EU direktiivi tsjp rajasi 2018 alkaen sähköauton suko-latauksen (se normi ulkorasia) max 8A.
Siksi esim omassa 40 kWh Leafissa auton mukana tuli 8A latauskaapeli, jolla saa siis sen 1,8 kW:n lataustehon ja 8h työpäivän aikana noin 14-15 kWh kuten yllä oli laskettu.
Vanhemmat, kuten oma edellinen 2015 Leaf oli varustettu 10A kaapelilla. Sillähän sitten saa 2,3 kW:n lataustehon ja 8h työpäivän aikana 18,4 kWh energiaa.
Eri juttuja ovat esim itsellä oleva 6 - 10 - 16 A säädettävä voimavirtarasiasta virtansa ottava kaapeli. Tai Type2-kaapeli, joka tuli uuden Leafini mukaan. Edellisessä jouduin ostamaan erikseen.
Aina kun käytetään AC-latausta, käytetään auton sisäistä laturia, joka esim Leafissa on 1-vaiheinen 6,5 kW:n maksimitehoinen. Toisessa ääripäässä on esim Zoen kolmivaiheinen 22 kW.
Lataustehon voi AC-latauksessa rajoittaa:
- Latauskaapeli
- Auton sisäinen laturi
- Joissain autoissa ohjelmallisesti
- Type2- tai Type1 -latauslaitteissa latauslaite ja sen kytkentä tai asetukset.
Ymmärrettävästi asiaan vihkiytymättömälle kovin sekavaa kunnes itse joutuu perehtymään.