Keskustelua hybridiautoista

Kun VW ei saa tai laita uusinta malliaan ID.3 ja sen jatkojalosteita edelleenkään markkinoille, se herättää jo epäilyksiä. Onko ehkä myös tarkoitus saada myytyä polttiksia edelleen mahdollisimman pitkään ja takana ehkä lupauksia EUn höllentävän tuota 95 g/km päästörajaa mm. tämän koronan aikaan saaman tilanteen takia?! Eihän niillä ole kuin Zwickaun tehdas varsinaisena sähköautotuotantopisteenä vielä tällä hetkellä ja muissa tehdään poltiskoneella olevia malleja, osa tosin hybrideinä. Tietenkin pääsyy on osaamattomuus auton elektroniikan hallinnassa ID.3 kohdalla.
Edelleenkään? Eikös sen ollut tarkoitus tulla saataville kesällä?

"ID.3 1st pre-bookers can order their car from 17th June, 2020"

Tilaukset sisään tuolloin, auto saapuu kesän aikana..

ID4 valmistuksessa: VW ID4 $40,000 electric crossover is already in production, seen as Tesla Model Y-size - Electrek
 
Eli ostaako uuden esim. 30k auton vai käytetyn 30k auton, arvo laskee käytännössä yhtä kovaa. Tilastot kyllä sanoo muuta, mutta en osaa sanoa olisko kyseessä tilastoharha kun suuri osa vaihtaa uuteen autoon 2-3v kohdalla.
No jaa, noilla kilsoilla siinä ja siinä. Sen mitä laskeskellut pyyntien perusteella eri skenaarioita autoa vaihtaessa (katsoo vaikka 3v vanhan auton pyynnin ja miinustaa vähän enemmän kun 6v vanhasta saa = 3v arvonalenema) niin olen kyllä todennut että ihan sama onko se auto uusi vai vanha, arvonalenema on sama. Eli ostaako uuden esim. 30k auton vai käytetyn 30k auton, arvo laskee käytännössä yhtä kovaa. Tilastot kyllä sanoo muuta, mutta en osaa sanoa olisko kyseessä tilastoharha kun suuri osa vaihtaa uuteen autoon 2-3v kohdalla.

Noh tämä nyt ei enää ehkä tänne kuulu.

Sekä uusia ja käytettyjä ostaneena niin kyllä se uuden ostaminen tulee selkeästi kalliimmaksi, siis todella paljon. Uuteen kun ruksaa varusteita niin niiden arvo on pyöreä nolla kun tunkee sen vaihtoon ja sitämyötä arvonalenema on varsin huimaavaa. (tämä tosin mukavaa käytetyn ostajalle)
Tämä nykyinen menopeli minkä ostin n.1.5v ikäisenä oli hinnasta lähtenyt yli 30k€.
En usko että se tuossa puolenvuoden päästä kun on itsellä ollut samaiset 1.5v se olisi arvoltaan muutaman tonnin jos arvonalenema pysyisi samana.

Edit. tämä ei tainnut ollenkaan olla järkevä vertaus.:(
 
Älkäähän sitten googlettako viimeajan uutisointeja Skoda Enyaqista, tämä on käsky! Haluan että kyseistä autosta ei puhuta täällä jotta saan sen varmasti ekasta erästä! Kiitos.
 
Siinä tapauksessa vertailu onkin hauskaa. Mä ajoin edellisellä D2 A Volvolla 82 tkm ja kulut oli 25 tonnia arvonaleneman kanssa, ihan karvan vajaa 2 vuotta. Kulut kilometrille sisältäen kaikki löpöt, vakuutukset, verot, huollot, autopesut jne jne. on tällöin 0,30 euroa, eli ehkä joku 25-30 % Teslaa enemmän... olispa paikka missä ladata sähkistä :beye:

Edit: mutta tosiaan toi Teslan arvonalenema tuossa jutussa on aika optimistisen oloinen...
Rahallahan sen parkkipaikan saa hommattua. Jos ei muuten, niin asuinpaikkaa vaihtamalla. Jos ajoa tulee vuositasolla 40 000km, niin sillä 10snt/km hintaerolla maksaa jo aika paljon asioita. Vaikka sitten 300€/kk lisää asumisesta niin, että lataus järjestyy.
No jaa, noilla kilsoilla siinä ja siinä. Sen mitä laskeskellut pyyntien perusteella eri skenaarioita autoa vaihtaessa (katsoo vaikka 3v vanhan auton pyynnin ja miinustaa vähän enemmän kun 6v vanhasta saa = 3v arvonalenema) niin olen kyllä todennut että ihan sama onko se auto uusi vai vanha, arvonalenema on sama. Eli ostaako uuden esim. 30k auton vai käytetyn 30k auton, arvo laskee käytännössä yhtä kovaa. Tilastot kyllä sanoo muuta, mutta en osaa sanoa olisko kyseessä tilastoharha kun suuri osa vaihtaa uuteen autoon 2-3v kohdalla.

Noh tämä nyt ei enää ehkä tänne kuulu.
Jos katsot 2v vanhoja hintoja archive.orgista alkuvuosimallien tesloille ja vertaat nykyisiin, niin siitähän sen kehityksen näkee.

Oma (ilman tarkastamista hatusta heitetty) mututuntuma sanoisi, että pari vuotta sitten ostetut 100tkm ajetut 2014-2015 teslat ovat pitäneet arvoaan erittäin hyvin, koska mitään parempaa ja halvempaa ei ole markkinoille näiden vuosien aikana tullut.
 
Oma (ilman tarkastamista hatusta heitetty) mututuntuma sanoisi, että pari vuotta sitten ostetut 100tkm ajetut 2014-2015 teslat ovat pitäneet arvoaan erittäin hyvin, koska mitään parempaa ja halvempaa ei ole markkinoille näiden vuosien aikana tullut.

Model S arvonpitäminenhän on ollut erittäin surkeata, kun tiputtivat silloin kymmenillä tonneilla uusien hintaa.
Nettiautossa parhaan mallin käytetyt oli tyyliin 130k ja uuden parhaan ja kalleimman mallin sai uutena reilu 100k.

Vaikka en tesloista muuten niin välitä niin onhan niissä sitä jotain kun uusi perheauto kaupasta 100k mitä vastaan on jo prätkilläkin tekemistä että kiihtyy samaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin Ioniqin kitkat viikko sitten uusiin kesärenkaisiin ja nyt rullaa tai paremminkin liukuu sähkön voimin. (Continental EcoContact 6 205/55 R16 91V)

Kitkoilla tuli ajettua käytännössä ekomielellä, nyt kesärenkaiden jämäkkyys kaarteissa kannustaa ajamaan ajoittain sporttimoodilla mutkatiellä, jos sellainen matkalle sattuu, ihan nopeusrajoituksien puitteissa.

1.6 litraiseksi vapariksi atkinsonkierrolla pakettiin on saatu mainio kaasunvasteen tunto. Käytännössähän kierrokset nousee sinne 3k tietämille ja energiaa kerätään tehostetusti akkuun päin bensamoottorin ollen valmiiksi kuormitettu tulevaa kiihdytystä ajatellen. Kun kaasupoljinta painaa vähän syvemmälle, sähkömoottorin energiavirta kääntyy ympäri tehostamaan polttomoottoria joka sitten kierrättää sinne reiluun 4k. Tällöin se yhteishuippuvääntö 265 Nm on saatavilla viiveettömästi. Huipputeho 140hp täyskaasulla toki perusautotasoa. Hetken päästä kun kääntää takaisin ekotilaan, on akku latautunut yläkolmanneksen rajoille ja pääsee lipumaan pidemmän täyssähköpätkän.

Analyysin vertailupohjana nyt lähinnä GM:n, PSA:n, VW:n ja Suzukin 1.0-1.5 litraiset bensaturbot ja toyotan hybridit, joita on vuokra-autoina tullut vastaan. Hämmentävää kuinka pieni vaikutus kulutukseen suurpiirteisemmällä kaasuttelulla tässä autossa on pulssittain käytettynä. Bensaturbolla agressiivisempi ajotyyli näkyy selkeästi keskikulutuksessa. Enkä kyllä Corollalla tai C-HR:llä päässyt samoihin keskikulutuksiin vaikka ne mukavia ja helppoja autoja ovatkin. Samaa sporttisuutta niistä ei kuminauhamaisen HSD vaihteiston kanssa löytynyt.

Viime tankilla tuli ajettua 900 kilometriä, josta 1/3 kitkoilla 2/3 kesärenkailla 80-100 km/h maanteitä pääasiassa. Samalla uusi kulutusennätys 4,32 mitattuna pumpulta keskiarvon ollessa 4,65.

Itsellä ei ole vielä tarvetta siirtyä töpselin päästä ladattaviin autoihin, mutta ymmärrän sen kyllä veromielessä näissä premiumluokan vähän suuremmissa autoissa. Niissä se vertailuauto on sitten 2-3 litrainen turbobensa/diesel.
 
Viimeksi muokattu:
Model S arvonpitäminenhän on ollut erittäin surkeata, kun tiputtivat silloin kymmenillä tonneilla uusien hintaa.
Nettiautossa parhaan mallin käytetyt oli tyyliin 130k ja uuden parhaan ja kalleimman mallin sai uutena reilu 100k.

Vaikka en tesloista muuten niin välitä niin onhan niissä sitä jotain kun uusi perheauto kaupasta 100k mitä vastaan on jo prätkilläkin tekemistä että kiihtyy samaan.
Ei tuo käsittääkseni vaikuttanut käytännössä ollenkaan niihin vanhimpiin ja halvempiin tesloihin ja niiden jälleenmyynteihin.

Toki 5000km sisäänajetun P100D:n käytetty hinta taisi romahtaa aika kivasti.
 
Aika optimit kelit e-upilla ajamiseen nyt, eco+:llä on sisällä mukavaa ja keskikulutus 8,6kWh/100km ”leveillä” kitkoilla.
Samoin Miillä kapeilla kesärenkailla. Tietokone näyttää 8,3 kWh/100 km, eco+. Ajettu enimmäkseen 40-50 -alueilla. Tuossa on mukana pari turhaa kiihdytystä valoista, eli uskoisin seiskalla alkavien lukemien olevan mahdollisia. Ihan jees, kun näillä säillä Lidlistä saa vartissa 100 km maksuttomia kaupunkikilsoja.
 

Liitteet

  • IMG_20200507_105714.jpg
    IMG_20200507_105714.jpg
    3,1 MB · Luettu: 99
Ihan hyvin noita Mii/up!/Citigo on alkuvuodesta tullut, peräti 249 kpl. Sama tahti kun jatkuu päästään tänä vuonna likemmäs tuhatta. VAG on jo mennyt Teslan ohi sähköautojen rekisteröinneissä 406 kpl VAG vs 379 Tesla.
 
Norjassa, tuolla sähköautojen luvatussa maassa, VAG-sähköautojen myynti on ollut kovaa tänä vuonna (1-4/2020). Tänä vuonna tulee vielä myyntiin ainakin ID.3, ID.4 ja Skoda Enyaq, niin loppuvuonna saattaa norjassa markkinaosuus melkoiseksi jos vaan autoja saavat edes kohtuullisesti pihalle.

Untitled-1.jpg
 
Ihan hyvin noita Mii/up!/Citigo on alkuvuodesta tullut, peräti 249 kpl. Sama tahti kun jatkuu päästään tänä vuonna likemmäs tuhatta. VAG on jo mennyt Teslan ohi sähköautojen rekisteröinneissä 406 kpl VAG vs 379 Tesla.

Siis halpa pikkuauto myy enemmän kuin kallis iso ja se on jonkinlainen yllätys?
 
@Terro
Tuokin kertoo aika hyvin sen, että kun oikealla autonvalmistajalla on tarjota sähköauto, vaikka se olis kalliimpikin ja ilman ömeizing pieruappejä softassaan niin se myy 6-0 Teslan ohi.

Norskeilla ei ole mitään ongelmaa ostaa Tesloja, monella riittää pitoa lompakossa ostaa kolmonen. Mutta epäilen, että he näkivät ja moni koki tuon valmistajan omakohtaisesti ja totesi E-Tronin tultua myyntiin; "Juu morjes vaan."

Millään muulla tuota on vaikea selittää, että sekä alemmalla, että korkeamalla hinnalla myydään ohi oikealta ja vasemmalta, vaikka joidenkin mukaan "markkinoilla on vieläkin vain yksi vakavasti otettava sähköautovalmistaja."
 
@Terro
Tuokin kertoo aika hyvin sen, että kun oikealla autonvalmistajalla on tarjota sähköauto, vaikka se olis kalliimpikin ja ilman ömeizing pieruappejä softassaan niin se myy 6-0 Teslan ohi.

Norskeilla ei ole mitään ongelmaa ostaa Tesloja, monella riittää pitoa lompakossa ostaa kolmonen. Mutta epäilen, että he näkivät ja moni koki tuon valmistajan omakohtaisesti ja totesi E-Tronin tultua myyntiin; "Juu morjes vaan."

Millään muulla tuota on vaikea selittää, että sekä alemmalla, että korkeamalla hinnalla myydään ohi oikealta ja vasemmalta, vaikka joidenkin mukaan "markkinoilla on vieläkin vain yksi vakavasti otettava sähköautovalmistaja."

Varmastikin juuri näin. Audin kun ostaa niin tietää että ei ainakaan tartte olla huolissaan että maalit kuoriutuisi tai paneelit repsottaisi. Lisäksi huoltoverkosto ja suhtautuminen vikoihin jotain ihan muuta.
(ainakin omat kokemukset uusista Audeista on että on aivan viimesen päälle eikä mikään rämise tai kolise, monet sanoo että sama auto ku volkkari/skoda mutta eri hinnalla mutta juuh ero on aika merkittävä)
 
Viimeksi muokattu:
Siis halpa pikkuauto myy enemmän kuin kallis iso ja se on jonkinlainen yllätys?

Eihän Suomen myydyimpien top 10:ssä juuri pikkuautoja ole. Muistaakseni C-segmentin kulkineita ja lisäksi Rav4, V60 ja ainoa varsinainen pikkuauto Yaris, joka kuitenkin pykälää isompi kuin tripletti. Miitä ja kumppaneita vastaavaa tuotetta ei ole ollut aiemmin markkinoilla ja patoutunutta kysyntää tuollaiselle on varmastikin ollut. Jatkossa tilanne saattaa tasaantua niinkin, että Tesla myy paremmin kuin tripletti.
 
Eihän Suomen myydyimpien top 10:ssä juuri pikkuautoja ole. Muistaakseni C-segmentin kulkineita ja lisäksi Rav4, V60 ja ainoa varsinainen pikkuauto Yaris, joka kuitenkin pykälää isompi kuin tripletti. Miitä ja kumppaneita vastaavaa tuotetta ei ole ollut aiemmin markkinoilla ja patoutunutta kysyntää tuollaiselle on varmastikin ollut. Jatkossa tilanne saattaa tasaantua niinkin, että Tesla myy paremmin kuin tripletti.
Ja Miissä oli vielä se ylimääräinen 2000€ alennus, kun tilasi auton viime vuonna. Nyt Mii ja Skoda taitaa olla aika samoissa hinnoissa ja up taitaa olla vähän kalliimpi.
 
Jos jaksaa ajella eco+ asetuksella ja kulutus on kahdeksaa kilowattia, niin eipä tuo kyllä napostele. Itse vedän perusmoodilla ja mm. eilinen Paraisten reissu (100/60/70/50) alueilla eestaas, reilu 80 kilsaa ja keskikulutus oli *auton* mukaan 9.7kW/h. Tuossa päällä ilmastoinnit ja muut. Mut pienellä nää koppimopot menee.
 
TM:n 60tkm kestotestissä oli Nissan Leaf. Jutussa mainittiin että kaikki kulut huomioiden kustannukset suurinpiirtein samat kuin bensa-autossa. Perustuen suureen hankintahintaan ja arvioituun arvonalenemaan.
 
TM:n 60tkm kestotestissä oli Nissan Leaf. Jutussa mainittiin että kaikki kulut huomioiden kustannukset suurinpiirtein samat kuin bensa-autossa. Perustuen suureen hankintahintaan ja arvioituun arvonalenemaan.

”Arvonalenemasta, korkokuluista ja käyttökuluista laskemalla kokonaiskuluiksi muodostuu 42,77 € /100 km. Korkea hankintahinta ja melko suureksi arvioitu arvonalenema nostavat kokonaiskulut lähelle saman hintaluokan polttomoottoriautoja.”

Eikö teslan kulut olleet 0,20€/km? Melkoisen edukkaat ajatellen Leafin 0,43€/km...
 
”Arvonalenemasta, korkokuluista ja käyttökuluista laskemalla kokonaiskuluiksi muodostuu 42,77 € /100 km. Korkea hankintahinta ja melko suureksi arvioitu arvonalenema nostavat kokonaiskulut lähelle saman hintaluokan polttomoottoriautoja.”

Eikö teslan kulut olleet 0,20€/km? Melkoisen edukkaat ajatellen Leafin 0,43€/km...

Tesla taitaa ihan hyvin pitää arvonsa. Suurimmat dropit on varmaan tulleet siinä kun hintaa on muutamia kertoja laskettu aika reilulla kädellä. En ole itse ainuttakaan oikeasti käytettyä model 3:sta nähnyt nettiautossa jotta eiköhän ne kierrä aika tiuhaan jos sinne niitä joskus eksyy. Tosin en ole kyllä kovin aktiivisesti katsonutkaan. Leaf on sitten vähän johonkin micraan verrattava tapaus ainakin mielikuvien perusteella niin ei sellaista edes monet harkitse -> ei kysyntää ja hinta rommaa.

Kyllä itseänikin vähän harmittaa ettei tullut otettua sitä karvalakki Teslaa testiin. Kokonaiskulut kuitenkin merkkaa vaikka hankintahinta olisi ollut isomp. Omasta Optimasta näyttää sulaneen arvoa joku 20-25% vuodessa. Vaikka Teslan hinta olisi ollut 2x niin tää taitaa silti tulla kalliimmaksi. Toki halpenee jos jaksaa pitää pitempään...
 
”Arvonalenemasta, korkokuluista ja käyttökuluista laskemalla kokonaiskuluiksi muodostuu 42,77 € /100 km. Korkea hankintahinta ja melko suureksi arvioitu arvonalenema nostavat kokonaiskulut lähelle saman hintaluokan polttomoottoriautoja.”

Eikö teslan kulut olleet 0,20€/km? Melkoisen edukkaat ajatellen Leafin 0,43€/km...
Tesla oli vm 2014 eli kalleimmat kilsat ajettu jo kauan sitten pois. Arvonalenemaksi oli arvioitu vain 5ke, mikä tietysti saattaa käytännössä onnistua jos esim. hakee Teslan Hollannista ja löytää sille Suomesta yksityisen ostajan. Vm 2014 Leafilla saisi varmaan helposti vielä halvempiakin kilometrejä.
 
Tesla oli vm 2014 eli kalleimmat kilsat ajettu jo kauan sitten pois. Arvonalenemaksi oli arvioitu vain 5ke, mikä tietysti saattaa käytännössä onnistua jos esim. hakee Teslan Hollannista ja löytää sille Suomesta yksityisen ostajan. Vm 2014 Leafilla saisi varmaan helposti vielä halvempiakin kilometrejä.

Sähköauton arvonalenema ei välttämättä noudata orjallisesti polttomoottoriauton kaavaa. Teslan yleistakuu on neljä vuotta ja akkutakuu 8 vuotta. Takuuaikana auto on aika hyvin suojattu kalliilta rempoilta, mutta takuun loppuessa akun ja sähkömoottorien vioista voi potentiaalisesti tulla todella iso lasku. Näin ollen auto on verrattain houkutteleva ostos niin kauan kuin tuleva ostaja on kohtuudella voimansiirtotakuun suojaama, mutta sen jälkeen onkin enemmän kysymysmerkkejä.

Vuoden 2014 Model S ei ole yleistakuun piirissä eli kaikki nuo ovenkahva- ja mediayksikkörempat saa maksaa itse, ja ennen kaikkea sähköpuoli lähestyy artisti maksaa -aikaa. Minusta ei ole mitenkään selvää, että auton arvonalenema on näillä ehdoilla enää se jyrkkä pudotus, joka tasoittuu auton ikääntyessä.

Vanhojen Leafien akkutakuu oli ilmeisesti vain viisi vuotta, ja akkujen degradaatio on ollut huomattavasti nopeampaa kuin esim. Teslalla, joten auton kokonaisarvon voi olettaa laskevan jyrkemmin. Uudemmissa akkutakuu on pitempi, mutta käsittääkseni akun kunto laskee edelleen nopeammin kuin nestejäähdytetyissä.

E: Model 3 näyttää Nettiauton perusteella suorastaan nostavan arvoaan vanhetessaan. Listauksen käytetyt maksavat enemmän kuin uutena. /s
 
Viimeksi muokattu:
”Arvonalenemasta, korkokuluista ja käyttökuluista laskemalla kokonaiskuluiksi muodostuu 42,77 € /100 km. Korkea hankintahinta ja melko suureksi arvioitu arvonalenema nostavat kokonaiskulut lähelle saman hintaluokan polttomoottoriautoja.”

Eikö teslan kulut olleet 0,20€/km? Melkoisen edukkaat ajatellen Leafin 0,43€/km...
Teslan kulut on laskettu 4v vanhalla 100tkm ajetulla autolla. Kyllä sen leaffinkin km-kulut laskee reilusti jos ostaa sen 4v ikäisenä ja 100tkm ajettuna.
 
Kerrotko hieman kokemuksia. Tuo volkkarin vastaava on aivan kaamea.

Mä en tiedä onko tässä muuta eroa, kuin että eUP on vaihdettu Miiksi ja Seatin logot lätkäisty päälle, mutta kyllä tää toimi. Auton etäohjaus toimin; ilmastoinnin päälle, säädettyä latausta, parkkimestat löytyy. Ei tämä ole vaikea ainakaan käyttää. Eniten mua lämmittää ajatus auton etälämmittämisestä/viilennyksestä.
 
Tänään vihdoin tuli ilmoitus että meidän mii on tuotannossa. Ennen juhannusta pitäisi vielä saada. Osui pahimpaan aikaan varmaankin tuo meidän tilaus nykyisen maailmantilanteen huomioiden ja viivästystä tuli/tulee se noin 1,5kk.
 
Milloin laitoit tilaukseen? Minä tilasin marraskuun lopussa ja odottavan aika on pitkä. Luvattiin v. 2021 alkuun.
 
Milloin laitoit tilaukseen? Minä tilasin marraskuun lopussa ja odottavan aika on pitkä. Luvattiin v. 2021 alkuun.
Tuo on tilattu alunperin jo viime vuoden puolella. Kaverin tilaama auto, joka sitten ostikin konan ja siirrettiin tuo tilaus meille. Tarkkaa tilauspäivää ei ole, mutta marras-joulukuun paikkeilla.
 
Mä en tiedä onko tässä muuta eroa, kuin että eUP on vaihdettu Miiksi ja Seatin logot lätkäisty päälle, mutta kyllä tää toimi. Auton etäohjaus toimin; ilmastoinnin päälle, säädettyä latausta, parkkimestat löytyy. Ei tämä ole vaikea ainakaan käyttää. Eniten mua lämmittää ajatus auton etälämmittämisestä/viilennyksestä.
Oliko sulla se 48h viive siinä e-SIM:ssä, vai pääsitkö heti leikkimään? Mulla herjaa väärää km-määrää. Äsken tein ID ja e-SIM aktivoinnin sekä lisäsin auton sovellukseen. Sit ku yritän tehdä itsestäni pääkäyttäjän, ni tosiaan herjaa väärää km-määrää.
 
Oliko sulla se 48h viive siinä e-SIM:ssä, vai pääsitkö heti leikkimään? Mulla herjaa väärää km-määrää. Äsken tein ID ja e-SIM aktivoinnin sekä lisäsin auton sovellukseen. Sit ku yritän tehdä itsestäni pääkäyttäjän, ni tosiaan herjaa väärää km-määrää.

Eup teki tuota samaa, aktivoituu parissa päivässä.
 
Kia aikoo saada markkinoille 25 uutta sähköautomalliaan vuoden 2025 loppuun kertoo Tekniikan Maailma:

"Merkittävä askel on E-GMP-perusrakennettaan myöten aivan uusi sähköauto, joka esitellään ensi vuonna. Sen kehitystyössä on ollut mukana kroatialainen Rimac (lue Tekniikan Maailman artikkeli).
Tuleva Kian sähköauto on ulkonäöltään edelleen kehitetty versio vuosi sitten Geneven autonäyttelyssä esitellystä Imagine by Kia -koemallista.
YKSI TÄRKEIMMISTÄ asioista on auton 800 voltin sähköjärjestelmä, jollaista on tähän saakka käyttänyt ainoastaan Porsche Taycanissaan. Auton suorituskyky on tehokkaimmalla moottorilla lähes rakettimainen, sillä kiihdytys nollasta sataan onnistuu alle kolmessa sekunnissa. Käyttäjälle on kuitenkin enemmän hyötyä viidensadan kilometrin toimintamatkasta ja lyhyestä latausajasta."
 
Jos tuo on se sama mitä on ideoitu, niin akku kyllä kestää sen miljoonan mutta ilmeisesti heikkoutena on, että kapasiteetti ei ole enää sama. Joka sitten tarkoittaa, että range laskee.
 
Oliko sulla se 48h viive siinä e-SIM:ssä, vai pääsitkö heti leikkimään? Mulla herjaa väärää km-määrää. Äsken tein ID ja e-SIM aktivoinnin sekä lisäsin auton sovellukseen. Sit ku yritän tehdä itsestäni pääkäyttäjän, ni tosiaan herjaa väärää km-määrää.

Meni joku 14h kun tehdas aktivoi sen. Km-määrän pitää täsmätä sen lukeman kanssa joka autossa on. Se total distance ja kilomeyrilleen oikein. Se on kuitenkin jatkuvassa yhteydessä ja tietää reaaliajassa kilsat.
 
Soveltuisiko Nissan Leaf 30 kWh säännölliseen 130 km päiväajoon ilman latausmahdollisuutta välillä?

Kylmimmillä keleillä voi tarvittaessa kulkea polttiksella. Vuodessa kilometrejä tulisi tuolla ajolla ehkä 20-25 tkm.
 
En nyt ole varma oliko tätä täällä, mutta:

Moottori: Kia tuplaa jännitteitä – pian sähköautoihin 500 km toimintamatkaa alle 20 minuutissa

– Haluamme tarjota eurooppalaisille asiakkaillemme parhaan mahdollisen vastineen, johon olemme sitoutuneet jokaisen uuden automallin kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että 400 voltin järjestelmä soveltuu paremmin erityisesti kustannustietoisten ostajien tarkoituksiin. 800 voltin järjestelmä ei tule pelkästään Kian lippulaivamalleihin, joissa se kuitenkin vastaa paremmin tiettyjen mallien käyttäjäprofiilia

Hyvä hyvä.
 
En nyt ole varma oliko tätä täällä, mutta:
Näissä on vaan se käytännön onglema, että niitä nopeita latureita ei ole missään. Montako 800V laturia on Suomessa? Montako on suunnitelmissa? Kuinka montaa eri tagia ja latausappsia saa näihinkin taas hommata?

Omasta näkökulmastani 50kW laturi ei ole pikalaturi alkuunkaan. 100km lataaminen pahassa talvikelissä kestää puoli tuntia... Ei ole kovin pikaista.

On suorastaan naurettavaa, että persaukinen startup on saanut rakennettua ylivoimaisesti kattavimman ja parhaiten toimivan pikalatausverkoston eurooppaan.
 
Iso osa noista tuon kommenttien esittäjistä ei ole ehkä sisäistänyt sitä arjen erilaisuutta energian varastoimisen & täydentämisen suhteen;

Polttomoottorilla sinä käyt jossain lisäämässä polttoainetta autosi energiavarastoon, se pysyy siellä ja kuluu hitaasti käyttäessäsi.
Sähköauton energiavarasto on aina niin täysi kuon haluat. Optimi taitaisi olla vanhalla tavalla se ¾tankkia "täynnä" jatkuvasti, jos tarvitset niin ennen pidempää matkaa "tankkaat" sen täyteen.

Eli unohdetaan/ei tahdota käsittää, että sinun ei tarvitse mennä tankkaamaan sitä ajoneuvoa arkiajoilla käytännössä koskaan, pikalaturit on pitkille reissulle ja kauppojen ym latauspisteet "kun kohdalle sopii ja on aikaa tovi käytettävissä" esim kyläilyreissulla poiketaan kauppakeskukseen kotimatkalla.

Zepi, se on auton sisäisen akun/järjestelmän jännite. Ei se vaadi 800V seinälaturia toimiakseen.
 
Eikö siinä pisteessä jo olla aika lähellä? Jos esimerkinomaisesti joudut lähtemään heti Jyväskylään esim 60% akulla, sulla on varmaan irrottaa kusella käyntiin noin vartti viimeistään 200km jälkeen, m3 riittää näihin kantamiin, kös? Vartti SC tai yleensä pikalaturilla riittää viemään sut jo hyvin Jyskälään?

Oletan törkeästi sijainniksesi PKS...
 
Eikö siinä pisteessä jo olla aika lähellä? Jos esimerkinomaisesti joudut lähtemään heti Jyväskylään esim 60% akulla, sulla on varmaan irrottaa kusella käyntiin noin vartti viimeistään 200km jälkeen, m3 riittää näihin kantamiin, kös? Vartti SC tai yleensä pikalaturilla riittää viemään sut jo hyvin Jyskälään?

Oletan törkeästi sijainniksesi PKS...
En ihan pk seudulla asu. 60% pääsisin noin 200km kyllä yhtä putkea. Lahdessa järkevin super jkl päin mentäessä. Joka on noin 70km päässä eli siellä pitäisi ladata täyteen. Lahdesta Jyväskylään noin 170km, jolloin siellä sitten akkua jäljellä 40-50% pinnaa. Joka sitten tarkoittaa jos ajaa hitusenkin jkl päässä jotain ympyrää, niin auto pitää saada sitten jo lataukseen jos haluaa samaa reittiä tulla takaisin.

Omasta käytöstä, että talvella motarilla 130km edestakainen matka sis jonkin verran kaupunkiajoa vei noin 20% suunta eli 40% edestakainen. Kesällä motarilla sama matka vie suunnilleen samat. Motari ajot syövät aika nopeasti sen akun jos sitä tulee paljon päiviin.

Omalla olen laskenut, että kesällä omat ajot pääsen 88% latauksella sen 320km mikä on normaalia päivittäis ajoa. Talvella tilanne muuttunee ja koska vielä oikeaa talvea kokenut niin uskon, että tiputaan sinne jonnekin 200-250km maastoon.

Kyllä sitä joutuu hiukan miettimään kun tulee lähdettyä, että missä saa ladattua. Mikä lataus löytyy ja miten kuluttaa se aika. Superilla ei nyt kauaa kestä mutta tuollainen 20:sta 80+ type2 11kw kestääkin jo 4,5h. Tai sitten jos 50kw laturi niin noin tunti.

Sähköautoilussa ainakin vielä pätee sääntö, että lataa aina kun voit.
 
Viimeksi muokattu:
Zepi, se on auton sisäisen akun/järjestelmän jännite. Ei se vaadi 800V seinälaturia toimiakseen.
Minä en tiedä miten ladataan 800V akkua muuten kuin kytkemällä napoihin yli 800V jännitteeseen kykenevä laturi. Muussa tapauksessa virran suunta on akusta ulos. Ainoa millä asian voi kiertää on se, että akku osaa jakautua moduuleihin joita voidaan ladata rinnakkain / vuorotellen.

Pikalaturit toimivat käsittääkseni niin, että ne nimenomaan ohittavat auton oman latausjärjestelmän ja kytkeytyvät suoraan akkuun.

CCS HPC speksaa jännitteet muistaakseni 900V asti, mutta perusmalli tukee vain 200-500V jännitteitä. En tietysti tiedä varmaksi miten Porschen 800V akkujärjestelmä toimii, mutta epäilisin akun jakautuvan kahtia kun saavutaan up-to 500V laturille ja puoliskot kytketään joko rinnakkain laturiin tai niitä ladataan vuoron perään jollain syklillä.
 
En tietysti tiedä varmaksi miten Porschen 800V akkujärjestelmä toimii, mutta epäilisin akun jakautuvan kahtia kun saavutaan up-to 500V laturille ja puoliskot kytketään joko rinnakkain laturiin tai niitä ladataan vuoron perään jollain syklillä.

Porschessa on ilmeisesti DC-DC -muunnin tuota varten eli auto nostaa itse jännitteen. Vakiona 50kW ja optiona 150kW.
 
Omistaja teki itse hybridiautonsa huollot: Moottoririkosta syntyi riita – ”Olisi maksanut 11 000 euroa”

Siis henkilö on ostanut 123tkm ajetun lexuksen, jolle ei ole tehty 30tkm, 60tkm ja 105tkm huoltoja. Ja on sitten vielä tehnyt itse seuraavan huollon myöhässä. Sitten kone leikannut kiinni. On mahtanut saada halvalla tuon auton. No kalliiksi tuli kuitenkin. Jotenkin kuulostaa kyllä hyvin sekavalta tämä teksti kun puhutaan ostajan itse tekemistä huolloista, vaikka ajoi sitten itse vain 25tkm. Öljynvaihtovälihän lienee 15tkm.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 654
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom