• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Ilmastonmuutos

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -SD-
  • Aloitettu Aloitettu
Periaatteessa varmaan lähes kaikki piittaa, mutta oikeat toimet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on ulkoistettu muille ihmisille (tai sitten poliitikoille ja "päättäjille"). Niitä on aina hyvä haukkua.

Eihän se nyt niin paljon haittaa, jos itse lentelen lomilla Kanarialle, kun Suomessa on kylmä ja minun terveydelle on tärkeätä lämpö ja valo. Muut ihmiset voisivat lopettaa turhan lomailun kaukomailla.

Ei mua ainakaan vaan jaksa kiinnostaa. Ehkä sitten olen huono ihminen, ehkä en, mutta joka tapauksessa yksi hailee. :smoke:

Lisäksi ne tuulivoimalat ovat luonnon hiilitasapainon kannalta positiivisia, vaikkakin sitä metsää hakattaisiinkin niiden tieltä. Sen hakattavan metsän kyky sitoa hiiltä on kuitenkin paljon pienempi, kuin ne päästöjen vähennykset, jota saadaan sillä tuulivoimalan rakentamisella.
Sillä kommentilla ajettiin nyt luultavasti enemmän sitä faktaa että suomalaiset metsät alkavat olla myytti koko vaasa-iisalmi eteläpuoleisessa Suomessa. Ne ovat todella pirstaloituneita metsäisiä alueita, mutta eivät enää oikeasti kunnon metsiä. Teitä ym. muokkausta on niin paljon että se vaikuttaa aika dramaattisesti jo niiden metsäisten alueiden eliöstöönkin. Eli vaikkei olisikaan talousmetsä kyseessä, niin lajisto kyllä jatkaa köyhtymistään kun pirstaloituminen lisäytyy koko ajan.

Ilmastonmuutoksesta puhuessa ihmisillä on edelleen väärinkäsitys minusta että päätavoite olisi hiilipäästöjen vähentäminen. Kun ei ole, vaan se oikea päämäärä on mm. säilyttää eliöstöjen elinvoimaisuus koko pallolla. Sitä vaan tavoitellaan monilla eri epäsuorilla keinoilla. Jokainen maa voisi kysyä että mitä ihmettä se ilmastonmuutoksen estäminen enää siinä vaiheessa auttaa kun oma ekosysteemi on jo tuhottu.

Ei mua ainakaan vaan jaksa kiinnostaa. Ehkä sitten olen huono ihminen, ehkä en, mutta joka tapauksessa yksi hailee. :smoke:

Mutta monia keskusteluja olen kuunnellut aikani. Kuinka ollaan kasvissyöjiä ja lasten kanssa tehdään kaikenlaisia toimia, kun ilmastonmuutos ahdistaa. Että vaikka heillä ei purkkeja huuhdella, kun se jo vesittää kierrätyksestä tulevan hyödyn.

Sitten olen kysynyt, että mites se Balin matka tai syksyllä olitte Karibialla? Plus käytännössä kaikissa noissa paikoissa on pulaa vedestä ja tuhotaan paikallista luontoa surutta, kun turistien rahat kiinnostaa ja eihän siellä ole kovin kummoiset rajoitukset päästöille tai että niitä kukaan siellä kovin ahkerasti valvoisi.

Sillä kommentilla ajettiin nyt luultavasti enemmän sitä faktaa että suomalaiset metsät alkavat olla myytti koko vaasa-iisalmi eteläpuoleisessa Suomessa. Ne ovat todella pirstaloituneita metsäisiä alueita, mutta eivät enää oikeasti kunnon metsiä. Teitä ym. muokkausta on niin paljon että se vaikuttaa aika dramaattisesti jo niiden metsäisten alueiden eliöstöönkin. Eli vaikkei olisikaan talousmetsä kyseessä, niin lajisto kyllä jatkaa köyhtymistään kun pirstaloituminen lisäytyy koko ajan.

Toki, mutta mun pointti oli se, että tuossa tuulivoiman rooli on erittäin pieni verrattuna siihen kaikkeen muuhun metsän talouskäyttöön, ja muuhun ihmisten toimintaan, verrattuna.

Ilmastonmuutoksesta puhuessa ihmisillä on edelleen väärinkäsitys minusta että päätavoite olisi hiilipäästöjen vähentäminen. Kun ei ole, vaan se oikea päämäärä on mm. säilyttää eliöstöjen elinvoimaisuus koko pallolla. Sitä vaan tavoitellaan monilla eri epäsuorilla keinoilla. Jokainen maa voisi kysyä että mitä ihmettä se ilmastonmuutoksen estäminen enää siinä vaiheessa auttaa kun oma ekosysteemi on jo tuhottu.

Toki tavoitteena on se maapallon elinvoimaisuuden ylläpitäminen laajalla skaalalla, mutta niiden hiilidioksidipäästöjen saaminen kuriin on erittäin olennainen ja kriittisen tärkeä osa tuota. Tuon kannalta, olettaen, että ei lähdetä mihinkään massiiviseen ihmiskunnan energian käytön alasajoon, se tuulivoiman hyödyntäminen aiheuttaa paljon enemmän hyötyjä kuin haittoja. Taaskin jos nähdään tarpeelliseksi parantaa Suomen metsien elinvoimaisuutta, niin sitten pitäisi kohdistaa toimet sinne metsäteollisuuden suuntaan. Se kuitenkin aiheuttaa paljon enemmän haittaa sinne metsien elivoimaisuuteen kuin tuulivoiman rakentaminen.

Näissä sun viesteissä on kyllä vahvasti sellainen Nimbyily fiilis.
Laitetaan ne tuulimyllyt Vaasa-Iisalmi akselilla vaikka niille pelloille, kun ei se maatalous taida Suomessa kannattaa. Tai metsitetään kaikki ne pellot. Jokaisen pellon ja niityn tieltä on kaadettu metsä ja tavallaan se paras mahdollinen lehto, kun harva sitä kuivalla kankaalla on yrittänyt elantoansa repiä. Ennallistetaan pellot metsiksi ennen kuin ne ovat joka paikassa aurinkopaneeleja täynnä.

Mutta monia keskusteluja olen kuunnellut aikani. Kuinka ollaan kasvissyöjiä ja lasten kanssa tehdään kaikenlaisia toimia, kun ilmastonmuutos ahdistaa. Että vaikka heillä ei purkkeja huuhdella, kun se jo vesittää kierrätyksestä tulevan hyödyn.

Sitten olen kysynyt, että mites se Balin matka tai syksyllä olitte Karibialla? Plus käytännössä kaikissa noissa paikoissa on pulaa vedestä ja tuhotaan paikallista luontoa surutta, kun turistien rahat kiinnostaa ja eihän siellä ole kovin kummoiset rajoitukset päästöille tai että niitä kukaan siellä kovin ahkerasti valvoisi.

Hyvä kysymys. Ehkä tuollaiset ahdistujat ovat yleensäkin aika tunteella vetäviä ihmisiä, niin he eivät toimi kovinkaan järkevästi edes omia tavoitteitaan ajatellen? :hmm:

Hitto sitä elokapinaa kun Balilla ja Karibialla vaan reissaa joka kuukaus, kyllä nyt lihaa syövä poltto moottori mies jauhotti kaikki.

Hitto sitä elokapinaa kun Balilla ja Karibialla vaan reissaa joka kuukaus, kyllä nyt lihaa syövä poltto moottori mies jauhotti kaikki.

Olen ihan täysin häpeämättömän rehellisesti molempia. Ja heitän vielä muovipakkaukset sekajätteeseen, eikä silti hävetä yhtään! :smoke:

Olen ihan täysin häpeämättömän rehellisesti molempia. Ja heitän vielä muovipakkaukset sekajätteeseen, eikä silti hävetä yhtään! :smoke:
OT, mutta tässä teet tavallaan palveluksen paikalliselle jätteenpolttolaitokselle, vaikko joku ituhippi voisi mielensä pahoittaakin.
Esim. Pirkanmaalla juuri anottiin lupaa nostaa vuotuista poltettavan jätteen määrää, koska sekajätteen energiapitoisuus laskee muovinkeräyksen tehostuessa (toki samalla myös varaudutaan alueen tulevaan väestönkasuun). :D

Statistiikka

Viestiketjuista
264 052
Jäsenet
75 351
Uusin jäsen
artuleylari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom