Akku ja sen optimaalinen lataus alkoi noiden ylläolevien uutisten myötä kiinnostaa. Varmaan modernia sähköautoa ei kovin helpolla saa akun puoleen pilattua, mutta pari selkeää ohjetta tuntuu joka paikassa toistuvan:
-vältä varauksen ääripäitä (0% ja 100%)
-vältä toistuvaa pikalatausta
-älä jätä autoa seisomaan kovin suurella varauksella tai erittäin pienellä
Mutta kumpihan akun kannalta on parempi? Ladata joku yö pikkuisen (tyyliin 60->70 %) vai vähän harvemmin ja vähän enemmän (20->80 %)? Jossain lähteissä sanotaan myös, että välillä pitäisi ladata akku ihan täyteen kennojen tasapainotuksen takia (balancing). Itse asiassa Niron ohjeissa mainitaan jotenkin niin, että akku tulisi ladata siinä vaiheessa, kun varaus putoaa 20 % ja siinä ohjeistetaan lataamaan täyteen (vähintään kerran kuussa).
Pikalatauksen välttely on ihan järkeenkäypää, mutta mikähän voisi olla joku nyrkkisääntö "turvalliselle" npopeudelle? Kun tuo perus 50 kW pikalataushan ei esim. Niron 64 kWh (n. 67 kWh brutto) akulle ole kuin noin 0,7C virta. Kuitenkin tehoa otetaan parhaimmillaan ulos triplasti enemmän.
Jonkinlainen nyrkkisääntö, mitä noista netistä löytyvistä tutkimukista voisi vetää, olisi käyttää väliä 20->80 [1] . Toisaalta pitämällä varaus vieläkin alempana, näyttäisi ainakin yksittäisillä kennoilla tehdyllä tutkimuksella [2] antavan vieläkin pidemmän elinikäodotteen akulle. Sitten oman lusikkansa soppaan laittaa Elon Musk tweettaamalla, että ihan turvallisesti voi käyttää myös latauksen ylä- ja alarekisteriä.
Sinäänsähän näillä pohdinnoilla ei nyt suurta merkitystä ole. Akut vaikuttavat olevan hyvin pitkäikäisiä ja latausvälejä säätmällä voi ilmeisesti saada lähinnä sen puoli miljoonaa kilometria venytettyä sinne miljoonaluokkaan.
[1]
Real-world study for the optimal charging of electric vehicles
[2]
Battery charging: Full versus Partial - PushEVs