Keskustelua hybridiautoista

ALD kiusoittelee Black Friday -tarjouksilla BMW plugarien osalta:

ALD: yksityisleasing BF

Vuorokauden vaihtuessa hinnat seuraaville:

BMW 330e A, Charged Edition, sedan
BMW X3 xDrive 30e A, Charged Edition
BMW X5 xDrive 45e A, Charged Edition


Viime joulun aikoihinhan noilla oli aika mainio Tesla M3 -tarjous johon olin itsekin todella lähellä tarttua, mutta jostain syystä jäi tarttumatta.
 
Niin no, yleisellä tasolla nämä takuunalaiset viat on silti "rasittavia". Autoa joutuu raijaamaan huoltoon, varaamaan aikaa jne ja välttämättä ei tule kerralla kuntoon.

Kannattaisi miettiä, että missä se pääasiallinen ajo tapahtuu, enemmän kaupungissa vai maantiellä. Kaupunkiajossa minusta menee vähän huonommillakin ajo-ominaisuuksilla varustettu pirssi. Maantieajossa taas panostaisin enemmän noihin ajo-ominaisuuksiin + meluisuuteen.
 
ALD kiusoittelee Black Friday -tarjouksilla BMW plugarien osalta:

ALD: yksityisleasing BF

Vuorokauden vaihtuessa hinnat seuraaville:

BMW 330e A, Charged Edition, sedan
BMW X3 xDrive 30e A, Charged Edition
BMW X5 xDrive 45e A, Charged Edition


Viime joulun aikoihinhan noilla oli aika mainio Tesla M3 -tarjous johon olin itsekin todella lähellä tarttua, mutta jostain syystä jäi tarttumatta.
Huomenna tulee Tesla tarjoukset.
 
Millainen tuo Tesla tarjous oli viimevuonna?
Kaivelin tästä ketjusta. Linkit tarjouksiin eivät luonnollisestikaan toimi.
Black Friday -hommaa, mutta myös ryhmään liittyvää: BMW 530e xdrive 499e/kk 30tkm/36kk liisarina -> BMW 5-Sarja 530e xDrive A Charged Edition - ALD Yksityisleasing
 
Alkanu pikkuhiljaa kiinnostamaan vaihtaa nykyinen dieseli johonki hybridiin, kilometrejä kun ei kerry samaa tahtia mitä ennen. Lähinnä katellu Auris hybridejä, hinnan ja toyotan oletetun hybridi osaamisen vuoksi. Tähän asti tullu päästeltyä eurooppalaisilla autolla joissa ajoominaisuudet olleet varsin hyvät joten kiinnostaakin tietää millainen on Auris talviolosuhteissa, seuraako jokaista uraa, toimiiko sähköt mihin pakkasasteeseen asti yms. Osaisiko joku Auriksen kanssa tutuiksi tullut mainostaa autoaan?

Olen testiajanut vanhaa Yaris hybridiä ja Auris hatchbackiä, eli pre TNGA autoja, eikä ne kyllä oikein säväyttäneet. Corolla hatchback hybrid ja C-HR hybrid vaikuttivat vuokra-autoina sen verran että kiinnostuin hybrideistä ja päädyin lopulta Ioniqiin.

Jos pääset -> 2015 Priuksen muotoilun ja sisätilojen kanssa sinuiksi niin se on ensimmäinen TNGA platformin auto. Hinta ja varusteet mielestäni ainakin linkin autossa kohdallaan kun vertaa käytettyihin Corolla tai C-HR malleihin. Ehkä Corolla, C-HR ja uusi Yaris ovat vähentäneet tuon avaruuslaivan haluttavuutta ja sitä kautta laskeneet hintoja.


Harkitsisin myös uutta Yarista rahoituksella jos koon puolesta riittää.

Ensituntumat Yaris Hybridistä motari/maantie/mutkainen kantatie painotteiselta lenkiltä.
Reitti.PNG

Täytyy sanoa, että Yaris todella yllätti vaikka hyvää osasin toki odottaa. Tiloiltaan tietysti pienempi, mutta ajotuntuma ei mielestäni häpeä suuremalle Ioniqille edes motarinopeuksissa. Ioniq sähkömoodissa tuntuu rullaavan aavistuksen paremmin, ehkä tuo DCT-laatikko omaa aavistuksen pienemmät häviöt tasaisessa kyydissä verrattuna Toyotan HSD toteutukseen? Renkaina molemmissa sattumalta Continental Ecocontact 6 (Yaris 185/65/R15, Ioniq 205/55/R16). Ioniq nyt kelien viiletessä (~5 C) vähän normaalia alhaisemmat kylmäpaineet 2,3 bar, Toyotasta ei tietoa.

Oli tarkoitus nollata Yariksen ajotietokone 10 minuutin lämmittelypätkän jälkeen Palokanorressa, jolloin ajotietokone näytti 4,7 l/100km (Ioniq 4,0, mutta seuraavan kiihdytyksen jälkeen taas 4,5). Toyotan käyttöliittymässä "tyhjennä" ei nollannut kulutusta vain olisi pitänyt painaa "päivitä". Huomasin tämän kuitenkin ennen kuin lähdin ajamaan Ioniqilla, joten molemmissa ajotietokone pidettiin nollattuna ensistartista lähtien. Ioniq seisoi autoliikkeen pihassa 2 tuntia ennen testiä eli eiköhän tuo aika reilu vertailu edelleen ole. Ilmastointi molemmissa AUTO @19 C, Ioniqissa oli Driver Only tila päällä.

Molemmilla autoilla 33 km reitissä kesti 33 minuuttia, Yaris näytti lopussa 4,4 Ioniq 3,7-3,8. Yariksen koeajon lopussa kun oltiin tultu 63 kilometriä kulutus oli tippunut 4,2. Loppumatkasta ajoin Vaajakosken kautta niin oli toki enemmän 80 ja 100 nopeusaluetta ja tuli ehkä vähän agressiivisemmin testattua Yariksen "reserviä" ja jos niin voi sanoa. Vaihdoin myös ECO moodista normaaliin, joskaan en huomannut niiden välillä suurta eroa. ECO moodissakin kaasuvaste oli eloisa, ehkä se vaikuttaa enemmän ilmastoinnin toimintaan tai moottorin sammutus/käynnistys strategiaan.

Uusi 3 sylinterinen 1.5 litrainen moottori pitää osakaasulla kiihdytyksessä generaattorimaisesti todella matalaa murinaa. Huomaa, että kevyissä kiihdytyksissä voimalaitoksen strategia on ahtaa akkuun päin mahdollisimman paljon sähköä optimaalisella hyötysuhteella ja kun nopeus saavutetaan moottori pyritään myös sammuttamaan todella agressiivisesti. Hyvä strategia kaupungissa sekä kun kuskina on vähemmän teknisesti orientoitunut kuljettaja.

Mielestäni Ioniqilla on helpompi vedättää polttomoottori päällä kun pitää vain kaasun tasaisena matkavauhti saavutettuna. Moottori sammutetaan vasta kun höllätään toviksi kaasulta tai näpäytetään jarrua. Samoin Ioniqilla on mielestäni helpompi vedättää täyssähkömoodissa (esim 50->70 km/h). Luulenkin että osasyy pienempään kulutukseen on vähäisempi käynnistyksien määrä johtuen kokeneen kuskin ajotyylistä Ioniqissa. Toyotalla tuli helposti alle 5 sekunnin polttomoottorinkäyttöjä pienistäkin nopeuden muutoksista.
Yariksen EV moodia en tosin kokeillut muuten kun ettei se aktivoitunut 60 km/h nopeudessa. Edit. Toisaalta jos Ioniqia ajaa kuin normi automaattia, eikä tietoisesti käskytä kaasun kevennyksillä moottoria sammumaan, kulutus on suurempi. Ehkä Toyotan toteutus on parempi suurille massoille.

Mutta 4,2 l/100km koko koeajolenkillä ensi-istumalla vähän testaillen on kuitenkin todella hyvä saavutus mielestäni! Vuoden takaisen muistikuvani mukaan uusi Yaris on hauskempi ja ihan yhtä jämäkkä ajaa kuin 2019 Corolla Hatchback 1.8 Hybrid ja vanhaa Yarista tämä vei 100/0. Jos tämä olisi tullut Eurooppaan sähköisellä nelivedolla saattaisi olla syy vaihtaa Hyundaista Toyotaan, mutta katsotaan uudemman kerran ensi talvena Yaris Crossin kanssa.

@nugnugug @DrRepper Mikä auto minulle? ketjuun liittyen mahdollisesti kiinnostaa.

Edit. Ainakin Ioniqin ajotietokoneen lukemat vastaavat tankilta mitattuja desin tarkkuudella.

Ja toki myös Ioniq hybridistä style varusteilla suositus. Tuossa mielestäni myös hinta-varustelu kohtaa, tosin rengastus vähän kummallinen linkin autossa. Ioniqissa penkinlämmitin on tehokas ja ratinlämmitin hyvä lisä. Piilo-ominaisuutena, jota arvostan, taustapeilit kääntyvät pakilla penkkimuistin mukaisesti eli näkee ilman säätöä rotvallinreunat. Omaani käytin juuri katsastuksessa ilman murheita 110k mittarissa.

Screenshot_20201123-164026_Gallery.jpg

Tuossa keskimmäinen lämmönvaihdin, minne kiertää jäähdytysneste koneelta.
20201121_112124.jpg


Korealaiset ja Japanilaiset hybridit on talviautoina siitä hyviä, että matkustamo lämpenee tehokkaasti kahden asian yhteisvaikutuksesta. Niissä on sähkövastus lämmityslaitteessa + pakokaasusta otetaan lämmönvaihtimella hukkaenergia talteen ja jäähdytysnesteet lämpenevät näin nopeammin. Nurkka-ajossa kylmillä keleillä voit pettyä kulutukseen, koska kylmä hybridi lataa moottorilla ajoakun täydenpuoleiseksi eli bensaa palaa ensimmäisillä kilometreillä itseasiassa "normaalin" auton tyhjäkäyttöä enemmän. Kulutus toki tasoittuu heti kun päästään hyödyntämään ensimmäiset sähköajopätkät.

Käy ihmeessä koeajamassa Ioniq Hybrid mielellään style varusteilla ja kokeile riittääkö sporttimoodissa kaasuvaste ja sähköavusteisen väännön tuntu omiin tarpeisiin. Tuolla on mukava ajaa pääosin eco moodissa pulsseittain sporttia käyttäen. Hyvä käytännön suorituskyky vaikka täyskaasulla toki "vain" 140hv. Toisaalta kun rekan perä lähestyy niin hybridillä ei haittaa jäädä hetkeksi katselemaan sopivaa ohituspaikkaa täyssähköllä matkaa taittaen ja ajotyylistä tulee luonnostaan huomattavasti perinteistä autoa rauhallisempi. Helposti taittaa 400+ kilometriä yhden pysähdyksen taktiikalla, mitä tuli kokeiltua parin kuukauden ajan suuntaansa viikossa. Perillä myös mukava katsoa nelosella alkavaa kulutuslukemaa.

Konttihan tuossa on myös yllättävän tilava ja penkit kaadettuna mahtuu jopa 65 tuumainen telkkari (100x160cm laatikossa) muuttolaatikkokerroksen päälle.
Ioniq hybridillä tuli ajettua 695 kilometrin pätkä nyt kesäkeleillä ja tankilta laskettu kulutus 3,76 l/100km. Tankkasin samalla pumpulla ja yhdellä lisäpuristuksella molemmilla kerroilla. Autossa pelkkä kuljettaja, imastointi pääasiassa driver only toiminnolla 21-22 C ja takakontissa 50 kilon edestä romua, mm. kahvakuulat. Alla muutaman tuhat ajetut Continental EcoContact 6 205/55 R16 91V renkaat ja kylmänä painetta 2,5 bar. Vanteet on kyllä Huyndain alkuperäiset, mutta ei sellaiset aero pölykapseliviritykset.

Oli tuossa jo vähän yrittämistä eli satasen alueella osan matkasta joustavasti vähän vähemmän ilman, että haittasin muuta vähäistä liikennettä. Pääsääntöisesti kuitenkin rajoitus + 7 limitterillä. Alle 5 autoa meni noiden vajaan 300 kilometrin maantiepätkien aikana yhteensä ohitse ja niillä kerralla kun ei heti ohituspaikkaa heti näkynyt nostin nopeuden suurimpaan sallittuun.

Avain pieneen kulutukseen on tällä autolla kaksi palkkia energiamittarissa. Polttomoottori päällä lataa akkuun ylimääräisen energian pitäen moottorin parhaalla hyötysuhteella 2-3 palkilla ja sähkömoodiin siirtyessä kaksi palkkia riittää pitämään auton sähkömoodissa alle 100 nopeuksissa yhtäjaksoisesti akun alakolmanneksen rajalle asti. Yli satastakin sähkölläkin pääsee, mutta siellä kahden palkin sääntö ei enää päde ja täytyy olla vähän varovaisempi kaasun kanssa. Vakkari sitten saattaa mennä välillä sähköllä kolmellakin palkilla, mutta harvoin kuski siihen jostain syystä itse pääsee. Mäkisestä maastosta on hybridille apua, sillä ylämäet nostavat luontaisesti polttomoottorin kuormapistettä ja alamäissä päästään sähköllä.

1595076760590.png

Hyvin lähelle meni ajotietokoneen mittaukset lähelle todellista, kun ottaa huomioon vielä yhden desimaalin tarkkuuden.

1595075386070.png


Ja lisätään nyt vielä lopuksi, että jatkossa käytän myös sporttimoodia sopivan mutkapätkän matkalle osuessa. Ei tämä niin vakavaa etteikö se 0.5-1 l enemmän satasella saisi kuluttaa. Ja motarilla saa myös ajaa suurinta sallittua.


Riippuu mihin polttikseen vertaa, mutta kyllä vähän isommallakin hybridillä pääsee kohtuullisella kulutuksella.

Ostin kaksi vuotta vanhan 90k ajetun Ioniq Hybridin kattavimmilla style varusteilla 2/3 uuden hinnasta. Nyt nollakeleillä ja 7000 kilometrin otannalla bensaa on mennyt 4,6 l/100 km tankkauksien mukaan. Kilometreistä noin 80% maantiellä ja loput 20% Helsingin ydinkeskustan lävitse lännestä itään pahimman ruuhkan ulkopuolella. Alle 5 kilometrin nurkka-ajossa kulutus kyllä kasvaa huomattavasti.

Ioniq.jpg




En kutsuisi uudehkoja itselataavia bensahybrideitä "välivaiheen hybrideiksi" vaan kulutuksen puolesta hyvin optimoiduiksi bensa-automaateiksi. Ei ne polttomoottoriautot tule käytettyjen markkinoilta mihinkään katoamaan ja pienikulutuksinen vikatilastoissa positiivisesti erottuva auto (Toyotan hybridi) käy kyllä kaupaksi. Itselataavassa hybridissä ei ole käyttövoimaveroa, vaan se rinnastuu bensa-autoon ja alhaisen CO2 arvon takia vuosivero pysyy kohtuullisena.

Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.

Alkuvuoden autokauppa käynnistyi nihkeästi ja autokannan ikääntyminen jatkuu - Teknavi

Monista Plug in hybrid malleista, kuten myös ensimmäisistä sähköautoista voi kyllä tulla jälkimarkkinoilla väliinputoajia kehityksen kehittyessä.
Huyndai Ioniq Hybrid style varustepaketilla vähän käytettynä on tuossa budjetin alapäässä. Tai sitten Niro/Kona jos katumaasturia halajaa. Toki jos siinä lähemmäs 200hv pitäisi olla niin hybridinä taitaa toyotan 2.0 ja 2.5 litraiset olla tällä hetkellä ne vaihtoehdot.

Ainakin oman Ioniqin edellinen omistaja oli päästellyt 90k tasan kahteen vuoteen ja itsekkin tullut jo 13k ajettua puoleen vuoteen huolettomia ja mukavia kilometrejä. Kulutus 4.6 l/100km bensaa.

Jos koeajolle asti päädyt niin kannattaa kokeilla miten paljon se sportmoodi parantaa kaasuherkkyyden tuntumaa. Se D on viritetty täysin ekoksi, mutta sportilla sähkömoottorin tuki luo aika vääntävän ja viiveettömän vaikutelman ja 120 on huomaamatta ohituksessa lasissa.

Täyskaasulla toki huomaa 140hv rajallisuuden, mutta kyllä sillä suomen liikenteessä hyvin on pärjänny. :)

Toki dieseleissä huoltoväli taita olla useammin 30k kun vaikka tässä sen 15k. Noilla kilsoilla en kyllä katsoisi kaasu, koska tankilla saat käydä jatkuvasti ja uudehkoissa se bensatankki on alta 10 litraa jos pitää jonnekkin tankkausverkoston ulkopuolelle lähteä.

Edit. Mulla on autossa kaksi sarjaa noita linkin autossa alla olevia 16 tuumaisia Huyndain vanteita. Linkin yksilössä taitaa olla kesärengassarjat 15 tuumaisilla alkuperäisillä "ekorenkailla", mitä pääasiassa näkee näissä(alumiinivanteen päälle kuuluu vielä ilmaohjainpölykapseli). 16 tuumaiset toimineet ainakin hyvin niin kitkoilla kuin kesärenkailla ja mielestäni antavat autolle vähän normaalimman ilmeen.

 
Viimeksi muokattu:
Leasinghinta alkaen 469€/kk on voimassa 5. joulukuuta mennessä tehtyihin tilauksiin*.​
Onko tämä ok hinta liisarille? Tuli suoraan Teslalta sähköpostia 2 tuntia sitten.
 

Leasinghinta alkaen 469€/kk on voimassa 5. joulukuuta mennessä tehtyihin tilauksiin*.​
Onko tämä ok hinta liisarille? Tuli suoraan Teslalta sähköpostia 2 tuntia sitten.
Mitä tuolla saa?

Edit. Tiedot
Leasing-esimerkki: Model 3 Standard Range Plus, 48 kuukautta, yhteensä 40tkm. Leasinghinta esimerkki on rajatulle määrälle autoja.

Vähän ajavalle varmaan ok. 10tkm vuodessa.
 
Mitä tuolla saa?

Edit. Tiedot
Leasing-esimerkki: Model 3 Standard Range Plus, 48 kuukautta, yhteensä 40tkm. Leasinghinta esimerkki on rajatulle määrälle autoja.

Vähän ajavalle varmaan ok. 10tkm vuodessa.
Ei tuossa ollut mitään yksityiskohtia tarjolla. Itselle liisaus ei ole vaihtoehto niin en ole tarkemmin aiheeseen tutustunut että mitä näihin yleensä kuuluu. Tarjoushinnoista vaan näkyi olevan keskustelua niin tuli mieleen kysyä tämän tarjouksen kelvollisuudesta.
 
Jenkeissä vähän erilaisia BF-tarjouksia:

Dealer lease offers on the LEAF have significantly improved this month, particularly for the S and SV trim levels, which have 150 miles of range. Quirk Nissan in Massachusetts is advertising a two-year lease on a LEAF S for $0 down, $69/month, plus $650 acquisition fee – which translates to an effective cost of $94/month before tax and license. On the left coast, Nissan of Sacramento offers the LEAF S for an effective cost of $124/month, while North Bay Nissan in Petaluma, California, has a better-equipped LEAF SV for that same $124/month.
:(((
 
Leasinghinta alkaen 469€/kk on voimassa 5. joulukuuta mennessä tehtyihin tilauksiin*.
Onko tämä ok hinta liisarille? Tuli suoraan Teslalta sähköpostia 2 tuntia sitten.
Teslan sivuilta osamaksulla ostettaessa se on myös alle 500 €/kk vaikka laittaa käsirahan minimiin. Itse asiassa käsirahaksi riittää valtion hankintatuki, vaikka sitä ei tuosta webbisivulta pysty valitsemaan.

Mitä tuohon leasingiin kuuluu? Vakuutus, verot ja huollot? Huoltoja tuskin montaa tulee 48 kk aikana, mitään varsinaista huolto-ohjelmaahan noissa ei ole. Ilmansuodattimia hyvä vaihtaa joskus ja jarruja kropata jos ei tule muuten tarpeeksi jarruteltua.
 
Teslan sivuilta osamaksulla ostettaessa se on myös alle 500 €/kk vaikka laittaa käsirahan minimiin. Itse asiassa käsirahaksi riittää valtion hankintatuki, vaikka sitä ei tuosta webbisivulta pysty valitsemaan.

Mitä tuohon leasingiin kuuluu? Vakuutus, verot ja huollot? Huoltoja tuskin montaa tulee 48 kk aikana, mitään varsinaista huolto-ohjelmaahan noissa ei ole. Ilmansuodattimia hyvä vaihtaa joskus ja jarruja kropata jos ei tule muuten tarpeeksi jarruteltua.
Kai huomaat, että teslan lainoituslaskelmassa jää maksettavaa n. 23000e viimeinen erä listattujen 48x 540e + 5056e lisäksi?
 
Omilla kilsoilla tuli vähän Teslan leasing liian kalliiksi.
Kävin vw centterillä koeistumassa I.D4 jäi kyllä paljon parempi fiilis kun ID.3:sta. Tuntui sisältä laadukkaammalta ja oli kyllä tilava. Auto nähtävillä tänään ja huomenna Vantaalla. Lähtee sitten muualle Suomeen kiertueelle. Ei pääse vielä koeajamaan.
 
Teslalla vain standard malli ja taitavat olla näitä ei refresh malleja mistä pitää päästä eroon.

Harmi että paljon ajavalle leasing hinta on kova.
Aihetta sivuten:

Teslalta kysyttäessä en saanut tuota aiemmin mainittua BF-tarjousta vaan pistivät seuraavaa:

– meille tulee siis Kiinan uudelta tehtaalta Model 3 Standard Range Plus autoja vielä tämän vuoden loppuun, jotka myydään 3000€ alennettuun hintaan tehdastilaukseen nähden. Kyseiset autot ovat siis täsmälleen samoja, joita on ollut liikenteessä auton julkaisusta lähtien, mutta niissä on uusi LFP-akusto joka parantaa toimintasädettä n. 10%.
Toinen vaihtoehto on päivitetty ”2021 mallin” Model 3, jossa on muun muassa sähköinen takaluukku sekä lämpöpumppu. Kyseiset autot tulevat toimitukseen helmi-maaliskuussa 2021 ja on samainen auto, joka pamahtaa ruudulle mennessäsi tekemään tehdastilausta osoitteessa Suunnittele Model 3 | Tesla
 
Saksalaisten lähteiden mukaan ID.3:n isompi ohjelmistopäivitys on ilmeisesti saatu valmiiksi ja ohjelmisto asennetaan uusiin autoihin viikosta 49 eteenpäin. Päivityksessä pitäisi tulla puuttuvat ominaisuudet, kuten wireless Android auto ja Apple Carplay ja AR HUD.
 
Kävikö joku tekkiläinen katsomassa Mach-E? Hetken pohdin mahdollisuutta, mutta covid on nyt niin levinnyt ja riskiryhmää lähipiirissä niin en viittiny lähteä tällä kierroksella. :lonely:
 
Jos tulee/tuli Teslankin ovenkahvoista mieleen turha kikkailu, turhan kikkailun vuoksi niin eipä Mach-E ainakaan paremmin vedä.

Mikä vika normaalissa toteutuksessa? PIN koodin olis voinu tuoda siihen lisäksi. ID 3, ID 4 näyttää paremmin... "Perinteiseltä." Hyvässä mielessä.
 
BMW-laatua :tup:

Miten hybridiautosta voi yhtäaikaa hajota akku, latausyksikkö, sähkömoottori ja suuttimet?
Joku jännitepiikki tullut? On kyllä omituinen. Ehkä niillä on joku yhteinen ohjausyksikkö mikä on ne rikkonut
 
Tuo on kyllä pelottavaa noissa hybrideissä. Tulee sähköauton ja polttomoottoriauton huonot puolet niiden hyötyjen mukana. Normaaliin polttomoottoriautoon ei kovin helposti tule 27k€ maksavaa vikaa jos ei nyt jostain M5 tms. erikoismallista kyse.
 
– meille tulee siis Kiinan uudelta tehtaalta Model 3 Standard Range Plus autoja vielä tämän vuoden loppuun, jotka myydään 3000€ alennettuun hintaan tehdastilaukseen nähden. Kyseiset autot ovat siis täsmälleen samoja, joita on ollut liikenteessä auton julkaisusta lähtien, mutta niissä on uusi LFP-akusto joka parantaa toimintasädettä n. 10%.

Tämänlainen Shanghai-Tesla lähti ALD:ltä valkoisella sisustalla 3v/45tkm sopparilla 550€/kk itselleni juuri. Omaa voi sitten katsella hyvin tuon päätyttyä :).
 
Tuo on kyllä pelottavaa noissa hybrideissä. Tulee sähköauton ja polttomoottoriauton huonot puolet niiden hyötyjen mukana. Normaaliin polttomoottoriautoon ei kovin helposti tule 27k€ maksavaa vikaa jos ei nyt jostain M5 tms. erikoismallista kyse.

Tuolla toisaallapäin oli tietoa, että tässä keississä polttomoottorin osuus tuosta hinnasta oli 20k€, akun 4k€ ja loput asennusta ja pikkukilkkeitä. Mutta saatiinhan siitä hieno klikkiotsikko.
 
Tuolla toisaallapäin oli tietoa, että tässä keississä polttomoottorin osuus tuosta hinnasta oli 20k€, akun 4k€ ja loput asennusta ja pikkukilkkeitä. Mutta saatiinhan siitä hieno klikkiotsikko.

Sitten varmaan kyseessä summa joka näppärästi voidaan vakuutusyhtiöltä moottorista veloittaa. Ihan hinnat alkaen 2.0L nelisynterinen bensakonehan tuossa on ja samaa löytyy tarjolle läpi malliston.
 
Tuolla toisaallapäin oli tietoa, että tässä keississä polttomoottorin osuus tuosta hinnasta oli 20k€, akun 4k€ ja loput asennusta ja pikkukilkkeitä. Mutta saatiinhan siitä hieno klikkiotsikko.

Miten ihmeessä missään ns. normiautossa moottorin korjaus voi maksaa 20K€? Paljokohan tästä oli työn osuus? Tuolla hinnalla on varmaan mennyt koko moottori täysin mekaanisesti rikki eli lohkot halki, sylinterit ja venttiilit solmussa jne. En vain keksi miten se on voinut mennä.
 
Miten ihmeessä missään ns. normiautossa moottorin korjaus voi maksaa 20K€? Paljokohan tästä oli työn osuus? Tuolla hinnalla on varmaan mennyt koko moottori täysin mekaanisesti rikki eli lohkot halki, sylinterit ja venttiilit solmussa jne. En vain keksi miten se on voinut mennä.

Viiteen tonniinhan tuolla oli romutetuista autoista vaihtomoottoreja kaivettu.

'vian määrittely, tarkempi diagnostiikka, purku, tilaaminen, tarvikeosat, tehdaskunnostettu vaihtomoottori, asennus, polttoaineen ruiskutuslaitteisto, ohjelmointi. Tuosta se hinta koostuu.'

 
2:n litran suhteellisen korkeasti viritetty (245hv) ahdettu moottori noin painavassa autossa pätkittäisellä plug-in käytöllä niin ongelmia voi ehkä jopa odottaa. Tietäjät voi toki korjata, mutta oletan tuon olevan pelkästään suorasuihku ilman ylimääräistä imusarjasuutinta.

Johan noi suorasuihkubensaturbot tykkää kerätä imusarjan, imuventtiilit ja suuttimet hiilivetypaskaan pienemmilläkin kilsoilla. Offtopic, mutta oli tuossa vajaan kuukauden 15k ajettu 1.0 Ecoboost Focus farkku alla. Se ilmoitti muutaman kerran diagnostiikka eventin loggauksesta keskinäytöllä, kun lähti kylmästartin (+5c) jälkeen risteyksestä kakkosella vedättämään. Kyllä siinä kuskinakin huomasi nakutuksen, mutta hyvä että Fordi vielä asiasta puolinäkyvästi ilmaisi.
 
Tämänlainen Shanghai-Tesla lähti ALD:ltä valkoisella sisustalla 3v/45tkm sopparilla 550€/kk itselleni juuri. Omaa voi sitten katsella hyvin tuon päätyttyä :).

Nyt on hinta kohdillaan. Itsellä on toista vuotta Kia Optima Phev 530€/kk kolmen vuoden sopparilla ja 18tkm/v. Tuolla hinnalla vaihtaisin ilomielin Teslaan, joskin kilsoja pitäis hitusen nostaa. Saanko kysyä kuuluuko tuohon diiliin vakuutus? Pitikö hinnasta neuvotella vai tarjosivatko sitä suoraan?
 
Nyt on hinta kohdillaan. Itsellä on toista vuotta Kia Optima Phev 530€/kk kolmen vuoden sopparilla ja 18tkm/v. Tuolla hinnalla vaihtaisin ilomielin Teslaan, joskin kilsoja pitäis hitusen nostaa. Saanko kysyä kuuluuko tuohon diiliin vakuutus? Pitikö hinnasta neuvotella vai tarjosivatko sitä suoraan?

Ei kuulu vakuutusta mukaan. Nämä Shanghai-Teslat eivät näy ALD:n sivuilla, vaan siellä on Fremontin tehtaalta konfiguraattorin kautta tulevat ainoastaan. Tesla-myyjän kanssa keskustelin asiasta ja tarjosi tätä hintaa suoraan. 20tkm/v maksaisi n. 55€/kk enemmän.

Edit: Taino ei Tesla-myyjä tietysti tarjonnut, mutta häneltä sai arvion kuukausilaskutuksen suuruudesta, ja ALD:lta tuli suoraan tuohon täsmäävä tarjous
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on hinta kohdillaan. Itsellä on toista vuotta Kia Optima Phev 530€/kk kolmen vuoden sopparilla ja 18tkm/v. Tuolla hinnalla vaihtaisin ilomielin Teslaan, joskin kilsoja pitäis hitusen nostaa. Saanko kysyä kuuluuko tuohon diiliin vakuutus? Pitikö hinnasta neuvotella vai tarjosivatko sitä suoraan?
Hinta hyppää aika hyvin kun kilsat nousee. Pyysi tarjouksen LR mallille ja nastat mukaan. 30-35tkm vuodessa hinta tälle 1200€/kk/2v, 1060€/kk/3v ja 1022€/kk/4v.

Plus vakuutus.

Edit. Normaalit kilsat 10-15tkm/v noin 800€.
 

Leasinghinta alkaen 469€/kk on voimassa 5. joulukuuta mennessä tehtyihin tilauksiin*.​
Onko tämä ok hinta liisarille? Tuli suoraan Teslalta sähköpostia 2 tuntia sitten.
Pyysin Teslalta suoraan BF-tarjouksesta, jonka ottivat itsekin puheeksi ja sain seuraavaa:

36 kk / 30 tkm 577 € / kk
36 kk / 45 tkm 620 € / kk
48 kk / 40 tkm 546 € / kk
48 kk / 60 tkm 609 € / kk

Pyysin vielä lähettämään tuon kiertäneen BF-tarjouksen sähköpostiin, mutta olisikohan siellä tullut jollakin typo ja haluavat nyt vain unohtaa :D Ja ei, hinta ei sisällä vakuutusta.
 
Pyysin Teslalta suoraan BF-tarjouksesta, jonka ottivat itsekin puheeksi ja sain seuraavaa:

36 kk / 30 tkm 577 € / kk
36 kk / 45 tkm 620 € / kk
48 kk / 40 tkm 546 € / kk
48 kk / 60 tkm 609 € / kk

Pyysin vielä lähettämään tuon kiertäneen BF-tarjouksen sähköpostiin, mutta olisikohan siellä tullut jollakin typo ja haluavat nyt vain unohtaa :D Ja ei, hinta ei sisällä vakuutusta.

Olin miinustanut hinnasta jo hankintatuen vaikutuksen, eli ei siinä mielessä ollut vertailukelpoinen. 609€/kk oli merkitty ALD:n tarjoukseen 3v/45tkm, mistä saa pois 55,55€/kk hankintatuella.
 
Tuolla toisaallapäin oli tietoa, että tässä keississä polttomoottorin osuus tuosta hinnasta oli 20k€, akun 4k€ ja loput asennusta ja pikkukilkkeitä. Mutta saatiinhan siitä hieno klikkiotsikko.
Sitten varmaan kyseessä summa joka näppärästi voidaan vakuutusyhtiöltä moottorista veloittaa. Ihan hinnat alkaen 2.0L nelisynterinen bensakonehan tuossa on ja samaa löytyy tarjolle läpi malliston.
Miten ihmeessä missään ns. normiautossa moottorin korjaus voi maksaa 20K€? Paljokohan tästä oli työn osuus? Tuolla hinnalla on varmaan mennyt koko moottori täysin mekaanisesti rikki eli lohkot halki, sylinterit ja venttiilit solmussa jne. En vain keksi miten se on voinut mennä.
2:n litran suhteellisen korkeasti viritetty (245hv) ahdettu moottori noin painavassa autossa pätkittäisellä plug-in käytöllä niin ongelmia voi ehkä jopa odottaa. Tietäjät voi toki korjata, mutta oletan tuon olevan pelkästään suorasuihku ilman ylimääräistä imusarjasuutinta.

Johan noi suorasuihkubensaturbot tykkää kerätä imusarjan, imuventtiilit ja suuttimet hiilivetypaskaan pienemmilläkin kilsoilla. Offtopic, mutta oli tuossa vajaan kuukauden 15k ajettu 1.0 Ecoboost Focus farkku alla. Se ilmoitti muutaman kerran diagnostiikka eventin loggauksesta keskinäytöllä, kun lähti kylmästartin (+5c) jälkeen risteyksestä kakkosella vedättämään. Kyllä siinä kuskinakin huomasi nakutuksen, mutta hyvä että Fordi vielä asiasta puolinäkyvästi ilmaisi.

OT
Eikös tuo ole aivan normaalisti viritetty moottori litratehoiltaan, vastaavissa tehoissa kuin vaikka tuo litrainen ecoboost. Paitsi että ecoboost on jatkuvasti suhteellisesti suuremman kuormituksen alla.
Eikö tällä foorumilla ole keskustelua polttomoottoriautoille? Mun puolesta tän triidin sais muutenki pyhittää sähkölle, kun nykysellään menee järkiään polttiksista jauhamiseksi tämän tästä.
 
Eikö tällä foorumilla ole keskustelua polttomoottoriautoille? Mun puolesta tän triidin sais muutenki pyhittää sähkölle, kun nykysellään menee järkiään polttiksista jauhamiseksi tämän tästä.

Kyseessä oli hybridiauto joka täyttää ketjun kriteerit aika hyvin.
 
Offtopic

Porukka ihan mehuissaan miettii täällä jotain luksusautojen liisausta/rahoitusta vuosikausiksi? Jos sellaisen hakeminen kaupasta taskurahoiksi luokiteltavalla määrällä ei onnistu, niin sellaiseen ei ole varaa. Herätkää!


Eri rahoitus/leasing-vaihtoehdoista on turha keskustella yleistäen. Aina kun suuri määrä rahaa sidotaan johonkin (auton osto käteisellä tässä tapauksessa), kannattaa miettiä saman summan vaihtoehtokustannus. Jos rahoituksen saa luokkaa 1,5% kokonaiskorolla, niin tämän kompensoi jo puolittain pelkällä Bank Norwegianin säästötilillä, tai sijoittamalla osan pääomasta passiiviseen osakeindeksiin (huom. pitkällä aikavälillä). Puhumattakaan siitä, että mikä etu likdivillä omaisuudella on vs. että se on sidottu vaikka autoon. Olin aluksi ostamassa Model 3:sta omaksi, mutta hyvä leasing-tarjous ja sähköautomarkkinoiden nuoruus ratkaisi sen, että otan "varman päälle", ja siirretään oman osto tulevaisuuteen. Siihen mennessä vanha autoteollisuus on jo saanut toisen sukupolven sähköautot pihalle ja hyviä vaihtoehtoja on paljon enemmän.

Jos tarkoitus taas on sanoa, että rahoituksia ja leasingeja ei kannata viritellä aivan tappiin asti omien tulojen ja menojen kanssa, jolloin mikä tahansa yllätys keikauttaa talouden, niin olen asiasta täysin samaa mieltä. Tosin pätee muihinkin asioihin autojen lisäksi.
 
Offtopic

Porukka ihan mehuissaan miettii täällä jotain luksusautojen liisausta/rahoitusta vuosikausiksi? Jos sellaisen hakeminen kaupasta taskurahoiksi luokiteltavalla määrällä ei onnistu, niin sellaiseen ei ole varaa. Herätkää!
No jos tuollaisen Model 3:n liisarihinta on ~600e/kk, niin sen kattamiseen ei tarvitse kuitenkaan kuin esim. ~250ke hyvin hajautetun osakesalkun vuosittaiset osingot. Loppujen lopuksi yllättävän kohtuullinen kustannus kalliista uudesta autosta. Tuosta "luksuksesta" jokaisella on sitten oma mielipiteensä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 524
Viestejä
4 578 966
Jäsenet
75 463
Uusin jäsen
Jimip

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom