Ilmanvaihto eli IV-keskustelu

Auttaakaa uusavutonta.
Edellinen asukas jättänyt teipin "nuoli suodattimessa ylöspäin", eli onko oikeasti noin, että ilma kulkee kennosta hienosuodattimen läpi karkeasuodattimeen?
Pakkaa vielä sekoittaa, kun IV-koneen käyttöohjeessa kaikki kuvat on (R)-mallista ja tämä on (L)-malli eli kuvat on peilikuvia.

1733818585361.png
En tiedä mitä tuo teippi tarkoittaa, mutta kyllä sen tuloilman pitäisi tuolta suodattimien yläpuolelta tulla ja tuleekin.
 
En tiedä hoksasinko kysymystä, mutta suodatin on siis aina ennen kennoa ilman kulkusuunnassa. Ja tosiaan karkeasuodatin ennen hienosuodatinta.
Lähinnä ongelma on, että kummin päin hienosuodattimen laitan. Käyttöohjeen peilikuvassa on myös neuvottu "mahd. teksti tai väri alapuolella", mikä ainakin hankkimieni hienosuodattimien merkintöjen mukaan tarkoittaa ilman kulkusuuntaa kennosta poispäin.
1733819525063.png
 
Lähinnä ongelma on, että kummin päin hienosuodattimen laitan. Käyttöohjeen peilikuvassa on myös neuvottu "mahd. teksti tai väri alapuolella", mikä ainakin hankkimieni hienosuodattimien merkintöjen mukaan tarkoittaa ilman kulkusuuntaa kennosta poispäin.
1733819525063.png
Ilma kulkee suodattimelta kennolle ja suodattimessa usein nuolella merkitty ilman kulkusuunta. Sen mukaan laitat.
 
Ilma kulkee suodattimelta kennolle ja suodattimessa usein nuolella merkitty ilman kulkusuunta. Sen mukaan laitat.
OK, niin päin minulla oli kesäkauden, mutta tuo edellisen asukkaan teippi sai epäilemään itseäni ja laittamaan toisinpäin kun vaihtelin loppusyksystä suodattimet.
 
Tuore Swegon IV kone reagoi tehostuksella kosteuden muutokseen eikä suhteellisen kosteuden absoluuttisiin arvoihin, mutta onko se järkevä ominaisuus ainakaan talvella? Mitä olen seurannut niin omat märkätilat on suihkujen jälkeen hetken jossain 50-60 suhteellisessa kosteudessa ja sitten painuu 30-40 tasolle. En näe tarvetta tehostukselle ja korkeammalle lämmön ulos pumppaamiselle tiloista joita pyritään pitämään talon lämpimimpinä. Kesällä voi ymmärtää jos normikosteus on lähellä 60 ja lattialämpöä vain nimeksi että sitä lähdetään herkemmin kuivattamaan. Vai onko jotain mitä en hahmota?

Eli tuntuisi että se jos kone käyttäisi absoluuttisia arvoja joilla reagoisi kosteuden muutokseen olisi järkevämpää kuin se että kone ottaa heti stressin päälle kun on höyryä ilmassa (toki voi säätää viivettä sille milloin alkaa poistaa kosteutta tehostuksella).

Edit: olipa harvinaisen paljon typoja
 
Viimeksi muokattu:
Tuore Swegon IV kone reagoi tehostuksella kosteuden muutokseen eikä suhteellisen kosteuden absoluuttisiin arvoihin, mutta onko se järkevä ominaisuus ainakaan talvella? Mitä olen seurannut niin omat märkätilat on suihkujen jälkeen hetken jossain 50-60 suhteellisessa kosteudessa ja sitten painuu 30-40 tasolle. En näe tarvetta tehostukselle ja korkeammalle lämmön ulos pumppaamiselle tilosita joita pidetään pitämään talon lämpimimpinä. Kesällä voi ymmärtää jos normikosteus on lähellä 60 ja lattialämpöä vain nimeksi että sitä lähdetään hetkemmin kuivattamaan. Vai onko jotain mitä en hahmota?

Eli tuntuisi että se jos kone käyttäisi absoluuttisia arvoja joilla reagoisi kosteuden muutokseen olisi järkevämpää kuin se että kone ottaa heti stressin päälle kun on höyryä ilmassa (toki voi säätää viivettä sille milloin alkaa poistaa kosteutta tehostuksella).
En kyllä "tyhmää" IV-konetta ole kertaakaan tavallisen suihkuttelun takia alkanut ruuvaamaan eri nopeudelle.
 
Tietäiskö kukaan suljettavaa metallista tuloilmaventtiiliä, tulisi kiukaan yläpuolelle? LVI-numero olisi kiva. Edit: Tällä hetkellä perinteinen lautasmalli seinässä, ja suuntaimella käännetty virtaus yläpäin.

Tuore Swegon IV kone reagoi tehostuksella kosteuden muutokseen eikä suhteellisen kosteuden absoluuttisiin arvoihin, mutta onko se järkevä ominaisuus ainakaan talvella? Mitä olen seurannut niin omat märkätilat on suihkujen jälkeen hetken jossain 50-60 suhteellisessa kosteudessa ja sitten painuu 30-40 tasolle. En näe tarvetta tehostukselle ja korkeammalle lämmön ulos pumppaamiselle tiloista joita pyritään pitämään talon lämpimimpinä.

Kyllähän tuossa toteutuu tarpeen mukaan tapahtuva tehostus joka lienee niin fiksu kuin se tollaisessa keskitetyssä järjestelmässä nyt voi olla - itse näkisin miinuksena että se suihkusessio nostaa koko rakennuksen ilmanvaihtoa ja sitä kautta lämmitystarvetta. Alkaako sitten manuaalisesti laittamaan tehostusta päälle ruokaa laittaessa ja suihkuun mennessä - ja miten tuon kouluttaa menestyksellä talon naisväelle? Poishan se varmaan lähtee tunnin päästä tjsp automaattisesti, kun kukaan ei ole muistanut ottaa sitä pois.. Eli itse pidän automaatilla, ehkä huippupakkasille tehostus kokonaan pois.
 
Viimeksi muokattu:
Tuloilmaventtiili KIRS soveltuu saunatiloihin, koko ø100mm. KIRS on varustettu puunupilla ilmavirran säätöön (on-off). Säätöasennot ovat lukittavissa. Materiaalina jauhemaalattu galvanoitu teräslevy. Värinä valkoinen RAL 9003. Tuotteen LVI-koodi 8717122
 
Oma iv-kone on tosiaan suht uusi mutta ei kuitenkaan vielä kovin hyvillä älypuhelinohjauksilla yms. jolloin aktiivinen poissa /normaali /tehostus ohjaus jää varmaan itseltä tekemättä. Koneeseen on kuitenkin saatavilla CO2 anturi, onkohan jollain kokemuksia siitä miten hyvin IV toimii jos sitä ohjataan osittain kosteudella (niin että ei kovin herkästi kuitenkaan tehosta) ja muuten co2 pitoisuudella? Periaatteessa voisi olla kätevä tapa pitää ilmanvaihto riittävänä mutta ei sen yli, mutta mahtaako toimia käytännössä?
 
Hiilidioksidiohjaus toimisi paremmin huoneantureilla. Kun se on koneessa, on aivan mahdollista että esimerkiksi makuuhuoneessa pitoisuus on korkea ilman että se kokonaisuutena olisi koholla.
 
Näen jo mielessäni kun nuoriso alkaa p*nemaan makkarissa toisessa päässä taloa ja alkaa itse ihmettelemään miksi IV on täysillä.. Mutta jos tuon yksittäisen CO2 anturin pystyisi sijoittamaan niihin tiloihin missä on ajoittain paljon porukkaa, niin sittenhän siitä saisi ihan hyötyä. Lopputulokseen vaikuttanee merkittävästi miten hyvin laitteen ohjaus on toteutettu ja voiko/jaksaako sen parametrejä hioa kohdilleen.
 
Näen jo mielessäni kun nuoriso alkaa p*nemaan makkarissa toisessa päässä taloa ja alkaa itse ihmettelemään miksi IV on täysillä.. Mutta jos tuon yksittäisen CO2 anturin pystyisi sijoittamaan niihin tiloihin missä on ajoittain paljon porukkaa, niin sittenhän siitä saisi ihan hyötyä. Lopputulokseen vaikuttanee merkittävästi miten hyvin laitteen ohjaus on toteutettu ja voiko/jaksaako sen parametrejä hioa kohdilleen.
Kyllä se kone huomaa sen hiilidioksiditason nousun ihan kahdenkin ihmisen lisäyksestä, ja sen että ihmiset laittaa nukkumaan ja niiden hengitys rauhoittuu.
Alla on 145 valloxin piirtämä viikon käyrä, huomaa hyvin että iltaisin käydään suihkussa ja turkoosi kosteus käyrä nousee ylös, sen jälkeen musta co2:n käyrä putoaa kun laitellaan nukkumaan kunnes se taas aamulla pomppaa heräilyn myötä ja päivällä molemmat seilaa sitten kulkemisten ja tekemisten mukaan.
Screenshot_2024-12-22-11-32-46-22_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
En kyllä "tyhmää" IV-konetta ole kertaakaan tavallisen suihkuttelun takia alkanut ruuvaamaan eri nopeudelle.
Aina täysille kun menen suihkuun. Jos sattuu kerran-kaksi vuodessa unohtumaan on kylpyhuoneen peili niin höyryssä että mitään ei näe jälkeenpäin.
 
Aina täysille kun menen suihkuun. Jos sattuu kerran-kaksi vuodessa unohtumaan on kylpyhuoneen peili niin höyryssä että mitään ei näe jälkeenpäin.
Onko tuo ilmanvaihto noin muuten tsekattu, että toimii kuten pitää vai maistuuko vain hyvin lämpimät suihkut? Täällä kuitenkin alimittainen kone, eikä 4 ihmistä peräjälkeen suihkussa hypätenkään saa kuin ikkunan lasiin huurua.
 
Kyllä se kone huomaa sen hiilidioksiditason nousun ihan kahdenkin ihmisen lisäyksestä, ja sen että ihmiset laittaa nukkumaan ja niiden hengitys rauhoittuu.
Alla on 145 valloxin piirtämä viikon käyrä, huomaa hyvin että iltaisin käydään suihkussa ja turkoosi kosteus käyrä nousee ylös, sen jälkeen musta co2:n käyrä putoaa kun laitellaan nukkumaan kunnes se taas aamulla pomppaa heräilyn myötä ja päivällä molemmat seilaa sitten kulkemisten ja tekemisten mukaan.

Joo, muutokset etenkin CO2:sessa on helppo mitata luotettavasti, mutta tuo laittamasti kuva allekirjoittaa mielestäni sen että "älykäs" ohjaus CO2/RH pohjalta on haastavaa toteuttaa, keskellä viikkoa ohjaus on päivän verran on vakio 60% ja toisena suhteellinen kostaus käy 90%:sissa eikä siihen reagoida mitenkään.
 
Joo, muutokset etenkin CO2:sessa on helppo mitata luotettavasti, mutta tuo laittamasti kuva allekirjoittaa mielestäni sen että "älykäs" ohjaus CO2/RH pohjalta on haastavaa toteuttaa, keskellä viikkoa ohjaus on päivän verran on vakio 60% ja toisena suhteellinen kostaus käy 90%:sissa eikä siihen reagoida mitenkään.
Ei käy noin korkeella, maksimit mitä tuossakin näkyy on 60% luokkaa, (se on co2 mikä käy 800ppm.) ja johtuu lähinnä siitä kun tulee otettua ainavalmiilla kiukaalla höyrylöylyjä.
Ja saisi niitä raja-arvoja fiksailtua minne haluaa laskennallinen/mitoitus ilmamäärä vaan toteutuu tuolla 60% ja kun lto:ssa riittää teho niin oon antanut olla noilla säädöillä.
Myös ulkoisia antureita saisi vielä lisäiltyä mutta mun mielestä nuo sisäisetkin toimii aivan riittävän hyvin.
 
Hyvä konevalinta, jos 60% tehoilla toteutuu ilmamäärät. Monesti joudutaan huudattaan konetta, että edes mitoitusarvoihin päästään. Monesti on minultakin kysytty, "mikä kone on parhain?". Helppo vastaus, isoin mikä menee. Pienet kierrokset, pienet äänet, isot suodattimet, iso kenno. Ja narua riittää tehostukseen....
 
Löytyyköpi asentajia, jotka on tutustunut Valloxin 096 / 110 / 145 MV-sarjan sielunelämään? Oli tarkoitus vaihtaa 096:n sisäinen kosteusanturi CO2 & RH versioon. Purin emokortin jo näkyville, mutta olin saanut Onniselta 4-johtoisen anturin, kun vähän vaikuttaa, että noissa on vain 3 pinninen liitäntä RH:lle. Onnisen anturissa ei myöskään mitään Valloxin LVI-koodia, kun taas vanhassa anturissa oli. Myös läpiviennin koko oli huomattavasti suurempi kuin alkuperäisellä anturilla. Ja mitään kuvaa, videota tai tarkempaa Valloxin ohjetta en ole löytänyt. Eli oisko väärä anturi lipsahtanut, kun ei mitään välijohtoa ole Valloxin räjäytyskuvassa ja emokortti kaikissa kolmessa koneessa sama ja myös anturin osakoodi kaikissa kolmessa koneessa on sama?
 
Tulin siihen tulokseen että Swegonin 400€ CO2 anturi ei varmaan maksa vaivaa, Netatmo sääasema mittaa 120 eurolla CO2 ja kosteuspitoisuuksia pilveen ja ehkä lisään pari sisäanturia lisää makkareihin tarvittaessa. Ja pari ruuvitagia lisäksi märkätiloissa mittaamassa kosteutta ja lämpöjä. Sitten voi säätää perusarvoja sellaisiksi että homma toimii sopivalla alueella haaskaamatta ylimääräistä lämpöä.
 
Tulin siihen tulokseen että Swegonin 400€ CO2 anturi ei varmaan maksa vaivaa, Netatmo sääasema mittaa 120 eurolla CO2 ja kosteuspitoisuuksia pilveen ja ehkä lisään pari sisäanturia lisää makkareihin tarvittaessa. Ja pari ruuvitagia lisäksi märkätiloissa mittaamassa kosteutta ja lämpöjä. Sitten voi säätää perusarvoja sellaisiksi että homma toimii sopivalla alueella haaskaamatta ylimääräistä lämpöä.

Clas Ohlsonilta Netatmon sääasema yhdellä lisäanturilla nyt -25 %.

Ollut täällä käytössä vajaat pari vuotta ja ohjailen Swegonia (R5) Netatmon CO2 pitoisuuksien perusteella. Tai yksi Airthings on myös lisänä eli kolme anturia kaikkiaan. Harkitsen juuri yhden lisäanturin hankkimista.
 
Vallox 110 MV LTO on alkanut pitämään ujellusta/sirinää, joka viittaisi laakerivikaan. Löysin netistä muutamia ohjeita joiden perusteella laakerinvaihto on ihan suht helppo homma kun hommaa ulosvetäjän sekä laakerit varaosana, vaan mistähän löytyisi varmuus että minkälainen laakeri tuohon käy?

Kuulemma puhallinmoottoria ei tarvitsisi kokonaan vaihtaa. IV-kone on pari viikkoa sitten putsattu ja tuo ongelma on ajoittainen, ja jatkui kun otin virrat hetkeksi pois päältä. Ääni kuuluu myös ulos. Meillä kone on kodinhoitohuoneessa ja ääni on melko ikävä kun talossa on muuten todella hiljaista. Kone on vuodelta 2016/2017.
 
Vallox 110 MV LTO on alkanut pitämään ujellusta/sirinää, joka viittaisi laakerivikaan. Löysin netistä muutamia ohjeita joiden perusteella laakerinvaihto on ihan suht helppo homma kun hommaa ulosvetäjän sekä laakerit varaosana, vaan mistähän löytyisi varmuus että minkälainen laakeri tuohon käy?

Kuulemma puhallinmoottoria ei tarvitsisi kokonaan vaihtaa. IV-kone on pari viikkoa sitten putsattu ja tuo ongelma on ajoittainen, ja jatkui kun otin virrat hetkeksi pois päältä. Ääni kuuluu myös ulos. Meillä kone on kodinhoitohuoneessa ja ääni on melko ikävä kun talossa on muuten todella hiljaista. Kone on vuodelta 2016/2017.
Tuossa on viime keväältä kuvaus oman 110 laakerien vaihdosta. Koneesi on hiukan modernimpi kuin minun, joten ihan satavarma ei tietenkään voi laakereiden sopivuudesta olla. Jos googlettelun jälkeen jää tietoja useammasta laakerivaihtoehdosta, niin ostaa kaikki vaihtoehdot, palveleva laakerikauppa ottaa yleensä takaisin ylimääräiset. Ei tarvitse moneen kertaan repiä puhaltimia pois tai jättää konetta levälleen. Näiden vaihto osuu kuitenkin sellaiseen aikaan ettei kauppa ole auki.
 
hommaa ulosvetäjän
Ainakaan Vallox 95:n laakerien vaihdossa ei ulosvetäjää tarvittu. Ovat tuon @_Tee linkin takaa löytyvien kuvien mukaisissa muovisissa poteroissa, joista tulevat pois helposti ihan ruuvarilla vastapuolelta pari kertaa napauttamalla. Uudet menee sormin tai vanhaa laakeria apua käyttäen naputtamalla paikalleen. Tuon 95:n moottorin irrotus, avaus ja takaisin laitto oli ensikertalaisena alle puolen tunnin homma, joten oli kohtuullisen helppoa napata moottori käteen, kurkata laakerien tyyppi ja laittaa moottori takaisin kasaan odottamaan laakerien hankintaa. Erikoisin työkalu hommassa oli Torx-kärkiharja.
 
150 valloxissa on optimoitu flektien laakerit.. niitä on olemassa kahdella eri rasvalla. <-30c asteessa laakerit huutaa hoosiannaa, (toinen vaihtoehto taisi olla -36c laakerin rasvoihin).
+10 vuoden aikana tässä etelässä laakerit ovat voivotelleet ehkä 20 tuntia yhteensä. Muuten hiljaa. Optimoitu siis toistaiseksi hyvin. Pohjoisessa varmaankin hieman eri tilanne.
 
Huomasin tuossa pari päivää sitten että kappas, iv koneen ohjainpaneeli on pimeänä. Eli iv kone (Iloxair 89) mykkänä. Sulaketaulusta oli iv koneelle merkattu sulake napsahtanut alas. Avasin koneen luukun (ovikytkin), nostin sulakkeen ylös ja luukku takaisin kiinni —> sulake napsahti taas. Koneen sisällä oli hieman kosteutta joten epäilin että joku mennyt oikosulkuun tms, kun viime talvena oli ongelmana pitkän kovan pakkasjakson aikana että kone veti aivan jäähän (kirjoitinkin siitä tänne samaan ketjuun aiemmin), ja nyt oli juuri päivän-kahden ajan ~20 pakkasta. Kuivailin paikat ja jätin luukku raolleen yön yli —> seuraavana aamula lähti päälle normaalisti eikä sulake enää paukahtanut.

No, hieman myöhemmin aloin ihmetellä kun mm. ulko-ovi tuntui aukeutuvan eri tavalla kuin ennen ja ilmanvaihdosta kuului mielestäni erilaista huminaa kuin ennen jne. Uloimpien ikkunoiden sisäpinnoissa huurretta. Eli nyt vaikuttaisi talossa olevan ylipainetta, kun tähän saakka ollut lievä alipaine (ilmanvaihdon mittaus ym tehty viime talvena). Myöskin iv koneen anturien tiedot on melko mielenkiintoiset. Tyyliin ulko -4, tulo 16, poisto 18, jäte 1. Hyötysuhde ei ole noussut kertaakaan yli 35% (normaalisti 70-100). Välillä myöskin poistolle näyttää jopa alhaisempaa lämpötilaa kuin tulolle ja heittelevät ihmeellisesti, mutu-tuntumalla tuotakin vois aiheuttaa jos poistopuhallin on pois pelistä?

Mahtaakohan siis todennäköisin syy olla että poistopuhallin / sen kondensaattori tms sanonut ittensä irti? Pitänee tuota koettaa jotenkin itse koestaa, onnistunee irroittamalla toisen puhaltimen liitin ja sitten painamalla jollain koneen ovikytkimen nappia niin tulee virrat, sitten vaan kuuntelee lähteekö puhallin pöhisemään. Ja sitten toinen puhallin samaan tyyliin.

Olisko toistaiseksi ok laittaa liedeltä huippari imemään pienellä nopeudella niin tulisi vähän alipainetta lisää? Siis kunnes saa tuon iv koneen murheet selvitettyä.
 
Ilox 89 antaa vikakoodeja ja manuaalin mukaan ulkoilma-anturi ja jäteilma-anturi molemmat pois pelistä. Boottasin laitteen ja lukemat vieläkin pielessä. Aika erikoista jos molemmat hajonneet samaan aikaan. Kannattaako tätä ruveta itse nyt jotenkin ihmettelemään vai tilaanko suosiolla ammattimiehet paikalle?
 
Huomasin tuossa pari päivää sitten että kappas, iv koneen ohjainpaneeli on pimeänä. Eli iv kone (Iloxair 89) mykkänä. Sulaketaulusta oli iv koneelle merkattu sulake napsahtanut alas. Avasin koneen luukun (ovikytkin), nostin sulakkeen ylös ja luukku takaisin kiinni —> sulake napsahti taas. Koneen sisällä oli hieman kosteutta joten epäilin että joku mennyt oikosulkuun tms, kun viime talvena oli ongelmana pitkän kovan pakkasjakson aikana että kone veti aivan jäähän (kirjoitinkin siitä tänne samaan ketjuun aiemmin), ja nyt oli juuri päivän-kahden ajan ~20 pakkasta. Kuivailin paikat ja jätin luukku raolleen yön yli —> seuraavana aamula lähti päälle normaalisti eikä sulake enää paukahtanut.

No, hieman myöhemmin aloin ihmetellä kun mm. ulko-ovi tuntui aukeutuvan eri tavalla kuin ennen ja ilmanvaihdosta kuului mielestäni erilaista huminaa kuin ennen jne. Uloimpien ikkunoiden sisäpinnoissa huurretta. Eli nyt vaikuttaisi talossa olevan ylipainetta, kun tähän saakka ollut lievä alipaine (ilmanvaihdon mittaus ym tehty viime talvena). Myöskin iv koneen anturien tiedot on melko mielenkiintoiset. Tyyliin ulko -4, tulo 16, poisto 18, jäte 1. Hyötysuhde ei ole noussut kertaakaan yli 35% (normaalisti 70-100). Välillä myöskin poistolle näyttää jopa alhaisempaa lämpötilaa kuin tulolle ja heittelevät ihmeellisesti, mutu-tuntumalla tuotakin vois aiheuttaa jos poistopuhallin on pois pelistä?

Mahtaakohan siis todennäköisin syy olla että poistopuhallin / sen kondensaattori tms sanonut ittensä irti? Pitänee tuota koettaa jotenkin itse koestaa, onnistunee irroittamalla toisen puhaltimen liitin ja sitten painamalla jollain koneen ovikytkimen nappia niin tulee virrat, sitten vaan kuuntelee lähteekö puhallin pöhisemään. Ja sitten toinen puhallin samaan tyyliin.

Olisko toistaiseksi ok laittaa liedeltä huippari imemään pienellä nopeudella niin tulisi vähän alipainetta lisää? Siis kunnes saa tuon iv koneen murheet selvitettyä.

Siis mitä noissa antamissasi anturien luvuissa on outoa? Näyttävät omaan silmiin ihan normaaleilta. Tuossa hyötysuhde aika kova jos ei ole tuloilman lämmitystä käytössä.
 
Näköjään kerrostalo kämpän saunan kiukaan alla olikin piilossa korvausilma venttiili mikä vetää ilmaa suoraan ulkoa sisälle (koneellinen ilmanpoisto).
Venttiiliä ei ole varmaan koskaan siivottu kylppäri rempan jälkeen minkä edelliset asukkaat olivat tehneet, ja sen sisällä näyttää tältä:
IMG_20250115_155742.jpg

Oletan että tuo on kaikki silkkaa roskaa mitä sinne on kertynyt. Pitäisikö ottaa taloyhtiön huoltoon yhteyttä että putsaisivat röörit, vai vedänkö vaan itse imurilla puhtaaksi?
 
Kyllä tuo ihan lasivillalta näyttää. Joku kokenut että sieltä vetää, niin tilkinnyt villalla?
Tiedä sitten miksi keskellä on kuitenkin reikä. Vai onko tää joku kahden markan äänieriste.
 
Olisi keittiöremontti tulossa, ja mietin vaihtoehtoa liesituulettimelle. Talossa on erikseen ohjattava LTO- eli liesituulettimelle on oma kanavansa katolle ja pidetään päällä vain ruokaa valmistaessa.
Koska tuo liesituulettimen meteli on melko raivostuttava niin mietin vaihtoehdoksi, joko asentaa katolle huippuimurin tai käydä yläpohjassa pätkäisemässä nykyisestä kanavasta pätkä pois ja asentaa väliin kanavapuhallin. Mitä tuossa lueskelin niin osalla on noiden vilpen huippareiden kanssa ollut ongelmaa, että ne jäätyy, kun ovat suurimman osan ajasta pois päältä. Toki osa myös valittaa, että iv kanava kondensoinut ja tiputellut vettä liesitasolle mutta tällaista ongelmaa meillä ei ole kyllä ollut. En tiedä onkohan tuolla lieden IV-kanavassa mitään perhospeltejä, joten jos sieltä on suora rööri pihalle niin kai se pieni ilmavirta sitten ajastaan vaan kuivaa tuon kanavan.

Sähköjen veto voi osoittautua haasteeksi, kun talo on 2 kerroksinen, mutta teoriassa voisi olla mahdollista saada ujutettua tuolta yläpohjasta kaapeli iv kanavan vierestä keittiöön. Ilmeisesti mmj;n lisäksi kannattaisi vetää myös vaikka 7napainen kaapeli tuon puhaltimen ohjaukseen, kun kannatta kai suoraan valita EC-mottorillinen puhallin.

Mitä muuta tuollaisessa liesituuletin -> liesikupu konversiossa pitäisi tietää / harkita?
 
Mitä muuta tuollaisessa liesituuletin -> liesikupu konversiossa pitäisi tietää / harkita?
Meillä on Savon leveähkö (90cm?) liesikupu (stand-alone, ei integroitu), joka ohjaa muistaakseni Vilpen E190 huippuimuria. Kerran on +10 v aikana käynyt lumimyrskyn jälkeen niin, että imuri ei käynnistynyt. Oli ilmeisesti päässyt lunta väärään paikkaan, eikä jaksanut lähteä käyntiin. Toimi taas sen jälkeen, kun kävi ilma plussalla välissä.

Muuten ei valittamista, ääni hiljainen ja tehokin ihan suht ok. Tosin tiivis talo, niin ikkunaa pitää raottaa, että saa jauhelihakäryt paremmin pihalle, jos oikein tuelta käristää.

Perhospelti on Savo:ssa. .. tai olikohan niin, että laitoin erillisen ja otin Savo:sta pois, ettei ole tuplana. Putki katolle on eristetty kunnolla alumiini-verkko-palovillalla. Ei ole ollut kondenssiongelmia. Ilman perhospeltiä voi kyllä olosuhteista riippuen käydä aika veto putkessa. Täällä ainakin myrskyllä perhospeltikin pomppii - toki tuulelle otollinen paikka.

Ainoa huono puoli, että tuo (leveä) Savo kupu huipparin ohjauksella (olikohan tyristoriohjattu, imurille taisi mennä ihan vaan mmj) oli aivan hemmetin kallis, ja piti vielä ostaa siihen rosterikuoren jatko, kun sisäkattokorkeus on 3 metriä. Liesituulettimia olisi saanut samaan hintaan varmaan 5 kpl (tarjouksesta halvimpia varmaan 20 kpl).
Eli konversiossa ainakin hinta + se piuhan veto. Ja jos huippuimurin laittaa, pitää ehkä myös kattoläpivienti vaihtaa siihen imuriin sopivaksi - samanmerkkinen ehkä menee sellaisenaan.
 
Viimeksi muokattu:
MUH Ilmava 100 löytyy kodinhoitohuoneen nurkasta. Läpivienti sisäkatosta ei ole tiivis. Ilmavirta tuntuu onneksi olemaan sisäänpäin, niin haittana vain pieni yläpohjan haju koneen kohdalla. Yläkautta tarkasteltuna kosteutta ei ole rakenteisiin mennyt, vaikka kodinhoitohuone on kylppärin yhteydessä. Läpivienti pitiäisi kesemmällä paikata alakautta ja samalla eristää tarvittavat putket koneen päällä sisätiloissa. Ilmeisesti kanavat eivät ole koneessa kiinteästi kiinni, vaan siellä on pelkästään tiivistekaulus? Seinässä pitäisi olla L-mallinen asennuslevy, johon kone on vedetty siipimutterilla kiinni. Jos siipimutterit ottaa auki, niin saako koneen helposti asennuslevyn "ällästä" alas, vai jääkö kantamaan siitä, kun kanavisto on paikallaan ja sivusuuntainen liike ei sen takia juuri onnistu? Onko järkevin tapa korjata tiiveys liimaamalla ohut uretaanilevy kanava-asennuslevyn pohjaan, vai teippaanko reunoilta muovin levyyn ja vaahdotan kanaviston läpiviennit?
 
Olisi keittiöremontti tulossa, ja mietin vaihtoehtoa liesituulettimelle. Talossa on erikseen ohjattava LTO- eli liesituulettimelle on oma kanavansa katolle ja pidetään päällä vain ruokaa valmistaessa.
Koska tuo liesituulettimen meteli on melko raivostuttava niin mietin vaihtoehdoksi, joko asentaa katolle huippuimurin tai käydä yläpohjassa pätkäisemässä nykyisestä kanavasta pätkä pois ja asentaa väliin kanavapuhallin. Mitä tuossa lueskelin niin osalla on noiden vilpen huippareiden kanssa ollut ongelmaa, että ne jäätyy, kun ovat suurimman osan ajasta pois päältä. Toki osa myös valittaa, että iv kanava kondensoinut ja tiputellut vettä liesitasolle mutta tällaista ongelmaa meillä ei ole kyllä ollut. En tiedä onkohan tuolla lieden IV-kanavassa mitään perhospeltejä, joten jos sieltä on suora rööri pihalle niin kai se pieni ilmavirta sitten ajastaan vaan kuivaa tuon kanavan.

Se perhospellin puute tai viallisuus aiheuttaa noita jäätymisiä ja veden tippumisia, eli sellainen on pakko siellä olla.

Ja se pieni ilmavirta ei kuivaa vaan kastelee sen putken. Kuiva 21°C sisäilma on paljon kosteampaa kuin kostea pikkupakkanen. Kun sisäilma jäähtyy siellä kanavan yläpäässä siinä oleva vesi tiivistyy ja jäätyy, tai valuu liedelle.


 
Se perhospellin puute tai viallisuus aiheuttaa noita jäätymisiä ja veden tippumisia, eli sellainen on pakko siellä olla.

Ja se pieni ilmavirta ei kuivaa vaan kastelee sen putken. Kuiva 21°C sisäilma on paljon kosteampaa kuin kostea pikkupakkanen. Kun sisäilma jäähtyy siellä kanavan yläpäässä siinä oleva vesi tiivistyy ja jäätyy, tai valuu liedelle.
Onko sillä merkitystä onko perhospelti kylmässä vai pitäisikö sen olla lähellä liesituuletinta? Mietin kun täällä on samaa eli tiputtaa välillä vettä ja nyt kun koitin kuunnella, niin en kyllä kuule millään sitä perhospellin liikettä. Voisin vaikka vannoa, että se on joskus kuulunut.

Ainakaan sitä ei selvästi näkynyt tuossa liesituulettimen jälkeen yläkaapissa. Maustekaapin takana on vain tuo liesituulettimen peltipönttö. Vintillä putki on hyvin eristetty, niin saattaa etsintä jatkua vasta kesällä.
Vai voisiko se olla tuossa liesituulettimen omassa peltipöntössä?

h1.jpgh2.jpg
 
Ainakaan Vallox 95:n laakerien vaihdossa ei ulosvetäjää tarvittu. Ovat tuon @_Tee linkin takaa löytyvien kuvien mukaisissa muovisissa poteroissa, joista tulevat pois helposti ihan ruuvarilla vastapuolelta pari kertaa napauttamalla. Uudet menee sormin tai vanhaa laakeria apua käyttäen naputtamalla paikalleen. Tuon 95:n moottorin irrotus, avaus ja takaisin laitto oli ensikertalaisena alle puolen tunnin homma, joten oli kohtuullisen helppoa napata moottori käteen, kurkata laakerien tyyppi ja laittaa moottori takaisin kasaan odottamaan laakerien hankintaa. Erikoisin työkalu hommassa oli Torx-kärkiharja.
 
Meillä on ainakin perhospe
Vai voisiko se olla tuossa liesituulettimen omassa peltipöntössä?
Meillä se on ainakin liesikuvun yhteydessä. Koska siis huippari katolla "pellin" myös näkee kun irrottaa suodattimet. Puhaltimen kanssa ei ehkä niin helposti todettavissa.
 
Joo tuossa on puhallin suodattimen jälkeen. Täytyy koittaa tuota maustekaappia irroitella joskus, niin näkisi ehkä tuonkin pöntön sisälle ja päälle.
Vanhempi husqvarna ja näköjään kaikissa vastaavien ohjeissa se olisi tuossa pöntön päällä.

5123.png
 
Olisi keittiöremontti tulossa, ja mietin vaihtoehtoa liesituulettimelle. Talossa on erikseen ohjattava LTO- eli liesituulettimelle on oma kanavansa katolle ja pidetään päällä vain ruokaa valmistaessa.
Koska tuo liesituulettimen meteli on melko raivostuttava niin mietin vaihtoehdoksi, joko asentaa katolle huippuimurin tai käydä yläpohjassa pätkäisemässä nykyisestä kanavasta pätkä pois ja asentaa väliin kanavapuhallin. Mitä tuossa lueskelin niin osalla on noiden vilpen huippareiden kanssa ollut ongelmaa, että ne jäätyy, kun ovat suurimman osan ajasta pois päältä. Toki osa myös valittaa, että iv kanava kondensoinut ja tiputellut vettä liesitasolle mutta tällaista ongelmaa meillä ei ole kyllä ollut. En tiedä onkohan tuolla lieden IV-kanavassa mitään perhospeltejä, joten jos sieltä on suora rööri pihalle niin kai se pieni ilmavirta sitten ajastaan vaan kuivaa tuon kanavan.

Sähköjen veto voi osoittautua haasteeksi, kun talo on 2 kerroksinen, mutta teoriassa voisi olla mahdollista saada ujutettua tuolta yläpohjasta kaapeli iv kanavan vierestä keittiöön. Ilmeisesti mmj;n lisäksi kannattaisi vetää myös vaikka 7napainen kaapeli tuon puhaltimen ohjaukseen, kun kannatta kai suoraan valita EC-mottorillinen puhallin.

Mitä muuta tuollaisessa liesituuletin -> liesikupu konversiossa pitäisi tietää / harkita?
Meillä vastaava setuppi tällä hetkellä talossa eli löytyy erillinen LTO ja sitten keittiössä on liesikupu, jonka imu tapahtuu katolla olevan huipparin avulla. Viime talvella todella kovilla pakkasilla huippari jäätyi, kun otettiin liesikuvun imu kokonaan pois päältä pakkaskaudella. Huomasi siitä kun alkoi työntää kylmää ilmaa ulkoa sisälle (perhosventtiiliä ei ollut vanhassa kuvussa). No huippari aukesi hetkessä kun pari minuuttia puski hormiin lämmintä ilmaa hiustenkuivaimella. Se huippari ei pääse jäätymään, jos imun pitää ihan pienelläkin, koska silloin asunnosta tuleva lämmin ilma lämmittää sitä huipparia riittävästi.

Nyt on uusi liesikupu, jossa on myös perhosventtiili eikä olla huomattu huipparin jäätymisiä tänä talvena. Leuto talvi tosin ollut toistaiseksi eli ei voi suoraan verrata viime talveen. Perhosventtiili tosin aiheuttaa sen, että kun imu on kokonaan poissa ja venttiili kiinni, niin kovalla tuulella hormi imaisee sopivasti, että se hetkellisesti avaa perhosventtiilin. Tuo sitten vähän saattaa pitää ääntä kun aukeilee itsestään tuulenspuuskien johdosta.
 
Ilma kulkee suodattimelta kennolle ja suodattimessa usein nuolella merkitty ilman kulkusuunta. Sen mukaan laitat.
Tästä tuli mieleen tapaus syksyltä, kun "ammattilaiset" kävi tekemässä ilmanvaihtokanavien nuohouksen ja samalla vaihtoivat kaikki filtterit. No kolmasosa kanavista oli jätetty nuohoamatta "koska ei ole sopivaa työkalua" tai eivät saaneet venttiiliä irti katosta. Soitto firman toimarille auttoi sopivien työkalujen ja työmotivaation löytämisessä. Lisäksi kun olin paikalla seuraamassa myöhemmin tehtyjä reklamaatiokorjauksia, niin nämä ammattilaiset olisivat ensin asentaneet nuo hienosuodattimen väärin päin ja sitten sen jälkeen vielä väärään kohtaan, että ilma pääsi osittain kiertämään suodattimen.
 
Meillä on ainakin perhospe

Meillä se on ainakin liesikuvun yhteydessä. Koska siis huippari katolla "pellin" myös näkee kun irrottaa suodattimet. Puhaltimen kanssa ei ehkä niin helposti todettavissa.
No niinhän se oli tässä itsellänikin, kun rupesin tutkimaan. Joskus vain kuunnellut, kun humina käy. Eipä se toki kummoista tuulenpuuskaa "takaiskun" avautumiseen tarvi, kun rinnetontti ja siihen yhdistetään 7m korkeusero hormissa.

Onkos tuolla käytännön merkitystä laitanko tuon kanavapuhaltimen tonne yläpohjaan vai laitanko katolle Vilpen huipparin?
Tuo Vilpen laatu ei oikein vakuuttanut, kun edellisessa rivarissa vaihtelin naapurille uuden moottorin 2v vanhaan huippariin. Oli laakerit loppu.
 
Tuo Vilpen laatu ei oikein vakuuttanut, kun edellisessa rivarissa vaihtelin naapurille uuden moottorin 2v vanhaan huippariin. Oli laakerit loppu.
Oma Vilpe oli ollut käyttämättä 15V kunnes kytkettiin (oli liesituuletin ja kytkemätön huippari katolta). Kuvun kanssa kestänyt ongelmitta pari vuotta, eri asia ehkä jos käytetään koko ajan poistoon. Etelässä ei ole kertaakaan jäätynyt huippari.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 043
Viestejä
4 587 558
Jäsenet
75 560
Uusin jäsen
Danakuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom