Keskustelua hybridiautoista

Kannattaa siis suunnitella se reissu vähän paremmin ettei lähdetä jokaiselle etapille nälkäisenä tai rakko täynnä? ;)

Höpöhöpö. Autoilijan korkeimman tietoisuuden tason voi saavuttaa vasta kun ajaa samalla rakolla Hangosta Rovaniemelle. Sen jälkeen vasta saa vaihtaa kaistaa ilman vilkkua ja pysäköidä kahteen ruutuun ilman paheksuntaa ;)
 
Ei, vaan juurikin ajattelen reitin etukäteen ja se että siihen joutuu väkisin sovittamaan ne laturit matkan varrelle on se asia mikä tässä tökkii. Itselle taas arkikäytössä olisi ihan sama millä ajaa, mutta kun ne erot juuri tulevat siitä vapaa-ajan matkailusta jota joutuisi sitten sovittamaan niiden latauspisteiden mukaan.

Muokkaus: Ja siis tarkennuksena n. 10 000km tulee vuodessa keski-euroopassa ajettua ja minun reiteilleni ne latauspisteet eivät vielä sielläkään osu.

Ja lisämuokkaus:
Dinopark.png

Vedettiin viime kesänä Travemündestä lasten kanssa tuonne ja siitä jatkettiin Soestiin lähelle Dortmundia, eli yhteensä 400km. Että mitähän sähköautolla olisi pelkästään tuolla pätkällä pitänyt kikkailla että saa saman matka-ajan edes tunnin sisään? Lukuun ottamatta sitä että hotelli olisi pitänyt valita sen mukaan että siellä on latauspiste, eikä niin että menen siihen hotelliin mihin haluan.

Riippuu millaista reittiä haluat ajaa. Jos täytyy tunnin sisään ajaa tuo reitti niin se onnistuu, ABRP:n mukaan päästään yhteensä 14 minuutin lataamisella. Ja tämä siis laskettu Model 3 Performancelle 20 tuumaisilla renkailla. Ja ennen kuin mainitset, niin kartalla ei näy läheskään kaikkia latauspisteitä kun on zoomannut noin ulos

reti.PNG


Edelleen, kyllä jos tulee tienpäällä halu kääntyä johonkin tuntemattomalle tielle, niin polttis on varmempi, en sitä kiistä
 
Ilmeisesti ihan tuntuvan alennuksen saisi varastossa olevasta VW id3 autoista.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu millaista reittiä haluat ajaa. Jos täytyy tunnin sisään ajaa tuo reitti niin se onnistuu, ABRP:n mukaan päästään yhteensä 14 minuutin lataamisella. Ja tämä siis laskettu Model 3 Performancelle 20 tuumaisilla renkailla. Ja ennen kuin mainitset, niin kartalla ei näy läheskään kaikkia latauspisteitä kun on zoomannut noin ulos
Edelleen, kyllä jos tulee tienpäällä halu kääntyä johonkin tuntemattomalle tielle, niin polttis on varmempi, en sitä kiistä
Jep, mutta ongelma on tuossa myös se että lähtöpiste ja päätepiste täytyy suunnitella sen mukaan että lähdetään akku täynnä ja saadaan perillä auto lataukseen.

Eli kyllä, en väitä etteikö onnistu, mutta se pointti on juuri se että tällä hetkellä joutuu vielä näkemään paljon enemmän vaivaa ja matkaan tulee rajoituksia joita lomalla ei todellakaan kaipaa.
 
Tuollaiset 3-6-vuotiaat ovat aika huonoja suunnittelemaan pissa/kakkahätiään.
Lapset nyt tuppaavat olemaan kaikki erilaisia, juuri tuon ikäisiä meillä on kaksi kyydissä eivätkä nuo ongelmat kovinkaan tutuilta kuulosta. Toisaalta meillä tuota automatkailua on harrastettu ja harjoiteltu sen verran paljon että ovat kai tottuneet viihtymään kyydissä.
 
Jospa välillä toiseen aiheeseen.
Luin just sähköautojen verohyödystä työsuhdeautoilijoille. Miksiköhän tuo verohelpotus ei koske yksityisleasaajaa? Onko siinä joku selkeä järkiperuste vai onkohan oletettavaa että kokeilu laajentuisi myös yksityisliisaajille?
 
Jospa välillä toiseen aiheeseen.
Luin just sähköautojen verohyödystä työsuhdeautoilijoille. Miksiköhän tuo verohelpotus ei koske yksityisleasaajaa? Onko siinä joku selkeä järkiperuste vai onkohan oletettavaa että kokeilu laajentuisi myös yksityisliisaajille?

2000€ hankintatuki sähköautoon on voimassa myös 36kk tai pidemmille leasingsopimuksille (lähde traficom):
"vuokraaja sitoutuu vuokraamaan auton yksinomaan omaan käyttöönsä vähintään kolmeksi vuodeksi"
 
Luin just sähköautojen verohyödystä työsuhdeautoilijoille. Miksiköhän tuo verohelpotus ei koske yksityisleasaajaa? Onko siinä joku selkeä järkiperuste vai onkohan oletettavaa että kokeilu laajentuisi myös yksityisliisaajille?
Yksityishenkilöt saa liisauksessa hyödyntää hankintatuen. Kolmen vuoden jaksolle laskettuna tuo on suunnilleen sama kuin se 170e alennus verotusarvossa 35% veroasteella laskettuna.
 
Ilmeisesti ihan tuntuvan alennuksen saisi varastossa olevasta VW id3 autoista. 2000 tai 3000? Facebook:

katso liitettä 504238
Taita olla kiire päästä eroon maassa olevista ID.3 sista. Minulle luvattiin erityishyvityksenä - jos suostuisin kauppoihin - tuplarengastus. Siis myös talvirenkaat aluvanteineen kaupantekijäisinä ja shukolatausjohto, joka ei muutoin tule.
 
Volkswagen ID. VIZZION concept car
AJONEUVOTUUTINEN14.12.2020

Sähköauto Volkswagen ID.6 tulossa – jopa 700 kilometriä yhdellä latauksella
Täyssähköauto Volkswagen ID.6 on tulossa markkinoille vuonna 2023. Sille lupaillaan jopa 700 kilometrin toimintamatkaa yhdellä latauksella.

Volkswagen ID.6 tulee olemaan näillä näkymin porrasperänä ja farmarina tarjottava jopa 700 kilometrin toimintamatkalla varustettu täyssähköauto. Tätä joudutaan kuitenkin vielä odottamaan hetki, sillä sen julkaisuajankohdaksi on povattu vuoden 2023 loppupuoli. Asiasta uutisoi Autocar ja heidän lähteenä on toiminut Volkswagenin tuotekehityspäällikkö Frank Welsch.

Volkswagenin viidennen ID-sarjan automallin pohjana on tarkoitus toimia kuvissa näkyvä, ja jo vuonna 2018 Genevessä esitelty, ID. Vizzion -konsepti, vaikka tehtaan sisällä projektista käytetään ilmeisesti nimitystä Aero-B. Sen on tarkoitus haastaa jopa kalliimpien merkkien tulevat BMW i4 sekä Mercedes-Benz EQE. Kuten jo ID.3 edellä, myös tuleva ID.6 lupailee yhdistää luokkaa pienemmän auton (Passat) ulkomitat, luokkaa suuremman auton (Phaeton) sisätiloihin.

Myös ID.6 tulee pohjautumaan MEB-perusrakenteelle, kuten ID.3, hiljattain hinnoiteltu ID.4 sekä myös tuleva ID.5. Näiden lisäksi suunnitelmissa huhuillaan olevan samalle perusrakenteelle myös pienempi ja edullisempi ID.2.

Volkswagen ID. VIZZION concept car
Volkswagen ID.6
Todellisuudessa nimeä Volkswagen ID.6 ei ole vielä vahvistettu, eli se on osin arvailujen varassa. Numero kuusi liitetään, Volkswagenin suurimmalla markkina-alueella, Kiinassa hyvinvointiin ja povatun suuren sähköisen sedanin odotetaan myyvän erinomaisesti juuri tuolla alueella. Samalla nimeämispolitiikka seuraisi varsin selkeää logiikkaa, joten todennäköisyys ID.6 -nimelle on vähintäänkin suuri.

Tekniikan osalta ID.6 olisi tulossa tarjolle yhdellä moottorilla takavetoisena tai kahdella moottorilla nelivetoisena. Jälkimmäinen tarkoittaisi myös suorituskykyistä GTX -versiota, jonka Welsch kertoi kiihtyvän paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen noin 5,6 sekunnissa. Hinnaston edullisempaa päätä edustavan takavetoisen version odotetaan suoriutuvan samasta kiihdytyksestä noin 8,5 sekunnissa.

Volkswagen ID. VIZZION concept car
Kuten olemme jo tottuneet ID-malleissa näkemään, myös kuutonen tulisi tarjolle kolmella eri akkuvaihtoehdolla. Kehitys on vielä vaiheessa, joten muutoksia saattaa tulla, mutta pitkää toimintamatkaa tavoitellaan. Welschin mukaan suurin akkuvaihtoehto tulisi olemaan 84 kilowattituntia, eli 7 kilowattituntia ID.3 Pro S -mallia suurempi.

Tuon akun avulla halutaan saavuttaa noin 700 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella – tämä olisi lähes 150 kilometriä tuota suurimman akkuvaihtoehdon ID.3-versiota enemmän. Welsch kertoi hieman tehostuneen akkuteknologian, pienemmän vierinvastuksen sekä tehokkaan aerodynamiikan auttavan ID.6-mallia saavuttamaan tuon toimintamatkan.

Suuri akku auttaa myös nopean lataamisen kanssa. Volkswagen suunnittelee jopa 200 kilowatin lataustehon sallimista uuden mallin myötä. Tämä tarkoittaisi teoriassa yli 230 kilometriä lisää toimintamatkaa vain 10 minuutin latauksen aikana sopivalla pikalatausasemalla.

Tuotanto Emdenissä
Volkswagen ID.6 on tarkoitus valmistaa Volkswagenin Emdenin tehtaalla Saksassa, jota päivitetään tällä hetkellä isolla kädellä sähköauton tuotantoa silmällä pitäen. Tuotanto halutaan aloittaa vuonna 2023, jolloin kapasiteetin pitäisi mahdollistaa 300 000 sähköauton vuositahti.

Emden tulee tuottamaan jo vuonna 2022 sekä ID.4 että ID.5 -sähköautoja, joita tullaan valmistamaan ensi alkuun Volkswagenin Zwickaun tehtaalla. Oletettavasti osa ID.6-sähköautoista tullaan valmistamaan Kiinassa sikäläisille markkinoille paikallisten yhteistyökumppaneiden tehtailla.

Kuvat: Volkswagen Lähde: Autocar

Alkuperäisessä jutussa kuvia ym. Sähköauto Volkswagen ID.6 tulossa – jopa 700 kilometriä yhdellä latauksella
 
Yksityishenkilöt saa liisauksessa hyödyntää hankintatuen. Kolmen vuoden jaksolle laskettuna tuo on suunnilleen sama kuin se 170e alennus verotusarvossa 35% veroasteella laskettuna.

Miten tämä käytössä lasketaan?
Jos haluan liisata auton 3 vuodeksi, joka kykenee 160km rangeen talvellakin, niin mikä halvin liisattava auto tälläinen on mihin saa tämän hankintatuen? Ja mitä tulee kustannukseksi? Liisaus voisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto..
 
Luin just sähköautojen verohyödystä työsuhdeautoilijoille. Miksiköhän tuo verohelpotus ei koske yksityisleasaajaa? Onko siinä joku selkeä järkiperuste vai onkohan oletettavaa että kokeilu laajentuisi myös yksityisliisaajille?
Itse uskon, että kyseessä on loistava peliliike valtiontalouden kannalta. Työsuhdeautoilun kustannusrakennehan on sellainen, että työpaikka maksaa leasingmaksun leasingfirmalle, ja maksaa lisäksi vakuutuksen ja ajoneuvoveron. Verottaja lisää käyttöedun verotusarvon henkilön palkkaan. Usein työpaikoissa pienennetään bruttopalkkaa tuon verotusarvon verran, jonka ansiosta työpaikka saa hiukan niitä leasingmaksun kustannuksia pois. Verottaja ottaa työntekijän tuloista yhtä paljon veroa, on sitten työsuhdeauto tai ei, koska auton kanssa rahallinen bruttopalkka on juuri käyttöedun suuruuden verran pienempi.

Kun verotusarvoa lasketaan, niin se ei vaikuta leasingmaksuun mitenkään. Jos nyt firma ei muuta työsuhdeautoilun hintamekanismiaan, niin käytännössä sähköautojen lisääntyminen revitään firmojen selkänahasta, koska ne joutuvat maksamaan aiempaa suuremman osan työsuhdeauton kustannuksista, ja samoin ihmiset ottavat varmaan kalliimpia työsuhdeautoja kuin mitä muuten ottaisivat. Uskon että työpaikoilla on imagosyistä vähän hankala muuttaa työsuhdeautoilun hinnoittelua huonommaksi välttääkseen tätä.
 
Ensimmäisten oikeiden koeajoarvosteluiden perusteella vaikuttaa siltä, että Ford on osunut naulan kantaan uudella Mustangilla:







Ainakin kehut ovat aika ylistäviä kaikissa videoissa ja mitä itse olen autoa paperispekseillä miettinyt niin autossa ei ole mitään isoja oikeita puutteita vaan autoon on valittu hyvät ratkaisut muilta merkeiltä.
 
Ensimmäisten oikeiden koeajoarvosteluiden perusteella vaikuttaa siltä, että Ford on osunut naulan kantaan uudella Mustangilla:







Ainakin kehut ovat aika ylistäviä kaikissa videoissa ja mitä itse olen autoa paperispekseillä miettinyt niin autossa ei ole mitään isoja oikeita puutteita vaan autoon on valittu hyvät ratkaisut muilta merkeiltä.

"ovenkahvat" on vain täysin epäonnistuneet, varsinki takaovi suomen kurapaska talvessa kerää kaiken lian sinne väliin.
 
Ensimmäisten oikeiden koeajoarvosteluiden perusteella vaikuttaa siltä, että Ford on osunut naulan kantaan uudella Mustangilla:







Ainakin kehut ovat aika ylistäviä kaikissa videoissa ja mitä itse olen autoa paperispekseillä miettinyt niin autossa ei ole mitään isoja oikeita puutteita vaan autoon on valittu hyvät ratkaisut muilta merkeiltä.


Jos jotain parantaisin niin pikalatausominaisuudet ovat hivenen keskinkertaiset tai jopa heikot suhteessa akkukapasiteettiin.
 
Tuli sitten tilattua Enyaqin 80KWh Launch malli, hinnan sain omien varustepakettien kanssa (adaptiivinen vakkari, sähkötakaluukku, vetokoukku, tuulilasin lämmitin yms) neuvoteltua alle 50k€ (saa sen valtion 2000€ tuen).
Toimitusta arvottiin huhti- tai toukokuulle.

Kävin autoa myymälässä katsomassa ja aika sama fiilis siitä jäi livenä kuin netin videoiden perusteella.

ID.4 oli myös harkinnassa, sitten ajoin ID.3:lla ja niihin hipaisukytkimiin meni täysin hermot.
 
Tuli sitten tilattua Enyaqin 80KWh Launch malli, hinnan sain omien varustepakettien kanssa (adaptiivinen vakkari, sähkötakaluukku, vetokoukku, tuulilasin lämmitin yms) neuvoteltua alle 50k€ (saa sen valtion 2000€ tuen).
Toimitusta arvottiin huhti- tai toukokuulle.

Kävin autoa myymälässä katsomassa ja aika sama fiilis siitä jäi livenä kuin netin videoiden perusteella.

ID.4 oli myös harkinnassa, sitten ajoin ID.3:lla ja niihin hipaisukytkimiin meni täysin hermot.

Ostitko käteisellä vai pätkällä? Jos pätkällä niin millaiset maksuehdot sai neuvoteltua?
 
Eikö se ole 150KW DC-lataus? Väittäisinpä että ne kenelle tämä ei riitä ei ole lähtökohtaisesti kohderyhmää.
Jos auto oikeasti kykenee tuohon 150kW nopeuteen niin se on minusta vähintäänkin riittävä. Jos se ei riitä, niin silloin sähköauto ei muutenkaan ole oikea vaihtoehto omistajalle. Isompi ongelma tuossa on noiden 150kW lataukseen kykenevien latauspisteiden puute täällä Suomessa.
 
"ovenkahvat" on vain täysin epäonnistuneet, varsinki takaovi suomen kurapaska talvessa kerää kaiken lian sinne väliin.
Onko tästä omakohtaista kokemusta jo auton osalta? Ford väittää testanneensa kahvojen toiminnan -40C lämpötilassa niin uskoisin, ettei tuo ihan surkea systeemi ole. Mutta toki vasta käytäntö näyttää miten ovet toimivat oikeasti. Tosin moni täysin "normaalikin" ovenkahva kärsii ongelmista Suomen talvessa eli ei se automaattisesti ongelmaa poista. Tähän mennessä kaikki omistamani autot keräävät paskaa ovien väliin eli ymmärrä miten tässä Mach-E olisi poikkeus huonompaan.
 
Onko tästä omakohtaista kokemusta jo auton osalta? Ford väittää testanneensa kahvojen toiminnan -40C lämpötilassa niin uskoisin, ettei tuo ihan surkea systeemi ole. Mutta toki vasta käytäntö näyttää miten ovet toimivat oikeasti. Tosin moni täysin "normaalikin" ovenkahva kärsii ongelmista Suomen talvessa eli ei se automaattisesti ongelmaa poista. Tähän mennessä kaikki omistamani autot keräävät paskaa ovien väliin eli ymmärrä miten tässä Mach-E olisi poikkeus huonompaan.
Mach-E:ssa takaovi avataan työntämällä käsi sinne paskaiseen väliin, toisekseen sitä ei saa puhtaaksi kuin erikseen pesemällä kun normaali kahva puhdistuu normi harjapesussa.

Ihmettelen myös sitä että jos kännykkä toimii avaimena, niin miksi vielä pitää painaa nappia erikseen että ovi aukeaa? 2008 vuoden corollakin tunnistaa koska käsi on kahvalla ja avaa ovet?

 
Vanhemmille ihmisille ja ylipäätään kun mukaan laitetaan vaikka alkomahooli niin nuo etuovenkin pienet "tarttumaulokkeet" yhdessä avauspainikkeen kanssa; No No.
Et millään saa ihmisiä luontaisesti oppimaan tuota, nuorille ei ole ongelma, mutta...

Ihan turhaa "kikkailua kikkailun vuoksi."
 
Ei kai se 2008 Corollakaan niitä ovia lukosta avaa ilman että kahvasta nykäisee? Lukituksen poistaa tunnistaessaan käden, mutta fyysinen liikee kahvasta pitää tehdä että ovi aukeaa, sama tapahtuu Mustangissa painamalla nappia. Vaikea myös nähdä miksi takaoven sisus joka on suojassa olisi maagisesti paskaisempi kuin perinteinen autonovenkahva
 
Vanhemmille ihmisille ja ylipäätään kun mukaan laitetaan vaikka alkomahooli niin nuo etuovenkin pienet "tarttumaulokkeet" yhdessä avauspainikkeen kanssa; No No.
Et millään saa ihmisiä luontaisesti oppimaan tuota, nuorille ei ole ongelma, mutta...

Ihan turhaa "kikkailua kikkailun vuoksi."

Normaalit ovenkahvat, etuluukun avaus helpommaksi niin eihän tuossa olisi oikein mitään valitettavaa. Ajettavuus kuulemma kohdallaan ja muutenkin laatu hyvää.
 
Vanhemmille ihmisille ja ylipäätään kun mukaan laitetaan vaikka alkomahooli niin nuo etuovenkin pienet "tarttumaulokkeet" yhdessä avauspainikkeen kanssa; No No.
Et millään saa ihmisiä luontaisesti oppimaan tuota, nuorille ei ole ongelma, mutta...

Ihan turhaa "kikkailua kikkailun vuoksi."
Jep, ja Teslasta pitää ulos päästäkseen painaa nappia ennen kuin avaa oven. Ei kai siinäkään ole mitään järkeä.
 
Ei kai se 2008 Corollakaan niitä ovia lukosta avaa ilman että kahvasta nykäisee? Lukituksen poistaa tunnistaessaan käden, mutta fyysinen liikee kahvasta pitää tehdä että ovi aukeaa, sama tapahtuu Mustangissa painamalla nappia. Vaikea myös nähdä miksi takaoven sisus joka on suojassa olisi maagisesti paskaisempi kuin perinteinen autonovenkahva

Pointti meni siis täysin ohi, väännän siis rautalangasta.

Jos 12v vanha tunnistaa käden siinä kahvalla ja se uusi 2020 vuoden auto osaa avata oven raolleen niin miksi näitä kahta ei voida yhdistää?

Missä suojassa se takaoven väli on?
 

Liitteet

  • Sieppaa.JPG
    Sieppaa.JPG
    51 KB · Luettu: 118
Jep, ja Teslasta pitää ulos päästäkseen painaa nappia ennen kuin avaa oven. Ei kai siinäkään ole mitään järkeä.

No tesla nyt kikkailee kaiken kanssa aivan liikaa. En väitä etteikö auton omistaja noihin nopeasti totu, mutta se satunnainen ei varmasti totu ikinä.
 
Eikö se ole 150KW DC-lataus? Väittäisinpä että ne kenelle tämä ei riitä ei ole lähtökohtaisesti kohderyhmää.

150 kW huipputeho on ihan ok, mutta ainakin ev databasen mukaan keskitehot ja/tai latausnopeus km/h -mittarilla (kun ladataan 10-80%) ei niin loistavia.
Siitä olen pokkuksen kanssa samaa mieltä, että HPC-latureiden puute on suurempi ongelma kuin se, miten hyvin auto niistä lataa.
 
Tässä mutustelua ID.3

Hipaisunppäimet ja kaatuileva softa :facepalm:

Auto mikä liikkuu jatkuvasti ja sormella pitää sohia niin huteja tulee ja paljon...




Katsellaan sitten kun saadaan se ensimmäinen NORMAALI sähköauto markkinoille...
 
Juu, optimoidaan niitä sekunteja lataus/tankkaustekniikoissa, niin on paremmin aikaa esim. täällä turista niitä näitä uusista tekniikoista.... :)
Nimim. Rennosti vaan, ei oo kiire...
Tjoo en oikeen ymmärrä tätä muutamien sekunttien hukkaa?

Ellei nää tyypit sitten tee kaikki muutkin asiat esim näin:
 
Onko tästä omakohtaista kokemusta jo auton osalta? Ford väittää testanneensa kahvojen toiminnan -40C lämpötilassa niin uskoisin, ettei tuo ihan surkea systeemi ole. Mutta toki vasta käytäntö näyttää miten ovet toimivat oikeasti. Tosin moni täysin "normaalikin" ovenkahva kärsii ongelmista Suomen talvessa eli ei se automaattisesti ongelmaa poista. Tähän mennessä kaikki omistamani autot keräävät paskaa ovien väliin eli ymmärrä miten tässä Mach-E olisi poikkeus huonompaan.

Mun mielestä on ennakkoon turha spekuloida toimivuutta ja paskaisuutta. Ja kyllähän mikä tahansa kahva toimii -40C ympäristössä, kunhan se on kuivana sinne viety. Jos märkä auto tuupataan kovaan pakkaseen niin moni kahva jää jumiin.
 
Kuiva -40'c ilma on vielä ihan ok, mutta sateinen ilta ja yöllä menee asteen pari pakkaselle eli tyypillinen talvikeli. Aamulla kahvallisessa autossa ovia saa oikein repiä auki. Mites revit kun ei ole kahvaa?

No mutta eihän tämä ole ongelma. Jo muinaiset roomalaiset tiesi että sähköautoilijalla on akku aina täynnä ja auto vähintään katoksessa.
 
Hipaisunppäimet ja kaatuileva softa :facepalm:

Aikanaan sitten 2030 rauhoittelemme autokuumeista ystävää että "jaa tuommoinen, tää on näitä ekoja joissa oli se kamala hipaisujuttu, ei sellaista, laita vasta 2022 mallista alkaen, minä tiedän nämä jutut kato"
 
150 kW huipputeho on ihan ok, mutta ainakin ev databasen mukaan keskitehot ja/tai latausnopeus km/h -mittarilla (kun ladataan 10-80%) ei niin loistavia.
Siitä olen pokkuksen kanssa samaa mieltä, että HPC-latureiden puute on suurempi ongelma kuin se, miten hyvin auto niistä lataa.

Pakko perua hieman puheitani katsottuani tämän videon:


40-80% lataus lähes 90kW:n keskiteholla on ihan hyvä suoritus.
 
Hyvä että toi ylläolevalla videollakin käytetty plug and charge lähtee pikkuhiljaa liikkeelle.
 
Tjoo en oikeen ymmärrä tätä muutamien sekunttien hukkaa?

Vaikka latauspiuhan kanssa toimiminen onkin kellotettu, niin ei se tarkoita, että sen kanssa kiireellä sählättäisi tai että sen kanssa nopeus olisi itsetarkoitus. Enneminkin siitä saa vain sen vertailuarvon vs. tankkaus paljonko sitä aikaa hukkuu ihan huomaamatta vuodessa. Ei tuolla oikeasti ole mitään väliä, eikä sitä aikaa tule normaalissa olemisessa mitenkään huomioitua. Sen sijaan se bensa-asemalla käynti vaatii arkisessa työmatkaliikenteessäkin vähän huomiointia.
 
Kuiva -40'c ilma on vielä ihan ok, mutta sateinen ilta ja yöllä menee asteen pari pakkaselle eli tyypillinen talvikeli. Aamulla kahvallisessa autossa ovia saa oikein repiä auki. Mites revit kun ei ole kahvaa?

No mutta eihän tämä ole ongelma. Jo muinaiset roomalaiset tiesi että sähköautoilijalla on akku aina täynnä ja auto vähintään katoksessa.
Niin kahvat puuttuu vain takaovista. Etuovissa kyllä löytyy "kahvat" joista repiä. Yhden oven kun saa auki niin yleensä on parempi työntää ne muut ovet sisältä auki kuin yrittää väkisin vetää ulkoa.

Uskon kyllä, että tuolla autoa ja etenkin niitä ovien aukaisua on testattu vähän enemmän kuin vain laittamalla -40C ja todettu että hyvin toimii.



Sähköautossa vakiona oleva "webasto" vielä auttaa noiden jäätyneiden ovien kanssa kun voi laittaa sisälle lämmöt päälle.
 
Tuli sitten tilattua Enyaqin 80KWh Launch malli, hinnan sain omien varustepakettien kanssa (adaptiivinen vakkari, sähkötakaluukku, vetokoukku, tuulilasin lämmitin yms) neuvoteltua alle 50k€ (saa sen valtion 2000€ tuen).
Toimitusta arvottiin huhti- tai toukokuulle.

Mainittiinko kauanko noita launch editioneita tulee samaan? On aikalailla samat fiilikset kuin mainitsit (id4)
 
Onko Enyaq ja Id4 myös tälläisiä hipaisukytkin -laitteita? Aika järkevän kuuloinen hinta, tuo alle 50k skodasta
 
Vanhemmille ihmisille ja ylipäätään kun mukaan laitetaan vaikka alkomahooli niin nuo etuovenkin pienet "tarttumaulokkeet" yhdessä avauspainikkeen kanssa; No No.
Et millään saa ihmisiä luontaisesti oppimaan tuota, nuorille ei ole ongelma, mutta...

Ihan turhaa "kikkailua kikkailun vuoksi."

Tässä ketjussa on kyllä aina mukavan elämänmyönteinen asenne kaikkeen :cool: Lähtökohtaisesti autoon ängetään päissään ja sitten sillä ajetaan vähintään ihmisjoukkoon tahallaan. Me asuttaisiin vielä luolissa jos kukaan ei koskaan kikkailisi mitään kikkailun vuoksi :rofl2:
 
Onko Enyaq ja Id4 myös tälläisiä hipaisukytkin -laitteita? Aika järkevän kuuloinen hinta, tuo alle 50k skodasta
Enyaqissa on yksi hipaisu kytkin volumelle auton keskellä olevassa näytössä, sama kontrolli on myös ratissa oikeilla mekaanisilla nappuloilla.

ID.4:ssa on samat ratin hipaisukytkimet kuin ID.3:ssa. Tietty jotain erikoismalleja voi olla joissa niitä ei ole. Ei taida olla vielä julkista tietoa kaikki ID.4:n sisustuksen tiedot.
 
Jotain id3 tarjouksia varastossa olevista kyllä oli, näin ainakin VW:n myyjä tänään sanoi, mutta en tullut kysyneeksi millaisia kun id3 ei ehkä oikein ole oma kohteeni. Tuli käytyä samalla katsomassa tuo Enyaq ja täytyy sanoa että eroa VW:llä ja Skodalla on, jälkimmäisen voisi selvästi olla sähköautomarkkinoilla se premium vaihtoehto.
Kysyin nyt itsekin, niin vw:llä on tosiaan "ihan kiva" kamppis päällä. Alkoi kuulemma viime perjantaina, eli juuri silloin kun kysyitkin.

Ehtona siis se, että rekisteröinti on 2020. Ja varastossa ei taida olla kovin montaa autoa?

Vähän vastaava juttu siis myös ainakin Hyundailla ja Renaultilla (rek 2020).

Edit:
Ilmeisesti 15 autoa vielä.

 
Viimeksi muokattu:
Video ID.3 (eli MEB-alustan) akuston käyttäytymisestä 0C lämmössä.
Samassa videossa myös mittauksia ilmalämpöpumpun energiatehokkuudesta.

Saksaksi mutta tekstitys toimii englanniksi hyvin.
 
Video ID.3 (eli MEB-alustan) akuston käyttäytymisestä 0C lämmössä.
Samassa videossa myös mittauksia ilmalämpöpumpun energiatehokkuudesta.

Saksaksi mutta tekstitys toimii englanniksi hyvin.
Tässä on luettavissa sama kama ihan suoraan englanniksi. Koita ihmeessä kauanko menee aikaa artikkelin lukemisiin kuvineen ja vertaa sitä 42min videon kestoon...

 
Tulipa mieleen keskustelu polttoainesäästöjen mainostamisesta:
1608206488361.png



E: On tuolla mainittu myös huoltosäästöt: 848,97e vs 315,19
 

Liitteet

  • 1608206487960.png
    1608206487960.png
    848,9 KB · Luettu: 37
Tulipa mieleen keskustelu polttoainesäästöjen mainostamisesta:

Täytyy sanoa etten ihan heti ymmärrä mistä ne noita lukemia repii. 2402€:llä (eli n. 200€/kk) saisi esim. dieseliä 163 l nykyhinnoilla. Käyttääkseen noin paljon dieseliä kuukaudessa pitäisi ajaa pitkiä matkoja, jolloin kulutus laskisi sinne 5-6l välille. Sillä saisi sitten ajaa sen näppärät 40 000km vuodessa, ja voisi ajatella että noin pitkillä matkoilla se sähköauto ei ole kaikkein kätevin.

622€:llä saa 0,12€/kWh hinnalla 5185kWh sähköä. Eli päästääkseen tuon samat 40 000km niin Mach-E:n pitäisi kuluttaa 12,9kWh/km. Ajetaanko siis jollain 30km/h tuo 40 000km? Vai verrataanko tässä F150 8l V12 supercharged vs. Mach-E pienimmällä koneella alamäessä?
 
Täytyy sanoa etten ihan heti ymmärrä mistä ne noita lukemia repii. 2402€:llä (eli n. 200€/kk) saisi esim. dieseliä 163 l nykyhinnoilla. Käyttääkseen noin paljon dieseliä kuukaudessa pitäisi ajaa pitkiä matkoja, jolloin kulutus laskisi sinne 5-6l välille. Sillä saisi sitten ajaa sen näppärät 40 000km vuodessa, ja voisi ajatella että noin pitkillä matkoilla se sähköauto ei ole kaikkein kätevin.

622€:llä saa 0,12€/kWh hinnalla 5185kWh sähköä. Eli päästääkseen tuon samat 40 000km niin Mach-E:n pitäisi kuluttaa 12,9kWh/km. Ajetaanko siis jollain 30km/h tuo 40 000km? Vai verrataanko tässä F150 8l V12 supercharged vs. Mach-E pienimmällä koneella alamäessä?

Löytyi sivun pohjalta tuollainen:
Keskimääräinen säästö (€) joka perustuu 20 000 km vuotuiseen ajomäärään ja 7,7l/100km polttoaineenkulutukseen. Arvioitu sähkönkustannus kotilatausta hyödyntäen

Jos Dieseliin vertaat niin siihen voisi laskea käyttövoimaveron mukaan. Mach-e:n kokoisella autolla se on helposti yli 500€ siihen päälle.
 
Olin tulossa laittamaan ihan samaa. Ihan realistinen arvio ja vertaus nuo ovat 20tkm ajomäärälle, kun verrokkina on samankokoinen bensa-auto ja sähköpeli. Sähkölle tulee itse asiassa jopa 26kWh/100km keskikulutus tuolla 622 eurolla, jos kWh maksaa sen noin 12 senttiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 039
Viestejä
4 786 762
Jäsenet
77 701
Uusin jäsen
jni6

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom