Keskustelua hybridiautoista

Oli Model 3 pikaisessa koeajossa yön yli. Mielestäni myyjä sanoi, että kun nyt tarjolla olevat Idästä tuotavat autot loppuvat, nousee hinta uusien varusteiden myötä. Voin muistaa väärinkin, soitteli vähän kiireiseen aikaan.
 
Oli Model 3 pikaisessa koeajossa yön yli. Mielestäni myyjä sanoi, että kun nyt tarjolla olevat Idästä tuotavat autot loppuvat, nousee hinta uusien varusteiden myötä. Voin muistaa väärinkin, soitteli vähän kiireiseen aikaan.

Tuskin Teslalla on tässä tilanteessa varaa nostaa hintoja - kilpailu kovenee. Eiköhän hän vaan halunnut pistää sinut miettimään päätöstä äkkiä, ettet vain katso muitakin vaihtoehtoja.
 
Onko muuten kellään käsitystä miten hybridissä (tässä tapauksessa volkkarin GTE malli) ajotietokone laskee sähkönkulutuksen? Mitataanko akusta imettävää virtaa, laskennallista liikkumiseen tarvittavaa energiaa, moottorin antamaa tehoa tjsp?

Lähes joka valmistajalla erilailla. Toyotalla mittariston näyttämä täsmää aikalailla siihen mitä seinästä on ladattu, kunhan polttomoottori ei ole käynnistynyt, eikä esilämmitystä ole käytetty eikä akuston lämmitys ole aktivoitunut seisonta-aikana. Jos polttomoottori käynnistyy, niin sitten mittariston näyttämä menee samantien ihan höpöiksi sähkön osalta.

Suurin osa taitaa näyttää mittaristossa akustosta otettua sähköä, jolloin seinäsähkön kulutuksen saadakseen pitää lisätä 10-15%.
 
Kuin metsälle pyrkivä ajokoira: Bemarin 3-sarjan lataushybridi ahnehtii matkaan lähtöä

1000km:n koeajosta kolmannes sähköllä, bensan keskikulutus 6,1 l/100km (eli ilman latausta 9 l/100km) ja kulutus/päästöt 4 tähteä. Ei Rönkkö aseta rimaa kovin korkealle.
Riippuu aika paljon siitä testin aikana harrastetusta ajotyylistä. Jos lähtee aina nilkka oikoisena ja ajaa "sporttisesti", niin eipä tuollaisella kiihtyvyydellä ja suorituskyvyllä varustettu bensakulkine mitenkään välttämättä alle 9l/100km kulje.
 
Suomeksi teslafaniboiden juttujen tasoista paskapuhetta, joka tietysti uppoaa em. jengiin käytännössä faktana.

Empä ole nähnyt yhtäkään Eurooppalaisten autonvalmistajien mainosta, jossa vaikkapa dieselmallin tai hybridiversion hintalaskurissa olisi bensiinisäästöt x xxx euroa -kohta :srofl:

Onhan tuosta jauhettu jo aikaa sitten. Yhtälailla kaikki ovat sitä kritisoineet.

Pidän tuota Teslan mainosta säästöstä erittäin huonona. Otetaan esimerkiksi minä, eli sähköautoilija jolla ei ole kotilatausmahdollisuutta, niin säästö "bensakuluissa" on aika mitätön, kun maksullinen lataus ei ole halpaa sekään ja teslan laturit jossain kaukana pääkaupunkiseudulta.

Teslojahan ei ole pakko ladata vain kotona tai Superchargerilla. Esim. aika monesta kauppakeskuksesta löytyy vielä jopa ilmaisiakin pisteitä mistä voi yhtä hyvin ladata Teslaa kuin mitä tahansa muutakin autoa. Jopa ilmaisia 50kW DC latureitakin löytyy baanalta. Jos oikeasti on siitä parista eurosta kiinni niin säästömahdollisuuksia kyllä on
 
Tuskin Teslalla on tässä tilanteessa varaa nostaa hintoja - kilpailu kovenee. Eiköhän hän vaan halunnut pistää sinut miettimään päätöstä äkkiä, ettet vain katso muitakin vaihtoehtoja.
Olin kyllä alusta asti selkeä siitä, ettei Tesla ole ainoa vaihtoehto (eikä edes ensimmäinen). Keskustelu liittyi siis toimitusaikoihin, varastossa oleviin autoihin ja tilattavien autojen eroihin. En tiedä mitä maksaa tehdä ilp, matriisivalot tai sähköinen takaluukku, veikkaisin kuitenkin että niistä joutuu Teslakin pyytämään rahaa.
 
Riippuu aika paljon siitä testin aikana harrastetusta ajotyylistä. Jos lähtee aina nilkka oikoisena ja ajaa "sporttisesti", niin eipä tuollaisella kiihtyvyydellä ja suorituskyvyllä varustettu bensakulkine mitenkään välttämättä alle 9l/100km kulje.

Onhan tuossa tietysti sekin, että "kolmannes" voi varmaan olla mitä vaan välillä 25-45%. Yritin hieman haeskella vertailukohtaa ja esim. 100 heppaa tehokkaampi (bensakoneen osalta) 2,3-litrainen Focus ST oli mennyt samalla kulutuksella. En nyt sano, että olisi huono, mutta ehkä neljä tähteä antaisi olettaa hieman yleistä tasoa parempaa suoritusta. Sekin tietysti vaikuttaa, että arvioidaanko tuo suhteessa toisiin plugareihin vai kaikkiin muihin autoihin.
 
Niilläkin varastossa autoja sitten. Ei ainakaan silmään pistänyt pakkorekisteröintiä. Normistihan tämän vuoden kaupat rekataan ensivuonna, niin on sitten "2021" malli.

Mitenköhän VAG tuotteet?

No toisaalta marraskuun rekisteröinnit oli taas vaihteeksi -15% edellisvuodesta, ei nyt oikein taida kauppa käydä. Nyt joulukuussa pitäis herua jotain tietoa tulevaisuuden verohimmeleistä joten ei tässä sen puolesta niin ihmeellistä ole.
Hyundailla ja Rellulla molemmilla täytyy rekisteröidä jo joulukuun puolella. VAG ei, mutta ei siellä taida olla kovin hyvää tarjoustakaan.

Näköjään myös Kona:an saisi 2000+4000 alennusta joulukuussa. Jos itse romuttaa, niin vielä romuautosta saisi 2000.
 
Hyundailla ja Rellulla molemmilla täytyy rekisteröidä jo joulukuun puolella. VAG ei, mutta ei siellä taida olla kovin hyvää tarjoustakaan.

Näköjään myös Kona:an saisi 2000+4000 alennusta joulukuussa. Jos itse romuttaa, niin vielä romuautosta saisi 2000.

Hanurista tuollaiset pakkorekisteröi joulukuussa. Tammikuu se oikea aika olisi. Kappaleissa tää vuosi on jo menetetty. Mutta jos siellä on takana jotain päästöhommia mitä aiemmin veikattu niin sehän selittäisi.
 
Akussa käytettävä kapasiteetti 7kWh, parhaimmillaan olen päässyt 40km tuolla. Kulutus alimmillaan ollut mittarin mukaan 14kWh/100km, jolloin pitäisi siis päästä 50km. Todellinen kulutus ollut siis kuitenkin noin 18kWh, tuossa on aika iso virhe.

Oletko ajanut tuon 40km yhteen putkeen vai miten olet mitannut? Kylmällä energiaa menee myös matkustamon lämmitykseen ja kylmällä akulla tuo GTE ei anna kaikkea käyttöön. Muutenkin tykkää käynnistää polttiksen kun sähkörangea on 5km jäljellä ja ajetaan suurempia nopeuksia. Myös jos auto seisoo päivän kylmässä, niin herkästi käynnistää polttiksen vaikka akussa olisi 30-40% varausta ja kiihdyttää kovempaa. Toisaalta jos moottori käynnistyy, voi muutaman minuutin lämpimäksi käytön jälkeen kääntää takaisin sähkölle ja sitten auto tuntuu kulkevan taas hienosti sähköllä akku tyhjäksi asti. Tämä voi olla kylmällä kelillä itse asiassa ihan järkevääkin, koska matkustamo lämpiää moottorin hukkalämmöllä ja sähkö säästyy liikkumiseen.
 
Oletko ajanut tuon 40km yhteen putkeen vai miten olet mitannut? Kylmällä energiaa menee myös matkustamon lämmitykseen ja kylmällä akulla tuo GTE ei anna kaikkea käyttöön. Muutenkin tykkää käynnistää polttiksen kun sähkörangea on 5km jäljellä ja ajetaan suurempia nopeuksia. Myös jos auto seisoo päivän kylmässä, niin herkästi käynnistää polttiksen vaikka akussa olisi 30-40% varausta ja kiihdyttää kovempaa. Toisaalta jos moottori käynnistyy, voi muutaman minuutin lämpimäksi käytön jälkeen kääntää takaisin sähkölle ja sitten auto tuntuu kulkevan taas hienosti sähköllä akku tyhjäksi asti. Tämä voi olla kylmällä kelillä itse asiassa ihan järkevääkin, koska matkustamo lämpiää moottorin hukkalämmöllä ja sähkö säästyy liikkumiseen.
Tuo 40km menee yleensä semmoisessa +20c lämpötilassa ilmastointi pois päältä, on yhteen putkeen ajettu.
 
Tuo 40km menee yleensä semmoisessa +20c lämpötilassa ilmastointi pois päältä, on yhteen putkeen ajettu.
Sitten kuulostaa alhaiselta lukemalta, ainakin jos nopeudet <=80km/h. Toki se polttis käynnistyy kun rangea 5km jäljellä 80 vauhdissa. En itse ole omalla mitannut yhteen putkee ajamalla, mutta mielestäni pätkissäkin on mennyt 45km helposti kesällä.
 
Sitten kuulostaa alhaiselta lukemalta, ainakin jos nopeudet <=80km/h. Toki se polttis käynnistyy kun rangea 5km jäljellä 80 vauhdissa. En itse ole omalla mitannut yhteen putkee ajamalla, mutta mielestäni pätkissäkin on mennyt 45km helposti kesällä.
Mulla siis Golf, Passatissa taitaa olla vähän isompi akku?

Range ei siis ihmetyttänyt niinkään, vaan että kulutusmittarin tietojen perusteella pitäisi mennä 50km, joka on enemmän kuin valmistaja lupaa :)
 
VAG ei, mutta ei siellä taida olla kovin hyvää tarjoustakaan.

Jotain id3 tarjouksia varastossa olevista kyllä oli, näin ainakin VW:n myyjä tänään sanoi, mutta en tullut kysyneeksi millaisia kun id3 ei ehkä oikein ole oma kohteeni. Tuli käytyä samalla katsomassa tuo Enyaq ja täytyy sanoa että eroa VW:llä ja Skodalla on, jälkimmäisen voisi selvästi olla sähköautomarkkinoilla se premium vaihtoehto.
 
Teslojahan ei ole pakko ladata vain kotona tai Superchargerilla. Esim. aika monesta kauppakeskuksesta löytyy vielä jopa ilmaisiakin pisteitä mistä voi yhtä hyvin ladata Teslaa kuin mitä tahansa muutakin autoa. Jopa ilmaisia 50kW DC latureitakin löytyy baanalta. Jos oikeasti on siitä parista eurosta kiinni niin säästömahdollisuuksia kyllä on

Vajaa 30k tullut ajettua Teslalla ja rahaa mennyt hieman yli 500 euroa. Täysähköillä pystyy ruutanoimaan kyllä jos haluaa, ilmaisia latureita on niin paljon.
 
Mulla siis Golf, Passatissa taitaa olla vähän isompi akku?

Range ei siis ihmetyttänyt niinkään, vaan että kulutusmittarin tietojen perusteella pitäisi mennä 50km, joka on enemmän kuin valmistaja lupaa :)
Ok, enpä huomannut että puhuit golffista. Voihan olla ettei se mittari ihan tarkka ole, tai sitten käytettävissä oleva kapasiteetti on hieman epäselvä. Sen olen huomannut että se vaihtelee tilanteiden mukaan ja auton mukaan ”tyhjään” akkuun menee hieman eri määrä energiaa eri olosuhteissa.
 
Hyundailla ja Rellulla molemmilla täytyy rekisteröidä jo joulukuun puolella. VAG ei, mutta ei siellä taida olla kovin hyvää tarjoustakaan.

Näköjään myös Kona:an saisi 2000+4000 alennusta joulukuussa. Jos itse romuttaa, niin vielä romuautosta saisi 2000.
Näillähän on ollut tämä kampanja ties kuinka kauan. Naureskelin vielä syyskuussa, kun kampanja muka loppui 31.7.2020 ja silti edelleen markkinoivat. Sittemmin muistivat vaihtaa päivämäärän. Ei taida mennä kaupaksi enkä suoraan sanoen ihmettele.

e: Eiku olikohan se edellinen kamppis vain Ioniqille. Konalle oli joku muu kamppis. Jatkuvaa kamppista joka tapauksessa, ei sen takia ole kiire ostaa.
 
Erikoinen toi pienempi ID.4:n akkukoko kun se on 52kWh, eikä 58kWh kuten ID.3:ssa. Aika pieni akku alkaa olemaan suht isoon autoon. Toki hintakin sitten saatu painettua alle 40000 euron.

Hinnasto muutenkin päivittynyt ja tullut uusia varustetasoja myyntiin: https://www.volkswagen.fi/idhub/con.../hinnastot/2020/joulukuu/ID4-nro-132-WLTP.pdf
Halvimmat id4 tulee myyntiin arviolta Q1 aikana ja halvimmat id3 2021.

39 300€ id4, 340km
31 900€ id3, 330km

Tuo 52kWh akku vastaa ajomatkaltaan id3 45kWh akkua? Id4 kun on painavampi ja enemmän ilmanvastusta. Tosiaan ei nuo ajomatkat mitään hirmuisia ole pienimmällä akulla.
 
Näillähän on ollut tämä kampanja ties kuinka kauan. Naureskelin vielä syyskuussa, kun kampanja muka loppui 31.7.2020 ja silti edelleen markkinoivat. Sittemmin muistivat vaihtaa päivämäärän. Ei taida mennä kaupaksi enkä suoraan sanoen ihmettele.

e: Eiku olikohan se edellinen kamppis vain Ioniqille. Konalle oli joku muu kamppis. Jatkuvaa kamppista joka tapauksessa, ei sen takia ole kiire ostaa.
Nuo edullisemmat Rellut ja Hyundait on ilmeisesti jo suomessa olevia autoja. Ioniq sähkiksen koeajoinkin ja ihan mukavalta autolta vaikutti. Konalle taitaa olla tosiaan vähän parempi tarjous nyt. Vanha saattoi olla hankintatuki +2000€.

Periaatteessa ok tarjouksia, jos auton täytyisi saada alle nyt heti. Varmaankin halppis id3 tulee syömään myyntiä, kunhan se eka tulisi myyntiin. Konan isoakkuinen näyttää maksavan 43 400€ ilman alennusta.
 
Vajaa 30k tullut ajettua Teslalla ja rahaa mennyt hieman yli 500 euroa. Täysähköillä pystyy ruutanoimaan kyllä jos haluaa, ilmaisia latureita on niin paljon.
Onhan se oma työ aina etsiä ilmainen laturi ja katsoa missä lataa.
 
Lataushybrideissä on yksi hyvä ja käytännöllinen ominaisuus, mitä en osannut lainkaan ottaa huomioon vielä viime kesänä eli se, että ohjaamoa voidaan pitää lämpimänä ilman, että autoa pidettäisiin tyhjäkäynnillä. Käytännössä tämä hyöty näkyy sellaisissa tilanteissa, joissa autossa joutuu muita odotellessa istuskelemaan minuuttien tai jopa tunnin ajan. Lain mukaan autoa saa pitää tyhjäkäynnillä korkeintaan kahden minuutin ajan tai neljä minuuttia, jos pakkasta on yli 15 astetta. Olen huomannut, että jopa tunnin kestoinen odottelu lämpimässä autossa ei syö toimintasädettä kuin joitain kilometrejä, vaikka käyttäisin samanaikaisesti myös auton stereoita ja näyttöä esimerkiksi tv-ohjelmien katselemiseen.
 
Jotain id3 tarjouksia varastossa olevista kyllä oli, näin ainakin VW:n myyjä tänään sanoi, mutta en tullut kysyneeksi millaisia kun id3 ei ehkä oikein ole oma kohteeni. Tuli käytyä samalla katsomassa tuo Enyaq ja täytyy sanoa että eroa VW:llä ja Skodalla on, jälkimmäisen voisi selvästi olla sähköautomarkkinoilla se premium vaihtoehto.
Jep. Eka myyvät tosiaan id3 varastossa olevia autoja, jotka saa tosi nopeasti alle. Alennusta vajaa 1900€ (ilman vaihtoautoa). Täällä ei ole vielä Enyaq tai id4 autoja nähtävillä. Itselle kyllä riittäisi vähän liiankin hyvin id3, harmi että Skodalla ei ole sellaista. Seatilta pitäisi tulla myöhemmin id3 kokoinen.

Omaan käyttöön tulossa kolmas Seat Mii ja yksi Skoda Citigo oli myös. Kaupunkipyörityksessä ihan hyvä auto tuokin ja näppärä koko. Seatia pidin vähän parempana vähän halvemman hinnan ja pitemmän takuun takia. Ja nyt pitäisi saada bonuksena 2000€ romuautosta. Toisen auton saisi romuun vasta 7/2021.
 
Lataushybrideissä on yksi hyvä ja käytännöllinen ominaisuus, mitä en osannut lainkaan ottaa huomioon vielä viime kesänä eli se, että ohjaamoa voidaan pitää lämpimänä ilman, että autoa pidettäisiin tyhjäkäynnillä. Käytännössä tämä hyöty näkyy sellaisissa tilanteissa, joissa autossa joutuu muita odotellessa istuskelemaan minuuttien tai jopa tunnin ajan. Lain mukaan autoa saa pitää tyhjäkäynnillä korkeintaan kahden minuutin ajan tai neljä minuuttia, jos pakkasta on yli 15 astetta. Olen huomannut, että jopa tunnin kestoinen odottelu lämpimässä autossa ei syö toimintasädettä kuin joitain kilometrejä, vaikka käyttäisin samanaikaisesti myös auton stereoita ja näyttöä esimerkiksi tv-ohjelmien katselemiseen.

Yhdessä vaiheessa elämää itsekin jouduin vähän väliä odottelemaan kymmeniä minuutteja kyyditettäviä ja voin kyllä samaistua tähän hyötyyn kun silloin harmitti polttiksen kanssa start-stop-tyhjäkäyntirumba. Talvella lämmityksen ja kesällä ilmastoinnin viilennyksen johdosta.

On kyllä sähköistetyllä kulkineella paljon etuja urbaanissa ympäristössä, eikä ne rajoitu pelkästään itse liikkumiseen. Pätee tietty myös kaikensorttisiin hybridiratkaisuihin, joissa akuston energiavarastot ovat kohtuulliset tarkoitusta varten. Toisen sukupolven Priuskin (Suomessa 2003-2009) pystyi aika hyvin vähentämään moottorin käyttöä oheistoimintojen ylläpitämisessä.

Off-topic; Oli kyllä hyvä arkikulkine tuo 2003 Prius, rullasin sellaisella ~360-410tkm välin ja ehkä yksi tasapainoisimmista henkilökuljettimista, joita olen omistanut järkipuolen osalta. Tunnepuolella oli tietty aika paljon parannettavaa ;)
 
Onhan se oma työ aina etsiä ilmainen laturi ja katsoa missä lataa.

On toki mutta maassa missä halpaa bensaa ja ilmaisia ämpäreitä jonotetaan vuorokausi etukäteen niin sähköautoilu ja plugarit kyllä oikeasti säästävät rahaa verrattuna polttiksiin. Hienoa on myös se että verokustannuksiin osallistuu jatkossa myös autottomat :x3:;)

"Jokainen pistorasia on mahdollisuus" :thumbsup:
 
On toki mutta maassa missä halpaa bensaa ja ilmaisia ämpäreitä jonotetaan vuorokausi etukäteen niin sähköautoilu ja plugarit kyllä oikeasti säästävät rahaa verrattuna polttiksiin. Hienoa on myös se että verokustannuksiin osallistuu jatkossa myös autottomat :x3:;)

"Jokainen pistorasia on mahdollisuus" :thumbsup:
Tuota olen kyllä ihmetellyt miten ihmiset ovat valmiita uhraamaan omaa aikaansa autossa istumalla tuntitolkulla muutaman hassun euron takia, jotta saa ladata auton ilmaiseksi. Viimeksi pari viikkoa sitten Verkkokaupassa oli teslakuski hidaslataamassa autoaan autossa istuen kun tulin parkkihalliin. Kävin tekemässä omat ostokset ja vajaa tuntia myöhemmin sama kaveri edelleen kökötti auton sisällä puhelintaan tuijottaen. Ei ole minusta ihan loppuun asti mietitty hankinta, jos auton oston jälkeen:
a) ei ole varaa ladata maksullisista pisteistä
b) ei ole mahdollisuutta ladata kotona, kun on tarve
 
Sama kai se on missä sitä somettaa. Jotkut ostaa kalliin asunnon ja silti vietetään kaikki aika ulkona. Ei siinäkään mitään järkeä ole.
 
Ei ole minusta ihan loppuun asti mietitty hankinta, jos auton oston jälkeen:
a) ei ole varaa ladata maksullisista pisteistä
b) ei ole mahdollisuutta ladata kotona, kun on tarve
Tai sitten vaan kyseinen jätkä kuuluu sinne kuuluisaan kitupiikki-threadiin.

Ihmiset on vähän erikoisia.
 
Autogefuhlin ID.4 -arvostelu:



Katoin videon kokonaisuudessaan. Hyvät perusominaisuudet.
Itse kyllä olen näin 2020 aidosti yllättynyt, että "fix the software" tai että ohjelman teko kunnolla on niin vaikeaa. Mutta hyvä että nämä tuo sen esille :).
Renaultin Zoet tms. on varmasti hyviä, mutta ei niistä ykkösautoksi ole.
Omaan käyttöön Skoda Enyaq, Volswagen ID4, Tesla Model Y/S/X on jo sellaisia (tavaratilaa+koukku) autoja, jotka tulee soveltumaan 1-autoksi. Noissa muissa pienemmissä on vielä toistaiseksi liian pienet tilat/ja tai muuten rumia/tylsiä/turhan tehottomia.
 
Hiukan alkoi ahdistaa tuo volkkarin softan taso, tuli jotenkin palava lautta mieleen, kun pätkii ja pätkii.
 
Thomaksen mukaan range jäi n. 300 kilometriin. Ajotapa- ja nopeus vaikuttavat tietysti paljon, mutta 300 kilometriä kuulostaa silti aika vähältä. Lämpötilakaan ei ID.4:n näytön mukaan ollut erityisen alhainen (n. 1,5-2 astetta plussalla). Mitähän tuo menee vaikka -10 asteessa? 200-250 km?
 
Thomaksen mukaan range jäi n. 300 kilometriin. Ajotapa- ja nopeus vaikuttavat tietysti paljon, mutta 300 kilometriä kuulostaa silti aika vähältä. Lämpötilakaan ei ID.4:n näytön mukaan ollut erityisen alhainen (n. 1,5-2 astetta plussalla). Mitähän tuo menee vaikka -10 asteessa? 200-250 km?

Odottelisin esim Bjornin testejä mistä näkee tarkalleen mitä nopeuksia on ajettu, millä tiellä, mitkä olosuhteet ovat olleet jne. En ainakaan itse jaksa spekuloida kun on noin hyvä resurssi olemassa. Täytyy vain olla kärsivällinen
 
Erikoinen toi pienempi ID.4:n akkukoko kun se on 52kWh, eikä 58kWh kuten ID.3:ssa. Aika pieni akku alkaa olemaan suht isoon autoon. Toki hintakin sitten saatu painettua alle 40000 euron.

Hinnasto muutenkin päivittynyt ja tullut uusia varustetasoja myyntiin: https://www.volkswagen.fi/idhub/con.../hinnastot/2020/joulukuu/ID4-nro-132-WLTP.pdf
Lieneekö ideana saada väki houkuteltua ostamaan se isompiakkuinen malli.

Meillä töissä työsuhdeautojen hintakatto on 38000 euroa tavalliselle työntekijälle. Tuo hinnan painaminen väkisin alle 40 tonnin tekee tältä kannalta hyvää, kun nyt ID.4 on monelle ihan harkinnan arvoinen vaihtoehto.
 
Thomaksen mukaan range jäi n. 300 kilometriin. Ajotapa- ja nopeus vaikuttavat tietysti paljon, mutta 300 kilometriä kuulostaa silti aika vähältä. Lämpötilakaan ei ID.4:n näytön mukaan ollut erityisen alhainen (n. 1,5-2 astetta plussalla). Mitähän tuo menee vaikka -10 asteessa? 200-250 km?
Aika monelle 200-250km riittää mainiosti. Etenkin suurimmassa osassa maailmaa ei ole ~koskaan -10C kelejä.
 
Aika monelle 200-250km riittää mainiosti. Etenkin suurimmassa osassa maailmaa ei ole ~koskaan -10C kelejä.

Ymmärrän tämän, enkä ole muuta väittänyt. Itselleni täällä Suomen maaseudulla asuvana tuo 300 km alkaa kuitenkin olla jonkinlainen kipuraja. Jos sen alle mennään, niin olisi pakko pitää myös polttomoottoriauto tallissa satunnaisia worst case -skenaarioita varten.
 
Tuota olen kyllä ihmetellyt miten ihmiset ovat valmiita uhraamaan omaa aikaansa autossa istumalla tuntitolkulla muutaman hassun euron takia, jotta saa ladata auton ilmaiseksi. Viimeksi pari viikkoa sitten Verkkokaupassa oli teslakuski hidaslataamassa autoaan autossa istuen kun tulin parkkihalliin. Kävin tekemässä omat ostokset ja vajaa tuntia myöhemmin sama kaveri edelleen kökötti auton sisällä puhelintaan tuijottaen. Ei ole minusta ihan loppuun asti mietitty hankinta, jos auton oston jälkeen:
a) ei ole varaa ladata maksullisista pisteistä
b) ei ole mahdollisuutta ladata kotona, kun on tarve
Tätä olen kanssa ihmetellyt, kun Tesla kuskit selittää kuinka hienoa katsella Netflixiä autossa! :lol: Ei tule itse vietettyä aikaa autossa sen aikaa, että tulisi tarvetta alkaa kattoa netflixiä siellä. Ehkä oon vaan vanhanaikainen. Jos kotona ei voi ladata sähköautoa, niin sitten pitää hommata joku muu vaihtoehto. Taitaa olla melkoharvassa semmoiset ihmiset jotka haluu istua cittarin parkkihallissa ja ladata autoa siellä.
 
Kakkosautoksi tuollainen 200-300 WLTP-range riittää ihan hyvin, kunhan kotona löytyy latauspiste. Itsellä kun olisi tarkoitus vaihtaa nykyinen ykkösauto (plugari) myös sähköksi niin kyllä kovasti pitäisi WLTP-rangen alkaa vähintään 5:lla ja ei ole pahitteeksi, että alkaisi jopa 6:lla. Talvella nuo ranget kun saa melkein puolittaa ja helpottaa pidempi range niitä reissuja, kun autolla pitää lähteä talvella lumisohjossa ajamaan sinne 100-200 km päähän ilman latausmahdollisuutta toisessa päässä. Ja helpottaa tuo iso akku myös ihan sitä arkea, kun autoa ei tarvitse olla lataamassa joka päivä (meillä sitten kaksi sähkistä ja vain yksi latauspiste). Sitten voi kakkosauto olla useammin latauspaikalla ja ykkösautoa tuodaan lataukseen kerran viikkoon, jos ajoa tulee paljon.
 
Tätä olen kanssa ihmetellyt, kun Tesla kuskit selittää kuinka hienoa katsella Netflixiä autossa! :lol: Ei tule itse vietettyä aikaa autossa sen aikaa, että tulisi tarvetta alkaa kattoa netflixiä siellä. Ehkä oon vaan vanhanaikainen. Jos kotona ei voi ladata sähköautoa, niin sitten pitää hommata joku muu vaihtoehto. Taitaa olla melkoharvassa semmoiset ihmiset jotka haluu istua cittarin parkkihallissa ja ladata autoa siellä.

On se ollut ihan kiva ominaisuus varsinkin alkuvuodesta kun sisätiloissa ei saanut syödä ja olin reissussa. Autoon istumaan ja youtube tai netflix tulille :)
 
On se ollut ihan kiva ominaisuus varsinkin alkuvuodesta kun sisätiloissa ei saanut syödä ja olin reissussa. Autoon istumaan ja youtube tai netflix tulille :)
Kyllä minäkin olen autossa syönyt, mutta ei siinä niin kauaa mene, että tulee kaivattua youtubea tai netflixiä.
 
Tuota olen kyllä ihmetellyt miten ihmiset ovat valmiita uhraamaan omaa aikaansa autossa istumalla tuntitolkulla muutaman hassun euron takia, jotta saa ladata auton ilmaiseksi. Viimeksi pari viikkoa sitten Verkkokaupassa oli teslakuski hidaslataamassa autoaan autossa istuen kun tulin parkkihalliin. Kävin tekemässä omat ostokset ja vajaa tuntia myöhemmin sama kaveri edelleen kökötti auton sisällä puhelintaan tuijottaen. Ei ole minusta ihan loppuun asti mietitty hankinta, jos auton oston jälkeen:
a) ei ole varaa ladata maksullisista pisteistä
b) ei ole mahdollisuutta ladata kotona, kun on tarve

Meidän Lidlillä parinkymmenen kilsan päässä on sama keissi. Tesla"miehet" istuu autoissaan toista tuntia, kun ilmaiseksi saa kituutettua sen muutaman kilometrin matkan. Ei siinä hirveästi elämältä odota tai harrastuksia omaa, jos on "varaa" istua autossa tunteja per viikko latausta odotellen. Jostain syystä nämä on aina Teslakuskeja. En ole nähnyt ikinä esim. Porschea ja E-tronia jossain halpislaturissa ja äijää istumassa siellä. Lienee joku imagojuttu Teslan omistajilla päivitellä statustaan "oon lataamassa, enää 4h täyteen latinkiin #ilmaisetsähköt #teslaonmahtava".
 
Meidän Lidlillä parinkymmenen kilsan päässä on sama keissi. Tesla"miehet" istuu autoissaan toista tuntia, kun ilmaiseksi saa kituutettua sen muutaman kilometrin matkan. Ei siinä hirveästi elämältä odota tai harrastuksia omaa, jos on "varaa" istua autossa tunteja per viikko latausta odotellen. Jostain syystä nämä on aina Teslakuskeja. En ole nähnyt ikinä esim. Porschea ja E-tronia jossain halpislaturissa ja äijää istumassa siellä. Lienee joku imagojuttu Teslan omistajilla päivitellä statustaan "oon lataamassa, enää 4h täyteen latinkiin #ilmaisetsähköt #teslaonmahtava".
Unohtamatta, että on nukkunut autossaan latauksen ajan. Netflixissä ei kyllä ole niin paljoa materiaalia, että siellä saisi istuttua niin pitkään.
Kokeilin tuota, että istua autossa lataamassa mutta kyllä siinä elämä tuli tylsäksi, että mieluummin käveli kotiin.
 
Thomaksen mukaan range jäi n. 300 kilometriin. Ajotapa- ja nopeus vaikuttavat tietysti paljon, mutta 300 kilometriä kuulostaa silti aika vähältä. Lämpötilakaan ei ID.4:n näytön mukaan ollut erityisen alhainen (n. 1,5-2 astetta plussalla). Mitähän tuo menee vaikka -10 asteessa? 200-250 km?

Kannataa laskea oikea range siten et akun käytössä oleva kapasiteetti ja sitten kulutus lukemasta pientä matematiikkaa.
Jos auto nielee vaikka noin 17kw sadalla suomen teillä matka-ajossa, niin äkkiä tuosta laskee et esim 50-60kw akulla ei pitkälle ajella etenkään talvella :)
 
Tuli käytyä tänään katsomassa Enyaqia ja vaikka oli hienoa nahkapenkkiä ja muuta varustetta niin kovan muovin määrä oli kyllä aika yllättävä. Sitä oli melkein mihin tahansa koputteli. Keskikonsolin säilytyskotelotkin oli heppoista tavaraa. En usko, että missään noin 50k hintaisessa bensa- tai dieselautossa olisi materiaalit niin huonoja. Ei sillä, jos ei muuta isoa ja reilu 40k hintaista sähköpeliä tule tarjolle lähiaikana niin todennäköisesti tulee kyllä valittua tämä jos firman autoetu antaa myöden.
 
Meidän Lidlillä parinkymmenen kilsan päässä on sama keissi. Tesla"miehet" istuu autoissaan toista tuntia, kun ilmaiseksi saa kituutettua sen muutaman kilometrin matkan. Ei siinä hirveästi elämältä odota tai harrastuksia omaa, jos on "varaa" istua autossa tunteja per viikko latausta odotellen. Jostain syystä nämä on aina Teslakuskeja. En ole nähnyt ikinä esim. Porschea ja E-tronia jossain halpislaturissa ja äijää istumassa siellä. Lienee joku imagojuttu Teslan omistajilla päivitellä statustaan "oon lataamassa, enää 4h täyteen latinkiin #ilmaisetsähköt #teslaonmahtava".
Tesla alla ja en harrasta itse ilmaisia latureita / tai niissä istumista ihan urakalla.
Mut keltä on pois jos joku saa aikansa autossa kulumaan?? Tai sietää sitä? Ei kai sen tarvi imago juttu olla?

Meidån sakki jos lataa niin se tapahtuu joko kaupassa asioinnin aikana tai huoltoaseman lounas nauttien. Pidemmillä reissuilla ehkä yks kaks kertaa millo on istuttu hetki autossa et ei tarvi arpoa perille pääsyä. (Esim huoltsikka kiinni tms)
 
Tesla alla ja en harrasta itse ilmaisia latureita / tai niissä istumista ihan urakalla.
Mut keltä on pois jos joku saa aikansa autossa kulumaan?? Tai sietää sitä? Ei kai sen tarvi imago juttu olla?

Meidån sakki jos lataa niin se tapahtuu joko kaupassa asioinnin aikana tai huoltoaseman lounas nauttien. Pidemmillä reissuilla ehkä yks kaks kertaa millo on istuttu hetki autossa et ei tarvi arpoa perille pääsyä. (Esim huoltsikka kiinni tms)

Tässä taas sellanen keissi että Tesloja on ollut saatavilla kauan ja niitä on kappalemääräisesti eniten. Se että ei ole ikinä nähnyt audi tai porsche kuskia istumassa autossa lataamassa, johtuu varmaan siitä että niitä vaan ei ole kauheasti. Olen nähnyt 2kpl etronia ja yhden porschen. Lähes joka päivä näen useamman eri teslan.

Ja jos on kauppakeskuksessa muutenkin jotain odottelemassa niin se Teslan penkki on aika mukava. Mielummin siinä kuin kaupan jakkaralla
 
Mut keltä on pois jos joku saa aikansa autossa kulumaan?? Tai sietää sitä? Ei kai sen tarvi imago juttu olla?
Jos se on siellä ilmaislaturilla vain lataamassa, niin siltä oikealta asiakkaalta se on ainakin pois, joka haluaisi myös ladata oman kauppareissunsa aikana. Yleinen näky Lidl:n pihassa ja näköjään sitä tuolla Verkkiksessäkin joku harrastaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 401
Viestejä
4 506 687
Jäsenet
74 394
Uusin jäsen
jonde94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom