Keskustelua hybridiautoista

Ihmeesti löytyy vielä ihmisiä, jotka uskoo keskushallinnon kykenevän hinnoittelemaan hyödykkeet markkinoita paremmin. Sitä on muutamassa paikassa yritetty, yksi melko kuuluisa esimerkki meni nurin vajaa kolmekymmentä vuotta sitten tuossa naapurissa. Millään porukalla ei riitä aika ja osaaminen arvioida jatkuvasti muuttuvia arvostuksia joten se kannattaa jättää markkinoiden päätettäväksi.
 
Ihmeesti löytyy vielä ihmisiä, jotka uskoo keskushallinnon kykenevän hinnoittelemaan hyödykkeet markkinoita paremmin. Sitä on muutamassa paikassa yritetty, yksi melko kuuluisa esimerkki meni nurin vajaa kolmekymmentä vuotta sitten tuossa naapurissa. Millään porukalla ei riitä aika ja osaaminen arvioida jatkuvasti muuttuvia arvostuksia joten se kannattaa jättää markkinoiden päätettäväksi.

Kommunismin mukaan vetäminen ei liity millään tavalla sähköautoihin, parkkipaikkoihin eikä taloyhtiöihin vaikka kuinka aatetta vastaan olisikin.
Taloyhtiön parkkipaikat eivät ole rakennettu tuottoa vaan tarvetta varten. Voisihan tavan vastikkeetkin nostaa pilviin jos tuottoa haetaan. Rakentamiskulut pitää jakaa taloyhtiön osakkeiden kesken, sillä vaikka naapurin Miina ei paikkaa tarvitse koskaan, niin seuraava asukas voi sitä tarvita (ellei vedenpaisumus ehdi ensin). Käyttökulut sen sijaan tulisi veloittaa vain paikkoja käyttäviltä ja näinhän se nykyään ei käytännössä mene juuri missään. Jos paikkoja ei ole riittävästi, niin niitä pitäisi kierrättää tarvitsevien kesken, eikä niin kuin nykyisin käytännössä joka paikassa, eli ensin varannut saa pitää paikan niin kauan kuin henki pihisee.

Sitten itse aiheeseen, eli sähköautojen lataukseen. Keskimääräisen lataustarpeen hoitaa helposti hidaslatauksella samoin kuin keskimääräiseen ajoon ei tarvita kuin noin 200km ajoon riittävä akku, joten perus latauspisteet tulisi toteuttaa tältä pohjalta. Normaalissa (jos sellaisia on) taloyhtiössä riittäisi alkuvaiheessa pari nopeampaa laturia kiirellistä latausta varten ja näitä käsittääkseni sähköyhtiöt ovat innoissaan asentamassa jopa ilman veloitusta. Nopeaa latausta käytettäisiin vain tarvittaessa, sillä tuskin kukaan on valmis maksamaan sähköstään moninkertaista hintaa vain huvikseen. Jos taloyhtiöön rakennetaan aluksi vain pari latauspaikkaa, niin kiistely niistä alkaa melko pian. Tämän vuoksi molemmat lataustavat pitäisi saada käyttöön samaan aikaan, eikä vain tarpeen mukaan. Lämpötolppien muuttaminen hidaslataukseen ei maksane ihmeitä, joten suurta vastustustakaan investointiin ei esiintyne.
 
Kommunismin mukaan vetäminen ei liity millään tavalla sähköautoihin, parkkipaikkoihin eikä taloyhtiöihin vaikka kuinka aatetta vastaan olisikin.
Taloyhtiön parkkipaikat eivät ole rakennettu tuottoa vaan tarvetta varten. Voisihan tavan vastikkeetkin nostaa pilviin jos tuottoa haetaan. Rakentamiskulut pitää jakaa taloyhtiön osakkeiden kesken, sillä vaikka naapurin Miina ei paikkaa tarvitse koskaan, niin seuraava asukas voi sitä tarvita (ellei vedenpaisumus ehdi ensin). Käyttökulut sen sijaan tulisi veloittaa vain paikkoja käyttäviltä ja näinhän se nykyään ei käytännössä mene juuri missään. Jos paikkoja ei ole riittävästi, niin niitä pitäisi kierrättää tarvitsevien kesken, eikä niin kuin nykyisin käytännössä joka paikassa, eli ensin varannut saa pitää paikan niin kauan kuin henki pihisee.

Sitten itse aiheeseen, eli sähköautojen lataukseen. Keskimääräisen lataustarpeen hoitaa helposti hidaslatauksella samoin kuin keskimääräiseen ajoon ei tarvita kuin noin 200km ajoon riittävä akku, joten perus latauspisteet tulisi toteuttaa tältä pohjalta. Normaalissa (jos sellaisia on) taloyhtiössä riittäisi alkuvaiheessa pari nopeampaa laturia kiirellistä latausta varten ja näitä käsittääkseni sähköyhtiöt ovat innoissaan asentamassa jopa ilman veloitusta. Nopeaa latausta käytettäisiin vain tarvittaessa, sillä tuskin kukaan on valmis maksamaan sähköstään moninkertaista hintaa vain huvikseen. Jos taloyhtiöön rakennetaan aluksi vain pari latauspaikkaa, niin kiistely niistä alkaa melko pian. Tämän vuoksi molemmat lataustavat pitäisi saada käyttöön samaan aikaan, eikä vain tarpeen mukaan. Lämpötolppien muuttaminen hidaslataukseen ei maksane ihmeitä, joten suurta vastustustakaan investointiin ei esiintyne.

Se liittyy nimenomaan parkkipaikkojen riittoon sekä niiden jakamiseen. Monissa paikoissa, joissa parkkipaikat ovat niukka resurssi, on valittavana myös julkinen liikenne joka tarjoaa vähemmän joustavuutta mutta voi olla taloudellisesti järkevämpää. Hinnoittelemalla parkkipaikat markkinaehtoisesti ne menevät niille, jotka niistä ovat valmiita pyydetyn hinnan maksamaan. Tämä maksimoi kokonaishyödyn ja edistää investointeja, kuten joku jo aiemmin mainitsikin.

Miten tuollaisessa kiertosysteemissä huolehdittaisiin siitä, että paikat olisivat hyötykäytössä nykyistä paremmin?
 
Laitetaan välillä jotain vähän enemmän aiheeseen liittyvää. Ajoin eilen 225xe:llä 76km matkan eli 38km/suunta. Aika hyvin puoliksi maantietä ja 40-60kmh nopeuksisen pätkän. No, 31km pääsin ensin akulla jonka jälkeen bensalla ja ennen kuin matkaan lähdin niin katoin että 168km pääsee vielä akulla+bensalla bmw remotesta. Ajojen jälkeen ladattuani akun, kilsoja jäljellä 138km eli semmoset 30km kului bensaa.

Melko mielenkiintosta, akulla 31km, bensalla 30km ja rekuperointi +rullaus mäissä antoi loput 15km. Tuon perusteella 76km matkasta meni "akulla" 45km :tup:
 
Kommunismin mukaan vetäminen ei liity millään tavalla sähköautoihin, parkkipaikkoihin eikä taloyhtiöihin vaikka kuinka aatetta vastaan olisikin.
Taloyhtiön parkkipaikat eivät ole rakennettu tuottoa vaan tarvetta varten. Voisihan tavan vastikkeetkin nostaa pilviin jos tuottoa haetaan. Rakentamiskulut pitää jakaa taloyhtiön osakkeiden kesken, sillä vaikka naapurin Miina ei paikkaa tarvitse koskaan, niin seuraava asukas voi sitä tarvita (ellei vedenpaisumus ehdi ensin). Käyttökulut sen sijaan tulisi veloittaa vain paikkoja käyttäviltä ja näinhän se nykyään ei käytännössä mene juuri missään. Jos paikkoja ei ole riittävästi, niin niitä pitäisi kierrättää tarvitsevien kesken, eikä niin kuin nykyisin käytännössä joka paikassa, eli ensin varannut saa pitää paikan niin kauan kuin henki pihisee.

Sitten itse aiheeseen, eli sähköautojen lataukseen. Keskimääräisen lataustarpeen hoitaa helposti hidaslatauksella samoin kuin keskimääräiseen ajoon ei tarvita kuin noin 200km ajoon riittävä akku, joten perus latauspisteet tulisi toteuttaa tältä pohjalta. Normaalissa (jos sellaisia on) taloyhtiössä riittäisi alkuvaiheessa pari nopeampaa laturia kiirellistä latausta varten ja näitä käsittääkseni sähköyhtiöt ovat innoissaan asentamassa jopa ilman veloitusta. Nopeaa latausta käytettäisiin vain tarvittaessa, sillä tuskin kukaan on valmis maksamaan sähköstään moninkertaista hintaa vain huvikseen. Jos taloyhtiöön rakennetaan aluksi vain pari latauspaikkaa, niin kiistely niistä alkaa melko pian. Tämän vuoksi molemmat lataustavat pitäisi saada käyttöön samaan aikaan, eikä vain tarpeen mukaan. Lämpötolppien muuttaminen hidaslataukseen ei maksane ihmeitä, joten suurta vastustustakaan investointiin ei esiintyne.
Taloyhtiö on osakeyhtiö, jonka tehtävä on ajaa osakkeenomistajien etua.

Melkein kaikissa taloyhtiöissä tämä on sanahelinää ja siellä ajetaan vaan paikallisen ”eliitin” etuja. Eliitti määräytyy sen mukaan, että kuka on asunut talossa pisimpään.

Sen sijaan että autopaikat ja parhaat saunavuorot huutokaupattaisiin vuosittain tai kuukausittain, niin jostain syystä ne on varattu pisimpään talossa asuneille.

Jos taloyhtiö omistaa liiketilan kivijalasta, pitäisikö sekin antaa nimellistä 50€/kk korvausta vastaan jonotuslistalla oleva käyttöön? Tai jos se omistaa asunnon, niin pitäisikö se tarjota nimellistä hintaa vastaan taloyhtiön hallituksen pj:n pojalle? Ei tietenkään: taloyhtiö vuokratkoon omaisuutensa maksimaalisella tuotolla ja tilittäköön rahat osakkaille. Kaikki muu tavat kohtelevat osakkeenomistajia epätasa-arvoisesti.

-
Mutta tämä riittä suomen autopaikka-kähminnöistä. Taas kerran sähköautopaikkojen ongelma ratkeaisi täysin itsestään jos paikoista tehtäisiin markkinaehtoisia. Sen sijaan pidetään nimikkopaikkoja ja jonotuslistoja ja mikään ei mahdollista edes lain mukaan, kun yhdenvertaisuusperiaate rikkoutuu heti.
 
Laitetaan välillä jotain vähän enemmän aiheeseen liittyvää. Ajoin eilen 225xe:llä 76km matkan eli 38km/suunta. Aika hyvin puoliksi maantietä ja 40-60kmh nopeuksisen pätkän. No, 31km pääsin ensin akulla jonka jälkeen bensalla ja ennen kuin matkaan lähdin niin katoin että 168km pääsee vielä akulla+bensalla bmw remotesta. Ajojen jälkeen ladattuani akun, kilsoja jäljellä 138km eli semmoset 30km kului bensaa.

Melko mielenkiintosta, akulla 31km, bensalla 30km ja rekuperointi +rullaus mäissä antoi loput 15km. Tuon perusteella 76km matkasta meni "akulla" 45km :tup:
Nuo bensa-range mittarithan nyt heittelevät muutenkin ihan miten sattuu sen mukaan, että millaista ajoprofiilia ajaa. Jos ajelet yleensä stop-n-go ruuhkaa kehä1:sellä klo 16:30 bensalla ja nyt posottelit poikkeuksellisesti ruuhkattomasti, niin aivan normaalia käytöstä kantamamittarille.
 
Varmaan osansa on myös siinä byrokratiassa ja että kukaan ei tahdo ottaa vastuuta mistään. Esimerkiksi tämän hitaan lataamisen osalta; järkevä lämpötolppakojeisto ei ole älyttömän kallis ja vaikka sen voisi itsekin maksaa, niin voi olla ettei sitä saa laittaa koska ollaan epätietoisia siitä onko riskejä ja että onko se nyt sitten tasapuolista kun teknisesti jokaikiselle paikalle ei sellaista voi laittaa kuormituksen takia.

Tästä syystä itsellä on pitkään ollut etsinnässä rivari missä saa auton oven eteen, ei tarttee välittää idiooteista naapureista, isännöitsijöistä tai mistään muustakaan vaan lyö auton lataukseen ja sillä selvä.

Tartun tuohon "oven eteen" -kohtaan.

Asun rivarissa, jossa on varastojen yhteydessä autokatokset.

Sähkötila on sen varasto/katosrakennuksen päässä. Kaikkien paikalla on sähköt omasta mittaritaulusta ja toki sitä voi sitten käyttää miten nyt sattuu huvittamaan.

Vielä lisäboonuksena eteisessä sulaketaulu, josta voi sulaketta käyttää kytkimenä, jos haluaa auton lohkolämppäriin tms

Eli ei tarvi olla paikka oman oven edessä.

Kannustan ehdottomasti valitsemaan asunnon sen mukaan, mitkä on omat tarpeet.
Olemassa olevaa käytäntöä/rakennetta on paljon hankalampi muuttaa oman mieltymyksen mukaan.
 
Laitetaan välillä jotain vähän enemmän aiheeseen liittyvää. Ajoin eilen 225xe:llä 76km matkan eli 38km/suunta. Aika hyvin puoliksi maantietä ja 40-60kmh nopeuksisen pätkän. No, 31km pääsin ensin akulla jonka jälkeen bensalla ja ennen kuin matkaan lähdin niin katoin että 168km pääsee vielä akulla+bensalla bmw remotesta. Ajojen jälkeen ladattuani akun, kilsoja jäljellä 138km eli semmoset 30km kului bensaa.

Melko mielenkiintosta, akulla 31km, bensalla 30km ja rekuperointi +rullaus mäissä antoi loput 15km. Tuon perusteella 76km matkasta meni "akulla" 45km :tup:
On kyllä todella lyhyt toimintamatka pelkällä akulla kun luvatusta 45km pääsee juuri yli 30km. Ei pääse edes 70% luvatusta määrästä. Lisäksi jo hyvin rullaavalla normaalilla polttomoottoriautolla pääsee helposti yli 10%:n rullausmatkoihin ja siihen ei tarvita sitä sähkömoottoria ollenkaan.
 
Taloyhtiö on osakeyhtiö, jonka tehtävä on ajaa osakkeenomistajien etua.

Melkein kaikissa taloyhtiöissä tämä on sanahelinää ja siellä ajetaan vaan paikallisen ”eliitin” etuja. Eliitti määräytyy sen mukaan, että kuka on asunut talossa pisimpään.

Sen sijaan että autopaikat ja parhaat saunavuorot huutokaupattaisiin vuosittain tai kuukausittain, niin jostain syystä ne on varattu pisimpään talossa asuneille.

Jos taloyhtiö omistaa liiketilan kivijalasta, pitäisikö sekin antaa nimellistä 50€/kk korvausta vastaan jonotuslistalla oleva käyttöön? Tai jos se omistaa asunnon, niin pitäisikö se tarjota nimellistä hintaa vastaan taloyhtiön hallituksen pj:n pojalle? Ei tietenkään: taloyhtiö vuokratkoon omaisuutensa maksimaalisella tuotolla ja tilittäköön rahat osakkaille. Kaikki muu tavat kohtelevat osakkeenomistajia epätasa-arvoisesti.

-
Mutta tämä riittä suomen autopaikka-kähminnöistä. Taas kerran sähköautopaikkojen ongelma ratkeaisi täysin itsestään jos paikoista tehtäisiin markkinaehtoisia. Sen sijaan pidetään nimikkopaikkoja ja jonotuslistoja ja mikään ei mahdollista edes lain mukaan, kun yhdenvertaisuusperiaate rikkoutuu heti.

Osakkeenomistajille on juurikin etua siitä, että saavat parkkipaikat kohtuu hintaan verrattuna markkinahinnoitteluun, eikö?

Voit myös kuvitella mikä vaikutus asuntojen haluttavuuteen olisi vuosittainen huutokauppa parkkipaikoista.
Tai jos sama toimenpide tehtäisiin kuukausittain? Huonoin kuulemani idea todella pitkään aikaan.

Jos parkkipaikkoja on liian vähän, niin kauimmin paikkaa pitäneen pitäisi luopua paikasta ja siirtyä jonon hännille sovitun ajan jälkeen. Tällöin kellään ei olisi valittamista. Valitettavasti näin ei ole, enkä usko tulevankaan.

Mistä keksit vetää liiketilat tähän keskusteluun? Eikö tämän keskustelun ole tarkoitus liittyä sähköautoiluun ja niihin liittyviin asioihin, eikä siihen kuinka osakkeenomistajat saavat maksimaalista tuottoa.

Millä tavalla jonotuslista rikkoo yhdenvertaisuusperiaatetta? Kaikilla on sama mahdollisuus saada paikka tietyn odotusajan jälkeen.

Taloyhtiöiden jäärät ovat suurin muutosvastarinta kaikelle uudelle ja tasapuoliselle. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että niiden päätä ei käännä järkipuhe jos keskustelu liittyy muiden asukkaiden tasavertaiseen kohteluun "heidän kustannuksellaan".
Ongelman pystyisi ratkaisemaan vain saamalla riittävästi uutta verta hallitukseen. Kysymys "vapaaehtoisia" saa
kuitenkin mahdolliset muutoksentekijät tuijottamaan lattiaa ja leikkimään kuuroja.

Jotta asia ei poikkea liikaa raiteiltaan, niin valtion pitäisi suuressa sähköautokiimassaan tehdä (teettää puolueettomalla toimijalla) tutkimuksia eri lataustavoista markkinavoimien sijaan. Tällä hetkellä yritykset maalailevat piruja seinille kilpailevien latausvaihtojen tekniikasta ja kuluttajat kärsivät mikäli taloyhtiöt tekevät vääränlaisia päätöksiä. Kuvitelma, että markkinavoimat ovat aina oikeassa ei valitettavasti päde kaikissa asioissa, vaikka kaupankäynnissä se onkin oikein toimiva ratkaisu.
 
Latauspaikkoja tulee pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Tietysti odottavan aika on pitkä.
EU:n pitäisi yhtenäistää maksusysteemi näissä latauspisteissä. Esimerkiksi rfid joka pitäisi toimia kaikissa maksullisissa latauspisteissä. Nyt erillaisia yrittäjiä on aivan liikaa ja ulkomailla ihan ongelmaksi asti.
 
Laitetaan välillä jotain vähän enemmän aiheeseen liittyvää. Ajoin eilen 225xe:llä 76km matkan eli 38km/suunta. Aika hyvin puoliksi maantietä ja 40-60kmh nopeuksisen pätkän. No, 31km pääsin ensin akulla jonka jälkeen bensalla ja ennen kuin matkaan lähdin niin katoin että 168km pääsee vielä akulla+bensalla bmw remotesta. Ajojen jälkeen ladattuani akun, kilsoja jäljellä 138km eli semmoset 30km kului bensaa.

Melko mielenkiintosta, akulla 31km, bensalla 30km ja rekuperointi +rullaus mäissä antoi loput 15km. Tuon perusteella 76km matkasta meni "akulla" 45km :tup:
Mitenkäs Bemari käyttäytyy ajoakkujen loputtua? Outlanderi kun lataa bensan avulla muutaman kilsan talteen, käyttäen moottoria "optimaallisella" alueella. Eli vaikka seistäisiin punasissa valoissa, niin polttis käy aika korkeilla kierroksilla.

Itse pääsin omalla -14 Mitsulla eilen reilut 51km sähköllä, ja vielä oli jotain jäljellä akussa. Ilman ilmastointia tuo siis. Tänään ilmastoinnin kanssa tuli ajeltua reilu 20km, ja akkua näytti hiukan vajaa puolet tuon jälkeen.
On kyllä sopinut omiin ajoihin mainiosti. Ei ole paljoa tarvinnut tankata.
 
Nuo bensa-range mittarithan nyt heittelevät muutenkin ihan miten sattuu sen mukaan, että millaista ajoprofiilia ajaa. Jos ajelet yleensä stop-n-go ruuhkaa kehä1:sellä klo 16:30 bensalla ja nyt posottelit poikkeuksellisesti ruuhkattomasti, niin aivan normaalia käytöstä kantamamittarille.

Ei täällä missään kehätie stop n go ruuhkissa mennä tai menty. Hyvin tasasta liikennettä täälläpäin yleensä on eli ei juuri voi käyttää sanaa ruuhka. Kyl tää remote range on sen 7kk aika hyvin kutinsa pitänyt minkä ajan olen auton omistanut :tup:

On kyllä todella lyhyt toimintamatka pelkällä akulla kun luvatusta 45km pääsee juuri yli 30km. Ei pääse edes 70% luvatusta määrästä. Lisäksi jo hyvin rullaavalla normaalilla polttomoottoriautolla pääsee helposti yli 10%:n rullausmatkoihin ja siihen ei tarvita sitä sähkömoottoria ollenkaan.

Se on lyhyehkö mutta aika normaali tälle 225xe:lle. Taitaa 17-18 vuosmallit mennä vähän pidemmälle mitä eräs täällä sanoi pääsevänsä. Uusin malli, tässä kuussa tulleet 225xe:t joille on luvattu jopa 60km :drool:
Mistä sä ton 45km repäsit? Se on 35km-42km eli linjassa on.
 
Mitenkäs Bemari käyttäytyy ajoakkujen loputtua? Outlanderi kun lataa bensan avulla muutaman kilsan talteen, käyttäen moottoria "optimaallisella" alueella. Eli vaikka seistäisiin punasissa valoissa, niin polttis käy aika korkeilla kierroksilla.

Menee hybridi moodiin ellei halua laittaa moodiin jossa pelkästään lataa akkua. Tuossa hybridissä jolloin bensa kone päällä, käyttää aina hiukan sähköä, alamäissä lataa tai rullaa 0 kulutuksilla. Tolleen kun tosta mun 76km matkasta voi päätellä :)

Niin ja jos mä otan ilmastoinnin pois ja akku täynnä ni 35km pitäs päästä =)
 
Mitä vääränlaisia päätöksiä taloyhtiö voi tehdä? Ei taloyhtiön tarvii tehdä muuta kun katsoa että sähkö riittää, asukas voi vaikka itse hankkia laturinsa. Investoinnin hinta on jotain tonnin luokkaa parhaimmillaan.
Ja seuraavissa arpajaisissa ja vuorovaihdossa asukas hyvillä mielin luovuttaa tuon paikkansa johon tonnin laittoi seuraavalle?
 
Mistä sä ton 45km repäsit? Se on 35km-42km eli linjassa on.

Koeajo: pioneerin päivitys – BMW 225xe Active Tourer

En nyt tiedä kuinka hyvin on linjassa, jos ei päässyt edes tuohon luvattuun 35km, joka varmaan tuli vasta uusitun WLTP-mittauksen myötä. Olisko vanhemmissa ilmoitettu muuta kuin yksi range sähkölle. Ei tuo sinun ajomatka varmaan kuitenkaan sieltä epäedullisimmasta päästä ollut, kun oli 40-60km/h ajoakin, joka pitäisi olla plugarille varsin optimaalista.
 
Mitä vääränlaisia päätöksiä taloyhtiö voi tehdä? Ei taloyhtiön tarvii tehdä muuta kun katsoa että sähkö riittää, asukas voi vaikka itse hankkia laturinsa. Investoinnin hinta on jotain tonnin luokkaa parhaimmillaan.

No tuossa juuri itse kirjoitit esimerkin vääränlaisesta päätöksestä.

Nykyinen asunto-osakeyhtiölaki sisältään sen yhdenvertaisuuspykälän, joka takaa siis sen että jos yksi osakas saa autopaikalleen asettaa laturin, niin samoin sen saa asentaa kaikki. Ja vaikka taloyhtiön olemassa oleva infra kestääisikin helposti sen ensimmäisen latausaseman, niin jossainkohtaa se ei enää kestä sitä, vaan taloyhtiön piikkiin kaivetaan sitten pihat autki ja otetaan isommat säjköliittymät. Tuon takia sen latauspisteen pitäisi olla taloyhtiön omaisuutta, jonka käytöstä sitten osakasta laskutetaan, mutta tuo edellyttää taloyhtiöltä investointeja, jotka näklyvät tietysti aluksi kuluina, joista normaali taloyhtiöjäärä hyppä kattoon.
 
Koeajo: pioneerin päivitys – BMW 225xe Active Tourer

En nyt tiedä kuinka hyvin on linjassa, jos ei päässyt edes tuohon luvattuun 35km, joka varmaan tuli vasta uusitun WLTP-mittauksen myötä. Olisko vanhemmissa ilmoitettu muuta kuin yksi range sähkölle. Ei tuo sinun ajomatka varmaan kuitenkaan sieltä epäedullisimmasta päästä ollut, kun oli 40-60km/h ajoakin, joka pitäisi olla plugarille varsin optimaalista.

Just tuossa 2018 mallisessa on pidempi kantomatka kun tässä 2016. Se tuli jo talvella selväksi kun tästä täällä oli juttua kun en päässyt kuin inan päälle 20km kun 18 mallisella pääsi ainakin sen mitä mä kesällä. Ei voi mitään mutta on tuo silti riittänyt itelle. Parhaimmillaan sähköllä ja 35L bensa tankillisella n 1500km/~2kk :) Niin ja semmonen 10vko ja auto vaihtuu :tup:
 
Ja tämä yhdenvertaisuuspykäläkö ei voi toimia niin, että ne halukkaat asentaa sen laturinsa jos huvittaa ja sitten kun alkaa olla liikaa latureita niin kaikki maksaa pussistaan sen sähköremontin kollektiivisesti? Tämä olisi kaikkien kannalta järkevää, eikä niin että kaikki on ilman tai että tehdään turhaan tarpeeton sähköremontti.

Miten tuo yhdenvertaisuuspykälä suhtautuisi hitaaseen lataamiseen? Varmaan samalla tavalla, mutta mitoitusperuste vaan muuttuu niin että esim. speksataan 10 A jatkuvaa latausta per paikka jollain järkevällä samanaikaisuuskertoimella? Tässähän täytyy muistaa se, että ei nykyisiäkään lämpötolppia ole mitoitettu yhdenvertaisesti; kaikki ei voi samaan aikaan ottaa sieltä maksimitehoa irti vaan ne mitoitetaan pikkaisen limittäin jotta ei tarttee olla niin paksua nousukaapelia ja isoja sulakkeita.

Ja miten tuo yhdenvertaisuuspykälä toimii sitten, kun se kuitataan sillä että asennetaan älykäs virranhaistelija keskukseen joka antaa ladata sen verran mitä nallit antaa myöten? Sittenhän se on tasapuolista, jos tahtoo sen laturin niin senkus laittaa.

Voihan sen pykälän kanssa toimia miten vaan, mutta hallituksen pitää kuitenkin olla tietoinen siitä mitä seurauksia milläkin toimintamallilla on. Joka tapauksessa sen ensimmäisen latauspisteen luvalla annetaan myös lupa tulevaisuudessa johonkin investointiin, ja ne jäärät jotka ovat laskeneet että pääsevät hautaan asti sillä pienellä vastikkeella ja voivat jättää perikunnan päänsäryksi osakkeen jossain homeisessa taloyhtiössä torppaavat tuon.

Tuon takia tarvitaan lakiin jokin ratkaisu siihen kuinka nuo sähköautojen latauspisteet voidaan toteuttaa jotenkin niin, ettei tuo yhdenvertaisuus kaadu niskaan.
 
Siis valitetaanko täällä nyt ihan valittamisen ilosta, vai onko jollain keskusteluun osallistuneella omakohtaista ja huonoa kokemusta asiasta?

Mitä noita on tullut itsellä vastaan niin työn kuin hallituksen jäsenen ominaisuudessa, niin ei ole kyllä ikinä ongelmaa ollut. Monesti sähkösaneerauksen yhteydessä vedetään jo varalle syöttökaapeli tai ainakin putki ja sulakkeet, ja sitten jos joku sen pikalatauksen haluaa, on sille valmius olemassa. Lähtökohtaisesti myös nuo autotolpat uusitaan aina omien 16a sulakkeiden taakse joten niissäkin hidaslataus onnistuu ihan vaan kellomuutoksella.
Sähkön mittarointi on myös helppo toteuttaa sinne keskukseen, maksaa muutaman satasen ja on sitten monesti osakkaan itsensä maksettava ellei kaikki halua tätä ominaisuutta.
 
Osakkeenomistajille on juurikin etua siitä, että saavat parkkipaikat kohtuu hintaan verrattuna markkinahinnoitteluun, eikö?
Sekoitat nyt osakkeenomistajat ja autoilijat jotka ovat osakkeenomistajia.

Kun puhutaan kaikista osakkeenomistajista, autopaikkojen tuotot pitäisi jakaa kaikkien osakkeenomistajien kesken. Ei niin, että ”tuotot” jaetaan alihintaisina paikkoina parille onnekkaalle ja loput osakkeenomistajat jäävät ilman mitään hyötyä.

Ks. Vertaus liiketilasta tai asunnosta jonka taloyhtiö omistaa. Miksi ne pitäisi vuokrata alihintaan vanhille jäärille sen sijaan, että tuotot käytettäisiin koko taloyhtiön kuluihin? Sama homma autopaikkojen kautta. Maksimaalinen tuotto jaetaan kaikille ja sillä hyvä.

En ymmärrä mitä eroa on taloyhtiön omistamalla asunnolla taloyhtiön omistamaan autopaikkaan verrattuna. Kummatkin ovat hyödykkeitä joiden tuotot kuuluisi lain mukaan jakaa kaikille osakkeenomistajille, eikä vaan jonotusjärjestyksessä.

Eri asia sitten autopaikkaosakkeet, sellaisen ostanut omistaa itse käyttöoikeuden autopaikkaan.
 
Aloittakaa nyt ihmeessä parkkipaikoista sama itku... Ei liity keskustelun aiheeseen mitenkään.

Onneksi näitä latausta vastustavia/parkkipaikasta iniseviä idiootteja on oma kokemuksen mukaan taloyhtiöissä vähemmistö, joten heidän mielipiteensä ei päätöksenteossa paina.
 
sähkösaneerauksen yhteydessä vedetään jo varalle syöttökaapeli tai ainakin putki ja sulakkeet, ja sitten jos joku sen pikalatauksen haluaa, on sille valmius olemassa.
Noh pikalatausstandardi sallii DC lataustehon 90kW asti. Siitä voi sitten ynnäillä millainen taloyhtiön pääkeskus ja kiinteistön liittymän pitää olla, jos taloyhtiössä on vaikkapa 20 autopaikkaa. Pelkällä 16A AC liitännälläkin alkaa tulla muikeita lukuja. En hetkeäkään usko että edes uudiskohteissa oikeasti homma on niin suoraviivainen kun annat ymmärtää. Ehkä yhdelle tai kahdelle, mutta kun mahdollisuus pitäisi taata aina kaikille.
 
Noh pikalatausstandardi sallii DC lataustehon 90kW asti. Siitä voi sitten ynnäillä millainen taloyhtiön pääkeskus ja kiinteistön liittymän pitää olla, jos taloyhtiössä on vaikkapa 20 autopaikkaa. Pelkällä 16A AC liitännälläkin alkaa tulla muikeita lukuja. En hetkeäkään usko että edes uudiskohteissa oikeasti homma on niin suoraviivainen kun annat ymmärtää. Ehkä yhdelle tai kahdelle, mutta kun mahdollisuus pitäisi taata aina kaikille.
Tästä keskustelusta jäänyt se maku mutta kun mulle ei väliä muista. Kun MINÄ en saa niin kaikki on idiootteja eikä tajua. Se vaan kun tämä yksikin niin homma jos oikeasti lähtee kasvamaan miten toimitaan niin on sama kuin melkein kaikki taloyhtiössä. Ja vastustusta löytyy varmasti niin kauan kun ei jokaiselle löydy mahdollisuutta. MUTTA KUN MINÄ haluan taloyhtiön pihalle grillikatoksen ja kuinka se kasvattaisi viihtyvyyttä ja nostaisi arvoa. Tyhmät muut vastustaa.

Ostaa sen oman omakotitalon ja asentaa siihen lopettaen poraamisen muiden tyhmyydestä tai jääräydestä.
 
Mitä merkitystä sillä on ketjun aiheen kannalta?
Jos 16A tolpilla hidasta latausta meinaat niin jokaisellehan autollehan pitäisi latauksellinen parkki lyötyä. Jos tässä tavoitteena kerran on polttomoottoreista kokonaan luopuminen.
 
Noh pikalatausstandardi sallii DC lataustehon 90kW asti. Siitä voi sitten ynnäillä millainen taloyhtiön pääkeskus ja kiinteistön liittymän pitää olla, jos taloyhtiössä on vaikkapa 20 autopaikkaa. Pelkällä 16A AC liitännälläkin alkaa tulla muikeita lukuja. En hetkeäkään usko että edes uudiskohteissa oikeasti homma on niin suoraviivainen kun annat ymmärtää. Ehkä yhdelle tai kahdelle, mutta kun mahdollisuus pitäisi taata aina kaikille.
Jos hidaslataus olisi se tavallinen 1x8A ja nopea vaikka 3x16A, niin olisi tuossakin jo aika paljon eroa.
 
Ööö... taidan lopettaa suosiolla kun sotkee keskustelua niin paljon, en enää tiedä mitä yrität edes tässä tarkoittaa
Eli hidasta latausta viis kaikille kunhan minä saan halvalla. Edelleen kun noita parkkipaikkoja on monella tavalla jaeltuna eri taloyhtiöissä.

Parasta joo lopettaa kun hajoo pää tuossa itsekkyyden määrässä mitä osalla sähköauton omistajista sen suhteen että juuri heidän olisi saatava latauspiste.
 
Siis mitä helvettiä nyt? Jokaiselle 90kw pikalatauspaikka? Missä maailmassa te elätte?
Nyt niitä valoja päälle. Ei se nyt todellakaan mene minkään tasa-arvohöpöhöpö-lain mukaan niin että jokaisella pitäisi tuollainen paikka olla jos yksi sellaista pyytää ja piste. Se yksi paikka voi olla vaikka niin, että kaapeli yltää siitä lähimmälle 8 paikalle ja sitten jos on kiire ladata niin saa taistella keskenään tai korkeintaan sen 1-2 muun kanssa jolla sähköauto pikalatausmahdollisuudella on tulevan 10v aikana.
Niillä 16a tolpilla voi autoa ladata, joko asennetaan niihin osakaskohtaiset mittarit jotka luetaan vaikka kerran vuodessa jos on vanha taloyhtiö, tai sitten linkitetään ne suoraan asuntojen mittareihin jos kyse uudemmasta yhtiöstä jossa mittarit mittarikeskuksessa.
Sitten jos sitä latausta tarvitsee vaikka 5 asukasta 40:stä = ei ongelmaa sulakkeiden osalta. Jos sitä tarvitseekin vaikka 20 asukasta ja sähköverkko kestää vain 10 yhtäaikaa, jaksotetaan se niin että ekat 10 tolppaa toimii parillisina tunteina ja toiset 10 tolppaa parittomina. On myös todella helppoa muuttaa sieltä keskuksesta lataus niin, että se alkaa pätkiä vasta kun tietty latausvirtamäärä ylitetään.
Sitten 20v+ kuluttua, kun tilanne on se että yli 50% paikoista seisoo latausta vaativa sähköauto, voidaan neuvotella lopetetaanko saunominen vai otetaanko taloyhtiölle isompi liittymä enimmistön päätöksellä.


Sellaista tilannetta ei ole vielä kymmeniin vuosiin tulossa, että edes puolilla paikoista olisi lataus käynnissä yhtäaikaa. Korkeintaan jossain arvoalueilla joissa ihmiset osaa tälläisetkin asiat selvittää järjellä, keskustelemalla ja rahalla.
 
Ei täällä missään kehätie stop n go ruuhkissa mennä tai menty. Hyvin tasasta liikennettä täälläpäin yleensä on eli ei juuri voi käyttää sanaa ruuhka. Kyl tää remote range on sen 7kk aika hyvin kutinsa pitänyt minkä ajan olen auton omistanut :tup:

Hyvin on pitänyt kutinsa, mutta kertomassasi esimerkissä siis ei pitänyt, vaan kulutus olikin pienempää kuin remote veikkasi. Tämä johtuu siis vain siitä, että ennen kuvailemaasi matkaa ajosi on syönyt enempi bensaa per kilsa kuin tällä tarinan matkalla. Se range kun säätyy koko ajan sen mukaan miten ne ajosi ovat bensaa syöneet.

Sieltä aplaristahan näkee edellisen latauksen jälkeen sähköllä ajetun matkan - näyttikö se tuon matkan jälkeen että sähköllä on ajettu 46km edellisen latauksen jälkeen? Veikkaan että ei.
 
Sekoitat nyt osakkeenomistajat ja autoilijat jotka ovat osakkeenomistajia.

Kun puhutaan kaikista osakkeenomistajista, autopaikkojen tuotot pitäisi jakaa kaikkien osakkeenomistajien kesken. Ei niin, että ”tuotot” jaetaan alihintaisina paikkoina parille onnekkaalle ja loput osakkeenomistajat jäävät ilman mitään hyötyä.

Ks. Vertaus liiketilasta tai asunnosta jonka taloyhtiö omistaa. Miksi ne pitäisi vuokrata alihintaan vanhille jäärille sen sijaan, että tuotot käytettäisiin koko taloyhtiön kuluihin? Sama homma autopaikkojen kautta. Maksimaalinen tuotto jaetaan kaikille ja sillä hyvä.

En ymmärrä mitä eroa on taloyhtiön omistamalla asunnolla taloyhtiön omistamaan autopaikkaan verrattuna. Kummatkin ovat hyödykkeitä joiden tuotot kuuluisi lain mukaan jakaa kaikille osakkeenomistajille, eikä vaan jonotusjärjestyksessä.

Eri asia sitten autopaikkaosakkeet, sellaisen ostanut omistaa itse käyttöoikeuden autopaikkaan.

En sekoita autoilijoita enkä myöskään osakkeenomistajia. Kaikilla taloyhtiössä asuvilla (myös sijoitusasunnossa olevalla vuokralaisella) tulisi olla tasapuolinen oikeus saada parkkipaikka kohtuuhinnalla, mutta käyttökuluja ei tule maksattaa autottomilla.

Jaksat koko ajan toistaa itseäsi ja vaatia maksimaalista tuottoa osakkeenomistajille, vaikka tässä ketjussa pitäisi kirjoittaa sähkö- ja hybridiautoista. Kannattaa perustaa uusi ketju jonka voisi vaikka nimetä "Kuinka taloyhtiöt voivat tehdä tulosta parkkipaikoilla ja saunavuoroilla".

Osaat mestarillisesti kuvitella, että asunto-osakkeita ostetaan vain tuottoa varten. Unelma tuotoista osakkeenomistajille jotka eivät itse asu omistamassaan asunnossa voi toteutua mikäli asia saadaan yhtiökokouksessa enemmistön päätöksellä läpi. Ainakin muutama seikka tulee selvittää ennen asian yhtiökokoukseen viemistä, sillä mikään asia ei etene ilman sen myötämielistä päätöstä. Ja vaikka kuvittelet, että hallitus voi asiasta yksin päättää, niin erehdyt.
1. Miten esimerkiksi taloyhtiössä jossa on tällä hetkellä 50-100 parkkipaikkaa järjestettäisiin parkkipaikkojen huutokauppa esim. kuukausittain.
2. Jos tarkoituksena olisi hakea maksimaalista tuottoa, niin miten paikkoja mainostettaisiin myös ulkopuoliselle taholle.
3. Miten parkkipaikkojen vuokraaminen perusteltaisiin osakkaille. Eli miten he suhtautuvat siihen, että jäävät mahdollisesti ilman paikkaa kun tälläkin hetkellä paikkoja tarvittaisiin muutama lisää.
4. Kuka hoitaisi käytännön järjestelyt, eli kirjottaisi vuokrasopimukset, luovuttaisi avaimet, ym.
5. Kuinka paljon tuottoa on odotettavissa kaikkien kulujen jälkeen.

Asioista on helppo valittaa ja olla erimieltä (joka väittää poikkeavansa tästä joukosta erehtyy), mutta oma mielipide pitäisi pystyä todistamaan jotenkin toisille.

Jotta tämä viesti ei jää nollapostauksesksi, eli tähän ketjuun kuulumattomaksi, niin ne joilla on kokemusta taloyhtiöihin rakennetuista lataustolpista voisivat listata hyvät ja erityisesti väärin arvioidut seikat jotta toiset voisivat välttyä virheiltä.
 
Hyvin on pitänyt kutinsa, mutta kertomassasi esimerkissä siis ei pitänyt, vaan kulutus olikin pienempää kuin remote veikkasi. Tämä johtuu siis vain siitä, että ennen kuvailemaasi matkaa ajosi on syönyt enempi bensaa per kilsa kuin tällä tarinan matkalla. Se range kun säätyy koko ajan sen mukaan miten ne ajosi ovat bensaa syöneet.

Sieltä aplaristahan näkee edellisen latauksen jälkeen sähköllä ajetun matkan - näyttikö se tuon matkan jälkeen että sähköllä on ajettu 46km edellisen latauksen jälkeen? Veikkaan että ei.

Siis 168km oli jäljellä ennen ku lähin matkaan. Sitten ku pääsin kotiin matkaltani oli jäljellä joku 101km. Sitten latauksen jälkeen aamulla kun katoin appiä niin 138km pääsisi vielä vaikka ajoin 76km matkan. Pienellä siis meni.

Et jos olisi pelkällä bensalla ajettu ni varmaa se 92km olisi jäljellä ja jos ei olisi latausmahdollisuutta niin joutuisi tankille mutta vielä pääsee satoja kilometrejä :tup:
 
Siis 168km oli jäljellä ennen ku lähin matkaan. Sitten ku pääsin kotiin matkaltani oli jäljellä joku 101km. Sitten latauksen jälkeen aamulla kun katoin appiä niin 138km pääsisi vielä vaikka ajoin 76km matkan. Pienellä siis meni.

Et jos olisi pelkällä bensalla ajettu ni varmaa se 92km olisi jäljellä ja jos ei olisi latausmahdollisuutta niin joutuisi tankille mutta vielä pääsee satoja kilometrejä :tup:

Eipä nuo mitään luvattuja kilometrejä ole. Eipä ole polttisten mitatut kulutuksetkaan koskaan paikkaansa pitäneet, ainakaan omalla kohdalla :itku::vihellys::lol: Tuohon vaikuttaa niin moni muuttuja. Oma ennätys 530e:llä tankin välillä on hieman yli 4000km. Range ollut siinä 21-30km välissä. PK-seudulla pääsee lataamaan käytännössä joka paikassa mihin menee niin sähköllä kyllä pääsee hyvin jos vaan jaksaa laittaa auton aina piuhaan kun auton pysäköi.
 
Eipä nuo mitään luvattuja kilometrejä ole. Eipä ole polttisten mitatut kulutuksetkaan koskaan paikkaansa pitäneet, ainakaan omalla kohdalla :itku::vihellys::lol: Tuohon vaikuttaa niin moni muuttuja. Oma ennätys 530e:llä tankin välillä on hieman yli 4000km. Range ollut siinä 21-30km välissä. PK-seudulla pääsee lataamaan käytännössä joka paikassa mihin menee niin sähköllä kyllä pääsee hyvin jos vaan jaksaa laittaa auton aina piuhaan kun auton pysäköi.

No tarpeeksi lähelle on pitänyt kutinsa. Sitten ku akku käytetty ja 50km näyttää mittari/appi ni tankille. Olispa täälläkin ihan joka paikassa joku latauspaikka. Tiedän kans erään ketä ajanut 17 vai 18 mallisella 225xe:llä 4000km/4kk. On nuo huikeita lukuja :)
Joo sitä se vaatii että aina lataukseen kuin mahdollista eikä tämä ole itelle tuottanut pienintäkään vaivaa, päin vastoin, rakkaudesta lajiin :D:D
 
Siis mitä helvettiä nyt? Jokaiselle 90kw pikalatauspaikka? Missä maailmassa te elätte?
No, ei mutta pikalatauksella tarkoitetaan DC latausta jolloin laturi on ulkoinen ja hidaslatauksella AC latausta jolloin laturi on autossa itsessään. Pikalatausmahdollisuudesta ei kannata puhua mitään jos taloyhtiöstä on kysymys. Perus älytolppa on se järkevä tavoite. Autojen sisäiset laturit muilla kuin Teslalla jarruttelevat ottotehoa jo kauan ennen kuin 16A tulee täyteen.
 
Autojen sisäiset laturit muilla kuin Teslalla jarruttelevat ottotehoa jo kauan ennen kuin 16A tulee täyteen.
No, ei rajoita. Auton säädöillä voit vaikuttaa latausvirtaan, mutta latausasema rajoittaa siihen kytketyn syöttökaapelin mukaisesti joka on asennusvaiheessa asetettu (esim. 8, 16 tai 32A). Kun puhutaan type 2- latauksesta.
 
Plugareissahan tuo maksimi latausvirta on yleensä aika pieni, koska ei ole mitään erityistä tarvetta tehdä super nopeaa latausta.

Varsinaisissa sähköautoissa AC lataustehon rajoittaa pääsääntöisesti se latausasema, mutta tuokaan ei ole ihan yksiselitteinen, koska siellä kummittelevat myös yksivaihe ja kolmivihelatauksen erot. 11kW latauasemasta ei voi ladata täydellä tehollla autolla jossa on 7,2kW laturi.
 
Kun puhutaan type 2- latauksesta.
viittasin perus yksivaiheiseen schuko rasiaan jota voi käyttää sekä lataamiseen että lämmittämiseen. Näyttäisi että ainakin Leaf ottaa 8A. Hieman haastava löytää valmistajilta tarkempaa infoa. Liekö tarkoituksellista...
 
viittasin perus yksivaiheiseen schuko rasiaan jota voi käyttää sekä lataamiseen että lämmittämiseen. Näyttäisi että ainakin Leaf ottaa 8A. Hieman haastava löytää valmistajilta tarkempaa infoa. Liekö tarkoituksellista...
Siis nuo lienevät jotain pienimpiä latausvirtoja jolla sitä akkua pystyy lataamaan.

Youtubessa on videoita siitä kuinka esim Tesla itseasiassa purkaa pikkuhiljaa akkuaan jos se on kytketty liian viileässä ilmassa tuollaiseen 8A laturiin.

(Siis jokin bugi siinä Telan lataus systeemissä)
 
Melkosta offtopiccia ja jankkausta. Pitäskö tehdä Sähkoautojen lataus topicci?
No meillä jäi sähköauto kauppaan kun omakotitalon kiinteistöliittymä ei olisi kestänyt 32A laturia. Täyssähköauton kohdalla lataus on aika oleellinen osa autoilua.
 
viittasin perus yksivaiheiseen schuko rasiaan jota voi käyttää sekä lataamiseen että lämmittämiseen. Näyttäisi että ainakin Leaf ottaa 8A. Hieman haastava löytää valmistajilta tarkempaa infoa. Liekö tarkoituksellista...

EU direktiivi tsjp rajasi 2018 alkaen sähköauton suko-latauksen (se normi ulkorasia) max 8A.

Siksi esim omassa 40 kWh Leafissa auton mukana tuli 8A latauskaapeli, jolla saa siis sen 1,8 kW:n lataustehon ja 8h työpäivän aikana noin 14-15 kWh kuten yllä oli laskettu.

Vanhemmat, kuten oma edellinen 2015 Leaf oli varustettu 10A kaapelilla. Sillähän sitten saa 2,3 kW:n lataustehon ja 8h työpäivän aikana 18,4 kWh energiaa.

Eri juttuja ovat esim itsellä oleva 6 - 10 - 16 A säädettävä voimavirtarasiasta virtansa ottava kaapeli. Tai Type2-kaapeli, joka tuli uuden Leafini mukaan. Edellisessä jouduin ostamaan erikseen.

Aina kun käytetään AC-latausta, käytetään auton sisäistä laturia, joka esim Leafissa on 1-vaiheinen 6,5 kW:n maksimitehoinen. Toisessa ääripäässä on esim Zoen kolmivaiheinen 22 kW.

Lataustehon voi AC-latauksessa rajoittaa:
  1. Latauskaapeli
  2. Auton sisäinen laturi
  3. Joissain autoissa ohjelmallisesti
  4. Type2- tai Type1 -latauslaitteissa latauslaite ja sen kytkentä tai asetukset.
Ymmärrettävästi asiaan vihkiytymättömälle kovin sekavaa kunnes itse joutuu perehtymään.
 
No meillä jäi sähköauto kauppaan kun omakotitalon kiinteistöliittymä ei olisi kestänyt 32A laturia. Täyssähköauton kohdalla lataus on aika oleellinen osa autoilua.

Eiköhän se 25A -> 35A olisi ollut toteuttavissa ihan vaan pääsulakkeiden vaihdolla jos ei ihan narua ole vedetty torpalle asti? Vai selvititkö asian oikein sähköyhtiöltä? Toki sähköyhtiö muistaa isommalla kuukausimaksulla. Laskitko myös, että 11kW ei riitä teidän käyttötarkoitukseen? Saa silläkin ihan kivasti kilometrejä yön aikana ladattua päivittäiseen asiointiin, että en itse ainakaan keksi missä tuo ei riittäisi pitämään 'tankkia' täynnä. Ja jos ajaa pitkää matkaa niin joutuu kuitenkin lataamana jossain reissussa.
 
Eiköhän se 25A -> 35A olisi ollut toteuttavissa ihan vaan pääsulakkeiden vaihdolla jos ei ihan narua ole vedetty torpalle asti? Vai selvititkö asian oikein sähköyhtiöltä?
Juu kunnan sedät kävivät mittaamassa. Kävi sinänsä säkä että lähelle tehtiin muuta infra rakentamista niin kunta veti uuden kaapelin ja nyt on mahdollisuus 3*64A sulakkeille. Ehkä se seuraava on sitten täyssähkö. Meillä on maalämpö niin siihen ei oikein toista sähkösyöppöä uskaltanut laittaa rinnalle.
 
Eihän maalämpö normi tilanteessa mikään sähkösyöppö ole. Ainoastaan silloin kun joutuu käyttämään vastuksia. Vai miten iso MLP sulla on?
 
Eihän maalämpö normi tilanteessa mikään sähkösyöppö ole. Ainoastaan silloin kun joutuu käyttämään vastuksia. Vai miten iso MLP sulla on?
Nyt menee offiksi mutta 6,8kW pumppu ja sähkötehostus päälle yhteensä IIRC 11kW, tosin se ei ole käytössä juuri kintaalla olevan pääsulakkeen takia. MLP vie eniten mehua silloin kun se laturikin eli talvella ja mitoitukseen pitää jättää riittävä pelivara.
 
Nyt menee offiksi mutta 6,8kW pumppu ja sähkötehostus päälle yhteensä IIRC 11kW, tosin se ei ole käytössä juuri kintaalla olevan pääsulakkeen takia. MLP vie eniten mehua silloin kun se laturikin eli talvella ja mitoitukseen pitää jättää riittävä pelivara.
Sen verran vielä offtopiccia että jos sulla on 7kw pumppu niin ei sen ottoteho ole niin paljoa. Minulla on 7.5kw pumppu ja olen nähnyt sen ottavan jotain 2kw tehoa täydellä teholla. Monesta pumpusta voi myös estää vastuskäytön.
 
Laskitko myös, että 11kW ei riitä teidän käyttötarkoitukseen? Saa silläkin ihan kivasti kilometrejä yön aikana ladattua päivittäiseen asiointiin, että en itse ainakaan keksi missä tuo ei riittäisi pitämään 'tankkia' täynnä. Ja jos ajaa pitkää matkaa niin joutuu kuitenkin lataamana jossain reissussa.

Jos tuota 32A sulaketta olisi kaivattu siksi että auton laturi on 7,2kW, niin silloin tuo 11kW laturi ei anna kuin 3,6kW lataustehon..
 
Siksi esim omassa 40 kWh Leafissa auton mukana tuli 8A latauskaapeli, jolla saa siis sen 1,8 kW:n lataustehon ja 8h työpäivän aikana noin 14-15 kWh kuten yllä oli laskettu.
miten hyvin arki sujuu pelkästään schukon varassa? Meillä on työmatkojen lisäksi juniorien kuskausta ja sukulointia reilun 100km päähän. Käytännön ongelma on työmaalla tolppien ryhmitys 20min ryhmiin joten tuosta laskelmasta jää se noin 5kWh. Millaisille etäisyyksille Leafilla tämä riittää?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom