• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Ilmanvaihto eli IV-keskustelu

Ilmanvaihtokoneet ominaisuuksineen on kyllä melko hankala aihe asiasta mitään ymmärtämättömälle ja googlettamallakin tuntuu löytyvän lähinnä kaupallisia artikkeleita. Miten ihmeessä tavallinen saman kokoluokan LTO-kone voi maksaa joko alle 1000 tai yli 3000 euroa? Etäohjaus ja co2-anturi nyt tulee itselle mieleen lisäominaisuuksina mutta mitkä muut asiat selittävät hintaerot? Kuitenkin toimintaperiaate, materiaalit jne. lienevät melko lailla samoja kaikissa.
Jotain esimerkkiä alle tonnin koneesta?
Kyllähän nuo peruskokoiseen omakotitaloon soveltuvat laitteet aika järjestään on noin 2000-2500e hintaluokassa. Onhan se tosiaan silti kallista kun miettii että aika yksinkertaisia laitteita loppupeleissä. Kai se ongelma on, että näissä volyymit on aika pienet niin valmistuskustannukset on korkeat - vertaa nyt vaikka esim. ILPeihin, joiden kysyntä on maailmanlaajuista verrattuna skandinaavisiin IV-koneisiin.
 
Mikä olis järkevä masiina seuraavaksi iv systeemiksi. Nyt on lämminvesivaraaja LTO koneen alapuolella, eli meillä on poistolle ja tuloilmalle putket ja noi tollaset poistoilmalämpöpumput ainakin äkkigoogletukselta, jotka tekevät myös käyttöveden olisivat aikalailla passelin oloisia tuohon slottiin jos/kun toi parikymmenvuotias LTO kone kusahtaa. Pikagoogletuksella jossain esim niben mallissa mainittiin matalan lämpötilan vesikiertoinen lämmitys tms, mutta se ei ole meillä mahdollista, koska lämmityksestä vastaa ilppi ja tarvittaessa sähköinen lattialämmitys. Saako tollasella poistilmalämpöpumpulla ihan ilmanvaihdon kautta puskettua lämmintä ilmaa ton käyttöveden lisäksi?
 
Jotain esimerkkiä alle tonnin koneesta?
Kyllähän nuo peruskokoiseen omakotitaloon soveltuvat laitteet aika järjestään on noin 2000-2500e hintaluokassa. Onhan se tosiaan silti kallista kun miettii että aika yksinkertaisia laitteita loppupeleissä. Kai se ongelma on, että näissä volyymit on aika pienet niin valmistuskustannukset on korkeat - vertaa nyt vaikka esim. ILPeihin, joiden kysyntä on maailmanlaajuista verrattuna skandinaavisiin IV-koneisiin.

120 neliölle ilmoitettu riittävän :)
 
Mikä olis järkevä masiina seuraavaksi iv systeemiksi. Nyt on lämminvesivaraaja LTO koneen alapuolella, eli meillä on poistolle ja tuloilmalle putket ja noi tollaset poistoilmalämpöpumput ainakin äkkigoogletukselta, jotka tekevät myös käyttöveden olisivat aikalailla passelin oloisia tuohon slottiin jos/kun toi parikymmenvuotias LTO kone kusahtaa. Pikagoogletuksella jossain esim niben mallissa mainittiin matalan lämpötilan vesikiertoinen lämmitys tms, mutta se ei ole meillä mahdollista, koska lämmityksestä vastaa ilppi ja tarvittaessa sähköinen lattialämmitys. Saako tollasella poistilmalämpöpumpulla ihan ilmanvaihdon kautta puskettua lämmintä ilmaa ton käyttöveden lisäksi?
Ei lämmintä ilmaa ilmanvaihtoon kannata puskea vaikka onnistuisi. Tuloventtiilit on yleensä katossa, jolloin lämmin ilma ei sekoitu hyvin huoneilmaan. Erillisellä konvektorilla tuo ilmalämmitys kyllä ymmärtääkseni onnistuu.
 
120 neliölle ilmoitettu riittävän :)
No jo on. Ristivirtakuutio ja AC-puhaltimet. Ei minkäänlaista jälkilämmitystä ja täysin analoginen ohjauselektroniikka. Tällaisia asenneltiin jo 70-luvulla, että ei ihmekään jos tuollaisen tänä päivänä saa melko edullisesti.
 
No jo on. Ristivirtakuutio ja AC-puhaltimet. Ei minkäänlaista jälkilämmitystä ja täysin analoginen ohjauselektroniikka. Tällaisia asenneltiin jo 70-luvulla, että ei ihmekään jos tuollaisen tänä päivänä saa melko edullisesti.

No niin, jälkilämmityksen puute selittää jo jotain.

Ristivirta tarkoittaa tässä mitä, kun näkyy olevan kalliimissa Valloxeissakin? Ilmanvaihtokone Vallox 110 MV L

  • Lämmönsiirtimen tyyppi: Ristivirtalämmönsiirrin
 
Ei lämmintä ilmaa ilmanvaihtoon kannata puskea vaikka onnistuisi. Tuloventtiilit on yleensä katossa, jolloin lämmin ilma ei sekoitu hyvin huoneilmaan. Erillisellä konvektorilla tuo ilmalämmitys kyllä ymmärtääkseni onnistuu.
No siis jotenkin arkijärjellä voisi kuvitella, että sen lisäksi, kun tuo PILP ottaa poistoilmasta lämpöä käyttöveden lämmitykseen, niin mahdollisesti kannattaisi pumpata kuitenkin se ulos puhallettava ilma mahdollisimman kylmäksi ja tuutata sisälle lämmintä, vaikka katonrajaan vaan menisikin. Onko noita PILPpejä ylipäätään järkevää asentaa kämppään, jossa vesikiertoista lämmitystä ei ole?
 
Ilmanvaihtokoneet ominaisuuksineen on kyllä melko hankala aihe asiasta mitään ymmärtämättömälle ja googlettamallakin tuntuu löytyvän lähinnä kaupallisia artikkeleita. Miten ihmeessä tavallinen saman kokoluokan LTO-kone voi maksaa joko alle 1000 tai yli 3000 euroa? Etäohjaus ja co2-anturi nyt tulee itselle mieleen lisäominaisuuksina mutta mitkä muut asiat selittävät hintaerot? Kuitenkin toimintaperiaate, materiaalit jne. lienevät melko lailla samoja kaikissa.
Katsotko nyt hinnasto hintoja, vai vertailet tarjouksia ?

Mutta laitteissa on eroja, toki minimivaatimukset ovat nostaneet alintasoa, mutta silti.

Ne halvimmat vaihtoehdot ovat kilpailtuja, joten satasissa erot on pieniä, jos mennään sektoriin jossa kilpailua on vähemmän ja ominaisuuksia mistä kannattaa maksaa niin valmistaja voi jonkin kympin pystyä laittaa lisää, pienuus(koko) on sellainen mistä maksetaan, samoin tietynlainen asennuspaikka. Mittaukset maksaa, jos puhutaan alle tonnin laitteista, niin co2 lisää luonollisesti maksaa valmistajallekkin, väylät alkaa olla peruskauraa, mutta jos tiukasti hinnoiteltu perusrunko niin ohjausominaisuukset voi olla hinnoiteltu lisävarusteiksi, pilvi osalle taasen ihan rahastusjuttu. Nykyään toki jokin selain tai appipohjainen hallinta voi olla ihan säästöjuttu vs modernikäyttöpaneli.
 
Tyrkätäänpä omakin ajankohtainen kysymys väliin: keittiöremppa suunnitteilla ja samalla liesituuletinkin menisi vaihtoon. Liesituuletin ohjaa Valloxin IV-konetta, joten millaisen liesituulettimen tarvitsen? Mitä speksejä pitää tuijottaa, että tulee valittua oikeanlainen ja ohjaus toimii jatkossakin? Onko Ikean kalusteisiin integroitavissa tällaisia? Esim: UNDERVERK Integroitava liesituuletin, ruostumaton teräs, 60 cm - IKEA
 
No niin, jälkilämmityksen puute selittää jo jotain.

Ristivirta tarkoittaa tässä mitä, kun näkyy olevan kalliimissa Valloxeissakin? Ilmanvaihtokone Vallox 110 MV L
Tossa Valloxissa on ristivastavirta venytetyllä kuutiolla. Sellaisen vuosihyötysuhde on yleensä A+ tai vähintäänkin B kun tuo vanhanaikainen kuutio on C. Lisäksi tuossa on esim. automaattinen kennon ohitus sulatukseen ja kesäkäyttöön sekä täysin digitaalinen ohjaus. Vallox siis kuluttaa selvästi vähemmän sähköä (ec-puhaltimet) sekä ottaa selvästi paremmin lämpöä talteen.

Jos on uutta laitetta hankkimassa niin ei mitään järkeä tuollaista Airsecin tapaista ikivanhaa tekniikkaa ostaa. Jos sellainen vahna kone on jo olemassa, niin silloin toki se ajaa asiansa ja vaihto uuteen ei ehkä säästömielessä ole useinkaan kannattavaa.
 
Katsotko nyt hinnasto hintoja, vai vertailet tarjouksia ?

En ole tarjouksia pyytänyt eikä uusiminen ole tällä hetkellä ajankohtaista. Itsellä on tilanne että talossa on alkuperäinen vajaa 20 vuotta vanha Onninen-brändätty LTO-kone joka vaikuttaisi toimivan ihan hyvin, puhaltimet on edellinen omistaja uusinut muutama vuosi sitten. Mielenkiinnosta kuitenkin aloin tutkia näitä jo valmiiksi kun ei tuon elinkaari enää varmaan kovin montaa vuotta ole.

Tossa Valloxissa on ristivastavirta venytetyllä kuutiolla. Sellaisen vuosihyötysuhde on yleensä A+ tai vähintäänkin B kun tuo vanhanaikainen kuutio on C. Lisäksi tuossa on esim. automaattinen kennon ohitus sulatukseen ja kesäkäyttöön sekä täysin digitaalinen ohjaus. Vallox siis kuluttaa selvästi vähemmän sähköä (ec-puhaltimet) sekä ottaa selvästi paremmin lämpöä talteen.

Jos on uutta laitetta hankkimassa niin ei mitään järkeä tuollaista Airsecin tapaista ikivanhaa tekniikkaa ostaa. Jos sellainen vahna kone on jo olemassa, niin silloin toki se ajaa asiansa ja vaihto uuteen ei ehkä säästömielessä ole useinkaan kannattavaa.

Kiitos, tällainen tieto selventää jo paljon.
 
En ole tarjouksia pyytänyt eikä uusiminen ole tällä hetkellä ajankohtaista. Itsellä on tilanne että talossa on alkuperäinen vajaa 20 vuotta vanha Onninen-brändätty LTO-kone joka vaikuttaisi toimivan ihan hyvin, puhaltimet on edellinen omistaja uusinut muutama vuosi sitten. Mielenkiinnosta kuitenkin aloin tutkia näitä jo valmiiksi kun ei tuon elinkaari enää varmaan kovin montaa vuotta ole.
Koneen vaihdossa voi maksaa se kuinka helppo vaihtotyö, eli sopiiko joko kilpailtu malli, vai onko juuri tuon koneen korvaajaksi tehty. Eli sinua aikanaan kiinnostaa paljonko sen vaihto maksaa, ja saatko haluamasi ominaisuudet. siis niiden lisäksi että suunnittelu ilmamäärät toteutuu kivutta ja hiljaisesti.

Jos asennuspaikassa paljon tilaa, ja mahdollisuus tulla alaspäin, niin sitten voi kohtuuhintaisi vaihtoehtona olla työläämpiä malleja, joissa kohtuullisia "kanavamuutoksia".
 
Jep, en meinaa lähteä sitä itse muuttamaan, mutta se olisi melko yksinkertaista kun putket menee jo vintillä.

Lähinnä pointti oli siis, tuleeko tuon huoneen, ainakin teoriassa, ylipaine ongelmaksi jos siellä aletaan olemaan pidempiä aikoja. Rupeeko keräämään kosteutta, kun ilmeisesti ylipainetta ei saisi olla?
Vaikka se siitä sitten purkautuukin sinne tallin puolelle, mutta sielläkään sitä koneellista poistoa ei ole mikä tekisi niistä tiloista alipaineisia tai edes lähelle sitä.
Näin maallikkona tosiaan ajateltuna.
Ylipaineinen sisätila --> sisäilma pyrkii rakenteiden yms läpi ulos, sisäilmankosteus tiivistyy seinärakenteisiin.
 
sivukevennyksenä: meille saapui nyt valloxin 145mv ja on se v*ttumainen sisään kannettava kun on jo niin iso (75cm kanttiinsa),painava ja perus oviaukotkin ovat tietenkin juuri liian pienet niin mahtuu sisään taloon vain yhdessä asennossa :D
ja kaikki kunnia sille iv-asentajalle tms ketä nostaa tuon 88kg painavan peltilaatikon jossa ei ole kunnon pitopintaa missään niin parin metrin korkeuteen ja laittaa kiinni :D itse en meinannut saada sitä edes nokkakärryillä mihinkään kun jokasuuntaan kuutiossa on liukasta peltiä :D
(edit... juu zigh alempana ehdotti sisäosien tyhjennystä joka tietysti auttaa painossa.. itse ekaa kertaa tekemisissä tälläisen kanssa niin ei tullut ees mieleen että siitähän saa sisältä tavarat veke :D )
 
Viimeksi muokattu:
sivukevennyksenä: meille saapui nyt valloxin 145mv ja on se v*ttumainen sisään kannettava kun on jo niin iso (75cm kanttiinsa),painava ja perus oviaukotkin ovat tietenkin juuri liian pienet niin mahtuu sisään taloon vain yhdessä asennossa :D
ja kaikki kunnia sille iv-asentajalle tms ketä nostaa tuon 88kg painavan peltilaatikon jossa ei ole kunnon pitopintaa missään niin parin metrin korkeuteen ja laittaa kiinni :D itse en meinannut saada sitä edes nokkakärryillä mihinkään kun jokasuuntaan kuutiossa on liukasta peltiä :D
Kenno, puhaltimet ja kaikki muu irtilähtevä pois niin kevenee aika paljon.
 
Tässä puhe kylmästä tuloilmasta, eristämätön kanava , itse laitteen käyttöohje voi asiasta mainita tai olla mainitsematta. Ensimmäinen asukas ehkä koulutettu tai sitten ei, ehkä mainittu muissa papereissa tai sitten ei.

Eli jos missään ei varoiteta liiankylmästä tuloilma-asetuksesta, niin sitä ei kannata käyttää ennenkuin tiedostanut mahdolliset riskit.
Joo juuri näinkin. Kommenttini käyttöohjeen lukemisesta liittyi lähinnä siihen, että näistä keskusteluryhmistä saattaa välillä saada sellaisiakin "hyvin varmalta kuulostavia" ohjeita, joissa joku kertoo omista kokemuksistaan ja viisveisaa valmistajan suosituksista. Kuitenkin jos jotain menee pieleen, ohjeidenvastaisella käytöllä voi olla jopa vakuutukseen liittyviä seurauksia. Ei riitä vakuutusyhtiölle että "Rape neuvoi netissä".

Samaa mieltä siitä, että joskus tärkeäkin varoitus voi puuttua ohjeista. Jos esim. valmistaja olettanut ettei kukaan sammuta esilämmitystä .
 
Mites tuo liian kylmän tuloilman asetus määräytyy tai huomaa? Se vedon tunne? Vallox 110se ohjekirjassa oletuksena 20 astetta. Motivan sivuilla 16-18 astetta.
Tuloilman kanava yläpohjassa eristetty ja puhallusvillaa päällä. Laitoin nyt 19 astetta sillä tarkoitus lämmittää ilpillä ja takalla eikä tuloilmalla.
Minkälaisia tuloilman asetuksia porukoilla on käytössä? Tietäisi suunnilleen arvoja vaikka muuttujia on paljon erilaisia. Pirkanmaan tasolla ja okt kyseessä.
 
Mites tuo liian kylmän tuloilman asetus määräytyy tai huomaa? Se vedon tunne? Vallox 110se ohjekirjassa oletuksena 20 astetta. Motivan sivuilla 16-18 astetta.
Tuloilman kanava yläpohjassa eristetty ja puhallusvillaa päällä. Laitoin nyt 19 astetta sillä tarkoitus lämmittää ilpillä ja takalla eikä tuloilmalla.
Jos IV kone on sähkökone ja talon lämmitys on jollain halvemmalla, niin ei kannata lämittää IV koneella, jolloin asetus (alaraja) laitetaan mukavuuden puitteissa, huomoiden se ettei liiankylmä mahdollisesten kondessijuttujen takia.

Talviasennossa toimiva IV kone ei jäähdytä, eli se ei ala jäähdyttää sitä lämitettyä tilaa, jos laitteen talteenotto saa tuliilman lämpöisemmäksi, niin se tuloilma voi olla niin lämmintä kun nyt voi olla, esim saunoessa pienessä kämpässä, tai jos paljon poistoa kuuman tulipesän luota. Tämä toiminnallisuus on syytä varmistaa, ettei tuhlaa energiaa. eli perehtyä oman laitteen toiminnallisuuksiin.
 
Mites tuo liian kylmän tuloilman asetus määräytyy tai huomaa? Se vedon tunne? Vallox 110se ohjekirjassa oletuksena 20 astetta. Motivan sivuilla 16-18 astetta.
Tuloilman kanava yläpohjassa eristetty ja puhallusvillaa päällä. Laitoin nyt 19 astetta sillä tarkoitus lämmittää ilpillä ja takalla eikä tuloilmalla.
Minkälaisia tuloilman asetuksia porukoilla on käytössä? Tietäisi suunnilleen arvoja vaikka muuttujia on paljon erilaisia. Pirkanmaan tasolla ja okt kyseessä.
20 astetta oletuksena on kyllä aika outo kun suosituskin sanoo, että pitäisi olla 3-4 astetta sisäilmaa viileämpää, jotta tuloilma sekoittuu kunnolla.

Kuten tässä juuri muutamia viestejä aiemmin todettiin, jos kanavat on yläpohjassa eikä esim. alaslasketussa katossa eristämättöminä, niin kyllä sen lämpötilan voi niin alas laskea kuin vaan kärsii.

Meillä näyttää tällä hetkellä kauimmaiseen tulokanavaan työnnetty mittari 11 astetta eikä ole ongelma (IV tosin aika pienellä asetuksella).
 
Mites tuo liian kylmän tuloilman asetus määräytyy tai huomaa? Se vedon tunne? Vallox 110se ohjekirjassa oletuksena 20 astetta. Motivan sivuilla 16-18 astetta.
Tuloilman kanava yläpohjassa eristetty ja puhallusvillaa päällä. Laitoin nyt 19 astetta sillä tarkoitus lämmittää ilpillä ja takalla eikä tuloilmalla.
Minkälaisia tuloilman asetuksia porukoilla on käytössä? Tietäisi suunnilleen arvoja vaikka muuttujia on paljon erilaisia. Pirkanmaan tasolla ja okt kyseessä.
Rohkeasti vaan kokeilemaan. Aloittaa vaikka 14c ja ruuvaa siitä ylöspäin, kun tuntuu liian viileältä. Itsellä 16c.
 
20 astetta oletuksena on kyllä aika outo kun suosituskin sanoo, että pitäisi olla 3-4 astetta sisäilmaa viileämpää, jotta tuloilma sekoittuu kunnolla.

Outoa senkin takia että Valloxin omilla sivuilla suositellaan alhaista lämpötilaa: https://www.vallox.com/tuki-ja-ohjeet/usein-kysyttya/

Tuloilman lämpötila kannattaa pitää mahdollisimman alhaisena ilman, että kokee vedon tunnetta.
--
Yleensä n. 16–18°C riittää.
 
Vallox 110se ohjekirjassa oletuksena 20 astetta. Motivan sivuilla 16-18 astetta.
Selasin nopeasti ohjetta, itse ohjessa ei osunut silmään suoranaista oletusta/ohejtta, kahdessa kuvassa oli eri lämpötilat, tosiessa (käyttövalikko kuva ja teksti) 21 ja toisessa 20. (asetukset valikkon kuva)

Tuo vehkeen käyttöliittymä on syvältä (jos siis se kaksirivinen LCD ja muutama nappi), mutta tarkista myös se mikä säätötapa, tuossa näkyy olevan valittavana ihan tuloilmaohjattu, että myös vaihtoehto missä poistoilma vaikuttaa.

Mutta sinulla siis sähkökone ja haluat nimenomaan lämittää muulla tavalla, jolloin , jos mukavuus sallii voit laskea tuosta noihin ketjussa ehdotettuihin.

Edit:
Lämpötilanäytössä oli kaikki 20, sitten oli kello ohje esimerkki jossa nostettiin 17 asteesta tilapäisesti 20 asteeseen.
 
Selasin nopeasti ohjetta, itse ohjessa ei osunut silmään suoranaista oletusta/ohejtta, kahdessa kuvassa oli eri lämpötilat, tosiessa (käyttövalikko kuva ja teksti) 21 ja toisessa 20. (asetukset valikkon kuva)

Tuo vehkeen käyttöliittymä on syvältä (jos siis se kaksirivinen LCD ja muutama nappi), mutta tarkista myös se mikä säätötapa, tuossa näkyy olevan valittavana ihan tuloilmaohjattu, että myös vaihtoehto missä poistoilma vaikuttaa.

Mutta sinulla siis sähkökone ja haluat nimenomaan lämittää muulla tavalla, jolloin , jos mukavuus sallii voit laskea tuosta noihin ketjussa ehdotettuihin.

Edit:
Lämpötilanäytössä oli kaikki 20, sitten oli kello ohje esimerkki jossa nostettiin 17 asteesta tilapäisesti 20 asteeseen.
Juu, näin näyttää olevan. Tuo tuloilman kuva jossa lämpö 20 astetta onkin ns. kuvituskuva. Olisi voinut olla vähän selkeämmin ilmaistu tuo tuloilman lämpötila..toki allekirjoittaneessakin vikaa.
Kone asentajan jäljiltä joten otaksuin säätöjen olevan kunnossa.
Puhallinnopeus nyt 3 (vakio), liekö tuo oikein? 2 aikuisen ihmisen talous, 152 neliötä.
 
Huomasin tuossa pyykätessäni että ilto 300 iv kone vähän hyytyy välillä hetkeksi, johtuneekohan pakkasista ? 2 nopeudella käytän sitä. Iv kone siis kodinhoitohuoneessa.
 
Huomasin tuossa pyykätessäni että ilto 300 iv kone vähän hyytyy välillä hetkeksi, johtuneekohan pakkasista ? 2 nopeudella käytän sitä. Iv kone siis kodinhoitohuoneessa.

Likaiset suodattimet voi vaikuttaa jotain mut varmaan se huurteenesto pätkii. Sille voi jokin säätöpotikka olla.
 
Likaiset suodattimet voi vaikuttaa jotain mut varmaan se huurteenesto pätkii. Sille voi jokin säätöpotikka olla.
Imuroin suodattimet kerta kuussa ja viimeksi imuroitu 2vk sitten, vaihdan ne 2x vuodessa. Joo voi olla että tuo huurteenesto. En ole kyllä täysin varma elääkö tuo tuloilman lämmitysvastus, ainakin mulla se on asetettu hieman alle 20 astetta ja termostaatti kyllä naksuu kun tuota nuppia kääntää.
 
Yleensä jossain 15-20 pakkasen välillä alkaa tulopuhallin pätkiä kun alkaa lämmönvaihdin vetää jäähän, riippuu vähän koneesta. Normaalia toimintaa kuitenkin.
 
Huomasin tuossa pyykätessäni että ilto 300 iv kone vähän hyytyy välillä hetkeksi, johtuneekohan pakkasista ? 2 nopeudella käytän sitä. Iv kone siis kodinhoitohuoneessa.
Yleensä jossain 15-20 pakkasen välillä alkaa tulopuhallin pätkiä kun alkaa lämmönvaihdin vetää jäähän, riippuu vähän koneesta. Normaalia toimintaa kuitenkin.

Jep. Aamulla kun herää ja kuulee ettei ilmanvaihto ole päällä niin tietää että on kunnon pakkanen päällänsä.
 
Älypistorasialla on hyvä seurata ilmanvaihtokoneen toimintaa! Vallox MC96 kuluttaa sähköä 1-asennolla 8 W, 2-asennolla 22 W ja 3-asennolla 45W ilman jälkilämmitystä!
 
Älypistorasialla on hyvä seurata ilmanvaihtokoneen toimintaa! Vallox MC96 kuluttaa sähköä 1-asennolla 8 W, 2-asennolla 22 W ja 3-asennolla 45W ilman jälkilämmitystä!
Sanoisinpa että se sun älypistorasiasi ei hanskaa kunnolla kuin resistiiviset kuormat.
 
Älypistorasialla on hyvä seurata ilmanvaihtokoneen toimintaa! Vallox MC96 kuluttaa sähköä 1-asennolla 8 W, 2-asennolla 22 W ja 3-asennolla 45W ilman jälkilämmitystä!

Kuten yllä sanottu niin taitaa olla nyt pistorasia epäkelpo tähän mittaukseen. Näyttäs olevan 120W puhaltimet tuossa ja noita kun kaksin kappalein pyörii täysillä niin paljonko menee sähköä?
 
Verrokiksi:

Vallox Digit SE puhallinmoottorit ottavat tällä hetkellä 94W puhallinnopudella 3/8.

Mitoitusilmavirrat saavutetaan tässä talossa 5/8 puhallinnopudella. Silloin moottorit ottavat 135W.

Talvella energiansäästösyistä pidän 3/8. Kesällä 5/8.
 
Sanoisinpa että se sun älypistorasiasi ei hanskaa kunnolla kuin resistiiviset kuormat.
Kuten yllä sanottu niin taitaa olla nyt pistorasia epäkelpo tähän mittaukseen. Näyttäs olevan 120W puhaltimet tuossa ja noita kun kaksin kappalein pyörii täysillä niin paljonko menee sähköä?
Varmaanhan se näin on, mutta tuohon toiminnan seurantaan on minulle riittävä kun näkee milloin jälkilämmitys menee päälle! Millainen älypistorasia mittaa myös induktiivisen kuorman? Oma älypistorasia on Tapo P110.
 
Varmaanhan se näin on, mutta tuohon toiminnan seurantaan on minulle riittävä kun näkee milloin jälkilämmitys menee päälle! Millainen älypistorasia mittaa myös induktiivisen kuorman? Oma älypistorasia on Tapo P110.
Shelly taitaa ainakin mitata. Jos se retostelee mittaavansa power factorin (tehokerroin?), niin silloin ne pääsääntöisesti osaavat mitata myös induktiiviset ja kapasitiiviset kuormat oikein.
 
Varmaanhan se näin on, mutta tuohon toiminnan seurantaan on minulle riittävä kun näkee milloin jälkilämmitys menee päälle! Millainen älypistorasia mittaa myös induktiivisen kuorman? Oma älypistorasia on Tapo P110.
Sellainen joka osaa kertoa tehokertoimen (power factor) osaa myös ottaa huomioon induktiiviset kuormat. Välttämättä kaikissa kuluttajatuotteissa ei ole kaikkea kerrottu mitä takahuoneessa lasketaan, joten tehokertoimen puuttuminen ei vielä tee mittarista huonoa.

En ole kyllä aikoihin nähnyt laitetta, joka ei osaisi loistehoja mitata, vaikka monenlaista kiinaihmettä on pöydällä käynytkin.
 
Kysytääs tästä langasta. 80-luvun taloon muutto tulossa, ja ennen kuin tehdään talon totaaliräjäytys (eli lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmän asennus), tarkoitus olisi asua ja asettua jonkun aikaa. Tuolle väliajalle suunnitteilla muutama asumisen laatua parantava remontti eli myös jonkunlainen IV:n tehostus.

Nythän talossa on painovoimainen poisto kylppäristä, vessasta ja liesarista. Tuloilmakanavia ei käytännössä ole pl. ikkunoiden tuuletusluukut ja saunassa kiukaalle menevä korvausilmaputki. Ilmanlaatu siis esim makkareissa on aika kehno, edes ovien alla ei ole kynnysrakoja. Tulisijoja polttaessa ilma sitten tulee miten mistäkin, esim nyt kovilla pakkasilla näemmä vetää kylppärin kautta sisään ja siinä samalla sitten tulee pakastettua se tila.

Mikä olis helpoin ja kustannustehokas kikka 1-2v ajalle? Velcon korvausilmaventtiili/venttiilejä tuuletusluukkuun? Tuohon sais äänenvaimentimen, niin vois pitää makkarissakin yöllä auki.

Mobairin puhaltimella varustettu, minkä mainostetaan suuntaavan ilmavirta katonrajaan eli periaatteessa pitäisi vähentää vedon tunnetta, kun ilma sekoittuu katonrajassa?

Jotain muuta, mitä? Talossa alaa noin 155m2. Lisäksi ajatuksissa on tuikata tuonne ilmalämpöpumppu. Ilmalämpöpumpun ja nuo korvausilmaventtiilit pystyy sitten hyödyntämään myös jatkossa, eli siirtämään käyttöön piharakennuksien puolelle kun fiksailu etenee sinne...
 
Yleensä jo se että avaa räppänät ja korvausilmaraot alkuperäisen suunnitelman tasalle auttaa paljon.

Tietysti jos makuuhuoneessa pitää oven visusti kiinni yön ilma on tunkkainen, oven on tarkoitus olla avoinna.
 
Kuinkahan paljon poistoilmaventtiileitä kannattaa avata näillä pakkaskeleillä kylpyhuoneessa? Painovoimainen ilmanvaihto. Manuaalisesti säädettävät poistoilmaventtiilit saunassa ja kylppärissä. Normaalisti olen pitänyt saunan venttiiliä pikkasen enemmän auki ja kylppärissä sitten hieman kireämmällä. Nyt kylppärin lämpötila on romahtanut ja siellä tuntuu ikävä viima.
 
Ilox 89 kenno vetää jäähän nyt kovemmilla pakkasilla. Otin pienen taistelun jälkeen kennon irti, sulattelin sitä useamman tunnin kylppärissä ja poistin/kuivasin jään ja veden iv-koneen sisuksista. No, seuraavana aamuna kenno taas melkein yhtä jäässä.

Mikähän tuossa voisi olla, kun heti veti uudelleen jäähän? Jos jollain sattuu olla Iloxairin pöntöistä kokemusta. Tuloilman jälkilämmitys asetettu 16C. Äsken kun kattelin asetuspaneelista niin näytti tuloilman lämpötilaksi vain reilu 5C. Pitänee koittaa renklata antureita eri paikkaan. Olen pannut myös merkille että tuo näyttää hyötysuhteeksi melkein aina yli 90% eikä näin ilmeisesti pitäisi olla vaan pikemminkin 80%.

Huurtumiseneston merkkiä (kuva alla) en ole tuossa huomannut kertaakaan, vaan nyt kovemmilla pakkasilla näkyy jälkilämmityksen merkki ja välillä se kylmä-ajon täppä.
 
Ilox 89 kenno vetää jäähän nyt kovemmilla pakkasilla. Otin pienen taistelun jälkeen kennon irti, sulattelin sitä useamman tunnin kylppärissä ja poistin/kuivasin jään ja veden iv-koneen sisuksista. No, seuraavana aamuna kenno taas melkein yhtä jäässä.

Mikähän tuossa voisi olla, kun heti veti uudelleen jäähän? Jos jollain sattuu olla Iloxairin pöntöistä kokemusta. Tuloilman jälkilämmitys asetettu 16C. Äsken kun kattelin asetuspaneelista niin näytti tuloilman lämpötilaksi vain reilu 5C. Pitänee koittaa renklata antureita eri paikkaan. Olen pannut myös merkille että tuo näyttää hyötysuhteeksi melkein aina yli 90% eikä näin ilmeisesti pitäisi olla vaan pikemminkin 80%.

Huurtumiseneston merkkiä (kuva alla) en ole tuossa huomannut kertaakaan, vaan nyt kovemmilla pakkasilla näkyy jälkilämmityksen merkki ja välillä se kylmä-ajon täppä.
Varmaan joku anturi prakaa eikä laite tajua laittaa huurteenpoistoa päälle. Mitäs lämpötiloja sieltä näytöstä löytyy?
 
Varmaan joku anturi prakaa eikä laite tajua laittaa huurteenpoistoa päälle. Mitäs lämpötiloja sieltä näytöstä löytyy?

Juuri kävin katsomassa noin-lukemat:
Tulo 4C, jäte -13C, poisto 14C, hyötysuhde 85%. Eli näyttää tuloilman todella alhaiseksi

Onko tietoa mitä tuo "huurtumissuojauksen toimintaraja-arvo" asetus todellisuudessa tarkoittaa? Siinä on nyt 73%. Miten tuo laite siis haistelee milloin pitäisi huurteenpoiston kytkeytyä päälle?
 
Juuri kävin katsomassa noin-lukemat:
Tulo 4C, jäte -13C, poisto 14C, hyötysuhde 85%. Eli näyttää tuloilman todella alhaiseksi
Entä raitisilma eli ulkoilma?
Poisto 14c on todella matala, senhän pitäisi olla suunnilleen sama kuin huoneilma kämpässä sisällä.

Tulo 4c voisi selittyä sillä, että tuo on heti kennon jälkeen ennen jälkilämmitystä.

Poiston jäähtymä on 27 astetta, jos tulon lämpenemä on suunnilleen sama tai vähän päälle, olisi ulkona n. -25c ?
 
Entä raitisilma eli ulkoilma?
Poisto 14c on todella matala, senhän pitäisi olla suunnilleen sama kuin huoneilma kämpässä sisällä.

Tulo 4c voisi selittyä sillä, että tuo on heti kennon jälkeen ennen jälkilämmitystä.

Poiston jäähtymä on 27 astetta, jos tulon lämpenemä on suunnilleen sama tai vähän päälle, olisi ulkona n. -25c ?

Ulko juurikin tuo n. -25C.

Kyseisessä iv-koneessa tosiaan tuloilman lämmitys tapahtuu vasta siinä jälkilämmitysvastuksella. Pitäisi päästä infrapuna-lämpömittarilla tms mittaamaan millaista ilmaa tulee ihan huoneiden tuloventtiileistä - käsin tunnustellen se kyllä tuntuu hyvin viileältä. Sisällä kuitenkin n. 21C (maalämpö toimii ok, kop kop).

Poisto tosiaan ollut ennen näitä kovempia pakkasia ja/tai kun panin jäätymisen merkille reilua 20 astetta. Eli sekin nyt heittänyt häränpyllyä.
 
Poisto tosiaan ollut ennen näitä kovempia pakkasia ja/tai kun panin jäätymisen merkille reilua 20 astetta. Eli sekin nyt heittänyt häränpyllyä.

Voisiko tuossa olla yksinkertaisesti niin, että nyt kun on todella kylmä, niin se jäässä töröttävä kenno viilentää jo sen verran koko pömpeliä, että näyttää myös poistoilmalle muutaman asteen alakanttiin. Toinen vaihtoehto on tietenkin, että se ilma oikeasti viilenee matkalla koneelle, jos kulkee kanavaa kylmässä tilassa ja on jossain kohtaa eristettä vähänlaisesti.

Oma kone on käynyt sulatuksella yhtäjaksoisesti eilisillasta asti. Yöllä yhden maissa kävin sitä sulatin ja aamulla uusiksi, mutta aamulla näytti, että ei se kenno edes ole jäässä, joskin pirun kylmä. Tulin siihen tulokseen, että siinä on jokin hieno automatiikka, että kun tietyt rajat pätevät (tuloilman ja poiston suhde vähintään jotain tms...), niin silloin sulatetaan. Poikkeuksellisen kylmää nyt on. Täällä meillä päin näyttää mittari -30 astetta.
 
Kuinkahan paljon poistoilmaventtiileitä kannattaa avata näillä pakkaskeleillä kylpyhuoneessa? Painovoimainen ilmanvaihto. Manuaalisesti säädettävät poistoilmaventtiilit saunassa ja kylppärissä. Normaalisti olen pitänyt saunan venttiiliä pikkasen enemmän auki ja kylppärissä sitten hieman kireämmällä. Nyt kylppärin lämpötila on romahtanut ja siellä tuntuu ikävä viima.
Painovoimaisessa on vähän sellaista fiilisjuttua, ilman mittaria määriä ei pysty arvioimaan.
Painovoimainen tehostuu pakkasella, eli voi pienentää, jos alunperin riittävä, pakkasella jos ja kun korvausilma tulee ulkoa niin sen reiteistä riippuu kuinkapaljon se vedon tunne lisääntyy ihan vain kylmästä korvausilmasta.

Jos sauna on kuiva, niin ehkä halutaan enemmin pesuhuoneen kautta poistaa, vs sauna. Saunassa todennäköisesti joku korvausilma kanava, josta voi sitä kylmää korvausilmaa tulla pesuhuoneeseen.

Jos jotain pienennystä teet, niin muistaa sitten availla kun pahimmat pakkaset helpottaa.
 
Voisiko tuossa olla yksinkertaisesti niin, että nyt kun on todella kylmä, niin se jäässä töröttävä kenno viilentää jo sen verran koko pömpeliä, että näyttää myös poistoilmalle muutaman asteen alakanttiin. Toinen vaihtoehto on tietenkin, että se ilma oikeasti viilenee matkalla koneelle, jos kulkee kanavaa kylmässä tilassa ja on jossain kohtaa eristettä vähänlaisesti.

Oma kone on käynyt sulatuksella yhtäjaksoisesti eilisillasta asti. Yöllä yhden maissa kävin sitä sulatin ja aamulla uusiksi, mutta aamulla näytti, että ei se kenno edes ole jäässä, joskin pirun kylmä. Tulin siihen tulokseen, että siinä on jokin hieno automatiikka, että kun tietyt rajat pätevät (tuloilman ja poiston suhde vähintään jotain tms...), niin silloin sulatetaan. Poikkeuksellisen kylmää nyt on. Täällä meillä päin näyttää mittari -30 astetta.

Se voepi olla.

Vaikuttaa siltä ettei syystä x omassa Iloxairissa tuo huurteenesto toimi ensinkään, kun kertaakaan en ole ko. toimintoa (ohjauspaneelin perusteella) havainnut olevan päälläkään ja kenno tosiaan veti perusteellisen sulatuksen jälkeen aivan jäähän jo yhden illan/yön aikana. Pitää koettaa noita antureiden paikkoja roplailla ja jos ei apua niin ammattilainen(?) paikalle
 
Se voepi olla.

Vaikuttaa siltä ettei syystä x omassa Iloxairissa tuo huurteenesto toimi ensinkään, kun kertaakaan en ole ko. toimintoa (ohjauspaneelin perusteella) havainnut olevan päälläkään ja kenno tosiaan veti perusteellisen sulatuksen jälkeen aivan jäähän jo yhden illan/yön aikana. Pitää koettaa noita antureiden paikkoja roplailla ja jos ei apua niin ammattilainen(?) paikalle

Pakota se käsin päälle muuttamalla sitä raja-arvoa?
 
Huomasin kennoa sulatellessa,että kiertoilmakanavassa (putkessa) oleva sulkupelti oli kiinni asennossa.
Voiko tällä olla vaikutusta,että kenno jäässä jo -15 asteen pakkasella?
Voiko/kannattaakoo sulkupeltiä avata? Ilmamäärät säädetty tuo pelti kiinni asennossa.
Koneena Ilto x100 premium.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 456
Viestejä
4 557 410
Jäsenet
74 968
Uusin jäsen
Jalleboi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom