Huomasin tuossa pari päivää sitten että kappas, iv koneen ohjainpaneeli on pimeänä. Eli iv kone (Iloxair 89) mykkänä. Sulaketaulusta oli iv koneelle merkattu sulake napsahtanut alas. Avasin koneen luukun (ovikytkin), nostin sulakkeen ylös ja luukku takaisin kiinni —> sulake napsahti taas. Koneen sisällä oli hieman kosteutta joten epäilin että joku mennyt oikosulkuun tms, kun viime talvena oli ongelmana pitkän kovan pakkasjakson aikana että kone veti aivan jäähän (kirjoitinkin siitä
tänne samaan ketjuun aiemmin), ja nyt oli juuri päivän-kahden ajan ~20 pakkasta. Kuivailin paikat ja jätin luukku raolleen yön yli —> seuraavana aamula lähti päälle normaalisti eikä sulake enää paukahtanut.
No, hieman myöhemmin aloin ihmetellä kun mm. ulko-ovi tuntui aukeutuvan eri tavalla kuin ennen ja ilmanvaihdosta kuului mielestäni erilaista huminaa kuin ennen jne. Uloimpien ikkunoiden sisäpinnoissa huurretta. Eli nyt vaikuttaisi talossa olevan ylipainetta, kun tähän saakka ollut lievä alipaine (ilmanvaihdon mittaus ym tehty viime talvena). Myöskin iv koneen anturien tiedot on melko mielenkiintoiset. Tyyliin ulko -4, tulo 16, poisto 18, jäte 1. Hyötysuhde ei ole noussut kertaakaan yli 35% (normaalisti 70-100). Välillä myöskin poistolle näyttää jopa alhaisempaa lämpötilaa kuin tulolle ja heittelevät ihmeellisesti, mutu-tuntumalla tuotakin vois aiheuttaa jos poistopuhallin on pois pelistä?
Mahtaakohan siis todennäköisin syy olla että poistopuhallin / sen kondensaattori tms sanonut ittensä irti? Pitänee tuota koettaa jotenkin itse koestaa, onnistunee irroittamalla toisen puhaltimen liitin ja sitten painamalla jollain koneen ovikytkimen nappia niin tulee virrat, sitten vaan kuuntelee lähteekö puhallin pöhisemään. Ja sitten toinen puhallin samaan tyyliin.
Olisko toistaiseksi ok laittaa liedeltä huippari imemään pienellä nopeudella niin tulisi vähän alipainetta lisää? Siis kunnes saa tuon iv koneen murheet selvitettyä.