Ihan asiallisia kysymyksiä, joten vastaan mielelläni.
a) Tällä hetkellä kyllä, mutta ei tuo ketjun sulkeminen ole toistaiseksi mikään lopullinen päätös. Se on nyt toistaiseksi määrittämättömän ajan "jäähyllä".
b) Kun tuota ketjun sisältöä on seurannut täällä runsaat pari vuotta ja muualla vielä aiemmin, niin en kyllä äkkiseltään keksi keinoja joilla tuon ongelmallisuuden voisi ratkaista. Jos sellainen keino olisi, sitä toki olisi jo kokeiltu. Yleisesti ottaen ihmisten pitäisi pystyä ilmaisemaan mielipiteensä aiheesta suuntaan tai toiseen rakentavasti ja asiallisesti, enkä näe että sille olisi tällä hetkellä edellytyksiä.
c) Kehitysideoita otetaan toki aina vastaan, mutta mitään suuria poikkeustoimenpiteitä yksittäisen ketjun takia tuskin aletaan toteuttamaan.
-En näe että tuo pisteystysominaisuus ratkaisisi ongelmaa suuressa kuvassa, eikä ole käyttäjien tehtävä myöskään moderoida keskustelua. Vai ymmärsinkö väärin mitä hait tuolla käyttäjien pistepohjaisella moderoinnilla?
-Tunnusten ikävaatimus saattaisi ratkaista osan ongelmasta, mutta tuskin kokonaan. En myöskään ole varma onko kyseistä ominaisuutta mahdollista tällä hetkellä toteuttaa ketjukohtaisesti. Voidaan selvittää ja pohtia asiaa.
-Myöskään viimeisimpään ehdotukseen ei taida foorumialusta tällä hetkellä venyä ja en muutenkaan näe järkeväksi, että yhdessä ketjussa olisi eri säännöt ja seuraukset kuin muualla foorumilla, vai minkä itse ajattelit tämän ratkaisun eduksi?
Itse olen tietyissä määrin samaa mieltä tuon vapaan keskustelun vaikutuksen suhteen, mutta tämän ketjun tapauksessa sinne sisällytetään niin paljon asiatonta sisältöä, että se vesittää asiallisen keskustelumahdollisuuden suurimmilta osin. Näytönohjainesimerkki on siltä osin hieman eri juttu, koska kyse on teknisestä faktapohjaisesta asiasta, joka on testattavissa ja varsin mustavalkoinen.
Asiansa osaavien vapaaehtoisten moderaattoreiden löytäminen ei ole todellakaan mikään helppo homma. Palkatut moderaattorit eivät ole realismia.
Seurataan tilannetta. Vallinnut tilanne oli niin huono, että jotain muutoksia oli tehtävä ja tämä oli parhaaksi näkemämme ratkaisu resurssien puitteissa.
Kiitos vastauksesta. Yritän vastata viestiin lyhyesti, kun nakkisormilla on hieman hankala naputella tätä puhelimen näyttöä.
Tuossa minun näytönohjainesimerkissä olet täysin oikeassa siinä, että kyseisen tehonkulutuksen voi mitata ilman epäilystä. Yritin sillä tuoda ilmi sen, että ilman kylmää faktaa, keskustelu on välillä mutu-pohjalta, kunnes se kehittyy suuntaan tai kolmanteen. Myös "kulttuurin rikastumista" voi mitata esimerkiksi rikostilastoja ja ne harvemmin valehtevat, jos niitä tulkitaan oikein.
Myös tekniikassa ei keskustelu aina ole niin mustavalkoista. Ihmisillä on näkemyksiä siitä miksi tietty valmista on toista parempi, osittain perustuen empiiriseen kokemukseen.
"Valmistaja X nyt sattuu olemaan paras, koska.."
"Kyllä valmistaja Y on parempi, kun X käyttää huonompia konkkia.."
Keskustelua voi harrastaa niin monelta eri kantilta, niin tekniikkassa, politiikassa ja tässä meidän surullisen kuuluisassa "kulttuurin rikastamis"-ketjussa.