Keskustelua hybridiautoista

En löytänyt minäkään luotettavaa tietoa tuosta Q5:stä kun nopeasti koitin Googlettaa. Tukeeko siis vain 1x32A vai lisäksi myös 2x16A? Olisihan se hyvä tietää varmaksi jos haluaa optimoida latausaseman asetukset. Täältä löytyy moneen muuhun autoon nuo tiedot, mutta Audi Q5 puuttuu: EV Database
Vastaan vielä vaikka tämän aiheen jutuista on jo tovi aikaa: kokeilin asiaa ja Q5 PHEV tukee 2 * 16A -latausta. Webaston Pure tuli asennutettua ennen auton tuloa ja – tarkemman infon puutteessa – vedätin arvaamalla sähkärillä 3-vaihetta siihen. Latailen pääosin yösähköllä, mutta nyt etätyön epäsäännöllisessä elämänrytmissä on pari kertaa ollut hyötyä siitä, että olen saanut akun täytettyä parissa tunnissa keskellä päivää.
 
Kun VW ei saa tai laita uusinta malliaan ID.3 ja sen jatkojalosteita edelleenkään markkinoille, se herättää jo epäilyksiä. Onko ehkä myös tarkoitus saada myytyä polttiksia edelleen mahdollisimman pitkään ja takana ehkä lupauksia EUn höllentävän tuota 95 g/km päästörajaa mm. tämän koronan aikaan saaman tilanteen takia?! Eihän niillä ole kuin Zwickaun tehdas varsinaisena sähköautotuotantopisteenä vielä tällä hetkellä ja muissa tehdään poltiskoneella olevia malleja, osa tosin hybrideinä. Tietenkin pääsyy on osaamattomuus auton elektroniikan hallinnassa ID.3 kohdalla.
 
Kun VW ei saa tai laita uusinta malliaan ID.3 ja sen jatkojalosteita edelleenkään markkinoille, se herättää jo epäilyksiä. Onko ehkä myös tarkoitus saada myytyä polttiksia edelleen mahdollisimman pitkään ja takana ehkä lupauksia EUn höllentävän tuota 95 g/km päästörajaa mm. tämän koronan aikaan saaman tilanteen takia?! Eihän niillä ole kuin Zwickaun tehdas varsinaisena sähköautotuotantopisteenä vielä tällä hetkellä ja muissa tehdään poltiskoneella olevia malleja, osa tosin hybrideinä. Tietenkin pääsyy on osaamattomuus auton elektroniikan hallinnassa ID.3 kohdalla.

Kyllähän kabineteissä varmaan on esillä sekin vaihtoehto, että 95g/km rajan ylityksestä ei tulisikaan sakkoja vielä tältä vuodelta. Näkisin kuitenkin, että sähköautojen valmistukseen on aitoa halua, mutta ehkä haukkasivat liian suuren palan kun uuden alustarakenteen ja voimalinjan lisäksi uusivat myös ohjelmistoarkkitehtuurin.
 
Kun VW ei saa tai laita uusinta malliaan ID.3 ja sen jatkojalosteita edelleenkään markkinoille, se herättää jo epäilyksiä. Onko ehkä myös tarkoitus saada myytyä polttiksia edelleen mahdollisimman pitkään ja takana ehkä lupauksia EUn höllentävän tuota 95 g/km päästörajaa mm. tämän koronan aikaan saaman tilanteen takia?!
Päinvastoin, koronan tuoma polttomoottoriautojen myynnin syöksy samalla kuin sähköautojen myynti silti kasvaa, niin 95g/km tavoite itse asiassa paljon helpommin tavoitettavissa. id3:n myöhästyminen näkyy todennäköisesti e-golfin ja seat miin alennusmyynnin jatkumisena.
 
Päinvastoin, koronan tuoma polttomoottoriautojen myynnin syöksy samalla kuin sähköautojen myynti silti kasvaa, niin 95g/km tavoite itse asiassa paljon helpommin tavoitettavissa. id3:n myöhästyminen näkyy todennäköisesti e-golfin ja seat miin alennusmyynnin jatkumisena.
Riippuu siitä, että millaisten autojen myynti vähenee eniten. Jos sähköautojen myynti sakkaa pahemmin kuin polttomoottoriautojen, niin autovalmistaja on hankalassa tilanteessa. Jälkimmäisen virkkeen osalta olen samaa mieltä.
 

Ihan mielenkiintoinen, kun laskenut Teslansa käyttökustannukset näin tarkkaan.
f17531b4-1e77-56eb-97cd-258688dda340.jpg
 

Ihan mielenkiintoinen, kun laskenut Teslansa käyttökustannukset näin tarkkaan.

Ois ihan mielenkiintoista nähdä vertailuksi yhtä tarkasti laskettuna samanikäistä, samankokoista ja yhtä paljon ajettua tehokasta bensa-autoa... veikkaan että sielläkin nuo huollot hyökkää aika isoon rooliin kokonaiskustannuksista.
 
Riippuu siitä, että millaisten autojen myynti vähenee eniten. Jos sähköautojen myynti sakkaa pahemmin kuin polttomoottoriautojen, niin autovalmistaja on hankalassa tilanteessa. Jälkimmäisen virkkeen osalta olen samaa mieltä.
Suomessahan sähköautojen myynti on vain noussut


Euroopan laajuisesti autonmyynti on tullut alas -80% mutta sähköautot vain -30%.


Toki tilanne voi kriisin pitkittyessä muuttua, mutta tällä hetkellä ainakin näyttää siltä että kriisi vain auttaa 95g co2-targetin saavuttamisessa.
 
Ois ihan mielenkiintoista nähdä vertailuksi yhtä tarkasti laskettuna samanikäistä, samankokoista ja yhtä paljon ajettua tehokasta bensa-autoa... veikkaan että sielläkin nuo huollot hyökkää aika isoon rooliin kokonaiskustannuksista.
Minusta se taas ei ole ollenkaan mielenkiintoista, koska riippumatta mistään en ole hommaamassa saman ikäistä ja kokoista / tehoista polttomoottoriautoa.

Sen sijaan haluat verrata Teslan kuluja niihin autoihin joita potentiaalisesti voisin hommata. Kulujen laskeminen kun mahdollistaa nimenomaan sen, että voi verrata aivan erilaisia autoja keskenään ja sen jälkeen arvioida, että saako rahalleen vastinetta vaiko ei.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla on vain auto ja se halpenee yhtälailla kuin kaikki muutkin autot. En näe mitenkään itse, että Tesla pitäisi millään tavalla paremmin hintansa. Kyllä se raaka totuus on sama kuin puhelimessa, se hinta tulee vain alas jos ostajana on perus pentti. Joku fanittaja voi helposti maksaa enemmän mutta en usko, että niitä on niinkään paljon.
 
Yllättävän pieni arvonalenema tuossa Teslassa.

Pakko olla oma arvio tuo 5k€/vuosi tai sitten joku super halpa (kerran elämässä) leasing diili. Autosta kuin autosta lähtee uutena vähintään 15% vuodessa arvosta, vaikkei ajaisi juurikaan. Saati sitten 50tkm vuodessa ajaen.
 
Pakko olla oma arvio tuo 5k€/vuosi tai sitten joku super halpa (kerran elämässä) leasing diili. Autosta kuin autosta lähtee uutena vähintään 15% vuodessa arvosta, vaikkei ajaisi juurikaan. Saati sitten 50tkm vuodessa ajaen.

Tuo on -14 vuotinen. Kyllähän n.5000€/vuosi tällähetkellä reilu neljänkympin autolle mikä ei ole enää uusi on ihan realistinen?
 
Tuo on -14 vuotinen. Kyllähän n.5000€/vuosi tällähetkellä reilu neljänkympin autolle mikä ei ole enää uusi on ihan realistinen?

No niinpäs näkyy. En tosiaan jaksanut juttua avara :) Käytetylle Teslalle tosiaan paljon realistisempia lukuja.
 
Kun VW ei saa tai laita uusinta malliaan ID.3 ja sen jatkojalosteita edelleenkään markkinoille, se herättää jo epäilyksiä. Onko ehkä myös tarkoitus saada myytyä polttiksia edelleen mahdollisimman pitkään ja takana ehkä lupauksia EUn höllentävän tuota 95 g/km päästörajaa mm. tämän koronan aikaan saaman tilanteen takia?! Eihän niillä ole kuin Zwickaun tehdas varsinaisena sähköautotuotantopisteenä vielä tällä hetkellä ja muissa tehdään poltiskoneella olevia malleja, osa tosin hybrideinä. Tietenkin pääsyy on osaamattomuus auton elektroniikan hallinnassa ID.3 kohdalla.
Edelleenkään? Eikös sen ollut tarkoitus tulla saataville kesällä?

"ID.3 1st pre-bookers can order their car from 17th June, 2020"

Tilaukset sisään tuolloin, auto saapuu kesän aikana..

ID4 valmistuksessa: VW ID4 $40,000 electric crossover is already in production, seen as Tesla Model Y-size - Electrek
 
Eli ostaako uuden esim. 30k auton vai käytetyn 30k auton, arvo laskee käytännössä yhtä kovaa. Tilastot kyllä sanoo muuta, mutta en osaa sanoa olisko kyseessä tilastoharha kun suuri osa vaihtaa uuteen autoon 2-3v kohdalla.
No jaa, noilla kilsoilla siinä ja siinä. Sen mitä laskeskellut pyyntien perusteella eri skenaarioita autoa vaihtaessa (katsoo vaikka 3v vanhan auton pyynnin ja miinustaa vähän enemmän kun 6v vanhasta saa = 3v arvonalenema) niin olen kyllä todennut että ihan sama onko se auto uusi vai vanha, arvonalenema on sama. Eli ostaako uuden esim. 30k auton vai käytetyn 30k auton, arvo laskee käytännössä yhtä kovaa. Tilastot kyllä sanoo muuta, mutta en osaa sanoa olisko kyseessä tilastoharha kun suuri osa vaihtaa uuteen autoon 2-3v kohdalla.

Noh tämä nyt ei enää ehkä tänne kuulu.

Sekä uusia ja käytettyjä ostaneena niin kyllä se uuden ostaminen tulee selkeästi kalliimmaksi, siis todella paljon. Uuteen kun ruksaa varusteita niin niiden arvo on pyöreä nolla kun tunkee sen vaihtoon ja sitämyötä arvonalenema on varsin huimaavaa. (tämä tosin mukavaa käytetyn ostajalle)
Tämä nykyinen menopeli minkä ostin n.1.5v ikäisenä oli hinnasta lähtenyt yli 30k€.
En usko että se tuossa puolenvuoden päästä kun on itsellä ollut samaiset 1.5v se olisi arvoltaan muutaman tonnin jos arvonalenema pysyisi samana.

Edit. tämä ei tainnut ollenkaan olla järkevä vertaus.:(
 
Älkäähän sitten googlettako viimeajan uutisointeja Skoda Enyaqista, tämä on käsky! Haluan että kyseistä autosta ei puhuta täällä jotta saan sen varmasti ekasta erästä! Kiitos.
 
Siinä tapauksessa vertailu onkin hauskaa. Mä ajoin edellisellä D2 A Volvolla 82 tkm ja kulut oli 25 tonnia arvonaleneman kanssa, ihan karvan vajaa 2 vuotta. Kulut kilometrille sisältäen kaikki löpöt, vakuutukset, verot, huollot, autopesut jne jne. on tällöin 0,30 euroa, eli ehkä joku 25-30 % Teslaa enemmän... olispa paikka missä ladata sähkistä :beye:

Edit: mutta tosiaan toi Teslan arvonalenema tuossa jutussa on aika optimistisen oloinen...
Rahallahan sen parkkipaikan saa hommattua. Jos ei muuten, niin asuinpaikkaa vaihtamalla. Jos ajoa tulee vuositasolla 40 000km, niin sillä 10snt/km hintaerolla maksaa jo aika paljon asioita. Vaikka sitten 300€/kk lisää asumisesta niin, että lataus järjestyy.
No jaa, noilla kilsoilla siinä ja siinä. Sen mitä laskeskellut pyyntien perusteella eri skenaarioita autoa vaihtaessa (katsoo vaikka 3v vanhan auton pyynnin ja miinustaa vähän enemmän kun 6v vanhasta saa = 3v arvonalenema) niin olen kyllä todennut että ihan sama onko se auto uusi vai vanha, arvonalenema on sama. Eli ostaako uuden esim. 30k auton vai käytetyn 30k auton, arvo laskee käytännössä yhtä kovaa. Tilastot kyllä sanoo muuta, mutta en osaa sanoa olisko kyseessä tilastoharha kun suuri osa vaihtaa uuteen autoon 2-3v kohdalla.

Noh tämä nyt ei enää ehkä tänne kuulu.
Jos katsot 2v vanhoja hintoja archive.orgista alkuvuosimallien tesloille ja vertaat nykyisiin, niin siitähän sen kehityksen näkee.

Oma (ilman tarkastamista hatusta heitetty) mututuntuma sanoisi, että pari vuotta sitten ostetut 100tkm ajetut 2014-2015 teslat ovat pitäneet arvoaan erittäin hyvin, koska mitään parempaa ja halvempaa ei ole markkinoille näiden vuosien aikana tullut.
 
Oma (ilman tarkastamista hatusta heitetty) mututuntuma sanoisi, että pari vuotta sitten ostetut 100tkm ajetut 2014-2015 teslat ovat pitäneet arvoaan erittäin hyvin, koska mitään parempaa ja halvempaa ei ole markkinoille näiden vuosien aikana tullut.

Model S arvonpitäminenhän on ollut erittäin surkeata, kun tiputtivat silloin kymmenillä tonneilla uusien hintaa.
Nettiautossa parhaan mallin käytetyt oli tyyliin 130k ja uuden parhaan ja kalleimman mallin sai uutena reilu 100k.

Vaikka en tesloista muuten niin välitä niin onhan niissä sitä jotain kun uusi perheauto kaupasta 100k mitä vastaan on jo prätkilläkin tekemistä että kiihtyy samaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin Ioniqin kitkat viikko sitten uusiin kesärenkaisiin ja nyt rullaa tai paremminkin liukuu sähkön voimin. (Continental EcoContact 6 205/55 R16 91V)

Kitkoilla tuli ajettua käytännössä ekomielellä, nyt kesärenkaiden jämäkkyys kaarteissa kannustaa ajamaan ajoittain sporttimoodilla mutkatiellä, jos sellainen matkalle sattuu, ihan nopeusrajoituksien puitteissa.

1.6 litraiseksi vapariksi atkinsonkierrolla pakettiin on saatu mainio kaasunvasteen tunto. Käytännössähän kierrokset nousee sinne 3k tietämille ja energiaa kerätään tehostetusti akkuun päin bensamoottorin ollen valmiiksi kuormitettu tulevaa kiihdytystä ajatellen. Kun kaasupoljinta painaa vähän syvemmälle, sähkömoottorin energiavirta kääntyy ympäri tehostamaan polttomoottoria joka sitten kierrättää sinne reiluun 4k. Tällöin se yhteishuippuvääntö 265 Nm on saatavilla viiveettömästi. Huipputeho 140hp täyskaasulla toki perusautotasoa. Hetken päästä kun kääntää takaisin ekotilaan, on akku latautunut yläkolmanneksen rajoille ja pääsee lipumaan pidemmän täyssähköpätkän.

Analyysin vertailupohjana nyt lähinnä GM:n, PSA:n, VW:n ja Suzukin 1.0-1.5 litraiset bensaturbot ja toyotan hybridit, joita on vuokra-autoina tullut vastaan. Hämmentävää kuinka pieni vaikutus kulutukseen suurpiirteisemmällä kaasuttelulla tässä autossa on pulssittain käytettynä. Bensaturbolla agressiivisempi ajotyyli näkyy selkeästi keskikulutuksessa. Enkä kyllä Corollalla tai C-HR:llä päässyt samoihin keskikulutuksiin vaikka ne mukavia ja helppoja autoja ovatkin. Samaa sporttisuutta niistä ei kuminauhamaisen HSD vaihteiston kanssa löytynyt.

Viime tankilla tuli ajettua 900 kilometriä, josta 1/3 kitkoilla 2/3 kesärenkailla 80-100 km/h maanteitä pääasiassa. Samalla uusi kulutusennätys 4,32 mitattuna pumpulta keskiarvon ollessa 4,65.

Itsellä ei ole vielä tarvetta siirtyä töpselin päästä ladattaviin autoihin, mutta ymmärrän sen kyllä veromielessä näissä premiumluokan vähän suuremmissa autoissa. Niissä se vertailuauto on sitten 2-3 litrainen turbobensa/diesel.
 
Viimeksi muokattu:
Model S arvonpitäminenhän on ollut erittäin surkeata, kun tiputtivat silloin kymmenillä tonneilla uusien hintaa.
Nettiautossa parhaan mallin käytetyt oli tyyliin 130k ja uuden parhaan ja kalleimman mallin sai uutena reilu 100k.

Vaikka en tesloista muuten niin välitä niin onhan niissä sitä jotain kun uusi perheauto kaupasta 100k mitä vastaan on jo prätkilläkin tekemistä että kiihtyy samaan.
Ei tuo käsittääkseni vaikuttanut käytännössä ollenkaan niihin vanhimpiin ja halvempiin tesloihin ja niiden jälleenmyynteihin.

Toki 5000km sisäänajetun P100D:n käytetty hinta taisi romahtaa aika kivasti.
 
Aika optimit kelit e-upilla ajamiseen nyt, eco+:llä on sisällä mukavaa ja keskikulutus 8,6kWh/100km ”leveillä” kitkoilla.
Samoin Miillä kapeilla kesärenkailla. Tietokone näyttää 8,3 kWh/100 km, eco+. Ajettu enimmäkseen 40-50 -alueilla. Tuossa on mukana pari turhaa kiihdytystä valoista, eli uskoisin seiskalla alkavien lukemien olevan mahdollisia. Ihan jees, kun näillä säillä Lidlistä saa vartissa 100 km maksuttomia kaupunkikilsoja.
 

Liitteet

  • IMG_20200507_105714.jpg
    IMG_20200507_105714.jpg
    3,1 MB · Luettu: 99
Ihan hyvin noita Mii/up!/Citigo on alkuvuodesta tullut, peräti 249 kpl. Sama tahti kun jatkuu päästään tänä vuonna likemmäs tuhatta. VAG on jo mennyt Teslan ohi sähköautojen rekisteröinneissä 406 kpl VAG vs 379 Tesla.
 
Norjassa, tuolla sähköautojen luvatussa maassa, VAG-sähköautojen myynti on ollut kovaa tänä vuonna (1-4/2020). Tänä vuonna tulee vielä myyntiin ainakin ID.3, ID.4 ja Skoda Enyaq, niin loppuvuonna saattaa norjassa markkinaosuus melkoiseksi jos vaan autoja saavat edes kohtuullisesti pihalle.

Untitled-1.jpg
 
Ihan hyvin noita Mii/up!/Citigo on alkuvuodesta tullut, peräti 249 kpl. Sama tahti kun jatkuu päästään tänä vuonna likemmäs tuhatta. VAG on jo mennyt Teslan ohi sähköautojen rekisteröinneissä 406 kpl VAG vs 379 Tesla.

Siis halpa pikkuauto myy enemmän kuin kallis iso ja se on jonkinlainen yllätys?
 
@Terro
Tuokin kertoo aika hyvin sen, että kun oikealla autonvalmistajalla on tarjota sähköauto, vaikka se olis kalliimpikin ja ilman ömeizing pieruappejä softassaan niin se myy 6-0 Teslan ohi.

Norskeilla ei ole mitään ongelmaa ostaa Tesloja, monella riittää pitoa lompakossa ostaa kolmonen. Mutta epäilen, että he näkivät ja moni koki tuon valmistajan omakohtaisesti ja totesi E-Tronin tultua myyntiin; "Juu morjes vaan."

Millään muulla tuota on vaikea selittää, että sekä alemmalla, että korkeamalla hinnalla myydään ohi oikealta ja vasemmalta, vaikka joidenkin mukaan "markkinoilla on vieläkin vain yksi vakavasti otettava sähköautovalmistaja."
 
@Terro
Tuokin kertoo aika hyvin sen, että kun oikealla autonvalmistajalla on tarjota sähköauto, vaikka se olis kalliimpikin ja ilman ömeizing pieruappejä softassaan niin se myy 6-0 Teslan ohi.

Norskeilla ei ole mitään ongelmaa ostaa Tesloja, monella riittää pitoa lompakossa ostaa kolmonen. Mutta epäilen, että he näkivät ja moni koki tuon valmistajan omakohtaisesti ja totesi E-Tronin tultua myyntiin; "Juu morjes vaan."

Millään muulla tuota on vaikea selittää, että sekä alemmalla, että korkeamalla hinnalla myydään ohi oikealta ja vasemmalta, vaikka joidenkin mukaan "markkinoilla on vieläkin vain yksi vakavasti otettava sähköautovalmistaja."

Varmastikin juuri näin. Audin kun ostaa niin tietää että ei ainakaan tartte olla huolissaan että maalit kuoriutuisi tai paneelit repsottaisi. Lisäksi huoltoverkosto ja suhtautuminen vikoihin jotain ihan muuta.
(ainakin omat kokemukset uusista Audeista on että on aivan viimesen päälle eikä mikään rämise tai kolise, monet sanoo että sama auto ku volkkari/skoda mutta eri hinnalla mutta juuh ero on aika merkittävä)
 
Viimeksi muokattu:
Siis halpa pikkuauto myy enemmän kuin kallis iso ja se on jonkinlainen yllätys?

Eihän Suomen myydyimpien top 10:ssä juuri pikkuautoja ole. Muistaakseni C-segmentin kulkineita ja lisäksi Rav4, V60 ja ainoa varsinainen pikkuauto Yaris, joka kuitenkin pykälää isompi kuin tripletti. Miitä ja kumppaneita vastaavaa tuotetta ei ole ollut aiemmin markkinoilla ja patoutunutta kysyntää tuollaiselle on varmastikin ollut. Jatkossa tilanne saattaa tasaantua niinkin, että Tesla myy paremmin kuin tripletti.
 
Eihän Suomen myydyimpien top 10:ssä juuri pikkuautoja ole. Muistaakseni C-segmentin kulkineita ja lisäksi Rav4, V60 ja ainoa varsinainen pikkuauto Yaris, joka kuitenkin pykälää isompi kuin tripletti. Miitä ja kumppaneita vastaavaa tuotetta ei ole ollut aiemmin markkinoilla ja patoutunutta kysyntää tuollaiselle on varmastikin ollut. Jatkossa tilanne saattaa tasaantua niinkin, että Tesla myy paremmin kuin tripletti.
Ja Miissä oli vielä se ylimääräinen 2000€ alennus, kun tilasi auton viime vuonna. Nyt Mii ja Skoda taitaa olla aika samoissa hinnoissa ja up taitaa olla vähän kalliimpi.
 
Jos jaksaa ajella eco+ asetuksella ja kulutus on kahdeksaa kilowattia, niin eipä tuo kyllä napostele. Itse vedän perusmoodilla ja mm. eilinen Paraisten reissu (100/60/70/50) alueilla eestaas, reilu 80 kilsaa ja keskikulutus oli *auton* mukaan 9.7kW/h. Tuossa päällä ilmastoinnit ja muut. Mut pienellä nää koppimopot menee.
 
TM:n 60tkm kestotestissä oli Nissan Leaf. Jutussa mainittiin että kaikki kulut huomioiden kustannukset suurinpiirtein samat kuin bensa-autossa. Perustuen suureen hankintahintaan ja arvioituun arvonalenemaan.
 
TM:n 60tkm kestotestissä oli Nissan Leaf. Jutussa mainittiin että kaikki kulut huomioiden kustannukset suurinpiirtein samat kuin bensa-autossa. Perustuen suureen hankintahintaan ja arvioituun arvonalenemaan.

”Arvonalenemasta, korkokuluista ja käyttökuluista laskemalla kokonaiskuluiksi muodostuu 42,77 € /100 km. Korkea hankintahinta ja melko suureksi arvioitu arvonalenema nostavat kokonaiskulut lähelle saman hintaluokan polttomoottoriautoja.”

Eikö teslan kulut olleet 0,20€/km? Melkoisen edukkaat ajatellen Leafin 0,43€/km...
 
”Arvonalenemasta, korkokuluista ja käyttökuluista laskemalla kokonaiskuluiksi muodostuu 42,77 € /100 km. Korkea hankintahinta ja melko suureksi arvioitu arvonalenema nostavat kokonaiskulut lähelle saman hintaluokan polttomoottoriautoja.”

Eikö teslan kulut olleet 0,20€/km? Melkoisen edukkaat ajatellen Leafin 0,43€/km...

Tesla taitaa ihan hyvin pitää arvonsa. Suurimmat dropit on varmaan tulleet siinä kun hintaa on muutamia kertoja laskettu aika reilulla kädellä. En ole itse ainuttakaan oikeasti käytettyä model 3:sta nähnyt nettiautossa jotta eiköhän ne kierrä aika tiuhaan jos sinne niitä joskus eksyy. Tosin en ole kyllä kovin aktiivisesti katsonutkaan. Leaf on sitten vähän johonkin micraan verrattava tapaus ainakin mielikuvien perusteella niin ei sellaista edes monet harkitse -> ei kysyntää ja hinta rommaa.

Kyllä itseänikin vähän harmittaa ettei tullut otettua sitä karvalakki Teslaa testiin. Kokonaiskulut kuitenkin merkkaa vaikka hankintahinta olisi ollut isomp. Omasta Optimasta näyttää sulaneen arvoa joku 20-25% vuodessa. Vaikka Teslan hinta olisi ollut 2x niin tää taitaa silti tulla kalliimmaksi. Toki halpenee jos jaksaa pitää pitempään...
 
”Arvonalenemasta, korkokuluista ja käyttökuluista laskemalla kokonaiskuluiksi muodostuu 42,77 € /100 km. Korkea hankintahinta ja melko suureksi arvioitu arvonalenema nostavat kokonaiskulut lähelle saman hintaluokan polttomoottoriautoja.”

Eikö teslan kulut olleet 0,20€/km? Melkoisen edukkaat ajatellen Leafin 0,43€/km...
Tesla oli vm 2014 eli kalleimmat kilsat ajettu jo kauan sitten pois. Arvonalenemaksi oli arvioitu vain 5ke, mikä tietysti saattaa käytännössä onnistua jos esim. hakee Teslan Hollannista ja löytää sille Suomesta yksityisen ostajan. Vm 2014 Leafilla saisi varmaan helposti vielä halvempiakin kilometrejä.
 
Tesla oli vm 2014 eli kalleimmat kilsat ajettu jo kauan sitten pois. Arvonalenemaksi oli arvioitu vain 5ke, mikä tietysti saattaa käytännössä onnistua jos esim. hakee Teslan Hollannista ja löytää sille Suomesta yksityisen ostajan. Vm 2014 Leafilla saisi varmaan helposti vielä halvempiakin kilometrejä.

Sähköauton arvonalenema ei välttämättä noudata orjallisesti polttomoottoriauton kaavaa. Teslan yleistakuu on neljä vuotta ja akkutakuu 8 vuotta. Takuuaikana auto on aika hyvin suojattu kalliilta rempoilta, mutta takuun loppuessa akun ja sähkömoottorien vioista voi potentiaalisesti tulla todella iso lasku. Näin ollen auto on verrattain houkutteleva ostos niin kauan kuin tuleva ostaja on kohtuudella voimansiirtotakuun suojaama, mutta sen jälkeen onkin enemmän kysymysmerkkejä.

Vuoden 2014 Model S ei ole yleistakuun piirissä eli kaikki nuo ovenkahva- ja mediayksikkörempat saa maksaa itse, ja ennen kaikkea sähköpuoli lähestyy artisti maksaa -aikaa. Minusta ei ole mitenkään selvää, että auton arvonalenema on näillä ehdoilla enää se jyrkkä pudotus, joka tasoittuu auton ikääntyessä.

Vanhojen Leafien akkutakuu oli ilmeisesti vain viisi vuotta, ja akkujen degradaatio on ollut huomattavasti nopeampaa kuin esim. Teslalla, joten auton kokonaisarvon voi olettaa laskevan jyrkemmin. Uudemmissa akkutakuu on pitempi, mutta käsittääkseni akun kunto laskee edelleen nopeammin kuin nestejäähdytetyissä.

E: Model 3 näyttää Nettiauton perusteella suorastaan nostavan arvoaan vanhetessaan. Listauksen käytetyt maksavat enemmän kuin uutena. /s
 
Viimeksi muokattu:
”Arvonalenemasta, korkokuluista ja käyttökuluista laskemalla kokonaiskuluiksi muodostuu 42,77 € /100 km. Korkea hankintahinta ja melko suureksi arvioitu arvonalenema nostavat kokonaiskulut lähelle saman hintaluokan polttomoottoriautoja.”

Eikö teslan kulut olleet 0,20€/km? Melkoisen edukkaat ajatellen Leafin 0,43€/km...
Teslan kulut on laskettu 4v vanhalla 100tkm ajetulla autolla. Kyllä sen leaffinkin km-kulut laskee reilusti jos ostaa sen 4v ikäisenä ja 100tkm ajettuna.
 
Kerrotko hieman kokemuksia. Tuo volkkarin vastaava on aivan kaamea.

Mä en tiedä onko tässä muuta eroa, kuin että eUP on vaihdettu Miiksi ja Seatin logot lätkäisty päälle, mutta kyllä tää toimi. Auton etäohjaus toimin; ilmastoinnin päälle, säädettyä latausta, parkkimestat löytyy. Ei tämä ole vaikea ainakaan käyttää. Eniten mua lämmittää ajatus auton etälämmittämisestä/viilennyksestä.
 
Tänään vihdoin tuli ilmoitus että meidän mii on tuotannossa. Ennen juhannusta pitäisi vielä saada. Osui pahimpaan aikaan varmaankin tuo meidän tilaus nykyisen maailmantilanteen huomioiden ja viivästystä tuli/tulee se noin 1,5kk.
 
Milloin laitoit tilaukseen? Minä tilasin marraskuun lopussa ja odottavan aika on pitkä. Luvattiin v. 2021 alkuun.
 
Milloin laitoit tilaukseen? Minä tilasin marraskuun lopussa ja odottavan aika on pitkä. Luvattiin v. 2021 alkuun.
Tuo on tilattu alunperin jo viime vuoden puolella. Kaverin tilaama auto, joka sitten ostikin konan ja siirrettiin tuo tilaus meille. Tarkkaa tilauspäivää ei ole, mutta marras-joulukuun paikkeilla.
 
Mä en tiedä onko tässä muuta eroa, kuin että eUP on vaihdettu Miiksi ja Seatin logot lätkäisty päälle, mutta kyllä tää toimi. Auton etäohjaus toimin; ilmastoinnin päälle, säädettyä latausta, parkkimestat löytyy. Ei tämä ole vaikea ainakaan käyttää. Eniten mua lämmittää ajatus auton etälämmittämisestä/viilennyksestä.
Oliko sulla se 48h viive siinä e-SIM:ssä, vai pääsitkö heti leikkimään? Mulla herjaa väärää km-määrää. Äsken tein ID ja e-SIM aktivoinnin sekä lisäsin auton sovellukseen. Sit ku yritän tehdä itsestäni pääkäyttäjän, ni tosiaan herjaa väärää km-määrää.
 
Oliko sulla se 48h viive siinä e-SIM:ssä, vai pääsitkö heti leikkimään? Mulla herjaa väärää km-määrää. Äsken tein ID ja e-SIM aktivoinnin sekä lisäsin auton sovellukseen. Sit ku yritän tehdä itsestäni pääkäyttäjän, ni tosiaan herjaa väärää km-määrää.

Eup teki tuota samaa, aktivoituu parissa päivässä.
 
Kia aikoo saada markkinoille 25 uutta sähköautomalliaan vuoden 2025 loppuun kertoo Tekniikan Maailma:

"Merkittävä askel on E-GMP-perusrakennettaan myöten aivan uusi sähköauto, joka esitellään ensi vuonna. Sen kehitystyössä on ollut mukana kroatialainen Rimac (lue Tekniikan Maailman artikkeli).
Tuleva Kian sähköauto on ulkonäöltään edelleen kehitetty versio vuosi sitten Geneven autonäyttelyssä esitellystä Imagine by Kia -koemallista.
YKSI TÄRKEIMMISTÄ asioista on auton 800 voltin sähköjärjestelmä, jollaista on tähän saakka käyttänyt ainoastaan Porsche Taycanissaan. Auton suorituskyky on tehokkaimmalla moottorilla lähes rakettimainen, sillä kiihdytys nollasta sataan onnistuu alle kolmessa sekunnissa. Käyttäjälle on kuitenkin enemmän hyötyä viidensadan kilometrin toimintamatkasta ja lyhyestä latausajasta."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 081
Viestejä
4 651 237
Jäsenet
76 365
Uusin jäsen
JJS24

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom