Teoreettinen kysymys, jos sähköauto lämpimässä autotallissa ladattuna. Ulkona -30 pakkasta. Siitä lähdetään pitkin lappia samoilla pakkasilla kohti etelää, niin hyytyykö/jäätyykö muutaman kilsan päästä vai kuinka pitkälle pääsee, ja mitenkäs latausajat matkan varrella - mukaanlukien auton jäähtymisen siinä laturissa.
Sanotaan nyt vaikka M3, ID3 tms.
Ilmathan on nyt olleet mukavan lämpimiä muutamat vuodet, ainakin täälläpäin. Pakkanenhan voi yllättää pohjoisempana. Kunhan mietin miten käytännössä.
Kun akusta otetaan energiaa ulos, niin tästä syntyy aina sisäisen resistanssin myötä hukkalämpöä. Tämän takia ajon aikana autoa ei saa jäähtymään niin kylmäksi että se lopettaisi toiminnan kokonaan, heikentynyttä suorituskykyä toki voi tulla useiden tuntien ajon jälkeen äärimmäisessä pakkasessa.
Kylmä akku näkyy käytännössä muutamalla tavalla. Tarkat detaljit tässä pätee TM3, mutta yleiset periaatteet muihinkin autoihin.
1. Kyky antaa virtaa ulos. Siinä missä lämmin akku pystyy antamaan 4-5C tehoja, niin kylmyyden myötä tuo kyky romahtaa. Äärimmäisessä pakkasessa esim 0,5C purkuvirta tarkoittaa enää n. 40kW tehoa, jolloin kiihtyvyys on mallia rättisitikka mutta auto kyllä edelleen muuten toimii täysin normaalisti.
2. Osa energiasta on "lukittu", ja tämän näkee käyttöliittymästäkin graafisena arviona. Energia ei ole akusta mihinkään hävinnyt, mutta kylmyyden takia se ei ole käytettävissä ja auton näyttämä range voi romahtaa esimerkiksi puoleen. Kun akku taas lämpeää niin tuokin energia saadaan purettua käyttöön. Akku siis lämpeää ihan ajamalla, lataamalla (mitä suurempi teho sen parempi) tai käyttämällä akun lämmitintä.
3. Lataus ei ole mahdollista jos akku on liian kylmä. Karkeasti riittää että kennot ovat pakkasen puolella. Latauksen alussa auto siis lämmittää akkua kunnes se taas pystyy ottamaan virtaa vastaan. Matalilla lataustehoilla latauksesta tulee nopeasti pätkittäistä, kun hidas lataus ei tuota tarpeeksi hukkalämpöä ja auto vuorotellen lämmittää ja lataa. 1x13A matkalaturilla voi olla, että paukkupakkasilla lämmitysteho ei riitä ja uutta energiaa ei saada akkuun asti. Tai ainakin latausaika ja hukkaenergia kasvavat exponentiaalisesti pakkasen kiristyessä. Matkalla suurteholatureiden käyttö ei juurikaan muutu, auto lämmittää akun latauksen aikana ja latausta ennen jos supercharger. Hieman lataustauot toki kasvaa kun energiaa tarvii tankata enemmän tuon kaiken lämmityksen takia, mutta erot ovat luokkaa 5-10min per lataustauko.
Yks talvi takana mutta lapin reissuille ei kovin kireitä pakkasia sattunut. Ennakointi auttaa kuten aikana ennen sähköautojakin. Jos ennuste lupaa -30c niin piuhan nokkaan kiinni ja lämmitystä/latausta ennen ajoa niin hyvä tulee kuten polttiksillakin.