Keskustelua hybridiautoista

Huomautus - Jätetään nämä ihmisryhmään kohdistuvat halventavat nimitykset pois
Siinä sitä sitten on Pekingin tai Delhin smogissa istuessa miettiä että on ne vittu tyhmiä siellä euroopassa.
Oli sarkasmia tai ei niin todennäköisesti juuri näin käy. Vinosilmä nauraa matkalla pankkiin kun saa painaa tuotantolinjalta pihalle eurooppaan menevää saastelaitetta jolla viherpesuammattilaisten uskovaisia sitten narutetaan. Loppulaskun maksaa joka tapauksessa Suomalainen autoilija tästä menosta päätellen.
 
Oli sarkasmia tai ei niin todennäköisesti juuri näin käy. Vinosilmä nauraa matkalla pankkiin kun saa painaa tuotantolinjalta pihalle eurooppaan menevää saastelaitetta jolla viherpesuammattilaisten uskovaisia sitten narutetaan. Loppulaskun maksaa joka tapauksessa Suomalainen autoilija tästä menosta päätellen.
Pekingissa tehdaan paljon toita asian eteen ja paljon on muuttunut muutamassa vuodessa. kaupunki rajoittaa autojen ostamista ja paaosa uusien autojen ostoluvista annetaan sahkoautoille.
Kaukolammityksessa on luovuttu kivihiilesta.
 
Onko luovuttu vaiko puolueuskolliset vain ilmoittavat näin?
Mihinkäs ne sitten Australiasta laivaavat sitä kivihiiltä?
 
Toimiiko noi AdBluet muuten nykyisellään pakkasessa? Ainakin vuoteen 2015 asti oli BMW:llä (kaverilla) 5-sarjalaisen adbluessa jäätymistä, mutta saako tuota ongelmaa poistettua nykyteknologiallakaan pakkasilla?
 
Kaikissa näissä on lämmittimet niissä säiliöissä, mutta nekin voivat vikaantua.
 
Pekingissa tehdaan paljon toita asian eteen ja paljon on muuttunut muutamassa vuodessa. kaupunki rajoittaa autojen ostamista ja paaosa uusien autojen ostoluvista annetaan sahkoautoille.
Kaukolammityksessa on luovuttu kivihiilesta.
Siellä tälle ilmastopsykoosille on ihan aihettakin. Koko homman pointti on siinä että varmasti pelkkä Peking saastuttaa moninkertaisesti johonkin Suomeen verrattuna. Totta kai silloin on tehtävä jotakin. Se että nyt yritetään hillitä päästöjä leikkaamalla niitä Suomalaisten autoilusta on aivan absurdi ajatus. Kuinka tätä voi olla niin vaikea suhteuttaa?


Otetaan esimerkki ilman nyt mitään eksakteja lukuja.

On maa Y jossa on 5miljoonaa asukasta. Nämä ajavat niin tuoreilla laitteilla että päästöjen määrä per auto on 1. Tähän pisteeseen pääsy on haastavaa ja vaatii suuria panostuksia niin verotuksen ja valmistuskustannusten muodossa -> Ostovoima vähenee, lapsia kuolee tylsyyteen etc etc hirveitä asioita seuraa.

Maa X jossa 5 miljoonaa asukasta, nämä taas ajavat autoilla joiden päästöluku per auto on 10000000

Nyt tilanne on se että myös maa Y pyrkii näyttelemään oikeellista ja jotakin koko maailman pelastavaa voimaa vaikka vaikutus sillä että päästöluku 1 saadaan tiputettua 0,95:een on aivan minimaalinen isossa kuvassa. Eikö järkevämpää olisi koittaa saada maan X päästölukua per auto tiputettua vaikka 100:aan ja globaali vaikutus olisi silti moninkertainen?
 
Siellä tälle ilmastopsykoosille on ihan aihettakin. Koko homman pointti on siinä että varmasti pelkkä Peking saastuttaa moninkertaisesti johonkin Suomeen verrattuna. Totta kai silloin on tehtävä jotakin. Se että nyt yritetään hillitä päästöjä leikkaamalla niitä Suomalaisten autoilusta on aivan absurdi ajatus. Kuinka tätä voi olla niin vaikea suhteuttaa?


Otetaan esimerkki ilman nyt mitään eksakteja lukuja.

On maa Y jossa on 5miljoonaa asukasta. Nämä ajavat niin tuoreilla laitteilla että päästöjen määrä per auto on 1. Tähän pisteeseen pääsy on haastavaa ja vaatii suuria panostuksia niin verotuksen ja valmistuskustannusten muodossa -> Ostovoima vähenee, lapsia kuolee tylsyyteen etc etc hirveitä asioita seuraa.

Maa X jossa 5 miljoonaa asukasta, nämä taas ajavat autoilla joiden päästöluku per auto on 10000000

Nyt tilanne on se että myös maa Y pyrkii näyttelemään oikeellista ja jotakin koko maailman pelastavaa voimaa vaikka vaikutus sillä että päästöluku 1 saadaan tiputettua 0,95:een on aivan minimaalinen isossa kuvassa. Eikö järkevämpää olisi koittaa saada maan X päästölukua per auto tiputettua vaikka 100:aan ja globaali vaikutus olisi silti moninkertainen?
Mitä jos viet paskapuheesi johonkin toiseen ketjuun jossa saattaa kiinnostaakin?
 
Siellä tälle ilmastopsykoosille on ihan aihettakin. Koko homman pointti on siinä että varmasti pelkkä Peking saastuttaa moninkertaisesti johonkin Suomeen verrattuna. Totta kai silloin on tehtävä jotakin. Se että nyt yritetään hillitä päästöjä leikkaamalla niitä Suomalaisten autoilusta on aivan absurdi ajatus. Kuinka tätä voi olla niin vaikea suhteuttaa?


Otetaan esimerkki ilman nyt mitään eksakteja lukuja.

On maa Y jossa on 5miljoonaa asukasta. Nämä ajavat niin tuoreilla laitteilla että päästöjen määrä per auto on 1. Tähän pisteeseen pääsy on haastavaa ja vaatii suuria panostuksia niin verotuksen ja valmistuskustannusten muodossa -> Ostovoima vähenee, lapsia kuolee tylsyyteen etc etc hirveitä asioita seuraa.

Maa X jossa 5 miljoonaa asukasta, nämä taas ajavat autoilla joiden päästöluku per auto on 10000000

Nyt tilanne on se että myös maa Y pyrkii näyttelemään oikeellista ja jotakin koko maailman pelastavaa voimaa vaikka vaikutus sillä että päästöluku 1 saadaan tiputettua 0,95:een on aivan minimaalinen isossa kuvassa. Eikö järkevämpää olisi koittaa saada maan X päästölukua per auto tiputettua vaikka 100:aan ja globaali vaikutus olisi silti moninkertainen?
Otetaan niitä eksakteja lukuja: CO2-päästöt: tonnia per asukas:
  • Suomi: 8,66
  • Kiina: 7,54
Tästä seuraa, että esimerkkisi maa X on Suomi ja maa Y on Kiina päästöjen valossa. Onhan se nyt ainakin lähtökohtaisesti järkevämpää leikata suurempia päästöjä kuin pieniä.

Ja sitten ketjun aiheeseen. Kovasti olen miettinyt hybridiautoa, jolla saisi säästöä polttoainekustannuksissa. Suurempi syy olisi todennäköisesti nykyaikaiseen ja mielenkiintoiseen tekniikkaan vaihtaminen. Nykyisen polttisauton vaihtaminen halvimpaankaan käytettyyn hydridiin tuskin maksaisi koskaan itseään takaisin polttoainesäästöinä.

Plugarilla todennäköisesti hoituisi lähes kaikki arjen matkat sähköllä. Viikonloppureissuissa kilometrejä tulee enemmän, mutta harvoin kuitenkaan useampaa sataa yhteen suuntaan. Olen kuitenkin alkanut miettiä, että onko järkevää roikottaa polttomoottoria autossa mukana, kun lähes kaikki ajot hoituisi jopa ilman välilatauksia täyssähköautolla. Lisäksi sähkärillä ei tarvitsi ajella hissutellen vältelläkseen polttomoottorin käynnistymistä, vaan ajaminen onnistuisi niin kuin valmistaja on sen tarkoittanut. Lisäksi suuri etu olisi, ettei joka päivä tarvitsi latailla, koska omassa pihassa lataaminen ei toistaiseksi oikein onnistu.

Ihan millään e-golfin akkukapasiteetilla en haluaisi pärjäillä ja suorituskykyäkin olisi mukava olla. Katseet onkin kääntyneet seuraaviin: hyudai kona/kia niro, id.3, vanhemman pään model s. Hinta vaan pomppaa kaikissa sen verran, että kustannuksia pitää excelöidä pitkään ennen kuin mitään päätöksiä mihinkään suuntaan voi tehdä.
 
Otetaan niitä eksakteja lukuja: CO2-päästöt: tonnia per asukas:
  • Suomi: 8,66
  • Kiina: 7,54
Tästä seuraa, että esimerkkisi maa X on Suomi ja maa Y on Kiina päästöjen valossa. Onhan se nyt ainakin lähtökohtaisesti järkevämpää leikata suurempia päästöjä kuin pieniä.

Ja sitten ketjun aiheeseen. Kovasti olen miettinyt hybridiautoa, jolla saisi säästöä polttoainekustannuksissa. Suurempi syy olisi todennäköisesti nykyaikaiseen ja mielenkiintoiseen tekniikkaan vaihtaminen. Nykyisen polttisauton vaihtaminen halvimpaankaan käytettyyn hydridiin tuskin maksaisi koskaan itseään takaisin polttoainesäästöinä.

Plugarilla todennäköisesti hoituisi lähes kaikki arjen matkat sähköllä. Viikonloppureissuissa kilometrejä tulee enemmän, mutta harvoin kuitenkaan useampaa sataa yhteen suuntaan. Olen kuitenkin alkanut miettiä, että onko järkevää roikottaa polttomoottoria autossa mukana, kun lähes kaikki ajot hoituisi jopa ilman välilatauksia täyssähköautolla. Lisäksi sähkärillä ei tarvitsi ajella hissutellen vältelläkseen polttomoottorin käynnistymistä, vaan ajaminen onnistuisi niin kuin valmistaja on sen tarkoittanut. Lisäksi suuri etu olisi, ettei joka päivä tarvitsi latailla, koska omassa pihassa lataaminen ei toistaiseksi oikein onnistu.

Ihan millään e-golfin akkukapasiteetilla en haluaisi pärjäillä ja suorituskykyäkin olisi mukava olla. Katseet onkin kääntyneet seuraaviin: hyudai kona/kia niro, id.3, vanhemman pään model s. Hinta vaan pomppaa kaikissa sen verran, että kustannuksia pitää excelöidä pitkään ennen kuin mitään päätöksiä mihinkään suuntaan voi tehdä.
Ainakaan VAG:n plugin hybrideillä ei tarvitse pelätä bensakoneen käynnistyvän vahingossa. Se pitää käynnistää napista tai kunnon kick-downilla.

Jos tolpasta saa lämmityssähköä, niin siitä latailee plugarinkin akun yön aikana. Ilman omaa latauspaikkaa taas sähkö on kallista ja ajaminen voi maksaa saman kuin polttiksilla.

Plugarit on väliaikaisia ratkaisuja. Jos sähköauto sopii ja budjetti kestää, niin ilman muuta sellainen. Muuten plugarilla saa sähkön hyötyjä kunnes on lataukseen mahdollisuus ja markkinoiden autokanta vastaa tarpeita.
 
Onko luovuttu vaiko puolueuskolliset vain ilmoittavat näin?
Mihinkäs ne sitten Australiasta laivaavat sitä kivihiiltä?

Kivihiilelle ja muille saastutusaiheille voisi olla vaikka oma ketju.

Wikipedian mukaan kivihiilen käyttö on Kiinassa kielletty talojen lämmitykseen kaupunkialueilla. Löytyy tuolta sivun puolenvälin tienoilta -- Kivihiili Kiinassa - Coal in China - qaz.wiki

Suurimia kivihiilen käyttäjiä Kiinassa ovat sähkö- ja lämpölaitokset, sekä teollisuus, erityisesti terästeollisuus.
 
Siellä tälle ilmastopsykoosille on ihan aihettakin. Koko homman pointti on siinä että varmasti pelkkä Peking saastuttaa moninkertaisesti johonkin Suomeen verrattuna. Totta kai silloin on tehtävä jotakin. Se että nyt yritetään hillitä päästöjä leikkaamalla niitä Suomalaisten autoilusta on aivan absurdi ajatus. Kuinka tätä voi olla niin vaikea suhteuttaa?


Otetaan esimerkki ilman nyt mitään eksakteja lukuja.

On maa Y jossa on 5miljoonaa asukasta. Nämä ajavat niin tuoreilla laitteilla että päästöjen määrä per auto on 1. Tähän pisteeseen pääsy on haastavaa ja vaatii suuria panostuksia niin verotuksen ja valmistuskustannusten muodossa -> Ostovoima vähenee, lapsia kuolee tylsyyteen etc etc hirveitä asioita seuraa.

Maa X jossa 5 miljoonaa asukasta, nämä taas ajavat autoilla joiden päästöluku per auto on 10000000

Nyt tilanne on se että myös maa Y pyrkii näyttelemään oikeellista ja jotakin koko maailman pelastavaa voimaa vaikka vaikutus sillä että päästöluku 1 saadaan tiputettua 0,95:een on aivan minimaalinen isossa kuvassa. Eikö järkevämpää olisi koittaa saada maan X päästölukua per auto tiputettua vaikka 100:aan ja globaali vaikutus olisi silti moninkertainen?
Niin, asianhan saa näyttämään juuri tuolta kun valitsee luvut niin että vastakkain on 5 miljoonan ihmisen joukko ja 1.2 miljardin ihmisen joukko. Mutta mitään tolkkuahan tässä ei ole - muuta kuin saada ne luvut näyttämään siltä miltä haluaa.

Kyllä se fanaattisuus teikäläisen kohdalla löytyy peilistä - itse kun vielä koko vänkäyksen aloitit.
 
Melkoista fanaattisuutta ilmassa. No olkoon sitten näin. Palaillaan.
Aluksi vinosilmä nauraa matkalla pankkiin ja sitten niillä on ilmastopsykoosiin oikeasti aihettakin. Pitäisi päättää joku linja kun lähtee mesoamaan.

Aiheesta, 41l bensatankki ja melkein joka päivä käydään kaupassa, harrastuksissa tms. Taas menee yli kk tankkauksien välissä. Aika kiva. 330e f30 BMW.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi sähkärillä ei tarvitsi ajella hissutellen vältelläkseen polttomoottorin käynnistymistä, vaan ajaminen onnistuisi niin kuin valmistaja on sen tarkoittanut. Lisäksi suuri etu olisi, ettei joka päivä tarvitsi latailla, koska omassa pihassa lataaminen ei toistaiseksi oikein onnistu.

Saavuttaakseen plugarilla noita ajattelemiasi säästöjä on ajotavan oltava maltillinen, jottei polttis käynnisty ja et tule toisaalta kuluttaneeksi sähköä liikaa rangen kustannuksella. Täyssähköllä taas voi ajella rennommin, kun rangea on yleensä enemmän.

Mitä taas tulee siihen, ettei kotonasi ole latausmahdollisuutta, niin pidän sitä erityisesti plugarin kanssa kovin haastavana yhtälönä. Akku noissa on aina niin pieni, että sitä pitäisi päästä latailemaan ”molemmissa päissä”. Jos taas ajatellaan sähköautoa, jossa on esim 11-22kwh sisäinen laturi, niin sillä pystyy jo ilman pikalataustakin hoitamaan akun täyttöä asiointilatauksilla kaupoissa yms, jolloin ei olla niin riippuvaisia kotilatauksesta.

Mutta taas kerran se pääasiallinen ajosuorite ja muut harvemmin tehtävät pidemmät suoritteet, mökki ym matkat kannattaa tarkoin miettiä. Kun jonkinlainen yhtälö on mietittynä, niin päätösten teko on helpompaa ja faktoihin perustuvaa. Tein nämä pohdinnot kohta 6 vuotta sitten ja siitä asti on autoiltu täyssähköllä.

Kaikkiin ja kaikille sopiviin ajosuoritteisiin ei ole vielä olemassa hyvää kaikille sopivaa yhtä ja ainoaa ratkaisua. Mutta mieti ihmeessä vaihtoehtoja ja ole ennakkoluuloton! Nyt on vaihtoehtoja olemassa melkoisesti kuuden vuoden takaiseen, jolloin nettiautossa oli kaikilta merkeiltä yhteensä joitakin kymmeniä sähköautoja myynnissä koko valtakunnassa. Nykyisellään jonkun merkin yhtä mallia voi olla myynnissä moninkertaisesti enemmän.

Ja jottei kenellekään tule väärä kuva, niin plugarit ovat myös hyviä monenlaisissa tilanteissa, enkä tarkoita niitä dissata tms.
 
Ainakaan VAG:n plugin hybrideillä ei tarvitse pelätä bensakoneen käynnistyvän vahingossa. Se pitää käynnistää napista tai kunnon kick-downilla.
En tiedä uudemmista malleista, mutta ainakin 2016 vm. plugin-Passatilla käynnistyy talvella polttis usein vahingossa. Saa todella varovaisesti painaa kaasua kylmällä, jos ei halua polttomoottorin käynnistyvän. Polkimessa pitäisi olla vastuskohta merkkaamassa sähkömoottorin tehorajaa, mutta en ole kyllä sellaista käytännössä huomannut. Lämpimällä akulla sitten saa (rauhallisesti) painaa pedaalin tiskiin ilman vaaraa polttiksen heräämisestä.
 
En tiedä uudemmista malleista, mutta ainakin 2016 vm. plugin-Passatilla käynnistyy talvella polttis usein vahingossa. Saa todella varovaisesti painaa kaasua kylmällä, jos ei halua polttomoottorin käynnistyvän. Polkimessa pitäisi olla vastuskohta merkkaamassa sähkömoottorin tehorajaa, mutta en ole kyllä sellaista käytännössä huomannut. Lämpimällä akulla sitten saa (rauhallisesti) painaa pedaalin tiskiin ilman vaaraa polttiksen heräämisestä.

Saman tekee 2020 Skoda Superb:kin pakkasella. Eikä tarvi olla edes paljon pakkasta. Polttomoottori lähtee käyntiin heti käynnistyksessä kun pakkasta on enempi kuin -10 astetta ja vähemmilläkin pakkasilla kaasua pitää painella varovasti, että polttis ei käynnistyisi.
 
En tiedä uudemmista malleista, mutta ainakin 2016 vm. plugin-Passatilla käynnistyy talvella polttis usein vahingossa. Saa todella varovaisesti painaa kaasua kylmällä, jos ei halua polttomoottorin käynnistyvän. Polkimessa pitäisi olla vastuskohta merkkaamassa sähkömoottorin tehorajaa, mutta en ole kyllä sellaista käytännössä huomannut. Lämpimällä akulla sitten saa (rauhallisesti) painaa pedaalin tiskiin ilman vaaraa polttiksen heräämisestä.
Mielenkiintoista. -17 Passattia en ole saanut koskaan vahingossa bensalle. Tarpeeksi kun on pakkasta, niin auto toki käynnistyy suoraa bensalle.
 
Analoogi mittaristossa 6:lle asti voi polkea passat GTE:llä pelkällä sähköllä. jos erehtyy boostille asti, niin kyllä lähtee polttomoottori tulille. (Jos siis olosuhteet sitä vaatii = akkujännite, lämpötila tai ihan mikä muu syy hyvänsä)
 
Aluksi vinosilmä nauraa matkalla pankkiin ja sitten niillä on ilmastopsykoosiin oikeasti aihettakin. Pitäisi päättää joku linja kun lähtee mesoamaan.

Aiheesta, 41l bensatankki ja melkein joka päivä käydään kaupassa, harrastuksissa tms. Taas menee yli kk tankkauksien välissä. Aika kiva. 330e f30 BMW.
Eipä tuo tieto bensatankin koosta, autosta ja kauppa/harrastusajoista kerro mitään.
Itse ajoin koko viime talven Yamahan moottorikelkalla viidellä tankillisella.
Paljon vai vähän? Jaa, paha sanoa kun ei puhuta ajetuista kilometreistä.
 
Eipä tuo tieto bensatankin koosta, autosta ja kauppa/harrastusajoista kerro mitään.
Itse ajoin koko viime talven Yamahan moottorikelkalla viidellä tankillisella.
Paljon vai vähän? Jaa, paha sanoa kun ei puhuta ajetuista kilometreistä.

No itse olen ajellut samalla autolla (F30 330e) viimisen vuoden ja 16599km matkalla keskikulutuksella 2,7l/100km. Paljon vai vähän?

Parasta näissä hybrideissä kuitenkin on 1. aina lämmin/viileä auto, 2. voima, 3. yleisestä harhaluulosta poiketen, akun loppuessa ei tarvitse mennä konehuoneen puolelta pyörittämään kampea, vaan matkaa voi jatkaa aivan saumattomasti bensalla, niin pitkälle kuin menohaluja piisaa.
 
Eipä tuo tieto bensatankin koosta, autosta ja kauppa/harrastusajoista kerro mitään.
Itse ajoin koko viime talven Yamahan moottorikelkalla viidellä tankillisella.
Paljon vai vähän? Jaa, paha sanoa kun ei puhuta ajetuista kilometreistä.
800-1100km pääasiassa kaupunkiajoa.
 
Parasta näissä hybrideissä kuitenkin on 1. aina lämmin/viileä auto, 2. voima, 3. yleisestä harhaluulosta poiketen, akun loppuessa ei tarvitse mennä konehuoneen puolelta pyörittämään kampea, vaan matkaa voi jatkaa aivan saumattomasti bensalla, niin pitkälle kuin menohaluja piisaa.
Täyssähkössä 1. toteutuu ja 2.:ssa voimaa on tarjolla vieläkin enemmän. 3. kohta sitten mennään rangen ja omien ajotarpeiden mukaan eli kuinka hyvin sähkö sopii itselle. Plugarin ja sähkön omistavana mieluummin valitsen sähkön aina kun se on vapaana.
 
Täyssähkössä 1. toteutuu ja 2.:ssa voimaa on tarjolla vieläkin enemmän. 3. kohta sitten mennään rangen ja omien ajotarpeiden mukaan eli kuinka hyvin sähkö sopii itselle. Plugarin ja sähkön omistavana mieluummin valitsen sähkön aina kun se on vapaana.


Niin, 1. varmaan toteutuu kaikissa, 2. riippuu toki autosta, mutta harvassa on ne sähköt missä kulku puoli herättä mitään tunteita. 3. Itsekin ajelisin ihan mielelläni sähköllä koska pääsen kotona lataamaan. Ei vaan markkinoilta löydy vielä mallia mikä kiinnostaisi kokonaisuutena. Teslaa monesti miettinyt, mutta siinä on vaan niin monta juttua pielessä että ei kiitos.
 
Varmaan olisi hyvä myös mainita sen akulla saavutettavissa oleva käytännön range(~20km). Tyhjällä akulla se kulutus onkin sitten vain hieman vähemmän kuin tavallisella bensalla.

Tota mustavalkosta ajattelua oon aina ihmetelly kun näistä hybrideistä puhutaan. Ihan kuin se olisi maailmanloppu jos sillä sähkölle ei pääsekkään mummilaan asti koko matkaa. Mitä väliä? Siksi se on hybridi että sillä pääsee kyllä perille kelillä kuin kelillä joka kerta. Mutta kun vedetään ne koko vuoden ajelut viivan alle niin kyllä sillä vaan nykyisellä verotuksella säästää niin paljon, että ero on jo huomattava.
 
Hybridi passatissa polttoaineen kulutus pitkällä reissulla 5,1l/100km ja sama 1.4T passat ecofuelilla olisi ollut 7,5l/100km. Onhan siinä jo ihan mukava ero.
 
Tota mustavalkosta ajattelua oon aina ihmetelly kun näistä hybrideistä puhutaan. Ihan kuin se olisi maailmanloppu jos sillä sähkölle ei pääsekkään mummilaan asti koko matkaa. Mitä väliä? Siksi se on hybridi että sillä pääsee kyllä perille kelillä kuin kelillä joka kerta. Mutta kun vedetään ne koko vuoden ajelut viivan alle niin kyllä sillä vaan nykyisellä verotuksella säästää niin paljon, että ero on jo huomattava.
Hybrideihin liittyen se on mua vähän ihmetyttänyt, kun sanotaan välillä että "noh kun se range loppuu niin sitten ei se kulutus olekaan kaukana bensasta öhöh öhö" ihan kuin se olisi jotenkin paha asia tai yllätys ylipäätään. Joku 0,5-1 litrankin heitto kulutuksessa hybridin hyväksi on kuitenkin pitkällä tähtäimellä sekin hyväksi käyttäjälleen, jos autoa pitää pitkään tai ajaa paljon. Ehkä jossain XC90:ssä se sähkön ulkopuolinen kulutus saattaa olla painonsa takia aika rajua (pelkkä aavistus), mutta mm. joku 330 (ja nyt uutena 320) ja A250 vaikuttaa ihan fiksuilta kokonaisuuksilta.
 
2. riippuu toki autosta, mutta harvassa on ne sähköt missä kulku puoli herättä mitään tunteita.
Eihän tuo 330e mitenkään ihmeellinen ole kulkemisen suhteen, vaikka kuinka olisi piristetty. Plus se neloskoneen siritys ei ainkaan itsellä lisää ostohaluja kun kyseessä on Bemari. Samaan käytännön suorituskykyyn kun pääsee täyssähköllä paljon pienemmilläkin tehoilla.
 
Siitä kyllä yllätyin (facen mukaan), että Passat GTE:ssä 15 tuhannen välein öljynvaihto, vaikka ajanut kaikki sähköllä? Liekkö tottakaan, kukas nyt noin tiheään öljyjä vaihtaa tai saati maksaa siitä 280e, mitä oli tuolla facen puolella maksettu..?

----------
Itseä kiinnostelisi tuollainen Mitsubishi PHEV. Vähän muovirimpula kait se sisustaltaan, mutta vielä nelikko ja bensa, eli hyvä kaupunkiauto?
Mutta koska ajoa tulee noin 30 tuhatta vuodessa (yäk), niin kiinnostaa myös sähköautot (liian kalliita vielä) ja sitten tuo diesel-mersu-hybrid.

Onko jollain kokemuksia tuollaisesta E300 -dieselhybridistä? Paljohkosti oli taksina jossain välissä. Verohan on edelleen kova, mutta mitenkä tuo hybridiys näkyy arjessa ja kulutuksessa?
 
Eihän tuo 330e mitenkään ihmeellinen ole kulkemisen suhteen, vaikka kuinka olisi piristetty. Plus se neloskoneen siritys ei ainkaan itsellä lisää ostohaluja kun kyseessä on Bemari. Samaan käytännön suorituskykyyn kun pääsee täyssähköllä paljon pienemmilläkin tehoilla.
Laitetaan tämä perspektiivin.

Mun entinen E91 320d@200/400nm tuntuu todella selkeästi mopommalta kuin 330e vakiona. Ja taitaa 330e hiukan liikahtaa nopeammin kuin 330i.
Sitten tullaan siihen, että 330e on todella hyvä optimoinnin potentiaali. Odotan jo kevättä kun lukemat muuttuu about 250 -> 330hp tjsp. Ei mitään tarvetta ottaa siitä viimeistä tehoa.
 
Siitä kyllä yllätyin (facen mukaan), että Passat GTE:ssä 15 tuhannen välein öljynvaihto, vaikka ajanut kaikki sähköllä? Liekkö tottakaan, kukas nyt noin tiheään öljyjä vaihtaa tai saati maksaa siitä 280e, mitä oli tuolla facen puolella maksettu..?

Prius Plugarissa myös 15k huoltovälit, en tiedä miksi.
 
Siellä tälle ilmastopsykoosille on ihan aihettakin. Koko homman pointti on siinä että varmasti pelkkä Peking saastuttaa moninkertaisesti johonkin Suomeen verrattuna. Totta kai silloin on tehtävä jotakin. Se että nyt yritetään hillitä päästöjä leikkaamalla niitä Suomalaisten autoilusta on aivan absurdi ajatus. Kuinka tätä voi olla niin vaikea suhteuttaa?


Otetaan esimerkki ilman nyt mitään eksakteja lukuja.

On maa Y jossa on 5miljoonaa asukasta. Nämä ajavat niin tuoreilla laitteilla että päästöjen määrä per auto on 1. Tähän pisteeseen pääsy on haastavaa ja vaatii suuria panostuksia niin verotuksen ja valmistuskustannusten muodossa -> Ostovoima vähenee, lapsia kuolee tylsyyteen etc etc hirveitä asioita seuraa.

Maa X jossa 5 miljoonaa asukasta, nämä taas ajavat autoilla joiden päästöluku per auto on 10000000

Nyt tilanne on se että myös maa Y pyrkii näyttelemään oikeellista ja jotakin koko maailman pelastavaa voimaa vaikka vaikutus sillä että päästöluku 1 saadaan tiputettua 0,95:een on aivan minimaalinen isossa kuvassa. Eikö järkevämpää olisi koittaa saada maan X päästölukua per auto tiputettua vaikka 100:aan ja globaali vaikutus olisi silti moninkertainen?

Tajuutteko te että sillä urealiuksella ja pienhiukkaspäästöllä ei ole paskankaan merkitystä globaaleihin päästöihin? Nuo ovat paikallinen ongelma, ja perustelu että niitä ei ole tarvetta rajoittaa siksi koska koska kiina/venäjä/mikävaan ei rajoita, kertoo lähinnä henkilön typeryydestä.

Nuo pienhiukkaset ovat saasteita, ne ovat ihmisen terveydelle haitallisia, jonka takia niitä jokainen omasta terveydestään kiinnostunut ei halua niitä hengittää, mutta ongelma on täysin paikallinen ja esiintyy siellä missä hiukkaset tuotetaan.

Hiilidioksidi ei ole saaste, vaan päästö, joka on tutkimuksissa yhdistetty ilmaston muutokseen, jonka takia sitä pitäisi rajoittaa globaalisti, koska ongelmakin on globaali, mutta ei liity palotapahtuman puhtauteen mitenkään, vaan ylipäätään hiilipohjaisen materiaalin polttamiseen.
 
Hybrideihin liittyen se on mua vähän ihmetyttänyt, kun sanotaan välillä että "noh kun se range loppuu niin sitten ei se kulutus olekaan kaukana bensasta öhöh öhö" ihan kuin se olisi jotenkin paha asia tai yllätys ylipäätään. Joku 0,5-1 litrankin heitto kulutuksessa hybridin hyväksi on kuitenkin pitkällä tähtäimellä sekin hyväksi käyttäjälleen, jos autoa pitää pitkään tai ajaa paljon. Ehkä jossain XC90:ssä se sähkön ulkopuolinen kulutus saattaa olla painonsa takia aika rajua (pelkkä aavistus), mutta mm. joku 330 (ja nyt uutena 320) ja A250 vaikuttaa ihan fiksuilta kokonaisuuksilta.
Laskes huviksesi paljonko sillä kalliimmalla hybridillä pitää ajella, että ero tulee rahallisesti takaisin (jos kulutusero olematon). Kyllä siinä helposti lähtee tuohon naureskeluun, jos ”sopivia” malleja sattuu vertaamaan. Ja osa hybrideistä on ihan oikeastikin huonoja diilejä. Kalliimmissa malleissa etu tuppaa verojen kautta menevän hybridin eduksi.
 
Mitenkäs tämä ns. hankintatuen mahdollinen muutos nyt menee. Sitä puhuttiin, että 1. ja 2. vaihe tulisi nyt keväällä.

Nyt kun tuossa katselee niin fossiilittoman liikennekartan osalta aika loppuu 28.2.2021.

Tarkoittaisiko tuo että maalis-huhtikuussa olisi jotain konkreettista tulossa? Tuossa työryhmässä ei vain ole nimettyjä henkilöitä.

Sitten on tämä verotus työryhmä missä nimetyt henkilöt mutta loppuu vasta toukokuussa.

Vai sekoitanko nyt kaksi eri aihetta keskenään ja voisin vielä odottaa pari kk jos hankintatuki muuttuisi?
 
Mitenkäs tämä ns. hankintatuen mahdollinen muutos nyt menee. Sitä puhuttiin, että 1. ja 2. vaihe tulisi nyt keväällä.

Nyt kun tuossa katselee niin fossiilittoman liikennekartan osalta aika loppuu 28.2.2021.

Tarkoittaisiko tuo että maalis-huhtikuussa olisi jotain konkreettista tulossa? Tuossa työryhmässä ei vain ole nimettyjä henkilöitä.

Sitten on tämä verotus työryhmä missä nimetyt henkilöt mutta loppuu vasta toukokuussa.

Vai sekoitanko nyt kaksi eri aihetta keskenään ja voisin vielä odottaa pari kk jos hankintatuki muuttuisi?
Eiköhän tuossa ole kyse vaan siitä, että neitihallitus ei uskalla laittaa törkeitä veronkorotuksia julki polttoaineisiin ennen kuntavaaleja.
 
Laskes huviksesi paljonko sillä kalliimmalla hybridillä pitää ajella, että ero tulee rahallisesti takaisin (jos kulutusero olematon). Kyllä siinä helposti lähtee tuohon naureskeluun, jos ”sopivia” malleja sattuu vertaamaan. Ja osa hybrideistä on ihan oikeastikin huonoja diilejä. Kalliimmissa malleissa etu tuppaa verojen kautta menevän hybridin eduksi.

Niin ja siis varsinkin plugari vie aika paljon enemmän bensaa ilman sitä sähköä kuin pelkkä bensa-auto. Ne akut ja sähkötekniikka yms tuo melkoisen paljon lisää painoa.

Meikäläisen ajo on aikalailla motaripainotteista ja X540e vie mun ajolla 10l/100km, GLE500e jotain 12-13 litraa ja en uskalla edes kuvitella mitä joku x5 45e mahtaa kuluttaa. Mulle ei oikein ole muuta järkevää vaihtoehtoa kuin Diesel vaikka kuinka yrittäisi ajatella vihreästi, varsinkin kun en vielä tähänkään päivään mennessä ole oikein vakuuttunut että nuo hybridit olisi valmistustekniikaltaan ja elinkaareltaan sellaisia että ne olisivat edes samalla tasolla pelkän polttomoottorin kanssa. Rouvalle olen miettinyt että joku Seat Mii sähkö olisi ihan passeli ja sopiva auto muttei hän suostu sellaisella ajelemaan vaan ajelee mieluummin diesel e91:llä. No säästyypähän nekin rahat ja se 10k euroissa joka noiden hintaero on, maksaa aika paljon polttoainetta.

Ympäristöarvot on mielestäni pohjolassa ihan kunnossa eikä täällä tahallaan / väkisin sotketa juurikaan luontoa. Asia saa pysyäkin näin, mutta sähköauto / hybridi ei ainakaan omalla kohdallani mitään lisäarvoa tuo tämänkään osalta.
 
Eiköhän tuossa ole kyse vaan siitä, että neitihallitus ei uskalla laittaa törkeitä veronkorotuksia julki polttoaineisiin ennen kuntavaaleja.
Sitä on sanottu ja osa sanoo, että ei saisi siirtää. No katsotaan sitten voisiko hankintatuki muuttua.
 
Niin ja siis varsinkin plugari vie aika paljon enemmän bensaa ilman sitä sähköä kuin pelkkä bensa-auto. Ne akut ja sähkötekniikka yms tuo melkoisen paljon lisää painoa.

Höpöhöpö.

Plugin-hybridiin riittää melko pienet ja kevyet akut, koska niiden ei tarvi riittää kuin muutamaksikymmeneksi kilometriksi. Ja sähkömoottorit on hyvin kevyitä.

Ja hybridissä kun siitä polttomoottorista ei tarvi suuria hetkellisiä tehoja tai vääntöjä (koska sähkömoottori hoitaa ne), se voidaan optimoida selvästi enemmän taloudellisuutta kuin tehoa/vääntöä silmäälläpitäen (efektiivisesti pidempi työtahti kuin puristustahti, venttiilien ajoituksella toteutettu atkinson cycle).

Maantieajossa, jossa lähinnä taistellaan ilmanvastusta vastaan, atkinson cyclen omaava (plugin-)hybridi voittaa puhtaan bensa-auton tuon atkinson cyclen ansiosta.
Kaupunkijossa taas (plugin-)hybridi voittaa puhtaan bensiiniauton vielä selvemmin, koska
1) jarrutuksessa saadaan energia talteen
2) bensiinimoottoria voidaan käyttää paljon optimaalisemmalla kierros- ja vääntöalueella, kun sähkömoottorilla ja generaattorilla tasaillaan väännöntarvetta ja tehoylijäämää.
 
Viimeksi muokattu:
Plugin-hybridiin riittää melko pienet ja kevyet akut, koska niiden ei tarvi riittää kuin muutamaksikymmeneksi kilometriksi. Ja sähkömoottorit on hyvin kevyitä.

Plugin-hybridien akkupaketti + moottorikombinaatio painaa n. 300-350kg useimmissa isommissa automalleissa. Vaikkapa Panamerassa se on 1900kg vs 2210kg (4 vs. 4 E-Hybrid), vaikka ensimmäisessä on nelivedon tuomat lisäpainot myös mukana (joita 4 E-hybridissa ei ole koska sähkömoottori hoitaa toisen akselin). Ei tuollainen määrä painoa ihan merkityksetön ole. Sama näyttäisi olevan kokoluokka kaikissa isommissa autoissa, Audi A3:n kokoisessa pikkuautossa näköjään 275kg. Samaa luokkaa siis.

Ei 15% kovin vähän yleensä ole lukemana. Sama kuin kokonainen hirvi siellä aina matkustamassa.

Maantieajossa, jossa lähinnä taistellaan ilmanvastusta vastaan, atkinson cyclen omaava (plugin-)hybridi voittaa bensa-auton tuon atkins-cyclen ansiosta

Noissa taskin mainitsemissa autokokoluokissa ei Atkinson-cycleä kyllä käytetä. Sitä näkyy vain heikon suorituskyvyn plug-ineissa, tyyliin Priuksessa, ei tehokkaammissa. Ihmiset haluavat hybridinsä kuitenkin yleensä suorituskykyisinä (aivan kuin se normaaliversio tai jopa tehokkaampi).
 
Noissa taskin mainitsemissa autokokoluokissa ei Atkinson-cycleä kyllä käytetä.

Muissa kuin saksalaisissa autoissa käytetään runsaasti myös tuossa kokoluokassa, koska Saksan ulkopuolella auton oleellinen suunnittelukriteeri ei ole 250km/h matkanopeus, kuten Saksassa on.


Sitä näkyy vain heikon suorituskyvyn plug-ineissa, tyyliin Priuksessa, ei tehokkaammissa. Ihmiset haluavat hybridinsä kuitenkin yleensä suorituskykyisinä (aivan kuin se normaaliversio tai jopa tehokkaampi).

Se sähkömoottori antaa sen hyvän suorituskyvyn, vaikka bensamoottori on Atkinson-cyclellä. Koska hyvinkin pienestä sähkömoottorista saa paljon hetkellistä tehoa ja vääntöä irti, eikä sitä tehoa tai vääntöä tarvi runsaasti missään normaaliajotilanteessa pidempään kuin mitä kestää kiihdyttää matkanopeuteen.

Ja kaikkialla muualla paitsi Saksassa se Atkinson-moottori riittää helposti ylläpitämään sitä moottoritienopeutta.
 
Muissa kuin saksalaisissa autoissa käytetään runsaasti myös tuossa kokoluokassa, koska Saksan ulkopuolella auton oleellinen suunnittelukriteeri ei ole 250km/h matkanopeus, kuten Saksassa on.

Missä tehokkaammassa hybridivehkeessä käytetään Atkinsonia? Edes Lexus ei käytä erilaista moottoria niiden tehokkaammissa malleissa, vaan bensamoottorit on suoraan ei-hybrid malleista tuttuja (joissa on toki Atkinson/Otto mahdollisuus, mutta se löytyy myös ilman hybridiä). Land Roverit eivät käytä Atkinsonia myöskään, onko muita suuria hybrid-valmistajia kuin saksalaiset ja Land Rover Euroopassa? Edit: Volvo ei käytä Atkinsonia, meinasin tuo kiinalainen pulju tosiaan unohtua.

Se sähkömoottori antaa sen hyvän suorituskyvyn, vaikka bensamoottori on Atkinson-cyclellä. Koska hyvinkin pienestä sähkömoottorista saa paljon hetkellistä tehoa ja vääntöä irti, eikä sitä tehoa tai vääntöä tarvi runsaasti missään normaaliajotilanteessa pidempään kuin mitä kestää kiihdyttää matkanopeuteen.

Ei se pieni sähkömoottori kyllä isoa autoa liikuta mihinkään tehokkaammin kuin se bensamoottori, ei se pari sekunnin kymmenystä riitä siihen jos ei puhuta 5km/h kiihdytyksistä. Suurin osa hybridien moottoreista on sen verran heikkotehoisia suhteessa niiden polttomoottoriversioon ettei kiihtyvyys yksinkertaisesti ole missään tilanteessa samalla tasolla.

Paitsi jos toki olet sitä mieltä että 6,0 V12 koneellisen Ferrarin omistaja on aivan tyytyväinen rättisitikan tehoon. Mutta miksi ostaa Ferrari silloin alkujaankaan?
 
Missä tehokkaammassa hybridivehkeessä käytetään Atkinsonia?

Laitoin linkin listaan jo edellisessä viestissäni. Vaikka missä.

Edes Lexus ei käytä erilaista moottoria niiden tehokkaammissa malleissa, vaan bensamoottorit on suoraan ei-hybrid malleista tuttuja (joissa on toki Atkinson/Otto mahdollisuus, mutta se löytyy myös ilman hybridiä).

Kyllä käyttää.

Lohkot lienee samat, mutta moottoreita modattu.

Land Roverit eivät käytä Atkinsonia myöskään, onko muita suuria hybrid-valmistajia kuin saksalaiset ja Land Rover Euroopassa? Edit: Volvo ei käytä Atkinsonia, meinasin tuo kiinalainen pulju tosiaan unohtua.

Jospa vilkaisisit sitä linkkiä, minkä laitoin edellisessä viestissäni.

Ei se pieni sähkömoottori kyllä isoa autoa liikuta mihinkään tehokkaammin kuin se bensamoottori, ei se pari sekunnin kymmenystä riitä siihen jos ei puhuta 5km/h kiihdytyksistä.

Mitä ihmettä oikoin höpiset "sekunnin kymmenyksistä" ?

Pienessäkin akussa riittää virtaa (kymmeniksi) minuuteiksi, mutta käytännön tarve on vain siksi ajaksi mitä kiihdytys kestää (eli puhutaan luokkaa 10-20 sekunnista riippuen auton tehosta). Ei mistään KYMMENYKSISTÄ.

Ja siitä sähkömoottorista on todella helppo tehdä tarpeeksi tehokas, että se liikuttaa sitä autoa vikkelästi.

Suurin osa hybridien moottoreista on sen verran heikkotehoisia suhteessa niiden polttomoottoriversioon ettei kiihtyvyys yksinkertaisesti ole missään tilanteessa samalla tasolla.

Höpöhöpö. Ja sen Atkinsonin tehopenaltykään ei ole mikään älytön:


Paitsi jos toki olet sitä mieltä että 6,0 V12 koneellisen Ferrarin omistaja on aivan tyytyväinen rättisitikan tehoon. Mutta miksi ostaa Ferrari silloin alkujaankaan?

Mitä ihmettä oikein höpiset jostain rättisitikan tehosta?

Tuntuu olevan nyt suuruusluokatkin sinulta TÄYSIN hukassa näistä.

Jos sotket mukaan älyttömän kalliit urheiluautot, niin tuossa sinulle hybridi, jossa n 700 pollea sähkömoottoritehoa:

 
Viimeksi muokattu:
Laitoin linkin listaan jo edellisessä viestissäni. Vaikka missä.

Listasit siinä autoja kuten:

"Chrysler Pacifica (front-wheel drive) plug-in hybrid model minivan "

Ja vertaat sitä tehokkaisiin autoihin? Oikeasti? Voin luvata, Pacifica ei ole kovinkaan tehokas auto vaikka sinne lapset hyvin saakin mahtumaan. Tuo antamasi listaus nimenomaan vahvistaa sitä, ettei ehdottamaasi strategiaa yleisesti käytetä.


Luetko oikeasti mitä kirjoitat? Kai tajusit että linkkaamasi auto nimenomaan EI ole hybrid? Silti käytät sitä todistamaan että hybridin sähkömoottori kelpaa, tässä esimerkkinä auto jossa sitä ei ole?
 
Jos sotket mukaan älyttömän kalliit urheiluautot, niin tuossa sinulle hybridi, jossa n 700 pollea sähkömoottoritehoa:

Olet siis sitä mieltä että Regera käyttää Atkinsonia? Voisit laittaa edes hieman lähdettä väitteellesi, missään Koenigseggin mallistossa ei niin sanota.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 576
Viestejä
4 512 017
Jäsenet
74 417
Uusin jäsen
KrisTNT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom