Keskustelua hybridiautoista

Huonompaan suuntaan. Ei olla edes päästy korvia raastavasta polttomoottoriautojen pörinästä vielä lähelläkään eroon, kun keksitään pakottaa lisää äänisaastetta kaupunkiin. Kauhulla odottelen sitä kakofoniaa liikennevaloissa, kun yksi auto leikkii ufoa, toinen traktoria, kolmas V8:a ja kaksikymmentä muuta jotain muuta sekavaa.

Oikeampi ratkaisu olisi hiljaisempi äänimerkki, jota voisi käyttää herättelemään kevyttä liikennettä hieman hellemmin. Olkoon vaikka "auton kuuloinen" kierrosten noston ääni tai jokin, kunhan meteli ei ole jatkuvaa.
Ymmärrän hyvin huolesi äänisaasteesta, mutta silti pidän jatkuvaa tai nopealla temmolla katkeilevaa ääntä todella hyvänä asiana. Onhan autoissa nytkin äänimerkit, mutta kertomassani tapauksessa sellaista ei kuulunut. Kun ääni on kuljettajan toimenpiteistä riippumaton se on selkeästi turvallisempi kevyelle liikenteelle.

Kyllä autossa kuskin täytyy olla sen verran hereillä, ettei aja nollat taulussa talsivan mummon päälle, ellei tämä itse tajua väistää.
Jos olisin astunut 2-askelta taksepäin ( mikä on aivan normaalia koiraa pihakadulla ulkoiluttaesa) sopivalla hetkellä autoilijalla ei olisi ollut mitää mahdollisuuksia keritä pysähtymään ennen minuun törmäämistä.
 
Pari pyöräilijää on yrittänyt tulla alle viimeisen viiden vuoden aikana, molemmilla kerroilla hybridi on mennyt taajamassa sähkömoodissa. Yksi tuli alamäkeä kuuttakymppiä puiden takaa kun autoni oli jo parin metrin päässä suojatiestä, toinen polvenkorkuinen muutti äkkiä suuntaansa ja kääntyi yllättäen tien poikki suoraan eteen. Refleksijarrutuksesta huolimatta molemmissa tapauksissa oli senteistä kiinni ettei kolahtanut, jos olisin ajanut tarkasti nopeusrajoituksen mukaan niin olisi tullut romua.
No ei ole tässä tapauksessa merkitystä ajeleeko sähköllä vai dieseli röpsättimellä. Taajamavauhdissa rengasäänet tuottaa jo sen verran ääntä, ettei se äänetön ole vaikkei polttomoottori käynnissä olisikaan.
Myös uudet/uudehkot bensamoottorit ovat hyvin äänettömiä.
Eihän sitä omassakaan autossa kuule muiden autojen ääntä, vaan ne on itse nähtävä ja jos se pyöräilijä ajaa alle, niin tuskin syy siinä on ettei kuullut autoa.
 
Jos olisin astunut 2-askelta taksepäin ( mikä on aivan normaalia koiraa pihakadulla ulkoiluttaesa) sopivalla hetkellä autoilijalla ei olisi ollut mitää mahdollisuuksia keritä pysähtymään ennen minuun törmäämistä.
Miten ne fillaroijat väistää sut siinä samassa kohtaa 30km/h vauhtia äänettömästi ajaessaan?

Merkittävä osa kävelijöistä myös vetää jotkut nappikuulokkeet korvilla, eikä kuule ylipäätään yhtään mitään. Miten he selviävät hengissä? Pitäisikö kaikkien autojen ajaa töötti pohjassa, jotta vastamelukuulokkeet päässä ulkoilevat ihmiset huomaavat autot?
 
Merkittävä osa kävelijöistä myös vetää jotkut nappikuulokkeet korvilla, eikä kuule ylipäätään yhtään mitään. Miten he selviävät hengissä?

Erittäin hyvä huomio. Muutaman kerran olen kokeillut kuunnella musaa mp3, radio tms. napit korvilla lenkillä. Ei vaan kertakaikkiaan onnistunut kun ei mitään tajua mitä ympärillä tapahtuu. Vaikka volumet hiljaisella, niin lyhyen empiirisen kokeilujen jälkeen oli melko ahdistavaa, eikä ole sen jälkeen tullut mieleenkään liikkua ilman kuuloaistia.
Tuohon kun lisää vielä naaman kännykässä, niin kuolleiden vähäinen määrä on jopa hämmästyttävän pieni.
 
Miten ne fillaroijat väistää sut siinä samassa kohtaa 30km/h vauhtia äänettömästi ajaessaan?
Eivät välttämättä mitenkään, mutta fiksummat jättävät selin tiehen olevaan väliä ohi ajaessaan.
Autolla taas ei olisi ollut tilaa väistää sekä törmäysmassat ovat erilaiset polkupyörään verratessa.

Merkittävä osa kävelijöistä myös vetää jotkut nappikuulokkeet korvilla, eikä kuule ylipäätään yhtään mitään. Miten he selviävät hengissä? Pitäisikö kaikkien autojen ajaa töötti pohjassa, jotta vastamelukuulokkeet päässä ulkoilevat ihmiset huomaavat autot?
Joo olenkin heitä ihmetellyt, eivät ehkä mieti omaa turvallisuuttaa. Autoilijoiden kannalta ikävä ilmiö tuokin.
Äänenvoimakkuus kuulokkeissa on sitten oma asiansa.

Omaan tapaukseen liittyen varsinkin pihakaduilla. Autoilijoiden kanattaisi suhtautua selin koiran kanssa olevaan jalankulkijaan kuin pieneen lapseen. Koirat tekevät nopeita päätöksiä ja erittäin vaaralliseksi tilanne pahimmillaan muuttuu jos autosta ei aiheudu mitään ääntä.
 
Samoin tuo Superb iV pitää pienellä nopeudella sellaista polttomoottorin tapaista jurinaa, ja siihen ei voi vaikuttaa kuin ehkä koodaamalla.
 
Miten ne fillaroijat väistää sut siinä samassa kohtaa 30km/h vauhtia äänettömästi ajaessaan?

Merkittävä osa kävelijöistä myös vetää jotkut nappikuulokkeet korvilla, eikä kuule ylipäätään yhtään mitään. Miten he selviävät hengissä? Pitäisikö kaikkien autojen ajaa töötti pohjassa, jotta vastamelukuulokkeet päässä ulkoilevat ihmiset huomaavat autot?

Ei siinä auta minkäänlaiset melulähteet jos vastapuolen huomio on kiinnittynyt muualle. Ajoin vuosia sitten VTR1000F:llä, josta oli äänenvaimentimista villat palaneet tuhkaksi, siitä huolimatta jalankulkijat, pyöräilijät ja kanssa-autoilijat eivät nähneet/kuulleet vaan tulivat eteen...

Itse odotin sähköiseltä liikenteeltä juurikin liikenteen melun vähenemistä.
 
Ei siinä auta minkäänlaiset melulähteet jos vastapuolen huomio on kiinnittynyt muualle. Ajoin vuosia sitten VTR1000F:llä, josta oli äänenvaimentimista villat palaneet tuhkaksi, siitä huolimatta jalankulkijat, pyöräilijät ja kanssa-autoilijat eivät nähneet/kuulleet vaan tulivat eteen...
Noinhan se joidenkin kanssa on.
[QUOTE
Itse odotin sähköiseltä liikenteeltä juurikin liikenteen melun vähenemistä.
[/QUOTE]
Kyllähän melukin vähenee, kun ajetaan kovempaa. Liikennepäästöjen vähentämisellähän (ja halvalla energialla)
noita markkinoidaan. Se on aivan eri asia istua siellä turvallisen metallikopin sisällä, kuin pelätä äänetöntä sähköautoa jalankulkijana. Toivotaan, että tuolle äänenvoimakkuudelle löydetään sopiva voluumitaso.
75dB tuntuu jo ehkä turhankin kovalta?
 
Noinhan se joidenkin kanssa on.
[QUOTE
Itse odotin sähköiseltä liikenteeltä juurikin liikenteen melun vähenemistä.
Kyllähän melukin vähenee, kun ajetaan kovempaa. Liikennepäästöjen vähentämisellähän (ja halvalla energialla)
noita markkinoidaan. Se on aivan eri asia istua siellä turvallisen metallikopin sisällä, kuin pelätä äänetöntä sähköautoa jalankulkijana. Toivotaan, että tuolle äänenvoimakkuudelle löydetään sopiva voluumitaso.
75dB tuntuu jo ehkä turhankin kovalta?
[/QUOTE]

Olen samaa mieltä, 75 db kuulostaa melko paljolta. Hieman hirtehistä, että sähkö-/hybridiautoihin kaavaillaan lisämelua kun samaan aikaan saksassa äänestetään laista, että uusien moottoripyörien melutaso tulee alittaa 80db.

 
Se on vaan saksalaista järjestelmällisyyttä standardoida kulkuneuvojen melutaso +- 2.5dB haarukkaan.

Henkilökohtaisesti en kyllä käsitä tuota sähköautojen pakkomeluamista. Auton kuljettajalla on vastuu ajaa sellaista vauhtia pihakaduilla, että hän pystyy reagoimaan yllättäviin pallon perässä juokseviin lapsiin siellä pihakaduilla. Nopeus ei saa ylittää 20km/h vauhtia ja jalankulkijoille on annettava esteetön kulku.
 
Viimeksi muokattu:
Henkilökohtaisesti en kyllä käsitä tuota sähköautojen pakkomeluamista. Auton kuljettajalla on vastuu ajaa sellaista vauhtia pihakaduilla, että hän pystyy reagoimaan yllättäviin pallon perässä juokseviin lapsiin siellä pihakaduilla. Nopeus ei saa ylittää 20km/h vauhtia ja jalankulkijoille on annettava esteetön kulku.

Eivät ne lapset, vaan ne teinit. Eilenkin eräs tapaus pyöräili vastaantulijoiden kaistaa mutkaan katsellen vain kännykkää ilman että yksikään käsi olisi edes ohjannut. Vaikka auton pysäyttäisi, niin törmäisi.
 
Eivät ne lapset, vaan ne teinit. Eilenkin eräs tapaus pyöräili vastaantulijoiden kaistaa mutkaan katsellen vain kännykkää ilman että yksikään käsi olisi edes ohjannut. Vaikka auton pysäyttäisi, niin törmäisi.
Tuolla ajotyylillä se teini törmäilee muihin fillaristeihin, koiran ulkoiluttajiin, jalankulkijoihin ja pysäköityihin autoihin jne. ihan riippumatta siitä, että kuinka kovaa sähköautot tuuttaavat melusaastetta sinne jalankulkualueelle.

Sähköautojen pakottaminen meluamaan sen takia, että muut liikkujat tai sähköautokuskit eivät katso mihin ovat menossa on minusta idioottimainen tapa lähestyä ongelmaa. Tuolla periaatteella kaikkiin kävelijöihin, sähköpyöriin, sähköpotkulautoihin jne. pitäisi laittaa jatkuvast 75dB sireenit kun ne liikkuvat alle 30km/h vauhtia.
 
Sähköautojen pakottaminen meluamaan sen takia, että muut liikkujat tai sähköautokuskit eivät katso mihin ovat menossa on minusta idioottimainen tapa lähestyä ongelmaa. Tuolla periaatteella kaikkiin kävelijöihin, sähköpyöriin, sähköpotkulautoihin jne. pitäisi laittaa jatkuvast 75dB sireenit kun ne liikkuvat alle 30km/h vauhtia.

Sähköpotkulautoihin ja sähköpyöriin voisi tietysti lisätäkin äänet, kyllähän ne ovat vaarallisia. Toki kumpiakaan ei saisi mielestäni olla edes jalankulkijoille suunnatulla alueella. Mitä tulee auton ääntelyyn, niin kun tie on jaettu jalankulkijoille ja autoille, on takaa päin tulevaa autoa vaikea huomata jos niistä ei ääntä tule. Lapset varsinkaan eivät käsitä tätä, eikä suurin osa autoilijoistakaan. Tieliikennelaissa mennään yleensä sen perusteella että tyhmempikin kuski onnistuisi.

Kyllähän rekoissa ja vastaavissa on ollut peruutusäänetkin jo vuosikausia, miten tämä nyt sen ihmeellisempi on?
 
Sähköpotkulautoihin ja sähköpyöriin voisi tietysti lisätäkin äänet, kyllähän ne ovat vaarallisia. Toki kumpiakaan ei saisi mielestäni olla edes jalankulkijoille suunnatulla alueella. Mitä tulee auton ääntelyyn, niin kun tie on jaettu jalankulkijoille ja autoille, on takaa päin tulevaa autoa vaikea huomata jos niistä ei ääntä tule. Lapset varsinkaan eivät käsitä tätä, eikä suurin osa autoilijoistakaan. Tieliikennelaissa mennään yleensä sen perusteella että tyhmempikin kuski onnistuisi.

Kyllähän rekoissa ja vastaavissa on ollut peruutusäänetkin jo vuosikausia, miten tämä nyt sen ihmeellisempi on?
Pihakadulla autoilijan on tieliikennelain mukaan annettava jalankulkijoille esteetön kulku. Ihan riippumatta siitä että onko autossa sireeniä vaiko ei, hänen on myös ajettava alle 20km/h vauhtia. Minusta pelottelusireeni on nimenomaan vastoin pihakatujen tarkoitusta - siellä jalankulkijoiden ja kevyen liikenteen pitäisi kulkea etuajo-oikeidella ja autojen pitää väistellä muita eikä niin, että muut väistelevät autoja kuultuaan niiden varoitussireenin.

Kun mökkitietä lipuva sähköauto tuuttaa tie-fighter ääntä lintujen pesimäaikaan ilmaan, niin se häiritsee ihan suotta luontoa ja naapureita. Tai kun aikaisin nousija lähtee rivariyhtiössä parkkipaikalta, niin se täysin turha kakstahti säksätys tuuttaa melua ihan syyttä suotta ikkuna auki nukkujien makkareihin.

Iso ero rekkoihin on minusta se, että rekkoja ja isoja kuorkkeja ajaa asuinalueilla todella vähän. Sähköautoja ja muista vastaavia kulkee siellä nukkumalähiöissä ihmisten pihakaduilla sata- tai tuhatkertainen määrä ja monessa paikassa porukka lähtee aamulla töihin sähkiksellään. Kuorkkeja sentään joudutaan pakittamaan joskus sokkona kun ison auton perä joudutaan työntämään kulman ympäri, jonka taakse ei peileistä näe. Ei niissäkään eteenpäin mentäessä ole hälyttimiä.
 
red_flag_act_1878.jpg

Automobiilin aiheuttamiin vaaroihin on jo historiassa löydetty ratkaisu.
 
Pihakadulla autoilijan on tieliikennelain mukaan annettava jalankulkijoille esteetön kulku. Ihan riippumatta siitä että onko autossa sireeniä vaiko ei, hänen on myös ajettava alle 20km/h vauhtia. Minusta pelottelusireeni on nimenomaan vastoin pihakatujen tarkoitusta - siellä jalankulkijoiden ja kevyen liikenteen pitäisi kulkea etuajo-oikeidella ja autojen pitää väistellä muita eikä niin, että muut väistelevät autoja kuultuaan niiden varoitussireenin.

Mistä päättelit että pihakatu on ainoa jossa jalankulkijat menevät autoilijoiden kanssa samaa tietä? Ihan PK-seudulla omakotialueilla on 40km/h rajoitus ja jalkakäytäviä ei ole, vaan kaikki menevät sekaisin.
 
Mistä päättelit että pihakatu on ainoa jossa jalankulkijat menevät autoilijoiden kanssa samaa tietä? Ihan PK-seudulla omakotialueilla on 40km/h rajoitus ja jalkakäytäviä ei ole, vaan kaikki menevät sekaisin.
Ei tavallisella tiellä kuljeta kaikki sekaisin. Jalankulkijat noudattakoon liikennesääntöjä ja pysyköön siellä tien laidassa. Ja autoilija sovittakoon tilannenopeutensa sellaiseksi, että ei vaaranna muuta liikennettä.

Samalla tavalla siellä 40km alueella ne spandex-raketit ovat ajaneet 20 vuotta täysiä ja ei kukaan kait vakavissaan ole ehdottanut, että heihin pistettäisiin 75dB varoitusäänet? Miksi juuri sähköautoihin pitää saada ne varoitusäänet?
 
Ei tavallisella tiellä kuljeta kaikki sekaisin. Jalankulkijat noudattakoon liikennesääntöjä ja pysyköön siellä tien laidassa. Ja autoilija sovittakoon tilannenopeutensa sellaiseksi, että ei vaaranna muuta liikennettä.

Samalla tavalla siellä 40km alueella ne spandex-raketit ovat ajaneet 20 vuotta täysiä ja ei kukaan kait vakavissaan ole ehdottanut, että heihin pistettäisiin 75dB varoitusäänet? Miksi juuri sähköautoihin pitää saada ne varoitusäänet?
Kyllä ainakin meidän kadulla saa ajaa 30km/h ja vielä pitää kuorma-autoa parkissa, jolloin tila on todella kortilla.
Eikä piennarta käytännössä ole.

Auto kulkee 20km/h 5,6m sekunnissa ja 8,3m 30km/h vaudilla. Aika fakiiri saa olla jos reaktioaika (ennenkuin jalka ehtii jarulle) ei ole vähintään 0,5s ... joillain saataa olle sekunnin luokkaa.

En tiedä on sinulla koiria, mutta ne ovat todella halutessaan todella nopeasti liikkuvia.
Jalankulkijana /koiran ulkoiluttajana usein mietit "omia asioita", varsinkin turvallisella kotikadullaan. Tulee varmasti joskus yllätetyksi jos äänetön sähköauto "viereen hiipii". Lapset juoksee pallon perää... siihen ei ääni useinkaan auta,
mutta muissa tapauksissa kyllä.

Jos toi spandex on polkupyörä ero sähköautoon on massa ja se on iso ero. Sekä se pyöräilijäkin joutuu edes vähän pelkäämään "terveyttää". Peltilehmän sisällä taas noissa vauhdeissa ole käytännön vaaraa.
Välinpitämätöntähän se on noin kovaa pyörälläkin ajaa. Niihin vois paikkapaikon kyllä myös puuttua.

Minä taas en ymmärrä, jos on yli 100-vuotta voitu käyttää ääntäpäästäviä moottoreita autossa, niin nyt ei enää voisi
sähköautoihin varoitusääntä laittaa. Voluumiin toivon minäkin järkevyyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Yritin etsiä ääninäytteitä Bemusta, mutta en löytänyt. Onko laittaa jotain linkkiä tai tallenna vaikka omasta kärrystä ajoa :giggle:

Voin yrittää omasta ottaa pätkän, auto on parkkihallissa ja juuri siellä se mourunta kuuluu hyvin.

Ainakin tuo oman auton äänitehoste on sen verran lievä, että sen kuulee hyvin juuri parkkihallissa (hyvä juttu) ja sen kuulee myös autoon. Ulkona taas en kuule äänieristelasien sisäpuolelle sitä ollenkaan, missään vauhdissa. Ei se siis mitään erityisen kovaa ääntä pidä.
 
Hei, enpä millään löytänyt haulla enkä googlaamalla eli pakko kysyä että mikähän oli sellainen kotilatausasema/palvelu mistä oli joskus täälläkin puhetta? Ei mielestäni ollut mikään virta, plugit, parkkisähkö tai sähköyhtiöitten palvelu, vaan joku muu. Oli muistaakseni ihan järkevän oloinen ja hintainen. Jossa muutettiin lämpötolpat lataukseen ja lämmitykseen soveltuvaksi. En vain muista millään nimeä.
Itse asun rivitalossa ja pitäisi asiaa alkaa hiljalleen miettimään. Täytyy vain toivoa että tulee lupa lataukseen taloyhtiöitä. Ensi viikolla yhtiökokous, ehkä jo silloin jotain tietää.
Jos on kokemuksia saan myös ehdottaa mikä olisi järkevin latausasema/palvelu tälläisessa tilanteessa..?
 
Hei, enpä millään löytänyt haulla enkä googlaamalla eli pakko kysyä että mikähän oli sellainen kotilatausasema/palvelu mistä oli joskus täälläkin puhetta? Ei mielestäni ollut mikään virta, plugit, parkkisähkö tai sähköyhtiöitten palvelu, vaan joku muu. Oli muistaakseni ihan järkevän oloinen ja hintainen. Jossa muutettiin lämpötolpat lataukseen ja lämmitykseen soveltuvaksi. En vain muista millään nimeä.
Itse asun rivitalossa ja pitäisi asiaa alkaa hiljalleen miettimään. Täytyy vain toivoa että tulee lupa lataukseen taloyhtiöitä. Ensi viikolla yhtiökokous, ehkä jo silloin jotain tietää.
Jos on kokemuksia saan myös ehdottaa mikä olisi järkevin latausasema/palvelu tälläisessa tilanteessa..?

Edellä mainittu Satmatic tai esimerkiksi Garolta löytyy lämmitys ja lataus yhdistelmä tolppia. Satmaticissa plussana superschukot jotka kestävät jatkuvaa virtaa paremmin.

Jos itse toimit asian edistäjänä kannattaa valmistella esitystä miksi tähän pitäisi ryhtyä ja minkä verran per tolppa maksaa sekä mitä mahdollisia tukia on taloyhtiöiden tolpille.


 
Ei kyllä ollut kumpikaan noista. En muista tarjosivatko myös valmista pakettia asennuksineen/sähköineen.
Mutta eiköhän noillakin nyt alkuun päästä.
 
Nyt kun sitä omisti sen parhaan sähköauton parisen kuukautta voin kertoa hiukan omia kokemuksia tästä. Ajossani oli siis 2 kuukautta Model 3 Performance, vakio paketilla.

Normaali päivittäinen ajaminen on minulla noin 130km edestakaisin. Tästä 95% on moottoritietä ja loput 5% normaalia kaupunkiajoa. Teslalla pääsin tuon matkan, että se vei 40% edestakaisin. Tämän osalta keskikulutus oli siinä 190-200Wh paikkeilla. Alussa maaliskuun loppu ja huhtikuun loppu oli epävakaista keliä ja tällöin alla oli 18" kitkat. Myöhemmin sitten vakiot 20". Puhutaan siis 100km/h ja 120km/h nopeuksista. Ylinopeutta ei tullut ajettua ja tuuletinkin oli aina vakiona kolmannella tasolla tai automaatilla. En huomannut suurta vaikutusta kulutukseen. Kulutus oli ns. talvella aikalailla sama kuin tällä normaalilla kesäkelillä. tämä tarkoitti, että tuolla ajolla pääsisin rangen osalta 320-350km tuota ajoa. Onhan se vähän luvattuun 530km sekalaista ajoa, vai miten tuota WLTP sitten pitääkin tulkita. Päivittäinen ajaminen ei tuottanut suurta tuskaa, koska tiesin missä voin ladata autoa ja pikalaturit kahvikupin kera tulivat tutuiksi aamuisin. Onneksi pystyi latausaikaa pidentämään kun teki samalla parit mailit pois alta. Ajankäytön osalta aamuinen kahvittelu, pari mailit, niin 30 minuuttia ei ollut paha. Jos taas saatavilla oli pelkkä 11kw lataus tai hitaampi se tarkoitti melkein aina riippuen akuntasosta 2.5-4,5h latausta tai sitten pidempää jopa 15h. Yleensä näitä ei paljoa ollut vaan sai ladata kun auto seisoi ja itse oli asiakkaalla. Onhan Teslassa hieno viihdepuoli mutta vaikka niitä käytti ja kokeili, niin ei ne niin omalta tuntuneet. Mieluummin teki läppärillä duunia ja katsoi välillä koska akkua taas on tarpeeksi. Kotona lataus oli olematon hidaslataus eli 8A mikä ei montaa sataa kilometria päivässä antanut ulos. Puhuttiin, että se mitä auto seisoi, niin sai sillä melkein tuon 100km täyteen.

Talvea en kunnolla kokeillut kuin muutama aamuna kun oli viileämpää ja ikkunat ja muut jäässä. Lämmitys kulutti tehokkaasti akkua ja hitaasta latauksesta ei tällöin ole hyötyä koska sieltä ei saa tarpeeksi tehoa irti lataukseen eli voin suositella minimissään 11kw laturia jos sellainen on mahdollista. Lataaminen muualla kuin kotona on kallista oli se sitten minuutti tai kw pohjaista. Sähköauton halvat kilometrit ainakin omasta mielestäni tulevat siitä, että saat ladattua sitä kotona tai työpaikalla halvalla. Jos päivittäisessä käytössä on vain julkiset, niin ensinnäkin kaikkialla ei ole edes minimissään 50kw latausmahdollisuutta, vaan on se normaali 11kw tai joku muu hitaampi.

Tästä siis laskin sen, että jos lataan päivittäin akun 88% tai 90%, niin pääsen ajamaan tuon matkan kaksi kertaa edestakaisin mutta tällöin jos käyn jossain muualla työpäivän aikana se tarkoitti, että joko auto piti saada lataukseen siksi aikaa kun oli poissa tai ladata se sitten aamulla ennen töihin menoa kahvikupin kera. Paikalla seisominen yön yli, jos ei ladannut tai muuta kulutti akkua noin alle 1% verran eli ei juuri mitään. Talvella tuo 1% on myös kultaakin kalliimpi. Koska kotona oli vain hidaslataus, niin tämä tarkoitti, että siitä ei lämmitykseen ole hyötyä vaan kaikki virta otetaan akusta. Tämä tarkoitti, että normaalin ajon lisäksi 40% päivässä menisi vielä lämmityksiin noin 10% ja siihen vielä muutama prosentti muuta. Tällöin normaalin päivän jälkeen akkua olisi jäljellä enää 40%, mikä tarkoitti, että pääsin aamulla aloittamaan päivän mutta sitten olisi jo pakko heti mennä pikalaturin ääreen ottamaan lisävirtaa.

Muutaman mökkimatkakin tuossa aikana tuli tehtyä ja mitä hitaampaa keskinopeutta ajoi vei se vähemmän. Jos ajoin esim 80km/h, niin keskikulutus oli siinä 160-170Wh paikkeilla. Mutta jos siitä mentiin yli alkoi kulutus nousemaan. Mökkimatkojen osalta koska eivät olleet omia mökkejä, niin aluksi se vaati hiukan suunnittelua kuinka pitkä matka on, paljonko se vie akkua, voinko tehdä muuta ajoa sen lisäksi ja kuinka paljon, missä on kriittinen raja. Niin sanotut extempore reissut sai unohtaa, jos akkua ei ollut tarpeeksi pohjilla ja lisäksi sitten toki pikalaturit pelastivat nämä koska kun mökille mennään, niin kaupan kautta ja näistä yleensä löytyi se 50kw latauspiste, 11kw lataus on todella hidasta vaikka kaupassa olisi tunninkin, niin sinä aikana et montaa prosenttia saa lisää. Joissakin syrjemmällä ei ole 11kw tai yhtään mitään eli pitää luottaa siihen, että mökillä on sitten jotain latausta saatavilla, jos tälle tarve ilmenee. Sähköautolla voi kyllä matkustaa pitkiä matkoja mutta se vaatii hiukan perehtymistä ja tietämystä siitä, että mitä oma ajotapa kuluttaa ja missä voi ladata tarpeen vaatisessa. Voin sanoa, että vaikka sähköllä ajoi, niin aina kun lähti jonnekin niin kyllä sitä kulutusta tuli seurattua liikaakin ja aina vähän mietti, että koska nyt pitäisi mennä lataamaan ja pitäisikö ottaa hitaalla vai nopealla. Yleensä vaihtoehto oli nopea, jos tämän vain sai. Se toi turvaa ja varmuutta, että aina ei tarvitse pitää autoa laturin nokassa. Sähköauton kultainen sääntö ainakin nykytekniikoilla on, että lataa aina kun voit.

Tulevaisuudessa sähkö voi olla oiva valinta pidemmällekin matkalle ajavalle/päivittäin kovaa kulutusta ajavalle mutta se joko vaatii, että verkosto paranee huomattavasti tai sitten akkupuoli kehittyy, että saa pidemmän rangen. Joka tapauksessa tulevaisuuden näkymäthän on vielä tulevaisuutta mutta eiköhän sähköllekin löydy halvan verotukse kohdalle se oikea hinta ja lisäksi Ionity on todennäköisesti se suunta mihin sähkölataukset menevät eli matkan varrella lataus pääsee sinne ns. bensan hintaan ja muualla sitten eli kotona se on halpaa. Tällöin akkukapasiteetti ja kulutus astuvat isommalla askeleella esiin. Näen tällä hetkellä, että sähkö on oiva peli kaupunkiajoon ja satunnaiseen matkailuun, koska näillä kulutuksilla ja hitaallakin latauksella saa monta kilometria helposti lataamatta päivittäin. Ehkä langaton latauskin joskus tulee tai automaattiset latauspisteet mihin vain ajat ja autosi laitetaan lataamaan.
 
Ajat yli 40 000km/vuosi? Noilla ajoilla oltaisiin kyllä osattu kertoa, että 8A laturi ei vaan yksinkertaisesti piisaa.

Oliko tuo nyt se long range vai standard range plus malli?
 
Ajat yli 40 000km/vuosi? Noilla ajoilla oltaisiin kyllä osattu kertoa, että 8A laturi ei vaan yksinkertaisesti piisaa.

Oliko tuo nyt se long range vai standard range plus malli?
Performance on Long Range ja tuunatumpi mutta muuten sama.

Vuosittain keskimäärin tulee n. 35000km mutta vaihtelee. Joinakin vuosina enemmän.

En täällä tainnut oikein kysellä asiaa laisinkaan vaan enemmän noilla Tesla aiheisilla foorumeilla. Niissä kyllä kehuttiin, että kyllä se 8A riittää yön yli ja Performancen ja LR rangella ei juurikaan ole eroa. Toki nielin heidän vastaukset mukisematta kun olihan siellä ihmisiä kellä vastaava auto ollut pidempään. Lisäksi myös kehuttiin kuinka vähän se kuluttaa ajoi sitten motaria tai ei. Ilmeisesti eivät juurikaan aja jatkuvaa pitkää työmatkaa suurilla nopeuksilla minkä takia en ehkä osittain saanut oikeita vastauksia latauksen tai rangen suhteen.

SR mallia en katsonutkaan sen luvatun rangen takia.

En väitä etteikö sähkö olisi hyvä vaihtoehto kunhan lataus olisi nopeampaa kotona, että nykyisellä verkostolla. Sitten taas tulee se akku puoli vastaan. Jatkuva DC lataus tappaa nopeammin akkua kuin taas hitaampi AC.

Sähköautoilussa aika useasti puhutaan kun lukee artikkeleita, että se keskimääräinen työmatka on sen 30-40km päivässä jos muistan oikein. Se onkin hyvin selvää, että tilastollisesti se näin onkin mutta tuohonkin kun lasketaan taloyhtiöiden jne. lataus kapasiteettia niin järkevämpi tapa olisi ne mitoittaa asukkaiden matkojen kesken ja näistä vaikka ottaa keskimääräinen matka. Sitten sen mukaan alkaa selvittämään mikä olisi järkevin lataustapa ajan ja verkon kannalta. Kyllä varmaan ajan myötä kun tilanne kehittyy sähköautoilussa siihen palaan mutta pitää varmaan vielä odotella vuosia, että tekniikka ns. tasaantuu ja joka vuosi ei auton tekniikka jää jälkeen.
 
8A latauksella pitäisi kertyä 10h yönyli latauksella 20kWh sähkö akkuun (miinusta lämmitys). Se on kyllä liian vähän jos työmatkaa kertyy päivässä säännöllisesti se 130km motaria. Siinä jää liian herkästi talvikelillä negatiiviseksi se tase monena päivänä putkeen.
 
8A latausta suositaan taloyhtiöissä, koska sellaisen saa helpommin ja halvemmalla lämpötolpan tilalle. Ajatus on, että kun asukkaille mahdollistetaan ylipäätään taloyhtiössä lataus, niin sähköautot tulevat asukkaille. Sitten suurella osalla asukkaista on sähköauto, ja 8A lataus käy riittämättömäksi, on helpompi perustella järeämpi latausratkaisu. 11kW lataus taloyhtiössä kun vaatii uudet piuhat ja muita muutoksia.

Nyt ARA-tuki maksaa 50% taloyhtiön latauspisteiden kustannuksista, jos latuspisteisiin saa 11kW mahdollisuuden, joten se 8A vaihe kannattaa jättää välistä - varsinkin jos sähkökeskus, tolpat tai parkkis kaipaa muutenkin uusimista.
 
Nyt kun sitä omisti sen parhaan sähköauton parisen kuukautta voin kertoa hiukan omia kokemuksia tästä. Ajossani oli siis 2 kuukautta Model 3 Performance, vakio paketilla.

Normaali päivittäinen ajaminen on minulla noin 130km edestakaisin. Tästä 95% on moottoritietä ja loput 5% normaalia kaupunkiajoa. Teslalla pääsin tuon matkan, että se vei 40% edestakaisin. Tämän osalta keskikulutus oli siinä 190-200Wh paikkeilla. Alussa maaliskuun loppu ja huhtikuun loppu oli epävakaista keliä ja tällöin alla oli 18" kitkat. Myöhemmin sitten vakiot 20". Puhutaan siis 100km/h ja 120km/h nopeuksista. Ylinopeutta ei tullut ajettua ja tuuletinkin oli aina vakiona kolmannella tasolla tai automaatilla. En huomannut suurta vaikutusta kulutukseen. Kulutus oli ns. talvella aikalailla sama kuin tällä normaalilla kesäkelillä. tämä tarkoitti, että tuolla ajolla pääsisin rangen osalta 320-350km tuota ajoa. Onhan se vähän luvattuun 530km sekalaista ajoa, vai miten tuota WLTP sitten pitääkin tulkita. Päivittäinen ajaminen ei tuottanut suurta tuskaa, koska tiesin missä voin ladata autoa ja pikalaturit kahvikupin kera tulivat tutuiksi aamuisin. Onneksi pystyi latausaikaa pidentämään kun teki samalla parit mailit pois alta. Ajankäytön osalta aamuinen kahvittelu, pari mailit, niin 30 minuuttia ei ollut paha. Jos taas saatavilla oli pelkkä 11kw lataus tai hitaampi se tarkoitti melkein aina riippuen akuntasosta 2.5-4,5h latausta tai sitten pidempää jopa 15h. Yleensä näitä ei paljoa ollut vaan sai ladata kun auto seisoi ja itse oli asiakkaalla. Onhan Teslassa hieno viihdepuoli mutta vaikka niitä käytti ja kokeili, niin ei ne niin omalta tuntuneet. Mieluummin teki läppärillä duunia ja katsoi välillä koska akkua taas on tarpeeksi. Kotona lataus oli olematon hidaslataus eli 8A mikä ei montaa sataa kilometria päivässä antanut ulos. Puhuttiin, että se mitä auto seisoi, niin sai sillä melkein tuon 100km täyteen.

Talvea en kunnolla kokeillut kuin muutama aamuna kun oli viileämpää ja ikkunat ja muut jäässä. Lämmitys kulutti tehokkaasti akkua ja hitaasta latauksesta ei tällöin ole hyötyä koska sieltä ei saa tarpeeksi tehoa irti lataukseen eli voin suositella minimissään 11kw laturia jos sellainen on mahdollista. Lataaminen muualla kuin kotona on kallista oli se sitten minuutti tai kw pohjaista. Sähköauton halvat kilometrit ainakin omasta mielestäni tulevat siitä, että saat ladattua sitä kotona tai työpaikalla halvalla. Jos päivittäisessä käytössä on vain julkiset, niin ensinnäkin kaikkialla ei ole edes minimissään 50kw latausmahdollisuutta, vaan on se normaali 11kw tai joku muu hitaampi.

Tästä siis laskin sen, että jos lataan päivittäin akun 88% tai 90%, niin pääsen ajamaan tuon matkan kaksi kertaa edestakaisin mutta tällöin jos käyn jossain muualla työpäivän aikana se tarkoitti, että joko auto piti saada lataukseen siksi aikaa kun oli poissa tai ladata se sitten aamulla ennen töihin menoa kahvikupin kera. Paikalla seisominen yön yli, jos ei ladannut tai muuta kulutti akkua noin alle 1% verran eli ei juuri mitään. Talvella tuo 1% on myös kultaakin kalliimpi. Koska kotona oli vain hidaslataus, niin tämä tarkoitti, että siitä ei lämmitykseen ole hyötyä vaan kaikki virta otetaan akusta. Tämä tarkoitti, että normaalin ajon lisäksi 40% päivässä menisi vielä lämmityksiin noin 10% ja siihen vielä muutama prosentti muuta. Tällöin normaalin päivän jälkeen akkua olisi jäljellä enää 40%, mikä tarkoitti, että pääsin aamulla aloittamaan päivän mutta sitten olisi jo pakko heti mennä pikalaturin ääreen ottamaan lisävirtaa.

Muutaman mökkimatkakin tuossa aikana tuli tehtyä ja mitä hitaampaa keskinopeutta ajoi vei se vähemmän. Jos ajoin esim 80km/h, niin keskikulutus oli siinä 160-170Wh paikkeilla. Mutta jos siitä mentiin yli alkoi kulutus nousemaan. Mökkimatkojen osalta koska eivät olleet omia mökkejä, niin aluksi se vaati hiukan suunnittelua kuinka pitkä matka on, paljonko se vie akkua, voinko tehdä muuta ajoa sen lisäksi ja kuinka paljon, missä on kriittinen raja. Niin sanotut extempore reissut sai unohtaa, jos akkua ei ollut tarpeeksi pohjilla ja lisäksi sitten toki pikalaturit pelastivat nämä koska kun mökille mennään, niin kaupan kautta ja näistä yleensä löytyi se 50kw latauspiste, 11kw lataus on todella hidasta vaikka kaupassa olisi tunninkin, niin sinä aikana et montaa prosenttia saa lisää. Joissakin syrjemmällä ei ole 11kw tai yhtään mitään eli pitää luottaa siihen, että mökillä on sitten jotain latausta saatavilla, jos tälle tarve ilmenee. Sähköautolla voi kyllä matkustaa pitkiä matkoja mutta se vaatii hiukan perehtymistä ja tietämystä siitä, että mitä oma ajotapa kuluttaa ja missä voi ladata tarpeen vaatisessa. Voin sanoa, että vaikka sähköllä ajoi, niin aina kun lähti jonnekin niin kyllä sitä kulutusta tuli seurattua liikaakin ja aina vähän mietti, että koska nyt pitäisi mennä lataamaan ja pitäisikö ottaa hitaalla vai nopealla. Yleensä vaihtoehto oli nopea, jos tämän vain sai. Se toi turvaa ja varmuutta, että aina ei tarvitse pitää autoa laturin nokassa. Sähköauton kultainen sääntö ainakin nykytekniikoilla on, että lataa aina kun voit.

Tulevaisuudessa sähkö voi olla oiva valinta pidemmällekin matkalle ajavalle/päivittäin kovaa kulutusta ajavalle mutta se joko vaatii, että verkosto paranee huomattavasti tai sitten akkupuoli kehittyy, että saa pidemmän rangen. Joka tapauksessa tulevaisuuden näkymäthän on vielä tulevaisuutta mutta eiköhän sähköllekin löydy halvan verotukse kohdalle se oikea hinta ja lisäksi Ionity on todennäköisesti se suunta mihin sähkölataukset menevät eli matkan varrella lataus pääsee sinne ns. bensan hintaan ja muualla sitten eli kotona se on halpaa. Tällöin akkukapasiteetti ja kulutus astuvat isommalla askeleella esiin. Näen tällä hetkellä, että sähkö on oiva peli kaupunkiajoon ja satunnaiseen matkailuun, koska näillä kulutuksilla ja hitaallakin latauksella saa monta kilometria helposti lataamatta päivittäin. Ehkä langaton latauskin joskus tulee tai automaattiset latauspisteet mihin vain ajat ja autosi laitetaan lataamaan.
Kiitos sähköauton käyttökokemuksista. Jäin kuitenkin ihmettelemään kokemaasi 8 A:n kotilatauksen riittämättömyyttä. Tarkoititko sanoessasi "...voin suositella minimissään 11kw laturia jos sellainen on mahdollista. Lataaminen muualla kuin kotona on kallista oli se sitten minuutti tai kw pohjaista.", että kotiin minimissään 11 kW? Ajat 35 tkm vuodessa, mistä suurin osa on säännöllistä työmatka-ajoa. Tämä ajo vie vain 40 % rangesta, ja joka yö saa lisää, joten minulle ei ihan aukene mihin tarvitsisit 11 kW kotona. Perjantaina töistä palattuasi akussa on noin puolet jäljellä, ja ennen mökkireissuja - joita tuskin on kymmenittäin, koska ovat vieraita mökkejä - lataat kauppareissun yhteydessä@50 kW. Eihän se kodin 11 kW tuossa tilanteessa mitään auttaisi. Vai onko niin, että sinun tulee luonnostaan käytyä liian harvoin asiointilatauksissa? Tämähän korjaantuisi päivittämällä kotilataus 16 A:iin (3,7 kW).

Pohdintaa:
-kulutus akusta 190-200 Wh/km --> 22 kWh/100 km seinästä
-vuotuinen energiantarve 35 000 km / 100 * 22 kWh/100 km = 7 700 kWh
-ma-pe auto 12 h/vrk kotona piuhassa@8 A --> 12 h * 1,84 kW * 5 / 7 * 365 = 5 756 kWh
-la-su auto 18 h/vrk kotona/mökillä/hotellissa@8 A --> 18 h * 1,84 kW * 2 / 7 * 365 = 3 453 kWh
-hitaista 8 A:n latauksista kertyisi yht. yli 9 000 kWh/a, mikä kattaisi kevyesti koko vuoden tarpeen
-tähän päälle tulee vielä asiointilatauksista saatu energia

Käytännössä kodin ulkopuolista latausta kuitenkin tarvittaisiin esim. niillä mökkivierailuilla. Se ei kuitenkaan muuta sitä seikkaa, että en suoraan näe tarvetta yli 8 A:n kotilataukselle, kun ajot ovat noin säännöllisiä ja vain 35 tkm/a.

Oliko kyse siitä, että viileässä alkukeväässä Teslan akun- /sisätilanlämmitys vei niin paljon, ettei lataamiseen riittänyt virtaa? Jos näin oli, niin luulisi tuplaamisen 16 A:iin riittävän. Vai oliko niin, ettet itse noudattanut sähköautoilijan kultaista sääntöä "lataa aina kun voit"? Puhelit meinaan jotain siihen suuntaan, että "lataamatta päivittäin" ja että yritit päästä yhdellä latauksella "kaksi kertaa" sen päivittäisen 130 km. Kyllä sitä sääntöä vaan pitää noudattaa (kun 35 tkm/a ja 8 A kotona), vaikka isoakkuisella Teslalla olisikin mahdollista ajaa pari päivää lataamatta. Muuten 8 A ei ehdi iltaisin ja öisin täydentämään päivittäistä kulutusta.

Nyt vasta huomasin, että sanoit viestisi alussa lyhennettynä "Päivittäinen ajaminen... pikalaturit kahvikupin kera tulivat tutuiksi aamuisin... 30 minuuttia... Jos taas saatavilla oli pelkkä 11kw lataus tai hitaampi se tarkoitti melkein aina riippuen akuntasosta 2.5-4,5h latausta tai sitten pidempää jopa 15h. Yleensä näitä ei paljoa ollut vaan sai ladata kun auto seisoi ja itse oli asiakkaalla.". Mihin ihmeeseen tarvitsit aamuisin 130 km:n päivittäistä ajoa varten 20 kWh pikalatausta, kun kerran Teslan range on paljon suurempi ja on ollut koko edellinen yö aikaa ladata@8 A? Sen ymmärrän, että kotisi 8 A riittää vain 100 km päivittäiseen ajoon, jolloin tarvitset 5 * (130 km - 100 km) = 150 km (33 kWh) verran asiointilatausta per viikko täydennystä. Tuo 33 kWh:n vaje hoituisi yhdellä alle tunnin asioinnilla per viikko tai kahdella reilu 20 min asioinnilla/vk tai sitten viikonloppuna kotona 18:lla ylimääräisellä lataustunnilla@8 A.

En näe miksi kuvailemallasi ajoprofiililla 8 A + pari asiointilatausta per viikko ei onnistuisi. Sinulla kuitenkin syntyy arkisin vajetta ja lisäksi viileänä vuodenaikana lämmitys vie osansa, joten mukavuuden kannalta 16 A on hyvinkin perusteltu valinta kotilataukseen. Ymmärtäisin tarpeen 11 kW:lle kotona, jos:
A) kilometrejä kertyisi lähemmäs 100 tkm/a
B) olisi säännöllisesti peräkkäisiä lähes rangen ajopäiviä
C) plugari, jonka akku on tyhjä töistä palatessa ja tunnin sisällä pitäisi kuskata lapsia iltaharrastuksiin

Viestistäsi ei välittynyt mikään noista vaihtoehdoista, joten siksi en ymmärrä tarvetta 11 kW:lle kotona.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos sähköauton käyttökokemuksista. Jäin kuitenkin ihmettelemään kokemaasi 8 A:n kotilatauksen riittämättömyyttä. Tarkoititko sanoessasi "...voin suositella minimissään 11kw laturia jos sellainen on mahdollista. Lataaminen muualla kuin kotona on kallista oli se sitten minuutti tai kw pohjaista.", että kotiin minimissään 11 kW? Ajat 35 tkm vuodessa, mistä suurin osa on säännöllistä työmatka-ajoa. Tämä ajo vie vain 40 % rangesta, ja joka yö saa lisää, joten minulle ei ihan aukene mihin tarvitsisit 11 kW kotona. Perjantaina töistä palattuasi akussa on noin puolet jäljellä, ja ennen mökkireissuja - joita tuskin on kymmenittäin, koska ovat vieraita mökkejä - lataat kauppareissun yhteydessä@50 kW. Eihän se kodin 11 kW tuossa tilanteessa mitään auttaisi. Vai onko niin, että sinun tulee luonnostaan käytyä liian harvoin asiointilatauksissa? Tämähän korjaantuisi päivittämällä kotilataus 16 A:iin (3,7 kW).

Pohdintaa:
-kulutus akusta 190-200 Wh/km --> 22 kWh/100 km seinästä
-vuotuinen energiantarve 35 000 km / 100 * 22 kWh/100 km = 7 700 kWh
-ma-pe auto 12 h/vrk kotona piuhassa@8 A --> 12 h * 1,84 kW * 5 / 7 * 365 = 5 756 kWh
-la-su auto 18 h/vrk kotona/mökillä/hotellissa@8 A --> 18 h * 1,84 kW * 2 / 7 * 365 = 3 453 kWh
-hitaista 8 A:n latauksista kertyisi yht. yli 9 000 kWh/a, mikä kattaisi kevyesti koko vuoden tarpeen
-tähän päälle tulee vielä asiointilatauksista saatu energia

Käytännössä kodin ulkopuolista latausta kuitenkin tarvittaisiin esim. niillä mökkivierailuilla. Se ei kuitenkaan muuta sitä seikkaa, että en suoraan näe tarvetta yli 8 A:n kotilataukselle, kun ajot ovat noin säännöllisiä ja vain 35 tkm/a.

Oliko kyse siitä, että viileässä alkukeväässä Teslan akun- /sisätilanlämmitys vei niin paljon, ettei lataamiseen riittänyt virtaa? Jos näin oli, niin luulisi tuplaamisen 16 A:iin riittävän. Vai oliko niin, ettet itse noudattanut sähköautoilijan kultaista sääntöä "lataa aina kun voit"? Puhelit meinaan jotain siihen suuntaan, että "lataamatta päivittäin" ja että yritit päästä yhdellä latauksella "kaksi kertaa" sen päivittäisen 130 km. Kyllä sitä sääntöä vaan pitää noudattaa (kun 35 tkm/a ja 8 A kotona), vaikka isoakkuisella Teslalla olisikin mahdollista ajaa pari päivää lataamatta. Muuten 8 A ei ehdi iltaisin ja öisin täydentämään päivittäistä kulutusta.

Nyt vasta huomasin, että sanoit viestisi alussa lyhennettynä "Päivittäinen ajaminen... pikalaturit kahvikupin kera tulivat tutuiksi aamuisin... 30 minuuttia... Jos taas saatavilla oli pelkkä 11kw lataus tai hitaampi se tarkoitti melkein aina riippuen akuntasosta 2.5-4,5h latausta tai sitten pidempää jopa 15h. Yleensä näitä ei paljoa ollut vaan sai ladata kun auto seisoi ja itse oli asiakkaalla.". Mihin ihmeeseen tarvitsit aamuisin 130 km:n päivittäistä ajoa varten 20 kWh pikalatausta, kun kerran Teslan range on paljon suurempi ja on ollut koko edellinen yö aikaa ladata@8 A? Sen ymmärrän, että kotisi 8 A riittää vain 100 km päivittäiseen ajoon, jolloin tarvitset 5 * (130 km - 100 km) = 150 km (33 kWh) verran asiointilatausta per viikko täydennystä. Tuo 33 kWh:n vaje hoituisi yhdellä alle tunnin asioinnilla per viikko tai kahdella reilu 20 min asioinnilla/vk tai sitten viikonloppuna kotona 18:lla ylimääräisellä lataustunnilla@8 A.

En näe miksi kuvailemallasi ajoprofiililla 8 A + pari asiointilatausta per viikko ei onnistuisi. Sinulla kuitenkin syntyy arkisin vajetta ja lisäksi viileänä vuodenaikana lämmitys vie osansa, joten mukavuuden kannalta 16 A on hyvinkin perusteltu valinta kotilataukseen. Ymmärtäisin tarpeen 11 kW:lle kotona, jos:
A) kilometrejä kertyisi lähemmäs 100 tkm/a
B) olisi säännöllisesti peräkkäisiä lähes rangen ajopäiviä
C) plugari, jonka akku on tyhjä töistä palatessa ja tunnin sisällä pitäisi kuskata lapsia iltaharrastuksiin

Viestistäsi ei välittynyt mikään noista vaihtoehdoista, joten siksi en ymmärrä tarvetta 11 kW:lle kotona.
Tuo 11kw lataus mahdollistaa sen, että auton akun saisi järkevällä ajalla täyteen haluttuun arvoon joka mahdollistaisi sen, että voisi sen erikoisemmin miettimättä lähteä suuntaan tai toiseen. Normaalissa ajossa päivän jälkeen jää se 50% about käyttöön ja siitä menee pinna yön aikana pois. Jos sitä latausta ei suorita. Hitaalla se on, että jotta saisi järkevän lataustason päivittäin auton todellakin pitää seisoa se 12h siellä kiinni mutta se ei aina ole mahdollista jos työpäivä pitenee tai menee työpäivän jälkeen muualle.

Teslan omalla laturilla ei saa kuin 13A max jossei hanki adapteria jotta saa 16A ulos. Taloyhtiöissä yleensä helposti saa 8A mutta minullekin tarjottiin ensimmäisenä tätä, että jos lataan ja joku muu haluaa ladata pitää myös lupa antaa hänelle eli tämä yhdenmukaisuus.

En osaa sanoa riittääkö 16A tuohon talven osalta lämmitykseen mutta tuo normaali 8A tai 13A ei riittänyt vaan Tesla otti lämmitykseen kuluvan virran suoraan akusta. Myös ilmeisesti lämmitti samalla akustoa tämän avulla. 11kw kanssa kun sitä sain ladattua ei tätä ongelmaa/ominaisuutta tapahtunut.

11kw lataus tai sen vähän alle olevan laturin tuoma nopeus tuo enemmän käyttömukavuutta kun tietää, että halutun varaustason saavuttaa muutamassa tunnissa eikö kymmenissä tunneissa. Itse näen, että tuo mukavuus on se mitä kaipasin eniten. Kyllä tuohon ajan kanssa varmaan Teslallakin olisi oppinut mutta se auto oli käsittämättömän laaduton, että en halunnut pitää autoa josta selkeästi näki, että vuosien kuluessa saisin enemmän ongelmaa ja suuren kuluerän siihen uppoamaan kun viat kasvaisivat. Mieluummin sitten joku Kona tai vastaava alle missä asiat on tehty toisin.
 
Tuo 11kw lataus mahdollistaa sen, että auton akun saisi järkevällä ajalla täyteen haluttuun arvoon joka mahdollistaisi sen, että voisi sen erikoisemmin miettimättä lähteä suuntaan tai toiseen. Normaalissa ajossa päivän jälkeen jää se 50% about käyttöön ja siitä menee pinna yön aikana pois. Jos sitä latausta ei suorita. Hitaalla se on, että jotta saisi järkevän lataustason päivittäin auton todellakin pitää seisoa se 12h siellä kiinni mutta se ei aina ole mahdollista jos työpäivä pitenee tai menee työpäivän jälkeen muualle.
Miksi ihmeessä et lataisi autoa joka yö 95:%iin? Ei tulisi mieleenkään jättää lataamatta 8A laturilla autoa joka ilta.

Tai perusratkaisuna joka kerta kun tulee himaan, niin se kaapeli kiinni töpseliin ja ilman rajoituksia lataus päälle, jolloin aamulla on akussa vähintään se 20kWh enemmän potkua kuin illalla.

Ymmärrän toki sen, että se on ärsyttävää, mutta luulisi sen nyt olevan itsestäänselvyys, että 8A:lla sähkötaseen hallinta vaatii sitä, että ladataan aina ja maksimit. Jos kotona olisi se 3-vaihelaturi, niin sitten joskus voisi jättää lataamattakin.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ihmeessä et lataisi autoa joka yö 95:%iin? Ei tulisi mieleenkään jättää lataamatta 8A laturilla autoa joka ilta.

Tai perusratkaisuna joka kerta kun tulee himaan, niin se kaapeli kiinni töpseliin ja ilman rajoituksia lataus päälle, jolloin aamulla on akussa vähintään se 20kWh enemmän potkua kuin illalla.

Ymmärrän toki sen, että se on ärsyttävää, mutta luulisi sen nyt olevan itsestäänselvyys, että 8A:lla sähkötaseen hallinta vaatii sitä, että ladataan aina ja maksimit. Jos kotona olisi se 3-vaihelaturi, niin sitten joskus voisi jättää lataamattakin.
Tesla ei suosittele 95% latausta. Suositellut daily driver lataukset on välillä 50-90%. 90% yli mentäessä ajon pitää olla matka-ajoa, että akku saa purkautua.

Eiköhän kaikkeen totu ajan myötä mutta katsellaan kun sähkötekniikka tasaantuu, niin voisi palata sähköilyyn takaisin. Sähkön hylkäsi pääosin sen takia kun Teslan laatu oli mitä oli ja eivätkä oikein halunneet tulla vastaan asioissa koska ne olivat toleranssin puitteissa. Jos olisin tiennyt tämän ennen ostoa olisin katsonut jotain muuta valmistajaa. Toistaiseksi ei ole kiirusta vielä hankintaan ja pohdin rauhassa miten edetä.
 
Meni joku 14h kun tehdas aktivoi sen. Km-määrän pitää täsmätä sen lukeman kanssa joka autossa on. Se total distance ja kilomeyrilleen oikein. Se on kuitenkin jatkuvassa yhteydessä ja tietää reaaliajassa kilsat.
Kohta pari viikkoa mennyt Seat Connectin käyttöönoton kanssa takkuillessa. Seat ID:n luonti sujui, ja e-SIM:n aktivoinnista tuli kuittaus parin päivän viiveellä. Siinä oli myös kehotus asentaa sovellus ja syöttää kokonaismatka.

Vaan kun ei onnistu. Ohjeissakin on pientä ristiriitaa. Sovellus nimittäin ohjeistaa laittamaan virrat pois, kun taas portaali kehottaa laittamaan READY-tilaan. Seatin maahantuojan toive oli, että kokeilen virrat päällä, mutta ilman READY:ä.

Nyt on kokeiltu:
-kaikissa kolmessa virtatilassa
-sovelluksella ja portaalilla
-yhden kilometrin tarkkuudella kaikki yhdistelmät sekä ala- ja yläkymppipyöristyksillä joitakin yhdistelmiä
-kuskin ovi auki ja kiinni

On siis tullut kokeiltua yli 15 erilaista yhdistelmää. Ei tämän kuuluisi olla näin vaikeaa, mutta ihan ajankuluksi kokeilin. Sovellus herjaa aina väärää km-määrää ja portaali herjaa liian montaa yritystä sekä aloittaa viivelaskurin. Ensin tuli 1 min, sitten 1 h, ja kolmannesta eteenpäin 24 h. Niitä on lusittu joka päivä.

Ongelman kanssa ovat tähän mennessä painineet:
-allekirjoittanut
-Seatin joku puhelintuki
-Seatin kiertävä tuotepäällikkö
-maahantuoja
-tehdas

Tehtaallekin on lähtenyt IDticket ongelmasta. Sillä suunnalla asian selvittely on tosin aika alkuvaiheessa, koska kysellään etten vaan vahingossa ole syöttänyt rangea ODO:n sijaan. Kaikki pitää varmistaa, kun asiakkaita on niin moneen junaan.

Pari syytä tulee mieleen:

A) auton mittaristossa on eri km-määrä kuin se, jonka auto lähettää Seatin palvelimille verrattavaksi (Hieman ihmetytti, kun uutena mittarissa oli niin vähän, eli liikkeestä kotiin päästyäni huimat 2 km. Tuon perusteella uutena oli 0 tai 1 km.)

B) e-SIM:ssä häikkää vaikka kuittaus tulikin
 
Pari syytä tulee mieleen:

Nyt tulee kasa tyhmiä kysymyksiä... Mutta onhan tuo VIN varmasti oikein? Itsellä oli kanssa autoa hakiessa oiskos 1km mittarissa. Oletko kokeillut, että auto on varmasti paikassa jossa toimii sekä GPS että tuo eSIM datasiirto -> eli joku aukea paikka. Itsellä se meni tosiaan näin: eSIM aktivoitu -> Seat ID -> Auton lisäys VINillä -> toiminut siitä lähtien. Tänäänhän tuo Seat Connect muuten päivittyi.

Toimiessaan se näyttää tältä:

seatti.png
 
-Noin yleisesti ottaen, mitä itsellä kokemusta uusista autoista- niin mittarissa oli jälleenmyyjälle 20km mittarissa, ja sen jälkeenkin sitä saatettiin liikutella ajaen paikasta toiseen, pesuun, varusteluun jne, ja sitä

ennen siirtymät tehtaalta rekkaan, laivaan, hankoon, jne. Joka vaiheessa oli renkaat maassa eikä niitä trukeilla nosteltu paikasta toiseen.
no prkl siis 8-20km. tää bugaa ja teksit miten sattuu... ei 0 tai 1 km ajettua olekaan.
 
Hei, enpä millään löytänyt haulla enkä googlaamalla eli pakko kysyä että mikähän oli sellainen kotilatausasema/palvelu mistä oli joskus täälläkin puhetta? Ei mielestäni ollut mikään virta, plugit, parkkisähkö tai sähköyhtiöitten palvelu, vaan joku muu. Oli muistaakseni ihan järkevän oloinen ja hintainen. Jossa muutettiin lämpötolpat lataukseen ja lämmitykseen soveltuvaksi. En vain muista millään nimeä.
Itse asun rivitalossa ja pitäisi asiaa alkaa hiljalleen miettimään. Täytyy vain toivoa että tulee lupa lataukseen taloyhtiöitä. Ensi viikolla yhtiökokous, ehkä jo silloin jotain tietää.
Jos on kokemuksia saan myös ehdottaa mikä olisi järkevin latausasema/palvelu tälläisessa tilanteessa..?
Latari?

Tule toki jatkamaan latauskeskustelua täällä: Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä
Meillä hommat edenneet verkkaisesti, mutta yhtiökokouksen jälkeen löytynee päivitettävää.
 
-Noin yleisesti ottaen, mitä itsellä kokemusta uusista autoista- niin mittarissa oli jälleenmyyjälle 20km mittarissa, ja sen jälkeenkin sitä saatettiin liikutella ajaen paikasta toiseen, pesuun, varusteluun jne, ja sitä

ennen siirtymät tehtaalta rekkaan, laivaan, hankoon, jne. Joka vaiheessa oli renkaat maassa eikä niitä trukeilla nosteltu paikasta toiseen.
no prkl siis 8-20km. tää bugaa ja teksit miten sattuu... ei 0 tai 1 km ajettua olekaan.

Joidenkin valmistajien autojen luovutusvalmistelu tehdään testerillä, niin testeri asettaa kilometrit johonkin X-summaan riippumatta siitä, paljonko sillä autolla on ajettu ennen luovutusta.
 
Joidenkin valmistajien autojen luovutusvalmistelu tehdään testerillä, niin testeri asettaa kilometrit johonkin X-summaan riippumatta siitä, paljonko sillä autolla on ajettu ennen luovutusta.

Ok, noin siis nykyään. Kerran oli vähän nieleskemistä kun uusi auto tuli 200km mittarissa, ihme että kelpasi. Itse en olisi huolinut.
 
Latari?

Tule toki jatkamaan latauskeskustelua täällä: Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä
Meillä hommat edenneet verkkaisesti, mutta yhtiökokouksen jälkeen löytynee päivitettävää.

Joo tämä se oli, kiitos! Saas nähdä tuliko itse laitettua asia vireille vähän liian myöhään.. Noh eiköhän tässä nyt ainakin muutama kuukausi ole vielä aikaa ennenkö auto edes tulee, tai eihän sitäkään 100% tiedä tuleeko edes koko prkl tänä vuonna koska korona.. Mutta tosiaan tänään tein sähköisen muutostyöilmoituksen taloyhtiön eWalvomon kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei näköjään voi Seat connectiin luottaa. Väitti, että autossa oli ovet auki ja valot päällä. Päivitin monta kertaaa ja ei auttanut kuin nousta sängystä ja mennä katsomaan. No lukossa oli ja valot ei olleet päällä. Käytin ovet auki ja kiinni, niin sitten vasta tila päivittyi. Ilmeisesti ei ymmärtänyt, kun auto oli lukinnut itsensä lataukseen laittamisen jälkeen, vaan vaatinee erikseen lukituksen painamisen avaimesta. :cigarbeye:
 
Ei näköjään voi Seat connectiin luottaa. Väitti, että autossa oli ovet auki ja valot päällä. Päivitin monta kertaaa ja ei auttanut kuin nousta sängystä ja mennä katsomaan. No lukossa oli ja valot ei olleet päällä. Käytin ovet auki ja kiinni, niin sitten vasta tila päivittyi. Ilmeisesti ei ymmärtänyt, kun auto oli lukinnut itsensä lataukseen laittamisen jälkeen, vaan vaatinee erikseen lukituksen painamisen avaimesta. :cigarbeye:

Huomannut saman, että key fobin painallus on ainoa tapa kertoa, että ovet ovat lukossa tolle. Automaattilukitusta se ei handlaa, pistin jo palautetta aiheesta. Saako tuota automaagista lukitusta pois? En ainakaan löytänyt moista valikossa tai olen puusilmä.
 
Nyt tulee kasa tyhmiä kysymyksiä... Mutta onhan tuo VIN varmasti oikein? Itsellä oli kanssa autoa hakiessa oiskos 1km mittarissa. Oletko kokeillut, että auto on varmasti paikassa jossa toimii sekä GPS että tuo eSIM datasiirto -> eli joku aukea paikka. Itsellä se meni tosiaan näin: eSIM aktivoitu -> Seat ID -> Auton lisäys VINillä -> toiminut siitä lähtien. Tänäänhän tuo Seat Connect muuten päivittyi.

Toimiessaan se näyttää tältä:

seatti.png
VIN on sama tuulilasin alareunassa, sovelluksessa ja myyjän omista tiedoistaan kaivamassaan VIN:ssa, jonka liitti tehtaalle menevään IDticketiin. Eikä ole nollat ja oot sekaisin.

Paikoista olen kokeillut kotiparkkista ja autoliikkeen avointa pihaa.

Mä tein ohjeen mukaan:
Seat ID -> e-SIM ja odottelua pari pv kunnes aktivoitu -> sovelluksen asennus -> auton lisäys VIN:lla. Auto näkyy sovelluksessa ja siinä on oikea VIN sekä vihreä täppä ja lukee "yhdistetty". Olen kuitenkin vain vieraskäyttäjä ja online-palveluissa on pelkkää tyhjää. Sitten kun yritän tehdä itsestäni pääkäyttäjää, niin rastit sopimusehtoihin ja tarkka kokonaismatka kenttään, niin painike "sopimus 0 €" tulee aktiiviseksi. Sitä kun painaa, niin herjaa väärää km-määrää. Portaalin kautta taas herjaa liian montaa yritystä, vaikka sakkoajan jälkeen yrittäisin ensin sitä kautta. Huomasin päivityksen sovellukseen, mutta se ei vaikuta portaalin toimimiseen. Portaalin kautta saa auton poistettua, ja sekin on tullut tehtyä pariin kertaan. Olitko muuten itse aluksi vieraskäyttäjä?
 
VIN on sama tuulilasin alareunassa, sovelluksessa ja myyjän omista tiedoistaan kaivamassaan VIN:ssa, jonka liitti tehtaalle menevään IDticketiin. Eikä ole nollat ja oot sekaisin.

Paikoista olen kokeillut kotiparkkista ja autoliikkeen avointa pihaa.

Mä tein ohjeen mukaan:
Seat ID -> e-SIM ja odottelua pari pv kunnes aktivoitu -> sovelluksen asennus -> auton lisäys VIN:lla. Auto näkyy sovelluksessa ja siinä on oikea VIN sekä vihreä täppä ja lukee "yhdistetty". Olen kuitenkin vain vieraskäyttäjä ja online-palveluissa on pelkkää tyhjää. Sitten kun yritän tehdä itsestäni pääkäyttäjää, niin rastit sopimusehtoihin ja tarkka kokonaismatka kenttään, niin painike "sopimus 0 €" tulee aktiiviseksi. Sitä kun painaa, niin herjaa väärää km-määrää. Portaalin kautta taas herjaa liian montaa yritystä, vaikka sakkoajan jälkeen yrittäisin ensin sitä kautta. Huomasin päivityksen sovellukseen, mutta se ei vaikuta portaalin toimimiseen. Portaalin kautta saa auton poistettua, ja sekin on tullut tehtyä pariin kertaan. Olitko muuten itse aluksi vieraskäyttäjä?
Varmaan tyhmä kysymys, mutta oothan laittanut matkamittarin lukeman, etkä trippimittarin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 442
Viestejä
4 512 454
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom