Keskustelua hybridiautoista

Milloinkohan saataisiin jotain Tourania vastaavaa (siitä kun ei ole edes plugaria)? Eikös nuo kaikki melkein samasta puusta ole veistetty..
ID Buzz on käsittääkseni vahvistettu tulevan tuotantoon.

vwbuzz1.jpg
 
"Aluksi sitä valmistetaan Kiinassa, ja myydään siellä vuodesta 2022 alkaen. Myöhemmin ID.6 tulee myös Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille."
 
Paska mäihä, mutta saavatpa siitä rakenteesta kokemusta ettei olis lapsentauteja enää tekniikan osalta kun pienemmät ID:t ajaa tekniikan sisään. Itseäni(kin) kiinnostaa eniten normaalin farmarin/sedanin oloinen etu/taka/nelivetoinen sähköauto jossa on passelit tilat ihmisille sekä tavaralle eikä sen tarvitse kirkua ulospäin "Hei kattokaa kaikki mua, mä oon sähköauto1!! Mä oon erilainen!"
 
En huomannut tätä vielä täällä. Tiedä sitten, nykyautoissa kautta linjan ongelmia käyttövoimasta riippumatta. Toki tekniikka sähköautopuolella tuoretta ja ongelmia sen vuoksi voi olla enemmän.

Sivu taaksepäin, tältä aamulta. :kahvi:
 
Itseäni(kin) kiinnostaa eniten normaalin farmarin/sedanin oloinen etu/taka/nelivetoinen sähköauto jossa on passelit tilat ihmisille sekä tavaralle eikä sen tarvitse kirkua ulospäin "Hei kattokaa kaikki mua, mä oon sähköauto1!! Mä oon erilainen!"

Tätä olen aina ihmetellyt. Auton koreja osataan tehdä ja vieläpä oikein hienosti, niin miksi kaikki se hienous ja vuosikymmenten ammattitaito katoaa kuin pieru Saharaan, kun auto sähköistetään. Miksi siitä on pakko tulla väkisinkin avaruussämpylä, kun kysyntää olisi varmasti auton näköiselle autolle.
 
Ei tuo uusi passatti mun silmään ruma ole, etupuskuriin omakin silmä vielä totuttelee, muilta osin aivan hyvännäköinen auto.
Volkkarilla on mielestäni useita varsin järkeviä ratkaisuja id autoissaan, esimerkiksi huoltovapaaksi luvatut takajarrut ja ilmalämpöpumppu joka toimii jopa -25 asteeseen.
Pidän tätä jopa hieman ristiriitaisena siihen, kun toissapäivänä vieruspumpulla tankannut golf7 kuski tottuneesti täydensi moottoriöljyä samalla. Huijaanko itseäni kuvitellen että vw laatu on parantunut? Id4 (buzzia odotellessa) kyllä tosissani suunnittelen talouteen
 
Yksi syy sähköautojen heikkoon laatuun on se että ne akustot ovat kalliita, jolloin sen muun auton hinta täytyy painaa kaikin keinoin alas.

Avaruussänpylöitä tehdään siksi että niillä pääsee lehtien kanteen, ja koska kysyntä on niin iso, että autot menee kaupaksi jokatapauksessa, kannattaa tehdä avaruussänpylöitä niiden mainosarvon takia.

Nimenomaan about lineaaristihan ne noissa käppyröissä kuluvatkin, kunnes siten tulee seinä vastaan ja varaus romahtaa. Eli ei voida päätellä että jos akun kapasiteetista on 75% jäljellä x vuoden ja y kilometrin jälkeen, että akkulla olisi vielä 2x vuotta ja 2y kilometriä edessä ennen kapasiteeti on 25% ja senkin jälkeen vielä toimisi lyhyellä matkalla.

Mitä tulee tähän että ei olisi autoja joista akku olisi alle 50% niin ihan esimerkkinä se muistaakseni täälläkin esillä ollut maailman eniten ajettu Tesla on menossa kolmannessa akussa ja neljännessä sähkömoottorissa 1,2 miljoonan kilometerin kohdalla. Maailman ykkönen: Tällä Teslalla on ajettu jo 1,2 miljoonaa kilometriä

Suomen (tiettävästi) eniten ajetusta meni akku ensimmäisen kerran vaihtoon 600 000km kohdalla kun hyytyi täysin:
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1199429

Toki vain pari esimerkkiä, mutta pointti lienee selvä. Ja siis eihän tuo missään nimessä ole huonosti, harva polttiskaan on puolta miljoonaa päässyt ilman merkittäviä remotteja. Mutta ei ne akut mitään ikuista arvotavaraa ole ja tuskin estävät millään tapaa sähkiksiä muuttumasta tonninpommiksi sitten kun ikää alkaa olla kolmatta vuosikymentä ja kilometrejä kymmennen keltaa pallonympärys, aivan kuten polttiksissakin. Eikä joku vuoden 2020 ruostunut Model 3 ole kovinkaan hieno ja haluttu peli vuoden 2040 markkinoilla, yhtään enempää kuin joku vuoden 2000 ruostunut Primera on nyt.
No, mä olen lukenut että käytännössä ne ovat hiipuneet melko lineaarisesti ihan loppuun asti, mutta ongelmahan on että otannat ovat väkisinkin pieniä, jonka lisäksi käytännössä noin loppuun asti käytettävissä sovelluksissa niitä hiipuneita akkuja käytetään pienillä C arvoilla

Se aiemmin mainittu top- ja bottom bufferihan saa aikaan sen että vaikuttaa sitlä että akku ei hiivu lainkaan, mutta tuohan koskee yleensä vain sähköautoja. (Joo sähköautotopikki, mutta puhe akusta)

Noissa uutisissa mainitut akunvaihdot ei oikeastaan kerro mitään akun hiipumisesta. Esim tuo helsinginuutisten juttu toteaa että auto hyytyi tien päälle, joka kyllä tarkoittaa että siihen akustoon tuli jokin vika, ei sitä että se akusto olisi hiipunut. Kun akkuvikaisen auton vie Teslalle remonttiin nehän vaihtaa koko akuston, vaikka siinä akustossa olisi hyvinkin pieni vika, joka ei edes liity varsinaisiin kennoihin.

Jos autossa on akusto joka koostuu pelkästään sarjaan kytketyistä isoista kennoista, niin yhden kennon vioittuminen saa sen akuston kapasiteetin tosiaan romahtamaan, jolloin se akusto sellaisenaan ei enää toimi, mutta ei se tarkoita sitä että kaikki kennot olisivat valmiita.
 
Yksi syy sähköautojen heikkoon laatuun on se että ne akustot ovat kalliita, jolloin sen muun auton hinta täytyy painaa kaikin keinoin alas.

Avaruussänpylöitä tehdään siksi että niillä pääsee lehtien kanteen, ja koska kysyntä on niin iso, että autot menee kaupaksi jokatapauksessa, kannattaa tehdä avaruussänpylöitä niiden mainosarvon takia.
Avaruussämpylöitä tulee myös sen takia että saadaan parempi aerodynamiikka. Pienempi ilmanvastus tarkoittaa parempaa rangea pienemällä akulla. Siitä seuraa esim M3:sen nokka. Kia/Hyundai sähköautotkin on identtisiä fossiiliversioiden kanssa muuten kuin aerodynaamisemman nokan osalta, joka ehkä kiljuu jollekin avaruusämpylää. Mutta onhan noita ihan tavallisenkin näköisiä sähköautoja vaikka miten paljon - e-golf. VW e-up/seat mii, peugeot e-208/e-2008, Renaul zoe jne.
 
Mitä minä just luin. Onko tässä testiyksilössä jotain vikaa, vai olenko ymmärtänyt väärin hybridien omistajien puheita jopa 4l kulutuksista? Toteutuuko nämä tosiasiassa muualla kuin omistajien mielikuvituksessa tai jatkuvasti neuroottisesti kulutusta tarkkailemalla ja ajoaan optimoimalla.

Mitä nyt pari vanhempaa 1.8-priussukuista olen omistanut (2010/2014), niin niillä kyllä pääsee kesällä nelosella alkaviin kulutuksiin, talvella meni vähän vitosen puolella. Viime viikolla oli yhden päivän sijaisautona tuommoinen corolla 2.0 hb ja siitä en saanut millekään pätkälle alle kutosen kulutuslukemaa, moni lähempänä seiskaa. Lisäksi sen rengasmelu nastoilla oli *valtava*.
 
Mitä minä just luin. Onko tässä testiyksilössä jotain vikaa, vai olenko ymmärtänyt väärin hybridien omistajien puheita jopa 4l kulutuksista? Toteutuuko nämä tosiasiassa muualla kuin omistajien mielikuvituksessa tai jatkuvasti neuroottisesti kulutusta tarkkailemalla ja ajoaan optimoimalla.

Eihän tuo Corollan kulutus mitenkään erikoinen ole, kun valmistajakin lupaa WLTP:ksi 4,9l/100km (kyseessä ei ole plug-in hybrid). Vertailu johonkin pienempään kevyempään dieseliin jossa on huomattavasti vähemmän potkua nyt hieman ontuu, olihan toki Audi A2 TDI:tkin jo aiemmin - siihenkö pitäisi verrata kaikkia uusia autoja?
 
Mitä nyt pari vanhempaa 1.8-priussukuista olen omistanut (2010/2014), niin niillä kyllä pääsee kesällä nelosella alkaviin kulutuksiin, talvella meni vähän vitosen puolella. Viime viikolla oli yhden päivän sijaisautona tuommoinen corolla 2.0 hb ja siitä en saanut millekään pätkälle alle kutosen kulutuslukemaa, moni lähempänä seiskaa. Lisäksi sen rengasmelu nastoilla oli *valtava*.
Itse kokeilin samanlaista 2.0 TS Styleä kesäkelillä ja tosiaan 5-6l lukemia näytti. Vastaavasti 1.8 16" renkailla vei litran vähemmän. Eli ihan normaalilta kuulostaa jutun kulutuslukemat. Kun oli vielä meluisa niin totesin aika nopeasti että ei jatkoon.
 
Volkkarilla on mielestäni useita varsin järkeviä ratkaisuja id autoissaan, esimerkiksi huoltovapaaksi luvatut takajarrut

Olen monta ilmaisua nähnyt volkkarin rumpujarruille, mutta "huoltovapaa" ei ole se mikä ensimmäisenä tulee mieleen. Mutta ehkä siellä on jotain avaruusteknologiaa, eikä ne enää ruostu kiinni autossa, joka pyrkii minimoimaan jarrujen käytön.
 
Itse kokeilin samanlaista 2.0 TS Styleä kesäkelillä ja tosiaan 5-6l lukemia näytti. Vastaavasti 1.8 16" renkailla vei litran vähemmän. Eli ihan normaalilta kuulostaa jutun kulutuslukemat. Kun oli vielä meluisa niin totesin aika nopeasti että ei jatkoon.

Eihän tuo kulutus tosiaan absoluttisesti mahdottoman pientä ole...meillä 2-litraisella kesällä n. 5,5l/100km ja talvella 6l/100km. Melu tosiaan pahin heikkous. Muuten aika tasapainoinen paketti, kun huomioidaan kulutus, suorituskyky, sulava ja luotettava automaattivaiheteisto sekä se että hytti lämpenee talvella nopsaan. 2000-luvun TDI:n kanssa jostain näistä joutuu tinkimään.
 
Missä mainittiin, että verrattiin pienempään tai kevyempään dieseliin? Saat melko helposti ottaa vaikka 180 hevosvoimaisen TDI Passatin 2000-luvulta ja ei se paljon yli viitta litraa vie. Mutta tosiaan 20 vuodessa on tapahtunut hämmästyttävän vähän kehitystä kun tuohon peilaa. Toki näistä on otettu jo aikapäiviä sitten parhaat hyötysuhteet, joten otettavaa ei yksinkertaisesti enää juuri ole

Ottaisit nyt yhtä tehokkaan bensakoneen niin päästäisiin vertailemaan. Passatin (joka on vähemmän turvallinen, pienempi sisätiloiltaan ja huomattavasti heikommalla varustuksella, sekä kevyempi) kohdalla se olisi 2,8V6. Eikä varmasti vie vähempää kuin tuo Corolla samassa ajossa.
 
Olen monta ilmaisua nähnyt volkkarin rumpujarruille, mutta "huoltovapaa" ei ole se mikä ensimmäisenä tulee mieleen. Mutta ehkä siellä on jotain avaruusteknologiaa, eikä ne enää ruostu kiinni autossa, joka pyrkii minimoimaan jarrujen käytön.

Luet rumpujarru ja oletat että siellä on kuplavolkkarin rumpulinjasto putsattu pölystä ja isketty käyntiin niin että asbestit pölisee. Reilua kai sekin.

tässä jarruvalmistajan tiedote tuotteestaan joka googlella tuli vastaan, ja joo, 150tkm ei ole huoltovapaa, mutta parannus nykyisiin jos toimii suunnitellusti.

 
  • Tykkää
Reactions: T0m
Volkkarilla on mielestäni useita varsin järkeviä ratkaisuja id autoissaan, esimerkiksi huoltovapaaksi luvatut takajarrut

Toimii yhtä hyvin kuin volkkari huoltovapaa jakoketju :psmoke:

Ihmettelen kyllä suuresti että turvallisuuden yksi tärkein tekijä jarrut ei muka kaipaa huoltoa.
 
Itseasiassa parempi verrokki olisi neljän litran Passat W8 niin lopputulos tyydyttäisi sinuakin painon varustelun ja moottorin kulutuksen suhteen.

Mikset vertaile asioita suoraan sähköautoon sitten kun vaihdat mieluusti polttoainettakin? Otat eri tehoisen, eri polttoaineen, eri painoisen, eri kokoisen ja vertailet niitä kahta ja päättelet "ei oo mitään tapahtunut". Jos tahtoo katsoa moottorien hyötysuhteita, niin siitä löytyy ihan omat tietonsa ja todellakin ne ovat parantuneet sitten vuoden 1998.

Mutta olisihan faktat tylsiä, parempi viskoa Iltalehti otsikoita "vuoden 1969 Trabant kulutti vähemmän kuin nykyauto!" "vertasimme vuoden 1969 polkupyörää ja S-mersua, polkupyörä oli huomattavasti kevyempi".
 
Luet rumpujarru ja oletat että siellä on kuplavolkkarin rumpulinjasto putsattu pölystä ja isketty käyntiin niin että asbestit pölisee. Reilua kai sekin.

tässä jarruvalmistajan tiedote tuotteestaan joka googlella tuli vastaan, ja joo, 150tkm ei ole huoltovapaa, mutta parannus nykyisiin jos toimii suunnitellusti.


Katso joku GTÜ-vikaindeksi pikkuautoille, ja katso sieltä miten vastaavat "suljetut rumpujarrut" menee läpi katsastuksista. Sen jälkeen lisää tiesuolaa ja talvipaskaa. 150tkm huoltoväli jarruille on ihan yhtä hyvää kamaa kuin ikuinen nokkaketju, tai huoltovapaa automaattilaatikko.

Vai meinataanko käyttää valmistajan mainosta tietolähteenä?
 
Olen monta ilmaisua nähnyt volkkarin rumpujarruille, mutta "huoltovapaa" ei ole se mikä ensimmäisenä tulee mieleen. Mutta ehkä siellä on jotain avaruusteknologiaa, eikä ne enää ruostu kiinni autossa, joka pyrkii minimoimaan jarrujen käytön.

Kyllähän taka-akselin rumpujarrut huomattavasti vähemmän huoltoa tarvitsevat kuin levyjarrut, ellei sitä rakennetta ole jotakin onnistunut ryssimään.

Mulla ei henkilökohtaisesti ole pitkäanajan kokemuksia rumpujarruja kuin äidin ooppelista, jolla laskettiin muistaakseni 220tkm/19 vuotta, eikä koko aikana takajarruille tehty mitään.. Jarrunesteet vaihdettiin kerran muistaakseni 12 vuotiaana, mutta sekään nyt ei oikeastaan ollut sen kummemmin siihen jarruun koskemusta, kunhan vaan avattiin siellä ulkopuolella uleva nippa josta laskettiin nestettä ulos. Käppärivaijerit piti uusia, kun ne haurastuivat ja laskivat veden sisäänsä, ja sitten jäätyivät ja jumittivat. En sitten tiedä mitä niille olisi pitänyt tehdä, katsastuksessa tehot oli riittävät, käsijarru toimi (ehjillä vaijereilla), ei kuulunut ylimääräisiä ääniä ja jarrutehot olivat tasaiset, niin miten ne rumpujarrujen luonteesta johtuen nyt ovat.

Ei levyjarrun rakenteessa ole mitään muuta etua rumpuun verrattuna kuin tehokkaampi jäähtyminen. Jos rumpujarrun ominaisuudet muuten riittävät, se suhteellisen suljettu tila johon jarrulaitteiden liikkuvat osat on sijoitettu on erinomainen ratkaisu. Tietysti jos se jarru suunnitellaan sellaiseksi että se suolapaska pääsee sinne sisään, niin jumiinhan se menee, mutta syy ei ole jarrurummussa, vaan suunnittelussa.
 
Alkanu pikkuhiljaa kiinnostamaan vaihtaa nykyinen dieseli johonki hybridiin, kilometrejä kun ei kerry samaa tahtia mitä ennen. Lähinnä katellu Auris hybridejä, hinnan ja toyotan oletetun hybridi osaamisen vuoksi. Tähän asti tullu päästeltyä eurooppalaisilla autolla joissa ajoominaisuudet olleet varsin hyvät joten kiinnostaakin tietää millainen on Auris talviolosuhteissa, seuraako jokaista uraa, toimiiko sähköt mihin pakkasasteeseen asti yms. Osaisiko joku Auriksen kanssa tutuiksi tullut mainostaa autoaan?
 
Tuossakin on hybridejä, jotka on pienellä alennuksella nyt.

Ladattavat Leon e-HYBRID Black Week -tarjoukset:
Etusi 2400 €


 
Tähän asti tullu päästeltyä eurooppalaisilla autolla joissa ajoominaisuudet olleet varsin hyvät joten kiinnostaakin tietää millainen on Auris talviolosuhteissa, seuraako jokaista uraa, toimiiko sähköt mihin pakkasasteeseen asti yms. Osaisiko joku Auriksen kanssa tutuiksi tullut mainostaa autoaan?
Alkuvuodesta ajelin viikon verran 2017 vuoden Auris farmarilla. Oli kyllä umpisurkea auto ajaa verrattuna mm. VAGn saman hintaluokan tuotteisiin. Ei minkäänlaista tuntumaa tiehen ja renkaisiin, 80 vauhdissa jo tuntui ettei auto ole enää kunnolla hallinnassa ja kehäteiden ruuhkasta tuli paljon normaalia jännittävämpää ajelua. Ja kojelauta oli raikas tuulahdus 1990 luvulta.
 
Alkanu pikkuhiljaa kiinnostamaan vaihtaa nykyinen dieseli johonki hybridiin, kilometrejä kun ei kerry samaa tahtia mitä ennen. Lähinnä katellu Auris hybridejä, hinnan ja toyotan oletetun hybridi osaamisen vuoksi. Tähän asti tullu päästeltyä eurooppalaisilla autolla joissa ajoominaisuudet olleet varsin hyvät joten kiinnostaakin tietää millainen on Auris talviolosuhteissa, seuraako jokaista uraa, toimiiko sähköt mihin pakkasasteeseen asti yms. Osaisiko joku Auriksen kanssa tutuiksi tullut mainostaa autoaan?
Ajanu pari kuukkautta 2017 Auris farkulla. Ei etelässä ole talvea ollut joten en voi siitä sanoa, kun kesärenkaatki on alla vielä. Mielestäni auto on Japanilaiseksi hyvä ajaa ja kohtuu hiljainen, mutta jos on saksalaisiin tottunu niin veikkaan, että huonompi. Itse arvostan enemmän luotettavuutta. Jos sähköllä haluaa pelkästään ajella niin kannattaa katsoa muualle. Sillä pystyy ajella noin 30-40km/h vauhdeissa ja jos ajaa kun mummo. Lähinnä tulee käytettyä parkkihalleissa. Auto lämpeää kyllä todella nopeasti verrattuna edelliseen Honda Accordiin verrattuna.

Infotaiment on ihan ok, voisi bluetoothin yhdistää nopeammin. Handsfree toimii hyvin ja saa hyvin puheesta selvää. Tulee puhelimen kautta kuunneltua podcasteja ja käytän lähinnä Apple Watchia hallinoimiseen. Ei tuota tuu yleensä klikkailtua, kun ei ole mitään tarvetta. Yleensä pyörii se "Energiamonitori" siinä ja saattaa olla viikonki sama näyttö siinä ellei tarvii soittaa tai vastata puheluihin ajaessa.

Rasittavin "ominaisuus" on, että kauppakassi koukut on todella alhaalla ja vaikea saada pysymään muovikassia pystyssä! :facepalm:

Hyvä auto mielestäni ja ei ole kaduttanut ostos. Käy koeajamassa niin tiedät, että sopiiko sulle.
 
Alkuvuodesta ajelin viikon verran 2017 vuoden Auris farmarilla. Oli kyllä umpisurkea auto ajaa verrattuna mm. VAGn saman hintaluokan tuotteisiin. Ei minkäänlaista tuntumaa tiehen ja renkaisiin, 80 vauhdissa jo tuntui ettei auto ole enää kunnolla hallinnassa ja kehäteiden ruuhkasta tuli paljon normaalia jännittävämpää ajelua. Ja kojelauta oli raikas tuulahdus 1990 luvulta.

Tuohan se vähän hirvittääkin. Taitaa sähköinen tehostin olla liian herkkä tuossa(?).

Ajanu pari kuukkautta 2017 Auris farkulla. Ei etelässä ole talvea ollut joten en voi siitä sanoa, kun kesärenkaatki on alla vielä. Mielestäni auto on Japanilaiseksi hyvä ajaa ja kohtuu hiljainen, mutta jos on saksalaisiin tottunu niin veikkaan, että huonompi. Itse arvostan enemmän luotettavuutta. Jos sähköllä haluaa pelkästään ajella niin kannattaa katsoa muualle. Sillä pystyy ajella noin 30-40km/h vauhdeissa ja jos ajaa kun mummo. Lähinnä tulee käytettyä parkkihalleissa. Auto lämpeää kyllä todella nopeasti verrattuna edelliseen Honda Accordiin verrattuna.

Infotaiment on ihan ok, voisi bluetoothin yhdistää nopeammin. Handsfree toimii hyvin ja saa hyvin puheesta selvää. Tulee puhelimen kautta kuunneltua podcasteja ja käytän lähinnä Apple Watchia hallinoimiseen. Ei tuota tuu yleensä klikkailtua, kun ei ole mitään tarvetta. Yleensä pyörii se "Energiamonitori" siinä ja saattaa olla viikonki sama näyttö siinä ellei tarvii soittaa tai vastata puheluihin ajaessa.

Rasittavin "ominaisuus" on, että kauppakassi koukut on todella alhaalla ja vaikea saada pysymään muovikassia pystyssä! :facepalm:

Hyvä auto mielestäni ja ei ole kaduttanut ostos. Käy koeajamassa niin tiedät, että sopiiko sulle.

Ja taas toyotan luotettavuus houkuttelee. Nykyinen auto on yli puoli miljoonaa rullattu Volvo niin alkaa osiin menemään turhan paljon rahaa, vaikka itse korjailenkin. (massapyörä alkaa olla tiensä päässä ja hammastanko vuotaa) No, pitää käydä kokeileen.

Ja tosiaan, budjetti siinä 15-18k€ eli käytettyä etsimässä. Volvon v60 D6 muuten vois olla tutumpaa ajettavuutta mutta ne kompura ongelmat...
 
Auris hybridi oli vuokra-autona, aika meluisa maantiellä, kaupungissa sellainen ihan perusauto hyvässä ja pahassa. Varsin pirteä ja helppo oli kyllä ajella ja kulutus pyöri siinä 5l pinnassa. Ajettavuus oli ihan ok, ei mitään ihmeellistä.
 
Edellämainittu kuvaa varsin hyvin Toyotaa, mutta sen vahvuuksia ovatkin erittäin hyvä laatu ja kestävyys.

No tässä jonkin aikaa toyotalla ajelleena, sanoisin että vain se kestävyys. Siinä mielessä ne ovat kyllä laadukkaista että auto lähtee käyntiin ja kulkee aina, mutta mä pistän tuon kestävyyden alle, laadukkuus viittaa johonkin josta pitäisi käyttää vähintään "hyvä" adjektiivia, eikö toyota oikein siihen istu. Auto on laadukas lähinnä vain jos odotukset laadun suhteen ovat alhaalla (kuten ehkä HC toyota miehillä on?). Uusikoppaisen corollan ajoa on kehunut kyllä muutkin kuin toyota ukot, eli ilmeisesti sen kanssa on onnistuttu jossain.

Jos pääsääntöisesti huono suuntavakaus, melu, tiivisteiden vihellykset, satunnaiset vesivuodot sisään tai ylipäätään ratkaisut joihin pystyy alle 10 sekunnissa itse keskimään paremman toteutuksen ei haittaa, Toyota on erinomainen vaihtoehto.
 
No tässä jonkin aikaa toyotalla ajelleena, sanoisin että vain se kestävyys. Siinä mielessä ne ovat kyllä laadukkaista että auto lähtee käyntiin ja kulkee aina, mutta mä pistän tuon kestävyyden alle, laadukkuus viittaa johonkin josta pitäisi käyttää vähintään "hyvä" adjektiivia, eikö toyota oikein siihen istu. Auto on laadukas lähinnä vain jos odotukset laadun suhteen ovat alhaalla (kuten ehkä HC toyota miehillä on?). Uusikoppaisen corollan ajoa on kehunut kyllä muutkin kuin toyota ukot, eli ilmeisesti sen kanssa on onnistuttu jossain.

Jos pääsääntöisesti huono suuntavakaus, melu, tiivisteiden vihellykset, satunnaiset vesivuodot sisään tai ylipäätään ratkaisut joihin pystyy alle 10 sekunnissa itse keskimään paremman toteutuksen ei haittaa, Toyota on erinomainen vaihtoehto.

Kaikilla omat mielipiteet, mutta ajelin 3 vuotta farkku auriksella. Ainoastaan rengasmelu on sellainen mistä voisin valittaa. Mitään vikaa ei autossa ilmennyt, ihan hyvä ajaa, muutenkin hyvä peli.
Toiselta laidalta on nykyinen superb IV. Kojelauta narisee toisinaan, yksi ovi tarvii enemmän voimaa sulkeutuakseen, muutaman kuukauden vanhat alkuperäiset pyyhkijänsulat pitää helvetillistä meteliä ja päälle susipaska softa. Vähän on Toyotaa ikävä sen puolesta, että kaikki vaan toimi, vaikka skoda on hyvä ajaa ja hemmetin tilava.
 
ALD kiusoittelee Black Friday -tarjouksilla BMW plugarien osalta:

ALD: yksityisleasing BF

Vuorokauden vaihtuessa hinnat seuraaville:

BMW 330e A, Charged Edition, sedan
BMW X3 xDrive 30e A, Charged Edition
BMW X5 xDrive 45e A, Charged Edition


Viime joulun aikoihinhan noilla oli aika mainio Tesla M3 -tarjous johon olin itsekin todella lähellä tarttua, mutta jostain syystä jäi tarttumatta.
 
Niin no, yleisellä tasolla nämä takuunalaiset viat on silti "rasittavia". Autoa joutuu raijaamaan huoltoon, varaamaan aikaa jne ja välttämättä ei tule kerralla kuntoon.

Kannattaisi miettiä, että missä se pääasiallinen ajo tapahtuu, enemmän kaupungissa vai maantiellä. Kaupunkiajossa minusta menee vähän huonommillakin ajo-ominaisuuksilla varustettu pirssi. Maantieajossa taas panostaisin enemmän noihin ajo-ominaisuuksiin + meluisuuteen.
 
ALD kiusoittelee Black Friday -tarjouksilla BMW plugarien osalta:

ALD: yksityisleasing BF

Vuorokauden vaihtuessa hinnat seuraaville:

BMW 330e A, Charged Edition, sedan
BMW X3 xDrive 30e A, Charged Edition
BMW X5 xDrive 45e A, Charged Edition


Viime joulun aikoihinhan noilla oli aika mainio Tesla M3 -tarjous johon olin itsekin todella lähellä tarttua, mutta jostain syystä jäi tarttumatta.
Huomenna tulee Tesla tarjoukset.
 
Millainen tuo Tesla tarjous oli viimevuonna?
Kaivelin tästä ketjusta. Linkit tarjouksiin eivät luonnollisestikaan toimi.
Black Friday -hommaa, mutta myös ryhmään liittyvää: BMW 530e xdrive 499e/kk 30tkm/36kk liisarina -> BMW 5-Sarja 530e xDrive A Charged Edition - ALD Yksityisleasing
 
Alkanu pikkuhiljaa kiinnostamaan vaihtaa nykyinen dieseli johonki hybridiin, kilometrejä kun ei kerry samaa tahtia mitä ennen. Lähinnä katellu Auris hybridejä, hinnan ja toyotan oletetun hybridi osaamisen vuoksi. Tähän asti tullu päästeltyä eurooppalaisilla autolla joissa ajoominaisuudet olleet varsin hyvät joten kiinnostaakin tietää millainen on Auris talviolosuhteissa, seuraako jokaista uraa, toimiiko sähköt mihin pakkasasteeseen asti yms. Osaisiko joku Auriksen kanssa tutuiksi tullut mainostaa autoaan?

Olen testiajanut vanhaa Yaris hybridiä ja Auris hatchbackiä, eli pre TNGA autoja, eikä ne kyllä oikein säväyttäneet. Corolla hatchback hybrid ja C-HR hybrid vaikuttivat vuokra-autoina sen verran että kiinnostuin hybrideistä ja päädyin lopulta Ioniqiin.

Jos pääset -> 2015 Priuksen muotoilun ja sisätilojen kanssa sinuiksi niin se on ensimmäinen TNGA platformin auto. Hinta ja varusteet mielestäni ainakin linkin autossa kohdallaan kun vertaa käytettyihin Corolla tai C-HR malleihin. Ehkä Corolla, C-HR ja uusi Yaris ovat vähentäneet tuon avaruuslaivan haluttavuutta ja sitä kautta laskeneet hintoja.


Harkitsisin myös uutta Yarista rahoituksella jos koon puolesta riittää.

Ensituntumat Yaris Hybridistä motari/maantie/mutkainen kantatie painotteiselta lenkiltä.
Reitti.PNG

Täytyy sanoa, että Yaris todella yllätti vaikka hyvää osasin toki odottaa. Tiloiltaan tietysti pienempi, mutta ajotuntuma ei mielestäni häpeä suuremalle Ioniqille edes motarinopeuksissa. Ioniq sähkömoodissa tuntuu rullaavan aavistuksen paremmin, ehkä tuo DCT-laatikko omaa aavistuksen pienemmät häviöt tasaisessa kyydissä verrattuna Toyotan HSD toteutukseen? Renkaina molemmissa sattumalta Continental Ecocontact 6 (Yaris 185/65/R15, Ioniq 205/55/R16). Ioniq nyt kelien viiletessä (~5 C) vähän normaalia alhaisemmat kylmäpaineet 2,3 bar, Toyotasta ei tietoa.

Oli tarkoitus nollata Yariksen ajotietokone 10 minuutin lämmittelypätkän jälkeen Palokanorressa, jolloin ajotietokone näytti 4,7 l/100km (Ioniq 4,0, mutta seuraavan kiihdytyksen jälkeen taas 4,5). Toyotan käyttöliittymässä "tyhjennä" ei nollannut kulutusta vain olisi pitänyt painaa "päivitä". Huomasin tämän kuitenkin ennen kuin lähdin ajamaan Ioniqilla, joten molemmissa ajotietokone pidettiin nollattuna ensistartista lähtien. Ioniq seisoi autoliikkeen pihassa 2 tuntia ennen testiä eli eiköhän tuo aika reilu vertailu edelleen ole. Ilmastointi molemmissa AUTO @19 C, Ioniqissa oli Driver Only tila päällä.

Molemmilla autoilla 33 km reitissä kesti 33 minuuttia, Yaris näytti lopussa 4,4 Ioniq 3,7-3,8. Yariksen koeajon lopussa kun oltiin tultu 63 kilometriä kulutus oli tippunut 4,2. Loppumatkasta ajoin Vaajakosken kautta niin oli toki enemmän 80 ja 100 nopeusaluetta ja tuli ehkä vähän agressiivisemmin testattua Yariksen "reserviä" ja jos niin voi sanoa. Vaihdoin myös ECO moodista normaaliin, joskaan en huomannut niiden välillä suurta eroa. ECO moodissakin kaasuvaste oli eloisa, ehkä se vaikuttaa enemmän ilmastoinnin toimintaan tai moottorin sammutus/käynnistys strategiaan.

Uusi 3 sylinterinen 1.5 litrainen moottori pitää osakaasulla kiihdytyksessä generaattorimaisesti todella matalaa murinaa. Huomaa, että kevyissä kiihdytyksissä voimalaitoksen strategia on ahtaa akkuun päin mahdollisimman paljon sähköä optimaalisella hyötysuhteella ja kun nopeus saavutetaan moottori pyritään myös sammuttamaan todella agressiivisesti. Hyvä strategia kaupungissa sekä kun kuskina on vähemmän teknisesti orientoitunut kuljettaja.

Mielestäni Ioniqilla on helpompi vedättää polttomoottori päällä kun pitää vain kaasun tasaisena matkavauhti saavutettuna. Moottori sammutetaan vasta kun höllätään toviksi kaasulta tai näpäytetään jarrua. Samoin Ioniqilla on mielestäni helpompi vedättää täyssähkömoodissa (esim 50->70 km/h). Luulenkin että osasyy pienempään kulutukseen on vähäisempi käynnistyksien määrä johtuen kokeneen kuskin ajotyylistä Ioniqissa. Toyotalla tuli helposti alle 5 sekunnin polttomoottorinkäyttöjä pienistäkin nopeuden muutoksista.
Yariksen EV moodia en tosin kokeillut muuten kun ettei se aktivoitunut 60 km/h nopeudessa. Edit. Toisaalta jos Ioniqia ajaa kuin normi automaattia, eikä tietoisesti käskytä kaasun kevennyksillä moottoria sammumaan, kulutus on suurempi. Ehkä Toyotan toteutus on parempi suurille massoille.

Mutta 4,2 l/100km koko koeajolenkillä ensi-istumalla vähän testaillen on kuitenkin todella hyvä saavutus mielestäni! Vuoden takaisen muistikuvani mukaan uusi Yaris on hauskempi ja ihan yhtä jämäkkä ajaa kuin 2019 Corolla Hatchback 1.8 Hybrid ja vanhaa Yarista tämä vei 100/0. Jos tämä olisi tullut Eurooppaan sähköisellä nelivedolla saattaisi olla syy vaihtaa Hyundaista Toyotaan, mutta katsotaan uudemman kerran ensi talvena Yaris Crossin kanssa.

@nugnugug @DrRepper Mikä auto minulle? ketjuun liittyen mahdollisesti kiinnostaa.

Edit. Ainakin Ioniqin ajotietokoneen lukemat vastaavat tankilta mitattuja desin tarkkuudella.

Ja toki myös Ioniq hybridistä style varusteilla suositus. Tuossa mielestäni myös hinta-varustelu kohtaa, tosin rengastus vähän kummallinen linkin autossa. Ioniqissa penkinlämmitin on tehokas ja ratinlämmitin hyvä lisä. Piilo-ominaisuutena, jota arvostan, taustapeilit kääntyvät pakilla penkkimuistin mukaisesti eli näkee ilman säätöä rotvallinreunat. Omaani käytin juuri katsastuksessa ilman murheita 110k mittarissa.

Screenshot_20201123-164026_Gallery.jpg

Tuossa keskimmäinen lämmönvaihdin, minne kiertää jäähdytysneste koneelta.
20201121_112124.jpg


Korealaiset ja Japanilaiset hybridit on talviautoina siitä hyviä, että matkustamo lämpenee tehokkaasti kahden asian yhteisvaikutuksesta. Niissä on sähkövastus lämmityslaitteessa + pakokaasusta otetaan lämmönvaihtimella hukkaenergia talteen ja jäähdytysnesteet lämpenevät näin nopeammin. Nurkka-ajossa kylmillä keleillä voit pettyä kulutukseen, koska kylmä hybridi lataa moottorilla ajoakun täydenpuoleiseksi eli bensaa palaa ensimmäisillä kilometreillä itseasiassa "normaalin" auton tyhjäkäyttöä enemmän. Kulutus toki tasoittuu heti kun päästään hyödyntämään ensimmäiset sähköajopätkät.

Käy ihmeessä koeajamassa Ioniq Hybrid mielellään style varusteilla ja kokeile riittääkö sporttimoodissa kaasuvaste ja sähköavusteisen väännön tuntu omiin tarpeisiin. Tuolla on mukava ajaa pääosin eco moodissa pulsseittain sporttia käyttäen. Hyvä käytännön suorituskyky vaikka täyskaasulla toki "vain" 140hv. Toisaalta kun rekan perä lähestyy niin hybridillä ei haittaa jäädä hetkeksi katselemaan sopivaa ohituspaikkaa täyssähköllä matkaa taittaen ja ajotyylistä tulee luonnostaan huomattavasti perinteistä autoa rauhallisempi. Helposti taittaa 400+ kilometriä yhden pysähdyksen taktiikalla, mitä tuli kokeiltua parin kuukauden ajan suuntaansa viikossa. Perillä myös mukava katsoa nelosella alkavaa kulutuslukemaa.

Konttihan tuossa on myös yllättävän tilava ja penkit kaadettuna mahtuu jopa 65 tuumainen telkkari (100x160cm laatikossa) muuttolaatikkokerroksen päälle.
Ioniq hybridillä tuli ajettua 695 kilometrin pätkä nyt kesäkeleillä ja tankilta laskettu kulutus 3,76 l/100km. Tankkasin samalla pumpulla ja yhdellä lisäpuristuksella molemmilla kerroilla. Autossa pelkkä kuljettaja, imastointi pääasiassa driver only toiminnolla 21-22 C ja takakontissa 50 kilon edestä romua, mm. kahvakuulat. Alla muutaman tuhat ajetut Continental EcoContact 6 205/55 R16 91V renkaat ja kylmänä painetta 2,5 bar. Vanteet on kyllä Huyndain alkuperäiset, mutta ei sellaiset aero pölykapseliviritykset.

Oli tuossa jo vähän yrittämistä eli satasen alueella osan matkasta joustavasti vähän vähemmän ilman, että haittasin muuta vähäistä liikennettä. Pääsääntöisesti kuitenkin rajoitus + 7 limitterillä. Alle 5 autoa meni noiden vajaan 300 kilometrin maantiepätkien aikana yhteensä ohitse ja niillä kerralla kun ei heti ohituspaikkaa heti näkynyt nostin nopeuden suurimpaan sallittuun.

Avain pieneen kulutukseen on tällä autolla kaksi palkkia energiamittarissa. Polttomoottori päällä lataa akkuun ylimääräisen energian pitäen moottorin parhaalla hyötysuhteella 2-3 palkilla ja sähkömoodiin siirtyessä kaksi palkkia riittää pitämään auton sähkömoodissa alle 100 nopeuksissa yhtäjaksoisesti akun alakolmanneksen rajalle asti. Yli satastakin sähkölläkin pääsee, mutta siellä kahden palkin sääntö ei enää päde ja täytyy olla vähän varovaisempi kaasun kanssa. Vakkari sitten saattaa mennä välillä sähköllä kolmellakin palkilla, mutta harvoin kuski siihen jostain syystä itse pääsee. Mäkisestä maastosta on hybridille apua, sillä ylämäet nostavat luontaisesti polttomoottorin kuormapistettä ja alamäissä päästään sähköllä.

1595076760590.png

Hyvin lähelle meni ajotietokoneen mittaukset lähelle todellista, kun ottaa huomioon vielä yhden desimaalin tarkkuuden.

1595075386070.png


Ja lisätään nyt vielä lopuksi, että jatkossa käytän myös sporttimoodia sopivan mutkapätkän matkalle osuessa. Ei tämä niin vakavaa etteikö se 0.5-1 l enemmän satasella saisi kuluttaa. Ja motarilla saa myös ajaa suurinta sallittua.


Riippuu mihin polttikseen vertaa, mutta kyllä vähän isommallakin hybridillä pääsee kohtuullisella kulutuksella.

Ostin kaksi vuotta vanhan 90k ajetun Ioniq Hybridin kattavimmilla style varusteilla 2/3 uuden hinnasta. Nyt nollakeleillä ja 7000 kilometrin otannalla bensaa on mennyt 4,6 l/100 km tankkauksien mukaan. Kilometreistä noin 80% maantiellä ja loput 20% Helsingin ydinkeskustan lävitse lännestä itään pahimman ruuhkan ulkopuolella. Alle 5 kilometrin nurkka-ajossa kulutus kyllä kasvaa huomattavasti.

Ioniq.jpg




En kutsuisi uudehkoja itselataavia bensahybrideitä "välivaiheen hybrideiksi" vaan kulutuksen puolesta hyvin optimoiduiksi bensa-automaateiksi. Ei ne polttomoottoriautot tule käytettyjen markkinoilta mihinkään katoamaan ja pienikulutuksinen vikatilastoissa positiivisesti erottuva auto (Toyotan hybridi) käy kyllä kaupaksi. Itselataavassa hybridissä ei ole käyttövoimaveroa, vaan se rinnastuu bensa-autoon ja alhaisen CO2 arvon takia vuosivero pysyy kohtuullisena.

Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.

Alkuvuoden autokauppa käynnistyi nihkeästi ja autokannan ikääntyminen jatkuu - Teknavi

Monista Plug in hybrid malleista, kuten myös ensimmäisistä sähköautoista voi kyllä tulla jälkimarkkinoilla väliinputoajia kehityksen kehittyessä.
Huyndai Ioniq Hybrid style varustepaketilla vähän käytettynä on tuossa budjetin alapäässä. Tai sitten Niro/Kona jos katumaasturia halajaa. Toki jos siinä lähemmäs 200hv pitäisi olla niin hybridinä taitaa toyotan 2.0 ja 2.5 litraiset olla tällä hetkellä ne vaihtoehdot.

Ainakin oman Ioniqin edellinen omistaja oli päästellyt 90k tasan kahteen vuoteen ja itsekkin tullut jo 13k ajettua puoleen vuoteen huolettomia ja mukavia kilometrejä. Kulutus 4.6 l/100km bensaa.

Jos koeajolle asti päädyt niin kannattaa kokeilla miten paljon se sportmoodi parantaa kaasuherkkyyden tuntumaa. Se D on viritetty täysin ekoksi, mutta sportilla sähkömoottorin tuki luo aika vääntävän ja viiveettömän vaikutelman ja 120 on huomaamatta ohituksessa lasissa.

Täyskaasulla toki huomaa 140hv rajallisuuden, mutta kyllä sillä suomen liikenteessä hyvin on pärjänny. :)

Toki dieseleissä huoltoväli taita olla useammin 30k kun vaikka tässä sen 15k. Noilla kilsoilla en kyllä katsoisi kaasu, koska tankilla saat käydä jatkuvasti ja uudehkoissa se bensatankki on alta 10 litraa jos pitää jonnekkin tankkausverkoston ulkopuolelle lähteä.

Edit. Mulla on autossa kaksi sarjaa noita linkin autossa alla olevia 16 tuumaisia Huyndain vanteita. Linkin yksilössä taitaa olla kesärengassarjat 15 tuumaisilla alkuperäisillä "ekorenkailla", mitä pääasiassa näkee näissä(alumiinivanteen päälle kuuluu vielä ilmaohjainpölykapseli). 16 tuumaiset toimineet ainakin hyvin niin kitkoilla kuin kesärenkailla ja mielestäni antavat autolle vähän normaalimman ilmeen.

 
Viimeksi muokattu:
Leasinghinta alkaen 469€/kk on voimassa 5. joulukuuta mennessä tehtyihin tilauksiin*.​
Onko tämä ok hinta liisarille? Tuli suoraan Teslalta sähköpostia 2 tuntia sitten.
 

Leasinghinta alkaen 469€/kk on voimassa 5. joulukuuta mennessä tehtyihin tilauksiin*.​
Onko tämä ok hinta liisarille? Tuli suoraan Teslalta sähköpostia 2 tuntia sitten.
Mitä tuolla saa?

Edit. Tiedot
Leasing-esimerkki: Model 3 Standard Range Plus, 48 kuukautta, yhteensä 40tkm. Leasinghinta esimerkki on rajatulle määrälle autoja.

Vähän ajavalle varmaan ok. 10tkm vuodessa.
 
Mitä tuolla saa?

Edit. Tiedot
Leasing-esimerkki: Model 3 Standard Range Plus, 48 kuukautta, yhteensä 40tkm. Leasinghinta esimerkki on rajatulle määrälle autoja.

Vähän ajavalle varmaan ok. 10tkm vuodessa.
Ei tuossa ollut mitään yksityiskohtia tarjolla. Itselle liisaus ei ole vaihtoehto niin en ole tarkemmin aiheeseen tutustunut että mitä näihin yleensä kuuluu. Tarjoushinnoista vaan näkyi olevan keskustelua niin tuli mieleen kysyä tämän tarjouksen kelvollisuudesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 297
Viestejä
4 503 845
Jäsenet
74 379
Uusin jäsen
Antonsilt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom