Nyt kun sitä omisti sen parhaan sähköauton parisen kuukautta voin kertoa hiukan omia kokemuksia tästä. Ajossani oli siis 2 kuukautta Model 3 Performance, vakio paketilla.
Normaali päivittäinen ajaminen on minulla noin 130km edestakaisin. Tästä 95% on moottoritietä ja loput 5% normaalia kaupunkiajoa. Teslalla pääsin tuon matkan, että se vei 40% edestakaisin. Tämän osalta keskikulutus oli siinä 190-200Wh paikkeilla. Alussa maaliskuun loppu ja huhtikuun loppu oli epävakaista keliä ja tällöin alla oli 18" kitkat. Myöhemmin sitten vakiot 20". Puhutaan siis 100km/h ja 120km/h nopeuksista. Ylinopeutta ei tullut ajettua ja tuuletinkin oli aina vakiona kolmannella tasolla tai automaatilla. En huomannut suurta vaikutusta kulutukseen. Kulutus oli ns. talvella aikalailla sama kuin tällä normaalilla kesäkelillä. tämä tarkoitti, että tuolla ajolla pääsisin rangen osalta 320-350km tuota ajoa. Onhan se vähän luvattuun 530km sekalaista ajoa, vai miten tuota WLTP sitten pitääkin tulkita. Päivittäinen ajaminen ei tuottanut suurta tuskaa, koska tiesin missä voin ladata autoa ja pikalaturit kahvikupin kera tulivat tutuiksi aamuisin. Onneksi pystyi latausaikaa pidentämään kun teki samalla parit mailit pois alta. Ajankäytön osalta aamuinen kahvittelu, pari mailit, niin 30 minuuttia ei ollut paha. Jos taas saatavilla oli pelkkä 11kw lataus tai hitaampi se tarkoitti melkein aina riippuen akuntasosta 2.5-4,5h latausta tai sitten pidempää jopa 15h. Yleensä näitä ei paljoa ollut vaan sai ladata kun auto seisoi ja itse oli asiakkaalla. Onhan Teslassa hieno viihdepuoli mutta vaikka niitä käytti ja kokeili, niin ei ne niin omalta tuntuneet. Mieluummin teki läppärillä duunia ja katsoi välillä koska akkua taas on tarpeeksi. Kotona lataus oli olematon hidaslataus eli 8A mikä ei montaa sataa kilometria päivässä antanut ulos. Puhuttiin, että se mitä auto seisoi, niin sai sillä melkein tuon 100km täyteen.
Talvea en kunnolla kokeillut kuin muutama aamuna kun oli viileämpää ja ikkunat ja muut jäässä. Lämmitys kulutti tehokkaasti akkua ja hitaasta latauksesta ei tällöin ole hyötyä koska sieltä ei saa tarpeeksi tehoa irti lataukseen eli voin suositella minimissään 11kw laturia jos sellainen on mahdollista. Lataaminen muualla kuin kotona on kallista oli se sitten minuutti tai kw pohjaista. Sähköauton halvat kilometrit ainakin omasta mielestäni tulevat siitä, että saat ladattua sitä kotona tai työpaikalla halvalla. Jos päivittäisessä käytössä on vain julkiset, niin ensinnäkin kaikkialla ei ole edes minimissään 50kw latausmahdollisuutta, vaan on se normaali 11kw tai joku muu hitaampi.
Tästä siis laskin sen, että jos lataan päivittäin akun 88% tai 90%, niin pääsen ajamaan tuon matkan kaksi kertaa edestakaisin mutta tällöin jos käyn jossain muualla työpäivän aikana se tarkoitti, että joko auto piti saada lataukseen siksi aikaa kun oli poissa tai ladata se sitten aamulla ennen töihin menoa kahvikupin kera. Paikalla seisominen yön yli, jos ei ladannut tai muuta kulutti akkua noin alle 1% verran eli ei juuri mitään. Talvella tuo 1% on myös kultaakin kalliimpi. Koska kotona oli vain hidaslataus, niin tämä tarkoitti, että siitä ei lämmitykseen ole hyötyä vaan kaikki virta otetaan akusta. Tämä tarkoitti, että normaalin ajon lisäksi 40% päivässä menisi vielä lämmityksiin noin 10% ja siihen vielä muutama prosentti muuta. Tällöin normaalin päivän jälkeen akkua olisi jäljellä enää 40%, mikä tarkoitti, että pääsin aamulla aloittamaan päivän mutta sitten olisi jo pakko heti mennä pikalaturin ääreen ottamaan lisävirtaa.
Muutaman mökkimatkakin tuossa aikana tuli tehtyä ja mitä hitaampaa keskinopeutta ajoi vei se vähemmän. Jos ajoin esim 80km/h, niin keskikulutus oli siinä 160-170Wh paikkeilla. Mutta jos siitä mentiin yli alkoi kulutus nousemaan. Mökkimatkojen osalta koska eivät olleet omia mökkejä, niin aluksi se vaati hiukan suunnittelua kuinka pitkä matka on, paljonko se vie akkua, voinko tehdä muuta ajoa sen lisäksi ja kuinka paljon, missä on kriittinen raja. Niin sanotut extempore reissut sai unohtaa, jos akkua ei ollut tarpeeksi pohjilla ja lisäksi sitten toki pikalaturit pelastivat nämä koska kun mökille mennään, niin kaupan kautta ja näistä yleensä löytyi se 50kw latauspiste, 11kw lataus on todella hidasta vaikka kaupassa olisi tunninkin, niin sinä aikana et montaa prosenttia saa lisää. Joissakin syrjemmällä ei ole 11kw tai yhtään mitään eli pitää luottaa siihen, että mökillä on sitten jotain latausta saatavilla, jos tälle tarve ilmenee. Sähköautolla voi kyllä matkustaa pitkiä matkoja mutta se vaatii hiukan perehtymistä ja tietämystä siitä, että mitä oma ajotapa kuluttaa ja missä voi ladata tarpeen vaatisessa. Voin sanoa, että vaikka sähköllä ajoi, niin aina kun lähti jonnekin niin kyllä sitä kulutusta tuli seurattua liikaakin ja aina vähän mietti, että koska nyt pitäisi mennä lataamaan ja pitäisikö ottaa hitaalla vai nopealla. Yleensä vaihtoehto oli nopea, jos tämän vain sai. Se toi turvaa ja varmuutta, että aina ei tarvitse pitää autoa laturin nokassa. Sähköauton kultainen sääntö ainakin nykytekniikoilla on, että lataa aina kun voit.
Tulevaisuudessa sähkö voi olla oiva valinta pidemmällekin matkalle ajavalle/päivittäin kovaa kulutusta ajavalle mutta se joko vaatii, että verkosto paranee huomattavasti tai sitten akkupuoli kehittyy, että saa pidemmän rangen. Joka tapauksessa tulevaisuuden näkymäthän on vielä tulevaisuutta mutta eiköhän sähköllekin löydy halvan verotukse kohdalle se oikea hinta ja lisäksi Ionity on todennäköisesti se suunta mihin sähkölataukset menevät eli matkan varrella lataus pääsee sinne ns. bensan hintaan ja muualla sitten eli kotona se on halpaa. Tällöin akkukapasiteetti ja kulutus astuvat isommalla askeleella esiin. Näen tällä hetkellä, että sähkö on oiva peli kaupunkiajoon ja satunnaiseen matkailuun, koska näillä kulutuksilla ja hitaallakin latauksella saa monta kilometria helposti lataamatta päivittäin. Ehkä langaton latauskin joskus tulee tai automaattiset latauspisteet mihin vain ajat ja autosi laitetaan lataamaan.
Kiitos sähköauton käyttökokemuksista. Jäin kuitenkin ihmettelemään kokemaasi 8 A:n kotilatauksen riittämättömyyttä. Tarkoititko sanoessasi "...voin suositella minimissään 11kw laturia jos sellainen on mahdollista. Lataaminen muualla kuin kotona on kallista oli se sitten minuutti tai kw pohjaista.", että kotiin minimissään 11 kW? Ajat 35 tkm vuodessa, mistä suurin osa on säännöllistä työmatka-ajoa. Tämä ajo vie vain 40 % rangesta, ja joka yö saa lisää, joten minulle ei ihan aukene mihin tarvitsisit 11 kW kotona. Perjantaina töistä palattuasi akussa on noin puolet jäljellä, ja ennen mökkireissuja - joita tuskin on kymmenittäin, koska ovat vieraita mökkejä - lataat kauppareissun yhteydessä@50 kW. Eihän se kodin 11 kW tuossa tilanteessa mitään auttaisi. Vai onko niin, että sinun tulee luonnostaan käytyä liian harvoin asiointilatauksissa? Tämähän korjaantuisi päivittämällä kotilataus 16 A:iin (3,7 kW).
Pohdintaa:
-kulutus akusta 190-200 Wh/km --> 22 kWh/100 km seinästä
-vuotuinen energiantarve 35 000 km / 100 * 22 kWh/100 km = 7 700 kWh
-ma-pe auto 12 h/vrk kotona piuhassa@8 A --> 12 h * 1,84 kW * 5 / 7 * 365 = 5 756 kWh
-la-su auto 18 h/vrk kotona/mökillä/hotellissa@8 A --> 18 h * 1,84 kW * 2 / 7 * 365 = 3 453 kWh
-hitaista 8 A:n latauksista kertyisi yht. yli 9 000 kWh/a, mikä kattaisi kevyesti koko vuoden tarpeen
-tähän päälle tulee vielä asiointilatauksista saatu energia
Käytännössä kodin ulkopuolista latausta kuitenkin tarvittaisiin esim. niillä mökkivierailuilla. Se ei kuitenkaan muuta sitä seikkaa, että en suoraan näe tarvetta yli 8 A:n kotilataukselle, kun ajot ovat noin säännöllisiä ja vain 35 tkm/a.
Oliko kyse siitä, että viileässä alkukeväässä Teslan akun- /sisätilanlämmitys vei niin paljon, ettei lataamiseen riittänyt virtaa? Jos näin oli, niin luulisi tuplaamisen 16 A:iin riittävän. Vai oliko niin, ettet itse noudattanut sähköautoilijan kultaista sääntöä "lataa aina kun voit"? Puhelit meinaan jotain siihen suuntaan, että "lataamatta päivittäin" ja että yritit päästä yhdellä latauksella "kaksi kertaa" sen päivittäisen 130 km. Kyllä sitä sääntöä vaan pitää noudattaa (kun 35 tkm/a ja 8 A kotona), vaikka isoakkuisella Teslalla olisikin mahdollista ajaa pari päivää lataamatta. Muuten 8 A ei ehdi iltaisin ja öisin täydentämään päivittäistä kulutusta.
Nyt vasta huomasin, että sanoit viestisi alussa lyhennettynä "Päivittäinen ajaminen... pikalaturit kahvikupin kera tulivat tutuiksi aamuisin... 30 minuuttia... Jos taas saatavilla oli pelkkä 11kw lataus tai hitaampi se tarkoitti melkein aina riippuen akuntasosta 2.5-4,5h latausta tai sitten pidempää jopa 15h. Yleensä näitä ei paljoa ollut vaan sai ladata kun auto seisoi ja itse oli asiakkaalla.". Mihin ihmeeseen tarvitsit aamuisin 130 km:n päivittäistä ajoa varten 20 kWh pikalatausta, kun kerran Teslan range on paljon suurempi ja on ollut koko edellinen yö aikaa ladata@8 A? Sen ymmärrän, että kotisi 8 A riittää vain 100 km päivittäiseen ajoon, jolloin tarvitset 5 * (130 km - 100 km) = 150 km (33 kWh) verran asiointilatausta per viikko täydennystä. Tuo 33 kWh:n vaje hoituisi yhdellä alle tunnin asioinnilla per viikko tai kahdella reilu 20 min asioinnilla/vk tai sitten viikonloppuna kotona 18:lla ylimääräisellä lataustunnilla@8 A.
En näe miksi kuvailemallasi ajoprofiililla 8 A + pari asiointilatausta per viikko ei onnistuisi. Sinulla kuitenkin syntyy arkisin vajetta ja lisäksi viileänä vuodenaikana lämmitys vie osansa, joten mukavuuden kannalta 16 A on hyvinkin perusteltu valinta kotilataukseen. Ymmärtäisin tarpeen 11 kW:lle kotona, jos:
A) kilometrejä kertyisi lähemmäs 100 tkm/a
B) olisi säännöllisesti peräkkäisiä lähes rangen ajopäiviä
C) plugari, jonka akku on tyhjä töistä palatessa ja tunnin sisällä pitäisi kuskata lapsia iltaharrastuksiin
Viestistäsi ei välittynyt mikään noista vaihtoehdoista, joten siksi en ymmärrä tarvetta 11 kW:lle kotona.