Keskustelua hybridiautoista

Varmaan tyhmä kysymys, mutta oothan laittanut matkamittarin lukeman, etkä trippimittarin?
Saksaksi se oli "gesamtstrecke". Tuotepäällikön kanssa kun yritettiin, niin tuli samalla vaihdettua enkuksi. Nyt se on "total distance". Trippejä löytyy 2 kpl. Nyt tuli villi idea - voisiko ODOjakin olla järjettömästi 2 kpl? Varmistan huomenna.


Edit. Eipä niitä kokonaismatkoja tietenkään kahta ollut. Sen sijaan huomasin 5 km:n eron mittariston ja Drive Mii -sovelluksen välillä. Voi olla sovelluksen pyöristyksistä johtuvaa, eli ajamalla selviää.

Edit 2. Sain vihdoinkin Connectin toimimaan! En kuitenkaan osaa sanoa minkä ansiosta, eli oliko tehdas mahdollisesti korjannut jotain. Kokonaismatkoja oli sittenkin kaksi erilaista:
1. Mittariston "total distance", mikä oli uutena 1 km
2. Drive Mii -sovelluksen näyttämä kok.matka, joka on 5,5 km vähemmän kuin mittaristossa. Se on siis ollut uutena miinus 4,5 km!
Mitä itse tein:
-ajoin autolla 5 km
-käänsin virrat pois, mutta jätin avaimen, eli poppi soi
-syötin Drive Miin näyttämän km-määrän portaalin kautta, jolloin alkoi toimia (portaalin ohjeissa lukee, että pitäisi olla READY...)

En ollut kertaakaan aiemmin kokeillut Drive Miin kilsoilla, vaan aina mittaristossa lukevalla. Toisaalta sen ei pitäisi vaikuttaa, koska maahantuojan mukaan tarkkuus on +/- 10 km.

@Awelonian @Painkiller
 
Viimeksi muokattu:
Käteväähän se oli jos matkamittareita olisi kaksi, niin voisi pienemmän sitten ilmoittaa autoa myydessä!

Mutta niille ketkä odottaa volkkarin omaa 399e latausasemaa, niin "toimitus kevään aikana" aikataulu on selvinnyt:

"Kiitos vielä yhteydenotostanne liittyen latauslaitteen toimitukseen.

Ikävä kyllä viimeaikaiset tapahtumat ovat vaikuttaneet latauslaitteiden toimituksiin. Latauslaitteiden toimitukset alkavat viikoilla 25/26.

Olemme vielä pahoillamme viivästyksestä ja aiheutuneesta harmista."
 
En ollut kertaakaan aiemmin kokeillut Drive Miin kilsoilla, vaan aina mittaristossa lukevalla. Toisaalta sen ei pitäisi vaikuttaa, koska maahantuojan mukaan tarkkuus on +/- 10 km.

@Awelonian @Painkiller

Okei, kiitos tiedosta. Tuossa kanssatoverilla oli samoja ongelmia ja nyt aamulla saatiin se ratkaistua siten, että syötettiin kilometrilukemaksi 0. Tämän jälkeen se rekkas sen ja pienen lenkin jälkeen päivitty Connectiinkin ne oikeat kilsat. Mutta kerran nyt toimii, niin ehkä jollekin toiselle tästä voi olla iloa jatkossa.
 
Miillä tasan tunti kesäillan cruisailua enimmäkseen Espoon rantoja pitkin. Ajon alku- ja loppupiste samat. Keskinopeus 28 km/h ja keskikulutus 7,6 kWh/100 km. Tuollaista ajoa pääsisi yhdellä latauksella peräti 425 km. Ei kai tällä sentään kutosella alkaviin voi päästä? Silloin alkaisi jo 500 km lähestyä. Köyhän miehen Tesla. ;)

Kyllä nyt kelpaa, kun sain Connectin vihdoin toimimaan. Kätevää laittaa kännykällä ilmastointi päälle hiukan ennen autolle saapumista.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200530-225651.png
    Screenshot_20200530-225651.png
    89,6 KB · Luettu: 123
8.11. tilattu Mii olis tulossa viikolla 26. Noin 1,5-2 kk näyttäis olevan korona-viive siihen mitä olivat ennen koronaa lupailleet. Toki alunperin puhe oli 7-8/2020 toimituksesta, että sikäli auto on edelleen "ajoissa".
 
Täytyy kyllä sanoa, että on ollut yhtä hymyä ajella Miillä. Niin vaivaton auto se on ja puoli ilmaisia nuo kilometrit, kun katsoo hankintahintaa läpi sormien :cool: Sillä vaan tekee mieli lähteä ajamaan vaikka onkin sillipurkki :D
 
Täytyy kyllä sanoa, että on ollut yhtä hymyä ajella Miillä. Niin vaivaton auto se on ja puoli ilmaisia nuo kilometrit, kun katsoo hankintahintaa läpi sormien :cool: Sillä vaan tekee mieli lähteä ajamaan vaikka onkin sillipurkki :D
Tollasen ois varmaa voinu hankkia kakkosautoks, mutta tarvittiin vetoauto ja saatiin appiukolta halvalla sen vanha paku.

Vähän kyllä raapasee maksella kahden dieselin veroja. Pitää tuo henkilöauto vaihtaa vähintään hybridiin ehkä ensi vuonna.
 
Täytyy kyllä sanoa, että on ollut yhtä hymyä ajella Miillä. Niin vaivaton auto se on ja puoli ilmaisia nuo kilometrit, kun katsoo hankintahintaa läpi sormien :cool: Sillä vaan tekee mieli lähteä ajamaan vaikka onkin sillipurkki :D

Minkälainen auto ajaa matkaa? Tai siis joku reilu 50 km vaihdellen 80 ja 100 rajoitusta säännöllistä kulkemista, voisitko kuvitella tuohon ajoon?
 
Minkälainen auto ajaa matkaa? Tai siis joku reilu 50 km vaihdellen 80 ja 100 rajoitusta säännöllistä kulkemista, voisitko kuvitella tuohon ajoon?

Sanoisin, että varauksin. Suorituskykynsä ja melun puolesta kyllä, mutta kun tuo on kapea auto niin tuppaa hakemaan urissa. Toki vakautta muutoin ajoon tuo se, että painopiste melko alhaalla. Sanoisin, että kokeilemalla selviää ja kaikkeen tottuu. Toki ei tuo itseä niin paljoa haittaa ettenkö kaikkia alle 250 km lenkkejä tuolla ajaisi.

Kyllä tuollainen 50km matka menee ihan heittämällä Miillä.

Niin kyse olikin säännöllisestä ajosta.
 
Vähän kyllä raapasee maksella kahden dieselin veroja. Pitää tuo henkilöauto vaihtaa vähintään hybridiin ehkä ensi vuonna.

Aika kauan saat hybridillä ajella tuon takia, ellei päikseen vaihdu vähemmän kuluttavaan hybridiin :D Tai sit jos ajat 0 km vuodessa noilla ja maksat käyttövoimaveroa vaikka 400€/a, niin 20k€ välirahalla on kv-verot kuoletettu jo 50 vuodessa. Modernin dieselin jos vaihtaa plugin-hybridiin, niin polttoainesäästö ja verohyöty on luokkaa 1000 €/a jos ajokilsoja tulis ~10 tkm ja ajat plugarilla 100% pelkällä sähköllä kaikki ajot. Mutta kun olettaa sopii, että 2 litraa / 100 km menee bensaa keskimääräsissä ajoissa, niin bensa+sähkö/100 km maksaa saman ku diesel. Eroksi jää pelkkä käyttövoimavero. Ja jos ajat vaikka 15-20 tkm tai enempi, niin tarkoittaa pidempiä matkoja jolloin tää kääntyy dieselin eduksi. Mutta eipä siinä...
 
Arvonalenema tulee ajoi sähköllä tai fossiilisilla. Kun auton vaihto on muutenkin ajankohtainen niin, käyttökulut nousee ainoaksi merkitseväksi. Paitsi jos arvo alenee vaihtoehdoissa eri tahtiin, mutta se on aina tapauskohtaista.
 
Ei ne olemattomia ole, verot sen sijaan on. Tai no jos laskee polttonesteiden verot kans...

Edellisen 30 tonnin kipon kanssa polttoainekulut oli 26 %, arvonalenema 49 %. En sanoisi olemattomaksi tuota 26 % siivua.

Ei olekaan, riippuu myös tarkastelujakson kestolta. 13v/200tkm aikana auton arvosta on sulanut 16500€ ja samaan aikaan polttoaineeseen on mennyt 26900€.
 
Tuosta arvonalentumisesta. Itse tässä miettinyt, kun tarkoitus on pitää tuota Miitä 7-10 vuotta, että mitä se olisi mahtanut olla esim. polttiksella tuossa ajassa. Eikös se ollut, että 2030 ei enää uusia polttisautoja suunnitelmien mukaan saisi myydä, joten väistämättä heijastaa myös käytettyjen hintoihin. Mihin mahtaa olla tuolloin polttiksien verotus kiivennytkään :think:
 
Se on teoreettista askartelua niiden mielissä, jotka eivät käsitä öljynjalostuksen realiteettejä; liikennepolttoaineita tulee, johonkin ne on käytettävä. Maailman väkimäärä kasvaa, se janoaa energiaa kasvuunsa.

Ideologialla ei tätä realismia pysty muuttamaan.
 
Se on teoreettista askartelua niiden mielissä, jotka eivät käsitä öljynjalostuksen realiteettejä; liikennepolttoaineita tulee, johonkin ne on käytettävä. Maailman väkimäärä kasvaa, se janoaa energiaa kasvuunsa.

Ideologialla ei tätä realismia pysty muuttamaan.

Poissa silmistä poissa mielestä. Not in our back yard. Ei kai se Suomen vihreitä haittaa, kun Aasiassa ajellaan iloisena tuk tukeilla missä ei ole edes katalysaattoria.
 
Nyt pieni gallup Mii e liittyen: oletko saanut toimituspäivämäärän ja milloin olet tilannut auton? Tai oletko jo saanut auton/milloin tilasit? Itsellä tilattu 13.11 mutta toimitusaika ei ole vielä tiedossa.
 
Nyt pieni gallup Mii e liittyen: oletko saanut toimituspäivämäärän ja milloin olet tilannut auton? Tai oletko jo saanut auton/milloin tilasit? Itsellä tilattu 13.11 mutta toimitusaika ei ole vielä tiedossa.

Tilasin 6.11. ja olisin saanut auton jo helmikuussa. Itsellä pieni kutina persiissä, että myyjä olisi tehnyt peliliikkeitä ja tilannut noita tehtaalta ennakkoon eikä vain tilauksien perusteella.
 
Saksan massiivinen koronapaketti – Sähköauton ostajalle jopa 9 000 euroa hankintatukea

Täysimääräinen 6 000 euron hankintatuki myönnetään alle 40 000 euroa maksavalle sähköautolle. Tämän lisäksi autoala osallistuu talkoisiin 3 000 euron tukisummalla.

Käytännössä kuluttajalla on siis kädessään jopa 9 000 euron pesämuna sähköautokaupoille lähtiessään. Hintakatto kuitenkin rajaa täysimääräisten tukien ulkopuolelle sellaiset edustusluokan pelurit kuten Audi, BMW, Mercedes ja Tesla.
Olikos ID.3 loppuunmyyty jo pitkälle tulevaisuuteen ennen tätä?
 
Nyt pieni gallup Mii e liittyen: oletko saanut toimituspäivämäärän ja milloin olet tilannut auton? Tai oletko jo saanut auton/milloin tilasit? Itsellä tilattu 13.11 mutta toimitusaika ei ole vielä tiedossa.

Tilattu joskus marraskuussa, alkuperäinen toimitusaika oli huhtikuun loppuun tai toukokuun alkuun. Koronaviivästyksistä viestiteltiin myyjän kanssa aktiivisesti ku tehdas oli maalis-huhtikuussa kiinni. Lopulta auto meni tuotantoon toukokuun puolessa välissä 1,5kk alkuperäisen tuotantopäivän jälkeen ja tänään auto on satamassa. Luovutus sovittiin mahdollisimman pian kunhan myyjäliike saa fiksit, rekisteröinnit ja paperit hoidettua. Ensi viikolla siis ehkä luovutus eli se 1,5kk tai vähän reilu on/oli viivästystä alkuperäiseen toimitusaikatauluun.
 
Aika kauan saat hybridillä ajella tuon takia, ellei päikseen vaihdu vähemmän kuluttavaan hybridiin :D Tai sit jos ajat 0 km vuodessa noilla ja maksat käyttövoimaveroa vaikka 400€/a, niin 20k€ välirahalla on kv-verot kuoletettu jo 50 vuodessa. Modernin dieselin jos vaihtaa plugin-hybridiin, niin polttoainesäästö ja verohyöty on luokkaa 1000 €/a jos ajokilsoja tulis ~10 tkm ja ajat plugarilla 100% pelkällä sähköllä kaikki ajot. Mutta kun olettaa sopii, että 2 litraa / 100 km menee bensaa keskimääräsissä ajoissa, niin bensa+sähkö/100 km maksaa saman ku diesel. Eroksi jää pelkkä käyttövoimavero. Ja jos ajat vaikka 15-20 tkm tai enempi, niin tarkoittaa pidempiä matkoja jolloin tää kääntyy dieselin eduksi. Mutta eipä siinä...
No siis auton vaihto on kohta kuitenkin edessä. Kilsoja ei oikeen tule paljoa dieselin pitoon, joten niin.. mielummin edes se hybridi. Ei toki uutena sitäkään.

Hybridillä pääsis sähköllä 90% meidän kaikista ajoista (kauppareissut ja työt, loput 10% jotain muita matkoja)

Mut pitää katella vähän mitä on tarjolla ja hintoja..
 
Onko ID jo ajokelpoinen vai vielä kesken? Siis nyt kun näitä muita uutisia, niin tuosta ei ole vähään aikaan kai kuulunut mitään.

Suomen ennakkovaraajat ovat saaneet viestiä että viikolla 25 (eli kohtapuolin) voivat tehdä 1ST mallin "virallisen" tilauksen. Ja lupaavat myös että "ID.3 1ST -mallien toimitukset alkavat elo-syyskuun vaihteessa.". Samoihin aikoihin on kai myös huhuttu että perusmalleja voisi alkaa tilaamaan, volkkari on koko ajan pitänyt kiinni siitä että 1ST mallit toimitetaan tilaajille ensin ennen kun perusmalleja aletaan myymään.

Mielenkiinnolla jäädään odottamaan kuinka volkkari pystyy vastaamaan kysyntään, tehdashan on jauhanut (aluksi toki testiautoja jonkin veran, ja välissä oli myös pieni korona-tauko) noita autoja jo paljonkin ja koko ajan tulee lisää vaikka myynnin alkaminen on vielä parin kuukauden päässä. Suuri riski tuossa toki on että jos softa on täysin susi alussa (mitä on vähän pelätty) niin liikkeissä voi joutua ravaamaan päivityksiä hakemaan montakin kertaa.
 
Suomen ennakkovaraajat ovat saaneet viestiä että viikolla 25 (eli kohtapuolin) voivat tehdä 1ST mallin "virallisen" tilauksen. Ja lupaavat myös että "ID.3 1ST -mallien toimitukset alkavat elo-syyskuun vaihteessa.". Samoihin aikoihin on kai myös huhuttu että perusmalleja voisi alkaa tilaamaan, volkkari on koko ajan pitänyt kiinni siitä että 1ST mallit toimitetaan tilaajille ensin ennen kun perusmalleja aletaan myymään.

Mielenkiinnolla jäädään odottamaan kuinka volkkari pystyy vastaamaan kysyntään, tehdashan on jauhanut (aluksi toki testiautoja jonkin veran, ja välissä oli myös pieni korona-tauko) noita autoja jo paljonkin ja koko ajan tulee lisää vaikka myynnin alkaminen on vielä parin kuukauden päässä. Suuri riski tuossa toki on että jos softa on täysin susi alussa (mitä on vähän pelätty) niin liikkeissä voi joutua ravaamaan päivityksiä hakemaan montakin kertaa.


Tuo oli tuorein uutinen mitä löysin, ja siinäkin puhutaan prototyypistä. Ei kai autossa muuten mitään, mutta softa kun ei toimi. Autojahan on varastossa pilvin pimein, mutta ei niitä voi asiakkaille toimittaa sellaisena mitä on. Kai noitakin voisi päivittää teslan tapaan käymättä pajalla, tosin silleen fiksummin ettei jotain ominaisuksia katoa.
Varmaan kiirettä pitää kun miljoonien tai miljardien EU päästösakot voi olla niskassa ellei toimituksia tule. Dieselgatekin vielä nakertaa kassaa, kun korvauksista on riitaa oikeuksissa vielä ja pitkään tulevaisuuteen.
 

Tuo oli tuorein uutinen mitä löysin, ja siinäkin puhutaan prototyypistä. Ei kai autossa muuten mitään, mutta softa kun ei toimi. Autojahan on varastossa pilvin pimein, mutta ei niitä voi asiakkaille toimittaa sellaisena mitä on. Kai noitakin voisi päivittää teslan tapaan käymättä pajalla, tosin silleen fiksummin ettei jotain ominaisuksia katoa.
Varmaan kiirettä pitää kun miljoonien tai miljardien EU päästösakot voi olla niskassa ellei toimituksia tule. Dieselgatekin vielä nakertaa kassaa, kun korvauksista on riitaa oikeuksissa vielä ja pitkään tulevaisuuteen.
Kerrotko vähän lisää näitä fake newsejä. ID3:n aikataulu on aina ollut "Kesällä 2020". Jos toimitukset alkaa elokuussa, niin ihan ajallaan ovat. Auton valmistajat tekevät aina "varastoon" autoja ennenkun toimitukset alkaa. Paitsi eräs Amerikkalainen merkki joka suorittaa testauksen myös asiakkailla.
 
Kerrotko vähän lisää näitä fake newsejä. ID3:n aikataulu on aina ollut "Kesällä 2020". Jos toimitukset alkaa elokuussa, niin ihan ajallaan ovat. Auton valmistajat tekevät aina "varastoon" autoja ennenkun toimitukset alkaa. Paitsi eräs Amerikkalainen merkki joka suorittaa testauksen myös asiakkailla.

Mikä tuossa ei pitänyt paikkaansa? Tuo kymmenien tuhansien autojen varastointi on käsittääkseni aivan poikkeuksellista myös VW:llä enkä näe miten se parantaisi laatua.
 
Nyt pieni gallup Mii e liittyen: oletko saanut toimituspäivämäärän ja milloin olet tilannut auton? Tai oletko jo saanut auton/milloin tilasit? Itsellä tilattu 13.11 mutta toimitusaika ei ole vielä tiedossa.

Tilasin marraskuun alussa ja auto tuli 16.3. Piti alun perin tulla toukokuussa, mutta tehtaalta oli pykätty ulos noita ilmeisesti alkuun nopeammin. Itse tosin hain omani vasta 25.3 liikkeessä, eli se oli muiden kosketeltavana "esittelytiloissa" sen aikaa.
 
Me tilattiin 7.11 ja alkuun luvattiin juhannuksen jälkeen, käyttöauto soitti että auto tulee huhtikuussa mutta korona iski nyt ei tiedä koska tulee.
 
Itse tilasin 11.11 ja tällä hetkellä ei mitään hajua koska tulee. Kävin keskiviikkona piruuttaan kysymässä k caarasta koska auto tulisi, mutta heilläkään ei ole vielä tietoa. No muutama kuukausi tässä on vielä aikaa koska alunperin auto luvattiin 9/2020.
Nyt pieni gallup Mii e liittyen: oletko saanut toimituspäivämäärän ja milloin olet tilannut auton? Tai oletko jo saanut auton/milloin tilasit? Itsellä tilattu 13.11 mutta toimitusaika ei ole vielä tiedossa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tuossa ei pitänyt paikkaansa? Tuo kymmenien tuhansien autojen varastointi on käsittääkseni aivan poikkeuksellista myös VW:llä enkä näe miten se parantaisi laatua.
Noista softa ongelmista ei ole mitään näyttöä muutakun jonkun Saksalaisen Seiskan paska uutinen(Saman perse lehden mukaan VW oli ostamassa Teslaa :D). Sitä toistetaan kun jotain raamatun sanomaa, vaikka VW ilmoitti että se on paskaa. Tietääkseni edelleen noita aletaan toimittamaan "kesällä2020" kuten on ollut tarkoitus kokoajan. Jos siis toimitukset alkaa elokuussa.

ID3 on sen verta enemmän pöhinää, että sitä seurataan enemmän kun muita automalleja. Siksi niistä "varastoautoista" on enemmän pölinää, kun jostain normi Golfin julkaisusta. Onko siitä normi Golffista jotain "1st-edition"-mallia jota voidaan tehdä kymmentä tuhatta edes varastoon vai myydäänkö sitä customina suurin osa? En tiedä. Sen tiedän, että kun auton valmistajat aloittaa autojen toimitukset niin niitä on valmistettu jo kuukausia.

EDIT: Jos noiden autojen toimitus siirtyisi vaikka syyskuu-lokakuu ajankohtaan, niin kumpi on todennäköisempi syy COVID-19 vai joku softabugi?
 
Noista softa ongelmista ei ole mitään näyttöä muutakun jonkun Saksalaisen Seiskan paska uutinen(Saman perse lehden mukaan VW oli ostamassa Teslaa :D). Sitä toistetaan kun jotain raamatun sanomaa, vaikka VW ilmoitti että se on paskaa. Tietääkseni edelleen noita aletaan toimittamaan "kesällä2020" kuten on ollut tarkoitus kokoajan. Jos siis toimitukset alkaa elokuussa.

ID3 on sen verta enemmän pöhinää, että sitä seurataan enemmän kun muita automalleja. Siksi niistä "varastoautoista" on enemmän pölinää, kun jostain normi Golfin julkaisusta. Onko siitä normi Golffista jotain "1st-edition"-mallia jota voidaan tehdä kymmentä tuhatta edes varastoon vai myydäänkö sitä customina suurin osa? En tiedä. Sen tiedän, että kun auton valmistajat aloittaa autojen toimitukset niin niitä on valmistettu jo kuukausia.

EDIT: Jos noiden autojen toimitus siirtyisi vaikka syyskuu-lokakuu ajankohtaan, niin kumpi on todennäköisempi syy COVID-19 vai joku softabugi?
Softaongelmat on kyllä ihan virallisesti myönnetty, mutta tarkemmat tiedot niistä on toki saatu epävirallisista lähteistä.
 
No ainakin saatu latausasemat volkkarilla tuotantoon, tuli mailia että ovat postittaneet jo!
 
Softaongelmat on kyllä ihan virallisesti myönnetty, mutta tarkemmat tiedot niistä on toki saatu epävirallisista lähteistä.
Missä? "id3 software problems"-haku tuottaa vaan tuloksia jotka käyttää lähteenä tuota saksalaista paska lehteä.

EDIT: VW says software glitches on new ID3 EV will not affect sales launch
Eli "haasteita" on, mutta auto ei myöhästy vaan edelleen julkaisu on "Summer2020". Saksalaisen paska lehden mukaan se kumminki myöhästyy?
 
Toisaalta kyllä se on vähän epäilyttävä merkki ettei mitää valmiin mallin koeajoja oo lehdistölle tehty vaikka auto pistäis olla pian jo ekoilla asiakkailla ? Aikasemminhan oli jotai protoja näytillä mistä saanu mitää mittaristoja jne näyttää.
 
Mikä tuossa ei pitänyt paikkaansa? Tuo kymmenien tuhansien autojen varastointi on käsittääkseni aivan poikkeuksellista myös VW:llä enkä näe miten se parantaisi laatua.

Näinhän se on. Siellä odottavat softaa, mitään koeajojuttuja ei ole sen paremmin ollut, mitä tuossa mainittu jo. Tosin ihan hyvä että eivät päästä keskeneräistä markkinoille, kuten joku valmistaja beta tuotteiden kanssa jotka päivittyy sitten suuntaan tai toiseen. Parempi odotella että valmista tulee.
 
Saksassa hinta ale on jo luokkaa 10.600 € kun lasketaan -3% liikevaihtoverosta vuoden loppuun.

1591388394507.png


Tuolla viimeiset uutiset Saksan maalta sekä myös ID.3:sta, jos kiinnostaa. Innokkaasti jaksavat kuvata Teslan tehtaan rakentamista Grünheidessa 35 km Berliinistä kaakkoon.
 
Saksassa hinta ale on jo luokkaa 10.600 € kun lasketaan -3% liikevaihtoverosta vuoden loppuun.

1591388394507.png


Tuolla viimeiset uutiset Saksan maalta sekä myös ID.3:sta, jos kiinnostaa. Innokkaasti jaksavat kuvata Teslan tehtaan rakentamista Grünheidessa 35 km Berliinistä kaakkoon.


Minulla oli se käsitys että nuo tuet sai vain alle 40ke autoon. Pienen selvittelyn jälkeen vaikuttaa siltä että riittää kun on 40ke ilman alvia.
 
Viimeksi muokattu:
Me tilattiin 7.11 ja alkuun luvattiin juhannuksen jälkeen, käyttöauto soitti että auto tulee huhtikuussa mutta korona iski nyt ei tiedä koska tulee.
Kesäkuun 22. päivä on meidän 8.11 tilatun luovutus. Sitä ei tietysti tiedä onko liike ottanut ennakkoa jotenkin. Kuten olen aiemminkin todennut ja joku muukin totesi, niin noin 1,5 kk tuli koronasta lisää toimitusaikaa.
 
Tuosta arvonalentumisesta. Itse tässä miettinyt, kun tarkoitus on pitää tuota Miitä 7-10 vuotta, että mitä se olisi mahtanut olla esim. polttiksella tuossa ajassa. Eikös se ollut, että 2030 ei enää uusia polttisautoja suunnitelmien mukaan saisi myydä, joten väistämättä heijastaa myös käytettyjen hintoihin. Mihin mahtaa olla tuolloin polttiksien verotus kiivennytkään :think:
Onko sillä Miin arvonalenemalla mitään väliä tuolla ajanjaksolla? Suht maltillisellakin ajomäärällä jos vertaa vähänkään isompaan nykyiseen autoon, niin Mii maksaa itsensä takaisin ihan pelkissä käyttökuluissa. Laskeskeltiin itsellämme, että nykyiseen bensasyöppöön (9 l/100 km kaupungissa) saadaan Mii "ilmaiseksi" akuston takuuaikana. Kun pieni auto vielä riittää tarpeisiin, niin oli aika helppo valinta jonkun käytetyn bensavehkeen sijaan.
 
Onko sillä Miin arvonalenemalla mitään väliä tuolla ajanjaksolla? Suht maltillisellakin ajomäärällä jos vertaa vähänkään isompaan nykyiseen autoon, niin Mii maksaa itsensä takaisin ihan pelkissä käyttökuluissa. Laskeskeltiin itsellämme, että nykyiseen bensasyöppöön (9 l/100 km kaupungissa) saadaan Mii "ilmaiseksi" akuston takuuaikana. Kun pieni auto vielä riittää tarpeisiin, niin oli aika helppo valinta jonkun käytetyn bensavehkeen sijaan.
Juuri näin. Samoihin laskuihin itse pääsin. Oli melkoinen no brainer tuo Miin osto verrattuna siihen, että olisi ajellut jollain 10-15 vuotta vanhalla polttiksella.
 
No onpa yllättävää että mopoauton kokonen akkuauto on halvempi käyttää kun iso bensa-auto... Toki jos on muutenkin vaihtamassa ja pienempi ei haittaa, niin oikein vertailtu.
Niin no itse tein laskelmat 10 vuotta vanhaa Hyundai Getziä vastaan mikä lähes saman kokoinen...
 
No ei sitä vanhaa 0-arvoista paskaa tarvitse edes korjata, jos se kuluttaa tuon 8-10 l/100 tkm. Mikä helposti menee vanhemmalla romulla kaupungissa. Siinä alkaa äkkiä olemaan 1500 euroa vuodessa pelkät käyttökuluerot sähkökopin eduksi, jos työmatka on jotain 15-20 km suuntaansa. Ruuhka-ajossa ero revennee vielä suuremmaksi. Nyt bensan hinnan romahdus toki on syönyt eroa reippaasti pienemmäksi, mutta tuskin tilanne koko käyttöikää kestää. Sähköautoon saa vielä kauko-ohjattavaa jäähdytystä/lämmitystä yms. vakiona, jotka yleensä on "dream on" tasoa halvoissa rasseissa.

Mun mielestä on ihan turha tuijottaa nykyisen auton kokoa, jos vertailun tarkoituksena on arvioida *omaan* tarpeeseen sopiva halvin kulkuväline. Harvemmin se paska kakkosauto on päätynyt käyttöön sen takia, että sen on juuri valinnut siihen tarkoitukseen. Itselläkin tuo C5 tuli puolivahingossa nurkkiin pyörimään peräkoukun takia ja sit sitä tarvittiinkin työmatkakäyttöön... Ei todellakaan järkevä yhden henkilön kaupunkityömatka-ajoon. Reiluudenko takia sit pitäis laskea vastaavan kokoisen sähköauton kustannukset?

e: Oikeastaan kyllä meidänkään "kilpailua" ei käyty C5:n ja Miin välillä vaan jonkun uuden tai uudehkon Miin hintaluokkaa olevan pikkubensan ja Miin välillä. Tällaisessakin kilpailussa käyttöenergian kustannukset kääntää helposti voiton sähkölle. Tuskin se jälleenmyyntiarvokaan huonompi Miissä on.
 
Viimeksi muokattu:
Käteväähän se oli jos matkamittareita olisi kaksi, niin voisi pienemmän sitten ilmoittaa autoa myydessä!

Mutta niille ketkä odottaa volkkarin omaa 399e latausasemaa, niin "toimitus kevään aikana" aikataulu on selvinnyt:

"Kiitos vielä yhteydenotostanne liittyen latauslaitteen toimitukseen.

Ikävä kyllä viimeaikaiset tapahtumat ovat vaikuttaneet latauslaitteiden toimituksiin. Latauslaitteiden toimitukset alkavat viikoilla 25/26.

Olemme vielä pahoillamme viivästyksestä ja aiheutuneesta harmista."
No ainakin saatu latausasemat volkkarilla tuotantoon, tuli mailia että ovat postittaneet jo!

Itelle tuli kans viestiä eilen että olisi laturi matkalla ja ensi viikolla itellä :) :thumbsup:
 
Meillä 2005 toyota yaris oli tarkoitus vaihtaa uudempaan autoon. Kokoluokaksi kelpasi siis pieni auto vaimolle työmatka ajoon. Työmatka 33km suuntaansa. Katsottiin myös amperaa käytettynä, mutta niidenkin hinnat vielä sen verran kovat, että kun mii tuli tarjouksilla myyntiin niin eipä tarvinut ainakaan niiden välillä miettiä. Muutenhan vertailukohtana olisi joku muu pikkukippo. Laskeskelin että nykyiseen yarikseen verrattuna mii tulee 5v ajanjaksolla noin 3000€ kalliimmaksi kuin nykyinen yaris jos oletetaan että miin arvo on tuolloin 0€. Ja tämä laskelma myös sillä oletuksella että yarikseen ei tule mitään yllättäviä korjauskuluja. Riippuu siis hieman miten käytetyn miin arvo elää monessako vuodessa se ”maksaa itsensä” takaisin. On se kuitenkin 15v uudempi ja turvallisempi ajopeli kuin nykyinen meidän kauppakassi auto.
 
Tuli nyt kokeiltua hieman kesänopeuksia motarilla tuolla Miillä. Tuossa kohtaa kyllä huomaa sen pienen koon ja tiiliskiven aerodynamiikan. Kaista-avustin toimii motarilla paremmin kuin taajamassa ja se ei yritä ajatuttaa päin liikenteenjakajia jatkuvasti. Mittarissa 125km/h ainakin kesällä oli sama kuin 16-18kW/h kulutus. Tuuli nappaa tuohon todella herkästi kiinni -> autoa joutuu ajamaan ja tässä tuo kaista-avustin toimii. Melu on pääosin tuulen suhinoita mitä tulee ovien yläkarmista. Autolla pääsee kyllä rekoista ja muista ohi hyvin ja ylämäetkin vakkari jaksaa ylläpitää nopeutta, eikä rupea hyytymään. Kaikkiaan lyhyet stintit motarilla ajaa kyllä, mutta kokonaisuudessaan ei tuolla oikein mielellään yli satasta jaksaisi pidempää ajaa. Maantiellä tuo menee vielä reippaasti "helpommin". Tämä nyt ei tosin yllätä tämän kokoisessa autossa, mutta kun tuli tarve ajaa motaria, niin mikäs siinä kokeillessa.

Kesällä näyttää helposti kaupungissa pääsevän 7-8kW/h kulutuksiin ilman jotain Eco tai Eco+ sniiduiluja. Toki jos lähtee lappu lattiassa joka liikennevaloista, tuo nousee äkkiä korkeammalle, mut sille nyt ei ole tarvetta. Mittarissa on nyt reilu 2500km, ajoja on käytännössä taajamassa ja kaupungissa päivittäin, samoin kuin harrastusten merkeissä. Etujarrukin on toiminut huoltokeissin jälkeen -> joten nyt kelpaa ajella. Pikalatausta ei ole vielä tarvinnut kokeilla, kun sen nyt saa himassa yön yli aina ladattua täyteen jos siltä tuntuu. Vielä ei tuossa ole tullut sitä buyer's remorsea päälle. Kaupunkiautona toimii hyvin. Yllättäen matka-autona ei.
 
Onko kukaan kysellyt Miin tai Citigoe IV:n toimitusaikoja viime aikoina, jos siis laittaisi tilauksen sisään nyt?

Pyörittelen mielessä vaihtoehtoja:
a) säilyttää nykyinen F34 328i pitkän matkan autona ja hankkia pieni sähköauto kaupunkiin.
b) myydä Bemsu pois ja ottaa tilalle Model S tai i-Pace. Myös Id.3 riittäisi tiloiltaan mutta sen saamisessa kestänee turhan kauan.
 
Toisaalta kyllä se on vähän epäilyttävä merkki ettei mitää valmiin mallin koeajoja oo lehdistölle tehty vaikka auto pistäis olla pian jo ekoilla asiakkailla ? Aikasemminhan oli jotai protoja näytillä mistä saanu mitää mittaristoja jne näyttää.

Kyse voi olla myös siitä että Volkkari on vaan asettanut toimittajille jonkun julkaisupäivän jota ennen ei saa puhua mitään.
Käsittääkseni tuo on varsin yleistä kun toimittajat pääsee testailemaan tuotteita ennen virallista julkaisua tai myyntiintuloa. Halutaan välttää se "Osborne" ilmiö.
 
Onko kellään Seat Mii:stä / eUP:sta / citigo:sta tarjota pikalatausnopeuden graafia? Että miltä se latausnopeus näyttää ja millä täyttöasteella latausnopeus alkaa romahtaa?

Fastned.nl:ssä on noita hyviä latausnopeus / Soc-graafeja monelle muulle autolle, mutta noista kolmesta en löytänyt.

edit: siis tälläistä
1591452578619.png


Tuosta näkee suoraan, että kona 64kWh malli pystyy lataamaan 10-75 soc% välillä aika mukavaa yli 300km/h vauhtia motarikulutuksillakin, kunhan laturi on nopea.
 
Viimeksi muokattu:
Noinkohan voi varsinaisesta romahtamisesta puhua kun se pikalataus ei alunalkaenkaan ole niin kovin nopea?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 883
Viestejä
4 481 287
Jäsenet
74 024
Uusin jäsen
tillikorva

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom