Keskustelua hybridiautoista

VW id.3 mallista tuli uusi hinnasto. Valitettavasti 31 900€ hintaisen toimitukset siirtyy loppuvuodelle 2021. Pieniakkuinen tuli nyt myyntiin 35 200€ hinnalla.

Screenshot_2021-01-21-09-40-02-16_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
 
Vag:in puolelta tosiaan Seatissa paras 5 vuoden takuu. Rellun takuu 4 vuotta.
Käytännössä kaikkiin autoihin saa minimissään 5v takuun ottamalla huoltosopparin, mikä nyt kattaa oikeastaan kaiken paitsi kolaroinnin. Se nyt muutenkin on helppoudellaan sellainen juttu mitä en enää jätä ottamatta eikä pahan hintainen.
 
Rellun Plugarissa on pikaisella nettihaulla vapari "multipoint indirect injection" eli imusarjassa suuttimet. Sen puolesta voisi olettaa ettei ainakaan imuventtiilit karstoitu tai muita pikkuturbojen tyyppivikoja, kuten low speed pre ignitionia.

6v ja 60tkm ajanut tuollaisella 1.2Tce pikkuturbolla missä imusarjassa suuttimet, moni sanoo että karstoittuu ja niitä on soodapuhallettu, omassa ei ole kertaakaan tarvinnut ja pidän syynä sitä että auto saa päivittäin kaasupohjassa kiihdytyksiä rajoittimelle asti.
 
Ei kai tuo karstoittuminen imusarja ruiskutteisten ongelma olekaan.

Ei, koska imusarjaruiskutukseissa suuttimesta tuleva polttoaine puhdistaa samalla imuventtiiliä. Pakokaasuntakaisinkierrätys kun tuo sitä palanutta polttoainetta takaisin imusarjaan ja karstoittaa näin imuventtiileitä.
Jossain suoraruiskutteissa autoissa tätä on myös yritetty korjata niin, että imusarjaan myös laitetaan pienet suuttimet, jotka tyhjäkäynnillä siis käynnistää moottorin, joten sinne ohjataan pieni määrä polttoainetta, se auttaa hieman.
 
Viimeksi muokattu:
Edellinen Leon-mallisarja taisi olla yksi markkinoiden vähävikaisimmista ja luotettavimmista automalleista, mutta tämä ei välttämättä periydy tähän uuteen mk4:seen. VAGilla taitaa tällä hetkellä uusissa eniten tökkiä softapuoli, mutta sehän saattaa olla sellainen ongelma että olisi mahdollisesti jopa ratkaistavissa... Ehkä. Relluun ei itsellä riitä luottamusta mutta onhan se etenkin Euroopassa kovasti suosittu, ja onhan uudessa kuitenkin plussana takuu, mutta miinuksena rankka arvonpudotus. Ja onhaan täälläkin ollut esillä monenkin kirjoittajan hyviäkin rellukokemuksia.
Noissa luotettavuustilastoissa on se ongelma että data tulee lähinnä katsastustilastoista, joista lasketaan vikamäärät. Eli 3 kpl viallista 50e niveltä on kolme vikaa. Sen sijaan 1 kpl 5000e moottoriremontti ei näy vikana ollenkaan.

Tietysti jos ajatellaan täysin uutta autoa, joka vaihdetaan pian uuteen autoon, ei koneremontit tuota kuluja, tosin ei mitkään katsastuksessa ilmenevät väljät niveletkään.
 
Noissa luotettavuustilastoissa on se ongelma että data tulee lähinnä katsastustilastoista,
Oliko se katsastustilastoista ?
Jos oli niin , niin samaa mieltä, niin ihan markkinointi tuupaa.

Eli 3 kpl viallista 50e niveltä on kolme vikaa. Sen sijaan 1 kpl 5000e moottoriremontti ei näy vikana ollenkaan.
Jep, katsastus, niin kärjistäen kertoo kulutusosista, joita ei ole korjattu ennen katsastusta. Proofilit voi olla kovasti erilaisia eri ryhmillä
 
Oliko se katsastustilastoista ?
Jos oli niin , niin samaa mieltä, niin ihan markkinointi tuupaa.

Ongelmahan on että noita tilastoja ei oikein voi tehdä kuin katsastustuloksista tai sitten omistajien mielipiteitä tenttaamalla. Jälkimmäinen on yhtälailla vääristynyt.

Lähinnä joltain isolta taksiyhtiöltä voisi saada kerättyä sellaista suht neutraalia dataa, mutta niissä ongelmaksi tulee taas hyvin kapea otanta.
 
Ongelmahan on että noita tilastoja ei oikein voi tehdä kuin katsastustuloksista tai sitten omistajien mielipiteitä tenttaamalla. Jälkimmäinen on yhtälailla vääristynyt.

Lähinnä joltain isolta taksiyhtiöltä voisi saada kerättyä sellaista suht neutraalia dataa, mutta niissä ongelmaksi tulee taas hyvin kapea otanta.
Tutkiminen on ongelma, mutta tässä kritisoin markkinointia, jos markkinoidaan vähävikainen, niin sen pitää olla vähävikainen.

Jos markkinoidaan että vähiten hylkyjä madridilaisella katsastuasemalla niin sitten markkinoidaan sillä, eikä yleistetä.

Käyttäjätutkimukset voi olla ihan ok, ja onhan autoista huoltodataa, eli niitä tutkimalla löytyy tietoa mitä oikeasti tehty.

Data on tietenkin arvokasta.

Edit:
En siis ole kanssasi erimieltä, vaan ihan samaa mieltä. niin vaikea saada tekstiin sitä tunnetta oikein. :-)
 
Näinpä, tilastoja pitää osata tulkita jotta niistä on todellista hyötyä ja liikaa ei kannata tuijottaa jotain yksittäistä listaa, mutta useampia vertailemalla voi jo hyödyllisiäkin päätelmiä alkaa voida tehdä.
 
Ei, koska imusarjaruiskutukseissa suuttimesta tuleva polttoaine puhdistaa samalla imuventtiiliä. Pakokaasuntakaisinkierrätys kun tuo sitä palanutta polttoainetta takaisin imusarjaan ja karstoittaa näin imuventtiileitä.
Jossain suoraruiskutteissa autoissa tätä on myös yritetty korjata niin, että imusarjaan myös laitetaan pienet suuttimet, jotka tyhjäkäynnillä siis käynnistää moottorin, joten sinne ohjataan pieni määrä polttoainetta, se auttaa hieman.

Ehkä turbohybriditkään ei kärsi LSPI:stä, kun vertaa bensaturboon manuaalilla. Focus 1.0 ecoboost farkun huomasin nakututtavan, kun lähdin kakkosella risteyksestä kiihdyttämään kylmällä koneella ~5C lämpötilassa. En siis pysähtynyt, joten en vaihtanut ykköselle. Auto oli ~10-20k ajettu vuokra-auto. Hybridissä liikkeellelähtövääntö tuotetaan sähkömoottorilla ja ensimmäiset metrit polttomoottorilla ei ole edes mekaanista yhteyttä tiehen, jolloin vääntöpiikkiä ei pääse syntymään.
 
Onkohan kellään vielä kokemuksia uudesta Renaultin Captur hybridistä? Ainakaan ei ole hinnalla pilattu..

itsellä oli toi just toisena vaihtoehtona... Olemukseltaan Kia oli jotenkin"jämäkämpi" ajossa, ja edellinen Kia ei tarvinnut kuin ajoa, se tuli valittua. Varusteiden osalta Rellu olisi ollut parempi, mutta Kiassa tuli myös hinta vastaan, eli on 2020 mallinen, mutta vasta ~4tkm takana ja hinnaksi jäi jonkunverran alle 30k€
 
Mikä Kia-malli sulle tuli? Voi olla, että mainitsit jo jossain, mutta ei osunut silmään.
 
Näinpä, tilastoja pitää osata tulkita jotta niistä on todellista hyötyä ja liikaa ei kannata tuijottaa jotain yksittäistä listaa, mutta useampia vertailemalla voi jo hyödyllisiäkin päätelmiä alkaa voida tehdä.
Jos kommentoit tuota " yksi markkinoiden vähävikaisimmista " , niin miten tuollaisessa markkinoinnissa mitään tulkkaa.

Ja jos joku tuuppaa ulos jonkin tilasto uutisen, niin jonkun toimittajan pitäisi olla siinä välissä sitä tulkkaamassa ja suodattamassa ennen julkaisua kokokansalle. Vaikea yksittäisen kuluttajan on mitään tulkkailla.
 
Näinpä, tilastoja pitää osata tulkita jotta niistä on todellista hyötyä ja liikaa ei kannata tuijottaa jotain yksittäistä listaa, mutta useampia vertailemalla voi jo hyödyllisiäkin päätelmiä alkaa voida tehdä.

Olen miettinyt että jos ostat yhden auton noilla ei ole merkitystä, menee enemmän sattuman piikkiin. Eri juttu jos ostat tuhat autoa. Ja tilastot ovat historiaa eivät kerro mitään nyt myytävistä autoista. Toki jotkut autot sitten vaan ovat huonoja eikä valmistaja saa ongelmia ratkaistua, tai ei halua: Fiat 500.
 
Näyttää nuo hipasukytkimet kyllä melkoiselta roskalta tuossakin autossa. En keksi yhtään syytä, miksi nuo olisi käyttämisen kannalta parempia, kuin aiemmat nappulat.

Toivottavasti tämä on vain ohimenevä villitys, ja insinööreille budjetoidaan tehtäväksi mielummin selvittää ja nappuloida ne eniten ajon aikana naputeltavat toiminnot (esim. radio / media ), tai muuten turvallisuuden kannalta kriittiset toimet, kuten esim. pyyhkijöiden toiminta.
 
Näyttää nuo hipasukytkimet kyllä melkoiselta roskalta tuossakin autossa. En keksi yhtään syytä, miksi nuo olisi käyttämisen kannalta parempia, kuin aiemmat nappulat.

Autojen suunnitteluhan on vuosikausien prosessi joten virhe on saanut alkunsa jo kauan aikaa sitten. Onkohan tehty joku kuluttajatutkimus paskoilla kysymyksillä ja vastauksia tulkittu sitten väärin. Eli jotain mallilla asteikolla 1-10 "kosketusnäyttöä on mielestäni helppo käyttää". Tai "tasainen pinta näyttää modernilta" jne...

Sitten vastaaja miettii että onhan se kosketusnäyttö hyvä mutta tarjoitetaanko tässä kyselyssä sen käyttöä ylipäätään vai autossa. Ja autofirmat tulkitsee niin että jos jengi haluaa paskan käyttökokemuksen niin siinähän saa.
 
Tässä just muutama viikko sitten törmäsin arvioon jonkun valmistajan jonkun automallin faceliftistä, jossa nimenomaan faceliftiin oli peruttu joitain epäkäytännöllisiä pre-faceliftin kosketusnäyttötoimintoja ja siirrytty takaisin nappuloihin. Taisi liittyä ilmastoinnin säätöihin ainakin, harmi vaan etten yhtään muista mikä auto se oli. Erittäin tervetullut muutos joka tapauksessa, vaikka onkin paluu vanhaan siinä suhteessa.
 
Juu kosketusnäppäimillä ei kyllä ostajilta lisäpojoja saa, joskin toki infortaiment-näyttö on hyvä toimia myös tassuilla.
Eiköhän se ole ne perusjutut, mitä suurin osa kaipaa. Siksi Skoda ja Toyota myy.
 
Olikos tuo nyt nykyään niin, että Model 3 vetokoukulla jää hinta alle vaaditun 50t€, jotta saa valtion sähköauton hankintatuen? Laskurin mukaan:

Yhteenveto
  • Model 3 Standard Range Plus takaveto 48.690 €
  • Pearl White -väriSisältyy
  • 18’’ Aero-vanteetSisältyy
  • All Black Partial Premium InteriorSisältyy
  • AutopilotSisältyy
  • Vetokoukku 1.110 €
  • Ostohinta 49.800 €
Tuossa on kuitenkin erikseen kirjattu
Maksu luovutusasiakirjojen laatimisesta 600 €
Paikallinen vero 1.299 €

Näiden perusteella menee yli? Onko Tesla tyypillisesti johonkin aikaan vuodesta tarkistanut (alentanut) hintojaan?
50.560 € ilman vetokoukkua, eli silloin hankintatuen saa (-600€).

Joulukuussa oli vanhan mallin poistoalet viimeksi.
 
Olikos tuo nyt nykyään niin, että Model 3 vetokoukulla jää hinta alle vaaditun 50t€, jotta saa valtion sähköauton hankintatuen? Laskurin mukaan:

Yhteenveto
  • Model 3 Standard Range Plus takaveto 48.690 €
  • Pearl White -väriSisältyy
  • 18’’ Aero-vanteetSisältyy
  • All Black Partial Premium InteriorSisältyy
  • AutopilotSisältyy
  • Vetokoukku 1.110 €
  • Ostohinta 49.800 €
Tuossa on kuitenkin erikseen kirjattu
Maksu luovutusasiakirjojen laatimisesta 600 €
Paikallinen vero 1.299 €

Näiden perusteella menee yli? Onko Tesla tyypillisesti johonkin aikaan vuodesta tarkistanut (alentanut) hintojaan?
Eiköhän toi ihan yhdellä puhelinsoitolla Teslalle selviä?
 
Eiköhän toi ihan yhdellä puhelinsoitolla Teslalle selviä?
Inventory:ssa oli niitä vanhan mallin autoja, jotka oli vähän halvempia, mutta ovat jo myyty. Yksi sr+ vaan löytyy, joka on musta 19" renkailla, eli ei saa hankintatukea.

 
Eikö tämmöinen ole melkoista kiemurtelua jos laki oikeasti oli niin paskasti tehty kuin on väitetty. Nyt tästä tulee varmaan oikeusjuttuja joihin palaa enemmän rahaa kuin olisi pitänyt maksaa, mutta kunhan ei joku saa ökyautoa..
OT: Ja yllättäen Demokraatti haaskalla ilkkumassa että onhan kaikilla nyt varmasti täysin tasapäinen etu, ettei kukaan vahingossakaan saa mitään mitä ei kaikki saa.

Mielestäni jos täyttää lain kirjaimen, eli on jokaisen auton omistanut sen määrätyn ajan, ja katsoo voittavansa auton myyntihintaa enemmän romuttamalla sen, voi tienata mielestäni vaikka neljä teslaa.
 
Eikö tämmöinen ole melkoista kiemurtelua jos laki oikeasti oli niin paskasti tehty kuin on väitetty. Nyt tästä tulee varmaan oikeusjuttuja joihin palaa enemmän rahaa kuin olisi pitänyt maksaa, mutta kunhan ei joku saa ökyautoa..
No lain tulkinta kuitenkin tarkoittaa aina sitä, että ei katsota pelkästään pilkun tarkasti mitä itse lakitekstissä lukee vaan myös sitä mikä lainsäätäjän tarkoitus on ollut. Tämä käy ilmi mm. lain perusteluista ym. valmisteluasiakirjoista.
 

Voi voi.. Nyt jäi joillekkin mustapekka käteen jos tuli useampi romuauto pistettyä romutukseen.
No toisaalta onneksi ne on olleet vain romuautoja jo muutenkin.

"Traficom on viemässä selviä väärinkäytöksiä poliisin esitutkintaan."

Melkoista peliä silti :)

Itse romutin jo yhden ja toisen saisi vielä romutettua, jos romuttaisi auton haltijan nimissä. Ymmärsin että tuo saattaisi onnistua. Toisaalta en tiedä tohtiiko enää, kun tuntuu olevan melko hankalaa.

Edit:
Jos sattuisi tulemaan neljäs romuautokamppanja, niin sitten tietäsi minkä auton laittaisi paaliin. Koska Volkkari ei enää toimi.

Romutuksella hankin siis vw id.3 auton.
 
Onhan tuo aikalailla väärin, jos laki ei ole estänyt useamman auton romutusta eli laki on kirjoitettu väärin ja sitten jälkikäteen lähdetään haastamaan oikeusteitse korvauksia, kun itse ollaan ensin töpeksitty sen lakitekstin kanssa. Aikamoista tunarointia ja veikkaan, että tuossa saattaa Traficom:lle jäädä se mustapekka käteen. Väärinkäyttöä se korkeintaan olisi niissä tapauksissa, joissa on romutettu kymmeniä autoja yhtä uutta autoa vastaan, mutta jos joku yksittäinen henkilö on esimerkiksi romuttanut 2-3 autoa saadakseen itselleen uuden auton, niin ei tuossa mitään väärinkäyttöä ole tapahtanut.
 
Olikos tuo nyt nykyään niin, että Model 3 vetokoukulla jää hinta alle vaaditun 50t€, jotta saa valtion sähköauton hankintatuen? Laskurin mukaan:

Yhteenveto
  • Model 3 Standard Range Plus takaveto 48.690 €
  • Pearl White -väriSisältyy
  • 18’’ Aero-vanteetSisältyy
  • All Black Partial Premium InteriorSisältyy
  • AutopilotSisältyy
  • Vetokoukku 1.110 €
  • Ostohinta 49.800 €
Tuossa on kuitenkin erikseen kirjattu
Maksu luovutusasiakirjojen laatimisesta 600 €
Paikallinen vero 1.299 €

Näiden perusteella menee yli? Onko Tesla tyypillisesti johonkin aikaan vuodesta tarkistanut (alentanut) hintojaan?
Tuota toimistokulua ei sisällytetä siihen 50k€ hintarajaan.
 
Onhan tuo aikalailla väärin, jos laki ei ole estänyt useamman auton romutusta eli laki on kirjoitettu väärin ja sitten jälkikäteen lähdetään haastamaan oikeusteitse korvauksia, kun itse ollaan ensin töpeksitty sen lakitekstin kanssa. Aikamoista tunarointia ja veikkaan, että tuossa saattaa Traficom:lle jäädä se mustapekka käteen. Väärinkäyttöä se korkeintaan olisi niissä tapauksissa, joissa on romutettu kymmeniä autoja yhtä uutta autoa vastaan, mutta jos joku yksittäinen henkilö on esimerkiksi romuttanut 2-3 autoa saadakseen itselleen uuden auton, niin ei tuossa mitään väärinkäyttöä ole tapahtanut.
Varmaan tarkoitus venyttää prosessia ja sitten aikaa on mennyt niin kauan, että määräaika on mennyt umpeen tai budjetti mennyt täyteen. Haisee kyllä jonkunlaiselta viivästystaktiikalta.
 
Eli jos maahantuojalla olisi pokkaa, niin lyö toimituskuluksi esim. 10 000e ja laskee myyntihintaa alle 50 000e. Noh, tämä varmaan katsottaisiin joksikin rikolliseksi toiminnaksi.
---
Toi RAV4 plug-in hybrid ois kyllä kans kova, tarpeeksi iso ja tarpeeksi iso akkukin. Hinta vaan vähän turhan reipas Toyotaksi, mutta käytettynä varmasti oiva peli joskus x vuoden kuluttua.
 
Eli jos maahantuojalla olisi pokkaa, niin lyö toimituskuluksi esim. 10 000e ja laskee myyntihintaa alle 50 000e. Noh, tämä varmaan katsottaisiin joksikin rikolliseksi toiminnaksi.
---
Toi RAV4 plug-in hybrid ois kyllä kans kova, tarpeeksi iso ja tarpeeksi iso akkukin. Hinta vaan vähän turhan reipas Toyotaksi, mutta käytettynä varmasti oiva peli joskus x vuoden kuluttua.
Noissa toimituskuluissa on jotkut maksimit, joita kaikki käytännössä sitten käyttävät.

Mihin autokaupassa humpsahtaa 600 euroa?

Luulisi, että Teslalla olisi senverran pelisilmää, että puristaisivat ton hinnan 50te alle.
 
Onhan tuo aikalailla väärin, jos laki ei ole estänyt useamman auton romutusta eli laki on kirjoitettu väärin ja sitten jälkikäteen lähdetään haastamaan oikeusteitse korvauksia, kun itse ollaan ensin töpeksitty sen lakitekstin kanssa. Aikamoista tunarointia ja veikkaan, että tuossa saattaa Traficom:lle jäädä se mustapekka käteen. Väärinkäyttöä se korkeintaan olisi niissä tapauksissa, joissa on romutettu kymmeniä autoja yhtä uutta autoa vastaan, mutta jos joku yksittäinen henkilö on esimerkiksi romuttanut 2-3 autoa saadakseen itselleen uuden auton, niin ei tuossa mitään väärinkäyttöä ole tapahtanut.

Johan täällä oli jossain uutisoitu jo aiemmin kun Traficomista oli kommentoitu, että parhaimmillaan oli haettu 110 auton nippuja. Ja eiköhän nuo väärinkäyöstapaukset mitkä poliisitutkintaan ovat siirtyneet ovat näitä:" Tarkastelussa on havaittu mahdollisia väärinkäytöksiä, jotka liittyvät rekisterimerkintöjen ilmoittamiseen virheellisesti siten, että romutuspalkkion ehdot täyttyisivät. Näitä selvitellään parhaillaan. " Laissa porsaanreikä - jopa 220 000 euron romutuspalkkiota haetaan: Superhamstraajat voivat saada useita ”ilmaisia” autoja
 
Noissa toimituskuluissa on jotkut maksimit, joita kaikki käytännössä sitten käyttävät.

Mihin autokaupassa humpsahtaa 600 euroa?

Luulisi, että Teslalla olisi senverran pelisilmää, että puristaisivat ton hinnan 50te alle.
Teslahan on ollut kokoajan alle 50 000€. Tarkka hinta 50.560 € -600€ toimituskulut.

Edit:
Koukkualennusta ei Teslalta saa, eli sen täytyy unohtaa (jättää ostamatta).
 
Johan täällä oli jossain uutisoitu jo aiemmin kun Traficomista oli kommentoitu, että parhaimmillaan oli haettu 110 auton nippuja. Ja eiköhän nuo väärinkäyöstapaukset mitkä poliisitutkintaan ovat siirtyneet ovat näitä:" Tarkastelussa on havaittu mahdollisia väärinkäytöksiä, jotka liittyvät rekisterimerkintöjen ilmoittamiseen virheellisesti siten, että romutuspalkkion ehdot täyttyisivät. Näitä selvitellään parhaillaan. " Laissa porsaanreikä - jopa 220 000 euron romutuspalkkiota haetaan: Superhamstraajat voivat saada useita ”ilmaisia” autoja
"Rekisterimerkintöjen ilmoittaminen virheellisesti"? Esim. romuttamolle vietyjä autonromuja on rekisteröity liikennekäyttöön vaikka siitä on jäljellä vain talteen kirjattu valmistenumero tjsp? Tai parhaassa tapauksessa auto on oikeasti jo "kierrätetty" Afrikkaan ja tällä haetaan pientä lisätienestiä? Vai minkähänlaista jujua tässä on keksitty?
 
Toi RAV4 plug-in hybrid ois kyllä kans kova, tarpeeksi iso ja tarpeeksi iso akkukin. Hinta vaan vähän turhan reipas Toyotaksi, mutta käytettynä varmasti oiva peli joskus x vuoden kuluttua.

Ennustan tälle jumbosijaa ensi kuussa julkaistavassa TM:n talviautovertailussa. Toisaalta kesätestissä olisi mitä luultavimmin ykkönen eli hyvin kaksijakoinen tuote.
 
Hankin parisen viikkoa sitten käytetyn automaattidieselin. Yritin etsiä hybridejä, mutta ominaisuudet ja hinta eivät vastanneet kuin vielä pari vuotta vanhemmilla Kian Niro hybrideillä (vetokoukku, vähän maavaraa, tavaratilaa tarpeeksi). En oikein tiedä, mitä saisin sähkö- tai hybridiautolla enemmän. Suurin ero varmastikin voimalinjassa automaatin kytkeytymisen nopeus - joka on hiukan hidas - mutta mitään muuta en keksi saavani sähkömoottorilla. Kun automaatti on ensimmäisen vaihteen kytkenyt, tuokin liikkuu sen kummempia ajattelematta. Teho tai 0-100 on omilla listoilla jossakin sijalla 11 kaiken muun tarpeellisen jälkeen, jos edes siellä. Kulutus on maltillinen, autossa on DPF ja AdBlue päästöjä varten. Hiilidioksidia tuo pukkaa papereiden mukaan vähemmän kuin perheen Fiesta, vaikka kokoa on kaksinkertaisesti.

Laskennallisesti sähköauto ei tulisi ikinä halvemmaksi, reaalimaailmassa hybridin kanssa voisi mennä tiukille (nykykustannukset, hankintahinta hieman kovempi).

Katsotaan uudelleen muutaman vuoden päästä.
 
talvella nopea lampiaminen ja ei tarvitse poiketa huoltoasemalle niin useasti jos arkia-ajot menevat sahkolla.

Diesel webastolla lämpenee nopeasti (monet uudemmat dieselit on myyty valmiiksi webastolla) ja dieselin kanssa ei kyllä hirveän usein joudu tankkaamaan suhteessa ajokilometreihin. Eikä joudu laittamaan töpseliä seinään tai irroittamaan sitä.
 
Riippuu toki hybridistä, mutta aika monessa on myös kulkupuoli kohadallaan. Eli suorituskykyä saanee..
 
talvella nopea lampiaminen

Tämäkin tosin vaatii tarkkuutta auton valinnassa. Täyssähköjen kohdalla toteutunee lähes kaikilla, mutta esim. Zoe kai on aika kylmä ja jossain muussa saattoi olla niin että esilämmitysteho rajoittuu töpselistä saatavaan tehoon eli auto pitää irrottaa töpselistä, että lämpenee kunnolla, jos kotona on suko-lataus.

Plugareissa parhaiden sähkölämmitys saattaa olla webaston tasoinen, mutta esim. vagilla on kai hieman heikko ja aiemmin mainitsemani Rav4 ei lämpene juuri lainkaan.
 
Niin siis vertaatko uutta sähköautoa ja käytettyä polttista? Pienillä kilsoilla ei mikään uusi auto tule ikinä voittamaan tonnin pommia kustannuksissa.
Hintaluokka 20k€ asti, ostin alle kolme vuotta vanhan Opel Grandlandin. Vs joku samankokoinen sähköauto mitä ei ole käytettynä ja vaikka saisikin, hintaero karkaa sen verran ettei dieselin hinta ja verot mene ikinä yli (disclaimer: jos valtiovalta ei ala hurjastelemaan vallattomasti). Lähin täyssähkö taitaa olla Teslan Model X joka onkin jo selvästi (hinta)luokkaa ylempi.

Entisessä autossa alkoi olla vikaa siellä täällä, joten vaihto oli tehtävä vähintäänkin piakkoin, eli odottelu jonnekin 2022/Q4 ei oikein toimi.

Muoks. Hyundai Konaa katselin, mutta vetomassa vain 300 kg ei riitä.
 
Plugareissa parhaiden sähkölämmitys saattaa olla webaston tasoinen, mutta esim. vagilla on kai hieman heikko ja aiemmin mainitsemani Rav4 ei lämpene juuri lainkaan.

No, sekin on semmoinen melko ymmv riippuen käyttöpaikasta. Jos asuu etelässä, ettei pakkasta monesti ole muutamaa astetta enempää, niin kyllä se ravikin lämpenee. Mutta sitten kun pakkasta on sitä muutamaa astetta enemmän, niin EV-tilassa alkaa tulla vilu ja alta -10°C sähkönkäyttö menee aika arpapeliksi. Mutta sitten taas on ajossa lämmintä.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Ei oo merkitystä, koska vero lasketaan ja kokonaishinnaksi tulee 51699€. Vaikka siitä sen 600€ vähentää, niin silti se on 51099€. Tuo 48690€ on ilman autoveroa.
Jos tarkoitat että tuosta 600eurosta menisi autovero, niin ei mene sitäkään.
 
Toi RAV4 plug-in hybrid ois kyllä kans kova, tarpeeksi iso ja tarpeeksi iso akkukin. Hinta vaan vähän turhan reipas Toyotaksi, mutta käytettynä varmasti oiva peli joskus x vuoden kuluttua.

Kia Sorento Plug-in Hybrid on vielä isompi mutta siinäkin hinta on sellainen että moni tuskin edes harkitsee kun ei ole saksalaista ”premiumia”.

Toyota sai muuten haukut hirvenväistötestissä, en tiedä onko siinä joku suunnitteluvirhe vai onko kyse akkujen lisäpainon tuomasta ongelmasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 264
Viestejä
4 485 716
Jäsenet
74 129
Uusin jäsen
GentlePeace

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom