Keskustelua hybridiautoista

Saksassa hinta ale on jo luokkaa 10.600 € kun lasketaan -3% liikevaihtoverosta vuoden loppuun.

1591388394507.png


Tuolla viimeiset uutiset Saksan maalta sekä myös ID.3:sta, jos kiinnostaa. Innokkaasti jaksavat kuvata Teslan tehtaan rakentamista Grünheidessa 35 km Berliinistä kaakkoon.


Minulla oli se käsitys että nuo tuet sai vain alle 40ke autoon. Pienen selvittelyn jälkeen vaikuttaa siltä että riittää kun on 40ke ilman alvia.
 
Viimeksi muokattu:
Me tilattiin 7.11 ja alkuun luvattiin juhannuksen jälkeen, käyttöauto soitti että auto tulee huhtikuussa mutta korona iski nyt ei tiedä koska tulee.
Kesäkuun 22. päivä on meidän 8.11 tilatun luovutus. Sitä ei tietysti tiedä onko liike ottanut ennakkoa jotenkin. Kuten olen aiemminkin todennut ja joku muukin totesi, niin noin 1,5 kk tuli koronasta lisää toimitusaikaa.
 
Tuosta arvonalentumisesta. Itse tässä miettinyt, kun tarkoitus on pitää tuota Miitä 7-10 vuotta, että mitä se olisi mahtanut olla esim. polttiksella tuossa ajassa. Eikös se ollut, että 2030 ei enää uusia polttisautoja suunnitelmien mukaan saisi myydä, joten väistämättä heijastaa myös käytettyjen hintoihin. Mihin mahtaa olla tuolloin polttiksien verotus kiivennytkään :think:
Onko sillä Miin arvonalenemalla mitään väliä tuolla ajanjaksolla? Suht maltillisellakin ajomäärällä jos vertaa vähänkään isompaan nykyiseen autoon, niin Mii maksaa itsensä takaisin ihan pelkissä käyttökuluissa. Laskeskeltiin itsellämme, että nykyiseen bensasyöppöön (9 l/100 km kaupungissa) saadaan Mii "ilmaiseksi" akuston takuuaikana. Kun pieni auto vielä riittää tarpeisiin, niin oli aika helppo valinta jonkun käytetyn bensavehkeen sijaan.
 
Onko sillä Miin arvonalenemalla mitään väliä tuolla ajanjaksolla? Suht maltillisellakin ajomäärällä jos vertaa vähänkään isompaan nykyiseen autoon, niin Mii maksaa itsensä takaisin ihan pelkissä käyttökuluissa. Laskeskeltiin itsellämme, että nykyiseen bensasyöppöön (9 l/100 km kaupungissa) saadaan Mii "ilmaiseksi" akuston takuuaikana. Kun pieni auto vielä riittää tarpeisiin, niin oli aika helppo valinta jonkun käytetyn bensavehkeen sijaan.
Juuri näin. Samoihin laskuihin itse pääsin. Oli melkoinen no brainer tuo Miin osto verrattuna siihen, että olisi ajellut jollain 10-15 vuotta vanhalla polttiksella.
 
No onpa yllättävää että mopoauton kokonen akkuauto on halvempi käyttää kun iso bensa-auto... Toki jos on muutenkin vaihtamassa ja pienempi ei haittaa, niin oikein vertailtu.
Niin no itse tein laskelmat 10 vuotta vanhaa Hyundai Getziä vastaan mikä lähes saman kokoinen...
 
No ei sitä vanhaa 0-arvoista paskaa tarvitse edes korjata, jos se kuluttaa tuon 8-10 l/100 tkm. Mikä helposti menee vanhemmalla romulla kaupungissa. Siinä alkaa äkkiä olemaan 1500 euroa vuodessa pelkät käyttökuluerot sähkökopin eduksi, jos työmatka on jotain 15-20 km suuntaansa. Ruuhka-ajossa ero revennee vielä suuremmaksi. Nyt bensan hinnan romahdus toki on syönyt eroa reippaasti pienemmäksi, mutta tuskin tilanne koko käyttöikää kestää. Sähköautoon saa vielä kauko-ohjattavaa jäähdytystä/lämmitystä yms. vakiona, jotka yleensä on "dream on" tasoa halvoissa rasseissa.

Mun mielestä on ihan turha tuijottaa nykyisen auton kokoa, jos vertailun tarkoituksena on arvioida *omaan* tarpeeseen sopiva halvin kulkuväline. Harvemmin se paska kakkosauto on päätynyt käyttöön sen takia, että sen on juuri valinnut siihen tarkoitukseen. Itselläkin tuo C5 tuli puolivahingossa nurkkiin pyörimään peräkoukun takia ja sit sitä tarvittiinkin työmatkakäyttöön... Ei todellakaan järkevä yhden henkilön kaupunkityömatka-ajoon. Reiluudenko takia sit pitäis laskea vastaavan kokoisen sähköauton kustannukset?

e: Oikeastaan kyllä meidänkään "kilpailua" ei käyty C5:n ja Miin välillä vaan jonkun uuden tai uudehkon Miin hintaluokkaa olevan pikkubensan ja Miin välillä. Tällaisessakin kilpailussa käyttöenergian kustannukset kääntää helposti voiton sähkölle. Tuskin se jälleenmyyntiarvokaan huonompi Miissä on.
 
Viimeksi muokattu:
Käteväähän se oli jos matkamittareita olisi kaksi, niin voisi pienemmän sitten ilmoittaa autoa myydessä!

Mutta niille ketkä odottaa volkkarin omaa 399e latausasemaa, niin "toimitus kevään aikana" aikataulu on selvinnyt:

"Kiitos vielä yhteydenotostanne liittyen latauslaitteen toimitukseen.

Ikävä kyllä viimeaikaiset tapahtumat ovat vaikuttaneet latauslaitteiden toimituksiin. Latauslaitteiden toimitukset alkavat viikoilla 25/26.

Olemme vielä pahoillamme viivästyksestä ja aiheutuneesta harmista."
No ainakin saatu latausasemat volkkarilla tuotantoon, tuli mailia että ovat postittaneet jo!

Itelle tuli kans viestiä eilen että olisi laturi matkalla ja ensi viikolla itellä :) :thumbsup:
 
Meillä 2005 toyota yaris oli tarkoitus vaihtaa uudempaan autoon. Kokoluokaksi kelpasi siis pieni auto vaimolle työmatka ajoon. Työmatka 33km suuntaansa. Katsottiin myös amperaa käytettynä, mutta niidenkin hinnat vielä sen verran kovat, että kun mii tuli tarjouksilla myyntiin niin eipä tarvinut ainakaan niiden välillä miettiä. Muutenhan vertailukohtana olisi joku muu pikkukippo. Laskeskelin että nykyiseen yarikseen verrattuna mii tulee 5v ajanjaksolla noin 3000€ kalliimmaksi kuin nykyinen yaris jos oletetaan että miin arvo on tuolloin 0€. Ja tämä laskelma myös sillä oletuksella että yarikseen ei tule mitään yllättäviä korjauskuluja. Riippuu siis hieman miten käytetyn miin arvo elää monessako vuodessa se ”maksaa itsensä” takaisin. On se kuitenkin 15v uudempi ja turvallisempi ajopeli kuin nykyinen meidän kauppakassi auto.
 
Tuli nyt kokeiltua hieman kesänopeuksia motarilla tuolla Miillä. Tuossa kohtaa kyllä huomaa sen pienen koon ja tiiliskiven aerodynamiikan. Kaista-avustin toimii motarilla paremmin kuin taajamassa ja se ei yritä ajatuttaa päin liikenteenjakajia jatkuvasti. Mittarissa 125km/h ainakin kesällä oli sama kuin 16-18kW/h kulutus. Tuuli nappaa tuohon todella herkästi kiinni -> autoa joutuu ajamaan ja tässä tuo kaista-avustin toimii. Melu on pääosin tuulen suhinoita mitä tulee ovien yläkarmista. Autolla pääsee kyllä rekoista ja muista ohi hyvin ja ylämäetkin vakkari jaksaa ylläpitää nopeutta, eikä rupea hyytymään. Kaikkiaan lyhyet stintit motarilla ajaa kyllä, mutta kokonaisuudessaan ei tuolla oikein mielellään yli satasta jaksaisi pidempää ajaa. Maantiellä tuo menee vielä reippaasti "helpommin". Tämä nyt ei tosin yllätä tämän kokoisessa autossa, mutta kun tuli tarve ajaa motaria, niin mikäs siinä kokeillessa.

Kesällä näyttää helposti kaupungissa pääsevän 7-8kW/h kulutuksiin ilman jotain Eco tai Eco+ sniiduiluja. Toki jos lähtee lappu lattiassa joka liikennevaloista, tuo nousee äkkiä korkeammalle, mut sille nyt ei ole tarvetta. Mittarissa on nyt reilu 2500km, ajoja on käytännössä taajamassa ja kaupungissa päivittäin, samoin kuin harrastusten merkeissä. Etujarrukin on toiminut huoltokeissin jälkeen -> joten nyt kelpaa ajella. Pikalatausta ei ole vielä tarvinnut kokeilla, kun sen nyt saa himassa yön yli aina ladattua täyteen jos siltä tuntuu. Vielä ei tuossa ole tullut sitä buyer's remorsea päälle. Kaupunkiautona toimii hyvin. Yllättäen matka-autona ei.
 
Onko kukaan kysellyt Miin tai Citigoe IV:n toimitusaikoja viime aikoina, jos siis laittaisi tilauksen sisään nyt?

Pyörittelen mielessä vaihtoehtoja:
a) säilyttää nykyinen F34 328i pitkän matkan autona ja hankkia pieni sähköauto kaupunkiin.
b) myydä Bemsu pois ja ottaa tilalle Model S tai i-Pace. Myös Id.3 riittäisi tiloiltaan mutta sen saamisessa kestänee turhan kauan.
 
Toisaalta kyllä se on vähän epäilyttävä merkki ettei mitää valmiin mallin koeajoja oo lehdistölle tehty vaikka auto pistäis olla pian jo ekoilla asiakkailla ? Aikasemminhan oli jotai protoja näytillä mistä saanu mitää mittaristoja jne näyttää.

Kyse voi olla myös siitä että Volkkari on vaan asettanut toimittajille jonkun julkaisupäivän jota ennen ei saa puhua mitään.
Käsittääkseni tuo on varsin yleistä kun toimittajat pääsee testailemaan tuotteita ennen virallista julkaisua tai myyntiintuloa. Halutaan välttää se "Osborne" ilmiö.
 
Onko kellään Seat Mii:stä / eUP:sta / citigo:sta tarjota pikalatausnopeuden graafia? Että miltä se latausnopeus näyttää ja millä täyttöasteella latausnopeus alkaa romahtaa?

Fastned.nl:ssä on noita hyviä latausnopeus / Soc-graafeja monelle muulle autolle, mutta noista kolmesta en löytänyt.

edit: siis tälläistä
1591452578619.png


Tuosta näkee suoraan, että kona 64kWh malli pystyy lataamaan 10-75 soc% välillä aika mukavaa yli 300km/h vauhtia motarikulutuksillakin, kunhan laturi on nopea.
 
Viimeksi muokattu:
Noinkohan voi varsinaisesta romahtamisesta puhua kun se pikalataus ei alunalkaenkaan ole niin kovin nopea?
 
Noinkohan voi varsinaisesta romahtamisesta puhua kun se pikalataus ei alunalkaenkaan ole niin kovin nopea?
Kuvasta näkisi paremmin, että millaisia nopeuksia milläkin SOC-tasolla on tarjolla.

Jos 35kW vauhti jatkuu 80%-SOC:iin asti, niin se on paljon kivempi kuin se, että jo 50%-SOC:lla pudotaan 15-20kW tasolle.

Myös se, että pudotaanko suoraan johonkin yksinumeroiseen kW lukemaan vai jatkuuko lataus 75-90 välillä kuitenkin 20kW tasolla vaikuttaa ainakin jonkin verran käytettävyyteen jos haluaa edes joskus ajella Mii:llä motaria mökille.
 
Kuvasta näkisi paremmin, että millaisia nopeuksia milläkin SOC-tasolla on tarjolla.

Jos 35kW vauhti jatkuu 80%-SOC:iin asti, niin se on paljon kivempi kuin se, että jo 50%-SOC:lla pudotaan 15-20kW tasolle.

Myös se, että pudotaanko suoraan johonkin yksinumeroiseen kW lukemaan vai jatkuuko lataus 75-90 välillä kuitenkin 20kW tasolla vaikuttaa ainakin jonkin verran käytettävyyteen jos haluaa edes joskus ajella Mii:llä motaria mökille.


36kW max, josta alkaa tasaisesti laskea 40% jälkeen.
 
Onko kellään Seat Mii:stä / eUP:sta / citigo:sta tarjota pikalatausnopeuden graafia? Että miltä se latausnopeus näyttää ja millä täyttöasteella latausnopeus alkaa romahtaa?

Fastned.nl:ssä on noita hyviä latausnopeus / Soc-graafeja monelle muulle autolle, mutta noista kolmesta en löytänyt.

edit: siis tälläistä
1591452578619.png


Tuosta näkee suoraan, että kona 64kWh malli pystyy lataamaan 10-75 soc% välillä aika mukavaa yli 300km/h vauhtia motarikulutuksillakin, kunhan laturi on nopea.
Katsoin tuon Björnin videon ja näpyttelin lukemat Exceliin.
Latausnopeus on parhaimmillaan 35-36 kW. Siitä nopeus alkaa laskea noin 37 %:n kohdalla (jos lataus aloitettiin 10 %:sta). Tätä laskua jatkuu noin 75 %:iin asti, jolloin nopeus on 20 kW. Sitten tapahtuu se romahdus, koska @80 % teho on enää 15 kW ja @90 % AC:n luokkaa, eli 8 kW.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200606-183646.png
    Screenshot_20200606-183646.png
    166 KB · Luettu: 43


36kW max, josta alkaa tasaisesti laskea 40% jälkeen.

Tuo on valitettavasti vain ihan hirveää seurattavaa, eikä lopputuloksesta näe mitään fiksua, selostuskin puhuu epäoleellisista asioista. Ihan kuin ne akun prosentit olisivat jotenkin oleellinen asia...

Se graafi on ylivertainen vertailutyökalu tavalliselle ihmiselle.

Noistakin ioniq lataa selkeäsi nopeimmin ja kerää ekan varttitunnin aikana suvereenisti eniten kilsoja tankkiin. Joka on siis ainakin minusta se tärkein mittari matka-ajossa.

Autoa kun ei ajeta prosenteilla, vaan kilowattitunneilla.
 
Katsoin tuon Björnin videon ja näpyttelin lukemat Exceliin.
Latausnopeus on parhaimmillaan 35-36 kW. Siitä nopeus alkaa laskea noin 37 %:n kohdalla (jos lataus aloitettiin 10 %:sta). Tätä laskua jatkuu noin 75 %:iin asti, jolloin nopeus on 20 kW. Sitten tapahtuu se romahdus, koska @80 % teho on enää 15 kW ja @90 % AC:n luokkaa, eli 8 kW.
Kiitos graafista, aika harmillisen hitaaksi tippuu eUP:n latausnopeus jo varhaisessa vaiheessa, mutta ehkäpä se ei kauppakassille ole niin iso miinus.

20kW on jo aika hidasta, vain aavistuksen yli 100km/h vauhdista jos puhutaan motariajosta. Johonkin espoon rantaraitin pyöritykseen ei pikalaturia yleensä tarvitsekaan ja siihen käyttöön joku 8-16A yksivaihetöpselikin piisaa pitkälle.
 
Kiitos graafista, aika harmillisen hitaaksi tippuu eUP:n latausnopeus jo varhaisessa vaiheessa, mutta ehkäpä se ei kauppakassille ole niin iso miinus.

20kW on jo aika hidasta, vain aavistuksen yli 100km/h vauhdista jos puhutaan motariajosta. Johonkin espoon rantaraitin pyöritykseen ei pikalaturia yleensä tarvitsekaan ja siihen käyttöön joku 8-16A yksivaihetöpselikin piisaa pitkälle.
Mainitsemasi hidas 20 kW on vasta silloin, kun reissun aikana tapahtuva pikalataus on lopuillaan.
Jos lataa välin 10-75 % tai 20-75 %, niin keskiteho on 30 kW. Tuon 30 kW:n leikkauskohdan eri puolilla on epäsymmetrinen integraali; vasemmalla puolella on suorakulmio ja oikealla kolmio.

En ole paljoa maantietä ajanut, mutta keskikulutukset ovat olleet silloin 9,7-12,x kWh satkulle. Pienin, eli 9,7 tuli, kun torstaina ajoin Ompun kulmilta Hangontietä Pikkalaan@81 km/h vakkarissa. Kivenlahdesta Kirkkonummelle olisi saanut ajaa lyhyen pätkän sataa, mutta en ajanut. Jos oikeasti pitäisi taittaa HKI-Tampere-HKI-Tampere (700 km) yhteen pötköön, niin tuskin on nopein tapa ajaa 120 km/h. Jos taas ajaa satasta, niin mainitsemani 30 kW tarkoittaisi yli 200 km/h latausnopeutta. Sinne rantaraitille 30 kW antaa rangea 395 km/h. ;)


Omat kokemukset Lidlin pikalaturilla ovat SOC@19-55 % vielä tuotakin noin 10 % hitaampia, eli ka. 28,2 kW. Lieköhän Norjassa ollut sopivan viileää tammikuussa? Talvella kulutus tulee olemaan suurempi, joten kätsyä jos latausnopeus silloin paranee.
 
Onko kukaan kysellyt Miin tai Citigoe IV:n toimitusaikoja viime aikoina, jos siis laittaisi tilauksen sisään nyt?

Miihin ei ainakaan tällä hetkellä oteta tilauksia vastaan.

E-upin taitaa saada aika rivakasti ja nyt oli joku kampanja päällä.
Samaten citigon taitaa saada nopeasti.
 
Mainitsemasi hidas 20 kW on vasta silloin, kun reissun aikana tapahtuva pikalataus on lopuillaan.
Jos lataa välin 10-75 % tai 20-75 %, niin keskiteho on 30 kW. Tuon 30 kW:n leikkauskohdan eri puolilla on epäsymmetrinen integraali; vasemmalla puolella on suorakulmio ja oikealla kolmio.

En ole paljoa maantietä ajanut, mutta keskikulutukset ovat olleet silloin 9,7-12,x kWh satkulle. Pienin, eli 9,7 tuli, kun torstaina ajoin Ompun kulmilta Hangontietä Pikkalaan@81 km/h vakkarissa. Kivenlahdesta Kirkkonummelle olisi saanut ajaa lyhyen pätkän sataa, mutta en ajanut. Jos oikeasti pitäisi taittaa HKI-Tampere-HKI-Tampere (700 km) yhteen pötköön, niin tuskin on nopein tapa ajaa 120 km/h. Jos taas ajaa satasta, niin mainitsemani 30 kW tarkoittaisi yli 200 km/h latausnopeutta. Sinne rantaraitille 30 kW antaa rangea 395 km/h. ;)


Omat kokemukset Lidlin pikalaturilla ovat SOC@19-55 % vielä tuotakin noin 10 % hitaampia, eli ka. 28,2 kW. Lieköhän Norjassa ollut sopivan viileää tammikuussa? Talvella kulutus tulee olemaan suurempi, joten kätsyä jos latausnopeus silloin paranee.
Jos nyt ihan vaan hki-tre-hki tai tre-hki-tre ajon ajaisi.

Ongelmaksi tuo latausnopeuden hidastuminen tulee, jos on pakko ladata esim. 30kWh, että pääsee perille. Mitä hitaampa se lataus akku suht. täyteen akkuun on, sitä useampaan osaan ja lähemmäs matkan loppua sen latauksen on painotuttava, jotta latauksen kesto ei veny tolkuttomaksi.

10-15kW teholla harmittaisi ladata talvella sitä viimeistä tarvittavaa 5kWh:ta joka tarvitaan, että pääsee perille.
 
Ajoinpa eilen paikallisbussilla vaimon kanssa. Päästiin keskustaan niin totesin että oispa se vaan vaan kiva kun nämäkin hirvitykset kulkisi sähköllä niin loppuisi tuo möly. Hän siihen sitten että saa aika kovat piuhat vetää tuosta torin alta että 5min max. seisokkiajoilla paikallisbussit latais niitä akkujaan pitkin päivää :cautious:

edit. Heidän firman uusi muuntamo siis rakenteilla siihen torin toiselle laidalle...
 
Viimeksi muokattu:
Ajoinpa eilen paikallisbussilla vaimon kanssa. Päästiin keskustaan niin totesin että oispa se vaan vaan kiva kun nämäkin hirvitykset kulkisi sähköllä niin loppuisi tuo möly. Hän siihen sitten että saa aika kovat piuhat vetää tuosta torin alta että 5min max. seisokkiajoilla paikallisbussit latais niitä akkujaan pitkin päivää :cautious:

edit. Heidän firman uusi muuntamo siis rakenteilla siihen torin toiselle laidalle...

PK-seudulla on jo paljon sähköbusseja. Eiköhän ne siellä varikolla pääasiallisesti ladata. Viiden minuutin latauksilla vain vähän lisätään toimintaetäisyyttä, eikä siihen mitään kolmivaihevirtaa ihmeellisempää tarvita.
 
PK-seudulla on jo paljon sähköbusseja. Eiköhän ne siellä varikolla pääasiallisesti ladata. Viiden minuutin latauksilla vain vähän lisätään toimintaetäisyyttä, eikä siihen mitään kolmivaihevirtaa ihmeellisempää tarvita.
Busseja on kahdenlaisia: Toiset ladataan pääasiassa varikolla, ja sitten on Linkkerin busseja, joissa on aika pienet akut, joita ladataan päätepysäkeillä. Linkker tosin horjuu konkurssin partaalla, ja enemmän kai nykyään ostetaan Kiinasta sähköbusseja, jotka ladataan varikolla.

Sähköbussit ovat kuulemma jo nykyään melko kannattavia, koska käyttökulut ovat pienemmät kuin dieselbusseissa.
 
PK-seudulla on jo paljon sähköbusseja. Eiköhän ne siellä varikolla pääasiallisesti ladata. Viiden minuutin latauksilla vain vähän lisätään toimintaetäisyyttä, eikä siihen mitään kolmivaihevirtaa ihmeellisempää tarvita.
Kyllähän siitä "kolmivaihevirrasta" menee läpi vaikka gigawatti sopivilla virroilla ja jännitteillä, mutta jos viittaat tavanomaiseen talosähköön, niin viiden minuutin latauksella saisi melkein kilometrin lisämatkaa n. 1 kWh/km kuluttavalle bussille. Sama olla lataamatta ollenkaan.

HSL on ilmeisesti valinnut busseihinsa varsin kookkaat akut, puhuvat nimittäin 300 km matkasta yhdellä latauksella.
 
Busseja on kahdenlaisia: Toiset ladataan pääasiassa varikolla, ja sitten on Linkkerin busseja, joissa on aika pienet akut, joita ladataan päätepysäkeillä. Linkker tosin horjuu konkurssin partaalla, ja enemmän kai nykyään ostetaan Kiinasta sähköbusseja, jotka ladataan varikolla.

Sähköbussit ovat kuulemma jo nykyään melko kannattavia, koska käyttökulut ovat pienemmät kuin dieselbusseissa.
Linja 55 lie ajettu noilla Linkkereillä. Tosin sähköbussin tuolla linjalla olen tainnut nähdä joskus viime kesänä viimeksi. Liekö tuo Linkkerin tilanne vaikuttaa, ja liikennöitsijähän tuossa taitaa vaihtua vuoden alusta.
 
Busseja on kahdenlaisia: Toiset ladataan pääasiassa varikolla, ja sitten on Linkkerin busseja, joissa on aika pienet akut, joita ladataan päätepysäkeillä. Linkker tosin horjuu konkurssin partaalla, ja enemmän kai nykyään ostetaan Kiinasta sähköbusseja, jotka ladataan varikolla.

Sähköbussit ovat kuulemma jo nykyään melko kannattavia, koska käyttökulut ovat pienemmät kuin dieselbusseissa.
Espoossa nuo sähköbussit tulee Koreasta.
 
Zürichissä on paljon hybridisähköbusseja jotka kulkevat osan matkoista johdinlinjojen alla, osan matkaa akulla ja tarpeen vaatiessa pörättävät dieselin käyntiin.

Muutaman pääväylän kun sähköistäisi johtimilla, niin ei kai se paljon ratikoista eroa?

Ratikat ovat tietty kapeampia, joten niille on helpompi löytää tilaa omalle kaistalle.
 
Toisaalta kumipyörillä osan matkaa ilman johtimia liikkuva infra on paljon joustavampaa ihan pelkästään linjojen lopettamisen ja aloittamisen kannalta. Kuulostaa fiksulta tuo systeemi.
Fiksuus riippuu aina käyttötilanteesta. Tuo Zürichin ratkaisu kuulostaa aika erikoiselta, kun on kaikki mahdolliset tekniikat ympätty samaan bussiin (dieselmoottori, akkukäyttöisyys ja johdinkäyttöisyys). Ei varmasti ole halpoja busseja hankkia ja huoltaa. Oletan että tuossa ei ole ollut kustannustehokkuus tärkein juttu, vaan paikallispäästöjen vähentäminen keskustan alueella. Samalla on kuitenkin mahdollistettu liikennöinti lähiöihin.
 
Joo tarkotin sitä vaan että ratikka on aika kallis infra sekin, ja vaivalloinen muuttaa.
Ratikoissa on korkeat perustamiskulut (linjan rakentaminen ja kaluston hankinta), mutta käyttökulut ovat alhaiset. Ratikat myös edellyttävät (ja mahdollistavat) suuria matkustajamääriä, eli sopivat parhaiten runkolinjoille ja keskustaan. Yleensä talot eivät muuta muualle, joten harvemmin tarvitsee siirtää kiskoja pois. Tosiaan jos on lähiöistä kyse, niin sitten yleensä kumipyöräliikenne on parempi ratkaisu. Nuo Zürichin bussit lienevät vähän sellainen siirtymäkauden tuote, kun ei vielä pystytä tekemään kustannustehokkaita busseja, joissa olisi riittävän suuri akkukapasiteetti koko päivän liikennettä varten.
 
No, kyllä noita jatkuvasti Helsingissäkin joudutaan muuttelemaan, hylättyjä pysäkkejä ei sentään pureta.
Välillä muutetaan joo, mutta ne käyttämättömät pätkät ovat Helsingissä varsin lyhyitä, ja niitä voidaan käyttää siirtymäajossa ja poikkeusliikenteessä. Helsingissä Kampin kohdalla on pysäkki, jonka kautta ei tällä hetkellä kulje ratikoita, mutta tulevaisuudessa siihen on kyllä tulossa ratikkalinja, kun bussiliikennettä korvataan ratikoilla.
 
Muutaman pääväylän kun sähköistäisi johtimilla, niin ei kai se paljon ratikoista eroa?
On siinä se ero että ratikoissa on rautapyörät, eli se sähköistäminen on paljon yksinkertaisempaa.

Tosin, enpä nyt tiedä, eihän se teknisesti mikään ylettömän vaika juttu olisi rakentaa tietyille linjoille maahan kiskoa, jota kautta johdinauto maadoittaisi ja samalla ohjaisi bussia.. Sen voisi itseasiassa yhdistää olemassaolevaan ratikkalinjaan, ja käyttää ratikan sähkönsyöttöä, tosin vaatisi kai tuolle "latauslinjalle" vähän ylimääräistä jerkkua syöttölaitteeseen.

Ratikat ovat tietty kapeampia, joten niille on helpompi löytää tilaa omalle kaistalle.

Eihän ratikka ole bussia kapeampi...? Kapea raideväli voi tietysti antaa sellaisen vaikutelman, ja tietysti tarkka ajolinja mahdollistaa pienemmät toleranssit, mutta ei se itse kulkuneuvo sen kapeampi ole.

E: No piti tietysti googlata, Helsingin ratikka on 2,4m leveä, joka lienee ollut aikanaan suurin sallittu ajoneuvon leveys, jonka takia ovat edelleen sen levyisiä, bussit ovat nykyään 2,55, vaikka 2,6m busseja vielä joitain liikenteessä onkin.
 


Chris Harris kehuu kovasti Taycan Turbo S:ää

Edes katsomatta videota. Porsche, voitto. Porsche sähköllä voitto. Ei ne suotta tee maailman parhaita autoja.

edit. Luulisin että paneelitkin suorassa ja kaikki paikat maalattu.
 
Kehuu nimenomaan että ensimmäinen ajettavuudeltaan jännittävä(siis sporttiauto-mielessä) sähköauto. Tosin varmaan tarkoittaa että suuressa mittakaavassa, onhan on offeja ollut vuosikymmeniä.
 
Teslojen kiihtyvyyttä kun kehutaan niin olisi hauska nähdä miten radalla käy. Viivalta lähtiessä taitaa Tesla viedä. Hyvin vähän mutta vie kuitenkin.

Painoahan tuollakin on 2.4 tonnia.
 
Teslojen kiihtyvyyttä kun kehutaan niin olisi hauska nähdä miten radalla käy. Viivalta lähtiessä taitaa Tesla viedä. Hyvin vähän mutta vie kuitenkin.

Painoahan tuollakin on 2.4 tonnia.
Juu ei nykyinen malli oo mikään ratamalli, se tuleva plaid malli sitten pitäisi vissiin rikkoa nyrren ennätykset kun joskus julkaistaan?
 
Ajoinpa eilen paikallisbussilla vaimon kanssa. Päästiin keskustaan niin totesin että oispa se vaan vaan kiva kun nämäkin hirvitykset kulkisi sähköllä niin loppuisi tuo möly. Hän siihen sitten että saa aika kovat piuhat vetää tuosta torin alta että 5min max. seisokkiajoilla paikallisbussit latais niitä akkujaan pitkin päivää :cautious:

edit. Heidän firman uusi muuntamo siis rakenteilla siihen torin toiselle laidalle...
Kaikki oveni edestä menevät bussit taitavat nykyään toimia sähköllä.
 
Juu ei nykyinen malli oo mikään ratamalli, se tuleva plaid malli sitten pitäisi vissiin rikkoa nyrren ennätykset kun joskus julkaistaan?
Ai se joka ei ajanu nyrreä edes ympäri kertaakaan ja teki ennätyksen? :D :D Teslan PR kyllä tehoaa kun porukka ei osaa käyttää aivoja ollenkaan. Se plaid myös lähti hinausautolla sieltä radalta ja ainakin yksi(saattoi olla jopa 3) Taycania ajo samalla siitä ohi.
 
Ai se joka ei ajanu nyrreä edes ympäri kertaakaan ja teki ennätyksen? :D :D Teslan PR kyllä tehoaa kun porukka ei osaa käyttää aivoja ollenkaan. Se plaid myös lähti hinausautolla sieltä radalta ja ainakin yksi(saattoi olla jopa 3) Taycania ajo samalla siitä ohi.
Kyllä siellä enemmänkin on ajeltu kuin ne jotka hajosivat?

"
Tesla hasn't released a lap time for the Model S Plaid yet, and it hasn't made an official record attempt, rather, it's just tested cars in open Industry Pool lapping sessions. In September, a source at the track told R&T that the Model S ran a 7:23 in traffic per their stopwatch. In November, German publication Auto Motor Und Sport reported that the prototype managed to lap the 'Ring in 7:13. We can't confirm that number, and it's likely that it was unofficially recorded by an individual trackside at the Nürburgring. If that's representative of what it'll run when the fancy timing gear is switched on, it's an amazing number.

For reference, the Porsche Taycan ran a 7:42, though the car that set the lap wasn't the quicker Turbo S, so it's possible the German brand has a bit more up its sleeve. But is the Turbo S 30 seconds faster than the regular old Turbo? Not without a set of ultra-sticky tires, we suspect.

"
 
Eka mökkireissu Miillä takana koko perheen kanssa, tosin vain golf-mökille Pikkalaan. Reissu kesti neljä päivää ja aivan kaikki sapuskat ja juomat (pl. vesi) kuskattiin mukana. Autossa oli kolme hlöä (180 cm, 177 cm ja 124 cm) ja koira (7,5 kg). Pikku hurtta matkusti tällä kerralla etujalkatilassa. Etupenkki oli säädetty normaalia taaemmas. Koira olisi voinut matkustaa myös takapenkillä vyötetyssä kopassaan.

Tavaratilan välipohja oli alimmassa asennossaan, jolloin sen alla kuitenkin mahtuu olemaan tilapäislaturi. Type 2 -kaapeli oli kiepillä takasyvennyksessä poissa tieltä, mutta helposti saatavilla ilman kuorman purkua. Tavaratilan korkeus hattuhyllyn alla on reilusti suurempi kuin farmareissa verhon alla, joten sinne sujahti päällekkäin kaksi putkikassia ja lapsen isompi laukku. Korkean autojääkaapin päällekin jäi melkein 10 cm ilmatilaa.

Tavaratilassa:
-2 putkikassia
-lapsen iso olkalaukku
-pari sulkismailaa
-4 muovikassia, joista yksi oli jääkaapin edessä
-autojääkaappi

Takapenkin jalkatilassa:
-2 tai 3 muovikassia

Takapenkillä:
-piirustuslaukku
-nalle

Etujalkatilassa:
-koira

Pakkaaminen oli helppoa. Luulin joutuvani kaatamaan takapenkin 60 % -osan, koska kymmenen laukun/kassin ja jääkaapin röykkiö näytti niin suurelta auton vieressä. Se korkeus siinä yllätti eniten. Kamat vaan hupenivat käsistä moneen kerrokseen. Siellä ne olivat, vaikka kuvasta niitä ei näe. Se pitää sanoa, että neljällä ihmisellä olisi ollut jo hieman ahdasta ja tavarat jaloissa.


Range oli lähtiessä 321 km/93 %. Ensin oli pikavisiitti mummilan pihalle, josta Ompun liittymästä Länsiväylää/Hangontietä kohti Pikkalaa@81 km/h vakkarissa. Matkaa kertyi 38 km ja mökin pihassa range 281 km, kulutus 9,7 kWh/100 km.

Toisena päivänä tuli ajettua 48 km Siuntion ympäristössä@8,5 kWh/100 km.

Kolmas matka oli 5 km uimaan hiekkakuopalle 300 m vaparia, kulutus 7,7 kWh/100 km. Tässä oli mukana muutamat metrit äänetöntä kuminpolttoa, kun kaverin perhe tuli moikkaamaan ja näki samalla auton.

Neljäntenä päivänä oli paluu kotiin 33 km@82 km/h vakkarissa, kulutus 10,1 kWh/100 km (5-6 m/s sivutuuli).

Yhteensä matkaa kertyi neljän päivän aikana 124 km ja range kutistui 321 km ->181 km. Hangontiellä kului enemmän kuin kotikulmilla, joten siksi rangesta hävisi 16 km "ylimääräistä". SOC laski 93 % -> 55 %. Mökillä olisi voinut ladata, mutta en nähnyt sitä tarpeelliseksi.

Reissun sähköt tarjosi tällä kerralla Olarin Prisma.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200607-195939.png
    Screenshot_20200607-195939.png
    90,1 KB · Luettu: 159
  • IMG_20200604_130659.jpg
    IMG_20200604_130659.jpg
    885,5 KB · Luettu: 167
  • IMG_20200604_134857.jpg
    IMG_20200604_134857.jpg
    1,4 MB · Luettu: 169
  • IMG_20200604_130644.jpg
    IMG_20200604_130644.jpg
    797,2 KB · Luettu: 158
Kyllähän nuo sähköauton ranget osuu luvattuun kun köröttelee pappavauhdilla maks 90 tai mieluiten alle. Oma hybridi näytti 80 vauhdissa 10kw kulutuslukemaa, 130 motarivauhdissa 33kw ja 135 ~40kw tasaisella maalla mittarinopeutta. Pikaisesti laskeskelin että tavallista matkavauhtia tarvisi vähintään 70kwh talviolosuhteissa hki-tre motaripätkään ja perään pikalataus kun tarvisi vielä jatkaa siitä. Sitä odotellessa että tulee järkevän hintaisia sähköautoja 100kwh+ akustolla.
 
Kyllähän nuo sähköauton ranget osuu luvattuun kun köröttelee pappavauhdilla maks 90 tai mieluiten alle. Oma hybridi näytti 80 vauhdissa 10kw kulutuslukemaa, 130 motarivauhdissa 33kw ja 135 ~40kw tasaisella maalla mittarinopeutta. Pikaisesti laskeskelin että tavallista matkavauhtia tarvisi vähintään 70kwh talviolosuhteissa hki-tre motaripätkään ja perään pikalataus kun tarvisi vielä jatkaa siitä. Sitä odotellessa että tulee järkevän hintaisia sähköautoja 100kwh+ akustolla.
Oliko sun pointti että sähköauto on aivan loistava auto sellaiseen käyttötarkoitukseen kuin se on tehty? Lapin reissulle venettä vetämään on sitten ihan omat autonsa.
 
Jeps. Dieseleissä on muuten se mukava puoli, että niiden kulutus nousee maltillisesti nopeuden kasvaessa.

Onko tälle jotain lähdettä?


Näyttää aika samaa tahtia kulutus kasvavan kovemmissa nopeuksissa niin bensat, dieselit ja hybridit:

Jos tarkasti katsoo, niin näyttää jopa TSI ja TDI Golffien kohdalla kulutukset lähestyvän toisiaan kun vauhti kasvaa:
1591561481334.png
 
Vw tainnu tehdä tutkimuksensa joko dynossa tai tyhjiössä sillä jo järkihän sanoo kun nopeus, ilmanvastus ja vierintävastus kasvaa niin kulutus lisääntyy. Vw kaaviossa kulutukset laskee.
 
Kyllä siellä enemmänkin on ajeltu kuin ne jotka hajosivat?

"
Tesla hasn't released a lap time for the Model S Plaid yet, and it hasn't made an official record attempt, rather, it's just tested cars in open Industry Pool lapping sessions. In September, a source at the track told R&T that the Model S ran a 7:23 in traffic per their stopwatch. In November, German publication Auto Motor Und Sport reported that the prototype managed to lap the 'Ring in 7:13. We can't confirm that number, and it's likely that it was unofficially recorded by an individual trackside at the Nürburgring. If that's representative of what it'll run when the fancy timing gear is switched on, it's an amazing number.

For reference, the Porsche Taycan ran a 7:42, though the car that set the lap wasn't the quicker Turbo S, so it's possible the German brand has a bit more up its sleeve. But is the Turbo S 30 seconds faster than the regular old Turbo? Not without a set of ultra-sticky tires, we suspect.

"
Nii eli eivät ajaneet koko kierrosta. Ei mitään todisteita, että olisivat. Siihen tarvitaan "privaatti" nyrre, että siellä pystyy ajamaan koko radan. Taycanin kierroksesta on ihan video saatavilla.
 
Kyllähän nuo sähköauton ranget osuu luvattuun kun köröttelee pappavauhdilla maks 90 tai mieluiten alle. Oma hybridi näytti 80 vauhdissa 10kw kulutuslukemaa, 130 motarivauhdissa 33kw ja 135 ~40kw tasaisella maalla mittarinopeutta. Pikaisesti laskeskelin että tavallista matkavauhtia tarvisi vähintään 70kwh talviolosuhteissa hki-tre motaripätkään ja perään pikalataus kun tarvisi vielä jatkaa siitä. Sitä odotellessa että tulee järkevän hintaisia sähköautoja 100kwh+ akustolla.

Leaf 40 kWh ottaa talvirajoituksilla suurinta sallittua todellista nopeutta käyttäen TRE-HKI noin 30-36 kWh tuolla noin 175 km matkalla, eli edestakaisin suunnilleen sen 70 kWh.
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:llakin onnistuu Tampere - Helsinki -välin säännöllinen työmatkailu | Sähköautoileva motoristi | Autotie

Leaf on todella suuriruokainen moottoritiellä ja esim Tesla Model3 saati Ioniq menevät huomattavasti vähemmällä. Kona 64 kWh meni Kangasala - HKI - Kangasala edestakaisin 340 km 54,7 kWh:lla talvirajoituksia noudattaen.
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta | Sähköautoileva motoristi | Autotie

Kesänopeusrajoituksilla molemmat vievät enemmän, mutta minulla ei vielä omakohtaista todennettua dataa riittävän monelta kertaa muodostaakseni vahvaa näkemystä. Kertaalleen vuonna 2016 olen kuitenkin mittaillut tuota hyvin epätarkalla menetelmällä ja sain kulutukseksi 120 km/h (navitarkistettu todellinen nopeus) 23-25 kWh/100 km, eli yhteen suuntaan tarvittaisiin noin 43 kWh energiaa, eli edestakaiseen noin 86 kWh.
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä | Sähköautoileva motoristi | Autotie
Leafilla ei olekaan mitään järkeä ajaa kesäläkään moottoritiellä pitkää matkaa 120 km/h, koska ajamalla 100 km/h pääsee nopeammin perille asti. Kirjoitan kyllä tämän kesän kokemuksia 40 kWh Leafista kesärajoituksilla tuota motaria ajellen, kunhan ennätän saada dataa.

Pakko vielä sanoa, että itselle juna on tälle välille kuitenkin nopein, vaivattomin ja ympäristölle paras ratkaisu etenkin tänään taas on vain 15 min kävelyt asemille. Sarjalipulla juna on myös kohtalaisen edullinen, varsinkin jos HKI-päässä joutuu maksamaan ajoneuvon pysäköinnistä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
269 074
Viestejä
4 651 020
Jäsenet
76 363
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom