Keskustelua foorumin linjauksista

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 429
Asiasta on aikalailla jauhettu ja mielestäni on tullut oikein hyviä viestejä. Olisiko ylläpidon jäsenille esittää seuraavankaltaiset kysymykset:
A) Onko tällä sivustolla jatkossa mahdotonta keskustella ns. "Kulttuurin rikastuttamisesta" eli pysyykö ketju kiinni?
B) Mitä pitäisi tapahtua, että ketju näkisi jälleen päivänvalon?
C) Voisiko käyttäjien kehitysideoita ottaa huomioon (alla pari poimintoa):
- Käyttäjät moderoisivat viestejä pisteytyspohjalta. Vähän kuin tälläkin hetkellä, mutta olisi myös negatiivinen pisteytys.
- Vain ns. "vanhat" tunnarit voisivat keskustella kyseisestä aiheesta.
- Voisiko henkilöiden banneja kohdistaa tiettyyn keskusteluketjuun?

Itse en näe disinformaatiota kovinkaan suurena ongelmana, koska vapaa keskustelu tuo varmasti ilmi asian oikean laidan.

Voinhan saada nytkin tietoa jostain sivulta, että uusi näytönohjain kuluttaa 2000W. Tulen tänne sitten suu vaahdossa kertomaan, että näyttis kuumenee kuin sähköpatteri. Keskustelussa sitten joku linkittää parempaa tietoa ja todellinen totuus tulee ilmi. Näin karrikoidusti.
Ihan asiallisia kysymyksiä, joten vastaan mielelläni.
a) Tällä hetkellä kyllä, mutta ei tuo ketjun sulkeminen ole toistaiseksi mikään lopullinen päätös. Se on nyt toistaiseksi määrittämättömän ajan "jäähyllä".
b) Kun tuota ketjun sisältöä on seurannut täällä runsaat pari vuotta ja muualla vielä aiemmin, niin en kyllä äkkiseltään keksi keinoja joilla tuon ongelmallisuuden voisi ratkaista. Jos sellainen keino olisi, sitä toki olisi jo kokeiltu. Yleisesti ottaen ihmisten pitäisi pystyä ilmaisemaan mielipiteensä aiheesta suuntaan tai toiseen rakentavasti ja asiallisesti, enkä näe että sille olisi tällä hetkellä edellytyksiä.
c) Kehitysideoita otetaan toki aina vastaan, mutta mitään suuria poikkeustoimenpiteitä yksittäisen ketjun takia tuskin aletaan toteuttamaan.
-En näe että tuo pisteystysominaisuus ratkaisisi ongelmaa suuressa kuvassa, eikä ole käyttäjien tehtävä myöskään moderoida keskustelua. Vai ymmärsinkö väärin mitä hait tuolla käyttäjien pistepohjaisella moderoinnilla?
-Tunnusten ikävaatimus saattaisi ratkaista osan ongelmasta, mutta tuskin kokonaan. En myöskään ole varma onko kyseistä ominaisuutta mahdollista tällä hetkellä toteuttaa ketjukohtaisesti. Voidaan selvittää ja pohtia asiaa.
-Myöskään viimeisimpään ehdotukseen ei taida foorumialusta tällä hetkellä venyä ja en muutenkaan näe järkeväksi, että yhdessä ketjussa olisi eri säännöt ja seuraukset kuin muualla foorumilla, vai minkä itse ajattelit tämän ratkaisun eduksi?

Itse olen tietyissä määrin samaa mieltä tuon vapaan keskustelun vaikutuksen suhteen, mutta tämän ketjun tapauksessa sinne sisällytetään niin paljon asiatonta sisältöä, että se vesittää asiallisen keskustelumahdollisuuden suurimmilta osin. Näytönohjainesimerkki on siltä osin hieman eri juttu, koska kyse on teknisestä faktapohjaisesta asiasta, joka on testattavissa ja varsin mustavalkoinen.
Voisiko ratkaisu kenties olla niinkin yksinkertainen kuin lisämoderaattoreiden värväys?
Asiansa osaavien vapaaehtoisten moderaattoreiden löytäminen ei ole todellakaan mikään helppo homma. Palkatut moderaattorit eivät ole realismia.
Vähän epäilen, jotta tuon ketjun sulkemisesta on tiettyjä seurauksia, jotka eivät ainakaan helpota moderointia.. Sen näkee tn muutamassa viikossa.
Seurataan tilannetta. Vallinnut tilanne oli niin huono, että jotain muutoksia oli tehtävä ja tämä oli parhaaksi näkemämme ratkaisu resurssien puitteissa.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 429
Mainostajilta tulleet tulot. Nuo "oikeet työt" oli tommonen huono äkäpäissään heitytty läppä.
Ei ole kyllä mainostajilla mitään tekemistä tämän asian kanssa. Ja sinällään myös huvittavaa, kun aiemmin on kuulunut huutelua senkin puolesta, että ketjua pidettäisiin auki rahan takia.
 
  • Tykkää
Reactions: MrM

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
- Käyttäjät moderoisivat viestejä pisteytyspohjalta. Vähän kuin tälläkin hetkellä, mutta olisi myös negatiivinen pisteytys.
Tässä on se vika, että tuo aina menee siihen että plussia ja miinuksia annetaan sen perusteella onko samaa mieltä eikä sen perusteella onko postaus asiallinen vai ei. Sen takia on ihan hyvä että täällä on vain positiiviset äänet eli tykkäykset eikä ne varsinaisesti vaikuta mihinkään. Tosin itse jos voisin päättää jättäisin nekin pois.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
68
Tässä on se vika, että tuo aina menee siihen että plussia ja miinuksia annetaan sen perusteella onko samaa mieltä eikä sen perusteella onko postaus asiallinen vai ei. Sen takia on ihan hyvä että täällä on vain positiiviset äänet eli tykkäykset eikä ne varsinaisesti vaikuta mihinkään. Tosin itse jos voisin päättää jättäisin nekin pois.

Itse monesti peukutan jos se viesti on omasta mielestä hauska tai sarkastinenkin. Silloin tuokaan systeemi ei välttämättä toimi.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Vaikka aihe ei ole kiinnostanut täällä pätkäkään, niin eikö moderointikuormaa voi keventää myös ihan selvästi vain bannaamalla enemmän? Varoitus, kuukausi, kuusi kuukautta? Itse pidän tämän foorumin huomautus, varoitus, päivä pari banneja aivan ylivoimaisen löysänä ja se ei aiheuta kenessäkään oikein mitään tarvetta opetella keskustelutyyliä jota täällä halutaan.

Luulen että täällä pyöri porukkaa, jotka on ollut banneissa jo kaksinumeroisia lukuja saman tyyppisistä asioista.
 

Topsu7

Bwoah
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
208
Vaikka aihe ei ole kiinnostanut täällä pätkäkään, niin eikö moderointikuormaa voi keventää myös ihan selvästi vain bannaamalla enemmän? Varoitus, kuukausi, kuusi kuukautta? Itse pidän tämän foorumin huomautus, varoitus, päivä pari banneja aivan ylivoimaisen löysänä ja se ei aiheuta kenessäkään oikein mitään tarvetta opetella keskustelutyyliä jota täällä halutaan.

Luulen että täällä pyöri porukkaa, jotka on ollut banneissa jo kaksinumeroisia lukuja saman tyyppisistä asioista.
Tämä. Tuntuu että bannataan porukkaa vain sen takia etteivät he ole pariin päivään/viikkoon riesana. Mitään oppimista banneista ei edes oleteta/vaadita.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Vaikka aihe ei ole kiinnostanut täällä pätkäkään, niin eikö moderointikuormaa voi keventää myös ihan selvästi vain bannaamalla enemmän? Varoitus, kuukausi, kuusi kuukautta? Itse pidän tämän foorumin huomautus, varoitus, päivä pari banneja aivan ylivoimaisen löysänä ja se ei aiheuta kenessäkään oikein mitään tarvetta opetella keskustelutyyliä jota täällä halutaan.

Luulen että täällä pyöri porukkaa, jotka on ollut banneissa jo kaksinumeroisia lukuja saman tyyppisistä asioista.
No se linjattomuus. Vituttaisi ottaa 6kk bannit siitä, ettei periaatteessa riko mitään sääntöä mutta on vaan osallisena väännössä, jonka mode kokee huonolla hetkellä tahalliseksi keskustelun pilaamiseksi ja antaa kaikille osallisille varoituksen. Kuten monesti olen maininnut, jos säännöt olisi selkeät ja niistä pidettäisiin kiinni niin ei ongelmaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 156
Vaikka aihe ei ole kiinnostanut täällä pätkäkään, niin eikö moderointikuormaa voi keventää myös ihan selvästi vain bannaamalla enemmän? Varoitus, kuukausi, kuusi kuukautta? Itse pidän tämän foorumin huomautus, varoitus, päivä pari banneja aivan ylivoimaisen löysänä ja se ei aiheuta kenessäkään oikein mitään tarvetta opetella keskustelutyyliä jota täällä halutaan.

Luulen että täällä pyöri porukkaa, jotka on ollut banneissa jo kaksinumeroisia lukuja saman tyyppisistä asioista.
Tästä samaa mieltä. Tekkiläiset, modet ja Sampsa huutelee tällä(kin) hetkellä kilpaa linjauksista yms. Ehdotan että hiljennytään vaikkapa 3pv KR:n aiheesta. Selkeä linja paskan puhumisesta, nimittelyistä rölläämisestä yms bannit kyseisille henkilöille. Ensin varoitus->3pv->10pv->30pv->ikibanni..?
Väärin on rankaista 98% tekkiläisistä jos 2% paskoo ketjun.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Tämä. Tuntuu että bannataan porukkaa vain sen takia etteivät he ole pariin päivään/viikkoon riesana. Mitään oppimista banneista ei edes oleteta/vaadita.
Tässäkin vaan ongelmana se, että uusi tunnari on helppo tehdä bannien kohdalla. Varsinkin jos tulee permabannit niin sehän meinaa vaan että kyseinen tyyppi tekee uuden tunnarin. Ja varmaan näillä jatkuvasti banneissa olevilla kavereilla on jo niitä alttereita kourallinen valmiina. IP bannit on tietty yksi vaihtoehto, mutta sekin aika helppo kiertää.

Tosin olen kyllä sinäänsä samaa mieltä, että jos tyyppi aiheuttaa jatkuvasti ongelmia niin eroonhan siitä pitäisi päästä. Jos joku ei banneista ota opikseen niin ei se tyyppi opi sitten mistään.
 

snappa

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
39
Tämä. Tuntuu että bannataan porukkaa vain sen takia etteivät he ole pariin päivään/viikkoon riesana. Mitään oppimista banneista ei edes oleteta/vaadita.
Bannin pituus tulee keskustelijan aikaisemman keskusteluhistorian (voimassa olevien varoituspisteiden) perusteella automaattisesti, ellei varoituksen antaja erikseen halua antaa kerralla pistettä enemmän.
Mikäli käyttäjäkunnan kanta on se, että rangaistuksia voisi pidentää, tuskin @Sampsa tai @Juha Kokkonen tätä vastaan on?

Nykyisin pisteet/rangaistukset menevät näin:

Varoitus on voimassa yhden kuukauden ja kahdesta varoituksesta kuukauden sisällä seuraa kolmen (3) päivän käyttökielto. Jos kuukauden ajanjakson aikana käyttäjä saa useamman kuin kaksi varoitusta niin käyttökiellon pituus pitenee seuraavanlaisesti: 3 varoitusta = 5 päivää ja 4 varoitusta = 1 viikko.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 598
Tämä. Tuntuu että bannataan porukkaa vain sen takia etteivät he ole pariin päivään/viikkoon riesana. Mitään oppimista banneista ei edes oleteta/vaadita.
Valitettavasti bannit on melko helppo kiertää ja sitten ongelmana on uuden altterin metsästys ja bongaus. Lähtökohtana on ollut, että varoituksista otettaisiin opiksi ja näin homma hyvin alkuun toimikin. Varoitetut järjestäen jopa pyysivät asiatonta käytöstä anteeksi. Kahdessa vuodessa jäsenmäärä on kuitenkin räjähtänyt 0 -> 27000 ja samalla käytös ja keskustelu ovat muuttaneet aika rajusti muotoaan. Tämäkin ongelma koskee oikeastaan ainoastaan tätä ja paria muuta ketjua.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 429
Vaikka aihe ei ole kiinnostanut täällä pätkäkään, niin eikö moderointikuormaa voi keventää myös ihan selvästi vain bannaamalla enemmän? Varoitus, kuukausi, kuusi kuukautta? Itse pidän tämän foorumin huomautus, varoitus, päivä pari banneja aivan ylivoimaisen löysänä ja se ei aiheuta kenessäkään oikein mitään tarvetta opetella keskustelutyyliä jota täällä halutaan.

Luulen että täällä pyöri porukkaa, jotka on ollut banneissa jo kaksinumeroisia lukuja saman tyyppisistä asioista.
Ei tuo aktiivinen bannaaminen valitettavasti auta pahimpien ongelmatapauksien kohdalla. Siellä saattaa olla useammat tunnukset tehtynä, joten keskustelu jatkuu sitten vaan uudella tunnuksella, jos vanha on pidempään bannissa. Valitettavaa, mutta totta. Toki vakavista ylilyönneistä annetaan sitten lopullinen porttikielto ja koitetaan parhaan mukaan tunnistaa mahdollinen altterointi.

Edit: Sampsa ehtikin jo...

Väärin on rankaista 98% tekkiläisistä jos 2% paskoo ketjun.
KR-ketjussa kirjoitelleista 98 % ei ole syyttömiä sen tämänhetkiseen tilanteeseen. Ja mitään muutahan tässä ei ole tapahtunut, kuin lukittu KR-ketju toistaiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 156
Valitettavasti bannit on melko helppo kiertää ja sitten ongelmana on uuden altterin metsästys ja bongaus. Lähtökohtana on ollut, että varoituksista otettaisiin opiksi ja näin homma hyvin alkuun toimikin. Varoitetut järjestäen jopa pyysivät asiatonta käytöstä anteeksi. Kahdessa vuodessa jäsenmäärä on kuitenkin räjähtänyt 0 -> 27000 ja samalla käytös ja keskustelu ovat muuttaneet aika rajusti muotoaan. Tämäkin ongelma koskee oikeastaan ainoastaan tätä ja paria muuta ketjua.
Silti. Banneja/ikibanneja yms pitää jakaa typeryksille. Ei rankaista kaikkia. Jossain vaiheessa rölleille tulee seinä vastaan. Ei tästä olisi noussut tällaista paskamyrskyä muuten. Veikkaan että 98% tekkiläisistä kunnioittaa foorumin sääntöjä.
 
Viimeksi muokattu:

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 023
Kahlasin muutaman sivun KR-threadia ja siellä oli minusta pääosin asiallista keskustelua. Toki olen törkeän biasoitunut kun olen maahanmuuttovastainen itsekkin mutta tällainen pisti silmään.




Täh? Uutisten spekulointi kielletty? Ei se nyt mikään ihme ole jos kys. ketju työllistää jos siellä on tällainen linja (mitä missään muussa ketjussa ei ole) että uutisista ei saa spekuloida. Onko muissakin aiheissa kys. ketjussa näin tiukkapipoinen linja? Jos se moderaatiolinja on ketjussa tuollainen ja se työllistää niin siihen auttaa kyllä se moderaatiolinjan järkeistäminen niin työmääräkin helpottaa vai onko tämä kuten epäilinkin että siellä jotkut nimimerkit paukuttavat raportointinappulaa lämpimikseen lähes joka viestissä niin moderaattorit kokevat että pakko reagoida tai jotain?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
964
Ymmärsinkö oikein, että mielestäsi kuka tahansa saa sanoa mitä tahansa, miten tahansa?
Juuri tätä tarkoittaa sananvapaus. Sananvapaus joko on tai ei ole. Länsimaista sananvapaus on käytössä tietääkseni ainakin USAssa. Siellä perustuslaki takaa 100% rajoittamattoman sananvapauden josta videolla esimerkki.

Videolla mies kehottaa jukisella paikalla tappamaan valkoisia ja heidän lapsiaan (babies).

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 253
Juuri tätä tarkoittaa sananvapaus. Länsimaista sananvapaus on käytössä tietääkseni ainakin USAssa. Siellä perustuslaki takaa 100% sananvapauden josta videolla esimerkki.

Julkisilla foorumeilla voidaan myös halutessaan vaatia ihan normaaleja käytöstapoja, yleisen viihtyvyyden ja foorumin toiminnan takia. Jos haluaa sanoa mitä tahansa, miten tahansa, niin kannattanee etsiytyä sellaiselle alustalle, jossa on OK niin toimia.

Darknetistä voipi löytyä, en tiedä, enkä harrasta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 919
Aika moni ei vieläkään ymmärrä sananvapautta ja mitä se tarkoittaa, kun luulevat että yksityinen bisnes joka asettaa rajoituksia kirjoituksiin jne. rikkoo muka sananvapautta.
Vähän sama ajatus kuin se, että kun jehovat tulevat ovelle niin rikon heidän sananvapauttaan kun vastaan että ei kiinnosta ja suljen oven.
Jokaisella sananvapauden "suurella puolustajalla" (mm. alex jones), on omilla alustoillaan selkeät omat käyttöehdot joissa hyvin selkeästi rajoitetaan sitä mitä voi kirjoittaa ja jos näitä ehtoja rikkoo tulee banaania.

Maahanmuutosta ja vastaavasta voidaan kyllä helposti keskustella ja saada aikaiseksi ihan hyvääkin keskustelua,mutta ei sosiaalisessa mediassa jossa ääripäät paskovat keskustelun täysin (ja näinhän on jokaisessa politiikkaan liittyvässä keskustelussa).
Näkeehän sen nyt tästä "valituksestakin", kun katsoo ketkä valittaa niin helposti huomaa että eihän se sattumaa ole että juuri nämä henkilöt. Jos ihan rehellisiä ollaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 535
Onhan tuo kulttuurin rikastus- ketju kyllä aika kuraa MV lehti linkkeineen, outoine videoineen ja trollauksineen välillä.

Osalla kirjoittajista tuntui myös olevan vaikeuksia hahmottaa ettei tällaisessa boardissa ole mitään sananvapautta ”by design”. Täällä kirjoitetaan se mitä ylläpito sallii ;).

Noh, itse pidän aihetta kiinnostavana, se on minusta aikakautemme yksi isoimmista outouksista ja epäkohdista, ilmiö jota historioitsijat tulevat päätään puistellen ihmettelemään (vähän kuin entinen Neuvostoliitto ideologioineen), ja tuosta syystä olisi hyvä jos threadi olisi auki. Tiukemmin moderoituna kuitenkin etenkin eriasteisten asiattomuuksien osalta.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Voisiko ratkaisu kenties olla niinkin yksinkertainen kuin lisämoderaattoreiden värväys?
Mutta se aiheuttaisi enemmän työtä moderaattoreille. Itse suosittelisin päinvastaista. Mitä vähemmän moderointia, sitä vähemmän työtä moderaattoreilla on. Jos tekisi niin että KR ketjussa olisi sananvapaus, ja poistetaan vain viestit jotka rikkovat Suomen lakia, jos sellaisia löytyy?
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Mutta se aiheuttaisi enemmän työtä moderaattoreille. Itse suosittelisin päinvastaista. Mitä vähemmän moderointia, sitä vähemmän työtä moderaattoreilla on. Jos tekisi niin että KR ketjussa olisi sananvapaus, ja poistetaan vain viestit jotka rikkovat Suomen lakia, jos sellaisia löytyy?
No se puolestaan tuhoaisi kaikki edellytykset asialliselle keskustelulle, jolloin herää kysymys, että mikä koko ketjun pointti olisi? Suomi24:ssä voi oksentaa pahaa oloaan jos sitä kaipaa.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 598
Kahlasin muutaman sivun KR-threadia ja siellä oli minusta pääosin asiallista keskustelua. Toki olen törkeän biasoitunut kun olen maahanmuuttovastainen itsekkin mutta tällainen pisti silmään.




Täh? Uutisten spekulointi kielletty? Ei se nyt mikään ihme ole jos kys. ketju työllistää jos siellä on tällainen linja (mitä missään muussa ketjussa ei ole) että uutisista ei saa spekuloida. Onko muissakin aiheissa kys. ketjussa näin tiukkapipoinen linja? Jos se moderaatiolinja on ketjussa tuollainen ja se työllistää niin siihen auttaa kyllä se moderaatiolinjan järkeistäminen niin työmääräkin helpottaa vai onko tämä kuten epäilinkin että siellä jotkut nimimerkit paukuttavat raportointinappulaa lämpimikseen lähes joka viestissä niin moderaattorit kokevat että pakko reagoida tai jotain?
Keskustelun ei haluttu ajautuvan rinkirunkkausbingoksi, jossa postaillaan rikoksia toisensa perään ja arvuutellaan onko tekijät ulkomaalaistaustaisia vai ei, vaan ennemminkin että tapauksista keskusteltaisiin fakta eikä mutupohjalta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
22
Tervemenoa, jos kulttuurin rikastuminen ja muut saman piirin aiheet ovat ensisijainen syy, miksi tällä foorumilla käyt :tup:
Mitkä kiinnostuksen aiheet tulee olla että on tervetullut tänne foorumille? Paljonko pitää celeronia saada kellitettyä että kehtaa jalallaan astua tänne? Vaikka atk-foorumi tämä on, niin tuleeko yllätyksenä että näin isolla foorumilla saattaa olla aika paljonkin porukkaa ketkä käyvät pelkästään yleistä keskustelua osion takia täällä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Maahanmuutosta ja vastaavasta voidaan kyllä helposti keskustella ja saada aikaiseksi ihan hyvääkin keskustelua,mutta ei sosiaalisessa mediassa jossa ääripäät paskovat keskustelun täysin (ja näinhän on jokaisessa politiikkaan liittyvässä keskustelussa).
Tuohan se täälläkin on ollut ongelmana. Asiassa itsessään ei ole mitään vikaa, eikä kukaan ole yrittänyt estää siitä keskustelemista.

Aihe on kuitenkin siinä määrin erikoinen, että se vetää puoleensa käsittämättömän paljon porukkaa, joka ei välitä tai ei ehkä edes yrittämällä osaa keskustella asiallisesti. Siis sellaista kritiikittömästi ja väkisin omaa agendaansa tuputtavaa sakkia, joka on valmis iskemään itse asiaa ja kanssakeskustelijoita kaikilla mahdollisilla tavoilla vyön alle ja lopputuloksena keskustelun taso on ala-arvoista, henkilöön menevää vittuilua ja olkiukkoilua viestistä toiseen.

Jos ja kun tuon yhden ketjun sisällön moderointi ei ole täällä enää mahdollista, niin ei ylläpidolla ole ollut yksinkertaisesti mitään muuta vaihtoehtoa kuin tämä missä nyt ollaan, eli lukita ketju ja ohjata siltä osin keskustelu jollekin toiselle foorumille.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 598
Silti. Banneja/ikibanneja yms pitää jakaa typeryksille. Ei rankaista kaikkia. Jossain vaiheessa rölleille tulee seinä vastaan. Ei tästä olisi noussut tällaista paskamyrskyä muuten. Veikkaan että 98% tekkiläisistä kunnioittaa foorumin sääntöjä.
Kyseinen ketju on toistaiseksi suljettu (ollut n. 5 tuntia), mietimme jatkoa ja toimenpiteitä sen suhteen.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 598
Mitkä kiinnostuksen aiheet tulee olla että on tervetullut tänne foorumille? Paljonko pitää celeronia saada kellitettyä että kehtaa jalallaan astua tänne? Vaikka atk-foorumi tämä on, niin tuleeko yllätyksenä että näin isolla foorumilla saattaa olla aika paljonkin porukkaa ketkä käyvät pelkästään yleistä keskustelua osion takia täällä.
Kiinnostuksen aiheilla ei ole väliä, eri asia kykeneekö niistä keskustelemaan asiallisesti. Näin olemme naivisti olettaneet että jäsenet pystyvät ja asiaan suhtautuneet.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 389
Kahlasin muutaman sivun KR-threadia ja siellä oli minusta pääosin asiallista keskustelua. Toki olen törkeän biasoitunut kun olen maahanmuuttovastainen itsekkin mutta tällainen pisti silmään.




Täh? Uutisten spekulointi kielletty? Ei se nyt mikään ihme ole jos kys. ketju työllistää jos siellä on tällainen linja (mitä missään muussa ketjussa ei ole) että uutisista ei saa spekuloida. Onko muissakin aiheissa kys. ketjussa näin tiukkapipoinen linja? Jos se moderaatiolinja on ketjussa tuollainen ja se työllistää niin siihen auttaa kyllä se moderaatiolinjan järkeistäminen niin työmääräkin helpottaa vai onko tämä kuten epäilinkin että siellä jotkut nimimerkit paukuttavat raportointinappulaa lämpimikseen lähes joka viestissä niin moderaattorit kokevat että pakko reagoida tai jotain?
Tätä sanoinkin aiemmin, että kyllähän siinä itsellä menee aikaa ja hermot, kun yrittää väkipakolla hiljentää ihmisiä. Joku aiemmin kysyikin, mutta pitääkö joka ikisen viestin olla äärimmäisen rakentava ja keskustelua rakentava? Eikö ne varoitukset/bannit kannattaisi jättää nimittelyihin/lainvastaisiin juttuihin tms.?

Tämähän on poikain oma foorumi ja saavat tehdä mitä haluavat mutta nämä selitykset ketjun sulkemiselle ovat ihan selittelyä. Tai no, tottahan se on, että moderointi teetti työtä mutta vain siksi, että yritettiin ylläpitää subjektiivista ns. Yle-linjaa.
 

mehari

Mehumies
Ylläpidon jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
373
Kahlasin muutaman sivun KR-threadia ja siellä oli minusta pääosin asiallista keskustelua. Toki olen törkeän biasoitunut kun olen maahanmuuttovastainen itsekkin mutta tällainen pisti silmään.




Täh? Uutisten spekulointi kielletty? Ei se nyt mikään ihme ole jos kys. ketju työllistää jos siellä on tällainen linja (mitä missään muussa ketjussa ei ole) että uutisista ei saa spekuloida. Onko muissakin aiheissa kys. ketjussa näin tiukkapipoinen linja? Jos se moderaatiolinja on ketjussa tuollainen ja se työllistää niin siihen auttaa kyllä se moderaatiolinjan järkeistäminen niin työmääräkin helpottaa vai onko tämä kuten epäilinkin että siellä jotkut nimimerkit paukuttavat raportointinappulaa lämpimikseen lähes joka viestissä niin moderaattorit kokevat että pakko reagoida tai jotain?
Sen verran osaan sanoa, että ainakin oman lyhyen moderointiurani aikana ylivoimainen ykkönen raportoitujen viestien osalta oli KR-ketju. Osa raporteista aiheellisia ja osa aiheettomia, mutta jokainen on kuitenkin käytävä yksitellen läpi.

Useimmat raportit kohdistuivat esseen mittaisiin viesteihin, jotka oli jo edeltävän kommenttini takia käytävä hyvin tarkasti läpi. Harvat raporteista koskivat helposti ja nopeasti käsiteltäviä selkeitä trollauksia tai perseilyjä. Tästä siis työmäärä, penalttien jakaminen on nopeeta hommaa, tuomion päättäminen usein ei.
 

Merkava

מרכבה
BANNED
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 233
Foorumi on vähän toinen homma kuin laissakin säädetty sananvapaus.

Forkalla ollaan ylläpidon "kotona", ja hänellä on täysi oikeus rajoittaa keskustelun ääripäitä.

Hell. Sysop voi käskeä että vain Ken ja Barbiesta saa keskustella. Äänestää voi vaan jaloillaan ellei säännöt passaa.
 

kusiainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 486
Tavallaan valitettavaa, jos tilanne todella on Suomessa näin, ja sinällään ihan mielellämme tarjoamme mahdollisuuden asialliseen keskusteluun kaikista aiheista. Tätä yhtä toistuvaa ongelmaketjua lukuun ottamatta asia onkin toiminut mielestäni kohtalaisen hyvin. Tasokkaan kaikenkattavan yleisfoorumin toteuttaminen ja moderointi on yksinkertaisesti todella haastavaa.
Hiukan ihmettelen sitä, että kyseinen ketju sisältöineen ei ole aiheuttanut mitään ongelmia viimeisen 5-6 vuoden aikana, paitsi muutaman viime kuukauden aikana. Mikä on muuttunut, ei ainakaan ketjun sisältö?
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 598
Kumma kyllä se ei sitä ole tehny kuin muutaman viime kuukauden aikana. Mikä lienee muuttunut?
Tämä nyt ei varsinaisesti pidä paikkaansa. TechBBS on tasaisesti kasvanut viimeisen kahden vuoden aikana 0 -> 27000 jäseneen ja samanaikaisesti alun leppoisa ja varsin asiallinen keskustelu on muuttanut muotoaan varsin radikaalisti, erityisesti viime syksyn aikana.
 

kusiainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 486
Tämä nyt ei varsinaisesti pidä paikkaansa. TechBBS on tasaisesti kasvanut viimeisen kahden vuoden aikana 0 -> 27000 jäseneen ja samanaikaisesti alun leppoisa ja varsin asiallinen keskustelu on muuttanut muotoaan varsin radikaalisti, erityisesti viime syksyn aikana.
Jos nyt muistellaan millaisia matuketkuja oli Murossa silloin kun sitä vielä pyöritit niin mitään eroa ei sisällössä ole. Mikä siis on muuttunut muutaman viime kuukauden aikana kun aikaisemmin sopiva ei enää sovikaan?
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 116
Tämä nyt ei varsinaisesti pidä paikkaansa. TechBBS on tasaisesti kasvanut viimeisen kahden vuoden aikana 0 -> 27000 jäseneen ja samanaikaisesti alun leppoisa ja varsin asiallinen keskustelu on muuttanut muotoaan varsin radikaalisti, erityisesti viime syksyn aikana.
Tämän huomannut myös noissa tietotekniikkaan jne liittyvissä ketjuissa.
Aika laukalle menee välillä osalla.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
69
Sen verran osaan sanoa, että ainakin oman lyhyen moderointiurani aikana ylivoimainen ykkönen raportoitujen viestien osalta oli KR-ketju. Osa raporteista aiheellisia ja osa aiheettomia, mutta jokainen on kuitenkin käytävä yksitellen läpi.

Useimmat raportit kohdistuivat esseen mittaisiin viesteihin, jotka oli jo edeltävän kommenttini takia käytävä hyvin tarkasti läpi. Harvat raporteista koskivat helposti ja nopeasti käsiteltäviä selkeitä trollauksia tai perseilyjä. Tästä siis työmäärä, penalttien jakaminen on nopeeta hommaa, tuomion päättäminen usein ei.
Pistäkää nimet tiskiin KR-ketjun top5-raporttiulisijoista, niin nähdään ketkä sitä raporttinappia tykkää hakata. :smoke:
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 598
Jos nyt muistellaan millaisia matuketkuja oli Murossa silloin kun sitä vielä pyöritit niin mitään eroa ei sisällössä ole. Mikä siis on muuttunut muutaman viime kuukauden aikana kun aikaisemmin sopiva ei enää sovikaan?
Minä en ollut murossa keskustelupalstasta vastaava päätoimittaja, siellä ei varsinaisesti jotain 2000-luvun alusta asti kantautuneita sääntöjä ihmeellisempiä linjauksia ollut, useamman sadan miljoonan euron liikevaihdolla pyörivällä mediayhtiöllä oli lakimiehet jos jotain piti selvittää ja hoitaa, Euroopan pakolaiskriisi oli Suomessa ajankohtainen kohti loppuvuotta 2015, 2016 alusta alkaen Murossa vaihtui vetäjät ja minä olin entistä vähemmän jos lainkaan vastuussa muusta kuin sisällöntuotannosta.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 023
Keskustelun ei haluttu ajautuvan rinkirunkkausbingoksi, jossa postaillaan rikoksia toisensa perään ja arvuutellaan onko tekijät ulkomaalaistaustaisia vai ei, vaan ennemminkin että tapauksista keskusteltaisiin fakta eikä mutupohjalta.
Tällaisessa linjauksessa on ongelmana että valtamediat pääsääntöisesti eivät uutisoi rikosten tekijöiden etnistä taustaa. Jos tähän lisätään vielä että MV-lehteä tai jotain muita paikkoja ei saa käyttää lähteinä (jotka kertovat taustat) niin se tarkoittaa että näistä rikoksista ei sitten keskustella.
 

Sceppe

Team Tokmanni - on kahisevaa
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 151
Tällaisessa linjauksessa on ongelmana että valtamediat pääsääntöisesti eivät uutisoi rikosten tekijöiden etnistä taustaa. Jos tähän lisätään vielä että MV-lehteä tai jotain muita paikkoja ei saa käyttää lähteinä (jotka kertovat taustat) niin se tarkoittaa että näistä rikoksista ei sitten keskustella.
Tämähän oli ihan ok, kun näille oli jonkinlaista faktapohjaa. Alkoi vaan mennä sellaiseksi, että jossain tapahtui tietynlainen rikos niin enemmän kuin vihjailtiin ilman todisteita, että ketkähän mahtaa olla kyseessä.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 429
Tällaisessa linjauksessa on ongelmana että valtamediat pääsääntöisesti eivät uutisoi rikosten tekijöiden etnistä taustaa. Jos tähän lisätään vielä että MV-lehteä tai jotain muita paikkoja ei saa käyttää lähteinä (jotka kertovat taustat) niin se tarkoittaa että näistä rikoksista ei sitten keskustella.
Tässä ei nyt ollut ongelmana ne rikoksentekijän taustat, vaan se perusteeton arvailu ja öyhötys ennen kuin mitään faktoja taustoista on edes tiedossa. Mun puolesta esim. MV-lehden julkaisemissa taustoissa ei ole lähtökohtaisesti vikaa jos ne pitävät kutinsa ja ovat hankittu hyvien journalististen tapojen mukaisesti.
 
Liittynyt
28.01.2018
Viestejä
1 085
Asiasta on aikalailla jauhettu ja mielestäni on tullut oikein hyviä viestejä. Olisiko ylläpidon jäsenille esittää seuraavankaltaiset kysymykset:
A) Onko tällä sivustolla jatkossa mahdotonta keskustella ns. "Kulttuurin rikastuttamisesta" eli pysyykö ketju kiinni?
B) Mitä pitäisi tapahtua, että ketju näkisi jälleen päivänvalon?
C) Voisiko käyttäjien kehitysideoita ottaa huomioon (alla pari poimintoa):
- Käyttäjät moderoisivat viestejä pisteytyspohjalta. Vähän kuin tälläkin hetkellä, mutta olisi myös negatiivinen pisteytys.
- Vain ns. "vanhat" tunnarit voisivat keskustella kyseisestä aiheesta.
- Voisiko henkilöiden banneja kohdistaa tiettyyn keskusteluketjuun?

Itse en näe disinformaatiota kovinkaan suurena ongelmana, koska vapaa keskustelu tuo varmasti ilmi asian oikean laidan.

Voinhan saada nytkin tietoa jostain sivulta, että uusi näytönohjain kuluttaa 2000W. Tulen tänne sitten suu vaahdossa kertomaan, että näyttis kuumenee kuin sähköpatteri. Keskustelussa sitten joku linkittää parempaa tietoa ja todellinen totuus tulee ilmi. Näin karrikoidusti.
a) Asiallinen keskustele ei onnistu ilman että moderointia tiukennetaan oleellisesti. Paino sanalla keskustelu.
b) Moderointiin täytyy panostaa lisää jos halutaan asiallista keskustelua. Jos moderointiin ei panosteta ketju vajoaa alta aika yksikön tunkioksi. Taso vajoaa nopeasti niin alas että kukaan täyspäinen ei halua osallistua keskusteluun ja kenttä jää ääripäiden haltuun. Mikään aspiiriin ei ongelmaa poista. Ratkaisu on siis ääripäiden siivoaminen pois. Esim yksi viesti per päivä vie julistamiselta parhaan terän. Lisäksi nollatoleranssi sen suhteen että keskustellaan kirjoittajista.
 

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 604
No se puolestaan tuhoaisi kaikki edellytykset asialliselle keskustelulle, jolloin herää kysymys, että mikä koko ketjun pointti olisi? Suomi24:ssä voi oksentaa pahaa oloaan jos sitä kaipaa.
Juuri näin, lisäksi on hyvä huomioida että foorumin pitäjään kohdistuu myös lain puolesta tiettyjä vastuita, joten täysin moderoimaton foorumi ei ole senkään osalta oikein kestävä ratkaisu.
 

Aihio Sekasorto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 264
Aika harva tiedotusväline on agendasta riippumaton, mutta onko sinun mielestä sananvapautta vaikka MV-lehden tapauksessa maalittaa toimittajia ja suoltaa täydellistä hevonkakkaa millä ei ole faktapohjaa? Miksi sellainen sivusto ja sitä komppaaminen pitäisi olla tervetullutta tänne, kun sivuston ylläpitäjäkin on oikeudessa tuomittu rikollinen?
Jos joku rikkoo lakia, siitä tulee seuraamuksia. Nyt ei olekaan kyse lain rikkomisesta eikä ylikorostetusta MV-lehdestä, jota ei ole edes KR-thriidissä aikoihin siteerattu. Oikeastaan MV-lehtimörön mainitseminen on nykyään lähinnä sen mainostamista.

Jos nämä assosiaatiot merkitsevät näin paljon, niin pitäisikö Vehkoon totuusmediateesit sivuuttaa sillä perusteella, että hän perusti Long Playn, jossa myös työskenteli oikeudessa tuomittu rikollinen? Entä onko yhtään mitään merkitystä sillä, että hän työskentelee feministiselle ajatushautomolle eikä siis selvästi ole objektiivinen? Tai että hän on menossa oikeuteen kunnianloukkauksesta syytettynä?
 
Liittynyt
28.01.2018
Viestejä
1 085
Kiinnostuksen aiheilla ei ole väliä, eri asia kykeneekö niistä keskustelemaan asiallisesti. Näin olemme naivisti olettaneet että jäsenet pystyvät ja asiaan suhtautuneet.
Ääripäät eivät kykene asialliseen keskusteluun koska kysymyksessä on toimintamalli. Mitä suositumpi foorumista tulee niin sitä suuremalla todennäköisyydellä tänne tulee totuuden julistajia. Siivoa ääripäät pois niin ongelma katoaa. Yhden ketjun sulkeminen on laastari joka ei kestä. Tarvitaan toimintamalli. Täällä varmaankin on alue mikä näkyy vain moderaattoreille ja siellä on hyvä pohtia mitä työkaluja on käytössä. Olen itse osallistunut tämänkaltaiseen keskusteleen yhden kerran. Lopputulos oli pitkän pohdinnan jälkeen kieltää koko aihepiiri. Itse en ollut kiellon kannalla mutta tulokset olivat hyviä.
 

Ponua

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
2
Hiukan ihmettelen sitä, että kyseinen ketju sisältöineen ei ole aiheuttanut mitään ongelmia viimeisen 5-6 vuoden aikana, paitsi muutaman viime kuukauden aikana. Mikä on muuttunut, ei ainakaan ketjun sisältö?
Vaalit tulossa se on muuttunut. Juuri uutisissa kerrottiin että oikeusministeriö on ryhtynyt vastatoimiin sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan vaikuttamiseen. Väärät mielipiteet pyritään vaientamaan.

Aukeaako KR ketju vaalien jälkeen?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
a) Asiallinen keskustele ei onnistu ilman että moderointia tiukennetaan oleellisesti. Paino sanalla keskustelu.
Pääsääntöisesti se näyttää onnistuvan muissa ketjuissa. Kuten on monesti todettu, ei täällä kovin montaa ketjua ole, joissa nuo ongelmat toistuvat päivästä toiseen.

Lisäksi nollatoleranssi sen suhteen että keskustellaan kirjoittajista.
IMO, tuota voisi kiristää pykälän verran kaikissa ketjuissa.

Jotenkin ihan uskomatonta että ei kyetä keskustelemaan asiasta, vaan ennemmin tai myöhemmin yritetään korostaa omaa näkemystä mollaamalla vastapuolta tai tämän mielipiteitä keinolla millä hyvänsä sen itse aiheen ohi. Tämäkin on muuten sellainen ilmiö, mikä elää erittäin vahvaa juuri noissa poliittisissa ketjuissa, etenkin KR:ssä.
Ääripäät eivät kykene asialliseen keskusteluun koska kysymyksessä on toimintamalli. Mitä suositumpi foorumista tulee niin sitä suuremalla todennäköisyydellä tänne tulee totuuden julistajia. Siivoa ääripäät pois niin ongelma katoaa.
Kerropas että millä ne siivotaan?

Niinpä niin, ei millään, kun bannattujen tunnusten tilalle tehtaillaan aina vain uusia. Ei siihen ole olemassa mitään keinoja niin pitkään kun ollaan nimimerkkejä käyttävällä foorumilla ilman vahvaa tunnistautumista.

Vaalit tulossa se on muuttunut. Juuri uutisissa kerrottiin että oikeusministeriö on ryhtynyt vastatoimiin sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan vaikuttamiseen. Väärät mielipiteet pyritään vaientamaan.

Aukeaako KR ketju vaalien jälkeen?
Et voi olla tosissasi? Joko et viitsinyt lukea ylläpidon aiempia vastauksia, tai sitten haluat vain sotkea keskustelua.
 

Rikama

Asiaton titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
394
Jos joku rikkoo lakia, siitä tulee seuraamuksia. Nyt ei olekaan kyse lain rikkomisesta eikä ylikorostetusta MV-lehdestä, jota ei ole edes KR-thriidissä aikoihin siteerattu. Oikeastaan MV-lehtimörön mainitseminen on nykyään lähinnä sen mainostamista.

Jos nämä assosiaatiot merkitsevät näin paljon, niin pitäisikö Vehkoon totuusmediateesit sivuuttaa sillä perusteella, että hän perusti Long Playn, jossa myös työskenteli oikeudessa tuomittu rikollinen? Entä onko yhtään mitään merkitystä sillä, että hän työskentelee feministiselle ajatushautomolle eikä siis selvästi ole objektiivinen? Tai että hän on menossa oikeuteen kunnianloukkauksesta syytettynä?
Kysymys oli minusta nyt enempi siitä, että potaskamedialla ei ole sijaa tällaisella foorumilla, koska ne levittävät rasistista ja muuta sellaista agendaa jolla on tarkoitus vain lietsoa eripuraa. Janitskinin nostin esimerkiksi, koska hän on MV:n perustanut ja tuomiot ovat tulleet juurikin viharikoksista. Mutta MV:stä ei varmaan nyt sen enempää, kun menee aiheen ohi josta @Juha Kokkonen jo huomautti.
 

Aihio Sekasorto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 264
Kysymys oli minusta nyt enempi siitä, että potaskamedialla ei ole sijaa tällaisella foorumilla, koska ne levittävät rasistista ja muuta sellaista agendaa jolla on tarkoitus vain lietsoa eripuraa.
Käsitätkö kuinka laajaan haitariin tällaiset mediat mahtuvat? Sinne menee moni totuusmediakin. Mitään vaikuttamaan pyrkimätöntä, täysin riippumatonta mediaa ei ole ja ne, joilta sitä riippumattomuutta pitäisi eniten edellyttää, ovat kaikkein eniten vinossa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 005
Viestejä
4 209 893
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom