Juoksu

  • Keskustelun aloittaja Anonyymi
  • Aloitettu
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
101
Juu, ei tuota miksikään kopioitavaksi ohjelmaksi ole tarkoitettukaan vaan jokainen tietysti reenaa lähtötason ja tavoitteiden mukaan.
Pointtina vaan se, että jos esim. tähtää puolimaraan niin siihen tarvii sitä peruskuntolenkkiä ja pohjaa rakentaa ja opettaa kroppaa pidempiin juoksuihin.
Tottakai kun aloittaa niin lyhyillä säännöllisilläkin lenkeillää kunto kasvaa selkeästi ja nopeasti monta kuukautta, mutta kun ruvetaan juoksemaan pidempiä matkoja niin ilman pohjaa niin siinää se
raja tulee nopeasti vastaan.
Miten tämä sitten käytännössä toimii, kun tiedän tyyppejä joilla on urheilutaustaa, eivät sen kummemmin juokse, talvella hiihtelevät mutta puolimara menee johonkin 1:53+ pintaan. Mun iso "tekosyy" on että kropassa on liikaa ylimääräistä painoa vielä, sillä kevyempänä jaksoin painaa reippaita 10km juoksuja ihan muun touhun ohella. En tiedä yhtään mihin aikaan olisi voinut puolimaraton aika tuolloin sijoittua, coopper oli kuitenkin +3120 ja 10km lenkki 55min pintaan. Pointti siis on lähinnä että missä menee mitkäkin rajat näiden aikojen suhteen, mihin aikoihin täytyy oikeasti juosta niitä hitaita pk lenkkejä ja missä tapauksissa voit juurikin lähteä suht pienellä määrällä ja saada vaikka sen 1:53 ajan kasaan? Onko se sitten juuri joku talvihiihtojen yms peruskunto yhdistettynä oikeaan kehonpainoon että voit mennä juoksemaan noin hyvän ajan? Koska nythän mä olen juoksua treenaamalla mielestäni vielä paljon paskempi juoksemaan mitä olin silloin -20kg kevyempänä:D
 
Liittynyt
30.08.2020
Viestejä
323
Miten tämä sitten käytännössä toimii, kun tiedän tyyppejä joilla on urheilutaustaa, eivät sen kummemmin juokse, talvella hiihtelevät mutta puolimara menee johonkin 1:53+ pintaan. Mun iso "tekosyy" on että kropassa on liikaa ylimääräistä painoa vielä, sillä kevyempänä jaksoin painaa reippaita 10km juoksuja ihan muun touhun ohella. En tiedä yhtään mihin aikaan olisi voinut puolimaraton aika tuolloin sijoittua, coopper oli kuitenkin +3120 ja 10km lenkki 55min pintaan. Pointti siis on lähinnä että missä menee mitkäkin rajat näiden aikojen suhteen, mihin aikoihin täytyy oikeasti juosta niitä hitaita pk lenkkejä ja missä tapauksissa voit juurikin lähteä suht pienellä määrällä ja saada vaikka sen 1:53 ajan kasaan? Onko se sitten juuri joku talvihiihtojen yms peruskunto yhdistettynä oikeaan kehonpainoon että voit mennä juoksemaan noin hyvän ajan? Koska nythän mä olen juoksua treenaamalla mielestäni vielä paljon paskempi juoksemaan mitä olin silloin -20kg kevyempänä:D
Uskoisin että jos lähden puolimaratonille 10kg reppu selässä, niin aikaa tulisi ehkä 10 minuuttia lisää (en ole repun kanssa juossu, nin en tarkemmin osaa ennustaa). Sen kyllä huomaa aika äkkiä pelkässä kävelyssä kun on rinkka selässä. Vaatii huomatavasti enemmän energiaa kantaa enemmän kehon painoa.

ChatGPT laski:
Energiankulutuksen ero:
  • 80 kg painava juoksija kuluttaisi siis noin 3 375 kcal - 2 953 kcal = 422 kilokaloria enemmän koko maratonin aikana verrattuna 70 kg
Itsellä ei ollut tarvetta laihduttaa, mutta kun aloin säännöllisesti juoksemaan 1,5 vuotta sitten, niin 12kg lähti painoa ja on nyt jämähtänyt tuohon 22 BMI tienoille. Kuulemma peruskuntolenkit antaa hyvää pohjaa pitkille matkoille ja sillä palaa myös energiat.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 063
Pointti siis on lähinnä että missä menee mitkäkin rajat näiden aikojen suhteen, mihin aikoihin täytyy oikeasti juosta niitä hitaita pk lenkkejä ja missä tapauksissa voit juurikin lähteä suht pienellä määrällä ja saada vaikka sen 1:53 ajan kasaan?
No itsellä perus pk lenkki maltillisilla sykkeillä on juuri tuota alle 2h puolimaraa (5.30-5.40/km), olen kuitenkin kohta 57, niin mitään hirmuvauhteja ei enää voi tavoitella.
Kun koronan aikaa aloittelin uudelleen juoksua niin pk vauhti oli siiinä 6.30 ja juoksin sen 30km/vko ja kävelin saman verran, josta pikkuhiljaa sitten enemmään juoksu kilsoja kun kunto nousi.
Vauhdikkaammat lenkit nykyään 10-15km sitten siinä 4.30-4.40/km ja kilometrin vedot 10x1km 4min/km ja alle jos vetopäivä on hyvä päivä.
Tosikovaa ei voi enää vetää usein, kun palautuminen vie helvetisti aikaa vanhat nivelet ja polvet nostavat revähdys ja loukkaantumis riskiä huomattavasti.
Tollanen 4.30 on se puolimaravauhti jota pystyy juoksemaan niin ettei sykkeet karkaa mahdottomiksi ja kroppa pysyy hyvin kuosissa.
Jos ei polta, ei ole ylipainoa ja tulee ns. arkiliikuntaa (työ, kävely jne.) ja ikää ei ole liikaa niin tuollainen 1.53 puolimara ei ole mikään vaikea saavutettava suht pienelläkään harjoittelulla, mutta ei se läpihuutojuttukaan ole.
Toki siinä kramppien ja erilaisten loukkaantumisien mahikset kasvavat huomattavasti jos ei ole pitkiä lenkkejä alla kertomassa kropalle mitä on tulossa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 063
Itsellä ei ollut tarvetta laihduttaa, mutta kun aloin säännöllisesti juoksemaan 1,5 vuotta sitten, niin 12kg lähti painoa ja on nyt jämähtänyt tuohon 22 BMI tienoille. Kuulemma peruskuntolenkit antaa hyvää pohjaa pitkille matkoille ja sillä palaa myös energiat.
Jep, ja kroppa oppii käyttämään niitä rasvoja myös energian lähteenä, ei vain hiilareita.
Peruskuntolenkillä on myös se, että siinä loukkaantumisriskit ovat pienet kun vauhti ei ole kova ja se kuitenkin antaa hyvän hyödyn keuhkoille, verenkierrolle jne.
Mutta ilman kovia treenejä ei taas voi päästää kuin tiettyyn pisteeseen asti. Vo2 pitäää karvattaa kovilla reeneillä niin katto nousee ja tempoilla sitten nostaa hapon kestävyyttää ja sen poistoa.
Mutta esim. tuohon 1.50 puolimaraan ei mitään tapporeenejää tarvi tehdä, pkta ja ehkä muutama vähän vauhdikkaampi 10 lenkki ettei tule ihan yllätyksenä kropalle.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
252 488
Viestejä
4 393 228
Jäsenet
72 997
Uusin jäsen
teronuppi

Hinta.fi

Ylös Bottom