Keskustelua hybridiautoista

Mitenkäs tämä ns. hankintatuen mahdollinen muutos nyt menee. Sitä puhuttiin, että 1. ja 2. vaihe tulisi nyt keväällä.

Nyt kun tuossa katselee niin fossiilittoman liikennekartan osalta aika loppuu 28.2.2021.

Tarkoittaisiko tuo että maalis-huhtikuussa olisi jotain konkreettista tulossa? Tuossa työryhmässä ei vain ole nimettyjä henkilöitä.

Sitten on tämä verotus työryhmä missä nimetyt henkilöt mutta loppuu vasta toukokuussa.

Vai sekoitanko nyt kaksi eri aihetta keskenään ja voisin vielä odottaa pari kk jos hankintatuki muuttuisi?
 
Mitenkäs tämä ns. hankintatuen mahdollinen muutos nyt menee. Sitä puhuttiin, että 1. ja 2. vaihe tulisi nyt keväällä.

Nyt kun tuossa katselee niin fossiilittoman liikennekartan osalta aika loppuu 28.2.2021.

Tarkoittaisiko tuo että maalis-huhtikuussa olisi jotain konkreettista tulossa? Tuossa työryhmässä ei vain ole nimettyjä henkilöitä.

Sitten on tämä verotus työryhmä missä nimetyt henkilöt mutta loppuu vasta toukokuussa.

Vai sekoitanko nyt kaksi eri aihetta keskenään ja voisin vielä odottaa pari kk jos hankintatuki muuttuisi?
Eiköhän tuossa ole kyse vaan siitä, että neitihallitus ei uskalla laittaa törkeitä veronkorotuksia julki polttoaineisiin ennen kuntavaaleja.
 
Laskes huviksesi paljonko sillä kalliimmalla hybridillä pitää ajella, että ero tulee rahallisesti takaisin (jos kulutusero olematon). Kyllä siinä helposti lähtee tuohon naureskeluun, jos ”sopivia” malleja sattuu vertaamaan. Ja osa hybrideistä on ihan oikeastikin huonoja diilejä. Kalliimmissa malleissa etu tuppaa verojen kautta menevän hybridin eduksi.

Niin ja siis varsinkin plugari vie aika paljon enemmän bensaa ilman sitä sähköä kuin pelkkä bensa-auto. Ne akut ja sähkötekniikka yms tuo melkoisen paljon lisää painoa.

Meikäläisen ajo on aikalailla motaripainotteista ja X540e vie mun ajolla 10l/100km, GLE500e jotain 12-13 litraa ja en uskalla edes kuvitella mitä joku x5 45e mahtaa kuluttaa. Mulle ei oikein ole muuta järkevää vaihtoehtoa kuin Diesel vaikka kuinka yrittäisi ajatella vihreästi, varsinkin kun en vielä tähänkään päivään mennessä ole oikein vakuuttunut että nuo hybridit olisi valmistustekniikaltaan ja elinkaareltaan sellaisia että ne olisivat edes samalla tasolla pelkän polttomoottorin kanssa. Rouvalle olen miettinyt että joku Seat Mii sähkö olisi ihan passeli ja sopiva auto muttei hän suostu sellaisella ajelemaan vaan ajelee mieluummin diesel e91:llä. No säästyypähän nekin rahat ja se 10k euroissa joka noiden hintaero on, maksaa aika paljon polttoainetta.

Ympäristöarvot on mielestäni pohjolassa ihan kunnossa eikä täällä tahallaan / väkisin sotketa juurikaan luontoa. Asia saa pysyäkin näin, mutta sähköauto / hybridi ei ainakaan omalla kohdallani mitään lisäarvoa tuo tämänkään osalta.
 
Eiköhän tuossa ole kyse vaan siitä, että neitihallitus ei uskalla laittaa törkeitä veronkorotuksia julki polttoaineisiin ennen kuntavaaleja.
Sitä on sanottu ja osa sanoo, että ei saisi siirtää. No katsotaan sitten voisiko hankintatuki muuttua.
 
Niin ja siis varsinkin plugari vie aika paljon enemmän bensaa ilman sitä sähköä kuin pelkkä bensa-auto. Ne akut ja sähkötekniikka yms tuo melkoisen paljon lisää painoa.

Höpöhöpö.

Plugin-hybridiin riittää melko pienet ja kevyet akut, koska niiden ei tarvi riittää kuin muutamaksikymmeneksi kilometriksi. Ja sähkömoottorit on hyvin kevyitä.

Ja hybridissä kun siitä polttomoottorista ei tarvi suuria hetkellisiä tehoja tai vääntöjä (koska sähkömoottori hoitaa ne), se voidaan optimoida selvästi enemmän taloudellisuutta kuin tehoa/vääntöä silmäälläpitäen (efektiivisesti pidempi työtahti kuin puristustahti, venttiilien ajoituksella toteutettu atkinson cycle).

Maantieajossa, jossa lähinnä taistellaan ilmanvastusta vastaan, atkinson cyclen omaava (plugin-)hybridi voittaa puhtaan bensa-auton tuon atkinson cyclen ansiosta.
Kaupunkijossa taas (plugin-)hybridi voittaa puhtaan bensiiniauton vielä selvemmin, koska
1) jarrutuksessa saadaan energia talteen
2) bensiinimoottoria voidaan käyttää paljon optimaalisemmalla kierros- ja vääntöalueella, kun sähkömoottorilla ja generaattorilla tasaillaan väännöntarvetta ja tehoylijäämää.
 
Viimeksi muokattu:
Plugin-hybridiin riittää melko pienet ja kevyet akut, koska niiden ei tarvi riittää kuin muutamaksikymmeneksi kilometriksi. Ja sähkömoottorit on hyvin kevyitä.

Plugin-hybridien akkupaketti + moottorikombinaatio painaa n. 300-350kg useimmissa isommissa automalleissa. Vaikkapa Panamerassa se on 1900kg vs 2210kg (4 vs. 4 E-Hybrid), vaikka ensimmäisessä on nelivedon tuomat lisäpainot myös mukana (joita 4 E-hybridissa ei ole koska sähkömoottori hoitaa toisen akselin). Ei tuollainen määrä painoa ihan merkityksetön ole. Sama näyttäisi olevan kokoluokka kaikissa isommissa autoissa, Audi A3:n kokoisessa pikkuautossa näköjään 275kg. Samaa luokkaa siis.

Ei 15% kovin vähän yleensä ole lukemana. Sama kuin kokonainen hirvi siellä aina matkustamassa.

Maantieajossa, jossa lähinnä taistellaan ilmanvastusta vastaan, atkinson cyclen omaava (plugin-)hybridi voittaa bensa-auton tuon atkins-cyclen ansiosta

Noissa taskin mainitsemissa autokokoluokissa ei Atkinson-cycleä kyllä käytetä. Sitä näkyy vain heikon suorituskyvyn plug-ineissa, tyyliin Priuksessa, ei tehokkaammissa. Ihmiset haluavat hybridinsä kuitenkin yleensä suorituskykyisinä (aivan kuin se normaaliversio tai jopa tehokkaampi).
 
Noissa taskin mainitsemissa autokokoluokissa ei Atkinson-cycleä kyllä käytetä.

Muissa kuin saksalaisissa autoissa käytetään runsaasti myös tuossa kokoluokassa, koska Saksan ulkopuolella auton oleellinen suunnittelukriteeri ei ole 250km/h matkanopeus, kuten Saksassa on.


Sitä näkyy vain heikon suorituskyvyn plug-ineissa, tyyliin Priuksessa, ei tehokkaammissa. Ihmiset haluavat hybridinsä kuitenkin yleensä suorituskykyisinä (aivan kuin se normaaliversio tai jopa tehokkaampi).

Se sähkömoottori antaa sen hyvän suorituskyvyn, vaikka bensamoottori on Atkinson-cyclellä. Koska hyvinkin pienestä sähkömoottorista saa paljon hetkellistä tehoa ja vääntöä irti, eikä sitä tehoa tai vääntöä tarvi runsaasti missään normaaliajotilanteessa pidempään kuin mitä kestää kiihdyttää matkanopeuteen.

Ja kaikkialla muualla paitsi Saksassa se Atkinson-moottori riittää helposti ylläpitämään sitä moottoritienopeutta.
 
Muissa kuin saksalaisissa autoissa käytetään runsaasti myös tuossa kokoluokassa, koska Saksan ulkopuolella auton oleellinen suunnittelukriteeri ei ole 250km/h matkanopeus, kuten Saksassa on.

Missä tehokkaammassa hybridivehkeessä käytetään Atkinsonia? Edes Lexus ei käytä erilaista moottoria niiden tehokkaammissa malleissa, vaan bensamoottorit on suoraan ei-hybrid malleista tuttuja (joissa on toki Atkinson/Otto mahdollisuus, mutta se löytyy myös ilman hybridiä). Land Roverit eivät käytä Atkinsonia myöskään, onko muita suuria hybrid-valmistajia kuin saksalaiset ja Land Rover Euroopassa? Edit: Volvo ei käytä Atkinsonia, meinasin tuo kiinalainen pulju tosiaan unohtua.

Se sähkömoottori antaa sen hyvän suorituskyvyn, vaikka bensamoottori on Atkinson-cyclellä. Koska hyvinkin pienestä sähkömoottorista saa paljon hetkellistä tehoa ja vääntöä irti, eikä sitä tehoa tai vääntöä tarvi runsaasti missään normaaliajotilanteessa pidempään kuin mitä kestää kiihdyttää matkanopeuteen.

Ei se pieni sähkömoottori kyllä isoa autoa liikuta mihinkään tehokkaammin kuin se bensamoottori, ei se pari sekunnin kymmenystä riitä siihen jos ei puhuta 5km/h kiihdytyksistä. Suurin osa hybridien moottoreista on sen verran heikkotehoisia suhteessa niiden polttomoottoriversioon ettei kiihtyvyys yksinkertaisesti ole missään tilanteessa samalla tasolla.

Paitsi jos toki olet sitä mieltä että 6,0 V12 koneellisen Ferrarin omistaja on aivan tyytyväinen rättisitikan tehoon. Mutta miksi ostaa Ferrari silloin alkujaankaan?
 
Missä tehokkaammassa hybridivehkeessä käytetään Atkinsonia?

Laitoin linkin listaan jo edellisessä viestissäni. Vaikka missä.

Edes Lexus ei käytä erilaista moottoria niiden tehokkaammissa malleissa, vaan bensamoottorit on suoraan ei-hybrid malleista tuttuja (joissa on toki Atkinson/Otto mahdollisuus, mutta se löytyy myös ilman hybridiä).

Kyllä käyttää.

Lohkot lienee samat, mutta moottoreita modattu.

Land Roverit eivät käytä Atkinsonia myöskään, onko muita suuria hybrid-valmistajia kuin saksalaiset ja Land Rover Euroopassa? Edit: Volvo ei käytä Atkinsonia, meinasin tuo kiinalainen pulju tosiaan unohtua.

Jospa vilkaisisit sitä linkkiä, minkä laitoin edellisessä viestissäni.

Ei se pieni sähkömoottori kyllä isoa autoa liikuta mihinkään tehokkaammin kuin se bensamoottori, ei se pari sekunnin kymmenystä riitä siihen jos ei puhuta 5km/h kiihdytyksistä.

Mitä ihmettä oikoin höpiset "sekunnin kymmenyksistä" ?

Pienessäkin akussa riittää virtaa (kymmeniksi) minuuteiksi, mutta käytännön tarve on vain siksi ajaksi mitä kiihdytys kestää (eli puhutaan luokkaa 10-20 sekunnista riippuen auton tehosta). Ei mistään KYMMENYKSISTÄ.

Ja siitä sähkömoottorista on todella helppo tehdä tarpeeksi tehokas, että se liikuttaa sitä autoa vikkelästi.

Suurin osa hybridien moottoreista on sen verran heikkotehoisia suhteessa niiden polttomoottoriversioon ettei kiihtyvyys yksinkertaisesti ole missään tilanteessa samalla tasolla.

Höpöhöpö. Ja sen Atkinsonin tehopenaltykään ei ole mikään älytön:


Paitsi jos toki olet sitä mieltä että 6,0 V12 koneellisen Ferrarin omistaja on aivan tyytyväinen rättisitikan tehoon. Mutta miksi ostaa Ferrari silloin alkujaankaan?

Mitä ihmettä oikein höpiset jostain rättisitikan tehosta?

Tuntuu olevan nyt suuruusluokatkin sinulta TÄYSIN hukassa näistä.

Jos sotket mukaan älyttömän kalliit urheiluautot, niin tuossa sinulle hybridi, jossa n 700 pollea sähkömoottoritehoa:

 
Viimeksi muokattu:
Laitoin linkin listaan jo edellisessä viestissäni. Vaikka missä.

Listasit siinä autoja kuten:

"Chrysler Pacifica (front-wheel drive) plug-in hybrid model minivan "

Ja vertaat sitä tehokkaisiin autoihin? Oikeasti? Voin luvata, Pacifica ei ole kovinkaan tehokas auto vaikka sinne lapset hyvin saakin mahtumaan. Tuo antamasi listaus nimenomaan vahvistaa sitä, ettei ehdottamaasi strategiaa yleisesti käytetä.


Luetko oikeasti mitä kirjoitat? Kai tajusit että linkkaamasi auto nimenomaan EI ole hybrid? Silti käytät sitä todistamaan että hybridin sähkömoottori kelpaa, tässä esimerkkinä auto jossa sitä ei ole?
 
Jos sotket mukaan älyttömän kalliit urheiluautot, niin tuossa sinulle hybridi, jossa n 700 pollea sähkömoottoritehoa:

Olet siis sitä mieltä että Regera käyttää Atkinsonia? Voisit laittaa edes hieman lähdettä väitteellesi, missään Koenigseggin mallistossa ei niin sanota.
 
Nyt taas tuntuu siltä että kun eräs nimeltä mainitsematon keskustelija puolustelee hybridiä melko sokeasti, unohtuu kokonaan vertailukohdat ja ihan erilaisia autoja verrataan keskenään. Jos puhutaan X5:stä tai GLE:stä tmv. niin ei voida kyllä saman päivänä puhua jostain ioniqista tai muista wingwong valmistajien autoista, ne ovat kuitenkin enemmän sitten taas luokkaa "pelkkiä kulkuvälineitä" mitenkään niitä ja niiden ominaisuuksia väheksymättä.

On jännää että tietyt kaverit eivät pysty myöntämään että on edelleen ihmisiä joille se plugari tai sähkö ei vain ole miltään kantilta järkevä tai taloudellinen vaihtoehto.


Muissa kuin saksalaisissa autoissa käytetään runsaasti myös tuossa kokoluokassa, koska Saksan ulkopuolella auton oleellinen suunnittelukriteeri ei ole 250km/h matkanopeus, kuten Saksassa on.

Tämä lienee yksi niistä syistä miksi monet Saksalaiset ovat aika paljon mukavampia ajella kun puhutaan vähän isommista kilometrimääristä. 15tkm vuosi nyt ajaa vaikka reliant robinilla, mutta harva esim 50tkm vuoteen ajava jaksaa enää ajella millään priuksella, ellei sitten olosuhteiden pakosta (raha) tai tee jotain taksihommaa tai wolttikeikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta kulutuksesta on kyllä ihan turha taas aloittaa tappelua. Yleinen fakta on että se plugarin sähköosien lisäpaino aika pitkälti kuljettaa itse itsensä myös matka-ajossa ja antaa päälle vielä reippaasti lisätehoa vastaavaan pelkällä polttiksella varustettuun laitteeseen verrattuna.
 
Olet siis sitä mieltä että Regera käyttää Atkinsonia? Voisit laittaa edes hieman lähdettä väitteellesi, missään Koenigseggin mallistossa ei niin sanota.

En väitä, vaan kerroin, että on hybridejä, joissa TEHOKAS sähkömoottori, kun sinä sotkit tähän jotkut superautot mukaan alkamalla höpisemään jotain ferrareista.
 
On jännää että tietyt kaverit eivät pysty myöntämään että on edelleen ihmisiä joille se plugari tai sähkö ei vain ole miltään kantilta järkevä tai taloudellinen vaihtoehto.

Onko ihan pakko trollata täällä vaikka on ihan selvää ettei sähköpelit sinua kiinnosta saati ilmeisesti edes sovi sinun käyttöön? Ei kukaan sinua pakota sellaista hankkimaan. Ja jos joku toinen haluaa sellaisia hankkia, ei se sinulta ole pois.

Jos taas poliittiset päätökset ei miellytä, niistä jauhamiseen on omat fooruminsa.
 
Joo painun johonkin muualle ulisemaan. Huvittaa vain kun asioista ei voi keskustella neutraalisti vaan suu vaahdossa raivotaan jos joku ei ole samaa mieltä. Nämä on ihan kiinnostavia vehkeitä ja niille on oma paikkansa, sen taki alun perin aloin näitä juttuja lueskelemaan.
 
Eikö se ole jo monessa ketjussa erikseen todettu, että mikäli on tarve ajaa 1000km siivu ilman kusitaukoa ja kusitauon jälkeen takaisin niin sähköauto tai edes se hybridi ei ole siihen paras mahdollinen vaihtoehto?
 
Sähkö tai hybrid ei myöskään ole järkevä jos haluaa ajaa kerrostalon kokoisella ja muotoisella maasturilla. Varsinkaan jos ajot painottuu motarille.
 
En väitä, vaan kerroin, että on hybridejä, joissa TEHOKAS sähkömoottori, kun sinä sotkit tähän jotkut superautot mukaan alkamalla höpisemään jotain ferrareista.

Ei, sinä sanoit:

Plugin-hybridiin riittää melko pienet ja kevyet akut, koska niiden ei tarvi riittää kuin muutamaksikymmeneksi kilometriksi. Ja sähkömoottorit on hyvin kevyitä.
Ja hybridissä kun siitä polttomoottorista ei tarvi suuria hetkellisiä tehoja tai vääntöjä

Ja sen jälkeen väität ratkaisuksi Regeraa, joka ratkaisee tämänkin ongelman. Siinä autossa on 1100hp polttomoottori. Mikäli sitä polttomoottoria ei tarvita, eikä suuria tehoja, niin minkä takia siitä puristetaan 1100 hp?

Sä oot ihan höpöhöpöukko.
 
Onko ihan pakko trollata täällä vaikka on ihan selvää ettei sähköpelit sinua kiinnosta saati ilmeisesti edes sovi sinun käyttöön? Ei kukaan sinua pakota sellaista hankkimaan. Ja jos joku toinen haluaa sellaisia hankkia, ei se sinulta ole pois.

Jos taas poliittiset päätökset ei miellytä, niistä jauhamiseen on omat fooruminsa.
Kyse ei varmasti ole siitä etteikö kiinnostaisi, vaan siitä, että nykyisellä sähkö- tai hybriditekniikalla saada aikaiseksi ratkaisua, joka olisi kulutus-/verotusoptimia ajoprofiileille, jotka käsittävät pitkänmatkan ajoa. Kyseessä on siis kokonainen autonkäyttäjäryhmä, jonka päähän potkitaan verotuksen/politikoinnin/markkinoiden osalta. Tämäkään ryhmä ei ole aivan pienin mahdollinen, kun ajatellaan erilaiset työelämän toteutukset. Jos nyt katsotaan, vaikka hyötyajoneuvojen tilannetta: esim. Pakut, niin melko sokea pitää olla, jos ei tajua että tää hypejuna on aivan liian aikaisessa(kuormankantavuudet).
 
Kyse ei varmasti ole siitä etteikö kiinnostaisi, vaan siitä, että nykyisellä sähkö- tai hybriditekniikalla saada aikaiseksi ratkaisua, joka olisi kulutus-/verotusoptimia ajoprofiileille, jotka käsittävät pitkänmatkan ajoa. Kyseessä on siis kokonainen autonkäyttäjäryhmä, jonka päähän potkitaan verotuksen/politikoinnin/markkinoiden osalta. Tämäkään ryhmä ei ole aivan pienin mahdollinen, kun ajatellaan erilaiset työelämän toteutukset. Jos nyt katsotaan, vaikka hyötyajoneuvojen tilannetta: esim. Pakut, niin melko sokea pitää olla, jos ei tajua että tää hypejuna on aivan liian aikaisessa(kuormankantavuudet).

Ymmärrän hyvin miksi verotus ja politiikka voi otttaa monia päähän, mutta tässä ketjussa niistä valittaminen on melkoisen turhaa. Nyt on siirtymävaihe menossa ja ei se ihan kivuttomasti mene. Kaikkea ei voi sähköistää järkevästi, eikä kannata. Mutta asiaa voisi ajatella niinkin että jos sähköauton hankkii ne joille se on järkevää, loput voi jatkaa polttiksilla ajelua. P2X on tulossa, mutta ei ihan pian ja kapasiteetti rajallinen. Samoin biodieseliä ei kaikkeen riitä, tarvitaan useita ratkaisuja.

V8-fanin voisikin olla ihan fiksua puhua sähköautojen puolesta?
 
Ei, sinä sanoit:

Plugin-hybridiin riittää melko pienet ja kevyet akut, koska niiden ei tarvi riittää kuin muutamaksikymmeneksi kilometriksi. Ja sähkömoottorit on hyvin kevyitä.
Ja hybridissä kun siitä polttomoottorista ei tarvi suuria hetkellisiä tehoja tai vääntöjä

Ja sen jälkeen väität ratkaisuksi Regeraa, joka ratkaisee tämänkin ongelman.

Voisitko olla vääristelemättä sitä, mikä kommenttini on vastaus mihinkäkin.

Sinä sanoit seuravan kommentin:

Paitsi jos toki olet sitä mieltä että 6,0 V12 koneellisen Ferrarin omistaja on aivan tyytyväinen rättisitikan tehoon. Mutta miksi ostaa Ferrari silloin alkujaankaan?

Ja tähän vastasin tuolla regera-kommentillani.

Siinä autossa on 1100hp polttomoottori. Mikäli sitä polttomoottoria ei tarvita, eikä suuria tehoja, niin minkä takia siitä puristetaan 1100 hp?

Sä oot ihan höpöhöpöukko.

:facepalm:

Suuria tehoja polttomoottorista ei tarvita normaalissa liikenteessä. Regera on urheiluauto, jolla ajetaan radalla kovaa. Siellä tarvitaan, koska akku loppuisi heti kesken.
 
Viimeksi muokattu:
Höpöhöpö, (tm) hkultala.

Sinä sanoit seuravan kommentin:

Et osaa käyttää lainausnappia ja jätit lopun osuuden siitä lainauksesta pois? Vai et vain ymmärrä lukemaasi ja tahdot inttää?

Ei se pieni sähkömoottori kyllä isoa autoa liikuta mihinkään tehokkaammin kuin se bensamoottori, ei se pari sekunnin kymmenystä riitä siihen jos ei puhuta 5km/h kiihdytyksistä. Suurin osa hybridien moottoreista on sen verran heikkotehoisia suhteessa niiden polttomoottoriversioon ettei kiihtyvyys yksinkertaisesti ole missään tilanteessa samalla tasolla.

Joka on edelleen vastauksena siihen väitteeseesi:

Se sähkömoottori antaa sen hyvän suorituskyvyn, vaikka bensamoottori on Atkinson-cyclellä. Koska hyvinkin pienestä sähkömoottorista saa paljon hetkellistä tehoa ja vääntöä irti, eikä sitä tehoa tai vääntöä tarvi runsaasti missään normaaliajotilanteessa pidempään kuin mitä kestää kiihdyttää matkanopeuteen.

Regera ei ole Atkinson, eikä Regerassa ole pientä sähkömoottoria. Mutta halusit keksiä jonkun uuden väitteen johon kukaan muu kuin sinun mielikuvituksesi ei ole koskenut?

Tule kymmenen vuoden päästä kokeilemaan uudestaan. Vaikka sitten kun se rakas Prius hajoaa.
 
Höpöhöpö, (tm) hkultala.

Et osaa käyttää lainausnappia ja jätit lopun osuuden siitä lainauksesta pois? Vai et vain ymmärrä lukemaasi ja tahdot inttää?

Osaan oikein hyvin käyttää lainausnappia. Ymmärrän myös lukemani oikein hyvin.

Joka on edelleen vastauksena siihen väitteeseesi:

Se sähkömoottori antaa sen hyvän suorituskyvyn, vaikka bensamoottori on Atkinson-cyclellä. Koska hyvinkin pienestä sähkömoottorista saa paljon hetkellistä tehoa ja vääntöä irti, eikä sitä tehoa tai vääntöä tarvi runsaasti missään normaaliajotilanteessa pidempään kuin mitä kestää kiihdyttää matkanopeuteen.

Vastasit tähän jollain aivan käsittämättömällä olkiukkoilulla/täysin rikkinäisellä vertauksella jostian Ferraista ja rättisitikasta

Paitsi jos toki olet sitä mieltä että 6,0 V12 koneellisen Ferrarin omistaja on aivan tyytyväinen rättisitikan tehoon. Mutta miksi ostaa Ferrari silloin alkujaankaan?

Eli veit siis keskustelun jonnekin totaalisen off-topcciin. Ja minä sitten jatkoin tätä off-topiccia.

Regera ei ole Atkinson, eikä Regerassa ole pientä sähkömoottoria. Mutta halusit keksiä jonkun uuden väitteen johon kukaan muu kuin sinun mielikuvituksesi ei ole koskenut?

Selitetään nyt vielä neljänteen kertaan:

Regera-kommenttini liittyi sinun Ferrari V12- vs rättisitikka- satuiluusi, joka oli täysin pieleen mennyt virheellinen vertaus.

Tule kymmenen vuoden päästä kokeilemaan uudestaan. Vaikka sitten kun se rakas Prius hajoaa.

Ei ole mitään Priusta minulla, vaan ihan perinteinen manuaalivaihteinen bensiinimoottoriauto.
 
Viimeksi muokattu:
Listasit siinä autoja kuten:

"Chrysler Pacifica (front-wheel drive) plug-in hybrid model minivan "

Ja vertaat sitä tehokkaisiin autoihin?

Ei, vaan sinä vertaat, kun aloit nillittämään siitä täysin alkuperäisen pointin ohi, ja ignorasit ne Lexukset ja Infinitin.

Oikeasti? Voin luvata, Pacifica ei ole kovinkaan tehokas auto vaikka sinne lapset hyvin saakin mahtumaan. Tuo antamasi listaus nimenomaan vahvistaa sitä, ettei ehdottamaasi strategiaa yleisesti käytetä.

Hienoa maalitolppien siirtelyä.

Ensin väitit, että tuossa kokoluokassa ei käytetä piittaamatta yhtään tehosta:

Noissa taskin mainitsemissa autokokoluokissa ei Atkinson-cycleä kyllä käytetä.

sitten kun laitoin linkkiä listaan että kyllä niitä käytetään vaikka kuinka paljon, niin sitten siirtyy maalitolpat ettei enää riitä sama kokoluokka vaan tarvii olla myös sama teholuokka, ja sitten puutut yhteen listan autoista, että se on väärää teholuokkaa, ja ignoraat ne kaikki jotka on sitä haluamaasi teholuokkaa.

Melkoisen epärehellistä argumentointia.

Ja jos sinua kiinnostaa ne tehokkaammat autot niin niitä löytyy sieltä listalta vaikka kuinka monta. Se, että on olemassa myös chrysler pacifica ei millään tavalla tee olemattomaksi esim. niitä lukuisia Lexuksen malleja sekä yhtä Infinitin mallia, jotka löytyy myös tuolta listalta.

Sen sijaan että olisit myöntänyt olevasi väärässä, aloit siirtelemään maalitolppia ja olkiukkoilemaan jälleen.

Luetko oikeasti mitä kirjoitat?

Kyllä luen, sinulla sen sijaan tuntuu olevan suuria luetunymmärrysvaikeuksia, joko jonkinlaisen kognitiivisen ongelman takia, tai koska tarkoituksella esität ymmärtäväsi väärin olkiukkoillaksesi koska rehelliset oikeat argumentit loppuu kesken.

Kai tajusit että linkkaamasi auto nimenomaan EI ole hybrid? Silti käytät sitä todistamaan että hybridin sähkömoottori kelpaa, tässä esimerkkinä auto jossa sitä ei ole?

Käytin esimerkkinä, että se Atkinson cycle ei pudota tehoa jonnekin aivan onnettoman alas, vaan että on olemassa tehokkaita atkinson-moottoreita, että sillä saadaan myös kohtalaisti tehoa myös siihen hybridin bensiinimoottoriin, sen jälkeen kun sinä aloit jonkin ihan ihmeellisen sekoilun jostain ferrari vs rättisitikasta, josta ei ottanut selvää, että mihin ihmeeseen sillä oikein viittasit.
 
Viimeksi muokattu:
Niin jos joku väittää, että plugarihybridi vie enemmän bensaa sähkörangen loputtua, kuin tavallinen bensa-auto, niin olisi ihan mukava antaa jotain kättä pidempää, kuin oma mielipide?
Jos on muuten sama auto, mutta toinen painaa 300 kg enemmän, niin tilannehan on ihan selvä... Ilmeisesti tässä on viime sivut väännetty juuri siitä onko sama auto muuten, en ole ihan jaksanut lukea tuota eipäs-juupas väittelyä.
 
Vanhemman mallinen Outlander PHEV vie motarilla 7-9 litran välilä sataa kilometriä kohden. Oman kokemuksen mukaan. Uudemmassahan on sitten tuo atkinson-kierto, eli pitäisi viedä vähemmän. Olisikohan kaupunkipyörittelyssä ollut jossain kuuden litran tuntumassa.. harvoin tuli ajeltua tyhjällä akulla.
Tästä kuitenkin löytyy sitten pelkkä bensalla kulkeva vastine (2,0 MIVEC 4WD CVT), jonka yhdistetty kulutus on valmistajan mukaan 8.6l/100km. Lyhyellä googlauksella en onnistunut löytämään todellisia kulutuksia, mutta tuskin ne ainakaan vähempää ovat kuin ilmoitetut.
 
Huomautus - jätä olkiukkoilu, maalitolppien siirtely ja henkilökohtaisuudet pois (jatkunu jo useammassa viestissä)
Kyllä luen, sinulla sen sijaan tuntuu olevan suuria luetunymmärrysvaikeuksia, joko jonkinlaisen kognitiivisen ongelman takia, tai koska tarkoituksella esität ymmärtäväsi väärin olkiukkoillaksesi koska rehelliset oikeat argumentit loppuu kesken.

Niin, toinen puhuu X5:sta ja sinä ehdotat hänelle Pacificaa. Asia selvä. Noh, ignore listalle pääsit, ei tällaista puliukkoveivausta jaksa.
 
Jos on muuten sama auto, mutta toinen painaa 300 kg enemmän, niin tilannehan on ihan selvä... Ilmeisesti tässä on viime sivut väännetty juuri siitä onko sama auto muuten, en ole ihan jaksanut lukea tuota eipäs-juupas väittelyä.
no kun se ei ole selvä, se plugarihan toimii kuten "itselataava" hybridi (ei tietenkään niin tehokkaasti kuin ne "oikeat itselataavat" hybridit) senkin jälkeen kun akku on "tyhjä", eihän se akku täysin tyhjäksi edes mene vaan sinne jää varalle ~20% jota käyttää hyödyksi vaikka akku tyhjä kun ajelee hybridi-moodissa. Tiputtelee polttista aina esim alamäissä yms kokonaan pois ja on apuna muutenkin esim valoista lähdettäessä => väitän että tästä seurauksena pienempi kulutus kuin vastaavalla polttiksella. Nä'mä kokemuksekset ainakin c-sarjan mesestä
 
Niin, toinen puhuu X5:sta ja sinä ehdotat hänelle Pacificaa. Asia selvä. Noh, ignore listalle pääsit, ei tällaista puliukkoveivausta jaksa.

Edelleenkään, en missään ehdottanut hänelle mitään pacificaa, eli tämä viestisi on vaan todella törkeää valehtelua siitä mitä olen sanonut/olkiukkoilua.

Vastasin vain virheelliseen väitteeseesi, että tuossa kokoluokassa ei ole atkinson-moottoreita listalla, josta sellaisia löytyi.

Sanoin tämän myös hyvin selvästi edellisessä viestissä, johon vastasit, silti jatkoit samalla olkiukkolinjalla.
 
Viimeksi muokattu:
Jos on muuten sama auto, mutta toinen painaa 300 kg enemmän, niin tilannehan on ihan selvä... Ilmeisesti tässä on viime sivut väännetty juuri siitä onko sama auto muuten, en ole ihan jaksanut lukea tuota eipäs-juupas väittelyä.
Vain jos ajetaan motaria. Kaikkialla muualla tuleekin sitten sitä polttomoottorin osakayttöä missä hybridistä on hyötyä.
 
Jos on muuten sama auto, mutta toinen painaa 300 kg enemmän, niin tilannehan on ihan selvä... Ilmeisesti tässä on viime sivut väännetty juuri siitä onko sama auto muuten, en ole ihan jaksanut lukea tuota eipäs-juupas väittelyä.

No kun se ei juurikaan ole selvä, koska rangen loputtua se plugari toimii kuten itselataava hybridi. Siksi olisi mukava saada sitä kättä pidempää..
 
no kun se ei ole selvä, se plugarihan toimii kuten "itselataava" hybridi (ei tietenkään niin tehokkaasti kuin ne "oikeat itselataavat" hybridit) senkin jälkeen kun akku on "tyhjä", eihän se akku täysin tyhjäksi edes mene vaan sinne jää varalle ~20% jota käyttää hyödyksi vaikka akku tyhjä kun ajelee hybridi-moodissa. Tiputtelee polttista aina esim alamäissä yms kokonaan pois ja on apuna muutenkin esim valoista lähdettäessä => väitän että tästä seurauksena pienempi kulutus kuin vastaavalla polttiksella. Nä'mä kokemuksekset ainakin c-sarjan mesestä
Missasit sen mun pointin noin kilometrilla. Vinkki: Onko se auto tasan sama :think: Sinällään nää sun alamäkiselittelyt ja valoista lähdöt on ihan turhia, nollaa se kulutus tavallisessakin vahvasti lähenee pelkässä polttomoottorissakin ja normaalilla kaasulla 300 kg ero mitätöi sähkön hyötyä tehokkaasti. Käytännössä regen-järjestelmä sen eron tekee, jos on tehdäkseen. Kaupungissa ainoat sopivat olosuhteet.

Ts. kuten aiemminkin jo totesin, samaan hintaan tai halvemmalla saa, niin kannattaa ottaa. Useiden tonnien lisäkuluilla hybrid ei ole kuin rahareikä.

e: Eikö muka löydy autoa, jossa on tasan sama kone töpseli ja ei-töpseli versioissa? Esim. Fordin kevythybrideissä kulutuseroa juuri ei ole tavalliseen malliin nähden testisyklillä. Ts. vaikka moninkertaistais järjestelmän regen-tehokkuuden, isoa eroa pelkkään polttikseen ei tule. Ainoastaan massan vaikutus jää arvioimatta. Tasaisella tietysti massalla ei juuri väliä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Ts. kuten aiemminkin jo totesin, samaan hintaan tai halvemmalla saa, niin kannattaa ottaa. Useiden tonnien lisäkuluilla hybrid ei ole kuin rahareikä.

Jos vain kulut merkkaa niin asia on tietty täysin selvä. Mutta sitten tullaan siihen siihen sinun pointtiisi että ovatko autot samat: No eivät ole. Jos muuta väität niin voisit laittaa esimerkin, koska en itse heti keksi sellaisia joita voisi suoraan verrata. Ehkä jotkut alkupään hybridit.

Joillekin on myös tärkeää että auto kuluttaa mahdollisimman vähän ja raha on siinä toissijaista.
 
Eikö se massa alamäkeen jeesaa sen mikä se ylämäkeen ahisti?
Kitkattomassa systeemissä kyllä, reaalimaailmassa ei. Regenin hyötysuhde takaisin pyörille lienee alle 50%. Aika monta muuttujaa on matkassa. Kokeilemalla selviäisi, mutta silloinkin tulos pätisi tarkasti vain siihen koejärjestelyyn. Jotain suuntaa antavaa arviota toki voisi tulosten perusteella tehdä.
 
Jos vain kulut merkkaa niin asia on tietty täysin selvä. Mutta sitten tullaan siihen siihen sinun pointtiisi että ovatko autot samat: No eivät ole. Jos muuta väität niin voisit laittaa esimerkin, koska en itse heti keksi sellaisia joita voisi suoraan verrata. Ehkä jotkut alkupään hybridit.

Joillekin on myös tärkeää että auto kuluttaa mahdollisimman vähän ja raha on siinä toissijaista.
Alkuosaan turha ottaa kantaa, kun selkeästi et ole lukenut kuin ensimmäisen viestin. Jälkimmäiseen osaan täytyy kysyä, että miksi? Jos lähipäästöt on ongelma ja raha ei ole este, niin täyssähköhän se ainoa vaihtoehto on. Jos taas syy on joku epämääräinen ”ympäristö”, niin jo ihan perusfysiikalla laskien aletaan olemaan siinä kiintaalla, että hybridit ovat lähinnä käyttäjien omantunnon viherpesua. Vrt. paljonko täyssähköllä täytyy ajaa, että pääsee nollatulokseen polttiksen kanssa. Toki mahdollista hybridilläkin toteuttaa, mutta tällöin voi taas pohtia olisiko se täyssähkö sitten kuitenkin käytännöllisempi.
 
Mitäs näistäkin pitää kokoajan jauhaa, jokainen perustelee auton hankinnan itselleen kuten haluaa. Järkeähän auton ostoissa missään tilanteissa ole kuitenkaan. Itse päädyin hybridiin ihan sillä perusteella että sai tehokkaan, hyvin varustellun auton kohtuuhintaan jolla mahdollista ajella vähälläkin halutessaan. Yli 10 tuhatta kilsaa rullailtu ja kok.kulutus näyttää olevan alle 4l, josta suurin osa on kaupunki pyörittelyä. Toinen auto fiesta ecobuusti ja ei pääse lähellekään tuota kulutusta.
 
Missä tehokkaammassa hybridivehkeessä käytetään Atkinsonia?

Oisko vaikka RAV4 PHEV mitään? 306 hevosvoimaa kokonaisteho ja atkinson-polttis.

Joku kaipaili vertailua plugarin ja latauskelvottoman väliin. Hännättömällä RAV4:lla bensankulutus oli vuoden aikana siinä 6-7 l/100 km. Ladattavalla on nyt 10000 km jälkeen kulutus 3 l/100 km, joulu-tammikuussa siihen on tullut litra lisää, kun yli -10°C pakkasilla ei mennä sähköllä. Kylmässä pitkillä matkoilla kulutus on ollut ihan samanlainen kuin latauskelvottomallakin, ei vie enempää. Syksyn lämpimillä keleillä kulutus 230 km matkoilla jäi alle viiteen litraan.
 
Vähän ajettuja perhekokoluokan plugareita saa jo alta 30ke. Täyssähköjä ei.
:rofl2: Toinen plugaristi ajaa sähköllä, kun auton hinnalla ei ole väliä. Toinen valittaa kun on kallista. Koittakaa nyt päättää. Sähkötriplettikin olisi 70-luvulla ollut iso perheauto, mikäs sun tekosyysi on ajaa isommalla:think: Mut saahan noita isompia täyssähköjäkin reilusti alle 30 k€, jos ei ole nirso ja idea otsalohkossa tarpeeksi kirkas. Vaikea kuvitella, että Leaf/Ioniq yms. olisivat liian pieniä perhekäyttöön ellei mennä argumenteissa samaan sarjaan kuin 1000 km 5 min kusitauolla tankkauksen aikana.
 
Vähän ajettuja perhekokoluokan plugareita saa jo alta 30ke. Täyssähköjä ei.
Vw id.3 halppis mallinkin valmistus siirtyi vuoden loppuun. Tuen kanssa 30 000€.

Tulikin jo vastaus, mutta Nissan Leaf 40kWh maksaa alkaen noin 20 000€. Eli olisi halvempi kuin perhe hybridi, joka olisi saman ikäinen ja saman verran ajettu.
 
:rofl2: Toinen plugaristi ajaa sähköllä, kun auton hinnalla ei ole väliä. Toinen valittaa kun on kallista. Koittakaa nyt päättää.
Sä keksit nyt omasta päästäsi tuon, että budjettia olisi rajattomasti. Pointti oli se, että plugarin lisähinta (etenkään käytettyjen markkinoilla) ei usein ole kuin muutama tonni. Täyssähkön sitten jo kymppitonneja.
Koittakaa nyt päättää. Sähkötriplettikin olisi 70-luvulla ollut iso perheauto, mikäs sun tekosyysi on ajaa isommalla:think: Mut saahan noita isompia täyssähköjäkin reilusti alle 30 k€, jos ei ole nirso ja idea otsalohkossa tarpeeksi kirkas. Vaikea kuvitella, että Leaf/Ioniq yms. olisivat liian pieniä perhekäyttöön ellei mennä argumenteissa samaan sarjaan kuin 1000 km 5 min kusitauolla tankkauksen aikana.
Ei saa sellaista, johon mahtuu nelihenkisen perheen Lapin hiihtoreissun kamat ja jossa range olisi sellainen että moinen matka olisi muuta kuin masokismia.
 
Jos lähipäästöt on ongelma ja raha ei ole este, niin täyssähköhän se ainoa vaihtoehto on.

Voin puhua vain omasta puolestani, mutta ajattelin kyllä siirtyä täyssähköön heti kun sopivia autoja tuodaan markkinoille ja latausverkko kehittyy minun tarpeisiin vielä hieman lisää. Uskon silti että hybrideille on paikkansa ja monille ne on päästöjenkin puolesta ihan fiksu vaihtoehto.
 
Jos on muuten sama auto, mutta toinen painaa 300 kg enemmän, niin tilannehan on ihan selvä... Ilmeisesti tässä on viime sivut väännetty juuri siitä onko sama auto muuten, en ole ihan jaksanut lukea tuota eipäs-juupas väittelyä.

Ei todellakaan ole selvää. Mieti nyt hetkinen polttomoottorin ja sähkömoottorin hyötysuhdetta osakuormalla.
 
Sä keksit nyt omasta päästäsi tuon, että budjettia olisi rajattomasti. Pointti oli se, että plugarin lisähinta (etenkään käytettyjen markkinoilla) ei usein ole kuin muutama tonni. Täyssähkön sitten jo kymppitonneja.
Luetko sä edes mihin vastaat? Viestini oli vastaus kommenttiin, jossa hinnalla millä hyvänsä pistettiin kulutus alas.
 
Luetko sä edes mihin vastaat? Viestini oli vastaus kommenttiin, jossa hinnalla millä hyvänsä pistettiin kulutus alas.
"Raha on toissiajaista" ei tarkoita etteikö sillä olisi mitään väliä. Ja kyse oli plugareista, niin ihan turhaan tulet sitten viisastelemaan, että "täyssähköllä päästelisi vielä vähemmän".

Kerää nyt ne olkiukon heinät lattialta kun se on ihan palasiksi jo silputtu.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 075
Viestejä
4 657 233
Jäsenet
76 337
Uusin jäsen
Heneg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom