen tällainen pieni varoittava esimerkki. Ohessa kuva meidän tallin kiinteän syöttöjohdon liittimestä ja johtimesta 3x16A. Itse johdin siis sulanut ja palanut niin ettei ottanut enää liittimeen kontaktia. Tämän vaiheen perässä vain ilmalämpöpumppu ja tämä tapahtui ulkolämpötilalla -5...-10. Pumppu siis käynyt noin 8-10A tehoilla. Liitäntä siis ajan myötä löystynyt ja huonon liitoksen takia lämmennyt. Yksikään sulake ei ollut lauennut sillä eihän tuossa mitään ylivirtaa missään vaiheessa ole mennytkään. Sama asia käy niille schuko rasiassa oleville liuskoille. Rasia kun sitten on seinässä kiinni niin on ihan tuurista kiinni syttyykö se seinämateriaali vai ei. Tämän takia päivittäiseen käyttöön on olemassa huomattavasti parempia kytkentätapoja latauslaitteille. Kunnon 16A kuorman kestävä caravan pistoke tai super schuko pistoke maksaa muuten muutaman euron ja sähkärin asennukset tähän päälle. On tietysti jokaisen oma asia millaisesta rasiasta ja millä tehoilla sitä autoa lataa.
 

Liitteet

  • 1CD3EEF6-AA52-4A3C-92D6-2C1643AFDA45.jpeg
    1CD3EEF6-AA52-4A3C-92D6-2C1643AFDA45.jpeg
    1,8 MB · Luettu: 272
Sulle sopis paremmin Tesla tai Ford.
Fordia ei voi harkita muuna, kun 60-luvun mustangina ja teslasta niin mahottomasti kuullut niistä laatuongelmista. Lisäksi tesla ei taida huolia vaihtoautoa ja nettiauton kautta 35tkm ajettu a4 tdi quattro ei kuulosta kivalta projektilta myydä.
 
Onko pakko olla VAG? Onhan noita muitakin nelikkoja tulossa samassa kokoluokassa.
Lähtökohtaisesti vag, kun niitä on tässä ollut nyt 5kpl uusia putkeen ja hyviä kokemuksia kaikki. Voisi toki muutakin harkita, mutta kynnys konsernin vaihtoon on korkea. Audi, BMW, Mercedes tai Volvo ehkä ne, jotka merkkeinä kiinnostavat.
 
Miksei muunlaista Fordia? Alustavasti Mustang Mach-E on saanut hyvän vastaanoton.
Joillakin on vaan rajoittuneisuuksia autojen suhteen, jotka eivät välttämättä perustu mihinkään. Ennakkoluuloja, yksi huono oma kokemus, vanhempien aivopesu jne. Onneksi itse osaa katsoa valikoimaa avarin silmin ja pitää kaikki vaihtoehdot auki :)
 
Fordia ei voi harkita muuna, kun 60-luvun mustangina ja teslasta niin mahottomasti kuullut niistä laatuongelmista. Lisäksi tesla ei taida huolia vaihtoautoa ja nettiauton kautta 35tkm ajettu a4 tdi quattro ei kuulosta kivalta projektilta myydä.
Huolivat kyllä vaihtoauton mutta eivät välttämättä anna kovin hyvää hintaa. Autovexin kautta voit pyytää tarjouksia ja myydä jos tulee hyvä tarjous. Autolle.com myy sitten tilin kautta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 052
Viestejä
4 656 223
Jäsenet
76 333
Uusin jäsen
loikoilee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom