Keskustelua hybridiautoista

Itsellä juuri tollanen 3km työmatka Optimalla ja ongelma toivottavasti ratkottu sisätilanlämppärillä. Eli auto ei varmaan ehdi jäähtyä matkalla niin paljoa. Onhan se hurjan tyhmää pitää 2 johdon päässä ja alistua uudehkolla plugarilla tollaseen kikkailuun.
Toi sama vika on myös plugari-Nirossa. Lämmitys vaatisi 2 johtoa?! Siksi meni ei jatkoon.

Mun vaatimukset: Edullinen plugin josta saa ajastimella / etänä lämmöt päälle niin että talvella pääsee lähtemään lämpimällä ja sulalla autolla matkaan. Odottelen uutta Hundain Ionikkia, josko tuosta tulisi auto minulle. Käyttö kun on 90% ajasta työmatka 15km / suunta.

Varsinkin tuo kohta edullinen on kyllä plugareissa tosi vaikea kohta ja hintaero ei-plugari vs plugari on kova. Esim Niro maksaa 7000€ enemmän plugarina. Tolla rahalla saa aika paljon bensaa. Mun tapauksessa jos optimaalisti olisi 0 työmatkabensakulutus plugarilla, niin siitä tuleva säästö on kuitenkin vain 500€ bensarahaa vuodessa vs ei-plugari. (30 km * 226 päivää / 100 * 5 litraa * 1,6€ litra = 542€) kilsoja tulee kyllä about 50% tuo työajon päälle eli noin 15000 vuodessa, jolloin maksimisäästö lienee 1000€ kulmilla. Ei tuosta saa kannattavaa 3v eikä 5v vaihtovälillä millään.
 
Joo, esim. tuossa nykyisessä 330e:ssä sähkömoottori vetää vaihteiston läpi, eli ihan mekaaninen peruutusvaihde löytyy ja sitä pystyy pyörittämään molemmilla moottoreilla. Olen ymmärtänyt että syy nollamassoihin olisi verotekninen, mutta voi siinä jotain mekaanisiakin aspekteja olla: tuossa siis on kohtuu perinteinen voimalinja, jossa polttomoottori pyörittää automaattilaatikkoa ja vetää takarenkailla. Normaalisti polttomoottorin ja vaihdelaatikon välissä oleva momentinmuunnin on tässä korvattu sähkömoottorilla ja kytkimellä jolla saa polttomoottorin erotettua vaihteistosta.

Sähkömoottorissa on 65kW ja 250Nm, ja se vetää kahdeksanvaihteisen vaihdelaatikon läpi, että luulisi sen kyllä jaksavan perävaununkin kanssa auton saattaa liikkeelle, mutta on se kyllä mahdollista että nämäkin rajoitteet vaikuttavat tuohon koukun saatavuuteen.
Käsittääkseni Mercedeksen 350e voimalinja on ihan samalla periaatteella tehty, että polttiksen ja momentinmuunnin laatikon välissä on sähkömoottori + kytkin. GLC 350e saa vetää 2000kg vaunua ja C350e 1600kg, jos en ihan täysin väärin katsonut. Jotenkin tuntuisi, että Bemarissakaan syy ei ole mekaaninen.
 
Käsittääkseni Mercedeksen 350e voimalinja on ihan samalla periaatteella tehty, että polttiksen ja momentinmuunnin laatikon välissä on sähkömoottori + kytkin. GLC 350e saa vetää 2000kg vaunua ja C350e 1600kg, jos en ihan täysin väärin katsonut. Jotenkin tuntuisi, että Bemarissakaan syy ei ole mekaaninen.

Googlella löysin jonkin kuvauksen aiheesta:
The hybrid module of the standard 7-speed automatic transmission 7G-TRONIC PLUS incorporates both the electric motor and an additional clutch between the combustion engine and the electric motor. When driving in all-electric mode, this decouples the combustion engine from the drive train. It also, however, offers the possibility of moving off using the combustion engine but with the performance of a wet start-up clutch. The clutch here is a substitute for the torque converter.

Aika samantapaiselta tuo kuulostaa kuin bemarillakin. Luulen myös ettei syy ole tuossa voimalinjassa...
 
Syy näiden plugarien vetokoukuttomuuteen voi olla myös siinä, että akkupaketti on monessa mallissa sijoitettu takakontin pohjaan, josta myös vetokoukku kiinnittyy auton runkoon, jolloin koukkua varten tarvittavan rakenteen tekeminen ei ole ollut mahdollista / taloudellisesti kannattavaa / turvallista yms.

Itseasiassa tuohon vetomassaan vaikuttaa eniten se korirakenne. Eli se auto rakennetaan jo suunnitteluvaiheessa sitä vetokoukkua silmällä pitäen, Sprinterissä on ilmeisesti alustarakenne saatu tehtyä kevyemmäksi sillä että tehdään erimallisia vetokoukkuja. Sprinterissä hommaan on vaikuttanut myös se että auto on suunniteltu myös pohjoisamerikkalaisille truck markkinoille, niiden peräkärryrakenne on ihan erilainen kuin täällä, aisapainot ovat sunnilleen kymmenkertaiset meikäläisiin nähden.

Lähinnä Sprintterissä muuttuu tuo vetokoukun kiinnityksen tukevuus runkoon ja toki runkopalkkien välinen tuenta sen mukaan, miten paljon autolla saa vetää.
Rungonhan on joka tapauksessa kannettava sallittu hyötykuorma, eli noin 900-1500 kiloa.
Toki tuo kevyempi vetokoukku säästää muutaman kilon lisää hyötykuormalle.
 
Syy näiden plugarien vetokoukuttomuuteen voi olla myös siinä, että akkupaketti on monessa mallissa sijoitettu takakontin pohjaan, josta myös vetokoukku kiinnittyy auton runkoon, jolloin koukkua varten tarvittavan rakenteen tekeminen ei ole ollut mahdollista / taloudellisesti kannattavaa / turvallista yms.

Tähän bemmiin väitetysti menee normaali F30-sarjaan tarkoitettu koukku heittämällä paikalleen, joten tämän auton kohdalla ei liene kyse tuostakaan. Tämä varmasti on totta jonkin muun hybridin kohdalla.
 
Toi sama vika on myös plugari-Nirossa. Lämmitys vaatisi 2 johtoa?! Siksi meni ei jatkoon.

Mun vaatimukset: Edullinen plugin josta saa ajastimella / etänä lämmöt päälle niin että talvella pääsee lähtemään lämpimällä ja sulalla autolla matkaan. Odottelen uutta Hundain Ionikkia, josko tuosta tulisi auto minulle. Käyttö kun on 90% ajasta työmatka 15km / suunta.

Ilmeisesti uutta autoa etsimässä? Outlander taitaa täyttää nuo vaatimuksesi. Uutena kuitenkin hinta karkaa aika korkealle.
 
Teslan X:llä saa vetää kaksi tonnia mutta hintaa on taas aika suolaisesti. GTE Passat sekä V60 T8 on ollut harkinnassa ja täyssähköistä eGolf. Kaikissa vaan on jotain puutetta. Tällä hetkellä tuntuu että käytännöllisin olisi ottaa kaupunkikulkineeksi joku Zoen tai eUP tyyppinen kippo ja pitää Passat siihen käyttöön kun tarttee koko revohka roudata samalla kertaa johonkin. Teslan X vaikuttaa olevan ainoa täyssähkö joka täyttäisi ainoan auton tarpeet, mutta ei kyllä taida insinörtillä saldo riittää :(
 
Tähän bemmiin väitetysti menee normaali F30-sarjaan tarkoitettu koukku heittämällä paikalleen, joten tämän auton kohdalla ei liene kyse tuostakaan. Tämä varmasti on totta jonkin muun hybridin kohdalla.

Vaikka se koukku menisikin paikalleen, niin onko se pelti johon koukun kiinnität riittävästi kiinni siinä muussa korirakenteessa? Se koukun kiinnityspiste on auton suunnittelussa mukana alusta asti, ja jos sen kiinnityspisteen rakennetta on muutettu se ei välttämättä sitä koukkua kestä, vaikka se siihen mekaanisesti pystytäänkin kiinnittämään.
 
Toi sama vika on myös plugari-Nirossa. Lämmitys vaatisi 2 johtoa?! Siksi meni ei jatkoon.

Mun vaatimukset: Edullinen plugin josta saa ajastimella / etänä lämmöt päälle niin että talvella pääsee lähtemään lämpimällä ja sulalla autolla matkaan. Odottelen uutta Hundain Ionikkia, josko tuosta tulisi auto minulle. Käyttö kun on 90% ajasta työmatka 15km / suunta.
Jos se plugarin johdon joutuu kytkemään niin samalla vaivalla musta menee se lämppärinkin johto kiinni autoon. Toki olisi parempi, jos riittäisi yksi johto, mutta kai noihin voi sitten ostaa sen webaston ja hoitaa lämmitys bensalla, jos toinen johto katkaisee kamelin selän. Itsellä ei ole kolmeen talveen ollut minkäänlaista lämmitystä yhdessäkään autossa enkä oikein nytkään näe sille mitään tarvetta.
 
Niin, sitä kakkosauton virkaa meinasinkin
i3 on käytettynäkin tuhottoman hintainen. Leaf ehkä mutta vanhemmat mallit ovat huonossa maineessa eikä sen kaupunkikipon oikeasti tartte kuljettaa kuin max 2 hlö ja kauppa tai harraste kamat. Jälkikasvu on sen ikäistä että kevytajoneuvo sähköisenä olisi yksi vaihtoehto. Ei kyllä mitään käsitystä miten käyttökulut suhteutuvat henkilöautoksi rekisteröityyn vastaavaan ajoneuvoon...

Meillä odotetaan mielenkiinnolla Skodan avausta sähkökippoihin. Puheet ovat olleet kovia.
 
Millä tapaa? Leaf alkaa 15 tonnin hujakoilla ja i3 20 tonnia.

Jos alat tuon sijaan odottelemaan jotain sähkis-Skodaa niin tuskin 30 tonnia riittää... vetokykyisen toki varmaan jollain 60 tonnilla ehkä saiskin, Superb/Kodiaq luokkaa.

Onhan sieltä tulossa uus skoda citigo iv ja seat mii joiden pitäisi olla jossain 20k e luokassa jotka juurikin tuommoisina henkilökuljettimina toimii hyvin.
 
Jos se plugarin johdon joutuu kytkemään niin samalla vaivalla musta menee se lämppärinkin johto kiinni autoon. Toki olisi parempi, jos riittäisi yksi johto, mutta kai noihin voi sitten ostaa sen webaston ja hoitaa lämmitys bensalla, jos toinen johto katkaisee kamelin selän. Itsellä ei ole kolmeen talveen ollut minkäänlaista lämmitystä yhdessäkään autossa enkä oikein nytkään näe sille mitään tarvetta.
Omassa tapauksessa on vain yksi pistorasia, koska sähkötolppa kerrostaloalueella. Ootan vielä kyllä päätöstä, että lämmitystolppa muutetaan lataustolpaksi. Siksi tämä on "kynnyskysymys". Enemmän kyllä se, että maksat 40k€ autosta, jossa ei tällaiset perusasiat pohjoisen käyttäjälle ole kunnossa. Kun talvi taas saapuu, niin johto napsahtaa tolppaan joka ilta, kun aamusta sitten pääsee lämpimällä ja sulalla autolla matkaan. Kun tähän on tottunut, niin ei siitä haluaisi luopua. Niinkuin lämmitettävistä penkeistä, sadetunnistinohjatuista lasinpyyhkijöistä, vakionopeuden säätimestä, bluetooth radiosta, noihin kun tottuu. Jos jotain hyvääkin Nirosta, niin oli kyllä mukava ajaa ja adaptiivinen vakio on kyllä melkein must seuraavassa autossa. Tutulla on tuo ei plugari versio ja on kyllä ollut tyytyväinen siihen.
 
Millä tapaa? Leaf alkaa 15 tonnin hujakoilla ja i3 20 tonnia.
kas Kamux on ilmeisesti alkanut tuomaan Keski-Euroopasta käytettyjä i3:a joissa hinta alkaa olla jo järkevä. Kakkosauton kohdalla lähinnä 10k€ olisi hintaluokka lähempänä kuin 20k€. Uusiin i3 ei enää muuten saa REX varustusta.

Onko foorumilla joku jolla olisi i3 kokemusta? Eteenkin huolto ja renkaiden saatavuus mietityttää.
 
kas Kamux on ilmeisesti alkanut tuomaan Keski-Euroopasta käytettyjä i3:a joissa hinta alkaa olla jo järkevä. Kakkosauton kohdalla lähinnä 10k€ olisi hintaluokka lähempänä kuin 20k€. Uusiin i3 ei enää muuten saa REX varustusta.

Onko foorumilla joku jolla olisi i3 kokemusta? Eteenkin huolto ja renkaiden saatavuus mietityttää.

Kannattaa varmistua että autossa on CCS pikalautaus. Tämähän on lisävaruste.
 
Joo sama yllätti mutkin ja alkoi kovasti kiinnostaa. Ruma kun mikä, mutta...

Jotenki häiriintyneellä tavalla noi on alkanu näyttää ainaki kohtalaiselta....johtuuko siitä että kantama alkais olee itelle riittävä. Lähinnä meinaan noita uusimpia 120Ah vehkeitä joilla menee jo 300km.

Onko toi REX se että on se polttis mukana??

Kannattaa varmistua että autossa on CCS pikalautaus. Tämähän on lisävaruste.

Tuo on totta ja voi ostaja mennä vipuun helposti. Melko pakollinen varuste kuitenkin :) Jostain revikasta luin että 50kw pikalatauksella 10minuuttia ja 50km ajomatkaa :tup:
 
Jotenki häiriintyneellä tavalla noi on alkanu näyttää ainaki kohtalaiselta....johtuuko siitä että kantama alkais olee itelle riittävä. Lähinnä meinaan noita uusimpia 120Ah vehkeitä joilla menee jo 300km.

Onko toi REX se että on se polttis mukana??
Itse aina tykännyt ja juu REX on 800cc moottoripyörän koneen perustalle rakennettu aggregaatti. IIRC REX ei mahdollista auton käyttöä sarjahybridinä. Siinä missä eGolf, MII ev ja kumppanit ovat perus ajoneuvotekniikkaa niin i3:ssa kiehtoo ja hirvittää eksoottinen rakenne.
Sillä olisikin kiva kuulla käytännön omistamisen ja ajamisen kustannuksista.
 
Tarkoitin siis esilämmitystä. Toki autoissa itsessään on ollut lämmitys ajon aikana.
Jaa.. Mutta tuossahan oli alunperin kyse siitä ettei polttista täytyisi lyödä tulille pelkästään lämmityksen takia, kun autossa ei ole sähkölämmitystä ollenkaan.

E: korjasin älyttömiä typoja
 
Viimeksi muokattu:
Eikö se nimenomaan toimi sarjahybridinä? REX on peräkontissa ja lataa vain akkua, ajo tapahtuu aina sähköllä?
Nimi tulee käsittääkseni siitä että APU pärähtää käyntiin jos lataustaso laskee tietyn rajan alle jolloin se venyttää akun loppumisen ajankohtaa, mutta sen teho ei riitä liikuttamaan autoa. Sitä en tiedä voiko sillä ladata autoa. Muistelen että tankki oli jotakin todella pientä tyyliin 5 litraa, eikä sillä hirveästi lisää matkaa saa.
 
Nimi tulee käsittääkseni siitä että APU pärähtää käyntiin jos lataustaso laskee tietyn rajan alle jolloin se venyttää akun loppumisen ajankohtaa, mutta sen teho ei riitä liikuttamaan autoa. Sitä en tiedä voiko sillä ladata autoa. Muistelen että tankki oli jotakin todella pientä tyyliin 5 litraa, eikä sillä hirveästi lisää matkaa saa.
Kyllä sen REXin teho riittää auton liikuttamiseen, mutta koska sen teho on kuitenkin selkeästi piemepi kuin sähkömoottorin, niin riittävän nopea tai agressiivinen ajo kuluttaa sähköä enemmän kuin mitä tuo REX ehtii kehittämään.

Tuo surkean kokoinen polttoainetankki liittyy johonkin direktiiviin joka määrittelee sähköauton. Jos polttoainetankki on riittävän pieni auto lasketaan sähköautoksi, eikä hybridiksi. Suomessahan olisi verotuksellisesti parempi vaihtoehto että tuon katsottaisiin olevan ladattava hybridi, eikä täyssähköauto.
 
Tuo surkean kokoinen polttoainetankki liittyy johonkin direktiiviin joka määrittelee sähköauton. Jos polttoainetankki on riittävän pieni auto lasketaan sähköautoksi, eikä hybridiksi. Suomessahan olisi verotuksellisesti parempi vaihtoehto että tuon katsottaisiin olevan ladattava hybridi, eikä täyssähköauto.

Itekkin ajattelen että Volt/Ampera on mun silmissä hybridi koska kun akku loppuu, tarvii bensaa olla tankissa että matka jatkuu. Itelläkin kun 30km range loppuu, ajellaan bensalla. Ymmärrän kyllä että on ns eriasia silti mutta noin niin kuin periaatteessa homma menee noin.

Toki tuon i3 nyt laskee sähköautoksi kun akulla pääsee jo yli 200km latauksella. Eräs kirjotti että kesällä pääsee 94ah akulla 230km ja rexillä 150km lisää, talvella 160km ja rexillä 100km eli kyllä sillä rexin avulla melko pitkälle jo pääsee :tup:

Uudet i3 ei tarvi rexiä kun akun koko kasvanut 120Ah:iin. Kumpi vaan niin melko asiallinen kantama on jo.

Mimmostas ääntä muuten tuo 800cc pärrä kone pitää kun käynnistyy ja missä/mimmonen pakoputki siinä on?? Varmaan joku Akcrapovicin vaimennin antais mukavat soundit i3:lle, ei vaan vitsi vitsinä :rofl::D
 
Mimmostas ääntä muuten tuo 800cc pärrä kone pitää kun käynnistyy ja missä/mimmonen pakoputki siinä on?? Varmaan joku Akcrapovicin vaimennin antais mukavat soundit i3:lle, ei vaan vitsi vitsinä :rofl::D
Muusta en tiedä mutta kuulopuheiden perusteella REX tuo enempi ruohonleikkurin kuin R sarjan BMWn mieleen. Muutaman i3 olen nähnyt liikenteessä, mutta koskaan en ole kuullut REX:iä. Ilmeisesti ääni on häiritsevämpi auton sisällä kuin ulkona.
 
Onko kenelläkään kokemusta tästä firmasta ja heidän latauskaapeleistaan? Ei nimittäin ole kovin paha hinta tuon speksin kaapelille:

EV charging cable Type 2 to Type 2 32A | EV Charge +

Voiko 32A 3-vaihe kaapelilla ladata normaalisti myös autoa, joka ottaa vastaan vain 16A 1-vaiheessa? Mietin, että tuollainen järeämpi kaapeli olisi parempi tulevaisuutta ajatellen jos päivittää autoa sellaiseen, joka osaa ottaa enemmän latausta vastaan kuin nykyinen.
 
Onko kenelläkään kokemusta tästä firmasta ja heidän latauskaapeleistaan? Ei nimittäin ole kovin paha hinta tuon speksin kaapelille:

EV charging cable Type 2 to Type 2 32A | EV Charge +

Voiko 32A 3-vaihe kaapelilla ladata normaalisti myös autoa, joka ottaa vastaan vain 16A 1-vaiheessa? Mietin, että tuollainen järeämpi kaapeli olisi parempi tulevaisuutta ajatellen jos päivittää autoa sellaiseen, joka osaa ottaa enemmän latausta vastaan kuin nykyinen.

Kyllä. Type2 ei sisällä mitään älyä vaan auton sisäinen laturi hoitaa latauksen.
 
Kyllä. Type2 ei sisällä mitään älyä vaan auton sisäinen laturi hoitaa latauksen.
No on siinä laturin päässä yleensä sen verran älyä, että se kertoo autolle suurimman virran jolla auto saa alkaa lataamaan.

On tietysti olemassa jotain erikoistapauksia, esim Volvo ainakin myi latauskaapelia jossa toisessa päässä on 2PE tyyppinen CEE liitin ja toisessa Type2, ja kun auto ei ota kuin sen max 16A niin latauksen kanssa ei ole mitään ongelmaa.
 
Onko kellään kokemusta noista spiraalikaapeleista? Mietin olisko sellainen kätevämpi kuin pelkkä suora johto.
 
Onko kenelläkään kokemusta tästä firmasta ja heidän latauskaapeleistaan? Ei nimittäin ole kovin paha hinta tuon speksin kaapelille:

EV charging cable Type 2 to Type 2 32A | EV Charge +

Voiko 32A 3-vaihe kaapelilla ladata normaalisti myös autoa, joka ottaa vastaan vain 16A 1-vaiheessa? Mietin, että tuollainen järeämpi kaapeli olisi parempi tulevaisuutta ajatellen jos päivittää autoa sellaiseen, joka osaa ottaa enemmän latausta vastaan kuin nykyinen.

Eiköhän tuo asiansa aja. Tälleen ohi mennen kun tuli viime joulukuussa ostettua Briteistä EV Cable netti puljusta Type2 Type2 32A/32A 3-vaihe, 7.2kw, 3.5m, keltainen latauskaapeli niin 2kk päästä se jää ylimääräiseksi eli jos täältä löytyisi sille ostaja niin olisi aina parempi :tup:
 
Viimeksi muokattu:
No on siinä laturin päässä yleensä sen verran älyä, että se kertoo autolle suurimman virran jolla auto saa alkaa lataamaan.

On tietysti olemassa jotain erikoistapauksia, esim Volvo ainakin myi latauskaapelia jossa toisessa päässä on 2PE tyyppinen CEE liitin ja toisessa Type2, ja kun auto ei ota kuin sen max 16A niin latauksen kanssa ei ole mitään ongelmaa.

Juu ja kaapelissa on myös vastus mikä rajoittaa latauksen tehon kaapelin mitoituksen mukaan. Tarkoitin että kaapeli ei estä latausta vaikka se olisi mitoitettu "väärin" auton laturiin nähden.
 
Tuo 32A johto on vaan painavampi ja jäykempi, joten jos et sitä tarvitse niin kannattaako varmuuden vuoksi ottaa??? Siis auton hintaan nähden tuo on pikkuraha, aina voi myydä sen vanhan kaapelin auton mukana ja ostaa uuden jos tarviaa tehokkaamman.
Itselläni siis 32A ja 5m. On melko käärme käsitellä ei sen ihmeenpää ongelmaa ole.
 
Viimeksi muokattu:
Komppaan edellistä. Itse ostin myös 32A johdon plugari käyttöön, ja on se aika tuhtia tavaraa. Mielellään sitä jotain kevyempää käsittelisi, ahtaassa parkkihallissa esimerkiksi.
 
Komppaan edellistä. Itse ostin myös 32A johdon plugari käyttöön, ja on se aika tuhtia tavaraa. Mielellään sitä jotain kevyempää käsittelisi, ahtaassa parkkihallissa esimerkiksi.

Ei toi mitenkään raskas käsiteltävä ole, ainakaan oma 32a roikka. Pituudeksi otin just sen verran kun näin tarpeelliseksi eli 3.5m ja ei ole ollut kertaakaan sen kanssa ongelmia :)
 
Onko kukaan kysellyt tarkempia tietoja tulevista Seatin tai Skodan halpissähköautoista (Mii / Citigo)? Jotenkin tuollainen pikkukippo kiehtoisi täyssähkärinä varsinkin, jos luvattu hinta pitää paikkaansa.
 
Suhtautuisin varauksella noihin "hintalupauksiin" niin kauan kunnes on suomihinnat vahvistettu. Jos hinta on kovin halpa, niin saatavuuskin saattaa myös olla sen mukainen.
 
Suhtautuisin varauksella noihin "hintalupauksiin" niin kauan kunnes on suomihinnat vahvistettu. Jos hinta on kovin halpa, niin saatavuuskin saattaa myös olla sen mukainen.
Tottahan toki jos ennakkotilauksen tekee niin siinä pitää olla jonkinlainen hinta jo tiedossa tai ehto, että jos hinta ylittyy niin kaupan voi peruuttaa ilman korvauksia.
 
Hinta on hyvä. Itse tilasin aikanaan vastaavan 7m: en PHOENIX CONTACT: in päillä Evexpertiltä, hekin myyvät kiinalaista Duosiidaa halvemmalla.

Evexpert se ei ole halvempaa. Evesxpert: charging cable TYPE 2 - TYPE 1 | 32A | 1phase | 7,4kW | 5 maksaa 181.35€ + Toimitus Suomeen 29€
ja EV Charge + (Sähköauton latauskaapeli 1 – tyyppi 2 32A) maksaa 159.72€ + Toimitus Suomeen 19€/

Olen ostanut monia kaapeleita EV Charge+: lta
 
Valaiskaapas tyhmää BMW:n hybriditekniikan osalta talvikäytössä.

Otetaan esimerkkinä vaikkapa BMW 330e. Näissä ei ymmärtääkseni ole moottorin lisälämmitintä, eikä välttämättä tarvettakaan sellaiselle, koska preconditioningilla saa ilmeisesti akuston(?) ja jäähdytysveden esilämmitettyä?

Toimiiko tuo preconditioning vain kun plug-in-laturi on verkkovirrassa kiinni, vai riittääkö pelkästään ajoakuissa potkua niin paljon että saa esilämmityksen tehtyä? Lämmittääkö preconditioning myös sisätiloja, eli toimiiko myös sisätilalämmittimen korvikkeena?

Entäs tuo latauspuoli. Parkkipaikalla on perinteinen lämmitystolppa 10A sulakkeilla, joten saako tuota latausvirtaa rajoitettua jotenkin?

Edit. Niin ja sitten luin että joissain Bemareissa on lämpöpumppu. Mikä vittu se nyt on? Lisävaruste? Vakiovaruste? Mitä se tekee ja mitä se vaatii?
 
Valaiskaapas tyhmää BMW:n hybriditekniikan osalta talvikäytössä.

Otetaan esimerkkinä vaikkapa BMW 330e. Näissä ei ymmärtääkseni ole moottorin lisälämmitintä, eikä välttämättä tarvettakaan sellaiselle, koska preconditioningilla saa ilmeisesti akuston(?) ja jäähdytysveden esilämmitettyä?

Toimiiko tuo preconditioning vain kun plug-in-laturi on verkkovirrassa kiinni, vai riittääkö pelkästään ajoakuissa potkua niin paljon että saa esilämmityksen tehtyä? Lämmittääkö preconditioning myös sisätiloja, eli toimiiko myös sisätilalämmittimen korvikkeena?

Entäs tuo latauspuoli. Parkkipaikalla on perinteinen lämmitystolppa 10A sulakkeilla, joten saako tuota latausvirtaa rajoitettua jotenkin?

Edit. Niin ja sitten luin että joissain Bemareissa on lämpöpumppu. Mikä vittu se nyt on? Lisävaruste? Vakiovaruste? Mitä se tekee ja mitä se vaatii?

530e lämmitin on vain sisälämmitin eikä se lämmitä moottoria tai akustoa. Toimii sekä johdossa että ilman jos akussa on varausta. Kesällä taas sillä voi jäähdyttää sisätilat valmiiksi. Latausvirtaa ei voi suoraa määrittää mutta asetuksista voi laittaa Low-moden päälle jolloin virtaa viedään varmaan jotain 4-6A välillä. Nämä siis 530e:stä ja en tiedä miten 330e toimii mutta olettaisin melkolailla samoin.
 
Onko kukaan kysellyt tarkempia tietoja tulevista Seatin tai Skodan halpissähköautoista (Mii / Citigo)? Jotenkin tuollainen pikkukippo kiehtoisi täyssähkärinä varsinkin, jos luvattu hinta pitää paikkaansa.

Seatin sivuilta: ”SEATin ensimmäinen täyssähköauto tekee teknologian houkuttelevammaksi, sillä auton hinta asettuu samalle tasolle kuin saman segmentin perinteisellä polttomoottorilla varustetun automallin hinta · Mii electricin ennakkomyynti alkaa syyskuussa.”

Eli saman suuntaista tekstiä mitä aikoinaan kun Miistä kerrottiin ensimmäisen kerran, hinnan lupailtiin olevan jopa Suomessa alle 20t lähtöhinnan osalta. Nythän tuohon syyskuuhun ei ole enää pitkä aika joten eiköhän virallista hintaa ala pikkuhiljaa tulemaan. Tuohon hintaan noita kyllä menee kaupaksi sen minkä kerkiävät maahantuomaan.
 
530e lämmitin on vain sisälämmitin eikä se lämmitä moottoria tai akustoa. Toimii sekä johdossa että ilman jos akussa on varausta. Kesällä taas sillä voi jäähdyttää sisätilat valmiiksi. Latausvirtaa ei voi suoraa määrittää mutta asetuksista voi laittaa Low-moden päälle jolloin virtaa viedään varmaan jotain 4-6A välillä. Nämä siis 530e:stä ja en tiedä miten 330e toimii mutta olettaisin melkolailla samoin.
Okkei, kiitos. Kuulostaa ihan hyvältä, joskin jossain päin interwebsejä kerrottiin että tuo esilämmitys lämmittäisi myös jäähdytysnestettä. No, se on sivuseikka.

Mites Bemarissa, onko siinä jotain moodia joka pakottaa lataamaan akut ajamisen aikana? Siltä varalta siis ettei pistokkeesta lataamiseen ole jossain tilanteessa mahdollisuutta.
 
Jos siihen 10A töpseliin laittaa 8A laturilla auton kiinni, niin eihän se sieltä silloin sitä 8A enempää ota.

Mites Bemarissa, onko siinä jotain moodia joka pakottaa lataamaan akut ajamisen aikana? Siltä varalta siis ettei pistokkeesta lataamiseen ole jossain tilanteessa mahdollisuutta.

Miksi sä haluaisit noin tehdä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 880
Viestejä
4 584 851
Jäsenet
75 520
Uusin jäsen
Prosti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom