Ilmanvaihto eli IV-keskustelu

Auttaakaa uusavutonta.
Edellinen asukas jättänyt teipin "nuoli suodattimessa ylöspäin", eli onko oikeasti noin, että ilma kulkee kennosta hienosuodattimen läpi karkeasuodattimeen?
Pakkaa vielä sekoittaa, kun IV-koneen käyttöohjeessa kaikki kuvat on (R)-mallista ja tämä on (L)-malli eli kuvat on peilikuvia.

1733818585361.png
En tiedä mitä tuo teippi tarkoittaa, mutta kyllä sen tuloilman pitäisi tuolta suodattimien yläpuolelta tulla ja tuleekin.
 
En tiedä hoksasinko kysymystä, mutta suodatin on siis aina ennen kennoa ilman kulkusuunnassa. Ja tosiaan karkeasuodatin ennen hienosuodatinta.
Lähinnä ongelma on, että kummin päin hienosuodattimen laitan. Käyttöohjeen peilikuvassa on myös neuvottu "mahd. teksti tai väri alapuolella", mikä ainakin hankkimieni hienosuodattimien merkintöjen mukaan tarkoittaa ilman kulkusuuntaa kennosta poispäin.
1733819525063.png
 
Lähinnä ongelma on, että kummin päin hienosuodattimen laitan. Käyttöohjeen peilikuvassa on myös neuvottu "mahd. teksti tai väri alapuolella", mikä ainakin hankkimieni hienosuodattimien merkintöjen mukaan tarkoittaa ilman kulkusuuntaa kennosta poispäin.
1733819525063.png
Ilma kulkee suodattimelta kennolle ja suodattimessa usein nuolella merkitty ilman kulkusuunta. Sen mukaan laitat.
 
Ilma kulkee suodattimelta kennolle ja suodattimessa usein nuolella merkitty ilman kulkusuunta. Sen mukaan laitat.
OK, niin päin minulla oli kesäkauden, mutta tuo edellisen asukkaan teippi sai epäilemään itseäni ja laittamaan toisinpäin kun vaihtelin loppusyksystä suodattimet.
 
Tuore Swegon IV kone reagoi tehostuksella kosteuden muutokseen eikä suhteellisen kosteuden absoluuttisiin arvoihin, mutta onko se järkevä ominaisuus ainakaan talvella? Mitä olen seurannut niin omat märkätilat on suihkujen jälkeen hetken jossain 50-60 suhteellisessa kosteudessa ja sitten painuu 30-40 tasolle. En näe tarvetta tehostukselle ja korkeammalle lämmön ulos pumppaamiselle tiloista joita pyritään pitämään talon lämpimimpinä. Kesällä voi ymmärtää jos normikosteus on lähellä 60 ja lattialämpöä vain nimeksi että sitä lähdetään herkemmin kuivattamaan. Vai onko jotain mitä en hahmota?

Eli tuntuisi että se jos kone käyttäisi absoluuttisia arvoja joilla reagoisi kosteuden muutokseen olisi järkevämpää kuin se että kone ottaa heti stressin päälle kun on höyryä ilmassa (toki voi säätää viivettä sille milloin alkaa poistaa kosteutta tehostuksella).

Edit: olipa harvinaisen paljon typoja
 
Viimeksi muokattu:
Tuore Swegon IV kone reagoi tehostuksella kosteuden muutokseen eikä suhteellisen kosteuden absoluuttisiin arvoihin, mutta onko se järkevä ominaisuus ainakaan talvella? Mitä olen seurannut niin omat märkätilat on suihkujen jälkeen hetken jossain 50-60 suhteellisessa kosteudessa ja sitten painuu 30-40 tasolle. En näe tarvetta tehostukselle ja korkeammalle lämmön ulos pumppaamiselle tilosita joita pidetään pitämään talon lämpimimpinä. Kesällä voi ymmärtää jos normikosteus on lähellä 60 ja lattialämpöä vain nimeksi että sitä lähdetään hetkemmin kuivattamaan. Vai onko jotain mitä en hahmota?

Eli tuntuisi että se jos kone käyttäisi absoluuttisia arvoja joilla reagoisi kosteuden muutokseen olisi järkevämpää kuin se että kone ottaa heti stressin päälle kun on höyryä ilmassa (toki voi säätää viivettä sille milloin alkaa poistaa kosteutta tehostuksella).
En kyllä "tyhmää" IV-konetta ole kertaakaan tavallisen suihkuttelun takia alkanut ruuvaamaan eri nopeudelle.
 
Tietäiskö kukaan suljettavaa metallista tuloilmaventtiiliä, tulisi kiukaan yläpuolelle? LVI-numero olisi kiva. Edit: Tällä hetkellä perinteinen lautasmalli seinässä, ja suuntaimella käännetty virtaus yläpäin.

Tuore Swegon IV kone reagoi tehostuksella kosteuden muutokseen eikä suhteellisen kosteuden absoluuttisiin arvoihin, mutta onko se järkevä ominaisuus ainakaan talvella? Mitä olen seurannut niin omat märkätilat on suihkujen jälkeen hetken jossain 50-60 suhteellisessa kosteudessa ja sitten painuu 30-40 tasolle. En näe tarvetta tehostukselle ja korkeammalle lämmön ulos pumppaamiselle tiloista joita pyritään pitämään talon lämpimimpinä.

Kyllähän tuossa toteutuu tarpeen mukaan tapahtuva tehostus joka lienee niin fiksu kuin se tollaisessa keskitetyssä järjestelmässä nyt voi olla - itse näkisin miinuksena että se suihkusessio nostaa koko rakennuksen ilmanvaihtoa ja sitä kautta lämmitystarvetta. Alkaako sitten manuaalisesti laittamaan tehostusta päälle ruokaa laittaessa ja suihkuun mennessä - ja miten tuon kouluttaa menestyksellä talon naisväelle? Poishan se varmaan lähtee tunnin päästä tjsp automaattisesti, kun kukaan ei ole muistanut ottaa sitä pois.. Eli itse pidän automaatilla, ehkä huippupakkasille tehostus kokonaan pois.
 
Viimeksi muokattu:
Tuloilmaventtiili KIRS soveltuu saunatiloihin, koko ø100mm. KIRS on varustettu puunupilla ilmavirran säätöön (on-off). Säätöasennot ovat lukittavissa. Materiaalina jauhemaalattu galvanoitu teräslevy. Värinä valkoinen RAL 9003. Tuotteen LVI-koodi 8717122
 
Oma iv-kone on tosiaan suht uusi mutta ei kuitenkaan vielä kovin hyvillä älypuhelinohjauksilla yms. jolloin aktiivinen poissa /normaali /tehostus ohjaus jää varmaan itseltä tekemättä. Koneeseen on kuitenkin saatavilla CO2 anturi, onkohan jollain kokemuksia siitä miten hyvin IV toimii jos sitä ohjataan osittain kosteudella (niin että ei kovin herkästi kuitenkaan tehosta) ja muuten co2 pitoisuudella? Periaatteessa voisi olla kätevä tapa pitää ilmanvaihto riittävänä mutta ei sen yli, mutta mahtaako toimia käytännössä?
 
Hiilidioksidiohjaus toimisi paremmin huoneantureilla. Kun se on koneessa, on aivan mahdollista että esimerkiksi makuuhuoneessa pitoisuus on korkea ilman että se kokonaisuutena olisi koholla.
 
Näen jo mielessäni kun nuoriso alkaa p*nemaan makkarissa toisessa päässä taloa ja alkaa itse ihmettelemään miksi IV on täysillä.. Mutta jos tuon yksittäisen CO2 anturin pystyisi sijoittamaan niihin tiloihin missä on ajoittain paljon porukkaa, niin sittenhän siitä saisi ihan hyötyä. Lopputulokseen vaikuttanee merkittävästi miten hyvin laitteen ohjaus on toteutettu ja voiko/jaksaako sen parametrejä hioa kohdilleen.
 
Näen jo mielessäni kun nuoriso alkaa p*nemaan makkarissa toisessa päässä taloa ja alkaa itse ihmettelemään miksi IV on täysillä.. Mutta jos tuon yksittäisen CO2 anturin pystyisi sijoittamaan niihin tiloihin missä on ajoittain paljon porukkaa, niin sittenhän siitä saisi ihan hyötyä. Lopputulokseen vaikuttanee merkittävästi miten hyvin laitteen ohjaus on toteutettu ja voiko/jaksaako sen parametrejä hioa kohdilleen.
Kyllä se kone huomaa sen hiilidioksiditason nousun ihan kahdenkin ihmisen lisäyksestä, ja sen että ihmiset laittaa nukkumaan ja niiden hengitys rauhoittuu.
Alla on 145 valloxin piirtämä viikon käyrä, huomaa hyvin että iltaisin käydään suihkussa ja turkoosi kosteus käyrä nousee ylös, sen jälkeen musta co2:n käyrä putoaa kun laitellaan nukkumaan kunnes se taas aamulla pomppaa heräilyn myötä ja päivällä molemmat seilaa sitten kulkemisten ja tekemisten mukaan.
Screenshot_2024-12-22-11-32-46-22_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
En kyllä "tyhmää" IV-konetta ole kertaakaan tavallisen suihkuttelun takia alkanut ruuvaamaan eri nopeudelle.
Aina täysille kun menen suihkuun. Jos sattuu kerran-kaksi vuodessa unohtumaan on kylpyhuoneen peili niin höyryssä että mitään ei näe jälkeenpäin.
 
Aina täysille kun menen suihkuun. Jos sattuu kerran-kaksi vuodessa unohtumaan on kylpyhuoneen peili niin höyryssä että mitään ei näe jälkeenpäin.
Onko tuo ilmanvaihto noin muuten tsekattu, että toimii kuten pitää vai maistuuko vain hyvin lämpimät suihkut? Täällä kuitenkin alimittainen kone, eikä 4 ihmistä peräjälkeen suihkussa hypätenkään saa kuin ikkunan lasiin huurua.
 
Kyllä se kone huomaa sen hiilidioksiditason nousun ihan kahdenkin ihmisen lisäyksestä, ja sen että ihmiset laittaa nukkumaan ja niiden hengitys rauhoittuu.
Alla on 145 valloxin piirtämä viikon käyrä, huomaa hyvin että iltaisin käydään suihkussa ja turkoosi kosteus käyrä nousee ylös, sen jälkeen musta co2:n käyrä putoaa kun laitellaan nukkumaan kunnes se taas aamulla pomppaa heräilyn myötä ja päivällä molemmat seilaa sitten kulkemisten ja tekemisten mukaan.

Joo, muutokset etenkin CO2:sessa on helppo mitata luotettavasti, mutta tuo laittamasti kuva allekirjoittaa mielestäni sen että "älykäs" ohjaus CO2/RH pohjalta on haastavaa toteuttaa, keskellä viikkoa ohjaus on päivän verran on vakio 60% ja toisena suhteellinen kostaus käy 90%:sissa eikä siihen reagoida mitenkään.
 
Joo, muutokset etenkin CO2:sessa on helppo mitata luotettavasti, mutta tuo laittamasti kuva allekirjoittaa mielestäni sen että "älykäs" ohjaus CO2/RH pohjalta on haastavaa toteuttaa, keskellä viikkoa ohjaus on päivän verran on vakio 60% ja toisena suhteellinen kostaus käy 90%:sissa eikä siihen reagoida mitenkään.
Ei käy noin korkeella, maksimit mitä tuossakin näkyy on 60% luokkaa, (se on co2 mikä käy 800ppm.) ja johtuu lähinnä siitä kun tulee otettua ainavalmiilla kiukaalla höyrylöylyjä.
Ja saisi niitä raja-arvoja fiksailtua minne haluaa laskennallinen/mitoitus ilmamäärä vaan toteutuu tuolla 60% ja kun lto:ssa riittää teho niin oon antanut olla noilla säädöillä.
Myös ulkoisia antureita saisi vielä lisäiltyä mutta mun mielestä nuo sisäisetkin toimii aivan riittävän hyvin.
 
Hyvä konevalinta, jos 60% tehoilla toteutuu ilmamäärät. Monesti joudutaan huudattaan konetta, että edes mitoitusarvoihin päästään. Monesti on minultakin kysytty, "mikä kone on parhain?". Helppo vastaus, isoin mikä menee. Pienet kierrokset, pienet äänet, isot suodattimet, iso kenno. Ja narua riittää tehostukseen....
 
Löytyyköpi asentajia, jotka on tutustunut Valloxin 096 / 110 / 145 MV-sarjan sielunelämään? Oli tarkoitus vaihtaa 096:n sisäinen kosteusanturi CO2 & RH versioon. Purin emokortin jo näkyville, mutta olin saanut Onniselta 4-johtoisen anturin, kun vähän vaikuttaa, että noissa on vain 3 pinninen liitäntä RH:lle. Onnisen anturissa ei myöskään mitään Valloxin LVI-koodia, kun taas vanhassa anturissa oli. Myös läpiviennin koko oli huomattavasti suurempi kuin alkuperäisellä anturilla. Ja mitään kuvaa, videota tai tarkempaa Valloxin ohjetta en ole löytänyt. Eli oisko väärä anturi lipsahtanut, kun ei mitään välijohtoa ole Valloxin räjäytyskuvassa ja emokortti kaikissa kolmessa koneessa sama ja myös anturin osakoodi kaikissa kolmessa koneessa on sama?
 
Tulin siihen tulokseen että Swegonin 400€ CO2 anturi ei varmaan maksa vaivaa, Netatmo sääasema mittaa 120 eurolla CO2 ja kosteuspitoisuuksia pilveen ja ehkä lisään pari sisäanturia lisää makkareihin tarvittaessa. Ja pari ruuvitagia lisäksi märkätiloissa mittaamassa kosteutta ja lämpöjä. Sitten voi säätää perusarvoja sellaisiksi että homma toimii sopivalla alueella haaskaamatta ylimääräistä lämpöä.
 
Tulin siihen tulokseen että Swegonin 400€ CO2 anturi ei varmaan maksa vaivaa, Netatmo sääasema mittaa 120 eurolla CO2 ja kosteuspitoisuuksia pilveen ja ehkä lisään pari sisäanturia lisää makkareihin tarvittaessa. Ja pari ruuvitagia lisäksi märkätiloissa mittaamassa kosteutta ja lämpöjä. Sitten voi säätää perusarvoja sellaisiksi että homma toimii sopivalla alueella haaskaamatta ylimääräistä lämpöä.

Clas Ohlsonilta Netatmon sääasema yhdellä lisäanturilla nyt -25 %.

Ollut täällä käytössä vajaat pari vuotta ja ohjailen Swegonia (R5) Netatmon CO2 pitoisuuksien perusteella. Tai yksi Airthings on myös lisänä eli kolme anturia kaikkiaan. Harkitsen juuri yhden lisäanturin hankkimista.
 
Vallox 110 MV LTO on alkanut pitämään ujellusta/sirinää, joka viittaisi laakerivikaan. Löysin netistä muutamia ohjeita joiden perusteella laakerinvaihto on ihan suht helppo homma kun hommaa ulosvetäjän sekä laakerit varaosana, vaan mistähän löytyisi varmuus että minkälainen laakeri tuohon käy?

Kuulemma puhallinmoottoria ei tarvitsisi kokonaan vaihtaa. IV-kone on pari viikkoa sitten putsattu ja tuo ongelma on ajoittainen, ja jatkui kun otin virrat hetkeksi pois päältä. Ääni kuuluu myös ulos. Meillä kone on kodinhoitohuoneessa ja ääni on melko ikävä kun talossa on muuten todella hiljaista. Kone on vuodelta 2016/2017.
 
Vallox 110 MV LTO on alkanut pitämään ujellusta/sirinää, joka viittaisi laakerivikaan. Löysin netistä muutamia ohjeita joiden perusteella laakerinvaihto on ihan suht helppo homma kun hommaa ulosvetäjän sekä laakerit varaosana, vaan mistähän löytyisi varmuus että minkälainen laakeri tuohon käy?

Kuulemma puhallinmoottoria ei tarvitsisi kokonaan vaihtaa. IV-kone on pari viikkoa sitten putsattu ja tuo ongelma on ajoittainen, ja jatkui kun otin virrat hetkeksi pois päältä. Ääni kuuluu myös ulos. Meillä kone on kodinhoitohuoneessa ja ääni on melko ikävä kun talossa on muuten todella hiljaista. Kone on vuodelta 2016/2017.
Tuossa on viime keväältä kuvaus oman 110 laakerien vaihdosta. Koneesi on hiukan modernimpi kuin minun, joten ihan satavarma ei tietenkään voi laakereiden sopivuudesta olla. Jos googlettelun jälkeen jää tietoja useammasta laakerivaihtoehdosta, niin ostaa kaikki vaihtoehdot, palveleva laakerikauppa ottaa yleensä takaisin ylimääräiset. Ei tarvitse moneen kertaan repiä puhaltimia pois tai jättää konetta levälleen. Näiden vaihto osuu kuitenkin sellaiseen aikaan ettei kauppa ole auki.
 
hommaa ulosvetäjän
Ainakaan Vallox 95:n laakerien vaihdossa ei ulosvetäjää tarvittu. Ovat tuon @_Tee linkin takaa löytyvien kuvien mukaisissa muovisissa poteroissa, joista tulevat pois helposti ihan ruuvarilla vastapuolelta pari kertaa napauttamalla. Uudet menee sormin tai vanhaa laakeria apua käyttäen naputtamalla paikalleen. Tuon 95:n moottorin irrotus, avaus ja takaisin laitto oli ensikertalaisena alle puolen tunnin homma, joten oli kohtuullisen helppoa napata moottori käteen, kurkata laakerien tyyppi ja laittaa moottori takaisin kasaan odottamaan laakerien hankintaa. Erikoisin työkalu hommassa oli Torx-kärkiharja.
 
150 valloxissa on optimoitu flektien laakerit.. niitä on olemassa kahdella eri rasvalla. <-30c asteessa laakerit huutaa hoosiannaa, (toinen vaihtoehto taisi olla -36c laakerin rasvoihin).
+10 vuoden aikana tässä etelässä laakerit ovat voivotelleet ehkä 20 tuntia yhteensä. Muuten hiljaa. Optimoitu siis toistaiseksi hyvin. Pohjoisessa varmaankin hieman eri tilanne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 758
Viestejä
4 567 347
Jäsenet
75 290
Uusin jäsen
BobHarris

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom