Nyt on tehty käytännön koe siitä, että mikä on meidän perheelle oikeasti realistinen tapa ajaa pitkää matkaa about niin nopeasti kuin se nyt meiltä onnistuu ilman hyvinvoinnin uhraamista. Verrokkilukemia sähköautoille simuloin better routeplannerilla.
Ajoin torstaina 1150km anoppilaan kun melkein vuoden koronaeristäytyiminen kotona alkoi puuduttaa. Eristäydytään sitten anoppilan vierashuoneeseen + partsille. Ajo-aika 11h 29min ja tauko-aikaa 1h 8min - yhteensä 12h 37min. Karvan yli tunti taukoilua tuolla reissulla on kahdelle aikuisellekin ainakin meidän mielestämme todella vähän. Nyt oli puolipakko baanata, että ehdittiin Ranskan "ulkonaliikkumiskieltoa" pakoon. Ja eipä siellä korona-infested huoltiksilla haluakaan vietää yhtään minimiä enempää aikaa.
A Better Route plannerilla ~samalle reitille (osa autoista reitittyy vähän eri reiteille latureiden ja kulutusprofiilien takia) 100% akulla lähtiessä:
VW Golf 2.0 TDI 4motion "reaalimaailman testattu" | 12h 37min |
2018-2020 Tesla Model 3 LR AWD | 12h 25min |
VW ID.3 Pro S 77kWh | 12h 27min |
Polestar 2 | 12h 52min |
Porsche Taycan 4S 93kWh | 13h 10min |
Audi etron 55 | 13h 40min |
VW ID.3 Pro 58kWh | 14h 10min |
Tesla 2012-2018 Model S 85 | 14h 30min |
Hyundai Kona 2019 64kWh | 14h 48min |
Jaguar iPace 2019 | 15h 17min |
Nissan Leaf e+ 64kWh | 16h 40min |
Noiden sähköautolukemien saavuttaminen todellisessa tilanteessa olisi varmaankin aika vaikeaa - Jos olisi mikä tahansa lomakausi päällä, niin jossain kohtaa pääsee jonottamaan laturille, jakamaan supercharger pömpeliä jonkun kanssa tai laturi piiputtaa, jolloin tulee tappiominuutteja. Riippuen kelistä jotkut autot voivat myös rapid-gatettaa tai cold-gatettaa latausta.
Ionityillä hyviin latausvauhteihin kykenevät autot alkavat lähestyä uusia Tesloja pitkien vetojen keskinopeuksissa, mutta latauspömpeleitä on vähemmän, ne ovat epävarmempia kuin superit ja toistaiseksi harvemmassa. Iso-akkuinen ID.3 on aika paljon nopeampi kuin pieniakkuinen, koska sen latausnopeudet ovat selvästi paremmat kun akkua ei tarvitse ladata yhtä korkeaan SOC:iin + muutenkin nopeus on parempi.
Teslalla superchargereille saa uppoamaan n. 50e yhden suunnan matkaan. ID.3 Prolla n. 90-100e ionityille + muille pikalatureille. Dieseliä paloi n. 90e:llä, joten sikahintaiseksi haukutut ionitytkin maksavat vain saman verran.
--
Minulle tämä oli hyvä henkilökohtainen testi sähköautojen kelvollisuudesta - Monet mallit eivät kelpaa, mutta osa alkaa olla sellaisia, että riittäisi. Kunhan vaan saisi sen latauksen järjestymään vuokratallissa, joka ei ole omassa taloyhtiössä...