Keskustelua hybridiautoista

Ja vähänhän se tietysti harmittaa, jos joutuu satunnaiset sukulaisvierailut 300km päähän vain sen takia ajamaan halvalla, epäturvallisella ja puutteellisella polttomoottoriautolla, kun ei range ole riittävä.

Reitillä siis ei ole yhtään laturia? Ihan hyvin mahdollista, mutta jos reitillä on latureita niin sitten 300km ei ole oikeasti ongelma, edes autolla missä on 150km rangea.

Joo ei ole yhtä nopeaa matkantekoa mutta jos minun täytyisi valita polttisgolfin ja vaikka e-golfin välillä, niin ottaisin sähköllä kulkevan version, vaikka mielestäni e-golf on surkea auto. ID3 on jo kertaluokkaa parempi ja Teslat siitä vielä edellä.
 
Tartun trolliin: selitä nyt vähän?
Motarille ei saa kukaan (poliisikaan) pysähtyä ilman erillistä liikenneministeriöstä haettavaa lupaa muuten kuin määritellyissä hätätapauksissa, ja silloinkin pitää olla vilkut päällä.
 
Vähän tuli kyllä yllätyksenä, että Teslat on edelleen ainoita "järkeviä" tai tuohon pystyviä. Ajattelin että ID3 ainakin tuohon kykenee ja Leaffit myös.

Noh, pitänee tosiaan selvitellä latausmahdollisuutta työpaikalla, joka kieltämättä mahdollistaisi halvemmankin auton oston.. Idea oli siis toki päästä taloudellisesti, mutta tehdä autosta myös ns. "ykköspeli" arkeen. Arjessa pärjännee jo 100km rangellakin ja oma työmatka on se, mistä pitää selvitä.

Toisaalta lienee pakko pitää polttomoottiautoa vielä kakkosautona, (jolla voisin ajaa joskus tuon työmatkan), mutta koska hintaluokka sillä on 1500e, niin se nyt ei varmastikaan esim. turvallisuudeltaan ja käyttömukavuudeltaan uudehkoa sähköautoa vastaisi.. Ja vähänhän se tietysti harmittaa, jos joutuu satunnaiset sukulaisvierailut 300km päähän vain sen takia ajamaan halvalla, epäturvallisella ja puutteellisella polttomoottoriautolla, kun ei range ole riittävä.

ID4 näyttää omaan silmään kyllä aika paljon ID3 paremmalta, mutta toisaalta jos ID3 hinta on matalahko ja pääsee edes sen 200km rangen talvellakin, niin siinä voi olla kyllä ykkösauto talouteen.
Isoakkuinen ID3 pystynee myös 99% vuoden päivistä 300km matkaan ilman lataustaukoa - Model 3 LR on aavistuksen parempi rangen osalta.
 
Tähän pieni huomio, jos autolla pääsee 300km kohtuudella talvella yhtäjaksoista ajoa niin sama ei onnistu välttis enää jos auto seisoo päivän pakkasessa työpaikalla siinä välissä. Akun jäähtyminen on myrkkyä rangelle.
 
Reitillä siis ei ole yhtään laturia? Ihan hyvin mahdollista, mutta jos reitillä on latureita niin sitten 300km ei ole oikeasti ongelma, edes autolla missä on 150km rangea.

Mikäli täytyy työmatkojen aikana pysähtyä edes 30 minuutiksi, niin kyllähän se tuo ihan järkyttävästi lisäaikaa vuodessa. Jokin arvo sillä omalla ajallakin toivottavasti on. Itse ainakin arvostan sitä pientä vapaa-aikaa.
 
Mikäli täytyy työmatkojen aikana pysähtyä edes 30 minuutiksi, niin kyllähän se tuo ihan järkyttävästi lisäaikaa vuodessa. Jokin arvo sillä omalla ajallakin toivottavasti on. Itse ainakin arvostan sitä pientä vapaa-aikaa.
Puhe taisi tässä kohtaa olla kerran pari vuodessa tehtävästä sukulaisten luona vierailusta...

Työmatkalla puhe oli lähinnä muutamana pahimman kelin päivänä tehtävästä 5min pit-stopista (joita joutuu tekemään 300km päivittäisellä ajolla dieselillä joka kolmas päivä ja sähköautolla ehkä muutaman kerran vuodessa).
 
Puhe taisi tässä kohtaa olla kerran pari vuodessa tehtävästä sukulaisten luona vierailusta...

Tässä alkuperäinen viesti:

Mitäs sähköautomalleja on tarjolla 150km yhteen suuntaan menevään työmatkaan?

Tarinahan on muuttunut toki matkan varrella näköjään sen verran, ettei kukaan enää tiedä onko edes oikeasti tarvetta autolle vai olisiko dösä paras vaihtoehto. Vai onko tämä perinteistä "perustelen itselleni miksi tämä surkea vaihtoehto on niin hyvä, koska haluan, enkä kehtaa sitä itselleni myöntää, etten tee päätöstä järjellä, vaan muista syistä"
 
Hiukan hämmennän soppaa: mitäpä jos pitäydyt polttiksessa ja ajatkin esim gasum-kamppiksien turvin biokaasulla? Onko kaasuasemaa lähellä? Halpaa, ekologista eikä rangeahdistus iske.
 
Ja vähänhän se tietysti harmittaa, jos joutuu satunnaiset sukulaisvierailut 300km päähän vain sen takia ajamaan halvalla, epäturvallisella ja puutteellisella polttomoottoriautolla, kun ei range ole riittävä.
Mikäli täytyy työmatkojen aikana pysähtyä edes 30 minuutiksi, niin kyllähän se tuo ihan järkyttävästi lisäaikaa vuodessa. Jokin arvo sillä omalla ajallakin toivottavasti on. Itse ainakin arvostan sitä pientä vapaa-aikaa.

Tuohon ylempään vastasin. Satunnainen sukulaisvierailu =/= työreissu
 
Hiukan hämmennän soppaa: mitäpä jos pitäydyt polttiksessa ja ajatkin esim gasum-kamppiksien turvin biokaasulla? Onko kaasuasemaa lähellä? Halpaa, ekologista eikä rangeahdistus iske.
Ei ollut mulle kommentti, mutta tätäkin olen itsekin pohtinut. Mutta. Kaasuauton pääomat kusee homman halpuuden täysin, autotehtaat kun ovat jo vetäneet ruksit tekniikan yli, niin jälleenmyyntiarvo voi olla ihan mitä sattuu. Lisäbonus siitä, että joutuu tankkaamaan ihan helvetin usein (vs. diesel), jos paljon ajaa. Tankkausahdistus tulee ja kovana. Kuolevasta tekniikasta johtuen tarjolla olevat mallitkin ovat aika vastenmielisiä pidempää ajoa silmällä pitäen. Osassa ruostuu ja poksuu tankit (taitaapi ne volkkarin koneet kärsiä muistakin taudeista mitä mallisarjan sisaruksilla on). Huoltovälin pituus ihan vitsi paljon ajavalle, ei sitä autoa hullukaan kolmea kertaa vuodessa korjaamolle halua viedä valohoitoon (+ kulut). Ainoa puoltava seikka on biokaasun tarjous, joka sekin on rajallinen määrä, kun paljon ajaa. Ei jatkoon.

e: Tais se kk-hinta tarjous kaasusta jo loppuakin? Vielä vähemmän syitä sekaantua.
 
Millanen setuppi kyseessä? Itse kävin kaupassa äsken ja siinä meni se 15 sekuntia yhteensä, eli 7 sekuntia lähtiessä ja 7 sekuntia tullessa. Itsellä töitä vain arkipäivisin niin tästä tulisi 5 minuuttia kuukaudessa. Matka on sellanen 40-50km eli enemmän kuin kerran kuussa tulisi tankattua.

Kierrä auton toiseen kulmaan, irroita johto autosta, pane suojatulppa paikalleen, pane latausluukku kiinni, kiinnitä johto seinäkiinnikkeeseen, kävele auton toisellepuolen. Toiseen suuntaan toinen järjestys. Jos latauspistoke olisi kuskin lokasuojassa, eikä vänkärin puolella takana, niin homma olisi nopeampaa.
 
Kierrä auton toiseen kulmaan, irroita johto autosta, pane suojatulppa paikalleen, pane latausluukku kiinni, kiinnitä johto seinäkiinnikkeeseen, kävele auton toisellepuolen. Toiseen suuntaan toinen järjestys. Jos latauspistoke olisi kuskin lokasuojassa, eikä vänkärin puolella takana, niin homma olisi nopeampaa.

Selkis, se tosiaan vaikuttaa aika paljon jos pistoke on matkustajan puolella.

Tarpeeksi monta kertaa kun tekee niin saa optimoitua muutaman sekunnin pois. Nykyään muistan avata kaapelin lukituksen ennen kun olen autolla, niin tarttee vaan nypätä piuha irti ja laittaa telineeseen. Telinettäkin voisi parannella että menisi pari sekuntia vähemmän
 
Vieläkö Teslalla on se automaattinen töpselisysteemi kehityksessä? :D Alkaa kuulostaa jutut vähän siltä, että sellainen olis tarpeen vaivan välttämiseksi.
 
Juu, optimoidaan niitä sekunteja lataus/tankkaustekniikoissa, niin on paremmin aikaa esim. täällä turista niitä näitä uusista tekniikoista.... :)
Nimim. Rennosti vaan, ei oo kiire...
 
Motarille ei saa kukaan (poliisikaan) pysähtyä ilman erillistä liikenneministeriöstä haettavaa lupaa muuten kuin määritellyissä hätätapauksissa, ja silloinkin pitää olla vilkut päällä.

Tähän ei sitten lukijoiden kannata tarttua, on ihan höpöhöpöä. Mitä tulee rahoitusautomaatteihin, niin kyllä niitä saa pystytellä ja lupia saa niin paljon kuin haluaa. Länsiväylällä tutka-autoja on usein, puhallusratsiaankin olen monesti pysähtynyt samalla moottoritiellä. Tutka-autoja on ihan ruuhka-aikoinakin, puhallusratsiat toki ovat yleensä öisin / pyhäaamuisin.
 
edit. Äh, ei kannatta jatkaa tässä ketjussa.
edit2: Hammer näköjään ehti lainaamaan ensimmäisen version, levikkeistä yms. höpisin myöhemmin. 1-tiellä ei tutkia ole, ei paikkoja, nopeudet isommat.
 
Viimeksi muokattu:
Ja Länsiväylän tietyyppi oli...

Moottoritie. Tosin Helsinki-Espoo pätkä on 80kmh rajoituksella ja 100kmh tulee vasta Kirkkonummen rajalla, 120kmh ei missään kohtaa.

Tutkia/ratsioita en ole nähnyt koskaan muualla kuin Stadin pään "pysäkillä" Espooseen päin, siinä onkin sitten usein kamerapaku.

Ja varsinaisilla moottoriteillä joskus satunnainen kamerapaku mutta isompia ratsioita en ole päiväsaikaan nähnyt koskaan eli riski saada sakot motarilla on lähes olematon jos ei tosiaan ammu ihan hulluna josta tulee soittoja hätänumeroon.
 
No sitten ne hakee sen luvan, tai niillä on pysyvä lupa tjsp, koska tuon suhteen laki on aika selvä.
 
edit2: Hammer näköjään ehti lainaamaan ensimmäisen version, levikkeistä yms. höpisin myöhemmin. 1-tiellä ei tutkia ole, ei paikkoja, nopeudet isommat.

Vanha osa ykköstiestä on aika kapea, siinä ei oikein ole paikkojakaan. Tok silläkin on yksi pysyvä tutka, se on lähestyttäessä Munkkiniemeä Espoon suunnasta (kun nopeusrajoitus tippuu 60km/h). Ja kyllä, se on vielä moottoritie merkinnöin varustetulla osuudella - loppumerkinnät ovat vasta sen jälkeen.

Tutkia/ratsioita en ole nähnyt koskaan muualla kuin Stadin pään "pysäkillä" Espooseen päin, siinä onkin sitten usein kamerapaku.

Bilteman "kohdalla" on myös tutka-auto silloin tällöin, Helsingin suunnasta tultaessa siinä mäessä alaspäin (sillan jälkeen, jossa nyt on se työmaa ja kiertotie) ja vastaavasti kun tullaan Kirkkonummen suunnasta, Espoonlahden liittymän jälkeen kun nopeus laskee 100 -> 80. Puhallusratsiaan oon parit kerrat joutunut hieman Tapiolan jälkeen. Stadin pään pysäkin kamera-auto on tuttu ja turvallinen, sen onneksi huomaa aika helposti.

Mutta eiköhän tämä tästä aiheesta.
 
Onko kukaan käynyt tilaamassa tai edes koeajamassa Volvon uutta XC40 P8 sähköautoa? Neliveto, 78kWh, 300kW. Ihan mukavan leppoisa auto koeajolla, eikä kitkarenkailla rengasäänetkään olleet mitkään pahat minusta (kesärenkailla vähän äänekkäämpi?). Hinta 62 600€. Kiihtyy myös riittävän nopeasti, 4.9s 0-100km/h.

Minusta paras Volvo tähän asti, vaikka isommat Hybriditkin on oikein hyviä. "Pikku" Volvossa se sähkön tuoma äänettömyys ja kumminkin pirteät sähkömoottorit.

Ei tullut nyt koeajettua mitään muuta. Mutta pari vuotta vanha automaatti Ford tuntui tietysti vähän antiikkiselta, kun vaihtoi siihen takaisin. Toki hintaluokkakin on aivan eri.

Aiemmin BMW i8 kesärenkailla oli oikein hyvä myös, mutta erityyppisiä autojakin toki. Ja kehuin kyllä myös VW id3:n ajettavuutta. Volkkarissa hintaluokka olisi kivempi kukkarolle.
 
Vuoden loppu tarjouksia, Renault Zoe:

Hankintatuki nyt tuplana 2000 €+2000 € = 4000 €
Lisäksi romutuspalkkio 2500 €
1f449.png
kokonaisetu jopa 6 500 €*
Zoe Z.E. 50 R110 Zen, 27 590 € sis. hankintatuki tuplattuna 4 000 €
Zoe Z.E. 50 R135 Intens, 29 590 € sis. hankintatuki tuplattuna 4 000 €

 
Ihan hyvä Rellu tarjous. Alk 25 100€. Täytyisi vaan joulukuun lopussa rekisteröidä. Mutta tuo on parempi tarjous, kun vaikka VW id3 autosta.

"Uusi Renault ZOE – sähköllä joka päivä. Tekniikan Maailman testivoittaja valloittaa!
Joulukuun kampanja. Erä autoja! Hankintatuki tuplana + romutuspalkkio => kokonaisalennus jopa 6 500 €*
Zoe Z.E. 50 R110 Zen, NYT 27 590 € sis. hankintatuki tuplattuna 4 000 €
Zoe Z.E. 50 R135 Intens, NYT 29 590 € sis. hankintatuki tuplattuna 4 000 €

Eri värivaihtoehtoja sekä lisävarusteena osassa autoista esim. 50 kW-pikalaturi tai Bose-äänentoisto.
Kysy tarkemmin eri vaihtoehdoista automyyjältäsi ja varaa omasi!

* Kokonaisalennus edellyttää romutuspalkkiotodistusta sekä hankintatuen ehtojen täyttymistä. Ilman romutuspalkkiotodistusta yksityisasiakkaan etu 4000 €. Kampanja voimassa uusiin asiakastilauksiin 7.12. alkaen. Autot rekisteröitävä 30.12.2020 mennessä."

 
Jaha, noita on siis varastossa odottamassa ostajia, ja vielä pakkorekata tälle vuodelle - niin asiakas saa ylivuotisen auton, ja maahantuoja tavoitteensa ehkä täyteen tai varaston tyhjäksi.

Löytyyköhän muilta vielä hyviä joulutarjouksia?
 
Jaha, noita on siis varastossa odottamassa ostajia, ja vielä pakkorekata tälle vuodelle - niin asiakas saa ylivuotisen auton, ja maahantuoja tavoitteensa ehkä täyteen tai varaston tyhjäksi.

Löytyyköhän muilta vielä hyviä joulutarjouksia?
Hyundailla on vähän vastaava joulukuun etu näköjään.

"IONIQ Electric 38 kWh 136 hv Style 41 990 € – 6 000 € = 35 990 €
Hinta sis. toimituskulut. Etu voimassa erään autoja 31.12.2020 saakka."

 
Hyundailla on vähän vastaava joulukuun etu näköjään.

"IONIQ Electric 38 kWh 136 hv Style 41 990 € – 6 000 € = 35 990 €
Hinta sis. toimituskulut. Etu voimassa erään autoja 31.12.2020 saakka."


Niilläkin varastossa autoja sitten. Ei ainakaan silmään pistänyt pakkorekisteröintiä. Normistihan tämän vuoden kaupat rekataan ensivuonna, niin on sitten "2021" malli.

Mitenköhän VAG tuotteet?

No toisaalta marraskuun rekisteröinnit oli taas vaihteeksi -15% edellisvuodesta, ei nyt oikein taida kauppa käydä. Nyt joulukuussa pitäis herua jotain tietoa tulevaisuuden verohimmeleistä joten ei tässä sen puolesta niin ihmeellistä ole.
 
Jaha, noita on siis varastossa odottamassa ostajia, ja vielä pakkorekata tälle vuodelle - niin asiakas saa ylivuotisen auton, ja maahantuoja tavoitteensa ehkä täyteen tai varaston tyhjäksi.
Ei välttämättä yhtään normaalia enempää, mutta eikö tänä vuonna jo sakot pauku jos malliston co2 arvo ei ole paikallaan? VOi olla ihan valmistajan pikku kampanja
 
Ei välttämättä yhtään normaalia enempää, mutta eikö tänä vuonna jo sakot pauku jos malliston co2 arvo ei ole paikallaan? VOi olla ihan valmistajan pikku kampanja

Voi hyvinkin olla noin. En ole niin tarkkaan noita seuraillut että tietäisin. Joku rajapyykki tuli kuitenkin mieleen:


2022 VAG voi saada satojen miljoonien sakot, jos "tavoitteeseen" ei päästä. Minnehän nekin rahat sitten päätyy ja mitä niillä tehdään...

+ että valmistajalla --> maahantuojalla/myyjällä on tavoitteensa kulki ne autot sitten millä tahansa. Suomen mittakaavassa tavoitteet on kyllä hieman ylimitoitettuja kauttalinjan.
 
Manufacturers are given additional incentives to put on the market zero- and low-emission cars emitting less than 50 g/km through a “super-credits” system. This already applied between 2012 and 2015 and will apply again for the period 2020-2022.

For the purpose of calculating a manufacturer’s average specific emissions, such cars will then be counted as:

  • 2 vehicles in 2020
  • 1.67 vehicles in 2021
  • 1.33 vehicles in 2022.
A cap on the super-credits is set at 7.5 g/km per manufacturer over the three years.

Tänä vuonna rekisteröity sähköauto tai plug-in lasketaan EU keskiarvoon kahtena, ensi vuonna 1,67 kertoimella.
 
"
Tänään aamulla ID.3:n akussa oli 90 % lataus ja auto lupasi 308 km ajomatkaa. Lähdimme mökille 195 km ja perillä akussa jäljellä 23 %, jolla luvattiin vielä 91 km. Tämän mukaan yhdellä 100 % latauksella pääsisi 342 km. On siitä vielä kirittävää valmistajan lupaamaan 410 kilometriin täydellä latauksella. Puhumattakaan pihistelijän saavuttamaan 531 kilometriin.
Pakkasta oli 3-4 astetta, keskinopeus 73 km/t kulutus 16,7 kWh/100 km eli täydellä 58 kWh latauksella pääsisi 347 km. Vasta pudottamalla kulutus 14 kWh/100 km pääsisin VW:n lupaamaan yli 400 km:iin yhdellä akullisella. Pitäisikö kotimatka tehdä roikkumalla rekan perässä, jotta sen imu auttaisi ajoenergian säästämiseen?
Nyt auto on voimavirtalatauksessa ja 23 prosentista 90 %:iin menee 6 tuntia. Toivottavasti saan samanlaisen latausmahdollisuuden taloyhtiön talliin.
1f642.png

"
Lainattu Sähköauto - Nyt! -facebookryhmästä.
Mikäli autoon saa toimivan kännykän käyttä toimivan ilmastoinnin/lämmityksen, niin tuo saattaa olla kylä mulle mahdollinen auto.. Nimittäin teen pitkiä työvuoroja ja jos vaan saan ladata työpaikalla - niin range riittävä 90% ajoista.

Tesla ois siitä hyvä, että saattais saada ajamisen nautintoakin, mutta jos wolkkarin saa 40k ja Teslat "hinnat alkaen" 60k, niin onhan siinä hintaeroa. Model Y ja Moxel X on ne mitkä itseä eniten kiinnostaa.
..
Yllättävästi rupesi sähköautot kiinnostamaan, kun ajoprofiili tulee muuttuman rankasti/pysyvästi.. Nyt on tarve matkustaa "liian usein" 530km suuntaansa reissuja, niin tähän toimii vain diesel :).. Mutta kohta pärjää 300km "todellisella" rangella.
 
Tesla ois siitä hyvä, että saattais saada ajamisen nautintoakin, mutta jos wolkkarin saa 40k ja Teslat "hinnat alkaen" 60k, niin onhan siinä hintaeroa. Model Y ja Moxel X on ne mitkä itseä eniten kiinnostaa.

Jos puhutaan Model 3:sta niin SR+ on se hinnat alkaen malli ja sen lähtöhinta on 50 560€ liikkeestä pihalle. 60k€ saa Long Range. Model Y varmaan pari tonnia siihen päälle. Ja kannattaa ottaa huomioon että Teslan hinnat alkaen mallissa on käytännössä kaikki varusteet mitä siihen saa, paitsi vetokoukku ja FSD paketti. Vanteita, maalin väriä ja sistustan väriä saa myös muutettua tietenkin. Autopilot, panoraamakatto, yms. on vakiovarusteita.


Yllättävästi rupesi sähköautot kiinnostamaan, kun ajoprofiili tulee muuttuman rankasti/pysyvästi.. Nyt on tarve matkustaa "liian usein" 530km suuntaansa reissuja, niin tähän toimii vain diesel :).. Mutta kohta pärjää 300km "todellisella" rangella.

Jos ajat sen yhteen putkeen niin sitten epäilemättä on haastavaa päästä kelissä kuin kelissä tuo matka täyssähköllä. Model S LR+ siinä ehkä onnistuisi jos molemmissa päissä voi ladata, mutta se on jo pikkasen kalliimpi kuin varusteltu ID3
 
Pitänee käydä katsomassa Enyaqia tässä viikonloppuna kun on esillä:

Uusi ENYAQ iV saapuu Suomeen viikolla 50. Täyssähköinen uutuus on mahdollista nähdä ensimmäistä kertaa Suomessa seuraavissa paikoissa ja kaupungeissa

Perjantai11.12.
Laakkonen, Tampere
Laakkonen, Olari, Espoo

Lauantai12.12.
Laakkonen Herttoniemi, Helsinki
Autokeskus Airport, Vantaa
 
Koputtele sit ämpärimuovit yms. featuret esiin ja raportoi täällä :thumbsup: Onhan noita toki raportoitu arvosteiluissa, mutta ei niihin aina voi luottaa.
 
Jos puhutaan Model 3:sta niin SR+ on se hinnat alkaen malli ja sen lähtöhinta on 50 560€ liikkeestä pihalle.

Eikös tuo puske sen juuri yli sen 2k€ sähköautohankintatuen nykyisin? Vai onko tuo "lasku tulostimen käytöstä 600€" sopivasti sen ulkopuolella?

Toisin sanoen, ensimmäinen lisävaruste maksaa sen lisävarusteen hinnan +2k€ ?
 
Eikös tuo puske sen juuri yli sen 2k€ sähköautohankintatuen nykyisin? Vai onko tuo "lasku tulostimen käytöstä 600€" sopivasti sen ulkopuolella?

Toisin sanoen, ensimmäinen lisävaruste maksaa sen lisävarusteen hinnan +2k€ ?

Trafin ehdoista:
  • auton kokonaishinta on enintään 50 000 euroa (sisältää ALV ja autoveron)

Jää hieman epäselväksi tuostakin, mutta nopealla googlettelulla käsitän sen niin että sen 2000€ saa kyllä, kunhan ei muuta mitään. Jos lisäät vaikka vetokoukun niin sitten pomppaa yli sen 50k€
 
Jää hieman epäselväksi tuostakin, mutta nopealla googlettelulla käsitän sen niin että sen 2000€ saa kyllä, kunhan ei muuta mitään. Jos lisäät vaikka vetokoukun niin sitten pomppaa yli sen 50k€

Kallis vetokoukku. Mutta jos nyt unohdetaan se, niin talvirenkaat on hankittava erillisostona jolloin ne tulevat huomattavasti halvemmaksi ja auto kannattaa teipata jos tahtoo eri värin (ehkä se tosin Teslan kohdalla kannattaa teipata joka tapauksessa - pari ihan kivan näköistä teippausta nähnytkin). Hieman ikävähän tuollainen 50k€ maksimihinta on, en tiedä miksi sellainen on tuohon tukeen pitänyt tunkea.
 
Hieman ikävähän tuollainen 50k€ maksimihinta on, en tiedä miksi sellainen on tuohon tukeen pitänyt tunkea.


https://tekniikanmaailma.fi/sahkoauton-hankintatuki/ sanoi:
VASTAUS: Sähköauton hankintatuki perustuu lakiin (971/2017), ja sitä edeltävässä hallituksen esityksessä hintarajaa on perusteltu näin: ”Yli 50 000 euron autojen kysynnän ei katsota merkittävästi lisääntyvän saajakohtaisen tuen suhteellisen pienen määrän johdosta ja näin ollen tukea myönnettäisiin hankintahinnaltaan edullisimpien sähköautojen hankintaa varten.” Ilmaiset vetokoukut toki kelpaisivat itse kullekin.
 
Eipä hirveästi edullisempia sähköautoja ole joihin tuota verrataan, vielä vähemmän kun laki sorvattiin.
 
Eikös tuo puske sen juuri yli sen 2k€ sähköautohankintatuen nykyisin? Vai onko tuo "lasku tulostimen käytöstä 600€" sopivasti sen ulkopuolella?

Toisin sanoen, ensimmäinen lisävaruste maksaa sen lisävarusteen hinnan +2k€ ?

SR+ ilman lisävarusteita pysyy juuri ja juuri alle 50t€, talvirenkaita eikä käsittelymaksuja ymmärtääkseni lasketa auton kokonaishintaan vaikka samalla ne ottaisikin. Hankintatuki ulottuu myös vähintään 3 vuoden leasing(=pitkäaikaisvuokraus) soppareihin.

Eli tulkinta on minusta oikea, tulee kertaluontoisesti 2000€ kalliimmaksi valita maksullinen lisävaruste, tämä siis hankintatuen voimassaolon päättymiseen 30.11.2021 asti.

Kannattaa huomioida, että Teslan alhaisinkin varustelutaso on melko kattava ja joitakin lisävarusteita voi ostaa myös myöhemmin, softaa kun ovat (esim. FullSelfDriving -paketti). Hinta on tällöin yleensä korkeampi kuin uutena ruksittaessa.

tesla.comin laskurilla hankintatuen vertailuhinta = 49960€
1607665075605.png
 
Sinänsä tuo säästö polttoaineessa on ihan validi pointti, tekniikasta johtuen sähköautossa kun sen energian sijaan se energia varasto on se kallis komponentti.

Mihinkään polttomoottoriin ei ole tarjolla erityisen halpaa energialähdettä.. ellei nyt häkäpönttöä lasketa jos takamettän klapeilla pääsee ajamaan.
 
Sinänsä tuo säästö polttoaineessa on ihan validi pointti, tekniikasta johtuen sähköautossa kun sen energian sijaan se energia varasto on se kallis komponentti.

Mihinkään polttomoottoriin ei ole tarjolla erityisen halpaa energialähdettä.. ellei nyt häkäpönttöä lasketa jos takamettän klapeilla pääsee ajamaan.

Suhteessa (koti)sähköstä maksettavaan hintaan sekä niihin kertoihin kun ei pääse "ilmaiselle" Teslasuperlaturille? Vai pitäisikö dieselautojakin markkinoida samalla argumentillä jossa miinustetaan bensiinipolttoaineen hinta-arvio eikä laiteta mitään hintaa dieselpolttoaineelle?

Only TEsla logiikka.
 
Pidän tuota Teslan mainosta säästöstä erittäin huonona. Otetaan esimerkiksi minä, eli sähköautoilija jolla ei ole kotilatausmahdollisuutta, niin säästö "bensakuluissa" on aika mitätön, kun maksullinen lataus ei ole halpaa sekään ja teslan laturit jossain kaukana pääkaupunkiseudulta.
 
Pidän tuota Teslan mainosta säästöstä erittäin huonona. Otetaan esimerkiksi minä, eli sähköautoilija jolla ei ole kotilatausmahdollisuutta, niin säästö "bensakuluissa" on aika mitätön, kun maksullinen lataus ei ole halpaa sekään ja teslan laturit jossain kaukana pääkaupunkiseudulta.
Missä mahdat ladata, kun mulle maksullinenkin lataus säästää noin 10 euroa satasella verrattuna edelliseen bensa-autoon?
 
No tietysti sen voi kääntää myös vaikka päinvastaiseksi, onhan noita latausasemia jotka ovat suhteessa kalliimpia kuin bensalla ajaminen, mutta ei tuon 2000e säästäminen energialähdekuluissa ole mitenkään täysin teoreettinen laskennallinen arvo, vaan paljon ajava voi sen suhteellisen helposti saavuttaa.

Menee samaan kastiin ilmoitettujen polttoaineenkulutusten kanssa, joita yhtälailla on aina käytetty markkinoinnissa.
 
Comme ci comme ca...

Muiden valmistajien kulkineiden hintoja saa välillä etsiä kissojen ja koirien kanssa puhumattakaan varustepakettien ja yksittäisvarusteiden hintavaikutuksista. Se, että käyttövoiman elinkaarikustannuksista olisi mitään mainintaa, on turha toivoa koska monella valmistajalla on monenlaisia käyttövoimamalleja ja sen takia ei haluta kannibalisoida omaa myyntiä(?).

Teslan laskuri on suoraviivaisen simppeli, ei tarvitse jämyjen edustajien kanssa "sorvata tarjousta" tmv. Kieltämättä polttoainesäästöt on tuotu melko röyhkeästi laskurille, mutta tarjotaan kuitenkin linkkiä ja infoa siihen miksi tähän laskelmaan on päädytty.

Se on vain erilainen lähestymistapa ja osa markkinointia. Muut valmistajat/myyjät saa kopioida niin halutessaan ja toteuttaa paremmin.

Kaikille eduksi, että erilaisia lähestymistapoja tarjoamiseen tulee lisää, kunhan ei johdeta harhaan tai valehdella, eiks vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muuten kellään käsitystä miten hybridissä (tässä tapauksessa volkkarin GTE malli) ajotietokone laskee sähkönkulutuksen? Mitataanko akusta imettävää virtaa, laskennallista liikkumiseen tarvittavaa energiaa, moottorin antamaa tehoa tjsp? Lähinnä kysymys tullut mieleen kun oman auton kulutusmittarin lukema ei tunnu korreloivan ollenkaan rangen kanssa.

Akussa käytettävä kapasiteetti 7kWh, parhaimmillaan olen päässyt 40km tuolla. Kulutus alimmillaan ollut mittarin mukaan 14kWh/100km, jolloin pitäisi siis päästä 50km. Todellinen kulutus ollut siis kuitenkin noin 18kWh, tuossa on aika iso virhe. Koska hyötysuhde ei tietenkään ole 100%, niin tuntuisi, että tässä tapauksessa moottorin antama teho antaa kulutuslukeman, ja hukkaenergia/muualle käytetty sähkö ei päädy laskelmiin. Järki kuitenkin mittaisi akusta otettavaa tehoa, jolloin tuo hukkaenergiakin laskettaisiin mukaan? Jostain syystä tuossa kulutuslukemassa on kuitenkin iso heitto todelliseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 382
Viestejä
4 506 180
Jäsenet
74 391
Uusin jäsen
Miqz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom