Olen pari vuotta kipuillut IV-koneen vaihdon kanssa. Vanha Valloxin 130E syö sähköä 2/4 nopeudella (reilu ~50l/s) n.100kWh/kk lämpimään aikaan, talvella voi mennä 200kWh tai enemmänkin. Viime vuonna kulutus oli 1500kWh vähän nuukaillen. Luulisin, ettei uudella koneella siitä tipu kuitenkaan kuin max puolet pois, eli säästö olisi luultavasti maksimissaan 750kWh/~100e per vuosi. Sillä perus valloxinkin maksuaika olisi yli 20 vuotta. Toisaalta mukavuus voisi lisääntyä kun koneeseen saisi lieskarikompensoinnin ja poissaolo ym. ajastuksia. Mutta lisäongelmana on puutteelliset raitisilma- ja poistokanavien eristykset, eikä nyt napostele alkaa niitä värkkäillä. Poistoa ei ole eristetty lainkaan, muttei kondensoi edes kylmällä (niin paska kone). Raitisilmakanavaa on eristämättä muttei sekään vettä kerää koneen päälle ja villaeristeen kuori ei ole höyrytiivis. Armaflexiä olis mielessä laittaa kunhan kerkeää. Mitään kosteusongelmia niistä ei ole kuitenkaan ollut havaittavissa eikä kastele rakenteita. Menevät osittain hankalissa paikoissa niin rakenteita pitäisi purkaa.
Tuo Valloxin saneerausmalli pitäisi sopia aika suoraan, mutta jos se on vielä vanhaa äänekkäämpi ei oikein iske. Vanhakin häiritsee yöllä erityisesti 3/4 nopeudella (75l/s, tosin enemmän kuminan kautta mikä taitaa johtua kanavistosta). Swegonin laitteissa saa pistää helposti touhutonnin lisää.
Lopulta ajattelin, jos remppaisi vanhaa konetta. Laakerien vaihto ja muutama vaihtorele puhallinnopeuksien valintaan. Lieskarioptionkin voisi toteuttaa lisäreleellä pudottaen poistonopeutta, muttei välttämättä järkevää mahdollisten jäätämisongelmien takia?
Puhaltimen
laakeri pitäisi olla tämä, niin eikös
tämä ole sama laakeri? Tai pitäisikö panostaa johonkin parempaan?
GJN optiossa on jokin erikoisrasva sähkömoottorikäyttöön?
Saatavissa myös täältä. Nuo erikoisliikkeet on niin rajatusti auki, että mielummin tilaisin.