- Liittynyt
- 25.10.2016
- Viestejä
- 1 922
Kiinteäelektrolyyttisiä akkuja odotellessa.
Itse aina tykännyt ja juu REX on 800cc moottoripyörän koneen perustalle rakennettu aggregaatti. IIRC REX ei mahdollista auton käyttöä sarjahybridinä. Siinä missä eGolf, MII ev ja kumppanit ovat perus ajoneuvotekniikkaa niin i3:ssa kiehtoo ja hirvittää eksoottinen rakenne.Jotenki häiriintyneellä tavalla noi on alkanu näyttää ainaki kohtalaiselta....johtuuko siitä että kantama alkais olee itelle riittävä. Lähinnä meinaan noita uusimpia 120Ah vehkeitä joilla menee jo 300km.
Onko toi REX se että on se polttis mukana??
Eikö se nimenomaan toimi sarjahybridinä? REX on peräkontissa ja lataa vain akkua, ajo tapahtuu aina sähköllä?IIRC REX ei mahdollista auton käyttöä sarjahybridinä.
Eikö lasit mene jo melko lyhyellä matkalla tukkoon jos ei ole mitään lämmitystä?Itsellä ei ole kolmeen talveen ollut minkäänlaista lämmitystä yhdessäkään autossa enkä oikein nytkään näe sille mitään tarvetta.
Tarkoitin siis esilämmitystä. Toki autoissa itsessään on ollut lämmitys ajon aikana.Eikö lasit mene jo melko lyhyellä matkalla tukkoon jos ei ole mitään lämmitystä?
Sama periaate vähän kuin Opelin Amperassa ja Chevyn Voltissa?Eikö se nimenomaan toimi sarjahybridinä? REX on peräkontissa ja lataa vain akkua, ajo tapahtuu aina sähköllä?
Onhan se, mutta REXissä ei riitä teho kuljettaan autoa täydellä vauhdilla kuten Amperassa. Tarkoitit Chevyn Voltia varmaan? Bolt on täyssähkö.Sama periaate vähän kuin Opelin Amperassa ja Chevyn Boltissa?
Jaa.. Mutta tuossahan oli alunperin kyse siitä ettei polttista täytyisi lyödä tulille pelkästään lämmityksen takia, kun autossa ei ole sähkölämmitystä ollenkaan.Tarkoitin siis esilämmitystä. Toki autoissa itsessään on ollut lämmitys ajon aikana.
Nimi tulee käsittääkseni siitä että APU pärähtää käyntiin jos lataustaso laskee tietyn rajan alle jolloin se venyttää akun loppumisen ajankohtaa, mutta sen teho ei riitä liikuttamaan autoa. Sitä en tiedä voiko sillä ladata autoa. Muistelen että tankki oli jotakin todella pientä tyyliin 5 litraa, eikä sillä hirveästi lisää matkaa saa.Eikö se nimenomaan toimi sarjahybridinä? REX on peräkontissa ja lataa vain akkua, ajo tapahtuu aina sähköllä?
Kyllä sen REXin teho riittää auton liikuttamiseen, mutta koska sen teho on kuitenkin selkeästi piemepi kuin sähkömoottorin, niin riittävän nopea tai agressiivinen ajo kuluttaa sähköä enemmän kuin mitä tuo REX ehtii kehittämään.Nimi tulee käsittääkseni siitä että APU pärähtää käyntiin jos lataustaso laskee tietyn rajan alle jolloin se venyttää akun loppumisen ajankohtaa, mutta sen teho ei riitä liikuttamaan autoa. Sitä en tiedä voiko sillä ladata autoa. Muistelen että tankki oli jotakin todella pientä tyyliin 5 litraa, eikä sillä hirveästi lisää matkaa saa.
Itekkin ajattelen että Volt/Ampera on mun silmissä hybridi koska kun akku loppuu, tarvii bensaa olla tankissa että matka jatkuu. Itelläkin kun 30km range loppuu, ajellaan bensalla. Ymmärrän kyllä että on ns eriasia silti mutta noin niin kuin periaatteessa homma menee noin.Tuo surkean kokoinen polttoainetankki liittyy johonkin direktiiviin joka määrittelee sähköauton. Jos polttoainetankki on riittävän pieni auto lasketaan sähköautoksi, eikä hybridiksi. Suomessahan olisi verotuksellisesti parempi vaihtoehto että tuon katsottaisiin olevan ladattava hybridi, eikä täyssähköauto.
Muusta en tiedä mutta kuulopuheiden perusteella REX tuo enempi ruohonleikkurin kuin R sarjan BMWn mieleen. Muutaman i3 olen nähnyt liikenteessä, mutta koskaan en ole kuullut REX:iä. Ilmeisesti ääni on häiritsevämpi auton sisällä kuin ulkona.Mimmostas ääntä muuten tuo 800cc pärrä kone pitää kun käynnistyy ja missä/mimmonen pakoputki siinä on?? Varmaan joku Akcrapovicin vaimennin antais mukavat soundit i3:lle, ei vaan vitsi vitsinä
Kyllä. Type2 ei sisällä mitään älyä vaan auton sisäinen laturi hoitaa latauksen.Onko kenelläkään kokemusta tästä firmasta ja heidän latauskaapeleistaan? Ei nimittäin ole kovin paha hinta tuon speksin kaapelille:
EV charging cable Type 2 to Type 2 32A | EV Charge +
Voiko 32A 3-vaihe kaapelilla ladata normaalisti myös autoa, joka ottaa vastaan vain 16A 1-vaiheessa? Mietin, että tuollainen järeämpi kaapeli olisi parempi tulevaisuutta ajatellen jos päivittää autoa sellaiseen, joka osaa ottaa enemmän latausta vastaan kuin nykyinen.
Hinta on hyvä. Itse tilasin aikanaan vastaavan 7m: en PHOENIX CONTACT: in päillä Evexpertiltä, hekin myyvät kiinalaista Duosiidaa halvemmalla.Onko kenelläkään kokemusta tästä firmasta ja heidän latauskaapeleistaan? Ei nimittäin ole kovin paha hinta tuon speksin kaapelille:
EV charging cable Type 2 to Type 2 32A | EV Charge +
No on siinä laturin päässä yleensä sen verran älyä, että se kertoo autolle suurimman virran jolla auto saa alkaa lataamaan.Kyllä. Type2 ei sisällä mitään älyä vaan auton sisäinen laturi hoitaa latauksen.
Itse yritän puhua omaan taloyhtiöön, jos asennettaisiin tuollaiset. Tuo on niin halpa, että voisi jopa omalla rahalla laittaa.On tuolla firmalla myös ihan lupaavia latausasemia, moneen käyttöön. Nuo kWh- mittarilla ja tunnistimilla RFID varustetut vaikuttavat varsin sopivilta rivarien ja kerrostalojen autopaikkojen käyttöön.
Sähköauton Latausasemat | EV Charge +
Eiköhän tuo asiansa aja. Tälleen ohi mennen kun tuli viime joulukuussa ostettua Briteistä EV Cable netti puljusta Type2 Type2 32A/32A 3-vaihe, 7.2kw, 3.5m, keltainen latauskaapeli niin 2kk päästä se jää ylimääräiseksi eli jos täältä löytyisi sille ostaja niin olisi aina parempiOnko kenelläkään kokemusta tästä firmasta ja heidän latauskaapeleistaan? Ei nimittäin ole kovin paha hinta tuon speksin kaapelille:
EV charging cable Type 2 to Type 2 32A | EV Charge +
Voiko 32A 3-vaihe kaapelilla ladata normaalisti myös autoa, joka ottaa vastaan vain 16A 1-vaiheessa? Mietin, että tuollainen järeämpi kaapeli olisi parempi tulevaisuutta ajatellen jos päivittää autoa sellaiseen, joka osaa ottaa enemmän latausta vastaan kuin nykyinen.
Juu ja kaapelissa on myös vastus mikä rajoittaa latauksen tehon kaapelin mitoituksen mukaan. Tarkoitin että kaapeli ei estä latausta vaikka se olisi mitoitettu "väärin" auton laturiin nähden.No on siinä laturin päässä yleensä sen verran älyä, että se kertoo autolle suurimman virran jolla auto saa alkaa lataamaan.
On tietysti olemassa jotain erikoistapauksia, esim Volvo ainakin myi latauskaapelia jossa toisessa päässä on 2PE tyyppinen CEE liitin ja toisessa Type2, ja kun auto ei ota kuin sen max 16A niin latauksen kanssa ei ole mitään ongelmaa.
Ei toi mitenkään raskas käsiteltävä ole, ainakaan oma 32a roikka. Pituudeksi otin just sen verran kun näin tarpeelliseksi eli 3.5m ja ei ole ollut kertaakaan sen kanssa ongelmiaKomppaan edellistä. Itse ostin myös 32A johdon plugari käyttöön, ja on se aika tuhtia tavaraa. Mielellään sitä jotain kevyempää käsittelisi, ahtaassa parkkihallissa esimerkiksi.
Tottahan toki jos ennakkotilauksen tekee niin siinä pitää olla jonkinlainen hinta jo tiedossa tai ehto, että jos hinta ylittyy niin kaupan voi peruuttaa ilman korvauksia.Suhtautuisin varauksella noihin "hintalupauksiin" niin kauan kunnes on suomihinnat vahvistettu. Jos hinta on kovin halpa, niin saatavuuskin saattaa myös olla sen mukainen.
Evexpert se ei ole halvempaa. Evesxpert: charging cable TYPE 2 - TYPE 1 | 32A | 1phase | 7,4kW | 5 maksaa 181.35€ + Toimitus Suomeen 29€Hinta on hyvä. Itse tilasin aikanaan vastaavan 7m: en PHOENIX CONTACT: in päillä Evexpertiltä, hekin myyvät kiinalaista Duosiidaa halvemmalla.
530e lämmitin on vain sisälämmitin eikä se lämmitä moottoria tai akustoa. Toimii sekä johdossa että ilman jos akussa on varausta. Kesällä taas sillä voi jäähdyttää sisätilat valmiiksi. Latausvirtaa ei voi suoraa määrittää mutta asetuksista voi laittaa Low-moden päälle jolloin virtaa viedään varmaan jotain 4-6A välillä. Nämä siis 530e:stä ja en tiedä miten 330e toimii mutta olettaisin melkolailla samoin.Valaiskaapas tyhmää BMW:n hybriditekniikan osalta talvikäytössä.
Otetaan esimerkkinä vaikkapa BMW 330e. Näissä ei ymmärtääkseni ole moottorin lisälämmitintä, eikä välttämättä tarvettakaan sellaiselle, koska preconditioningilla saa ilmeisesti akuston(?) ja jäähdytysveden esilämmitettyä?
Toimiiko tuo preconditioning vain kun plug-in-laturi on verkkovirrassa kiinni, vai riittääkö pelkästään ajoakuissa potkua niin paljon että saa esilämmityksen tehtyä? Lämmittääkö preconditioning myös sisätiloja, eli toimiiko myös sisätilalämmittimen korvikkeena?
Entäs tuo latauspuoli. Parkkipaikalla on perinteinen lämmitystolppa 10A sulakkeilla, joten saako tuota latausvirtaa rajoitettua jotenkin?
Edit. Niin ja sitten luin että joissain Bemareissa on lämpöpumppu. Mikä vittu se nyt on? Lisävaruste? Vakiovaruste? Mitä se tekee ja mitä se vaatii?
Seatin sivuilta: ”SEATin ensimmäinen täyssähköauto tekee teknologian houkuttelevammaksi, sillä auton hinta asettuu samalle tasolle kuin saman segmentin perinteisellä polttomoottorilla varustetun automallin hinta · Mii electricin ennakkomyynti alkaa syyskuussa.”Onko kukaan kysellyt tarkempia tietoja tulevista Seatin tai Skodan halpissähköautoista (Mii / Citigo)? Jotenkin tuollainen pikkukippo kiehtoisi täyssähkärinä varsinkin, jos luvattu hinta pitää paikkaansa.
Okkei, kiitos. Kuulostaa ihan hyvältä, joskin jossain päin interwebsejä kerrottiin että tuo esilämmitys lämmittäisi myös jäähdytysnestettä. No, se on sivuseikka.530e lämmitin on vain sisälämmitin eikä se lämmitä moottoria tai akustoa. Toimii sekä johdossa että ilman jos akussa on varausta. Kesällä taas sillä voi jäähdyttää sisätilat valmiiksi. Latausvirtaa ei voi suoraa määrittää mutta asetuksista voi laittaa Low-moden päälle jolloin virtaa viedään varmaan jotain 4-6A välillä. Nämä siis 530e:stä ja en tiedä miten 330e toimii mutta olettaisin melkolailla samoin.
Miksi sä haluaisit noin tehdä?Mites Bemarissa, onko siinä jotain moodia joka pakottaa lataamaan akut ajamisen aikana? Siltä varalta siis ettei pistokkeesta lataamiseen ole jossain tilanteessa mahdollisuutta.
Voi olla mutta en itse asiasta koskaan mitään vahvistusta saanut tai manuaalista tietoa löytänyt. Oletan että se toimii kuten penarin oma bensalämmitin joka lämmittää myös vain ohjaamon. Akkua voi ladata ajamalla mutta se ei kannata. Edullisempaa ajaa bensalla jos pääsee tyhjäksi. Talvella tuo range pienenee huomattavasti jos kylmästä lähdet.Okkei, kiitos. Kuulostaa ihan hyvältä, joskin jossain päin interwebsejä kerrottiin että tuo esilämmitys lämmittäisi myös jäähdytysnestettä. No, se on sivuseikka.
Mites Bemarissa, onko siinä jotain moodia joka pakottaa lataamaan akut ajamisen aikana? Siltä varalta siis ettei pistokkeesta lataamiseen ole jossain tilanteessa mahdollisuutta.
Se lämmitin on 5kW sähkölämmitin, ja se lämmittää jäähdytysnesteen välityksellä kabiinia. Joku bemarin asiantuntija (siis maahantuojan suunnalta tms) oli väittänyt tämän esilämmittävän jäähdytinnesteen 70-asteiseksi, jolloin moottori lämpiäisi nopeasti käynnistyksen jälkeen. En ihan luota tuohon, ainakin mitä itse olen obd-portin kautta katsellut lämpöjä esilämmityksen jälkeen, niin neste on about ulkoilman lämpöistä (ECT, engine coolant temp). En sitten tiedä kuinka iso osa nesteestä siellä precondinioningia käyttäessä lämpiää, ja aukaiseeko se termareita koneen suuntaan ennen kuin kone on lämminnyt vai ei, mutta kylmästä se kone ainakin käyntiin lähtee. Pitäisi joskus logitella kylmäkäynnistys ja precondinioningilla tehty käynnistys jotta voisi verrata moottorin lämpeämistä.Okkei, kiitos. Kuulostaa ihan hyvältä, joskin jossain päin interwebsejä kerrottiin että tuo esilämmitys lämmittäisi myös jäähdytysnestettä. No, se on sivuseikka.
Jos hommaa kolmannen osapuolen 16A laturin niin eikös Bemaria saa silloin ladattua yhtä nopeasti kuin julkisista pömpeleistä Type2 Type2 roikalla? Toki edellyttäen että Schuko paikka on 16A sulakkeella. Tästä kokemuksia?Mun käsityksen mukaan tolla vanhemmalla laturilla ne virrat menis iDriven asetusten mukaan noin 4/8/12A. Geneeristä laturia käytettäessä latausvirta määritellään laturin päästä, ja tuo iDriven asetus ei siihen vaikuta.
On kokemusta, mulla on kotona joku geneerinen 16A antava type2-laturi ja hyvin se pelaa. Siinä on valittavissa 10 ja 16A virrat, ja selkeesti nopeemmin se tuolla 16A lataa.Jos hommaa kolmannen osapuolen 16A laturin niin eikös Bemaria saa silloin ladattua yhtä nopeasti kuin julkisista pömpeleistä Type2 Type2 roikalla? Toki edellyttäen että Schuko paikka on 16A sulakkeella. Tästä kokemuksia?
Kannattaa asentaa kiinteä 22kW kykenevä laturi. Tulevaisuudessa kuitenkin kaikki toimii sähköllä niin ei mene hukkaan Nuo voimavirta jne kaapelit on kuitenkin sen verran hintavia että ero kiinteään boksiin on melko pieni.Jos hommaa kolmannen osapuolen 16A laturin niin eikös Bemaria saa silloin ladattua yhtä nopeasti kuin julkisista pömpeleistä Type2 Type2 roikalla? Toki edellyttäen että Schuko paikka on 16A sulakkeella. Tästä kokemuksia?
Oliko näitä Super Schuko rasioita muuten jossain myynnissä järkevään hintaan? Joskus jotain juttua tästä oli mutta ei jaksa kaivella bitti avaruudesta....
Olen hiukan eri mieltä, riittänee 11kw:kin kun kerta enempää ei ole tarjolla enkä ole vaihtamassa isompaan sulake kokoon. Uskon että tämäkin riittää ja mietinnässä on joko johto jossa säädettävyys 3.7kw-11kw 3x16A tai sitten Webasto Pure mutta ensimmäinen houkuttelee enemmän. Tietty tällä hetkellä ehkä jopa tuo täydet 16A antavakin johto olisi oikein asiallinen, enempää kun ei tarvi niin miksi maksaa turhasta??Kannattaa asentaa kiinteä 22kW kykenevä laturi.
Varmasti tämän hetken tilanteeseen. Noissa kiinteissä asennuksissa on mielestäni kannattaa varautua tehojen nousuun tulevaisuutta varten. Tokihan tämä riippuu millaiseen ympäristöön ja infraan laite asennetaan mutta jos / kun myöhemmin sähköjä päivitellään niin onpahan laitteessa valmius. 11kW vs 22kW ero on jo melkoinen latauksen suhteen. Toinen asia mikä voi pakottaa vetämään uusiksi sähköjä on kun sähköautoja alkaa olemaan useampi. Tuollainen 1x16A sulake alkaa olemaan aika pieni kahdelle autolle.Olen hiukan eri mieltä, riittänee 11kw:kin kun kerta enempää ei ole tarjolla enkä ole vaihtamassa isompaan sulake kokoon. Uskon että tämäkin riittää ja mietinnässä on joko johto jossa säädettävyys 3.7kw-11kw 3x16A tai sitten Webasto Pure mutta ensimmäinen houkuttelee enemmän. Tietty tällä hetkellä ehkä jopa tuo täydet 16A antavakin johto olisi oikein asiallinen, enempää kun ei tarvi niin miksi maksaa turhasta??
Mitä 1x16A johtoja porukka suosittelisi ja mihin hintaan? Tuota Telewellin 299e 1x16A roikkaa olen kattonut mutta onko muita parempia/halvempia?
Maksoin omasta 10/16A "laturista" muistaakseni 378e vajaa 3v sitten. Liekö noilla muuta eroa kuin ominaisuudet (esim. mitä tehovalintoja löytyy) ja laatu/kesto. Jälkimmäiseen paha sanoa mitään - oma oli tuolloin ebayn halvin eu-alueelta (ainakin oman etsinnän perusteella) ja on tosiaan kohta 3v pelannut. Ominaisuuksissa olisi minusta kiva jos sen lataustehon voisi valita sopivissa portaissa. Tuo 10/16 riittää itselle, mutta jos tarvii usenkin ladata esim. jaetun 10A sulakkeen takaa niin sitten pienempikin asetus olisi tarpeen (omassa se löytyy toisesta laturista, auton mukana tulleesta).Mitä 1x16A johtoja porukka suosittelisi ja mihin hintaan? Tuota Telewellin 299e 1x16A roikkaa olen kattonut mutta onko muita parempia/halvempia?
Tarpeeksi "kiinteä" tuo johtokin on kun sen niin asentaa. Muutenkin autotallin sisällä melkein aivan sama. Jos tarvii ulos saada niin sitten on toki Webasto nätimmän näköinen kuin joku johto hässäkkä.En mä ainakaan jaksa pelleillä noitten irtoroikkien kanssa ja siksi tilasin 22kW Webasto puren joka odottaa nyt asennusta. Tosin luultavasti asennutan sen nyt alkuun vaan 11kW kytkennällä, mutta onpahan kapasiteettia tulevaisuuteenkin.
En ymmärrä miksi ostellaan hemmetin kalliita autoja muttei raaskita laittaa kunnon latausasemaa sille vaan leikitään noilla usein pelkästään tilapäiskäyttöön tarkotetuilla roikilla
Tuolta sai joskus Schuko - Type 2 johdon 199e, nyt maksaa 240e :/[QUOTE = "Mitä 1x16A johtoja porukka suosittelisi ja mihin hintaan? Tuota Telewellin 299e 1x16A roikkaa olen kattonut mutta onko muita parempia/halvempia? [/ QUOTE]
Maksoin 2 kaapelista 380 euroa. Ne toimivat täydellisesti. Toimitus oli 19 euroa
- Sähköauton latauskaapeli tyyppi 1 Schuko-ohjauskoteloon 16A
- Sähköauton latauskaapeli 1 – tyyppi 2 16A
Se oli 199 euroa ilman arvonlisäveroa. Nyt he esittävät arvonlisäveron. Sama asia.Tuolta sai joskus Schuko - Type 2 johdon 199e, nyt maksaa 240e :/
Sulla on Nissan Leaf ja riittää noin hidas laturi??
Tiedän, ettei ole halvin, ei ainakaan enää. Mainitsin vain sen esimerkkinä, kun sieltä saa muutakin kuin kiinalaista Duosidaa.Evexpert se ei ole halvempaa.
Olen ostanut monia kaapeleita EV Charge+: lta