Keskustelua hybridiautoista

Tuo 11kw lataus mahdollistaa sen, että auton akun saisi järkevällä ajalla täyteen haluttuun arvoon joka mahdollistaisi sen, että voisi sen erikoisemmin miettimättä lähteä suuntaan tai toiseen. Normaalissa ajossa päivän jälkeen jää se 50% about käyttöön ja siitä menee pinna yön aikana pois. Jos sitä latausta ei suorita. Hitaalla se on, että jotta saisi järkevän lataustason päivittäin auton todellakin pitää seisoa se 12h siellä kiinni mutta se ei aina ole mahdollista jos työpäivä pitenee tai menee työpäivän jälkeen muualle.
Miksi ihmeessä et lataisi autoa joka yö 95:%iin? Ei tulisi mieleenkään jättää lataamatta 8A laturilla autoa joka ilta.

Tai perusratkaisuna joka kerta kun tulee himaan, niin se kaapeli kiinni töpseliin ja ilman rajoituksia lataus päälle, jolloin aamulla on akussa vähintään se 20kWh enemmän potkua kuin illalla.

Ymmärrän toki sen, että se on ärsyttävää, mutta luulisi sen nyt olevan itsestäänselvyys, että 8A:lla sähkötaseen hallinta vaatii sitä, että ladataan aina ja maksimit. Jos kotona olisi se 3-vaihelaturi, niin sitten joskus voisi jättää lataamattakin.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ihmeessä et lataisi autoa joka yö 95:%iin? Ei tulisi mieleenkään jättää lataamatta 8A laturilla autoa joka ilta.

Tai perusratkaisuna joka kerta kun tulee himaan, niin se kaapeli kiinni töpseliin ja ilman rajoituksia lataus päälle, jolloin aamulla on akussa vähintään se 20kWh enemmän potkua kuin illalla.

Ymmärrän toki sen, että se on ärsyttävää, mutta luulisi sen nyt olevan itsestäänselvyys, että 8A:lla sähkötaseen hallinta vaatii sitä, että ladataan aina ja maksimit. Jos kotona olisi se 3-vaihelaturi, niin sitten joskus voisi jättää lataamattakin.
Tesla ei suosittele 95% latausta. Suositellut daily driver lataukset on välillä 50-90%. 90% yli mentäessä ajon pitää olla matka-ajoa, että akku saa purkautua.

Eiköhän kaikkeen totu ajan myötä mutta katsellaan kun sähkötekniikka tasaantuu, niin voisi palata sähköilyyn takaisin. Sähkön hylkäsi pääosin sen takia kun Teslan laatu oli mitä oli ja eivätkä oikein halunneet tulla vastaan asioissa koska ne olivat toleranssin puitteissa. Jos olisin tiennyt tämän ennen ostoa olisin katsonut jotain muuta valmistajaa. Toistaiseksi ei ole kiirusta vielä hankintaan ja pohdin rauhassa miten edetä.
 
Meni joku 14h kun tehdas aktivoi sen. Km-määrän pitää täsmätä sen lukeman kanssa joka autossa on. Se total distance ja kilomeyrilleen oikein. Se on kuitenkin jatkuvassa yhteydessä ja tietää reaaliajassa kilsat.
Kohta pari viikkoa mennyt Seat Connectin käyttöönoton kanssa takkuillessa. Seat ID:n luonti sujui, ja e-SIM:n aktivoinnista tuli kuittaus parin päivän viiveellä. Siinä oli myös kehotus asentaa sovellus ja syöttää kokonaismatka.

Vaan kun ei onnistu. Ohjeissakin on pientä ristiriitaa. Sovellus nimittäin ohjeistaa laittamaan virrat pois, kun taas portaali kehottaa laittamaan READY-tilaan. Seatin maahantuojan toive oli, että kokeilen virrat päällä, mutta ilman READY:ä.

Nyt on kokeiltu:
-kaikissa kolmessa virtatilassa
-sovelluksella ja portaalilla
-yhden kilometrin tarkkuudella kaikki yhdistelmät sekä ala- ja yläkymppipyöristyksillä joitakin yhdistelmiä
-kuskin ovi auki ja kiinni

On siis tullut kokeiltua yli 15 erilaista yhdistelmää. Ei tämän kuuluisi olla näin vaikeaa, mutta ihan ajankuluksi kokeilin. Sovellus herjaa aina väärää km-määrää ja portaali herjaa liian montaa yritystä sekä aloittaa viivelaskurin. Ensin tuli 1 min, sitten 1 h, ja kolmannesta eteenpäin 24 h. Niitä on lusittu joka päivä.

Ongelman kanssa ovat tähän mennessä painineet:
-allekirjoittanut
-Seatin joku puhelintuki
-Seatin kiertävä tuotepäällikkö
-maahantuoja
-tehdas

Tehtaallekin on lähtenyt IDticket ongelmasta. Sillä suunnalla asian selvittely on tosin aika alkuvaiheessa, koska kysellään etten vaan vahingossa ole syöttänyt rangea ODO:n sijaan. Kaikki pitää varmistaa, kun asiakkaita on niin moneen junaan.

Pari syytä tulee mieleen:

A) auton mittaristossa on eri km-määrä kuin se, jonka auto lähettää Seatin palvelimille verrattavaksi (Hieman ihmetytti, kun uutena mittarissa oli niin vähän, eli liikkeestä kotiin päästyäni huimat 2 km. Tuon perusteella uutena oli 0 tai 1 km.)

B) e-SIM:ssä häikkää vaikka kuittaus tulikin
 
Pari syytä tulee mieleen:

Nyt tulee kasa tyhmiä kysymyksiä... Mutta onhan tuo VIN varmasti oikein? Itsellä oli kanssa autoa hakiessa oiskos 1km mittarissa. Oletko kokeillut, että auto on varmasti paikassa jossa toimii sekä GPS että tuo eSIM datasiirto -> eli joku aukea paikka. Itsellä se meni tosiaan näin: eSIM aktivoitu -> Seat ID -> Auton lisäys VINillä -> toiminut siitä lähtien. Tänäänhän tuo Seat Connect muuten päivittyi.

Toimiessaan se näyttää tältä:

seatti.png
 
-Noin yleisesti ottaen, mitä itsellä kokemusta uusista autoista- niin mittarissa oli jälleenmyyjälle 20km mittarissa, ja sen jälkeenkin sitä saatettiin liikutella ajaen paikasta toiseen, pesuun, varusteluun jne, ja sitä

ennen siirtymät tehtaalta rekkaan, laivaan, hankoon, jne. Joka vaiheessa oli renkaat maassa eikä niitä trukeilla nosteltu paikasta toiseen.
no prkl siis 8-20km. tää bugaa ja teksit miten sattuu... ei 0 tai 1 km ajettua olekaan.
 
Hei, enpä millään löytänyt haulla enkä googlaamalla eli pakko kysyä että mikähän oli sellainen kotilatausasema/palvelu mistä oli joskus täälläkin puhetta? Ei mielestäni ollut mikään virta, plugit, parkkisähkö tai sähköyhtiöitten palvelu, vaan joku muu. Oli muistaakseni ihan järkevän oloinen ja hintainen. Jossa muutettiin lämpötolpat lataukseen ja lämmitykseen soveltuvaksi. En vain muista millään nimeä.
Itse asun rivitalossa ja pitäisi asiaa alkaa hiljalleen miettimään. Täytyy vain toivoa että tulee lupa lataukseen taloyhtiöitä. Ensi viikolla yhtiökokous, ehkä jo silloin jotain tietää.
Jos on kokemuksia saan myös ehdottaa mikä olisi järkevin latausasema/palvelu tälläisessa tilanteessa..?
Latari?

Tule toki jatkamaan latauskeskustelua täällä: Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä
Meillä hommat edenneet verkkaisesti, mutta yhtiökokouksen jälkeen löytynee päivitettävää.
 
-Noin yleisesti ottaen, mitä itsellä kokemusta uusista autoista- niin mittarissa oli jälleenmyyjälle 20km mittarissa, ja sen jälkeenkin sitä saatettiin liikutella ajaen paikasta toiseen, pesuun, varusteluun jne, ja sitä

ennen siirtymät tehtaalta rekkaan, laivaan, hankoon, jne. Joka vaiheessa oli renkaat maassa eikä niitä trukeilla nosteltu paikasta toiseen.
no prkl siis 8-20km. tää bugaa ja teksit miten sattuu... ei 0 tai 1 km ajettua olekaan.

Joidenkin valmistajien autojen luovutusvalmistelu tehdään testerillä, niin testeri asettaa kilometrit johonkin X-summaan riippumatta siitä, paljonko sillä autolla on ajettu ennen luovutusta.
 
Joidenkin valmistajien autojen luovutusvalmistelu tehdään testerillä, niin testeri asettaa kilometrit johonkin X-summaan riippumatta siitä, paljonko sillä autolla on ajettu ennen luovutusta.

Ok, noin siis nykyään. Kerran oli vähän nieleskemistä kun uusi auto tuli 200km mittarissa, ihme että kelpasi. Itse en olisi huolinut.
 
Latari?

Tule toki jatkamaan latauskeskustelua täällä: Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä
Meillä hommat edenneet verkkaisesti, mutta yhtiökokouksen jälkeen löytynee päivitettävää.

Joo tämä se oli, kiitos! Saas nähdä tuliko itse laitettua asia vireille vähän liian myöhään.. Noh eiköhän tässä nyt ainakin muutama kuukausi ole vielä aikaa ennenkö auto edes tulee, tai eihän sitäkään 100% tiedä tuleeko edes koko prkl tänä vuonna koska korona.. Mutta tosiaan tänään tein sähköisen muutostyöilmoituksen taloyhtiön eWalvomon kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei näköjään voi Seat connectiin luottaa. Väitti, että autossa oli ovet auki ja valot päällä. Päivitin monta kertaaa ja ei auttanut kuin nousta sängystä ja mennä katsomaan. No lukossa oli ja valot ei olleet päällä. Käytin ovet auki ja kiinni, niin sitten vasta tila päivittyi. Ilmeisesti ei ymmärtänyt, kun auto oli lukinnut itsensä lataukseen laittamisen jälkeen, vaan vaatinee erikseen lukituksen painamisen avaimesta. :cigarbeye:
 
Ei näköjään voi Seat connectiin luottaa. Väitti, että autossa oli ovet auki ja valot päällä. Päivitin monta kertaaa ja ei auttanut kuin nousta sängystä ja mennä katsomaan. No lukossa oli ja valot ei olleet päällä. Käytin ovet auki ja kiinni, niin sitten vasta tila päivittyi. Ilmeisesti ei ymmärtänyt, kun auto oli lukinnut itsensä lataukseen laittamisen jälkeen, vaan vaatinee erikseen lukituksen painamisen avaimesta. :cigarbeye:

Huomannut saman, että key fobin painallus on ainoa tapa kertoa, että ovet ovat lukossa tolle. Automaattilukitusta se ei handlaa, pistin jo palautetta aiheesta. Saako tuota automaagista lukitusta pois? En ainakaan löytänyt moista valikossa tai olen puusilmä.
 
Nyt tulee kasa tyhmiä kysymyksiä... Mutta onhan tuo VIN varmasti oikein? Itsellä oli kanssa autoa hakiessa oiskos 1km mittarissa. Oletko kokeillut, että auto on varmasti paikassa jossa toimii sekä GPS että tuo eSIM datasiirto -> eli joku aukea paikka. Itsellä se meni tosiaan näin: eSIM aktivoitu -> Seat ID -> Auton lisäys VINillä -> toiminut siitä lähtien. Tänäänhän tuo Seat Connect muuten päivittyi.

Toimiessaan se näyttää tältä:

seatti.png
VIN on sama tuulilasin alareunassa, sovelluksessa ja myyjän omista tiedoistaan kaivamassaan VIN:ssa, jonka liitti tehtaalle menevään IDticketiin. Eikä ole nollat ja oot sekaisin.

Paikoista olen kokeillut kotiparkkista ja autoliikkeen avointa pihaa.

Mä tein ohjeen mukaan:
Seat ID -> e-SIM ja odottelua pari pv kunnes aktivoitu -> sovelluksen asennus -> auton lisäys VIN:lla. Auto näkyy sovelluksessa ja siinä on oikea VIN sekä vihreä täppä ja lukee "yhdistetty". Olen kuitenkin vain vieraskäyttäjä ja online-palveluissa on pelkkää tyhjää. Sitten kun yritän tehdä itsestäni pääkäyttäjää, niin rastit sopimusehtoihin ja tarkka kokonaismatka kenttään, niin painike "sopimus 0 €" tulee aktiiviseksi. Sitä kun painaa, niin herjaa väärää km-määrää. Portaalin kautta taas herjaa liian montaa yritystä, vaikka sakkoajan jälkeen yrittäisin ensin sitä kautta. Huomasin päivityksen sovellukseen, mutta se ei vaikuta portaalin toimimiseen. Portaalin kautta saa auton poistettua, ja sekin on tullut tehtyä pariin kertaan. Olitko muuten itse aluksi vieraskäyttäjä?
 
VIN on sama tuulilasin alareunassa, sovelluksessa ja myyjän omista tiedoistaan kaivamassaan VIN:ssa, jonka liitti tehtaalle menevään IDticketiin. Eikä ole nollat ja oot sekaisin.

Paikoista olen kokeillut kotiparkkista ja autoliikkeen avointa pihaa.

Mä tein ohjeen mukaan:
Seat ID -> e-SIM ja odottelua pari pv kunnes aktivoitu -> sovelluksen asennus -> auton lisäys VIN:lla. Auto näkyy sovelluksessa ja siinä on oikea VIN sekä vihreä täppä ja lukee "yhdistetty". Olen kuitenkin vain vieraskäyttäjä ja online-palveluissa on pelkkää tyhjää. Sitten kun yritän tehdä itsestäni pääkäyttäjää, niin rastit sopimusehtoihin ja tarkka kokonaismatka kenttään, niin painike "sopimus 0 €" tulee aktiiviseksi. Sitä kun painaa, niin herjaa väärää km-määrää. Portaalin kautta taas herjaa liian montaa yritystä, vaikka sakkoajan jälkeen yrittäisin ensin sitä kautta. Huomasin päivityksen sovellukseen, mutta se ei vaikuta portaalin toimimiseen. Portaalin kautta saa auton poistettua, ja sekin on tullut tehtyä pariin kertaan. Olitko muuten itse aluksi vieraskäyttäjä?
Varmaan tyhmä kysymys, mutta oothan laittanut matkamittarin lukeman, etkä trippimittarin?
 
Varmaan tyhmä kysymys, mutta oothan laittanut matkamittarin lukeman, etkä trippimittarin?
Saksaksi se oli "gesamtstrecke". Tuotepäällikön kanssa kun yritettiin, niin tuli samalla vaihdettua enkuksi. Nyt se on "total distance". Trippejä löytyy 2 kpl. Nyt tuli villi idea - voisiko ODOjakin olla järjettömästi 2 kpl? Varmistan huomenna.


Edit. Eipä niitä kokonaismatkoja tietenkään kahta ollut. Sen sijaan huomasin 5 km:n eron mittariston ja Drive Mii -sovelluksen välillä. Voi olla sovelluksen pyöristyksistä johtuvaa, eli ajamalla selviää.

Edit 2. Sain vihdoinkin Connectin toimimaan! En kuitenkaan osaa sanoa minkä ansiosta, eli oliko tehdas mahdollisesti korjannut jotain. Kokonaismatkoja oli sittenkin kaksi erilaista:
1. Mittariston "total distance", mikä oli uutena 1 km
2. Drive Mii -sovelluksen näyttämä kok.matka, joka on 5,5 km vähemmän kuin mittaristossa. Se on siis ollut uutena miinus 4,5 km!
Mitä itse tein:
-ajoin autolla 5 km
-käänsin virrat pois, mutta jätin avaimen, eli poppi soi
-syötin Drive Miin näyttämän km-määrän portaalin kautta, jolloin alkoi toimia (portaalin ohjeissa lukee, että pitäisi olla READY...)

En ollut kertaakaan aiemmin kokeillut Drive Miin kilsoilla, vaan aina mittaristossa lukevalla. Toisaalta sen ei pitäisi vaikuttaa, koska maahantuojan mukaan tarkkuus on +/- 10 km.

@Awelonian @Painkiller
 
Viimeksi muokattu:
Käteväähän se oli jos matkamittareita olisi kaksi, niin voisi pienemmän sitten ilmoittaa autoa myydessä!

Mutta niille ketkä odottaa volkkarin omaa 399e latausasemaa, niin "toimitus kevään aikana" aikataulu on selvinnyt:

"Kiitos vielä yhteydenotostanne liittyen latauslaitteen toimitukseen.

Ikävä kyllä viimeaikaiset tapahtumat ovat vaikuttaneet latauslaitteiden toimituksiin. Latauslaitteiden toimitukset alkavat viikoilla 25/26.

Olemme vielä pahoillamme viivästyksestä ja aiheutuneesta harmista."
 
En ollut kertaakaan aiemmin kokeillut Drive Miin kilsoilla, vaan aina mittaristossa lukevalla. Toisaalta sen ei pitäisi vaikuttaa, koska maahantuojan mukaan tarkkuus on +/- 10 km.

@Awelonian @Painkiller

Okei, kiitos tiedosta. Tuossa kanssatoverilla oli samoja ongelmia ja nyt aamulla saatiin se ratkaistua siten, että syötettiin kilometrilukemaksi 0. Tämän jälkeen se rekkas sen ja pienen lenkin jälkeen päivitty Connectiinkin ne oikeat kilsat. Mutta kerran nyt toimii, niin ehkä jollekin toiselle tästä voi olla iloa jatkossa.
 
Miillä tasan tunti kesäillan cruisailua enimmäkseen Espoon rantoja pitkin. Ajon alku- ja loppupiste samat. Keskinopeus 28 km/h ja keskikulutus 7,6 kWh/100 km. Tuollaista ajoa pääsisi yhdellä latauksella peräti 425 km. Ei kai tällä sentään kutosella alkaviin voi päästä? Silloin alkaisi jo 500 km lähestyä. Köyhän miehen Tesla. ;)

Kyllä nyt kelpaa, kun sain Connectin vihdoin toimimaan. Kätevää laittaa kännykällä ilmastointi päälle hiukan ennen autolle saapumista.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200530-225651.png
    Screenshot_20200530-225651.png
    89,6 KB · Luettu: 124
8.11. tilattu Mii olis tulossa viikolla 26. Noin 1,5-2 kk näyttäis olevan korona-viive siihen mitä olivat ennen koronaa lupailleet. Toki alunperin puhe oli 7-8/2020 toimituksesta, että sikäli auto on edelleen "ajoissa".
 
Täytyy kyllä sanoa, että on ollut yhtä hymyä ajella Miillä. Niin vaivaton auto se on ja puoli ilmaisia nuo kilometrit, kun katsoo hankintahintaa läpi sormien :cool: Sillä vaan tekee mieli lähteä ajamaan vaikka onkin sillipurkki :D
 
Täytyy kyllä sanoa, että on ollut yhtä hymyä ajella Miillä. Niin vaivaton auto se on ja puoli ilmaisia nuo kilometrit, kun katsoo hankintahintaa läpi sormien :cool: Sillä vaan tekee mieli lähteä ajamaan vaikka onkin sillipurkki :D
Tollasen ois varmaa voinu hankkia kakkosautoks, mutta tarvittiin vetoauto ja saatiin appiukolta halvalla sen vanha paku.

Vähän kyllä raapasee maksella kahden dieselin veroja. Pitää tuo henkilöauto vaihtaa vähintään hybridiin ehkä ensi vuonna.
 
Täytyy kyllä sanoa, että on ollut yhtä hymyä ajella Miillä. Niin vaivaton auto se on ja puoli ilmaisia nuo kilometrit, kun katsoo hankintahintaa läpi sormien :cool: Sillä vaan tekee mieli lähteä ajamaan vaikka onkin sillipurkki :D

Minkälainen auto ajaa matkaa? Tai siis joku reilu 50 km vaihdellen 80 ja 100 rajoitusta säännöllistä kulkemista, voisitko kuvitella tuohon ajoon?
 
Minkälainen auto ajaa matkaa? Tai siis joku reilu 50 km vaihdellen 80 ja 100 rajoitusta säännöllistä kulkemista, voisitko kuvitella tuohon ajoon?

Sanoisin, että varauksin. Suorituskykynsä ja melun puolesta kyllä, mutta kun tuo on kapea auto niin tuppaa hakemaan urissa. Toki vakautta muutoin ajoon tuo se, että painopiste melko alhaalla. Sanoisin, että kokeilemalla selviää ja kaikkeen tottuu. Toki ei tuo itseä niin paljoa haittaa ettenkö kaikkia alle 250 km lenkkejä tuolla ajaisi.

Kyllä tuollainen 50km matka menee ihan heittämällä Miillä.

Niin kyse olikin säännöllisestä ajosta.
 
Vähän kyllä raapasee maksella kahden dieselin veroja. Pitää tuo henkilöauto vaihtaa vähintään hybridiin ehkä ensi vuonna.

Aika kauan saat hybridillä ajella tuon takia, ellei päikseen vaihdu vähemmän kuluttavaan hybridiin :D Tai sit jos ajat 0 km vuodessa noilla ja maksat käyttövoimaveroa vaikka 400€/a, niin 20k€ välirahalla on kv-verot kuoletettu jo 50 vuodessa. Modernin dieselin jos vaihtaa plugin-hybridiin, niin polttoainesäästö ja verohyöty on luokkaa 1000 €/a jos ajokilsoja tulis ~10 tkm ja ajat plugarilla 100% pelkällä sähköllä kaikki ajot. Mutta kun olettaa sopii, että 2 litraa / 100 km menee bensaa keskimääräsissä ajoissa, niin bensa+sähkö/100 km maksaa saman ku diesel. Eroksi jää pelkkä käyttövoimavero. Ja jos ajat vaikka 15-20 tkm tai enempi, niin tarkoittaa pidempiä matkoja jolloin tää kääntyy dieselin eduksi. Mutta eipä siinä...
 
Arvonalenema tulee ajoi sähköllä tai fossiilisilla. Kun auton vaihto on muutenkin ajankohtainen niin, käyttökulut nousee ainoaksi merkitseväksi. Paitsi jos arvo alenee vaihtoehdoissa eri tahtiin, mutta se on aina tapauskohtaista.
 
Ei ne olemattomia ole, verot sen sijaan on. Tai no jos laskee polttonesteiden verot kans...

Edellisen 30 tonnin kipon kanssa polttoainekulut oli 26 %, arvonalenema 49 %. En sanoisi olemattomaksi tuota 26 % siivua.

Ei olekaan, riippuu myös tarkastelujakson kestolta. 13v/200tkm aikana auton arvosta on sulanut 16500€ ja samaan aikaan polttoaineeseen on mennyt 26900€.
 
Tuosta arvonalentumisesta. Itse tässä miettinyt, kun tarkoitus on pitää tuota Miitä 7-10 vuotta, että mitä se olisi mahtanut olla esim. polttiksella tuossa ajassa. Eikös se ollut, että 2030 ei enää uusia polttisautoja suunnitelmien mukaan saisi myydä, joten väistämättä heijastaa myös käytettyjen hintoihin. Mihin mahtaa olla tuolloin polttiksien verotus kiivennytkään :think:
 
Se on teoreettista askartelua niiden mielissä, jotka eivät käsitä öljynjalostuksen realiteettejä; liikennepolttoaineita tulee, johonkin ne on käytettävä. Maailman väkimäärä kasvaa, se janoaa energiaa kasvuunsa.

Ideologialla ei tätä realismia pysty muuttamaan.
 
Se on teoreettista askartelua niiden mielissä, jotka eivät käsitä öljynjalostuksen realiteettejä; liikennepolttoaineita tulee, johonkin ne on käytettävä. Maailman väkimäärä kasvaa, se janoaa energiaa kasvuunsa.

Ideologialla ei tätä realismia pysty muuttamaan.

Poissa silmistä poissa mielestä. Not in our back yard. Ei kai se Suomen vihreitä haittaa, kun Aasiassa ajellaan iloisena tuk tukeilla missä ei ole edes katalysaattoria.
 
Nyt pieni gallup Mii e liittyen: oletko saanut toimituspäivämäärän ja milloin olet tilannut auton? Tai oletko jo saanut auton/milloin tilasit? Itsellä tilattu 13.11 mutta toimitusaika ei ole vielä tiedossa.
 
Nyt pieni gallup Mii e liittyen: oletko saanut toimituspäivämäärän ja milloin olet tilannut auton? Tai oletko jo saanut auton/milloin tilasit? Itsellä tilattu 13.11 mutta toimitusaika ei ole vielä tiedossa.

Tilasin 6.11. ja olisin saanut auton jo helmikuussa. Itsellä pieni kutina persiissä, että myyjä olisi tehnyt peliliikkeitä ja tilannut noita tehtaalta ennakkoon eikä vain tilauksien perusteella.
 
Saksan massiivinen koronapaketti – Sähköauton ostajalle jopa 9 000 euroa hankintatukea

Täysimääräinen 6 000 euron hankintatuki myönnetään alle 40 000 euroa maksavalle sähköautolle. Tämän lisäksi autoala osallistuu talkoisiin 3 000 euron tukisummalla.

Käytännössä kuluttajalla on siis kädessään jopa 9 000 euron pesämuna sähköautokaupoille lähtiessään. Hintakatto kuitenkin rajaa täysimääräisten tukien ulkopuolelle sellaiset edustusluokan pelurit kuten Audi, BMW, Mercedes ja Tesla.
Olikos ID.3 loppuunmyyty jo pitkälle tulevaisuuteen ennen tätä?
 
Nyt pieni gallup Mii e liittyen: oletko saanut toimituspäivämäärän ja milloin olet tilannut auton? Tai oletko jo saanut auton/milloin tilasit? Itsellä tilattu 13.11 mutta toimitusaika ei ole vielä tiedossa.

Tilattu joskus marraskuussa, alkuperäinen toimitusaika oli huhtikuun loppuun tai toukokuun alkuun. Koronaviivästyksistä viestiteltiin myyjän kanssa aktiivisesti ku tehdas oli maalis-huhtikuussa kiinni. Lopulta auto meni tuotantoon toukokuun puolessa välissä 1,5kk alkuperäisen tuotantopäivän jälkeen ja tänään auto on satamassa. Luovutus sovittiin mahdollisimman pian kunhan myyjäliike saa fiksit, rekisteröinnit ja paperit hoidettua. Ensi viikolla siis ehkä luovutus eli se 1,5kk tai vähän reilu on/oli viivästystä alkuperäiseen toimitusaikatauluun.
 
Aika kauan saat hybridillä ajella tuon takia, ellei päikseen vaihdu vähemmän kuluttavaan hybridiin :D Tai sit jos ajat 0 km vuodessa noilla ja maksat käyttövoimaveroa vaikka 400€/a, niin 20k€ välirahalla on kv-verot kuoletettu jo 50 vuodessa. Modernin dieselin jos vaihtaa plugin-hybridiin, niin polttoainesäästö ja verohyöty on luokkaa 1000 €/a jos ajokilsoja tulis ~10 tkm ja ajat plugarilla 100% pelkällä sähköllä kaikki ajot. Mutta kun olettaa sopii, että 2 litraa / 100 km menee bensaa keskimääräsissä ajoissa, niin bensa+sähkö/100 km maksaa saman ku diesel. Eroksi jää pelkkä käyttövoimavero. Ja jos ajat vaikka 15-20 tkm tai enempi, niin tarkoittaa pidempiä matkoja jolloin tää kääntyy dieselin eduksi. Mutta eipä siinä...
No siis auton vaihto on kohta kuitenkin edessä. Kilsoja ei oikeen tule paljoa dieselin pitoon, joten niin.. mielummin edes se hybridi. Ei toki uutena sitäkään.

Hybridillä pääsis sähköllä 90% meidän kaikista ajoista (kauppareissut ja työt, loput 10% jotain muita matkoja)

Mut pitää katella vähän mitä on tarjolla ja hintoja..
 
Onko ID jo ajokelpoinen vai vielä kesken? Siis nyt kun näitä muita uutisia, niin tuosta ei ole vähään aikaan kai kuulunut mitään.

Suomen ennakkovaraajat ovat saaneet viestiä että viikolla 25 (eli kohtapuolin) voivat tehdä 1ST mallin "virallisen" tilauksen. Ja lupaavat myös että "ID.3 1ST -mallien toimitukset alkavat elo-syyskuun vaihteessa.". Samoihin aikoihin on kai myös huhuttu että perusmalleja voisi alkaa tilaamaan, volkkari on koko ajan pitänyt kiinni siitä että 1ST mallit toimitetaan tilaajille ensin ennen kun perusmalleja aletaan myymään.

Mielenkiinnolla jäädään odottamaan kuinka volkkari pystyy vastaamaan kysyntään, tehdashan on jauhanut (aluksi toki testiautoja jonkin veran, ja välissä oli myös pieni korona-tauko) noita autoja jo paljonkin ja koko ajan tulee lisää vaikka myynnin alkaminen on vielä parin kuukauden päässä. Suuri riski tuossa toki on että jos softa on täysin susi alussa (mitä on vähän pelätty) niin liikkeissä voi joutua ravaamaan päivityksiä hakemaan montakin kertaa.
 
Suomen ennakkovaraajat ovat saaneet viestiä että viikolla 25 (eli kohtapuolin) voivat tehdä 1ST mallin "virallisen" tilauksen. Ja lupaavat myös että "ID.3 1ST -mallien toimitukset alkavat elo-syyskuun vaihteessa.". Samoihin aikoihin on kai myös huhuttu että perusmalleja voisi alkaa tilaamaan, volkkari on koko ajan pitänyt kiinni siitä että 1ST mallit toimitetaan tilaajille ensin ennen kun perusmalleja aletaan myymään.

Mielenkiinnolla jäädään odottamaan kuinka volkkari pystyy vastaamaan kysyntään, tehdashan on jauhanut (aluksi toki testiautoja jonkin veran, ja välissä oli myös pieni korona-tauko) noita autoja jo paljonkin ja koko ajan tulee lisää vaikka myynnin alkaminen on vielä parin kuukauden päässä. Suuri riski tuossa toki on että jos softa on täysin susi alussa (mitä on vähän pelätty) niin liikkeissä voi joutua ravaamaan päivityksiä hakemaan montakin kertaa.


Tuo oli tuorein uutinen mitä löysin, ja siinäkin puhutaan prototyypistä. Ei kai autossa muuten mitään, mutta softa kun ei toimi. Autojahan on varastossa pilvin pimein, mutta ei niitä voi asiakkaille toimittaa sellaisena mitä on. Kai noitakin voisi päivittää teslan tapaan käymättä pajalla, tosin silleen fiksummin ettei jotain ominaisuksia katoa.
Varmaan kiirettä pitää kun miljoonien tai miljardien EU päästösakot voi olla niskassa ellei toimituksia tule. Dieselgatekin vielä nakertaa kassaa, kun korvauksista on riitaa oikeuksissa vielä ja pitkään tulevaisuuteen.
 

Tuo oli tuorein uutinen mitä löysin, ja siinäkin puhutaan prototyypistä. Ei kai autossa muuten mitään, mutta softa kun ei toimi. Autojahan on varastossa pilvin pimein, mutta ei niitä voi asiakkaille toimittaa sellaisena mitä on. Kai noitakin voisi päivittää teslan tapaan käymättä pajalla, tosin silleen fiksummin ettei jotain ominaisuksia katoa.
Varmaan kiirettä pitää kun miljoonien tai miljardien EU päästösakot voi olla niskassa ellei toimituksia tule. Dieselgatekin vielä nakertaa kassaa, kun korvauksista on riitaa oikeuksissa vielä ja pitkään tulevaisuuteen.
Kerrotko vähän lisää näitä fake newsejä. ID3:n aikataulu on aina ollut "Kesällä 2020". Jos toimitukset alkaa elokuussa, niin ihan ajallaan ovat. Auton valmistajat tekevät aina "varastoon" autoja ennenkun toimitukset alkaa. Paitsi eräs Amerikkalainen merkki joka suorittaa testauksen myös asiakkailla.
 
Kerrotko vähän lisää näitä fake newsejä. ID3:n aikataulu on aina ollut "Kesällä 2020". Jos toimitukset alkaa elokuussa, niin ihan ajallaan ovat. Auton valmistajat tekevät aina "varastoon" autoja ennenkun toimitukset alkaa. Paitsi eräs Amerikkalainen merkki joka suorittaa testauksen myös asiakkailla.

Mikä tuossa ei pitänyt paikkaansa? Tuo kymmenien tuhansien autojen varastointi on käsittääkseni aivan poikkeuksellista myös VW:llä enkä näe miten se parantaisi laatua.
 
Nyt pieni gallup Mii e liittyen: oletko saanut toimituspäivämäärän ja milloin olet tilannut auton? Tai oletko jo saanut auton/milloin tilasit? Itsellä tilattu 13.11 mutta toimitusaika ei ole vielä tiedossa.

Tilasin marraskuun alussa ja auto tuli 16.3. Piti alun perin tulla toukokuussa, mutta tehtaalta oli pykätty ulos noita ilmeisesti alkuun nopeammin. Itse tosin hain omani vasta 25.3 liikkeessä, eli se oli muiden kosketeltavana "esittelytiloissa" sen aikaa.
 
Me tilattiin 7.11 ja alkuun luvattiin juhannuksen jälkeen, käyttöauto soitti että auto tulee huhtikuussa mutta korona iski nyt ei tiedä koska tulee.
 
Itse tilasin 11.11 ja tällä hetkellä ei mitään hajua koska tulee. Kävin keskiviikkona piruuttaan kysymässä k caarasta koska auto tulisi, mutta heilläkään ei ole vielä tietoa. No muutama kuukausi tässä on vielä aikaa koska alunperin auto luvattiin 9/2020.
Nyt pieni gallup Mii e liittyen: oletko saanut toimituspäivämäärän ja milloin olet tilannut auton? Tai oletko jo saanut auton/milloin tilasit? Itsellä tilattu 13.11 mutta toimitusaika ei ole vielä tiedossa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tuossa ei pitänyt paikkaansa? Tuo kymmenien tuhansien autojen varastointi on käsittääkseni aivan poikkeuksellista myös VW:llä enkä näe miten se parantaisi laatua.
Noista softa ongelmista ei ole mitään näyttöä muutakun jonkun Saksalaisen Seiskan paska uutinen(Saman perse lehden mukaan VW oli ostamassa Teslaa :D). Sitä toistetaan kun jotain raamatun sanomaa, vaikka VW ilmoitti että se on paskaa. Tietääkseni edelleen noita aletaan toimittamaan "kesällä2020" kuten on ollut tarkoitus kokoajan. Jos siis toimitukset alkaa elokuussa.

ID3 on sen verta enemmän pöhinää, että sitä seurataan enemmän kun muita automalleja. Siksi niistä "varastoautoista" on enemmän pölinää, kun jostain normi Golfin julkaisusta. Onko siitä normi Golffista jotain "1st-edition"-mallia jota voidaan tehdä kymmentä tuhatta edes varastoon vai myydäänkö sitä customina suurin osa? En tiedä. Sen tiedän, että kun auton valmistajat aloittaa autojen toimitukset niin niitä on valmistettu jo kuukausia.

EDIT: Jos noiden autojen toimitus siirtyisi vaikka syyskuu-lokakuu ajankohtaan, niin kumpi on todennäköisempi syy COVID-19 vai joku softabugi?
 
Noista softa ongelmista ei ole mitään näyttöä muutakun jonkun Saksalaisen Seiskan paska uutinen(Saman perse lehden mukaan VW oli ostamassa Teslaa :D). Sitä toistetaan kun jotain raamatun sanomaa, vaikka VW ilmoitti että se on paskaa. Tietääkseni edelleen noita aletaan toimittamaan "kesällä2020" kuten on ollut tarkoitus kokoajan. Jos siis toimitukset alkaa elokuussa.

ID3 on sen verta enemmän pöhinää, että sitä seurataan enemmän kun muita automalleja. Siksi niistä "varastoautoista" on enemmän pölinää, kun jostain normi Golfin julkaisusta. Onko siitä normi Golffista jotain "1st-edition"-mallia jota voidaan tehdä kymmentä tuhatta edes varastoon vai myydäänkö sitä customina suurin osa? En tiedä. Sen tiedän, että kun auton valmistajat aloittaa autojen toimitukset niin niitä on valmistettu jo kuukausia.

EDIT: Jos noiden autojen toimitus siirtyisi vaikka syyskuu-lokakuu ajankohtaan, niin kumpi on todennäköisempi syy COVID-19 vai joku softabugi?
Softaongelmat on kyllä ihan virallisesti myönnetty, mutta tarkemmat tiedot niistä on toki saatu epävirallisista lähteistä.
 
No ainakin saatu latausasemat volkkarilla tuotantoon, tuli mailia että ovat postittaneet jo!
 
Softaongelmat on kyllä ihan virallisesti myönnetty, mutta tarkemmat tiedot niistä on toki saatu epävirallisista lähteistä.
Missä? "id3 software problems"-haku tuottaa vaan tuloksia jotka käyttää lähteenä tuota saksalaista paska lehteä.

EDIT: VW says software glitches on new ID3 EV will not affect sales launch
Eli "haasteita" on, mutta auto ei myöhästy vaan edelleen julkaisu on "Summer2020". Saksalaisen paska lehden mukaan se kumminki myöhästyy?
 
Toisaalta kyllä se on vähän epäilyttävä merkki ettei mitää valmiin mallin koeajoja oo lehdistölle tehty vaikka auto pistäis olla pian jo ekoilla asiakkailla ? Aikasemminhan oli jotai protoja näytillä mistä saanu mitää mittaristoja jne näyttää.
 
Mikä tuossa ei pitänyt paikkaansa? Tuo kymmenien tuhansien autojen varastointi on käsittääkseni aivan poikkeuksellista myös VW:llä enkä näe miten se parantaisi laatua.

Näinhän se on. Siellä odottavat softaa, mitään koeajojuttuja ei ole sen paremmin ollut, mitä tuossa mainittu jo. Tosin ihan hyvä että eivät päästä keskeneräistä markkinoille, kuten joku valmistaja beta tuotteiden kanssa jotka päivittyy sitten suuntaan tai toiseen. Parempi odotella että valmista tulee.
 
Saksassa hinta ale on jo luokkaa 10.600 € kun lasketaan -3% liikevaihtoverosta vuoden loppuun.

1591388394507.png


Tuolla viimeiset uutiset Saksan maalta sekä myös ID.3:sta, jos kiinnostaa. Innokkaasti jaksavat kuvata Teslan tehtaan rakentamista Grünheidessa 35 km Berliinistä kaakkoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 078
Viestejä
4 651 171
Jäsenet
76 364
Uusin jäsen
JereK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom