Keskustelua hybridiautoista

Nyt taas tuntuu siltä että kun eräs nimeltä mainitsematon keskustelija puolustelee hybridiä melko sokeasti, unohtuu kokonaan vertailukohdat ja ihan erilaisia autoja verrataan keskenään. Jos puhutaan X5:stä tai GLE:stä tmv. niin ei voida kyllä saman päivänä puhua jostain ioniqista tai muista wingwong valmistajien autoista, ne ovat kuitenkin enemmän sitten taas luokkaa "pelkkiä kulkuvälineitä" mitenkään niitä ja niiden ominaisuuksia väheksymättä.

On jännää että tietyt kaverit eivät pysty myöntämään että on edelleen ihmisiä joille se plugari tai sähkö ei vain ole miltään kantilta järkevä tai taloudellinen vaihtoehto.


Muissa kuin saksalaisissa autoissa käytetään runsaasti myös tuossa kokoluokassa, koska Saksan ulkopuolella auton oleellinen suunnittelukriteeri ei ole 250km/h matkanopeus, kuten Saksassa on.

Tämä lienee yksi niistä syistä miksi monet Saksalaiset ovat aika paljon mukavampia ajella kun puhutaan vähän isommista kilometrimääristä. 15tkm vuosi nyt ajaa vaikka reliant robinilla, mutta harva esim 50tkm vuoteen ajava jaksaa enää ajella millään priuksella, ellei sitten olosuhteiden pakosta (raha) tai tee jotain taksihommaa tai wolttikeikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta kulutuksesta on kyllä ihan turha taas aloittaa tappelua. Yleinen fakta on että se plugarin sähköosien lisäpaino aika pitkälti kuljettaa itse itsensä myös matka-ajossa ja antaa päälle vielä reippaasti lisätehoa vastaavaan pelkällä polttiksella varustettuun laitteeseen verrattuna.
 
Olet siis sitä mieltä että Regera käyttää Atkinsonia? Voisit laittaa edes hieman lähdettä väitteellesi, missään Koenigseggin mallistossa ei niin sanota.

En väitä, vaan kerroin, että on hybridejä, joissa TEHOKAS sähkömoottori, kun sinä sotkit tähän jotkut superautot mukaan alkamalla höpisemään jotain ferrareista.
 
On jännää että tietyt kaverit eivät pysty myöntämään että on edelleen ihmisiä joille se plugari tai sähkö ei vain ole miltään kantilta järkevä tai taloudellinen vaihtoehto.

Onko ihan pakko trollata täällä vaikka on ihan selvää ettei sähköpelit sinua kiinnosta saati ilmeisesti edes sovi sinun käyttöön? Ei kukaan sinua pakota sellaista hankkimaan. Ja jos joku toinen haluaa sellaisia hankkia, ei se sinulta ole pois.

Jos taas poliittiset päätökset ei miellytä, niistä jauhamiseen on omat fooruminsa.
 
Joo painun johonkin muualle ulisemaan. Huvittaa vain kun asioista ei voi keskustella neutraalisti vaan suu vaahdossa raivotaan jos joku ei ole samaa mieltä. Nämä on ihan kiinnostavia vehkeitä ja niille on oma paikkansa, sen taki alun perin aloin näitä juttuja lueskelemaan.
 
Eikö se ole jo monessa ketjussa erikseen todettu, että mikäli on tarve ajaa 1000km siivu ilman kusitaukoa ja kusitauon jälkeen takaisin niin sähköauto tai edes se hybridi ei ole siihen paras mahdollinen vaihtoehto?
 
Sähkö tai hybrid ei myöskään ole järkevä jos haluaa ajaa kerrostalon kokoisella ja muotoisella maasturilla. Varsinkaan jos ajot painottuu motarille.
 
En väitä, vaan kerroin, että on hybridejä, joissa TEHOKAS sähkömoottori, kun sinä sotkit tähän jotkut superautot mukaan alkamalla höpisemään jotain ferrareista.

Ei, sinä sanoit:

Plugin-hybridiin riittää melko pienet ja kevyet akut, koska niiden ei tarvi riittää kuin muutamaksikymmeneksi kilometriksi. Ja sähkömoottorit on hyvin kevyitä.
Ja hybridissä kun siitä polttomoottorista ei tarvi suuria hetkellisiä tehoja tai vääntöjä

Ja sen jälkeen väität ratkaisuksi Regeraa, joka ratkaisee tämänkin ongelman. Siinä autossa on 1100hp polttomoottori. Mikäli sitä polttomoottoria ei tarvita, eikä suuria tehoja, niin minkä takia siitä puristetaan 1100 hp?

Sä oot ihan höpöhöpöukko.
 
Onko ihan pakko trollata täällä vaikka on ihan selvää ettei sähköpelit sinua kiinnosta saati ilmeisesti edes sovi sinun käyttöön? Ei kukaan sinua pakota sellaista hankkimaan. Ja jos joku toinen haluaa sellaisia hankkia, ei se sinulta ole pois.

Jos taas poliittiset päätökset ei miellytä, niistä jauhamiseen on omat fooruminsa.
Kyse ei varmasti ole siitä etteikö kiinnostaisi, vaan siitä, että nykyisellä sähkö- tai hybriditekniikalla saada aikaiseksi ratkaisua, joka olisi kulutus-/verotusoptimia ajoprofiileille, jotka käsittävät pitkänmatkan ajoa. Kyseessä on siis kokonainen autonkäyttäjäryhmä, jonka päähän potkitaan verotuksen/politikoinnin/markkinoiden osalta. Tämäkään ryhmä ei ole aivan pienin mahdollinen, kun ajatellaan erilaiset työelämän toteutukset. Jos nyt katsotaan, vaikka hyötyajoneuvojen tilannetta: esim. Pakut, niin melko sokea pitää olla, jos ei tajua että tää hypejuna on aivan liian aikaisessa(kuormankantavuudet).
 
Kyse ei varmasti ole siitä etteikö kiinnostaisi, vaan siitä, että nykyisellä sähkö- tai hybriditekniikalla saada aikaiseksi ratkaisua, joka olisi kulutus-/verotusoptimia ajoprofiileille, jotka käsittävät pitkänmatkan ajoa. Kyseessä on siis kokonainen autonkäyttäjäryhmä, jonka päähän potkitaan verotuksen/politikoinnin/markkinoiden osalta. Tämäkään ryhmä ei ole aivan pienin mahdollinen, kun ajatellaan erilaiset työelämän toteutukset. Jos nyt katsotaan, vaikka hyötyajoneuvojen tilannetta: esim. Pakut, niin melko sokea pitää olla, jos ei tajua että tää hypejuna on aivan liian aikaisessa(kuormankantavuudet).

Ymmärrän hyvin miksi verotus ja politiikka voi otttaa monia päähän, mutta tässä ketjussa niistä valittaminen on melkoisen turhaa. Nyt on siirtymävaihe menossa ja ei se ihan kivuttomasti mene. Kaikkea ei voi sähköistää järkevästi, eikä kannata. Mutta asiaa voisi ajatella niinkin että jos sähköauton hankkii ne joille se on järkevää, loput voi jatkaa polttiksilla ajelua. P2X on tulossa, mutta ei ihan pian ja kapasiteetti rajallinen. Samoin biodieseliä ei kaikkeen riitä, tarvitaan useita ratkaisuja.

V8-fanin voisikin olla ihan fiksua puhua sähköautojen puolesta?
 
Ei, sinä sanoit:

Plugin-hybridiin riittää melko pienet ja kevyet akut, koska niiden ei tarvi riittää kuin muutamaksikymmeneksi kilometriksi. Ja sähkömoottorit on hyvin kevyitä.
Ja hybridissä kun siitä polttomoottorista ei tarvi suuria hetkellisiä tehoja tai vääntöjä

Ja sen jälkeen väität ratkaisuksi Regeraa, joka ratkaisee tämänkin ongelman.

Voisitko olla vääristelemättä sitä, mikä kommenttini on vastaus mihinkäkin.

Sinä sanoit seuravan kommentin:

Paitsi jos toki olet sitä mieltä että 6,0 V12 koneellisen Ferrarin omistaja on aivan tyytyväinen rättisitikan tehoon. Mutta miksi ostaa Ferrari silloin alkujaankaan?

Ja tähän vastasin tuolla regera-kommentillani.

Siinä autossa on 1100hp polttomoottori. Mikäli sitä polttomoottoria ei tarvita, eikä suuria tehoja, niin minkä takia siitä puristetaan 1100 hp?

Sä oot ihan höpöhöpöukko.

:facepalm:

Suuria tehoja polttomoottorista ei tarvita normaalissa liikenteessä. Regera on urheiluauto, jolla ajetaan radalla kovaa. Siellä tarvitaan, koska akku loppuisi heti kesken.
 
Viimeksi muokattu:
Höpöhöpö, (tm) hkultala.

Sinä sanoit seuravan kommentin:

Et osaa käyttää lainausnappia ja jätit lopun osuuden siitä lainauksesta pois? Vai et vain ymmärrä lukemaasi ja tahdot inttää?

Ei se pieni sähkömoottori kyllä isoa autoa liikuta mihinkään tehokkaammin kuin se bensamoottori, ei se pari sekunnin kymmenystä riitä siihen jos ei puhuta 5km/h kiihdytyksistä. Suurin osa hybridien moottoreista on sen verran heikkotehoisia suhteessa niiden polttomoottoriversioon ettei kiihtyvyys yksinkertaisesti ole missään tilanteessa samalla tasolla.

Joka on edelleen vastauksena siihen väitteeseesi:

Se sähkömoottori antaa sen hyvän suorituskyvyn, vaikka bensamoottori on Atkinson-cyclellä. Koska hyvinkin pienestä sähkömoottorista saa paljon hetkellistä tehoa ja vääntöä irti, eikä sitä tehoa tai vääntöä tarvi runsaasti missään normaaliajotilanteessa pidempään kuin mitä kestää kiihdyttää matkanopeuteen.

Regera ei ole Atkinson, eikä Regerassa ole pientä sähkömoottoria. Mutta halusit keksiä jonkun uuden väitteen johon kukaan muu kuin sinun mielikuvituksesi ei ole koskenut?

Tule kymmenen vuoden päästä kokeilemaan uudestaan. Vaikka sitten kun se rakas Prius hajoaa.
 
Höpöhöpö, (tm) hkultala.

Et osaa käyttää lainausnappia ja jätit lopun osuuden siitä lainauksesta pois? Vai et vain ymmärrä lukemaasi ja tahdot inttää?

Osaan oikein hyvin käyttää lainausnappia. Ymmärrän myös lukemani oikein hyvin.

Joka on edelleen vastauksena siihen väitteeseesi:

Se sähkömoottori antaa sen hyvän suorituskyvyn, vaikka bensamoottori on Atkinson-cyclellä. Koska hyvinkin pienestä sähkömoottorista saa paljon hetkellistä tehoa ja vääntöä irti, eikä sitä tehoa tai vääntöä tarvi runsaasti missään normaaliajotilanteessa pidempään kuin mitä kestää kiihdyttää matkanopeuteen.

Vastasit tähän jollain aivan käsittämättömällä olkiukkoilulla/täysin rikkinäisellä vertauksella jostian Ferraista ja rättisitikasta

Paitsi jos toki olet sitä mieltä että 6,0 V12 koneellisen Ferrarin omistaja on aivan tyytyväinen rättisitikan tehoon. Mutta miksi ostaa Ferrari silloin alkujaankaan?

Eli veit siis keskustelun jonnekin totaalisen off-topcciin. Ja minä sitten jatkoin tätä off-topiccia.

Regera ei ole Atkinson, eikä Regerassa ole pientä sähkömoottoria. Mutta halusit keksiä jonkun uuden väitteen johon kukaan muu kuin sinun mielikuvituksesi ei ole koskenut?

Selitetään nyt vielä neljänteen kertaan:

Regera-kommenttini liittyi sinun Ferrari V12- vs rättisitikka- satuiluusi, joka oli täysin pieleen mennyt virheellinen vertaus.

Tule kymmenen vuoden päästä kokeilemaan uudestaan. Vaikka sitten kun se rakas Prius hajoaa.

Ei ole mitään Priusta minulla, vaan ihan perinteinen manuaalivaihteinen bensiinimoottoriauto.
 
Viimeksi muokattu:
Listasit siinä autoja kuten:

"Chrysler Pacifica (front-wheel drive) plug-in hybrid model minivan "

Ja vertaat sitä tehokkaisiin autoihin?

Ei, vaan sinä vertaat, kun aloit nillittämään siitä täysin alkuperäisen pointin ohi, ja ignorasit ne Lexukset ja Infinitin.

Oikeasti? Voin luvata, Pacifica ei ole kovinkaan tehokas auto vaikka sinne lapset hyvin saakin mahtumaan. Tuo antamasi listaus nimenomaan vahvistaa sitä, ettei ehdottamaasi strategiaa yleisesti käytetä.

Hienoa maalitolppien siirtelyä.

Ensin väitit, että tuossa kokoluokassa ei käytetä piittaamatta yhtään tehosta:

Noissa taskin mainitsemissa autokokoluokissa ei Atkinson-cycleä kyllä käytetä.

sitten kun laitoin linkkiä listaan että kyllä niitä käytetään vaikka kuinka paljon, niin sitten siirtyy maalitolpat ettei enää riitä sama kokoluokka vaan tarvii olla myös sama teholuokka, ja sitten puutut yhteen listan autoista, että se on väärää teholuokkaa, ja ignoraat ne kaikki jotka on sitä haluamaasi teholuokkaa.

Melkoisen epärehellistä argumentointia.

Ja jos sinua kiinnostaa ne tehokkaammat autot niin niitä löytyy sieltä listalta vaikka kuinka monta. Se, että on olemassa myös chrysler pacifica ei millään tavalla tee olemattomaksi esim. niitä lukuisia Lexuksen malleja sekä yhtä Infinitin mallia, jotka löytyy myös tuolta listalta.

Sen sijaan että olisit myöntänyt olevasi väärässä, aloit siirtelemään maalitolppia ja olkiukkoilemaan jälleen.

Luetko oikeasti mitä kirjoitat?

Kyllä luen, sinulla sen sijaan tuntuu olevan suuria luetunymmärrysvaikeuksia, joko jonkinlaisen kognitiivisen ongelman takia, tai koska tarkoituksella esität ymmärtäväsi väärin olkiukkoillaksesi koska rehelliset oikeat argumentit loppuu kesken.

Kai tajusit että linkkaamasi auto nimenomaan EI ole hybrid? Silti käytät sitä todistamaan että hybridin sähkömoottori kelpaa, tässä esimerkkinä auto jossa sitä ei ole?

Käytin esimerkkinä, että se Atkinson cycle ei pudota tehoa jonnekin aivan onnettoman alas, vaan että on olemassa tehokkaita atkinson-moottoreita, että sillä saadaan myös kohtalaisti tehoa myös siihen hybridin bensiinimoottoriin, sen jälkeen kun sinä aloit jonkin ihan ihmeellisen sekoilun jostain ferrari vs rättisitikasta, josta ei ottanut selvää, että mihin ihmeeseen sillä oikein viittasit.
 
Viimeksi muokattu:
Niin jos joku väittää, että plugarihybridi vie enemmän bensaa sähkörangen loputtua, kuin tavallinen bensa-auto, niin olisi ihan mukava antaa jotain kättä pidempää, kuin oma mielipide?
Jos on muuten sama auto, mutta toinen painaa 300 kg enemmän, niin tilannehan on ihan selvä... Ilmeisesti tässä on viime sivut väännetty juuri siitä onko sama auto muuten, en ole ihan jaksanut lukea tuota eipäs-juupas väittelyä.
 
Vanhemman mallinen Outlander PHEV vie motarilla 7-9 litran välilä sataa kilometriä kohden. Oman kokemuksen mukaan. Uudemmassahan on sitten tuo atkinson-kierto, eli pitäisi viedä vähemmän. Olisikohan kaupunkipyörittelyssä ollut jossain kuuden litran tuntumassa.. harvoin tuli ajeltua tyhjällä akulla.
Tästä kuitenkin löytyy sitten pelkkä bensalla kulkeva vastine (2,0 MIVEC 4WD CVT), jonka yhdistetty kulutus on valmistajan mukaan 8.6l/100km. Lyhyellä googlauksella en onnistunut löytämään todellisia kulutuksia, mutta tuskin ne ainakaan vähempää ovat kuin ilmoitetut.
 
Huomautus - jätä olkiukkoilu, maalitolppien siirtely ja henkilökohtaisuudet pois (jatkunu jo useammassa viestissä)
Kyllä luen, sinulla sen sijaan tuntuu olevan suuria luetunymmärrysvaikeuksia, joko jonkinlaisen kognitiivisen ongelman takia, tai koska tarkoituksella esität ymmärtäväsi väärin olkiukkoillaksesi koska rehelliset oikeat argumentit loppuu kesken.

Niin, toinen puhuu X5:sta ja sinä ehdotat hänelle Pacificaa. Asia selvä. Noh, ignore listalle pääsit, ei tällaista puliukkoveivausta jaksa.
 
Jos on muuten sama auto, mutta toinen painaa 300 kg enemmän, niin tilannehan on ihan selvä... Ilmeisesti tässä on viime sivut väännetty juuri siitä onko sama auto muuten, en ole ihan jaksanut lukea tuota eipäs-juupas väittelyä.
no kun se ei ole selvä, se plugarihan toimii kuten "itselataava" hybridi (ei tietenkään niin tehokkaasti kuin ne "oikeat itselataavat" hybridit) senkin jälkeen kun akku on "tyhjä", eihän se akku täysin tyhjäksi edes mene vaan sinne jää varalle ~20% jota käyttää hyödyksi vaikka akku tyhjä kun ajelee hybridi-moodissa. Tiputtelee polttista aina esim alamäissä yms kokonaan pois ja on apuna muutenkin esim valoista lähdettäessä => väitän että tästä seurauksena pienempi kulutus kuin vastaavalla polttiksella. Nä'mä kokemuksekset ainakin c-sarjan mesestä
 
Niin, toinen puhuu X5:sta ja sinä ehdotat hänelle Pacificaa. Asia selvä. Noh, ignore listalle pääsit, ei tällaista puliukkoveivausta jaksa.

Edelleenkään, en missään ehdottanut hänelle mitään pacificaa, eli tämä viestisi on vaan todella törkeää valehtelua siitä mitä olen sanonut/olkiukkoilua.

Vastasin vain virheelliseen väitteeseesi, että tuossa kokoluokassa ei ole atkinson-moottoreita listalla, josta sellaisia löytyi.

Sanoin tämän myös hyvin selvästi edellisessä viestissä, johon vastasit, silti jatkoit samalla olkiukkolinjalla.
 
Viimeksi muokattu:
Jos on muuten sama auto, mutta toinen painaa 300 kg enemmän, niin tilannehan on ihan selvä... Ilmeisesti tässä on viime sivut väännetty juuri siitä onko sama auto muuten, en ole ihan jaksanut lukea tuota eipäs-juupas väittelyä.
Vain jos ajetaan motaria. Kaikkialla muualla tuleekin sitten sitä polttomoottorin osakayttöä missä hybridistä on hyötyä.
 
Jos on muuten sama auto, mutta toinen painaa 300 kg enemmän, niin tilannehan on ihan selvä... Ilmeisesti tässä on viime sivut väännetty juuri siitä onko sama auto muuten, en ole ihan jaksanut lukea tuota eipäs-juupas väittelyä.

No kun se ei juurikaan ole selvä, koska rangen loputtua se plugari toimii kuten itselataava hybridi. Siksi olisi mukava saada sitä kättä pidempää..
 
no kun se ei ole selvä, se plugarihan toimii kuten "itselataava" hybridi (ei tietenkään niin tehokkaasti kuin ne "oikeat itselataavat" hybridit) senkin jälkeen kun akku on "tyhjä", eihän se akku täysin tyhjäksi edes mene vaan sinne jää varalle ~20% jota käyttää hyödyksi vaikka akku tyhjä kun ajelee hybridi-moodissa. Tiputtelee polttista aina esim alamäissä yms kokonaan pois ja on apuna muutenkin esim valoista lähdettäessä => väitän että tästä seurauksena pienempi kulutus kuin vastaavalla polttiksella. Nä'mä kokemuksekset ainakin c-sarjan mesestä
Missasit sen mun pointin noin kilometrilla. Vinkki: Onko se auto tasan sama :think: Sinällään nää sun alamäkiselittelyt ja valoista lähdöt on ihan turhia, nollaa se kulutus tavallisessakin vahvasti lähenee pelkässä polttomoottorissakin ja normaalilla kaasulla 300 kg ero mitätöi sähkön hyötyä tehokkaasti. Käytännössä regen-järjestelmä sen eron tekee, jos on tehdäkseen. Kaupungissa ainoat sopivat olosuhteet.

Ts. kuten aiemminkin jo totesin, samaan hintaan tai halvemmalla saa, niin kannattaa ottaa. Useiden tonnien lisäkuluilla hybrid ei ole kuin rahareikä.

e: Eikö muka löydy autoa, jossa on tasan sama kone töpseli ja ei-töpseli versioissa? Esim. Fordin kevythybrideissä kulutuseroa juuri ei ole tavalliseen malliin nähden testisyklillä. Ts. vaikka moninkertaistais järjestelmän regen-tehokkuuden, isoa eroa pelkkään polttikseen ei tule. Ainoastaan massan vaikutus jää arvioimatta. Tasaisella tietysti massalla ei juuri väliä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Ts. kuten aiemminkin jo totesin, samaan hintaan tai halvemmalla saa, niin kannattaa ottaa. Useiden tonnien lisäkuluilla hybrid ei ole kuin rahareikä.

Jos vain kulut merkkaa niin asia on tietty täysin selvä. Mutta sitten tullaan siihen siihen sinun pointtiisi että ovatko autot samat: No eivät ole. Jos muuta väität niin voisit laittaa esimerkin, koska en itse heti keksi sellaisia joita voisi suoraan verrata. Ehkä jotkut alkupään hybridit.

Joillekin on myös tärkeää että auto kuluttaa mahdollisimman vähän ja raha on siinä toissijaista.
 
Eikö se massa alamäkeen jeesaa sen mikä se ylämäkeen ahisti?
Kitkattomassa systeemissä kyllä, reaalimaailmassa ei. Regenin hyötysuhde takaisin pyörille lienee alle 50%. Aika monta muuttujaa on matkassa. Kokeilemalla selviäisi, mutta silloinkin tulos pätisi tarkasti vain siihen koejärjestelyyn. Jotain suuntaa antavaa arviota toki voisi tulosten perusteella tehdä.
 
Jos vain kulut merkkaa niin asia on tietty täysin selvä. Mutta sitten tullaan siihen siihen sinun pointtiisi että ovatko autot samat: No eivät ole. Jos muuta väität niin voisit laittaa esimerkin, koska en itse heti keksi sellaisia joita voisi suoraan verrata. Ehkä jotkut alkupään hybridit.

Joillekin on myös tärkeää että auto kuluttaa mahdollisimman vähän ja raha on siinä toissijaista.
Alkuosaan turha ottaa kantaa, kun selkeästi et ole lukenut kuin ensimmäisen viestin. Jälkimmäiseen osaan täytyy kysyä, että miksi? Jos lähipäästöt on ongelma ja raha ei ole este, niin täyssähköhän se ainoa vaihtoehto on. Jos taas syy on joku epämääräinen ”ympäristö”, niin jo ihan perusfysiikalla laskien aletaan olemaan siinä kiintaalla, että hybridit ovat lähinnä käyttäjien omantunnon viherpesua. Vrt. paljonko täyssähköllä täytyy ajaa, että pääsee nollatulokseen polttiksen kanssa. Toki mahdollista hybridilläkin toteuttaa, mutta tällöin voi taas pohtia olisiko se täyssähkö sitten kuitenkin käytännöllisempi.
 
Mitäs näistäkin pitää kokoajan jauhaa, jokainen perustelee auton hankinnan itselleen kuten haluaa. Järkeähän auton ostoissa missään tilanteissa ole kuitenkaan. Itse päädyin hybridiin ihan sillä perusteella että sai tehokkaan, hyvin varustellun auton kohtuuhintaan jolla mahdollista ajella vähälläkin halutessaan. Yli 10 tuhatta kilsaa rullailtu ja kok.kulutus näyttää olevan alle 4l, josta suurin osa on kaupunki pyörittelyä. Toinen auto fiesta ecobuusti ja ei pääse lähellekään tuota kulutusta.
 
Missä tehokkaammassa hybridivehkeessä käytetään Atkinsonia?

Oisko vaikka RAV4 PHEV mitään? 306 hevosvoimaa kokonaisteho ja atkinson-polttis.

Joku kaipaili vertailua plugarin ja latauskelvottoman väliin. Hännättömällä RAV4:lla bensankulutus oli vuoden aikana siinä 6-7 l/100 km. Ladattavalla on nyt 10000 km jälkeen kulutus 3 l/100 km, joulu-tammikuussa siihen on tullut litra lisää, kun yli -10°C pakkasilla ei mennä sähköllä. Kylmässä pitkillä matkoilla kulutus on ollut ihan samanlainen kuin latauskelvottomallakin, ei vie enempää. Syksyn lämpimillä keleillä kulutus 230 km matkoilla jäi alle viiteen litraan.
 
Vähän ajettuja perhekokoluokan plugareita saa jo alta 30ke. Täyssähköjä ei.
:rofl2: Toinen plugaristi ajaa sähköllä, kun auton hinnalla ei ole väliä. Toinen valittaa kun on kallista. Koittakaa nyt päättää. Sähkötriplettikin olisi 70-luvulla ollut iso perheauto, mikäs sun tekosyysi on ajaa isommalla:think: Mut saahan noita isompia täyssähköjäkin reilusti alle 30 k€, jos ei ole nirso ja idea otsalohkossa tarpeeksi kirkas. Vaikea kuvitella, että Leaf/Ioniq yms. olisivat liian pieniä perhekäyttöön ellei mennä argumenteissa samaan sarjaan kuin 1000 km 5 min kusitauolla tankkauksen aikana.
 
Vähän ajettuja perhekokoluokan plugareita saa jo alta 30ke. Täyssähköjä ei.
Vw id.3 halppis mallinkin valmistus siirtyi vuoden loppuun. Tuen kanssa 30 000€.

Tulikin jo vastaus, mutta Nissan Leaf 40kWh maksaa alkaen noin 20 000€. Eli olisi halvempi kuin perhe hybridi, joka olisi saman ikäinen ja saman verran ajettu.
 
:rofl2: Toinen plugaristi ajaa sähköllä, kun auton hinnalla ei ole väliä. Toinen valittaa kun on kallista. Koittakaa nyt päättää.
Sä keksit nyt omasta päästäsi tuon, että budjettia olisi rajattomasti. Pointti oli se, että plugarin lisähinta (etenkään käytettyjen markkinoilla) ei usein ole kuin muutama tonni. Täyssähkön sitten jo kymppitonneja.
Koittakaa nyt päättää. Sähkötriplettikin olisi 70-luvulla ollut iso perheauto, mikäs sun tekosyysi on ajaa isommalla:think: Mut saahan noita isompia täyssähköjäkin reilusti alle 30 k€, jos ei ole nirso ja idea otsalohkossa tarpeeksi kirkas. Vaikea kuvitella, että Leaf/Ioniq yms. olisivat liian pieniä perhekäyttöön ellei mennä argumenteissa samaan sarjaan kuin 1000 km 5 min kusitauolla tankkauksen aikana.
Ei saa sellaista, johon mahtuu nelihenkisen perheen Lapin hiihtoreissun kamat ja jossa range olisi sellainen että moinen matka olisi muuta kuin masokismia.
 
Jos lähipäästöt on ongelma ja raha ei ole este, niin täyssähköhän se ainoa vaihtoehto on.

Voin puhua vain omasta puolestani, mutta ajattelin kyllä siirtyä täyssähköön heti kun sopivia autoja tuodaan markkinoille ja latausverkko kehittyy minun tarpeisiin vielä hieman lisää. Uskon silti että hybrideille on paikkansa ja monille ne on päästöjenkin puolesta ihan fiksu vaihtoehto.
 
Jos on muuten sama auto, mutta toinen painaa 300 kg enemmän, niin tilannehan on ihan selvä... Ilmeisesti tässä on viime sivut väännetty juuri siitä onko sama auto muuten, en ole ihan jaksanut lukea tuota eipäs-juupas väittelyä.

Ei todellakaan ole selvää. Mieti nyt hetkinen polttomoottorin ja sähkömoottorin hyötysuhdetta osakuormalla.
 
Sä keksit nyt omasta päästäsi tuon, että budjettia olisi rajattomasti. Pointti oli se, että plugarin lisähinta (etenkään käytettyjen markkinoilla) ei usein ole kuin muutama tonni. Täyssähkön sitten jo kymppitonneja.
Luetko sä edes mihin vastaat? Viestini oli vastaus kommenttiin, jossa hinnalla millä hyvänsä pistettiin kulutus alas.
 
Luetko sä edes mihin vastaat? Viestini oli vastaus kommenttiin, jossa hinnalla millä hyvänsä pistettiin kulutus alas.
"Raha on toissiajaista" ei tarkoita etteikö sillä olisi mitään väliä. Ja kyse oli plugareista, niin ihan turhaan tulet sitten viisastelemaan, että "täyssähköllä päästelisi vielä vähemmän".

Kerää nyt ne olkiukon heinät lattialta kun se on ihan palasiksi jo silputtu.
 
"Raha on toissiajaista" ei tarkoita etteikö sillä olisi mitään väliä. Ja kyse oli plugareista, niin ihan turhaan tulet sitten viisastelemaan, että "täyssähköllä päästelisi vielä vähemmän".

Kerää nyt ne olkiukon heinät lattialta kun se on ihan palasiksi jo silputtu.
Mitä helvettiä sä nyt selität :rofl2: Otat yhden lauseen irti toisesta keskustelusta ja alat itkemään jostain olkiukkoilusta. Jos ja kun tavoite oli päästä mahdollisimman vähällä kulutuksella, niin sähköllähän se sitten mennään, kun polttomoottorin kulutus lähestyy nollaa. Ja ei tarvinne muistuttaa, että se sun argumenttis olemattomista < 30 k€ oli täyttä paskaa?

e: Ja tulihan sieltä näköjään sulta se 1000 km 5 min kusitauollakin vastine :D Tuolla matkalla muuten se hybridin pienkin etu polttikseen on minimissään.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä helvettiä sä nyt selität :rofl2: Otat yhden lauseen irti toisesta keskustelusta ja alat itkemään jostain olkiukkoilusta. Jos ja kun tavoite oli päästä mahdollisimman vähällä kulutuksella, niin sähköllähän se sitten mennään, kun polttomoottorin kulutus lähestyy nollaa. Ja ei tarvinne muistuttaa, että se sun argumenttis olemattomista < 30 k€ oli täyttä paskaa?

e: Ja tulihan sieltä näköjään sulta se 1000 km 5 min kusitauollakin vastine :D Tuolla matkalla muuten se hybridin pienkin etu polttikseen on minimissään.
Mietis nyt itse hetki, kun tilanteessahan sähkön piti olla loppu :D
Joo. Minusta nykyisellään se perus polttis kuluttaa vähemmän bensaa?

eTSI 1.5, 5.7l/100km
Hybridi 1.4, 6.1l/100km

Hybridi on toki tehokkaampi.
Screenshot_2021-02-01-12-00-26-67_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg


Edit:
Nuokin kulutuslaskelmat on jo kerran keskusteltu, mutta eihän niitä aina muista :)
 
Tätä jankkaamista ja kinastelua viimeisen vuorokauden ajalta selatessa ei voi kuin todeta, että nyt sitten voisi itse kukin tähän ketjuun kirjoitteleva pysähtyä hetkeksi taas miettimään miten keskustellaan rakentavasti ja asiallisesti.

Jättäkää se väärinymmärtäminen ja piikittely pois - jos ei onnistu niin sitten ei tarvitse painaa lainkaan sitä lähetä-nappia.
 
Voin puhua vain omasta puolestani, mutta ajattelin kyllä siirtyä täyssähköön heti kun sopivia autoja tuodaan markkinoille ja latausverkko kehittyy minun tarpeisiin vielä hieman lisää. Uskon silti että hybrideille on paikkansa ja monille ne on päästöjenkin puolesta ihan fiksu vaihtoehto.
Jos hybridiä pystyy käyttämään siten, että sähköllä oikeasti tulee suurin osa ajoista, niin onhan tuo parempi kuin ei mitään. Hybridissä on vaan se heikkous, että vaikka matka ei sähköön lopu, niin päästöhyödyt käytännössä loppuvat. Onkohan olemassa tutkimusta missä kohtaa keskivertohybridin sähkökilometrit tuovat ilmastolle enemmän hyötyä kuin valmistuksesta aiheutuu haittaa? Meillä kauppakassi on jo täyssähkö, mutta diesel+romubensa koukulla pitäisi korvata yhdellä. Motariajossa laskeskelin, että pääsisin hybridillä optimitilanteessa suurinpiirtein nykyisiin kuluihin dieselillä. Ei kovin houkutteleva vaihtoehto, varsinkin hallituksen kevyen tulevat "kairaukset" huomioiden. Alkaa myös olla niin, että minulla vastakkain on tyyliin 40+ k€ hybrid ja 50 k€ isoakkuinen ID.4/Enyaq. Jälkimmäisten laadusta voidaan olla montaa mieltä, mutta koon puolesta luulis riittävän perusperheelle niiden hiihtokamojenkin kanssa. On meinaan livenä helvetin iso auto :D

Ja paljonkos näitä niin tyhmiä töpselihybridejä oli joissa sähkömoottorin käyttö loppuu kokonaan kun töpselistä ladattu virta loppuu?
Ehdotan, että luet keskustelua pidemmälle kuin sen mun ekan viestin.
 
Hybridissä on vaan se heikkous, että vaikka matka ei sähköön lopu, niin päästöhyödyt käytännössä loppuvat.

Sen kyseisen reissun osalta pitkälti joo, mutta kokonaisuutena ei. Jos tarkoitus on oikeasti ladata ja ajaa sähköllä edes osan ajoista.
Onkohan olemassa tutkimusta missä kohtaa keskivertohybridin sähkökilometrit tuovat ilmastolle enemmän hyötyä kuin valmistuksesta aiheutuu haittaa?

Löytyy netistä laskureita. On taidettu aihetta sivuta useamman kerran. Esimerkiksi autokalkulaattorilla laskien omalla ajoprofiililla ja toteutuneella kulutuksella plugari voittaa vastaavan bensan jo kahden vuoden jälkeen CO2 päästöissä. Täyssähköllä tämä tapahtuisi vasta 4. vuoden jälkeen. Muissa (lähi)päästöissä molemmat voittaa bensan jo heti ensimmäisestä päivästä alkaen.
 
Jos hybridiä pystyy käyttämään siten, että sähköllä oikeasti tulee suurin osa ajoista, niin onhan tuo parempi kuin ei mitään. Hybridissä on vaan se heikkous, että vaikka matka ei sähköön lopu, niin päästöhyödyt käytännössä loppuvat. Onkohan olemassa tutkimusta missä kohtaa keskivertohybridin sähkökilometrit tuovat ilmastolle enemmän hyötyä kuin valmistuksesta aiheutuu haittaa?
Lataushybridin hyötyjä ja sopivuutta itselle voi laskea kertomalla ajopäivät keskimääräisellä akulla ajetulla matkalla ja vertaamalla sitä vuoden kokonaiskilometreihin. Esim. akkuajoa on 300 päivää * 35 km, eli vuodessa yli 10.000 km pelkällä sähköllä. Jos vuoden kokonaisajot on 15.000 km, niin jäljelle jäävä 5000 km ajetaan bensalla suunnilleen samalla kulutuksella kuin bensaversio kuluttaisi. Mielestäni 10.000 km/vuosi sähköllä leikkaa paljon sekä päästöistä että polttoainekuluista.
 
Ei esim. ton 530e Xdriven kulutus akku tyhjänä ole mun mielestä paha (TM mittaus 22/2020)
.
Hybridit.png


Tuskin on suurta eroa pelkkään bensamalliin? 520i vastaa bensakoneen tehoiltaan tota. Ei vaan taida olla sama mylly? Tosin suorituskyky ihan eri luokkaa (ja 520i on 2-veto).
 
Eihän tuo 330e mitenkään ihmeellinen ole kulkemisen suhteen, vaikka kuinka olisi piristetty. Plus se neloskoneen siritys ei ainkaan itsellä lisää ostohaluja kun kyseessä on Bemari. Samaan käytännön suorituskykyyn kun pääsee täyssähköllä paljon pienemmilläkin tehoilla.
Vaan montako täyssähköä löytyy 330e verrokiksi? Tesla Model3? Muita?

Ja Ei ajoltaan ja muulta olemukseltaan oikein Tesla pärjää 330e:lle/AUdeille/Mersuille. Itse noita viime vuonna pähkäilin ja koeajoin 330e: ja Model 3:n useaan kertaan. Mua ei vaan Tesla sitten loppujen lopuksi napannut yhtään (vaikka voimalinja on paras mitä itse olen autossa kokenut. Auto on mulle myös muuta kuin voimalinja). No en kyllä päätynyt 330e:henkään, vaan X3 30e MSport tulee loppujen lopuksi.
 
Luin tuota juttua eteenpäin ja ilmeisesti ei ollut vakkari, vaan "travel assist". Ja tuota ei siinä mun autossa edes ollutkaan.

Edit:
Tuossa vielä vähän juttuun liittyvää.

"Vihjasin huoltohenkilöstölle, että VW kieltäisi ID.3:n myymisen yli 80-vuotiaille. Ajaisin edelleen turvallisella neliveto-Subarulla perinteisen mukautuvan vakionopeussäätimen avustuksella ongelmitta, kuten olin ajanut vuosikaudet."


Kieltämättä siitä id.3:sta löytyy paljon kaikkea säädettävää (hyvä juttu) ja vaatii vähän perehtymistä auto parkissa. Toki nuo kaikki kohdat käytiin myyjän kanssa läpi.

Tuli ajettua Saksassa travel assistin sisältävää dieselgolffia ja aika raakileeltahan tuo softa tuntui. Autobahnan tietyöalueella adaptiivinen vakkari ei halunnut pysyä 68 asetusarvossa vaan useamman kerran lähti kiihdyttämään "rajoittamattomaan" (en jäänyt katsomaan tarkoittaako se 120, 140 tjms.) karttadatan perusteella. Liikennemerkkitunnostukseen tuo ei perustunut vaikka autossa ominaisuus löytyikin, sillä alueella oli pelkkiä 60 merkkejä. Aika pehmeästi se alkukiihdytys toki tapahtui eli hyvin oli aikaa kuskilla reagoida.

Myöskin lentokentän lähestyvään 50 alueeseen se olisi halunnut reagoida jo 500 metriä etuajassa, joka ei kyllä liikenteessä toimi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom