Keskustelua hybridiautoista

Tuli vaan mieleen että mitäs sitten kun käy niin että sähkö loppuu kertakaikkiaan kokonaan, ja matka loppuu. Voiko hinata lähimmälle töpselille vai kuinka toimia. Eipä näköjään voi, vaan hinuri paikalle ja lavalle.

Tietty lakihan suomessa ainakin taitaa kieltää hinaamisen joka tapauksessa. Käytännössä on sitä nähty. Eikä automaattejakaan pahemmin hinailla, ainakaan momentinmuunnin laatikolla. Muista vaihteistoista en sitten tiedäkään, kuten DSG yms.
Luonnollisesti sähköauto nyt ilmoittelee että patteri loppuu justiinsa kohta.

Bensalla tai dieselillä ongelmaa ei tietty ole, jos sattuu olemaan varakannu mukana tai sellainen on saatavilla.

What if an electric car runs out?

Ihan paska nollapostaushan tämä, mutta tuli vaan mieleen se mitä jos.
 
20 k€ hintaluokassa sähköauto ei tule olemaan vaihtoehto 200 km päivittäiseen ajoon vielä pitkään aikaan. 40-50 k€ vaihtoehtoja kyllä on.
Jos ajaa 70 000km vuodessa, niin kannattaa kyllä harkita 45000€ sähkistä 20000€ diesel-/bensakärryn sijaan.

3500€/v polttoainesäästöillä kattaa aika paljon isommat rahoituskulut.

Leaffin 64kwh mallia ei ole tainnut suomeen enää saada tilattua, sillähän tuo 200km menisi pahimmillakin pakkasilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vaan mieleen että mitäs sitten kun käy niin että sähkö loppuu kertakaikkiaan kokonaan, ja matka loppuu.
Voisiko kyydissä pitää valmiiksi tankattua 2kW aggregaattia ja ladata autoon sen verran virtaa että pääsee lähimmän ostarin sähköautopaikalle, mahtaisiko toimia :D Saisi pöristeltyä noin 10km rangea per tunti ja yhdellä aggregaatin tankillisella saisi ~100km edestä sähköä.
 
Tuli vaan mieleen että mitäs sitten kun käy niin että sähkö loppuu kertakaikkiaan kokonaan, ja matka loppuu. Voiko hinata lähimmälle töpselille vai kuinka toimia. Eipä näköjään voi, vaan hinuri paikalle ja lavalle.

Tietty lakihan suomessa ainakin taitaa kieltää hinaamisen joka tapauksessa. Käytännössä on sitä nähty. Eikä automaattejakaan pahemmin hinailla, ainakaan momentinmuunnin laatikolla. Muista vaihteistoista en sitten tiedäkään, kuten DSG yms.
Luonnollisesti sähköauto nyt ilmoittelee että patteri loppuu justiinsa kohta.

Bensalla tai dieselillä ongelmaa ei tietty ole, jos sattuu olemaan varakannu mukana tai sellainen on saatavilla.

What if an electric car runs out?

Ihan paska nollapostaushan tämä, mutta tuli vaan mieleen se mitä jos.

Itseasiassa ihan hyvä ja validi kysymys. Autohan pitää viedä lavalla silloin jonnekkin missä sen voi ladata, esim. kotiin. Realistisesti tämä on kuitenkin yhtä yleistä kuin bensan loppuminen. Enemmän lienee ongelmia on tuottanut 12v akun tyhjeneminen.
 
Toisella sähkölasku on 40% suurempi.
Koko vuoden ajalta ero on jonkin verran pienempi, vuositasolla ero lienee n. 15% luokkaa, eli noilla 40tkm/vuosi ajoilla luokkaa 10-15e/kk. Kun lukee oikeita käyttökertomuksia nissanilla ajosta, niin vuositasolla kulutuksen keskiarvo on ihmisillä ollut yleensä n. 17-18kwh/100. Kona on sitten pari kwh alempana.

Ei nyt täysin merkityksetön, mutta noilla kilsoilla aika vähäinen murhe.
 
Voisiko kyydissä pitää valmiiksi tankattua 2kW aggregaattia ja ladata autoon sen verran virtaa että pääsee lähimmän ostarin sähköautopaikalle, mahtaisiko toimia :D Saisi pöristeltyä noin 10km rangea per tunti ja yhdellä aggregaatin tankillisella saisi ~100km edestä sähköä.
Harvinaisia tapauksia varten kannattaa olla joko hinausvakuutus tai vaan kaivaa kuvetta se muutama satanen ja tilata se hinausauto.

Aggre + bensat maksavat, haisevat ja vievät tilaa.
 
Tuossa on varmaan jatkossa uudenlaiselle tiepalvelulle tilausta. Liikkuvia superlatureita jne.
 
200 km päivässä vaatii kotiinkin ihan kunnollisen latausvälineen. Dieselillä riittää yksi viiden minuutin käynti huoltoasemalla kerran viikossa, sähköautolla saa viettää tunnin joka päivä huoltoaseman pihassa jos ei kotona saa ladattua riittävää tahtia. 16 A yksivaihetöpselin takana saa sähköä 200 kilometrille n. 12 tunnissa, eli autoa ei voi sitten käyttää mihinkään muuhun työpäivän jälkeen.
 
Mitäs arvon raati on mieltä, kun uusi auton mietinnässä ja ajoa noin 18tkm vuodessa, joista työmatka-ajoa (50km/päivä) ehkä semmoset 10tkm. Loput ajot pääsääntöisesti 200-300 km siirtymiä. Kannattaako miettiä bensahybridiä vai mennä dieselillä? Syksyn myötä ilmeisesti tulossa uusia hybridijulkaisuja että voisin ainakin ne ootella ja katsoa tarjonta.
 
No varmaankin plugin hybrid on tuollaiseen ajoon kukutuksen kannalta aika optimi. Ostohinta plugin-hybridillä toki aika paljon korkeampi uudessa autossa kuin esim. dieselillä jos puhutaan alle 50ke autoista.

Vaatii sitten tarkempaa laskentaa, että riittääkö hybridin alhaisemmat polttoainekustannukset kattamaan sen suuremman arvonalenemisen.
 
Meillä pitäis ensi talvena miettiä että lunastetaanko V40 awd itselle vai vaihdetaanko S60 T8.

Bensakulut kyllä tippuisi hyvin lähelle nollaa tuolla T8 lla koska 90 prossaa ajosta kaupunki/lähiö ajoa.

Edit. Kilsoja tulee vuoteen 10-11kiloa.
 
200 km päivässä vaatii kotiinkin ihan kunnollisen latausvälineen. Dieselillä riittää yksi viiden minuutin käynti huoltoasemalla kerran viikossa, sähköautolla saa viettää tunnin joka päivä huoltoaseman pihassa jos ei kotona saa ladattua riittävää tahtia. 16 A yksivaihetöpselin takana saa sähköä 200 kilometrille n. 12 tunnissa, eli autoa ei voi sitten käyttää mihinkään muuhun työpäivän jälkeen.

Siis jos ajatellaan että autosta löytyy vaikka se 50kw kykenevä pikalataus mahdollisuus niin eihän jossain pikalatausasemalla tarvii olla ku kahvikuppi juomassa 10minuutin ajaksi ja saa taas sen 50km lisää. Luulisi 250km riittävän jo.

Sitten kotona 11kw laturi niin saa akun ladattua yön aikana, sanotaan että vaikka 6 tunnissa. Työpäivän jälkeenkin riittää joku 1h lataus ni pystyy jo ihan varmasti käymään autolla kaupassa :)

Ongelma varmaan se hinta... :oops:
 
Meillä pitäis ensi talvena miettiä että lunastetaanko V40 awd itselle vai vaihdetaanko S60 T8.

Bensakulut kyllä tippuisi hyvin lähelle nollaa tuolla T8 lla koska 90 prossaa ajosta kaupunki/lähiö ajoa.

Edit. Kilsoja tulee vuoteen 10-11kiloa.

Kyseessä siis leasinki? Ei mitään järkeä ottaa itelle, seuraava kippo vaan tilalle niin pysyy huollotkin taas samassa laskussa :tup: Ei huono vaihtoehto tuo S60 T8. Itselle tulossa V60 T8 ja viimeisimmän tiedon mukaan jopa vähän yli 1kk aikaisemmin eli 10.10 :happy:

Niin ja kilsoja itellekkin se ~10tkm vuoteen :)
 
Melko mielenkiintone juttu TM:ltä:

Tekniikan Maailma

....ja vuoteen 21 mennessä tulee 92 kpl sähköautoa ja 118 kpl lataushybridiä eli ei enää tänä vuonna tosiaan kannata jompaan kumpaan kategoriaan kuuluvaa autoa hommata :) Se on sitten mielenkiintoista aikaa 3v päästä kun Volvon soppari päättyy :drool:
 
Mitäs arvon raati on mieltä, kun uusi auton mietinnässä ja ajoa noin 18tkm vuodessa, joista työmatka-ajoa (50km/päivä) ehkä semmoset 10tkm. Loput ajot pääsääntöisesti 200-300 km siirtymiä. Kannattaako miettiä bensahybridiä vai mennä dieselillä? Syksyn myötä ilmeisesti tulossa uusia hybridijulkaisuja että voisin ainakin ne ootella ja katsoa tarjonta.

Katsopa Hyundai Ioniq. Nyt ilmeisesti myydään pre faceliftiä alta pois, päivitys tulossa.
 
Mulla tulee 30 000 vuoteen ajoa ja Volvo V90 T8 menee 5l/100 km keskikulutuksella + ladattua sähköä 5-10 kWh päivässä. Hyvin kannattaa näilläkin ajoilla vs. diesel ja tehoakin on 421 hv tässä 2018 mallissa Polestarilla.
 
Tuo boldattu ei kyllä pidä täysin paikkaansa. Ainakin plug in hybridillä ajaminen maantiellä tai motarilla voi tapahtua kokonaan akun avulla hybridimoodissa, vaikka akku olisi tyhjentynyt niin paljon, ettei pelkkä akulla ajo enää onnistu. Eli kyllä se hybridi hyötyy siitä hybridistä myös taajaman ulkopuolella, mutta ei toki niin paljoa. Kesällä itse ajoin plugarilla mm. Espoo - Turku - Espoo noin 4,5 l/100km keskikulutuksella ja tuo matka oli yli 90%:sti pelkkää motaria.
Mistä ajattelit sen hybridin tai plugin hybridin taikovan energiaa moottoritie ajossa akkujen ollessa tyhjät?
Hybridin vahvuudet ovat kaupunkiajossa, maantiellä ne eivät voi uhmata fysiikan lakeja.
5,5l/100km kulutuksiin pääsee maantiellä 5v vanhalla bensa Golfilla sisältäen motaria, silti hybridi on omalla hankintalistalla.
 
Mistä ajattelit sen hybridin tai plugin hybridin taikovan energiaa moottoritie ajossa akkujen ollessa tyhjät?
Hybridin vahvuudet ovat kaupunkiajossa, maantiellä ne eivät voi uhmata fysiikan lakeja.
5,5l/100km kulutuksiin pääsee maantiellä 5v vanhalla bensa Golfilla sisältäen motaria, silti hybridi on omalla hankintalistalla.

Bensasta energia otetaan, mutta ei tässä fysiikan lakeja uhmata, kyse on hyötysuhteesta, joka on polttomoottoreilla todella huonoa, yleensä jotain ~0-40%, riippuen kuormituksesta.

Itselataavan hybridin ylivoimaiset vahvuudet ovat toki kaupungissa, mutta kyllä se Auris Hybridi maantielläkin on kaikkein pihein bensa-automaatti, vaikka erot eivät ole suuren suuria.

5,5-litran maantie kulutus on ollut aika normaali pienten perhaautojen luokassa jo 90-luvulta kun siirryttiin "moderneihin" elektronisesti ohjattuihin polttoaineen suikutuksiin moottoreissa.
 
Oliko se nyt edelleen niin ettei hybridi- tai sähköauto kannata jos ajaa enimmäkseen pitkää matkaa motarilla? Alkais olla kohta auton vaihto ajankohtainen, niin vaimo ehdotteli että pitäiskö niitäkin harkita dieselin sijaan. Päivässä tulee työmatka-ajoa vajaa 200km josta suurin osa motaria ja työpaikalla ei lataus onnistu.

Kokeneena sähköautoilijana itse valitsisin noille ajoille Kona Electricin. Menee ilman välilatauksia.
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta | Sähköautoileva motoristi

Tuollaisella työmatka-ajolla kertyy muiden ajojen kanssa helposti noin 60 000 km/v. Se on kotona ladaten noin 1200e/v liikenne-energiaan. Dieseliin menisi noin 5000e? Energiakulussa siis noin 3800e/v säästö, eli noin 320e/kk. Sitten vielä pienempi verotus ja huoltokulut.

Itse latailen kotona 20A 1-vaihe, eli noin 4,7 kW:n teholla. Noin 10h kun ehtii olla kotona ennen aamua, niin on aina aamulla akku täynnä. Jos alkaisi tulla enemmän muita ajoja niin ostaisin Accelev-latauslaitteen, josta saisi yli 6 kW vaikka talossa normi 3x25A pääsulakkeet, kun se yhdistää kahta vaihetta.
 
Kyseessä siis leasinki? Ei mitään järkeä ottaa itelle, seuraava kippo vaan tilalle niin pysyy huollotkin taas samassa laskussa :tup: Ei huono vaihtoehto tuo S60 T8. Itselle tulossa V60 T8 ja viimeisimmän tiedon mukaan jopa vähän yli 1kk aikaisemmin eli 10.10 :happy:

Niin ja kilsoja itellekkin se ~10tkm vuoteen :)
Juu 3v leasing. Soppari loppuu ensi elokuussa joten talvella ruvettava miettimään laittaako uuden tilaukseen vai lunastaako nykyisen

Nykyisessä ei ole muuta valittamista kuin rengas melu (225/55) ja bensaa palaa ihan perkeleesti (9.5l/100km).

Joten kyllä se lataushybridi ois ihan jees. Mutta pitää ruveta tuossa joulun jälkeen ruveta aktiivisesti pohtimaan paremman puoliskon kanssa. Ja hän haluaa nelikon kun nyt ajellut tällä nykyisellä.

Edit. Ja automaatin ja Volvon niin vaihtoehdot typistyy oikeastaan S/V60 tai nykyinen
 
Viimeksi muokattu:
Ja ihan ketjun aiheeseen niin mites tuo T8 n moottorin lämmitys? Ja lämmitys yleensä noin talvikaudella pelaa. Täällä parilla jo taitaa moinen olla.
 
Itse latailen kotona 20A 1-vaihe, eli noin 4,7 kW:n teholla. Noin 10h kun ehtii olla kotona ennen aamua, niin on aina aamulla akku täynnä. Jos alkaisi tulla enemmän muita ajoja niin ostaisin Accelev-latauslaitteen, josta saisi yli 6 kW vaikka talossa normi 3x25A pääsulakkeet, kun se yhdistää kahta vaihetta.

Voitko kertoa hiukan enemmän tosta Accelev laturista? Siis voiko normi 16A schuko paikasta saada 6kw lataustehoa tolla laturilla? Jos ei niin miten tuo olisi parempi ku vaikka Telewellin 3x16A 11kw roikka? Niin ja maksaako tuo Accelev oikeesti yli 1000e?? :eek:
 
Ja ihan ketjun aiheeseen niin mites tuo T8 n moottorin lämmitys? Ja lämmitys yleensä noin talvikaudella pelaa. Täällä parilla jo taitaa moinen olla.

Joku voi korjata mut olen ymmärtänyt että latausjohdon nokassa ainoastaan auto lämpimäksi tai etänä auto päälle lämmittämään autoa. Sitten olisi vielä polttoaine käyttöinen webasto.
 
Siis voiko normi 16A schuko paikasta saada 6kw lataustehoa tolla laturilla? Jos ei niin miten tuo olisi parempi ku vaikka Telewellin 3x16A 11kw roikka? Niin ja maksaako tuo Accelev oikeesti yli 1000e?? :eek:
Tuo vaatii vähintään 16A: n voimavirtapistorasian. Hintaa n. 1100€, Accelev V2 6 kW / 8kW - Emobe

Miinukset:
  1. Hieman tavallista isompi latausjännite (pitkäaikaisvaikutukset, en tiedä onko niitä)
  2. Laturiin ei saa dynaamista kuorman ja latauksen säätöä
  3. Jos autossa on 3- vaihelaturi, tavallin 3- vaihe latausasema on nopeampi
Ed. syiden takia en itse sitä valinnut.
 
200 km päivässä vaatii kotiinkin ihan kunnollisen latausvälineen. Dieselillä riittää yksi viiden minuutin käynti huoltoasemalla kerran viikossa, sähköautolla saa viettää tunnin joka päivä huoltoaseman pihassa jos ei kotona saa ladattua riittävää tahtia. 16 A yksivaihetöpselin takana saa sähköä 200 kilometrille n. 12 tunnissa, eli autoa ei voi sitten käyttää mihinkään muuhun työpäivän jälkeen.

Tunti, jos ei saa *ollenkaan* kotona tai työssä ladattua. Jos vaikka on 8A/yksivaihe paukkulanka niin yön aikana saa 100km ja pikalaturilla (esimerkkinä ioniq, latausnopeus noin 300km/h) tarvitsee viettää "vain" 20min. Toki sekin liikaa ylimääräisenä taukona päivittäin.

200km/päivä on 2-3 tuntia ajoa ja muun ajan auto seisoo parkissa. Kätevintä on, kun autoa voi ladata silloin kun auto seisoo joka tapauksessa. Kotona - töissä - illalla asioidessa. Tehokkainta olisi tuossa skenaariossa järjestää työpaikalleen latausmahdollisuus. Latausmahdollisuuden järjestäminen töihin/taloyhtiöön voikin olla vaikuttavampi teko kuin pelkästään oman auton vaihto - sillä mahdollistaa muillekkin sähköisen autoilun.
 
Onko tosiaan näin, että ainoat markkinoilla olevat vaihtoehdot 7-paikkaiseksi hybridiksi ovat Volvo XC90 ja Toyota Prius+?
 
Kannattaako uuden hybridin hankkimista lykätä verotus/kompensaatiosyistä ensi vuodelle? Jonkun tänne linkitetyn uutisen luin, jossa mainittiin ensi vuonna tulevista muutoksista, mutta asia jäi vähän epäselväksi.
 
Kannattaako uuden hybridin hankkimista lykätä verotus/kompensaatiosyistä ensi vuodelle? Jonkun tänne linkitetyn uutisen luin, jossa mainittiin ensi vuonna tulevista muutoksista, mutta asia jäi vähän epäselväksi.

Ei ne kompensaatiot AFAIK tule kuluttajalle, vaan sille autotehtaalle/myyjälle. Ei varmaan vaikuta hintoihin juurikaan?
 
Ihmeenä pitäisi jos ei jollain aikataululla vähäpäästöisiin autoihin (eli plugin hybridit erityisesti) tulisi veromuutosta, mutta ajankohtaa ei voi tietää. Eiköhän se tule kuin salama kirkkaalta taivaalta silloin kun tulee, muuten pysäyttävät autokaupan. Vuoden vaihde voisi olla mahdollinen..
 
Tietty lakihan suomessa ainakin taitaa kieltää hinaamisen joka tapauksessa. Käytännössä on sitä nähty. Eikä automaattejakaan pahemmin hinailla, ainakaan momentinmuunnin laatikolla. Muista vaihteistoista en sitten tiedäkään, kuten DSG yms.

Miten niin laki kieltää hinaamisen?

Mistä ajattelit sen hybridin tai plugin hybridin taikovan energiaa moottoritie ajossa akkujen ollessa tyhjät?
Hybridin vahvuudet ovat kaupunkiajossa, maantiellä ne eivät voi uhmata fysiikan lakeja.
5,5l/100km kulutuksiin pääsee maantiellä 5v vanhalla bensa Golfilla sisältäen motaria, silti hybridi on omalla hankintalistalla.

Kyllähän ne hybridit käyttävät sitä akkua maantielläkin hyödyksi, mutta esim toytotassa suurin etu taitaa kuitenkin tulla siitä atkinson moottorista, joka nyt vaan on selkeästi pieniruokaisempi kuin normaali ottomoottori.

Tuo vaatii vähintään 16A: n voimavirtapistorasian. Hintaa n. 1100€, Accelev V2 6 kW / 8kW - Emobe

Miinukset:
  1. Hieman tavallista isompi latausjännite (pitkäaikaisvaikutukset, en tiedä onko niitä)
  2. Laturiin ei saa dynaamista kuorman ja latauksen säätöä
  3. Jos autossa on 3- vaihelaturi, tavallin 3- vaihe latausasema on nopeampi
Ed. syiden takia en itse sitä valinnut.

Siis tuon accelevin idea on se että kun on auto jossa on esim 7,2kW yksivaihelaturi, ja sulla on saatavilla vain 16A kolmivaihevirta, saadaan tuolla muutettua se 3x16A virta 1x32A virraksi. Normaali omakotitalon sähköliittymä on 3x25A suomessa, eli tuollainen 1x32A edellyttäisi isompia pääsulakkeita. Maailmalla vastaava omakotitalo liittymä on 1x80A, jolloin tuo 1x32A virta ei tuota mitään ongelmaa.

Ei ne kompensaatiot AFAIK tule kuluttajalle, vaan sille autotehtaalle/myyjälle. Ei varmaan vaikuta hintoihin juurikaan?

Tuossa on nyt menossa sellainen tilanne että valmistajan tämänvuotisen malliston päästöt vaikuttavat siihen kuinka paljon mallisto saa tulevaisuudessa päästää ilman sakkoja, josta seuraa se että valmistaja joka myy jo nyt vähäpäästöisiä autoja kärsii siitä tulevaisuudessa, koska sille asetetaan pienempi päästötavoite kuin valmistajalle joka tekee isopäästöisiä autoja tänävuonna. Siksi kaikki valmistajat ovat venyttäneet kaikkien vähäpäästöisten autojen julkaisut ensivuodelle.
 
Niin koskee korvauksellista toimintaa. Sama kuin sanois ettei autoon voi ottaa kanssa matkustajia. Kun et saa pyytää niiltä korvausta kyydistä. Näitä samoja on kuorma-autolla ollut ennestään et omat ajot vapaata, mutta muille ei asiaa alkaa ilman voimassaolevia lupia.
 
Siis tuon accelevin idea on se että kun on auto jossa on esim 7,2kW yksivaihelaturi, ja sulla on saatavilla vain 16A kolmivaihevirta, saadaan tuolla muutettua se 3x16A virta 1x32A virraksi. Normaali omakotitalon sähköliittymä on 3x25A suomessa, eli tuollainen 1x32A edellyttäisi isompia pääsulakkeita. Maailmalla vastaava omakotitalo liittymä on 1x80A, jolloin tuo 1x32A virta ei tuota mitään ongelmaa.
Tuolla Accelev lupaa 3x16A lataustehoksi 6kW eli 1x26A, hyvähän sekin on ja 3x32A 8kW.
 
Siis tuon accelevin idea on se että kun on auto jossa on esim 7,2kW yksivaihelaturi, ja sulla on saatavilla vain 16A kolmivaihevirta, saadaan tuolla muutettua se 3x16A virta 1x32A virraksi. Normaali omakotitalon sähköliittymä on 3x25A suomessa, eli tuollainen 1x32A edellyttäisi isompia pääsulakkeita. Maailmalla vastaava omakotitalo liittymä on 1x80A, jolloin tuo 1x32A virta ei tuota mitään ongelmaa.

Eli omistaa vaikka Nissan Leafin joka ei hyödy 11kw latauksesta 3x16a laturista/johdosta niin jääkö lataus teho tolle Nissanille 3.7kw:ksi vaikka kolmelta vaiheelta 3x16a olisi mahdollista saada 6.9kw ulos tommosella Telewell 3x16a laturilla?

Jos se noin menee niin taas yksi syy ostamatta tulevaisuuden varalle mitään 11kw laturia...
 
Eli omistaa vaikka Nissan Leafin joka ei hyödy 11kw latauksesta 3x16a laturista/johdosta niin jääkö lataus teho tolle Nissanille 3.7kw:ksi vaikka kolmelta vaiheelta 3x16a olisi mahdollista saada 6.9kw ulos tommosella Telewell 3x16a laturilla?

Jos se noin menee niin taas yksi syy ostamatta tulevaisuuden varalle mitään 11kw laturia...
Siis normaalista 11kW laturista saa yksivaiheisena ulos vain 3,6kW. Jos autossa on vain yksivaihelaturi (kuten leafissa), niin ei sieltä tosiaan sen enempää saa.

Käytännössä tosin moni valmistaja ei tee oikeasti 11kW laturia, vaan se on 22kW laturi, joka dipeillä asetetaan max 16A moodiin, jolloin sen laturin puolesta myös 7,2kW lataus on mahdollinen kunhan sähköliittymä sen kestää.
 
Bensasta energia otetaan, mutta ei tässä fysiikan lakeja uhmata, kyse on hyötysuhteesta, joka on polttomoottoreilla todella huonoa, yleensä jotain ~0-40%, riippuen kuormituksesta.

Itselataavan hybridin ylivoimaiset vahvuudet ovat toki kaupungissa, mutta kyllä se Auris Hybridi maantielläkin on kaikkein pihein bensa-automaatti, vaikka erot eivät ole suuren suuria.

5,5-litran maantie kulutus on ollut aika normaali pienten perhaautojen luokassa jo 90-luvulta kun siirryttiin "moderneihin" elektronisesti ohjattuihin polttoaineen suikutuksiin moottoreissa.
Valitettavasti Auris Hybrid ei ole enää pihein bensa-automaatti maantiellä, vaan MB A 200 aut. '18 on mennyt ohi 0,1-0,2 litralla. Siinä on pienempi ilmanvastus ja ahdettu 1,3 l moottori sylinterinlepuutuksella, eli käy kahdella pytyllä (yht. 0,67 l) kun ei tarvita paljon tehoa. Lisäksi MB oli punnittuna 110 kg kevyempi ja renkaat 20 mm kapeammat kuin Auris TS Hybridissä (TM 1/2014).

Screenshot_20190808-202918.png
 
Viimeksi muokattu:
automaattejakaan pahemmin hinailla, ainakaan momentinmuunnin laatikolla. Muista vaihteistoista en sitten tiedäkään, kuten DSG yms.

Lähes kaikkia autoja saa hinata ihan sama mikä vaihteisto (bmw 8-vaihteiset ja sähköautot vetävät maassa ainoa mitä tiedän että valmistaja kieltää täysin). En tiedä mistä tämä kuvitelma melkeen kaikilla etteikö saisi.
 
Lähes kaikkia autoja saa hinata ihan sama mikä vaihteisto (bmw 8-vaihteiset ja sähköautot vetävät maassa ainoa mitä tiedän että valmistaja kieltää täysin). En tiedä mistä tämä kuvitelma melkeen kaikilla etteikö saisi.

Kuvitelma tulee käyttöohjekirjoista.
Toki voi hinata, mutta hitaasti ja vain lyhyen matkaa. Jokaisen automallin ohjekirjoissa on aina ollut maininta hinaukseen liittyen, että jos automaattivaihteinen, niin muista maksimi hinaus matka ja maksimi hinaus nopeus. Esim. Saabin ohjekirjassa max. 20km/h ja 30km matka.
 
Kuvitelma tulee käyttöohjekirjoista.
Toki voi hinata, mutta hitaasti ja vain lyhyen matkaa. Jokaisen automallin ohjekirjoissa on aina ollut maininta hinaukseen liittyen, että jos automaattivaihteinen, niin muista maksimi hinaus matka ja maksimi hinaus nopeus. Esim. Saabin ohjekirjassa max. 20km/h ja 30km matka.

Tämähän se on, mitä lie taas ajattelin. Iteselläkin kaikki automaatit tähän mennessä on ja on ollut momentinmuunnin lootia. Kerran ollut itsekin hinattavana kun GMC ei tahtonut lähteä käyntiin ja piti hinata lyhyt matka kotipihalle, eli hitaasti ja matkaa ei ollut montaa kilsaa. Yhden tutun chevystä piti irroittaa kardaani kun matkaa oli jotain 100 kilsaa. No tämäkään ei liity topiciin joten eipä tästä enempää:dead:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 849
Viestejä
4 583 877
Jäsenet
75 510
Uusin jäsen
Kassu6

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom