Keskustelua hybridiautoista

Jenkeissä vähän erilaisia BF-tarjouksia:

Dealer lease offers on the LEAF have significantly improved this month, particularly for the S and SV trim levels, which have 150 miles of range. Quirk Nissan in Massachusetts is advertising a two-year lease on a LEAF S for $0 down, $69/month, plus $650 acquisition fee – which translates to an effective cost of $94/month before tax and license. On the left coast, Nissan of Sacramento offers the LEAF S for an effective cost of $124/month, while North Bay Nissan in Petaluma, California, has a better-equipped LEAF SV for that same $124/month.
:(((
 
Leasinghinta alkaen 469€/kk on voimassa 5. joulukuuta mennessä tehtyihin tilauksiin*.
Onko tämä ok hinta liisarille? Tuli suoraan Teslalta sähköpostia 2 tuntia sitten.
Teslan sivuilta osamaksulla ostettaessa se on myös alle 500 €/kk vaikka laittaa käsirahan minimiin. Itse asiassa käsirahaksi riittää valtion hankintatuki, vaikka sitä ei tuosta webbisivulta pysty valitsemaan.

Mitä tuohon leasingiin kuuluu? Vakuutus, verot ja huollot? Huoltoja tuskin montaa tulee 48 kk aikana, mitään varsinaista huolto-ohjelmaahan noissa ei ole. Ilmansuodattimia hyvä vaihtaa joskus ja jarruja kropata jos ei tule muuten tarpeeksi jarruteltua.
 
Teslan sivuilta osamaksulla ostettaessa se on myös alle 500 €/kk vaikka laittaa käsirahan minimiin. Itse asiassa käsirahaksi riittää valtion hankintatuki, vaikka sitä ei tuosta webbisivulta pysty valitsemaan.

Mitä tuohon leasingiin kuuluu? Vakuutus, verot ja huollot? Huoltoja tuskin montaa tulee 48 kk aikana, mitään varsinaista huolto-ohjelmaahan noissa ei ole. Ilmansuodattimia hyvä vaihtaa joskus ja jarruja kropata jos ei tule muuten tarpeeksi jarruteltua.
Kai huomaat, että teslan lainoituslaskelmassa jää maksettavaa n. 23000e viimeinen erä listattujen 48x 540e + 5056e lisäksi?
 
Omilla kilsoilla tuli vähän Teslan leasing liian kalliiksi.
Kävin vw centterillä koeistumassa I.D4 jäi kyllä paljon parempi fiilis kun ID.3:sta. Tuntui sisältä laadukkaammalta ja oli kyllä tilava. Auto nähtävillä tänään ja huomenna Vantaalla. Lähtee sitten muualle Suomeen kiertueelle. Ei pääse vielä koeajamaan.
 
Teslalla vain standard malli ja taitavat olla näitä ei refresh malleja mistä pitää päästä eroon.

Harmi että paljon ajavalle leasing hinta on kova.
Aihetta sivuten:

Teslalta kysyttäessä en saanut tuota aiemmin mainittua BF-tarjousta vaan pistivät seuraavaa:

– meille tulee siis Kiinan uudelta tehtaalta Model 3 Standard Range Plus autoja vielä tämän vuoden loppuun, jotka myydään 3000€ alennettuun hintaan tehdastilaukseen nähden. Kyseiset autot ovat siis täsmälleen samoja, joita on ollut liikenteessä auton julkaisusta lähtien, mutta niissä on uusi LFP-akusto joka parantaa toimintasädettä n. 10%.
Toinen vaihtoehto on päivitetty ”2021 mallin” Model 3, jossa on muun muassa sähköinen takaluukku sekä lämpöpumppu. Kyseiset autot tulevat toimitukseen helmi-maaliskuussa 2021 ja on samainen auto, joka pamahtaa ruudulle mennessäsi tekemään tehdastilausta osoitteessa Suunnittele Model 3 | Tesla
 
TB teki pienen yhteenvedon X-Peng pienestä katumaasturista.
hmw.jpg


Ovatko lie saaneet jostain inspiraatiota? :rofl:
 
Saksalaisten lähteiden mukaan ID.3:n isompi ohjelmistopäivitys on ilmeisesti saatu valmiiksi ja ohjelmisto asennetaan uusiin autoihin viikosta 49 eteenpäin. Päivityksessä pitäisi tulla puuttuvat ominaisuudet, kuten wireless Android auto ja Apple Carplay ja AR HUD.
 
Kävikö joku tekkiläinen katsomassa Mach-E? Hetken pohdin mahdollisuutta, mutta covid on nyt niin levinnyt ja riskiryhmää lähipiirissä niin en viittiny lähteä tällä kierroksella. :lonely:
 
Jos tulee/tuli Teslankin ovenkahvoista mieleen turha kikkailu, turhan kikkailun vuoksi niin eipä Mach-E ainakaan paremmin vedä.

Mikä vika normaalissa toteutuksessa? PIN koodin olis voinu tuoda siihen lisäksi. ID 3, ID 4 näyttää paremmin... "Perinteiseltä." Hyvässä mielessä.
 
BMW-laatua :tup:

Miten hybridiautosta voi yhtäaikaa hajota akku, latausyksikkö, sähkömoottori ja suuttimet?
Joku jännitepiikki tullut? On kyllä omituinen. Ehkä niillä on joku yhteinen ohjausyksikkö mikä on ne rikkonut
 
Tuo on kyllä pelottavaa noissa hybrideissä. Tulee sähköauton ja polttomoottoriauton huonot puolet niiden hyötyjen mukana. Normaaliin polttomoottoriautoon ei kovin helposti tule 27k€ maksavaa vikaa jos ei nyt jostain M5 tms. erikoismallista kyse.
 
– meille tulee siis Kiinan uudelta tehtaalta Model 3 Standard Range Plus autoja vielä tämän vuoden loppuun, jotka myydään 3000€ alennettuun hintaan tehdastilaukseen nähden. Kyseiset autot ovat siis täsmälleen samoja, joita on ollut liikenteessä auton julkaisusta lähtien, mutta niissä on uusi LFP-akusto joka parantaa toimintasädettä n. 10%.

Tämänlainen Shanghai-Tesla lähti ALD:ltä valkoisella sisustalla 3v/45tkm sopparilla 550€/kk itselleni juuri. Omaa voi sitten katsella hyvin tuon päätyttyä :).
 
Tuo on kyllä pelottavaa noissa hybrideissä. Tulee sähköauton ja polttomoottoriauton huonot puolet niiden hyötyjen mukana. Normaaliin polttomoottoriautoon ei kovin helposti tule 27k€ maksavaa vikaa jos ei nyt jostain M5 tms. erikoismallista kyse.

Tuolla toisaallapäin oli tietoa, että tässä keississä polttomoottorin osuus tuosta hinnasta oli 20k€, akun 4k€ ja loput asennusta ja pikkukilkkeitä. Mutta saatiinhan siitä hieno klikkiotsikko.
 
Tuolla toisaallapäin oli tietoa, että tässä keississä polttomoottorin osuus tuosta hinnasta oli 20k€, akun 4k€ ja loput asennusta ja pikkukilkkeitä. Mutta saatiinhan siitä hieno klikkiotsikko.

Sitten varmaan kyseessä summa joka näppärästi voidaan vakuutusyhtiöltä moottorista veloittaa. Ihan hinnat alkaen 2.0L nelisynterinen bensakonehan tuossa on ja samaa löytyy tarjolle läpi malliston.
 
Tuolla toisaallapäin oli tietoa, että tässä keississä polttomoottorin osuus tuosta hinnasta oli 20k€, akun 4k€ ja loput asennusta ja pikkukilkkeitä. Mutta saatiinhan siitä hieno klikkiotsikko.

Miten ihmeessä missään ns. normiautossa moottorin korjaus voi maksaa 20K€? Paljokohan tästä oli työn osuus? Tuolla hinnalla on varmaan mennyt koko moottori täysin mekaanisesti rikki eli lohkot halki, sylinterit ja venttiilit solmussa jne. En vain keksi miten se on voinut mennä.
 
Miten ihmeessä missään ns. normiautossa moottorin korjaus voi maksaa 20K€? Paljokohan tästä oli työn osuus? Tuolla hinnalla on varmaan mennyt koko moottori täysin mekaanisesti rikki eli lohkot halki, sylinterit ja venttiilit solmussa jne. En vain keksi miten se on voinut mennä.

Viiteen tonniinhan tuolla oli romutetuista autoista vaihtomoottoreja kaivettu.

'vian määrittely, tarkempi diagnostiikka, purku, tilaaminen, tarvikeosat, tehdaskunnostettu vaihtomoottori, asennus, polttoaineen ruiskutuslaitteisto, ohjelmointi. Tuosta se hinta koostuu.'

 
2:n litran suhteellisen korkeasti viritetty (245hv) ahdettu moottori noin painavassa autossa pätkittäisellä plug-in käytöllä niin ongelmia voi ehkä jopa odottaa. Tietäjät voi toki korjata, mutta oletan tuon olevan pelkästään suorasuihku ilman ylimääräistä imusarjasuutinta.

Johan noi suorasuihkubensaturbot tykkää kerätä imusarjan, imuventtiilit ja suuttimet hiilivetypaskaan pienemmilläkin kilsoilla. Offtopic, mutta oli tuossa vajaan kuukauden 15k ajettu 1.0 Ecoboost Focus farkku alla. Se ilmoitti muutaman kerran diagnostiikka eventin loggauksesta keskinäytöllä, kun lähti kylmästartin (+5c) jälkeen risteyksestä kakkosella vedättämään. Kyllä siinä kuskinakin huomasi nakutuksen, mutta hyvä että Fordi vielä asiasta puolinäkyvästi ilmaisi.
 
Tämänlainen Shanghai-Tesla lähti ALD:ltä valkoisella sisustalla 3v/45tkm sopparilla 550€/kk itselleni juuri. Omaa voi sitten katsella hyvin tuon päätyttyä :).

Nyt on hinta kohdillaan. Itsellä on toista vuotta Kia Optima Phev 530€/kk kolmen vuoden sopparilla ja 18tkm/v. Tuolla hinnalla vaihtaisin ilomielin Teslaan, joskin kilsoja pitäis hitusen nostaa. Saanko kysyä kuuluuko tuohon diiliin vakuutus? Pitikö hinnasta neuvotella vai tarjosivatko sitä suoraan?
 
Nyt on hinta kohdillaan. Itsellä on toista vuotta Kia Optima Phev 530€/kk kolmen vuoden sopparilla ja 18tkm/v. Tuolla hinnalla vaihtaisin ilomielin Teslaan, joskin kilsoja pitäis hitusen nostaa. Saanko kysyä kuuluuko tuohon diiliin vakuutus? Pitikö hinnasta neuvotella vai tarjosivatko sitä suoraan?

Ei kuulu vakuutusta mukaan. Nämä Shanghai-Teslat eivät näy ALD:n sivuilla, vaan siellä on Fremontin tehtaalta konfiguraattorin kautta tulevat ainoastaan. Tesla-myyjän kanssa keskustelin asiasta ja tarjosi tätä hintaa suoraan. 20tkm/v maksaisi n. 55€/kk enemmän.

Edit: Taino ei Tesla-myyjä tietysti tarjonnut, mutta häneltä sai arvion kuukausilaskutuksen suuruudesta, ja ALD:lta tuli suoraan tuohon täsmäävä tarjous
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on hinta kohdillaan. Itsellä on toista vuotta Kia Optima Phev 530€/kk kolmen vuoden sopparilla ja 18tkm/v. Tuolla hinnalla vaihtaisin ilomielin Teslaan, joskin kilsoja pitäis hitusen nostaa. Saanko kysyä kuuluuko tuohon diiliin vakuutus? Pitikö hinnasta neuvotella vai tarjosivatko sitä suoraan?
Hinta hyppää aika hyvin kun kilsat nousee. Pyysi tarjouksen LR mallille ja nastat mukaan. 30-35tkm vuodessa hinta tälle 1200€/kk/2v, 1060€/kk/3v ja 1022€/kk/4v.

Plus vakuutus.

Edit. Normaalit kilsat 10-15tkm/v noin 800€.
 

Leasinghinta alkaen 469€/kk on voimassa 5. joulukuuta mennessä tehtyihin tilauksiin*.​
Onko tämä ok hinta liisarille? Tuli suoraan Teslalta sähköpostia 2 tuntia sitten.
Pyysin Teslalta suoraan BF-tarjouksesta, jonka ottivat itsekin puheeksi ja sain seuraavaa:

36 kk / 30 tkm 577 € / kk
36 kk / 45 tkm 620 € / kk
48 kk / 40 tkm 546 € / kk
48 kk / 60 tkm 609 € / kk

Pyysin vielä lähettämään tuon kiertäneen BF-tarjouksen sähköpostiin, mutta olisikohan siellä tullut jollakin typo ja haluavat nyt vain unohtaa :D Ja ei, hinta ei sisällä vakuutusta.
 
Pyysin Teslalta suoraan BF-tarjouksesta, jonka ottivat itsekin puheeksi ja sain seuraavaa:

36 kk / 30 tkm 577 € / kk
36 kk / 45 tkm 620 € / kk
48 kk / 40 tkm 546 € / kk
48 kk / 60 tkm 609 € / kk

Pyysin vielä lähettämään tuon kiertäneen BF-tarjouksen sähköpostiin, mutta olisikohan siellä tullut jollakin typo ja haluavat nyt vain unohtaa :D Ja ei, hinta ei sisällä vakuutusta.

Olin miinustanut hinnasta jo hankintatuen vaikutuksen, eli ei siinä mielessä ollut vertailukelpoinen. 609€/kk oli merkitty ALD:n tarjoukseen 3v/45tkm, mistä saa pois 55,55€/kk hankintatuella.
 
Tuolla toisaallapäin oli tietoa, että tässä keississä polttomoottorin osuus tuosta hinnasta oli 20k€, akun 4k€ ja loput asennusta ja pikkukilkkeitä. Mutta saatiinhan siitä hieno klikkiotsikko.
Sitten varmaan kyseessä summa joka näppärästi voidaan vakuutusyhtiöltä moottorista veloittaa. Ihan hinnat alkaen 2.0L nelisynterinen bensakonehan tuossa on ja samaa löytyy tarjolle läpi malliston.
Miten ihmeessä missään ns. normiautossa moottorin korjaus voi maksaa 20K€? Paljokohan tästä oli työn osuus? Tuolla hinnalla on varmaan mennyt koko moottori täysin mekaanisesti rikki eli lohkot halki, sylinterit ja venttiilit solmussa jne. En vain keksi miten se on voinut mennä.
2:n litran suhteellisen korkeasti viritetty (245hv) ahdettu moottori noin painavassa autossa pätkittäisellä plug-in käytöllä niin ongelmia voi ehkä jopa odottaa. Tietäjät voi toki korjata, mutta oletan tuon olevan pelkästään suorasuihku ilman ylimääräistä imusarjasuutinta.

Johan noi suorasuihkubensaturbot tykkää kerätä imusarjan, imuventtiilit ja suuttimet hiilivetypaskaan pienemmilläkin kilsoilla. Offtopic, mutta oli tuossa vajaan kuukauden 15k ajettu 1.0 Ecoboost Focus farkku alla. Se ilmoitti muutaman kerran diagnostiikka eventin loggauksesta keskinäytöllä, kun lähti kylmästartin (+5c) jälkeen risteyksestä kakkosella vedättämään. Kyllä siinä kuskinakin huomasi nakutuksen, mutta hyvä että Fordi vielä asiasta puolinäkyvästi ilmaisi.

OT
Eikös tuo ole aivan normaalisti viritetty moottori litratehoiltaan, vastaavissa tehoissa kuin vaikka tuo litrainen ecoboost. Paitsi että ecoboost on jatkuvasti suhteellisesti suuremman kuormituksen alla.
Eikö tällä foorumilla ole keskustelua polttomoottoriautoille? Mun puolesta tän triidin sais muutenki pyhittää sähkölle, kun nykysellään menee järkiään polttiksista jauhamiseksi tämän tästä.
 
Eikö tällä foorumilla ole keskustelua polttomoottoriautoille? Mun puolesta tän triidin sais muutenki pyhittää sähkölle, kun nykysellään menee järkiään polttiksista jauhamiseksi tämän tästä.

Kyseessä oli hybridiauto joka täyttää ketjun kriteerit aika hyvin.
 
Offtopic

Porukka ihan mehuissaan miettii täällä jotain luksusautojen liisausta/rahoitusta vuosikausiksi? Jos sellaisen hakeminen kaupasta taskurahoiksi luokiteltavalla määrällä ei onnistu, niin sellaiseen ei ole varaa. Herätkää!


Eri rahoitus/leasing-vaihtoehdoista on turha keskustella yleistäen. Aina kun suuri määrä rahaa sidotaan johonkin (auton osto käteisellä tässä tapauksessa), kannattaa miettiä saman summan vaihtoehtokustannus. Jos rahoituksen saa luokkaa 1,5% kokonaiskorolla, niin tämän kompensoi jo puolittain pelkällä Bank Norwegianin säästötilillä, tai sijoittamalla osan pääomasta passiiviseen osakeindeksiin (huom. pitkällä aikavälillä). Puhumattakaan siitä, että mikä etu likdivillä omaisuudella on vs. että se on sidottu vaikka autoon. Olin aluksi ostamassa Model 3:sta omaksi, mutta hyvä leasing-tarjous ja sähköautomarkkinoiden nuoruus ratkaisi sen, että otan "varman päälle", ja siirretään oman osto tulevaisuuteen. Siihen mennessä vanha autoteollisuus on jo saanut toisen sukupolven sähköautot pihalle ja hyviä vaihtoehtoja on paljon enemmän.

Jos tarkoitus taas on sanoa, että rahoituksia ja leasingeja ei kannata viritellä aivan tappiin asti omien tulojen ja menojen kanssa, jolloin mikä tahansa yllätys keikauttaa talouden, niin olen asiasta täysin samaa mieltä. Tosin pätee muihinkin asioihin autojen lisäksi.
 
Offtopic

Porukka ihan mehuissaan miettii täällä jotain luksusautojen liisausta/rahoitusta vuosikausiksi? Jos sellaisen hakeminen kaupasta taskurahoiksi luokiteltavalla määrällä ei onnistu, niin sellaiseen ei ole varaa. Herätkää!
No jos tuollaisen Model 3:n liisarihinta on ~600e/kk, niin sen kattamiseen ei tarvitse kuitenkaan kuin esim. ~250ke hyvin hajautetun osakesalkun vuosittaiset osingot. Loppujen lopuksi yllättävän kohtuullinen kustannus kalliista uudesta autosta. Tuosta "luksuksesta" jokaisella on sitten oma mielipiteensä.
 
Nyt olisi mahdollisuus tulevaan uuteen kotiin hankkia sähköauton latauspaikka pistokepaikalle mahdollisesti hieman edullisemmilla asennuskuluilla kuin tavallisesti. Sähköautoa tai plugaria ei itsellä vielä ole, mutta lähivuosina olisi tarkoitus hankkia.

Kuinka latureiden teknologia menee eteenpäin? Kannattaako ostaa nyt vaikka akuuttia tarvetta ei ole, vai odottaa pari vuotta? Jos kannattaa ostaa nyt, niin onko suosituksia latureista?
 
Nyt olisi mahdollisuus tulevaan uuteen kotiin hankkia sähköauton latauspaikka pistokepaikalle mahdollisesti hieman edullisemmilla asennuskuluilla kuin tavallisesti. Sähköautoa tai plugaria ei itsellä vielä ole, mutta lähivuosina olisi tarkoitus hankkia.

Kuinka latureiden teknologia menee eteenpäin? Kannattaako ostaa nyt vaikka akuuttia tarvetta ei ole, vai odottaa pari vuotta? Jos kannattaa ostaa nyt, niin onko suosituksia latureista?
Mikä on edullinen hinta? Harvoin yksityisellä laturista jää kiinni, se on se sulake siellä taulussa mikä pistää vastaan ja auto määrää lopulta tahdin paljonko virtaa voidaan ottaa vastaan...
 
Nyt olisi mahdollisuus tulevaan uuteen kotiin hankkia sähköauton latauspaikka pistokepaikalle mahdollisesti hieman edullisemmilla asennuskuluilla kuin tavallisesti. Sähköautoa tai plugaria ei itsellä vielä ole, mutta lähivuosina olisi tarkoitus hankkia.

Kuvauksen perusteella vaikea sanoa, miksi asennuskulut on nyt edullisempia, mutta itse asennutin kolmivaihepistorasian samalla kertaa sopivalle paikalle, kun sähkäri oli aurinkovoimalaa kytkemässä. Nykyisellä plugarilla en ole kaivannut asemaa, mutta ajattelin tuohon tökätä sitten tulevaisuudessa johdollisen "laturin", jos tarvin.
 
Nyt olisi mahdollisuus tulevaan uuteen kotiin hankkia sähköauton latauspaikka pistokepaikalle mahdollisesti hieman edullisemmilla asennuskuluilla kuin tavallisesti. Sähköautoa tai plugaria ei itsellä vielä ole, mutta lähivuosina olisi tarkoitus hankkia.

Kuinka latureiden teknologia menee eteenpäin? Kannattaako ostaa nyt vaikka akuuttia tarvetta ei ole, vai odottaa pari vuotta? Jos kannattaa ostaa nyt, niin onko suosituksia latureista?
Kyseessä lienee kaapeloinnin toteutus edullisemmin muun työn yhteydessä, se kaapelointi kannattaa vedättää sinne, ja vaikka mainittu 3vaihe pistorasia siihen. Kaapeloinnin hinnassa ei kummoisiakaan muutoksia ole tulossa, mutta itse latauslaitteet ovat tulleet kokoajan alaspäin, enkä usko etteikö tuo trendi jatkuisi vielä jonkin aikaa.
 
Kuvauksen perusteella vaikea sanoa, miksi asennuskulut on nyt edullisempia, mutta itse asennutin kolmivaihepistorasian samalla kertaa sopivalle paikalle, kun sähkäri oli aurinkovoimalaa kytkemässä. Nykyisellä plugarilla en ole kaivannut asemaa, mutta ajattelin tuohon tökätä sitten tulevaisuudessa johdollisen "laturin", jos tarvin.
Meillä asennuskulut olivat kanssa myös pelkän voimavirtapistorasian (32A) asennuksesta syntyneet kulut. Työaikaveloitus sähkäriltä oli yhteensä 2 tuntia sisältäen tuon rasian asennuksen + uuden saunan kiukaan kytkennän. Olisko voimavirtapistorasian osuus tuosta ollut noin puolet eli 1 tunti (~50€). Päälle tietenkin rasian hinta ja pätkä kolmivaihekaapelia kytkentöihin. Kokonaisuus siis kuitenkin reilusti alle satkun asennuksen osalta. Työn osuudesta saa sitten vielä verotuksessa kotitalousvähennykset. Itse latauslaite sitten vaan tökätään tuohon voimavirtapistorasiaan eikä se vaadi mitään sähkäriä.
 
Meillä asennuskulut olivat kanssa myös pelkän voimavirtapistorasian (32A) asennuksesta syntyneet kulut. Työaikaveloitus sähkäriltä oli yhteensä 2 tuntia sisältäen tuon rasian asennuksen + uuden saunan kiukaan kytkennän. Olisko voimavirtapistorasian osuus tuosta ollut noin puolet eli 1 tunti (~50€). Päälle tietenkin rasian hinta ja pätkä kolmivaihekaapelia kytkentöihin. Kokonaisuus siis kuitenkin reilusti alle satkun asennuksen osalta. Työn osuudesta saa sitten vielä verotuksessa kotitalousvähennykset. Itse latauslaite sitten vaan tökätään tuohon voimavirtapistorasiaan eikä se vaadi mitään sähkäriä.
Joo, noinhan se yksinkertaisimmillaan toimii, käytännössä voi olla tarve esim tehonsäädöllä varustettuun laturiin, jolloin tuo pelkkä töpselikiinni ei riitä.
 
Joo, noinhan se yksinkertaisimmillaan toimii, käytännössä voi olla tarve esim tehonsäädöllä varustettuun laturiin, jolloin tuo pelkkä töpselikiinni ei riitä.
Mulla on latauslaitteessa tehonsäätö 6-32A välillä 1A:n askelin. Latauslaite sitten tarjoaa virtaa 1, 2 tai 3 vaiheeseen riippuen autosta. Ei se voimavirtapistorasiaan kytkettävä malli tarkoita, että ominaisuuksista pitäisi tinkiä ollenkaan.
 
Mulla on latauslaitteessa tehonsäätö 6-32A välillä 1A:n askelin. Latauslaite sitten tarjoaa virtaa 1, 2 tai 3 vaiheeseen riippuen autosta. Ei se voimavirtapistorasiaan kytkettävä malli tarkoita, että ominaisuuksista pitäisi tinkiä ollenkaan.
HArvassa tapauksessa sähköliittymä on sellainen että siellä olisi aina tuo 22kW löysiä, jonka takia joudutaan usein rajoittamaan lataustehoa niin ettei pääsulakkeet pala, ja käyttämään täyttä 22kW teoa vain silloin kun muuta kulutusta on riittävän vähän.

Tietysti sen voi priorisoida toisinkin päin. 11kW laturin pystyy todennäköisemmin laittamaan "tyhmänä" ilman sen suurempia ongelmia.
 
Nyt olisi mahdollisuus tulevaan uuteen kotiin hankkia sähköauton latauspaikka pistokepaikalle mahdollisesti hieman edullisemmilla asennuskuluilla kuin tavallisesti. Sähköautoa tai plugaria ei itsellä vielä ole, mutta lähivuosina olisi tarkoitus hankkia.

Latauslaitetta ei kannata ostaa, jos ei sille juuri nyt tarvetta ole, kyllä ne varsinkin ohjelmistoiltaan ovat vielä kovin kehittyvää sorttia. Mutta kaapelit kannattaa asennuttaa samalla, jos muutenkin kaapeleita asennetaan. Keskukseen 3x16A johdonsuojat ja A-tyypin vikavirtasuoja ja sitten 5x2,5S MMJ keskuksesta latauspaikalle. Samalla kertaa jos vetää 2xCat7-kaapelitkin, niin saa millaisen vaan kuormanhallinnan ja verkotuksen sinne latauslaitteelle jos joskus tarvii. Pelkät kaapelit ei paljoa maksa.
 
HArvassa tapauksessa sähköliittymä on sellainen että siellä olisi aina tuo 22kW löysiä, jonka takia joudutaan usein rajoittamaan lataustehoa niin ettei pääsulakkeet pala, ja käyttämään täyttä 22kW teoa vain silloin kun muuta kulutusta on riittävän vähän.

Tietysti sen voi priorisoida toisinkin päin. 11kW laturin pystyy todennäköisemmin laittamaan "tyhmänä" ilman sen suurempia ongelmia.
Millä yhdistelmällä saisi järkevän kuormanjaon liittymän ja laturin välille niin, että priorisointi on siellä mökin puolella?

Pelkkä fiksu laturi ei tuossa käsittääkseni riitä, vaan tarvitaan myös reaaliaikainen mittaus sinne sähkötaululle kaikkiin sulakkeisiin + joku tiedonsiirtokanava.

16A:kin on aika tiukka heittää esim. 3x25A sulakkeilla, eihän siinä jää kuin 2kW vapaata joka vaiheeseen. Sauna ja sähköauto tai induktioliesi + kahvinkeitin tjsp.

Tai ihan vaan paukkupakkanen suoralla sähköllä.
 
Olisivat ehkä voinut jonkun muun kun 100-vuotiaan Räikkösen laittaa spiikkaamaan, mutta vaikeahan se on Fordista innostua kun tietää minkä laatuisista vehkeistä keskimäärin puhutaan.

Tässä parempi esittelyvideo:



Itseäni tämä uusi Mustang miellyttää aina vain enemmän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 307
Viestejä
4 504 129
Jäsenet
74 380
Uusin jäsen
Santtuv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom