Keskustelua hybridiautoista

Sulla on Nissan Leaf ja riittää noin hidas laturi?? :eek:

Eikös Leafin vakiolaturi ole vain 3,3kW? Eli se ei ota edes täyttä 16A.

Toisaalta se 40kWh akkukin latautuu 3,3kW teholla täyteen reilussa puolessa vuorokaudessa, joka ei ainakaan mun polttisautolle ole mitenkään poikkeuksellinen aika seistä tuossa parrkiruudussa.
 
Tämä Duosida ilmeisesti silti ihan ok merkkinä, parempaa Kiinalaistako?
Ei ole tarkempaa tietoa. Valitsit kuitenkin itse kalliimman saksalaisen (Phoenix Contact, joka on perinteinen valmistaja sähköpuolella. Esim. Ioniq: in alkuperäinen latauskaapeli on heidän tekemä (type2)).
 
Voisi kuvitella, ettei noiden kiinteiden latausasemien hinnat ainakaan nousemaan lähde. Ostaa sellaisen sitten kun auto vaatii. Näin itse ainakin järkeillyt, ettei sellainen oikein plugarin kanssa kannata. Akun saattaa saadaa tunnin, tai ehkä jopa kaksi, nopeammin täyteen, mutta onko sillä todellista merkitystä kovinkaan monesti.. Käyttömukavuus ehkä pykälän parempi kiinteän aseman kanssa.
 
Voisi kuvitella, ettei noiden kiinteiden latausasemien hinnat ainakaan nousemaan lähde. Ostaa sellaisen sitten kun auto vaatii. Näin itse ainakin järkeillyt, ettei sellainen oikein plugarin kanssa kannata. Akun saattaa saadaa tunnin, tai ehkä jopa kaksi, nopeammin täyteen, mutta onko sillä todellista merkitystä kovinkaan monesti.. Käyttömukavuus ehkä pykälän parempi kiinteän aseman kanssa.

Juurikin näin ja eikä sitä voi tietää että onko edes esimerkiksi kolmen vuoden päästä samalla Type2 liittimellä oleva auto omassa pihassa. Taas menisi vaikeaksi.
Ostaa nyt vaan sen mikä parhaiten soveltuu omaan käyttöön :tup:
Miksi maksaa nyt ominaisuudesta jota ei voi hyödyntää ja jonka voi saada vuosien päästä halvemmalla :happy:
 
Eihän noita mukana tulevia saisi käyttää edes kuin tilapäiseen lataukseen eli ei päivitäiseen käyttöön. Tiedä sitten miksi näin, mutta ainakin Optiman ohjekirjassa noin taisi lukea ja toisessa Kia puljussa kun tuli myyjän kanssa juttua niin kyseli, että onhan laturi asennettu...

Tosiaan se käyttömukavuus on ihan eri planeetalta kun ottaa pistoolin seinästä ja lykkää kylkeen. Ja pois ottaessa ei tarvitse koskea kuin pistooliin ja kiepauttaa kierros laturin ympäri. Vs. mukanatuleva mikä monella kierroksella omassa pussisa ja sitä pitää hipelöidä ja on näpit vähintään likaiset kun kierinyt maassa.


Aiheesta kettuleipään kun Optimalle ei ole omaa triidiä. Olen saanut takaluukun jumitettua niin ettei aukea enää. Nytkähtää puoli senttiä ja alkaa piipittämään. Eli aukeaa lukosta, mutta ei nouse ylös. Väkisin vetää auki vähän matkaa ja painaa nappia niin se aukeaa 3/4 ja pyssää siihen sitten pitää taas työntää täysin auki. Kiinni menee ok napista sähköisesti.

Oli survottuna 3 ihmisen assy kamat tuoleineen ja teki vähän ahdasta niin joutuu pari kertaa kokeilemaan kiinni laittamista niin, että meniskö nyt kiinni kun jotian romua otti luukkuun kiinni. Vanhalla superbilla tehnyt samaa ties kuinka monta kertaa eikä sähköinen luukku ollut moksiskaan. Nyt ei tiedä mitä lihasta pitäisi jännittää asian suhteen? Jostain joku resetti ja arvojen uudelleen haku varmaan auttaisi? Kiinnostaisi kuin kasa kiviä viedä tuollaisen takia merkkihuoltooon rahastettavaksi...

e: Millasella palikalla muuten mahtaa tästä autosta saada arvoja pihalle obd liittimestä? Skeidaan tuli ostettua se joku vagin palikka ja kyllä tämäkin olisi tarkoitus pitää omistuksessa aika pitkään joten voisi tässä vaiheessa jo investoida lukulaitteeseen.
 
Tosiaan se käyttömukavuus on ihan eri planeetalta kun ottaa pistoolin seinästä ja lykkää kylkeen. Ja pois ottaessa ei tarvitse koskea kuin pistooliin ja kiepauttaa kierros laturin ympäri. Vs. mukanatuleva mikä monella kierroksella omassa pussisa ja sitä pitää hipelöidä ja on näpit vähintään likaiset kun kierinyt maassa.
Jos tuota "tilapäislaturia" roudailee mukana, niin sittenhän tuo menee noin. Ja tällöin varmasti kotiin kannattaakin hankkia asema, eikä välttämättä toista tilapäislaturia. Mutta esim. itsellä ei ole paikkoja, joissa törkkäisi auton latautumaan sukosta, niin tilapäislaturi on aika kiinteästi asennettu kotipihaan. Ei likastu näpit. :)
 
Tosiaan se käyttömukavuus on ihan eri planeetalta kun ottaa pistoolin seinästä ja lykkää kylkeen. Ja pois ottaessa ei tarvitse koskea kuin pistooliin ja kiepauttaa kierros laturin ympäri. Vs. mukanatuleva mikä monella kierroksella omassa pussisa ja sitä pitää hipelöidä ja on näpit vähintään likaiset kun kierinyt maassa.

Ihan näppärästi olen ripustanut mukana tulevan laturi johdon seinälle koukkuihin (laturi osa ruuvien kanssa kiinni eli ei "leiju ilmassa") ja kun on auto ajettu talliin, otan latauspistoolin käteen, korkki pois ja auto lataukseen. Aivan yhtä hyvä käyttömukavuus itsellänikin. Toki se ei ole ihan yhtä kauniin näköinen kuin fiinisti asennettu Webasto :)

Ihmettelen kans et miksi tuota mukana tulevaa ei voisi käyttää 24/7? Mikä on se oikeasti suurin syy? Ymmärrän että auton mukana tullutta tunkkia ei kuulu käyttää renkaiden vaihtoon koska hajoaa jossain kohtaa ja sitten voi käydä huonosti mutta että laturi?? Kaikki aikanaan hajoaa toki. Tuo boldattu tekstini on hiukan ristiriidassa sen kanssa että laturi olisi väliaikaiseen käyttöön. Miksi laturin kulmiin on tehty reiät seinään kiinnitystä varten? :vihellys::geek:
 
Joo homma toki muuttuu jos asentaa sen 'kiinteäksi', mutta jos menee sillä mikä mukana ja haluaa kantaa sitä mukana niin ei kovin näppärää touhua. Sama homa noissa julkisilla latausasemilla missä ei ole omaa kaapelia vaan joudut ottamaan siitä pussukasta sen oman kaapelin ja kieputtamaan takaisin pussiin käytön jälkeen.

Liittyisikö se tilapäisyys niihin korkeampiin virtoihin? Optimassa taisi ainakin latausvirta olla isompi mitä normipistorasiasta sai jatkuvalla virralla ottaa. Lisäksi kun tulpan lykkää seinään niin mulla ainakin lähti sivulle johto eli mötikkä roikku siinä ilmassa ja väänsi johtoa.
 
Joo homma toki muuttuu jos asentaa sen 'kiinteäksi', mutta jos menee sillä mikä mukana ja haluaa kantaa sitä mukana niin ei kovin näppärää touhua. Sama homa noissa julkisilla latausasemilla missä ei ole omaa kaapelia vaan joudut ottamaan siitä pussukasta sen oman kaapelin ja kieputtamaan takaisin pussiin käytön jälkeen.

Just sillä mikä tuli mukana, on semi kiinteästi itellä seinässä ja on se siitä aika helppo mukaankin ottaa. Kertaakaan en ole sitä sen boxiin laittanut enkä myöskään jälkeenpäin asennettua type 2 type 2 johtoakaan. Ei vaan jaksa pakata niitä niihin, kiepille ja takaluukkuun tai "kaksoispohjaan".

Olen ainoastaan yhden kerran käyttänyt ABC huoltsikan omaa johtoa, heti samana päivänä kun auton joulukuussa ostin. Muuten "väliaikasella" ja tolla type2 roikalla :)
 
Oliko se nyt edelleen niin ettei hybridi- tai sähköauto kannata jos ajaa enimmäkseen pitkää matkaa motarilla? Alkais olla kohta auton vaihto ajankohtainen, niin vaimo ehdotteli että pitäiskö niitäkin harkita dieselin sijaan. Päivässä tulee työmatka-ajoa vajaa 200km josta suurin osa motaria ja työpaikalla ei lataus onnistu.
 
Hybridi ei auta kuin taajamassa ja pitkän kantaman sähköautot ovat vielä... "In development."

Riippuu sun kokonaiskilometreistäs ja minkälaista autoa halajoit, mutta diesel on edelleenkin ylivoimainen sun ajoihin.
 
Hybridi ei auta kuin taajamassa ja pitkän kantaman sähköautot ovat vielä... "In development."

Riippuu sun kokonaiskilometreistäs ja minkälaista autoa halajoit, mutta diesel on edelleenkin ylivoimainen sun ajoihin.

Kiitos, näin olin vähän ymmärtänytkin asian. Dieselhybrideitäkään ei tainnut olla kuin Volvolla ja nekin taisi olla poistumassa?
 
Hybridi ei auta kuin taajamassa ja pitkän kantaman sähköautot ovat vielä... "In development."

Riippuu sun kokonaiskilometreistäs ja minkälaista autoa halajoit, mutta diesel on edelleenkin ylivoimainen sun ajoihin.

Mihin tämä perustuu, avaatko vähän? 200km päivässä menee kyllä helposti sähköautolla kelillä kuin kelillä vaikka toisessa päässä ei voi ladata. Tuolla ajomäärällä nimenomaan säästö käyttökuluissa on suuri.
 
Aikalailla on testeissä kyykänny Konankin kantama talvella ja jos kysyjän halu on isompaan autoon esim farmari niin... Tarjonta on rajoittunutta eikä Zoe sovi kaikille, jos se hidas lataus olisi kysyjällä mahdollista niin sitten olisikin jo optioita. Teiltä unohtuu järkeilyissänne, vaikka kelivarausta hieman akun kestoon otattekin > se auto seisoo ulkona ilman roikkaa ~8h määränpäässä. Se(kin) syö akkua.
 
Viimeksi muokattu:
Aikalailla on testeissä kyykänny Konankin kantama talvella ja jos kysyjän halu on isompaan autoon esim farmari niin... Tarjonta on rajoittunutta eikä Zoe sovi kaikille, jos se hidas lataus olisi kysyjällä mahdollista niin sitten olisikin jo optioita. Teiltä unohtuu järkeilyissänne, vaikka kelivarausta hieman akun kestoon otattekin > se auto seisoo ulkona ilman roikkaa ~8h määränpäässä. Se(kin) syö akkua.

Kiitos. En tiedä näistä testeistä mutta omat kokemukset on Model S/X ja 530e hybridistä. Tesloilla tuo 200km ei ole talvella ollut koskaan ongelma vaikka auto on ollut yön yli parkissa ilman piuhaa. Kysymyksen parametrit oli moottoritie ja 200km päivässä minkä perusteella "järkeilin" että tuo ei ole sähköautolle ongelma työpäivän aikana. Jos "järkeillään" että auton pitää olla farmari, se saa maksaa maksimissaan 40k euroa ja sillä pitää pystyä ajamaan talvella keskinopeudella 130km/h 200 kilometriä päivässä -20 pakkasessa ja seistä pihalla lämmitys päällä 8 tuntia niin olet täysin oikeassa :)
 
Hybridi ei auta kuin taajamassa ja pitkän kantaman sähköautot ovat vielä... "In development."
Tuo boldattu ei kyllä pidä täysin paikkaansa. Ainakin plug in hybridillä ajaminen maantiellä tai motarilla voi tapahtua kokonaan akun avulla hybridimoodissa, vaikka akku olisi tyhjentynyt niin paljon, ettei pelkkä akulla ajo enää onnistu. Eli kyllä se hybridi hyötyy siitä hybridistä myös taajaman ulkopuolella, mutta ei toki niin paljoa. Kesällä itse ajoin plugarilla mm. Espoo - Turku - Espoo noin 4,5 l/100km keskikulutuksella ja tuo matka oli yli 90%:sti pelkkää motaria.
 
^ kyllä, onhan siinä 200km:n aikana varmaan paljon pätkiä milloin voi huristella kokonaan EV-moodissa, vastaavasti, siinä voi tulla paikkoja missä voidaan taas kerätä sitä energiaa talteen kun nostetaan jalka polkimelta tai joutuu jopa jarruttamaan. Nopeasti ottaa tosiaan tuon saman 1-2l/100km pois ellei osin enemmänkin. Yaris hybridi meni Poriin ja takaisin pk-seudulta jollain 3,x litralla/100km. Bensa-Yaris olisi ottanut sen 5l/100km vähintään.
 
Budjetti on omalla kohdalla rajallinen (alle 20k€, mieluummin lähempänä 15k€), niin jää ainakin uudet autot pois. Pikainen katsaus Nettiauton tarjontaan näytti että budjettiin osuis vain Amperaa ja Leafia. Yksi Zoe sentään osui.

Noista tuo Ampera nyt eniten miellyttäisi silmää, mutta jos nyt oikein ymmärsin sen tekniikkaa niin sillä pääsis pelkällä sähköllä jotain 40-50km ja sitten lähtis polttomoottori käyntiin tuottamaan lisää sähköä? Eli olisi käytännössä lähempänä hybridiä eikä siten olisi välttämättä se paras vaihtoehto?

Bemarin 330e kyllä kiinnostaisi kovasti, mutta se on vielä budjetin ulkopuolella :(
Joskus työkaverin kanssa mietittiin vitsillä, että kuittaisiko pienentyneet polttoainekulut Tesla Model S:n isomman rahoituserän :D
 
Budjetti on omalla kohdalla rajallinen (alle 20k€, mieluummin lähempänä 15k€), niin jää ainakin uudet autot pois. Pikainen katsaus Nettiauton tarjontaan näytti että budjettiin osuis vain Amperaa ja Leafia. Yksi Zoe sentään osui.

Noista tuo Ampera nyt eniten miellyttäisi silmää, mutta jos nyt oikein ymmärsin sen tekniikkaa niin sillä pääsis pelkällä sähköllä jotain 40-50km ja sitten lähtis polttomoottori käyntiin tuottamaan lisää sähköä? Eli olisi käytännössä lähempänä hybridiä eikä siten olisi välttämättä se paras vaihtoehto?

Bemarin 330e kyllä kiinnostaisi kovasti, mutta se on vielä budjetin ulkopuolella :(
Joskus työkaverin kanssa mietittiin vitsillä, että kuittaisiko pienentyneet polttoainekulut Tesla Model S:n isomman rahoituserän :D

Jos vertaat 15k ja 100k autoa niin ei millään matikalla :rofl:

Noita ensimmäisiä sähköautoja alkaa tulemaan nyt jälkimarkkinaan ja niistä varmaan alkaa tulemaan kokemuksia pikkuhiljaa. Itse välttäisin sellaisen hankkimista ihan oman mutun pohjalta ainakin ainoaksi autoksi koska akuston ja voimansiirron kuluma on kysymysmerkki. Ainakin selvittäisin hyvin tarkkaan miten pitkä takuu akustolla on ja mihin marginaaleihin se menee. Onko esim. 70% varaus alkuperäisestä vielä riittävä valmistajan mukaan jne.
 
Kyllähän ne hybridiautot.. tai ainakin toyotan hybridit menevät maantiellä ja motarillakin pienellä, kuluts on litroina samaa luokkaa kuin diesel moottorilla, mutta onhan se nafta edelleen halvempaa jolloin korkeammat käyttömaksut kuittaantuvat kun kilometrejä tulee tarpeeksi.
 
Joskus työkaverin kanssa mietittiin vitsillä, että kuittaisiko pienentyneet polttoainekulut Tesla Model S:n isomman rahoituserän

Tiedän yhden ketä ajaa Tesla Model S:llä ja juurikin homma menee noin kun saa ilmaset sähköt Super Chargereista :tup:

Älä unohda Bmw i3:sia, niitäkin alkaa saamaan 20t eurolla ja niillä pääsee päälle 200km. Sitten jos on vielä pikalataus mahdollisuus niin ei siinä kahvitauolla jossain huoltsikan motaritiellä montaa minuuttia tarvi ladata lisää ni taas matka jatkuu. Kai tolla matkalla nyt kerran pysähdytään suuntaansa? :tup:
 
Älä unohda Bmw i3:sia, niitäkin alkaa saamaan 20t eurolla ja niillä pääsee päälle 200km.
BMW i3 a cold Nordic winter day (-15C / ~0F)

So what was the actual range? Well, this cold winter day I could not get the 100 km (62 mi) I use in my standard reply, but had to pull over at a rapid charger after 82 km (51 mi). The expected range was then down at 1 km.

Kannattaa huomioida, että sähköautojen range laskee rajusti pakkasella.
 
Tiedän yhden ketä ajaa Tesla Model S:llä ja juurikin homma menee noin kun saa ilmaset sähköt Super Chargereista :tup:

Älä unohda Bmw i3:sia, niitäkin alkaa saamaan 20t eurolla ja niillä pääsee päälle 200km. Sitten jos on vielä pikalataus mahdollisuus niin ei siinä kahvitauolla jossain huoltsikan motaritiellä montaa minuuttia tarvi ladata lisää ni taas matka jatkuu. Kai tolla matkalla nyt kerran pysähdytään suuntaansa? :tup:

Meinasin jo unohtaakin nuo i3:t. Niihinkin jo alkaa silmä tottua :D

Ainoa pysähys on kun pitää jättää vaimo omalle työpaikalleen. Sieltä on enää ~10km minun työpaikalle ja tuo matka on siis sen vajaa 100km suuntaansa.

BMW i3 a cold Nordic winter day (-15C / ~0F)

Kannattaa huomioida, että sähköautojen range laskee rajusti pakkasella.
Tuo kyllä rajaa aika tehokkaasti tuon i3:n pois kun pääsis ehkä just työpaikan parkkipaikalle, muttei enää kotiin.
 
I3:ssa on toki se rex saatavana, mutta älä näitä murehdi, tämän seuraavan autosi jälkeen ollaan jo eri optioissa ihan toisilla luvuilla, on kaasuasemia, on sähköautoja ja toki edelleenkin ne hybridit ja dieselit.
 
Kiitos. En tiedä näistä testeistä mutta omat kokemukset on Model S/X ja 530e hybridistä. Tesloilla tuo 200km ei ole talvella ollut koskaan ongelma vaikka auto on ollut yön yli parkissa ilman piuhaa. Kysymyksen parametrit oli moottoritie ja 200km päivässä minkä perusteella "järkeilin" että tuo ei ole sähköautolle ongelma työpäivän aikana. Jos "järkeillään" että auton pitää olla farmari, se saa maksaa maksimissaan 40k euroa ja sillä pitää pystyä ajamaan talvella keskinopeudella 130km/h 200 kilometriä päivässä -20 pakkasessa ja seistä pihalla lämmitys päällä 8 tuntia niin olet täysin oikeassa :)

Tesla on niin luotettava ja hyvän auton maineessa ja vielä halvin vaihtoehto että sellainen se täytyy olla.

Onhan se kiva että yhdellä sähköautolla tuo ei ole ongelma, harmi vain että auto itsessään on paskin mahdollinen.
 
Tuli vaan mieleen että mitäs sitten kun käy niin että sähkö loppuu kertakaikkiaan kokonaan, ja matka loppuu. Voiko hinata lähimmälle töpselille vai kuinka toimia. Eipä näköjään voi, vaan hinuri paikalle ja lavalle.

Tietty lakihan suomessa ainakin taitaa kieltää hinaamisen joka tapauksessa. Käytännössä on sitä nähty. Eikä automaattejakaan pahemmin hinailla, ainakaan momentinmuunnin laatikolla. Muista vaihteistoista en sitten tiedäkään, kuten DSG yms.
Luonnollisesti sähköauto nyt ilmoittelee että patteri loppuu justiinsa kohta.

Bensalla tai dieselillä ongelmaa ei tietty ole, jos sattuu olemaan varakannu mukana tai sellainen on saatavilla.

What if an electric car runs out?

Ihan paska nollapostaushan tämä, mutta tuli vaan mieleen se mitä jos.
 
20 k€ hintaluokassa sähköauto ei tule olemaan vaihtoehto 200 km päivittäiseen ajoon vielä pitkään aikaan. 40-50 k€ vaihtoehtoja kyllä on.
Jos ajaa 70 000km vuodessa, niin kannattaa kyllä harkita 45000€ sähkistä 20000€ diesel-/bensakärryn sijaan.

3500€/v polttoainesäästöillä kattaa aika paljon isommat rahoituskulut.

Leaffin 64kwh mallia ei ole tainnut suomeen enää saada tilattua, sillähän tuo 200km menisi pahimmillakin pakkasilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vaan mieleen että mitäs sitten kun käy niin että sähkö loppuu kertakaikkiaan kokonaan, ja matka loppuu.
Voisiko kyydissä pitää valmiiksi tankattua 2kW aggregaattia ja ladata autoon sen verran virtaa että pääsee lähimmän ostarin sähköautopaikalle, mahtaisiko toimia :D Saisi pöristeltyä noin 10km rangea per tunti ja yhdellä aggregaatin tankillisella saisi ~100km edestä sähköä.
 
Tuli vaan mieleen että mitäs sitten kun käy niin että sähkö loppuu kertakaikkiaan kokonaan, ja matka loppuu. Voiko hinata lähimmälle töpselille vai kuinka toimia. Eipä näköjään voi, vaan hinuri paikalle ja lavalle.

Tietty lakihan suomessa ainakin taitaa kieltää hinaamisen joka tapauksessa. Käytännössä on sitä nähty. Eikä automaattejakaan pahemmin hinailla, ainakaan momentinmuunnin laatikolla. Muista vaihteistoista en sitten tiedäkään, kuten DSG yms.
Luonnollisesti sähköauto nyt ilmoittelee että patteri loppuu justiinsa kohta.

Bensalla tai dieselillä ongelmaa ei tietty ole, jos sattuu olemaan varakannu mukana tai sellainen on saatavilla.

What if an electric car runs out?

Ihan paska nollapostaushan tämä, mutta tuli vaan mieleen se mitä jos.

Itseasiassa ihan hyvä ja validi kysymys. Autohan pitää viedä lavalla silloin jonnekkin missä sen voi ladata, esim. kotiin. Realistisesti tämä on kuitenkin yhtä yleistä kuin bensan loppuminen. Enemmän lienee ongelmia on tuottanut 12v akun tyhjeneminen.
 
Toisella sähkölasku on 40% suurempi.
Koko vuoden ajalta ero on jonkin verran pienempi, vuositasolla ero lienee n. 15% luokkaa, eli noilla 40tkm/vuosi ajoilla luokkaa 10-15e/kk. Kun lukee oikeita käyttökertomuksia nissanilla ajosta, niin vuositasolla kulutuksen keskiarvo on ihmisillä ollut yleensä n. 17-18kwh/100. Kona on sitten pari kwh alempana.

Ei nyt täysin merkityksetön, mutta noilla kilsoilla aika vähäinen murhe.
 
Voisiko kyydissä pitää valmiiksi tankattua 2kW aggregaattia ja ladata autoon sen verran virtaa että pääsee lähimmän ostarin sähköautopaikalle, mahtaisiko toimia :D Saisi pöristeltyä noin 10km rangea per tunti ja yhdellä aggregaatin tankillisella saisi ~100km edestä sähköä.
Harvinaisia tapauksia varten kannattaa olla joko hinausvakuutus tai vaan kaivaa kuvetta se muutama satanen ja tilata se hinausauto.

Aggre + bensat maksavat, haisevat ja vievät tilaa.
 
Tuossa on varmaan jatkossa uudenlaiselle tiepalvelulle tilausta. Liikkuvia superlatureita jne.
 
200 km päivässä vaatii kotiinkin ihan kunnollisen latausvälineen. Dieselillä riittää yksi viiden minuutin käynti huoltoasemalla kerran viikossa, sähköautolla saa viettää tunnin joka päivä huoltoaseman pihassa jos ei kotona saa ladattua riittävää tahtia. 16 A yksivaihetöpselin takana saa sähköä 200 kilometrille n. 12 tunnissa, eli autoa ei voi sitten käyttää mihinkään muuhun työpäivän jälkeen.
 
Mitäs arvon raati on mieltä, kun uusi auton mietinnässä ja ajoa noin 18tkm vuodessa, joista työmatka-ajoa (50km/päivä) ehkä semmoset 10tkm. Loput ajot pääsääntöisesti 200-300 km siirtymiä. Kannattaako miettiä bensahybridiä vai mennä dieselillä? Syksyn myötä ilmeisesti tulossa uusia hybridijulkaisuja että voisin ainakin ne ootella ja katsoa tarjonta.
 
No varmaankin plugin hybrid on tuollaiseen ajoon kukutuksen kannalta aika optimi. Ostohinta plugin-hybridillä toki aika paljon korkeampi uudessa autossa kuin esim. dieselillä jos puhutaan alle 50ke autoista.

Vaatii sitten tarkempaa laskentaa, että riittääkö hybridin alhaisemmat polttoainekustannukset kattamaan sen suuremman arvonalenemisen.
 
Meillä pitäis ensi talvena miettiä että lunastetaanko V40 awd itselle vai vaihdetaanko S60 T8.

Bensakulut kyllä tippuisi hyvin lähelle nollaa tuolla T8 lla koska 90 prossaa ajosta kaupunki/lähiö ajoa.

Edit. Kilsoja tulee vuoteen 10-11kiloa.
 
200 km päivässä vaatii kotiinkin ihan kunnollisen latausvälineen. Dieselillä riittää yksi viiden minuutin käynti huoltoasemalla kerran viikossa, sähköautolla saa viettää tunnin joka päivä huoltoaseman pihassa jos ei kotona saa ladattua riittävää tahtia. 16 A yksivaihetöpselin takana saa sähköä 200 kilometrille n. 12 tunnissa, eli autoa ei voi sitten käyttää mihinkään muuhun työpäivän jälkeen.

Siis jos ajatellaan että autosta löytyy vaikka se 50kw kykenevä pikalataus mahdollisuus niin eihän jossain pikalatausasemalla tarvii olla ku kahvikuppi juomassa 10minuutin ajaksi ja saa taas sen 50km lisää. Luulisi 250km riittävän jo.

Sitten kotona 11kw laturi niin saa akun ladattua yön aikana, sanotaan että vaikka 6 tunnissa. Työpäivän jälkeenkin riittää joku 1h lataus ni pystyy jo ihan varmasti käymään autolla kaupassa :)

Ongelma varmaan se hinta... :oops:
 
Meillä pitäis ensi talvena miettiä että lunastetaanko V40 awd itselle vai vaihdetaanko S60 T8.

Bensakulut kyllä tippuisi hyvin lähelle nollaa tuolla T8 lla koska 90 prossaa ajosta kaupunki/lähiö ajoa.

Edit. Kilsoja tulee vuoteen 10-11kiloa.

Kyseessä siis leasinki? Ei mitään järkeä ottaa itelle, seuraava kippo vaan tilalle niin pysyy huollotkin taas samassa laskussa :tup: Ei huono vaihtoehto tuo S60 T8. Itselle tulossa V60 T8 ja viimeisimmän tiedon mukaan jopa vähän yli 1kk aikaisemmin eli 10.10 :happy:

Niin ja kilsoja itellekkin se ~10tkm vuoteen :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 460
Viestejä
4 496 848
Jäsenet
74 209
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom