Keskustelua hybridiautoista

Tuota olen kyllä ihmetellyt miten ihmiset ovat valmiita uhraamaan omaa aikaansa autossa istumalla tuntitolkulla muutaman hassun euron takia, jotta saa ladata auton ilmaiseksi. Viimeksi pari viikkoa sitten Verkkokaupassa oli teslakuski hidaslataamassa autoaan autossa istuen kun tulin parkkihalliin. Kävin tekemässä omat ostokset ja vajaa tuntia myöhemmin sama kaveri edelleen kökötti auton sisällä puhelintaan tuijottaen. Ei ole minusta ihan loppuun asti mietitty hankinta, jos auton oston jälkeen:
a) ei ole varaa ladata maksullisista pisteistä
b) ei ole mahdollisuutta ladata kotona, kun on tarve
Tätä olen kanssa ihmetellyt, kun Tesla kuskit selittää kuinka hienoa katsella Netflixiä autossa! :lol: Ei tule itse vietettyä aikaa autossa sen aikaa, että tulisi tarvetta alkaa kattoa netflixiä siellä. Ehkä oon vaan vanhanaikainen. Jos kotona ei voi ladata sähköautoa, niin sitten pitää hommata joku muu vaihtoehto. Taitaa olla melkoharvassa semmoiset ihmiset jotka haluu istua cittarin parkkihallissa ja ladata autoa siellä.
 
Kakkosautoksi tuollainen 200-300 WLTP-range riittää ihan hyvin, kunhan kotona löytyy latauspiste. Itsellä kun olisi tarkoitus vaihtaa nykyinen ykkösauto (plugari) myös sähköksi niin kyllä kovasti pitäisi WLTP-rangen alkaa vähintään 5:lla ja ei ole pahitteeksi, että alkaisi jopa 6:lla. Talvella nuo ranget kun saa melkein puolittaa ja helpottaa pidempi range niitä reissuja, kun autolla pitää lähteä talvella lumisohjossa ajamaan sinne 100-200 km päähän ilman latausmahdollisuutta toisessa päässä. Ja helpottaa tuo iso akku myös ihan sitä arkea, kun autoa ei tarvitse olla lataamassa joka päivä (meillä sitten kaksi sähkistä ja vain yksi latauspiste). Sitten voi kakkosauto olla useammin latauspaikalla ja ykkösautoa tuodaan lataukseen kerran viikkoon, jos ajoa tulee paljon.
 
Tätä olen kanssa ihmetellyt, kun Tesla kuskit selittää kuinka hienoa katsella Netflixiä autossa! :lol: Ei tule itse vietettyä aikaa autossa sen aikaa, että tulisi tarvetta alkaa kattoa netflixiä siellä. Ehkä oon vaan vanhanaikainen. Jos kotona ei voi ladata sähköautoa, niin sitten pitää hommata joku muu vaihtoehto. Taitaa olla melkoharvassa semmoiset ihmiset jotka haluu istua cittarin parkkihallissa ja ladata autoa siellä.

On se ollut ihan kiva ominaisuus varsinkin alkuvuodesta kun sisätiloissa ei saanut syödä ja olin reissussa. Autoon istumaan ja youtube tai netflix tulille :)
 
On se ollut ihan kiva ominaisuus varsinkin alkuvuodesta kun sisätiloissa ei saanut syödä ja olin reissussa. Autoon istumaan ja youtube tai netflix tulille :)
Kyllä minäkin olen autossa syönyt, mutta ei siinä niin kauaa mene, että tulee kaivattua youtubea tai netflixiä.
 
Tuota olen kyllä ihmetellyt miten ihmiset ovat valmiita uhraamaan omaa aikaansa autossa istumalla tuntitolkulla muutaman hassun euron takia, jotta saa ladata auton ilmaiseksi. Viimeksi pari viikkoa sitten Verkkokaupassa oli teslakuski hidaslataamassa autoaan autossa istuen kun tulin parkkihalliin. Kävin tekemässä omat ostokset ja vajaa tuntia myöhemmin sama kaveri edelleen kökötti auton sisällä puhelintaan tuijottaen. Ei ole minusta ihan loppuun asti mietitty hankinta, jos auton oston jälkeen:
a) ei ole varaa ladata maksullisista pisteistä
b) ei ole mahdollisuutta ladata kotona, kun on tarve

Meidän Lidlillä parinkymmenen kilsan päässä on sama keissi. Tesla"miehet" istuu autoissaan toista tuntia, kun ilmaiseksi saa kituutettua sen muutaman kilometrin matkan. Ei siinä hirveästi elämältä odota tai harrastuksia omaa, jos on "varaa" istua autossa tunteja per viikko latausta odotellen. Jostain syystä nämä on aina Teslakuskeja. En ole nähnyt ikinä esim. Porschea ja E-tronia jossain halpislaturissa ja äijää istumassa siellä. Lienee joku imagojuttu Teslan omistajilla päivitellä statustaan "oon lataamassa, enää 4h täyteen latinkiin #ilmaisetsähköt #teslaonmahtava".
 
Meidän Lidlillä parinkymmenen kilsan päässä on sama keissi. Tesla"miehet" istuu autoissaan toista tuntia, kun ilmaiseksi saa kituutettua sen muutaman kilometrin matkan. Ei siinä hirveästi elämältä odota tai harrastuksia omaa, jos on "varaa" istua autossa tunteja per viikko latausta odotellen. Jostain syystä nämä on aina Teslakuskeja. En ole nähnyt ikinä esim. Porschea ja E-tronia jossain halpislaturissa ja äijää istumassa siellä. Lienee joku imagojuttu Teslan omistajilla päivitellä statustaan "oon lataamassa, enää 4h täyteen latinkiin #ilmaisetsähköt #teslaonmahtava".
Unohtamatta, että on nukkunut autossaan latauksen ajan. Netflixissä ei kyllä ole niin paljoa materiaalia, että siellä saisi istuttua niin pitkään.
Kokeilin tuota, että istua autossa lataamassa mutta kyllä siinä elämä tuli tylsäksi, että mieluummin käveli kotiin.
 
Thomaksen mukaan range jäi n. 300 kilometriin. Ajotapa- ja nopeus vaikuttavat tietysti paljon, mutta 300 kilometriä kuulostaa silti aika vähältä. Lämpötilakaan ei ID.4:n näytön mukaan ollut erityisen alhainen (n. 1,5-2 astetta plussalla). Mitähän tuo menee vaikka -10 asteessa? 200-250 km?

Kannataa laskea oikea range siten et akun käytössä oleva kapasiteetti ja sitten kulutus lukemasta pientä matematiikkaa.
Jos auto nielee vaikka noin 17kw sadalla suomen teillä matka-ajossa, niin äkkiä tuosta laskee et esim 50-60kw akulla ei pitkälle ajella etenkään talvella :)
 
Tuli käytyä tänään katsomassa Enyaqia ja vaikka oli hienoa nahkapenkkiä ja muuta varustetta niin kovan muovin määrä oli kyllä aika yllättävä. Sitä oli melkein mihin tahansa koputteli. Keskikonsolin säilytyskotelotkin oli heppoista tavaraa. En usko, että missään noin 50k hintaisessa bensa- tai dieselautossa olisi materiaalit niin huonoja. Ei sillä, jos ei muuta isoa ja reilu 40k hintaista sähköpeliä tule tarjolle lähiaikana niin todennäköisesti tulee kyllä valittua tämä jos firman autoetu antaa myöden.
 
Meidän Lidlillä parinkymmenen kilsan päässä on sama keissi. Tesla"miehet" istuu autoissaan toista tuntia, kun ilmaiseksi saa kituutettua sen muutaman kilometrin matkan. Ei siinä hirveästi elämältä odota tai harrastuksia omaa, jos on "varaa" istua autossa tunteja per viikko latausta odotellen. Jostain syystä nämä on aina Teslakuskeja. En ole nähnyt ikinä esim. Porschea ja E-tronia jossain halpislaturissa ja äijää istumassa siellä. Lienee joku imagojuttu Teslan omistajilla päivitellä statustaan "oon lataamassa, enää 4h täyteen latinkiin #ilmaisetsähköt #teslaonmahtava".
Tesla alla ja en harrasta itse ilmaisia latureita / tai niissä istumista ihan urakalla.
Mut keltä on pois jos joku saa aikansa autossa kulumaan?? Tai sietää sitä? Ei kai sen tarvi imago juttu olla?

Meidån sakki jos lataa niin se tapahtuu joko kaupassa asioinnin aikana tai huoltoaseman lounas nauttien. Pidemmillä reissuilla ehkä yks kaks kertaa millo on istuttu hetki autossa et ei tarvi arpoa perille pääsyä. (Esim huoltsikka kiinni tms)
 
Tesla alla ja en harrasta itse ilmaisia latureita / tai niissä istumista ihan urakalla.
Mut keltä on pois jos joku saa aikansa autossa kulumaan?? Tai sietää sitä? Ei kai sen tarvi imago juttu olla?

Meidån sakki jos lataa niin se tapahtuu joko kaupassa asioinnin aikana tai huoltoaseman lounas nauttien. Pidemmillä reissuilla ehkä yks kaks kertaa millo on istuttu hetki autossa et ei tarvi arpoa perille pääsyä. (Esim huoltsikka kiinni tms)

Tässä taas sellanen keissi että Tesloja on ollut saatavilla kauan ja niitä on kappalemääräisesti eniten. Se että ei ole ikinä nähnyt audi tai porsche kuskia istumassa autossa lataamassa, johtuu varmaan siitä että niitä vaan ei ole kauheasti. Olen nähnyt 2kpl etronia ja yhden porschen. Lähes joka päivä näen useamman eri teslan.

Ja jos on kauppakeskuksessa muutenkin jotain odottelemassa niin se Teslan penkki on aika mukava. Mielummin siinä kuin kaupan jakkaralla
 
Mut keltä on pois jos joku saa aikansa autossa kulumaan?? Tai sietää sitä? Ei kai sen tarvi imago juttu olla?
Jos se on siellä ilmaislaturilla vain lataamassa, niin siltä oikealta asiakkaalta se on ainakin pois, joka haluaisi myös ladata oman kauppareissunsa aikana. Yleinen näky Lidl:n pihassa ja näköjään sitä tuolla Verkkiksessäkin joku harrastaa.
 
Jos se on siellä ilmaislaturilla vain lataamassa, niin siltä oikealta asiakkaalta se on ainakin pois, joka haluaisi myös ladata oman kauppareissunsa aikana. Yleinen näky Lidl:n pihassa ja näköjään sitä tuolla Verkkiksessäkin joku harrastaa.
Ajan myötä nuokin huomataan ja maksulliset tulee.
 
Joo eiköhän ne tällä hetkellä ole vain hyvin tienaavien asiakkaiden houkuttimia. Lidl tietää varmasti miten niitä käytetään ja kannattaako pitää ilmaisina.
 
"Messerschmitt:in" paluu. Tykkäisin kyllä :joy: Ihan hauskoja lupailevat rangesta ja huollosta :thumbsup:

 
Jos se on siellä ilmaislaturilla vain lataamassa, niin siltä oikealta asiakkaalta se on ainakin pois, joka haluaisi myös ladata oman kauppareissunsa aikana. Yleinen näky Lidl:n pihassa ja näköjään sitä tuolla Verkkiksessäkin joku harrastaa.

Verkkokaupan laturit ovat itseasiassa Teslan omia eikä niillä voi ladata muita autoja.

Joo eiköhän ne tällä hetkellä ole vain hyvin tienaavien asiakkaiden houkuttimia. Lidl tietää varmasti miten niitä käytetään ja kannattaako pitää ilmaisina.

En usko että paljon asiakasprofiiliin vaikuttaa nuo laturit. Lidlissä on aina käyneet köyhät ja rikkaat ;) Tuulipuvut vaeltavat uskollisesti poonuksien perässä sittareissa ja rismoissa.
 
Seat Leon ehybridissä on ”rajoitettu latausnopeus” valinta auton valikoissa. Löytyy myös apista. Miten paljon tämä rajoittaa latausvirtaa? Käyttöohjekirjasta ei ole apua.
 
Jos tuon rajoitetun latausnopeuden ampeerimäärää ei ole ilmoitettu, niin olisiko siinä joku logiikka että tiputtaa aina esim. puoleen siitä mitä virtalähde tarjoaa?
 
Mulla siis Golf, Passatissa taitaa olla vähän isompi akku?

Range ei siis ihmetyttänyt niinkään, vaan että kulutusmittarin tietojen perusteella pitäisi mennä 50km, joka on enemmän kuin valmistaja lupaa :)
Kyllähän polttisautotkin menevät ajotietokoneen hetkellisiä lukemia tuijotellen ihan hemmetin pienellä kulutuksella, nuo mittarit yleensä eivät vaan näytä realistisia lukemia kiihdytysten aikana.

Esim hieman vanhemmissa Volvoissa on suhteellisen reaaliaikainen hetkellinen kulutusmittari, ne saa paukkumaan tuollaisiin 80l/100km lukemiin melko helpostikin kiihdytyksessä, joka tietysti näyttää äkkiseltään ihan karmealta, vaikka onkin ihan normaalia.
 
Perjantaina tuli katsottua Enyaq Laakkosella. Itse tykkäsin, että oli valmiin oloinen auto eikä mikään sinne päin huiskittu tekele. Sisusta/ penkit parasta näistä sähkäreistä 50 hintaluokassa. Ulkoa myös mielestäni paremman näköinen kuin ID.4. Tilaa löytyy ainakin omiin tarpeisiin enemmän kuin riittävästi.

Ensi vuonna oli ajatus vaihtaa nykyinen e-golf pidemmän rangen autoon, mutta on tuo latausinfra niin surkealla mallilla, että etelästä keski-Suomeen lähtiessä ei voi luottaa välilatauspaikan toimivuuteen. Sen vuoksi voi olla, että valinta kallistuu Teslaan ettei tarvitse arpoa toimiiko laturi vai ei. Matkakeitaalla saisi aina näppärästi vähän lisää juissia. Muutaman vuoden päästä voi sitten miettiä muitakin merkkejä, jos saisivat noita latureita lisää.
 
Seat Leon ehybridissä on ”rajoitettu latausnopeus” valinta auton valikoissa. Löytyy myös apista. Miten paljon tämä rajoittaa latausvirtaa? Käyttöohjekirjasta ei ole apua.
Jos olisi sama kuin Skoda superbissa niin rajoitettu on 5A (ja maksimi 8A "tilapäislaturilla"). Tuota rajoitettua joutuikin superbissa käyttämään monta kuukautta, kun auto ei toiminut mukana tulleella johdolla kuin rajoitetulla latausnopeudella ennen softapäivitystä.
 
Perjantaina tuli katsottua Enyaq Laakkosella. Itse tykkäsin, että oli valmiin oloinen auto eikä mikään sinne päin huiskittu tekele. Sisusta/ penkit parasta näistä sähkäreistä 50 hintaluokassa. Ulkoa myös mielestäni paremman näköinen kuin ID.4. Tilaa löytyy ainakin omiin tarpeisiin enemmän kuin riittävästi.

Ensi vuonna oli ajatus vaihtaa nykyinen e-golf pidemmän rangen autoon, mutta on tuo latausinfra niin surkealla mallilla, että etelästä keski-Suomeen lähtiessä ei voi luottaa välilatauspaikan toimivuuteen. Sen vuoksi voi olla, että valinta kallistuu Teslaan ettei tarvitse arpoa toimiiko laturi vai ei. Matkakeitaalla saisi aina näppärästi vähän lisää juissia. Muutaman vuoden päästä voi sitten miettiä muitakin merkkejä, jos saisivat noita latureita lisää.

Teslan SC on kyllä tällä hetkellä aika kova valttikortti. Vaikka yleisiä pika- ja HPC-latureita näyttää nyt tulevankin ihan kohtalaista tahtia niin 1-2:n laturin huoltoasemalla homma voi vielä liian todennäköisesti kusta. Huhujen mukaan johonkin päin Suomea on kai tulossa se Kempowerin modulaarinen systeemi, mutta paikasta ei taida olla vielä tietoa eikä siitä, montako töpseliä tulisi.
 
Teslan SC on kyllä tällä hetkellä aika kova valttikortti. Vaikka yleisiä pika- ja HPC-latureita näyttää nyt tulevankin ihan kohtalaista tahtia niin 1-2:n laturin huoltoasemalla homma voi vielä liian todennäköisesti kusta. Huhujen mukaan johonkin päin Suomea on kai tulossa se Kempowerin modulaarinen systeemi, mutta paikasta ei taida olla vielä tietoa eikä siitä, montako töpseliä tulisi.
Vaikka yhdellä pisteellä on vain 1-2 laturia, läheltä löytyy yhä useammin lisää latureita toiselta tarjoajalta. Esim Mikellin Graanilla on 2x k-lataus, ja kadun toisella puolella McDonalds/Fortum HPC. ja kivenheiton päässä vielä Motonet. Toimii siis efektiivisesti yhtenä 5:n laturin pysähdyspaikkana. Luulen että tämä "monta tarjoajaa lähekkäin" on se malli mikä yleistyy nopeammin kuin se, että yksi lataustarjaja alkaa asentaamaan 8xHPC latureita yhteen paikkaan kuten Tesla.
 
Vaikka yhdellä pisteellä on vain 1-2 laturia, läheltä löytyy yhä useammin lisää latureita toiselta tarjoajalta. Esim Mikellin Graanilla on 2x k-lataus, ja kadun toisella puolella McDonalds/Fortum HPC. ja kivenheiton päässä vielä Motonet. Toimii siis efektiivisesti yhtenä 5:n laturin pysähdyspaikkana. Luulen että tämä "monta tarjoajaa lähekkäin" on se malli mikä yleistyy nopeammin kuin se, että yksi lataustarjaja alkaa asentaamaan 8xHPC latureita yhteen paikkaan kuten Tesla.

Tuo malli tosiaan näyttää yleistyvän nopeammin, mutta sujuvuuden kannalta monta laturia samassa lokaatiossa olisi parempi. Multa oli muuten mennyt ohi toi Mikkelin mäkkärin HPC. Hienoa että sieltä löytyy!
 
Vaikka yhdellä pisteellä on vain 1-2 laturia, läheltä löytyy yhä useammin lisää latureita toiselta tarjoajalta. Esim Mikellin Graanilla on 2x k-lataus, ja kadun toisella puolella McDonalds/Fortum HPC. ja kivenheiton päässä vielä Motonet. Toimii siis efektiivisesti yhtenä 5:n laturin pysähdyspaikkana. Luulen että tämä "monta tarjoajaa lähekkäin" on se malli mikä yleistyy nopeammin kuin se, että yksi lataustarjaja alkaa asentaamaan 8xHPC latureita yhteen paikkaan kuten Tesla.

Noista on silti vain 2kpl HPC:ta eli McDonaldsin laitteet. Muut on sitten 50kW

Ja pakko sanoa kun kerran e-golfilla tienpäällä jouduin Motonetissä lataamaan, niin ei ole mikään kummoinen pysähtymispaikka. Jos et työkaluja tarvitse niin aika hukkaan se aika meni kun ei ollut ruokalaa lähellä. Superchargerit ja Fortumin laitteet on hyvin sijoitettu yleensä ABC:n, Mäkkärin tai muun syöttölän pihaan. Ja sitten se että motonetillä on oma lataussysteemi, täytyi ensin jostain automaatista ladata ensin krediittiä. Tilanne paranee koko ajan kyllä, mutta useampi HPC samassa paikassa on kyllä paljon kätevämpi kuin muutama laite ripoteltuna parin kilometrin säteellä
 
Noista on silti vain 2kpl HPC:ta eli McDonaldsin laitteet. Muut on sitten 50kW

Ja pakko sanoa kun kerran e-golfilla tienpäällä jouduin Motonetissä lataamaan, niin ei ole mikään kummoinen pysähtymispaikka. Jos et työkaluja tarvitse niin aika hukkaan se aika meni kun ei ollut ruokalaa lähellä. Superchargerit ja Fortumin laitteet on hyvin sijoitettu yleensä ABC:n, Mäkkärin tai muun syöttölän pihaan. Ja sitten se että motonetillä on oma lataussysteemi, täytyi ensin jostain automaatista ladata ensin krediittiä. Tilanne paranee koko ajan kyllä, mutta useampi HPC samassa paikassa on kyllä paljon kätevämpi kuin muutama laite ripoteltuna parin kilometrin säteellä

Meillä kans sellainen tilanne, että jos perheen kanssa viettäisimme lataustauon Motonetissä niin seuraava reissu tehtäisiin varmasti polttiksella :D Itsekseni kiertelisin ihan mielelläni Motonetissä puolisen tuntia, jos ei tule usein tarvetta.
 
Motonetin Laturi kun on maksullinen, niin mitään velvollisuutta asioida motonetissä ei ole. Tuo Mikkelin motonet on kävelymatkan päässä Graanin ravintoloista ja McDonaldsista. Osa motoneteistä on kieltämättä sellaisissa palveluerämaissa että hohhoijaa.
 
Kymmenen eri palveluntarjoajan äpit, lataustägit, maksukortin syöttämiset, eklektinen hinnoittelumalli ja vinhaa vauhtia tarjoava 50 kW latausteho. Sitten vielä reissun päällä tihrustamaan jostain kännykästä missä latureita mahtaisi olla.

:sdarra:

Teslan SC-verkosto on aika helvetinmoinen siunaus vs. nämä muut "palvelua" tarjoavat.
 
Teslan SC-verkosto on aika helvetinmoinen siunaus vs. nämä muut "palvelua" tarjoavat.

Mielestäni nykyisellä verkostolla tuota ei kyllä voi siunaukseksi kutsua. Vai onko se siunaus että on rajoittunut mitä tietä pitää ajaa ja minne pitää mennä? Sen sijaan voisin kertoa tällaisesta maan mainiosta keksinnöstä kuin bensa-asema, niitä riittää joka puolella ja maksukin on helppoa. Ei tarvitse pohtia ja rasittaa pollaansa pääseekö perille.
 
Mielestäni nykyisellä verkostolla tuota ei kyllä voi siunaukseksi kutsua. Vai onko se siunaus että on rajoittunut mitä tietä pitää ajaa ja minne pitää mennä? Sen sijaan voisin kertoa tällaisesta maan mainiosta keksinnöstä kuin bensa-asema, niitä riittää joka puolella ja maksukin on helppoa. Ei tarvitse pohtia ja rasittaa pollaansa pääseekö perille.
Nasta oivallus, Hermanni, mutta onko tällä paljonkin relevanssia sähköautokeskustelussa?
 
Nasta oivallus, Hermanni, mutta onko tällä paljonkin relevanssia sähköautokeskustelussa?
No oli tuossa kyllä ihan pointti, että tuo Teslan SC verkosto on kuitenkin Suomessa niin harva, ettei mistään siunauksesta voi puhua. Ja kyllähän tuo verkosto pakottaa ajamaan tiettyjä reittejä pitkin määränpäähän, jos niitä SC pisteitä haluaa käyttää. Lisäksi tällä hetkellä näyttää siltä, että jos pohjoiseen haluaa lähteä niin Oulun korkeudelle loppuu reissu, koska Oulun lähistöllä ei ole ainuttakaan SC:tä eikä siitä ylöspäin (Kokkola pohjoisin SC).
 
Ihmettelin samaa mutta jos periaate on että ne on matkakäytössä niin se käy järkeen. Tienpäälle kun lähtee pk-seudulta niin aika hyvin on aseteltu, lähti sitten itään, länteen tai pohjoiseen
Onhan se näin mutta kai ylhäältä alaspäin myös tullaan?
 
Onhan se näin mutta kai ylhäältä alaspäin myös tullaan?

Juu näin itsekin ajan, mutta kun PK-seutu on se kohde niin voi laittaa hitaampaan laturiin kiinni. Harvemmin tulee lähdettyä sieltä kotiinpäin niin että olisi alle 150km rangea
 
Ihan näin aihetta sivuten, itsellä sähköauto tökkii vielä juurikin sen takia että reitit on pakko suunnitella latureiden mukaan. Perille pääsisi joo, mutta entä jos haluan käydä jossain nähtävyydessä tai käydä syömässä jossain oikeassa ravintolassa sen paikallisen supercharger-ABC:n sijasta? Tällä hetkellä latausinfra rajoittaa matkanteon vapautta vielä aivan liikaa.
 
Ihan näin aihetta sivuten, itsellä sähköauto tökkii vielä juurikin sen takia että reitit on pakko suunnitella latureiden mukaan. Perille pääsisi joo, mutta entä jos haluan käydä jossain nähtävyydessä tai käydä syömässä jossain oikeassa ravintolassa sen paikallisen supercharger-ABC:n sijasta? Tällä hetkellä latausinfra rajoittaa matkanteon vapautta vielä aivan liikaa.

Kukin tyylillään. Jos ei halua ajatella reittiä etukäteen niin tässä kohtaa polttis on se ainoa vaihtoehto.

Tosin jos on valmis menemään ravintolaan syömään kun tekee matkaa niin oletettavasti ei ole kauhea kiirus eli ylimääräinen stoppi tai hitaampi AC laturi keskellä kaupunkia ei haittaa menoa. Itsellä 99% matkoista on työmatkoja joten optimaalisinta on ladata ja syödä samassa paikassa. Ne huvimatkat on niin harvoja että jos joutuu 30 minsaa enemmän käyttämään niin ei haittaa. Arkikäytössä se sähkö on kuitenkin niin paljon parempi kuin polttis.

Tilanne kuitenkin paranee, keski/länsi euroopassa + norjassa ei tartte enää niin kauheasti miettiä reittejä
 
Kukin tyylillään. Jos ei halua ajatella reittiä etukäteen niin tässä kohtaa polttis on se ainoa vaihtoehto.

Tosin jos on valmis menemään ravintolaan syömään kun tekee matkaa niin oletettavasti ei ole kauhea kiirus eli ylimääräinen stoppi tai hitaampi AC laturi keskellä kaupunkia ei haittaa menoa. Itsellä 99% matkoista on työmatkoja joten optimaalisinta on ladata ja syödä samassa paikassa. Ne huvimatkat on niin harvoja että jos joutuu 30 minsaa enemmän käyttämään niin ei haittaa. Arkikäytössä se sähkö on kuitenkin niin paljon parempi kuin polttis.

Tilanne kuitenkin paranee, keski/länsi euroopassa + norjassa ei tartte enää niin kauheasti miettiä reittejä
Ei, vaan juurikin ajattelen reitin etukäteen ja se että siihen joutuu väkisin sovittamaan ne laturit matkan varrelle on se asia mikä tässä tökkii. Itselle taas arkikäytössä olisi ihan sama millä ajaa, mutta kun ne erot juuri tulevat siitä vapaa-ajan matkailusta jota joutuisi sitten sovittamaan niiden latauspisteiden mukaan.

Muokkaus: Ja siis tarkennuksena n. 10 000km tulee vuodessa keski-euroopassa ajettua ja minun reiteilleni ne latauspisteet eivät vielä sielläkään osu.

Ja lisämuokkaus:
Dinopark.png

Vedettiin viime kesänä Travemündestä lasten kanssa tuonne ja siitä jatkettiin Soestiin lähelle Dortmundia, eli yhteensä 400km. Että mitähän sähköautolla olisi pelkästään tuolla pätkällä pitänyt kikkailla että saa saman matka-ajan edes tunnin sisään? Lukuun ottamatta sitä että hotelli olisi pitänyt valita sen mukaan että siellä on latauspiste, eikä niin että menen siihen hotelliin mihin haluan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, vaan juurikin ajattelen reitin etukäteen ja se että siihen joutuu väkisin sovittamaan ne laturit matkan varrelle on se asia mikä tässä tökkii. Itselle taas arkikäytössä olisi ihan sama millä ajaa, mutta kun ne erot juuri tulevat siitä vapaa-ajan matkailusta jota joutuisi sitten sovittamaan niiden latauspisteiden mukaan.

Muokkaus: Ja siis tarkennuksena n. 10 000km tulee vuodessa keski-euroopassa ajettua ja minun reiteilleni ne latauspisteet eivät vielä sielläkään osu.

Ja lisämuokkaus:
Dinopark.png

Vedettiin viime kesänä Travemündestä lasten kanssa tuonne ja siitä jatkettiin Soestiin lähelle Dortmundia, eli yhteensä 400km. Että mitähän sähköautolla olisi pelkästään tuolla pätkällä pitänyt kikkailla että saa saman matka-ajan edes tunnin sisään? Lukuun ottamatta sitä että hotelli olisi pitänyt valita sen mukaan että siellä on latauspiste, eikä niin että menen siihen hotelliin mihin haluan.
Ff5JDPs.png


Ei nyt mitenkään hirveän haastavalta näytä, vaikka Saksan latausinfra on kyllä heikompi kuin parissa naapurimaassa.

Tai näin:

6VnwsBQ.png
 
Ff5JDPs.png


Ei nyt mitenkään hirveän haastavalta näytä, vaikka Saksan latausinfra on kyllä heikompi kuin parissa naapurimaassa.

Tai näin:

6VnwsBQ.png
Niin että miten tuo on helppoa matkantekoa? Nykytilanteessa lähden aamulla liikkelle, tankkaan muutamassa minuutissa jossain jos sattuu olemaan tarve, ajan välietapille lasten kanssa ja siitä eteenpäin hotellille. Nuo kaikki ovat ekstrapysähdyksiä jossain aivan muualla ja vievät huomattavasti matka-aikaa. Kuten sanottu, niin sähköllä pääsee paikasta a paikkaan b, mutta ne a ja b pitää olla tietyissä paikoissa ja matka niiden välillä täytyy suunnitella tietyllä tavalla. Joko ne ongelmat alkavat selvitä?
 
Niin että miten tuo on helppoa matkantekoa? Nykytilanteessa lähden aamulla liikkelle, tankkaan muutamassa minuutissa jossain jos sattuu olemaan tarve, ajan välietapille lasten kanssa ja siitä eteenpäin hotellille. Nuo kaikki ovat ekstrapysähdyksiä jossain aivan muualla ja vievät huomattavasti matka-aikaa. Kuten sanottu, niin sähköllä pääsee paikasta a paikkaan b, mutta ne a ja b pitää olla tietyissä paikoissa ja matka niiden välillä täytyy suunnitella tietyllä tavalla. Joko ne ongelmat alkavat selvitä?

No ei kyllä oikein, mutta onneksi jokainen voi valita mieluisen kulkuneuvon. :hmm:

Ajoin muuten pari vuotta sitten Belgiasta Montpellieriin ja takaisin akan ja lasten kanssa. Tuli lainassa olleella polttomoottoriautolla ihan helvetisti pysähdyksiä, koska jonkun piti koko ajan päästä vessaan, syömään tai pitämään taukoa autossa istumisesta.
 
Enemmän tuo ongelma alkaa korostumaan kun näitä muiden merkkien autoja alkaa olemaan liikenteessä ja esim. loma-aikoina nuo laturit mitä sattuu olemaan alkavat olemaan ruuhkaisia. Teslan Superitkin ovat välillä täynnä esim. Äänekoskella / Pyhäjärvellä kuin on vain 4 stallia.
 
No ei kyllä oikein, mutta onneksi jokainen voi valita mieluisen kulkuneuvon. :hmm:

Ajoin muuten pari vuotta sitten Belgiasta Montpellieriin ja takaisin akan ja lasten kanssa. Tuli lainassa olleella polttomoottoriautolla ihan helvetisti pysähdyksiä, koska jonkun piti koko ajan päästä vessaan, syömään tai pitämään taukoa autossa istumisesta.
Kannattaa siis suunnitella se reissu vähän paremmin ettei lähdetä jokaiselle etapille nälkäisenä tai rakko täynnä? ;)
 
Enemmän tuo ongelma alkaa korostumaan kun näitä muiden merkkien autoja alkaa olemaan liikenteessä ja esim. loma-aikoina nuo laturit mitä sattuu olemaan alkavat olemaan ruuhkaisia. Teslan Superitkin ovat välillä täynnä esim. Äänekoskella / Pyhäjärvellä kuin on vain 4 stallia.

Kyllä, ja ongelmaa pahentaa se, että muiden latausoperaattoreiden 1-2 paikan pikalaturit ovat tyypillisesti vain sen 50 kW, jolloin jokainen lataus kestää aika pitkään.

Ainoat kerrat kun lataaminen on todella ärsyttänyt, ovat liittyneet näihin ainoa laturi varattu/ei toimi tai se 50 kW on vain liian hidas.
Kannattaa siis suunnitella se reissu vähän paremmin ettei lähdetä jokaiselle etapille nälkäisenä tai rakko täynnä? ;)

Tuollaiset 3-6-vuotiaat ovat aika huonoja suunnittelemaan pissa/kakkahätiään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 168
Viestejä
4 654 274
Jäsenet
76 382
Uusin jäsen
Gordon Gekko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom