Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Ilmeisesti ei kovin paljoa tuon 11000€ yli ole kun jutussa mainittu, että vastaa ehjän hintaa.
Eihän tuossa olisi ns. ongelmaa jos huollot olisi tehty ajallaan. Nyt menee omasta taskusta.
Kaikki huollot olisi pitänyt tehdä ajallaan. Ei se ymmärtääkseni riitä, että jos yhden tekee mutta muut sinne päin.Mutta mitkä huollot tehty ajallaan? Jos se ostaja olisi tehnyt 120tkm huollon leiman kera korjaamossa, niin olisiko sitten myyjäliike joutunut korvaamaan kaiken, koska oletettavasti ongelma johtui aiemmista puuttuneista huolloista. Toki voihan se olla, että mitään huoltoja ei oltukaan enää ostajan aikana tehty ja siksi korkkasi.
Eli kolme huoltoa jäi tekemättä ja neljäs myöhästyi - se neljäs oli päätöksen mukaan se syy moottoririkkoon? Voihan se olla näinkin, mutta saattaa ostajaa harmittaa hitusen että teki itse ja säästi...Omistaja teki itse hybridiautonsa huollot: Moottoririkosta syntyi riita – ”Olisi maksanut 11 000 euroa”
Siis henkilö on ostanut 123tkm ajetun lexuksen, jolle ei ole tehty 30tkm, 60tkm ja 105tkm huoltoja. Ja on sitten vielä tehnyt itse seuraavan huollon myöhässä. Sitten kone leikannut kiinni. On mahtanut saada halvalla tuon auton. No kalliiksi tuli kuitenkin. Jotenkin kuulostaa kyllä hyvin sekavalta tämä teksti kun puhutaan ostajan itse tekemistä huolloista, vaikka ajoi sitten itse vain 25tkm. Öljynvaihtovälihän lienee 15tkm.
Mutta mitkä huollot tehty ajallaan? Jos se ostaja olisi tehnyt 120tkm huollon leiman kera korjaamossa, niin olisiko sitten myyjäliike joutunut korvaamaan kaiken, koska oletettavasti ongelma johtui aiemmista puuttuneista huolloista. Toki voihan se olla, että mitään huoltoja ei oltukaan enää ostajan aikana tehty ja siksi korkkasi.
Käytetyssäkin tapauskohtaisesti se kuusi kuukautta pätee eli jos sinä aikana huomaa jotain niin se on ollut jo myyntihetkellä.En huomannut mainintaa että myyjä olisi Lexuksen maahantuojan edustaja mutta vaikka olisi täydellinen huoltokirja niin ei kai yli vuoden ja 25 tkm jälkeen tulevat viat ole myyjän ongelma. Virhevastuuseen vedoten vian olisi pitänyt olla autossa ostaessa ja tuskin rikkinäinen auto noin pitkään toimii ilman oireita. Tehtaan/maahantuojan goodwill voi tapauksessa auttaa mutta pitäisi ostajan ymmärtää puuttuvista huolloista että tämä tuskin auttaa.
"KOSKA YKSITTÄISEN huonon moduulin vaihdolla ei voi ”korjata” akustoa, ei useammasta moduulista ole juuri käytännön hyötyjä. Päin vastoin, jokainen moduuli vaatii oman kuorensa ja liittimensä, mitkä lisäävät auton painoa ja tuotantokustannuksia. Siksi yksittäisten kennojen kasaaminen suoraan akuksi on paitsi yksinkertaisempaa, myös halvempaa."Tekniikan Maailmassa juttua Teslan akku-uutisista: Tekniikan Maailma
"KOSKA YKSITTÄISEN huonon moduulin vaihdolla ei voi ”korjata” akustoa, ei useammasta moduulista ole juuri käytännön hyötyjä. Päin vastoin, jokainen moduuli vaatii oman kuorensa ja liittimensä, mitkä lisäävät auton painoa ja tuotantokustannuksia. Siksi yksittäisten kennojen kasaaminen suoraan akuksi on paitsi yksinkertaisempaa, myös halvempaa."
Eikö niitä moduuleita voi muka vaihtaa?
Mielestäni juuri Teslan kohdalla on mainostettu tuota moduulien vaihtoa.Sama sattui omaan silmään tuota lukiessa. Riippuu varmaan akusta? Ainakin bemarilla mainostivat että viallinen moduuli vaihdetaan. Liekö se teslalla on sitten aina koko paska roskiin jos jokin menee vikaan?
Mielestäni juuri Teslan kohdalla on mainostettu tuota moduulien vaihtoa.
Toivotaan, että tuo varoitusäänivaatimus tulee nopeasti voimaan. Se on sähköautoilijoidenkin etu, ei tule turhaan oikeudenkäyntejä.Eikös juuri tätä varten ollut (tulossa?) EU-säädös joka pakottaa lisäämään ”varoitusäänen” sähkiksiin..?
tuolla oli ainakin juttua tästä, tulossa siis EU vaatii varoittavan äänijärjestelmän sähköautoihin: ääni-inspiraatioita haetaan nyt jopa rokkibändeiltä
Minä en ole kyllä huomannut, että sähköautot olisivat "liian" hiljaisia. Renkaista tulee ihan riittävästi meteliä. Polkupyöränkin kuulee lähestyvän jo kaukaa, jos ei ole autojen melua ympärillä. Jos taas on polttisautoista meteliä, ei hitaasti ajavaa autoa erota, ellei nyt sitten kyseessä ole joku amerikan romurauta, jonka moottorin pääasiallinen tehtävä on tuottaa kineettisen energian sijaan ääntä.Tänään ajoi kapeaa pihakatua pitkin sähköauto ollessani koiraa ulkoiluttamassa. Auton havaitsi vasta sitten, kun se oli jo ohittanut. Olisin siinä voinut astua askeleen pari taaksepäin ja allehan sitä olisi jäänyt (autolla ei ollut siinä kohtaa tilaa väistääkään.
Toivottavasti sähköautoilijat ymmärtävät kuinka vaarallisia ovat kevytliikenteelle ollessaan äänettömiä. Ainakin jotkut sähköautot ovat jo liian hiljaisia. Minun tapauksessa vauhtia oli vähän, joten tuurilla ei olisi kovinkaan kummoisesti käytyt, huonolla kaatunut lyönyt päänsä asfalttiin ja paremmille metsästysmaille...
Minä en ole kyllä huomannut, että sähköautot olisivat "liian" hiljaisia. Renkaista tulee ihan riittävästi meteliä. Polkupyöränkin kuulee lähestyvän jo kaukaa, jos ei ole autojen melua ympärillä. Jos taas on polttisautoista meteliä, ei hitaasti ajavaa autoa erota, ellei nyt sitten kyseessä ole joku amerikan romurauta, jonka moottorin pääasiallinen tehtävä on tuottaa kineettisen energian sijaan ääntä.
En minäkään aiemmin uskonut ongelmaksi, mutta ei siis ollut mitää haljuakaan että hiljaisella pihatiellä kulkisi auto. Mitään rengasmeluakaan ei eroittanut tuultakin vain 2-4m/s.Itse tulin yllätetyksi kesällä kerran, omalla pihalla. Jotain puuhastelin etupihalla, muuta liikennettä ei ole käytännössä ollenkaan. Sitten Prius hiipi nähtävästi sähköllä portille kävelyvauhtia, ja rouvashenkilöoletettu kysyi ajo-ohjetta kohteeseensa. Olin siis tiehen nähden selin, saattoi tuuli suhista puissa tms, mutta hieman hätkähdin kun selän takaa kuului puhetta
Sopivissa olosuhteissa voi kyllä yllättää hiljaisella vauhdilla. En kyllä näe tässä mitään isoa ongelmaa, ja olihan tuolla mainittu ne keinotekoiset äänet.
Kyllä kesärenkailla ajellessa on tässä parin vuoden aikana niin paljon kävelty parkkiksilla alle ja pihateillä, että sitä on oppinut jo olettamaan että alle tullaan.Tänään ajoi kapeaa pihakatua pitkin sähköauto ollessani koiraa ulkoiluttamassa. Auton havaitsi vasta sitten, kun se oli jo ohittanut. Olisin siinä voinut astua askeleen pari taaksepäin ja allehan sitä olisi jäänyt (autolla ei ollut siinä kohtaa tilaa väistääkään.
Toivottavasti sähköautoilijat ymmärtävät kuinka vaarallisia ovat kevytliikenteelle ollessaan äänettömiä. Ainakin jotkut sähköautot ovat jo liian hiljaisia. Minun tapauksessa vauhtia oli vähän, joten tuurilla ei olisi kovinkaan kummoisesti käytyt, huonolla kaatunut lyönyt päänsä asfalttiin ja paremmille metsästysmaille...
Toivotaan, että tuo varoitusäänivaatimus tulee nopeasti voimaan. Se on sähköautoilijoidenkin etu, ei tule turhaan oikeudenkäyntejä.
Se kajarisysteemi uudemmissa autoissa on ihan hyvä juttu.
Jeps, huomannut myös että sähköautot hiipii äänettömästi vierelle. Onneksi katson ympärilleni aina, joten ei nyt suoraa vaaraa jäädä auton alle, mutta lapsista on suuri huoli siinä mielessä ettei niillä aina hoksottimet toimi. Olisi ihan sekä autoilijan että kävelijän eduksi, että sähköautoista lähtisi jotain ylimääräistä ääntä.parkkihalleissa saa olla jatkuvasti soittamassa torvea kun porukka kävelee keskellä tietä eikä kuule että ollaan takana. Alkuun oli ihan hauska juttu kun porukka säpsähti kun tajusi että siihen metrin päähän jostain ilmaantunut auto mutta käy nopeasti tympeäksi.
Ja ei, kesärenkailla siitä ei tule yhtään mitään meteliä vaan menee käytännössä täysin äänettömästi.
Se on kyllä totta, että betonialustalla, joka parkkihalleissa yleensä on, ei renkaista kuulu hitaasti ajaessa melkein mitään. Polttomoottoriautollakin olen kyllä lukemattomia kertoja madellut parkkihallissa keskellä väylää lampsivien ihmisten takana - ja edessä - saamatta aikaan minkäänlaista väistöreaktiota. Olen ratkaissut asian odottamalla kymmenisen sekuntia.parkkihalleissa saa olla jatkuvasti soittamassa torvea kun porukka kävelee keskellä tietä eikä kuule että ollaan takana. Alkuun oli ihan hauska juttu kun porukka säpsähti kun tajusi että siihen metrin päähän jostain ilmaantunut auto mutta käy nopeasti tympeäksi.
Ja ei, kesärenkailla siitä ei tule yhtään mitään meteliä vaan menee käytännössä täysin äänettömästi.
Oltiinpa Kurikassa jo aikaisin liikkellä, kun jo 2010 pystytettiin viisi sähköautojen latausasemaan kunnan alueelle. Ovatkohan nämä kaikki vielä toiminnassa?
Eikös s ja x mallissa ole vielä useana moduulina eikä epoksia, m3 ja y mallissa on 4(muistaakseni) erillistä moduulia jotka on jotka ovat epoksilla kasassa jolloin yksittäisten kennojen vaihto on lähes mahdotonta.Jokaisen sähkiksen ja hybridin akuston voi korjata, toisissa se on tehty helpommaksi kuin toisissa. Tesla on lähtenyt sille linjalle että tehdään akku yhtenä moduulina ja valetaan koko paska epoksiin, että uusien akkujen myynti on taattu kun vanhojen kunnostus tehdään mahdottomaksi.
Koskee vain tuosta eteenpäin tyyppitarkastettuja eli ei tule vanhoihin.Luin tuon tarkemmin.EU vaatii varoittavan äänijärjestelmän sähköautoihin: ääni-inspiraatioita haetaan nyt jopa rokkibändeiltä
EU edellyttää sähköautoille käyntiääntä myös matalissa nopeuksissa. Inspiraatiota haetaan vaikkapa rockin valtakunnasta ja sci-fi-elokuvista.www.iltalehti.fi
Äänien pakollisuus tulee voimaan 1.6.2020 EU:ssa.
- jäi mulle epäselväksi koskeeko vanhojakin sähköautoja
- 20Km/h on turhan hidas varoitusnopeusrajaksi 30Km/h olis ollut parempi.
- Kaikki saavat laittaa halumansa äänen, ilmeisesti pitää kuitenkin autolta kuullostaa.
Toivottavasti on riittävän kova, että kuullee pihakaduillakin puiden lehtien kahinan/tuulen yli.
Tossa piilee vaara "sähköautoissa on äänet" ja sitten osassa ei olekaan. No ainakin ollaa parempaan suuntaan menossa.Koskee vain tuosta eteenpäin tyyppitarkastettuja eli ei tule vanhoihin.
Jännityksellä odottaa minkälaisia ääniä sieltä rupeaa tulemaan
Itselläkin se vasta pari kohtaamista tuossa kauppakeskuksen parkkipaikalla kun mummeli vaan kävelee keskellä väylää ja itse valuttelet sitten siinä metrin päässä perässä. Ei tuossa tosiaan kehtaa tööttiä painaa, vanhus saa sydärin ja joku nuorempi kusee housuunsa.
Itsellä kun on tää lataushybridi niin ensi kerralla taidan ihan vaan käynnistää moottorin jos siinä joku taas surffailee edessä.
Valojen väläytys toimii parkkihalleissa, jos kävelijä ei tuijota kännykkää.Jännityksellä odottaa minkälaisia ääniä sieltä rupeaa tulemaan
Itselläkin se vasta pari kohtaamista tuossa kauppakeskuksen parkkipaikalla kun mummeli vaan kävelee keskellä väylää ja itse valuttelet sitten siinä metrin päässä perässä. Ei tuossa tosiaan kehtaa tööttiä painaa, vanhus saa sydärin ja joku nuorempi kusee housuunsa.
Itsellä kun on tää lataushybridi niin ensi kerralla taidan ihan vaan käynnistää moottorin jos siinä joku taas surffailee edessä.
Luin tuon tarkemmin.EU vaatii varoittavan äänijärjestelmän sähköautoihin: ääni-inspiraatioita haetaan nyt jopa rokkibändeiltä
EU edellyttää sähköautoille käyntiääntä myös matalissa nopeuksissa. Inspiraatiota haetaan vaikkapa rockin valtakunnasta ja sci-fi-elokuvista.www.iltalehti.fi
Äänien pakollisuus tulee voimaan 1.6.2020 EU:ssa.
- jäi mulle epäselväksi koskeeko vanhojakin sähköautoja
- 20Km/h on turhan hidas varoitusnopeusrajaksi 30Km/h olis ollut parempi.
- Kaikki saavat laittaa halumansa äänen, ilmeisesti pitää kuitenkin autolta kuullostaa.
Toivottavasti on riittävän kova, että kuullee pihakaduillakin puiden lehtien kahinan/tuulen yli.
Jännityksellä odottaa minkälaisia ääniä sieltä rupeaa tulemaan
Ehkäpä tulevaisuudessa eri ääniä tilaillaan rahaa vastaan kuin aikanaan taustakuvia kännyköihin?
Jep, uudemmissa 4 moduulia, vanhemmissa 16.Eikös s ja x mallissa ole vielä useana moduulina eikä epoksia, m3 ja y mallissa on 4(muistaakseni) erillistä moduulia jotka on jotka ovat epoksilla kasassa jolloin yksittäisten kennojen vaihto on lähes mahdotonta.
"KOSKA YKSITTÄISEN huonon moduulin vaihdolla ei voi ”korjata” akustoa, ei useammasta moduulista ole juuri käytännön hyötyjä. Päin vastoin, jokainen moduuli vaatii oman kuorensa ja liittimensä, mitkä lisäävät auton painoa ja tuotantokustannuksia. Siksi yksittäisten kennojen kasaaminen suoraan akuksi on paitsi yksinkertaisempaa, myös halvempaa."
Eikö niitä moduuleita voi muka vaihtaa?
Huonompaan suuntaan. Ei olla edes päästy korvia raastavasta polttomoottoriautojen pörinästä vielä lähelläkään eroon, kun keksitään pakottaa lisää äänisaastetta kaupunkiin. Kauhulla odottelen sitä kakofoniaa liikennevaloissa, kun yksi auto leikkii ufoa, toinen traktoria, kolmas V8:a ja kaksikymmentä muuta jotain muuta sekavaa.Tossa piilee vaara "sähköautoissa on äänet" ja sitten osassa ei olekaan. No ainakin ollaa parempaan suuntaan menossa.
Oikeampi ratkaisu olisi hiljaisempi äänimerkki, jota voisi käyttää herättelemään kevyttä liikennettä hieman hellemmin. Olkoon vaikka "auton kuuloinen" kierrosten noston ääni tai jokin, kunhan meteli ei ole jatkuvaa. Kyllä autossa kuskin täytyy olla sen verran hereillä, ettei aja nollat taulussa talsivan mummon päälle, ellei tämä itse tajua väistää.
Eikös Chevy Voltissa ja Opel Amperassa ole juuri sellainen erillinen hillitty jalankulkijoille tarkoitettu äänimerkki?
Dominos-pizzaketjun ratkaisu vuosien takaa:
Ainakin mun mielestä ton 530xe:n ääni on onnistunut. Herättää sopivasti huomion, ihmiset osaa väistää. Selkee ero aikaisempaan, pari pykälää vanhempaan 530e:n, jossa ääntä ei ollut.Tuossa 530xe:ssä millä olen nyt 3kk ajellut oli joku melutoosa vakiona. Semmonen ufoulina kuuluu keulasta, ja kaasua painaessa se oikein voimistuu vielä. No, eipä kuurot kävele alle, eikä torni varjosta asuinaluetta...