• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
157
Mihin aikaan teitte tilauksen koneesta? Pitääkö tässä nyt ruveta nyt soittelemaan.
Kannattaa asentaa PostNordin sovellus ja lisätä sinne puhelinnumero + sähköposti. Itselle tuli sinne ainakin ilmoitus saapuvasta lähetyksestä monta päivää ennemmin vaikka Gigantin omilta sivuilta ei löytynyt mitään mainintaa asiasta.

Jatkokeskustelua koneesta voisi jatkaa vaikka täällä:
 
Liittynyt
20.07.2020
Viestejä
727
Paljonko koneelle tuli hintaa kun te saitte myös sen 100e lahkakortin?
-100€ : D
Paljastetaan nyt että kone tuli mullekin. En ole noutanut, enkä nouda ennenku rahat näkyy tilillä. Tai no sen jälkeen mietin mitä tehdä ja mikä on tilanne.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
562
-100€ : D
Paljastetaan nyt että kone tuli mullekin. En ole noutanut, enkä nouda ennenku rahat näkyy tilillä. Tai no sen jälkeen mietin mitä tehdä ja mikä on tilanne.
Tuollahan pääsee hyvin tilille jos saa rahat takaisin, 100€ lahjakortin ja myy koneen eteenpäin.

Inb4 Gigantin työntekijä lukee tätä ja laittaa selvitykset tulille Gigantin päässä :D
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Olisikohan kyseessä jo jonkin sortin petos jos tuon koneen pitää ilmaiseksi ja vielä lahjakortin saanut päälle? Kyseessä on kuitenkin selvä virheen hyväksikäyttäminen. On taas Gigantin puolelta niin uskomatonta toimintaa. Kannattaa varmaan jonkun kysyä sieltä Gigantilta miten pitää toimia. Toisaalta, miksi haluaisivat olematonta tavaraa takaisin, kun ei noita ole olemassa? :kahvi:
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
501
Paljonko koneelle tuli hintaa kun te saitte myös sen 100e lahkakortin?
533.9e

-100€ : D
Paljastetaan nyt että kone tuli mullekin. En ole noutanut, enkä nouda ennenku rahat näkyy tilillä. Tai no sen jälkeen mietin mitä tehdä ja mikä on tilanne.
On kyllä hyvä diili jos Gigantti sulle vielä maksaa 100e et haet ilmasen koneen postista :rofl::rofl:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
562
Olisikohan kyseessä jo jonkin sortin petos jos tuon koneen pitää ilmaiseksi ja vielä lahjakortin saanut päälle? Kyseessä on kuitenkin selvä virheen hyväksikäyttäminen. On taas Gigantin puolelta niin uskomatonta toimintaa. Kannattaa varmaan jonkun kysyä sieltä Gigantilta miten pitää toimia. Toisaalta, miksi haluaisivat olematonta tavaraa takaisin, kun ei noita ole olemassa? :kahvi:
Kaipa tuo petoksen täyttäisi, mutta vaatii että Gigantti huomaa asian ja ostaja voi vedota tietämättömyyteensä, koska ei sinällään vastuussa siitä mitä toimittaja toimittaa.

Yksi kaveri tilasi saksasta rumpukalvoja ja sai n.500e arvoisen kiipparin tilalle. Ilmoitti tästä ja lafka pyysi palauttamaan omaan piikkiin. Dokumentaatiota ei kuulunut ja asia roikkuu edelleen, varmaan kohta sitten ottaa tuon itselleen kerta yritystä ei kinostele.

Eipä nämä vahingot Gigantin kokoisille lafkoille ole kuin pisara valtameressä.

Muoks. En itse siis tilannut konetta. En myöskään kehota ketään suorittamaan laittomuuksia koska laitonta. Kunhan höpöttelen teorian tasolla.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Jos olette hyväksyneet tilauksen peruutuksen ja saaneet rahat takaisin, niin silloin kyllä taitaa olla oikeudet heikommat saada pitää tuote enää tuossa tilanteessa. Logistiikka on tässä nyt sekoillut mielestäni (tuntuu Gigantin sisäinen viestintä pätkivän pahasti)...

Epäilen, että Gigantti kyllä saattaa ottaa yhteyttä asian suhteen ja pyytää palauttamaan tuotteen takaisin, taikka ehdottaa maksamista, jos tuotteen haluaa pitää.

Mutta, eiköhän kannata siirtää jatkokeskustelu tänne: Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 160
Gigantin myynti lukee kyllä tätä ketjua, että siittä vaan petoksia tehtailemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Gigantti pistää palautuskuittia sähköpostiin siinä vaiheessa, kun maksu niitten päästä lähtee takaspäin. Eli jos ei oo kuittia näkyny ja kone hallussa, niin tuskin kannattaa stressata.

Ei ne ainakaan aspan välityksellä pidä kiirettä noiden palautusten suhteen nimittäin. Ite jouduin soittelemaan kahdesti et sain palautuksen tehtyä, toisella soittokerralla vissiin älysivät et jäi homma kesken kun kaikki varmistukset perumisesta oli saapunu varastolta, mutta joku oli unohtanu painaa nappia et rahat lähtis.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
450
Mulle ainakin klarnalta tuli lasku ja kuitti ostosta gigantilta tänään yöllä. En tiedä kuka meinasi koneen saada ilman maksua.

Itse ainakin maksoin laskun ja oletan saavani pitää tilaamani tuotteen?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
501
Mulle ainakin klarnalta tuli lasku ja kuitti ostosta gigantilta tänään yöllä. En tiedä kuka meinasi koneen saada ilman maksua.

Itse ainakin maksoin laskun ja oletan saavani pitää tilaamani tuotteen?
Jep sama juttu mulla, ei tässä mitään väärää olla tehty. Se että Gigantti tuuppasi 100e lahjakortin päälle vielä voidaan laskea myyjän omaksi sekoiluksi.
 

Zat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 053
Gigantin konesekoilusta:

En tarkoita jeesustella, mutta minusta on käsittämätöntä että kukaan lähtökohtaisesti oletti saavansa kaikki seuraavat:
1) rahat takaisin
2) 100 € lahjakortin
3) koneen itselleen.

Ykkönen sulkee pois kolmosen ja vaihtoehtoisesti kolmonen sulkee pois ykkösen sekä poistaa tarpeen kakkoselta, eli jos Gigantti tahtoisi perua lahjakortin toimitettuaan koneen, sekin tuntuisi OK:lta, vaikka luultavammin eivät niin tee. Mutta ei nyt vittu jos joku meinaa hakea koneen postista saatuaan rahat takaisin ja hihittelee onnistumistaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
450
Gigantin konesekoilusta:

En tarkoita jeesustella, mutta minusta on käsittämätöntä että kukaan lähtökohtaisesti oletti saavansa kaikki seuraavat:
1) rahat takaisin
2) 100 € lahjakortin
3) koneen itselleen.

Ykkönen sulkee pois kolmosen ja vaihtoehtoisesti kolmonen sulkee pois ykkösen sekä poistaa tarpeen kakkoselta, eli jos Gigantti tahtoisi perua lahjakortin toimitettuaan koneen, sekin tuntuisi OK:lta, vaikka luultavammin eivät niin tee. Mutta ei nyt vittu jos joku meinaa hakea koneen postista saatuaan rahat takaisin ja hihittelee onnistumistaan.
Samaa mietin itsekin. Keskustelu lähti laukalle aika nopeasti ja päätyi äkkiä petoksen tekemiseen. Itsellä ainakin intressinä oli saada kone tilaamallani hinnalla, ei saada gigantin lahjakorttia tai konetta ilmaiseksi.
 
Liittynyt
12.10.2020
Viestejä
3
Onko kukaan ottanut yhteyttä Giganttiin tuon koneen suhteen? Vähäsen mietityttää mitä tän kanssa kannattas tehä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 321
Yritin chättäillä chatbotin kanssa 15min eri vaihtoehdoilla että voisin ottaa konepaketin sovitulla hinnalla, kun noita nyt tulikin, muttei ainakaan sen käyttämisestä tullut yhtään mitään. Ajattelin testata nopeasti ennen soittamista, mutta meni jo periaatteen puolelle. Jos noita ei nyt kaikille tulekaan, tuo rahojen palautus satavarmasti viivästyy. Sehän harmittaa raudanhimossa, kun kohta alkaa primedayt.
 
Liittynyt
20.07.2020
Viestejä
727
Yritin jo itse perua koneen ennen kuin gigantti sen yllättävästi perui. Olen todella tyytyväinen jos saa pitää satasen lahjakortin ja kone lähtee takaisin, ja rahat palautuu. Tuon -100€ sanoin vähän provomielessä, mutta se on periaatteessa mahdollista ainakin hetkellisesti. Kunnes Gigantti suuttuu ja haluaa rahat tai koneen takaisin. Saa nähdä onko rahat tulossa sittenkään takaisin. Minulle ne piti tulla jo kahdesti. Ainoastaan siinä tapauksessa olisin hakenut vielä lisäksi ilmaisen koneen jos kaikilla olisi käynyt näin, mitä en pitänyt todennäköisenä tai rehtinä.

Lisäksi tällä hetkellä tilanne on oikeastikin tuo. Rahat ovat tulossa takaisin (tilinumero on kysytty kaikilta), lahjakortti saatu ja kone on postissa. Onko se sitten reilu homma on toinen asia. Gigantilta varmaan kuuluu vielä. Koneet on ilmeisesti lähetetty ennen puheluita peruuttamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.01.2019
Viestejä
101
Onko muita koneen tilaajia joilla on se 100€ lahjakortti vielä saamatta? Sähköpostiin sen käsittääkseni olisi pitänyt tulla mutta ei ole näkynyt. :confused:
 
Liittynyt
23.01.2019
Viestejä
101
Tuli heti tekstarina ja sähköpostiin. Vastasitko puheluun?
Joo vastasin silloin perjantaina torstaina kun soittivat, kysyi tilinumeron takaisinmaksua varten ja varmisti että s-posti on se mikä mulla Gigantin asiakastilin tiedoissa ja sanoi että olisi 100€ lahjakortti tulossa. Kehtaako sitä enää soittaa lahjakortin perään jos kone on jo postissa. :x3:
 
Liittynyt
20.07.2020
Viestejä
727
Joo vastasin silloin perjantaina torstaina kun soittivat, kysyi tilinumeron takaisinmaksua varten ja varmisti että s-posti on se mikä mulla Gigantin asiakastilin tiedoissa ja sanoi että olisi 100€ lahjakortti tulossa. Kehtaako sitä enää soittaa lahjakortin perään jos kone on jo postissa. :x3:
Kehtaa, koska muutkin sai. Ja sulla on se todisteena täällä foorumilla. Reilu peli kaikille.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Aikamoiseksi meni linkittämäni Gigantin koneen kanssa.

Jos joku tuosta nyt nappasi kunnon "profiitit" itselleen, esim. koneen + satasen lahjakortin, niin vinkkipalkkiota voisi kympin tai kaksi lahjoittaa. Osoitteena foorumin joulupatakeräys jos/kun sellainen taas parin kuukauden päästä on pystyssä. Hyvä kiertämään jne. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
189
Lievä petoshan tuo on, että pitää koneen ja rahat. Ei tuossa voi vilpittömyyteenkään vedota luonnollisesti. Kuvitteleeko joku, että viimeistään inventaariota tai tilinpäätöstä tehtäessä ei huomata, että vaihto-omaisuutta on hävinnyt, mutta suoritusta ei ole saatu ja lisäksi vielä yritystililtä hävinnyt rahaa?

Edit: Gigantti ei myöskään ole velvollinen lahjakorttia pitämään voimassa, koska lahjakortti on myönnetty sillä edellytyksellä, että kauppa puretaan. Se, että muutkin sai ei ole peruste.

Toinen aihe taas on se, että oliko kyseessä selvä hintavirhe, joka kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää. Mielestäni ei.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.01.2019
Viestejä
101
lahjakortti on myönnetty sillä edellytyksellä, että kauppa puretaan. Se, että muutkin sai ei ole peruste.
Näinhän se sitten tosiaan meni ainakin omalla kohtaa. Soitin Gigantin aspaan ja kyselin lahjakortin perään niin asiaa hetken selviteltyään totesivat että lahjakortin saa vain jos perun tilauksen. Ei auttanut vaikka vetosin siihen että muut on saanut sekä koneen että lahjakortin, kuulemma siinä ollaan toimittu virheellisesti Gigantin puolelta. Vähän jäi asia ketuttamaan mutta ehkä pitäisi osata vaan olla iloinen uudesta halvasta pelikoneesta. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Onko kukaan lahjakortin ja koneen saanut sit kerinnyt jo lahjakorttia käyttämään, et toimiiko se vielä vai deaktivoiko ne niitä jo Gigantin päädyssä?
 
Liittynyt
20.07.2020
Viestejä
727
Gigantti soitti taas, vissiin vain kertoakseen että koneet tulikin (ja ne tietää siitä ja rahoja ei palaudu), näin ymmärsin. Kun en kuunnellut ihan loppuun asti kun sanoin haluavani perua. Sekin onnistuu. Lahjakortista en oo varma, ei kyllä sanonut että ne on kumottu.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
789
Gigantti soitti taas, vissiin vain kertoakseen että koneet tulikin (ja ne tietää siitä ja rahoja ei palaudu), näin ymmärsin. Kun en kuunnellut ihan loppuun asti kun sanoin haluavani perua. Sekin onnistuu. Lahjakortista en oo varma, ei kyllä sanonut että ne on kumottu.
No mitä prkl. Missä mun kone on? Lahjakortti ja peruutus Gigantin puolesta tuli ja tosiaan mullekin sanottiin ettei tuolaisia koneita edes ole tarjolla. Mietin kieltäytyväni lahjakortista ja vaatia konetta mutta sitten ajattelin ettei ole sen arvoista mutta kyllä vähän outoa kun ne on sit kuitenkin osalle noita lähettänyt.
 
Liittynyt
20.07.2020
Viestejä
727
No mitä prkl. Missä mun kone on? Lahjakortti ja peruutus Gigantin puolesta tuli ja tosiaan mullekin sanottiin ettei tuolaisia koneita edes ole tarjolla. Mietin kieltäytyväni lahjakortista ja vaatia konetta mutta sitten ajattelin ettei ole sen arvoista mutta kyllä vähän outoa kun ne on sit kuitenkin osalle noita lähettänyt.
Tsekkaappa vielä PostNordin applikaatiolla, oisko tulossa.
 
Liittynyt
06.10.2018
Viestejä
54
Käsittämätöntä toimintaa tältä Cdonin kautta myyvältä Xstra Digital Storage nimiseltä lafkalta. Jo kohta kuukauden olen odotellut Intelin prossua. Aina on backorder muka myöhästynyt. Viimeisin selitys tuli eilen: "
I’m afraid our backorder has been delayed until the beginning of next week.

We are really sorry this happened, a logistics connection was missed, partly due to the Corona virus." :D Nyt on jo Covid-19 kortti kaivettu esiin. Voi morjes.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 538
Käsittämätöntä toimintaa tältä Cdonin kautta myyvältä Xstra Digital Storage nimiseltä lafkalta. Jo kohta kuukauden olen odotellut Intelin prossua. Aina on backorder muka myöhästynyt. Viimeisin selitys tuli eilen: "
I’m afraid our backorder has been delayed until the beginning of next week.

We are really sorry this happened, a logistics connection was missed, partly due to the Corona virus." :D Nyt on jo Covid-19 kortti kaivettu esiin. Voi morjes.
Tyypillinen pienen firman ongelma, pistetään kunnon tarjous päälle niin tilauksia tulee 100000 mutta käsiä on vain perheen + kavereiden verran.

Ryzen 7 3700X:ssä meni reilu kuukausi, mutta mitään eivät ole jättäneet toimittamatta. En ole kuullut keltään etteikö ikinä tulisi.

Jos siis kiire jollekin tuotteelle niin suosittelen kivijalkaa, mutta jos aikaa venaa niin antaisin pisteet ko firmalle hintojen polkemisesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
123
Kyllä 4 tonnin vehkeen odotettu käyttöikä(virhevastuu) ylittää tuon 2 vuoden takuun joka tapauksessa. Sitten toki voi päästä riitelemään käyttöhyödystä ja sellaisesta, takuussakin voi se olla mukana kuvioissa, tuollaisissa kalliimmissa vehkeissä.



BF:sta. Kyllä kai tuo Singles day myös Amazoniin tulee. Itse en kyllä ole tuosta edes aikaisempina vuosina kuullut.
Suomen kuluttajansuojan puolelta 3 vuotta on aktuaalinen "käyttöikä" ja käytännössä se todellinen takuuaika kodinkoneille ja useimmille elektroniikkalaitteille. Eli 2v- > 3v jatkosta ei kannata maksaa mutta pidemmäksi aikaa ehkä jos hinta on siedettävä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Suomen kuluttajansuojan puolelta 3 vuotta on aktuaalinen "käyttöikä" ja käytännössä se todellinen takuuaika kodinkoneille ja useimmille elektroniikkalaitteille. Eli 2v- > 3v jatkosta ei kannata maksaa mutta pidemmäksi aikaa ehkä jos hinta on siedettävä.
Höpöhöpö. Kuten jo mainittiin, television oletettavissa oleva käyttöikä on vähintään 4 vuotta. Mm. OLED-ketjussa on keskusteltu tapauksista, joissa kalliin television hajoaminen 5 vuoden jälkeen on edelleen mennyt myyjän virhevastuun piikkiin.

Itselläni on tuossa juuri menossa sellainen tilanne, jossa vajaan 2000€ oled-television paneeliin on palanut kiinni merkittäviä jälkiä normaalissa käytössä ja paneelin keskellä on iso värivirhepallukka. Televisiolla on ikää vajaat 4 vuotta, mutta nämä kiinnipalaneet alueet ovat ilmaantuneet ensimmäisen kerran jo reilu vuosi sitten ja pahentuneet siitä sitten vähitellen koko ajan. Sekä myyjä, että valmistaja vetoavat surkuhupaisasti siihen että kyseessä on television ominaisuus, eivätkä siten suostu korvaamaan mitään.

Kuluttajaviraston kuluttajaoikeusneuvoja selvitteli asiaa ja oli sitä mieltä, että tähän kannattaa hakea ratkaisupyyntöä kuluttajariitalautakunnasta.
 
  • Tykkää
Reactions: Hcc
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 022
Höpöhöpö. Kuten jo mainittiin, television oletettavissa oleva käyttöikä on vähintään 4 vuotta. Mm. OLED-ketjussa on keskusteltu tapauksista, joissa kalliin television hajoaminen 5 vuoden jälkeen on edelleen mennyt myyjän virhevastuun piikkiin.

Itselläni on tuossa juuri menossa sellainen tilanne, jossa vajaan 2000€ oled-television paneeliin on palanut kiinni merkittäviä jälkiä normaalissa käytössä ja paneelin keskellä on iso värivirhepallukka. Televisiolla on ikää vajaat 4 vuotta, mutta nämä kiinnipalaneet alueet ovat ilmaantuneet ensimmäisen kerran jo reilu vuosi sitten ja pahentuneet siitä sitten vähitellen koko ajan. Sekä myyjä, että valmistaja vetoavat surkuhupaisasti siihen että kyseessä on television ominaisuus, eivätkä siten suostu korvaamaan mitään.

Kuluttajaviraston kuluttajaoikeusneuvoja selvitteli asiaa ja oli sitä mieltä, että tähän kannattaa hakea ratkaisupyyntöä kuluttajariitalautakunnasta.
En tiedä milloin valitit ruudustas, mutta jos "reilun vuoden" jälkeen ongelman ilmaantumisesta, niin ei tartte enää korvata. No, voihan sen korvattua tietty saada, kunhan ei tuota seikkaa mainitse. Mut varmaankin teit valituksesi jo aiemmin, jos KKV neuvoja oli tuota mieltä, muutoin en ymmärrä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
En tiedä milloin valitit ruudustas, mutta jos "reilun vuoden" jälkeen ongelman ilmaantumisesta, niin ei tartte enää korvata. No, voihan sen korvattua tietty saada, kunhan ei tuota seikkaa mainitse. Mut varmaankin teit valituksesi jo aiemmin, jos KKV neuvoja oli tuota mieltä, muutoin en ymmärrä.
Valitus on tehty tässä kuukauden sisällä, mutta ei sillä ole merkitystä. Televisio on edelleen sen ikäinen, että sen pitäisi toimia.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 022
Valitus on tehty tässä kuukauden sisällä, mutta ei sillä ole merkitystä. Televisio on edelleen sen ikäinen, että sen pitäisi toimia.
noi virhevastuuhommat pitää reklata kohtuullisessa ajassa ongelman havaitsemisesta ja vuosi ei koskaan ole kohtuullinen, vaikka olisi millainen kuluttaja vs yrityskuvio.

EDIT: tai lisätään sen verran, että tietty jos firma on jotain hämäräjuttuja puuhaillut tai virheitä salailtu tms, mut ne on sitten eri juttuja.
 
Liittynyt
27.04.2017
Viestejä
2 559
Valitus on tehty tässä kuukauden sisällä, mutta ei sillä ole merkitystä. Televisio on edelleen sen ikäinen, että sen pitäisi toimia.
Mikä oled tv oli kyseessä? Itsellä 2v omalle oledille tilee, ja toistaiseksi ei ole kiinni palanut. Konsolipelikäytössä ollut, ja pelännyt että ea games logo palaa :)
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
oled-television paneeliin on palanut kiinni merkittäviä jälkiä normaalissa käytössä ja paneelin keskellä on iso värivirhepallukka. Televisiolla on ikää vajaat 4 vuotta, mutta nämä kiinnipalaneet alueet ovat ilmaantuneet ensimmäisen kerran jo reilu vuosi sitten ja pahentuneet siitä sitten vähitellen koko ajan. Sekä myyjä, että valmistaja vetoavat surkuhupaisasti siihen että kyseessä on television ominaisuus, eivätkä siten suostu korvaamaan mitään.

Kuluttajaviraston kuluttajaoikeusneuvoja selvitteli asiaa ja oli sitä mieltä, että tähän kannattaa hakea ratkaisupyyntöä kuluttajariitalautakunnasta.
Tämä mielenkiintoinen.
Merkittävää varmaan se kuinka tietoinen olet ollut tuosta ominaisuudesta , miten vakuuttavasti myyjä/maahantuoja sen pystyy esittää.
Lautakunta voi toki päättää liki mitä sattuu .

Pisä lukijat ajantasalla (onko se tuo kiistaketju), mitehän siitä saisi ilmoituksen.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 022
Tämä mielenkiintoinen.
Merkittävää varmaan se kuinka tietoinen olet ollut tuosta ominaisuudesta , miten vakuuttavasti myyjä/maahantuoja sen pystyy esittää.
Lautakunta voi toki päättää liki mitä sattuu .

Pisä lukijat ajantasalla (onko se tuo kiistaketju), mitehän siitä saisi ilmoituksen.
se lautakuntakäsittely on periaatteessa ihan turha, ratkaisu ei velvoita mihinkään. jos toista osapuolta ei kauheesti kiinnosta koko asia lautakuntavaiheessa, se voi tulla ratkaistuksi "väärin" esim. puuttuvan lippulapun takia, joka sitten kyllä kaivetaan esille mahd.oikeudenkäyntiin, jos sellainen eteen tulee.

edit: tai no jos et noudata ratkaisua, niin joudut mustalle listalle, mut kuka sitä oikeasti seuraa? Musta lista - Kuluttaja.fi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Merkittävää varmaan se kuinka tietoinen olet ollut tuosta ominaisuudesta , miten vakuuttavasti myyjä/maahantuoja sen pystyy esittää.
Veikkaan ettei mistään OLED-esitteestä löydy tekstiä tyyliin "Ja kaupanpäälle kuvaan palaa kiinni suuri värivirheellinen mollukka parin vuoden käytön jälkeen!". Tai mainintaa "staattiset kuvat, kuten logot, palavat kiinni näyttöön".

Mutta kuulostaahan tuo ihan alkupään OLEDilta; työkaverilla sama ongelma kun HUDit paloi Destinystä kiinni ruutuun...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
se lautakuntakäsittelyä on periaatteessa ihan turha, ratkaisu ei velvoita mihinkään. jos toista osapuolta ei kauheesti kiinnosta koko asia lautakuntavaiheessa, se voi tulla ratkaistuksi "väärin" esim. puuttuvan lippulapun takia, joka sitten kyllä kaivetaan esille mahd.oikeudenkäyntiin, jos sellainen eteen tulee.
Ei ne yritykset halua sinne mustalle listalle. Niitä lautakunnan ratkaisuja noudatetaan pääsääntöisesti oikein hyvin. Sieltä listalta voi käydä ihan itse arvioimassa että löytyykö jo ko. firma sieltä vai ei, eli isojen puljujen kohdalla käytännössä kertoo suoraan sen noudattavatko niitä ratkaisuja vai eivät. Pienempien kohdalla vaikeampaa arvioida, kun eivät volyymiensä takia ole välttämättä lautakunnan kanssa olleet tekemisissä aiemmin.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 022
Ei ne yritykset halua sinne mustalle listalle. Niitä lautakunnan ratkaisuja noudatetaan pääsääntöisesti oikein hyvin. Sieltä listalta voi käydä ihan itse arvioimassa että löytyykö jo ko. firma sieltä vai ei, eli isojen puljujen kohdalla käytännössä kertoo suoraan sen noudattavatko niitä ratkaisuja vai eivät. Pienempien kohdalla vaikeampaa arvioida, kun eivät volyymiensä takia ole välttämättä lautakunnan kanssa olleet tekemisissä aiemmin.
juu tuolta linkistä voi käydä hakukoneella veivaamassa. tottahan se on, että kunnialliset ei listalle halua ja muita ei kiinnosta. tuota listaa vain niin harvoin missään mainitaan, että melko harva kuluttaja on siitä varmaan tietoinen. velvoittava ratkaisu se ei siltikään ole ja kuten sanottu, se on oma käsittelynsä, jossa tehdään ratkaisu saatavissa olevalla materiaalilla eli sillä mitä toimitetaan.

EDIT: jatketaa muualla jos on linkata tähän joku ketju?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Tämä mielenkiintoinen.
Merkittävää varmaan se kuinka tietoinen olet ollut tuosta ominaisuudesta , miten vakuuttavasti myyjä/maahantuoja sen pystyy esittää.
Lautakunta voi toki päättää liki mitä sattuu .

Pisä lukijat ajantasalla (onko se tuo kiistaketju), mitehän siitä saisi ilmoituksen.
Siitä oli keskustelua ihan siellä varsinaisessa OLED-ketjussa. TV on LG 55C6V ja se on ostettu Powerista. Jatkot sopivat paremminkin kiistatilanneketjuun, jos nyt sitten en päätä hyödyntää korvauksessa kotivakuutusta (jos se on mahdollista) ja päästä myyjää vastuusta sitä kautta.

Ja siis tietenkään se ei ole mikään ominaisuus, että kuva palaa kiinni näyttöön normaalissa käytössä. TV on rikki ja sillä siisti. :D

Mikä tää oled-telkku vääntö nyt on? Onko mulla mennyt joku tarjous ohi, johon se liittyy?
Liittyi keskusteluun että kannattaako ottaa maksullista lisätakuuta ja mikä on tuotteen oletettu käyttöikä. Alkoi tästä viestistä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Veikkaan ettei mistään OLED-esitteestä löydy tekstiä tyyliin "Ja kaupanpäälle kuvaan palaa kiinni suuri värivirheellinen mollukka parin vuoden käytön jälkeen!". Tai mainintaa "staattiset kuvat, kuten logot, palavat kiinni näyttöön".
Monien televisioiden käyttohjeissa on ollut noista maininta/varoitus.
En tiedä tuosta yksilöstä, mutta OLED telkkojen manuaaleissa on myös mainittu.
Tietenkin jos myyjä on muuta luvannut kuin on myynyt, niin virhehän se. ja toki palanut kuva voi olla virhe jos ohjeiden mukaisesta käytöstä tulee kesken luvatun käyttöiän.


Kuvanpalaminen televisoiden ominaisuus ihan putkitöllöistä asti, jotkin tekniikat ovat olleet sille (lähes) immuuneja, joissain malleissa se on hanskattu muuten paremmin.

Edit, käyttäjä ei näköjään pysty poistamaan viestiä, (jäi toiseen ketjuun),
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Monien televisioiden käyttohjeissa on ollut noista maininta/varoitus.
En tiedä tuosta yksilöstä, mutta OLED telkkojen manuaaleissa on myös mainittu.
Tietenkin jos myyjä on muuta luvannut kuin on myynyt, niin virhehän se. ja toki palanut kuva voi olla virhe jos ohjeiden mukaisesta käytöstä tulee kesken luvatun käyttöiän.


Kuvanpalaminen televisoiden ominaisuus ihan putkitöllöistä asti, jotkin tekniikat ovat olleet sille (lähes) immuuneja, joissain malleissa se on hanskattu muuten paremmin.
Mikään kuluttajansuoja ei vaadi että ostaja lukee laitteiden ohjekirjat ennen ostoa. Tuo tieto pitää saada potentiaalisen ostajan tietoon ennen ostopäätöstä.

Itse manuaalissa voi olla vaikka mitä, mutta ne tiedot eivät saa olla siellä piilossa tai tyyliin "Nyt kun ostit, niin halutaan kertoa ettei tätä voi käyttää normaalin television tapaan tai sitten tapahtuu X tai Y vika".
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
noi virhevastuuhommat pitää reklata kohtuullisessa ajassa ongelman havaitsemisesta ja vuosi ei koskaan ole kohtuullinen, vaikka olisi millainen kuluttaja vs yrityskuvio.

EDIT: tai lisätään sen verran, että tietty jos firma on jotain hämäräjuttuja puuhaillut tai virheitä salailtu tms, mut ne on sitten eri juttuja.
Ei siihen ole mitään muuta rajaa, kuin että reklamaatio kannattaa tehdä mahdollisimman nopeasti, jotta asia ei ehdi vanheta. Jos siis huomaa vian jossakin tuotteessa ja tekee siitä reklamaation 7v päästä, niin se ei ole enää kelvollinen, koska tuotteen oletettu käyttöikä on todennäköisesti jo päättynyt. Tässä tapauksessa tuotteella on edelleen oletettavissa olevaa käyttöikää jäljellä.

Reklamaatiota en tehnyt aiemmin, koska vika oli vaatimattomampi ja olin naiivin toiveikas että se korjaantuisi TV:n omilla toiminnoilla, jotka on tällaiseen suunniteltu. Tässä muutaman viime kuukauden ongelma on pahentunut merkittävästi ja tosiaan näytön keskelle on ilmaantunut lisäksi sellainen värivirhepallukka, jossa värit vääristyvät (keltainen muuttuu vihertäväksi ja punainen punaharmaaksi jne). Tuo ei ole sama asia kuin kuvan kiinnipalaminen.

Olisi ehkä tosiaan pitänyt toimia ripeämmin, mutta sitä on turha tässä vaiheessa enää pohtia.

Monien televisioiden käyttohjeissa on ollut noista maininta/varoitus.
En tiedä tuosta yksilöstä, mutta OLED telkkojen manuaaleissa on myös mainittu.
Tietenkin jos myyjä on muuta luvannut kuin on myynyt, niin virhehän se. ja toki palanut kuva voi olla virhe jos ohjeiden mukaisesta käytöstä tulee kesken luvatun käyttöiän.

Kuvanpalaminen televisoiden ominaisuus ihan putkitöllöistä asti, jotkin tekniikat ovat olleet sille (lähes) immuuneja, joissain malleissa se on hanskattu muuten paremmin.
Älä viitsi suoltaa höpinöitä mutupohjalla. Sanoin että TV on ollut normaalissa päivittäisessä käytössä, jota sen tulee kestää. Jos se ei kestä, sitä ei saa myydä sellaisena.

Jos tuo olisi ollut vaikka tietokoneen monitorina, tai siinä olisi muuten seisotettu staattista kuvaa pitkiä aikoja, niin voisi jotenkin pitkin hampain niellä tappion, mutta kun ei ole.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Mikään kuluttajansuoja ei vaadi että ostaja lukee laitteiden ohjekirjat ennen ostoa. Tuo tieto pitää saada potentiaalisen ostajan tietoon ennen ostopäätöstä.

Itse manuaalissa voi olla vaikka mitä, mutta ne tiedot eivät saa olla siellä piilossa tai tyyliin "Nyt kun ostit, niin halutaan kertoa ettei tätä voi käyttää normaalin television tapaan tai sitten tapahtuu X tai Y vika".
Jos laite toimii kuten on luvattu niin missä virhe
Jos laitetta käytetään käyttöohjeiden vastaistesti ja tekee siten miten siinä varoitettu niin missä virhe ?
Jos laitteesa tuotteelle tyypillinen ominaisuus minkä osta tietää, eikä toisin luvattu niin missä virhe ?

Jos laite ei ole sellainen kuin luvattu, ja odottaa neljävuotta, niin onko silloin ilmoitettu virheestä viipymättä tai kohtuullisessa ajassa.

Älä viitsi suoltaa höpinöitä mutupohjalla. Sanoin että TV on ollut normaalissa päivittäisessä käytössä, jota sen tulee kestää. Jos se ei kestä, sitä ei saa myydä sellaisena.
En tuossa ottanut suoraa kantaa sinun tapaukseen.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 022
Ei siihen ole mitään muuta rajaa, kuin että reklamaatio kannattaa tehdä mahdollisimman nopeasti, jotta asia ei ehdi vanheta. Jos siis huomaa vian jossakin tuotteessa ja tekee siitä reklamaation 7v päästä, niin se ei ole enää kelvollinen, koska tuotteen oletettu käyttöikä on todennäköisesti jo päättynyt. Tässä tapauksessa tuotteella on edelleen oletettavissa olevaa käyttöikää jäljellä.
kyllä sillä on (Kuluttajansuojalaki 38/1978 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®), ihmettelenpä, jos ei samaa lainausta löydy melkein suoraan jostain kkv ohjeesta.

Reklamaatiota en tehnyt aiemmin, koska vika oli vaatimattomampi
eri juttu sitten, jos se "muuttui virheeksi" vasta tässä jossain kohtaa, itse en sen varaan laskisi.

jos menit itse jo kirjallisesti sanomaan, että havaitsit vian "vuos sitten" tms. niin asia on mielestäni sillä taputeltu. jos et sanonut, mutta myyjä voi osoittaa esim. että nykyisenlaisen vian kehittyminen on täytynyt alkaa näkymään jo vuos sitten, hävisit taas. jos tuollainen ongelma sen sijaan voi ilmetä melko nopeastikin ja sen jälkeen nopeasti reklattu, niin voi tietty onnistua ja toki myyjä voi aina vapaaehtoisesti korvata.

btw. se kkv käsittely kestää n.18kk siitä, kun jutun laittaa vireille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
189
Ei siihen ole mitään muuta rajaa, kuin että reklamaatio kannattaa tehdä mahdollisimman nopeasti, jotta asia ei ehdi vanheta. Jos siis huomaa vian jossakin tuotteessa ja tekee siitä reklamaation 7v päästä, niin se ei ole enää kelvollinen, koska tuotteen oletettu käyttöikä on todennäköisesti jo päättynyt.
Reklamaatio/virheilmoitus pitää itseasiassa kauppalain ja kuluttajansuojalain mukaan tehdä 2kk kuluessa siitä kun virhe on havaittu tai se olisi pitänyt havaita. Vaatimukset voi esittää myöhemminkin, mutta kuitenkin kohtuullisessa ajassa. Tästä tarkemmin esim. tapauksessa KKO:2009:61.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Jos laite toimii kuten on luvattu niin missä virhe
Jos laitetta käytetään käyttöohjeiden vastaistesti ja tekee siten miten siinä varoitettu niin missä virhe ?
Jos laitteesa tuotteelle tyypillinen ominaisuus minkä osta tietää, eikä toisin luvattu niin missä virhe ?

Jos laite ei ole sellainen kuin luvattu, ja odottaa neljävuotta, niin onko silloin ilmoitettu virheestä viipymättä tai kohtuullisessa ajassa.
Kuka nyt on odottanut neljä vuotta ja mitä? Ja mistä sinä noissa edellisissä puhut? Mistä lähtien kuvan kiinnipalaminen on ollut tyypillinen ominaisuus 1900 euron OLED-television normaalissa käytössä?

kyllä sillä on (Kuluttajansuojalaki 38/1978 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®), ihmettelenpä, jos ei samaa lainausta löydy melkein suoraan jostain kkv ohjeesta.

eri juttu sitten, jos se "muuttui virheeksi" vasta tässä jossain kohtaa, itse en sen varaan laskisi.

jos menit itse jo kirjallisesti sanomaan, että havaitsit vian "vuos sitten" tms. niin asia on mielestäni sillä taputeltu. jos et sanonut, mutta myyjä voi osoittaa esim. että nykyisenlaisen vian kehittyminen on täytynyt alkaa näkymään jo vuos sitten, hävisit taas. jos tuollainen ongelma sen sijaan voi ilmetä melko nopeastikin ja sen jälkeen nopeasti reklattu, niin voi tietty onnistua ja toki myyjä voi aina vapaaehtoisesti korvata.

btw. se kkv käsittely kestää n.18kk siitä, kun jutun laittaa vireille.
Se jättimäinen värivirhe-alue keskellä ruutua on uusi asia. Sitä ei ole näkynyt silloin kun on kiinnitetty ensimmäisen kerran huomiota niihin muihin kohtiin ruudulla. Kaikesta olen puhunut rehellisesti sekä myyjälle, LG:lle että kuluttajaviranomaiselle, josta tuli siis nyt se ohje viedä asia kuluttajariitalautakuntaan. Käsittelyn pitkä kesto on tiedossa ja siksi se polku ei oikein kiinnostaisi, varsinkin kun sieltä tulee parhaimmillaankin vain niitä suosituksia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 433
Viestejä
4 161 474
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom