Keskustelua hybridiautoista

Akun lataus ajettaessa ei monesti ole kovin järkevää. Itse olen kerran käyttänyt tätä ominaisuutta kun tiesin että tulossa on paljon lyhyttä ajoa seuraavina päivinä ja latausta ei ollut käytettävissä. Vähensin näin auton kymäkännistyksiä ja ehkä myös vähän säästin bensaakin.
 
Okkei, kiitos. Kuulostaa ihan hyvältä, joskin jossain päin interwebsejä kerrottiin että tuo esilämmitys lämmittäisi myös jäähdytysnestettä. No, se on sivuseikka.

Mites Bemarissa, onko siinä jotain moodia joka pakottaa lataamaan akut ajamisen aikana? Siltä varalta siis ettei pistokkeesta lataamiseen ole jossain tilanteessa mahdollisuutta.

Voi olla mutta en itse asiasta koskaan mitään vahvistusta saanut tai manuaalista tietoa löytänyt. Oletan että se toimii kuten penarin oma bensalämmitin joka lämmittää myös vain ohjaamon. Akkua voi ladata ajamalla mutta se ei kannata. Edullisempaa ajaa bensalla jos pääsee tyhjäksi. Talvella tuo range pienenee huomattavasti jos kylmästä lähdet.
 
Itse joskus ajelen pakkolataus päällä jos määränpäässä ei ole latausmahdollisuutta mutta haluan että virtaa riittää ennakko lämmitykseen/ilmastointiin.
Se mikä ainakin 330e puuttuu olisi kätevä että saisi itse määrittää missä tasossa pyrkisi pitämään akun, nyt se on pakotettu 15% mikä ei riitä pakkasilla ohjaamon lämmitykseen ennakolta. Joku 30-40 olisi jees.
 
Okkei, kiitos. Kuulostaa ihan hyvältä, joskin jossain päin interwebsejä kerrottiin että tuo esilämmitys lämmittäisi myös jäähdytysnestettä. No, se on sivuseikka.

Se lämmitin on 5kW sähkölämmitin, ja se lämmittää jäähdytysnesteen välityksellä kabiinia. Joku bemarin asiantuntija (siis maahantuojan suunnalta tms) oli väittänyt tämän esilämmittävän jäähdytinnesteen 70-asteiseksi, jolloin moottori lämpiäisi nopeasti käynnistyksen jälkeen. En ihan luota tuohon, ainakin mitä itse olen obd-portin kautta katsellut lämpöjä esilämmityksen jälkeen, niin neste on about ulkoilman lämpöistä (ECT, engine coolant temp). En sitten tiedä kuinka iso osa nesteestä siellä precondinioningia käyttäessä lämpiää, ja aukaiseeko se termareita koneen suuntaan ennen kuin kone on lämminnyt vai ei, mutta kylmästä se kone ainakin käyntiin lähtee. Pitäisi joskus logitella kylmäkäynnistys ja precondinioningilla tehty käynnistys jotta voisi verrata moottorin lämpeämistä.

Noista latausvirroista: auton omaa laturia käyttäessä latausvirran voi määritellä iDriven kautta, ja siellä on sille kolme tasoa. Noita latureita on ainakin kahta eri tehoa, vanhemmmissa se antaa 12-13A ja uudemmissa ilmeisesti vain 8A max. Mun käsityksen mukaan tolla vanhemmalla laturilla ne virrat menis iDriven asetusten mukaan noin 4/8/12A. Geneeristä laturia käytettäessä latausvirta määritellään laturin päästä, ja tuo iDriven asetus ei siihen vaikuta.

Edit: ja ennen kuin kukaan mainitsee niin juu juu, laturi itsessään on autossa ja se ulkoinen morkula on vain jonkinlainen virtalähde...
 
Mun käsityksen mukaan tolla vanhemmalla laturilla ne virrat menis iDriven asetusten mukaan noin 4/8/12A. Geneeristä laturia käytettäessä latausvirta määritellään laturin päästä, ja tuo iDriven asetus ei siihen vaikuta.

Jos hommaa kolmannen osapuolen 16A laturin niin eikös Bemaria saa silloin ladattua yhtä nopeasti kuin julkisista pömpeleistä Type2 Type2 roikalla? Toki edellyttäen että Schuko paikka on 16A sulakkeella. Tästä kokemuksia?

Oliko näitä Super Schuko rasioita muuten jossain myynnissä järkevään hintaan? Joskus jotain juttua tästä oli mutta ei jaksa kaivella bitti avaruudesta....
 
Jos hommaa kolmannen osapuolen 16A laturin niin eikös Bemaria saa silloin ladattua yhtä nopeasti kuin julkisista pömpeleistä Type2 Type2 roikalla? Toki edellyttäen että Schuko paikka on 16A sulakkeella. Tästä kokemuksia?

On kokemusta, mulla on kotona joku geneerinen 16A antava type2-laturi ja hyvin se pelaa. Siinä on valittavissa 10 ja 16A virrat, ja selkeesti nopeemmin se tuolla 16A lataa.

Supershukoa mulla ei ole, mulla on sellainen haarotin joka jakaa seinässä olevan 16A voimavirtarasian kolmeksi valovirraksi, ja sen perässä tuo laturi. Joskus olen latauksen jälkeen tuota tunnustellut, ja pistoke lämpiää hieman - ei kuitenkaan mielestäni liian kuumaksi.

Edit: tämäntyylinen jakaja Axxel adapteri | Karkkainen.com verkkokauppa
 
Jos hommaa kolmannen osapuolen 16A laturin niin eikös Bemaria saa silloin ladattua yhtä nopeasti kuin julkisista pömpeleistä Type2 Type2 roikalla? Toki edellyttäen että Schuko paikka on 16A sulakkeella. Tästä kokemuksia?

Oliko näitä Super Schuko rasioita muuten jossain myynnissä järkevään hintaan? Joskus jotain juttua tästä oli mutta ei jaksa kaivella bitti avaruudesta....

Kannattaa asentaa kiinteä 22kW kykenevä laturi. Tulevaisuudessa kuitenkin kaikki toimii sähköllä niin ei mene hukkaan :) Nuo voimavirta jne kaapelit on kuitenkin sen verran hintavia että ero kiinteään boksiin on melko pieni.
 
Kannattaa asentaa kiinteä 22kW kykenevä laturi.

Olen hiukan eri mieltä, riittänee 11kw:kin kun kerta enempää ei ole tarjolla enkä ole vaihtamassa isompaan sulake kokoon. Uskon että tämäkin riittää ja mietinnässä on joko johto jossa säädettävyys 3.7kw-11kw 3x16A tai sitten Webasto Pure mutta ensimmäinen houkuttelee enemmän. Tietty tällä hetkellä ehkä jopa tuo täydet 16A antavakin johto olisi oikein asiallinen, enempää kun ei tarvi niin miksi maksaa turhasta??

Mitä 1x16A johtoja porukka suosittelisi ja mihin hintaan? Tuota Telewellin 299e 1x16A roikkaa olen kattonut mutta onko muita parempia/halvempia?
 
En mä ainakaan jaksa pelleillä noitten irtoroikkien kanssa ja siksi tilasin 22kW Webasto puren joka odottaa nyt asennusta. Tosin luultavasti asennutan sen nyt alkuun vaan 11kW kytkennällä, mutta onpahan kapasiteettia tulevaisuuteenkin.

En ymmärrä miksi ostellaan hemmetin kalliita autoja muttei raaskita laittaa kunnon latausasemaa sille vaan leikitään noilla usein pelkästään tilapäiskäyttöön tarkotetuilla roikilla o_O
 
Olen hiukan eri mieltä, riittänee 11kw:kin kun kerta enempää ei ole tarjolla enkä ole vaihtamassa isompaan sulake kokoon. Uskon että tämäkin riittää ja mietinnässä on joko johto jossa säädettävyys 3.7kw-11kw 3x16A tai sitten Webasto Pure mutta ensimmäinen houkuttelee enemmän. Tietty tällä hetkellä ehkä jopa tuo täydet 16A antavakin johto olisi oikein asiallinen, enempää kun ei tarvi niin miksi maksaa turhasta??

Mitä 1x16A johtoja porukka suosittelisi ja mihin hintaan? Tuota Telewellin 299e 1x16A roikkaa olen kattonut mutta onko muita parempia/halvempia?

Varmasti tämän hetken tilanteeseen. Noissa kiinteissä asennuksissa on mielestäni kannattaa varautua tehojen nousuun tulevaisuutta varten. Tokihan tämä riippuu millaiseen ympäristöön ja infraan laite asennetaan mutta jos / kun myöhemmin sähköjä päivitellään niin onpahan laitteessa valmius. 11kW vs 22kW ero on jo melkoinen latauksen suhteen. Toinen asia mikä voi pakottaa vetämään uusiksi sähköjä on kun sähköautoja alkaa olemaan useampi. Tuollainen 1x16A sulake alkaa olemaan aika pieni kahdelle autolle.
 
Mitä 1x16A johtoja porukka suosittelisi ja mihin hintaan? Tuota Telewellin 299e 1x16A roikkaa olen kattonut mutta onko muita parempia/halvempia?

Maksoin omasta 10/16A "laturista" muistaakseni 378e vajaa 3v sitten. Liekö noilla muuta eroa kuin ominaisuudet (esim. mitä tehovalintoja löytyy) ja laatu/kesto. Jälkimmäiseen paha sanoa mitään - oma oli tuolloin ebayn halvin eu-alueelta (ainakin oman etsinnän perusteella) ja on tosiaan kohta 3v pelannut. Ominaisuuksissa olisi minusta kiva jos sen lataustehon voisi valita sopivissa portaissa. Tuo 10/16 riittää itselle, mutta jos tarvii usenkin ladata esim. jaetun 10A sulakkeen takaa niin sitten pienempikin asetus olisi tarpeen (omassa se löytyy toisesta laturista, auton mukana tulleesta).

Toki noissa voi olla muutakin eroa, esim. koko, vedenkesto, kaapelinhallinta jne...
 
En mä ainakaan jaksa pelleillä noitten irtoroikkien kanssa ja siksi tilasin 22kW Webasto puren joka odottaa nyt asennusta. Tosin luultavasti asennutan sen nyt alkuun vaan 11kW kytkennällä, mutta onpahan kapasiteettia tulevaisuuteenkin.

En ymmärrä miksi ostellaan hemmetin kalliita autoja muttei raaskita laittaa kunnon latausasemaa sille vaan leikitään noilla usein pelkästään tilapäiskäyttöön tarkotetuilla roikilla o_O

Tarpeeksi "kiinteä" tuo johtokin on kun sen niin asentaa. Muutenkin autotallin sisällä melkein aivan sama. Jos tarvii ulos saada niin sitten on toki Webasto nätimmän näköinen kuin joku johto hässäkkä.

Emmä jaksa mistään 22kw laitteesta maksaa kun pysty käyttämään kuin murto osan siitä eli tässä tapauksessa maksimissaan 3.7kw. Katellaan kolmen vuoden päästä sitten uudestaan, latauslaitteetkin varmaan jo halvempiakin silloin :tup:
 
[QUOTE = "Mitä 1x16A johtoja porukka suosittelisi ja mihin hintaan? Tuota Telewellin 299e 1x16A roikkaa olen kattonut mutta onko muita parempia/halvempia? [/ QUOTE]



Maksoin 2 kaapelista 380 euroa. Ne toimivat täydellisesti. Toimitus oli 19 euroa



Tuolta sai joskus Schuko - Type 2 johdon 199e, nyt maksaa 240e :/

Sulla on Nissan Leaf ja riittää noin hidas laturi?? :eek:
 
Sulla on Nissan Leaf ja riittää noin hidas laturi?? :eek:

Eikös Leafin vakiolaturi ole vain 3,3kW? Eli se ei ota edes täyttä 16A.

Toisaalta se 40kWh akkukin latautuu 3,3kW teholla täyteen reilussa puolessa vuorokaudessa, joka ei ainakaan mun polttisautolle ole mitenkään poikkeuksellinen aika seistä tuossa parrkiruudussa.
 
Tämä Duosida ilmeisesti silti ihan ok merkkinä, parempaa Kiinalaistako?
Ei ole tarkempaa tietoa. Valitsit kuitenkin itse kalliimman saksalaisen (Phoenix Contact, joka on perinteinen valmistaja sähköpuolella. Esim. Ioniq: in alkuperäinen latauskaapeli on heidän tekemä (type2)).
 
Voisi kuvitella, ettei noiden kiinteiden latausasemien hinnat ainakaan nousemaan lähde. Ostaa sellaisen sitten kun auto vaatii. Näin itse ainakin järkeillyt, ettei sellainen oikein plugarin kanssa kannata. Akun saattaa saadaa tunnin, tai ehkä jopa kaksi, nopeammin täyteen, mutta onko sillä todellista merkitystä kovinkaan monesti.. Käyttömukavuus ehkä pykälän parempi kiinteän aseman kanssa.
 
Voisi kuvitella, ettei noiden kiinteiden latausasemien hinnat ainakaan nousemaan lähde. Ostaa sellaisen sitten kun auto vaatii. Näin itse ainakin järkeillyt, ettei sellainen oikein plugarin kanssa kannata. Akun saattaa saadaa tunnin, tai ehkä jopa kaksi, nopeammin täyteen, mutta onko sillä todellista merkitystä kovinkaan monesti.. Käyttömukavuus ehkä pykälän parempi kiinteän aseman kanssa.

Juurikin näin ja eikä sitä voi tietää että onko edes esimerkiksi kolmen vuoden päästä samalla Type2 liittimellä oleva auto omassa pihassa. Taas menisi vaikeaksi.
Ostaa nyt vaan sen mikä parhaiten soveltuu omaan käyttöön :tup:
Miksi maksaa nyt ominaisuudesta jota ei voi hyödyntää ja jonka voi saada vuosien päästä halvemmalla :happy:
 
Eihän noita mukana tulevia saisi käyttää edes kuin tilapäiseen lataukseen eli ei päivitäiseen käyttöön. Tiedä sitten miksi näin, mutta ainakin Optiman ohjekirjassa noin taisi lukea ja toisessa Kia puljussa kun tuli myyjän kanssa juttua niin kyseli, että onhan laturi asennettu...

Tosiaan se käyttömukavuus on ihan eri planeetalta kun ottaa pistoolin seinästä ja lykkää kylkeen. Ja pois ottaessa ei tarvitse koskea kuin pistooliin ja kiepauttaa kierros laturin ympäri. Vs. mukanatuleva mikä monella kierroksella omassa pussisa ja sitä pitää hipelöidä ja on näpit vähintään likaiset kun kierinyt maassa.


Aiheesta kettuleipään kun Optimalle ei ole omaa triidiä. Olen saanut takaluukun jumitettua niin ettei aukea enää. Nytkähtää puoli senttiä ja alkaa piipittämään. Eli aukeaa lukosta, mutta ei nouse ylös. Väkisin vetää auki vähän matkaa ja painaa nappia niin se aukeaa 3/4 ja pyssää siihen sitten pitää taas työntää täysin auki. Kiinni menee ok napista sähköisesti.

Oli survottuna 3 ihmisen assy kamat tuoleineen ja teki vähän ahdasta niin joutuu pari kertaa kokeilemaan kiinni laittamista niin, että meniskö nyt kiinni kun jotian romua otti luukkuun kiinni. Vanhalla superbilla tehnyt samaa ties kuinka monta kertaa eikä sähköinen luukku ollut moksiskaan. Nyt ei tiedä mitä lihasta pitäisi jännittää asian suhteen? Jostain joku resetti ja arvojen uudelleen haku varmaan auttaisi? Kiinnostaisi kuin kasa kiviä viedä tuollaisen takia merkkihuoltooon rahastettavaksi...

e: Millasella palikalla muuten mahtaa tästä autosta saada arvoja pihalle obd liittimestä? Skeidaan tuli ostettua se joku vagin palikka ja kyllä tämäkin olisi tarkoitus pitää omistuksessa aika pitkään joten voisi tässä vaiheessa jo investoida lukulaitteeseen.
 
Tosiaan se käyttömukavuus on ihan eri planeetalta kun ottaa pistoolin seinästä ja lykkää kylkeen. Ja pois ottaessa ei tarvitse koskea kuin pistooliin ja kiepauttaa kierros laturin ympäri. Vs. mukanatuleva mikä monella kierroksella omassa pussisa ja sitä pitää hipelöidä ja on näpit vähintään likaiset kun kierinyt maassa.
Jos tuota "tilapäislaturia" roudailee mukana, niin sittenhän tuo menee noin. Ja tällöin varmasti kotiin kannattaakin hankkia asema, eikä välttämättä toista tilapäislaturia. Mutta esim. itsellä ei ole paikkoja, joissa törkkäisi auton latautumaan sukosta, niin tilapäislaturi on aika kiinteästi asennettu kotipihaan. Ei likastu näpit. :)
 
Tosiaan se käyttömukavuus on ihan eri planeetalta kun ottaa pistoolin seinästä ja lykkää kylkeen. Ja pois ottaessa ei tarvitse koskea kuin pistooliin ja kiepauttaa kierros laturin ympäri. Vs. mukanatuleva mikä monella kierroksella omassa pussisa ja sitä pitää hipelöidä ja on näpit vähintään likaiset kun kierinyt maassa.

Ihan näppärästi olen ripustanut mukana tulevan laturi johdon seinälle koukkuihin (laturi osa ruuvien kanssa kiinni eli ei "leiju ilmassa") ja kun on auto ajettu talliin, otan latauspistoolin käteen, korkki pois ja auto lataukseen. Aivan yhtä hyvä käyttömukavuus itsellänikin. Toki se ei ole ihan yhtä kauniin näköinen kuin fiinisti asennettu Webasto :)

Ihmettelen kans et miksi tuota mukana tulevaa ei voisi käyttää 24/7? Mikä on se oikeasti suurin syy? Ymmärrän että auton mukana tullutta tunkkia ei kuulu käyttää renkaiden vaihtoon koska hajoaa jossain kohtaa ja sitten voi käydä huonosti mutta että laturi?? Kaikki aikanaan hajoaa toki. Tuo boldattu tekstini on hiukan ristiriidassa sen kanssa että laturi olisi väliaikaiseen käyttöön. Miksi laturin kulmiin on tehty reiät seinään kiinnitystä varten? :vihellys::geek:
 
Joo homma toki muuttuu jos asentaa sen 'kiinteäksi', mutta jos menee sillä mikä mukana ja haluaa kantaa sitä mukana niin ei kovin näppärää touhua. Sama homa noissa julkisilla latausasemilla missä ei ole omaa kaapelia vaan joudut ottamaan siitä pussukasta sen oman kaapelin ja kieputtamaan takaisin pussiin käytön jälkeen.

Liittyisikö se tilapäisyys niihin korkeampiin virtoihin? Optimassa taisi ainakin latausvirta olla isompi mitä normipistorasiasta sai jatkuvalla virralla ottaa. Lisäksi kun tulpan lykkää seinään niin mulla ainakin lähti sivulle johto eli mötikkä roikku siinä ilmassa ja väänsi johtoa.
 
Joo homma toki muuttuu jos asentaa sen 'kiinteäksi', mutta jos menee sillä mikä mukana ja haluaa kantaa sitä mukana niin ei kovin näppärää touhua. Sama homa noissa julkisilla latausasemilla missä ei ole omaa kaapelia vaan joudut ottamaan siitä pussukasta sen oman kaapelin ja kieputtamaan takaisin pussiin käytön jälkeen.

Just sillä mikä tuli mukana, on semi kiinteästi itellä seinässä ja on se siitä aika helppo mukaankin ottaa. Kertaakaan en ole sitä sen boxiin laittanut enkä myöskään jälkeenpäin asennettua type 2 type 2 johtoakaan. Ei vaan jaksa pakata niitä niihin, kiepille ja takaluukkuun tai "kaksoispohjaan".

Olen ainoastaan yhden kerran käyttänyt ABC huoltsikan omaa johtoa, heti samana päivänä kun auton joulukuussa ostin. Muuten "väliaikasella" ja tolla type2 roikalla :)
 
Oliko se nyt edelleen niin ettei hybridi- tai sähköauto kannata jos ajaa enimmäkseen pitkää matkaa motarilla? Alkais olla kohta auton vaihto ajankohtainen, niin vaimo ehdotteli että pitäiskö niitäkin harkita dieselin sijaan. Päivässä tulee työmatka-ajoa vajaa 200km josta suurin osa motaria ja työpaikalla ei lataus onnistu.
 
Hybridi ei auta kuin taajamassa ja pitkän kantaman sähköautot ovat vielä... "In development."

Riippuu sun kokonaiskilometreistäs ja minkälaista autoa halajoit, mutta diesel on edelleenkin ylivoimainen sun ajoihin.
 
Hybridi ei auta kuin taajamassa ja pitkän kantaman sähköautot ovat vielä... "In development."

Riippuu sun kokonaiskilometreistäs ja minkälaista autoa halajoit, mutta diesel on edelleenkin ylivoimainen sun ajoihin.

Kiitos, näin olin vähän ymmärtänytkin asian. Dieselhybrideitäkään ei tainnut olla kuin Volvolla ja nekin taisi olla poistumassa?
 
Hybridi ei auta kuin taajamassa ja pitkän kantaman sähköautot ovat vielä... "In development."

Riippuu sun kokonaiskilometreistäs ja minkälaista autoa halajoit, mutta diesel on edelleenkin ylivoimainen sun ajoihin.

Mihin tämä perustuu, avaatko vähän? 200km päivässä menee kyllä helposti sähköautolla kelillä kuin kelillä vaikka toisessa päässä ei voi ladata. Tuolla ajomäärällä nimenomaan säästö käyttökuluissa on suuri.
 
Aikalailla on testeissä kyykänny Konankin kantama talvella ja jos kysyjän halu on isompaan autoon esim farmari niin... Tarjonta on rajoittunutta eikä Zoe sovi kaikille, jos se hidas lataus olisi kysyjällä mahdollista niin sitten olisikin jo optioita. Teiltä unohtuu järkeilyissänne, vaikka kelivarausta hieman akun kestoon otattekin > se auto seisoo ulkona ilman roikkaa ~8h määränpäässä. Se(kin) syö akkua.
 
Viimeksi muokattu:
Aikalailla on testeissä kyykänny Konankin kantama talvella ja jos kysyjän halu on isompaan autoon esim farmari niin... Tarjonta on rajoittunutta eikä Zoe sovi kaikille, jos se hidas lataus olisi kysyjällä mahdollista niin sitten olisikin jo optioita. Teiltä unohtuu järkeilyissänne, vaikka kelivarausta hieman akun kestoon otattekin > se auto seisoo ulkona ilman roikkaa ~8h määränpäässä. Se(kin) syö akkua.

Kiitos. En tiedä näistä testeistä mutta omat kokemukset on Model S/X ja 530e hybridistä. Tesloilla tuo 200km ei ole talvella ollut koskaan ongelma vaikka auto on ollut yön yli parkissa ilman piuhaa. Kysymyksen parametrit oli moottoritie ja 200km päivässä minkä perusteella "järkeilin" että tuo ei ole sähköautolle ongelma työpäivän aikana. Jos "järkeillään" että auton pitää olla farmari, se saa maksaa maksimissaan 40k euroa ja sillä pitää pystyä ajamaan talvella keskinopeudella 130km/h 200 kilometriä päivässä -20 pakkasessa ja seistä pihalla lämmitys päällä 8 tuntia niin olet täysin oikeassa :)
 
Hybridi ei auta kuin taajamassa ja pitkän kantaman sähköautot ovat vielä... "In development."
Tuo boldattu ei kyllä pidä täysin paikkaansa. Ainakin plug in hybridillä ajaminen maantiellä tai motarilla voi tapahtua kokonaan akun avulla hybridimoodissa, vaikka akku olisi tyhjentynyt niin paljon, ettei pelkkä akulla ajo enää onnistu. Eli kyllä se hybridi hyötyy siitä hybridistä myös taajaman ulkopuolella, mutta ei toki niin paljoa. Kesällä itse ajoin plugarilla mm. Espoo - Turku - Espoo noin 4,5 l/100km keskikulutuksella ja tuo matka oli yli 90%:sti pelkkää motaria.
 
^ kyllä, onhan siinä 200km:n aikana varmaan paljon pätkiä milloin voi huristella kokonaan EV-moodissa, vastaavasti, siinä voi tulla paikkoja missä voidaan taas kerätä sitä energiaa talteen kun nostetaan jalka polkimelta tai joutuu jopa jarruttamaan. Nopeasti ottaa tosiaan tuon saman 1-2l/100km pois ellei osin enemmänkin. Yaris hybridi meni Poriin ja takaisin pk-seudulta jollain 3,x litralla/100km. Bensa-Yaris olisi ottanut sen 5l/100km vähintään.
 
Budjetti on omalla kohdalla rajallinen (alle 20k€, mieluummin lähempänä 15k€), niin jää ainakin uudet autot pois. Pikainen katsaus Nettiauton tarjontaan näytti että budjettiin osuis vain Amperaa ja Leafia. Yksi Zoe sentään osui.

Noista tuo Ampera nyt eniten miellyttäisi silmää, mutta jos nyt oikein ymmärsin sen tekniikkaa niin sillä pääsis pelkällä sähköllä jotain 40-50km ja sitten lähtis polttomoottori käyntiin tuottamaan lisää sähköä? Eli olisi käytännössä lähempänä hybridiä eikä siten olisi välttämättä se paras vaihtoehto?

Bemarin 330e kyllä kiinnostaisi kovasti, mutta se on vielä budjetin ulkopuolella :(
Joskus työkaverin kanssa mietittiin vitsillä, että kuittaisiko pienentyneet polttoainekulut Tesla Model S:n isomman rahoituserän :D
 
Budjetti on omalla kohdalla rajallinen (alle 20k€, mieluummin lähempänä 15k€), niin jää ainakin uudet autot pois. Pikainen katsaus Nettiauton tarjontaan näytti että budjettiin osuis vain Amperaa ja Leafia. Yksi Zoe sentään osui.

Noista tuo Ampera nyt eniten miellyttäisi silmää, mutta jos nyt oikein ymmärsin sen tekniikkaa niin sillä pääsis pelkällä sähköllä jotain 40-50km ja sitten lähtis polttomoottori käyntiin tuottamaan lisää sähköä? Eli olisi käytännössä lähempänä hybridiä eikä siten olisi välttämättä se paras vaihtoehto?

Bemarin 330e kyllä kiinnostaisi kovasti, mutta se on vielä budjetin ulkopuolella :(
Joskus työkaverin kanssa mietittiin vitsillä, että kuittaisiko pienentyneet polttoainekulut Tesla Model S:n isomman rahoituserän :D

Jos vertaat 15k ja 100k autoa niin ei millään matikalla :rofl:

Noita ensimmäisiä sähköautoja alkaa tulemaan nyt jälkimarkkinaan ja niistä varmaan alkaa tulemaan kokemuksia pikkuhiljaa. Itse välttäisin sellaisen hankkimista ihan oman mutun pohjalta ainakin ainoaksi autoksi koska akuston ja voimansiirron kuluma on kysymysmerkki. Ainakin selvittäisin hyvin tarkkaan miten pitkä takuu akustolla on ja mihin marginaaleihin se menee. Onko esim. 70% varaus alkuperäisestä vielä riittävä valmistajan mukaan jne.
 
Kyllähän ne hybridiautot.. tai ainakin toyotan hybridit menevät maantiellä ja motarillakin pienellä, kuluts on litroina samaa luokkaa kuin diesel moottorilla, mutta onhan se nafta edelleen halvempaa jolloin korkeammat käyttömaksut kuittaantuvat kun kilometrejä tulee tarpeeksi.
 
Joskus työkaverin kanssa mietittiin vitsillä, että kuittaisiko pienentyneet polttoainekulut Tesla Model S:n isomman rahoituserän

Tiedän yhden ketä ajaa Tesla Model S:llä ja juurikin homma menee noin kun saa ilmaset sähköt Super Chargereista :tup:

Älä unohda Bmw i3:sia, niitäkin alkaa saamaan 20t eurolla ja niillä pääsee päälle 200km. Sitten jos on vielä pikalataus mahdollisuus niin ei siinä kahvitauolla jossain huoltsikan motaritiellä montaa minuuttia tarvi ladata lisää ni taas matka jatkuu. Kai tolla matkalla nyt kerran pysähdytään suuntaansa? :tup:
 
Älä unohda Bmw i3:sia, niitäkin alkaa saamaan 20t eurolla ja niillä pääsee päälle 200km.
BMW i3 a cold Nordic winter day (-15C / ~0F)

So what was the actual range? Well, this cold winter day I could not get the 100 km (62 mi) I use in my standard reply, but had to pull over at a rapid charger after 82 km (51 mi). The expected range was then down at 1 km.

Kannattaa huomioida, että sähköautojen range laskee rajusti pakkasella.
 
Tiedän yhden ketä ajaa Tesla Model S:llä ja juurikin homma menee noin kun saa ilmaset sähköt Super Chargereista :tup:

Älä unohda Bmw i3:sia, niitäkin alkaa saamaan 20t eurolla ja niillä pääsee päälle 200km. Sitten jos on vielä pikalataus mahdollisuus niin ei siinä kahvitauolla jossain huoltsikan motaritiellä montaa minuuttia tarvi ladata lisää ni taas matka jatkuu. Kai tolla matkalla nyt kerran pysähdytään suuntaansa? :tup:

Meinasin jo unohtaakin nuo i3:t. Niihinkin jo alkaa silmä tottua :D

Ainoa pysähys on kun pitää jättää vaimo omalle työpaikalleen. Sieltä on enää ~10km minun työpaikalle ja tuo matka on siis sen vajaa 100km suuntaansa.

BMW i3 a cold Nordic winter day (-15C / ~0F)

Kannattaa huomioida, että sähköautojen range laskee rajusti pakkasella.
Tuo kyllä rajaa aika tehokkaasti tuon i3:n pois kun pääsis ehkä just työpaikan parkkipaikalle, muttei enää kotiin.
 
I3:ssa on toki se rex saatavana, mutta älä näitä murehdi, tämän seuraavan autosi jälkeen ollaan jo eri optioissa ihan toisilla luvuilla, on kaasuasemia, on sähköautoja ja toki edelleenkin ne hybridit ja dieselit.
 
Kiitos. En tiedä näistä testeistä mutta omat kokemukset on Model S/X ja 530e hybridistä. Tesloilla tuo 200km ei ole talvella ollut koskaan ongelma vaikka auto on ollut yön yli parkissa ilman piuhaa. Kysymyksen parametrit oli moottoritie ja 200km päivässä minkä perusteella "järkeilin" että tuo ei ole sähköautolle ongelma työpäivän aikana. Jos "järkeillään" että auton pitää olla farmari, se saa maksaa maksimissaan 40k euroa ja sillä pitää pystyä ajamaan talvella keskinopeudella 130km/h 200 kilometriä päivässä -20 pakkasessa ja seistä pihalla lämmitys päällä 8 tuntia niin olet täysin oikeassa :)

Tesla on niin luotettava ja hyvän auton maineessa ja vielä halvin vaihtoehto että sellainen se täytyy olla.

Onhan se kiva että yhdellä sähköautolla tuo ei ole ongelma, harmi vain että auto itsessään on paskin mahdollinen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 871
Viestejä
4 584 678
Jäsenet
75 519
Uusin jäsen
juhalele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom