Keskustelua hybridiautoista

TEEMAT 22.11.2020 19:15

Monien sähköautojen ostosuositus aleni – kuluttajalehden mukaan luotettavuus unohtuu, kun valmistajat yrittävät luoda mielikuvaa luksuksesta

Consumer Reports -lehti antoi sapiskaa muun muassa kahdelle Tesla-mallille. Viimeistelyn heikko laatu ja pakkomielteinen ylellisyyden mielikuvan luominen korpesivat kuluttajalehteä. TESLA
Timo Nieminen


Amerikkalainen kuluttajajulkaisu Consumer Reports (CR) on yksilöinyt perusteet, joihin nojautuen se alensi esimerkiksi Audi e-Tronin, Kia e-Niron ja kahden Tesla-mallin ostosuositusta. CR myös täsmensi syitä siihen, miksi se kehottaa kuluttajia suhtautumaan varauksellisesti, kun autonvalmistajat tuovat markkinoille ensimmäistä kertaa täyssähköisen mallin.

CR on tähän saakka tähän saakka suositellut sähköautojen ostamista melko auliisti. Lähipäästöjen alhaisuuden ja ajokilometrien edullisuuden lisäksi CR on perustanut arvionsa muun muassa siihen, että sähköautojen voimalinjojen yksinkertaisuus vähentää vikojen mahdollisuutta ja huollon tarvetta.

– Nyt omat tutkimuksemme ja saamamme palaute kertovat, että iso osa sähköautojen ongelmista ei johdu voimalinjasta. Yllättävän monet korjaamokäynneistä liittyvät autojen tietoviihdejärjestelmiin ja muuhun matkustusmukavuutta lisäävään teknologiaan. Näyttää siltä, että valmistajilla on tarve luoda sähköautoistaan ylellisyyden ja nautinnollisuuden mielikuva. Hohdokkuuden tunnetta rakennetaan sitten teknologialla, jonka sudenkuopat ja lastentaudit jäävät kuluttajien taakaksi, sanoo CR:n auto-osaston tekninen johtaja Anita Lam.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

MAINOS PÄÄTTYY
Tesla sijoittui CR:n tuoreessa automerkkien luotettavuusraportissa toiseksi viimeiseksi. Taakse jäi vain Lincoln.

Teslan Y- ja X-mallit saivat uudeksi suosituksekseen "keskitasoa heikompi". Molempia malleja moitittiin raportissa viimeistelyn heikosta laadusta.

Varsinaiseen voimalinjaan liittyviä ongelmia on CR:n mukaan varsinkin niissä autoissa, jotka ovat valmistajien ensimmäisiä täyssähköisiä malleja.

– Kun täyssähköinen voimalinja tuodaan markkinoille ensimmäisen kerran, on tietenkin suuri mahdollisuus siihen, että myös epäkohtia alkaa vähitellen paljastua vasta ensimmäisen kerran. Etenkin, kun sähköisten automallien markkinoille tuomisessa tuntuu olevan usein kova kiire, toteaa CR:n autotestauksesta vastaava johtaja Jake Fisher.

 
Toyotan hybrideissä on oma 12v käynnistysakku eli ne kyllä toimii kovilla pakkasilla. Ainakin noissa pienemmissä Yaris/Auris se on vaan aika onneton ja taitaa olla suurin syy noiden tielle jäämiseen.

Toyotan 12v akku ainoastaan kytkee korkeajänniteakun järjestelmään ja startti tapahtuu sähkömoottorilla. Se on paljon luotettavampi ja moottoriystävällisempi tapa käynnistää auto kylmällä kun startimoottori tehosta johtuen.

Toyotan hybrideissä tuo 12v akku on kyllä tosiaan se ainoa komponentti, joka porsii jossain vaiheessa. Mutta niinhän se tapahtuu polttisautoissakin. Itsellä meni Priuksen akku kuuden vuoden jälkeen ja Lexuksen akku 10 vuoden kohdalla. Priuksessa ja uskoisin myös Yaris/Auris on normaalia pienempi 12v akku, joka menee tietysti nopeammin.
 
Toyotan 12v akku ainoastaan kytkee korkeajänniteakun järjestelmään ja startti tapahtuu sähkömoottorilla. Se on paljon luotettavampi ja moottoriystävällisempi tapa käynnistää auto kylmällä kun startimoottori tehosta johtuen.

Toyotan hybrideissä tuo 12v akku on kyllä tosiaan se ainoa komponentti, joka porsii jossain vaiheessa. Mutta niinhän se tapahtuu polttisautoissakin. Itsellä meni Priuksen akku kuuden vuoden jälkeen ja Lexuksen akku 10 vuoden kohdalla. Priuksessa ja uskoisin myös Yaris/Auris on normaalia pienempi 12v akku, joka menee tietysti nopeammin.

Emäntä tappoi 12v vanhan Toyota Corollan alkuperäisakun juuri kun oli unohtanut sisävalon päälle ja akku pääsi tyhjäksi, siis aivan tyhjäksi. Älylaturi ei suostunut edes latamaan joten työnsin tyhmällä laturilla siihen muutaman tunnin virtaa jolloin älylaturikin suostui alkamaan lataamaan. Kyllä se starttasi yön jälkeen pikku pakkasessa, mutta juuri ja juuri joten motonetista uutta akkua. Tuossa on juuri tuollainen pikkuinen 45Ah akku...
 
Jahas, raflaava otsikko, että phev olisi aihetta seuraavaan päästöskandaaliin... En tiedä kenet yllätti tieto, että phev olisi muuta kuin autonvalmistajien keino välttyä päästösakoilta...

Eli Norjassa ja Yhdysvalloissa päästään suhteellisen lähelle vanhan NEDC-syklin oletuksia sähköllä ajetuista kilometreistä, Kiinassa taas ei ole latausinfraa tai paikalliset PHEV:t ei oikein toimi, ja Hollannin ja Saksan työsuhdeautoilijoista taas suuri osa ei ilmeisesti edes ota latauskaapeleita takaluukusta. Näistä erilaisista ja hyvin erikokoisista markkinoista saadaan hyvin erilaisia lukuja, ei niitä oikein voi yhdistää yhdeksi päätelmäksi.

Mitenkähän muuten jenkki- ja kiinakulutukset on normalisoitu tähän... siellä on omat normit.

Tutkimuksen mukaan PHEV:illä muuten itse asiassa ajetaan paljon sähköllä - pidemmän kantaman PHEVeillä ajetaan sähköllä yhden keskimääräisen auton ajosuoritteen verran vuodessa. Tämä siitä huolimatta, että osassa maista ajetaan hyvin vähän sähköllä, mikä alentaa keskiarvoja.

"Most PHEVs have type-approval all-electric ranges of 30–60 km and electrify 5,000–10,000 km a year. PHEVs with high all-electric ranges of 80 km or more achieve 12,000–20,000 km mean annual electric mileages, which is comparable to the annual mileage of the car fleet in Germany and the United States. The high annual electric kilometers reflect high annual mileages of PHEVs despite low UFs."
 
Voisiko yksi syy PHEV:ien suhteellisen korkeaan päästölukemaan vaikuttaa se, että se polttomoottori harvoin lämpeää täysin. Ainakin oman tutkimuksen perusteella kun polttomoottori on kylmä, sitä käytetään rikkaammalla seoksella kunnes moottori on lämmennyt. Eli jos moottoria käytetään suhteellisesti paljon kauemmin kylmänä, sehän lisää päästöjä per ajettu km polttomoottorilla?
 
Voisiko yksi syy PHEV:ien suhteellisen korkeaan päästölukemaan vaikuttaa se, että se polttomoottori harvoin lämpeää täysin. Ainakin oman tutkimuksen perusteella kun polttomoottori on kylmä, sitä käytetään rikkaammalla seoksella kunnes moottori on lämmennyt. Eli jos moottoria käytetään suhteellisesti paljon kauemmin kylmänä, sehän lisää päästöjä per ajettu km polttomoottorilla?

Asia on varmaan juuri näin. PHEV:ien joukossa sitten on niitä hyviä, joilla polttista tarvitaan vain pitkillä matkoilla ja kylmäkäytön osuus jää pieneksi. Osa sitten käyttää sitä polttista myös silloin kun akussa on virtaa ja merkittävä osa käytöstä voi olla sellaista että moottori ei ole lämmennyt kunnolla.
 
Voisiko yksi syy PHEV:ien suhteellisen korkeaan päästölukemaan vaikuttaa se, että se polttomoottori harvoin lämpeää täysin. Ainakin oman tutkimuksen perusteella kun polttomoottori on kylmä, sitä käytetään rikkaammalla seoksella kunnes moottori on lämmennyt. Eli jos moottoria käytetään suhteellisesti paljon kauemmin kylmänä, sehän lisää päästöjä per ajettu km polttomoottorilla?
No syy on lähinnä se, että Saksassa jotkut 100tkm/v ajavat kaupparatsut ostelevat PHEV-bemmejä, passatteja ja mersuja -> utility factor jää naurettavan alhaiseksi kun vetää 500km siivun motaria. Ei sille mahda mitään.
 
Sähköpassat tmv tulossa.

Autojätiltä 700 kilometrin toimintamatkaan yltävä sähköfarkku
24.11.202005:30
AUTO
LIIKENNE
AUTOMESSUT
SÄHKÖAUTO
TEKNIIKKA

Range King. Volkswagenin johtaja vahvisti merkiltä olevan tulossa täyssähköinen farmari.KUVA: VOLKSWAGEN

Volkswagenin johtaja kertoi uutuudesta sosiaalisessa mediassa.

Lukuaika noin 1 min
Volkswagenin henkilöauto-osaston toimitusjohtaja Ralf Brandstätter käytti viime viikon lopulla sosiaalista mediaa joko rentoutuneena ja vahingossa, tai tarkasti laskelmoiden ja tahallaan, paljastaakseen merkin tuovan vuodeksi 2023 markkinoille urheilullisen täyssähköfarmarin.

LinkedIniin postaamassaan julkaisussa Brandstätter poseeraa valmiinoloisen täyssähköisen farmarikorimallisen Volkswagenin ratissa leveä hymy kasvoillaan. Asiasta kertoivat viikonloppuna lukuisat automediat, kuten CarScoops, Motor Illustrated ja The Driven, minkä jälkeen asia levisi viraaliksi.


Miellyttää johtajaa. Ralf Brandstätteria nauratti sosiaaliseen mediaan laittamassaan kuvassa.KUVA: LINKEDIN, KUVAKAAPPAUS
Työnimellä ID.Space Vizzion kulkeva auto esiteltiin ensimmäisen kerran konseptina vuoden 2019 Los Angelesin autonäyttelyssä. Toisissa yhteyksissä VW on kutsunut autoa Aero B -nimellä. Sen kerrotaan yltävän jopa 700 kilometrin toimintamatkaan.

MAINOS FINNVERA
Pk-yrityksillä erinomainen kasvun paikka

Auto on jatkoa Volkswagenin modulaariselle MEB-sähköautoarkkitehtuurille rakentuville tuoreelle ID.3-, ja Suomessa tämän viikon torstaina esiteltävälle ID.4-sähköautoperheelle. Euroopan markkinoille merkiltä on luvassa myös crossover-coupe-tyyppinen ID.5.

Konseptimallissa oli 275 hevosvoiman ja 550 newtonmetrin suorituskyvyn tarjoava sähkömoottori, sekä 82 kilowattitunnin akku. Koska sen kerrottiin yltävän 590 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella, lienee autosta luvassa suuremmallakin akustolla varustettu malli.

”Aero B on tulkintamme kestävästä premiumista”, Brandstätter sanoi LinkedInissä.

Brandstätter jatkoi auton olevan tyylikäs ja tilava kuten Phaeton, valtavalla tavaratilalla parannettuna. Lisäksi sulavan muotoilun ansiosta luvassa on ennenkuulumattoman pieni ilmanvastuskerroin.
Autojätiltä 700 kilometrin toimintamatkaan yltävä sähköfarkku
 
Tulisipa sieltä enemmän Passatilta kuin kananmunan ja avaruusaluksen sekasikiöltä näyttävä auto :btooth:


Edit: No, on sitä kamalampiakin nähty
Volkswagen aims for 2023 with electric station wagon - electrive.com


VW ID. Space Vizzion: In der Tiefe des Raums | STERN.de
 
Milloinkohan saataisiin jotain Tourania vastaavaa (siitä kun ei ole edes plugaria)? Eikös nuo kaikki melkein samasta puusta ole veistetty..
 
"Aluksi sitä valmistetaan Kiinassa, ja myydään siellä vuodesta 2022 alkaen. Myöhemmin ID.6 tulee myös Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille."
 
Paska mäihä, mutta saavatpa siitä rakenteesta kokemusta ettei olis lapsentauteja enää tekniikan osalta kun pienemmät ID:t ajaa tekniikan sisään. Itseäni(kin) kiinnostaa eniten normaalin farmarin/sedanin oloinen etu/taka/nelivetoinen sähköauto jossa on passelit tilat ihmisille sekä tavaralle eikä sen tarvitse kirkua ulospäin "Hei kattokaa kaikki mua, mä oon sähköauto1!! Mä oon erilainen!"
 
Itseäni(kin) kiinnostaa eniten normaalin farmarin/sedanin oloinen etu/taka/nelivetoinen sähköauto jossa on passelit tilat ihmisille sekä tavaralle eikä sen tarvitse kirkua ulospäin "Hei kattokaa kaikki mua, mä oon sähköauto1!! Mä oon erilainen!"

Tätä olen aina ihmetellyt. Auton koreja osataan tehdä ja vieläpä oikein hienosti, niin miksi kaikki se hienous ja vuosikymmenten ammattitaito katoaa kuin pieru Saharaan, kun auto sähköistetään. Miksi siitä on pakko tulla väkisinkin avaruussämpylä, kun kysyntää olisi varmasti auton näköiselle autolle.
 
Ei tuo uusi passatti mun silmään ruma ole, etupuskuriin omakin silmä vielä totuttelee, muilta osin aivan hyvännäköinen auto.
Volkkarilla on mielestäni useita varsin järkeviä ratkaisuja id autoissaan, esimerkiksi huoltovapaaksi luvatut takajarrut ja ilmalämpöpumppu joka toimii jopa -25 asteeseen.
Pidän tätä jopa hieman ristiriitaisena siihen, kun toissapäivänä vieruspumpulla tankannut golf7 kuski tottuneesti täydensi moottoriöljyä samalla. Huijaanko itseäni kuvitellen että vw laatu on parantunut? Id4 (buzzia odotellessa) kyllä tosissani suunnittelen talouteen
 
Yksi syy sähköautojen heikkoon laatuun on se että ne akustot ovat kalliita, jolloin sen muun auton hinta täytyy painaa kaikin keinoin alas.

Avaruussänpylöitä tehdään siksi että niillä pääsee lehtien kanteen, ja koska kysyntä on niin iso, että autot menee kaupaksi jokatapauksessa, kannattaa tehdä avaruussänpylöitä niiden mainosarvon takia.

Nimenomaan about lineaaristihan ne noissa käppyröissä kuluvatkin, kunnes siten tulee seinä vastaan ja varaus romahtaa. Eli ei voida päätellä että jos akun kapasiteetista on 75% jäljellä x vuoden ja y kilometrin jälkeen, että akkulla olisi vielä 2x vuotta ja 2y kilometriä edessä ennen kapasiteeti on 25% ja senkin jälkeen vielä toimisi lyhyellä matkalla.

Mitä tulee tähän että ei olisi autoja joista akku olisi alle 50% niin ihan esimerkkinä se muistaakseni täälläkin esillä ollut maailman eniten ajettu Tesla on menossa kolmannessa akussa ja neljännessä sähkömoottorissa 1,2 miljoonan kilometerin kohdalla. Maailman ykkönen: Tällä Teslalla on ajettu jo 1,2 miljoonaa kilometriä

Suomen (tiettävästi) eniten ajetusta meni akku ensimmäisen kerran vaihtoon 600 000km kohdalla kun hyytyi täysin:
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1199429

Toki vain pari esimerkkiä, mutta pointti lienee selvä. Ja siis eihän tuo missään nimessä ole huonosti, harva polttiskaan on puolta miljoonaa päässyt ilman merkittäviä remotteja. Mutta ei ne akut mitään ikuista arvotavaraa ole ja tuskin estävät millään tapaa sähkiksiä muuttumasta tonninpommiksi sitten kun ikää alkaa olla kolmatta vuosikymentä ja kilometrejä kymmennen keltaa pallonympärys, aivan kuten polttiksissakin. Eikä joku vuoden 2020 ruostunut Model 3 ole kovinkaan hieno ja haluttu peli vuoden 2040 markkinoilla, yhtään enempää kuin joku vuoden 2000 ruostunut Primera on nyt.
No, mä olen lukenut että käytännössä ne ovat hiipuneet melko lineaarisesti ihan loppuun asti, mutta ongelmahan on että otannat ovat väkisinkin pieniä, jonka lisäksi käytännössä noin loppuun asti käytettävissä sovelluksissa niitä hiipuneita akkuja käytetään pienillä C arvoilla

Se aiemmin mainittu top- ja bottom bufferihan saa aikaan sen että vaikuttaa sitlä että akku ei hiivu lainkaan, mutta tuohan koskee yleensä vain sähköautoja. (Joo sähköautotopikki, mutta puhe akusta)

Noissa uutisissa mainitut akunvaihdot ei oikeastaan kerro mitään akun hiipumisesta. Esim tuo helsinginuutisten juttu toteaa että auto hyytyi tien päälle, joka kyllä tarkoittaa että siihen akustoon tuli jokin vika, ei sitä että se akusto olisi hiipunut. Kun akkuvikaisen auton vie Teslalle remonttiin nehän vaihtaa koko akuston, vaikka siinä akustossa olisi hyvinkin pieni vika, joka ei edes liity varsinaisiin kennoihin.

Jos autossa on akusto joka koostuu pelkästään sarjaan kytketyistä isoista kennoista, niin yhden kennon vioittuminen saa sen akuston kapasiteetin tosiaan romahtamaan, jolloin se akusto sellaisenaan ei enää toimi, mutta ei se tarkoita sitä että kaikki kennot olisivat valmiita.
 
Yksi syy sähköautojen heikkoon laatuun on se että ne akustot ovat kalliita, jolloin sen muun auton hinta täytyy painaa kaikin keinoin alas.

Avaruussänpylöitä tehdään siksi että niillä pääsee lehtien kanteen, ja koska kysyntä on niin iso, että autot menee kaupaksi jokatapauksessa, kannattaa tehdä avaruussänpylöitä niiden mainosarvon takia.
Avaruussämpylöitä tulee myös sen takia että saadaan parempi aerodynamiikka. Pienempi ilmanvastus tarkoittaa parempaa rangea pienemällä akulla. Siitä seuraa esim M3:sen nokka. Kia/Hyundai sähköautotkin on identtisiä fossiiliversioiden kanssa muuten kuin aerodynaamisemman nokan osalta, joka ehkä kiljuu jollekin avaruusämpylää. Mutta onhan noita ihan tavallisenkin näköisiä sähköautoja vaikka miten paljon - e-golf. VW e-up/seat mii, peugeot e-208/e-2008, Renaul zoe jne.
 
Mitä minä just luin. Onko tässä testiyksilössä jotain vikaa, vai olenko ymmärtänyt väärin hybridien omistajien puheita jopa 4l kulutuksista? Toteutuuko nämä tosiasiassa muualla kuin omistajien mielikuvituksessa tai jatkuvasti neuroottisesti kulutusta tarkkailemalla ja ajoaan optimoimalla.

Mitä nyt pari vanhempaa 1.8-priussukuista olen omistanut (2010/2014), niin niillä kyllä pääsee kesällä nelosella alkaviin kulutuksiin, talvella meni vähän vitosen puolella. Viime viikolla oli yhden päivän sijaisautona tuommoinen corolla 2.0 hb ja siitä en saanut millekään pätkälle alle kutosen kulutuslukemaa, moni lähempänä seiskaa. Lisäksi sen rengasmelu nastoilla oli *valtava*.
 
Mitä minä just luin. Onko tässä testiyksilössä jotain vikaa, vai olenko ymmärtänyt väärin hybridien omistajien puheita jopa 4l kulutuksista? Toteutuuko nämä tosiasiassa muualla kuin omistajien mielikuvituksessa tai jatkuvasti neuroottisesti kulutusta tarkkailemalla ja ajoaan optimoimalla.

Eihän tuo Corollan kulutus mitenkään erikoinen ole, kun valmistajakin lupaa WLTP:ksi 4,9l/100km (kyseessä ei ole plug-in hybrid). Vertailu johonkin pienempään kevyempään dieseliin jossa on huomattavasti vähemmän potkua nyt hieman ontuu, olihan toki Audi A2 TDI:tkin jo aiemmin - siihenkö pitäisi verrata kaikkia uusia autoja?
 
Mitä nyt pari vanhempaa 1.8-priussukuista olen omistanut (2010/2014), niin niillä kyllä pääsee kesällä nelosella alkaviin kulutuksiin, talvella meni vähän vitosen puolella. Viime viikolla oli yhden päivän sijaisautona tuommoinen corolla 2.0 hb ja siitä en saanut millekään pätkälle alle kutosen kulutuslukemaa, moni lähempänä seiskaa. Lisäksi sen rengasmelu nastoilla oli *valtava*.
Itse kokeilin samanlaista 2.0 TS Styleä kesäkelillä ja tosiaan 5-6l lukemia näytti. Vastaavasti 1.8 16" renkailla vei litran vähemmän. Eli ihan normaalilta kuulostaa jutun kulutuslukemat. Kun oli vielä meluisa niin totesin aika nopeasti että ei jatkoon.
 
Volkkarilla on mielestäni useita varsin järkeviä ratkaisuja id autoissaan, esimerkiksi huoltovapaaksi luvatut takajarrut

Olen monta ilmaisua nähnyt volkkarin rumpujarruille, mutta "huoltovapaa" ei ole se mikä ensimmäisenä tulee mieleen. Mutta ehkä siellä on jotain avaruusteknologiaa, eikä ne enää ruostu kiinni autossa, joka pyrkii minimoimaan jarrujen käytön.
 
Itse kokeilin samanlaista 2.0 TS Styleä kesäkelillä ja tosiaan 5-6l lukemia näytti. Vastaavasti 1.8 16" renkailla vei litran vähemmän. Eli ihan normaalilta kuulostaa jutun kulutuslukemat. Kun oli vielä meluisa niin totesin aika nopeasti että ei jatkoon.

Eihän tuo kulutus tosiaan absoluttisesti mahdottoman pientä ole...meillä 2-litraisella kesällä n. 5,5l/100km ja talvella 6l/100km. Melu tosiaan pahin heikkous. Muuten aika tasapainoinen paketti, kun huomioidaan kulutus, suorituskyky, sulava ja luotettava automaattivaiheteisto sekä se että hytti lämpenee talvella nopsaan. 2000-luvun TDI:n kanssa jostain näistä joutuu tinkimään.
 
Missä mainittiin, että verrattiin pienempään tai kevyempään dieseliin? Saat melko helposti ottaa vaikka 180 hevosvoimaisen TDI Passatin 2000-luvulta ja ei se paljon yli viitta litraa vie. Mutta tosiaan 20 vuodessa on tapahtunut hämmästyttävän vähän kehitystä kun tuohon peilaa. Toki näistä on otettu jo aikapäiviä sitten parhaat hyötysuhteet, joten otettavaa ei yksinkertaisesti enää juuri ole

Ottaisit nyt yhtä tehokkaan bensakoneen niin päästäisiin vertailemaan. Passatin (joka on vähemmän turvallinen, pienempi sisätiloiltaan ja huomattavasti heikommalla varustuksella, sekä kevyempi) kohdalla se olisi 2,8V6. Eikä varmasti vie vähempää kuin tuo Corolla samassa ajossa.
 
Olen monta ilmaisua nähnyt volkkarin rumpujarruille, mutta "huoltovapaa" ei ole se mikä ensimmäisenä tulee mieleen. Mutta ehkä siellä on jotain avaruusteknologiaa, eikä ne enää ruostu kiinni autossa, joka pyrkii minimoimaan jarrujen käytön.

Luet rumpujarru ja oletat että siellä on kuplavolkkarin rumpulinjasto putsattu pölystä ja isketty käyntiin niin että asbestit pölisee. Reilua kai sekin.

tässä jarruvalmistajan tiedote tuotteestaan joka googlella tuli vastaan, ja joo, 150tkm ei ole huoltovapaa, mutta parannus nykyisiin jos toimii suunnitellusti.

 
  • Tykkää
Reactions: T0m
Volkkarilla on mielestäni useita varsin järkeviä ratkaisuja id autoissaan, esimerkiksi huoltovapaaksi luvatut takajarrut

Toimii yhtä hyvin kuin volkkari huoltovapaa jakoketju :psmoke:

Ihmettelen kyllä suuresti että turvallisuuden yksi tärkein tekijä jarrut ei muka kaipaa huoltoa.
 
Itseasiassa parempi verrokki olisi neljän litran Passat W8 niin lopputulos tyydyttäisi sinuakin painon varustelun ja moottorin kulutuksen suhteen.

Mikset vertaile asioita suoraan sähköautoon sitten kun vaihdat mieluusti polttoainettakin? Otat eri tehoisen, eri polttoaineen, eri painoisen, eri kokoisen ja vertailet niitä kahta ja päättelet "ei oo mitään tapahtunut". Jos tahtoo katsoa moottorien hyötysuhteita, niin siitä löytyy ihan omat tietonsa ja todellakin ne ovat parantuneet sitten vuoden 1998.

Mutta olisihan faktat tylsiä, parempi viskoa Iltalehti otsikoita "vuoden 1969 Trabant kulutti vähemmän kuin nykyauto!" "vertasimme vuoden 1969 polkupyörää ja S-mersua, polkupyörä oli huomattavasti kevyempi".
 
Luet rumpujarru ja oletat että siellä on kuplavolkkarin rumpulinjasto putsattu pölystä ja isketty käyntiin niin että asbestit pölisee. Reilua kai sekin.

tässä jarruvalmistajan tiedote tuotteestaan joka googlella tuli vastaan, ja joo, 150tkm ei ole huoltovapaa, mutta parannus nykyisiin jos toimii suunnitellusti.


Katso joku GTÜ-vikaindeksi pikkuautoille, ja katso sieltä miten vastaavat "suljetut rumpujarrut" menee läpi katsastuksista. Sen jälkeen lisää tiesuolaa ja talvipaskaa. 150tkm huoltoväli jarruille on ihan yhtä hyvää kamaa kuin ikuinen nokkaketju, tai huoltovapaa automaattilaatikko.

Vai meinataanko käyttää valmistajan mainosta tietolähteenä?
 
Olen monta ilmaisua nähnyt volkkarin rumpujarruille, mutta "huoltovapaa" ei ole se mikä ensimmäisenä tulee mieleen. Mutta ehkä siellä on jotain avaruusteknologiaa, eikä ne enää ruostu kiinni autossa, joka pyrkii minimoimaan jarrujen käytön.

Kyllähän taka-akselin rumpujarrut huomattavasti vähemmän huoltoa tarvitsevat kuin levyjarrut, ellei sitä rakennetta ole jotakin onnistunut ryssimään.

Mulla ei henkilökohtaisesti ole pitkäanajan kokemuksia rumpujarruja kuin äidin ooppelista, jolla laskettiin muistaakseni 220tkm/19 vuotta, eikä koko aikana takajarruille tehty mitään.. Jarrunesteet vaihdettiin kerran muistaakseni 12 vuotiaana, mutta sekään nyt ei oikeastaan ollut sen kummemmin siihen jarruun koskemusta, kunhan vaan avattiin siellä ulkopuolella uleva nippa josta laskettiin nestettä ulos. Käppärivaijerit piti uusia, kun ne haurastuivat ja laskivat veden sisäänsä, ja sitten jäätyivät ja jumittivat. En sitten tiedä mitä niille olisi pitänyt tehdä, katsastuksessa tehot oli riittävät, käsijarru toimi (ehjillä vaijereilla), ei kuulunut ylimääräisiä ääniä ja jarrutehot olivat tasaiset, niin miten ne rumpujarrujen luonteesta johtuen nyt ovat.

Ei levyjarrun rakenteessa ole mitään muuta etua rumpuun verrattuna kuin tehokkaampi jäähtyminen. Jos rumpujarrun ominaisuudet muuten riittävät, se suhteellisen suljettu tila johon jarrulaitteiden liikkuvat osat on sijoitettu on erinomainen ratkaisu. Tietysti jos se jarru suunnitellaan sellaiseksi että se suolapaska pääsee sinne sisään, niin jumiinhan se menee, mutta syy ei ole jarrurummussa, vaan suunnittelussa.
 
Alkanu pikkuhiljaa kiinnostamaan vaihtaa nykyinen dieseli johonki hybridiin, kilometrejä kun ei kerry samaa tahtia mitä ennen. Lähinnä katellu Auris hybridejä, hinnan ja toyotan oletetun hybridi osaamisen vuoksi. Tähän asti tullu päästeltyä eurooppalaisilla autolla joissa ajoominaisuudet olleet varsin hyvät joten kiinnostaakin tietää millainen on Auris talviolosuhteissa, seuraako jokaista uraa, toimiiko sähköt mihin pakkasasteeseen asti yms. Osaisiko joku Auriksen kanssa tutuiksi tullut mainostaa autoaan?
 
Tuossakin on hybridejä, jotka on pienellä alennuksella nyt.

Ladattavat Leon e-HYBRID Black Week -tarjoukset:
Etusi 2400 €


 
Tähän asti tullu päästeltyä eurooppalaisilla autolla joissa ajoominaisuudet olleet varsin hyvät joten kiinnostaakin tietää millainen on Auris talviolosuhteissa, seuraako jokaista uraa, toimiiko sähköt mihin pakkasasteeseen asti yms. Osaisiko joku Auriksen kanssa tutuiksi tullut mainostaa autoaan?
Alkuvuodesta ajelin viikon verran 2017 vuoden Auris farmarilla. Oli kyllä umpisurkea auto ajaa verrattuna mm. VAGn saman hintaluokan tuotteisiin. Ei minkäänlaista tuntumaa tiehen ja renkaisiin, 80 vauhdissa jo tuntui ettei auto ole enää kunnolla hallinnassa ja kehäteiden ruuhkasta tuli paljon normaalia jännittävämpää ajelua. Ja kojelauta oli raikas tuulahdus 1990 luvulta.
 
Alkanu pikkuhiljaa kiinnostamaan vaihtaa nykyinen dieseli johonki hybridiin, kilometrejä kun ei kerry samaa tahtia mitä ennen. Lähinnä katellu Auris hybridejä, hinnan ja toyotan oletetun hybridi osaamisen vuoksi. Tähän asti tullu päästeltyä eurooppalaisilla autolla joissa ajoominaisuudet olleet varsin hyvät joten kiinnostaakin tietää millainen on Auris talviolosuhteissa, seuraako jokaista uraa, toimiiko sähköt mihin pakkasasteeseen asti yms. Osaisiko joku Auriksen kanssa tutuiksi tullut mainostaa autoaan?
Ajanu pari kuukkautta 2017 Auris farkulla. Ei etelässä ole talvea ollut joten en voi siitä sanoa, kun kesärenkaatki on alla vielä. Mielestäni auto on Japanilaiseksi hyvä ajaa ja kohtuu hiljainen, mutta jos on saksalaisiin tottunu niin veikkaan, että huonompi. Itse arvostan enemmän luotettavuutta. Jos sähköllä haluaa pelkästään ajella niin kannattaa katsoa muualle. Sillä pystyy ajella noin 30-40km/h vauhdeissa ja jos ajaa kun mummo. Lähinnä tulee käytettyä parkkihalleissa. Auto lämpeää kyllä todella nopeasti verrattuna edelliseen Honda Accordiin verrattuna.

Infotaiment on ihan ok, voisi bluetoothin yhdistää nopeammin. Handsfree toimii hyvin ja saa hyvin puheesta selvää. Tulee puhelimen kautta kuunneltua podcasteja ja käytän lähinnä Apple Watchia hallinoimiseen. Ei tuota tuu yleensä klikkailtua, kun ei ole mitään tarvetta. Yleensä pyörii se "Energiamonitori" siinä ja saattaa olla viikonki sama näyttö siinä ellei tarvii soittaa tai vastata puheluihin ajaessa.

Rasittavin "ominaisuus" on, että kauppakassi koukut on todella alhaalla ja vaikea saada pysymään muovikassia pystyssä! :facepalm:

Hyvä auto mielestäni ja ei ole kaduttanut ostos. Käy koeajamassa niin tiedät, että sopiiko sulle.
 
Alkuvuodesta ajelin viikon verran 2017 vuoden Auris farmarilla. Oli kyllä umpisurkea auto ajaa verrattuna mm. VAGn saman hintaluokan tuotteisiin. Ei minkäänlaista tuntumaa tiehen ja renkaisiin, 80 vauhdissa jo tuntui ettei auto ole enää kunnolla hallinnassa ja kehäteiden ruuhkasta tuli paljon normaalia jännittävämpää ajelua. Ja kojelauta oli raikas tuulahdus 1990 luvulta.

Tuohan se vähän hirvittääkin. Taitaa sähköinen tehostin olla liian herkkä tuossa(?).

Ajanu pari kuukkautta 2017 Auris farkulla. Ei etelässä ole talvea ollut joten en voi siitä sanoa, kun kesärenkaatki on alla vielä. Mielestäni auto on Japanilaiseksi hyvä ajaa ja kohtuu hiljainen, mutta jos on saksalaisiin tottunu niin veikkaan, että huonompi. Itse arvostan enemmän luotettavuutta. Jos sähköllä haluaa pelkästään ajella niin kannattaa katsoa muualle. Sillä pystyy ajella noin 30-40km/h vauhdeissa ja jos ajaa kun mummo. Lähinnä tulee käytettyä parkkihalleissa. Auto lämpeää kyllä todella nopeasti verrattuna edelliseen Honda Accordiin verrattuna.

Infotaiment on ihan ok, voisi bluetoothin yhdistää nopeammin. Handsfree toimii hyvin ja saa hyvin puheesta selvää. Tulee puhelimen kautta kuunneltua podcasteja ja käytän lähinnä Apple Watchia hallinoimiseen. Ei tuota tuu yleensä klikkailtua, kun ei ole mitään tarvetta. Yleensä pyörii se "Energiamonitori" siinä ja saattaa olla viikonki sama näyttö siinä ellei tarvii soittaa tai vastata puheluihin ajaessa.

Rasittavin "ominaisuus" on, että kauppakassi koukut on todella alhaalla ja vaikea saada pysymään muovikassia pystyssä! :facepalm:

Hyvä auto mielestäni ja ei ole kaduttanut ostos. Käy koeajamassa niin tiedät, että sopiiko sulle.

Ja taas toyotan luotettavuus houkuttelee. Nykyinen auto on yli puoli miljoonaa rullattu Volvo niin alkaa osiin menemään turhan paljon rahaa, vaikka itse korjailenkin. (massapyörä alkaa olla tiensä päässä ja hammastanko vuotaa) No, pitää käydä kokeileen.

Ja tosiaan, budjetti siinä 15-18k€ eli käytettyä etsimässä. Volvon v60 D6 muuten vois olla tutumpaa ajettavuutta mutta ne kompura ongelmat...
 
Auris hybridi oli vuokra-autona, aika meluisa maantiellä, kaupungissa sellainen ihan perusauto hyvässä ja pahassa. Varsin pirteä ja helppo oli kyllä ajella ja kulutus pyöri siinä 5l pinnassa. Ajettavuus oli ihan ok, ei mitään ihmeellistä.
 
Edellämainittu kuvaa varsin hyvin Toyotaa, mutta sen vahvuuksia ovatkin erittäin hyvä laatu ja kestävyys.

No tässä jonkin aikaa toyotalla ajelleena, sanoisin että vain se kestävyys. Siinä mielessä ne ovat kyllä laadukkaista että auto lähtee käyntiin ja kulkee aina, mutta mä pistän tuon kestävyyden alle, laadukkuus viittaa johonkin josta pitäisi käyttää vähintään "hyvä" adjektiivia, eikö toyota oikein siihen istu. Auto on laadukas lähinnä vain jos odotukset laadun suhteen ovat alhaalla (kuten ehkä HC toyota miehillä on?). Uusikoppaisen corollan ajoa on kehunut kyllä muutkin kuin toyota ukot, eli ilmeisesti sen kanssa on onnistuttu jossain.

Jos pääsääntöisesti huono suuntavakaus, melu, tiivisteiden vihellykset, satunnaiset vesivuodot sisään tai ylipäätään ratkaisut joihin pystyy alle 10 sekunnissa itse keskimään paremman toteutuksen ei haittaa, Toyota on erinomainen vaihtoehto.
 
No tässä jonkin aikaa toyotalla ajelleena, sanoisin että vain se kestävyys. Siinä mielessä ne ovat kyllä laadukkaista että auto lähtee käyntiin ja kulkee aina, mutta mä pistän tuon kestävyyden alle, laadukkuus viittaa johonkin josta pitäisi käyttää vähintään "hyvä" adjektiivia, eikö toyota oikein siihen istu. Auto on laadukas lähinnä vain jos odotukset laadun suhteen ovat alhaalla (kuten ehkä HC toyota miehillä on?). Uusikoppaisen corollan ajoa on kehunut kyllä muutkin kuin toyota ukot, eli ilmeisesti sen kanssa on onnistuttu jossain.

Jos pääsääntöisesti huono suuntavakaus, melu, tiivisteiden vihellykset, satunnaiset vesivuodot sisään tai ylipäätään ratkaisut joihin pystyy alle 10 sekunnissa itse keskimään paremman toteutuksen ei haittaa, Toyota on erinomainen vaihtoehto.

Kaikilla omat mielipiteet, mutta ajelin 3 vuotta farkku auriksella. Ainoastaan rengasmelu on sellainen mistä voisin valittaa. Mitään vikaa ei autossa ilmennyt, ihan hyvä ajaa, muutenkin hyvä peli.
Toiselta laidalta on nykyinen superb IV. Kojelauta narisee toisinaan, yksi ovi tarvii enemmän voimaa sulkeutuakseen, muutaman kuukauden vanhat alkuperäiset pyyhkijänsulat pitää helvetillistä meteliä ja päälle susipaska softa. Vähän on Toyotaa ikävä sen puolesta, että kaikki vaan toimi, vaikka skoda on hyvä ajaa ja hemmetin tilava.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 108
Viestejä
4 650 173
Jäsenet
76 391
Uusin jäsen
heeny

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom