Otetaan niitä eksakteja lukuja: CO2-päästöt: tonnia per asukas:
Tästä seuraa, että esimerkkisi maa X on Suomi ja maa Y on Kiina päästöjen valossa. Onhan se nyt ainakin lähtökohtaisesti järkevämpää leikata suurempia päästöjä kuin pieniä.
Ja sitten ketjun aiheeseen. Kovasti olen miettinyt hybridiautoa, jolla saisi säästöä polttoainekustannuksissa. Suurempi syy olisi todennäköisesti nykyaikaiseen ja mielenkiintoiseen tekniikkaan vaihtaminen. Nykyisen polttisauton vaihtaminen halvimpaankaan käytettyyn hydridiin tuskin maksaisi koskaan itseään takaisin polttoainesäästöinä.
Plugarilla todennäköisesti hoituisi lähes kaikki arjen matkat sähköllä. Viikonloppureissuissa kilometrejä tulee enemmän, mutta harvoin kuitenkaan useampaa sataa yhteen suuntaan. Olen kuitenkin alkanut miettiä, että onko järkevää roikottaa polttomoottoria autossa mukana, kun lähes kaikki ajot hoituisi jopa ilman välilatauksia täyssähköautolla. Lisäksi sähkärillä ei tarvitsi ajella hissutellen vältelläkseen polttomoottorin käynnistymistä, vaan ajaminen onnistuisi niin kuin valmistaja on sen tarkoittanut. Lisäksi suuri etu olisi, ettei joka päivä tarvitsi latailla, koska omassa pihassa lataaminen ei toistaiseksi oikein onnistu.
Ihan millään e-golfin akkukapasiteetilla en haluaisi pärjäillä ja suorituskykyäkin olisi mukava olla. Katseet onkin kääntyneet seuraaviin: hyudai kona/kia niro, id.3, vanhemman pään model s. Hinta vaan pomppaa kaikissa sen verran, että kustannuksia pitää excelöidä pitkään ennen kuin mitään päätöksiä mihinkään suuntaan voi tehdä.