Juha Kokkonen
Ylläpidon jäsen
- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 14 238
Keskustelua ilmanvaihtoon eli IV-järjestelmiin liittyen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Millä olet mittaillut CO2-arvoja? Itsellä ollut hankintalistalla kun nykyään ei ole oikeastaan mitään korvausilmaventtiilejä tässä talossa, juuri pari sain ostettua ja asennusta odottaa. Mitä noita etäluettavia/tallentavia CO2-mittareita katellut niin on aika poskettoman hintaisia, ainakin näin pienituloisen budjetilla. Ainakin makuuhuoneessa tuntuisi turhalta pitää tuloilmaventtiilejä 24/7 auki, niin mittarin avulla sais edes dataan perustuen säädettyä jotenkin järkevästi.Eka11!! Ei vaan piti kysymäni, että onko kellään faktaa, että mimmoisille takaisinmaksuajoille pääsee vanhan LTO koneen (ILTO 300) vaihtamisessa uuteen (esim. Casa W4XS tai Casa W5)? LTO kennon hyötysuhteet on jonkin verran parantuneet, mutta itse mietin että säästöä saisi myös siitä, että kenties voisi tiputtaa tehoja pienemmälle CO2 ja kosteusautomatiikan myötä (pienempi teho == vähemmän lämpöenergiaa ulos, moottorit nyt varmaan sinänsä paljoa kuluta). Nyt tulee pidettyä hivenen alimitoitettua konetta täysillä kokoajan, kun tiettyinä aikoina CO2 tasot alkaa muuten nousemaan liikaa ja jaksa tuota konetta nyt aina käsinkään ruuvailla. Talvinen katkokäynti olisi myös kiva saada aisoihin (ainakin Casassa on tätä varten etulämmitysvastus) ja tätä kautta toiveissa tiputtaa myös Radon-tasoja.
Aiemminhan vastaus takaisinmaksuaikoihin on tainnut olla "ei ikinä", mutta jokohan nykyisillä sähkön hinnoilla ois jonkinlainen takaisinmaksuaikakin olemassa? Toinen vaihtoehto ois diyttää automatiikka vanhaan koneeseen, mutta aikaa on vähän nihkeästi...
Millä olet mittaillut CO2-arvoja? Itsellä ollut hankintalistalla kun nykyään ei ole oikeastaan mitään korvausilmaventtiilejä tässä talossa, juuri pari sain ostettua ja asennusta odottaa. Mitä noita etäluettavia/tallentavia CO2-mittareita katellut niin on aika poskettoman hintaisia, ainakin näin pienituloisen budjetilla. Ainakin makuuhuoneessa tuntuisi turhalta pitää tuloilmaventtiilejä 24/7 auki, niin mittarin avulla sais edes dataan perustuen säädettyä jotenkin järkevästi.
Minulla on Netatmon sääasema ja sen sisäyksikössä on CO2 mittaus. Se on vähän edullisempi kuin Airthings, mutta hintaa toki silläkin.Millä olet mittaillut CO2-arvoja? Itsellä ollut hankintalistalla kun nykyään ei ole oikeastaan mitään korvausilmaventtiilejä tässä talossa, juuri pari sain ostettua ja asennusta odottaa. Mitä noita etäluettavia/tallentavia CO2-mittareita katellut niin on aika poskettoman hintaisia, ainakin näin pienituloisen budjetilla. Ainakin makuuhuoneessa tuntuisi turhalta pitää tuloilmaventtiilejä 24/7 auki, niin mittarin avulla sais edes dataan perustuen säädettyä jotenkin järkevästi.
Poistoputki pitää eristää, mutta niin se pitää lämmitetyssä tiloissa olla lto koneenkin kanssa, eli eristettäväksi jää vain se rsim ullakkotilassa avoimena oleva putki.Mites toi pilp, lueskelin kiinnostuneena joku aika sit kun sekä lvv, että iv-kone on teknisen käyttöikänsä päässä. Mutta eikös pilpin tekemä ulos puhalettava ilma ole niin kylmää, että kanava pitäisi eristää? Kun ei taida olla, ainakaan koko matkalta...
ILTO 400 kone käytössä, olen pitänyt ulkoilman lämmitystä melko viileällä, ja ajatellut että ilmalämpöpumppu tekee sitten huonetilojen lämmityksen pienemmällä rahalla. Onko joku testaillut/vertaillut tarkemmin, onko hölmöläisen hommaa vai jatkanko tulevankin talven näin?
Ohjeissahan on että tuloilman lämpö pitäisi olla vain hieman huonelämpötilaa viileämmällä.
Se tuloilman lämmitys on mukavuusvaruste.ILTO 400 kone käytössä, olen pitänyt ulkoilman lämmitystä melko viileällä, ja ajatellut että ilmalämpöpumppu tekee sitten huonetilojen lämmityksen pienemmällä rahalla. Onko joku testaillut/vertaillut tarkemmin, onko hölmöläisen hommaa vai jatkanko tulevankin talven näin?
Ohjeissahan on että tuloilman lämpö pitäisi olla vain hieman huonelämpötilaa viileämmällä.
ILTO 400 kone käytössä, olen pitänyt ulkoilman lämmitystä melko viileällä, ja ajatellut että ilmalämpöpumppu tekee sitten huonetilojen lämmityksen pienemmällä rahalla. Onko joku testaillut/vertaillut tarkemmin, onko hölmöläisen hommaa vai jatkanko tulevankin talven näin?
Ohjeissahan on että tuloilman lämpö pitäisi olla vain hieman huonelämpötilaa viileämmällä.
Se tuloilman lämmitys on mukavuusvaruste.
Niin, enpä tullut ajatelleeksi että onhan noitakin koneita joissa on se lämmitys ennen kennoa, ja sillä lämmitetään myös sitä ristivirtakennoa.Ei kai se ihan aina puhtaasti näinkään ole. Tai no voi ajatella, että lämpimämpi tuloilma on "vain mukavuutta", mutta joskus siihen tilanteeseen päätyy väkisinkin. Ainakin omassa koneessa joutuu kyllä etuvastusta polttamaan jo aika maltillisilla pakkasilla, jos ei halua, että kone pätkii jatkuvasti ja kämpässä on hirveä alipaine. Kennon jälkeistä jälkilämmitysvastusta (vai mikä nimi nyt onkaan) en ole tainnut koskaan käyttää, mutta kulutuksen näkökulmasta lienee se ja sama kumpaa polttaa. Rahaa palaa kuitenkin ja tuloilmaahan se lämmittää.
Ei kai se ihan aina puhtaasti näinkään ole. Tai no voi ajatella, että lämpimämpi tuloilma on "vain mukavuutta", mutta joskus siihen tilanteeseen päätyy väkisinkin. Ainakin omassa koneessa joutuu kyllä etuvastusta polttamaan jo aika maltillisilla pakkasilla, jos ei halua, että kone pätkii jatkuvasti ja kämpässä on hirveä alipaine. Kennon jälkeistä jälkilämmitysvastusta (vai mikä nimi nyt onkaan) en ole tainnut koskaan käyttää, mutta kulutuksen näkökulmasta lienee se ja sama kumpaa polttaa. Rahaa palaa kuitenkin ja tuloilmaahan se lämmittää.
Sitä minäkin olen miettinyt että taitaa olla enimmäkseen mukavuusvaruste. Jätänpä 10 asteeseen ja annan ILPin laulaa.
Reilusti yli 20 pakkasella sammutan ILTOn yöksi tai joskus päivälläkin pidemmäksi aikaa. Turhaapa tuota pakkasilmaa sisälle kiskoo. ILP ja leivinuuni kuivattaa ja vaihtaa sisäilmaa pakkasella ihan tarpeeksi.
Vedon tunne ei ole ollut koskaan ongelma. Muistuu mieleen kerrostalo jostain ysäriltä, ainoa tuloilma kaksiossa oli olkkarin ikkunan päällä. Siinä kun sohvalla istui pakkasella ja kylmä ilma puhalsi niskaan niin tunsi elävänsä....
Kiitos tästä hyvä kuulla ettei tarvitse erikseen noilla pakkasilla lämmittää
Tossa oli joskus 90-luvulla markkioiden paras lämmöntalteenottoprosentti (palauttaa ilmaa jotain 15 ja sen mukana kosteutta), kiinnostaisi tietää mihin olet sen sijoittanut, kuinka usein vaihdat suodattimet, miten peset ton alumiinisen pyörivän kennon (painepesurillahan tuota ei saanut pestä). Keksitkö/oletko huomannut mitään huonoja puolia siinä ja mihin sen sijoittaisit, jos nyt sen saisit päättä ja kuinka moneen huoneeseen tulee siitä ilmaa.
Laite kiinnosta itseäni, siksi kyselen. Jos vastaat niin vastaisitko.
tähän niin on parempi alue.Ilmanvaihto eli IV-keskustelu
Keskustelua ilmanvaihtoon eli IV-järjestelmiin liittyen.bbs.io-tech.fi
Mistä sä ton kaavion sait tuleeko joneen mukana joku softa?
Kiitos tästä.Laitan ekaks vähän taustaa ja muutakin; Omakotitalo Vantaalla, alkujaan 120m2 yhdessä tasossa, nyt n. 180m2 kahdessa (1,5) tasossa. Rakennettu 1997, ostin 2010.
Edellinen iv-kone oli Deekax Talteri 280, joka oli täys paska, jäätyili, jälkilämmitys tuhlasi liikaa energiaa (enimmillään 600w) ja laukoi ylilämpösuojaa liian usein. Ko. värkki oli sijoitettuna kodinhoitohuoneeseen siivouskaapin päälle, kondenssiveden poistoletku (joka sekin tukkeutui silloin tällöin kanssa) ohjattuna viemäriin. Tehonkulutus läpysköiden mukaan 90w(tuloilma) + 120w (poisto) ja 600w jälkilämmitys. Olettaisin et nämä pätevät, jos konetta ajetaan täysillä. Itse ajelin sitä kolmosteholla (max. 4), niin tulon puolella hatusta heitettynä n. 70w, poisto 90w, yht. 160w, ts. n. 1400kWh/vuosi + jälkilämmitys 3kk:n aikana karkeasti n. 300w keskimääräisellä teholla = n. 650kWh. Yhteensä n. 2000 kWh/vuosi.
Nykyinen siis 2012 vuosimallinen Enervent Pandion eco ECE, hankin sen silloin n. 2500 eurolla, ilman sähköistä jälkilämmitystä. Siksi sitä jälkilämmitystä ei ole tullut käytettyä. Ja tosiaan, nyt 10v aikana hankitun kokemuksen myötä voisin väittää sähköisen jälkilämmityksen olevan ihan turha juttu pyöriväkennoisen kanssa. Tätä ajan 2-teholla (max. 4, n. 160w), niin olettaisin tehonkulutuksen olevan n. 80w, vuoden ajalta n. 700kWh. 1300kWh/vuosi säästö verrattuna Deekaxin romuun. Nykyisillä sähkön hinnoilla hiton hyvä säästö.
Sijoitin tämän talon laajennuksen yhteydessä (ts. muutin kylmävintit lämpimiksi oleskelutiloiksi) yläkertaan, siirsin/putkitin iv-kanavat uusiksi, että mätsäävät Pandioniin. Itse kyl olisin halunnut sijoittaa tämän toiselle puolelle taloa, missä maalämpöpumppu sijaitsee, niin olisin voinut yhdistää tuloilmakanavaan kanavapatterin -> talvella tuloilman jälkilämmitys erittäin edullisesti lämpöpattereilta palaavan veden avulla ja kesällä sitten lämpökaivosta maaviilennystä. Mutta talon pohja ja rakenteet eivät antaneet myöten.
Pandion seisoo/makaa lattialla. Kondenssiveden poistoletkua ei ole, kun pyöriväkennoinen palauttaa kosteutta takaisin sisälle niin ei tule kondenssivesiäkään lainkaan. Tämän kosteuden palauttamisen myötä sisäilman kosteus pysyy miellyttävänä myöskin talvellla, ei ole liian kuiva.
Tuloilma tulee nyt olkkarin lisäksi 6 huoneeseen (olkkari x 2, 4mh, 2 yläkerran huonetta; 8 venttiiliä yhteensä). Poistoilma vedetään kanssa 8 venttiilistä (2x wc, khh, sauna, keittiö, tuulikaappi, olkkari, yläkerta).
Suodattimia olen aika laiska vaihtamaan, siinä kerran vuodessa tai kahdessa. Toki epäsäännöllisesti kerran puolessa vuodessa imuroin pussisuodattimet puhtaiksi ötököistä ja muusta paskasta. Kennon olen pessyt tähän mennessä vain kahdesti, suihkun vesihanan alla. Kummallakaan kerralla ei ole tullut paljonkaan likaa, luultavimmin hyvien pussisuodattimien ansiosta.
Huonoja puolia.. Eipä niitä oikeastaan ole ollut lainkaan. Mitä nyt tuo värkki sytyttää ohjauspaneeliin punaisen valon 6kk välein muistuttamaan suodattimien vaihdosta, mikä hieman ärsyttää, kun sitä ei muuten voi kuitata kuin sammuttamalla koko värkki fyysisestä virtakytkimestä ja takaisin päälle. Pyöriväkennon hihnakin on edelleen kunnossa, ei ole vielä katkennut 10 vuoden aikana. Varahihna tuli koneen mukana, niin senkään suhteen ei huolta.
Käppyrät tein aikoinaan TaloLoggerilla, DS1820 sensoreilla. Liitteenä olevassa kuvassa näkyy johtoja, jotka menevät uretaaniin. Porasin iv-kanaviin reiät, työnsin sensorit sisään ja laitoin uretaanit perään estämään huoneilman lämmön vaikutuksen mittaustuloksiin.
Hyötysuhteet olen laskenut näin:
Tuloilman hyötysuhde: (Tuloilman lämpötila - Ulkoilman lämpötila) / (Poistoilman lämpötila - Ulkoilman lämpötila) * 100
Poistoilman hyötysuhde: (Poistoilman lämpötila - Jäteilman lämpötila) / (Poistoilman lämpötila - Ulkoilman lämpötila) * 100
Kokonaishyötysuhde: Molemmat hyötysuhteet summataan yhteen ja sitten jaetaan kahdella.
Kyllä tuo varmasti pitää paikkansa kun perus-kuutiovalloxillakin pääsee näköjään pitkän ajan keskiarvona n. 75% lukemiin sulatukset huomioiden.Toi n.80% hyötysuhde on todella hyvä mitattauksilla todistettuna, onko se tota luokkaa läpi vuoden?
Taitaa olla aika marginaalinen energiansäästö, ilma on lämpöisempää mutta samalla ikkuna jäähtyy.On kokemusta Air Termicoista. Olen kertonut kokemuksiani ja näkemyksiäni venttiileistä parissa eri ketjussa (ketju1, ketju2) aiemmin.
Lyhyesti: Ne toimivat minulla ja toivat avun haivaitsemiini ongelmiin toimimattomasta, tai olemattomattomasta, korvausilmanvaihdosta. Mutta yksin ne eivät ole ratkaisu, tästä hyvät esimerkit linkatuissa ketjuissa. Poistoilmanvaihdon pitää myös toimia, mikä ei toiminut ketjun1 tapauksessa. Ketjussa 2 oli kysymyksessä toimimattomat/olemattomat korvausilman tuloreitit.
Myös Air Termicoiden myyntiargumentti energian säästöstä saa minulta tukea sen verran, että omat havainnot puoltavat Air Termicoista tulevan ilman lämpötila on korkeampi kuin suorasta tuloilmaventtiilistä (VT100 termostaattiventtiili). Havaintoja olen tehnyt kovimmilla pakkasilla tunnustelemalla kädellä sisään virtaavan ilman lämpötilaa. Lämpötila suoran venttiilin raoissa tuntui paljon raaemmalta venttiilin kiinniasennossakin.
Sen verran tekee mieli kertoilla lisää viime aikaisia omia havaintoja/kokemuksia painovoimaisesta ilmanvaihdostani 1960- ja 70-luvun okt:ssa. 80cm leveät Air Termicot ja niiden vaatimat ikkunaraot makkareiden (3 kpl) ja yhdessä olohuoneen ikkunassa eivät välttämättä tarjoa tarpeeksi suurta ilmamäärää kaikkiin käyttötilanteisiin. Eikä minulla ole enää järkevää lisätä ilmamäärää Air Termicoiden määrää tai kokoa lisäämällä.
Koska korvausilmakanavat (omassa tapauksessa AirTermicot ja niiden ikkunaraot) eivät tarjoa riittävää ilmamäärää kaikissa tilanteissa, tällöin sisätiloissa alipaine voi muodostua liian korkeaksi ja korvausilmaa alkaa tulla paikoista, joista ei pitäisi tulla. Näin on käynyt minulla. Tilanne esiintyy erityisesti tulisijojen käytön yhteydessä ja jälkeen. Sen sijaan edes pidempi liesituulettimen käyttö ei saa ilmavirtausta kääntymään pesuhuoneen poistoilmakanavassa. Suunnitelma on nyt lisätä pari tuloilmaventtiiliä Air Termicoiden kaveriksi. Air Termicoiden ja ikkunarakojen tarjoama ilmamäärä näyttäisi riittävän normaalitilanteessa (normaali = talviaikaan pitää kuristaa poistoilmamääriä reippaasti, muutoin seurauksena liiallinen alipaine). Tulisijojen käyttöä varten lisään pari uutta tuloilmakanavaa suljettavan venttiilin kanssa. Tämä tarkoittaa, että ekstra-venttiilejä joutuu avaamaan ja sulkemaan tulisijojen käytön mukaan. Toisaalta ekstra-venttiileissä on tiedossa mukava näpertelyprojekti, jotta saan järjestettyä niille auki-kiinni -toiminnon yhdestä kytkimestä eli "takkakytkimen", kuten jokseenkin vastaavaa toimintoa kutsutaan koneellisen IV/LTO:n yhteydessä.
Suosittelen ensin tutustumaanOnko kellään kokemusta Air Termico tuloilmaikkunaventtiili | Air-In® verkkokauppa ? Talossa painovoimainen ilmanvaihto mutta ei tuloilmalle räppänöita. Tuo air termico vois olla hyvä makkareihin jos toimii.
Pelkät puhaltimet vie jonkun 3kWh vuorokaudessa.Ilto 440 ja energiankulutus. Sähköinen jälkilämmitys. Olen mitannut kauimmaisesta tuloventtiilistä lämpötilaa ruuvitagilla ja nyt näyttää tasaista n.+18 (ulkona pikkuplusssaa). Vuorokausikulutus n.9kWh. Vaikuttaa aika isolta? Onko joku muu mitannut kulutusta?
Ennen säätöä asetukset oli ihan pielessä ja tulosta puhalsi +26 ilmaa ja vrkkulutus 22kWh luokkaa, järkyttävää.
Jälkilämmityksen pois ottaminen ei ole vaihtoehto koska herkkä vaimo ja pieniä lapsia talossa.
Kannattaa ehkä kuitenkin miettiä tuota jälkilämmön säätöä. Itselläni on sama kone, alunperin termostaatti oli asennossa +20 -> muutin sen asentoon +15. Lapsia ei talossa ole, mutta viluherkkä vaimo kylläkin, eikä ole huomattu mitään eroa käytännössä. En ole kanavista mitannut lämpötiloja (harkinnassa), mutta keho ei ainakaan huomannut mitään eroa.Ilto 440 ja energiankulutus. Sähköinen jälkilämmitys. Olen mitannut kauimmaisesta tuloventtiilistä lämpötilaa ruuvitagilla ja nyt näyttää tasaista n.+18 (ulkona pikkuplusssaa). Vuorokausikulutus n.9kWh. Vaikuttaa aika isolta? Onko joku muu mitannut kulutusta?
Ennen säätöä asetukset oli ihan pielessä ja tulosta puhalsi +26 ilmaa ja vrkkulutus 22kWh luokkaa, järkyttävää.
Jälkilämmityksen pois ottaminen ei ole vaihtoehto koska herkkä vaimo ja pieniä lapsia talossa.
Kannattaa ehkä kuitenkin miettiä tuota jälkilämmön säätöä. Itselläni on sama kone, alunperin termostaatti oli asennossa +20 -> muutin sen asentoon +15. Lapsia ei talossa ole, mutta viluherkkä vaimo kylläkin, eikä ole huomattu mitään eroa käytännössä. En ole kanavista mitannut lämpötiloja (harkinnassa), mutta keho ei ainakaan huomannut mitään eroa.
Parina yönä on hetkellisesti käynyt vastus päällä kun on ollut vähän pakkasta ulkona. Täytyy seurailla ja tarvittaessa tiputtaa vielä alaspäin ja yrittää löytää sweet spot jossa tuo ei haittaa elämää mutta säästää sähköä.
Itsellä kun vastukset ei käy päällä, tuo syö 2,4kWh per päivä. Puhaltimien nopeusasetus on 2/5
Itse heräsin noita asetuksia säätelemään sen jälkeen kun kulutuksia mittasin
Nuppi lienee painettu vain akselin booreihin johonkin asentoon. Nuppi irti vetämällä, ja oikea lukema viivaa osoittamaan.
Tältä näyttää itsellä:Irrroitin tänään vielä tuon nupin. Alta paljastui puoliympyrän muotoinen akseli ja vastaava lovi myös nupista. Oli ihan oikeinpäin ja paikallaan. Joku valuvika tuossa on pakko olla.
Nupin "mittaristossa" on siis ensin pelkkä viiva, sen jälkeen vartin verran tyhjää jonka jälkeen asteikko 0 - 40. En saa tuota väännettyä mitenkään 20-40 asteikolle ja "off-naksahdus" kuuluu 40 asteen kohdalla kun on ensin mennyt alle nollan ja tyhjän tilan ja viivan ohitse.
Voisko joku saman ilto440 koneen omistama katsoa onko muilla samanlainen? Vaikuttaa todella oudolta.
Kyllä tuostakin tietysti ne asteet löytää kokeilemalla ja mittaamalla mut ois se kiva jos ne vastais edes jotenkin todellisuutta.
Tältä näyttää itsellä:
Ja tuo säätöviiva on tosiaan 15c kohdalla. Mittailluthan en ole, totesin vaan että vastus ei enää käy kuumana kokoaikaa
Täällä sama DIVK280, eka malli 80- ja 90-lukujen taitteesta. Olen nyt sitä mittaillu, kun pitäs sähköstä säästää, ja saan kakkosasennolla karkean 630W kulutuslukeman mittariin. Toisin sanoen, 0.63*24*365 = 5500kWh, mukana ei ole lämmitysvastusta koska takka lämmittää vielä tässä vaiheessa poistoilman tarpeeks hyvin ettei vastus ole päällä. Ilmanvaihtokoneen asennoilla 1-2 ei juurikaan ole kulutukseen merkitystä, ja radonin takia minimi ei muutenkaan ole fiksu veto.Laitan ekaks vähän taustaa ja muutakin; Omakotitalo Vantaalla, alkujaan 120m2 yhdessä tasossa, nyt n. 180m2 kahdessa (1,5) tasossa. Rakennettu 1997, ostin 2010.
Edellinen iv-kone oli Deekax Talteri 280, joka oli täys paska, jäätyili, jälkilämmitys tuhlasi liikaa energiaa (enimmillään 600w) ja laukoi ylilämpösuojaa liian usein. Ko. värkki oli sijoitettuna kodinhoitohuoneeseen siivouskaapin päälle, kondenssiveden poistoletku (joka sekin tukkeutui silloin tällöin kanssa) ohjattuna viemäriin. Tehonkulutus läpysköiden mukaan 90w(tuloilma) + 120w (poisto) ja 600w jälkilämmitys. Olettaisin et nämä pätevät, jos konetta ajetaan täysillä. Itse ajelin sitä kolmosteholla (max. 4), niin tulon puolella hatusta heitettynä n. 70w, poisto 90w, yht. 160w, ts. n. 1400kWh/vuosi + jälkilämmitys 3kk:n aikana karkeasti n. 300w keskimääräisellä teholla = n. 650kWh. Yhteensä n. 2000 kWh/vuosi.
Nykyinen siis 2012 vuosimallinen Enervent Pandion eco ECE, hankin sen silloin n. 2500 eurolla, ilman sähköistä jälkilämmitystä. Siksi sitä jälkilämmitystä ei ole tullut käytettyä. Ja tosiaan, nyt 10v aikana hankitun kokemuksen myötä voisin väittää sähköisen jälkilämmityksen olevan ihan turha juttu pyöriväkennoisen kanssa. Tätä ajan 2-teholla (max. 4, n. 160w), niin olettaisin tehonkulutuksen olevan n. 80w, vuoden ajalta n. 700kWh. 1300kWh/vuosi säästö verrattuna Deekaxin romuun. Nykyisillä sähkön hinnoilla hiton hyvä säästö.
Sijoitin tämän talon laajennuksen yhteydessä (ts. muutin kylmävintit lämpimiksi oleskelutiloiksi) yläkertaan, siirsin/putkitin iv-kanavat uusiksi, että mätsäävät Pandioniin. Itse kyl olisin halunnut sijoittaa tämän toiselle puolelle taloa, missä maalämpöpumppu sijaitsee, niin olisin voinut yhdistää tuloilmakanavaan kanavapatterin -> talvella tuloilman jälkilämmitys erittäin edullisesti lämpöpattereilta palaavan veden avulla ja kesällä sitten lämpökaivosta maaviilennystä. Mutta talon pohja ja rakenteet eivät antaneet myöten.
Pandion seisoo/makaa lattialla. Kondenssiveden poistoletkua ei ole, kun pyöriväkennoinen palauttaa kosteutta takaisin sisälle niin ei tule kondenssivesiäkään lainkaan. Tämän kosteuden palauttamisen myötä sisäilman kosteus pysyy miellyttävänä myöskin talvellla, ei ole liian kuiva.
Tuloilma tulee nyt olkkarin lisäksi 6 huoneeseen (olkkari x 2, 4mh, 2 yläkerran huonetta; 8 venttiiliä yhteensä). Poistoilma vedetään kanssa 8 venttiilistä (2x wc, khh, sauna, keittiö, tuulikaappi, olkkari, yläkerta).
Suodattimia olen aika laiska vaihtamaan, siinä kerran vuodessa tai kahdessa. Toki epäsäännöllisesti kerran puolessa vuodessa imuroin pussisuodattimet puhtaiksi ötököistä ja muusta paskasta. Kennon olen pessyt tähän mennessä vain kahdesti, suihkun vesihanan alla. Kummallakaan kerralla ei ole tullut paljonkaan likaa, luultavimmin hyvien pussisuodattimien ansiosta.
Huonoja puolia.. Eipä niitä oikeastaan ole ollut lainkaan. Mitä nyt tuo värkki sytyttää ohjauspaneeliin punaisen valon 6kk välein muistuttamaan suodattimien vaihdosta, mikä hieman ärsyttää, kun sitä ei muuten voi kuitata kuin sammuttamalla koko värkki fyysisestä virtakytkimestä ja takaisin päälle. Pyöriväkennon hihnakin on edelleen kunnossa, ei ole vielä katkennut 10 vuoden aikana. Varahihna tuli koneen mukana, niin senkään suhteen ei huolta.
Käppyrät tein aikoinaan TaloLoggerilla, DS1820 sensoreilla. Liitteenä olevassa kuvassa näkyy johtoja, jotka menevät uretaaniin. Porasin iv-kanaviin reiät, työnsin sensorit sisään ja laitoin uretaanit perään estämään huoneilman lämmön vaikutuksen mittaustuloksiin.
Hyötysuhteet olen laskenut näin:
Tuloilman hyötysuhde: (Tuloilman lämpötila - Ulkoilman lämpötila) / (Poistoilman lämpötila - Ulkoilman lämpötila) * 100
Poistoilman hyötysuhde: (Poistoilman lämpötila - Jäteilman lämpötila) / (Poistoilman lämpötila - Ulkoilman lämpötila) * 100
Kokonaishyötysuhde: Molemmat hyötysuhteet summataan yhteen ja sitten jaetaan kahdella.
Täällä sama DIVK280, eka malli 80- ja 90-lukujen taitteesta. Olen nyt sitä mittaillu, kun pitäs sähköstä säästää, ja saan kakkosasennolla karkean 630W kulutuslukeman mittariin. Toisin sanoen, 0.63*24*365 = 5500kWh, mukana ei ole lämmitysvastusta koska takka lämmittää vielä tässä vaiheessa poistoilman tarpeeks hyvin ettei vastus ole päällä. Ilmanvaihtokoneen asennoilla 1-2 ei juurikaan ole kulutukseen merkitystä, ja radonin takia minimi ei muutenkaan ole fiksu veto.
Kuulostaa kovin kovalta lukemalta ilmanvaihdolle kun koko suorasähkölämmitteisen torpan vuosittainen kulutus on siellä 16-17000kWh välimaastossa.
Mimmosia lukemia porukka on täällä saanut noille nykyaikasille iv-koneille?
Tämä nyt ei mitenkään voi pitää paikkansa, että pelkät puhaltimet ottaisi 630W tehoa. Kyllä tuossa lämmitysvastus täytyy olla päällä.Täällä sama DIVK280, eka malli 80- ja 90-lukujen taitteesta. Olen nyt sitä mittaillu, kun pitäs sähköstä säästää, ja saan kakkosasennolla karkean 630W kulutuslukeman mittariin. Toisin sanoen, 0.63*24*365 = 5500kWh, mukana ei ole lämmitysvastusta koska takka lämmittää vielä tässä vaiheessa poistoilman tarpeeks hyvin ettei vastus ole päällä. Ilmanvaihtokoneen asennoilla 1-2 ei juurikaan ole kulutukseen merkitystä, ja radonin takia minimi ei muutenkaan ole fiksu veto.
No näin itekkin sitä ensin tulkitsin, tuo lukema on mitattu pistokkeen ja rasian välistä, eli on koko yksikön ottama virta seinästä. Yritin lämmitysvastusta kokeilla, se naksahti vasta 20c kohdalla ylöspäin mennessä, ja toisen kerran takas alaspäin tullessa, mutta vaikutus oli pienempi kuin +200w, alemmas ei kulutus menny vaikka käänsi jonnekin 10c lukemiin lämmitysvastuksen. Mahtaisko olla vastuksen kytkimessä vika, tai ylilämpösuojassa, tms. joita vois kenties jopa kokeilla helppoina fikseinä? Toinen puhaltimista on vaihdettu vuosi takaperin, toinen näyttää alkuperäseltä.Tämä nyt ei mitenkään voi pitää paikkansa, että pelkät puhaltimet ottaisi 630W tehoa. Kyllä tuossa lämmitysvastus täytyy olla päällä.
No näin itekkin sitä ensin tulkitsin, tuo lukema on mitattu pistokkeen ja rasian välistä, eli on koko yksikön ottama virta seinästä. Yritin lämmitysvastusta kokeilla, se naksahti vasta 20c kohdalla ylöspäin mennessä, ja toisen kerran takas alaspäin tullessa, mutta vaikutus oli pienempi kuin +200w, alemmas ei kulutus menny vaikka käänsi jonnekin 10c lukemiin lämmitysvastuksen. Mahtaisko olla vastuksen kytkimessä vika, tai ylilämpösuojassa, tms. joita vois kenties jopa kokeilla helppoina fikseinä? Toinen puhaltimista on vaihdettu vuosi takaperin, toinen näyttää alkuperäseltä.
Onko koneessa LTO-kenno vai kesäkenno paikallaan ja mikä on lämmitysasetus? Ei voi olla noin paljoaTäällä sama DIVK280, eka malli 80- ja 90-lukujen taitteesta. Olen nyt sitä mittaillu, kun pitäs sähköstä säästää, ja saan kakkosasennolla karkean 630W kulutuslukeman mittariin. Toisin sanoen, 0.63*24*365 = 5500kWh, mukana ei ole lämmitysvastusta koska takka lämmittää vielä tässä vaiheessa poistoilman tarpeeks hyvin ettei vastus ole päällä. Ilmanvaihtokoneen asennoilla 1-2 ei juurikaan ole kulutukseen merkitystä, ja radonin takia minimi ei muutenkaan ole fiksu veto.
Kuulostaa kovin kovalta lukemalta ilmanvaihdolle kun koko suorasähkölämmitteisen torpan vuosittainen kulutus on siellä 16-17000kWh välimaastossa.
Mimmosia lukemia porukka on täällä saanut noille nykyaikasille iv-koneille?
Kennoista en osaa sanoa mitään, asuttu neljä vuotta tuossa ja sinä aikana en ole ainakaan toista kennoa talosta löytäny. Mitenkä tuon pystyy toteamaan kumpi siellä mahtaa olla laitettuna? Lämmitysasetus on karkea 17c, mutta ei vaikuta tosiaan kulutukseen ollenkaan välillä 15-20c koitettuna, vähän päälle kahdenkympin korville nostettuna säätimen takaa kuuluu naksaus joka nostaa kulutusta hieman, ja toinen naksaus alaspäin mennessä samassa kohdassa joka laskee kulutuksen takas tuohon 630w kohdille.