Keskustelua hybridiautoista

Jos se on siellä ilmaislaturilla vain lataamassa, niin siltä oikealta asiakkaalta se on ainakin pois, joka haluaisi myös ladata oman kauppareissunsa aikana. Yleinen näky Lidl:n pihassa ja näköjään sitä tuolla Verkkiksessäkin joku harrastaa.
Ajan myötä nuokin huomataan ja maksulliset tulee.
 
Joo eiköhän ne tällä hetkellä ole vain hyvin tienaavien asiakkaiden houkuttimia. Lidl tietää varmasti miten niitä käytetään ja kannattaako pitää ilmaisina.
 
Jos se on siellä ilmaislaturilla vain lataamassa, niin siltä oikealta asiakkaalta se on ainakin pois, joka haluaisi myös ladata oman kauppareissunsa aikana. Yleinen näky Lidl:n pihassa ja näköjään sitä tuolla Verkkiksessäkin joku harrastaa.

Verkkokaupan laturit ovat itseasiassa Teslan omia eikä niillä voi ladata muita autoja.

Joo eiköhän ne tällä hetkellä ole vain hyvin tienaavien asiakkaiden houkuttimia. Lidl tietää varmasti miten niitä käytetään ja kannattaako pitää ilmaisina.

En usko että paljon asiakasprofiiliin vaikuttaa nuo laturit. Lidlissä on aina käyneet köyhät ja rikkaat ;) Tuulipuvut vaeltavat uskollisesti poonuksien perässä sittareissa ja rismoissa.
 
Seat Leon ehybridissä on ”rajoitettu latausnopeus” valinta auton valikoissa. Löytyy myös apista. Miten paljon tämä rajoittaa latausvirtaa? Käyttöohjekirjasta ei ole apua.
 
Jos tuon rajoitetun latausnopeuden ampeerimäärää ei ole ilmoitettu, niin olisiko siinä joku logiikka että tiputtaa aina esim. puoleen siitä mitä virtalähde tarjoaa?
 
Mulla siis Golf, Passatissa taitaa olla vähän isompi akku?

Range ei siis ihmetyttänyt niinkään, vaan että kulutusmittarin tietojen perusteella pitäisi mennä 50km, joka on enemmän kuin valmistaja lupaa :)
Kyllähän polttisautotkin menevät ajotietokoneen hetkellisiä lukemia tuijotellen ihan hemmetin pienellä kulutuksella, nuo mittarit yleensä eivät vaan näytä realistisia lukemia kiihdytysten aikana.

Esim hieman vanhemmissa Volvoissa on suhteellisen reaaliaikainen hetkellinen kulutusmittari, ne saa paukkumaan tuollaisiin 80l/100km lukemiin melko helpostikin kiihdytyksessä, joka tietysti näyttää äkkiseltään ihan karmealta, vaikka onkin ihan normaalia.
 
Perjantaina tuli katsottua Enyaq Laakkosella. Itse tykkäsin, että oli valmiin oloinen auto eikä mikään sinne päin huiskittu tekele. Sisusta/ penkit parasta näistä sähkäreistä 50 hintaluokassa. Ulkoa myös mielestäni paremman näköinen kuin ID.4. Tilaa löytyy ainakin omiin tarpeisiin enemmän kuin riittävästi.

Ensi vuonna oli ajatus vaihtaa nykyinen e-golf pidemmän rangen autoon, mutta on tuo latausinfra niin surkealla mallilla, että etelästä keski-Suomeen lähtiessä ei voi luottaa välilatauspaikan toimivuuteen. Sen vuoksi voi olla, että valinta kallistuu Teslaan ettei tarvitse arpoa toimiiko laturi vai ei. Matkakeitaalla saisi aina näppärästi vähän lisää juissia. Muutaman vuoden päästä voi sitten miettiä muitakin merkkejä, jos saisivat noita latureita lisää.
 
Seat Leon ehybridissä on ”rajoitettu latausnopeus” valinta auton valikoissa. Löytyy myös apista. Miten paljon tämä rajoittaa latausvirtaa? Käyttöohjekirjasta ei ole apua.
Jos olisi sama kuin Skoda superbissa niin rajoitettu on 5A (ja maksimi 8A "tilapäislaturilla"). Tuota rajoitettua joutuikin superbissa käyttämään monta kuukautta, kun auto ei toiminut mukana tulleella johdolla kuin rajoitetulla latausnopeudella ennen softapäivitystä.
 
Perjantaina tuli katsottua Enyaq Laakkosella. Itse tykkäsin, että oli valmiin oloinen auto eikä mikään sinne päin huiskittu tekele. Sisusta/ penkit parasta näistä sähkäreistä 50 hintaluokassa. Ulkoa myös mielestäni paremman näköinen kuin ID.4. Tilaa löytyy ainakin omiin tarpeisiin enemmän kuin riittävästi.

Ensi vuonna oli ajatus vaihtaa nykyinen e-golf pidemmän rangen autoon, mutta on tuo latausinfra niin surkealla mallilla, että etelästä keski-Suomeen lähtiessä ei voi luottaa välilatauspaikan toimivuuteen. Sen vuoksi voi olla, että valinta kallistuu Teslaan ettei tarvitse arpoa toimiiko laturi vai ei. Matkakeitaalla saisi aina näppärästi vähän lisää juissia. Muutaman vuoden päästä voi sitten miettiä muitakin merkkejä, jos saisivat noita latureita lisää.

Teslan SC on kyllä tällä hetkellä aika kova valttikortti. Vaikka yleisiä pika- ja HPC-latureita näyttää nyt tulevankin ihan kohtalaista tahtia niin 1-2:n laturin huoltoasemalla homma voi vielä liian todennäköisesti kusta. Huhujen mukaan johonkin päin Suomea on kai tulossa se Kempowerin modulaarinen systeemi, mutta paikasta ei taida olla vielä tietoa eikä siitä, montako töpseliä tulisi.
 
Teslan SC on kyllä tällä hetkellä aika kova valttikortti. Vaikka yleisiä pika- ja HPC-latureita näyttää nyt tulevankin ihan kohtalaista tahtia niin 1-2:n laturin huoltoasemalla homma voi vielä liian todennäköisesti kusta. Huhujen mukaan johonkin päin Suomea on kai tulossa se Kempowerin modulaarinen systeemi, mutta paikasta ei taida olla vielä tietoa eikä siitä, montako töpseliä tulisi.
Vaikka yhdellä pisteellä on vain 1-2 laturia, läheltä löytyy yhä useammin lisää latureita toiselta tarjoajalta. Esim Mikellin Graanilla on 2x k-lataus, ja kadun toisella puolella McDonalds/Fortum HPC. ja kivenheiton päässä vielä Motonet. Toimii siis efektiivisesti yhtenä 5:n laturin pysähdyspaikkana. Luulen että tämä "monta tarjoajaa lähekkäin" on se malli mikä yleistyy nopeammin kuin se, että yksi lataustarjaja alkaa asentaamaan 8xHPC latureita yhteen paikkaan kuten Tesla.
 
Vaikka yhdellä pisteellä on vain 1-2 laturia, läheltä löytyy yhä useammin lisää latureita toiselta tarjoajalta. Esim Mikellin Graanilla on 2x k-lataus, ja kadun toisella puolella McDonalds/Fortum HPC. ja kivenheiton päässä vielä Motonet. Toimii siis efektiivisesti yhtenä 5:n laturin pysähdyspaikkana. Luulen että tämä "monta tarjoajaa lähekkäin" on se malli mikä yleistyy nopeammin kuin se, että yksi lataustarjaja alkaa asentaamaan 8xHPC latureita yhteen paikkaan kuten Tesla.

Tuo malli tosiaan näyttää yleistyvän nopeammin, mutta sujuvuuden kannalta monta laturia samassa lokaatiossa olisi parempi. Multa oli muuten mennyt ohi toi Mikkelin mäkkärin HPC. Hienoa että sieltä löytyy!
 
Vaikka yhdellä pisteellä on vain 1-2 laturia, läheltä löytyy yhä useammin lisää latureita toiselta tarjoajalta. Esim Mikellin Graanilla on 2x k-lataus, ja kadun toisella puolella McDonalds/Fortum HPC. ja kivenheiton päässä vielä Motonet. Toimii siis efektiivisesti yhtenä 5:n laturin pysähdyspaikkana. Luulen että tämä "monta tarjoajaa lähekkäin" on se malli mikä yleistyy nopeammin kuin se, että yksi lataustarjaja alkaa asentaamaan 8xHPC latureita yhteen paikkaan kuten Tesla.

Noista on silti vain 2kpl HPC:ta eli McDonaldsin laitteet. Muut on sitten 50kW

Ja pakko sanoa kun kerran e-golfilla tienpäällä jouduin Motonetissä lataamaan, niin ei ole mikään kummoinen pysähtymispaikka. Jos et työkaluja tarvitse niin aika hukkaan se aika meni kun ei ollut ruokalaa lähellä. Superchargerit ja Fortumin laitteet on hyvin sijoitettu yleensä ABC:n, Mäkkärin tai muun syöttölän pihaan. Ja sitten se että motonetillä on oma lataussysteemi, täytyi ensin jostain automaatista ladata ensin krediittiä. Tilanne paranee koko ajan kyllä, mutta useampi HPC samassa paikassa on kyllä paljon kätevämpi kuin muutama laite ripoteltuna parin kilometrin säteellä
 
Noista on silti vain 2kpl HPC:ta eli McDonaldsin laitteet. Muut on sitten 50kW

Ja pakko sanoa kun kerran e-golfilla tienpäällä jouduin Motonetissä lataamaan, niin ei ole mikään kummoinen pysähtymispaikka. Jos et työkaluja tarvitse niin aika hukkaan se aika meni kun ei ollut ruokalaa lähellä. Superchargerit ja Fortumin laitteet on hyvin sijoitettu yleensä ABC:n, Mäkkärin tai muun syöttölän pihaan. Ja sitten se että motonetillä on oma lataussysteemi, täytyi ensin jostain automaatista ladata ensin krediittiä. Tilanne paranee koko ajan kyllä, mutta useampi HPC samassa paikassa on kyllä paljon kätevämpi kuin muutama laite ripoteltuna parin kilometrin säteellä

Meillä kans sellainen tilanne, että jos perheen kanssa viettäisimme lataustauon Motonetissä niin seuraava reissu tehtäisiin varmasti polttiksella :D Itsekseni kiertelisin ihan mielelläni Motonetissä puolisen tuntia, jos ei tule usein tarvetta.
 
Motonetin Laturi kun on maksullinen, niin mitään velvollisuutta asioida motonetissä ei ole. Tuo Mikkelin motonet on kävelymatkan päässä Graanin ravintoloista ja McDonaldsista. Osa motoneteistä on kieltämättä sellaisissa palveluerämaissa että hohhoijaa.
 
Kymmenen eri palveluntarjoajan äpit, lataustägit, maksukortin syöttämiset, eklektinen hinnoittelumalli ja vinhaa vauhtia tarjoava 50 kW latausteho. Sitten vielä reissun päällä tihrustamaan jostain kännykästä missä latureita mahtaisi olla.

:sdarra:

Teslan SC-verkosto on aika helvetinmoinen siunaus vs. nämä muut "palvelua" tarjoavat.
 
Teslan SC-verkosto on aika helvetinmoinen siunaus vs. nämä muut "palvelua" tarjoavat.

Mielestäni nykyisellä verkostolla tuota ei kyllä voi siunaukseksi kutsua. Vai onko se siunaus että on rajoittunut mitä tietä pitää ajaa ja minne pitää mennä? Sen sijaan voisin kertoa tällaisesta maan mainiosta keksinnöstä kuin bensa-asema, niitä riittää joka puolella ja maksukin on helppoa. Ei tarvitse pohtia ja rasittaa pollaansa pääseekö perille.
 
Mielestäni nykyisellä verkostolla tuota ei kyllä voi siunaukseksi kutsua. Vai onko se siunaus että on rajoittunut mitä tietä pitää ajaa ja minne pitää mennä? Sen sijaan voisin kertoa tällaisesta maan mainiosta keksinnöstä kuin bensa-asema, niitä riittää joka puolella ja maksukin on helppoa. Ei tarvitse pohtia ja rasittaa pollaansa pääseekö perille.
Nasta oivallus, Hermanni, mutta onko tällä paljonkin relevanssia sähköautokeskustelussa?
 
Nasta oivallus, Hermanni, mutta onko tällä paljonkin relevanssia sähköautokeskustelussa?
No oli tuossa kyllä ihan pointti, että tuo Teslan SC verkosto on kuitenkin Suomessa niin harva, ettei mistään siunauksesta voi puhua. Ja kyllähän tuo verkosto pakottaa ajamaan tiettyjä reittejä pitkin määränpäähän, jos niitä SC pisteitä haluaa käyttää. Lisäksi tällä hetkellä näyttää siltä, että jos pohjoiseen haluaa lähteä niin Oulun korkeudelle loppuu reissu, koska Oulun lähistöllä ei ole ainuttakaan SC:tä eikä siitä ylöspäin (Kokkola pohjoisin SC).
 
Ihmettelin samaa mutta jos periaate on että ne on matkakäytössä niin se käy järkeen. Tienpäälle kun lähtee pk-seudulta niin aika hyvin on aseteltu, lähti sitten itään, länteen tai pohjoiseen
Onhan se näin mutta kai ylhäältä alaspäin myös tullaan?
 
Onhan se näin mutta kai ylhäältä alaspäin myös tullaan?

Juu näin itsekin ajan, mutta kun PK-seutu on se kohde niin voi laittaa hitaampaan laturiin kiinni. Harvemmin tulee lähdettyä sieltä kotiinpäin niin että olisi alle 150km rangea
 
Ihan näin aihetta sivuten, itsellä sähköauto tökkii vielä juurikin sen takia että reitit on pakko suunnitella latureiden mukaan. Perille pääsisi joo, mutta entä jos haluan käydä jossain nähtävyydessä tai käydä syömässä jossain oikeassa ravintolassa sen paikallisen supercharger-ABC:n sijasta? Tällä hetkellä latausinfra rajoittaa matkanteon vapautta vielä aivan liikaa.
 
Ihan näin aihetta sivuten, itsellä sähköauto tökkii vielä juurikin sen takia että reitit on pakko suunnitella latureiden mukaan. Perille pääsisi joo, mutta entä jos haluan käydä jossain nähtävyydessä tai käydä syömässä jossain oikeassa ravintolassa sen paikallisen supercharger-ABC:n sijasta? Tällä hetkellä latausinfra rajoittaa matkanteon vapautta vielä aivan liikaa.

Kukin tyylillään. Jos ei halua ajatella reittiä etukäteen niin tässä kohtaa polttis on se ainoa vaihtoehto.

Tosin jos on valmis menemään ravintolaan syömään kun tekee matkaa niin oletettavasti ei ole kauhea kiirus eli ylimääräinen stoppi tai hitaampi AC laturi keskellä kaupunkia ei haittaa menoa. Itsellä 99% matkoista on työmatkoja joten optimaalisinta on ladata ja syödä samassa paikassa. Ne huvimatkat on niin harvoja että jos joutuu 30 minsaa enemmän käyttämään niin ei haittaa. Arkikäytössä se sähkö on kuitenkin niin paljon parempi kuin polttis.

Tilanne kuitenkin paranee, keski/länsi euroopassa + norjassa ei tartte enää niin kauheasti miettiä reittejä
 
Kukin tyylillään. Jos ei halua ajatella reittiä etukäteen niin tässä kohtaa polttis on se ainoa vaihtoehto.

Tosin jos on valmis menemään ravintolaan syömään kun tekee matkaa niin oletettavasti ei ole kauhea kiirus eli ylimääräinen stoppi tai hitaampi AC laturi keskellä kaupunkia ei haittaa menoa. Itsellä 99% matkoista on työmatkoja joten optimaalisinta on ladata ja syödä samassa paikassa. Ne huvimatkat on niin harvoja että jos joutuu 30 minsaa enemmän käyttämään niin ei haittaa. Arkikäytössä se sähkö on kuitenkin niin paljon parempi kuin polttis.

Tilanne kuitenkin paranee, keski/länsi euroopassa + norjassa ei tartte enää niin kauheasti miettiä reittejä
Ei, vaan juurikin ajattelen reitin etukäteen ja se että siihen joutuu väkisin sovittamaan ne laturit matkan varrelle on se asia mikä tässä tökkii. Itselle taas arkikäytössä olisi ihan sama millä ajaa, mutta kun ne erot juuri tulevat siitä vapaa-ajan matkailusta jota joutuisi sitten sovittamaan niiden latauspisteiden mukaan.

Muokkaus: Ja siis tarkennuksena n. 10 000km tulee vuodessa keski-euroopassa ajettua ja minun reiteilleni ne latauspisteet eivät vielä sielläkään osu.

Ja lisämuokkaus:
Dinopark.png

Vedettiin viime kesänä Travemündestä lasten kanssa tuonne ja siitä jatkettiin Soestiin lähelle Dortmundia, eli yhteensä 400km. Että mitähän sähköautolla olisi pelkästään tuolla pätkällä pitänyt kikkailla että saa saman matka-ajan edes tunnin sisään? Lukuun ottamatta sitä että hotelli olisi pitänyt valita sen mukaan että siellä on latauspiste, eikä niin että menen siihen hotelliin mihin haluan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, vaan juurikin ajattelen reitin etukäteen ja se että siihen joutuu väkisin sovittamaan ne laturit matkan varrelle on se asia mikä tässä tökkii. Itselle taas arkikäytössä olisi ihan sama millä ajaa, mutta kun ne erot juuri tulevat siitä vapaa-ajan matkailusta jota joutuisi sitten sovittamaan niiden latauspisteiden mukaan.

Muokkaus: Ja siis tarkennuksena n. 10 000km tulee vuodessa keski-euroopassa ajettua ja minun reiteilleni ne latauspisteet eivät vielä sielläkään osu.

Ja lisämuokkaus:
Dinopark.png

Vedettiin viime kesänä Travemündestä lasten kanssa tuonne ja siitä jatkettiin Soestiin lähelle Dortmundia, eli yhteensä 400km. Että mitähän sähköautolla olisi pelkästään tuolla pätkällä pitänyt kikkailla että saa saman matka-ajan edes tunnin sisään? Lukuun ottamatta sitä että hotelli olisi pitänyt valita sen mukaan että siellä on latauspiste, eikä niin että menen siihen hotelliin mihin haluan.
Ff5JDPs.png


Ei nyt mitenkään hirveän haastavalta näytä, vaikka Saksan latausinfra on kyllä heikompi kuin parissa naapurimaassa.

Tai näin:

6VnwsBQ.png
 
Ff5JDPs.png


Ei nyt mitenkään hirveän haastavalta näytä, vaikka Saksan latausinfra on kyllä heikompi kuin parissa naapurimaassa.

Tai näin:

6VnwsBQ.png
Niin että miten tuo on helppoa matkantekoa? Nykytilanteessa lähden aamulla liikkelle, tankkaan muutamassa minuutissa jossain jos sattuu olemaan tarve, ajan välietapille lasten kanssa ja siitä eteenpäin hotellille. Nuo kaikki ovat ekstrapysähdyksiä jossain aivan muualla ja vievät huomattavasti matka-aikaa. Kuten sanottu, niin sähköllä pääsee paikasta a paikkaan b, mutta ne a ja b pitää olla tietyissä paikoissa ja matka niiden välillä täytyy suunnitella tietyllä tavalla. Joko ne ongelmat alkavat selvitä?
 
Niin että miten tuo on helppoa matkantekoa? Nykytilanteessa lähden aamulla liikkelle, tankkaan muutamassa minuutissa jossain jos sattuu olemaan tarve, ajan välietapille lasten kanssa ja siitä eteenpäin hotellille. Nuo kaikki ovat ekstrapysähdyksiä jossain aivan muualla ja vievät huomattavasti matka-aikaa. Kuten sanottu, niin sähköllä pääsee paikasta a paikkaan b, mutta ne a ja b pitää olla tietyissä paikoissa ja matka niiden välillä täytyy suunnitella tietyllä tavalla. Joko ne ongelmat alkavat selvitä?

No ei kyllä oikein, mutta onneksi jokainen voi valita mieluisen kulkuneuvon. :hmm:

Ajoin muuten pari vuotta sitten Belgiasta Montpellieriin ja takaisin akan ja lasten kanssa. Tuli lainassa olleella polttomoottoriautolla ihan helvetisti pysähdyksiä, koska jonkun piti koko ajan päästä vessaan, syömään tai pitämään taukoa autossa istumisesta.
 
Enemmän tuo ongelma alkaa korostumaan kun näitä muiden merkkien autoja alkaa olemaan liikenteessä ja esim. loma-aikoina nuo laturit mitä sattuu olemaan alkavat olemaan ruuhkaisia. Teslan Superitkin ovat välillä täynnä esim. Äänekoskella / Pyhäjärvellä kuin on vain 4 stallia.
 
No ei kyllä oikein, mutta onneksi jokainen voi valita mieluisen kulkuneuvon. :hmm:

Ajoin muuten pari vuotta sitten Belgiasta Montpellieriin ja takaisin akan ja lasten kanssa. Tuli lainassa olleella polttomoottoriautolla ihan helvetisti pysähdyksiä, koska jonkun piti koko ajan päästä vessaan, syömään tai pitämään taukoa autossa istumisesta.
Kannattaa siis suunnitella se reissu vähän paremmin ettei lähdetä jokaiselle etapille nälkäisenä tai rakko täynnä? ;)
 
Enemmän tuo ongelma alkaa korostumaan kun näitä muiden merkkien autoja alkaa olemaan liikenteessä ja esim. loma-aikoina nuo laturit mitä sattuu olemaan alkavat olemaan ruuhkaisia. Teslan Superitkin ovat välillä täynnä esim. Äänekoskella / Pyhäjärvellä kuin on vain 4 stallia.

Kyllä, ja ongelmaa pahentaa se, että muiden latausoperaattoreiden 1-2 paikan pikalaturit ovat tyypillisesti vain sen 50 kW, jolloin jokainen lataus kestää aika pitkään.

Ainoat kerrat kun lataaminen on todella ärsyttänyt, ovat liittyneet näihin ainoa laturi varattu/ei toimi tai se 50 kW on vain liian hidas.
Kannattaa siis suunnitella se reissu vähän paremmin ettei lähdetä jokaiselle etapille nälkäisenä tai rakko täynnä? ;)

Tuollaiset 3-6-vuotiaat ovat aika huonoja suunnittelemaan pissa/kakkahätiään.
 
Kannattaa siis suunnitella se reissu vähän paremmin ettei lähdetä jokaiselle etapille nälkäisenä tai rakko täynnä? ;)

Höpöhöpö. Autoilijan korkeimman tietoisuuden tason voi saavuttaa vasta kun ajaa samalla rakolla Hangosta Rovaniemelle. Sen jälkeen vasta saa vaihtaa kaistaa ilman vilkkua ja pysäköidä kahteen ruutuun ilman paheksuntaa ;)
 
Ei, vaan juurikin ajattelen reitin etukäteen ja se että siihen joutuu väkisin sovittamaan ne laturit matkan varrelle on se asia mikä tässä tökkii. Itselle taas arkikäytössä olisi ihan sama millä ajaa, mutta kun ne erot juuri tulevat siitä vapaa-ajan matkailusta jota joutuisi sitten sovittamaan niiden latauspisteiden mukaan.

Muokkaus: Ja siis tarkennuksena n. 10 000km tulee vuodessa keski-euroopassa ajettua ja minun reiteilleni ne latauspisteet eivät vielä sielläkään osu.

Ja lisämuokkaus:
Dinopark.png

Vedettiin viime kesänä Travemündestä lasten kanssa tuonne ja siitä jatkettiin Soestiin lähelle Dortmundia, eli yhteensä 400km. Että mitähän sähköautolla olisi pelkästään tuolla pätkällä pitänyt kikkailla että saa saman matka-ajan edes tunnin sisään? Lukuun ottamatta sitä että hotelli olisi pitänyt valita sen mukaan että siellä on latauspiste, eikä niin että menen siihen hotelliin mihin haluan.

Riippuu millaista reittiä haluat ajaa. Jos täytyy tunnin sisään ajaa tuo reitti niin se onnistuu, ABRP:n mukaan päästään yhteensä 14 minuutin lataamisella. Ja tämä siis laskettu Model 3 Performancelle 20 tuumaisilla renkailla. Ja ennen kuin mainitset, niin kartalla ei näy läheskään kaikkia latauspisteitä kun on zoomannut noin ulos

reti.PNG


Edelleen, kyllä jos tulee tienpäällä halu kääntyä johonkin tuntemattomalle tielle, niin polttis on varmempi, en sitä kiistä
 
Ilmeisesti ihan tuntuvan alennuksen saisi varastossa olevasta VW id3 autoista.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu millaista reittiä haluat ajaa. Jos täytyy tunnin sisään ajaa tuo reitti niin se onnistuu, ABRP:n mukaan päästään yhteensä 14 minuutin lataamisella. Ja tämä siis laskettu Model 3 Performancelle 20 tuumaisilla renkailla. Ja ennen kuin mainitset, niin kartalla ei näy läheskään kaikkia latauspisteitä kun on zoomannut noin ulos
Edelleen, kyllä jos tulee tienpäällä halu kääntyä johonkin tuntemattomalle tielle, niin polttis on varmempi, en sitä kiistä
Jep, mutta ongelma on tuossa myös se että lähtöpiste ja päätepiste täytyy suunnitella sen mukaan että lähdetään akku täynnä ja saadaan perillä auto lataukseen.

Eli kyllä, en väitä etteikö onnistu, mutta se pointti on juuri se että tällä hetkellä joutuu vielä näkemään paljon enemmän vaivaa ja matkaan tulee rajoituksia joita lomalla ei todellakaan kaipaa.
 
Tuollaiset 3-6-vuotiaat ovat aika huonoja suunnittelemaan pissa/kakkahätiään.
Lapset nyt tuppaavat olemaan kaikki erilaisia, juuri tuon ikäisiä meillä on kaksi kyydissä eivätkä nuo ongelmat kovinkaan tutuilta kuulosta. Toisaalta meillä tuota automatkailua on harrastettu ja harjoiteltu sen verran paljon että ovat kai tottuneet viihtymään kyydissä.
 
Jospa välillä toiseen aiheeseen.
Luin just sähköautojen verohyödystä työsuhdeautoilijoille. Miksiköhän tuo verohelpotus ei koske yksityisleasaajaa? Onko siinä joku selkeä järkiperuste vai onkohan oletettavaa että kokeilu laajentuisi myös yksityisliisaajille?
 
Jospa välillä toiseen aiheeseen.
Luin just sähköautojen verohyödystä työsuhdeautoilijoille. Miksiköhän tuo verohelpotus ei koske yksityisleasaajaa? Onko siinä joku selkeä järkiperuste vai onkohan oletettavaa että kokeilu laajentuisi myös yksityisliisaajille?

2000€ hankintatuki sähköautoon on voimassa myös 36kk tai pidemmille leasingsopimuksille (lähde traficom):
"vuokraaja sitoutuu vuokraamaan auton yksinomaan omaan käyttöönsä vähintään kolmeksi vuodeksi"
 
Luin just sähköautojen verohyödystä työsuhdeautoilijoille. Miksiköhän tuo verohelpotus ei koske yksityisleasaajaa? Onko siinä joku selkeä järkiperuste vai onkohan oletettavaa että kokeilu laajentuisi myös yksityisliisaajille?
Yksityishenkilöt saa liisauksessa hyödyntää hankintatuen. Kolmen vuoden jaksolle laskettuna tuo on suunnilleen sama kuin se 170e alennus verotusarvossa 35% veroasteella laskettuna.
 
Ilmeisesti ihan tuntuvan alennuksen saisi varastossa olevasta VW id3 autoista. 2000 tai 3000? Facebook:

katso liitettä 504238
Taita olla kiire päästä eroon maassa olevista ID.3 sista. Minulle luvattiin erityishyvityksenä - jos suostuisin kauppoihin - tuplarengastus. Siis myös talvirenkaat aluvanteineen kaupantekijäisinä ja shukolatausjohto, joka ei muutoin tule.
 
Volkswagen ID. VIZZION concept car
AJONEUVOTUUTINEN14.12.2020

Sähköauto Volkswagen ID.6 tulossa – jopa 700 kilometriä yhdellä latauksella
Täyssähköauto Volkswagen ID.6 on tulossa markkinoille vuonna 2023. Sille lupaillaan jopa 700 kilometrin toimintamatkaa yhdellä latauksella.

Volkswagen ID.6 tulee olemaan näillä näkymin porrasperänä ja farmarina tarjottava jopa 700 kilometrin toimintamatkalla varustettu täyssähköauto. Tätä joudutaan kuitenkin vielä odottamaan hetki, sillä sen julkaisuajankohdaksi on povattu vuoden 2023 loppupuoli. Asiasta uutisoi Autocar ja heidän lähteenä on toiminut Volkswagenin tuotekehityspäällikkö Frank Welsch.

Volkswagenin viidennen ID-sarjan automallin pohjana on tarkoitus toimia kuvissa näkyvä, ja jo vuonna 2018 Genevessä esitelty, ID. Vizzion -konsepti, vaikka tehtaan sisällä projektista käytetään ilmeisesti nimitystä Aero-B. Sen on tarkoitus haastaa jopa kalliimpien merkkien tulevat BMW i4 sekä Mercedes-Benz EQE. Kuten jo ID.3 edellä, myös tuleva ID.6 lupailee yhdistää luokkaa pienemmän auton (Passat) ulkomitat, luokkaa suuremman auton (Phaeton) sisätiloihin.

Myös ID.6 tulee pohjautumaan MEB-perusrakenteelle, kuten ID.3, hiljattain hinnoiteltu ID.4 sekä myös tuleva ID.5. Näiden lisäksi suunnitelmissa huhuillaan olevan samalle perusrakenteelle myös pienempi ja edullisempi ID.2.

Volkswagen ID. VIZZION concept car
Volkswagen ID.6
Todellisuudessa nimeä Volkswagen ID.6 ei ole vielä vahvistettu, eli se on osin arvailujen varassa. Numero kuusi liitetään, Volkswagenin suurimmalla markkina-alueella, Kiinassa hyvinvointiin ja povatun suuren sähköisen sedanin odotetaan myyvän erinomaisesti juuri tuolla alueella. Samalla nimeämispolitiikka seuraisi varsin selkeää logiikkaa, joten todennäköisyys ID.6 -nimelle on vähintäänkin suuri.

Tekniikan osalta ID.6 olisi tulossa tarjolle yhdellä moottorilla takavetoisena tai kahdella moottorilla nelivetoisena. Jälkimmäinen tarkoittaisi myös suorituskykyistä GTX -versiota, jonka Welsch kertoi kiihtyvän paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen noin 5,6 sekunnissa. Hinnaston edullisempaa päätä edustavan takavetoisen version odotetaan suoriutuvan samasta kiihdytyksestä noin 8,5 sekunnissa.

Volkswagen ID. VIZZION concept car
Kuten olemme jo tottuneet ID-malleissa näkemään, myös kuutonen tulisi tarjolle kolmella eri akkuvaihtoehdolla. Kehitys on vielä vaiheessa, joten muutoksia saattaa tulla, mutta pitkää toimintamatkaa tavoitellaan. Welschin mukaan suurin akkuvaihtoehto tulisi olemaan 84 kilowattituntia, eli 7 kilowattituntia ID.3 Pro S -mallia suurempi.

Tuon akun avulla halutaan saavuttaa noin 700 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella – tämä olisi lähes 150 kilometriä tuota suurimman akkuvaihtoehdon ID.3-versiota enemmän. Welsch kertoi hieman tehostuneen akkuteknologian, pienemmän vierinvastuksen sekä tehokkaan aerodynamiikan auttavan ID.6-mallia saavuttamaan tuon toimintamatkan.

Suuri akku auttaa myös nopean lataamisen kanssa. Volkswagen suunnittelee jopa 200 kilowatin lataustehon sallimista uuden mallin myötä. Tämä tarkoittaisi teoriassa yli 230 kilometriä lisää toimintamatkaa vain 10 minuutin latauksen aikana sopivalla pikalatausasemalla.

Tuotanto Emdenissä
Volkswagen ID.6 on tarkoitus valmistaa Volkswagenin Emdenin tehtaalla Saksassa, jota päivitetään tällä hetkellä isolla kädellä sähköauton tuotantoa silmällä pitäen. Tuotanto halutaan aloittaa vuonna 2023, jolloin kapasiteetin pitäisi mahdollistaa 300 000 sähköauton vuositahti.

Emden tulee tuottamaan jo vuonna 2022 sekä ID.4 että ID.5 -sähköautoja, joita tullaan valmistamaan ensi alkuun Volkswagenin Zwickaun tehtaalla. Oletettavasti osa ID.6-sähköautoista tullaan valmistamaan Kiinassa sikäläisille markkinoille paikallisten yhteistyökumppaneiden tehtailla.

Kuvat: Volkswagen Lähde: Autocar

Alkuperäisessä jutussa kuvia ym. Sähköauto Volkswagen ID.6 tulossa – jopa 700 kilometriä yhdellä latauksella
 
Yksityishenkilöt saa liisauksessa hyödyntää hankintatuen. Kolmen vuoden jaksolle laskettuna tuo on suunnilleen sama kuin se 170e alennus verotusarvossa 35% veroasteella laskettuna.

Miten tämä käytössä lasketaan?
Jos haluan liisata auton 3 vuodeksi, joka kykenee 160km rangeen talvellakin, niin mikä halvin liisattava auto tälläinen on mihin saa tämän hankintatuen? Ja mitä tulee kustannukseksi? Liisaus voisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 786
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom