Ilmanvaihto eli IV-keskustelu

Vanhassa talossa katolla Vilpen huippuimuri joka imee pesuhuoneesta ja wc:stä ilmaa pihalle. Ongelma on sisälle kantautuva kova ääni, johtunee siitä että suht suora putki sisältä katolle. Kokeilin työntää kanavaan säätövaimentimia mutta ne pääasiassa muuttivat ääntä viheltäväksi. Välikatossa on tilaa noin 1-1,5m, mietin jos tuohon väliin tekisi jotain mutkaa ja lisäisi joitain oikeita äänenvaimentimia. Onko noissa jotain nyrkkisääntöjä miten tehdä tai miten ei ainankaan kannata tehdä?
Onko varmistettu ettei huippuimuri ole viallinen ,esim. laakerit menneet ja siksi ääntää.
 
Nuo taipuisat alumiinikanavat (mikä on tuon taipuisan änkkärin sisällä) on vähän ei, ei-juttuja. Suorat 90 kulmatkaan ei ole tehokkaita vaan pitäisi tehdä t-haaralla josta tulpataan yksi suunta.
 
Nuo taipuisat alumiinikanavat (mikä on tuon taipuisan änkkärin sisällä) on vähän ei, ei-juttuja. Suorat 90 kulmatkaan ei ole tehokkaita vaan pitäisi tehdä t-haaralla josta tulpataan yksi suunta.

Hyvin toimii kysyjän tapauksessa, jossa niihin pääsee helposti käsiksi. Pelkkä huippuimuri kun on kyseessä niin ei tarvitse ekaan 20 vuoteen edes puhdistaa. En minäkään tuollaista laittaisi välikatolle puhallusvillojen sekaan, jossa mahdollinen IV-kanavien nuohous aiheuttaa fyysistä rasitusta vaimentimelle.
 
^^^ Olisiko sitten paras ratkaisu 2 laattikkovaimenninta päällekkäin vaakaan, ja tuosta aiemmasta kuvauksesta poiketen teen mutkat t-kappaleilla mistä tulppaan turhan?
 
^^^ Olisiko sitten paras ratkaisu 2 laattikkovaimenninta päällekkäin vaakaan, ja tuosta aiemmasta kuvauksesta poiketen teen mutkat t-kappaleilla mistä tulppaan turhan?

Miksi ylispeksata. Laitat tuommoisen joustavan ensin siihen pystyosaan putkistoa (mahdollisimman ylös). Tunnin homma könyämisineen. Sitten järeämpää viritystä jos ei tuolla tarpeeksi vaimene.
 
Miksi ylispeksata. Laitat tuommoisen joustavan ensin siihen pystyosaan putkistoa (mahdollisimman ylös). Tunnin homma könyämisineen. Sitten järeämpää viritystä jos ei tuolla tarpeeksi vaimene.
Ehkäpä kun en tiedä mikä on riittävä, ja ajatus oli tehdä kerralla kunnolla, ei niin mukavaa ryömiä välikatossa.
 
Tuli nyt laitettua vanhaan taloon lossnayt. Iso olohuoneeseen ja pieni makuuhuoneeseen. Isompi pelaa hyvin, mutta ei tuo pienempi jaksa pitää makuuhuoneen co2-tasoja lähellekään nykynormin mukaisella(?) alle 800 ppm tasolla edes täysillä kierroksilla ja yhden hengen "kuormalla", ellei ovi olohuoneeseen ole auki. Oudosti lukema ei näytä laskevan lainkaan, jos nopeuden muuttaa pieneltä suurelle.
 
Vanhassa talossa katolla Vilpen huippuimuri joka imee pesuhuoneesta ja wc:stä ilmaa pihalle. Ongelma on sisälle kantautuva kova ääni, johtunee siitä että suht suora putki sisältä katolle. Kokeilin työntää kanavaan säätövaimentimia mutta ne pääasiassa muuttivat ääntä viheltäväksi. Välikatossa on tilaa noin 1-1,5m, mietin jos tuohon väliin tekisi jotain mutkaa ja lisäisi joitain oikeita äänenvaimentimia. Onko noissa jotain nyrkkisääntöjä miten tehdä tai miten ei ainankaan kannata tehdä?
Laitat vaan äänenvaimentimen väliin ja unohdat kaikki mutkaviritykset. Neliskanttinen vaimennin taitaa olla hiukan tehokkaampi, kuin pyöreä, joka sekin vaimentaa tosi hyvin.
 
Mutta kun tämä talo on valmistunut (2008) niin kokonaistuloksi on mitattu 74 l/s ja nyt saatiin vaan tuo 55 l/s.. joten mikäköhän tuon eron tässä 16v ajassa selittää..

Mä en nyt oikein ole vakuuttunut näistä mittauksista koska kyllä nuo molemmat puhaltimet pyörivät ihan fine ilman rohinoita ja pätkimisiä joten en mä osaa sanoa käykö se tulopuhallin hitaammin kuin poiston...tarkistin nimittäin silmämääräisesti kun tarkastelin konetta ja sitä missä kondensaattorit sijaitsevat..
Tuon tuloilman eron voi selittää itse puhallin tai suodattimet. Eli onko siellä alunperin ollut vain jokin vanusuodatin ja nyt laitettu kunnollinen paperifiltteri? Tietysti myös puhaltimen lapoihin kerääntynyt pöly heikentää sen tehokkuutta.

Itse moottorinkin tuottama akseliteho voi heikentyä, esim hieman tiukemman laakerin vaihdolla. Myös nuo kondensaattorit toisinaan "kuluvat", joka ensiksi näkyy vain moottorin lievänä hidastumisena.. en usko että tuota pystyy mitenkään aistivaraisesti toteamaan. Periaatteessa moottorin pinnan lämpötilaeron voisi kai havaita, mutta tuollaisen puhaltimen yhteydessä sekään tuskin on kovin merkittävä.
 
Tuon tuloilman eron voi selittää itse puhallin tai suodattimet. Eli onko siellä alunperin ollut vain jokin vanusuodatin ja nyt laitettu kunnollinen paperifiltteri? Tietysti myös puhaltimen lapoihin kerääntynyt pöly heikentää sen tehokkuutta.

Itse moottorinkin tuottama akseliteho voi heikentyä, esim hieman tiukemman laakerin vaihdolla. Myös nuo kondensaattorit toisinaan "kuluvat", joka ensiksi näkyy vain moottorin lievänä hidastumisena.. en usko että tuota pystyy mitenkään aistivaraisesti toteamaan. Periaatteessa moottorin pinnan lämpötilaeron voisi kai havaita, mutta tuollaisen puhaltimen yhteydessä sekään tuskin on kovin merkittävä.
Ihan asiallisia filttereitä olen käyttänyt koko sen ajan kuin olen tuossa talossa asunut. Puhaltimet putsasin samalla kuin vaihdoin laakerit, laakerit taisi olla 608zz.
 
Vallox-talotuuletin, vuoden vanha.

Käyttänyt tähän asti ykkösasetuksella, koska asun yksin 40 nm vuokra-asunnossa.


Ykkösasetus on siitä hyvä, että sen desibelitaso on 33 ja yöllä pystyy nukkumaan. Olen herkkä äänille ja melulle, mutta käyttöohje suosittelee käyttämään ykkösasetusta vain poissaolon aikana. Normaalitilassa 2-3 ja tehostettu 4 ruoanlaitossa ja saunomisessa/suihkussa. Mikä on paras ratkaisu toimivan ilmanvaihdon kannalta? Alanko pitää kakkosessa päivisin ja nukkumaan mentäessä lasken ykkösasentoon parempiin uniin? Kakkosasetuksen melu käyttöohjeen mukaan 44 desibeliä ja nukun siis makuhuoneessa ovet kiinni keittiötupaan ja kylpyhuonevessaan. Jos pidän sen tasolla 2 niin ei tule uni millään.
 
Vallox-talotuuletin, vuoden vanha.

Käyttänyt tähän asti ykkösasetuksella, koska asun yksin 40 nm vuokra-asunnossa.


Ykkösasetus on siitä hyvä, että sen desibelitaso on 33 ja yöllä pystyy nukkumaan. Olen herkkä äänille ja melulle, mutta käyttöohje suosittelee käyttämään ykkösasetusta vain poissaolon aikana. Normaalitilassa 2-3 ja tehostettu 4 ruoanlaitossa ja saunomisessa/suihkussa. Mikä on paras ratkaisu toimivan ilmanvaihdon kannalta? Alanko pitää kakkosessa päivisin ja nukkumaan mentäessä lasken ykkösasentoon parempiin uniin? Kakkosasetuksen melu käyttöohjeen mukaan 44 desibeliä ja nukun siis makuhuoneessa ovet kiinni keittiötupaan ja kylpyhuonevessaan. Jos pidän sen tasolla 2 niin ei tule uni millään.
Ilmanvaihdon kannalta oikea valinta on se suunniteltu, kotona asetus. Eli jos ei ole muuta ohjetta, niin tuo 2-3.

Onko mainitsemasi desibelitasot päätelty jostain käyrästöstä, ei siis mitattuja makuutilasta. Oletan siis että kone ei ole makuuhuoneessa, vaan sieltä ventiilistä kuuluvat äänet häiritsee. Jos tyynyllä tuollainen ääni, niin sitten korjausta :-)

Jos korvatulpat sun muut ei vaihtoehto, ja et missään tapauksessa pidä riittävän tehokkaalla, niin sitten kai pidät nukkumaan mennessä pienillä, joten aamulla tuulettaa ja päiväksi sitten vähän koholle. ilma vaihtuu useamman kerran päivällä, ettei se siihen kaadu.

Jos illalla vedenkäyttöä, niin ehkä ennen nukkumaan menoa voisi käyttää tehostusta
 
Varokaa FRESHIN OY:tä



Asumme siis vanhemmassa OK-talossa, jossa painovoimainen ilmanvaihto. Meillä kävi kyseisen firman tyyppi aiemmin syksyllä ovella ja tyrkkäsi käteen Airthings ilmanlaatumittarin ja jonkun läpyskän, joka olisi pitänyt täyttää ja selitti vain, jotta tulevat hakemaan mittarin viikon kuluttua ja että ei maksa mitään, eivätkä myy mitään.

No sitten tuli toinen tyyppi sovitusti hakemaan mittaria ja purkamaan mittaus tulokset. Ilmeni että meillä on huono ilmanvaihto, korkea CO2 pitoisuus ja muutenkin hiukan huono ilmanlaatu, josta olimme itsekin aistineet viitteitä ja tuulettaneet tarpeen mukaan. No sitten alkoi myyntipuhe, joka kesti miltei pari tuntia. Kaveri oli kyllä kunnon myyntimiehen tapaan mukava ja ystävällinen sekä tarjosi ihan järkeväntuntuista ratkaisua huonekohtaista ilmnvaihtikoneista.

Lopulta laiton nimeni sopimukseen jonka hinta oli kyllä aika suolainen, jotta pääsisin typpistä eroon, näissä kotimyynneissähän on 2-viikon peruutusaika.

No sitten pyysin tietysti tarjouksen paikalliselta 6-vuotta toimineelta yritykseltä, joka myy ja asentaa Blaubergin laitteita, siis saman valmistajan kuin Freshin:in laitteet, ovat vain vaihtaneet niihin oman logonsa. Tarjous oli miltei 40 pinnaa edullisempi Freshinin, jonka peruin saantien sähköpostilla.

No tästä ei kulunut kuin pari tuntia, kun sama Freshinin tyyppi ilmestyi kutsumatta ovelle ja alkoi painostamaan jotta "peruisin perumiseni" ja selittämään kuinka heidän laitteensa ovat parannettuja versioita Blaubergin nimellä myydyt, jotka hajoavat alvariinsa. Lisäksi se alkoi haukkua paikallisia "pikku" firmoja, jotka menevät jatkuvasti konkurssiin ja ovat muutenkin epäluotettavia. Jotta pääsin tyypistä eroon, lupasin ilmoittaa päätökseni viimeistään seuraavaan päivän, ja ilmoitinkin s-postilla pysyväni päätöksessäni. Mutta ei tässä vielä kaikki, sama tyyppi oli seuraavan päivän iltana kutsumatta ovella ja halusi vielä keskustella asiasta, mutta minä en ja ilmoitin, että en halua enää olla missään tekemissä kyseisen firman tai sen edustajien kanssa ja lähetin tyypin matkoihinsa.



JOTTA TÄLLAINEN PUULAAKI.
 
Ilmanvaihdon kannalta oikea valinta on se suunniteltu, kotona asetus. Eli jos ei ole muuta ohjetta, niin tuo 2-3.

Onko mainitsemasi desibelitasot päätelty jostain käyrästöstä, ei siis mitattuja makuutilasta. Oletan siis että kone ei ole makuuhuoneessa, vaan sieltä ventiilistä kuuluvat äänet häiritsee. Jos tyynyllä tuollainen ääni, niin sitten korjausta :-)

Jos korvatulpat sun muut ei vaihtoehto, ja et missään tapauksessa pidä riittävän tehokkaalla, niin sitten kai pidät nukkumaan mennessä pienillä, joten aamulla tuulettaa ja päiväksi sitten vähän koholle. ilma vaihtuu useamman kerran päivällä, ettei se siihen kaadu.

Jos illalla vedenkäyttöä, niin ehkä ennen nukkumaan menoa voisi käyttää tehostusta
Ongelmana oli vanha Ilmo-talotuuletin, joka huusi kuin traktori pienemmälläkin asetuksella. Se vaihdettiin taloyhtiön toimesta vuokra-asuntooni noin 2 000 eurolla laite ja työ.

Valloxin ohje sanoo näin:

Poissaolokäyttö (asento 1)
Asunnon ollessa tyhjillään voidaan ilmanvaihdon tehoa pienentää.

2. Normaalikäyttö (asento 2 tai 3)
Ilmanvaihdon tulee olla jatkuvaa, jotta tavanomaisesta asumisesta syntyvät epäpuhtaudet poistuvat.

3. Tehostuskäyttö (asennot 3-4)
Ruuanlaitto, saunominen, peseytyminen, pyykinkuivaus, ylilämpö tai vastaava tilanne saattaa aiheuttaa normaalia suuremman ilmanvaihdon tarpeen. Tällöin ilmanvaihtoa tulee tehostaa. Tämä tapahtuu tehostamalla ilmanvaihtoa yleensä tai tilakohtaisesti. Esim. ruuanlaiton aikana pidetään liesikuvun sulkuläppä auki, muulloin kiinni tai minimiasennossa.

Olen nyt käyttänyt viime yönä tuota kakkosasetusta, ovet kiinni ja pystyin nukahtamaan hyvin. Käytän jatkossa ykköstä vain kun asunto on pidempään tyhjillään ja kolmosta tiskatessa käsin, siivotessa, ruokaa laittaessa tai suihkun aikana ja sen jälkeen. Melutasosta sanotaan seuraavaa, oletusasetukset ovat 1, 2, 3, 4 tasolla 3, 5, 7, 10 käyttöohjeen mukaan.

Malli on

Vallox X-Line TTXP EC​


1730280980969.png


Taloyhtiössä on yhteisissä puku- ja suihkutiloissa hometta (saunassa ei ole varmaankaan remontin takia), niin sen takia mietin jos omaa ilmanvaihtoa tehostaisi ja luultavasti niin teenkin.
Suihku- ja pukutilojen ilmanvaihtoa on jo tehostettu huollon toimesta ja ensi vuonna lähdetään remontoimaan.
 
Varokaa FRESHIN OY:tä



Asumme siis vanhemmassa OK-talossa, jossa painovoimainen ilmanvaihto. Meillä kävi kyseisen firman tyyppi aiemmin syksyllä ovella ja tyrkkäsi käteen Airthings ilmanlaatumittarin ja jonkun läpyskän, joka olisi pitänyt täyttää ja selitti vain, jotta tulevat hakemaan mittarin viikon kuluttua ja että ei maksa mitään, eivätkä myy mitään.

No sitten tuli toinen tyyppi sovitusti hakemaan mittaria ja purkamaan mittaus tulokset. Ilmeni että meillä on huono ilmanvaihto, korkea CO2 pitoisuus ja muutenkin hiukan huono ilmanlaatu, josta olimme itsekin aistineet viitteitä ja tuulettaneet tarpeen mukaan. No sitten alkoi myyntipuhe, joka kesti miltei pari tuntia. Kaveri oli kyllä kunnon myyntimiehen tapaan mukava ja ystävällinen sekä tarjosi ihan järkeväntuntuista ratkaisua huonekohtaista ilmnvaihtikoneista.

Lopulta laiton nimeni sopimukseen jonka hinta oli kyllä aika suolainen, jotta pääsisin typpistä eroon, näissä kotimyynneissähän on 2-viikon peruutusaika.

No sitten pyysin tietysti tarjouksen paikalliselta 6-vuotta toimineelta yritykseltä, joka myy ja asentaa Blaubergin laitteita, siis saman valmistajan kuin Freshin:in laitteet, ovat vain vaihtaneet niihin oman logonsa. Tarjous oli miltei 40 pinnaa edullisempi Freshinin, jonka peruin saantien sähköpostilla.

No tästä ei kulunut kuin pari tuntia, kun sama Freshinin tyyppi ilmestyi kutsumatta ovelle ja alkoi painostamaan jotta "peruisin perumiseni" ja selittämään kuinka heidän laitteensa ovat parannettuja versioita Blaubergin nimellä myydyt, jotka hajoavat alvariinsa. Lisäksi se alkoi haukkua paikallisia "pikku" firmoja, jotka menevät jatkuvasti konkurssiin ja ovat muutenkin epäluotettavia. Jotta pääsin tyypistä eroon, lupasin ilmoittaa päätökseni viimeistään seuraavaan päivän, ja ilmoitinkin s-postilla pysyväni päätöksessäni. Mutta ei tässä vielä kaikki, sama tyyppi oli seuraavan päivän iltana kutsumatta ovella ja halusi vielä keskustella asiasta, mutta minä en ja ilmoitin, että en halua enää olla missään tekemissä kyseisen firman tai sen edustajien kanssa ja lähetin tyypin matkoihinsa.



JOTTA TÄLLAINEN PUULAAKI.
Itsehän otin jokusen vuosi sitten tuolta Freshiniltä mittalaitteen testiin ja otin siitä vehkeestä itselleni hallinnan seurantajakson ajaksi (muistaakseni oli jopa 4 viikkoa itsellä tuo vehje), että näin lukemat ilman ylimääräisiä myyntipuheita reaaliajassa. Tiesin kyllä mitkä on talon ongelmakohdat ja tuo laite vahvisti myös ne oikeiksi. Lisäksi kun kerroin että olin töissä IV alan yrityksessä ja halusin vain ihan huvikseni katsella missä mennään, ei kaveri lähtenyt edes tarjoamaan tai tyrkyttämään mitään kun sanoin että saisin luultavasti töiden kautta ihan oikean LTO ilmanvaihdon samaan hintaan kuin heidän ratkaisunsa. Ilmeisesti olisi silloin ollut pitkälle päälle 4ke asennettuna tuollainen muutaman satasen vehje.
 
Varokaa FRESHIN OY:tä



Asumme siis vanhemmassa OK-talossa, jossa painovoimainen ilmanvaihto. Meillä kävi kyseisen firman tyyppi aiemmin syksyllä ovella ja tyrkkäsi käteen Airthings ilmanlaatumittarin ja jonkun läpyskän, joka olisi pitänyt täyttää ja selitti vain, jotta tulevat hakemaan mittarin viikon kuluttua ja että ei maksa mitään, eivätkä myy mitään.

No sitten tuli toinen tyyppi sovitusti hakemaan mittaria ja purkamaan mittaus tulokset. Ilmeni että meillä on huono ilmanvaihto, korkea CO2 pitoisuus ja muutenkin hiukan huono ilmanlaatu, josta olimme itsekin aistineet viitteitä ja tuulettaneet tarpeen mukaan. No sitten alkoi myyntipuhe, joka kesti miltei pari tuntia. Kaveri oli kyllä kunnon myyntimiehen tapaan mukava ja ystävällinen sekä tarjosi ihan järkeväntuntuista ratkaisua huonekohtaista ilmnvaihtikoneista.

Lopulta laiton nimeni sopimukseen jonka hinta oli kyllä aika suolainen, jotta pääsisin typpistä eroon, näissä kotimyynneissähän on 2-viikon peruutusaika.

No sitten pyysin tietysti tarjouksen paikalliselta 6-vuotta toimineelta yritykseltä, joka myy ja asentaa Blaubergin laitteita, siis saman valmistajan kuin Freshin:in laitteet, ovat vain vaihtaneet niihin oman logonsa. Tarjous oli miltei 40 pinnaa edullisempi Freshinin, jonka peruin saantien sähköpostilla.

No tästä ei kulunut kuin pari tuntia, kun sama Freshinin tyyppi ilmestyi kutsumatta ovelle ja alkoi painostamaan jotta "peruisin perumiseni" ja selittämään kuinka heidän laitteensa ovat parannettuja versioita Blaubergin nimellä myydyt, jotka hajoavat alvariinsa. Lisäksi se alkoi haukkua paikallisia "pikku" firmoja, jotka menevät jatkuvasti konkurssiin ja ovat muutenkin epäluotettavia. Jotta pääsin tyypistä eroon, lupasin ilmoittaa päätökseni viimeistään seuraavaan päivän, ja ilmoitinkin s-postilla pysyväni päätöksessäni. Mutta ei tässä vielä kaikki, sama tyyppi oli seuraavan päivän iltana kutsumatta ovella ja halusi vielä keskustella asiasta, mutta minä en ja ilmoitin, että en halua enää olla missään tekemissä kyseisen firman tai sen edustajien kanssa ja lähetin tyypin matkoihinsa.



JOTTA TÄLLAINEN PUULAAKI.
Näistä on ollut paljon juttua ja monia eläkeläisiä ovatkin kusettaneet. Itse en kyllä jaksaisi katsella omassa kodissani lähemmäs kahta tuntia häirikköä jolta ei aio ostaa mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelmana oli vanha Ilmo-talotuuletin, joka huusi kuin traktori pienemmälläkin asetuksella. Se vaihdettiin taloyhtiön toimesta vuokra-asuntooni noin 2 000 eurolla laite ja työ.

Valloxin ohje sanoo näin:

Poissaolokäyttö (asento 1)
Asunnon ollessa tyhjillään voidaan ilmanvaihdon tehoa pienentää.

2. Normaalikäyttö (asento 2 tai 3)
Ilmanvaihdon tulee olla jatkuvaa, jotta tavanomaisesta asumisesta syntyvät epäpuhtaudet poistuvat.

3. Tehostuskäyttö (asennot 3-4)
Ruuanlaitto, saunominen, peseytyminen, pyykinkuivaus, ylilämpö tai vastaava tilanne saattaa aiheuttaa normaalia suuremman ilmanvaihdon tarpeen. Tällöin ilmanvaihtoa tulee tehostaa. Tämä tapahtuu tehostamalla ilmanvaihtoa yleensä tai tilakohtaisesti. Esim. ruuanlaiton aikana pidetään liesikuvun sulkuläppä auki, muulloin kiinni tai minimiasennossa.

Olen nyt käyttänyt viime yönä tuota kakkosasetusta, ovet kiinni ja pystyin nukahtamaan hyvin. Käytän jatkossa ykköstä vain kun asunto on pidempään tyhjillään ja kolmosta tiskatessa käsin, siivotessa, ruokaa laittaessa tai suihkun aikana ja sen jälkeen. Melutasosta sanotaan seuraavaa, oletusasetukset ovat 1, 2, 3, 4 tasolla 3, 5, 7, 10 käyttöohjeen mukaan.

Malli on

Vallox X-Line TTXP EC​


1730280980969.png


Taloyhtiössä on yhteisissä puku- ja suihkutiloissa hometta (saunassa ei ole varmaankaan remontin takia), niin sen takia mietin jos omaa ilmanvaihtoa tehostaisi ja luultavasti niin teenkin.
Suihku- ja pukutilojen ilmanvaihtoa on jo tehostettu huollon toimesta ja ensi vuonna lähdetään remontoimaan.
Meillä oli vanhassa asunnossa (90m^2 neliö, 4hlö) myös Valloxin talotuuletin. Muistaakseni 2-asennossa laitetta tuli pidettyä normaalisti. Keittiö ei myöskään ollut ihan makkareissa kiinni eikä ainakaan 2-3 asennolla melu häirinnyt nukkuessa. Poistoventtiilit oli vain kylppärissä, wcssä, vaatehuoneessa ja keittiössä, niin niistä ei tullut turhaa melua. Nykyisessä talossa tulee selvästi enemmän melua LTOn tuloventtiileistä makuuhuoneisiin.

Valloxin sivulta ei selvinnyt minulle helposti onko eritehoisia malleja. Luonnollisesti isommassa asunnossa laitteen poiston pitäisi olla suurempi kuin pienessä. Luulisin että 1-nopeuskin on riittävä 40m2 asuntoon ja yhdelle henkilölle, varsinkin jos aistinvaraisesti aamulla ilma on ok makkarissa. Tarkempi voisi tietysti hankkia ilmanlaatusensorin ja kokeilla miten laatu riippuu talotuulettimen nopeudesta. Sielä varmaan raitis korovausilma tulee ikkunoiden kautta ja/tai erillisestä seinässä olevasta korvausilmaräppänästä. Niitä on syytä pitää auki jossain määrin talvellakin ettei mahdollisesti huonoa korvausilmaa revitä rakenteista.
 
Varokaa FRESHIN OY:tä



Asumme siis vanhemmassa OK-talossa, jossa painovoimainen ilmanvaihto. Meillä kävi kyseisen firman tyyppi aiemmin syksyllä ovella ja tyrkkäsi käteen Airthings ilmanlaatumittarin ja jonkun läpyskän, joka olisi pitänyt täyttää ja selitti vain, jotta tulevat hakemaan mittarin viikon kuluttua ja että ei maksa mitään, eivätkä myy mitään.

No sitten tuli toinen tyyppi sovitusti hakemaan mittaria ja purkamaan mittaus tulokset. Ilmeni että meillä on huono ilmanvaihto, korkea CO2 pitoisuus ja muutenkin hiukan huono ilmanlaatu, josta olimme itsekin aistineet viitteitä ja tuulettaneet tarpeen mukaan. No sitten alkoi myyntipuhe, joka kesti miltei pari tuntia. Kaveri oli kyllä kunnon myyntimiehen tapaan mukava ja ystävällinen sekä tarjosi ihan järkeväntuntuista ratkaisua huonekohtaista ilmnvaihtikoneista.

Lopulta laiton nimeni sopimukseen jonka hinta oli kyllä aika suolainen, jotta pääsisin typpistä eroon, näissä kotimyynneissähän on 2-viikon peruutusaika.

No sitten pyysin tietysti tarjouksen paikalliselta 6-vuotta toimineelta yritykseltä, joka myy ja asentaa Blaubergin laitteita, siis saman valmistajan kuin Freshin:in laitteet, ovat vain vaihtaneet niihin oman logonsa. Tarjous oli miltei 40 pinnaa edullisempi Freshinin, jonka peruin saantien sähköpostilla.

No tästä ei kulunut kuin pari tuntia, kun sama Freshinin tyyppi ilmestyi kutsumatta ovelle ja alkoi painostamaan jotta "peruisin perumiseni" ja selittämään kuinka heidän laitteensa ovat parannettuja versioita Blaubergin nimellä myydyt, jotka hajoavat alvariinsa. Lisäksi se alkoi haukkua paikallisia "pikku" firmoja, jotka menevät jatkuvasti konkurssiin ja ovat muutenkin epäluotettavia. Jotta pääsin tyypistä eroon, lupasin ilmoittaa päätökseni viimeistään seuraavaan päivän, ja ilmoitinkin s-postilla pysyväni päätöksessäni. Mutta ei tässä vielä kaikki, sama tyyppi oli seuraavan päivän iltana kutsumatta ovella ja halusi vielä keskustella asiasta, mutta minä en ja ilmoitin, että en halua enää olla missään tekemissä kyseisen firman tai sen edustajien kanssa ja lähetin tyypin matkoihinsa.



JOTTA TÄLLAINEN PUULAAKI.

Hyvä varoitus. Eipä tule yllätyksenä että aikalailla koijausfirmoja nämä kaikki ovelta-ovelle-kaupustelijat on. Ei rehdin firman tarvi käydä painostamassa ihmisiä naamatusten. Olen ainakin tehnyt periaatteen että kaikille ovelle tuleville sanotaan tiukka ei ja ovea kiinni. Viimeksi jotain sector alarmin kaupustelijoita kiersi illalla kun juuri piti laittaa muksuja nukkumaan.
 
Noen / savun haju tulee sisään

Taloon laitettiin katolle huippuimuri ja keittiöön ulospuhaltava Thermex liesituuletin.
Pitäisi saada jollain kytkenällä niin että kun laittaa liesituulettimen päälle, niin huippuimuri sammuu
ja kun tuulettimen sammuttaa, huippari käynnistyy.

Onko kellään kokemusta / tietoa kuinka tuon toteuttaisi?
 
Noen / savun haju tulee sisään

Taloon laitettiin katolle huippuimuri ja keittiöön ulospuhaltava Thermex liesituuletin.
Pitäisi saada jollain kytkenällä niin että kun laittaa liesituulettimen päälle, niin huippuimuri sammuu
ja kun tuulettimen sammuttaa, huippari käynnistyy.

Onko kellään kokemusta / tietoa kuinka tuon toteuttaisi?
Liesituulettimessa ei todennäköisesti ole kärkilähtöä ulkoiselle ohjaukselle, mutta jos on, niin se pistetään vaan ohjaamaan normaalisti suljettua kontaktoria jonka takana huippari on.

Tuota voi ohjata myös liesituulettimen poistoputkea haistelevalla paine-erokytkimellä, eli kun liesituulettimen paine-ero asunnon sisään on riittävän iso komennetaan taas kontaktorilla huippari pois. Bonuksena oikein säädettynä tuo toimii vain tarvittaessa, eli jos esim keittiön ikkuna on selällään ja liesituuletin ei ole täysillä se ei vielä reagoi.

Kolmas kikka on virtavalvontarele, joka laitetaan valvomaan liesituulettimelle menevää virtaa ja kytkeytyy päälle kun raja-arvo ylittyy.. Saa asetettua niin ettei vielä kytkeydy kun valo on päällä.

Tuo virtavalvontarele on kätevä varsinkin jälkiasenteisena, jos liesituulettimelle menee sähkökeskuksesta oma syöttönsä, jolloin ei tarvitse lähteä virittelemään kaapeleita pitkinpoikin.
 
Noniin, nuohoutin omakotitalossamme IV kanavat sekä venttiilit pestiin ja säädettiin uudelleen. Referenssinä käytettiin IV suunnittelijan piirustuksia joihin se on aikanaan (16v sitten) suunnitellut tuloilmaksi +76l/s ja poistoksi -65l/s ja lämmöntasausilmaksi -20 l/s.

Kun talo on valmistunut niin ilmamäärät ovat säädetty pöytäkirjan mukaan tuloilmaksi +74 l/s ja poistoksi -65,5 ja lämmöntasausilma säädetty -16,5 l/s. Nämä siis vuonna 2008 kun talo on valmistunut. Pöytäkirjassa ei lue millä nopeudella iv kone on ollut kun se on mitattu. Ja jotta kaikille selviää mikä on "lämmöntasausilma" niin sillä nähtävästi tarkoitetaan takan päällä olevaa poistoilmaventtiiliä jonka tarkoitus ilmeisesti viedä takan lämmittämä ilma iv koneelle joka tuo sitä takan lämmittämää ilmaa sitten tuloilmaventtiileistä, näin sen siis käsitin, korjatkaa jos olen väärässä.

Nyt tänään kuitenkin mittasivat iv koneen 2/4 nopeudella tuloilmaksi 55 l/s ja poistoksi -67 l/s ja tuo lämmöntasaus -17 l/s.

Eli poistoilmamäärä ihan ok mutta tuloilmamäärä alakanttiin. Eli talo on vähän liikaa alipaineinen, ja mittaaja oli sitä mieltä että tuloilmapuhallin on tehottomampi mitä poistoilmapuhallin niin siksi tälläinen ero.

Kun nyt katselen tuoreinta mittauspöytäkirjaa niin tuloilmapuolella kaikki muut ovat suunnitelmiin nähden alakanttiin paitsi keittiössä ja toisessa makuuhuoneessa, näissä ero suunnitelmaan nähden on vain 1 l/s vähemmän mitä suunnittelija on piirtänyt.

Pitkä teksti mutta mitäs mieltä raati on täällä, pitäisikö lähteä uusimaan tuloilman puhallinta vai mikä muu tuon eron voisi selittää? Huomattakoon että en tiedä näistä iv asioista mitään että olisiko nuo oikeasti saanut paremmiksi ruuvaamalla noita venttiilejä mutta mittaaja mainitsi vaan että niiden puhaltimien tehot ovat mitä ovat ja ne voi heikentyä ajan saatossa. Talolla ikää 16v ja ilto 350 koneena. Onko tuossa tuloilmapuhaltimen heikkoudessa perää tekkiläisten mielestä? Laakerit vaihdoin itse viime syksynä molempiin puhaltimiin ja se auttoi ainakin äänimaailmaan.

Kiertoilmaa ei tule ajatella poistona, se on osa tulopuhaltimen imevää ilmaa. Eli jos tulopuhallin tuottaa vaikka 50 l/s, kiertoilman säädät 5 l/s -> 45 l/s tulee ulkoa raitisilmakanavasta ja siihen sekoittuu se kiertoilman 5 l/s.


Yleensä talot todella alipaineisia joissa tämä on käytössä, pahimpia vielä kun joihinkin asennettu ns. Saunan pikaventtiili ja sitä sitten revitään täysin auki.

Mittauspöytäkirjasta tulisi saada selville miten se on laskettu, koska kiertoilma pitää vähentää kok. Tuloilman määrästä. Onkohan se tuossa tuoreessa pöytäkirjassa jo laskettu? Eli tuloventtiileistä tuleva ilma olisikin 55 l/s + 17 l/s? Josta ulkoa tuleva on 55 l/s
 
Kiertoilmaa ei tule ajatella poistona, se on osa tulopuhaltimen imevää ilmaa. Eli jos tulopuhallin tuottaa vaikka 50 l/s, kiertoilman säädät 5 l/s -> 45 l/s tulee ulkoa raitisilmakanavasta ja siihen sekoittuu se kiertoilman 5 l/s.


Yleensä talot todella alipaineisia joissa tämä on käytössä, pahimpia vielä kun joihinkin asennettu ns. Saunan pikaventtiili ja sitä sitten revitään täysin auki.

Mittauspöytäkirjasta tulisi saada selville miten se on laskettu, koska kiertoilma pitää vähentää kok. Tuloilman määrästä. Onkohan se tuossa tuoreessa pöytäkirjassa jo laskettu? Eli tuloventtiileistä tuleva ilma olisikin 55 l/s + 17 l/s? Josta ulkoa tuleva on 55 l/s
Aika hyvä huomio. En osaa sanoa miten ovat tuon kiertoilman ottaneet huomioon vaikka kuvia ne kattelikin.
 
Aika hyvä huomio. En osaa sanoa miten ovat tuon kiertoilman ottaneet huomioon vaikka kuvia ne kattelikin.
Jos niillä on ollut iv suunnitelmakuva käytössään, niin sillähän se menee oikein kun laittaa sen suunnitelman mukaan.
 
Jos niillä on ollut iv suunnitelmakuva käytössään, niin sillähän se menee oikein kun laittaa sen suunnitelman mukaan.
Kyllä, mutta pöytäkirjaa kun katsoo niin eivät ole saaneet läheskään kaikkiin huoneisiin niitä tuloilmamääriä mitä suunnitelmissa on suunniteltu. 1 makuuhuone ja keittiö ovat ainoita joissa on 1 l/s vähemmän mitä suunnitelmiin on piirretty, muissa huoneissa on sitten 4-6 l/s vähemmän tuloilmaa mitä suunniteltu.
 
Kolmas kikka on virtavalvontarele, joka laitetaan valvomaan liesituulettimelle menevää virtaa ja kytkeytyy päälle kun raja-arvo ylittyy.. Saa asetettua niin ettei vielä kytkeydy kun valo on päällä.

Tuo virtavalvontarele on kätevä varsinkin jälkiasenteisena, jos liesituulettimelle menee sähkökeskuksesta oma syöttönsä, jolloin ei tarvitse lähteä virittelemään kaapeleita pitkinpoikin.
Tuo virtavalvontarele voisi toimia, pistorasia on liesituulettimen asennustilassa,
josta lähtee myös MMJ kaapeli kaapeli huippuimurille.
Ehkä tilaan voisi ehkä laittaa asennuskotelon din-kiskolla ja laittaa valvontarelen sinne.
Millainen virtavalvontarele olisi tarkoitukseen sopiva? Tarjonta näyttää runsaalta ja hintahaitari isolta.
 
Tuo virtavalvontarele voisi toimia, pistorasia on liesituulettimen asennustilassa,
josta lähtee myös MMJ kaapeli kaapeli huippuimurille.
Ehkä tilaan voisi ehkä laittaa asennuskotelon din-kiskolla ja laittaa valvontarelen sinne.
Millainen virtavalvontarele olisi tarkoitukseen sopiva? Tarjonta näyttää runsaalta ja hintahaitari isolta.
Esim:

Pitäisi mitata paljonko se liesituuletin ottaa virtaa 1. nopeudella.. Voi olla alle tuon 0,1A, mulla ei ole mitään käryä mitä nuo yleensä minimiteholla ottaa.
 
Kolmas kikka on virtavalvontarele, joka laitetaan valvomaan liesituulettimelle menevää virtaa ja kytkeytyy päälle kun raja-arvo ylittyy.. Saa asetettua niin ettei vielä kytkeydy kun valo on päällä.

Tuo virtavalvontarele on kätevä varsinkin jälkiasenteisena, jos liesituulettimelle menee sähkökeskuksesta oma syöttönsä, jolloin ei tarvitse lähteä virittelemään kaapeleita pitkinpoikin.
Tuo virtavalvontarele voisi olla toimiva, koska tuulettimen pistorasia on sen asennustilassa ja myös
huippuimurin syöttö (MMJ) lähtee siellä olevasta jakorasiasta. Tilaan sais vaikka asennuskotelon
din-kiskoineen.
Millainen virtavalvontarele olisi tarkoitukseen sopiva, valikoima vaikuttaa runsaalta ja hintahaitari lavealta?
 
Tuo virtavalvontarele voisi olla toimiva, koska tuulettimen pistorasia on sen asennustilassa ja myös
huippuimurin syöttö (MMJ) lähtee siellä olevasta jakorasiasta. Tilaan sais vaikka asennuskotelon
din-kiskoineen.
Millainen virtavalvontarele olisi tarkoitukseen sopiva, valikoima vaikuttaa runsaalta ja hintahaitari lavealta?
Varmaan ihan halvinkin käy tälläiseen. En nyt löytänyt hintoja, mutta tyyliin joku tälläinen passaa mainioisti:


Tosta sitten säätää raja-arvon niin, että kosketin sulkeutuu liesituulettimen minimiasetuksellakin.
 
Olisi tarkoitus asentaa omat lämpömittarit vanhaan LTO-koneeseen, mutta miten ne kannattaisi laittaa (ulkoilma, jäteilma, tulo)? Meneekö pieleen jos poraan parin millin reiät kanaviin koneen yläpuolella ja teippaan ne kiinni kun anturit asennettu? Koneessa on kyllä läpivientejä takaseinässä, mutta en saa niistä helpolla johtoa tulemaan läpi, eikä kondenssivesiaukosta viitteis tuoda johtoja. Dallas-tyyppisten anturien johdot on vähän paksut luukun väliin, eikä kovin siisti ratkaisu. Lisäksi, olisko järkeä laittaa lämpö+kosteusanturi poistoilman kanavaan, jos haluaisi kokeilla tehostusta kun oltu suihkussa? Vai kannattaisiko ennemmin laittaa erillinen langaton kylppäriin?
 
Olisi tarkoitus asentaa omat lämpömittarit vanhaan LTO-koneeseen, mutta miten ne kannattaisi laittaa (ulkoilma, jäteilma, tulo)? Meneekö pieleen jos poraan parin millin reiät kanaviin koneen yläpuolella ja teippaan ne kiinni kun anturit asennettu? Koneessa on kyllä läpivientejä takaseinässä, mutta en saa niistä helpolla johtoa tulemaan läpi, eikä kondenssivesiaukosta viitteis tuoda johtoja. Dallas-tyyppisten anturien johdot on vähän paksut luukun väliin, eikä kovin siisti ratkaisu. Lisäksi, olisko järkeä laittaa lämpö+kosteusanturi poistoilman kanavaan, jos haluaisi kokeilla tehostusta kun oltu suihkussa? Vai kannattaisiko ennemmin laittaa erillinen langaton kylppäriin?
Mitä haluat saavuttaa mittareilla? Mulla on ruuvitagit lto-kennon jälkeen molemmilla puolilla, josta näkee hyvin jos kenno meinaa alkaa jäätyä kun näiden lämpötilaero lähtee kasvuun.

Kyllähän tuo reiän poraus sopivaan kohtaan on ihan toimiva ratkaisu.
 
Mitä haluat saavuttaa mittareilla? Mulla on ruuvitagit lto-kennon jälkeen molemmilla puolilla, josta näkee hyvin jos kenno meinaa alkaa jäätyä kun näiden lämpötilaero lähtee kasvuun.

Kyllähän tuo reiän poraus sopivaan kohtaan on ihan toimiva ratkaisu.
Kovilla pakkasilla tuloilman mittaus, että pystyis vertaamaan miten paljon jäähtyy toisella puolella taloa. Lisäks olis kiva saada ajatusta laitteen hyötysuhteesta (20v vanha Vallox 130E). Tuo jäätymisen seuranta oliskin myös ihan mielenkiintoinen. Lisäks toiveissa olis myös ohjata vaihtoreleillä nopeutta ja tehdä liesituuletin/takkaoptio, mutta hiukan mietityttää miten saan nätisti otettua eri jännitteet muuntajalta ja säilytettyä manuaalikytkimen.

E: Jotenkin oletin, ettei langattomat sensorit kuuluisi tuollaisen peltipurkin sisältä.
 
Kovilla pakkasilla tuloilman mittaus, että pystyis vertaamaan miten paljon jäähtyy toisella puolella taloa. Lisäks olis kiva saada ajatusta laitteen hyötysuhteesta (20v vanha Vallox 130E). Tuo jäätymisen seuranta oliskin myös ihan mielenkiintoinen. Lisäks toiveissa olis myös ohjata vaihtoreleillä nopeutta ja tehdä liesituuletin/takkaoptio, mutta hiukan mietityttää miten saan nätisti otettua eri jännitteet muuntajalta ja säilytettyä manuaalikytkimen.

E: Jotenkin oletin, ettei langattomat sensorit kuuluisi tuollaisen peltipurkin sisältä.
Tuo vissiin estää kennon jäätymistä tuloilmaa katkomalla? Omassa Valloxissa se katkoi tehtaalta aivan liian korkeissa lämpötiloissa ja lämpötilaloggerin avulla oli haettavissa fiksumpi katkomisraja. Käytin siihen Ruuvia nopeammin reagoivaa sensoria.

Sitten tosiaan ruuvitagin lämpötilasta näkyy suoraan jos alkaa jäätyä. Itselläni hälyttää jos tuloilma tippuu pakkaselle (ennen jälkilämmitystä mutta kennon jälkeen), sillä se on varma merkki kennon alkaneen jäätyä.

Vähän heikko se kuuluvuus on, mutta kyllä signaali tulee iv-koneesta pihalle ja vielä parin puurakenteisen seinän läpi muutaman metrin päähän ihan ok.
 
Hei,

Kysyin apua iv-koneeseen liittyen. Talo vuonna -99 tehty ja iv-koneena kuvanmukainen SunAir 600 (https://parmair.com/wp-content/uploads/550_700-Classic-asennus-ja-kaytto-ohjee-15.9.04.pdf).
Ongelmana on nyt että kuuluu naputtava ääni tuosta peltimottorista, joka siis liikuttaa tuota läppää tuossa kennon yläpuolella. Miten tuon läpän pitäisi siis toimia? Ja osaako joku neuvoa, missä asennoissa kannattaisi talvella olla nuo säätimet? Säätimiä on siis tuossa koneen ulkopuolella ja lisäksi tuo yksi koneen sisällä. Nyt on melko runsaasti kertynyt vettä koneen pohjalle ja lisäksi hometta tuohon poistoilmakanavan alapuolelle.

IMG_0130.jpeg


IMG_0131.jpeg


IMG_0132.jpeg


IMG_8102.jpeg
 
Hei,

Kysyin apua iv-koneeseen liittyen. Talo vuonna -99 tehty ja iv-koneena kuvanmukainen SunAir 600 (https://parmair.com/wp-content/uploads/550_700-Classic-asennus-ja-kaytto-ohjee-15.9.04.pdf).
Ongelmana on nyt että kuuluu naputtava ääni tuosta peltimottorista, joka siis liikuttaa tuota läppää tuossa kennon yläpuolella. Miten tuon läpän pitäisi siis toimia? Ja osaako joku neuvoa, missä asennoissa kannattaisi talvella olla nuo säätimet? Säätimiä on siis tuossa koneen ulkopuolella ja lisäksi tuo yksi koneen sisällä. Nyt on melko runsaasti kertynyt vettä koneen pohjalle ja lisäksi hometta tuohon poistoilmakanavan alapuolelle.

IMG_0130.jpeg


IMG_0131.jpeg


IMG_0132.jpeg


IMG_8102.jpeg
Erikoisen näköinen vehje. Löytyy kompressoria ja kaikkea. Ei ole samanlainen kuin linkkaamassasi käyttöohjeessa. Kannattaa varmaan pistää Parmairille kyselyä mikä laite ja löytyykö käyttöohjetta jos sellainen siis on hukassa.
 
Hei,

Kysyin apua iv-koneeseen liittyen. Talo vuonna -99 tehty ja iv-koneena kuvanmukainen SunAir 600 (https://parmair.com/wp-content/uploads/550_700-Classic-asennus-ja-kaytto-ohjee-15.9.04.pdf).
Ongelmana on nyt että kuuluu naputtava ääni tuosta peltimottorista, joka siis liikuttaa tuota läppää tuossa kennon yläpuolella. Miten tuon läpän pitäisi siis toimia? Ja osaako joku neuvoa, missä asennoissa kannattaisi talvella olla nuo säätimet? Säätimiä on siis tuossa koneen ulkopuolella ja lisäksi tuo yksi koneen sisällä. Nyt on melko runsaasti kertynyt vettä koneen pohjalle ja lisäksi hometta tuohon poistoilmakanavan alapuolelle.
Meillä on lähes samanlainen. Tuon läpän pitäisi olla auki talvisin, paitsi jos alkaa kenno jäätymään, niin sitten sen pitäisi mennä kiinni jotta poistoilma sulattaa kennon.
Meillä on moottori rikki niin se läppä on kesät talvet auki. Asutaan etelässä niin ei ole ollut isoja jäätymisongelmiakaan.

Kannattaa tarkistaa ja tarpeen mukaan vaihtaa nuo tulopuolen karkeailmasuodattimet.

Veden ei pitäisi jäädä laitteen sisään vaan tulla ulos ja mennä viemäriin.
 
Viimeksi muokattu:
Huomasin eilen vanhan daikin ilmalämpöpumpun käyttöohjetta lukiessani, että siinä on joku tuuletustila mikä tuo ulkoyksiköltä raikasta ilmaa sisälle. Kokeilin ja kyllähän co2-mittarin lukema laskee, kun tuon laittaa päälle ja pitää mittaria laitteen edessä.

Miten tuo voi toimia. Asennusohjeen mukaan yksiköiden välillä kulkee kylmäaineputkien lisäksi joku humidifier putki, eli työntääkö tuo jotain mehupilliä pitkin ilmaa sisään ja kuinka suurista määristä voisi olla kyse, eli onko tuolla jotain vaikutustakin? Tietoa ei oikein löytynyt, mutta melutasoa ominaisuus ainakin lisää selvästi.
 
Huomasin eilen vanhan daikin ilmalämpöpumpun käyttöohjetta lukiessani, että siinä on joku tuuletustila mikä tuo ulkoyksiköltä raikasta ilmaa sisälle. Kokeilin ja kyllähän co2-mittarin lukema laskee, kun tuon laittaa päälle ja pitää mittaria laitteen edessä.

Miten tuo voi toimia. Asennusohjeen mukaan yksiköiden välillä kulkee kylmäaineputkien lisäksi joku humidifier putki, eli työntääkö tuo jotain mehupilliä pitkin ilmaa sisään ja kuinka suurista määristä voisi olla kyse, eli onko tuolla jotain vaikutustakin? Tietoa ei oikein löytynyt, mutta melutasoa ominaisuus ainakin lisää selvästi.
Jos perus split-yksiköstä on kyse niin olet kyllä ymmärtänyt väärin ja tuuletustila on vain tila jossa puhallin pyörii mutta kompura ei käy. CO2 lukema laskenee vain ilman sekoittumisen ansiosta. Melutaso on suoraan sidoksissa puhallinnopeuteen.

Ellet sitten asu USAssa ja sinulla on joku package unit katolla, jossa on mahdollisuus sekoittaa raitisilmaa tuloilmaan.
 
Jos perus split-yksiköstä on kyse niin olet kyllä ymmärtänyt väärin ja tuuletustila on vain tila jossa puhallin pyörii mutta kompura ei käy. CO2 lukema laskenee vain ilman sekoittumisen ansiosta. Melutaso on suoraan sidoksissa puhallinnopeuteen.

Ellet sitten asu USAssa ja sinulla on joku package unit katolla, jossa on mahdollisuus sekoittaa raitisilmaa tuloilmaan.
Niin en ole itsekään tuollaisesta kuullut, mutta daikin ftxr28 manuaalista:

RAITTIIN ILMAN SYÖTTÖTUULETUS -käytöstä huomattavaa
• Raitis ilma otetaan ulkoa ulkoyksikön kautta.
• Ulkoilman ääniä ja tuoksuja voi kulkeutua ulkoa sisälle. Käyntiääni on hieman
voimakkaampi.
• Käyntiääni voi muuttua ulkolämpötilan ja -kosteuden mukaan
 
Meillä on lähes samanlainen. Tuon läpän pitäisi olla auki talvisin, paitsi jos alkaa kenno jäätymään, niin sitten sen pitäisi mennä kiinni jotta poistoilma sulattaa kennon.
Meillä on moottori rikki niin se läppä on kesät talvet auki. Asutaan etelässä niin ei ole ollut isoja jäätymisongelmiakaan.

Kannattaa tarkistaa ja tarpeen mukaan vaihtaa nuo tulopuolen karkeailmasuodattimet.

Veden ei pitäisi jäädä laitteen sisään vaan tulla ulos ja mennä viemäriin.
Kiitos! Tilasin tuon moottorin ja kokeilen vaihtaa. On siellä pohjalla kyllä reikä josta valuu vedet, mutta en ole aiemmin huomannut, että noin paljon tuota vettä olisi ollut ja tuonne seinillekkin tiivistynyt. Katsotaan vaikuttaako tuo moottorin vaihto asiaan.

edit: oletko muuten mistä hommannut tuota suodatinmattoa, minä en oikein ole löytänyt hyvää mistään?
 
Viimeksi muokattu:
Niin en ole itsekään tuollaisesta kuullut, mutta daikin ftxr28 manuaalista:

RAITTIIN ILMAN SYÖTTÖTUULETUS -käytöstä huomattavaa
• Raitis ilma otetaan ulkoa ulkoyksikön kautta.
• Ulkoilman ääniä ja tuoksuja voi kulkeutua ulkoa sisälle. Käyntiääni on hieman
voimakkaampi.
• Käyntiääni voi muuttua ulkolämpötilan ja -kosteuden mukaan
No mitä ihmettä, nyt on kyllä todella uniikki ratkaisu kyseessä. Piti ihan kaivaa joku service manual netistä että selvisi mitä tuo oikeasti tekee. Käsi pystyyn virheen merkiksi, näin se vain on.
Joku ihme lisämoduuli tuossa ulkoyksikön päällä tosiaan pystyy toimittamaan puhdistettua ilmaa ulkoa sisälle jonkin putken välityksellä.

Anyway, jos tuolla jotain saa niin riski tuottaa ylipainetta asuntoon eikä siten kyllä kannata missään nimessä käyttää Suomessa.

Sivu 36: https://daikin.kh.ua/wp-content/uploads/2016/02/FTXZ-N_RXZ-N_SiMT041311E_Service-manuals_English.pdf
 
Ihan perusjuttu: jos pientalossa on koneellinen poisto ja raitisilmaventtiilit muttei yhtäkään sisään ilmaa työntävää laitetta, eikös talon sisätilat ole käytännössä aina alipaineinen tai korkeintaan samanpaineinen ulkoilmaan verrattuna, muttei koskaan ylipaineinen?
 
No mitä ihmettä, nyt on kyllä todella uniikki ratkaisu kyseessä. Piti ihan kaivaa joku service manual netistä että selvisi mitä tuo oikeasti tekee. Käsi pystyyn virheen merkiksi, näin se vain on.
Joku ihme lisämoduuli tuossa ulkoyksikön päällä tosiaan pystyy toimittamaan puhdistettua ilmaa ulkoa sisälle jonkin putken välityksellä.

Anyway, jos tuolla jotain saa niin riski tuottaa ylipainetta asuntoon eikä siten kyllä kannata missään nimessä käyttää Suomessa.

Sivu 36: https://daikin.kh.ua/wp-content/uploads/2016/02/FTXZ-N_RXZ-N_SiMT041311E_Service-manuals_English.pdf
LIekkö hetkellinen ylipaine vanhassa talossa niin riski, mutta en usko että tuolla on oikein käyttöä muuten kuin satunnaisessa tehostuksessa.
 
Tarkoittaa mitä? Ja unohtui sanoa, että kaksikerroksinen talo kyseessä.
Talo muodostaa luonnostaan hormin, jossa lämmin ilma pyrkii ylöspäin. Yksinkertaistettuna talo siis imee ilmaa alhaalta ja puhaltaa ylös. Tämä aiheuttaa varsinkin pakkaskeleillä tilanteen, että koneellisellakin poistolla varustetuissa taloissa saattaa yläkerran huoneissa olla ylipaine ulkoilmaan nähden. Tämän huomaa esimerkiksi siitä, että ikkunat huurtuvat lasien välistä.

Kuurola.png
 
Kiitos! Tilasin tuon moottorin ja kokeilen vaihtaa. On siellä pohjalla kyllä reikä josta valuu vedet, mutta en ole aiemmin huomannut, että noin paljon tuota vettä olisi ollut ja tuonne seinillekkin tiivistynyt. Katsotaan vaikuttaako tuo moottorin vaihto asiaan.

edit: oletko muuten mistä hommannut tuota suodatinmattoa, minä en oikein ole löytänyt hyvää mistään?
Tasan kerran olen tilannut jostain isomman mällin, mutta en muista tai löytänyt sähköpostista mistä tilasin.

Mistäs pistit moottorin tulemaan? en laiskuuttani ole jaksanut perehtyä tuohon ohituspellin moottorin toimivuuteen, kun hyvin mennyt ilmankin.
 
Kiitos! Tilasin tuon moottorin ja kokeilen vaihtaa. On siellä pohjalla kyllä reikä josta valuu vedet, mutta en ole aiemmin huomannut, että noin paljon tuota vettä olisi ollut ja tuonne seinillekkin tiivistynyt. Katsotaan vaikuttaako tuo moottorin vaihto asiaan.

edit: oletko muuten mistä hommannut tuota suodatinmattoa, minä en oikein ole löytänyt hyvää mistään?

Jos ulkona on pakkasta ja siten kone on kylmä ja lisäksi sisältä tulee paljon kosteutta esim saunasta, niin helposti käy niin että kosteutta tiivistyy koneen kylmiin osiin/LTO-kennoon.

Ideana olisi, että se tiivistynyt kosteus pysyy poistoilman lämmön avulla nestemäisenä ja valuisi koneesta ulos. Nyt ilmeisesti LTO kenno on mennyt jäähän sen vuoksi, että läppä ei mene kiinni ja ohjaa kylmää ilmaa ohi kennon.

Falskaako tuosta kennon vasemmalta puolelta että tuloilma pääsee suoraan poistoon? kuvassa vihreällä. jos falskaa niin kannattanee tehdä asialle jotain.

Erikoisessa paikassa kyllä tuota jäätä, eikös tuosta oikealta alhaalta tule poistoilma talosta kohti LTO-kennoa, joten tuossa lokerossa pitäisi olla lämmintä kaiken järjen mukaan. Mutta ehkä se ei vaan riitä, jos ulkona on kovin kylmä.

1732004015661.png
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 143
Viestejä
4 503 270
Jäsenet
74 332
Uusin jäsen
OlliRafael

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom