Keskustelua hybridiautoista

Vähän uutta tietoa ainakin itselle. Myös ladattavaan hybridiin saisi 2000€ romutustukea, eli sama kuin sähköautoon.

Screenshot_2020-12-02-18-40-42-33_0311c9f6806a66343c45622522faa000.jpg


Itsellä olisi pakuksi rekattu vuoden seisonnassa ollut henkilöauto. Sen pitää ilmeisesti muutoskatsastaa takaisin 5 paikkaiseksi henkilöautoksi. Katsastusasemalta kysyin, että ei saisi muutoskatsastettua 2 paikkaiseksi henkilöautoksi, joka olisi vähän helpompaa.

Mikähän on muka peruste, että ei saa kaksipaikkaiseksi henkilöautoksi? Tässäkin maassa on aika paljon kaksipaikkaiseksi muutettuja kilvissä olevia rataharrastepelejä, jotka on ihan henkilöautoja joista on takapenkit muun sisustan ohella heitettu romulavalle ja sitä myöten katsastuksessa merkattu kaksipaikkaisiksi.
 
Ei taida monikaan nykyauto pärjätä 80-/90-luvun Saabille, mitä kabiinin lämpöön tulee...Ton suhteen olisi paljon parannettavaa näihin pohjoisen oloihin, anopin auris-ja corolla hybridit, kaverin ioniq ja toisen outlander tarjoaa astmaisen hiiren yskäisyn verran lämpöä hyttiin talvella.

2-litrainen hybridi-Corolla on ainakin hyvin lämmin sekä omien kokemusten että TM:n mittausten mukaan. 1,8 saattaa olla viileämpi.

Hybrideissä se vika että polttista ei mielellään käytettäisi kun kulutus nousee, ja akku on niin pieni ettei sieltä ole oikein varaa ottaa paljoa tehoa lämmitykseen. Täyssähköissä ollaan sitten taas ihan eri tasolla.

En pitäisi tuota kovin hyvänä syynä tinkiä plugarin sähkölämmityksen tehosta. Amperassa on 7kW ja huipputehoa tarvitaan yleensä vain vähän aikaa lähdön jälkeen.
 
En tiedä mitä tarkoitat että on ohjelmoitavissa, lähestulkoon kaikki laitteet saadaan manuaalisesti rajoitettua tiettyyn ampeerimäärään. Kaikki laitteet missä on OCPP tuki saadaan myös kytettyä taustajärjestelmään ja sieltä voidaan ohjata.

Yksinkertaisin olisi varmaan joku Schneiderin Wallbox mikä tukee virranrajoitusta kun se saa digitaalituloon signaalin. Eli tehomittari pääkeskukseen jonka lähdöstä vedetään johto latauslaitteen inputtiin. Kun tehomittari lähettää signaalin, laite rajoittaa lataustehon tiettyyn arvoon.
No nyt alkoi tulla teknistä speksiä. Ohjelmoinnilla tarkoitan sitä, että laitteessa on joku tapa, jolla lataustehoa voi säätää lennosta.

Eli yksi vaihtoehto on OCPP:tä lähettävä mittari + OCPP:tä tukevan latausaseman.

Ainakin tuo Schneider vaikuttaa aika kalliilta suhteessa halvimpiin saman tehoisiin ”tyhmiin” latureihin, mutta en kyllä löytänyt nopeasti monia hintoja. Sveitsissä 22kW malli on 1300€ tjsp.
 
No nyt alkoi tulla teknistä speksiä. Ohjelmoinnilla tarkoitan sitä, että laitteessa on joku tapa, jolla lataustehoa voi säätää lennosta.

Jos oma harrastuneisuus riittää, niin go-eChargerissa on wifi ja (liiankin) yksinkertainen HTTP-API mm. latausvirran säätöön. 22 kW laitteen saa noin 690 € hintaan. Halvin vaihtoehto automaattisella tehosäädöllä ylipäätään taitaa olla 11 kW VW Elli, 399 € ja siihen virtamuuntajat ~50 € keskukseen ja sitten vielä lisäksi signalointikaapeli virtamuuntajien ja latauslaitteen välille. Accelevin automaattinen tehonrajoitus kuuluu myös toimivan, se ei tarvi virtamuuntajia keskukseen, ~660 € 11/22 kW.
 
Jos oma harrastuneisuus riittää, niin go-eChargerissa on wifi ja (liiankin) yksinkertainen HTTP-API mm. latausvirran säätöön. 22 kW laitteen saa noin 690 € hintaan. Halvin vaihtoehto automaattisella tehosäädöllä ylipäätään taitaa olla 11 kW VW Elli, 399 € ja siihen virtamuuntajat ~50 € keskukseen ja sitten vielä lisäksi signalointikaapeli virtamuuntajien ja latauslaitteen välille. Accelevin automaattinen tehonrajoitus kuuluu myös toimivan, se ei tarvi virtamuuntajia keskukseen, ~660 € 11/22 kW.

Hienoa keskustelua, osaako kukaan kertoa että mitä syitä ns. normipulliaiselle olisi ostaa muita kuin noita mainittuja "edullisia" 11KW latureita? Eli esim. tuo Acclevin latauslaite, jääkö siitä jotain olennaista puuttumaan mitä kalliimmissa on?
 
Hienoa keskustelua, osaako kukaan kertoa että mitä syitä ns. normipulliaiselle olisi ostaa muita kuin noita mainittuja "edullisia" 11KW latureita? Eli esim. tuo Acclevin latauslaite, jääkö siitä jotain olennaista puuttumaan mitä kalliimmissa on?

Jos käyttötarve on vain akku täyteen yön aikana, niin halvin tyhmä laite on riittävä. Riittää varmasti suurimmalle osalle normipulliaisia, kunhan sähköliittymässä on tarpeeksi vapaata kapasiteettia haluttuun yölatausmäärään.

Sitten jos tarvii aktiivista tehonohjausta mistä hyvänsä syystä, esim. sulakkeiden riittävyyden tai pörssisähkön käytön vuoksi, niin tarvii sen vähän kalliimman laitteen. Tai jos tarvii energiamittausta johonkin laskutukseen tai vain oman mielenkiintonsa vuoksi, niin pääsee myös maksamaan lisää.

Omakotitalokäytössä tai vastaavassa noilla vielä tonnin enemmän maksavilla ei tee mitään lisää. Ne saa lähinnä keskustelemaan keskenään kuormanjaosta isommalla parkkialueella ja lähettämään laskutusdataa pilveen. Tai sitten ne vaan maksaa sen pari tonnia tuomatta mitään muita ominaisuuksia, markkinat ovat aika villissä vaiheessa.

Omassa käytössä ostamani säädettävä 22 kW:n latausasema on toistaiseksi täysin yliampuva maksimitehonsa suhteen. 90% käyttötapauksista sujuisi auton mukana tulleella 1,8 kW:n sukomokkula ihan täysin, eikä pörssisähkölläkään kovin paljoa häviäisi joka yö vähän väärille tunneille jakautuvalla latauksella. Autokaan ei maksimissaan ota kuin 6,7 kW yhdestä vaiheesta ja siihen taas ei 3x25 A pääsulakkeet riitä. Käytön helppous kärsisi toki merkittävästi ilman toisen latauslaitteen ostoa (lataus myös päivittäisen ajomatkan toisessa päässä). Mutta sitten tämän päivän kaltaisiin tilanteisiin tuo auttaa, kun aamulla on ensin ajettu akku tyhjäksi ja sitten iltapäivällä pitää taas olla menossa, niin sukolaturilla akku ei ehtisi täyttyä. Isommasta latausasemasta voi säätää 18 A latauksen käyttöön ja akku täyttyy neljään tuntiin sukolaturin 8,5 tunnin sijaan. Vielä hätäisempää latausta tarviva ostaa sitten sen accelevin muuntajalaitteen, jolla (yksivaiheisen auton) latausaika vielä puolittuu.
 
Eli esim. tuo Acclevin latauslaite, jääkö siitä jotain olennaista puuttumaan mitä kalliimmissa on?

Ja mitä siitä Accelevistä sitten (vielä) erityisesti puuttuu, siinä ei ole mitään etäohjausominaisuuksia. Wifi-palikka siihen on ollut pitkään tulossa kyllä, mutta saatavuutta tai hintatietoa ei vielä ole.
 
Hybrideissä se vika että polttista ei mielellään käytettäisi kun kulutus nousee, ja akku on niin pieni ettei sieltä ole oikein varaa ottaa paljoa tehoa lämmitykseen. Täyssähköissä ollaan sitten taas ihan eri tasolla.
Tää on niin absurdia. Jos menet korealaisella plugarilla (range 60km) 10km päähän kauppaan ja takaisin, akku riittäisi lämmitykseen helposti. Sensijaan tuolla matkalla pyöritettään moottoria, joka ei edes oikein ehdi lämpiämään niin paljoa että tuulettimista kerkiäisi tulla paljoa lämmintä ilmaa. Eli autoon pitää vetää kiinni sekä latausjohto että lohkolämmittimen johto :facepalm:

En usko että kyse on niinkään toimintamatkan optmoinnista, vaan siitä että valmistajaa kiinnostaa plugareiden suunnitelussa ennenkaikkea hyvä CO² tulos WLTP testissa, eikä WLTP testeissä testata talvikulutusta. Tosi harva asuu kuitenkin niin pohjoisessa kuin me 5 miljoonaa suomalaista, niin kauheasti eivät varmasti aikaa käytä meidän talven ongelmien parissa. Huomaahan sen jo siitä, ettei useimmissa fossiili-autoisssa tule vakiona lohkolämmitintä, vaan ne asentaa vasta maahantuoja.
 
Eikö noissa ole mahdollisuutta navigointiin laittaa osoite, ja auto tarkistaisi akun varauksen, ajomatkan, lämpötilan ja muut tarvittavat, ja päättäisi sen mukaan tarvitseeko moottoria käynnistellä?
 
Mikähän on muka peruste, että ei saa kaksipaikkaiseksi henkilöautoksi? Tässäkin maassa on aika paljon kaksipaikkaiseksi muutettuja kilvissä olevia rataharrastepelejä, jotka on ihan henkilöautoja joista on takapenkit muun sisustan ohella heitettu romulavalle ja sitä myöten katsastuksessa merkattu kaksipaikkaisiksi.
Saa muutoskatsastettua 2 paikkaiseksi henkilöautoksi :) Saa myös 1 paikkaiseksikin, eli kuskin penkki on pakollinen varuste. Tuollaista tietoa tuli kahdelta eri firmalta.

Eli joskus pakuksi muutetun saa kohtuu helposti henkilöautoksi ja 2500€ sähköautotukea tai 2500€ ladattavan hybridin tukea. Täytyy vaan ottaa auto vähintään päiväksi ajoon myös vuonna 2020 ja hakea tukea vuonna 2021.
 
Sitten jos tarvii aktiivista tehonohjausta mistä hyvänsä syystä, esim. sulakkeiden riittävyyden tai pörssisähkön käytön vuoksi, niin tarvii sen vähän kalliimman laitteen. Tai jos tarvii energiamittausta johonkin laskutukseen tai vain oman mielenkiintonsa vuoksi, niin pääsee myös maksamaan lisää.

Avaatko vielä tätä vähän, mitä tarkoitat sulakkeiden riittävyyden vuoksi? Jos on 11KW pönttö 3x25A sulakkeiden takana niin onko syytä epäillä ettei sulakkeet riittäisi? Vai viittaatko siihen jos taloyhtiössä kaikki päättää yöllä lyödä saunat ja liedet päälle tms?

Itsellä varmaan olisi tarve energiamittaukselle, mikä olisi suositus silloin edullisesta päästä?

Alle 10 asunnon yhtiö jossa yhteinen pääkeskus josta myös tolppien (lämmitys/lataus) virta otetaan.
 
Avaatko vielä tätä vähän, mitä tarkoitat sulakkeiden riittävyyden vuoksi? Jos on 11KW pönttö 3x25A sulakkeiden takana niin onko syytä epäillä ettei sulakkeet riittäisi? Vai viittaatko siihen jos taloyhtiössä kaikki päättää yöllä lyödä saunat ja liedet päälle tms?

Itsellä varmaan olisi tarve energiamittaukselle, mikä olisi suositus silloin edullisesta päästä?

Alle 10 asunnon yhtiö jossa yhteinen pääkeskus josta myös tolppien (lämmitys/lataus) virta otetaan.
Jos talvi-aamuna / illalla haluaa pyörittää kahvinkeitintä ja vedenkeitintä samalla kun auto lataa 11kW vauhdilla, niin joo, 3x25A on aika tiukalla. Tai mitä vaan induktioliesi / sähkökiuas yms. juttua.

Tai ainakin olisi syytä rajoittaa se laturi pysyvästi johonkin 3x12A moodiin tjsp.
 
Avaatko vielä tätä vähän, mitä tarkoitat sulakkeiden riittävyyden vuoksi? Jos on 11KW pönttö 3x25A sulakkeiden takana niin onko syytä epäillä ettei sulakkeet riittäisi? Vai viittaatko siihen jos taloyhtiössä kaikki päättää yöllä lyödä saunat ja liedet päälle tms?

Itsellä varmaan olisi tarve energiamittaukselle, mikä olisi suositus silloin edullisesta päästä?

Alle 10 asunnon yhtiö jossa yhteinen pääkeskus josta myös tolppien (lämmitys/lataus) virta otetaan.

Ite heitän tähän sellasen että jos meinaat laitteen asennuttaa niin kannattaa siltä asentajalta kysellä näitä kun se käy kartoittamassa kohteen. Me voidaan tässä vatvoa päväkaudet mutta parhaan tuloksen saa kun joku käy paikanpäällä
 
Avaatko vielä tätä vähän, mitä tarkoitat sulakkeiden riittävyyden vuoksi? Jos on 11KW pönttö 3x25A sulakkeiden takana niin onko syytä epäillä ettei sulakkeet riittäisi? Vai viittaatko siihen jos taloyhtiössä kaikki päättää yöllä lyödä saunat ja liedet päälle tms?

Jos asunnossa on 3x25 A sulakkeet, niin käytettävissä on 17 kW. Siitä jos vedetään autolle 3x16 A eli 11 kW, niin asunnon kaikelle muulle kulutukselle jää vain 6 kW. Jos on asunnossa sähkölämmitys, niin sen kanssa joutuu rajoittamaan lataustehoa hyvinkin paljon. Jos taloyhtiössä joka asunnon liittymän takana olisi täysi käyttö, niin sitten yhtiön pääsulakkeet menisi, mutta siihen on vielä aikaa käytännössä. Yhtiömallisissa asunnoissa joudut yleensä tilaamaan pitkän kaavan kautta jonkinmoisen kartoituksen mahdollisuuksista ennenkuin mitään pääset tekemään, mutta vaihtelu on suurta yhtiöstä toiseen.
 
Jos asunnossa on 3x25 A sulakkeet, niin käytettävissä on 17 kW. Siitä jos vedetään autolle 3x16 A eli 11 kW, niin asunnon kaikelle muulle kulutukselle jää vain 6 kW. Jos on asunnossa sähkölämmitys, niin sen kanssa joutuu rajoittamaan lataustehoa hyvinkin paljon. Jos taloyhtiössä joka asunnon liittymän takana olisi täysi käyttö, niin sitten yhtiön pääsulakkeet menisi, mutta siihen on vielä aikaa käytännössä. Yhtiömallisissa asunnoissa joudut yleensä tilaamaan pitkän kaavan kautta jonkinmoisen kartoituksen mahdollisuuksista ennenkuin mitään pääset tekemään, mutta vaihtelu on suurta yhtiöstä toiseen.

Okei, nyt ymmärrän.

Kysytään näin päin, mikä olisi mielestäsi paras "halpa" 11KW laturi jossa on 1) mittaus ja 2) älykäs säätö ettei sulakkeet porsi?
 
Ja jos on vanha yhtiö niin ensinnä varmistua, että onko edes kolmivaihevirtaa saatavana parkkipaikalle. Monet talot on yhden vaiheen takana, piti vuokralaiselle laitatuttaa asuntoon ilmanjäähdyttimen, mutta asentajan paikalla käynti tipautti pohjan pois; ei riitä, ei pysty, ei mahdollista.
 
Ja jos on vanha yhtiö niin ensinnä varmistua, että onko edes kolmivaihevirtaa saatavana parkkipaikalle. Monet talot on yhden vaiheen takana, piti vuokralaiselle laitatuttaa asuntoon ilmanjäähdyttimen, mutta asentajan paikalla käynti tipautti pohjan pois; ei riitä, ei pysty, ei mahdollista.

Meidän tapauksessa on saatavilla, en tiedä pääkeskuksen sulakkeiden kokoa mutta jokaiseen taloon tulee 3x25A.
 
Parasta on vaikea määritellä. Se on varmaan halvin ja parhaiten silmään istuva malli. Jos seinämallia meinaat niin katso Webasto, ABL, Elinta, wallbox yms. Riippuen autosta mitä hommaat niin kannattaa katsoa onko autovalmistajalla tarjota jotain. Esim. Teslan ja nyt taitaa myös VW:n laitteet olla hyvän hintasia.
 
  • Tykkää
Reactions: T0m
Parasta on vaikea määritellä. Se on varmaan halvin ja parhaiten silmään istuva malli. Jos seinämallia meinaat niin katso Webasto, ABL, Elinta, wallbox yms. Riippuen autosta mitä hommaat niin kannattaa katsoa onko autovalmistajalla tarjota jotain. Esim. Teslan ja nyt taitaa myös VW:n laitteet olla hyvän hintasia.

Noista taitaa kaikista puuttua se kaivattu mittaus. Toki sen saa kympin erilliselläkin mittarilla mihin vaan lisättyä, jos ei etälukuvaadetta ole.
 
Ja jos on vanha yhtiö niin ensinnä varmistua, että onko edes kolmivaihevirtaa saatavana parkkipaikalle. Monet talot on yhden vaiheen takana, piti vuokralaiselle laitatuttaa asuntoon ilmanjäähdyttimen, mutta asentajan paikalla käynti tipautti pohjan pois; ei riitä, ei pysty, ei mahdollista.
Tälloin kannatta samalla selvittää onko sähköyhtiöllä intressiä päivittää vehkeitä halvalla. Omaan kämppään tuli taannoin kaiken muun rempan yhteydessä myös pari vaihetta lisää, kun asentaja tiesi kysyä verkkoyhtiöltä asiasta ja päivitys maksoi vain jonkun muodollisen korvauksen. On sähköyhtiönkin etu saada kulutusta nousemaan.


Asiasta lataamiseen tien päällä:
Tuli TM:n kolumnin kommenteissa vastaan auton (ja sitä kautta maksajan) tunnistava ISO 15118 ja sen käyttöönottava jenkkifirma:

kolumni tässä

Onko tullut vastaan juttua tämän käyttöönotosta vanhalle mantereelle, saati tänne pohjolaan?
 
Onko tullut vastaan juttua tämän käyttöönotosta vanhalle mantereelle, saati tänne pohjolaan?

Ionitylla tuo on ainakin suunnitteilla jollain aikavälillä. Electrify Americahan on Volkswagenin omistama sekin, niin ihan loogista että Ionityllekin tulee jossain vaiheessa. Muista en sitten ole kuullutkaan itse mitään.
 
Meillä tesla lataa Telewell 3 laturin (latureita nämä ei oikesti ole , laturit on autossa ;) ) kautta 3 vaihe töpselistä. 3x25 pääsulake taulussa. 3x13A autosta virta rajattu. (Jos kiire niin on 3x14A myös käytetty )

Ajastettu yleensä lataa yöllä arkisin.

Eli yllä olevaan kyssäriin, kuormaa on helppo rajata autosta. (Myös tässä Telewell laturissa on mahdollista rajata jos auto joku nigarvehe)

Talossa katto ja lattialämmitys sun muut, vielä on sulakkeet kestäny :O
 
Meillä tesla lataa Telewell 3 laturin (latureita nämä ei oikesti ole , laturit on autossa ;) ) kautta 3 vaihe töpselistä. 3x25 pääsulake taulussa. 3x13A autosta virta rajattu.

Eli yllä olevaan kyssäriin, kuormaa on helppo rajata autosta. (Myös tässä Telewell laturissa on mahdollista rajata jos auto joku nigarvehe)

Talossa katto ja lattialämmitys sun muut, vielä on sulakkeet kestäny :O
Kiinteä tehorajoitus on toki todella helppo toteuttaa. Se kuorman jako, pörssisähkön hintaa seuraava lataus tai vaikka aurinkopaneeleiden tuottoa seuraava lataus ovat sitten kertaluokkaa hankalampia ja kaipaavat enemmän älyä.

Jos esim. asuu sellaisen sähköyhtiön alueella jossa maksetaan sähköliittymässä kiinteää tehomaksua kuukauden tai vuoden korkeimman piikkitehon suhteen, niin olisi ihan kätevää rajata auton lataus niin, että sähköauton ostamisen takia tehomaksu ei nouse aivan taivaisiin vai siksi, että auto oli latauksessa samaan aikaan kun joulukinkku on uunissa ja sähkökiuas on päällä.
 
Eikö takavuosina uutisoitu, että sähkönkulutus nousisi vain 10% jos koko autokanta sähköistyisi. Elon Musk on sitä mieltä, että sähkön kulutus tuplaantuu

 
GM ultium patteritsydeemi vaikuttaa aika hyvältä. Jos joku solu ei enää pelitä, niin sen yksittäisen solun voi korvata uudella joka on vaikka ihan eri tekniikalla tehty. Eli voi olla sekaisin nykytekniikalla tehtyjä akkuja, vaikka rautafosfaattiakkuja ja myöhemmin mitä ikinä tekniikoita kehitetäänkin niin sinne vaan vanhojen akkujen sekaan. Soluissa oma äly joka keskustelee muiden solujen ja ajotietokoneen kanssa.

 
Viimeksi muokattu:
Kävin kolmella katsastuskonttorilla ja kahdessa osattiin sanoa, että täytyy olla 5 paikkainen henkilöauto. Eli täytyy ostaa jostain takapenkin istuinosa, kun se on mennyt aikoinaan roskiin. Myös johonkin Traficom puh numeroon soitin, mutta sieltä ei osattu neuvoa tuossa asiassa.

Kolmannesta konttorista vielä luvattiin soitella minulle, kun saavat muutoskatsastuksiin perehtyneen henkilön kiinni. Itse muutoskatsastus olisi 50-58€.

Siitä romuautostahan saisi myös 1000€ rahaa sähköpyörään. Eli olisi fiksua muuttaa pakettiauto takaisin henkilöautoksi. Ja ottaa auto hetkeksi käyttöön 2020 vuoden puolellakin.

Kyllä ne siellä konttoreilla osaavat taas. Huomioiden tuo uudempi viestisi. Itseltä meinasivat muutos(pakko)katsastaa nelipaikkaisen maasturin 2 paikkaiseksi kun ei ollut takapenkki paikallaan, vaan kotona. Pienen neuvottelun jälkeen päästiin sopuun.
Sitten kun yritin farkku volvoa katsastaa 2paikkaiseksi pakuksi tai ha, niin ei löytynyt kahta samanlaista vastausta kun kyselin, ja annoin olla.
 
Eikö takavuosina uutisoitu, että sähkönkulutus nousisi vain 10% jos koko autokanta sähköistyisi. Elon Musk on sitä mieltä, että sähkön kulutus tuplaantuu

Ensinnäkin, vaikka monen mielestä Elon Musk onkin Jumalasta seuraava, eikä suinkaan alaspäin, tässä tapauksessa kyseessä kuitenkin on stetsonista repäisty arvio eikä mikään tieteellisen laskennan tulos.

Toisekseen, on paljon maakohtaisia eroja, esim sähkönkulutuksen ja autonkäytön määrän suhteessa. Mutta jenkkienkin kaltaisessa ilmastotakapajulassa jossa ajetaan isoilla lava-autoilla ja sähkönkulutus on pienempää kaasuliesien/vesilämmittimien myötä puhutaan noin 30% lisäyksestä sähköntuotantoon:

If All U.S. Cars Suddenly Became Electric, How Much More Electricity Would We Need?
 
Kyllä ne siellä konttoreilla osaavat taas. Huomioiden tuo uudempi viestisi. Itseltä meinasivat muutos(pakko)katsastaa nelipaikkaisen maasturin 2 paikkaiseksi kun ei ollut takapenkki paikallaan, vaan kotona. Pienen neuvottelun jälkeen päästiin sopuun.
Sitten kun yritin farkku volvoa katsastaa 2paikkaiseksi pakuksi tai ha, niin ei löytynyt kahta samanlaista vastausta kun kyselin, ja annoin olla.

Pakuksi rekisteröinnissä määräävä tekijä on se että yli puolet kantavuudesta pitää olla tavaroille (ja yhden istuinpaikan painoksi lasketaan 75kg.)
 
GM ultium patteritsydeemi vaikuttaa aika hyvältä. Jos joku solu ei enää pelitä, niin sen yksittäisen solun voi korvata uudella joka on vaikka ihan eri tekniikalla tehty. Eli voi olla sekaisin nykytekniikalla tehtyjä akkuja, vaikka rautafosfaattiakkuja ja myöhemmin mitä ikinä tekniikoita kehitetäänkin niin sinne vaan vanhojen akkujen sekaan. Soluissa oma äly joka keskustelee muiden solujen ja ajotietokoneen kanssa.


Tätä jos jatkokehittävät niin mainio idea olisi myydä autot ilman akkuja. Myyntiesitteessä lukisi vaan akkutilan koko ja sinne voisi laittaa juuri sen verran ja sen laisia akkusoluja kuin haluaa. Ostaisi vaikka alkuun tehtaalta 30kWh solut ja sitten talven ensiliukkaiden jälkeen romuttamolta halvalla 80kWh lisää sekalaisia soluja, joista osa saattaisi vaikka olla superkondensaattoreita mahdollistaen hetkelliset huimat piikkitehot.
 
Pakuksi rekisteröinnissä määräävä tekijä on se että yli puolet kantavuudesta pitää olla tavaroille (ja yhden istuinpaikan painoksi lasketaan 75kg.)
Tuo tuottaa ongelmia vain lähinnä kun yritetään tehdä pakettiautoja jossa on paljon istumapaikkoja, joita ei enää niin innokkaasti tehdä kun vastaavaa veroetua ei ole mitä aiemmin.
 
En sitten tiedä järkevästä, kun 80 mallien hintaero on noin 10 k€ ja lisävarustehinnastosta laskien halvemman mallin varustelu vastaavasti maksaa 9 k€.
:sholiday:
Juu, sanoinkin että hinnasto on järkevä, en että hinnat ovat järkevät.
 
Ei taida monikaan nykyauto pärjätä 80-/90-luvun Saabille, mitä kabiinin lämpöön tulee...Ton suhteen olisi paljon parannettavaa näihin pohjoisen oloihin, anopin auris-ja corolla hybridit, kaverin ioniq ja toisen outlander tarjoaa astmaisen hiiren yskäisyn verran lämpöä hyttiin talvella.
Mikä tämä saunan saaminen autoon juttu on? Nämä nyky hybridit ja täyssähköt lämpeää siihen mukavaan 20+asteeseen murto-osassa aikaa mitä joku vanha saab, tai siis lämmintä tulee käytännössä heti jos ei jotain koreankikottimia lasketa.
 
Mikä tämä saunan saaminen autoon juttu on? Nämä nyky hybridit ja täyssähköt lämpeää siihen mukavaan 20+asteeseen murto-osassa aikaa mitä joku vanha saab, tai siis lämmintä tulee käytännössä heti jos ei jotain koreankikottimia lasketa.
Sitä, että anopin uusilla auriksilla ja corollalla oli samalaista ajaa syksy&talvi kuin 2005 primeralla, eli takalasit huurteesta (ja osin etusivulasitkin) ilmastointi automaatilla ja kylmäkone päällä...
 
Sitä, että anopin uusilla auriksilla ja corollalla oli samalaista ajaa syksy&talvi kuin 2005 primeralla, eli takalasit huurteesta (ja osin etusivulasitkin) ilmastointi automaatilla ja kylmäkone päällä...
Tiesithän että ilmastoinnin automatiikka ei voi millään tietää vallitsevaa kosteutta auton sisällä ja näinollen huurtuminen on väistämätöntä?

Kuljettajan tehtävä on lisätä puhalluksen voimakkuutta jolloin lasit ainakin edessä pysyy auki, takalaseja on vaikea saada pysymään auki ellei niille ole suoraa puhallusta järjestetty kuten hyvin usein ei ole.

Auto kerää hyvin helposti paljon kosteutta sisään ja siihen neljä ihmistä päälle hengittämään niin ei voi mitenkään olettaa että automatiikka saa pidettyä kaikki lasit auki.
 
Ei taida monikaan nykyauto pärjätä 80-/90-luvun Saabille, mitä kabiinin lämpöön tulee...Ton suhteen olisi paljon parannettavaa näihin pohjoisen oloihin, anopin auris-ja corolla hybridit, kaverin ioniq ja toisen outlander tarjoaa astmaisen hiiren yskäisyn verran lämpöä hyttiin talvella.
Outoa, oma Auris Hybrid on erittäin nopea lämpiämään. Olisko pahimmillaan ollut ulkona -28C, ja ei todellakaan ollut "astmaisen hiiren yskäisyn verran lämpöä".

Osasitko varmasti käyttää vierasta autoa tehokkaasti? Esim. ECO-tila rajoittaa lämpöä huomattavasti, joten sitä ei tule käyttää erityisen kylmällä säällä tai alkumatkasta.

Liitin oheen kuvan TM-talviautovertailusta, jossa oli mukana Auris Hybrid. Auris sai lämmityslaitteistaan täyden kympin. Takalasin- ja istuinlämmittimistä annettiin arvosana "kiitettävä". Maantiekokeessa -9C --> +23C kesti vain 9 minuuttia, mikä oli koko joukon nopein aika. Auto siis lämpesi 35,6C/10 min.

Toisessa kuvassa on TM-talviautossa Saab 900i 1990, joka lämpesi valtatiekokeessa 0 --> +23C 13 minuutissa, eli 17,7C/10 min. Takalasinlämmitin sai arvosanan "tyydyttävä" ja lämmityslaitteet kokonaisuutena 4/5 tähteä.

Saab on ollut aikoinaan hyvä lämpenemään, mutta uudempi Auris Hybrid lämpenee silti tuplanopeudella. Siinä on sähkövastukset avittamassa, vrt. tukankuivain, joka on aika ripeä tuottamaan lämpöä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20201205-150529.png
    Screenshot_20201205-150529.png
    1,4 MB · Luettu: 110
  • Screenshot_20201205-153930.png
    Screenshot_20201205-153930.png
    1,7 MB · Luettu: 90
Viimeksi muokattu:
Outoa, oma Auris Hybrid on erittäin nopea lämpiämään. Olisko pahimmillaan ollut ulkona -28C, ja ei todellakaan ollut "astmaisen hiiren yskäisyn verran lämpöä".

Osasitko varmasti käyttää vierasta autoa tehokkaasti? Esim. ECO-tila rajoittaa lämpöä huomattavasti, joten sitä ei tule käyttää erityisen kylmällä säällä tai alkumatkasta.

Liitin oheen kuvan TM-talviautovertailusta, jossa oli mukana Auris Hybrid. Auris sai lämmityslaitteistaan täyden kympin. Takalasin- ja istuinlämmittimistä annettiin arvosana "kiitettävä". Maantiekokeessa -9C --> +23C kesti vain 9 minuuttia, mikä oli koko joukon nopein aika. Auto siis lämpesi 35,6C/10 min.

Toisessa kuvassa on TM-talviautossa Saab 900i 1990, joka lämpesi valtatiekokeessa 0 --> +23C 13 minuutissa, eli 17,7C/10 min. Takalasinlämmitin sai arvosanan "tyydyttävä" ja lämmityslaitteet kokonaisuutena 4/5 tähteä.

Saab on ollut aikoinaan hyvä lämpenemään, mutta uudempi Auris Hybrid lämpenee silti tuplanopeudella. Siinä on sähkövastukset avittamassa, vrt. tukankuivain, joka on aika ripeä tuottamaan lämpöä.
En koskenut noihin missään autossa. Katsoin vain et lämpötila oli asetettu 21 ja oli automaatilla ja lasit huurteessa.
 
En koskenut noihin missään autossa. Katsoin vain et lämpötila oli asetettu 21 ja oli automaatilla ja lasit huurteessa.

Hyvin toimittu :rofl:

Oletko mahtanut ajaa 70 tai 80-luvun autoilla? Toiset olivat myös melko huuruisia laitteita. Jäätä saattoi olla ikkunan molemmin puolin, eikä lämppärit paljoa auttaneet.

Myös uusimmat saksalaiset premium autot voivat olla kosteita sisältä tietyissä olosuhteissa. Loppu vastuu on käyttäjällä näissäkin asioissa.
 
En koskenut noihin missään autossa. Katsoin vain et lämpötila oli asetettu 21 ja oli automaatilla ja lasit huurteessa.
Jos anoppi on viimeksi ajanut ECO-tilassa, niin se on oletuksena päällä myös seuraavalla ajokerralla. Silloin ilmakanavien sähkövastukset ovat kokonaan pois päältä ja lämmityslaitteen teho on muutenkin tavallista taloudellisempi, eli se astmainen hiiri. Paina normal tai power niin saat jellonan kuuman hönkäyksen.:thumbsup:
 
Tiesithän että ilmastoinnin automatiikka ei voi millään tietää vallitsevaa kosteutta auton sisällä ja näinollen huurtuminen on väistämätöntä?

Kuljettajan tehtävä on lisätä puhalluksen voimakkuutta jolloin lasit ainakin edessä pysyy auki, takalaseja on vaikea saada pysymään auki ellei niille ole suoraa puhallusta järjestetty kuten hyvin usein ei ole.

Auto kerää hyvin helposti paljon kosteutta sisään ja siihen neljä ihmistä päälle hengittämään niin ei voi mitenkään olettaa että automatiikka saa pidettyä kaikki lasit auki.

Bemarissa on joku kosteus/huurtumisanturi tuulilasissa. en tiedä tarkkaan miten toimii mutta huomaa että joissain tilanteissa automaagisesti lisäilee puhallusta laseille.
Luulisin että muissakin merkeissä olisi?
Se myös toimii, koska lasit ei ole koskaan huurussa, tottakai siellä on myös se nappi millä saa pakotettua maksimihuurteenpoiston.
 
Luulisin että muissakin merkeissä olisi?

Tuulilasi ei varsinaisesti ole ongelma (varmaan aika monessa autossa sinne tulee aina kylmällä ilmalla puhallusta), mutta esim. sivuikkunat ovat, koska niihin kaikissa autoissa ei edes saa kunnollista puhallusta nykyaikana - varsinkaan jos automaatti on käytössä. Takaikkunoiden huurtumisen estäminen taas vaatii jo taaksekin omat puhallusreikänsä.
 
Bemarissa on joku kosteus/huurtumisanturi tuulilasissa. en tiedä tarkkaan miten toimii mutta huomaa että joissain tilanteissa automaagisesti lisäilee puhallusta laseille.
Luulisin että muissakin merkeissä olisi?
Se myös toimii, koska lasit ei ole koskaan huurussa, tottakai siellä on myös se nappi millä saa pakotettua maksimihuurteenpoiston.
Kyllä, monessa on, mutta ei kaikissa ja harvoin se tuulilasi on ongelma, vaan ne sivulasit.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 339
Viestejä
4 504 960
Jäsenet
74 383
Uusin jäsen
pskrn

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom