Keskustelua hybridiautoista

Omienkin kokemusten perusteella neliveto normaalissa autossa / katumaasturissa on kyllä hyödyllisempi kaupunkiolosuhteissa, kuin maalla. Monesti pelkkä maavarakin olisi avuksi.

Maalla ajettaessa kuitenkin ne tiet ovat edelleen teitä, ja niillä harvemmin edes kelirikkoaikaan on etenemisen rajoitteena varsinaisesti se vetopito, jarrutus ja ohjauspito sen sijaan ovat usein kriittisiä. Lapsuuden 20km sorapätkän takana asuneena ja aikuisiänkin ko. tarpeeksi pätkää hinkanneena kertaakaan ei keli vaatinut nelivetoa, mutta pari kertaa liukkaus on kouluauton ojaan lipsauttanut.

Kaupungissa pidempään parkkiin auton jätettynä sen sijaan olen lapioinut autoa liikenteeseen enempi, ko maalla koskaan. Neliveto ja maavara olisivat noissa tilanteissa pelastaneet.

Eri asia on sitten metsähommat ja -tiet, jossa tarvitaan lukkoja ja oikeaa nelivetoa ja täten sitä maasturia.

Omaan käyttöön siis pisteestä A pisteeseen B ajaessa tuollainen fossiilisella takavedolla ja sähköisellä etuvedolla varustettu auto olisi oikein hyvä. Pieni maavarakorotuskin joskus olisi tarpeen, mutta mielummin kattelen nuo vuoden yksittäiset kaupungin pitkäaikaisparkit tarkemmin ja nautiskelen pienemmästä kulutuksesta, kuin nostan maavaraa. Eritoten sähköautolla kulutus on vielä tällä hetkellä varsin kriittistä.

Harrasteauto onkin sitten oma lukunsa.
 
Ompa nuo plugarit sähköjuoppoja. Täyssähkö esim. Tesla M3 menee helposti keskim. 20kWh/100 km ja joku Kia Niro samaa luokkaa tai vähän alle, kun ollaan pois moottoritienopeuksista. Mistä tuo oikein johtuu? Huonompi aerodynamiikka? Häviöt tehonvälityksessä?

Tänään sähköllä 20km maantiellä (ehkä joku 80% 80km/h mittarivirhe huomioiden ja 20% 60km/h). Näytti siinä vaiheessa 20,4 kWh/100km keskikulutukseksi.

Loppumatkasta 17km kotiin, sähkörangea 16km. 100km/h rajoitus. eSave päällä 10km kera. Poistan eSaven päältä ja auto sammuttaa bensakoneen ja siirtyy sähkölle.
Vähän näyttäisi Opel osaavan tuon navin mukaan optimoinnin, jota ei ainakaan tuosssa Moottori-lehden testissä olleessa Peugeotissa ollut. Tosin onhan se saattanut siihenkin jo tulla.
 
Kyllähän se neliveto auttaa normikorkuisenkin auton puskemista lumimöhjöiseen parkkiin, mutta toisaalta tuossa hommassa toimii mikä tahansa nelivetojärjestelmä, eikä mistään sähkömoottorilla toteutetusta kevytnelivedosta kovin merkittävää haittaa ole.

Yleisestihän nuo sähkömoottoreilal toteutetut nelivodeto tehdään kuitenkin kustannussäästön takia, ei siksi että tarkoitus olisi erityisesti tehdä neliveto.

Nätisti kun ajaa etuvedolla niin se menee niin syvässä sohjossa että pohja ottaa kiinni koko ajan, eikä meinannut kertaakaan jäädä jumiin vaikka ajoi edes takas, edes luistonesto ei puuttunut menoon.

Toki tuohon upottava pohja ja mäki, niin joutuisi oikeasti miettimään.
 

Liitteet

  • IMG_20190209_170248.jpg
    IMG_20190209_170248.jpg
    2,9 MB · Luettu: 110
Nätisti kun ajaa etuvedolla niin se menee niin syvässä sohjossa että pohja ottaa kiinni koko ajan, eikä meinannut kertaakaan jäädä jumiin vaikka ajoi edes takas, edes luistonesto ei puuttunut menoon.

Toki tuohon upottava pohja ja mäki, niin joutuisi oikeasti miettimään.

Pidostahan tuo on kiinni. Tuo sohjo ei riitä kantamaan autoa, eli nostamaan renkaita irti maasta, ja tuossa näyttää about sula maa olevan alla? Itse kun jäin kiinni oli tiellä sellaista tampattua lunta aika paksusti joka juuri lakkasi renkaita kantamasta, ja alla peilijää. Ei pitoa, ei etenemistä. Neliveto olisi voinut auttaa, kun toisessa päässä autoa pitoa vielä hieman olisi ollut...
 
Pidostahan tuo on kiinni. Tuo sohjo ei riitä kantamaan autoa, eli nostamaan renkaita irti maasta, ja tuossa näyttää about sula maa olevan alla? Itse kun jäin kiinni oli tiellä sellaista tampattua lunta aika paksusti joka juuri lakkasi renkaita kantamasta, ja alla peilijää. Ei pitoa, ei etenemistä. Neliveto olisi voinut auttaa, kun toisessa päässä autoa pitoa vielä hieman olisi ollut...

Jää siinä oli alla, siksi sanoin että ylämäki olisi ollut haasteellinen.

Kyllä tuohonkin ajoi takavetoinen kitkarenkailla itsensä jumiin kun ei vaan ollut pitoa jäätä vasten.
 
Kävin koeajamassa kaksi sähköautoa ja kirjoittelin niistä pienet blogitekstit.
  • Mini Cooper SE koeajoraportti
    • todella herkullinen sähköauto urbaaniin elämään, etenkin pariskunnalle, jolla ei ole kovin tiuhaan matkoja yli 150 km päähän
  • DS3 E-Tense koeajoraportti
    • mukavan hiljainen ja sisältä tyylitelty sähköauto vaikka matkankin taittamiseen 50 kWh (netto 47 kWh) akun ja pikalatausten puitteissa.
IMG_6363.jpg
 
Tekniikan Maailma

Kiinassa ilmeisesti suunnilleen samoissa hinnoissa model 3:n kanssa. Voisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto jos Eurooppaan tuotaisiin.

Vaikuttaa kyllä aika mielenkiintoiselta. Luulis, että olis Kiinalla kova intressi päästä uusille sähköautomarkkinoille valloittamaan maailmaa vaikka vähän valtion tuella aluksi. Toki tuohon lyötäisiin varmaan euroopassakin joku raippavero. Ja taitaa Kiinassakin tuontiautoissa olla todella isot verot.
 
Vaikuttaa kyllä aika mielenkiintoiselta. Luulis, että olis Kiinalla kova intressi päästä uusille sähköautomarkkinoille valloittamaan maailmaa vaikka vähän valtion tuella aluksi. Toki tuohon lyötäisiin varmaan euroopassakin joku raippavero. Ja taitaa Kiinassakin tuontiautoissa olla todella isot verot.
Eiköhän tuollekin löydy Eun puolelta kokoaja, jottei kovia veroja + muuta tarvitse maksaa!?
 
Huhhuh tuota ranskalaisten muotoilua :rofl:. Ilahduttavaa, että vielä uskaltavat tehdä edes vähän erilaisia autoja. Viimeistelyn taso ja laatuvaikutelma ei vaan pääse saksalaisten tasolle. Autoina lienevät ihan yhtä hyviä tänä päivänä, kuin muutkin.

49 000€ hinta pitänee tuon kysynnän äärimmäisen vähäisenä.
Muusta laatuvailutelmasta olen huono sanomaan viimeistä sanaa, koska minun mielestä se on niin makuasia, mutta ainakin DS3 E-Tense oli hiljainen auto kesärenkailla 120 km/h kevään karkealla moottoritien asfaltilla.

Minunkin ajatus on, että menee vaikeaksi hinnaltaan. Saamani tarjous ihan perusvarusteilla (talvirenkaat ja väri) + toimkulut jne meni 49000e tasolle. Alkaa kyllä Model3 kuumottaa jo sitten. Toisaalta Kiat ja Hyundait tarjoaa jopa halvemmalla isompaa akkua ja mun makuun hyvää laatutunnelmaa, tosin meluisampina.
 
Viimeksi muokattu:
Huhhuh tuota ranskalaisten muotoilua :rofl:. Ilahduttavaa, että vielä uskaltavat tehdä edes vähän erilaisia autoja. Viimeistelyn taso ja laatuvaikutelma ei vaan pääse saksalaisten tasolle. Autoina lienevät ihan yhtä hyviä tänä päivänä, kuin muutkin.

49 000€ hinta pitänee tuon kysynnän äärimmäisen vähäisenä.

Onko kovin huono diili vaikka isoakkuiseen Konaan verrattuna, joka maksaa suunnilleen saman verran? Varmaankin mukavampi peli akun rangen rajoissa ja matka-ajossakaan ei ollenkaan huono kun kohtalaisen kokoinen akku ja hyvät latausominaisuudet. 2008 toki ehkä se houkuttelevin auto noista PSA:n vaihtoehdoista.
 
Taitaa monelle autoilijalle tarjolla oleva rahoitusratkaisu ja vaihdokista tarjottu korvaus vaikuttaa listahintaa enemmän. Sitä eletään kuitenkin rahoituksen kokonaispaketin, eikä listahinnan kanssa.
 
Onko kovin huono diili vaikka isoakkuiseen Konaan verrattuna, joka maksaa suunnilleen saman verran? Varmaankin mukavampi peli akun rangen rajoissa ja matka-ajossakaan ei ollenkaan huono kun kohtalaisen kokoinen akku ja hyvät latausominaisuudet. 2008 toki ehkä se houkuttelevin auto noista PSA:n vaihtoehdoista.

Vielä tarvii vaan täälläpäin (Rauma) odotella 1-2kk, että ylipäätään pääsisi koeajamaan noita e-208/2008 autoja :cautious:
 
Ohjelmakoodista kolmiodraama – Daimler, BMW ja Volkswagen Group etsivät kumppania softakehitykseen, pelissä alan valtasuhteet

Ennen niin korskeilla saksalaisvalmistajilla on hätä löytää ohjelmistokehityksen osaamista, ja petikaveriksi käy kumpi vain muttei kummatkin. Yhtä vähän yllättävästi akkujakaan ei vain putkahtanut jostain esille.
Kiinnostaisi tietää, missä tilassa ohjelmisto oikeasti on. Kristallipalloni kertoo, että paremmassa kuin eräällä amerikkalaisella sähköautopuljulla, eli ei lähelläkään julkaisuvalmis. Erinäisten turvallisuusstandardien toteuttaminen on melkoisen haastava homma, ja uskoisin ison valmistajan haluavan noudattaa standardeja.
 
Kiinnostaisi tietää, missä tilassa ohjelmisto oikeasti on. Kristallipalloni kertoo, että paremmassa kuin eräällä amerikkalaisella sähköautopuljulla, eli ei lähelläkään julkaisuvalmis. Erinäisten turvallisuusstandardien toteuttaminen on melkoisen haastava homma, ja uskoisin ison valmistajan haluavan noudattaa standardeja.

Mites noi päästöskandaalit sopii tuohon uskomukseen?
 
Mites noi päästöskandaalit sopii tuohon uskomukseen?
Ohjelmistosta riippuen tietenkin, mutta esimerkiksi jonkin kaistavahdin toimimattomuus vie henkiä, kun päästöjekuttelut vievät vain rahaa firmalta. Teslalla ei tunnu olevan omantunnonongelmia ihmisten terveyden kanssa pelleilyllä.
 
Ohjelmistosta riippuen tietenkin, mutta esimerkiksi jonkin kaistavahdin toimimattomuus vie henkiä, kun päästöjekuttelut vievät vain rahaa firmalta. Teslalla ei tunnu olevan omantunnonongelmia ihmisten terveyden kanssa pelleilyllä.

Joo onneksi nuo päästöt ei aiheuta kuolemia tai muita ongelmia. Varsinkaan näiden isojen vastuullisten valmistajien voluumeilla.
 
Ohjelmistosta riippuen tietenkin, mutta esimerkiksi jonkin kaistavahdin toimimattomuus vie henkiä, kun päästöjekuttelut vievät vain rahaa firmalta. Teslalla ei tunnu olevan omantunnonongelmia ihmisten terveyden kanssa pelleilyllä.

No ei ne kaistavahdit toimi eurooppalaisillakaan. Esim. Mii pyrkii todella usein ohjaamaan liikenteenjakajia päin, jos niihin on vaikka tehty seisahdusalue suojatien käyttäjille. Sitä en ymmärrä miten näistä ominaisuuksista saa lisäpisteitä jossain törmäystesteissä.
 
[
No ei ne kaistavahdit toimi eurooppalaisillakaan. Esim. Mii pyrkii todella usein ohjaamaan liikenteenjakajia päin, jos niihin on vaikka tehty seisahdusalue suojatien käyttäjille. Sitä en ymmärrä miten näistä ominaisuuksista saa lisäpisteitä jossain törmäystesteissä.
Pyrkii ohjaamaan päin, vai ei väistä riittävästi?

Jälkimmäisen uskon helposti, ei kaistavahtia ole miksikään semiautomaattiseksi ohjaukseksi tarkoitettukaan, mutta ensimmäisät en ole kyllä ikinä kokenut tai kuullut kaistavahdin moista tehneen millään automerkillä. Eihän nuo tee muuta kuin pistää hanttiin kun olet ylittämässä viivaa ilman vilkkua.
 
[
Pyrkii ohjaamaan päin, vai ei väistä riittävästi?

Jälkimmäisen uskon helposti, ei kaistavahtia ole miksikään semiautomaattiseksi ohjaukseksi tarkoitettukaan, mutta ensimmäisät en ole kyllä ikinä kokenut tai kuullut kaistavahdin moista tehneen millään automerkillä. Eihän nuo tee muuta kuin pistää hanttiin kun olet ylittämässä viivaa ilman vilkkua.
Ajelin yks päivä Porvooseen, niin Miin kaista(pää)vahti yritti vääntää rattia tietyömaan kohdalla. Ei tuntunut yhtään kivalta, kun oli betoniporsaita ja autoja lähellä. Kai se halusi mennä vanhoja viivoja, ja mä taas tietyön linjauksia? Pelkkä hanttiin laittaminenkin tuntuu päin ohjaamiselta, jos itse yrität käännellä shikaanin mukaan, ja auto nykäiseekin rattia sopivalla hetkellä. Kytkin välittömästi vahdin pois päältä, jotta sain ajaa loppumatkan rennosti.

Liikenteenjakajista ei ole kokemusta.

Kulutus mennessä vastatuuleen 12,0 kWh/100 km@82 km/h, ja palatessa sateessa myötäiseen 11,5 kWh/100 km@87 km/h. Yhteensä matkaa kertyi 130 km. Renkaat 165/70R14@2,5 bar ja ajotila eco+. Sade viilensi ilmaa sen verran, että viimeiset 5 minuuttia alkoi olla hieman vilakkaa. Pidemmällä matkalla olisi siis pitänyt laittaa tavallinen eco. Lidlin maksuton pikalataus antoi 25 minuutissa reilut 12 kWh (19 % --> 55 %), eli keskiteho 28 kW. Rangea tuli lisää 106 km, eli ei ihan reissun sähköjä (ennen reissua varaus oli noin 60 %). Olisi siis pitänyt olla touvissa kiinni 5 min kauemmin. Hyvällä säällä Espoon ranta-ajelu vie 9,2 kWh/100 km.
 
[
Pyrkii ohjaamaan päin, vai ei väistä riittävästi?

Jälkimmäisen uskon helposti, ei kaistavahtia ole miksikään semiautomaattiseksi ohjaukseksi tarkoitettukaan, mutta ensimmäisät en ole kyllä ikinä kokenut tai kuullut kaistavahdin moista tehneen millään automerkillä. Eihän nuo tee muuta kuin pistää hanttiin kun olet ylittämässä viivaa ilman vilkkua.

Kyllä se ihan kääntää sitä rattia takaisin. Toki kun pistät hanttiin niin lopettaa sen kääntämisen, mutta erittäin vittumainen varsinkin silloin, kun olet jo oman rennon ohjausliikkeen lopettanut ja sitten auto kääntääkin päin suojatien levikettä. :beye:
 
PSA:n kolmas ja erottuvin vaihtoehto. Viikko ranskalaisella premiumilla: tämän verran ladattava DS 7 Crossback E-Tense 4X4 kulutti bensaa | Autotalli.com

Viikko ranskalaisella premiumilla: tämän verran ladattava DS 7 Crossback E-Tense 4X4 kulutti bensaa
Teemu Granström
Julkaistu: 5.5.2020 , Päivitetty: 5.5.2020 12.38

Paikoitellen pistokkeesta ladattavan DS 7 Crossback E-Tense 4X4:n ominaisuudet lähentelevät luksusautoluokkaa.
Viikko ranskalaisella premiumilla: tämän verran ladattava DS 7 Crossback E-Tense 4X4 kulutti bensaa

Kun Peugeot-Citroën -konserni lanseerasi muutama vuosi sitten Suomessakin täysin uuden DS-automerkin, sen mallisto oli hetken aikaa eräänlaisessa väliinputoamisvaiheessa.
Pelkällä bensiinillä kulkevat automallit herättivät toki muotoilullaan ja uudenlaisella premium-näkemyksellään kiinnostuksen, mutta autokaupoille asti ne eivät ihmisiä Suomessa juurikaan houkutelleet. Tämä johtui varmasti pitkälti siitä, että lähitulevaisuudessa oli näköpiirissä automerkin sähköistyminen, ja se lähitulevaisuus on juuri nyt.
DS_7_Crossback_etense-4_1574359055392_1588671499990.jpg

DS_7_Crossback_etense-7_1574359203034_1588671517900.jpg

DS on kertonut, että sen mallistosta löytyy vuodesta 2025 alkaen vain pistokkeesta ladattavia automalleja eli täyssähköautoja sekä lataushybridejä. Pääsimme ottamaan maistiaiset sekä täyssähköisestä DS 3 Crossback E-Tense -mallista että DS 7 Crossback E-Tense 4X4 -pistokehybridistä viime vuoden lopulla Pariisissa, mutta nyt oli aika kokeilla viimeksi mainitun polttoainetaloudellisuutta kotimaan teillä.
Viikon ajossa keskikulutus 1,9 l/100 km
Tällä hetkellä suurimmassa osassa lataushybridejä ajoakun kapasiteetit pyörivät noin 10-15 kilowattitunnissa. DS 7 Crossback E-Tense -mallissa akkukapasiteetti on 13,2 kWh, joka ei itsessään juuri kerro mitään, sillä etenkin lataushybrideissä sähkön keskimääräiset keskikulutukset vaihtelevat paljonkin. Kulutukseen vaikuttaa merkittävästi voimalinjan tekniset ratkaisut ja se, kuinka paljon energiasta häviää matkan varrella akusta pyöriin.
DS 7 Crossback E-Tense 4X4

DS 7 Crossback E-Tensen koeajoon lähdettiin asenteella ”ajetaan latauksia sen suuremmin ajattelematta”. Autoa ladattiin kotona suoraan kiinteistön sähköpääkeskukseen asennetusta niin sanotusta tavallisesta suko-pistokkeesta hyödyntäen auton mukana tulevaa latauslaitetta.
DS 7 kulutus
Vaikka korona vaikutti koeajoviikon ajosuoritteen määrään, eikä pidempiä matkoja tehty, luonteeltaan viikon aikana ajetut 116 kilometriä vastasivat varsin hyvin tavanomaista pääkaupunkiseudun lyhyiden matkojen pyörittelyä.
Koeajo osoitti myös sen, että pistokehybridin kanssa jopa hitaalla suko-latauksella voi pärjätä hyvin. Viikon päätteeksi polttoaineen keskikulutukseksi muodostui 1,9 litraa sadalla kilometrillä. Se on varsin mukava lukema lähes kahden tonnin painoiselle katumaasturille.
Enemmän joustavuutta sähköisiin kilometreihin saisi, mikäli kotiin hankkisi kiinteän Type2-latausaseman, jollaisia löytyy esimerkiksi Webaston kaltaisiltakin tunnetuilta valmistajilta jo varsin huokeaan hintaan. Siinä missä suko-latauksessa akun täyttyminen vie noin kahdeksan tuntia, Type2-laturilla homma hoituu nopeimmillaan vajaassa kahdessa tunnissa. Jos lataushybridi on vasta harkinnassa tai tilauksessa, järkevintä lienee ensin kokeilla arkea hitaammalla suko-latauksella, ja tarpeen vaatiessa panostaa noin tuhat euroa Type2-laturiin.
Tuntuu premiumilta, paikoitellen suorastaan ylelliseltä
DS 7 Crossback E-Tense 4X4 tuntuu heti ensi-istumalta ehdottomasti premium-tasoiselta. Materiaalit ovat laadukkaita ja viimeistelystä on vaikea löytää moitteensijaa. Jotkin yksittäiset ominaisuudet, kuten käynnistyksen myötä esiin pyörähtävä analoginen kello sekä ajovalojen pyörivät timantteja muistuttavat lasielementit tuovat autoon jopa luksusluokan piirteitä.
DS 7 Crossback takavalot

Erityisen vaikutuksen DS 7 Crossback E-Tense -lataushybridissä tekee sähköisen ajotilan voimantuotto. Etu- ja taka-akseleille sijoitetut sähkömoottorit tuottavat molemmat 110 hevosvoiman tehon, vääntöä etumoottori 320 Nm ja takamoottori 166 Nm. Mistään erityisestä ekotilasta ei siis kuljettajan niin halutessaan ole kyse.
DS 7 Crossback E-Tense vaihteenvalitsin

Mikäli peliin halutaan kaikki voima, polttomoottori sekä kaksi sähkömoottoria tuottavat enimmillään 300 hevosvoiman tehon ja 520 newtonmetrin väännön. Mökki- ja harrastematkoille perään voi kytkeä 750 kilon jarruttoman vaunun tai 1200 kilon jarrullisen. Tavaratila syö sisälleen 555 litran edestä nyssäköitä.
DS 7 Crossback E-Tense 4X4 sopii laatua ja tyyliä arvostavalle autoilijalle, joka kaipaa ehkäpä vaihtelua perinteisiin premium-merkkeihin. Suomessa merkille tarjotaan 7 vuoden takuuta ilman kilometrirajoitusta, jonka tarkoituksena lienee juurikin lisätä houkuttelevuutta kokeilunhaluisten autoilijoiden silmissä.
DS 7 Crossback E-Tense 4X4 – tekniset tiedot
Moottorit: 1.6-litrainen turboahdettu bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria
Järjestelmän suurin teho: 221 kW (300 hv)
Suurin vääntö: 520 Nm
Vaihteisto: sähköistetty 8-vaihteinen automaatti
Ajoakun kapasiteetti: 13,2 kWh
Toimintasäde sähköllä: 58 km (WLTP)
Sisäinen laturi: 7,4 kW (latausaika 0-100%: 2h00)
Huippunopeus: 235 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 5,9 sekuntia
Mitat: Pituus 4573 mm / Leveys 1906 mm / Korkeus 1621 mm / Akseliväli 2738 mm
Tavaratila: 555 litraa
Suurin sallittu vetopaino: 1200
 
Toisaalta niitä ei myydäkään itsestään ajavina. Montako vuotta se Tesla on myynyt autojaan itsestään ajavina?

0.

> Nykyiset käytössä olevat toiminnot edellyttävät kuljettajan jatkuvaa valvontaa eivätkä tee autostasi autonomista. Jotkin toiminnot edellyttävät suuntavilkkujen käyttöä, ja niiden toimintasäde on rajoitettu. Jotta nämä toiminnot voisi tulevaisuudessa ottaa käyttöön ja niitä voisi käyttää ilman valvontaa, niiden on oltava usean miljardin testikilometrin perusteella paljon ihmiskuljettajia luotettavampia. Niillä on myös oltava viranomaisen hyväksyntä, jonka saaminen voi kestää joillain lainkäyttöalueilla kauemmin kuin toisilla. Kun itseajo-ominaisuudet kehittyvät, niitä päivitetään autoosi langattomilla ohjelmistopäivityksillä jatkuvasti.
 
Kiinnostaisi tietää, missä tilassa ohjelmisto oikeasti on. Kristallipalloni kertoo, että paremmassa kuin eräällä amerikkalaisella sähköautopuljulla, eli ei lähelläkään julkaisuvalmis. Erinäisten turvallisuusstandardien toteuttaminen on melkoisen haastava homma, ja uskoisin ison valmistajan haluavan noudattaa standardeja.
Juu ehdottomasti, BMW, VW ja MB ovat hioneet maailman erehtymättömintä kaistavahtia, ja perfektionismistaan tunnettu VW on jättänyt autot makaamaan pysäköintialueelle, koska vielä ei päästy täydelliseen suoritukseen. Missään nimessä kyse ei ole siitä, että täysin uuden ohjelmistoarkkitehtuurin luominen ei tapahdu hetkessä tahi heittämällä vain lisää kokkeja sopan ääreen.
 
  • Tykkää
Reactions: Ahr

Teslaa tilatessa tarjolla on (ja on ollut vuosia) "Täysin itsestään ajava" -optio, joka maksaa 6500eur. Tuon on voinut raksia jo vuosia Teslaansa. Disclaimereita on perässä juu-u, mutta melko tojotamainen itsestäänlataava itsestäänajava on tämäkin mainostaminen.

Maksa 6500 siitä että autosi on täysin itsestään ajava, mutta ei se toki tarkoita sitä että se olisi täysin itsestään ajava. On tuossa pienehkö sävyero vähintään kun verrataan 15keur kilkuttimen kaistavanhti-nimiseen lisävarusteeseen...
 
Juu ehdottomasti, BMW, VW ja MB ovat hioneet maailman erehtymättömintä kaistavahtia, ja perfektionismistaan tunnettu VW on jättänyt autot makaamaan pysäköintialueelle, koska vielä ei päästy täydelliseen suoritukseen. Missään nimessä kyse ei ole siitä, että täysin uuden ohjelmistoarkkitehtuurin luominen ei tapahdu hetkessä tahi heittämällä vain lisää kokkeja sopan ääreen.
Niin, en tiedä. Tiedätkö sinä? Ehkä voit kysyä siltä olkiukoltasi ja kertoa meille muillekin sitten varmaa tietoa.

Itse ainakin toivon, että beta-tason softaa ei julkaistaisi asiakkaille testattavaksi, kun kyseessä on päälle tuhat kiloa metallia ja räjähteitä. Oikeastaan toivon, että viranomaiset puuttuisivat jo tähän nykymeininkiinkin, ihan autonvalmistajasta riippumatta.
 
Tämä ja tuo Tesla-ketju ovat kyllä loistavia ignore-listan keräämiseen. Kaikki pahimmat avohoitotapaukset tuntuvat kerääntyvän näihin ja koko io techin käyttökokemus paranee yllättävästi, kun pahimmat öyhöttäjät katoavat kaikkialta äärimmäisen pienellä vaivalla.
 
Niin tai näin, mutta toimiva kaista-avustin on ihan mukava varuste pidemmällä pätkällä. Kuitenkin semmosta pientä ohjausliikettä pitää kohtuu suorallakin tiellä jatkuvasti tehdä (vaikka autona olisi miten junamainen premiumi), niin huomaamaton kaistavahti tekee tätä tylsää hommaa kyllästymättä.
 
Otan kyllä mieluummin hyvin toimivan kaistavahdin huonon sijasta vaikka se markkinoitaisiin ikuisen elämän nimellä. Beta-vaihekkin näyttää olevan plussa kun sen valmiiksi paremman softan voi olettaa kehittyvän jatkossakin :joy:
 
No en ole kyllä huomannut että tarvii. Renkaissa tai alustassa jotain rikki jos tarvii.

Mutta samaa mieltä että kyllä noi autopilotit joka valmistajalla on vaiheessa, mutta on ne silti kivoja kun pystyy perus kehämotarirallissa rentoutumaan.
Siis en tarkoittanut, että luotisuoralla tiellä autoa pitäisi kaitsea. Vaan siinä lähes suorallakin tiellä on yleensä loivaa käännöstä johonkin sekä mahdollisesti kallistuksia ja heittoja, jotka sen asteen-parin ohjausliikkeen vaativat.
 
En löytänyt minäkään luotettavaa tietoa tuosta Q5:stä kun nopeasti koitin Googlettaa. Tukeeko siis vain 1x32A vai lisäksi myös 2x16A? Olisihan se hyvä tietää varmaksi jos haluaa optimoida latausaseman asetukset. Täältä löytyy moneen muuhun autoon nuo tiedot, mutta Audi Q5 puuttuu: EV Database
Vastaan vielä vaikka tämän aiheen jutuista on jo tovi aikaa: kokeilin asiaa ja Q5 PHEV tukee 2 * 16A -latausta. Webaston Pure tuli asennutettua ennen auton tuloa ja – tarkemman infon puutteessa – vedätin arvaamalla sähkärillä 3-vaihetta siihen. Latailen pääosin yösähköllä, mutta nyt etätyön epäsäännöllisessä elämänrytmissä on pari kertaa ollut hyötyä siitä, että olen saanut akun täytettyä parissa tunnissa keskellä päivää.
 
Kun VW ei saa tai laita uusinta malliaan ID.3 ja sen jatkojalosteita edelleenkään markkinoille, se herättää jo epäilyksiä. Onko ehkä myös tarkoitus saada myytyä polttiksia edelleen mahdollisimman pitkään ja takana ehkä lupauksia EUn höllentävän tuota 95 g/km päästörajaa mm. tämän koronan aikaan saaman tilanteen takia?! Eihän niillä ole kuin Zwickaun tehdas varsinaisena sähköautotuotantopisteenä vielä tällä hetkellä ja muissa tehdään poltiskoneella olevia malleja, osa tosin hybrideinä. Tietenkin pääsyy on osaamattomuus auton elektroniikan hallinnassa ID.3 kohdalla.
 
Kun VW ei saa tai laita uusinta malliaan ID.3 ja sen jatkojalosteita edelleenkään markkinoille, se herättää jo epäilyksiä. Onko ehkä myös tarkoitus saada myytyä polttiksia edelleen mahdollisimman pitkään ja takana ehkä lupauksia EUn höllentävän tuota 95 g/km päästörajaa mm. tämän koronan aikaan saaman tilanteen takia?! Eihän niillä ole kuin Zwickaun tehdas varsinaisena sähköautotuotantopisteenä vielä tällä hetkellä ja muissa tehdään poltiskoneella olevia malleja, osa tosin hybrideinä. Tietenkin pääsyy on osaamattomuus auton elektroniikan hallinnassa ID.3 kohdalla.

Kyllähän kabineteissä varmaan on esillä sekin vaihtoehto, että 95g/km rajan ylityksestä ei tulisikaan sakkoja vielä tältä vuodelta. Näkisin kuitenkin, että sähköautojen valmistukseen on aitoa halua, mutta ehkä haukkasivat liian suuren palan kun uuden alustarakenteen ja voimalinjan lisäksi uusivat myös ohjelmistoarkkitehtuurin.
 
Kun VW ei saa tai laita uusinta malliaan ID.3 ja sen jatkojalosteita edelleenkään markkinoille, se herättää jo epäilyksiä. Onko ehkä myös tarkoitus saada myytyä polttiksia edelleen mahdollisimman pitkään ja takana ehkä lupauksia EUn höllentävän tuota 95 g/km päästörajaa mm. tämän koronan aikaan saaman tilanteen takia?!
Päinvastoin, koronan tuoma polttomoottoriautojen myynnin syöksy samalla kuin sähköautojen myynti silti kasvaa, niin 95g/km tavoite itse asiassa paljon helpommin tavoitettavissa. id3:n myöhästyminen näkyy todennäköisesti e-golfin ja seat miin alennusmyynnin jatkumisena.
 
Päinvastoin, koronan tuoma polttomoottoriautojen myynnin syöksy samalla kuin sähköautojen myynti silti kasvaa, niin 95g/km tavoite itse asiassa paljon helpommin tavoitettavissa. id3:n myöhästyminen näkyy todennäköisesti e-golfin ja seat miin alennusmyynnin jatkumisena.
Riippuu siitä, että millaisten autojen myynti vähenee eniten. Jos sähköautojen myynti sakkaa pahemmin kuin polttomoottoriautojen, niin autovalmistaja on hankalassa tilanteessa. Jälkimmäisen virkkeen osalta olen samaa mieltä.
 

Ihan mielenkiintoinen, kun laskenut Teslansa käyttökustannukset näin tarkkaan.

Ois ihan mielenkiintoista nähdä vertailuksi yhtä tarkasti laskettuna samanikäistä, samankokoista ja yhtä paljon ajettua tehokasta bensa-autoa... veikkaan että sielläkin nuo huollot hyökkää aika isoon rooliin kokonaiskustannuksista.
 
Riippuu siitä, että millaisten autojen myynti vähenee eniten. Jos sähköautojen myynti sakkaa pahemmin kuin polttomoottoriautojen, niin autovalmistaja on hankalassa tilanteessa. Jälkimmäisen virkkeen osalta olen samaa mieltä.
Suomessahan sähköautojen myynti on vain noussut


Euroopan laajuisesti autonmyynti on tullut alas -80% mutta sähköautot vain -30%.


Toki tilanne voi kriisin pitkittyessä muuttua, mutta tällä hetkellä ainakin näyttää siltä että kriisi vain auttaa 95g co2-targetin saavuttamisessa.
 
Ois ihan mielenkiintoista nähdä vertailuksi yhtä tarkasti laskettuna samanikäistä, samankokoista ja yhtä paljon ajettua tehokasta bensa-autoa... veikkaan että sielläkin nuo huollot hyökkää aika isoon rooliin kokonaiskustannuksista.
Minusta se taas ei ole ollenkaan mielenkiintoista, koska riippumatta mistään en ole hommaamassa saman ikäistä ja kokoista / tehoista polttomoottoriautoa.

Sen sijaan haluat verrata Teslan kuluja niihin autoihin joita potentiaalisesti voisin hommata. Kulujen laskeminen kun mahdollistaa nimenomaan sen, että voi verrata aivan erilaisia autoja keskenään ja sen jälkeen arvioida, että saako rahalleen vastinetta vaiko ei.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla on vain auto ja se halpenee yhtälailla kuin kaikki muutkin autot. En näe mitenkään itse, että Tesla pitäisi millään tavalla paremmin hintansa. Kyllä se raaka totuus on sama kuin puhelimessa, se hinta tulee vain alas jos ostajana on perus pentti. Joku fanittaja voi helposti maksaa enemmän mutta en usko, että niitä on niinkään paljon.
 
Yllättävän pieni arvonalenema tuossa Teslassa.

Pakko olla oma arvio tuo 5k€/vuosi tai sitten joku super halpa (kerran elämässä) leasing diili. Autosta kuin autosta lähtee uutena vähintään 15% vuodessa arvosta, vaikkei ajaisi juurikaan. Saati sitten 50tkm vuodessa ajaen.
 
Pakko olla oma arvio tuo 5k€/vuosi tai sitten joku super halpa (kerran elämässä) leasing diili. Autosta kuin autosta lähtee uutena vähintään 15% vuodessa arvosta, vaikkei ajaisi juurikaan. Saati sitten 50tkm vuodessa ajaen.

Tuo on -14 vuotinen. Kyllähän n.5000€/vuosi tällähetkellä reilu neljänkympin autolle mikä ei ole enää uusi on ihan realistinen?
 
Tuo on -14 vuotinen. Kyllähän n.5000€/vuosi tällähetkellä reilu neljänkympin autolle mikä ei ole enää uusi on ihan realistinen?

No niinpäs näkyy. En tosiaan jaksanut juttua avara :) Käytetylle Teslalle tosiaan paljon realistisempia lukuja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 900
Viestejä
4 560 356
Jäsenet
75 061
Uusin jäsen
MCFenix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom