A
Anonyymi
Vieras (tunnus poistettu)
Onkos täällä juoksijoita?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No ei se ihan nollapohjilta ole kun 2 kertaa sen jo juossut, suunnistus päälajina ja koiran kanssa juoksetKaksi kertaa puolikkaan juossut ja nykyisin ihan liian vähälle jääneet pitemmät lenkit. Suunnistus vaihtunut ykköslajiksi ja koiran kanssa juostaan 4-5km pätkiä omasta mielestä todella kovaa (koira tosin auttaa kuin vetoraketti ).
Kaveri yllytteli lenkkikaveriksi ja motivaattoriksi keväälle puolikkaalle mutta saa nähdä miten onnistuu harjoittelu oikeastaan nollapohjalta. Toisaalta se on niin lyhyt matka että eihän se ole kuin rykäistä
Mikähän on semmonen kohtuullinen aikaväli milloin on mahdollista kehittyä semmoiseen kuntoon, että jaksaa sen puolimaratonin juosta, huomioon ottaen, että lähtökohta on sieltä sohvan pohjalta ja peruskuntokin ollut huono?
7vuotta aktiivista juoksuharrastusta takana ja ikää nyt 29. Viimevuoden saldo 2648km + kaikki muu päälle. Hieman esikoisen syntymä vähensi harjoittelumääriä kun edeltävinä vuosina mentiin 3tonnin 'paremman' puolen, on luonnollisesti koittanut keskittyä sit vaan enemmän laatuun ja intensiviteettiin. Nyt parin vuoden aikana jonkunverran hurahtanut ultramatkoihin. Kaksi kertaa juostu 100km joista jälkimmäinen 10h30min aikaan ja karhunkieroksen poluilla 82km 12h50min.
Muutama kk on eletty nyt vegaaniruokavaliolla joten senkin puolesta mielenkiintoista mitä tuleva kausi pitää sisällään, varsinkin kehityksen suhteen. Suurimpana haasteena tuleva 160km karhunkierros.
Tämä on aika yksilöllistä. Itse suoriuduin samoista lähtökohdista puolenvuoden jälkeen mutta en voisi samaa silti suositella. Kuitenkin uskon että se on ihan itestä kiinni että sitten kun alkaa tuntumaan hyvältä ajatukselta. Vähän painoa alas ja jalkoja harjottelee hiljalleen kestämään iskutusta niin eihän se lopulta matkana ole kummoinen, ainoastaan vauhti voi tuoda seinän vastaan.
Minulla pohkeen ja akillesjänteen väliltä kipuilee aika pahasti. En tiedä, johtuuko se jumista ja kiinnikkeistä (joita varmasti on, on huomattavan kipeitä kohtia, kun sormella tökkää, oikein kipupatteja tai kipusäikeitä), vai tulehduksesta vai onko se ihan revennyt vähän. Se kuitenkin on vaivannut jo kuukauden. Mitähän tälle tekisi?
Tätä ei varmasti kukaan leikkaisi, koska pystyy nousemaan varpaille ja muuta, joten mahdollinen repeämä ei ole kovin iso, joten lääkäri on turha. Oma mielipide on, että hoito on joka tapauksessa sama: liikkumista sen, minkä kärsii kivun rajoissa, ja paljon venyttelyä, hierontaa ja lihashuoltoa. Onko jollain muita ideoita? Tulehduskipulääkkeitä en aio vetää kuuria. Se on mahalle vähän ikävä aina. Mobilaattia ajattelin laittaa.
Hankala lähteä suosittelee kun jalat on niin erilaisia. Itse oon juossu aina Adidaksilla. Adidaksen boostit ainakin joustaa hyvin pohjasta ja lisäksi lesti on melko kapea. Itsellä "perus" boostit perusharjoitteluun ja nopeampiin matkoihin ja juoksutapahtumiin kevyet Boston Boostit.
Pyöräilykauden vaihtuessa juoksuun tuo tuli, eli tavallaan.Vastako aloittelit juoksemisen?
Kyse ei ole penikkataudista. Sitä oli kymmeniä vuosia, kunnes vaihdoin pois kantapääjuoksusta. Sen jälkeen ei ole ollut sitä ollenkaan, ja se tuntuisi varmasti etupuolella. Nyt on tuolta alempaa akillesjänteistä parempi, mutta edelleen on pitkittäissuuntaisia kipeitä säiekimppuja pari per pohje, joihin sattuu ja jotka jumivat. Tuntuu, että menee pohje tukkoon, että ihan polttelee, mutta se on oikeasti siitä, että nuo kiristävät. Toki se kiristys voi ehkä sitten vetääkin laajemmin tukkoon.Tietysti kuulostaa vähän oudolle nuo kipupatit, että onko vedetty jotain 100 metrin pikajuoksua? Penikkatauti kipusäteilee ympäriinsä siellä pohjevyöhykkeellä, kun vaikuttaa tulehdus sääriluukiinikkeissä.
En oikein näe, mikä noissa on vähemmän vaimennettua tai luonnollisempaa. Näyttävät tukevasti vaimennetuilta peruslenkkareilta. Oletko kantapää-, keskijalka- vai päkiäjuoksija?Yksi mikä sattu silmään ja sais edullisesti ois Asics Gel Attract 4. Ovat vaan vähemmän vaimennetut ja "luonnollisemmat" kengät. Jossain mielessä vähän kinnostas tommoset. Meneekö pahasti metsään, jos valitsen nyt tommoset luonnollisemmat kengät ja vaativatko totuttelua vaikkeivät ole varsinaiset minimalistikengät?
Kyllä tuo oli sinun virheesi. Minä ymmärrän lyhyet siirtymät, jos ei mennä ladulla ja (vapaan hiihtotavan) latupohja on niin kova, että juoksu ei sitä vaurioita, mutta ethän sinä ole edes kuullut mitään, jos kerran noin kovilla musiikkia luukutit. Sehän on vaarallistakin, koska hiihtäjät tulevat aika kovaa välillä. Joka tapauksessa säännöt ovat selvät, joten jos niitä ei noudata, niin silloin sopii vain hyväksyä se, että joku vetää herneen nenään, ja edes teeskennellä katuvaa.Ei hemmetti, laturaivo yllätti vakio juoksulenkilläni eli pururadalla. Suksija meni ohi ja sauvalla esitteli suksiaan sekä jotain mölisi(musiikki pauhasi niin en kuullut mitään). Näytin sille sitten keskaria niin kääntyi takaisin.
Siis juoksit ladulla? Jos siihen on vedetty ladut, niin silloin sun pitää odottaa kevättä ja juosta muualla. Antaa hiihtäjien nauttia laduista, varsinkin kun kausi on lyhyt. Sillä ei ole mitään väliä vaikka se on sun vakioreittis. Vielä kun kannat lenkkareilas kiviä, niin aa että.
Kyllä tuo oli sinun virheesi. Minä ymmärrän lyhyet siirtymät, jos ei mennä ladulla ja (vapaan hiihtotavan) latupohja on niin kova, että juoksu ei sitä vaurioita, mutta ethän sinä ole edes kuullut mitään, jos kerran noin kovilla musiikkia luukutit. Sehän on vaarallistakin, koska hiihtäjät tulevat aika kovaa välillä. Joka tapauksessa säännöt ovat selvät, joten jos niitä ei noudata, niin silloin sopii vain hyväksyä se, että joku vetää herneen nenään, ja edes teeskennellä katuvaa.
Ei sillä, että poliiseja olisi enää kuin netissä, mutta jos kuitenkin törmäät ja päädyt tuollaiseen tilanteeseen, niin ota videolle, koska haluaisin nähdä, kun selität poliisille, että sinä et kävellyt, vaan juoksit.Näköjään on sääntöjä, jotka ovat tästä päivästä lähtien voimassa. Ei siellä kyllä juoksemista kielletä vaan käveleminen ja koirien ulkoilutus. Poliisikaan ei voisi antaa sakkoja, kun en missään välissä kävellyt.
Siis juoksit ladulla? Jos siihen on vedetty ladut, niin silloin sun pitää odottaa kevättä ja juosta muualla. Antaa hiihtäjien nauttia laduista, varsinkin kun kausi on lyhyt. Sillä ei ole mitään väliä vaikka se on sun vakioreittis. Vielä kun kannat lenkkareilas kiviä, niin aa että.
Joo, mutta kun niitä latuja vedetään aivan jokaiselle polulle. Esimerkiksi Kivikossa ei pääse ulkona olevien "voimailulaitteiden" luokse kuin ladun kautta. En kyllä mene ladulle mutta jotain rajaa noiden latujen määrissä voisi olla.
Sinulla on asennevamma. Eikös siellä ole polkuja? Jos ei, niin tee itse. Kuntoratojen ympäristöstä tosin yleensä löytyy polkuja, ja jos siellä kerran on niin vähän luntakin, niin ei pitäisi olla ongelmia auki pysymisen kanssa.Mun puolesta suksijat voisi suksia vit.. ja kuuseen. Liian yliarvostettua ja sen kyllä huomaa.
Sinulla on asennevamma. Eikös siellä ole polkuja? Jos ei, niin tee itse. Kuntoratojen ympäristöstä tosin yleensä löytyy polkuja, ja jos siellä kerran on niin vähän luntakin, niin ei pitäisi olla ongelmia auki pysymisen kanssa.
Ei ole, vaan paljon vaikeampi etenkin niille poluille, mutta jopa aiemmin kuvatussa lumitilanteessa ihan umpimetsässäkin on helpompi mennä kengin. Metsäsukset ovat ihan asia erikseen. Itse vasta kiersin kuntoradan päähän metsän kautta, kun polutkin loppuivat, niin ei tarvinnut talloa latua. Ja kivaa oli. Ja ihan lyhytvarsinen lenkkari jalassa, koska mikäpä siinä paksulla sukalla. Ehkä vähän lunta menee nilkoille, mutta mitä pienestä.Eikös niillä suksilla ole helpompi sinne metsään mennä kuin kengät jalassa?
Mistä kaupungista puhutaan? Jos sen voi sanoa, niin voin tarkistaa maastokartasta, että onko siellä mitään. Ihmettelen, jos ei ole.
Näyttäisi, että pohjoiseen ja lounaaseen menee polkuja. Tuossa on niin paljon asutusta, että ihme, jos koirankusettajatkin eivät jo pitäisi polkuja auki. Läskipyöräilijät ovat myös todella hyödyllisiä tuossa puuhassa. En oikein ymmärrä kuntoratojen viehätystä talvella, koska se pinta ei olennaisesti eroa kelveistä, koska tiukka lumikerros on kummassakin. Kesällä ero on toki huomattava. Poluilla on ihan erilainen meno talvellakin. Alusta on yleensä pehmeämpi ja maasto on vaihtelevampaa. Ihmisten pitää vain intoutua noille. Minä olen seurannut joitain yksittäisiä jälkiäkin, joilla ei varsinaista polkua edes ole ollut, tai tehnyt omiani. Noin niin uria syntyy, kun vain ihmiset uskaltautuvat metsiköihin.Kurkimäki/Helsinki, kaikki kelvit latuina. Kyllä minä tieni löydän muuallekin mutta jotain rajaa voisi olla. Sinne metsäänkään ei pääse kuin latujen kautta.
Näyttäisi, että pohjoiseen ja lounaaseen menee polkuja. Tuossa on niin paljon asutusta, että ihme, jos koirankusettajatkin eivät jo pitäisi polkuja auki. Läskipyöräilijät ovat myös todella hyödyllisiä tuossa puuhassa. En oikein ymmärrä kuntoratojen viehätystä talvella, koska se pinta ei olennaisesti eroa kelveistä, koska tiukka lumikerros on kummassakin. Kesällä ero on toki huomattava. Poluilla on ihan erilainen meno talvellakin. Alusta on yleensä pehmeämpi ja maasto on vaihtelevampaa. Ihmisten pitää vain intoutua noille. Minä olen seurannut joitain yksittäisiä jälkiäkin, joilla ei varsinaista polkua edes ole ollut, tai tehnyt omiani. Noin niin uria syntyy, kun vain ihmiset uskaltautuvat metsiköihin.
Tuossa on jokin Kivikon ulkoilupuistokin. Luulisin, että noissa risteilee polkuja ympäriinsä.
Nike Pegasus, jokaisen neutraalilla kengällä juoksevan pitäisi omistaa vähintään yksi pari.Mitäs neutraalia kenkää porukka suosittelisi
Taisin mennä provoon Tuol laduilla pitäisi olla samat tuomarit kuin kävelykisoissa. Valvoisi, että kummatkin jalat irtoaa maasta ja jos ei irtoa niin sakot.
Sinulla on asennevamma. Eikös siellä ole polkuja? Jos ei, niin tee itse. Kuntoratojen ympäristöstä tosin yleensä löytyy polkuja, ja jos siellä kerran on niin vähän luntakin, niin ei pitäisi olla ongelmia auki pysymisen kanssa.
En nyt ymmärrä mitä tarkoitat, mutta itse meinasin ja juoksen hiekoitetuilla kevyenliikenteenväylillä joita Lahdessa on satoja kilometrejä. Lisäksi jos on irtolunta tai liukasta, niin juoksen sisällä juoksumatolla. Toukokuussa siirryn pururadalle, mutta sielläkin juoksen silloin tällöin koska pidän asvaltista enemmän.
En oikein näe, mikä noissa on vähemmän vaimennettua tai luonnollisempaa. Näyttävät tukevasti vaimennetuilta peruslenkkareilta.
Asken menee juostessa tasajalkaa. Kävellessä menee kyllä pakosta sitte korotetuilla peruslenkkareilla kantapäälle. Merrelin Bare Acces:ta josku kokeilin kaupassa ja oli kyllä erinalinen, ettei menny niin kantapäälle.Oletko kantapää-, keskijalka- vai päkiäjuoksija? Jos kantapää, niin sehän ei ole ikinä luonnollista juoksua, vaan perustuu kengän pehmusteisiin. Silloin pehmusteiden vähentäminen ei välttämättä ole hyvä idea, koska jossain menee riittävän pehmusteen raja. Pehmuste on ainoa mekanismi vaimentamassa tärähdyksen voimaa. Jos taas kahta jälkimmäisistä, niin silloin kantapääkorotuksesta eroon pääseminen on tärkeintä kengän joustavuuden lisäksi. Merrell Bare Access 4 on hyvä siirtymäkenkä tai lopullinenkin kenkä, jos haluaa luonnollisempaa askelta. Siinä on ihan hyvin pehmusteita, voi verrata perinteisimpiin kevyisiin asvalttikenkiin, mutta ei kantapääkorotusta. Kenkä ei juuri tue jalkapohjaa, ja lesti on etenkin päkiöiden kohdalta leveä, kuten kuuluukin. Kummatkin noista ovat hyviä ominaisuuksia.
Jalkapohjahan myös kaipaa harjoitusta pysyäkseen vahvana ja ryhdikkäänä eli mielestäni terveyden kannalta on tietysti fiksua alkaa mennä kohti juoksutekniikkaa, joka perustuu jalan omiin vaimennusmekanismeihin. Mutta tosiaan, kannattaa totutella hyvin varovasti, jopa kaksia kenkiä käyttäen. Eli tekee uusilla aluksi ihan lyhyttä lenkkiä ja käy vaihtamassa vanhat jalkaan ja tekee lopun niillä. Minähän en tänä syksynä oikein malttanut totutella, enkä oikein tajunnutkaan, kuinka olemattomasti olin jalkojeni päällä kesällä, ja kun kunto oli satulassa istumisen jälkeen hyvä, niin luontaisesti kireiden pohkeideni kanssa jouduin ongelmiin. Kenkiä en voi siitä syyttää, mutta tietysti päkiöillä juokseminen on pohkeille ja akillekselle vaativampaa. Olisi pitänyt malttaa totutella.
Siinä mielessä on, että on hankalampi pitää kantapää irti ja osumasta ekana. Silloin joutuu nilkkaa vähän taivuttamaan sen kompensoimiseksi. Ei se hyvä asia ainakaan ole.Droppia noissakin on vielä 8mm, että liekö sen puolesta huono valinta?
Tee osa lenkeistä vanhoilla kengillä. Joko käyt siihen alkuun tai perään heittämässä uusilla asteittain piteneviä lenkkejä tai ihan muina päivinä. Eihän siihen mene kuin muutama minuutti alussa. Tai teet uusilla juoksukävelyä lisäten vähitellen sitä juoksun osuutta. Mutta oikeaoppisesti pitäisi aloittaa ihan muutamasta sadasta metristä ja pidentää määriä tyyliin 10 %:a viikossa. Mutta jos olet keskijalalla nytkin juossut, niin sehän vähentää totuttelun tarvetta huomattavasti.Vähän on semmonen tuntuma, että josko hiljolleen muuttas tota kenkää ja askellusta. Ei huvittas rikkoo niveliä heti kerrasta täysin minimalististen kenkien kans, kun en malta ottaa rauhassa ja pitäs tota matkaa saada pidennettyä ja peruskuntoa vielä kohennettua. Juoksen suurimmaksi osaksi asfaltilla niin kai sitä vaimennusta ois kumminki hyvä olla?