Keskustelua hybridiautoista

Bjørnillä on aika hyvät esimerkit 3:sen latauskäyttäytymisestä kylmällä - lopputulos on se, että pakkasella lataaminen on pahimmillaan todella hidasta, ellei akkua saa lämmitettyä ennalta. Monilla muilla sähköautoilla käyttäytyminen taitaa olla vielä heikompaa, kun lämmitykset ovat vielä kehnommat.

Olisi kiva nähdä id.3:sen käytös.

Jos auto on ollut pakkasella ilman piuhaa yön yli ja seuraavana päivänä on tarkoitus ajaa pitkä lenkki jonka matkan varrella meinaa pikaladata, niin rangen suinkin riittäessä on todellakin syytä lämmittää auto ennen lähtöä, jotta akku on lähtiessä yli 10C.

Autohan kyllä kulkee rannikkosuomen kylmillä lyhyitä lenkkejä ihan mukavasti ilman ongelmia, mutta jos tarkoitus on ajaa maantietä pitkä pötkö, niin pikalaturilla lataukseen saa varata huomattavan paljon aikaa kun latausnopeus kärsii niin paljon.

Jos asuisin okt:ssa, niin haluaisin kyllä autolleni mieluusti sen 7-11kW tehoille riittävän laturin.

 
Teoreettinen kysymys, jos sähköauto lämpimässä autotallissa ladattuna. Ulkona -30 pakkasta. Siitä lähdetään pitkin lappia samoilla pakkasilla kohti etelää, niin hyytyykö/jäätyykö muutaman kilsan päästä vai kuinka pitkälle pääsee, ja mitenkäs latausajat matkan varrella - mukaanlukien auton jäähtymisen siinä laturissa.

Sanotaan nyt vaikka M3, ID3 tms.

Ilmathan on nyt olleet mukavan lämpimiä muutamat vuodet, ainakin täälläpäin. Pakkanenhan voi yllättää pohjoisempana. Kunhan mietin miten käytännössä.
 
Monilla muilla sähköautoilla käyttäytyminen taitaa olla vielä heikompaa, kun lämmitykset ovat vielä kehnommat.
Mustangiin mahdollisesti tulee tuo akun etävalmistelu latausta varten. Näin siis ainakin epäiltiin suomalaiselle lehdistölle pidetyssä esittelytilaisuudessa. Varmuudella eivät osanneet siis sanoa, että tuleeko, mutta epäilys oli, että tulee. Käytännössähän mikään ei estä tuollaisen lisäämistä jälkikäteen, jos vaan hardis sitä tukee.
 
Bjørnillä on aika hyvät esimerkit 3:sen latauskäyttäytymisestä kylmällä - lopputulos on se, että pakkasella lataaminen on pahimmillaan todella hidasta, ellei akkua saa lämmitettyä ennalta. Monilla muilla sähköautoilla käyttäytyminen taitaa olla vielä heikompaa, kun lämmitykset ovat vielä kehnommat.

Olisi kiva nähdä id.3:sen käytös.

Jos auto on ollut pakkasella ilman piuhaa yön yli ja seuraavana päivänä on tarkoitus ajaa pitkä lenkki jonka matkan varrella meinaa pikaladata, niin rangen suinkin riittäessä on todellakin syytä lämmittää auto ennen lähtöä, jotta akku on lähtiessä yli 10C.

Autohan kyllä kulkee rannikkosuomen kylmillä lyhyitä lenkkejä ihan mukavasti ilman ongelmia, mutta jos tarkoitus on ajaa maantietä pitkä pötkö, niin pikalaturilla lataukseen saa varata huomattavan paljon aikaa kun latausnopeus kärsii niin paljon.

Jos asuisin okt:ssa, niin haluaisin kyllä autolleni mieluusti sen 7-11kW tehoille riittävän laturin.



Tämän voisi tiivistää samaan mikä sähköautoilijoille tulee nopeasti tutuksi, eli suunnittelu ja ennakointi. Jos tiedät että seuraavana aamuna on reissu edessä, niin ajastimeen lähtöaika niin ei tartte edes muistaa laittaa lämmitystä itse päälle :D

Teoreettinen kysymys, jos sähköauto lämpimässä autotallissa ladattuna. Ulkona -30 pakkasta. Siitä lähdetään pitkin lappia samoilla pakkasilla kohti etelää, niin hyytyykö/jäätyykö muutaman kilsan päästä vai kuinka pitkälle pääsee, ja mitenkäs latausajat matkan varrella - mukaanlukien auton jäähtymisen siinä laturissa.

Sanotaan nyt vaikka M3, ID3 tms.

Ilmathan on nyt olleet mukavan lämpimiä muutamat vuodet, ainakin täälläpäin. Pakkanenhan voi yllättää pohjoisempana. Kunhan mietin miten käytännössä.

Ei hyydy muutaman kilsan päästä. Siellähän on useampi sata kiloa akustoa, se ei ihan parissa minuutissa jäähdy. Ei ole ikinä lapissa tullut käytyä mutta 200km matkalla ei ole ehtinyt jäätymään. Viime talvena oli ainakin kerran kunnon pakkaset kun olin reissussa, jotain -15 ja -20 välillä. Jouduttiin ajamaan aika hitaasti kun tie oli täynnä sellasta rosoista jäätä ja muita hitaampia kuskeja, joten se 200km oli ajallisesti myös aika pitkä. Joku sähköautoilija pohjoisemmasta osaisi varmaan paremmin vastata
 
Tässä parempi esittelyvideo:



Itseäni tämä uusi Mustang miellyttää aina vain enemmän.

Tässä oli kyllä hyvä auton esittely kaikin puolin. Oli mukava katsoa.

Mulla sama homma, että tuo Mustang houkuttaa koko ajan vain enemmän ja enemmän. Siinä on paketti melko hyvin kohdallaan eikä mitään aivan järjettömiä ratkaisuja ole tehty. Oven"kahvatkin" kun olivat tuon videon perusteella testattu melko kylmissä olosuhteissa. Käytäntö jää tietenkin sitten vielä erikseen kokeiltavaksi. Kontin koko ei tietenkään ole paras mahdollinen alaslaskevan kattolinjan takia.

ID4 kärsii jotenkin "mauttomuudesta" eli liian tavis sekä ne hipaisunäppäimet eivät hirveästi herätä luottamusta käyttömukavuudessa. Enyaq olisi jo kiinnostavampi, mutta se Volkkarin lisäksi on lyhyellä takuulla. Tesla Y:n sekä Teslan asiakaspalvelun laatu hiukan jo kammoksuttaa pelkän ajatuksen tasolla. Jos tuon Mach-e GT:n hinta puristetaan samaan hintaluokkaan kuin MY performancen niin melkein voisi lähteä raapustamaan nimeä paperiin.
 
Tämän voisi tiivistää samaan mikä sähköautoilijoille tulee nopeasti tutuksi, eli suunnittelu ja ennakointi. Jos tiedät että seuraavana aamuna on reissu edessä, niin ajastimeen lähtöaika niin ei tartte edes muistaa laittaa lämmitystä itse päälle :D



Ei hyydy muutaman kilsan päästä. Siellähän on useampi sata kiloa akustoa, se ei ihan parissa minuutissa jäähdy. Ei ole ikinä lapissa tullut käytyä mutta 200km matkalla ei ole ehtinyt jäätymään. Viime talvena oli ainakin kerran kunnon pakkaset kun olin reissussa, jotain -15 ja -20 välillä. Jouduttiin ajamaan aika hitaasti kun tie oli täynnä sellasta rosoista jäätä ja muita hitaampia kuskeja, joten se 200km oli ajallisesti myös aika pitkä. Joku sähköautoilija pohjoisemmasta osaisi varmaan paremmin vastata

En ole itsekään lapissa ikinä käynyt. Tosiaan ihan ääriolosuhteita ajattelin, kuinka pitkälle noita voi kurittaa.
Oma diesel volvohan hyytyi -30 ja vähän yli pakkasessa. Arktisella dieselillä eli -45 kesto, olisi varmaan lähtenytkin. Muutaman tunnin jälkeen lähti toki kun pakkanen laski.

Mutta jos joku pohjoisen olosuhteista tietää niin, ihan mielenkiinnosta vaan :thumbsup:
 
ID4 kärsii jotenkin "mauttomuudesta" eli liian tavis sekä ne hipaisunäppäimet eivät hirveästi herätä luottamusta käyttömukavuudessa. Enyaq olisi jo kiinnostavampi, mutta se Volkkarin lisäksi on lyhyellä takuulla. Tesla Y:n sekä Teslan asiakaspalvelun laatu hiukan jo kammoksuttaa pelkän ajatuksen tasolla. Jos tuon Mach-e GT:n hinta puristetaan samaan hintaluokkaan kuin MY performancen niin melkein voisi lähteä raapustamaan nimeä paperiin.

Jaksatko odotella Cupra el-bornia? Se on ainakin ihan nätin näköinen ja uskoisin, että siinäkin Seat jatkaa sitä viiden vuoden takuuaika mitä se on tehnyt muidenkin autojensa kanssa? Kolmikosta Enyaq, ID.4, El-born tuo jälkimmäinen on kaikista huomattavasti nätein. Toki tuotannossahan senkin vasta näkee mitä täällä saa ilman miljoonaa lisäpakettia.
 
Jaksatko odotella Cupra el-bornia? Se on ainakin ihan nätin näköinen ja uskoisin, että siinäkin Seat jatkaa sitä viiden vuoden takuuaika mitä se on tehnyt muidenkin autojensa kanssa? Kolmikosta Enyaq, ID.4, El-born tuo jälkimmäinen on kaikista huomattavasti nätein. Toki tuotannossahan senkin vasta näkee mitä täällä saa ilman miljoonaa lisäpakettia.
El-born on id-3:a vastaava eli pienempi kuin nuo muut.
 
Latauslaitetta ei kannata ostaa, jos ei sille juuri nyt tarvetta ole, kyllä ne varsinkin ohjelmistoiltaan ovat vielä kovin kehittyvää sorttia.
Ei kai noissa AC-latauslaitteissa mitään ohjelmistoja ole. Nehän on vaan sähkörasioita muutamalla yksinkertaisella turvapiirillä. Itse laturi on autossa. Tuskin kovin moni vielä suunnittelee DC-laturia kotiin.
 
On niissä nyt sen verran älyä että löytyy ajastuksia, tehon säätöä, wifiä, bluetoothia jne eli on siellä sitä kehittyvää tekniikkaakin jonkin verran. En itsekään ostaisi vielä jos ei tarvetta ole. Ei niiden ominaisuudet nyt ainakaan huonompaan suuntaan mene ja tuskin myöskään hinta nousee, joten ei tuossa mitään sijoituksen paikkaa ole että ostaisi nyt.
 
Kiitos vastauksista. Eli jos autoa en ole hankkimassa, niin ei kannata ottaa laturiakaan.

Toki periaatteessa voisin vaihtaa autoa jo nytkin. Otin arvalla Nettiautosta jonkun vähän sinnepäin itseä kiinnostavan auton ilmoituksen, millainen laturi esim tällaiseen Mersuun sopisi?

 
On niissä nyt sen verran älyä että löytyy ajastuksia, tehon säätöä, wifiä, bluetoothia jne eli on siellä sitä kehittyvää tekniikkaakin jonkin verran. En itsekään ostaisi vielä jos ei tarvetta ole. Ei niiden ominaisuudet nyt ainakaan huonompaan suuntaan mene ja tuskin myöskään hinta nousee, joten ei tuossa mitään sijoituksen paikkaa ole että ostaisi nyt.

Siinä olen samaa mieltä että ei kannata ostaa tyhjanpantiksi mitään, mutta itsellä ainakin kaikki tuo hoituu auton päästä eli itse latauslaite on niin yksinkertainen kuin vain voi olla.
Kiitos vastauksista. Eli jos autoa en ole hankkimassa, niin ei kannata ottaa laturiakaan.

Toki periaatteessa voisin vaihtaa autoa jo nytkin. Otin arvalla Nettiautosta jonkun vähän sinnepäin itseä kiinnostavan auton ilmoituksen, millainen laturi esim tällaiseen Mersuun sopisi?


Plug-in hybrideissä on pääsääntöisesti ottoteho vain 3,6kW eli periaatteessa et paljoa hyödy latauslaitteesta. Suositeltavaa kyllä, mutta useimmat tilapäislatauslaitteet nykyään ainakin on rajoitettu 8-10A eli periaatteessa voisi normi pistorasiasta ladata, tosin "supersuko" on parempi. Jos haluaa erillisen kiinteän latauslaitteen niin joku missä on Type 2 liitin. Uskallan väittää että kaikki kiinteät laitteet tukevat 1x16A latausta.
 
Siinä olen samaa mieltä että ei kannata ostaa tyhjanpantiksi mitään, mutta itsellä ainakin kaikki tuo hoituu auton päästä eli itse latauslaite on niin yksinkertainen kuin vain voi olla.
Toisaalta seuraavasta autosta taas ei tiedä miten siitä onnistuu säädöt, niin minusta tuntuu hölmöltä säästää satanen tai pari ostamalla halvimman "dummy" latauslaitteen, joka tarjoaa 16A yhdessä vaiheessa, kun pienellä lisärahalla saa latauslaitteen, jossa on kunnon etäsäädöt, kuormanhallinnat, b-vikavirta, kulutusmittari jne.
 
Toisaalta seuraavasta autosta taas ei tiedä miten siitä onnistuu säädöt, niin minusta tuntuu hölmöltä säästää satanen tai pari ostamalla halvimman "dummy" latauslaitteen, joka tarjoaa 16A yhdessä vaiheessa, kun pienellä lisärahalla saa latauslaitteen, jossa on kunnon etäsäädöt, kuormanhallinnat, b-vikavirta, kulutusmittari jne.
No sellaista sähköautoa tai plugaria tuskin on tai tulee missä ei lähtöaikoja yms. saisi säädettyä. Eihän se laturi voi esim. lämmityksiä/jäähdytyksiä auton puolesta säätää. Kulutusmittari ehkä sellainen nice to have juttu, mitään omaan Defaan voisin kaivata, mutta ilmankin pärjää.
 
Toisaalta seuraavasta autosta taas ei tiedä miten siitä onnistuu säädöt, niin minusta tuntuu hölmöltä säästää satanen tai pari ostamalla halvimman "dummy" latauslaitteen, joka tarjoaa 16A yhdessä vaiheessa, kun pienellä lisärahalla saa latauslaitteen, jossa on kunnon etäsäädöt, kuormanhallinnat, b-vikavirta, kulutusmittari jne.

Sen verran pakko vitsailla että tietää kyllä että säädöt onnistuu kun seuraavakin auto on Tesla :geek:

Mutta joo itsellä hinnat alkaen malli ja siinä on kyllä nuo kaikki. Etäsäädöt ei tosin luonaa wifillä tai bluetoothilla, täytyisi tuoda verkkokaapeli. B-vikavirta on sitten taas ihan säädösten mukaan pakko olla, jos laitteessa itsessään ei ole DC-vikavirran tunnistusta
 
No sellaista sähköautoa tai plugaria tuskin on tai tulee missä ei lähtöaikoja yms. saisi säädettyä. Eihän se laturi voi esim. lämmityksiä/jäähdytyksiä auton puolesta säätää. Kulutusmittari ehkä sellainen nice to have juttu, mitään omaan Defaan voisin kaivata, mutta ilmankin pärjää.

On tullut kyllä vastaan autoja missä ainakin latausvirran säätö on ollut rajallista tai puuttunut kokonaan.

Kannattaa se 3-vaihe sinne ottaa jos saa. On sitten kaapelit kunnossa.

Kannattaa vedättää 3-vaihe pistorasia, siitä on helppo sitten kytkeä mitä lystää
 
No sellaista sähköautoa tai plugaria tuskin on tai tulee missä ei lähtöaikoja yms. saisi säädettyä. Eihän se laturi voi esim. lämmityksiä/jäähdytyksiä auton puolesta säätää. Kulutusmittari ehkä sellainen nice to have juttu, mitään omaan Defaan voisin kaivata, mutta ilmankin pärjää.
Varmasti näin, mutta esimerkiksi Volkkarin sovellukset on tällä hetkellä sillä tasolla luotettavuuden suhteen, että niiden näyttämään tietoon ei voi yhtään luottaa. Ja on se vaan kiva kun voi puhelimella tsekata latauslaitteen sen hetkisen tilan, että millä teholla oikeasti lataa ja paljonko on syötetty akkuun jo sähköä. Tai etänä voi katkaista latauslaitteesta sähkönsyötön kokonaan esimerkiksi mökkiviikonlopun ajaksi, ettei kukaan käy asiattomasti lataamassa. Siitä ei ole kuin hyötyä, että seuranta ja säätömahdollisuus on sekä auton että latauslaitteen päässä. Rahallisesti eroa on kuitenkin niin vähän, että ihan väärä kohta minusta säästää, jos on ostamassa kymppitonnien autoa.
 
Jaksatko odotella Cupra el-bornia? Se on ainakin ihan nätin näköinen ja uskoisin, että siinäkin Seat jatkaa sitä viiden vuoden takuuaika mitä se on tehnyt muidenkin autojensa kanssa? Kolmikosta Enyaq, ID.4, El-born tuo jälkimmäinen on kaikista huomattavasti nätein. Toki tuotannossahan senkin vasta näkee mitä täällä saa ilman miljoonaa lisäpakettia.
Seat kiinnostaisi, mutta saattaa tosiaan olla hiukan liian pieni ja saatavuus vielä ihan pimennossa. GT Mach-e kiinnostaa, jos hinta ei karkaa käsistä tai sitten se takavetoinen LR malli.
 
Hyundai konserni liittyy otteluun mukaan, uusi rakenne EV perheelle; 260km/h nopeuksiin saakka ja 18min/80% latauskapasiteetti.

Tunnin video ja ½h video:

 
Ei kai noissa AC-latauslaitteissa mitään ohjelmistoja ole. Nehän on vaan sähkörasioita muutamalla yksinkertaisella turvapiirillä. Itse laturi on autossa. Tuskin kovin moni vielä suunnittelee DC-laturia kotiin.

On niissä ohjelmistoja kovastikin - niissä, missä on jotain muitakin ominaisuuksia kuin pelkkä virranasettelu dip-kytkimillä. Mutta niitä tyhmiä latauslaitteita kannattaa vielä vähemmän ostaa varastoon, kun hinnat tulevat alaspäin koko ajan. Eipä noista go-e:n ominaisuuksistakaan ole kyllä tullut mitään muuta käytettyä kuin nortteilydatankeruuta ja virransäätöä käsin etänä.

Ei ehkä ensimmäiseksi ladattavaksi autoksi kannata tuommoista vanhaa C350e:tä hankkia, tulee vaan paha mieli, kun ei se mene sähköllä juuri mitään.

13A
 
Teoreettinen kysymys, jos sähköauto lämpimässä autotallissa ladattuna. Ulkona -30 pakkasta. Siitä lähdetään pitkin lappia samoilla pakkasilla kohti etelää, niin hyytyykö/jäätyykö muutaman kilsan päästä vai kuinka pitkälle pääsee, ja mitenkäs latausajat matkan varrella - mukaanlukien auton jäähtymisen siinä laturissa.

Sanotaan nyt vaikka M3, ID3 tms.

Ilmathan on nyt olleet mukavan lämpimiä muutamat vuodet, ainakin täälläpäin. Pakkanenhan voi yllättää pohjoisempana. Kunhan mietin miten käytännössä.
Kun akusta otetaan energiaa ulos, niin tästä syntyy aina sisäisen resistanssin myötä hukkalämpöä. Tämän takia ajon aikana autoa ei saa jäähtymään niin kylmäksi että se lopettaisi toiminnan kokonaan, heikentynyttä suorituskykyä toki voi tulla useiden tuntien ajon jälkeen äärimmäisessä pakkasessa.

Kylmä akku näkyy käytännössä muutamalla tavalla. Tarkat detaljit tässä pätee TM3, mutta yleiset periaatteet muihinkin autoihin.

1. Kyky antaa virtaa ulos. Siinä missä lämmin akku pystyy antamaan 4-5C tehoja, niin kylmyyden myötä tuo kyky romahtaa. Äärimmäisessä pakkasessa esim 0,5C purkuvirta tarkoittaa enää n. 40kW tehoa, jolloin kiihtyvyys on mallia rättisitikka mutta auto kyllä edelleen muuten toimii täysin normaalisti.

2. Osa energiasta on "lukittu", ja tämän näkee käyttöliittymästäkin graafisena arviona. Energia ei ole akusta mihinkään hävinnyt, mutta kylmyyden takia se ei ole käytettävissä ja auton näyttämä range voi romahtaa esimerkiksi puoleen. Kun akku taas lämpeää niin tuokin energia saadaan purettua käyttöön. Akku siis lämpeää ihan ajamalla, lataamalla (mitä suurempi teho sen parempi) tai käyttämällä akun lämmitintä.

3. Lataus ei ole mahdollista jos akku on liian kylmä. Karkeasti riittää että kennot ovat pakkasen puolella. Latauksen alussa auto siis lämmittää akkua kunnes se taas pystyy ottamaan virtaa vastaan. Matalilla lataustehoilla latauksesta tulee nopeasti pätkittäistä, kun hidas lataus ei tuota tarpeeksi hukkalämpöä ja auto vuorotellen lämmittää ja lataa. 1x13A matkalaturilla voi olla, että paukkupakkasilla lämmitysteho ei riitä ja uutta energiaa ei saada akkuun asti. Tai ainakin latausaika ja hukkaenergia kasvavat exponentiaalisesti pakkasen kiristyessä. Matkalla suurteholatureiden käyttö ei juurikaan muutu, auto lämmittää akun latauksen aikana ja latausta ennen jos supercharger. Hieman lataustauot toki kasvaa kun energiaa tarvii tankata enemmän tuon kaiken lämmityksen takia, mutta erot ovat luokkaa 5-10min per lataustauko.

Yks talvi takana mutta lapin reissuille ei kovin kireitä pakkasia sattunut. Ennakointi auttaa kuten aikana ennen sähköautojakin. Jos ennuste lupaa -30c niin piuhan nokkaan kiinni ja lämmitystä/latausta ennen ajoa niin hyvä tulee kuten polttiksillakin.
 
Sähköautoilla kohelletaan selvästi enemmän kuin polttomoottoriautoilla



mtvuutiset sanoi:
POP Pankki -ryhmän sekä Säästöpankkiryhmän vakuutukset myöntävä Suomen Vahinkovakuutus kertoo tiedotteessaan, että sähköautoille sattuu liikennevahinkoja noin 50 prosenttia enemmän kuin polttomoottoriautoille, ja ettei tarkoituksena ole suinkaan vedättää maksukykyisiä sähköautoilijoita. Gaia Consulting Oy:n mukaan sähköautot ovat liikenneonnettomuuksissa aiheuttavana osapuolena 40 prosenttia useammin kuin polttomoottoriautot. Samaan lopputulemaan pääsi vuosi sitten myös Liikennevakuutuskeskus.
Suomen Vahinkovakuutus pitää sähköautojen suuremman kolaririskin syinä muun muassa niiden nopeaa kiihtyvyyttä ja huipputeknologian tuomaa valheellista turvallisuudentunnetta.

Tulee mieleen vielä ainakin yksi asia lisää:

* Sähköautoilla ajetaan suhteessa enemmän taajamissa, ja taajamissa on paljon enemmän risteyksiä jotka on aina riskipaikkoja
 
Sähköautoilla kohelletaan selvästi enemmän kuin polttomoottoriautoilla





Tulee mieleen vielä ainakin yksi asia lisää:

* Sähköautoilla ajetaan suhteessa enemmän taajamissa, ja taajamissa on paljon enemmän risteyksiä jotka on aina riskipaikkoja

Eli kaikkein pahin vaihtoehto olisi sitten 18v poika sähköbemarin ratissa. Epätodennäköistä selvitä edes päivää ilman kolaria.
 
Ei kai noissa AC-latauslaitteissa mitään ohjelmistoja ole. Nehän on vaan sähkörasioita muutamalla yksinkertaisella turvapiirillä. Itse laturi on autossa. Tuskin kovin moni vielä suunnittelee DC-laturia kotiin.
Riippuu laitteesta - kaverilla on latauslaite jonka ohjauksesta huolehtii smart-home järjestelmä aurinkopaneeliston tuoton mukana.

 
Tulipä tässä varustehinnastoja tavatessa mieleen, että miten hyvin plugareissa riittää esilämmitysteho kabiiniin kovilla pakkasilla. Näemmä täällä suunnalla autoliike koettaa kovasti kaupitella jokaiseen Octavia iV:hen Webastoa.
Vuorokauden koeajon aikana sattui olemaan aamulla muutama aste pakkasta ja auto oli pelkällä sähköllä lämmin (toisin kuin kauppias väitti), mutta tuleeko raja jossain vastaan?
Moottorinlämmitin lienee kuitenkin erillinen laite?
 
Sähköautoilla kohelletaan selvästi enemmän kuin polttomoottoriautoilla





Tulee mieleen vielä ainakin yksi asia lisää:

* Sähköautoilla ajetaan suhteessa enemmän taajamissa, ja taajamissa on paljon enemmän risteyksiä jotka on aina riskipaikkoja

Tuossa ei nähtävästi otettu kantaa että ketä se syyllinen osapuoli on. Oma anekdootti tähän on että polttisautoilla en ole ikinä joutunut tekemään vahinkoilmoitusta, mutta muutama viikko sen jälkeen kun hain sähköauton, joku rysäytti perään. Joten sinänsä se tukee tätä väittämää, vaikka itse en kolaria aiheuttanut.
 
Tulipä tässä varustehinnastoja tavatessa mieleen, että miten hyvin plugareissa riittää esilämmitysteho kabiiniin kovilla pakkasilla. Näemmä täällä suunnalla autoliike koettaa kovasti kaupitella jokaiseen Octavia iV:hen Webastoa.

Ei vielä ole ollut kovaa pakkasta. Ravissa pelkällä ilpillä ei paljon esilämpö laseja sulata, lauantaina oli -9°C, kuvassa tulos. Ajossa lämmintä on tähän asti kyllä riittänyt. Jos pilvipalvelusta tuleva lämmityskäsky sattuu menemään perille, niin tuulilasi kyllä sulaa tuulilasilämmittimellä. Jostain syystä sitä ei saa päälle autosta itsestään ajastaen.

esilammitys-9
 
Tuossa ei nähtävästi otettu kantaa että ketä se syyllinen osapuoli on. Oma anekdootti tähän on että polttisautoilla en ole ikinä joutunut tekemään vahinkoilmoitusta, mutta muutama viikko sen jälkeen kun hain sähköauton, joku rysäytti perään. Joten sinänsä se tukee tätä väittämää, vaikka itse en kolaria aiheuttanut.

Kyllä otettiin kantaa:

Tämän copypastetin edellisen viestinikin lainaukseenkin, oleelliset sanat tässä vielä boldattu

artikkeli sanoi:
Gaia Consulting Oy:n mukaan sähköautot ovat liikenneonnettomuuksissa aiheuttavana osapuolena 40 prosenttia useammin kuin polttomoottoriautot.
 
Kyllä otettiin kantaa:

Tämän copypastetin edellisen viestinikin lainaukseenkin, oleelliset sanat tässä vielä boldattu

Tuli näköjään skannattua sen yli.

Siellä lukee myös tekstissä sekä isolla otsikossa seuraavanlaisesti:
Vahinkovakuutus kertoo tiedotteessaan, että sähköautoille sattuu liikennevahinkoja noin 50 prosenttia enemmän kuin polttomoottoriautoille

Eli jos sähkärit on 40% useammin aiheuttava osapuoli, mutta kolareita sattuu 50% enemmän, tarkoittaa se että polttikset osuu myös sähkäreihin suuremmalla todennäköisyydellä kuin toiseen polttikseen? :D
 
Eli jos sähkärit on 40% useammin aiheuttava osapuoli, mutta kolareita sattuu 50% enemmän, tarkoittaa se että polttikset osuu myös sähkäreihin suuremmalla todennäköisyydellä kuin toiseen polttikseen? :D
Äkkiseltään tulee mieleen, että joku ajaa punaisia päin "vanhoilla vihreillä", kun sähköpeli on jo ehtinyt singahtaa väliin? :hmm:
 
Asiaan liittyen, näköjään io-techin Porsche Taycan sähköautotestin loppuhetket on päätynyt jonkun valvontakameravideolle. Yllättävä kiihtyvyys yllätti autoilijan?



 
Tulipä tässä varustehinnastoja tavatessa mieleen, että miten hyvin plugareissa riittää esilämmitysteho kabiiniin kovilla pakkasilla. Näemmä täällä suunnalla autoliike koettaa kovasti kaupitella jokaiseen Octavia iV:hen Webastoa.
Vuorokauden koeajon aikana sattui olemaan aamulla muutama aste pakkasta ja auto oli pelkällä sähköllä lämmin (toisin kuin kauppias väitti), mutta tuleeko raja jossain vastaan?
Moottorinlämmitin lienee kuitenkin erillinen laite?
Passat GTE:stä jotkut ovat muilla foorumeilla valitelleet, ettei lämmitys riittäisi, mutta ainakin omaan käyttöön lämpöä on ollut riittävästi. Lataukseen ja lämmitykseen yhtäaikaa ei meinaa riittää, mutta sen ratkaisin yksinkertaisesti niin, että auto latautuu heti täyteen kun pistokkeen kytkee, ja lämmitys on sitten aamulla. Mitään erityisen kovia pakkasia ei kyllä ole viime talvena näkynyt, mutta -15 oli muutamana päivänä ja hyvin lämmitti. Ja tämä siis 10 A latauslaitteella.
 
Passat GTE:stä jotkut ovat muilla foorumeilla valitelleet, ettei lämmitys riittäisi, mutta ainakin omaan käyttöön lämpöä on ollut riittävästi. Lataukseen ja lämmitykseen yhtäaikaa ei meinaa riittää, mutta sen ratkaisin yksinkertaisesti niin, että auto latautuu heti täyteen kun pistokkeen kytkee, ja lämmitys on sitten aamulla. Mitään erityisen kovia pakkasia ei kyllä ole viime talvena näkynyt, mutta -15 oli muutamana päivänä ja hyvin lämmitti. Ja tämä siis 10 A latauslaitteella.

Ei taida monikaan nykyauto pärjätä 80-/90-luvun Saabille, mitä kabiinin lämpöön tulee...Ton suhteen olisi paljon parannettavaa näihin pohjoisen oloihin, anopin auris-ja corolla hybridit, kaverin ioniq ja toisen outlander tarjoaa astmaisen hiiren yskäisyn verran lämpöä hyttiin talvella.
 
Ei taida monikaan nykyauto pärjätä 80-/90-luvun Saabille, mitä kabiinin lämpöön tulee...Ton suhteen olisi paljon parannettavaa näihin pohjoisen oloihin, anopin auris-ja corolla hybridit, kaverin ioniq ja toisen outlander tarjoaa astmaisen hiiren yskäisyn verran lämpöä hyttiin talvella.

Hybrideissä se vika että polttista ei mielellään käytettäisi kun kulutus nousee, ja akku on niin pieni ettei sieltä ole oikein varaa ottaa paljoa tehoa lämmitykseen. Täyssähköissä ollaan sitten taas ihan eri tasolla.
 
Ei taida monikaan nykyauto pärjätä 80-/90-luvun Saabille, mitä kabiinin lämpöön tulee...Ton suhteen olisi paljon parannettavaa näihin pohjoisen oloihin, anopin auris-ja corolla hybridit, kaverin ioniq ja toisen outlander tarjoaa astmaisen hiiren yskäisyn verran lämpöä hyttiin talvella.
Aikoinaan kun ajelin talvea 350Z:lla lämpöä kyllä riitti välittömästi kylmäkäynnistyksen jälkeen. Kesällä sitten alkoikin vaihdelaatikon vierestä jalka lämpeämään
 
Vähän uutta tietoa ainakin itselle. Myös ladattavaan hybridiin saisi 2000€ romutustukea, eli sama kuin sähköautoon.

Screenshot_2020-12-02-18-40-42-33_0311c9f6806a66343c45622522faa000.jpg


Itsellä olisi pakuksi rekattu vuoden seisonnassa ollut henkilöauto. Sen pitää ilmeisesti muutoskatsastaa takaisin 5 paikkaiseksi henkilöautoksi. Katsastusasemalta kysyin, että ei saisi muutoskatsastettua 2 paikkaiseksi henkilöautoksi, joka olisi vähän helpompaa.
 
Vähän uutta tietoa ainakin itselle. Myös ladattavaan hybridiin saisi 2000€ romutustukea, eli sama kuin sähköautoon.

Screenshot_2020-12-02-18-40-42-33_0311c9f6806a66343c45622522faa000.jpg


Itsellä olisi pakuksi rekattu vuoden seisonnassa ollut henkilöauto. Sen pitää ilmeisesti muutoskatsastaa takaisin 5 paikkaiseksi henkilöautoksi. Katsastusasemalta kysyin, että ei saisi muutoskatsastettua 2 paikkaiseksi henkilöautoksi, joka olisi vähän helpompaa.

Eli miten sen muutoskatsastuksen kanssa sitten kävi? 2 vai 5 paikkainen ha?
 
Ei taida monikaan nykyauto pärjätä 80-/90-luvun Saabille, mitä kabiinin lämpöön tulee...Ton suhteen olisi paljon parannettavaa näihin pohjoisen oloihin, anopin auris-ja corolla hybridit, kaverin ioniq ja toisen outlander tarjoaa astmaisen hiiren yskäisyn verran lämpöä hyttiin talvella.
Kyllä tuo lämpenee paaaaaljon nopeammin kuin mikään polttisauto. Kun virrat on kytketty, lämpöä tulee 5 kW teholla lähes välittömästi. Ei tarvitse odotella nesteiden lämpenemistä lähelle kiehumispistettä kun sähkövastus loimottaa.
 
Millä yhdistelmällä saisi järkevän kuormanjaon liittymän ja laturin välille niin, että priorisointi on siellä mökin puolella?

Pelkkä fiksu laturi ei tuossa käsittääkseni riitä, vaan tarvitaan myös reaaliaikainen mittaus sinne sähkötaululle kaikkiin sulakkeisiin + joku tiedonsiirtokanava.

16A:kin on aika tiukka heittää esim. 3x25A sulakkeilla, eihän siinä jää kuin 2kW vapaata joka vaiheeseen. Sauna ja sähköauto tai induktioliesi + kahvinkeitin tjsp.

Tai ihan vaan paukkupakkanen suoralla sähköllä.
Sähkönmittauksella varustettu laturi toimii lähtökohtaisesti niin että se vähentää auton lataamistehoa aina kun, jokin muu käyttää sähköä.

Käytännössähän sinne sähkön jakelupisteeseen (yleensä heti sähkölaitoksen sähkömittarin jälkeen, mutta voi olla muuallakin) pitää laittaa sähkömittari, joka lähettää latauslaitteelle tiedon paljonko sillä hetkellä on tehoa käytössä, latauslaite toimittaa sitten pientä ynnäilyä oman kulutuksensa kanssa, ja asettaa virran pääsulakkeen maksimin rajoissa.
 
Itselle on tulossa Mii+ varusteilla. Selasin Seatin marraskuussa päivitettyä hinnastoa ja näyttää olevan hinnat korkeammat? Itse sain jonkun peruuntuneen auton ja auton hinta oli vähän korkeampi kuin mitä olisi ollut 2019 hinnastossa, kun autoa sai vielä alennusmyynnistä. En äkkiseltään tiedä paljonko hinta on noussut?

Screenshot_2020-12-02-19-03-42-47_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
 
Kyllä tuo lämpenee paaaaaljon nopeammin kuin mikään polttisauto. Kun virrat on kytketty, lämpöä tulee 5 kW teholla lähes välittömästi. Ei tarvitse odotella nesteiden lämpenemistä lähelle kiehumispistettä kun sähkövastus loimottaa.
Tuollaisessa vanhassa saabissa on se lämmön maksimituotto moninkertainen, mutta lämmintähän sieltä tulee vasta kun moottori on jäähdytysnestettä lämmittänyt.
 
Sähkönmittauksella varustettu laturi toimii lähtökohtaisesti niin että se vähentää auton lataamistehoa aina kun, jokin muu käyttää sähköä.

Käytännössähän sinne sähkön jakelupisteeseen (yleensä heti sähkölaitoksen sähkömittarin jälkeen, mutta voi olla muuallakin) pitää laittaa sähkömittari, joka lähettää latauslaitteelle tiedon paljonko sillä hetkellä on tehoa käytössä, latauslaite toimittaa sitten pientä ynnäilyä oman kulutuksensa kanssa, ja asettaa virran pääsulakkeen maksimin rajoissa.
Niin, teoria on selvä, mutta kysyn siis ihan konkreettisia ehdotuksia, että mikä mittari + laturi yhdistelmä toimii ja tasaa kuormaa. Tai on ohjelmoitavissa tjsp.
 
Eli miten sen muutoskatsastuksen kanssa sitten kävi? 2 vai 5 paikkainen ha?
Kävin kolmella katsastuskonttorilla ja kahdessa osattiin sanoa, että täytyy olla 5 paikkainen henkilöauto. Eli täytyy ostaa jostain takapenkin istuinosa, kun se on mennyt aikoinaan roskiin. Myös johonkin Traficom puh numeroon soitin, mutta sieltä ei osattu neuvoa tuossa asiassa.

Kolmannesta konttorista vielä luvattiin soitella minulle, kun saavat muutoskatsastuksiin perehtyneen henkilön kiinni. Itse muutoskatsastus olisi 50-58€.

Siitä romuautostahan saisi myös 1000€ rahaa sähköpyörään. Eli olisi fiksua muuttaa pakettiauto takaisin henkilöautoksi. Ja ottaa auto hetkeksi käyttöön 2020 vuoden puolellakin.
 
Itselle on tulossa Mii+ varusteilla. Selasin Seatin marraskuussa päivitettyä hinnastoa ja näyttää olevan hinnat korkeammat? Itse sain jonkun peruuntuneen auton ja auton hinta oli vähän korkeampi kuin mitä olisi ollut 2019 hinnastossa, kun autoa sai vielä alennusmyynnistä. En äkkiseltään tiedä paljonko hinta on noussut?

Screenshot_2020-12-02-19-03-42-47_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
19 k€ pintaan noita plus malleja sai täysillä varusteilla ja kaksilla (alu)renkailla. Tarkka hinta, jonka joutui maksamaan riippui tietysti kauppiaasta ja ostohetkestä. Veikkaan, että muutamassa päivässä katosi viimeisetkin kiinnostukset kauppiailta tingata hinnasta. Hyvä jättää asiakas pohtimaan hankintaa, kun toimitusaikaa tulee lisää 1 kk/päivä :D
 
Niin, teoria on selvä, mutta kysyn siis ihan konkreettisia ehdotuksia, että mikä mittari + laturi yhdistelmä toimii ja tasaa kuormaa. Tai on ohjelmoitavissa tjsp.

En tiedä mitä tarkoitat että on ohjelmoitavissa, lähestulkoon kaikki laitteet saadaan manuaalisesti rajoitettua tiettyyn ampeerimäärään. Kaikki laitteet missä on OCPP tuki saadaan myös kytettyä taustajärjestelmään ja sieltä voidaan ohjata.

Yksinkertaisin olisi varmaan joku Schneiderin Wallbox mikä tukee virranrajoitusta kun se saa digitaalituloon signaalin. Eli tehomittari pääkeskukseen jonka lähdöstä vedetään johto latauslaitteen inputtiin. Kun tehomittari lähettää signaalin, laite rajoittaa lataustehon tiettyyn arvoon.
 
19 k€ pintaan noita plus malleja sai täysillä varusteilla ja kaksilla (alu)renkailla. Tarkka hinta, jonka joutui maksamaan riippui tietysti kauppiaasta ja ostohetkestä. Veikkaan, että muutamassa päivässä katosi viimeisetkin kiinnostukset kauppiailta tingata hinnasta. Hyvä jättää asiakas pohtimaan hankintaa, kun toimitusaikaa tulee lisää 1 kk/päivä :D
Jep :) Hyvä (pikku)auto kyllä ja helppo myydäkin. Nyt löysin tuon mun syyskuun tilaussopimuksen. Ilman alennusta:
20 170€.
22 120€ uusi hinta. Eli taas on 2000€ hinta noussut.
 
Ja tämä siis 10 A latauslaitteella.

8A laite taitaa vain uudemmissa tulla mukana, siitä olen kuullut enemmän valituksia. Ja onhan se vähän pienen puoleinen teho ison farkun lämmittämiseen. Jotkut laittaa kaksi ajastettua lähtöä peräkkäin, niin ehtii auto lämpenemään paremmin. 16A taas riittää mukavasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 323
Viestejä
4 504 389
Jäsenet
74 380
Uusin jäsen
Santtuv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom