- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 2 649
ID Buzz on käsittääkseni vahvistettu tulevan tuotantoon.Milloinkohan saataisiin jotain Tourania vastaavaa (siitä kun ei ole edes plugaria)? Eikös nuo kaikki melkein samasta puusta ole veistetty..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
ID Buzz on käsittääkseni vahvistettu tulevan tuotantoon.Milloinkohan saataisiin jotain Tourania vastaavaa (siitä kun ei ole edes plugaria)? Eikös nuo kaikki melkein samasta puusta ole veistetty..
ID Buzz on käsittääkseni vahvistettu tulevan tuotantoon.
Voisi kuvitella, että sähkömalleja tuodaan markkinoille isoimmista segmenteistä alkaen.Milloinkohan saataisiin jotain Tourania vastaavaa (siitä kun ei ole edes plugaria)? Eikös nuo kaikki melkein samasta puusta ole veistetty..
ID.6 tulee vuonna 2020?Milloinkohan saataisiin jotain Tourania vastaavaa (siitä kun ei ole edes plugaria)? Eikös nuo kaikki melkein samasta puusta ole veistetty..
En huomannut tätä vielä täällä. Tiedä sitten, nykyautoissa kautta linjan ongelmia käyttövoimasta riippumatta. Toki tekniikka sähköautopuolella tuoretta ja ongelmia sen vuoksi voi olla enemmän.
Itseäni(kin) kiinnostaa eniten normaalin farmarin/sedanin oloinen etu/taka/nelivetoinen sähköauto jossa on passelit tilat ihmisille sekä tavaralle eikä sen tarvitse kirkua ulospäin "Hei kattokaa kaikki mua, mä oon sähköauto1!! Mä oon erilainen!"
No, mä olen lukenut että käytännössä ne ovat hiipuneet melko lineaarisesti ihan loppuun asti, mutta ongelmahan on että otannat ovat väkisinkin pieniä, jonka lisäksi käytännössä noin loppuun asti käytettävissä sovelluksissa niitä hiipuneita akkuja käytetään pienillä C arvoillaNimenomaan about lineaaristihan ne noissa käppyröissä kuluvatkin, kunnes siten tulee seinä vastaan ja varaus romahtaa. Eli ei voida päätellä että jos akun kapasiteetista on 75% jäljellä x vuoden ja y kilometrin jälkeen, että akkulla olisi vielä 2x vuotta ja 2y kilometriä edessä ennen kapasiteeti on 25% ja senkin jälkeen vielä toimisi lyhyellä matkalla.
Mitä tulee tähän että ei olisi autoja joista akku olisi alle 50% niin ihan esimerkkinä se muistaakseni täälläkin esillä ollut maailman eniten ajettu Tesla on menossa kolmannessa akussa ja neljännessä sähkömoottorissa 1,2 miljoonan kilometerin kohdalla. Maailman ykkönen: Tällä Teslalla on ajettu jo 1,2 miljoonaa kilometriä
Suomen (tiettävästi) eniten ajetusta meni akku ensimmäisen kerran vaihtoon 600 000km kohdalla kun hyytyi täysin:
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1199429
Toki vain pari esimerkkiä, mutta pointti lienee selvä. Ja siis eihän tuo missään nimessä ole huonosti, harva polttiskaan on puolta miljoonaa päässyt ilman merkittäviä remotteja. Mutta ei ne akut mitään ikuista arvotavaraa ole ja tuskin estävät millään tapaa sähkiksiä muuttumasta tonninpommiksi sitten kun ikää alkaa olla kolmatta vuosikymentä ja kilometrejä kymmennen keltaa pallonympärys, aivan kuten polttiksissakin. Eikä joku vuoden 2020 ruostunut Model 3 ole kovinkaan hieno ja haluttu peli vuoden 2040 markkinoilla, yhtään enempää kuin joku vuoden 2000 ruostunut Primera on nyt.
Avaruussämpylöitä tulee myös sen takia että saadaan parempi aerodynamiikka. Pienempi ilmanvastus tarkoittaa parempaa rangea pienemällä akulla. Siitä seuraa esim M3:sen nokka. Kia/Hyundai sähköautotkin on identtisiä fossiiliversioiden kanssa muuten kuin aerodynaamisemman nokan osalta, joka ehkä kiljuu jollekin avaruusämpylää. Mutta onhan noita ihan tavallisenkin näköisiä sähköautoja vaikka miten paljon - e-golf. VW e-up/seat mii, peugeot e-208/e-2008, Renaul zoe jne.Yksi syy sähköautojen heikkoon laatuun on se että ne akustot ovat kalliita, jolloin sen muun auton hinta täytyy painaa kaikin keinoin alas.
Avaruussänpylöitä tehdään siksi että niillä pääsee lehtien kanteen, ja koska kysyntä on niin iso, että autot menee kaupaksi jokatapauksessa, kannattaa tehdä avaruussänpylöitä niiden mainosarvon takia.
Mitä minä just luin. Onko tässä testiyksilössä jotain vikaa, vai olenko ymmärtänyt väärin hybridien omistajien puheita jopa 4l kulutuksista? Toteutuuko nämä tosiasiassa muualla kuin omistajien mielikuvituksessa tai jatkuvasti neuroottisesti kulutusta tarkkailemalla ja ajoaan optimoimalla.
Mitä minä just luin. Onko tässä testiyksilössä jotain vikaa, vai olenko ymmärtänyt väärin hybridien omistajien puheita jopa 4l kulutuksista? Toteutuuko nämä tosiasiassa muualla kuin omistajien mielikuvituksessa tai jatkuvasti neuroottisesti kulutusta tarkkailemalla ja ajoaan optimoimalla.
Itse kokeilin samanlaista 2.0 TS Styleä kesäkelillä ja tosiaan 5-6l lukemia näytti. Vastaavasti 1.8 16" renkailla vei litran vähemmän. Eli ihan normaalilta kuulostaa jutun kulutuslukemat. Kun oli vielä meluisa niin totesin aika nopeasti että ei jatkoon.Mitä nyt pari vanhempaa 1.8-priussukuista olen omistanut (2010/2014), niin niillä kyllä pääsee kesällä nelosella alkaviin kulutuksiin, talvella meni vähän vitosen puolella. Viime viikolla oli yhden päivän sijaisautona tuommoinen corolla 2.0 hb ja siitä en saanut millekään pätkälle alle kutosen kulutuslukemaa, moni lähempänä seiskaa. Lisäksi sen rengasmelu nastoilla oli *valtava*.
Volkkarilla on mielestäni useita varsin järkeviä ratkaisuja id autoissaan, esimerkiksi huoltovapaaksi luvatut takajarrut
Itse kokeilin samanlaista 2.0 TS Styleä kesäkelillä ja tosiaan 5-6l lukemia näytti. Vastaavasti 1.8 16" renkailla vei litran vähemmän. Eli ihan normaalilta kuulostaa jutun kulutuslukemat. Kun oli vielä meluisa niin totesin aika nopeasti että ei jatkoon.
Vanhana diesel-bemarikuskina nämä "avaruusajan kulutukset" on aika surkuhupaisia. Samalla juhlitaan jotain 300nm vääntöä 1000 r/min alueella.1998 VW 1.9 TDI meni jo neljällä litralla. Kehitystä kehitystä..
Missä mainittiin, että verrattiin pienempään tai kevyempään dieseliin? Saat melko helposti ottaa vaikka 180 hevosvoimaisen TDI Passatin 2000-luvulta ja ei se paljon yli viitta litraa vie. Mutta tosiaan 20 vuodessa on tapahtunut hämmästyttävän vähän kehitystä kun tuohon peilaa. Toki näistä on otettu jo aikapäiviä sitten parhaat hyötysuhteet, joten otettavaa ei yksinkertaisesti enää juuri ole
Olen monta ilmaisua nähnyt volkkarin rumpujarruille, mutta "huoltovapaa" ei ole se mikä ensimmäisenä tulee mieleen. Mutta ehkä siellä on jotain avaruusteknologiaa, eikä ne enää ruostu kiinni autossa, joka pyrkii minimoimaan jarrujen käytön.
Volkkarilla on mielestäni useita varsin järkeviä ratkaisuja id autoissaan, esimerkiksi huoltovapaaksi luvatut takajarrut
Itseasiassa parempi verrokki olisi neljän litran Passat W8 niin lopputulos tyydyttäisi sinuakin painon varustelun ja moottorin kulutuksen suhteen.
Luet rumpujarru ja oletat että siellä on kuplavolkkarin rumpulinjasto putsattu pölystä ja isketty käyntiin niin että asbestit pölisee. Reilua kai sekin.
tässä jarruvalmistajan tiedote tuotteestaan joka googlella tuli vastaan, ja joo, 150tkm ei ole huoltovapaa, mutta parannus nykyisiin jos toimii suunnitellusti.
Olen monta ilmaisua nähnyt volkkarin rumpujarruille, mutta "huoltovapaa" ei ole se mikä ensimmäisenä tulee mieleen. Mutta ehkä siellä on jotain avaruusteknologiaa, eikä ne enää ruostu kiinni autossa, joka pyrkii minimoimaan jarrujen käytön.
Alkuvuodesta ajelin viikon verran 2017 vuoden Auris farmarilla. Oli kyllä umpisurkea auto ajaa verrattuna mm. VAGn saman hintaluokan tuotteisiin. Ei minkäänlaista tuntumaa tiehen ja renkaisiin, 80 vauhdissa jo tuntui ettei auto ole enää kunnolla hallinnassa ja kehäteiden ruuhkasta tuli paljon normaalia jännittävämpää ajelua. Ja kojelauta oli raikas tuulahdus 1990 luvulta.Tähän asti tullu päästeltyä eurooppalaisilla autolla joissa ajoominaisuudet olleet varsin hyvät joten kiinnostaakin tietää millainen on Auris talviolosuhteissa, seuraako jokaista uraa, toimiiko sähköt mihin pakkasasteeseen asti yms. Osaisiko joku Auriksen kanssa tutuiksi tullut mainostaa autoaan?
Ajanu pari kuukkautta 2017 Auris farkulla. Ei etelässä ole talvea ollut joten en voi siitä sanoa, kun kesärenkaatki on alla vielä. Mielestäni auto on Japanilaiseksi hyvä ajaa ja kohtuu hiljainen, mutta jos on saksalaisiin tottunu niin veikkaan, että huonompi. Itse arvostan enemmän luotettavuutta. Jos sähköllä haluaa pelkästään ajella niin kannattaa katsoa muualle. Sillä pystyy ajella noin 30-40km/h vauhdeissa ja jos ajaa kun mummo. Lähinnä tulee käytettyä parkkihalleissa. Auto lämpeää kyllä todella nopeasti verrattuna edelliseen Honda Accordiin verrattuna.Alkanu pikkuhiljaa kiinnostamaan vaihtaa nykyinen dieseli johonki hybridiin, kilometrejä kun ei kerry samaa tahtia mitä ennen. Lähinnä katellu Auris hybridejä, hinnan ja toyotan oletetun hybridi osaamisen vuoksi. Tähän asti tullu päästeltyä eurooppalaisilla autolla joissa ajoominaisuudet olleet varsin hyvät joten kiinnostaakin tietää millainen on Auris talviolosuhteissa, seuraako jokaista uraa, toimiiko sähköt mihin pakkasasteeseen asti yms. Osaisiko joku Auriksen kanssa tutuiksi tullut mainostaa autoaan?
Alkuvuodesta ajelin viikon verran 2017 vuoden Auris farmarilla. Oli kyllä umpisurkea auto ajaa verrattuna mm. VAGn saman hintaluokan tuotteisiin. Ei minkäänlaista tuntumaa tiehen ja renkaisiin, 80 vauhdissa jo tuntui ettei auto ole enää kunnolla hallinnassa ja kehäteiden ruuhkasta tuli paljon normaalia jännittävämpää ajelua. Ja kojelauta oli raikas tuulahdus 1990 luvulta.
Ajanu pari kuukkautta 2017 Auris farkulla. Ei etelässä ole talvea ollut joten en voi siitä sanoa, kun kesärenkaatki on alla vielä. Mielestäni auto on Japanilaiseksi hyvä ajaa ja kohtuu hiljainen, mutta jos on saksalaisiin tottunu niin veikkaan, että huonompi. Itse arvostan enemmän luotettavuutta. Jos sähköllä haluaa pelkästään ajella niin kannattaa katsoa muualle. Sillä pystyy ajella noin 30-40km/h vauhdeissa ja jos ajaa kun mummo. Lähinnä tulee käytettyä parkkihalleissa. Auto lämpeää kyllä todella nopeasti verrattuna edelliseen Honda Accordiin verrattuna.
Infotaiment on ihan ok, voisi bluetoothin yhdistää nopeammin. Handsfree toimii hyvin ja saa hyvin puheesta selvää. Tulee puhelimen kautta kuunneltua podcasteja ja käytän lähinnä Apple Watchia hallinoimiseen. Ei tuota tuu yleensä klikkailtua, kun ei ole mitään tarvetta. Yleensä pyörii se "Energiamonitori" siinä ja saattaa olla viikonki sama näyttö siinä ellei tarvii soittaa tai vastata puheluihin ajaessa.
Rasittavin "ominaisuus" on, että kauppakassi koukut on todella alhaalla ja vaikea saada pysymään muovikassia pystyssä!
Hyvä auto mielestäni ja ei ole kaduttanut ostos. Käy koeajamassa niin tiedät, että sopiiko sulle.
Edellämainittu kuvaa varsin hyvin Toyotaa, mutta sen vahvuuksia ovatkin erittäin hyvä laatu ja kestävyys.
Edellämainittu kuvaa varsin hyvin Toyotaa, mutta sen vahvuuksia ovatkin erittäin hyvä laatu ja kestävyys.
Taitaa varustetasot olla paljon paremmat kuin siellä alkuperäisessä konfiguraattorissa oli?Enyaqin varustelutasojen sisältöjä tuolla: Uusi Enyaq ja tarkkoja hintoja ensi tiistaina.
No tässä jonkin aikaa toyotalla ajelleena, sanoisin että vain se kestävyys. Siinä mielessä ne ovat kyllä laadukkaista että auto lähtee käyntiin ja kulkee aina, mutta mä pistän tuon kestävyyden alle, laadukkuus viittaa johonkin josta pitäisi käyttää vähintään "hyvä" adjektiivia, eikö toyota oikein siihen istu. Auto on laadukas lähinnä vain jos odotukset laadun suhteen ovat alhaalla (kuten ehkä HC toyota miehillä on?). Uusikoppaisen corollan ajoa on kehunut kyllä muutkin kuin toyota ukot, eli ilmeisesti sen kanssa on onnistuttu jossain.
Jos pääsääntöisesti huono suuntavakaus, melu, tiivisteiden vihellykset, satunnaiset vesivuodot sisään tai ylipäätään ratkaisut joihin pystyy alle 10 sekunnissa itse keskimään paremman toteutuksen ei haittaa, Toyota on erinomainen vaihtoehto.
Huomenna tulee Tesla tarjoukset.ALD kiusoittelee Black Friday -tarjouksilla BMW plugarien osalta:
ALD: yksityisleasing BF
Vuorokauden vaihtuessa hinnat seuraaville:
BMW 330e A, Charged Edition, sedan
BMW X3 xDrive 30e A, Charged Edition
BMW X5 xDrive 45e A, Charged Edition
Viime joulun aikoihinhan noilla oli aika mainio Tesla M3 -tarjous johon olin itsekin todella lähellä tarttua, mutta jostain syystä jäi tarttumatta.
Huomenna tulee Tesla tarjoukset.
Kaivelin tästä ketjusta. Linkit tarjouksiin eivät luonnollisestikaan toimi.Millainen tuo Tesla tarjous oli viimevuonna?
Black Friday -hommaa, mutta myös ryhmään liittyvää: BMW 530e xdrive 499e/kk 30tkm/36kk liisarina -> BMW 5-Sarja 530e xDrive A Charged Edition - ALD Yksityisleasing
Samaan hintaan myös Tesla: Tesla Model 3 Standard RWD Plus - ALD Yksityisleasing
Alkanu pikkuhiljaa kiinnostamaan vaihtaa nykyinen dieseli johonki hybridiin, kilometrejä kun ei kerry samaa tahtia mitä ennen. Lähinnä katellu Auris hybridejä, hinnan ja toyotan oletetun hybridi osaamisen vuoksi. Tähän asti tullu päästeltyä eurooppalaisilla autolla joissa ajoominaisuudet olleet varsin hyvät joten kiinnostaakin tietää millainen on Auris talviolosuhteissa, seuraako jokaista uraa, toimiiko sähköt mihin pakkasasteeseen asti yms. Osaisiko joku Auriksen kanssa tutuiksi tullut mainostaa autoaan?
Ensituntumat Yaris Hybridistä motari/maantie/mutkainen kantatie painotteiselta lenkiltä.
Täytyy sanoa, että Yaris todella yllätti vaikka hyvää osasin toki odottaa. Tiloiltaan tietysti pienempi, mutta ajotuntuma ei mielestäni häpeä suuremalle Ioniqille edes motarinopeuksissa. Ioniq sähkömoodissa tuntuu rullaavan aavistuksen paremmin, ehkä tuo DCT-laatikko omaa aavistuksen pienemmät häviöt tasaisessa kyydissä verrattuna Toyotan HSD toteutukseen? Renkaina molemmissa sattumalta Continental Ecocontact 6 (Yaris 185/65/R15, Ioniq 205/55/R16). Ioniq nyt kelien viiletessä (~5 C) vähän normaalia alhaisemmat kylmäpaineet 2,3 bar, Toyotasta ei tietoa.
Oli tarkoitus nollata Yariksen ajotietokone 10 minuutin lämmittelypätkän jälkeen Palokanorressa, jolloin ajotietokone näytti 4,7 l/100km (Ioniq 4,0, mutta seuraavan kiihdytyksen jälkeen taas 4,5). Toyotan käyttöliittymässä "tyhjennä" ei nollannut kulutusta vain olisi pitänyt painaa "päivitä". Huomasin tämän kuitenkin ennen kuin lähdin ajamaan Ioniqilla, joten molemmissa ajotietokone pidettiin nollattuna ensistartista lähtien. Ioniq seisoi autoliikkeen pihassa 2 tuntia ennen testiä eli eiköhän tuo aika reilu vertailu edelleen ole. Ilmastointi molemmissa AUTO @19 C, Ioniqissa oli Driver Only tila päällä.
Molemmilla autoilla 33 km reitissä kesti 33 minuuttia, Yaris näytti lopussa 4,4 Ioniq 3,7-3,8. Yariksen koeajon lopussa kun oltiin tultu 63 kilometriä kulutus oli tippunut 4,2. Loppumatkasta ajoin Vaajakosken kautta niin oli toki enemmän 80 ja 100 nopeusaluetta ja tuli ehkä vähän agressiivisemmin testattua Yariksen "reserviä" ja jos niin voi sanoa. Vaihdoin myös ECO moodista normaaliin, joskaan en huomannut niiden välillä suurta eroa. ECO moodissakin kaasuvaste oli eloisa, ehkä se vaikuttaa enemmän ilmastoinnin toimintaan tai moottorin sammutus/käynnistys strategiaan.
Uusi 3 sylinterinen 1.5 litrainen moottori pitää osakaasulla kiihdytyksessä generaattorimaisesti todella matalaa murinaa. Huomaa, että kevyissä kiihdytyksissä voimalaitoksen strategia on ahtaa akkuun päin mahdollisimman paljon sähköä optimaalisella hyötysuhteella ja kun nopeus saavutetaan moottori pyritään myös sammuttamaan todella agressiivisesti. Hyvä strategia kaupungissa sekä kun kuskina on vähemmän teknisesti orientoitunut kuljettaja.
Mielestäni Ioniqilla on helpompi vedättää polttomoottori päällä kun pitää vain kaasun tasaisena matkavauhti saavutettuna. Moottori sammutetaan vasta kun höllätään toviksi kaasulta tai näpäytetään jarrua. Samoin Ioniqilla on mielestäni helpompi vedättää täyssähkömoodissa (esim 50->70 km/h). Luulenkin että osasyy pienempään kulutukseen on vähäisempi käynnistyksien määrä johtuen kokeneen kuskin ajotyylistä Ioniqissa. Toyotalla tuli helposti alle 5 sekunnin polttomoottorinkäyttöjä pienistäkin nopeuden muutoksista.
Yariksen EV moodia en tosin kokeillut muuten kun ettei se aktivoitunut 60 km/h nopeudessa. Edit. Toisaalta jos Ioniqia ajaa kuin normi automaattia, eikä tietoisesti käskytä kaasun kevennyksillä moottoria sammumaan, kulutus on suurempi. Ehkä Toyotan toteutus on parempi suurille massoille.
Mutta 4,2 l/100km koko koeajolenkillä ensi-istumalla vähän testaillen on kuitenkin todella hyvä saavutus mielestäni! Vuoden takaisen muistikuvani mukaan uusi Yaris on hauskempi ja ihan yhtä jämäkkä ajaa kuin 2019 Corolla Hatchback 1.8 Hybrid ja vanhaa Yarista tämä vei 100/0. Jos tämä olisi tullut Eurooppaan sähköisellä nelivedolla saattaisi olla syy vaihtaa Hyundaista Toyotaan, mutta katsotaan uudemman kerran ensi talvena Yaris Crossin kanssa.
@nugnugug @DrRepper Mikä auto minulle? ketjuun liittyen mahdollisesti kiinnostaa.
Edit. Ainakin Ioniqin ajotietokoneen lukemat vastaavat tankilta mitattuja desin tarkkuudella.
Käy ihmeessä koeajamassa Ioniq Hybrid mielellään style varusteilla ja kokeile riittääkö sporttimoodissa kaasuvaste ja sähköavusteisen väännön tuntu omiin tarpeisiin. Tuolla on mukava ajaa pääosin eco moodissa pulsseittain sporttia käyttäen. Hyvä käytännön suorituskyky vaikka täyskaasulla toki "vain" 140hv. Toisaalta kun rekan perä lähestyy niin hybridillä ei haittaa jäädä hetkeksi katselemaan sopivaa ohituspaikkaa täyssähköllä matkaa taittaen ja ajotyylistä tulee luonnostaan huomattavasti perinteistä autoa rauhallisempi. Helposti taittaa 400+ kilometriä yhden pysähdyksen taktiikalla, mitä tuli kokeiltua parin kuukauden ajan suuntaansa viikossa. Perillä myös mukava katsoa nelosella alkavaa kulutuslukemaa.
Konttihan tuossa on myös yllättävän tilava ja penkit kaadettuna mahtuu jopa 65 tuumainen telkkari (100x160cm laatikossa) muuttolaatikkokerroksen päälle.
Ioniq hybridillä tuli ajettua 695 kilometrin pätkä nyt kesäkeleillä ja tankilta laskettu kulutus 3,76 l/100km. Tankkasin samalla pumpulla ja yhdellä lisäpuristuksella molemmilla kerroilla. Autossa pelkkä kuljettaja, imastointi pääasiassa driver only toiminnolla 21-22 C ja takakontissa 50 kilon edestä romua, mm. kahvakuulat. Alla muutaman tuhat ajetut Continental EcoContact 6 205/55 R16 91V renkaat ja kylmänä painetta 2,5 bar. Vanteet on kyllä Huyndain alkuperäiset, mutta ei sellaiset aero pölykapseliviritykset.
Oli tuossa jo vähän yrittämistä eli satasen alueella osan matkasta joustavasti vähän vähemmän ilman, että haittasin muuta vähäistä liikennettä. Pääsääntöisesti kuitenkin rajoitus + 7 limitterillä. Alle 5 autoa meni noiden vajaan 300 kilometrin maantiepätkien aikana yhteensä ohitse ja niillä kerralla kun ei heti ohituspaikkaa heti näkynyt nostin nopeuden suurimpaan sallittuun.
Avain pieneen kulutukseen on tällä autolla kaksi palkkia energiamittarissa. Polttomoottori päällä lataa akkuun ylimääräisen energian pitäen moottorin parhaalla hyötysuhteella 2-3 palkilla ja sähkömoodiin siirtyessä kaksi palkkia riittää pitämään auton sähkömoodissa alle 100 nopeuksissa yhtäjaksoisesti akun alakolmanneksen rajalle asti. Yli satastakin sähkölläkin pääsee, mutta siellä kahden palkin sääntö ei enää päde ja täytyy olla vähän varovaisempi kaasun kanssa. Vakkari sitten saattaa mennä välillä sähköllä kolmellakin palkilla, mutta harvoin kuski siihen jostain syystä itse pääsee. Mäkisestä maastosta on hybridille apua, sillä ylämäet nostavat luontaisesti polttomoottorin kuormapistettä ja alamäissä päästään sähköllä.
Hyvin lähelle meni ajotietokoneen mittaukset lähelle todellista, kun ottaa huomioon vielä yhden desimaalin tarkkuuden.
Ja lisätään nyt vielä lopuksi, että jatkossa käytän myös sporttimoodia sopivan mutkapätkän matkalle osuessa. Ei tämä niin vakavaa etteikö se 0.5-1 l enemmän satasella saisi kuluttaa. Ja motarilla saa myös ajaa suurinta sallittua.
Riippuu mihin polttikseen vertaa, mutta kyllä vähän isommallakin hybridillä pääsee kohtuullisella kulutuksella.
Ostin kaksi vuotta vanhan 90k ajetun Ioniq Hybridin kattavimmilla style varusteilla 2/3 uuden hinnasta. Nyt nollakeleillä ja 7000 kilometrin otannalla bensaa on mennyt 4,6 l/100 km tankkauksien mukaan. Kilometreistä noin 80% maantiellä ja loput 20% Helsingin ydinkeskustan lävitse lännestä itään pahimman ruuhkan ulkopuolella. Alle 5 kilometrin nurkka-ajossa kulutus kyllä kasvaa huomattavasti.
En kutsuisi uudehkoja itselataavia bensahybrideitä "välivaiheen hybrideiksi" vaan kulutuksen puolesta hyvin optimoiduiksi bensa-automaateiksi. Ei ne polttomoottoriautot tule käytettyjen markkinoilta mihinkään katoamaan ja pienikulutuksinen vikatilastoissa positiivisesti erottuva auto (Toyotan hybridi) käy kyllä kaupaksi. Itselataavassa hybridissä ei ole käyttövoimaveroa, vaan se rinnastuu bensa-autoon ja alhaisen CO2 arvon takia vuosivero pysyy kohtuullisena.
Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.
Alkuvuoden autokauppa käynnistyi nihkeästi ja autokannan ikääntyminen jatkuu - Teknavi
Monista Plug in hybrid malleista, kuten myös ensimmäisistä sähköautoista voi kyllä tulla jälkimarkkinoilla väliinputoajia kehityksen kehittyessä.
Huyndai Ioniq Hybrid style varustepaketilla vähän käytettynä on tuossa budjetin alapäässä. Tai sitten Niro/Kona jos katumaasturia halajaa. Toki jos siinä lähemmäs 200hv pitäisi olla niin hybridinä taitaa toyotan 2.0 ja 2.5 litraiset olla tällä hetkellä ne vaihtoehdot.
Ainakin oman Ioniqin edellinen omistaja oli päästellyt 90k tasan kahteen vuoteen ja itsekkin tullut jo 13k ajettua puoleen vuoteen huolettomia ja mukavia kilometrejä. Kulutus 4.6 l/100km bensaa.
Jos koeajolle asti päädyt niin kannattaa kokeilla miten paljon se sportmoodi parantaa kaasuherkkyyden tuntumaa. Se D on viritetty täysin ekoksi, mutta sportilla sähkömoottorin tuki luo aika vääntävän ja viiveettömän vaikutelman ja 120 on huomaamatta ohituksessa lasissa.
Täyskaasulla toki huomaa 140hv rajallisuuden, mutta kyllä sillä suomen liikenteessä hyvin on pärjänny.
Toki dieseleissä huoltoväli taita olla useammin 30k kun vaikka tässä sen 15k. Noilla kilsoilla en kyllä katsoisi kaasu, koska tankilla saat käydä jatkuvasti ja uudehkoissa se bensatankki on alta 10 litraa jos pitää jonnekkin tankkausverkoston ulkopuolelle lähteä.
Edit. Mulla on autossa kaksi sarjaa noita linkin autossa alla olevia 16 tuumaisia Huyndain vanteita. Linkin yksilössä taitaa olla kesärengassarjat 15 tuumaisilla alkuperäisillä "ekorenkailla", mitä pääasiassa näkee näissä(alumiinivanteen päälle kuuluu vielä ilmaohjainpölykapseli). 16 tuumaiset toimineet ainakin hyvin niin kitkoilla kuin kesärenkailla ja mielestäni antavat autolle vähän normaalimman ilmeen.
Hyundai Ioniq HYBRID DCT Style KESKIKESÄN NETTOTARJOUS + KORKOTARJOUS 1% +kulut Viistoperä 2018 - Vaihtoauto
Nyt myynnissä Hyundai Ioniq HYBRID DCT Style KESKIKESÄN NETTOTARJOUS + KORKOTARJOUS 1% +kulut, 47 000 km, 2018 - Vantaa. Klikkaa tästä kuvat ja lisätiedot vaihtoautosta.m.nettiauto.com
Mitä tuolla saa?
Onko tämä ok hinta liisarille? Tuli suoraan Teslalta sähköpostia 2 tuntia sitten.
Leasinghinta alkaen 469€/kk on voimassa 5. joulukuuta mennessä tehtyihin tilauksiin*.
Ei tuossa ollut mitään yksityiskohtia tarjolla. Itselle liisaus ei ole vaihtoehto niin en ole tarkemmin aiheeseen tutustunut että mitä näihin yleensä kuuluu. Tarjoushinnoista vaan näkyi olevan keskustelua niin tuli mieleen kysyä tämän tarjouksen kelvollisuudesta.Mitä tuolla saa?
Edit. Tiedot
Leasing-esimerkki: Model 3 Standard Range Plus, 48 kuukautta, yhteensä 40tkm. Leasinghinta esimerkki on rajatulle määrälle autoja.
Vähän ajavalle varmaan ok. 10tkm vuodessa.