Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Liittynyt
24.05.2020
Viestejä
34
Joo, paneelin vaihdossa ei kauaa nokka tuhise, tuskin tulevat Ruotsista näinä aikoina korjaamaan ;)
Lienee joku paikallinen huolto esim InfoCare.
No sitä minäkin ajattelin. Mutta miksei se on ruotsista tilattu eikä suoraan suomesta?
Homeservice workshop:Infocare Workshop
Låsblecksgatan 7 20016
58941 Linköping
Ruotsi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
941
Philipsin aspa lienee Ruotsissa tai muuten vaan järjestelmästä tullut tuo. Olikohan Norjalainen firma, mutta tosiaan jos sieltä joku tulee niin kyllä se on ihan lähimaastosta.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
96
Itselläni vikaantui aikoinaan Philipsin 37" tuuman taulutelkkari ja asentaja tuli korjaamaan vian. Kuopiosta oli kuulemma asentaja. Matkaa siis kertyi tänne minun asunnolle vajaa 100 kilometriä. Pisin matka minkä oli joskus joutunut ajamaan oli kuulemma ollut kuopiosta vaasaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
994
Ei kiistatilanne, vaan normi takuuseen liittyvä juttu. Ostin 2018 heinäkuussa Raymarine Dragonfly 7 Pro kaiukuluotaimen ja eilen siitä murtui kiinnitysjalka, näytön rungossa havaittavissa halkeamia.

IMG_20200629_153322.jpg

IMG_20200629_153336.jpg

Soitin Suomen Raymarinen tukeen ja vastasivat että tuotteella vuoden takuu. Onko näin, käsittääkseni EU-alueella tuotteelle pitää myöntää 2 vuoden takuu/virhevastuu?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 125
Ei kiistatilanne, vaan normi takuuseen liittyvä juttu. Ostin 2018 heinäkuussa Raymarine Dragonfly 7 Pro kaiukuluotaimen ja eilen siitä murtui kiinnitysjalka, näytön rungossa havaittavissa halkeamia.

Soitin Suomen Raymarinen tukeen ja vastasivat että tuotteella vuoden takuu. Onko näin, käsittääkseni EU-alueella tuotteelle pitää myöntää 2 vuoden takuu/virhevastuu?
Aloitetaan nyt ihan ensin siitä että erotetaan takuu ja virhevastuu toisistaan. Ne ovat kaksi eri asiaa, ja yritykset säännönmukaisesti venkoilevat korjausten/hyvitysten kanssa jos osoittautuu että kuluttaja ei tiedä eroa. (Jolloin ei myöskään ole perillä oikeuksistaan.)

Takuu on täysin vapaaehtoinen valmistajan tai myyjän antama "etu". Se että tuotteelle annetaan takuu, ei poista virhevastuun olemassaoloa. Virhevastuu sen sijaan on lakisääteinen asia, ja olennaisesti sisällöllisesti sellainen että tavaroiden pitää kestää niiden oletettavissa oleva käyttöikä normaalissa käytössä, tai muulloin tavarassa on virhe ja se pitää tavalla tai toisella korjata/hyvittää.

Toisinsanoen, mikäli valmistajan/myyjän antama takuu on jo umpeutunut, sinun täytyy vedota nimenomaan virhevastuuseen, jotta saat asiaa eteenpäin. Jos vetoat takuuseen, niin asian käsittely varmasti katkeaa siihen että valmistaja/myyjä toteaa vain takuun päättyneen. En tunne moisten kaikuluotaimien käyttöä tai niiden oletettavissa olevaa käyttöikää, mutta voisi kuvitella että se on yli 2 vuotta, jolloin tuollaiset voisi hyvinkin mennä virhevastuun piiriin. Noiden oletettavien käyttöikien arviointi yleisesti ottaen on ihan oma taiteenlajinsa, mihin en edes yritä ottaa kantaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
546
Soitin Suomen Raymarinen tukeen ja vastasivat että tuotteella vuoden takuu. Onko näin, käsittääkseni EU-alueella tuotteelle pitää myöntää 2 vuoden takuu/virhevastuu?
Maakohtaisia eroja.

Suomessa ei tarvitse myöntää takuuta lainkaan, takuu on lisäetu, yhdenvuoden takuu ei tyypillisesti ole lisäetu (joissain tilanteissa voi olla), eli vuoden takuu on yleensä markkinoinnissa mainittu "ammattikäyttön" takia.

Virheeseen voit vedot, jos voidaan olettaa että moisen laitteen pitäisi se parivuotta kestää.

Muutamaviesti aiemmin osa kirjoittajista väitti että virheen osoittamiseen riittää että laite ei toimi, KKV sivujen mukaan kuluttajan pitää virhe osoittaa.

Mutta ota myyjään yhteyttä, kerro mitä tapahtunut, kerro että tuoteessa selkeä virhe ja vetoa virhevastuuseen. Myyjä sitten vastaa jotain, jos kiistää virheen, niin pallo sinulla. Tosin aika yleinen tapa on että tuote laitetaan huoltoon ja ne antaa lausunnon ja sen perusteella sitten jaetaan kustannuksia,...
... jos huollon lausunto on epäedullinen sinulle , ja et siihen tyyyväinen niin sitten työläs prosessi. (kuvan perusteella on vaikea arpoa onko virhe, vai ei, voi siis maalikkona kuvitella tilantee missä noin käynyt ihan virheettömälle tuotteelle , kuten kuvitella tilanne että ihan materiaali moka)

Jos valmistaja / maahantuoja takaa vain vuoden kestoa (1v takuu), niin kertoohan se jotain joko laadusta, valmistajan käsityksestä kuinka pitkään kestää tai halusta kantaa vastuusta. Mutta myyjä ei voi kuluttajan oikeuksia heikentävillä ehdoilla välttää vastuutaan (voi toki myydä vuoden kestäviä kaikuja, mutta se pitää sitten kertoa selkeästi ja kuvio muuten pitää olla sopiva, hinta linjassa, eikä vain vastuun välttelyä)

Edit:
Ja jos "ammattikäyttöä" niin kuluttajasuojasta ei apua, toki jos kuitti on omalla nimellä, niin moni unohtaa työkäyttöä mainita.

Edit2
Tuli mieleen että oliko tuo yhteyden ottosi myyjään ? Eli ole yhteydessä myyjään, jokin muu tahoa jolla ei suhdetta sinuun ei välttämättä ole kovin innostunut kantaamaan muiden vastuita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
759
Ei kiistatilanne, vaan normi takuuseen liittyvä juttu. Ostin 2018 heinäkuussa Raymarine Dragonfly 7 Pro kaiukuluotaimen ja eilen siitä murtui kiinnitysjalka, näytön rungossa havaittavissa halkeamia.



Soitin Suomen Raymarinen tukeen ja vastasivat että tuotteella vuoden takuu. Onko näin, käsittääkseni EU-alueella tuotteelle pitää myöntää 2 vuoden takuu/virhevastuu?
Kuten edup tossa jo mainitsikin, niin virhevastuun piikkiin tuo menee eikä takuuseen jos takuuaika on ummessa. Virhevastuun korvaa myyjä, eikä valmistaja.

Aika ilmiselvästi kyseessä on virheellinen tuote jos se hajoaa atomeiksi osana normaalia käyttöä, eikä sinun tarvitse sen kummemmin yrittää mitään selittää, vaikka @pulatunnus muuta täällä trollaileekin. (Hänen mielestä autossakaan ei välttämättä ole virhettä vaikka siitä irtoaisi ohjauspyörä tunnin ajon jälkeen).

Sit jos myyjä ei ole halukas tuota korvaamaan, niin kuluttaja-asiamiehelle viestiä ja homma etenee sit sitä kautta omalla ajallaan.

Muutamaviesti aiemmin osa kirjoittajista väitti että virheen osoittamiseen riittää että laite ei toimi, KKV sivujen mukaan kuluttajan pitää virhe osoittaa.
Mielestäsi tuotteessa ei ole virhettä? Onko sulla silmiä? Jos sun vedenkeittimestä irtoaa kahva viikon normaalin käytön jälkeen niin onko tuotteessa virhe? Jotain rotia nyt tohon trollaamiseen. Virhe voi olla myös tuotteen suunnittelusta johtuva! Mitään mikroskooppikuvia halkeamista ei tarvitse kuluttajan tuottaa!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
546
Mielestäsi tuotteessa ei ole virhettä? Onko sulla silmiä? Jos sun vedenkeittimestä irtoaa kahva viikon käytön normaalin käytön jälkeen niin onko tuotteessa virhe? Jotain rotia nyt tohon trollaamiseen. Virhe voi olla myös tuotteen suunnittelusta johtuva! Mitään mikroskooppikuvia halkeamista ei tarvitse kuluttajan tuottaa!
Maalikkona en pystynyt kuvasta selvittää onko virhe vai ei. Joten olisi vähän edesvastuutonta väittää sitä virheeksi, enkä siis väittänyt ettei voisi olla virhe (virhe voi olla, suunnittelu, ohje, valimistus , koponentti jne).

En tunne ko laitteen käyttöohjeita, mutta noin yläistäen kuvan perusteella tulee myös käyttö ja asennusvirheet mieleen, joten olisi ollut kovasta rohkeaa todetä että virhe se on, jos ei sellaiselta yksiselitteisesti edes näytä.

Vedenkeittimen kahvankanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.

Jotain rotia nyt tohon trollaamiseen.
En nyt ihan varma kuka trollaa.


Kuluttaja jos asio elinkeinonharjoittajan kanssa ja alkaa esittää jotain höpö väitteitä jotka jopa ristiriitaisia kuluttajaneuvonnan kanssa, niin seuraus on lähinnä vaikeutunut tilanne.

Jos höpöjen lisäksi uhkailee Kuluttaja-asiamiehellä, niin sitten on sijoittanut itsensä jo sinne jonon pohjalle.

En rohkenisi yllyttään sellaiseen jossa vanhingot voivat olla huomattavan suuret. (siis ihan oikeasti jotkut on joskus lähteneet jopa käräjoimään)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
432
Olin jo unohtanut koko asian ja tänään tuli sähköpostia että Philips on tilannut tv:lle kotikorjauksen.
Eli nyt joku tyyppi tulee ruotsista minun kotiini katsomaan/korjaamaan tv:n.
Eikö olisi tullut halvemmaksi vaan hakea tuo pois ja antaa uusi tilalle. Miten voi edes korjata paikanpäällä..
Kyllä minullakin (Samsungin TV) aikanaan kävi korjaaja kotona. Ensin vaihtoi emolevyn, kun kertoi että heitä on ohjeistettu ensin vaihtamaan sen ja kun ei auttanut vaihtoi paneelin. Ei siinä aikaa mennyt kun noin tunti koko hommassa. Sillä oli semmonen kokoon taittuva pöytä mukana jonka päällä sen homman teki.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
994
Selvitin hieman asiaa ennen kuin vastailen tänne, kuittia kun ei löytynyt mistään. Löytyi viimeinkin, soittelin ostopaikkaan, Motonettiin, ja esitin asiani. Asiakaspalvelija totesi takuun olevan ohi ja totesi myös kertomukseni perusteella että virhevastuu saattaa hyvinkin päteä tässä tapauksessa. Kaiku mukaan ja käymään paikallisessa Motonetissä, siellä katsovat miten toimitaan.
Raymarinelle soiton yhteydessä selvisi että nämä on yhtenäisiä paketteja, eikä korjattavissa. Sulkevat kaikki vedenpitävyyden takia kuoriin ja auki ei helposti saa.

Aloitetaan nyt ihan ensin siitä että erotetaan takuu ja virhevastuu toisistaan. Ne ovat kaksi eri asiaa, ja yritykset säännönmukaisesti venkoilevat korjausten/hyvitysten kanssa jos osoittautuu että kuluttaja ei tiedä eroa. (Jolloin ei myöskään ole perillä oikeuksistaan.)

Takuu on täysin vapaaehtoinen valmistajan tai myyjän antama "etu". Se että tuotteelle annetaan takuu, ei poista virhevastuun olemassaoloa. Virhevastuu sen sijaan on lakisääteinen asia, ja olennaisesti sisällöllisesti sellainen että tavaroiden pitää kestää niiden oletettavissa oleva käyttöikä normaalissa käytössä, tai muulloin tavarassa on virhe ja se pitää tavalla tai toisella korjata/hyvittää.

Toisinsanoen, mikäli valmistajan/myyjän antama takuu on jo umpeutunut, sinun täytyy vedota nimenomaan virhevastuuseen, jotta saat asiaa eteenpäin. Jos vetoat takuuseen, niin asian käsittely varmasti katkeaa siihen että valmistaja/myyjä toteaa vain takuun päättyneen. En tunne moisten kaikuluotaimien käyttöä tai niiden oletettavissa olevaa käyttöikää, mutta voisi kuvitella että se on yli 2 vuotta, jolloin tuollaiset voisi hyvinkin mennä virhevastuun piiriin. Noiden oletettavien käyttöikien arviointi yleisesti ottaen on ihan oma taiteenlajinsa, mihin en edes yritä ottaa kantaa.
Maakohtaisia eroja.

Suomessa ei tarvitse myöntää takuuta lainkaan, takuu on lisäetu, yhdenvuoden takuu ei tyypillisesti ole lisäetu (joissain tilanteissa voi olla), eli vuoden takuu on yleensä markkinoinnissa mainittu "ammattikäyttön" takia.

Virheeseen voit vedot, jos voidaan olettaa että moisen laitteen pitäisi se parivuotta kestää.

Muutamaviesti aiemmin osa kirjoittajista väitti että virheen osoittamiseen riittää että laite ei toimi, KKV sivujen mukaan kuluttajan pitää virhe osoittaa.

Mutta ota myyjään yhteyttä, kerro mitä tapahtunut, kerro että tuoteessa selkeä virhe ja vetoa virhevastuuseen. Myyjä sitten vastaa jotain, jos kiistää virheen, niin pallo sinulla. Tosin aika yleinen tapa on että tuote laitetaan huoltoon ja ne antaa lausunnon ja sen perusteella sitten jaetaan kustannuksia,...
... jos huollon lausunto on epäedullinen sinulle , ja et siihen tyyyväinen niin sitten työläs prosessi. (kuvan perusteella on vaikea arpoa onko virhe, vai ei, voi siis maalikkona kuvitella tilantee missä noin käynyt ihan virheettömälle tuotteelle , kuten kuvitella tilanne että ihan materiaali moka)

Jos valmistaja / maahantuoja takaa vain vuoden kestoa (1v takuu), niin kertoohan se jotain joko laadusta, valmistajan käsityksestä kuinka pitkään kestää tai halusta kantaa vastuusta. Mutta myyjä ei voi kuluttajan oikeuksia heikentävillä ehdoilla välttää vastuutaan (voi toki myydä vuoden kestäviä kaikuja, mutta se pitää sitten kertoa selkeästi ja kuvio muuten pitää olla sopiva, hinta linjassa, eikä vain vastuun välttelyä)

Edit:
Ja jos "ammattikäyttöä" niin kuluttajasuojasta ei apua, toki jos kuitti on omalla nimellä, niin moni unohtaa työkäyttöä mainita.

Edit2
Tuli mieleen että oliko tuo yhteyden ottosi myyjään ? Eli ole yhteydessä myyjään, jokin muu tahoa jolla ei suhdetta sinuun ei välttämättä ole kovin innostunut kantaamaan muiden vastuita.
Motonetilta kertoivat että todennäköisesti laittavat ns. huoltoon ja vaihtavat joko uuteen tai tulee korjauskustannukset. Saapi nähdä. Ammattikäyttöä ei ole ollut, ihan veneilyssä käytetty.

Kuten edup tossa jo mainitsikin, niin virhevastuun piikkiin tuo menee eikä takuuseen jos takuuaika on ummessa. Virhevastuun korvaa myyjä, eikä valmistaja.

Aika ilmiselvästi kyseessä on virheellinen tuote jos se hajoaa atomeiksi osana normaalia käyttöä, eikä sinun tarvitse sen kummemmin yrittää mitään selittää, vaikka @pulatunnus muuta täällä trollaileekin. (Hänen mielestä autossakaan ei välttämättä ole virhettä vaikka siitä irtoaisi ohjauspyörä tunnin ajon jälkeen).

Sit jos myyjä ei ole halukas tuota korvaamaan, niin kuluttaja-asiamiehelle viestiä ja homma etenee sit sitä kautta omalla ajallaan.

Mielestäsi tuotteessa ei ole virhettä? Onko sulla silmiä? Jos sun vedenkeittimestä irtoaa kahva viikon käytön normaalin käytön jälkeen niin onko tuotteessa virhe? Jotain rotia nyt tohon trollaamiseen. Virhe voi olla myös tuotteen suunnittelusta johtuva! Mitään mikroskooppikuvia halkeamista ei tarvitse kuluttajan tuottaa!
Kyllähän tuossa on näkyvissä murtumia muovissa ja tuo sokea mutteri on tuolta korkannut ulos muovin pehmenemisen takia. Koko näytön paino kun on tuon jalan varassa , tyyliin näin:



Itse olen tuon paikoilleen asentanut ja ohjeita noudattaen, nämä tälläiset kun haluan säilyttää pitemmän aikaa. Sen takia ostin näyttöönkin suojakalvon, pidentääkseni elinikää. Katsotaan nyt mihin asti Motonetin kanssa päästään.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
759
En tunne ko laitteen käyttöohjeita, mutta noin yläistäen kuvan perusteella tulee myös käyttö ja asennusvirheet mieleen, joten olisi ollut kovasta rohkeaa todetä että virhe se on, jos ei sellaiselta yksiselitteisesti edes näytä.
Toki jos on laitteen itse rikkonut käyttämällä väkivaltaa tai tehnyt jotain käyttöohjeiden vastaista joka on johtanut laitteen hajoamiseen, niin virhevastuuseen (ja myös siihen takuuseen) vetoaminen olisi kaiketi petos (tosin jos tietämättään näin toimii niin petoksen tunnusmerkit eivät täyty). Muussa tapauksessa kyseessä on virhe tuotteessa. Mitään puolivälitilannetta ei ole, niin kauan kuin virhevastuun voidaan ajallisesti kuvitella olevan voimassa.

Vedenkeittimen kahvankanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.
Laite hajoaa mekaanisesti osana normaalia käyttöä. Virhevastuun näkökulmasta tilanne on täysin vastaava.

Selvitin hieman asiaa ennen kuin vastailen tänne, kuittia kun ei löytynyt mistään. Löytyi viimeinkin, soittelin ostopaikkaan, Motonettiin, ja esitin asiani. Asiakaspalvelija totesi takuun olevan ohi ja totesi myös kertomukseni perusteella että virhevastuu saattaa hyvinkin päteä tässä tapauksessa. Kaiku mukaan ja käymään paikallisessa Motonetissä, siellä katsovat miten toimitaan.
Motonetissä usein hoitavat hommat kotiin ilman mitään turhaa vääntämistä. Mistään huollosta ei kannata alkaa maksamaan sillä silloin myönnät että olet tehnyt virheen sen käytössä tai asentamisessa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
546
Motonetilta kertoivat että todennäköisesti laittavat ns. huoltoon ja vaihtavat joko uuteen tai tulee korjauskustannukset. Saapi nähdä.
Hyvä.

Kyllähän tuossa on näkyvissä murtumia muovissa ja tuo sokea mutteri on tuolta korkannut ulos muovin pehmenemisen takia. Koko näytön paino kun on tuon jalan varassa , tyyliin näin:







Itse olen tuon paikoilleen asentanut ja ohjeita noudattaen, nämä tälläiset kun haluan säilyttää pitemmän aikaa. Sen takia ostin näyttöönkin suojakalvon, pidentääkseni elinikää. Katsotaan nyt mihin asti Motonetin kanssa päästään.
Sormin kiristettävässä toleranssit isoja, jos ei ihme ohjeita niin tunteella kiristämisen luulisi olevan se oikea.



Jotkut vääntelee (säätelee) kiristyksen jälkeen, tarkoituksella tai vahingossa, joka voi olla ohjeiden vastaista (ja noin yleistietämyksen vastaista, jos kiinikkeessä ei ole suunniteltu periksiantamista)

Mutta venekäytössä koville joutuu muutenkin, ja jos tarkoitettu kiinteästi pidettäväksi Suomessa niin säitäkin kestettävä (lämpö. aurinko) ja sen jälkeen käytön.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
994
Toki jos on laitteen itse rikkonut käyttämällä väkivaltaa tai tehnyt jotain käyttöohjeiden vastaista joka on johtanut laitteen hajoamiseen, niin virhevastuuseen (ja myös siihen takuuseen) vetoaminen olisi kaiketi petos (tosin jos tietämättään näin toimii niin petoksen tunnusmerkit eivät täyty). Muussa tapauksessa kyseessä on virhe tuotteessa. Mitään puolivälitilannetta ei ole, niin kauan kuin virhevastuun voidaan ajallisesti kuvitella olevan voimassa.

Laite hajoaa mekaanisesti osana normaalia käyttöä. Virhevastuun näkökulmasta tilanne on täysin vastaava.

Motonetissä usein hoitavat hommat kotiin ilman mitään turhaa vääntämistä. Mistään huollosta ei kannata alkaa maksamaan sillä silloin myönnät että olet tehnyt virheen sen käytössä tai asentamisessa.
Muistelisin kanssa että Motonetissä on asiat hoituneet aikaisemmin sujuvasti näissä takuu/huoltojutuissa.

Hyvä.

Sormin kiristettävässä toleranssit isoja, jos ei ihme ohjeita niin tunteella kiristämisen luulisi olevan se oikea.

Jotkut vääntelee (säätelee) kiristyksen jälkeen, tarkoituksella tai vahingossa, joka voi olla ohjeiden vastaista (ja noin yleistietämyksen vastaista, jos kiinikkeessä ei ole suunniteltu periksiantamista)

Mutta venekäytössä koville joutuu muutenkin, ja jos tarkoitettu kiinteästi pidettäväksi Suomessa niin säitäkin kestettävä (lämpö. aurinko) ja sen jälkeen käytön.
Tuossa tuo iso sormimutteri on tarkoitettu näytön asennon säätöön, kohta joka murtui on sen mutterin yläpuolella jalassa. Jalka taas on pultilla itse näytössä kiinni.

mount.jpg

Palaan tähän kun asia etenee. Tuossa asennusohjeessa näkyy toinen M6X1 kierre näytön yläosassa, jos saan uuden rikkoutuneen tilalle, tulen kyllä käyttämään molempia kiinnityspisteitä. Väännän vaikka alumiinista sopivan pohjan johon koko näyttö kiinnittyy, tuohon jalkaan ei ole enää luottamista. Asennusohjeessa ei ole edes momenttiarvoa mainuttu millä se kiritään.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
759
Muistelisin kanssa että Motonetissä on asiat hoituneet aikaisemmin sujuvasti näissä takuu/huoltojutuissa.



Tuossa tuo iso sormimutteri on tarkoitettu näytön asennon säätöön, kohta joka murtui on sen mutterin yläpuolella jalassa. Jalka taas on pultilla itse näytössä kiinni.


Palaan tähän kun asia etenee. Tuossa asennusohjeessa näkyy toinen M6X1 kierre näytön yläosassa, jos saan uuden rikkoutuneen tilalle, tulen kyllä käyttämään molempia kiinnityspisteitä. Väännän vaikka alumiinista sopivan pohjan johon koko näyttö kiinnittyy, tuohon jalkaan ei ole enää luottamista. Asennusohjeessa ei ole edes momenttiarvoa mainuttu millä se kiritään.
Juu harmillisen huonosti tossa annettu mitään infoa tosiaan. Ite nykyään isken muoviin kuumentamalla liitettyihin holkkeihin pultit kiinni aika löysästi, mutta pikkasen (sitä pehmeämpää) kierrelukitetta väliin. Näin saa hyvän pidon ilman että siihen muovi-holkkiliitokseen tulee juurikaan jännitystä. Ei näin voi mikään valmistaja vaatia että ihmiset toimii, mutta muutaman kerran on jotain vastaavia liitoksia hajonnut useamman vuoden käytön jälkeen ja ei sitä jaksa aina kaikkea käydä vaihdattamassa uuteen.
 
Liittynyt
26.12.2017
Viestejä
30
Osaako joku sanoa mitä tarkoittaa kommentti "Tilaus on käsitelty ja juuri tarkistin, että se on myös lähtenyt toimittajan varastolta. Tarkkaa seurantaa ei valitettavasti ole vielä antaa, mutta matkalla on."?
Tilasin tavaraa Multitronicista jossa oli 1-4 päivän toimitusaika, mutta kun tavara ei lähtenytkään heti liikkeelle niin kyisyin että onhan se matkalla. Onko nämä toimittajat nyt sitten mahdollisesti niitä merentakaisia?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
546
Tuossa tuo iso sormimutteri on tarkoitettu näytön asennon säätöön, kohta joka murtui on sen mutterin yläpuolella jalassa. Jalka taas on pultilla itse näytössä kiinni.
Jonkin Suomi ohjeen löysin, jossa asennusohjeet, en varma onko sama kuin sinulle toimitettu, mutta siinä pikaluvulla ei ollut momentti ohjeita kiristyksestä ja tosiaan ihan avaimella tuhon runkoon kiristäminen, suosittelivat ammattilaista asentamaan, mutta tee se itse oli ymmärtääkseni hyväksytty. Ajan sitä takaa että jos suunniteltu johonkin suht pieneen momenttiin, niin virhe ohjeissa.

Tuota sormimutteria, näytön säätöä, jos suunniteltu niin että se on sopivanlöysä, eli ajatus että vähentää rungon rasitusta jos laitteeseen tulee vääntöä, mutta ei siinä löytämässäni ohjeessa senkään kireydestä nopeasti lukemalla mitään mainittu.

Lisäksi ohjeissa ei osunnut silmään että pitäs suojella auringolta jne, oikeastaan päinvastoin, suositeltiin ainakin osaa melleja asentamaan ulkokannella.

Pohdinnan tarkoitus se että varautua eri vaihtoehtoihin, jos huolto toteaa että liiantiukkaan, aurinkoon tai jotain muuta sen suuntaista, niin on heti vastata että asennus ja sijoitus ohjeidenmukaan (jos on niiden saatujen suomenkiellisten ohjeiden mukaan tehty).

Sitten jos johtuu siitä että tuota yksikköä väännetty (tai vastavaa), niin sitten voikin olla vaikeampaa perustella että sellaista pitäisi kestää, ellei ohjeissa sellaista luvata. Tälläisestä jää myös helposti epävarma olo, jos reglamoija ei itse tiedä tapahtumaa mikä olisi vaurion aiheutta, varsinkin jos irtoaminen on tapahtunut myöhemmin.

En siis väitä etteikö tuo olisi ihan ohjeiden mukaan asennettu ja käytetty ja sitä myöten ihan virhevastuuseen kuuluva virhe (oli se virhe sitten ohje, materiaa, suunnittelu jne).
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
546
Osaako joku sanoa mitä tarkoittaa kommentti "Tilaus on käsitelty ja juuri tarkistin, että se on myös lähtenyt toimittajan varastolta. Tarkkaa seurantaa ei valitettavasti ole vielä antaa, mutta matkalla on."?

Tilasin tavaraa Multitronicista jossa oli 1-4 päivän toimitusaika, mutta kun tavara ei lähtenytkään heti liikkeelle niin kyisyin että onhan se matkalla. Onko nämä toimittajat nyt sitten mahdollisesti niitä merentakaisia?
Tuosta saa käsityksen, tilaus on käsiteltu ja on myös tavara lähtenyt toimittajan varastolta.
Siitä ei selviä onko toimittaja Suomessa, vai meren takana pohjoismaissa, euroopassa, vai ihan jossain muualla.

Ihan varmaksi tuosta ei voi sanoa onko se tulossa suoraan sinulle, ehkä myyjä ei ole vielä saanut seurankoodeja tai dataa ei vielä parsittu. tai se välivaihe tekemättä josta sinun pakettisi saisi sen yksilöivän seurantatunnuksen.

1-4 päivän toimitusaika viittaa pohjoismaihin, ja miksei myös osittain laajemmin eurooppaan, ja jos Suomessa toimitusosoite on kasvualueella riittävän etelässä (alueella missä nopea toimitukset).

mutta kun tavara ei lähtenytkään heti liikkeelle niin kyisyin että onhan se matkalla.
Tarkoittaako heti seuraava arkipäivää, tai sitä seuraavaa. Vai sitä että tilasit iltapäivällä, ja seuraavana aamupäivänä ihmettelit miksi ei jo tulossa?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
994
Jonkin Suomi ohjeen löysin, jossa asennusohjeet, en varma onko sama kuin sinulle toimitettu, mutta siinä pikaluvulla ei ollut momentti ohjeita kiristyksestä ja tosiaan ihan avaimella tuhon runkoon kiristäminen, suosittelivat ammattilaista asentamaan, mutta tee se itse oli ymmärtääkseni hyväksytty. Ajan sitä takaa että jos suunniteltu johonkin suht pieneen momenttiin, niin virhe ohjeissa.
Tuota sormimutteria, näytön säätöä, jos suunniteltu niin että se on sopivanlöysä, eli ajatus että vähentää rungon rasitusta jos laitteeseen tulee vääntöä, mutta ei siinä löytämässäni ohjeessa senkään kireydestä nopeasti lukemalla mitään mainittu.
Lisäksi ohjeissa ei osunnut silmään että pitäs suojella auringolta jne, oikeastaan päinvastoin, suositeltiin ainakin osaa melleja asentamaan ulkokannella.
Pohdinnan tarkoitus se että varautua eri vaihtoehtoihin, jos huolto toteaa että liiantiukkaan, aurinkoon tai jotain muuta sen suuntaista, niin on heti vastata että asennus ja sijoitus ohjeidenmukaan (jos on niiden saatujen suomenkiellisten ohjeiden mukaan tehty).
Sitten jos johtuu siitä että tuota yksikköä väännetty (tai vastavaa), niin sitten voikin olla vaikeampaa perustella että sellaista pitäisi kestää, ellei ohjeissa sellaista luvata. Tälläisestä jää myös helposti epävarma olo, jos reglamoija ei itse tiedä tapahtumaa mikä olisi vaurion aiheutta, varsinkin jos irtoaminen on tapahtunut myöhemmin.
En siis väitä etteikö tuo olisi ihan ohjeiden mukaan asennettu ja käytetty ja sitä myöten ihan virhevastuuseen kuuluva virhe (oli se virhe sitten ohje, materiaa, suunnittelu jne).
Tullut kyllä sen verran monta vuotta itse asennettua kaikki mihin luvat riittää, että voin sanoa asennuksen olevan ohjeen mukainen. Vaikka laite ei maksa kuin sen 450€ ja selvästi kuluttajaluokan laite, niin pitäisihän sen oikein asennettuna kestää useampi vuosi.

Tuo iso mutteri on juuri siinä tiukkudessa että näyttö ei liikkunut kovassakaan aallokossa, se jalan pultti on kiritty niin ettei vieläkään auennut. Se iso mutteri on nimenomaan näytön säätöä varten, veneen pulpetissa olevassa kupissa on vielä kuminen pohja, siihen tiputetaan tuon jalan päässä oleva pallo. Se kuminen pohja edesauttaa jalan paikallaan pysymisessä.

Venettä säilytetään trailerin päällä ja traileri on aina autotallissa kun venettä ei käytetä, joten aurinkoa tai lämpötilan vaihtelua ei ole saanut liikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
823
Ei jalan pitäisi noin murtua ihan itsekseen. Oletko nojannut laitteeseen tai ottanut siitä tukea?

Miten murtuminen tapahtui?

Olen rikkonut vastaavalla kiinnitystavalla olevan kännykän autotelineen vääntämällä sitä liian kovaa asentoon, johon ilmeisesti säätövara ei enää antanut myöten. Jalka napsahti poikki ja kuulapää jäi kiinnitysalustaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
994
Ei kiistatilanne, vaan normi takuuseen liittyvä juttu. Ostin 2018 heinäkuussa Raymarine Dragonfly 7 Pro kaiukuluotaimen ja eilen siitä murtui kiinnitysjalka, näytön rungossa havaittavissa halkeamia.



Soitin Suomen Raymarinen tukeen ja vastasivat että tuotteella vuoden takuu. Onko näin, käsittääkseni EU-alueella tuotteelle pitää myöntää 2 vuoden takuu/virhevastuu?
Ei jalan pitäisi noin murtua ihan itsekseen. Oletko nojannut laitteeseen tai ottanut siitä tukea?
Miten murtuminen tapahtui?
Olen rikkonut vastaavalla kiinnitystavalla olevan kännykän autotelineen vääntämällä sitä liian kovaa asentoon, johon ilmeisesti säätövara ei enää antanut myöten. Jalka napsahti poikki ja kuulapää jäi kiinnitysalustaan.
Eipä noihin ole tapana nojailla tai edes tukea ottaa. Sitä varten on kaiteet veneessä. Kuvista näkee hyvin että muovi on alkanut pettää näyttöosasta, halkeamia lähtee kohdasta josta tuo mutteri on korkannut. Kannattaa ottaa huomioon että kyseessä veneeseen asennettava laite, se kyyti ei ole ihan niin tasaista mitä autossa. Välillä on menty melkein potkuri ilmassa kun aallokko runnoo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
823
Totta, en tuota puolta ajatellutkaan. Aallokko tosiaan voi aiheuttaa melkoisiakin voimia tuollaiselle muovi-metalli yhdistelmälle. Nyt kun uusin silmin tuota katsoo, niin selkeä tapaushan tämä on.
 

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
367
Nyt vasta itse kerkesin asentamaan gigantilta saadun PNY 2060 Superin ja speccy kertoo kortin olevan: 4095MB NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER (PNY). Jotenkin elin uskossa, että tämä olisi 8gb malli. Mites muilla menee? Ajurit toki päivitettynä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 111
Nyt vasta itse kerkesin asentamaan gigantilta saadun PNY 2060 Superin ja speccy kertoo kortin olevan: 4095MB NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER (PNY). Jotenkin elin uskossa, että tämä olisi 8gb malli. Mites muilla menee? Ajurit toki päivitettynä.
Kyllä se pitäisi olla 8GB muistilla, eihän niitä ole edes tehty 4GB versioina. Tarkista GPU-Z ohjelmalla.
Tässä oma.
pny gpuz.jpg
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
92 847
Viestejä
1 901 644
Jäsenet
39 817
Uusin jäsen
fi-sh

Hinta.fi

Ylös Bottom