Keskustelua hybridiautoista

Jos tuo on se sama mitä on ideoitu, niin akku kyllä kestää sen miljoonan mutta ilmeisesti heikkoutena on, että kapasiteetti ei ole enää sama. Joka sitten tarkoittaa, että range laskee.
 
Oliko sulla se 48h viive siinä e-SIM:ssä, vai pääsitkö heti leikkimään? Mulla herjaa väärää km-määrää. Äsken tein ID ja e-SIM aktivoinnin sekä lisäsin auton sovellukseen. Sit ku yritän tehdä itsestäni pääkäyttäjän, ni tosiaan herjaa väärää km-määrää.

Meni joku 14h kun tehdas aktivoi sen. Km-määrän pitää täsmätä sen lukeman kanssa joka autossa on. Se total distance ja kilomeyrilleen oikein. Se on kuitenkin jatkuvassa yhteydessä ja tietää reaaliajassa kilsat.
 
Soveltuisiko Nissan Leaf 30 kWh säännölliseen 130 km päiväajoon ilman latausmahdollisuutta välillä?

Kylmimmillä keleillä voi tarvittaessa kulkea polttiksella. Vuodessa kilometrejä tulisi tuolla ajolla ehkä 20-25 tkm.
 
En nyt ole varma oliko tätä täällä, mutta:

Moottori: Kia tuplaa jännitteitä – pian sähköautoihin 500 km toimintamatkaa alle 20 minuutissa

– Haluamme tarjota eurooppalaisille asiakkaillemme parhaan mahdollisen vastineen, johon olemme sitoutuneet jokaisen uuden automallin kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että 400 voltin järjestelmä soveltuu paremmin erityisesti kustannustietoisten ostajien tarkoituksiin. 800 voltin järjestelmä ei tule pelkästään Kian lippulaivamalleihin, joissa se kuitenkin vastaa paremmin tiettyjen mallien käyttäjäprofiilia

Hyvä hyvä.
 
En nyt ole varma oliko tätä täällä, mutta:
Näissä on vaan se käytännön onglema, että niitä nopeita latureita ei ole missään. Montako 800V laturia on Suomessa? Montako on suunnitelmissa? Kuinka montaa eri tagia ja latausappsia saa näihinkin taas hommata?

Omasta näkökulmastani 50kW laturi ei ole pikalaturi alkuunkaan. 100km lataaminen pahassa talvikelissä kestää puoli tuntia... Ei ole kovin pikaista.

On suorastaan naurettavaa, että persaukinen startup on saanut rakennettua ylivoimaisesti kattavimman ja parhaiten toimivan pikalatausverkoston eurooppaan.
 
Iso osa noista tuon kommenttien esittäjistä ei ole ehkä sisäistänyt sitä arjen erilaisuutta energian varastoimisen & täydentämisen suhteen;

Polttomoottorilla sinä käyt jossain lisäämässä polttoainetta autosi energiavarastoon, se pysyy siellä ja kuluu hitaasti käyttäessäsi.
Sähköauton energiavarasto on aina niin täysi kuon haluat. Optimi taitaisi olla vanhalla tavalla se ¾tankkia "täynnä" jatkuvasti, jos tarvitset niin ennen pidempää matkaa "tankkaat" sen täyteen.

Eli unohdetaan/ei tahdota käsittää, että sinun ei tarvitse mennä tankkaamaan sitä ajoneuvoa arkiajoilla käytännössä koskaan, pikalaturit on pitkille reissulle ja kauppojen ym latauspisteet "kun kohdalle sopii ja on aikaa tovi käytettävissä" esim kyläilyreissulla poiketaan kauppakeskukseen kotimatkalla.

Zepi, se on auton sisäisen akun/järjestelmän jännite. Ei se vaadi 800V seinälaturia toimiakseen.
 
Eikö siinä pisteessä jo olla aika lähellä? Jos esimerkinomaisesti joudut lähtemään heti Jyväskylään esim 60% akulla, sulla on varmaan irrottaa kusella käyntiin noin vartti viimeistään 200km jälkeen, m3 riittää näihin kantamiin, kös? Vartti SC tai yleensä pikalaturilla riittää viemään sut jo hyvin Jyskälään?

Oletan törkeästi sijainniksesi PKS...
 
Eikö siinä pisteessä jo olla aika lähellä? Jos esimerkinomaisesti joudut lähtemään heti Jyväskylään esim 60% akulla, sulla on varmaan irrottaa kusella käyntiin noin vartti viimeistään 200km jälkeen, m3 riittää näihin kantamiin, kös? Vartti SC tai yleensä pikalaturilla riittää viemään sut jo hyvin Jyskälään?

Oletan törkeästi sijainniksesi PKS...
En ihan pk seudulla asu. 60% pääsisin noin 200km kyllä yhtä putkea. Lahdessa järkevin super jkl päin mentäessä. Joka on noin 70km päässä eli siellä pitäisi ladata täyteen. Lahdesta Jyväskylään noin 170km, jolloin siellä sitten akkua jäljellä 40-50% pinnaa. Joka sitten tarkoittaa jos ajaa hitusenkin jkl päässä jotain ympyrää, niin auto pitää saada sitten jo lataukseen jos haluaa samaa reittiä tulla takaisin.

Omasta käytöstä, että talvella motarilla 130km edestakainen matka sis jonkin verran kaupunkiajoa vei noin 20% suunta eli 40% edestakainen. Kesällä motarilla sama matka vie suunnilleen samat. Motari ajot syövät aika nopeasti sen akun jos sitä tulee paljon päiviin.

Omalla olen laskenut, että kesällä omat ajot pääsen 88% latauksella sen 320km mikä on normaalia päivittäis ajoa. Talvella tilanne muuttunee ja koska vielä oikeaa talvea kokenut niin uskon, että tiputaan sinne jonnekin 200-250km maastoon.

Kyllä sitä joutuu hiukan miettimään kun tulee lähdettyä, että missä saa ladattua. Mikä lataus löytyy ja miten kuluttaa se aika. Superilla ei nyt kauaa kestä mutta tuollainen 20:sta 80+ type2 11kw kestääkin jo 4,5h. Tai sitten jos 50kw laturi niin noin tunti.

Sähköautoilussa ainakin vielä pätee sääntö, että lataa aina kun voit.
 
Viimeksi muokattu:
Zepi, se on auton sisäisen akun/järjestelmän jännite. Ei se vaadi 800V seinälaturia toimiakseen.
Minä en tiedä miten ladataan 800V akkua muuten kuin kytkemällä napoihin yli 800V jännitteeseen kykenevä laturi. Muussa tapauksessa virran suunta on akusta ulos. Ainoa millä asian voi kiertää on se, että akku osaa jakautua moduuleihin joita voidaan ladata rinnakkain / vuorotellen.

Pikalaturit toimivat käsittääkseni niin, että ne nimenomaan ohittavat auton oman latausjärjestelmän ja kytkeytyvät suoraan akkuun.

CCS HPC speksaa jännitteet muistaakseni 900V asti, mutta perusmalli tukee vain 200-500V jännitteitä. En tietysti tiedä varmaksi miten Porschen 800V akkujärjestelmä toimii, mutta epäilisin akun jakautuvan kahtia kun saavutaan up-to 500V laturille ja puoliskot kytketään joko rinnakkain laturiin tai niitä ladataan vuoron perään jollain syklillä.
 
En tietysti tiedä varmaksi miten Porschen 800V akkujärjestelmä toimii, mutta epäilisin akun jakautuvan kahtia kun saavutaan up-to 500V laturille ja puoliskot kytketään joko rinnakkain laturiin tai niitä ladataan vuoron perään jollain syklillä.

Porschessa on ilmeisesti DC-DC -muunnin tuota varten eli auto nostaa itse jännitteen. Vakiona 50kW ja optiona 150kW.
 
Omistaja teki itse hybridiautonsa huollot: Moottoririkosta syntyi riita – ”Olisi maksanut 11 000 euroa”

Siis henkilö on ostanut 123tkm ajetun lexuksen, jolle ei ole tehty 30tkm, 60tkm ja 105tkm huoltoja. Ja on sitten vielä tehnyt itse seuraavan huollon myöhässä. Sitten kone leikannut kiinni. On mahtanut saada halvalla tuon auton. No kalliiksi tuli kuitenkin. Jotenkin kuulostaa kyllä hyvin sekavalta tämä teksti kun puhutaan ostajan itse tekemistä huolloista, vaikka ajoi sitten itse vain 25tkm. Öljynvaihtovälihän lienee 15tkm.
 
Ilmeisesti ei kovin paljoa tuon 11000€ yli ole kun jutussa mainittu, että vastaa ehjän hintaa.

Eihän tuossa olisi ns. ongelmaa jos huollot olisi tehty ajallaan. Nyt menee omasta taskusta.
 
Ilmeisesti ei kovin paljoa tuon 11000€ yli ole kun jutussa mainittu, että vastaa ehjän hintaa.

Eihän tuossa olisi ns. ongelmaa jos huollot olisi tehty ajallaan. Nyt menee omasta taskusta.

Mutta mitkä huollot tehty ajallaan? Jos se ostaja olisi tehnyt 120tkm huollon leiman kera korjaamossa, niin olisiko sitten myyjäliike joutunut korvaamaan kaiken, koska oletettavasti ongelma johtui aiemmista puuttuneista huolloista. Toki voihan se olla, että mitään huoltoja ei oltukaan enää ostajan aikana tehty ja siksi korkkasi.
 
Tuollahan tuo hinta oli.

”Kansalainen osti keväällä 2017 Lexus CT 200h Hybrid -henkilöauton 18 900 eurolla. Auto oli otettu käyttöön 2012 ja kaupantekohetkellä sillä oli ajettu 123 000 kilometriä.”
 
Mutta mitkä huollot tehty ajallaan? Jos se ostaja olisi tehnyt 120tkm huollon leiman kera korjaamossa, niin olisiko sitten myyjäliike joutunut korvaamaan kaiken, koska oletettavasti ongelma johtui aiemmista puuttuneista huolloista. Toki voihan se olla, että mitään huoltoja ei oltukaan enää ostajan aikana tehty ja siksi korkkasi.
Kaikki huollot olisi pitänyt tehdä ajallaan. Ei se ymmärtääkseni riitä, että jos yhden tekee mutta muut sinne päin.

Valmistaja evää kyllä takuun heti jos ei ole huoltanut oikein.
 
Omistaja teki itse hybridiautonsa huollot: Moottoririkosta syntyi riita – ”Olisi maksanut 11 000 euroa”

Siis henkilö on ostanut 123tkm ajetun lexuksen, jolle ei ole tehty 30tkm, 60tkm ja 105tkm huoltoja. Ja on sitten vielä tehnyt itse seuraavan huollon myöhässä. Sitten kone leikannut kiinni. On mahtanut saada halvalla tuon auton. No kalliiksi tuli kuitenkin. Jotenkin kuulostaa kyllä hyvin sekavalta tämä teksti kun puhutaan ostajan itse tekemistä huolloista, vaikka ajoi sitten itse vain 25tkm. Öljynvaihtovälihän lienee 15tkm.
Eli kolme huoltoa jäi tekemättä ja neljäs myöhästyi - se neljäs oli päätöksen mukaan se syy moottoririkkoon? Voihan se olla näinkin, mutta saattaa ostajaa harmittaa hitusen että teki itse ja säästi...

Nuo 30, 60tkm taitaa olla vielä isompia huoltoja eli muutakin kuin öljynvaihto jäänyt tekemättä. Ja kun öljyt vaihdettu, olisiko käytetty niitä halvimpia markettiöljyjä jotka on spekseiltään "sinne päin sopivia" tuolle koneelle (sopisi ainakin kuvioon). Aika pitkäänhän - melkein 150 tkm - tuo moottori kesti siihen nähden että öljynvaihtoväli on käytännössä ollut tuplat huoltovälistä koko auton käyttöajan:D
 
Mutta mitkä huollot tehty ajallaan? Jos se ostaja olisi tehnyt 120tkm huollon leiman kera korjaamossa, niin olisiko sitten myyjäliike joutunut korvaamaan kaiken, koska oletettavasti ongelma johtui aiemmista puuttuneista huolloista. Toki voihan se olla, että mitään huoltoja ei oltukaan enää ostajan aikana tehty ja siksi korkkasi.

En huomannut mainintaa että myyjä olisi Lexuksen maahantuojan edustaja mutta vaikka olisi täydellinen huoltokirja niin ei kai yli vuoden ja 25 tkm jälkeen tulevat viat ole myyjän ongelma. Virhevastuuseen vedoten vian olisi pitänyt olla autossa ostaessa ja tuskin rikkinäinen auto noin pitkään toimii ilman oireita. Tehtaan/maahantuojan goodwill voi tapauksessa auttaa mutta pitäisi ostajan ymmärtää puuttuvista huolloista että tämä tuskin auttaa.
 
En huomannut mainintaa että myyjä olisi Lexuksen maahantuojan edustaja mutta vaikka olisi täydellinen huoltokirja niin ei kai yli vuoden ja 25 tkm jälkeen tulevat viat ole myyjän ongelma. Virhevastuuseen vedoten vian olisi pitänyt olla autossa ostaessa ja tuskin rikkinäinen auto noin pitkään toimii ilman oireita. Tehtaan/maahantuojan goodwill voi tapauksessa auttaa mutta pitäisi ostajan ymmärtää puuttuvista huolloista että tämä tuskin auttaa.
Käytetyssäkin tapauskohtaisesti se kuusi kuukautta pätee eli jos sinä aikana huomaa jotain niin se on ollut jo myyntihetkellä.
 
Tekniikan Maailmassa juttua Teslan akku-uutisista: Tekniikan Maailma
"KOSKA YKSITTÄISEN huonon moduulin vaihdolla ei voi ”korjata” akustoa, ei useammasta moduulista ole juuri käytännön hyötyjä. Päin vastoin, jokainen moduuli vaatii oman kuorensa ja liittimensä, mitkä lisäävät auton painoa ja tuotantokustannuksia. Siksi yksittäisten kennojen kasaaminen suoraan akuksi on paitsi yksinkertaisempaa, myös halvempaa."
Eikö niitä moduuleita voi muka vaihtaa?
 
"KOSKA YKSITTÄISEN huonon moduulin vaihdolla ei voi ”korjata” akustoa, ei useammasta moduulista ole juuri käytännön hyötyjä. Päin vastoin, jokainen moduuli vaatii oman kuorensa ja liittimensä, mitkä lisäävät auton painoa ja tuotantokustannuksia. Siksi yksittäisten kennojen kasaaminen suoraan akuksi on paitsi yksinkertaisempaa, myös halvempaa."
Eikö niitä moduuleita voi muka vaihtaa?

Sama sattui omaan silmään tuota lukiessa. Riippuu varmaan akusta? Ainakin bemarilla mainostivat että viallinen moduuli vaihdetaan. Liekö se teslalla on sitten aina koko paska roskiin jos jokin menee vikaan? :P
 
Sama sattui omaan silmään tuota lukiessa. Riippuu varmaan akusta? Ainakin bemarilla mainostivat että viallinen moduuli vaihdetaan. Liekö se teslalla on sitten aina koko paska roskiin jos jokin menee vikaan? :p
Mielestäni juuri Teslan kohdalla on mainostettu tuota moduulien vaihtoa.
 
Jokaisen sähkiksen ja hybridin akuston voi korjata, toisissa se on tehty helpommaksi kuin toisissa. Tesla on lähtenyt sille linjalle että tehdään akku yhtenä moduulina ja valetaan koko paska epoksiin, että uusien akkujen myynti on taattu kun vanhojen kunnostus tehdään mahdottomaksi.
 
Mielestäni juuri Teslan kohdalla on mainostettu tuota moduulien vaihtoa.

Takuun aikana Teslaan vaihdetaan koko akusto ja vanha rikkinäinen akku lähetetään kunnostettavaksi. Se uus akku joka autoon laitetaan onkin käytännössä tämmöinen "tehdaskunnostettu" paketti. En ole koskaan kuullut että akustoa olisi edes avattu Suomessa, ne lähetetään eteenpäin.

Melkein kaikki muut merkit vaihtavat myös yksittäisiä moduuleita, mikä on tietysti huomattavasti enemmän duunia siinä auton luona.
 
Tänään ajoi kapeaa pihakatua pitkin sähköauto ollessani koiraa ulkoiluttamassa. Auton havaitsi vasta sitten, kun se oli jo ohittanut. Olisin siinä voinut astua askeleen pari taaksepäin ja allehan sitä olisi jäänyt (autolla ei ollut siinä kohtaa tilaa väistääkään.

Toivottavasti sähköautoilijat ymmärtävät kuinka vaarallisia ovat kevytliikenteelle ollessaan äänettömiä. Ainakin jotkut sähköautot ovat jo liian hiljaisia. Minun tapauksessa vauhtia oli vähän, joten tuurilla ei olisi kovinkaan kummoisesti käytyt, huonolla kaatunut lyönyt päänsä asfalttiin ja paremmille metsästysmaille...
 
Tänään ajoi kapeaa pihakatua pitkin sähköauto ollessani koiraa ulkoiluttamassa. Auton havaitsi vasta sitten, kun se oli jo ohittanut. Olisin siinä voinut astua askeleen pari taaksepäin ja allehan sitä olisi jäänyt (autolla ei ollut siinä kohtaa tilaa väistääkään.

Toivottavasti sähköautoilijat ymmärtävät kuinka vaarallisia ovat kevytliikenteelle ollessaan äänettömiä. Ainakin jotkut sähköautot ovat jo liian hiljaisia. Minun tapauksessa vauhtia oli vähän, joten tuurilla ei olisi kovinkaan kummoisesti käytyt, huonolla kaatunut lyönyt päänsä asfalttiin ja paremmille metsästysmaille...
Minä en ole kyllä huomannut, että sähköautot olisivat "liian" hiljaisia. Renkaista tulee ihan riittävästi meteliä. Polkupyöränkin kuulee lähestyvän jo kaukaa, jos ei ole autojen melua ympärillä. Jos taas on polttisautoista meteliä, ei hitaasti ajavaa autoa erota, ellei nyt sitten kyseessä ole joku amerikan romurauta, jonka moottorin pääasiallinen tehtävä on tuottaa kineettisen energian sijaan ääntä.
 
Minä en ole kyllä huomannut, että sähköautot olisivat "liian" hiljaisia. Renkaista tulee ihan riittävästi meteliä. Polkupyöränkin kuulee lähestyvän jo kaukaa, jos ei ole autojen melua ympärillä. Jos taas on polttisautoista meteliä, ei hitaasti ajavaa autoa erota, ellei nyt sitten kyseessä ole joku amerikan romurauta, jonka moottorin pääasiallinen tehtävä on tuottaa kineettisen energian sijaan ääntä.

Itse tulin yllätetyksi kesällä kerran, omalla pihalla. Jotain puuhastelin etupihalla, muuta liikennettä ei ole käytännössä ollenkaan. Sitten Prius hiipi nähtävästi sähköllä portille kävelyvauhtia, ja rouvashenkilöoletettu kysyi ajo-ohjetta kohteeseensa. Olin siis tiehen nähden selin, saattoi tuuli suhista puissa tms, mutta hieman hätkähdin kun selän takaa kuului puhetta:eek:
Sopivissa olosuhteissa voi kyllä yllättää hiljaisella vauhdilla. En kyllä näe tässä mitään isoa ongelmaa, ja olihan tuolla mainittu ne keinotekoiset äänet.
 
Itse tulin yllätetyksi kesällä kerran, omalla pihalla. Jotain puuhastelin etupihalla, muuta liikennettä ei ole käytännössä ollenkaan. Sitten Prius hiipi nähtävästi sähköllä portille kävelyvauhtia, ja rouvashenkilöoletettu kysyi ajo-ohjetta kohteeseensa. Olin siis tiehen nähden selin, saattoi tuuli suhista puissa tms, mutta hieman hätkähdin kun selän takaa kuului puhetta:eek:
Sopivissa olosuhteissa voi kyllä yllättää hiljaisella vauhdilla. En kyllä näe tässä mitään isoa ongelmaa, ja olihan tuolla mainittu ne keinotekoiset äänet.
En minäkään aiemmin uskonut ongelmaksi, mutta ei siis ollut mitää haljuakaan että hiljaisella pihatiellä kulkisi auto. Mitään rengasmeluakaan ei eroittanut tuultakin vain 2-4m/s.
 
parkkihalleissa saa olla jatkuvasti soittamassa torvea kun porukka kävelee keskellä tietä eikä kuule että ollaan takana. Alkuun oli ihan hauska juttu kun porukka säpsähti kun tajusi että siihen metrin päähän jostain ilmaantunut auto mutta käy nopeasti tympeäksi.
Ja ei, kesärenkailla siitä ei tule yhtään mitään meteliä vaan menee käytännössä täysin äänettömästi.
 
parkkihalleissa saa olla jatkuvasti soittamassa torvea kun porukka kävelee keskellä tietä eikä kuule että ollaan takana. Alkuun oli ihan hauska juttu kun porukka säpsähti kun tajusi että siihen metrin päähän jostain ilmaantunut auto mutta käy nopeasti tympeäksi.
Ja ei, kesärenkailla siitä ei tule yhtään mitään meteliä vaan menee käytännössä täysin äänettömästi.
Jeps, huomannut myös että sähköautot hiipii äänettömästi vierelle. Onneksi katson ympärilleni aina, joten ei nyt suoraa vaaraa jäädä auton alle, mutta lapsista on suuri huoli siinä mielessä ettei niillä aina hoksottimet toimi. Olisi ihan sekä autoilijan että kävelijän eduksi, että sähköautoista lähtisi jotain ylimääräistä ääntä.
 
Itse vilkuilen kyllä ympärilleni ihan vaan fillaristien, sähköpotkulautailijoiden ja muiden vastaavien takia.

Osa tietty vetää naama kännykässä ja ihmettelee kun tulee sähköpotkulauta kylkeen.
 
Tuossa 530xe:ssä millä olen nyt 3kk ajellut oli joku melutoosa vakiona. Semmonen ufoulina kuuluu keulasta, ja kaasua painaessa se oikein voimistuu vielä. No, eipä kuurot kävele alle, eikä torni varjosta asuinaluetta...
 
parkkihalleissa saa olla jatkuvasti soittamassa torvea kun porukka kävelee keskellä tietä eikä kuule että ollaan takana. Alkuun oli ihan hauska juttu kun porukka säpsähti kun tajusi että siihen metrin päähän jostain ilmaantunut auto mutta käy nopeasti tympeäksi.
Ja ei, kesärenkailla siitä ei tule yhtään mitään meteliä vaan menee käytännössä täysin äänettömästi.
Se on kyllä totta, että betonialustalla, joka parkkihalleissa yleensä on, ei renkaista kuulu hitaasti ajaessa melkein mitään. Polttomoottoriautollakin olen kyllä lukemattomia kertoja madellut parkkihallissa keskellä väylää lampsivien ihmisten takana - ja edessä - saamatta aikaan minkäänlaista väistöreaktiota. Olen ratkaissut asian odottamalla kymmenisen sekuntia.

Villinä ideana äänen pitämiseen, jos hitaasti etenevä auto ei havahduta ja on ihan pakko päästä just nyt eteenpäin: jospa avaisi ikkunan ja keskustelisi asiasta. Tai huutaisi vittusaatanapoistieltä.
 
Jokaisen sähkiksen ja hybridin akuston voi korjata, toisissa se on tehty helpommaksi kuin toisissa. Tesla on lähtenyt sille linjalle että tehdään akku yhtenä moduulina ja valetaan koko paska epoksiin, että uusien akkujen myynti on taattu kun vanhojen kunnostus tehdään mahdottomaksi.
Eikös s ja x mallissa ole vielä useana moduulina eikä epoksia, m3 ja y mallissa on 4(muistaakseni) erillistä moduulia jotka on jotka ovat epoksilla kasassa jolloin yksittäisten kennojen vaihto on lähes mahdotonta.
 
Luin tuon tarkemmin.
Äänien pakollisuus tulee voimaan 1.6.2020 EU:ssa.
- jäi mulle epäselväksi koskeeko vanhojakin sähköautoja
- 20Km/h on turhan hidas varoitusnopeusrajaksi 30Km/h olis ollut parempi.

- Kaikki saavat laittaa halumansa äänen, ilmeisesti pitää kuitenkin autolta kuullostaa.
Toivottavasti on riittävän kova, että kuullee pihakaduillakin puiden lehtien kahinan/tuulen yli.
 
Luin tuon tarkemmin.
Äänien pakollisuus tulee voimaan 1.6.2020 EU:ssa.
- jäi mulle epäselväksi koskeeko vanhojakin sähköautoja
- 20Km/h on turhan hidas varoitusnopeusrajaksi 30Km/h olis ollut parempi.

- Kaikki saavat laittaa halumansa äänen, ilmeisesti pitää kuitenkin autolta kuullostaa.
Toivottavasti on riittävän kova, että kuullee pihakaduillakin puiden lehtien kahinan/tuulen yli.
Koskee vain tuosta eteenpäin tyyppitarkastettuja eli ei tule vanhoihin.
 
Jännityksellä odottaa minkälaisia ääniä sieltä rupeaa tulemaan :oops:

Itselläkin se vasta pari kohtaamista tuossa kauppakeskuksen parkkipaikalla kun mummeli vaan kävelee keskellä väylää ja itse valuttelet sitten siinä metrin päässä perässä. Ei tuossa tosiaan kehtaa tööttiä painaa, vanhus saa sydärin ja joku nuorempi kusee housuunsa.

Itsellä kun on tää lataushybridi niin ensi kerralla taidan ihan vaan käynnistää moottorin jos siinä joku taas surffailee edessä.
 
Jännityksellä odottaa minkälaisia ääniä sieltä rupeaa tulemaan :oops:

Itselläkin se vasta pari kohtaamista tuossa kauppakeskuksen parkkipaikalla kun mummeli vaan kävelee keskellä väylää ja itse valuttelet sitten siinä metrin päässä perässä. Ei tuossa tosiaan kehtaa tööttiä painaa, vanhus saa sydärin ja joku nuorempi kusee housuunsa.

Itsellä kun on tää lataushybridi niin ensi kerralla taidan ihan vaan käynnistää moottorin jos siinä joku taas surffailee edessä.

Ehkä tässä ketjussa, joku sivu taaksepäin oli tubea missä kuului kaksitahtisen, traktorin, junan ja mitä nyt olikään ääniä. Hieman tulee mieleen aika kun kännyköihin ladattiin soittoääniksi vaikka mitä:hmm:
 
Jännityksellä odottaa minkälaisia ääniä sieltä rupeaa tulemaan :oops:

Itselläkin se vasta pari kohtaamista tuossa kauppakeskuksen parkkipaikalla kun mummeli vaan kävelee keskellä väylää ja itse valuttelet sitten siinä metrin päässä perässä. Ei tuossa tosiaan kehtaa tööttiä painaa, vanhus saa sydärin ja joku nuorempi kusee housuunsa.

Itsellä kun on tää lataushybridi niin ensi kerralla taidan ihan vaan käynnistää moottorin jos siinä joku taas surffailee edessä.
Valojen väläytys toimii parkkihalleissa, jos kävelijä ei tuijota kännykkää.
 
Luin tuon tarkemmin.
Äänien pakollisuus tulee voimaan 1.6.2020 EU:ssa.
- jäi mulle epäselväksi koskeeko vanhojakin sähköautoja
- 20Km/h on turhan hidas varoitusnopeusrajaksi 30Km/h olis ollut parempi.

- Kaikki saavat laittaa halumansa äänen, ilmeisesti pitää kuitenkin autolta kuullostaa.
Toivottavasti on riittävän kova, että kuullee pihakaduillakin puiden lehtien kahinan/tuulen yli.

1.6.2019 jälkeen hyväksytyissä on pitänyt olla ja kaikissa uusissa autoissa tuo pitää olla 1.6.2021

Voimakkuus vähintään 56dBA ja enintään 75dBA. Ja pitää olla auton moottorin kaltaista ääntä.
 
Ehkäpä tulevaisuudessa eri ääniä tilaillaan rahaa vastaan kuin aikanaan taustakuvia kännyköihin?

 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 082
Viestejä
4 651 244
Jäsenet
76 365
Uusin jäsen
JJS24

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom