Keskustelua hybridiautoista

Ensimmäinen ohje lienee, että jos sähköauton (ainakin Teslan) mälläät, juokse helvetinmoista munaravia etäämmälle? Nuo muutamat näkemäni videot ovat palojen osalta olleet kaikki aika nopeita ja tulipalo itsessään on hyvin agressiivinen. Aivan kuten kännykkäakut pienemmässä mittakaavassa jo iät ja ajat.
 
Laitetaas kysymys kun on kiinnostanut mutta ei liity oikeen aiheeseen niin kuinka pahasti käy kun kaasu hybridi joutuu perään ajo uhriksi kun kaasupullot on takana? Räjähtääkö pahemmin kuin sähköautot? :rolleyes:
 
Laitetaas kysymys kun on kiinnostanut mutta ei liity oikeen aiheeseen niin kuinka pahasti käy kun kaasu hybridi joutuu perään ajo uhriksi kun kaasupullot on takana? Räjähtääkö pahemmin kuin sähköautot? :rolleyes:

Siinähän se on täysin tuurista kiinni miten pahasti säiliöt tai putket repeää ja mistä saa kipinän. Jos ikävästi kaasu virtaa kabiiniin, niin kyllähän siinä aika kuumat oltavat on autossa jumissa olevilla.

Akkuvehkeissä nuo palot on aika samanlaisia, kun kennot vetää oikoseen ja koko setti on hetkessä tulessa.
 
Eikä tarvitse edes kolaroida, riittää kun joku kohta pettää muuten vain vaikka tankatessa tms. Näitä menee Thaimaassa aina silloin tällöin paskaksi aika iloiseksi ja jälki rajua. Toki on varmaan eroja orkkislaadussa ja näissä jälkiasennuksissa missä säiliöiden paksuudet ja rakenteiden vahvuudet eivät aina ole ihan just eikä melkein.

Taxi explodes during gas refill

nimimerkillä, aina kun taksari menee täyttämään kaasukampettaan, siirryn suosiolla hakemaan itselleni kokiksen huoltsikan puolelta. :D

Mutta on näissä sähkövehkeissä nyt kuitenkin vielä jotain parennettavaa kun useammallakin merkillä on näitä itsekseen syttyviä, mitenköhän menee vakuutusten laita jatkossa, onko eroja hinnoissa sähkisten ja polttisvehkeiden välillä?
Aiemmin uutisoitu Tesloista, nyt myös Hyundain sähköauto leimahti liekkeihin: Talo paloi päreiksi
 
Mutta on näissä sähkövehkeissä nyt kuitenkin vielä jotain parennettavaa kun useammallakin merkillä on näitä itsekseen syttyviä, mitenköhän menee vakuutusten laita jatkossa, onko eroja hinnoissa sähkisten ja polttisvehkeiden välillä?

Tätä yritin katsella aikaisemminkin, varmaan tässä ketjussa. Randomisti hain myytäviä Tesloja nettiautosta, missä oli rekkari ilmoitettu. Näitä kun yritti syöttää vakuutusyhtiöiden laskuriin, niin tuli vaan tekstiä, että jos kyseessä on sähköauto ja tms, niin soita ja pyydä tarjous. Vastausta itse kysymykseen ei löytynyt, muistaakseni.
 
^ sama täällä, koitin varmaan joka nettilaskurilla saada hinnan sähköautolle, tuli kaino pyyntö ottaa yhteyttä myyntiin.

Malttaako joku sähköautoilija ’paljastaa’ mitä maksaa liikennevakuutus + paras kasko ja eiköhän suurimmalla osalla ole täydet bonarit.
 
Tätä yritin katsella aikaisemminkin, varmaan tässä ketjussa. Randomisti hain myytäviä Tesloja nettiautosta, missä oli rekkari ilmoitettu. Näitä kun yritti syöttää vakuutusyhtiöiden laskuriin, niin tuli vaan tekstiä, että jos kyseessä on sähköauto ja tms, niin soita ja pyydä tarjous. Vastausta itse kysymykseen ei löytynyt, muistaakseni.
Muistaakseni Osuuspankista saisi aika halvan vakuutuksen Teslaan. Muilla vakuutusyhtiöillä voi olla joko kallista, tai ei saa vakuutusta ollenkaan? Teslan korjaaminen kun on kumminkin aika kallista.

Omat vakuutukset taitaa olla if:issä.
Vakuutusyhtiö Pohjola Vakuutus | Vakuutukset verkosta
 
^ sama täällä, koitin varmaan joka nettilaskurilla saada hinnan sähköautolle, tuli kaino pyyntö ottaa yhteyttä myyntiin.

Malttaako joku sähköautoilija ’paljastaa’ mitä maksaa liikennevakuutus + paras kasko ja eiköhän suurimmalla osalla ole täydet bonarit.
OP ilman bonuksia pelkkä vakuutus 908€. Kaskon kanssa 1496€. Nettiauton halvin Tesla.

40% bonuksilla kaskon kanssa 1 090€.

Jos valitsee vielä kaikki neljä lisäturvaa, niin hinnaksi tulee 1 552€ (40% bonus).

tesla.png
 
^ sama täällä, koitin varmaan joka nettilaskurilla saada hinnan sähköautolle, tuli kaino pyyntö ottaa yhteyttä myyntiin.

Malttaako joku sähköautoilija ’paljastaa’ mitä maksaa liikennevakuutus + paras kasko ja eiköhän suurimmalla osalla ole täydet bonarit.
850 € vuosi oma, noin pari sataa vähemmän kuin edellisellä polttiksella. Vain osa vakuutusyhtiöistä (esim. OP) ymmärtää sähköautojen päälle. Ifistä ei kannata pyytää edes tarjousta.
 
^ sama täällä, koitin varmaan joka nettilaskurilla saada hinnan sähköautolle, tuli kaino pyyntö ottaa yhteyttä myyntiin.

Malttaako joku sähköautoilija ’paljastaa’ mitä maksaa liikennevakuutus + paras kasko ja eiköhän suurimmalla osalla ole täydet bonarit.

Teslaan liikennevakuutus 166€ + superkasko 551€.
 
^ Ei minulla ainakaan ole mitään ideologian vastaista lähtökohtaa kun olin/olen kiinnostunut sähköautojen paloista. Oma kiinnostus on lähinnä siinä, että nuo vaikuttavat olevan kohtuullisen agressiivisia palon etenemisen suhteen ja sieltä voi oikeasti tulla kiire ulos vs. bensamoottorissa on tulipalo jonkun minuutin vähintään ennen kuin se leviää matkustamon puolelle jos koskaan.
 
Kyllä bensakin palaa kohtuullisen aggressiivisesti, mutta tämänhän jo tiesitkin. Kiire sieltä on pois, oli se energian säilytysmuoto mikä tahansa.
 
Palaa tietysti nopsaan ja kovalla innolla, mutta joitakin nähnyt livenä ja lukuisia videoina, niin semmoinen perinteinen moottoritilasta lähtenyt palo ei mikään kovin ärhäkkä läheskään aina ole. Niissä kerkiää hakemaan takapaksista sammutinta ja mikä tärkeintä, saa itsensä ulos autosta.
 
Melkein sama hinta kaikissa kolmessa Teslassa. Pohjola vakuutus.
Tesla Model S
80% bonuksilla ja 70% kasko bonuksilla tuli 192€. Superkaskon kanssa 592€.

Tesla Model 3
Vakuutus 167€. Superkaskon kanssa 569€.

Autovakuutus | Alhainen omavastuu, edullinen hinta

Tesla Model X
Vakuutus 187€. Superkaskon kanssa 637€.

Kyllä bensakin palaa kohtuullisen aggressiivisesti, mutta tämänhän jo tiesitkin. Kiire sieltä on pois, oli se energian säilytysmuoto mikä tahansa.
Mopo on vaan syttynyt palamaan ja siitä selvisin, kun kaadoin vettä päälle. Ilmeisesti joku bensainen kangas renttu syttyi sytytystulpan kipinästä. Vielä ei ole onneksi mikään akullinen vehje alkanut kettuilemaan. Ei se bensan palaminen minusta mitään kovin aggressiivista ole. Aika äkkiä yleensä sammuu?
 
Heh, eli sä nyt niputat sähköautopalojen worst-case-scenarion ja moottoritilapalon bensa-autoista nätisti samaan nippuun. Miksei vertailtaisi molempien worst-case-scenarioita?

edit: ja en tiedä miten paljon sä olet noita oikeasti nähnyt, mutta mä olen töissä pelastuslaitoksella.

En minä niitä mitenkään samaan niputtanut, erilaisiahan nuo ovat kuten varmaan pelastuslaitoksella tiedät alkaen jo ihan mahdollisesta sammutuksesta. Mutta harvoinpa bensa-autot muualta syttyvät tuleen kuin moottoritilasta, se taas on eristetty paloseinällä ohjaamosta. Tietysti kuivaan kesäaikaan kuuma katalysaattori saattaa sytyttää auton alla olevan maaston tuleen ja tämä sitten aiheuttaa tulipalon itse autossa jossain muualla kenties kuin moottoritilassa.

Kerro ihmeessä vähemmän worst case -tapauksia sähköautoista, varmasti kiinnostaa muitakin kuin minua.
 
Kerro ihmeessä vähemmän worst case -tapauksia sähköautoista, varmasti kiinnostaa muitakin kuin minua.

Olematta pelastuslaitoksella töissä voin veikata että yleisimmin ne autot rypistyy perästä tai keulasta, ja kummastakaan päästä se sähköauto tuskin syttyy, kun ne akut ei yleensä ole kummassakaan siellä... ja lieneekö mitään muutakaan palavaa? Että olisiko se normaali tilanne se kopsaus josta ei seuraa minkäänlaista paloa?
 
Minä käsitin, että Wilmo otti kantaa siihen, että on muunkinlaisia paloja kuin näitä mitkä ovat agressiivisia ja jotka käytännössä polttavat koko auton paskaksi. Tavalliset peltikolarit nyt eivät mielestäni olleet tässä se juttu. Otin siis itse esille näitä pahoja paloja ja linkitin aiemmin yhden uutisenkin kun sähköautosta jäi jäljelle pikkusen roskaa tielle ja koko muu auto oli palanut pois.
 
Sun kanssa ei kyllä voi keskustella oikeestaan mistään asiasta, vaan se menee välittömästi ihan älyttömäksi väännöksi. Sähköauto ei liiku polttamalla/räjäyttämällä mitään, joten tähän prosessiin liittyviä paloja ei yksinkertaisesti ole. Käytännössä ainoa palava komponentti on akusto, joka vioittumalla voi palaa. Ja joo, ei tavallisessa peltikolarissa pala autot, se tarvitsee kaikissa autoissa energiavaraston vaurioitumisen. Sitten kyllä palaa iloisena kokkona molemmat. Polttomoottoriautoja palaa milloin mistäkin syystä, yleisimpinä syinä lämmityskautena käytetyt lisälämmittimet(näissä yleensä palo kuitenkin aika hidas kehittymään), joita ei myöskään sähköautoissa ole (jotkut hybridit tähän poikkeus).
 
Polttomoottoriauton sisätilanlämmitin voi tosiaan syttyä palamaan lämmityskaudella ja polttaa auton/matkustamon. Sähköautossa ei ole tuota erillistä lämmitintä, mutta on siinäkin lämmitysvastus. Kai sekin voisi syttyä, mutta hyvin epätodennäköistä.
 
Kiinteäelektrolyyttiset akut ilmeisesti saadaan markkinoille tässä lähivuosina. Niissä käsittääkseni ei ole tuota syttymisriskiä, tai ainakin se on huomattavasti pienempi.
 
Sun kanssa ei kyllä voi keskustella oikeestaan mistään asiasta, vaan se menee välittömästi ihan älyttömäksi väännöksi. Sähköauto ei liiku polttamalla/räjäyttämällä mitään, joten tähän prosessiin liittyviä paloja ei yksinkertaisesti ole. Käytännössä ainoa palava komponentti on akusto, joka vioittumalla voi palaa. Ja joo, ei tavallisessa peltikolarissa pala autot, se tarvitsee kaikissa autoissa energiavaraston vaurioitumisen. Sitten kyllä palaa iloisena kokkona molemmat. Polttomoottoriautoja palaa milloin mistäkin syystä, yleisimpinä syinä lämmityskautena käytetyt lisälämmittimet(näissä yleensä palo kuitenkin aika hidas kehittymään), joita ei myöskään sähköautoissa ole (jotkut hybridit tähän poikkeus).

Varmaan ymmärretään suomenkieltä eri tavalla sitten? Minä laitoin esimerkin missä sähköauto palaa ja missä bensakampe palaa, sinusta tämä oli sähköauton osalta epäreilu koska worst case skenaario -> minä kysyin ihan aidosti minkälaisia muita paloja sähkiksillä syntyy. Eikä tässä mitään vääntöä ollut ainakaan minun puolelta.
 
Tuollaisen kolarin jälkeen palaa kyllä joskus ihan polttomoottoriautotkin. Kaverilla oli aikanaan näyttävää videota omasta Audi A4:staan, joka päätti syttyä pikku töpsyn jälkeen risteyksessä.

Suurempi kysymys on se, että oliko tosiaan autopilotin "vika".
 
Tilannehuone.fi - Ajantasaiset tiedot pelastustoimen tehtävistä

Suomessa viimeiset 100 liikennevälinepalotehtävää mahtuu alkaneen kuukauden sisään. Noita on oikeesti todella paljon, mutta ei ketään kiinnosta, ellei se ole Tesla tai muuten jotenki ideologian vastainen auto.
Tämä. Löytyyköhän jostain tilastoja henkilöautojen paloista Suomessa? Mielenkiintoista olisi nähdä tilastoja eri merkkien välillä ja myös syttymisen syistä ja paikoista (ajossa, parkkipaikalla, phallissa jne).
Muistelin lonkalta että n.2000€ ajoneuvopaloa vuodessa, mutta mitä ne pitää sisällään?
 
OP ilman bonuksia pelkkä vakuutus 908€. Kaskon kanssa 1496€. Nettiauton halvin Tesla.

40% bonuksilla kaskon kanssa 1 090€.

Jos valitsee vielä kaikki neljä lisäturvaa, niin hinnaksi tulee 1 552€ (40% bonus).

tesla.png

Itellä if:ssä huippukasko 2015 bensa-autossa täysillä bonuksilla 500€/v Helsinki/mies 38v.

Kallista autoilua sähköautot...
 
Itellä if:ssä huippukasko 2015 bensa-autossa täysillä bonuksilla 500€/v Helsinki/mies 38v.

Kallista autoilua sähköautot...
Pohjolassa täysillä bonuksilla on vain 70€ kalliimpaa, mutta eri asuinpaikka.

Tesla Model 3
Vakuutus 167€. Superkaskon kanssa 569€.


Model S on vain 23€ kalliimpi (592€), vaikka aika reippaasti kalliimpi auto.
 
Paljos on jos katot Model S:n vaikka?

Itellä on V60 2019 vakuutukset 1200-1300 ifissä pk-seudulla, Model S ois ollu OP:ssa joku 1500 ja satasen kalliimpi kun nykynen. Kaskot ja lasit ja parkkipaikat.

Ompa kallis vakuutus Volvossa. Onneks ite saan Volvolleni liisinki sopparissa vakuutuksen joka maksaa 708e/vuosi. Ei silti, nykysessä 225xe:kin vm 16 vakuutus maksaa kaskon kanssa 653euroa vuodessa. Bonukset 75%/80% if:ssä.
 
Elämä on. Paljos sulle maksais Volvo ja missä päin maailmaa?

Edellisessä mulla oli juurikin rahotusyhtiön vakuutus ja se oli alle 700/vuosi... ja paremmat ehdotkin.

Vähän jo offia mutta lähinnä sitä kai haettiin että ei se sähkis sen kalliimpi ole vakuuttaa.

Tääl Eurajoel. Mitä tarkalleen ottaen meinaat mitä Volvo maksais? Se on 66te arvone muistaakseni.

Joo tätä haettiin eli mun puolest jää ot tähän. Muutenki nämä palamis jutut vois jo loppua :)
 
Vähän alkaa käytetty plug-in hybridi houkuttamaan kun työmatka kasvaa 300m -> 45km ja tuon ajelisi juuri sopivasti akulla mennen tullen kun lataa töissä. Budjetti tosin aikalailla maksimit 15k€, eikä tuolla saisi kuin 2012-2013 Opel Amperan tai Toyota Prius Phev n. ~150tkm ajettuna. Voi olla että noilla kilsoilla ja vuosimallilla alkaa akkujen elinikä jo heikkenemään lähivuosina? Jos miettii että 2-5v pysyy vielä akut toimivina, niin 10k€ akkupaketilla menee jo ajot kalliimmaksi kuin polttomoottorilla. Toki akkujen vaihdon jälkeen sitten ajelee taas pitkään "ilmaiseksi", mutta eri juttu sitten kannattaako 10-15v vanhaan autoon alkaa 10k€ akkuja vaihtamaan.
 
Vähän alkaa käytetty plug-in hybridi houkuttamaan kun työmatka kasvaa 300m -> 45km ja tuon ajelisi juuri sopivasti akulla mennen tullen kun lataa töissä. Budjetti tosin aikalailla maksimit 15k€, eikä tuolla saisi kuin 2012-2013 Opel Amperan tai Toyota Prius Phev n. ~150tkm ajettuna..
Budjetin perusteella arvaan että on sen vuosimallin Prius jota ei voi oikein Phev:ksi kutsua kun töpselistä ladataan sitä samaa 1,3kWh akkua kuin normi priuksessa. Eli vaihtoehdot ovat siis Ampera tai esimerkiksi Nissan Leaf?
 
Budjetin perusteella arvaan että on sen vuosimallin Prius jota ei voi oikein Phev:ksi kutsua kun töpselistä ladataan sitä samaa 1,3kWh akkua kuin normi priuksessa. Eli vaihtoehdot ovat siis Ampera tai esimerkiksi Nissan Leaf?
Aivan, tuota Toyotaa en sen kummemmin tiennytkään ennalta, tein vaan haun plugin hybridillä. Mutta tuota Amperaa katsellut lähinnä. Leaf ei liene vaihtoehto kun päästävä tarvittaessa jokunen pitempi reissu ilman latausta.
 
Prius Plugin 1st gen on 4,4 kWh Li-Ion akku, eli kyllä sillä jopa 20 kilometriä pääsee sähköllä optimioloissa. Ei toki lähellekään 45 km.
 
Vähän alkaa käytetty plug-in hybridi houkuttamaan kun työmatka kasvaa 300m -> 45km ja tuon ajelisi juuri sopivasti akulla mennen tullen kun lataa töissä. Budjetti tosin aikalailla maksimit 15k€, eikä tuolla saisi kuin 2012-2013 Opel Amperan tai Toyota Prius Phev n. ~150tkm ajettuna. Voi olla että noilla kilsoilla ja vuosimallilla alkaa akkujen elinikä jo heikkenemään lähivuosina? Jos miettii että 2-5v pysyy vielä akut toimivina, niin 10k€ akkupaketilla menee jo ajot kalliimmaksi kuin polttomoottorilla. Toki akkujen vaihdon jälkeen sitten ajelee taas pitkään "ilmaiseksi", mutta eri juttu sitten kannattaako 10-15v vanhaan autoon alkaa 10k€ akkuja vaihtamaan.

Amperan kohdalla ei tarvitse olla huolissaan akun hiipumisesta. Noita akkuja on kyllä vaihdettu takuuseen muista syistä, mutta yleisimmistä vioista selviää touhutonnilla tai vähemmällä.
Vanhemmat Outlander PHEV:t ovat myös vaihtoehto, mutta range voi olla vähän lyhyt käyttöösi. Hieman budjettia venyttämällä i3 olisi myös vaihtoehto, mutta ei ehkä niin kotonaan maanteillä kuin esim. tuo Ampera.
 
Laitetaas kysymys kun on kiinnostanut mutta ei liity oikeen aiheeseen niin kuinka pahasti käy kun kaasu hybridi joutuu perään ajo uhriksi kun kaasupullot on takana? Räjähtääkö pahemmin kuin sähköautot? :rolleyes:
Noissa kaasupulloautoissahan on kaksi mahdollista räjähdystä. Jos se pullo repeää ja sieltä pääsee se paineistettu kaasu vapautumaan, sen pelkkä paine saa jo isoa tuhoa aikaiseksi, mutta jälki ei ole sen kummempaa vaikka vastaava säiliö olisi täynnä ilmaa. Jos siinä vastaavassa tilanteessa se kaasu syttyy palamaan, niin se on aivan järjetön tulipallo, mutta nuo ovat erittäin harvinaisia, koska se valtava paine samalla syrjäyttää siitä välittömältä alueelta hapen se ei yleensä syty vaikka kipinöitä esiintyykin, eli tuollainen palo edellyttää sytytystä jossain siinä auton ulkopuolella alueella jossa kaasua ja happea on sopivasti sekoittuneena.

Sitten on vielä normaalimpi kaasupalo jossa kaasu vuotaa jotain putkea pitkin ja palaa kuin liekinheitin.

Ja joissain tapauksissa on kaasua päässyt ohjaamoon, joka syttyessään tavallaan räjähtää siellä sisällä, mutta mutta se on oikeastaan sellainen hyvin pikainen leimahdus eikä mikään hollywood efekti.
 
Olikos tästä Minin uudesta Cooper SE sähköautosta täällä vielä juttua?

Varmaan ihan fiksu paketti etenkin kaupunkimaisempaan käyttöön. Suht pieni kippo ja saatavissa ilmeisesti vain 3-ovisena, joten perheauto ei missään nimessä ole, mutta kaupungissa varmasti ketterä pyöritellä.

- Hinta alkaen 38400€
- Ilmoitettu range 235-270 km
- 50kW pikalataus
- Jo perusmallissa ILP sekä lämmityksen ja jäähdytyksen etäohjaus

Minin ensimmäinen täyssähköauto Cooper SE hinnoiteltiin – Suomessa alkaen 38 400 euroa | Autotalli.com
 
Kaverilla on tuollainen Ampera ja aika fiksu laite se mielestäni on. Kuulemma vaimo ajaa nyt työmatkaa, lataa töissä ja kulutus 0,8l sadalle:) Ihan mahdollinen lukema jos sähköä on tarjolla tarpeeksi.
 
Kaverilla on tuollainen Ampera ja aika fiksu laite se mielestäni on. Kuulemma vaimo ajaa nyt työmatkaa, lataa töissä ja kulutus 0,8l sadalle:) Ihan mahdollinen lukema jos sähköä on tarjolla tarpeeksi.
Täytyy kyllä käydä koeajamassa jossain välissä. Ja pitää selvittää mitä mieltä taloyhtiö on siitä, että auto on latauksessa lämmitystolpasta 5h (6A virralla) joka päivä. Sinänsä about saman verran vie sähköä lohko+sisätilanlämmitin, joskaan noita ei käytetä kuin talvella ja yleensä vain pari tuntia kerralla.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän alkaa käytetty plug-in hybridi houkuttamaan kun työmatka kasvaa 300m -> 45km ja tuon ajelisi juuri sopivasti akulla mennen tullen kun lataa töissä. Budjetti tosin aikalailla maksimit 15k€, eikä tuolla saisi kuin 2012-2013 Opel Amperan tai Toyota Prius Phev n. ~150tkm ajettuna. Voi olla että noilla kilsoilla ja vuosimallilla alkaa akkujen elinikä jo heikkenemään lähivuosina? Jos miettii että 2-5v pysyy vielä akut toimivina, niin 10k€ akkupaketilla menee jo ajot kalliimmaksi kuin polttomoottorilla. Toki akkujen vaihdon jälkeen sitten ajelee taas pitkään "ilmaiseksi", mutta eri juttu sitten kannattaako 10-15v vanhaan autoon alkaa 10k€ akkuja vaihtamaan.

Alkaa tulla työssäkäynnille hintaa jos sitä varten täytyy 15ke hybridi hankkia. Mikähän näiden jälleenmyyntiarvo on esim 5v päästä kun tekniikka kehittyy nyt kovaa vauhtia.
 
Alkaa tulla työssäkäynnille hintaa jos sitä varten täytyy 15ke hybridi hankkia. Mikähän näiden jälleenmyyntiarvo on esim 5v päästä kun tekniikka kehittyy nyt kovaa vauhtia.
Noh nykyisellä autolla n. 10k€ arvoa, joten näkisin kustannuksena välirahan eli n. 5k€. Toki vaihdossa saisi lisänä varusteita mitä ei nykyisessä ole, mm. nahkasisusta, keyless go, paremmat hifit, bluetooth, parkkitutkat ja kamera. Mutta tosiaan, kyllähän tuo jälleenmyyntiarvo kiinnostaa. Jos akut on ok vielä 5 vuoden kuluttua, niin en usko etteikö kaupaksi saisi mutta jos kokonaan hajonneet ja autolla käytännössä 0€ arvoa niin silloin varmaan olisi edullisemmaksi tullut vaan ajella nykyisellä 6,5L kulutuksella. Auto joka tapauksessa pakollinen työmatkaan, julkisia ei kulje.

Edit: Nopealla laskulla nykyisellä autolla vuoden työmatkat (pelkkä polttoaine) n. 2300€, Amperalla käytännössä parin sadan luokkaa mitä menee talvella lisälämmitykseen polttomoottorilla. Eli 2,5 vuodessa maksaisi tuon 5k€ erotuksen takaisin, tämän jälkeen olisi kaikki plussaa ja 7-8 vuotta jos akusto ja voimalinja kestäisi niin olisi itsensä maksanut kokonaan takaisin ja ei haittaisi vaikka pitäisi suoraan laittaa paaliin. Ei nykyiselläkään autolla 8 vuoden kuluttua enää arvoa käytännössä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa tulla työssäkäynnille hintaa jos sitä varten täytyy 15ke hybridi hankkia. Mikähän näiden jälleenmyyntiarvo on esim 5v päästä kun tekniikka kehittyy nyt kovaa vauhtia.

Tekniikan kehittymiseen liittyen yhdeltäkään valmistajalta ei käsittääkseni ole tulossa mitään Amperaa parempaa eli tulevissakin plugareissa on heikommat sähkömoottorit (käyttävät polttista vaikka akussa olisikin latausta ja käyttävät useammin bensaa lämmitykseen) ja range sama tai huonompi. Täyssähköissä on taas omat todelliset ja kuvitellut ongelmansa lähinnä latausinfraan ja rangeen liittyen. Useimmat Amperan omistajat (minä ainakin) varmaan ottaisivat mielellään täyssähkön, jolla pääsisi kelissä kuin kelissä 300km motarilla, mutta noita ei taida ihan heti tulla samaan hintaluokkaan.
 
Alkaa tulla työssäkäynnille hintaa jos sitä varten täytyy 15ke hybridi hankkia. Mikähän näiden jälleenmyyntiarvo on esim 5v päästä kun tekniikka kehittyy nyt kovaa vauhtia.

Tuskimpa on hirveästi eroa jälleenmyyntiarvossa perus polttikseen verrattuna, hybridillä varmastikin jonkinverran parempi.
 
Ensimmäinen käytetty Tesla Model 3. Performance 61500€. 2-2019, 15tkm. Talvirenkaita ei ole mukana.

AP, talvirenkaat?
Vastaus: vakionopeudensäädin, kaistavahti ja törmäyksenesto. Ei AP tai talvirenkaat Softa päivitettävissä. Ap basic, FSD

Tesla Model 3 Performance Dual Motor AWD Porrasperä 2019 - Vaihtoauto - Nettiauto
Kaikki Tesla Model 3 vaihtoautot - Nettiauto (1 kpl)

Uusi valkoisena maksaa 67.913€. Voi olla että ei tule kauppoja noin kalliilla. Uusi LR malli menee melkein samoihin, 62.166€.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 844
Viestejä
4 583 732
Jäsenet
75 510
Uusin jäsen
Kassu6

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom