Omienkin kokemusten perusteella neliveto normaalissa autossa / katumaasturissa on kyllä hyödyllisempi kaupunkiolosuhteissa, kuin maalla. Monesti pelkkä maavarakin olisi avuksi.
Maalla ajettaessa kuitenkin ne tiet ovat edelleen teitä, ja niillä harvemmin edes kelirikkoaikaan on etenemisen rajoitteena varsinaisesti se vetopito, jarrutus ja ohjauspito sen sijaan ovat usein kriittisiä. Lapsuuden 20km sorapätkän takana asuneena ja aikuisiänkin ko. tarpeeksi pätkää hinkanneena kertaakaan ei keli vaatinut nelivetoa, mutta pari kertaa liukkaus on kouluauton ojaan lipsauttanut.
Kaupungissa pidempään parkkiin auton jätettynä sen sijaan olen lapioinut autoa liikenteeseen enempi, ko maalla koskaan. Neliveto ja maavara olisivat noissa tilanteissa pelastaneet.
Eri asia on sitten metsähommat ja -tiet, jossa tarvitaan lukkoja ja oikeaa nelivetoa ja täten sitä maasturia.
Omaan käyttöön siis pisteestä A pisteeseen B ajaessa tuollainen fossiilisella takavedolla ja sähköisellä etuvedolla varustettu auto olisi oikein hyvä. Pieni maavarakorotuskin joskus olisi tarpeen, mutta mielummin kattelen nuo vuoden yksittäiset kaupungin pitkäaikaisparkit tarkemmin ja nautiskelen pienemmästä kulutuksesta, kuin nostan maavaraa. Eritoten sähköautolla kulutus on vielä tällä hetkellä varsin kriittistä.
Harrasteauto onkin sitten oma lukunsa.
Maalla ajettaessa kuitenkin ne tiet ovat edelleen teitä, ja niillä harvemmin edes kelirikkoaikaan on etenemisen rajoitteena varsinaisesti se vetopito, jarrutus ja ohjauspito sen sijaan ovat usein kriittisiä. Lapsuuden 20km sorapätkän takana asuneena ja aikuisiänkin ko. tarpeeksi pätkää hinkanneena kertaakaan ei keli vaatinut nelivetoa, mutta pari kertaa liukkaus on kouluauton ojaan lipsauttanut.
Kaupungissa pidempään parkkiin auton jätettynä sen sijaan olen lapioinut autoa liikenteeseen enempi, ko maalla koskaan. Neliveto ja maavara olisivat noissa tilanteissa pelastaneet.
Eri asia on sitten metsähommat ja -tiet, jossa tarvitaan lukkoja ja oikeaa nelivetoa ja täten sitä maasturia.
Omaan käyttöön siis pisteestä A pisteeseen B ajaessa tuollainen fossiilisella takavedolla ja sähköisellä etuvedolla varustettu auto olisi oikein hyvä. Pieni maavarakorotuskin joskus olisi tarpeen, mutta mielummin kattelen nuo vuoden yksittäiset kaupungin pitkäaikaisparkit tarkemmin ja nautiskelen pienemmästä kulutuksesta, kuin nostan maavaraa. Eritoten sähköautolla kulutus on vielä tällä hetkellä varsin kriittistä.
Harrasteauto onkin sitten oma lukunsa.