• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 491
Mm. Hyvät tarjoukset -keskustelussa tulee aika usein ilmi kaikenlaisia hintavirhetilanteita ja vääriin käsiin joutuneita alennuskoodeja yms. joiden peruutuksista nousee iso poru, osa aiheesta ja osa vähän vähemmän aiheesta.

Jälkimmäisellä viittaan siihen, että satunnaisten käyttäjien lisäksi on olemassa myös tietty porukka joka hakemalla hakee virhetilanteita hyödynnettäväksi ja sitten on helposti koko muu keskustelu viikkotolkulla pimennossa.

Ei sillä, etteikö kiistoissa olisi kuluttajan näkökulmasta monesti järkeäkin, mutta mielestäni mopo on lähtenyt vähän käsistä ja pitää muistaa että myös kauppiailla on vastuun lisäksi oikeuksia. Molempien osapuoilten tulee kunnioittaa toisiaan, niin hyvä tulee.

Jotta tarjousketjuja ja kauppapaikkojen omia ketjuja ei kuitenkaan tarvitsisi täyttää niihin kuulumattomalla offtopicilla, niin tässä oma ketju kiistatilanteiden läpikäymiselle, riippumatta siitä ovatko ne jonkun mielestä aiheellisia vaiko eivät ja onko vika myyjässä vaiko asiakkaassa.

Hintavirheisiin liittyen löytyy Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta tällainen maininta:

Sopimuksen hintatiedot
Hintatiedot ovat olennainen osa sopimusehtoja. Kuluttajalla on oltava oikeus luottaa siihen, että esimerkiksi markkinoinnissa ilmoitettu hinta on oikea ja hän saa ostaa tuotteen manostettuun hintaan.

Virheellisesti ilmoitettu hinta ei sido myyjää, jos virhe on niin selvä, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virheellinen tieto. Näin on esimerkiksi silloin, jos ero ilmoitetun hinnan ja todellisen hinnan välillä on huomattavan suuri tai väärää hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon verrattuna.
Aiheeseen liittyviä ulkopuolisia tietolähteitä:

Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Markkinoinnin virhetilanteet
Sopimuksen hintatiedot
Tällä lomakkeella voit lähettää viestin kuluttaja-asiamiehelle
Kuluttajariitalautakunta

Uutisointia hintavirheistä:

Yli 90 prosentin ale verkkokaupassa – hintasotku mutkistuu: Kuka tiesi mitä ja tavataanko oikeudessa?
Riita verkkokaupan virheestä – hinta laski 199 €
Nettikauppa Adlibris teki hinnoitteluvirheen, asiakas osti kirjat pilkkahinnalla

Edit.
Typoja ja pari tarkennusta/korjausta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
No olipas typerän asenteellinen aloituspostaus, varsinkin tuo väittämä, että "on selvästi olemassa myös tietty porukka joka hakemalla hakee virhetilanteita hyödynnettäväksi" on sellaista shaibaa että että.

Ehkä olisi voinut neutraalistikin kirjoittaa? Vai mistä pipo vielä kiristää?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 491
No olipas typerän asenteellinen aloituspostaus, varsinkin tuo väittämä, että "on selvästi olemassa myös tietty porukka joka hakemalla hakee virhetilanteita hyödynnettäväksi" on sellaista shaibaa että että.

Ehkä olisi voinut neutraalistikin kirjoittaa? Vai mistä pipo vielä kiristää?
Öööh, tunnistitko tuosta kokonaisuudesta irroittamastasi kuvauksesta kenties itsesi, vai mistä pipo kiristää?

Kerrotko vielä että mikä siinä tarkalleen ottaen oli asenteellista? Siis sellaista josta kannattaa pahoittaa mielensä? Minähän sanoin että osa porusta on aiheellista ja osa sitten vähän vähemmän aiheellista. Ja minä kuitenkin olen ihan vilpittömästi sitä mieltä, että täällä tosiaan on tuollainen kaikkimullehetinyt-porukka, joka kuvittelee olevansa kaiken yläpuolella myös näissä hintavirheasioissa ja se sakki pilaa monet ketjut jatkuvalla jankkauksellaan (jota useim myös ulinaksi kutsutaan). Tässä ketjussa sitä ulinaa topicin aiheesta sopii kuitenkin harrastaa, joten antaa palaa, kunhan pysyy tosiaan siinä aiheessa.

--------

Viimeisimpänä aiheeseen sopivana keskusteluna on ollut pohdintaa siitä pitääkö Komplett.fi:n myydä ja toimittaa tuotteet, jotka on ostettu alennuskoodilla (jolla saa 20€ alennuksen mistä tahansa yli 20€ tilauskesta), joka oli ilmeisesti alunperin tarkoitettu hyvityksenä rajoitetummalle joukolle aiemman hintavirheen vuoksi.

Minä olen sitä mieltä, että ei ole olemassa mitään lakipykälää joka mahdollistaisi myyjän luistamisen tästä tilanteesta. Ei sillä, ettäkö sellaisen yrittämisestä olisi mitään viitteitäkään, sillä ainakin omaan tilaukseeni oli tullut jo toimitusvahvistuskin. Omalla kohdalla tilattava tuote maksoi 40€, eli maksettavaksi jäi 20€+kulut, kun taas moni etsi ja tilasi tarkoituksella jonkin juuri tuon 20€ kynnyksen ylittävän tuotteen pelkkien toimituskulujen hinnalla.

Näissä "tonnin näyttö satasella" -tilanteissa asia on täysin päinvastoin, eli siellä sitä järkeä oletetaan lainkin mukaan löytyvän myös asiakkaalta, eikä siksi oikein jaksaisi kuunnella muissa ketjuissa jankkausta siitä miten "janipetterin pitää ehdottomasti saada se näyttö ostettua ale-hintaan, oli se hinta sitten kuinka virheellinen tahansa, kun osta-painikkeen klikkaus on sitova sopimus" jne.

Raja hintavirheen tunnistuksen kohdalla on joskus häilyvä ja siksi kaupat ottavat joskus tietoisesti takkiin näissä (vältelläkseen huonoa julkisuutta jne), vaikka voisivat ehkä laittaa kampoihinkin, mutta selvät tapaukset ovat asia erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Pyynnöstä mutta tuskinpa näkökantani avautuu siltikään vaikka alleviivaan jos ei jo ole hoksannut omista kirjoituksistaan:

Satunnaisten käyttäjien lisäksi on selvästi olemassa myös tietty porukka joka hakemalla hakee virhetilanteita hyödynnettäväksi
Kova väite, "selvästi on olemassa"?

...sitten on koko ketju viikkotolkulla sekaisin ja täynnä ulinaa kun joku ei saanutkaan tonnin näyttöä tai vastaavaa ilmiselvää hinnoitteluvirhetuotetta satasella ja kuinka erinäisten instanssien pitää tulla avuksi, kun se on niin mahdottoman väärin pientä ihmistä kohtaan ja kaikkea.
Tarvitseeko tätä edes selittää miksi?

metahöpinällä
Mielestäsi asiasta keskustelu on "turhaa" tai "perätöntä puhetta"? Taas negatiivisesti asennoitunutta.

Minulle ei henk. kohtaisesti ota nuppiin mutta osui johonkin hermoon koska näen selvästi asenteellista suhtautumista joihinkin kuluttajiin. Eikö tosiaan voinut kirjoittaa neutraalimmin, varsinkin kun kyse on topikin aloituspostauksesta?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 066
Itse olen luovuttaja tyyppi, saatan kokeilla ostaa virheestä halvalla, mutta en ala vaatimaan jos ei mene kuten haluisin.
Yleensä jos rahaa ei mene ei voi vaatikkaa.
Itse en jaksa moralisoida väärien alennusten yritystä, silloin voisi kyseenalaistaa myös 1/asiakas kahvipakettien oston kun käy ostoksilla monta kertaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 491
Minulle ei henk. kohtaisesti ota nuppiin mutta osui johonkin hermoon koska näen selvästi asenteellista suhtautumista joihinkin kuluttajiin.
Siinä olet oikeassa että sellaiset kaikesta valittavat minäminäminä-tyypit tuppaavat ahdistamaan ja sellaisiksi miellän myös nämä, jotka kokevat että heillä on suuremmat oikeudet kuin muilla, vaikka laki sanoisi jotain muuta.

Kaikki kiistatilanteet eivät tietenkään ole tällaisten tyyppien aiheuttamia, en minä sitä tarkoita, mutta jos ja kun on seurannut pidemmän aikaa näitä keskusteluita täällä (ja aiemmin murossa), niin aika sokea pitää olla jos ei huomaa siellä sellaista porukkaa joka on mukana kutakuinkin jokaisessa selkkauksessa ja kovaan ääneen huutamassa peruutuksen jälkeen lakimiehiä ja vaatimassa oikeutta, vaikka olisi jo alusta lähtien ollut tiedossa että kyse on hinnoitteluvirheestä.

Niin, ja sitä metahöpinää tosiaan on jankata tarjousketjussa offtopicia ja kun ei offtopicista kukaan kuitenkaan tykkää, niin eikö ole ihan ok että siirretään se jonnekin muualle? Miten sinä onnistuit mieltämään tuonkin asenteelliseksi. Voi facepalm sentään sinun kanssasi.

Eikö tosiaan voinut kirjoittaa neutraalimmin, varsinkin kun kyse on topikin aloituspostauksesta?
Varmasti olisi voinut, mutta en kokenut tarpeelliseksi kun siinä kuitenkin tuodaan selvästi esiin että osa tapauksista on ihan aiheellisia. Epäilen edelleen että tämä mielensäpahoittaminen aloituspostauksen sisällöstä ei kosketa kuin sinua, joten en ala sitä tässä vaiheessa myöskään korjailemaan. Jos ilmaantuu merkittävä määrä muita jotka eivät aloituksen tekstimuotoa kykene käsittelemään, niin katsotaan sitten uudestaan. Siihen saakka toivoisin että keskitytään itse aiheeseen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 491
Itse olen luovuttaja tyyppi, saatan kokeilla ostaa virheestä halvalla, mutta en ala vaatimaan jos ei mene kuten haluisin.
Yleensä jos rahaa ei mene ei voi vaatikkaa.
Itse en jaksa moralisoida väärien alennusten yritystä, silloin voisi kyseenalaistaa myös 1/asiakas kahvipakettien oston kun käy ostoksilla monta kertaa.
Jeps, en minäkään ketään siitä syytä että yrittää hyödyntää niitä virheitä. Joskus onnistuu ja joskus ei. Mutta silloin kun virhe on riittävän räikeä, niin pitäisi osata pitää myös suunsa supussa siinä vaiheessa kun ei vedätys menekään läpi. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä jne. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 636
Joo olipas asenteellinen aloituspostaus. Iso osa kiistatilanteista ei suinkaan koske tavaraa joissa olisi niin selkeä hinnoitteluvirhe että asiakkaan sen tulisi huomata, vaan hieman pienempiä aleprosentteja, määrittelemättömiä eräkokoja jne. jotka ihan lain puitteissa menee myyvän liikkeen piikkiin.

Itsekin oottelen tällä hetkellä verkkiksen WD-levykeissiin liittyen kuluttajaneuvonnan vastausta. Verkkokauppa jo selvästi viesti että eivät aio levyjä toimittaa, ja kehottivat viemään kuluttajariitalautakuntaan jos ei kelpaa. Kattellaan mitä kuluttajaneuvonta asiasta tuumaa, ja mennään niillä eteenpäin. Ja tätä tehdään vaan siksi, että vituttaa tuommoinen asenne kauppiaalta, että voidaan antaa kolmannelle osapuolelle muokkausoikeus omiin hintoihin, eikä sitten oteta mitään vastuuta kun källi tapahtuu.

Vastaavasti Komplettin alekoodilla en todellakaan usko saavani yhtään mitään, niin selkeä virhe tuossa on. Olisi vaan voinut toivoa että alennuskoodin tuonne ketjuun postannut olisi kertonut mistä tuo koodi on tullut...
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 490
Täällähän oli threadi näille takuupalautus asioillekin elikkäs Dustinhome-tilaaminen ketjusta:

Alkukuusta tilasin GTX 1080ti näyttiksen. Oli valmiiksi rikki, tai ei ainakaan toiminut kuten luulin(korkeat lämmöt). No laitoin heti paketin saamisesta seuraavana päivänä (8.12) tuon palautukseen. Vielä tänäänkään(28.12) he eivät ole saaneet pakettia takaisin. Postin seurannan viimeisin tieto on että 15.12 "lähetetty kohdemaahan".

Tilalle ei siis ole tulossa muuta tuotetta. Vaan tein reklamaation että ostos ei vastannut odotuksia ja haluan rahat takaisin. Maksettu verkkopankista ja luonnollisesti rahoja ei ole vielä palautettu.

Eikös vastuu tässä kohtaa ole postilla tai DustInHomella? Eihän se minun vika ole jos paketti hukkuu tai he eivät saa sitä takaisin. Kuitti ja postin seurantahan todistaa että olen paketin laittanut matkaan.

Onko hyviä arvauksia kauan pahimmoillaan joudun odottelemaan rahoja? Tai onko määrätty jotain aikaa missä nuo pitää palauttaa? Kysessä kuitenkin lähemmäs 800e, niin ei tässä ihan taskurahasta puhuta...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 636
Täällähän oli threadi näille takuupalautus asioillekin elikkäs Dustinhome-tilaaminen ketjusta:

Alkukuusta tilasin GTX 1080ti näyttiksen. Oli valmiiksi rikki, tai ei ainakaan toiminut kuten luulin(korkeat lämmöt). No laitoin heti paketin saamisesta seuraavana päivänä (8.12) tuon palautukseen. Vielä tänäänkään(28.12) he eivät ole saaneet pakettia takaisin. Postin seurannan viimeisin tieto on että 15.12 "lähetetty kohdemaahan".

Tilalle ei siis ole tulossa muuta tuotetta. Vaan tein reklamaation että ostos ei vastannut odotuksia ja haluan rahat takaisin. Maksettu verkkopankista ja luonnollisesti rahoja ei ole vielä palautettu.

Eikös vastuu tässä kohtaa ole postilla tai DustInHomella? Eihän se minun vika ole jos paketti hukkuu tai he eivät saa sitä takaisin. Kuitti ja postin seurantahan todistaa että olen paketin laittanut matkaan.

Onko hyviä arvauksia kauan pahimmoillaan joudun odottelemaan rahoja? Tai onko määrätty jotain aikaa missä nuo pitää palauttaa? Kysessä kuitenkin lähemmäs 800e, niin ei tässä ihan taskurahasta puhuta...
No tässä nyt taas on kaksi erillistä sopimusta joita tarkastellaan.

Ensimmäinen sopimus on sinun ja Dustinin välinen. Olet ostanut näytönohjaimen, joka ei sinulle kelvannut, mutta jota ei ole Dustinillekaan palautettu.

Toinen sopimus on sinun ja Postin välinen. Olet lähettänyt jotakin Dustinille, ja Postin se pitäisi toimittaa. Postin ehdoissa muistaakseni on korvausmäärät erilaisiin tilanteisiin jos lähetys hukkuu tai tuhoutuu.

Noin tiivistäen uskoisin että oot aika heikoilla tuossa keississä jos Posti ei sitä ikinä saa Dustinille toimitettua. :(
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 490
No tässä nyt taas on kaksi erillistä sopimusta joita tarkastellaan.

Ensimmäinen sopimus on sinun ja Dustinin välinen. Olet ostanut näytönohjaimen, joka ei sinulle kelvannut, mutta jota ei ole Dustinillekaan palautettu.

Toinen sopimus on sinun ja Postin välinen. Olet lähettänyt jotakin Dustinille, ja Postin se pitäisi toimittaa. Postin ehdoissa muistaakseni on korvausmäärät erilaisiin tilanteisiin jos lähetys hukkuu tai tuhoutuu.

Noin tiivistäen uskoisin että oot aika heikoilla tuossa keississä jos Posti ei sitä ikinä saa Dustinille toimitettua. :(
Voi perse. No ei auta kun toivoa että paketti löytää perille.

Jotenkin vaan kuulostaa erikoiselta että kuluttajalla ei olisi tässä mitään oikeuksia. Oon tehnyt kuitenkin kaikki pyydetyllä tavalla ja eikös postimyynnissä ole kuitenkin aina se 14pvä palautusoikeus. Mutta kuulostellaan...
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 491
Joo olipas asenteellinen aloituspostaus. Iso osa kiistatilanteista ei suinkaan koske tavaraa joissa olisi niin selkeä hinnoitteluvirhe että asiakkaan sen tulisi huomata, vaan hieman pienempiä aleprosentteja, määrittelemättömiä eräkokoja jne. jotka ihan lain puitteissa menee myyvän liikkeen piikkiin.
Luetun ymmärtäminen on sinullakin ilmeisesti vähän hakusalla, kun tekstistä poimitaan vain ne kohdat jotka sattuvat parhaiten osumaan omaan näkökulmaan. Siellä on kuitenkin ollut alusta lähtien mainittuna että osa kiistoista on aiheellisia ja osa vähän vähemmän aiheellisia. Missään en ole väittänyt, että suurin osa kiistoista olisi selvästi jompaa kumpaa noista.

Sen verran tuntuu olevan butthurtia tämän "aloituspostauksen asenteellisuuden" suhteen ilmassa, että muokkasin sen sanamuotoja huoman neutraalimmiksi. Nyt saa luvan kelvata.

Vastaavasti Komplettin alekoodilla en todellakaan usko saavani yhtään mitään, niin selkeä virhe tuossa on.
Jaa-a, saas nähdä. Minä en ainakaan keksi millä verukkeella voisivat ne tilaukset perua ja mikä se "selkeä virhe" siinä oikein oli?

Se on totta, että jos jaossa ollut koodi oli tarkoitettu vain henkilökohtaiseen käyttöön, niin myyjä ottaa tuosta takkiinsa, mutta eihän se niiden tilaajien vika kuitenkaan ole, että jostakin netistä löytynyt satunnainen koodi toimi myös muilla ja että myyjä oli suhmuroinut systeeminsä siinä määrin lapsellisesti, että koodi myös kelpasi eri tunnuksille.

Sen verran olivat sentään osanneet tehdä, että samaa koodia ei voinut käyttää samalla tunnuksella useampaan kertaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 636
Jaa-a, saas nähdä. Minä en ainakaan keksi millä verukkeella voisivat ne tilaukset perua ja mikä se "selkeä virhe" siinä oikein oli?
Mun mielestä on aika selkeä virhe jos saat 20e tavaran yhdellä sentillä vaan siksi että joku levittää koodia joka on tarjottu hyvitykseksi aiemmasta virheestä. Etenkin kun tuo koodi oli irrotettu sen saateviestistä ja siten mahdollisesti siihen liittyvistä ehdoista ja muista tiedoista.

Se on totta, että jos jaossa ollut koodi oli tarkoitettu vain henkilökohtaiseen käyttöön, niin myyjä ottaa tuosta takkiinsa, mutta eihän se niiden tilaajien vika kuitenkaan ole, että jostakin netistä löytynyt satunnainen koodi toimi myös muilla ja että myyjä oli suhmuroinut systeeminsä siinä määrin lapsellisesti, että koodi myös kelpasi eri tunnuksille.

Sen verran olivat sentään osanneet tehdä, että samaa koodia ei voinut käyttää samalla tunnuksella useampaan kertaan.
Nää verkkokauppojen tekniset toteutukset on kyllä oma suonsa. Tuntuu, että ainoa tapa saada tällaiset paskavammaiset toteutukset loppumaan, olisi viedä kaikki aina kuluttajariitalautakuntaan ja mahdollisesti oikeuteen saakka.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 491
Mun mielestä on aika selkeä virhe jos saat 20e tavaran yhdellä sentillä vaan siksi että joku levittää koodia joka on tarjottu hyvitykseksi aiemmasta virheestä. Etenkin kun tuo koodi oli irrotettu sen saateviestistä ja siten mahdollisesti siihen liittyvistä ehdoista ja muista tiedoista.
Virhe kyllä, mutta ei välttämättä kuitenkaan sellainen joka edellyttäisi tilausten laajamittaista perumista, mutta se tosiaan jää vielä nähtäväksi.

Voihan se ihan hyvin olla että sieltä tulee viesti jossa todetaan tylysti että "tilauksessa x käyttämänne alennuskoodi y oli tarkoitettu vain tuotteen z ostaneille asiakkaille hyvityksenä silloisesta hintavirheestä ja tämän vuoksi joudumme ikävä kyllä peruuttamaan tilauksen ja palauttamaan veloitetun summan tilillenne". Siinä vaiheessa sitten pitää vain tyytyä tuohon päätökseen ja sillä siisti. Se on selvää että kaikki eivät siihen tyydy, mutta sellaista se on.

Sen verran siinä vaiheessa pitää ainakin purnata takaisin, että kehittäisivät tilaussysteeminsä sellaiseksi, ettei se salli tällaisia.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 066
Vähän sama kuin cdon:ssa itkivät mistä sain usean alennuskoodin. Kerroin vain että cdon lähettää.
Onhan se outoa jos talon sisällä ei tiedetä mistä alennuskoodit tulevat.

Mun mielestä on aika selkeä virhe jos saat 20e tavaran yhdellä sentillä vaan siksi että joku levittää koodia joka on tarjottu hyvitykseksi aiemmasta virheestä. Etenkin kun tuo koodi oli irrotettu sen saateviestistä ja siten mahdollisesti siihen liittyvistä ehdoista ja muista tiedoista.
Ei se ole virhe koska se oli määritelty toimimaan niin. Se toimi juuri niin kuin haluttiin. 19.90€ alennus yli 20€ ostokseen.
- Se oli typerästi määritetty, ei virhe
- ostoa ei ollu rajoitetty, se oli typerästi määritetty, ei virhe.

Edelleen typerästi tehdyt jutut ei ole aina virheitä. Ne on typeryyttä.
Työntekijät ei ole tehtäviensä tasalla.
Kyseessä voi olla jopa sisäpiirin rikos. Samanlainen oli nimittäin cdon:ssa jolloin hinnoittelija sai potkut. Kun antoi tutuille liikaa alennusta.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 491
Tänne tuli Komplettista juuri kuitti ja seurantakoodi, eli eivät peruneet ainakaan minun tilausta. Tuskin peruvat muitakaan.
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 490
Täällähän oli threadi näille takuupalautus asioillekin elikkäs Dustinhome-tilaaminen ketjusta:

Alkukuusta tilasin GTX 1080ti näyttiksen. Oli valmiiksi rikki, tai ei ainakaan toiminut kuten luulin(korkeat lämmöt). No laitoin heti paketin saamisesta seuraavana päivänä (8.12) tuon palautukseen. Vielä tänäänkään(28.12) he eivät ole saaneet pakettia takaisin. Postin seurannan viimeisin tieto on että 15.12 "lähetetty kohdemaahan".

Tilalle ei siis ole tulossa muuta tuotetta. Vaan tein reklamaation että ostos ei vastannut odotuksia ja haluan rahat takaisin. Maksettu verkkopankista ja luonnollisesti rahoja ei ole vielä palautettu.

Eikös vastuu tässä kohtaa ole postilla tai DustInHomella? Eihän se minun vika ole jos paketti hukkuu tai he eivät saa sitä takaisin. Kuitti ja postin seurantahan todistaa että olen paketin laittanut matkaan.

Onko hyviä arvauksia kauan pahimmoillaan joudun odottelemaan rahoja? Tai onko määrätty jotain aikaa missä nuo pitää palauttaa? Kysessä kuitenkin lähemmäs 800e, niin ei tässä ihan taskurahasta puhuta...
Tämä ratkesikin heti tänään. Olin vaan turhan hätäinen:facepalm:... Case closed ja rahojen pitäisi palautua tililleni 5 :tup:pankkipäivän sisään.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 557
Komplettilta tullut postikulujen hintainen hiirimatto näköjään ainakin tuli k-marketiin noudettavaksi
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 763
Kautium:n idea on mielestäni oikein hyvä ja tämä ketju varmasti paikallaan. Aloituspostaus ei varmasti tarkoituksella kiellä jankkaajiltakaan kokemuksien kertomista tässä ketjussa ja mielestäni Kautium päinvastoin kannustaa heitäkin kirjoittamaan kokemuksiaan tänne.

Itse "asiakasomistajana" aion jatkossakin käyttää S-Ryhmän liikkeitä, mutta kollegan kokemus tuosta PS4 Pron (311€) tilaamisesta Prisman verkkokaupasta nosti verkkokaupan omalle mustalle listalleni... (Kaveri itsekin sanoi, että olisi ok jos olisivat vedonneet vaikka hintavirheeseen, mutta Prisman verkkokaupasta ilmoittivat, ettei pleikkaria toimiteta koska konsolit ovat loppuneet eikä koskaan enää tule lisää (2 päivän kuluttua heidän ensimmäisestä viestistä konsoleita oli jälleen tilattavissa verkkokaupassa)).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 406
Itse "asiakasomistajana" aion jatkossakin käyttää S-Ryhmän liikkeitä, mutta kollegan kokemus tuosta PS4 Pron (311€) tilaamisesta Prisman verkkokaupasta nosti verkkokaupan omalle mustalle listalleni... (Kaveri itsekin sanoi, että olisi ok jos olisivat vedonneet vaikka hintavirheeseen, mutta Prisman verkkokaupasta ilmoittivat, ettei pleikkaria toimiteta koska konsolit ovat loppuneet eikä koskaan enää tule lisää (2 päivän kuluttua heidän ensimmäisestä viestistä konsoleita oli jälleen tilattavissa verkkokaupassa)).
Tyytyikö kaverisi tähän ratkaisuun vai kyselikö perään varastojen täydennyksen jälkeen? Ei tuossa pitäisi paljoa enää tuon kommentin jälkeen Prismalla olla sanottavaa, jos kaverisi vaatii sovitun kaupan toteuttamista varaston täytyttyä kerran selityksenä oli varastojen (lopullinen) tyhjeneminen eikä hintavirhe. Toisaalta hintavirheenäkin tuo on niin pieni, että kaupan on käytännössä mahdotonta vedota siihen (99% varmuudella ratkaistaisiin kuluttajan eduksi jos haluaisi asiasta vääntää).

Tuo Prisman keissi oli siitä mielenkiintoinen, että kaikesta sai sillä alekoodilla sen 20% alennusta vaikka kenelläkään ei ollut hajua mistä tuo koodi oli tullut. Oliko se joku vanhentunut mutta voimaan jäänyt koodi vai jonkun käyttövirheen seurauksena aktivoitunut juttu? Vaikea sanoa, kun täälläkään ei koodin alkuperää tiedetty ja edes Prisman myyjät/aspa ei ollut koodista tietoisia (ainakin kuulemani mukaan). Hintavirheenähän tuo 20% on niin pieni, että siihen on turha vedota vaikka olisi tullutkin koodilla minkä ei pitänyt olla voimassa. Tuollaisen koodien ehtojen ja voimassaolojen tietäminenhän ei ole kuluttajan tehtävä mikäli järjestelmä sen hyväksyy (pl. jos ne ilmoitetaan näkyvästi ja selkeästi tilaussivustolla). Silti mietityttää sen alkuperä..
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 763
Tyytyikö kaverisi tähän ratkaisuun vai kyselikö perään varastojen täydennyksen jälkeen? Ei tuossa pitäisi paljoa enää tuon kommentin jälkeen Prismalla olla sanottavaa, jos kaverisi vaatii sovitun kaupan toteuttamista varaston täytyttyä kerran selityksenä oli varastojen (lopullinen) tyhjeneminen eikä hintavirhe. Toisaalta hintavirheenäkin tuo on niin pieni, että kaupan on käytännössä mahdotonta vedota siihen (99% varmuudella ratkaistaisiin kuluttajan eduksi jos haluaisi asiasta vääntää).
Asia meni siten, että Prisman verkkokauppa ilmoitti yksipuolisesti, että tavaraa ei voida toimittaa ja rahat palautuvat. Kaveri tiedusteli, että voisiko jäädä odottelemaan kunnes tuotetta on taas varastossa, kun konsolille kuitenkin on tarvetta-> Vastaus tiedusteluun oli, ettei konsolia toimiteta koska ovat loppu varastosta. Kaveri lähetti vielä uuden tiedustelun, että nyt tavaraa näkyy varastossa ja hän edelleen haluaa konsolin tuolla omalla tilauksellaan tai vastaavaan hintaan, johon tuli vastaus että saldoilla olevat konsolit ovat saldovirhe eikä konsoleita enää tule lisää. Kaveri luovutti tässä kohtaa.

Huomionarvoista on varmaankin se, että Prisman verkkokaupan sopimusehdoissa lukee, että voivat perua tilauksen mikäli tuotetta ei ole varastossa (mielestäni kuitenkin lähinnä verrattavissa joskus näkemääni kohtuuttomaan ja naurettavaan varaumaan "sopimuksen ehtoja voidaan muuttaa milloin tahansa myyjän yksipuolisella ilmoituksella"). Tuotetta oli varastossa vielä useita tunteja tilaamisen jälkeen ja saldo meni kyllä jossain vaiheessa 0:aan, mutta parin päivän päästä tavaraa oli taas saldoilla.

Tässä tapauksessa ei merkittävää vahinkoa sattunut, mutta jollakin voi olla rahat oikeasti niin tiukoilla, että jää vaikkapa lapsen joululahja hankkimatta tuollaisen toiminnan takia. Kokonaisuutena mielestäni huonoa pelisilmää ja vieläkin huonompaa asiakaspalvelua Prisman verkkokaupalta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 406
Asia meni siten, että Prisman verkkokauppa ilmoitti yksipuolisesti, että tavaraa ei voida toimittaa ja rahat palautuvat. Kaveri tiedusteli, että voisiko jäädä odottelemaan kunnes tuotetta on taas varastossa, kun konsolille kuitenkin on tarvetta-> Vastaus tiedusteluun oli, ettei konsolia toimiteta koska ovat loppu varastosta. Kaveri lähetti vielä uuden tiedustelun, että nyt tavaraa näkyy varastossa ja hän edelleen haluaa konsolin tuolla omalla tilauksellaan tai vastaavaan hintaan, johon tuli vastaus että saldoilla olevat konsolit ovat saldovirhe eikä konsoleita enää tule lisää. Kaveri luovutti tässä kohtaa.

Huomionarvoista on varmaankin se, että Prisman verkkokaupan sopimusehdoissa lukee, että voivat perua tilauksen mikäli tuotetta ei ole varastossa (mielestäni kuitenkin lähinnä verrattavissa joskus näkemääni kohtuuttomaan ja naurettavaan varaumaan "sopimuksen ehtoja voidaan muuttaa milloin tahansa myyjän yksipuolisella ilmoituksella"). Tuotetta oli varastossa vielä useita tunteja tilaamisen jälkeen ja saldo meni kyllä jossain vaiheessa 0:aan, mutta parin päivän päästä tavaraa oli taas saldoilla.

Tässä tapauksessa ei merkittävää vahinkoa sattunut, mutta jollakin voi olla rahat oikeasti niin tiukoilla, että jää vaikkapa lapsen joululahja hankkimatta tuollaisen toiminnan takia. Kokonaisuutena mielestäni huonoa pelisilmää ja vieläkin huonompaa asiakaspalvelua Prisman verkkokaupalta
No on kyllä käsittämättömän kuuloista toimintaa. Nuo verkkokauppojen ehdotkin ovat aina hieman mitä ovat, ei se kaupan oma toteamus "voimme tehdä mitä haluamme" ihan kaikkeen päde. Jännästi tuo "saldovirhe" vieläkin roikkuu tuolle Prisman verkkokaupassa, kerran tavaraa ei pitänyt enää tulla. Kyllä tuossa tilanteessa olisi aika selkeästi mielestäni pitänyt toimittaa tuote ja varmasti kuluttajaneuvojakin olisi ollut asiasta samaa mieltä, jos heitä olisi konsultoinut. Etenkin kun nyt vetoavat tuohon tavaran "loppumiseen" eikä virheelliseen hintaan/koodiin. Ei kuulosta kauhean fiksulta noin suoraan valehdella kuluttajalle ja ottaa imagotappiota välttääkseen tuotteen myymisen 20% alennuksella. (Mikähän tuon PS4 Pron kate on? En varma ole, mutta ei luulisi että tuo edes menee tappiolla tai ainakaan merkittävällä sellaisella.)
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
182
Tuote: ASUS Strix Tactic Pro (mekaaninen pelinäppäimistö Cherry MX Red -kytkimillä)
Hinta: 49.00 e
Kauppa: Multitronic
Voimassa: -
Linkki: ASUS Strix Tactic Pro Cherry MX Red Mekaaninen Pelinäppäimistö

Varsin kova tarjous mekaanisesta näppäimistöstä virallisilla Cherry MX -kytkimillä. Kirjoitushetkellä varastossa vain kaksi kappaletta jäljellä, joten nopeat syö hitaat.

Hankittu tuoreeltaan vanhan kalvonäppiksen korvaajaksi ja onpahan erinomainen neitsytmatka mekaanisten näppäimistöjen ihmeelliseen maailmaan.

+ Kehutut Cherry MX Red -kytkimet. Hyvä peli/kirjoitustuntuma
+ Jämäkkärunkoinen huolimatta muovirakenteesta
+ Led-valaistus näppäinhattujen läpi (säädettävissä)
+ Medianamiskat + voluumirulla
+ Makronäppäimet

- Ei rannetukea
- Vain oranssi led-valaistus
Vaikka näytti, että varastossa olisi kys. näppistä ollut ja sainkin kliksuteltua tilausprosessin läpi/ tilauksen maksettua, tuli Multitronicilta tilausvahvistuksen jälkeen viesti, ettei näitä enää todellisuudessa ollut. Optiona joko perua tilaus tai alennus toisesta näppiksestä - ei kuitenkaan lähellekään samaan hintaan. Ei taida jaksaa näin pienestä alkaa taistelemaan, niin mennään tilauksen peruuttamisella. Mutta vähän kökkö maku jäi Multitronicin tavasta hoitaa tilanne.

Ihan mielenkiinnosta kuitenkin fundeeraasin, olisiko liikkeen periaatteessa pitänyt myydä jokin vastaavilla spekseillä / saman hintaluokan näppis tällä hintaa? Vai voiko tilausehdoissa olla jokin force majeure -tyyppinen tms. ehto, joka tämänkin estäisi?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
620
Komplett ilmeisesti perumassa niitä 380e 1070 Ti tilauksia kun ei ole tavaraa mitä toimittaa. Saako mitenkään kikkailtua toisen valmistajan korttia samaan hintaan?
 

Nom

homo debilis obēsus
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 818
Ei sillä ole väliä. Olennaista on laittaa noita tilaukseen ja valittaa mahdollisimman paljon riippumatta siitä tuleeko tuotetta vaiko ei. :D

Oikeasti jätkät (ja naiset), missä universumissa ei saa tapahtua virheitä?


Saa toki tapella, mutta mainostan silti taas että tapellaan näistä tämän foorumin osalta mieluummin vaikka täällä, niin pysyy ketju siistimpänä:

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Ihan kiva ketju, mutta melko asenteellinen aloituspostaus, jota voisit ehkä hieman ruotia. Esipuhe on aivan tarpeeton ja mielestäni voisitkin hieman ruotia sitä enemmän kuluttajan opastamisen suuntaan kuin pelastaaksesi sillä vain yhden ketjun trash-talkilta. Lait ja säädökset ovat olemassa, että meno ei mene liian villiksi ja ne puoltavat molempia osapuolia tapauksesta riippuen. Niiden on tarkoitus suojata kuluttajaa turhalta pompotukselta ja asettaa myyjä toimimaan yhteisten pelisääntöjen puitteissa. Minun mielestäni virhevastuusta ja kuluttajasuojasta muistuttaminen asiayhteydessä ei ole missään tapauksessa väärin, koska se ei näitä vieläkään olevan valtaosalle kuluttajista selvä ja ohjaus asenteellisesti avatulle ja jopa leimaavalle ketjulle voi toimia asiassa haitaksi.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 491
Ihan kiva ketju, mutta melko asenteellinen aloituspostaus, jota voisit ehkä hieman ruotia. Esipuhe on aivan tarpeeton ja mielestäni voisitkin hieman ruotia sitä enemmän kuluttajan opastamisen suuntaan kuin pelastaaksesi sillä vain yhden ketjun trash-talkilta. Lait ja säädökset ovat olemassa, että meno ei mene liian villiksi ja ne puoltavat molempia osapuolia tapauksesta riippuen. Niiden on tarkoitus suojata kuluttajaa turhalta pompotukselta ja asettaa myyjä toimimaan yhteisten pelisääntöjen puitteissa. Minun mielestäni virhevastuusta ja kuluttajasuojasta muistuttaminen asiayhteydessä ei ole missään tapauksessa väärin, koska se ei näitä vieläkään olevan valtaosalle kuluttajista selvä ja ohjaus asenteellisesti avatulle ja jopa leimaavalle ketjulle voi toimia asiassa haitaksi.
Ei sillä, että aloituspostauksella olisi mitään suurempaa merkitystä ketjun etenemiselle tai olemassaololle, mutta on pakko silti mainita että ketjun aloituksen ensimmäinen lause menee näin:
Mm. Hyvät tarjoukset -keskustelussa tulee aika usein ilmi kaikenlaisia hintavirhetilanteita ja vääriin käsiin joutuneita alennuskoodeja yms. joiden peruutuksista nousee iso poru, osa aiheesta ja osa vähän vähemmän aiheesta.
Yritä hyvä ihminen sisäistää edes tuo boldattu osuus, jossa todetaan että osa porusta on aiheellista ja osa ei. Jos sen ajatusprosessin läpikäymisen jälkeen tuntuu edelleen siltä, että olen asenteellisesti vastaan näiden kiistatilanteiden käsittelyä, tai että joku sanomisistani ei muuten vain pidä paikkaansa, niin jatketaan vaikka privana. Muussa tapauksessa toivoisin että jatketaan keskustelua tarjouksista -ketjussa höpinää niistä tarjouksista ja täällä sitten niiden mahdollisten kiistatilanteiden ruotimista riippumatta siitä onko kyseessä myyjän vai asiakkaan aiheuttama ongelma. Jookosta?
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 491
Komplettilta tullut postikulujen hintainen hiirimatto näköjään ainakin tuli k-marketiin noudettavaksi
Sama täällä mutta tuotteena vajaan 40€ arvoinen peli 20 eurolla. En missään vaiheessa varsinaisesti epäillyt etteivätkö lähettäisi, mutta tulipahan nyt kuitattua kun siitä oli epäselvyyttä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
331
Minkäslaista viestiä ihmiset on laittanut kuluttajavirastolle tuosta Soundbarista?
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
789
Kerroin tarjouksesta kuvan kera. Heidän antaman syynsä tilauksen peruutukseen ja tarjoaman hyvityksen. Sen lisäksi ilmaisin haluni ostaa soundbarin luvattuun 250€ hintaan.

Tuo heidän hinta kikkailu ei ole mielestäni ok mutta en siitä maininnut koska halusin pysyä asia linjalla. Oikeasti tietysti myös haluan saada tuon soundbarin mikä luvattiin alennus hintaan ja josta ehdin jo innostua.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
290
Kerroin tarjouksesta kuvan kera. Heidän antaman syynsä tilauksen peruutukseen ja tarjoaman hyvityksen. Sen lisäksi ilmaisin haluni ostaa soundbarin luvattuun 250€ hintaan.

Tuo heidän hinta kikkailu ei ole mielestäni ok mutta en siitä maininnut koska halusin pysyä asia linjalla. Oikeasti tietysti myös haluan saada tuon soundbarin mikä luvattiin alennus hintaan ja josta ehdin jo innostua.
Itse en näe kuitenkaan kohtuullisena, että kaupan pitäisi ottaa semmonen 50-(+)100k€ tappiota yhdestä hintavirheellisestä tuotteesta. Tuo hintojen pomppailu on kuitenkenkin nykyään aikalailla normaalia, niin en usko, että siihenkään vetoaminen suuremmin toimii....

Ja edelleen ehdoissa, jotka hyväksyit tilatessa annetaan lupa perua, jos on kyseessä hintavirheellinen tuote...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 406
Ja edelleen ehdoissa, jotka hyväksyit tilatessa annetaan lupa perua, jos on kyseessä hintavirheellinen tuote...
Eihän kauppa voi asettaa ehtoja mitkä heikentävät kuluttajan asemaa. Kaikki kaupathan noita ympäripyöreitä ehtoja asettavat mutta loppupeleissä kaupan omat tilausehdot eivät hirveästi kiinnosta kuluttajaneuvojaa tai KRILiä, jos ne ehdot asettavat kuluttajan huonompaan asemaan kuin KKV:n linjaukset. En ota kantaa siihen pitäisikö tässä tuote myydä tai ei mutta noihin omiin ehtoihin vetoaminen harvoin riittää. Muutenhan näitä asioita ei paljoa tarvitsisi ratkoa.

Sinänsä voisin nähdä, että kuluttajaneuvoja asettuisi tässä kuluttajan puolelle. Tuotteen normaalihinta oli kuitenkin sama kuin kilpailijalla ja mainostettu alennus varsin selkeä vaikka olikin suurehko. Koodi kuitenkin teki juuri sen mitä luvattiin ja lähtöhintakin oli ok. Eri asia sitten pitäisikö kuluttajan ymmärtää ettei tuota myydä 250e.. Toisaalta ymmärrän senkin näkemyksen, että ei soundbareja pidetä arvokkaina vaan juurikin parin satkun tuotteina. Tappiotahan tuo 60-70kpl myyminen tuolla hinnalla teettää tosiaan melkoisesti mutta en tiedä painaako se isoimpana asiana kuluttajaneuvojan vaakakupissa. Totuus on kuitenkin se, että jos kauppa haluaa tehdä asiasta vaikean niin selvittely pitää viedä KRILille, jossa voi mennä asiaan jopa 1-2v.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.10.2017
Viestejä
187
Ja edelleen ehdoissa, jotka hyväksyit tilatessa annetaan lupa perua, jos on kyseessä hintavirheellinen tuote...
Kun yritys asettaa tuotteen myyntiin ja asiakas tilaa sen, syntyy sopimus, jota yritys ei voi yksipuolisesti purkaa.

Kaupan asettamat ehdot eivät voi rajoittaa asiakkaan oikeuksia, vaikka asiakas olisikin ilmaissut hyväksyvänsä ne. Tämänkaltaiset ehdot voi luokitella huumorilukemistoiksi. Viimeksi sain Gigantilta tilausvahvistuksen, jossa luki "Tämä ei ole laillisesti sitova tilausvahvistus". Mitään ongelmia tilauksessa ei ollut, mutta huvitti hetken tuo lause.

Edit: Jezme sanoikin saman asian nopeammin ja paremmin. ;)
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
1 048
Itse en näe kuitenkaan kohtuullisena, että kaupan pitäisi ottaa semmonen 50-(+)100k€ tappiota yhdestä hintavirheellisestä tuotteesta.
Miten lasketaan mikä on kohtuullista? Jos tappio olisi vaikka prosentuaalinen osuus liikevaihdosta, niin Kompletin kokoiselle Pohjoismaiden suurimmalle toimijalle tuo sattuu saman verran kuin esim. 1000€ tappio Jimms:lle (ennen kuin se ostettiin).

Tuo hintojen pomppailu on kuitenkenkin nykyään aikalailla normaalia, niin en usko, että siihenkään vetoaminen suuremmin toimii....
Muistaakseni KKV ei ole tuota hintajojoilua katsonut aiemmin hyvällä, eikä katso kukaan muukaan (paitsi sitä harjoittavat myyjät). Se, että kierot kaupat sitä harrastaa, ei tee siitä itsessään normaalia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 406
Jaa, taidat olla niitä kommareita, joiden mielestä 100 000 € ylinopeussakotkin on ihan ok, koska "Sillä on rahaa!".
Olipahan taas vaihteeksi kaikinpuolin typerä kommentti. Oli poliittinen kanta mitä tahansa niin kyllä noita "sanktioiden" rahasummia aika usein täälläpäin suhteutetaan liikevaihtoon. Esimerkkinä nyt vaikka GDPR, joka suhteutaan liikevaihtoon mutta tietysti on asetettu myös maksimaalinen kattosumma sanktiolle.

Mites nuo pitäisi mielestäsi sitten katsoa? Asettaa sanktiota niin korkeaksi, että pikkupuljut menevät konkkaan yhdestä virheestä? Vai niin pieniksi, että isoilla firmoilla sakko ei tunnu missään?
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
1 557
Lol oli pakko laittaa benny hill musiikit taustalle soimaa kun laitoin Kilpailu-ja kuluttajavirastolle viestiä. On tää jotenkin vähä koomista xD. Katsotaan osuuko lottokuponki kohdille vai mennäänkö Kompletin sovittelukupongilla minkä ne lähetti meilillä.
 

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
328
Laitoinpa itsekin, vaikken uskokaan tuotetta saavani. Mutta häiritsee tuollainen hintojen pumppaaminen ennen massiivista "tarjousta" ja muu kuluttajan sumuttaminen. Ehkä he jotain moitetta siitä saavat, tai edes turhaa työtä.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
96
Soitteli tänään päivällä soundbariin liittyen kuluttajaneuvonnasta ja ohjeisti tekemään ratkaisupyynnön kuluttajariitalautakuntaan. Raapustelin tuossa lomakkeet ja nyt sit odotellaan minkälainen soppa tästä syntyy. Muutaman kuukauden käsittelyajasta oli puhetta. :cigar2:
 

ColdCash

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
87
Minkäslaista viestiä ihmiset on laittanut kuluttajavirastolle tuosta Soundbarista?
Laitoin sellaisen, jossa perustelin kantani sen suuntaiseksi, ettei kuluttaja pysty ymmärtämään hintaa virheelliseksi.
Mainitsin googlettaneeni tuotteen ja selvittäneeni onko lähtöhintä 999€ normaali ja löytäessäni saman suuruisen hinnan myös Power.fi ja verkkokauppa.com oletin sen olevan validi. Perusteeksi lisäsin, että elektroniikassa näkee jatkuvasti 60-80% alennuksia, joten noin 75% alennus ei ollut mitenkään poikkeava.

edit. En toki oleta tuotetta saavani, eikä se silleen ole tärkeä, kunhan lottosin ja laitoin tuon viestin, koska helppo lomakkeeseen täyttää.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 390
Turhaan odottelette niitä soundbareja, minä konsultoin asiasta juristiani ja hän oli taustatiedot annettuani vakuuttunut siitä, ettei yritys ole tässä tapauksessa korvausvelvollinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Laitetaan tämä nyt uudestaan tännekin topikkiin kun ei tunnu menevän perille näille tyhjänhuutelijoille ja tai rölleille.

Tämä foorumi tuntuu olevan täynnä näitä "selvä hintavirhe" huutajia vaikka heillä ei ole mitään käsitystä asioista. Laitan tähän esimerkkikeissit jotka Kuluttajaoikeusneuvoja lähetti minulle yhden aiemman tapauksen tiimoilta.

Varallisuusoikeudellista oikeustoimista annetun lain (oikeustoimilain)
32 §:n 1 momentin mukaisesti sopimus on pätemätön, mikäli annettu
tahdonilmaisu ei vastaa sen ilmaisijan tahtoa (ilmaisuerehdys) ja
vastaanottaja on sen myös tiennyt tai hänen olisi se pitänyt tietää.
Jotta myyjä voisi tehokkaasti vedota hintaerehdykseen, on sen tullut
olla niin ilmeinen, että ostajan olisi pitänyt tietää kyseessä olevan
virheen. Tämä on arvioitava tapauskohtaisesti. Tässä joitain
kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja ilmaisuerehdyksestä:

Matkapuhelimen kauppa. Etämyynti. Hintaerehdys. Sopimuksen sitovuus. - Kuluttajariitalautakunta
(matkapuhelin): Vaikka alennushinta (50 %) on ollut selvästi EH:n
normaalihintaa ja tämän tuotteen sekä vastaavien tuotteiden yleistä
hintatasoa alempi, hinta ei ole kokonaisuus huomioon ottaen ollut niin
poikkeuksellinen, että sen perusteella hintavirhe olisi ollut ilmeinen
ja K:n ymmärrettävissä.

SÄHKÖRUMMUT. VIRHEELLINEN HINTAILMOITUS INTERNET-KAUPASSA. ILMAISUEREHDYS. SOPIMUKSEN SITOVUUS. - Kuluttajariitalautakunta
(sähkörummut): Ilmoitettu tarjoushinta oli noin 10 prosenttia
alkuperäisestä hinnasta. Ottaen huomioon hintavirheen suuruus lautakunta
katsoo, että hintavirhe on ollut niin ilmeinen, että ostajan olisi
pitänyt ymmärtää, että kyseessä on ollut erehdyksessä ilmoitettu hinta

Tietokoneen oheislaitteen kauppa. Sopimuksen sitovuus. Hinta. - Kuluttajariitalautakunta
(tietokoneen oheislaite): Ilmoituksessa on kerrottu tuotteen maksavan
24,95 euroa ja alennusprosentiksi on ilmoitettu 89 prosenttia
normaalihinnasta, joka ilmoituksen mukaan oli 245,95 euroa. K:n saamissa
tilausvahvistuksissa hinnat ovat ilmoituksen mukaiset. Vaikka
alennushinta on ollut merkittävästi EH:n normaalihintaa ja tämän
tuotteen sekä vastaavien tuotteiden yleistä hintatasoa alempi ja
ilmoitettu alennusprosentti huomattava, ne eivät kokonaisuus huomioon
ottaen ole olleet niin poikkeuksellisia, että niiden perusteella
hintavirhe olisi ollut ilmeinen ja K:n ymmärrettävissä. Lautakunta pitää
tässä erityisesti merkityksellisenä sitä, että ilmoitettu hinta,
normaalihinta ja alennusprosentti ovat olleet toisiaan vastaavat ja
johdonmukaiset.
Kuten huomaatte jos luette tarkasti, yhdessä tapauksessa 90% alennus on katsottu hintavirheeksi (sähkörummut) mutta toisessa tapauksessa 89% alennus ei ole katsottu hintavirheeksi (tietokoneen oheislaite).

Eli kannatta lopettaa se tyhjän huuteleminen "selvistä hintavirheistä". Te ette pysty sitä sanomaan. Ei näköjään yhden viestin perusteella edes joku juristikaan. Piste.
EDIT: Ja tässä vielä se kaikkein olennaisin:
Jotta myyjä voisi tehokkaasti vedota hintaerehdykseen, on sen tullut
olla niin ilmeinen, että ostajan olisi pitänyt tietää kyseessä olevan
virheen. Tämä on arvioitava tapauskohtaisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Muutaman kuukauden käsittelyajasta oli puhetta.
Ai KRIL:ssä? No sulla käy todella joulu jos noin supernopeasti tapahtuu mitään. Ihan vain vertailuna minulla on ollut KRIL:ssä auki WD Gold kovo-keissi reilut 5 kuukautta ja arvio oli 24kk. Keissi on vasta vain "kirjattu". Odottaa ensin vastapuolen kommentteja, joita ei ole verkkokauppa.com:sta vielä tullut, ja tuskin tuleekaan, veikkaan, että pelaavat vain aikaa eivätkä aio osallistua keissiin mitenkään.
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
1 048
Itsellä on keissi joka tulee tod.näk. kestämään ainakin 3 vuotta. Kerran nostettiin arviota, koska kuulemma on hankalasti ratkaistava.
 

Ggg

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
159
Minulla oli kuluttajariitalautakunnassa asia käsiteltävänä n. 2,5 vuotta. Juttua vireillw laittaessa arvio oli 18 kk
 

Series^

Super huolto jumala
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
456
Nuo riitalautakunnan käsittelyajat ovat aivan haistapaska-tieriä eivätkä tarpeeksi suuri peloite jälleenmyyjille.

Itse olen monasti yrittänyt vaikka ja mitä tilata selvästi hintavirheisesti mutta kertaakaan ei vielä ole napannut, en silti ole jaksanut asioista sen enempää vääntää.

Ehdottomasti on kuitenkin hyvä että porukka "metsästää" näitä reikiä, ehkä se hillitsee tuota "tarjous"perseilyä yms kieroja markkinointikikkoja kun riskit tappiolle ovat jatkuvasti läsnä aktiivisten kuluttajien vahtiessa :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 376
Viestejä
4 146 356
Jäsenet
70 245
Uusin jäsen
arkistoilija

Hinta.fi

Ylös Bottom